Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Dat heb ik ook, Volgens mij heeft dat op de een of andere manier met de temperatuur te maken. Vorige winter merkte ik het ook.mawi schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Wat betreft keyless entry, waar ik dan weer last van heb is met het afsluiten van de auto door het aanraken van de deurgreep, dit werkt de laatste tijd zeer slecht tot helemaal niet.
De ID.3 modellen tot MY25 krijgen v3.7 (ook al komen ze van 1.0). Alles vanaf MY25 heeft sowieso 5.0 (en inmiddels 5.2).Pr088 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:02:
Ik ben wat aan het zoeken geweest in dit topic, maar heb geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Ik zoek momenteel naar een tweede tweedehands EV en ID.3's van bouwjaar 2019/2020 zijn in beeld.
Tegelijkertijd lijken de software-updates van VW veel toe te voegen, zeker na de buggy start van het softwareplatform.
Kan iemand mij vertellen of ook de oudere VW ID.3's (bj. 2019 of 2020) ook alle software-updates krijgen, t/m 3.7? Of stopt het voor de oudere modellen ergens?
En we mogen het hier klaarblijkelijk dus niet over milieustickers en de ervaringen met betrekking tot een EV hebben volgens.......@we_are_borg Je mag de verwijderde info gewoon in een centraal EV topic zetten als je dat wil, lijkt me voor veel mensen toch ook wel wenselijk om daar kennis van te kunnen gaan nemen inclusief alle context
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 23-01-2025 19:22 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dealer naar laten kijken. Volgens hen is de ICAS3 stukgegaan. Kosten: €3500 ex btw, ex manuren en ex diagnose kosten.
En nog erger, de units zijn niet meer op voorraad en levertijd is onbekend.
We rijden de ID.3 prive. Dus we laten het niet maken. De kosten zijn simpelweg te hoog. Ik ga nu proberen een unit van de sloop te krijgen en die zelf in te bouwen. Misschien loop ik er mee vast, maar voor 10-20% van de kosten van VW wil ik me er wel aan wagen.
Wordt vervolgd...
Je moet contact opnemen met Volkswagen. De kosten bij een mislukte software-update worden vergoed door hen. Ik had ook een mislukte 3.7 update, auto maand kwijt geweest en ook een kapotte ICAS3 unit. Volkswagen heeft alles betaald en heb gedurende de hele periode vervangend vervoer gekregen. Auto is ook privé gekocht en was al uit de garantie. Verbaas me er over dat dealers hier niet van op de hoogte zijn..Firstconnection schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:27:
Noodlot slaat ook hier toe na de 3.7 update. Succesvolle download, maar gefaalde installatie. Beide schermen zwart.
Dealer naar laten kijken. Volgens hen is de ICAS3 stukgegaan. Kosten: €3500 ex btw, ex manuren en ex diagnose kosten.![]()
We rijden de ID.3 prive. Dus we laten het niet maken. De kosten zijn simpelweg te hoog. Ik ga nu proberen een unit van de sloop te krijgen en die zelf in te bouwen. Misschien loop ik er mee vast, maar voor 10-20% van de kosten van VW wil ik me er wel aan wagen.
Wordt vervolgd...
Edit: hier een bericht van Volkswagen zelf waar ze aangeven dat ze de kosten vergoeden
[ Voor 7% gewijzigd door Hemmik op 24-01-2025 07:38 ]
Twee dingen:Firstconnection schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:27:
1. Niet zonder slag of stoot akkoord gaan met de dealer en denken dat je ongelijk hebt. Het zou toch wat zijn als een fabrikant op afstand je auto kan bricken en dan vervolgens 3000+ in rekening mag brengen. Eventueel rechtsbijstand inschakelen.
2. Ik weet niet of een sloopunit zomaar gaat werken, die dingen moeten over het algemeen ook aangemeld worden in de computer dus dikke kans dat je alsnog een dealer nodig hebt.
ID.4 van eind 2022 hier - dat lijkt samen te hangen met de kou, meestal werkt het als ik het vlakje een paar seconden aantip (ook met handschoenen (met touchscreen-vingertop)) maar soms moet ik inderdaad mijn hanschoen uitdoen en de sleutel uit het muntenzakje van mijn spijkerbroek friemelen.mawi schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Wat betreft keyless entry, waar ik dan weer last van heb is met het afsluiten van de auto door het aanraken van de deurgreep, dit werkt de laatste tijd zeer slecht tot helemaal niet.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Dat is wel heel zuur! Ik zou ook zeker een andere dealer proberen want mij ervaring is dat de kennis die ze hebben heel erg verschilt per dealer en ook per monteur.Firstconnection schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:27:
Noodlot slaat ook hier toe na de 3.7 update. Succesvolle download, maar gefaalde installatie. Beide schermen zwart.
Dealer naar laten kijken. Volgens hen is de ICAS3 stukgegaan. Kosten: €3500 ex btw, ex manuren en ex diagnose kosten.![]()
Wordt vervolgd...
Zelf vervangen lijkt mij een hopeloze zaak tenzij je precies weet wat je doet want je krijgt dan een component met wellicht een andere firmware versie dan de overige componenten en je auto.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Die Top-sport stoelen zijn ook wel heel gaaf!Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:23:
[...]
Ik rijd al sinds m'n hele 'rijbewijs -A-' periode (ruim 35 jaar inmiddels) met praktisch alleen maar VAG producten van diverse pluimage en rijd nu, sinds iets meer dan een maand, voor het éérst met een VAG EV. Ik heb met al die gereden wagens inmiddels genoeg ervaring opgedaan om te durven stellen dat je de standaard VAG stoelen niet moet selecteren als je er vaak en lang in (of óp) moet zitten voor je werk of privé en eigenlijk altijd op z'n minst voor '1-step-Up' moet gaan waarbij sowieso de zitting te verlengen is.
De rede dat ik voor die (dure?) 'Top-Sport' stoelen in m'n ID.3 gekozen heb is daarmee misschien ook wel wat beter te verklaren.
