Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 362 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20

Boy

www.byoscoop.nl

ikweethetbeter schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Wat een afzetterij!
Kabeltje aansluiten en gaan. Triest van de dealer!
Ja, dat leek mij ook, denk niet dat iemand daar naar hoeft te blijven staren dat hele uur.

De apparatuur kost natuurlijk ook geld, maar ga vanuit dat diagnoseapparatuur vanuit VW ingecalculeerd wordt in de verkoopprijs van alle auto's...

Wat ik ook frappant vind: eerst mag ik door blijven rijden, maar na diagnose mag je niet meer rijden.
Vervolgens kan ik het maar uitzoeken hoe ik me vervoer de komende 1,5 week. Als dit soort dingen in de garantie vallen, vind ik ook dat ik wat garantie mag verwachten qua mobiliteit.

Blijkbaar denk ik daar te makkelijk over

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Mitchell2.24v schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:15:
Ik kreeg zojuist een interessante mail van VW:

[Afbeelding]

Hier zitten velen van ons volgens mij al lang op te wachten!
Fijn! Heeft Volkswagen toch naar mijn ticket geluisterd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Tarin

Just plain weird.

Tristan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Fijn! Heeft Volkswagen toch naar mijn ticket geluisterd 8)
Voelt goed he? Ik heb net teruggezocht, mijn ticket was van 7 februari 2023.

Ik moet vermoedelijk helaas afscheid gaan nemen van de ID.4 - ik wissel van baan en op mijn vraag, 1,5 maand geleden, of het leasecontract overgezet zou kunnen worden kwam tot op heden geen antwoord. Langzaam wordt het krap, dus ik moet naar alternatieven kijken; VW heeft hier geen EVs uit een voorraad maar Ford wel, dus misschien wordt het een Explorer.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Termy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Behalve dat dit dus geen risico is want de hoogvoltaccu heeft een garantie van 160k km / 8 jaar.
Dat is maar net hoe je het bekijkt want met een 58kWh ID3 die nog maar 71% van de oorspronkelijke capaciteit over heeft na 7 jaar en 364 dagen wordt je niet vrolijk bij temperaturen onder 0, dan kom je krap aan de 200km.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Ja dat klopt, maar stel ik wil de auto toch nog doorrijden in 2026, in dat jaar zal ik op 150km uitkomen. Vanaf dan wordt het wel heeeeeel spannend en zou ik eigenlijk een potje ergens moeten hebben van 15k voor als er meer dan het huidige aantal cellen defect is.

Komt een beetje overeen met een motorblok vervangen qua gevoel, daar ga ik ook nooit vanuit, maar risico lijkt hier toch aanzienlijker.

Of denk je dat ik nu overdrijf? (Oprechte vraag, geen irritatie of zo ;) )
Geen idee :). Tot nu toe lees ik vooral over accu's die veel minder degraderen dan verwacht en vele kms meer meegaan dan de garantie dus op gewone degradatie zou ik zeggen dat het risico niet zo groot is. Of deze auto specifiek ook zo lang mee gaat? Geen idee.

@Jakkie takkie Tja. Als het het al zo matig is, en dat moet je dan zeker merken, dan zou ik m'n best doen het binnen de garantie naar onder de 70% te halen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:14
Termy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Behalve dat dit dus geen risico is want de hoogvoltaccu heeft een garantie van 160k km / 8 jaar.
Als men de auto 2ehands koopt dan zit je toch zo aan de 160k kilometer? Absoluut dat dit dus een risico is voor de tweedehands markt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Als men de auto 2ehands koopt dan zit je toch zo aan de 160k kilometer? Absoluut dat dit dus een risico is voor de tweedehands markt.
Als je een oude auto koopt met veel kms dan is dat een hoger risico ja. Lijkt me niet anders dan bij ICE.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:44
Tarin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Voelt goed he? Ik heb net teruggezocht, mijn ticket was van 7 februari 2023.

Ik moet vermoedelijk helaas afscheid gaan nemen van de ID.4 - ik wissel van baan en op mijn vraag, 1,5 maand geleden, of het leasecontract overgezet zou kunnen worden kwam tot op heden geen antwoord. Langzaam wordt het krap, dus ik moet naar alternatieven kijken; VW heeft hier geen EVs uit een voorraad maar Ford wel, dus misschien wordt het een Explorer.
Dat is toch stiekem een ID.4 met een Ford badge en design >:). Ik vind het zeker geen onaardige auto om naar te kijken, zag hem toevallig laatst hier in de buurt staan.

Het is dat Ford niet in het merkenbeleid van mijn werkgever zit, anders was dit wel een optie geweest. Hink nu tussen de Cupra Tavascan of de Skoda Elroq, of weer een ID.3.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat houdt deze melding precies in als ik de auto in de N stand zet:
- U kunt de wegrolbeveiliging alleen deactiveren, als de wagen stilstaat, N is ingeschakeld en het rempedaal wordt ingetrapt.

Vervolgens kun je op OK drukken en dan is deze blijkbaar gedeactiveerd en anders niet of hoe moet ik dit precies zien?

Als ik hem in de N stand zet kan ik toch ook gewoon wegrollen door de wasstraat bijvoorbeeld?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

PB1983 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is toch stiekem een ID.4 met een Ford badge en design >:). Ik vind het zeker geen onaardige auto om naar te kijken, zag hem toevallig laatst hier in de buurt staan.

Het is dat Ford niet in het merkenbeleid van mijn werkgever zit, anders was dit wel een optie geweest. Hink nu tussen de Cupra Tavascan of de Skoda Elroq, of weer een ID.3.
Ja, precies. Met als verschil dat het platform van de 2024.75 Explorer vermoedelijk nieuwer (hopelijk beter) is dan dat van de 2021 ID.4) en dat de Ford-handelaar hier in de buurt veel opener en vriendelijker is dan de VW/Audi-handelaar.
En de kofferbak is iets kleiner, maar daar kunnen we wel mee leven denk ik. Als de hoogte maar past voor mijn klapfiets.

Ik ben destijds bij VW geland omdat mijn huidige werkgever daar betere deals krijgt, maar bij mijn nieuwe baan is alles open (dus ook geen echt goede deals), en de VW-dealer hier is niet super happig op nieuwe zakelijke lease-klanten blijkbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 16-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
DutchWing schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:09:
Wat houdt deze melding precies in als ik de auto in de N stand zet:
- U kunt de wegrolbeveiliging alleen deactiveren, als de wagen stilstaat, N is ingeschakeld en het rempedaal wordt ingetrapt.

Vervolgens kun je op OK drukken en dan is deze blijkbaar gedeactiveerd en anders niet of hoe moet ik dit precies zien?

Als ik hem in de N stand zet kan ik toch ook gewoon wegrollen door de wasstraat bijvoorbeeld?
Nee, in de wasstraat moet je op OK drukken, anders blijft de wegrolbeveiliging actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Mythling schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Nee, in de wasstraat moet je op OK drukken, anders blijft de wegrolbeveiliging actief.
Nooit geweten, ik zet 'm gewoon in de 'N' en klaar. Vond die melding ook altijd onduidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Als je een oude auto koopt met veel kms dan is dat een hoger risico ja. Lijkt me niet anders dan bij ICE.
Als ik een tweedehands auto koop voor 20k ICE denk ik niet dat ik daar een realistisch risico bij loop voor 10k.

Kan altijd natuurlijk, maar dat een motor in de soep loopt of de accu stuk gaat (zoals dus al lijkt te gebeuren bij jonge auto's) lijkt de kans groter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Boy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Als ik een tweedehands auto koop voor 20k ICE denk ik niet dat ik daar een realistisch risico bij loop voor 10k.

Kan altijd natuurlijk, maar dat een motor in de soep loopt of de accu stuk gaat (zoals dus al lijkt te gebeuren bij jonge auto's) lijkt de kans groter
Heb je statistieken van motoren en accu's die kapot gaan? Zoals ik al eerder zei lees ik vooral over hoe accu's het veel beter volhouden dan gedacht, niet dat ze constant kapot gaan. Dus een opmerking als "zoals dus al lijkt te gebeuren bij jonge auto's" heeft een bron nodig, anders is het gewoon onderbuik en dus irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Heb je statistieken van motoren en accu's die kapot gaan? Zoals ik al eerder zei lees ik vooral over hoe accu's het veel beter volhouden dan gedacht, niet dat ze constant kapot gaan. Dus een opmerking als "zoals dus al lijkt te gebeuren bij jonge auto's" heeft een bron nodig, anders is het gewoon onderbuik en dus irrelevant.
Vooral omdat @DonJunior het ook heeft, maar inderdaad..het is een gevoel. Maar als iemand zegt 1%, dan vind ik het toch al een flink risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Boy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Vooral omdat @DonJunior het ook heeft, maar inderdaad..het is een gevoel. Maar als iemand zegt 1%, dan vind ik het toch al een flink risico.
2 accucellen van een auto waarvan bekend is dat er potentieel problemen zijn met accucellen (vandaar de recall erop). Dat is niet echt een indicatie dat dit voor alle EVs een enorm risico is.

Maar goed, het is verder wel duidelijk dat de accu het voornaamste en duurste probleem met een EV zal zijn. Voor auto's die nog binnen de garantie van die accu zitten geen probleem maar na 160k km/8 jaar misschien wel. Lastig momenteel te zeggen.

Overigens is wel grappig dat je misschien de auto gewoon kunt upgraden. Er zijn oudere EVs (LEAF bv staat me bij) waar je de oude crappy accucellen 1 op 1 kunt vervangen met nieuwe waardoor je niet alleen weer verse cellen hebt maar ook betere met hogere capaciteit. Iets dat je zeker nooit met een ICE zult doen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Dan is het wel zo netjes om dat zelf ook te doen natuurlijk. ;)
Een statement maken dat je overal van alles leest maar vervolgens geen bronvermelding plaatsen is net zo irrelevant.
Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:48:
[...]

2 accucellen van een auto waarvan bekend is dat er potentieel problemen zijn met accucellen (vandaar de recall erop). Dat is niet echt een indicatie dat dit voor alle EVs een enorm risico is.

...
Ik had de recall dus al gehad.. vorig jaar al. Toen was er niets aan de hand. Dus een jaar later dus toch alsnog de sjaak.
..Iets dat je zeker nooit met een ICE zult doen ;).
offtopic:
Overigens, echt geheel offtopic heb ik bij mijn eerste auto het motorblok wel eens vervangen voor een betere versie (ik had destijds een 1.6 carburateur, ding liep voor geen meter, heb ik het gehele blok eruit gelepeld en een injectie blok erin gehangen.. dus zeg nooit nooit ;) )

=========
Van een andere orde: Ik heb net van de leasemaatschappij het onderhoudsrapport gezien van de ID.3 voor het vervangen van de mediamodule/scherm rekende VW: 1,622.34 :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Dan is het wel zo netjes om dat zelf ook te doen natuurlijk. ;)
Een statement maken dat je overal van alles leest maar vervolgens geen bronvermelding plaatsen is net zo irrelevant.
Behalve dat dat makkelijk te googlen is, maar goed. Zie bv dit.
Ik had de recall dus al gehad.. vorig jaar al. Toen was er niets aan de hand. Dus een jaar later dus toch alsnog de sjaak.
Bij mij is het ook meerdere keren gecheckt. Ik denk niet dat deze recall ooit weg gaat.
offtopic:
Overigens, echt geheel offtopic heb ik bij mijn eerste auto het motorblok wel eens vervangen voor een betere versie (ik had destijds een 1.6 carburateur, ding liep voor geen meter, heb ik het gehele blok eruit gelepeld en een injectie blok erin gehangen.. dus zeg nooit nooit ;) )
En dat was een financieel redelijke beslissing? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:07:
[...]

[...]

En dat was een financieel redelijke beslissing? :P
Nou we deden het zelf met een aantal vrienden, dus ja.. hahaha punt is meer dat het wel kan dus ;)
Maar goed we raken offtopic.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:37

MLLL

Palm Treo 650

Termy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:48:
[...]

.

Overigens is wel grappig dat je misschien de auto gewoon kunt upgraden. Er zijn oudere EVs (LEAF bv staat me bij) waar je de oude crappy accucellen 1 op 1 kunt vervangen met nieuwe waardoor je niet alleen weer verse cellen hebt maar ook betere met hogere capaciteit. Iets dat je zeker nooit met een ICE zult doen ;).
ICE kun je chiptunen.
Bij sommige merken is een grotere brandstoftank leverbaar dus meer actieradius

En zo is er nog wel meer te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
Vanmiddag even in een ID3 GTX gezeten, hele fijne stoel, super instelbaar. Nu nog even door twijfelen.....

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 11:21
Ik weet niet of er een status pagina is, maar de VW app ligt er WEER uit. Het begon om 07:05.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 22:05
UTMachine schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:03:
Ik weet niet of er een status pagina is, maar de VW app ligt er WEER uit. Het begon om 07:05.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffE_Qaxm0qOOz9ANSvl-Zxb-9jc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hTVLjiVjzaLUwHCxCpo6Ciur.png?f=fotoalbum_large

:X

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 11:21
UTMachine schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:03:
De VW app lijkt weer terug te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 19:27
Ik heb het topic er even op nagesnuffeld, maar volgens mij is er niemand hier die praktijkervaring heeft met het zo door VW gepromote bidirectioneel laden van de ID serie toch? Bij Volkswagen zelf vind je ook bar weinig infomatie, behalve de marketing term bi-directioneel laden. En voor zover ik het begrijp, zou de ID serie ook alleen V2H/V2G ondersteunen en geen V2L? Is dit beperkt tot bepaalde protocollen?

Ik was hierin geïnteresseerd vanwege 2 oorzaken: 1. Mijn verwachting is dat het energienet minder stabiel gaat worden door toenemende druk op het stroomnet en 2. Ik denk helaas ook dat hybride oorlogsvoering de kans vergroot op een van buitenaf veroorzaakte stroomstoring. V2H of V2L zou ik in geïnteresseerd zijn, want mijn woning is gasloos.

We hoeven hier geen politieke of meningen discussie oid over te gaan voeren, maar wat heb ik/kan ik feitelijk doen om iets achter de hand te hebben voor het geval de stroom een paar uur tot een paar dagen uitvalt en ik een enorme accu bij de voordeur heb staan? Of is hier een doomsday-preppers forum de betere plek om hier iets op te vinden?

De tsunami in Japan en de uitval van een kerncentrale daarna was trigger voor de Japanse overheid om bidirectioneel laden wettelijk verplicht te maken om maar even een andere innovatietrigger te benoemen. Soms heb je eerst ellende nodig, voor iets beter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
kisik schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:24:
Ik heb het topic er even op nagesnuffeld, maar volgens mij is er niemand hier die praktijkervaring heeft met het zo door VW gepromote bidirectioneel laden van de ID serie toch? Bij Volkswagen zelf vind je ook bar weinig infomatie, behalve de marketing term bi-directioneel laden. En voor zover ik het begrijp, zou de ID serie ook alleen V2H/V2G ondersteunen en geen V2L? Is dit beperkt tot bepaalde protocollen?