Kun je toch ook de stoelen van de ID3 Max nemen die hebben dat ook vanaf 2020. Was voor mij de reden een Max te kiezen. Stoelen zitten echt goed is mijn mening en idd volledig elektrisch + massage die ik best vaak gebruik.burnoutpc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Misschien moet ik genoegen nemen met wat ik heb. Maar de stoelen in de ‘20 id3 zijn niet super. Nogal hard ook. Een 2ehands set van de id4 geeft t gelijk ook massage en elektrische verstelling (mits er een aansluiting voor de voeding al ligt?)
Hierna zekeringen 19, 20, 30 en 46 getrokken en een half uurtje later weer teruggeplaatst. Wonderlijk genoeg werkte hierna de schermen weer, maar kon ik ook de update succesvol uitvoeren.
Best apart aangezien ik deze zekeringen ook eind vorig jaar had getrokken zonder succes.
Jeej! Zojuist de ID.3 weer mogen ophalen. Toch altijd prettig om weer je eigen autootje terug te krijgen.DonJunior schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:20:
[...]
Jup idem hier. Mijn ID3 staat nu ook al een week bij de dealer voor het vervangen van een tweetal accucellen. Kon tot anderhalve maand gaan duren. Dan is de anderhalve week bij jou nog best relaxt.
Ik overigens een ID5 mee en heb nu van de leasemaatschappij een Mini Countryman gekregen als huurauto.
Ben blij dat ik dit allemaal via de lease betaal en niet direct prive.
Benieuwd hoe lang we er nu van mogen gaan genieten!
*sowieso
Volgens mij is de id.4 goedkoper dan destijds (wel andere belastingregels qua lease)SiegmundB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:02:
[...]
geen idee, maar 1) zou je deze terug kiezen en vooral 2) kan je deze nog kiezen. auto's zijn duurder geworden dus misschien past hij niet meer in je budget
Zou je opnieuw id.4 gaan rijden?
Weet ik nog niet. Zou heel goed kunnen, ben zeer tevreden (ondanks de vele andere verhalen op dit forum).
Ik zie zo weinig alternatieven. Ik zoek een 'hoge' auto, max budget rond de 55k waarbij ik range erg belangrijk vind
Nieuwe ID4 met 284pk is welxetri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Volgens mij is de id.4 goedkoper dan destijds (wel andere belastingregels qua lease)
Weet ik nog niet. Zou heel goed kunnen, ben zeer tevreden (ondanks de vele andere verhalen op dit forum).
Ik zie zo weinig alternatieven. Ik zoek een 'hoge' auto, max budget rond de 55k waarbij ik range erg belangrijk vind
Ik zocht in dit topic op Scadinavian DRL en zag dit bericht. Is het nog gelukt om met ODB11 travel assist (zonder capacitief stuur) aan te zetten?LastSamurai schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:39:
Hallo,
Ik kan het in dit topic niet vinden, maar misschien is het ergens anders al behandeld.
Op weg naar Italie leek het me toch wel HEEL lekker om de Travel Assist functie geactiveerd te hebben.
Ik heb een Pro uit 2021 met lane-assist maar geen travel-assist.
Ik heb gelezen dat het kan met ODB11 maar dat het wel wat anders werkt als je geen capacitief stuur hebt.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd, hoe het dan werkt, kun je nog wel de gewone ACC gebruiken ? En hoe frequent moet je aan het stuur wiebelen ?
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Voor travel assist had je volgens mij andere hardware nodig. (zoals bepaalde sensoren buiten de auto)driel24 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Ik zocht in dit topic op Scadinavian DRL en zag dit bericht. Is het nog gelukt om met ODB11 travel assist (zonder capacitief stuur) aan te zetten?
Ben bang dat dit softwarematig niet zomaar gaat werken zonder die hardware
*sowieso
Op het OBD11 forum wordt volgens mij geschreven dat het wel mogelijk is.DonJunior schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Voor travel assist had je volgens mij andere hardware nodig. (zoals bepaalde sensoren buiten de auto)
Ben bang dat dit softwarematig niet zomaar gaat werken zonder die hardware
https://forum.obdeleven.c.../travel-assist-activation
[ Voor 8% gewijzigd door driel24 op 24-01-2025 16:13 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dat is precies wat ik gedaan heb. Pon Center Zeist om precies te zijn. Omdat de auto een import auto is wordt daar niets gedaan. Sterker nog, moest €180 diagnose kosten betalen. Ze hebben daar bij de Expres service een ICAS3 van een andere ID.3 geplaatst en die werkte. Conclusie was een hardware defect en dat kon volgens hun nooit aan de SW liggen. Dus vervanging zonder garantie en coulance.Hemmik schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:35:
[...]
Je moet contact opnemen met Volkswagen. De kosten bij een mislukte software-update worden vergoed door hen. Ik had ook een mislukte 3.7 update, auto maand kwijt geweest en ook een kapotte ICAS3 unit. Volkswagen heeft alles betaald en heb gedurende de hele periode vervangend vervoer gekregen. Auto is ook privé gekocht en was al uit de garantie. Verbaas me er over dat dealers hier niet van op de hoogte zijn..
Edit: hier een bericht van Volkswagen zelf waar ze aangeven dat ze de kosten vergoeden
We hebben de auto nu bij een andere VW dealer gebracht voor een 2nd opinion. Die gaan in elk geval eerst handmatig de 3.7 draaien.
Het zou werkelijk een gotspe zijn als Pon Center ons ten onrechte 4K zou laten betalen voor iets dat 100% een garantie zou moeten zijn. Ze zeggen keihard: auto niet gekocht bij ons of in NL en sowieso voorbij de 2 jaar fabrieksgarantie, dus zoek het maar lekker uit...
Ik heb het met OBDEleven aangezet maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet heel vaak. Gaat vrij snel zeuren dat ik het stuur moet vastpakken (of bewegen eigenlijk) omdat ik inderdaad dat capacitieve stuur niet heb. Als je het aanzet verschijnt dat knopje op je stuur, daarmee schakel je tussen ACC en Travel Assist.driel24 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Ik zocht in dit topic op Scadinavian DRL en zag dit bericht. Is het nog gelukt om met ODB11 travel assist (zonder capacitief stuur) aan te zetten?
Ik zou het wel graag willen proberen, maar om dan een apparaat van een paar honderd euro aan te schaffen voor zo'n testje is me iets te gortig.Hemmik schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Ik heb het met OBDEleven aangezet maar eerlijk gezegd gebruik ik het niet heel vaak. Gaat vrij snel zeuren dat ik het stuur moet vastpakken (of bewegen eigenlijk) omdat ik inderdaad dat capacitieve stuur niet heb. Als je het aanzet verschijnt dat knopje op je stuur, daarmee schakel je tussen ACC en Travel Assist.
Ik heb die OBDeleven dongle voor 50 euro gekocht tijdens Black Friday. Volgens mij normaal 60. Pro abonnement erbij voor paar tientjes dacht ik.AlphaRomeo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik zou het wel graag willen proberen, maar om dan een apparaat van een paar honderd euro aan te schaffen voor zo'n testje is me iets te gortig.
Is dat dit probleem wellicht?PeaceNlove schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:05:
Ik heb recent een ID.4 (2021) van een collega overgenomen. Nou zat ik net met partner in de auto en toen begon toen we even stilstonden het slot van het passagiersportier voor spontaan te klikken en volgens mijn partner was de deur toen los en kon opengeduwd worden. Toen ik de auto op het parkeerterrein bij de parkeerplaats inreed gebeurde het weer. We zaten allebei totaal niet aan knopjes. Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken?
Ja, het was vandaag en gisteren ook best nat, dus het valt niet uit te sluiten. Nu ik er over nadenk besef ik me ook dat ik toevallig vandaag even de auto andersom op de oprit had staan, wellicht is er daardoor water de verkeerde kant op gelopen.
Maandag maar eens de garage contacten.
Wat ik dus zo gek vind, is dat de auto mij vaak wel herkent. Wanneer ik aan kom lopen gaan de lichten aan. Vervolgens weigert het slot alsnog los te gaan en moet ik de afstandsbediening gebruiken.Tarin schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:19:
[...]
ID.4 van eind 2022 hier - dat lijkt samen te hangen met de kou, meestal werkt het als ik het vlakje een paar seconden aantip (ook met handschoenen (met touchscreen-vingertop)) maar soms moet ik inderdaad mijn hanschoen uitdoen en de sleutel uit het muntenzakje van mijn spijkerbroek friemelen.
Kou heeft er inderdaad iets mee te maken, maar ook wanneer het niet zo koud is, is het systeem niet super betrouwbaar. In ieder geval niet op mijn ID.4 (begin 2022).
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Ik heb het wel eens aangezet, toen draaide ik nog 2.3 geloof ik. Het werkt, maar zonder het juiste stuur is het niet echt fijn. Daarna heb ik het weer uitgezet.driel24 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Al een tijdje ben ik van plan het nog eens te proberen, maar dat is er nog niet van gekomen.
Dat klinkt alsof de schakelaar in de zitting je vrouw niet herkende. Had ze haar gordel wel vastgeklikt? Als je niet op de stoel zit wil hij niet uit de P stand, sterker nog: als je je bips van de stoel haalt met de gordel los gaat de auto vanzelf in P. Dat heeft een aantal pagina's terug al eens voor een penibele situatie in de wasstraat gezorgd.Pjotr662 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:28:
Mijn ID.4 first had vandaag rare kuren. Mijn echtgenote had ‘m meegenomen. Hij vroeg bij het wegrijden om de sleutel in de bekerhouder te plaatsen, want die werd niet herkend. We gebruiken maar 1 sleutel en 1 account. Dat deed ze en daarna reed ze weg. Toen ze terug wilde rijden naar huis kwam dezelfde vraag maar de auto wilde met geen mogelijkheid van de parkeerstand af. Ze was niet ver van huis en nadat we eerst door de telefoon allerlei opties bespraken om ‘m aan het rijden te krijgen, die niet tot succes leidden, besloot naar haar toe te gaan. Ik ging op de bestuurdersstoel zitten en alles deed het weer… Ik kan hier geen soep van koken.
Probeer eens een nieuwe batterij in je sleutel. Als je hem er in doet even een paar keer draaien met je duim. Bij mij waren bij beide sleutels de contactjes heel iets gecorrodeerd (1 sleutel nog nooit gebruikt). Omdat ze de sleutel in het bakje moest leggen vermoed ik dat het daar iets mee is. De corrosie is zo licht dat het contact wellicht weer gemaakt wordt als je de sleutel een beetje ferm in dat bakje mikt.Pjotr662 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:28:
Mijn ID.4 first had vandaag rare kuren. Mijn echtgenote had ‘m meegenomen. Hij vroeg bij het wegrijden om de sleutel in de bekerhouder te plaatsen, want die werd niet herkend. We gebruiken maar 1 sleutel en 1 account. Dat deed ze en daarna reed ze weg. Toen ze terug wilde rijden naar huis kwam dezelfde vraag maar de auto wilde met geen mogelijkheid van de parkeerstand af. Ze was niet ver van huis en nadat we eerst door de telefoon allerlei opties bespraken om ‘m aan het rijden te krijgen, die niet tot succes leidden, besloot naar haar toe te gaan. Ik ging op de bestuurdersstoel zitten en alles deed het weer… Ik kan hier geen soep van koken.
Haar gordel was vast. En ze zat op de stoel. Zou de plek op de stoel iets uitmaken?AlphaRomeo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:35:
[...]
Dat klinkt alsof de schakelaar in de zitting je vrouw niet herkende. Had ze haar gordel wel vastgeklikt? Als je niet op de stoel zit wil hij niet uit de P stand, sterker nog: als je je bips van de stoel haalt met de gordel los gaat de auto vanzelf in P. Dat heeft een aantal pagina's terug al eens voor een penibele situatie in de wasstraat gezorgd.
Ga ik zeker proberen bij de sleutel die we altijd gebruiken. De reservesleutel hebben we al 4 jaar niet gebruikt…Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Probeer eens een nieuwe batterij in je sleutel. Als je hem er in doet even een paar keer draaien met je duim. Bij mij waren bij beide sleutels de contactjes heel iets gecorrodeerd (1 sleutel nog nooit gebruikt). Omdat ze de sleutel in het bakje moest leggen vermoed ik dat het daar iets mee is. De corrosie is zo licht dat het contact wellicht weer gemaakt wordt als je de sleutel een beetje ferm in dat bakje mikt.