Ik was hierin geïnteresseerd vanwege 2 oorzaken: 1. Mijn verwachting is dat het energienet minder stabiel gaat worden door toenemende druk op het stroomnet en 2. Ik denk helaas ook dat hybride oorlogsvoering de kans vergroot op een van buitenaf veroorzaakte stroomstoring. V2H of V2L zou ik in gedesinteresseerd zijn, want mijn woning is gasloos.

We hoeven hier geen politieke of meningen discussie oid over te gaan voeren, maar wat heb ik/kan ik feitelijk doen om iets achter de hand te hebben voor het geval de stroom een paar uur tot een paar dagen uitvalt en ik een enorme accu bij de voordeur heb staan? Of is hier een doomsday-preppers forum de betere plek om hier iets op te vinden?

De tsunami in Japan en de uitval van een kerncentrale daarna was trigger voor de Japanse overheid om bidirectioneel laden wettelijk verplicht te maken om maar even een andere innovatietrigger te benoemen. Soms heb je eerst ellende nodig, voor iets beter wordt.
Dit onderwerp interesseert mij ook. Tot op heden idd nog geen praktijkervaringen hier over gelezen behoudens het feit dat een van de medeforummers een keer een foto heeft gepost van het display waarop je kon zien hoeveel stroom er nog kan worden teruggeleverd. Dit is meen ik gelimiteerd tot iets van xxxx kWh gedurende de levensduur van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
MarcelGo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:53:
Vanmiddag even in een ID3 GTX gezeten, hele fijne stoel, super instelbaar. Nu nog even door twijfelen.....
Gewoon doen en ons mee laten genieten 😉. Ben benieuwd wat je keuze en/of overwegingen zijn, ik vindt hem ook wel gaaf hoor. Met name de performance is volgens mij ook heel compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik was hierin geïnteresseerd vanwege 2 oorzaken: 1. Mijn verwachting is dat het energienet minder stabiel gaat worden door toenemende druk op het stroomnet en 2. Ik denk helaas ook dat hybride oorlogsvoering de kans vergroot op een van buitenaf veroorzaakte stroomstoring. V2H of V2L zou ik in gedesinteresseerd zijn, want mijn woning is gasloos.

Voor zover ik het begreep, werkt dat voor de ID-serie alleen met een vrij dure DC laadpaal (Wallbox: DC-Wallbox von E3/DC) of een compleet 'Hauskraftwerk' van E3/DC, volgens een snelle google kost die Wallbox ruim 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
Jakkie takkie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Gewoon doen en ons mee laten 😉. Ben benieuwd wat je keuze en/of overwegingen zijn, ik vindt hem ook wel gaaf hoor. Met name de performance is volgens mij ook heel compleet.
Ik ben ook benieuwd naar de ID.3 GTX. Ik schrok vooral van de leaseprijs :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jakkie takkie schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Gewoon doen en ons mee laten 😉. Ben benieuwd wat je keuze en/of overwegingen zijn, ik vindt hem ook wel gaaf hoor. Met name de performance is volgens mij ook heel compleet.
Ik 'moest' mijn nieuwe leaseauto bestellen op het tijdstip dat de GTX nog niet beschikbaar was en heb destijds (Juli 2024) de Pro-S Business dus helemaal aangekleed met alle mogelijk beschikbare optiepakketten (op de zogenaamde 'steunhaak'ná).

Qua uitrustingssniveau heb ik dus alles aan boord wat de GTX standaard en optioneel ook aan boord kan hebben minus de DRL lichten in de voorbumper en het 'Black-Pack' met de zwarte spiegelkappen / zwarte sierlijsten over de daklijn. Het grote verschil zit 'm in de aandrijflijn/accu combinatie waarbij de GTX 96PK méér heeft (326PK voor de GTX Performance tegen 230PK in m'n Pro-S Performance) + de accu heeft netto 2kWh meer aan capaciteit heeft (79kWh voor de GTX Performance tegen 77kWh voor de Pro-S).

Een paar dagen nadat m'n order definitief was doorgezet kwam de GTX vrij om te kunnen bestellen :o

Dat 'Black-Pack' is in Duitsland overigens een optie welke bij te bestellen is op iedere ID.3 voor €190,-. PON heeft voor NL besloten dat deze optie als standaard voorbehouden blijft aan alléén de GTX.
PB1983 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:57:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de ID.3 GTX. Ik schrok vooral van de leaseprijs :o
Ik kon de leaseprijs helaas niet meer zien doordat ik het portal van m'n werkgever niet meer ter beschikking had toen de GTX versie eenmaal bestelbaar werd. Qua fiscale waarde was en is het verschil met de door mij samengestelde Pro-S niet echt groot.
Tarin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Voor zover ik het begreep, werkt dat voor de ID-serie alleen met een vrij dure DC laadpaal (Wallbox: DC-Wallbox von E3/DC) of een compleet 'Hauskraftwerk' van E3/DC, volgens een snelle google kost die Wallbox ruim 3000 euro.
Voor zover ik begrepen heb is het Nederlandse Alfen ook bezig om deze optie ook beschikbaar te maken op de Eve Single Pro laadpalen/boxen. Het schijnt middels een firmware update mogelijk gemaakt te kunnen gaan worden, echter moeten de diverse 'Back-Office' partijen deze firmware-update dan ook door willen gaan voeren. Voor zakelijke leaserijders zal dat fiscaal nog wel eens een dingetje kunnen gaan worden doordat je dan overdag zakelijk buiten de deur kunt gaan laden en vervolgens s'avonds de geladen energie thuis weer (privé) gaat afnemen uit de leasewagen.....

[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 17-01-2025 12:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:50
Tarin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Kijk ook even naar mijn oude forumpost hierover.
VW heeft in de id.x serie een verouderd protocol geïmplementeerd. Dus niet ieder bidirectioneel laadpunt zal probleemloos werken;

KrlGl in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je vindt er hier weinig over omdat je er een DC-laadpaal voor nodig hebt die heel veel duurder is dan AC-palen.

Misschien zelf ook niet over beginnen dan ;).
Ellende is de drijfveer van alles ;).

Anyway, dit gaat je sowieso niet opleveren wat je wilt want geen van deze dingen werken in eilandmodus. Je beste optie is iets als een IONIQ 5 met V2L zodat je in geval van nood gewoon iets op de auto kan aansluiten, zoals vriezers en zo via een stekkerblok. Soepeltjes je hele huis doordraaien op de auto zit er nog even niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaa
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-05 21:32
Vandaag eindelijk effe wat tijd er in gestoken om handleiding te lezen en ven op dit forum te zoeken maar ik krijg tot m'n frustratie het voorklimatiseren niet goed. Toch lijkt alles juist te staan.

Ik start het zelf via de app, dus geen geprogrammeerde starttijden.
Ik wil de temp naar 21° en alle ruiten en spiegels ontdooit, ik wil nog geen zetel of stuurverwarming ingeschakeld hebben.
Alles staat volgens mij correct ingesteld in het menu van de wagen. Ook bij het overzicht in de app staat "automatische ruitverwarming" aan.

De temperatuur lukt, alsook de voorruit wordt ontdooit. Da's OK.
Achterruit- en spiegelverwarming blijft uit --> deze wil ik wel aan.
Stuurverwarming ligt aan --> deze wil ik niet aan (en dat staat correct in de menu in de wagen)

Nog mensen dit probleem en/of een eventuele oplossing?