Ik was aan het kijken naar de Lexus RZ, eergisteren eens in plaatsgenomen bij de dealer. Erg mooi. Die zit rond dat bedrag vanafprijs nieuw.xetri schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Volgens mij is de id.4 goedkoper dan destijds (wel andere belastingregels qua lease)
De bZ4x van Toyota komt wel verder volgens mij / is efficiënter.
Ik ben vooral aan het kijken naar deze 2 omdat ze zo garant staan voor hun auto's. Komt ook omdat ik 'm niet lease. Operational lease zou ik meer opties bekijken. Volgens mij wel genoeg keus.
RZ maakte wel erg indruk op me, maar denk toch finanicieel een brug te ver.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Oh wat fijn man! Dan gelukkig toch niet die 2 maanden. Ik hoop dat ze eind deze week kunnen starten met de reparatie van de auto.DonJunior schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Jeej! Zojuist de ID.3 weer mogen ophalen. Toch altijd prettig om weer je eigen autootje terug te krijgen.
Misschien moet ik tcoh maar eens gaan kijken of ik een tegemoetkoming krijg voor de kosten van de huurauto, van de andere kant, hoe realistisch is dat dit erin zit; je hebt natuurlijk garantie op reparatie, niet op mobiliteit...

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 25-01-2025 10:59 ]
Waar kan ik deze infi vinden bij PON, mijn auto is eerdaags ook aan de beurt namelijkRaymondD schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:09:
[...]
Normaliter is onderhoud inclusief bij deze auto's. Als het tenminste een origineel door PON geïmporteerde auto is en het onderhoudscontract bij aankoop niet is afgekocht (in ruil voor beetje korting). Onderhoud na 2 en 4 jaar is dan gratis. Inclusief remvloeistof, interieurfilter en apk. Overige slijtage en defecten niet inbegrepen.
Of de haptic feedback uit kan weet ik niet, het geluidje wel (best iritant, standaard is het luider dan de klik van de richtingaanwijzers..)marteltor schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:59:
Ik heb nu een id4 te leen. Fijne auto maar aan 1 ding stoor ik me: de knoppen op het stuur. Er lijkt een soort tactic feedback in te zitten, met een minimale vertraging. Even snel muziek harder of zachter duurt daardoor langer dan nodig? Herkennen jullie dit? En kan het uit?
Je kunt wel door te swipen sneller in een grote stap zachter of muten (=pauze).
Sneller kan inderdaad zoals @Tarin al zegt door te swipen over de volume knoppen. Dat werkt ook met de knoppen onder het scherm overigens.marteltor schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:59:
Ik heb nu een id4 te leen. Fijne auto maar aan 1 ding stoor ik me: de knoppen op het stuur. Er lijkt een soort tactic feedback in te zitten, met een minimale vertraging. Even snel muziek harder of zachter duurt daardoor langer dan nodig? Herkennen jullie dit? En kan het uit?
*sowieso
Je went er aan. Ik ben erg gevoelig voor dat soort dingen maar zit nu regelmatig in mijn Golf te swipen…. Niet dat ie dan iets doet 🤣. Wordt dus een automatisme, ik heb zelfs het geluidje nog aan staan.marteltor schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:59:
Haha...je went er wel aan, maar ik vind het nog steeds ellendig na 4 jaar. Wat een slecht ideemarteltor schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:24:
Ik heb het swipen geprobeerd...75% van de gevallen gaat het goed. Het zal vast wennen zijn...
Het is voor mij een vervangende auto tot de Ford Mustang Mach E gemaakt is.Boy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:26:
[...]
Haha...je went er wel aan, maar ik vind het nog steeds ellendig na 4 jaar. Wat een slecht idee
Voordelen ID4 tov Mach E: het veercomfort, de mobiele app, de ruimte, stilte.
Nadelen ID4 (mind you, een auto van bijna 52k euro (Pro, 77kwh)): geen leren stuur, geen leren bekleding, geen achteruitrijcamera, geen keyless entry, vrij klein scherm, de stuurwielbediening is niet mijn ding.
Modeljaar 2025 zou verbeterde vering moeten hebben en standaard een warmtepomp...dus die Mach E wordt langzamerhand een serieuze concurrent in zijn klasse en zelfs daarondermarteltor schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Het is voor mij een vervangende auto tot de Ford Mustang Mach E gemaakt is.
Voordelen ID4 tov Mach E: het veercomfort, de mobiele app, de ruimte, stilte.
Nadelen ID4 (mind you, een auto van bijna 52k euro (Pro, 77kwh)): geen leren stuur, geen leren bekleding, geen achteruitrijcamera, geen keyless entry, vrij klein scherm, de stuurwielbediening is niet mijn ding.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Jazeker, als je een keer met een bil scheef op de stoel zit, wil de schakelaar al eens verkeer bediend worden en gaat de auto in de P-stand.Pjotr662 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 02:24:
[...]
Haar gordel was vast. En ze zat op de stoel. Zou de plek op de stoel iets uitmaken?
Hey, wat is dat klikken precies ?burnoutpc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:29:
Mijn auto is net terug van de dealer. Ze hebben de TPI uitgevoerd om het klikken van de achteras te verhelpen. Hopelijk houdt het stand. Puddle lights en de achterlichten zijn ook vervangen.
Begreep van de dealer dat die TPI (bij hun) niet vaak voorkwam. Kan zijn dat heel veel mensen niet bewust zijn van het geluid. Voor mij was het niet tot nauwelijks hoorbaar met de ramen dicht. Gelukkig ook niet merkbaar in de aandrijving verder. Wat wel duidelijk beter is bij de nieuwe series is het geluid uit de voorophanging. Bij stilstand/vertrekken hoor je daar niets meer van.
Hopelijk kunnen we nu gewoon lekker lang (probleemloos) genieten van de auto.
/die 284pk in de ID4 is trouwens ergens verslavend. 325pk in een GTX zal helemaalzijn.
Ik heb een ID4 uit 2021, Ik heb de ramen altijd dicht dus een klik hoor ik niet, maar als ik voor een stoplicht langzaam afrem dan voel ik net voor ik stilsta een soort duwtje. Is dat het ?
Hier ook nog geen berichtJakkie takkie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:28:
Zijn er meer elektrische rijders die nog niets hebben gehoord van de belastingdienst aangaande de MRB?