ID4 Pro performance 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basmeg
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:11
Sinds afgelopen december in het bezit van een ID3 Pro Performance Max First edition uit 2020. Software versie 3.1.
Deze auto aangemeld bij de (Android) app 'Volkswagen'. Account aangemaakt en de app werkt. Niks gedaan met beide sleutels. Nog geen gebruik gemaakt van de betaalde online diensten. Ik wil nu gebruik gaan maken van de betaalde diensten zoals laden en klimaatinstellingen.
Maar nu zie ik dat er ook nog de app 'We Connect' is. Deze geïnstalleerd maar hierop inloggen met email en wachtwoord zoals werkt in de app 'Volkswagen' lukt niet. In de app 'We Connect' krijg ik dan de melding 'Login: sorry, er is helaas iets misgegaan. Probeert u het later nog eens, alstublieft'
Twee vragen:
1) Welke app moet ik hebben c.q. welke app is het beste? 'Volkswagen' of 'We Connect'?
2) Als ik toch 'We Connect' moet hebben dan een nieuw account aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Basmeg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:54:
Sinds afgelopen december in het bezit van een ID3 Pro Performance Max First edition uit 2020. Software versie 3.1.
Deze auto aangemeld bij de (Android) app 'Volkswagen'. Account aangemaakt en de app werkt. Niks gedaan met beide sleutels. Nog geen gebruik gemaakt van de betaalde online diensten. Ik wil nu gebruik gaan maken van de betaalde diensten zoals laden en klimaatinstellingen.
Maar nu zie ik dat er ook nog de app 'We Connect' is. Deze geïnstalleerd maar hierop inloggen met email en wachtwoord zoals werkt in de app 'Volkswagen' lukt niet. In de app 'We Connect' krijg ik dan de melding 'Login: sorry, er is helaas iets misgegaan. Probeert u het later nog eens, alstublieft'
Twee vragen:
1) Welke app moet ik hebben c.q. welke app is het beste? 'Volkswagen' of 'We Connect'?
Deze heb je nodig https://play.google.com/s...=com.volkswagen.weconnect

Daar staat WeConnect maar heet Volkswagen na installatie. Waarschijnlijk zijn de abonnementen de eerste 2 jaar gratis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 08:53
Twee vragen:
Wanneer je in de app op jouw telefoon bent ingelogd en dat werkt, dan moet er in de auto ook nog iets gebeuren. In de Shop van de auto staan 2 apps: 'We Connect' en 'We Connect Plus'. Deze moeten beide in de auto geïnstalleerd worden. Pas wanneer die geïnstalleerd zijn en jij je in de app op jouw telefoon aanmeldt met hetzelfde account als in de auto en in de auto op dat account als hoofdgebruiker aangemeld bent, DAN zouden de diensten voor laden en klimaatinstellingen moeten werken. Vraag me niet waarom dit zo werkt maar het is helaas zo. De 'We Connect Plus' app in de auto is een betaalde app, maar zoals @Mythling al aangeeft zou het kunnen dat die voor een nieuw VW account in de auto in het begin gratis zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 09:34
MJMaverick schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:00:
[...]
voor een nieuw VW account in de auto in het begin gratis zijn.
Kan ik bevestigen! Wij hebben afgelopen week een ID.3 first edition gekocht, en hier hebben wij ook 2 gratis jaren bij gekregen.
Overigens heb ik geen apps in de auto gedownload. Alles via de app geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basmeg
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:11
Via de VW website https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html? ook We Connect plus geactiveerd. Is net als We Connect gratis.
Bedankt voor alle adviezen in deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor de ID.3 rijders met een MY25 model: ID Software v5.2 is inmiddels ook succesvol als OTA op een ID.3 model uit de ID serie anders dan de ID.7 'geland' :P

En zoals het VW inmiddels goed betaamt: Er is nergens een changelog boven water te krijgen :'(

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 20-01-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:02
Goed om te lezen dat er updates zijn voor sw5.x Ik denk dat sw4.0 geen updates gaat ontvangen. En dat voor een auto van bijna 70k.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Kan iemand mij bevestigen dat de nieuwe ID.3 ook geen speakers in de achterdeuren heeft?

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
Kan iemand mij bevestigen dat de nieuwe ID.3 ook geen speakers in de achterdeuren heeft?
Ja, hier pro business MY25, wel de 4+1 speakerset, maar geen speakers achterin... 8)7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xetri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 07:37
In oktober loopt het leasecontract van mijn huidige id.4 af. Heeft iemand enig idee wat de actuele levertijd is van een id.4.
Destijds 10 maanden gewacht.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
vanderv schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Ja, hier pro business MY25, wel de 4+1 speakerset, maar geen speakers achterin... 8)7
okee thanks. Dat wilde ik weten. Ik kreeg afgelopen week te horen dat ik een nieuwe lease moet gaan uitzoeken. De ID.3 valt dan dus daarop alleen al af.. Dan ga ik even kijken bij Cupra of een ID.4.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:46

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

xetri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:
In oktober loopt het leasecontract van mijn huidige id.4 af. Heeft iemand enig idee wat de actuele levertijd is van een id.4.
Had hem 2 oktober besteld en heb hem 23 november opgehaald. Do the math 😜

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb een MY25 Pro-S Business aangekleed met alle mogelijke optie pakketen en heb achterin wél Harman Kardon speakers in de deuren.

Speakers (8/1 + Sub) zitten tegenwoordig in het "Interieur Top-Sport Pakket Plus' á de somma van € 4.590

En ik zie nú ook dat het 'Black-Edition' pakket nu ineens wél (gratis) leverbaar is op o.a. de Pro-S Business :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Will_M schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb een MY25 Pro-S Business aangekleed met alle mogelijke optie pakketen en heb achterin wél Harman Kardon speakers in de deuren.

Speakers zitten tegenwoordig in het "Interieur Top-Sport Pakket Plus' á de somma van € 4.590

En ik zie nú dat het 'Black-Edition' pakket nu ineens wél (gratis) leverbaar op de Pro-S Business :S
Jij bent geweldig. Ik zie nu inderdaad tussen de opties staan 'High-End geluidsysteem Harman Kardon' bij het Interieur Top-Sport Pakket Plus (wel knetter duur zeg :X )

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Jij bent geweldig. Ik zie nu inderdaad tussen de opties staan 'High-End geluidsysteem Harman Kardon' bij het Interieur Top-Sport Pakket Plus (wel knetter duur zeg :X )
Die stoelen alléén zijn het voor mij eigenlijk al waard geweest. Enige wat daar in mist is de 'koeling' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Boy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Mijn vrouw is bij de garage mbt het 'storing electrosysteem' issue.

Uitlezen kostte 166 euro.

Nu belt ze me en zegt dat de 'eerste accu' defect is of iets dergelijks. Ik weet er het fijne nog niet van, geen idee van de kosten.

Alles buiten garantie blijkbaar. Duurt 8 uur om te fixen, kan nog anderhalve week duren. Mag niet meer rijden met de auto. Leenauto a 50 euro per dag is wat ze kunnen aanbieden (een Up).

Ik ben er nu echt een beetje klaar mee. Een auto waar ik aardig wat geld voor neergelegd heb en dan na 4 jaar niet eens door de APK en nu dit.

Ben pissig, geïrriteerd en teleurgesteld...

Ik wil wel een klacht in gaan dienen. Iemand ervaring / idee waar ik dit het beste kan doen?
De garage zelf heeft natuurlijk ook maar gewoon te doen wat Volkswagen aangeeft.

[...]

Edit:
Ik wilde net m'n originele post aanpassen, m'n vrouw stuurt net een bericht dat het binnen de garantie van de accu valt, scheelt €6000 blijkbaar...poeh...
Zojuist met garage gebeld. Mijn auto is 1 van de 5 die nu wacht op een fix van de accu daar.