Alleen de aankondiging, waarin staat: "Vanaf het eerste tijdvan in 2025 betaalt u" ... "Voordat dat tijdvak ingaat, krijgt u een brief van ons waarin staat hoeveel mrb u gaat betalen."Jakkie takkie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:28:
Zijn er meer elektrische rijders die nog niets hebben gehoord van de belastingdienst aangaande de MRB?
Ik weet niet beter dan dat het sinds 1 januari het jaar 2025 is, maar er is geen brief geweest. Wat er in de aankondiging staat, klopt dus niet.
Edit: Ook lekker actuele informatie op de website van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...f-motorrijtuigenbelasting
"Rijdt uw motorrijtuig volledig en uitsluitend op elektriciteit of waterstof? Dan betaalt u nu geen motorrijtuigenbelasting (nihiltarief)."
Met daaronder weliswaar de mededeling dat dit is veranderd. Blijkbaar is er nog niemand aan toegekomen de tekst aan te passen
[ Voor 30% gewijzigd door pietermx op 27-01-2025 13:20 ]
1 cm = 10 mm = 10000 µm
De mijne is vandaag aan de beurt! Kan 'm vandaag of morgen ophalen...blij als ik m'n ID.4 weer terug heb.DonJunior schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Jeej! Zojuist de ID.3 weer mogen ophalen. Toch altijd prettig om weer je eigen autootje terug te krijgen.
De Seat Arona die ik tijdelijk had was ook prima (qua software echt wel fijner qua bediening), maar de ID rijdt toch wel een stuk lekkerder en meer auto
Interessant, wanneer is my2025 beschikbaar dan?MarcelGo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Modeljaar 2025 zou verbeterde vering moeten hebben en standaard een warmtepomp...dus die Mach E wordt langzamerhand een serieuze concurrent in zijn klasse en zelfs daaronder
Edit: ik zie nu pas dat dat slaat op de Mach E.
[ Voor 6% gewijzigd door Bensjero op 27-01-2025 13:31 ]
Ik heb echt geen idee waarom in alle landen de eID wordt aanvaard, behalve in België en Slowakije.
rukke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:52:
Vandaag de nieuwe ID4 gaan ophalen (lease - België). In de VW-app zie ik 1 optie vergrendeld: om de auto vanop afstand te kunnen openen en vergrendelen. Hiervoor vraagt de app een identiteitsbewijs: foto van je identiteitskaart en/of rijbewijs. Enkel voor België kan het met een rijbewijs, maar het moet een machineleesbare kaart zijn. Ik heb nog zo'n antiek oud papieren rijbewijs. Is er geen andere manier om je identiteit te 'bewijzen' aan VW?
Ik heb echt geen idee waarom in alle landen de eID wordt aanvaard, behalve in België en Slowakije.
Dit is afhankelijk wanneer je auto is ingeschreven.Jakkie takkie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:28:
Het zijn termijnen van 3 maanden, bij de een begint het termijn op 1 januari, bij een ander later.
Bij automatische incasso wordt de houderschaps belasting maandelijks rond de 28ste geïncasseerd. Ik had in het verleden een doorlopende incasso machtiging lopen dus, ondanks dat ik ook nog niets van de belastingdienst heb gehoord, wacht ik morgen even af.spencer_830 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Dit is afhankelijk wanneer je auto is ingeschreven.
Het zijn termijnen van 3 maanden, bij de een begint het termijn op 1 januari, bij een ander later.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Op afstand kunnen vergrendelen? 😯rukke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:52:
Vandaag de nieuwe ID4 gaan ophalen (lease - België). In de VW-app zie ik 1 optie vergrendeld: om de auto vanop afstand te kunnen openen en vergrendelen. Hiervoor vraagt de app een identiteitsbewijs: foto van je identiteitskaart en/of rijbewijs. Enkel voor België kan het met een rijbewijs, maar het moet een machineleesbare kaart zijn. Ik heb nog zo'n antiek oud papieren rijbewijs. Is er geen andere manier om je identiteit te 'bewijzen' aan VW?
Wat kunnen de nieuwe id's nog meer tov de oude?
Kun je dat ook ergens checken? Heb al lopen zoeken. Moet bij mij in tegenstelling van mijn andere auto’s van een andere (zakelijke) rekening worden geïncasseerd.spencer_830 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Sinds medio november 2024 lease-rijder van een ID.4 Pro Business. Inmiddels een kleine 10.000 km op de teller en nog altijd erg tevreden over het comfort en ook de software is in de nieuwe modellen prima in orde. Ik zit inmiddels op 5.2.
Gisteren helaas een minder prettige ervaring. Wat een snel tripje naar de bouwmarkt moest zijn, eindigde in een middag vullend programma. Toen ik weer weg wilde rijden kreeg ik de volgende melding in het display: "Elektrosysteem werkt niet correct. Auto veilig stoppen!". Hij wilde niet meer naar de 'D' of 'R' en bleef in park. Gebeld met de pechdienst en die adviseerde de auto te vergrendelen en 10 minuten later nog eens te proberen, de ANWB was inmiddels ook ingeschakeld..
Na een klein kwartier helaas nog geen verbetering. De ANWB kon uiteindelijk ook niks doen. Een uur later kwam de berger met een leenauto. De auto wilde gelukkig wel naar Neutraal om hem van z'n plek te duwen. M'n ID.4 staat nu bij de lokale VW Dealer.
Zijn er mensen hier met een soortgelijke ervaring? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Nee dat is het niet. Het is een metaalachtige klik bij het vertragen en versnellen.LastSamurai schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Hey, wat is dat klikken precies ?
Ik heb een ID4 uit 2021, Ik heb de ramen altijd dicht dus een klik hoor ik niet, maar als ik voor een stoplicht langzaam afrem dan voel ik net voor ik stilsta een soort duwtje. Is dat het ?
https://www.id3forums.co.uk/viewtopic.php?t=2479
Ah dat verklaart het. Mijn ID4 is van 18 december 2020 (nog een jaartje lage bijtellingspencer_830 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:12:
[...]

1 cm = 10 mm = 10000 µm
ik heb nl. een gelijkaardig model (oktober 2024 met 6500 km)...