Hele fijne monteur aan de lijn gehad, dat maakt het allemaal wel beter qua ervaring.

Mijne is 3e in de rij om gefixt te worden, eerder dan eind volgende week zal het niet worden.

Nu een keuze, of kijken of ik een auto kan lenen van familie voor nu of nog minimaal anderhalve week de huurauto rijden. Gelukkig wel een goede deal omdat ze geen kleinere haden, €50 per dag. Maar ja, gaat toch snel richting the €600+ kosten.

[ Voor 51% gewijzigd door Boy op 20-01-2025 15:11 . Reden: quote toegevoegd voor context ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Boy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:10:
Zojuist met garage gebeld. Mijn auto is 1 van de 5 die nu wacht op een fix van de accu daar.

Hele fijne monteur aan de lijn gehad, dat maakt het allemaal wel beter qua ervaring.

Mijne is 3e in de rij om gefixt te worden, eerder dan eind volgende week zal het niet worden.

Nu een keuze, of kijken of ik een auto kan lenen van familie voor nu of nog minimaal anderhalve week de huurauto rijden. Gelukkig wel een goede deal omdat ze geen kleinere haden, €50 per dag. Maar ja, gaat toch snel richting the €600+ kosten.
Welke garage als ik vragen mag? de mijn staat voor de accu fix namelijk in Breda

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

DonJunior schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Welke garage als ik vragen mag? de mijn staat voor de accu fix namelijk in Breda
Sittard. Bij jou duurt het wel bizar lang he?

[ Voor 8% gewijzigd door Boy op 20-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 22:05
Boy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Een klein autotje (Fiat 500 ofzo) bij Hertz heb je voor nog geen 200 Euro per week, wellicht kun je nog wat onderhandelen met de dealer ter coulance.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:04
Is er eigenlijk wel eens iemand geslaagd om een app te installeren in de Volkswagens buiten het reguliere systeem om?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:49
ID.3 Pro S Business 77kWh 2025 model
Klopt, geen speakers in de achterdeuren. In mijn vorige ID.3 first vond ik de geluidskwaliteit matig, in het nieuwe model monteren ze betere kwaliteit speakers moet ik zeggen. Het geluid klinkt een stuk aangenamer en voller.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-09 15:38
Binnenkort moet de auto voor de eerste keer in onderhoud en tevens terug voor het waardeloos uitgevoerde (tot 2x toe) herstel van het dak + piepend rempedaal. Buiten het herstel: wat een WAANZIN qua bedragen zeg! Mijn god - tot vorig jaar met onze Golf en daarvoor Polo nog nooit zulke waanzin meegemaakt:

Remvloeistof verversen
€ 97,08

Interieurfilter vervangen
€ 91,75

Inspectieservice
€ 414,18

Dat filter klik je met 30 sec. in de auto, remvloeistof is wat dat betreft meer arbeid. Maar hoezo, bij een EV, is de service alleen al €414 bij een VW dealer? In mijn ogen zijn ze in nog geen 60 min. klaar right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BeuQert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:02:
Binnenkort moet de auto voor de eerste keer in onderhoud en tevens terug voor het waardeloos uitgevoerde (tot 2x toe) herstel van het dak + piepend rempedaal. Buiten het herstel: wat een WAANZIN qua bedragen zeg! Mijn god - tot vorig jaar met onze Golf en daarvoor Polo nog nooit zulke waanzin meegemaakt:

Remvloeistof verversen
€ 97,08

Interieurfilter vervangen
€ 91,75

Inspectieservice
€ 414,18

Dat filter klik je met 30 sec. in de auto, remvloeistof is wat dat betreft meer arbeid. Maar hoezo, bij een EV, is de service alleen al €414 bij een VW dealer? In mijn ogen zijn ze in nog geen 60 min. klaar right?
Niet geweldig nee, maar dit is iig de 1e 2 keer van de auto gratis.

@DonJunior Lees ik nu goed dat je aan't kijken bent naar een nieuwe ID.x? Maar, maar, de auto zoog toch? :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
Termy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]

@DonJunior Lees ik nu goed dat je aan't kijken bent naar een nieuwe ID.x? Maar, maar, de auto zoog toch? :P
Mijn huidige ID.3 zuigt inderdaad (zoals anderen ook al is opgevallen heb ik echt een maandagochtend model waarbij alles wat fout kan gaan ook fout is gegaan)
Maar heb begrepen dat de nieuwe generatie een stuk beter is en dus ook de optie tot speakers achterin heeft. Door mijn vorige ervaringen wil ik hem niet meteen afschrijven eigenlijk, want ik vind het nog steeds een fijne auto om te rijden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-09 15:38
Termy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Wel ja? We hebben de auto wel zelf geïmporteerd vanuit Luxemburg; geldt dit dan ook? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BeuQert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Wel ja? We hebben de auto wel zelf geïmporteerd vanuit Luxemburg; geldt dit dan ook? 😬
Hm, dat durf ik niet zeker te stellen. Ik heb wel eens iets gehoord van dat het een door PON geïmporteerde auto zou moeten zijn, maar het zou bij de auto moeten zitten. Misschien bij VW informeren hoe dit zit. Niet bij PON iig want daar zal het antwoord wel duidelijk zijn ;).

Je kunt ook gewoon claimen dat het gratis is en kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
mcmiles schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:30:
[...]

ID.3 Pro S Business 77kWh 2025 model
Klopt, geen speakers in de achterdeuren. In mijn vorige ID.3 first vond ik de geluidskwaliteit matig, in het nieuwe model monteren ze betere kwaliteit speakers moet ik zeggen. Het geluid klinkt een stuk aangenamer en voller.
Punt is meer dat ik kids op de achterbank heb die graag een liedje of podcast willen luisteren. En als er dan alleen geluid van voren komt dan begrijp je dat je als ouders helemaal niet meer kunt praten omdat het volume dermate hoog.moet staan willen ze op de achterbank wat horen. Vandaar mijn eis voor speakers op de achterbank

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
BeuQert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Nee, is alleen bij door PON geïmporteerde auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:10:
[...]

Punt is meer dat ik kids op de achterbank heb die graag een liedje of podcast willen luisteren. En als er dan alleen geluid van voren komt dan begrijp je dat je als ouders helemaal niet meer kunt praten omdat het volume dermate hoog.moet staan willen ze op de achterbank wat horen. Vandaar mijn eis voor speakers op de achterbank
VW zou via bluetooth een losse speaker (van JBL of i.d.) moeten kunnen toevoegen, dan knutsel ik die wel ergens aan vast voor achterin.... :+

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:49
DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:10:
[...]

Ik snap je volledig, issue wat bij ons niet speelt. Aftermarket zijn er dacht ik wel oplossingen.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
mcmiles schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik snap je volledig, issue wat bij ons niet speelt. Aftermarket zijn er dacht ik wel oplossingen.
Dat klopt, aftermarket was het eerste waar ik naar had gekeken destijds. Probleem was dat het dan ook geprogrammeerd moet worden en dat toen niet duidelijk was of dit dan na elke software update zou blijven werken.
Tevens vond de leasemaatschappij er ook wat van ;)

Hoe dan ook goed dat ze het nu als optie aanbieden. Dat brengt de nieuwe ID3 voor ons weer terug in markt.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Dat klopt, aftermarket was het eerste waar ik naar had gekeken destijds. Probleem was dat het dan ook geprogrammeerd moet worden en dat toen niet duidelijk was of dit dan na elke software update zou blijven werken.
Tevens vond de leasemaatschappij er ook wat van ;)

Hoe dan ook goed dat ze het nu als optie aanbieden. Dat brengt de nieuwe ID3 voor ons weer terug in markt.
Ik vermoed dat je met een aftermarket setje aan speakers ook andere deurpanelen nodig zal gaan hebben doordat de 'tweeters' in een eigen behuizing, midden in de deur, geplaatst worden? Vraag is ook nog of er überhaupt al wel afdoende / correcte bekabeling aanwezig is in alle uitvoeringen.

Uiteraard is dat allemaal niet iets wat niet creatief op te lossen is, maar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP_FkFCjRsXMA-3f8HXhbaNVrLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jA0CqevoIBU1oLAu7brzr6co.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is het in één keer netjes opgelost zonder jezelf daar nog verder druk over te hoeven gaan maken :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 21-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Will_M schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:35:
[...]
[..]

Zo is het in één keer netjes opgelost zonder jezelf daar nog verder druk over te hoeven maken :*)
Precies. Netjes hoor! 8)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:57
xetri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:24:
geen idee, maar 1) zou je deze terug kiezen en vooral 2) kan je deze nog kiezen. auto's zijn duurder geworden dus misschien past hij niet meer in je budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
Will_M schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:58:
Voor de ID.3 rijders met een MY25 model: ID Software v5.2 is inmiddels ook succesvol als OTA op een ID.3 model uit de ID serie anders dan de ID.7 'geland' :P

En zoals het VW inmiddels goed betaamt: Er is nergens een changelog boven water te krijgen :'(
Ja, hier ook...

@Will_M keurig, ik ben jaloers....ik zat met de Sepp max.aanschafwaarde, pro business kon net zonder al teveel opties...

[ Voor 13% gewijzigd door vanderv op 21-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vanderv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Ja, hier ook...

@Will_M keurig, ik ben jaloers....ik zat met de Sepp max.aanschafwaarde, pro business kon net zonder al teveel opties...
Dan staat bij jou de maximale SOC bij ingeschakelde 'Battery Care Mode' nu ook op 90% in plaats van 80%.?

Scheelt, zeker met een 'non S', vaak toch nét weer het per laadsessie handmatig moeten overrulen van die ingestelde drempelwaarde (óf zelfs het volledig uitschakelen van de Battery Care Mode).

_/-\o_

En een Pro Business is in standaard trim ook al een qua opties goed uitgeruste wagen, toch (y)

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 21-01-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
@Will_M

Zeker tevreden met de pro business MY25, een hele verademing tov mijn vorige 1st (al heeft deze het altijd zonder problemen gedaan).

Doel lading idd nu op 90%, zo te zien, past deze zich aan, afhankelijk van de buiten temperaturen..straks in de zomer vast weer een doel lading van 80%..

[ Voor 10% gewijzigd door vanderv op 21-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reactie op verwijderde reactie

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:19
Meer mensen die last hebben van 12V meldingen (battery care staat aan), app die daardoor niet reageert en het niet werken van keyless entry nu het kouder begint te worden?

Op reddit zie ik het zelfs bij vrij nieuwe modellen terugkomen.

Dealer heeft een rondje diagnostiek meegepakt tijdens de werkzaamheden en alles lijkt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53
burnoutpc schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:49:
Meer mensen die last hebben van 12V meldingen (battery care staat aan), app die daardoor niet reageert en het niet werken van keyless entry nu het kouder begint te worden?

Dealer heeft een rondje diagnostiek meegepakt tijdens de werkzaamheden en alles lijkt in orde.
Ik denk dat je dan 12V melding in de app bedoelt?
Ik heb zelf wel al lang last van 12V meldingen in de auto. En 'geoptimaliseerd accugebruik' staat hier ook aan. (denk dat je dat bedoelde i.p.v. battary care)

Daar is hij vorig voorjaar ook al voor heen geweest en hebben ze als het goed is de 12V accu vervangen. Dit terwijl hij ook al eens vanwege de terugroepactie was vervangen.
Maar vorig najaar begon hij weer af en toe die meldingen te geven. meestal bij kouder weer. Hij gaat komende maandag heen en dat is maar goed ook denk ik, want de melding gaat nu helemaal niet meer weg.
Verder merk je overigens niks qua rijgedrag of dat er iets niet werkt.
Betreffende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOZsPVbTUhWJ6AepLThGxBEy9BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCwmAp5jPUfks3VCtbPQeQY8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:30

theo66

NIBE S1155-6

Keyless entry is inderdaad bij mij ook wat wiebelig de laatste dagen, dan weer niet, dan weer wel…

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

theo66 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Keyless entry is inderdaad bij mij ook wat wiebelig de laatste dagen, dan weer niet, dan weer wel…
Dit is bij mijn nieuwe ID.4 ook het geval. Ik heb zelf het vermoeden dat het er ook iets mee te maken heeft dat de auto soms een paar dagen stilstaat. Het lijkt er dan op dat keyless entry de eerste keer niet werkt, maar daarna weer wel. Wellicht werkt keyless entry niet als de auto in deep sleep mode is?

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
Termy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:21:
[...]

O.a. gratis parkeren op sommige plekken. Ik wist niet dat er een sticker voor nodig was maar heb wel gratis geparkeerd in 2022 haha. Had kunnen weten dat daar ook een stickertje voor nodig is op een obvious EV :+.
Volgens mij is het in Duitsland zelf al geregeld door de E op het einde van een kentekenplaat.. Maar zijn dit Duitsers soms bang dat een Nederlandse ID.3 stiekem gewoon een verbrandingsmotor heeft, dat je daar ook weer €16 euro mag voor aftikken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PressPlayOnTape schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Dit is bij mijn nieuwe ID.4 ook het geval. Ik heb zelf het vermoeden dat het er ook iets mee te maken heeft dat de auto soms een paar dagen stilstaat. Het lijkt er dan op dat keyless entry de eerste keer niet werkt, maar daarna weer wel. Wellicht werkt keyless entry niet als de auto in deep sleep mode is?
Ik heb bij m'n ID.3 ingesteld dat 'ie automatisch mag ontgrendelen als ik in de buurt kom (~1mtr. van de auto) en dat werkt na een paar dagen stilstand ook niet meer. Moet dan ook met de sleutel de auto weer eenmalig ontgrendelen om dat systeem weer 'wakker' te krijgen.

Auto vergrendeld zich dan uiteraard ook altijd weer netjes als ik weer verder van de auto weg ben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb bij m'n ID.3 ingesteld dat 'ie automatisch mag ontgrendelen als ik in de buurt kom (~1mtr. van de auto) en dat werkt na een paar dagen stilstand ook niet meer. Moet dan ook met de sleutel de auto weer eenmalig ontgrendelen om dat systeem weer 'wakker' te krijgen.

Auto vergrendeld zich dan uiteraard ook altijd weer netjes als ik weer verder van de auto weg ben :9
Exact. Eenmalig ontgrendelen met de sleutel en daarna werkt het weer zoals verwacht. Hij moet inderdaad ff 'wakker worden' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 16-09 13:42
Net ook even geprobeerd. Id.3 staat sinds maandag stil, aan de lader. Inderdaad moest ik hem met de sleutel ontgrendelen en werkte keyless entry niet. Even gekeken met OBD2 en zag dat 12v batterij nog maar 54 procent had oid. Begon wel bij te laden toen ik er in zat en binnen 5 minuten boven de 65% maar het verbaasde mij wel dat "optimised battery use" niet veel lijkt te doen om 12v bij te laden. Wat mij ook opviel, een aantal weken geleden zag ik bij langere tijd aan de lader dat hij elke paar uur even bij ging laden om 80% aan te houden. Ging er toen van uit dat door "optimised battery use" was. Dit gedrag van bijladen doet hij sinds een tijdje niet meer lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PB1983 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Volgens mij is het in Duitsland zelf al geregeld door de E op het einde van een kentekenplaat.. Maar zijn dit Duitsers soms bang dat een Nederlandse ID.3 stiekem gewoon een verbrandingsmotor heeft, dat je daar ook weer €16 euro mag voor aftikken. ;)
Ik denk dat het meer is om te voorkomen dat de Duitse politiemensen en/of handhavers iedere maand op cursus moeten waarbij ze alle nieuwe EV's van de diverse merken visueel mogen leren herkennen.