NB_9 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:52:
Goedemorgen allen,
Sinds medio november 2024 lease-rijder van een ID.4 Pro Business. Inmiddels een kleine 10.000 km op de teller en nog altijd erg tevreden over het comfort en ook de software is in de nieuwe modellen prima in orde. Ik zit inmiddels op 5.2.
Gisteren helaas een minder prettige ervaring. Wat een snel tripje naar de bouwmarkt moest zijn, eindigde in een middag vullend programma. Toen ik weer weg wilde rijden kreeg ik de volgende melding in het display: "Elektrosysteem werkt niet correct. Auto veilig stoppen!". Hij wilde niet meer naar de 'D' of 'R' en bleef in park. Gebeld met de pechdienst en die adviseerde de auto te vergrendelen en 10 minuten later nog eens te proberen, de ANWB was inmiddels ook ingeschakeld..
Na een klein kwartier helaas nog geen verbetering. De ANWB kon uiteindelijk ook niks doen. Een uur later kwam de berger met een leenauto. De auto wilde gelukkig wel naar Neutraal om hem van z'n plek te duwen. M'n ID.4 staat nu bij de lokale VW Dealer.
Zijn er mensen hier met een soortgelijke ervaring? Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
https://download.belastin...onenautos_mb0461z16fd.pdfJakkie takkie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:34:
[...]
Kun je dat ook ergens checken? Heb al lopen zoeken. Moet bij mij in tegenstelling van mijn andere auto’s van een andere (zakelijke) rekening worden geïncasseerd.
2.2 Tijdvak en moment van betalen
U betaalt motorrijtuigenbelasting per tijdvak. Een tijdvak duurt drie maanden. Tijdvakken waarover motorrijtuigenbelasting moet worden betaald, worden gerekend vanaf de datum dat er voor het eerst een kentekenbewijs is afgegeven voor de personenauto. Deze datum staat vermeld op het kentekenbewijs deel I of IA. Die tijdvakken blijven daarna bij de personenauto “horen”. Zie voorbeeld op blz. .
Het is ook mogelijk de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s per maand te betalen door middel van automatische incasso. Om voor deze regeling in aanmerking te kunnen komen, moet u een vergunning aanvragen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Het insturen van het machtigingsformulier is tevens de aanvraag voor de vergunning om te kunnen betalen in maandelijkse termijnen. Automatische incasso is alleen mogelijk als u gekozen heeft voor betaling per tijdvak van drie maanden.
M'n auto is sinds gisteren weer terug na 13 dagen weg te zijn geweest vanwege een defect aan de accu.
Ondertussen had ik een huurauto. De auto hebben ze niet compleet doorbelast en hebben de weekenden niet meegerekend, wat betekent dat ze 4 dagen niet geteld hebben. Erg blij mee.
Ik vind dat dat ook wel eens gemeld mag worden; als ik klaag, moet ik ook de positieve dingen laten weten
welke versie van software is dit?rukke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:52:
Dit is bij mijn ID.4 uit Q1 2022 met 3.7 (via OTA ontvangen).
Dit soort ‘gekke dingen’ gebeuren helaas af en toe bij de ID modellen. Ik had gehoopt dat dit met de nieuwe modellen zou zijn opgelost maar dat blijkt dus niet zo te zijn.NB_9 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:52:
Goedemorgen allen,
Veel zaken lossen zichzelf op, wanneer de auto gaat slapen.
Had vorige week hetzelfde probleem. ID.4 Pro van November 2022. Het uitstappen/vergrendelen en na paar minuten opnieuw proberen, werkt bij mij gelukkig wel.NB_9 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 05:52:
Goedemorgen allen,
Tot op heden gebruikten we 1 account, die ik met m'n partner deel.
De stoelposities dien je dan handmatig aan te passen (knop 1 voor mezelf, knop 2 voor m'n partner)
Onlangs kreeg ik bericht van VW dat met ingang van 22/01 de rechten van gast-en hoofdgebruikers werd uitgebreid.
Heeft dit iemand al geprobeerd?
ik heb eens geprobeerd om 2 aparte accounts in te stellen, maar de user experience is niet wat ik er van verwachtte
- bij het instappen kan je maar van account veranderen na ingeschakeld contact (lijkt me een stap te veel)
- geen automatische account herkenning op basis van de sleutel (zou ideaal zijn)
- automatische stoelpositie lijkt niet steeds naar behoren te werken
Ik zie geen toegevoegde waarde, ik overweeg om weer naar 1 gezamenlijk account over te stappen...
Ik ga hem morgenvroeg ophalen. Hopelijk van het gerammel en gekraak af van boven en over drie weken het gepiep van beneden
5.2
De dealer kan niets doen en vraagt zich af of het halen van een nieuw rijbewijs de moeite waard is omdat het enkel het remote openen en sluiten toevoegt....
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Onjuist, mijn dealer heeft dat kunnen regelen en ik had geen nieuw rijbewijs nodigrukke schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:01:
[...]
5.2
De dealer kan niets doen en vraagt zich af of het halen van een nieuw rijbewijs de moeite waard is omdat het enkel het remote openen en sluiten toevoegt....

En voor de A3 diesel die ik hiervoor had betaalde ik 250 per kwartaal

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Heb je inmiddels bericht gehad van de belastingdienst? Ik heb, sinds de brief in november?, nog niets gehoord.Devil schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:33:
Nu wist ik natuurlijk dat we vanaf 2025 MRB gaan betalen, maar dit valt me nogal tegen. Het begint met €100 per kwartaal, maar dat is het 'kwart tarief'. Volledig tarief dus 400 per kwartaalEn we hebben twee elektrische autos
Dus dat wordt straks 800 euro per kwartaal?
En voor de A3 diesel die ik hiervoor had betaalde ik 250 per kwartaal
2025 valt wel mee met 25% en de jaren erna toch 75%?
Ik vind het ook wel best een middelvinger naar EV rijders. dat er iets anders moet snap ik, maar dit is scheef met ICE auto's
Ja net bericht gehad. 75% is nog steeds meer dan je voor een vergelijkbare benzine auto betaald (omdat hij gewoon 600KG zwaarder is)EDB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Heb je inmiddels bericht gehad van de belastingdienst? Ik heb, sinds de brief in november?, nog niets gehoord.
2025 valt wel mee met 25% en de jaren erna toch 75%?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Dat klopt volgens mij niet. 2026 t/m 2029 gaan EV’s 75% betalen.Boy schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:29:
Nee hoor, volgend jaar 100%.
Ik vind het ook wel best een middelvinger naar EV rijders. dat er iets anders moet snap ik, maar dit is scheef met ICE auto's
Goed om te weten. Ik zit tot begin maart in Spanje dus lees de post dan pas. Heb niets gezien in de digitale post van de overheid. Zit er ook een uiterste betaaldatum aan vast?Devil schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Ja net bericht gehad. 75% is nog steeds meer dan je voor een vergelijkbare benzine auto betaald (omdat hij gewoon 600KG zwaarder is)
Ow, zojuist even gekeken en idd, dat is dus anders. Ik denk dat ze dat ze dat nog gewijzigd hebben?EDB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:20:
[...]
Dat klopt volgens mij niet. 2026 t/m 2029 gaan EV’s 75% betalen.
Ik vraag me af of er niet toch nog een aanpassing komt dit jaar; van €0 naar €1500 per jaar extra vind ik toch best heftig.
Ik dacht dat de overheid een transitie naar electrisch wilde, maar gooien nu *alle* voordelen overboord.
Maar bedenk me nu dat ik offtopic aan het gaan ben, dus excuses.
[ Voor 17% gewijzigd door Boy op 29-01-2025 06:15 ]
Volgens de brief van de Belastingdienst gaan we €27,- per maand betalen.
Nu heb ik een Chinese telefoon zonder AA. Het is een Xiaomi met CarWith (dat maakt gebruik van Baidu Carlife, dus dat zit er ook in). Geen mogelijkheid tot root. Heb al veel zitten koekeloeren om op telefoon niveau Carlife te converten naar AA maar dat lijkt niet echt makkelijk.
Kan ik iets met de headunit in de VW om daar CarWith / Carlife op te krijgen? Of nog een andere mogelijkheid om Carlife om te zetten naar AA?
Dus straks €108 per maand, dat is niet mis.markimarc schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:26:
Wij hebben onze ID.3 sinds begin dit jaar en hebben zojuist de eerste incasso ontvangen. Afgelopen week kregen we ook de blauwe brief met de aankondiging.
Volgens de brief van de Belastingdienst gaan we €27,- per maand betalen.
nee €81. van 2026 tot 2030.Jakkie takkie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Dus straks €108 per maand, dat is niet mis.
Pas daarna 108.
Maar alsnog forse extra kosten.
[ Voor 1% gewijzigd door leinenga op 29-01-2025 13:22 . Reden: is idd tot ]
Da's gebaseerd op de aanname dat de MRB voor een EV gelijk getrokken wordt aan die voor ICE voertuigen en dus naar 100% van de huidige regeling voor exact 'die' voertuigen'.... ?Jakkie takkie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:10:
[...]
Dus straks €108 per maand, dat is niet mis.
En da's ook weer een aanname vanuit mijn persoontje
Dat is geen aanname, volgens mij heeft het kabinet zo besloten. Maar ik kan wel een aanname doen dat de kans dat het kabinet er dan nog zit niet zo heel groot is en dat het dan weer anders wordt. Waarschijnlijk gaan EV rijders dan 100,4% betalen 🤪Will_M schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:12:
[...]
Da's gebaseerd op de aanname dat de MRB voor een EV gelijk getrokken wordt aan die voor ICE voertuigen en dus naar 100% van de huidige regeling voor exact 'die' voertuigen'.... ?
En da's ook weer een aanname vanuit mijn persoontje![]()
[ Voor 17% gewijzigd door Jakkie takkie op 29-01-2025 18:42 ]
Geen kritiek op besluit dat er MRB betaald moet worden op elektrische auto’s.Jakkie takkie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:41:
[...]
Dat is geen aanname, volgens mij heeft het kabinet zo besloten.
Maar het is gewoon een andere ‘brandstof’ net als Benzine, LPG en diesel hun eigen MRB tarieven hebben. Hier moet ook een eigen categorie voor komen.
Krijg je hiervoor een melding? Laatste keer dat ik keek was het een versie van okt 2024 (was wel een maand geleden).EDB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:03:
Vandaag eindelijk de nieuwste navigatie update gekregen: 25.1.
Tja.... 🤨
Nee, daar zie je en merk je niets van. Ik had toevallig bij vertrek even gekeken en toen stond ‘ie nog op 24.10. Na een uurtje rijden keek ik opnieuw en was het automatisch bijgewerkt en stond er 25.1.A.Geerts schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:02:
[...]
Krijg je hiervoor een melding? Laatste keer dat ik keek was het een versie van okt 2024 (was wel een maand geleden).
Gerammel is over vooralsnog; was een bracket afgebroken/kapot (bijzonder, ze hebben hem zelf hersteld toentertijd). Dus we rijden weer stil rond. T.z.t. nog de nieuwe rembekrachtiger onder garantie en dan hopelijk weer zorgeloos rijden. Was wel een flinke rib uit m'n lijf een 'beurtje' van €600...BeuQert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:35:
Nou, auto is weer klaar! Wederom naar het pano-dak gekeken (kraken) - bleek nu een bevestiging kapot (hoe dan; is reeds twee keer terug geweest, maar goed). Verder is er nu wél fatsoenlijk naar het gepiep van het rempedaal gekeken: onder garantie gaan ze een nieuwe rembekrachtiger monteren (over drie weken, staat in backorder fabriek, dus kan nog een keer op en neer).
Ik ga hem morgenvroeg ophalen. Hopelijk van het gerammel en gekraak af van boven en over drie weken het gepiep van beneden
Extra data-puntje: eergisteren tijdens ritje van 20 minuten viel mijn ID.4 (MY22) 'dashboard' boven het stuur uit; het gaf effe rare kleuren en fade dan gewoon in een paar seconden uit naar zwart. Het scherm voelde ook opvallend warm aan terwijl er nauwelijks zon was en de AC stond op 20C, dus geen idee waar die warmte vandaan mag gekomen zijn ?!?Jakkie takkie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Dit soort ‘gekke dingen’ gebeuren helaas af en toe bij de ID modellen. Ik had gehoopt dat dit met de nieuwe modellen zou zijn opgelost maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Veel zaken lossen zichzelf op, wanneer de auto gaat slapen.