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Laatst online: 04-09 09:09

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik denk dat het meer is om te voorkomen dat de Duitse politiemensen en/of handhavers iedere maand op cursus moeten waarbij ze alle nieuwe EV's van de diverse merken visueel mogen leren herkennen.

:9
Dan zou het toch schappelijk zijn, gezien wij hen veel geld en moeite besparen met zo'n sticker als die sticker dan gratis zou zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

KMdijkens schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Dan zou het toch schappelijk zijn, gezien wij hen veel geld en moeite besparen met zo'n sticker als die sticker dan gratis zou zijn. ;)
Beter hadden ze een volledig nieuwe categorie bedacht waarbij je met één sticker voor een EV tevens dat E-Plakette deel afgedicht had....

Óóh... Wacht eens even: Die E-Plakette 'sticker' zou daar wel eens bruikbaar voor kunnen zijn, maar dat was waarschijnlijk weer te veel administratief werk aan de back-end. We laten iedereen gewoon z'n hele voorruit dicht stickeren met zoveel mogelijk stickers uit diverse landen want de mensen kijken toch al meer op d'r telefoon dan dat ze op de weg letten. Een voorruit is qua functie tegenwoordig gewoon 'over-rated' en alles is qua zicht ook middels camera's en sensoren op te lossen, toch?

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Ach dan valt Duitsland nog mee in het verenigd koninkrijk heb je voor verschillende steden verschillende plakketten omdat ze elk hun eigen normen hanteren. Dat wordt pas een mooie posterwand op je voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Mijn auto is net terug van de dealer. Ze hebben de TPI uitgevoerd om het klikken van de achteras te verhelpen. Hopelijk houdt het stand. Puddle lights en de achterlichten zijn ook vervangen.

Begreep van de dealer dat die TPI (bij hun) niet vaak voorkwam. Kan zijn dat heel veel mensen niet bewust zijn van het geluid. Voor mij was het niet tot nauwelijks hoorbaar met de ramen dicht. Gelukkig ook niet merkbaar in de aandrijving verder. Wat wel duidelijk beter is bij de nieuwe series is het geluid uit de voorophanging. Bij stilstand/vertrekken hoor je daar niets meer van.

Hopelijk kunnen we nu gewoon lekker lang (probleemloos) genieten van de auto.

/die 284pk in de ID4 is trouwens ergens verslavend. 325pk in een GTX zal helemaal :D zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door burnoutpc op 23-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulusdebospooier
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 11:00

Paulusdebospooier

Hobbyist.

Hier ook last van dat automatisch ontgrendelen (keyless entry) soms niet werkt. Gek genoeg werkt het dan nog wel met de afstandbediening. Ook regelmatig dat de app geen verbinding heeft met de auto, zodat voorverwarmen niet werkt. En dat dus vooral ''s morgens als het nog vriest. Irritant.
Gisteren kreeg ik de volgende melding in de app:
Bediening via de app niet mogelijk, de 12-volt-accu heeft te weinig energie

Optie geoptimaliseerd accu gebruik staat aan.

Laatst de accuspanning gemeten met een multimeter, kwam op 11,5 Volt. Gaat wel gewoon naar ruim 14 volt als je de auto aanzet zeg maar, dus laadt wel bij.

De dealer wil de 12 Volt accu wisselen onder garantie, dus dat is goed nieuws. Helaas is dat wel 100 kilometer verderop en willen ze de auto eerst onderzoeken op lekspanning.

(2020 Id3 first max, heeft de terugroepactie voor 12 volt accu gehad)

Geen auto mooier dan de W116!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Paulusdebospooier schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:45:
Hier ook last van dat automatisch ontgrendelen (keyless entry) soms niet werkt. Gek genoeg werkt het dan nog wel met de afstandbediening. Ook regelmatig dat de app geen verbinding heeft met de auto, zodat voorverwarmen niet werkt. En dat dus vooral ''s morgens als het nog vriest. Irritant.

Laatst de accuspanning gemeten met een multimeter, kwam op 11,5 Volt. Gaat wel gewoon naar ruim 14 volt als je de auto aanzet zeg maar, dus laadt wel bij.

De dealer wil de 12 Volt accu wisselen onder garantie, dus dat is goed nieuws. Helaas is dat wel 100 kilometer verderop en willen ze de auto eerst onderzoeken op lekspanning.

Die accu is dus gewoon 'stuque' (lees: versleten). Een '12V' boord-accu / start-accu heeft 6 cellen welke pèr cel 2.3V moeten kunnen leveren zodat het totaal in ruste op 13.8V uitkomt. Door de tijd heen wordt dit minder en dat geeft niet zolang het maar niet MINDER wordt dan 12V omdat alle boordapparatuur minimaal 12V verwacht. Vooral met lage buitentemperaturen openbaard zo'n lage waarde zich extra snel, zeker met de 12V accu's in een EV welke maar een lage hoeveelheid ampère (en dus ook vermogen) kunnen leveren doordat VxA=W een te lage waarde gaat opleveren voor ALLE 12V boordapparatuur.

Laden met 14V is overigens keurig én volledig binnen de spec's van het '12V' systeem, als dat méér dan 14.5V wordt dan sloop je ook daar de accu weer mee.

Met ICE motoren heb je 3 componenten welke het 12V boordnet regelen: Dynamo, Spanningsregelaar én 12V Accu. als één van die drie niet exact dát doet wat 'ie moet doen dan sloop je het hele systeem... De Dynamo en Spanningsregelaar zitten vaak in één component samengevoegd en dat noemen ze dan weer: Een Alternator :+

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 23-01-2025 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
KMdijkens schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:13:
Ach dan valt Duitsland nog mee in het verenigd koninkrijk heb je voor verschillende steden verschillende plakketten omdat ze elk hun eigen normen hanteren. Dat wordt pas een mooie posterwand op je voorruit.
Duitsland valt eigenlijk helemaal niet mee als je er iets dieper in duikt, wat ik recent heb mogen / moeten doen. Hun verkeersborden voor EV's zijn namelijk zo gedefiniëerd dat er complete steden zijn waar je aan een laadpaal enkel mag laden, indien je dus die sticker hebt, óf een Duits E-kenteken.

Nu de grap (Duitsers blijken toch humor te hebben): Het E-kenteken is verplicht noch standaard, indien je een EV rijdt. Je moet het werkelijk expliciet aanvragen, anders krijgt je nieuwe EV gewoon een regulier kenteken. 8)7
Ook zijn de voordeeltjes wat laat ingevoerd, evenals de standaardisering van de verkeersborden. Sommigen vonden het niet nodig, of niet mooi staan, of wilden hun gepersonaliseerde kenteken behouden, en mogen nu dus wettelijk gezien niet laden bij het volgende bord:

https://www.parkaffe.de/w...z-schild-elektroautos.jpg

Het onderbord met de auto+stekker, is namelijk zo gedefiniëerd dat het alle auto's met een E-kenteken omvat, of met een sticker die daaraan is gelijkgesteld.

Er zijn overigens wel steden waar men hier dus expliciet niet op handhaaft. Dus de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar er zijn ook reeds Duitse Teslarijders die bakzijl hebben gehaald bij de rechter vanwege een prent, omdat ze dachten gratis te mogen parkeren, maar hun Tesla dus geen E in het kenteken had.

Als je dus gebruik wilt maken van gratis parkeren, lijkt het me een goed idee om zo een sticker te halen. Voor het laden aan openbare laadpalen, daar zal het wel loslopen.

ps.

Mocht je overigens dit onderbord zien: http://www.vzkat.de/2018/...ngensalza-30062018-01.jpg
"Elektrofahrzeuge [...] frei", dan is het onafhankelijk van je kentekenplaat / sticker. Je auto is immers een geëlectrificeerd voertuig. Die definitie staat los van de kentekenplaat, in tegenstelling dus tot het onderbord van de auto met stekker.

@PB1983 Voor de duidelijkheid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 23-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Even heel iets anders. Weet iemand of de stoelen en achterbank van een id4 in een id3 passen?

Binnenruimte is 1444mm achterin tov 1498 bij een id4. Volgens mij gebruiken ze allemaal dezelfde stoelen en banken.

[ Voor 39% gewijzigd door burnoutpc op 23-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

burnoutpc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:08:
Even heel iets anders. Weet iemand of de stoelen en achterbank van een id4 in een id3 passen?
Gemonteerd en wel óf gewoon als bagage? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Paulusdebospooier schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:45:

Ook gehad afgelopen week. Dealer kon niets vinden. Op reddit ook allerlei mensen met dezelfde klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Gemonteerd en wel óf gewoon als bagage? :P
:+ gemonteerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Cid Highwind schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Duitsland valt eigenlijk helemaal niet mee als je er iets dieper in duikt, wat ik recent heb mogen / moeten doen. Hun verkeersborden voor EV's zijn namelijk zo gedefiniëerd dat er complete steden zijn waar je aan een laadpaal enkel mag laden, indien je dus die sticker hebt, óf een Duits E-kenteken.

Nu de grap (Duitsers blijken toch humor te hebben): Het E-kenteken is verplicht noch standaard, indien je een EV rijdt. Je moet het werkelijk expliciet aanvragen, anders krijgt je nieuwe EV gewoon een regulier kenteken. 8)7
Ook zijn de voordeeltjes wat laat ingevoerd, evenals de standaardisering van de verkeersborden. Sommigen vonden het niet nodig, of niet mooi staan, of wilden hun gepersonaliseerde kenteken behouden, en mogen nu dus wettelijk gezien niet laden bij het volgende bord:

https://www.parkaffe.de/w...z-schild-elektroautos.jpg

Het onderbord met de auto+stekker, is namelijk zo gedefiniëerd dat het alle auto's met een E-kenteken omvat, of met een sticker die daaraan is gelijkgesteld.

Er zijn overigens wel steden waar men hier dus expliciet niet op handhaaft. Dus de soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar er zijn ook reeds Duitse Teslarijders die bakzijl hebben gehaald bij de rechter vanwege een prent, omdat ze dachten gratis te mogen parkeren, maar hun Tesla dus geen E in het kenteken had.

Als je dus gebruik wilt maken van gratis parkeren, lijkt het me een goed idee om zo een sticker te halen. Voor het laden aan openbare laadpalen, daar zal het wel loslopen.

ps.

Mocht je overigens dit onderbord zien: http://www.vzkat.de/2018/...ngensalza-30062018-01.jpg
"Elektrofahrzeuge [...] frei", dan is het onafhankelijk van je kentekenplaat / sticker. Je auto is immers een geëlectrificeerd voertuig. Die definitie staat los van de kentekenplaat, in tegenstelling dus tot het onderbord van de auto met stekker.

@PB1983 Voor de duidelijkheid :)
Het verhaal omtrent het kenteken zal voor de meesten hier niet gelden me dunkt. Voor een ieder die niet op Duits kenteken rijdt zal het gaan om zo'n sticker dus. Dit is in heel Duitsland voor alle steden 1 en dezelfde sticker. (Ook al hanteren verschillende steden, verschillende regels omtrent die sticker)

In conclusie zal je met je EV in Duitsland naast de reguliere plakkette dus enkel dat ene E-plakette moeten bijplakken.

TLDR; Dat wat die sticker betekent voor waar je je op dat moment in Duitsland bevindt is een moeilijk verhaal. Maar het blijft in ieder geval bij 2 stickers.

Als je veel in het VK komt en veel verschillende steden aandoet kan je zomaar 10-15 stickers nodig hebben dat was meer de strekking van mijn opmerking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eigenlijk wel een interessante casus dus.

Het lijkt er volgens de specs welke op 'Autoweek' vermeldt staan op dat het voorin wel eens zou kunnen gaan passen maar dat je achterin een tweetal centimeters in de breedte te kort gaat komen. Montagepunten / stoelsledes zijn vaak nog wel (eenvoudig) over te zetten.

ID.4 v.s. ID.3

Misschien wel eens interessant om de onderdeelnummers / SKU's te gaan achterhalen en daar een vergelijk op los te gaan laten >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 23-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 14:56

Wat betreft keyless entry, waar ik dan weer last van heb is met het afsluiten van de auto door het aanraken van de deurgreep, dit werkt de laatste tijd zeer slecht tot helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
mawi schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Wat betreft keyless entry, waar ik dan weer last van heb is met het afsluiten van de auto door het aanraken van de deurgreep, dit werkt de laatste tijd zeer slecht tot helemaal niet.
Bij mijn id3 heb ik daar geen last van. Maar het viel mij op dat bij de id4 ‘24 hij niet altijd reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Eigenlijk wel een interessante casus dus.

Het lijkt er volgens de specs welke op 'Autoweek' vermeldt staan op dat het voorin wel eens zou kunnen gaan passen maar dat je achterin een tweetal centimeters in de breedte te kort gaat komen. Montagepunten / stoelsledes zijn vaak nog wel (eenvoudig) over te zetten.

ID.4 v.s. ID.3

Misschien wel eens interessant om de onderdeelnummers / SKU's te gaan achterhalen en daar een vergelijk op los te gaan laten >:)
Misschien moet ik genoegen nemen met wat ik heb. Maar de stoelen in de ‘20 id3 zijn niet super. Nogal hard ook. Een 2ehands set van de id4 geeft t gelijk ook massage en elektrische verstelling (mits er een aansluiting voor de voeding al ligt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

burnoutpc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Misschien moet ik genoegen nemen met wat ik heb. Maar de stoelen in de ‘20 id3 zijn niet super. Nogal hard ook. Een 2ehands set van de id4 geeft t gelijk ook massage en elektrische verstelling (mits er een aansluiting voor de voeding al ligt?)
Ik rijd al sinds m'n hele 'rijbewijs -A-' periode (ruim 35 jaar inmiddels) met praktisch alleen maar VAG producten van diverse pluimage en rijd nu, sinds iets meer dan een maand, voor het éérst met een VAG EV. Ik heb met al die gereden wagens inmiddels genoeg ervaring opgedaan om te durven stellen dat je de standaard VAG stoelen niet moet selecteren als je er vaak en lang in (of óp) moet zitten voor je werk of privé en eigenlijk altijd op z'n minst voor '1-step-Up' moet gaan waarbij sowieso de zitting te verlengen is.

De rede dat ik voor die (dure?) 'Top-Sport' stoelen in m'n ID.3 gekozen heb is daarmee misschien ook wel wat beter te verklaren.

8)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 23-01-2025 17:56 ]

Pagina: 1 ... 362 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.