Anyway, auto bleef gewoon rondrijden (D/B/N/R indicator bleef wel werken btw) al was 'aanvoelen hoe hard ik reed' wel niet echt handig =)
Anyway, thuis-gekomen, paar uur later andere rit voor de boeg en alles werkte weer perfect .. bizar soms.
Ik was ook zoiets kwijt, wel met een extra reparatie (door steenslag bevestiging VW logo kapot). Op het Duitse forum zie langskomen dat voor standaard onderhoudsbeurtjes 1200 a 1300 euro moet worden neergelegd, schijnt dat bij auto’s met warmtepomp de koel vloeistof 2 jaarlijks moet worden vervangen, kosten ruim €550 per keer.BeuQert schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Gerammel is over vooralsnog; was een bracket afgebroken/kapot (bijzonder, ze hebben hem zelf hersteld toentertijd). Dus we rijden weer stil rond. T.z.t. nog de nieuwe rembekrachtiger onder garantie en dan hopelijk weer zorgeloos rijden. Was wel een flinke rib uit m'n lijf een 'beurtje' van €600...
Dat heb ik nog nooit gehad maar kan wellicht verholpen worden door reset media systeem? 10 seconden aan uit knop ingedrukt houden.deroby schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Extra data-puntje: eergisteren tijdens ritje van 20 minuten viel mijn ID.4 (MY22) 'dashboard' boven het stuur uit; het gaf effe rare kleuren en fade dan gewoon in een paar seconden uit naar zwart. Het scherm voelde ook opvallend warm aan terwijl er nauwelijks zon was en de AC stond op 20C, dus geen idee waar die warmte vandaan mag gekomen zijn ?!?
Anyway, auto bleef gewoon rondrijden (D/B/N/R indicator bleef wel werken btw) al was 'aanvoelen hoe hard ik reed' wel niet echt handig =)
Anyway, thuis-gekomen, paar uur later andere rit voor de boeg en alles werkte weer perfect .. bizar soms.
Jup dat heb ik meermaals gehad. Sterker nog dat had ik gisteren weerderoby schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Extra data-puntje: eergisteren tijdens ritje van 20 minuten viel mijn ID.4 (MY22) 'dashboard' boven het stuur uit; het gaf effe rare kleuren en fade dan gewoon in een paar seconden uit naar zwart. Het scherm voelde ook opvallend warm aan terwijl er nauwelijks zon was en de AC stond op 20C, dus geen idee waar die warmte vandaan mag gekomen zijn ?!?

Alle schermen op zwart terwijl ik aan het rijden was.
Afgelopen jaar al de media module vervangen dus ik dacht dat dit soort getrut nu wel voorbij zou zijn.
De auto reed verder prima en gedurende de rit kwamen de schermen ineens weer aan.
Software versie 3.2 aldus het systeem (terwijl ik er van overtuigd was al op 3.5 te zitten maar goed)
*sowieso
Hmm, interessant idee, was me niet bewust van een reset-optie dmv die knop. Als het nog eens zou gebeuren -- ik hoop van niet-- zal ik dat eens proberen. Het centrale media scherm bleef trouwens wel gezellig werken, enkel het kleinere scherm achter het stuur was uit ...Jakkie takkie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Dat heb ik nog nooit gehad maar kan wellicht verholpen worden door reset media systeem? 10 seconden aan uit knop ingedrukt houden.
Verder eigenlijk nog nooit echt last gehad met die schermen; behalve dan met Andriod Auto die soms niet meer op 'touch' wil reageren. USB kabel uit en terug in wil dan meestal wel helpen... maar ik steek dat vooral op mijn (oude) telefoon eerlijk gezegd... Dat is trouwens veel gebeterd met de laatste update, al was het maar omdat het nu geen 3 minuten meer duurt om AA te herkennen/activeren
Afgezien van een paar kleine dingen (vooral het navigatiesysteem) vond ik het prima rijden, was ook zeer tevreden over het (als je de randvoorwaarden hebt leren kennen en inschatten) DC laden, en over twee weken komt er een nieuwe ID(.7), waarmee ik me in het andere topic zal melden. Die mag ik dan ook thuis laden
Dat is een mooie upgrade, van een ID.4 naar een ID.7. Mooie kleur ID4 had je ook #teamblauw!Tarin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:42:
Ik heb net helaas de sleutels en papieren van de ID.4 van de zaak na 2 jaar rijden afgegeven bij mijn (vanaf morgen ex-) werkgever; het was niet mogelijk de auto mee te nemen naar mijn nieuwe baan.
Afgezien van een paar kleine dingen (vooral het navigatiesysteem) vond ik het prima rijden, was ook zeer tevreden over het (als je de randvoorwaarden hebt leren kennen en inschatten) DC laden, en over twee weken komt er een nieuwe ID(.7), waarmee ik me in het andere topic zal melden. Die mag ik dan ook thuis laden.
*sowieso
Inderdaad, ik had mazzel en liep tegen een goeie deal aan. Omdat het een voorraad-auto moest zijn moet ik me helaas ook afmelden van #teamblauw, de ID.7 is zwart. Hopelijk raak ik hem niet kwijt op een grote parkeerplaatsDonJunior schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Dat is een mooie upgrade, van een ID.4 naar een ID.7. Mooie kleur ID4 had je ook #teamblauw!
Als je kunt zien dat ie blauw is kun je ook de lichten zien wanneer je hem open klikt op afstandTarin schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Inderdaad, ik had mazzel en liep tegen een goeie deal aan. Omdat het een voorraad-auto moest zijn moet ik me helaas ook afmelden van #teamblauw, de ID.7 is zwart. Hopelijk raak ik hem niet kwijt op een grote parkeerplaats.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja, en anders is er altijd nog de app (als de locatie dan ook bekend is als mijn vrouw hem geparkeerd heeft met haar account in de autoTermy schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:49:
[...]
Als je kunt zien dat ie blauw is kun je ook de lichten zien wanneer je hem open klikt op afstand.
:strip_exif()/f/image/sJaOqN1Si029n9rEmCGmyjFD.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 27% gewijzigd door Tarin op 30-01-2025 19:25 ]
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.