Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 357 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:38
Ik heb sinds een aantal weken een ID3 first (2020) en nu ca 1000 km gereden. Heerlijke auto, donderdag gratis onderhoudsbeurt en update naar 3.x (nu 2.x).

Ik merk tijdens het rijden dat hij vaak een hele hoge piep heeft, direct als de auto stilstaat is de piep weg. En zodra de auto in beweging komt is de piep terug.

Snelheid lijkt er niets mee te maken te hebben. Puur wel/niet rijden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ga het donderdag ook aan de Volkswagen dealer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33
MJMaverick schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:14:
[...]

Er is inderdaad een update beschikbaar, maar wanneer jouw auto die vanuit VW aangeboden krijgt is niet te zeggen. Je moet in ieder geval op [url="htpps://myvolkswaggen.net"]myvolkswagen.net[/url] aangeven dat jij met jouw profiel ook toestaat dat de update geïnstalleerd gaat worden. Daarna is het afwachten wanneer jouw auto de update gaat ontvangen.
Het helpt om in te stappen zonder op de start/stop knop of op de rem te trappen en dan 90 seconden te wachten voordat je wat gaat doen. Dan neemt de auto contact met de server op terwijl de meeste systemen dan de tijd krijgen om rustig op te starten. Dat levert de meeste kans op dat wanneer er een update voor jouw auto klaar staat deze ook aangeboden wordt om te installeren.

Het blijft zeer onvoorspelbaar wanneer die update ook daadwerkelijk komt.
Thanks, ik heb even gecheckt in mijn Volkswagen profiel en OTA updates staan aan. De tip mbt het 90 seconden wachten ook een aantal keer geprobeerd maar nog geen update. Dan moeten we gewoon rustig afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:41
zjeeraar84 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:53:
Ik heb sinds vrijdag een ID.3 van oktober 2020 met software 3.2! Heb de auto verbonden met wifi, Volkswagen ID en app werken, etc. De auto geeft aan dat er geen software update is. Klopt dit? Ik lees o.a. in dit topic software 3.7 uit is, is die ook voor mijn auto beschikbaar en hoe kan ik die installeren?
Huh, kan de ID.3 met Wifi verbinden? Ik dacht dat alleen 4G een optie was voor internet.
Of is dat een aparte optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
1x die update melding gehad, dat was toen ik op mijn werk was aangekomen. Toen niet gedaan gezien ik gegarandeerd weer thuis wil komen... En sindsdien de melding nooit meer gezien. Lijkt echt compleet random.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zjeeraar84
Sicco92 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:52:
[...]

Huh, kan de ID.3 met Wifi verbinden? Ik dacht dat alleen 4G een optie was voor internet.
Of is dat een aparte optie?
Ik kan in het menu verbinden met mijn Wifi netwerk thuis, geen idee of het een optie was. Het is een ID.3 MY2021 1st edition Pro Performance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-08 11:50
juanpabloo schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:28:
Heeft iemand er ervaring mee dat de achterste 2 usb poorten geen stroom meer lijken te leveren? De witte lampjes eromheen branden wel nog.
Id3 1st
Volgens mij zit het zo: als de auto 'uit' is, geven de achterste 2 USB-poorten geen stroom. De USB-poorten in de middenconsole geven altijd stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 09:39
zjeeraar84 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:01:
[...]

Ik kan in het menu verbinden met mijn Wifi netwerk thuis, geen idee of het een optie was. Het is een ID.3 MY2021 1st edition Pro Performance
De update werkt alleen via 4G overigens, werkt niet wanneer je de auto aan WiFi hangt. Dus de auto moet op een plek staan waar die verbinding wel minimaal 2-3 streepjes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08 22:21
Update krijg je automatisch aangeboden mits je accountinstellingen goed staan, even kijken onder Privacyinstellingen dat je daar toestemming gegeven hebt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 11:14
Kan je niet via het scherm naar hulp gaan, vervolgens naar software toe gaan waarna je kan checken of er updates klaar staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
zjeeraar84 schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:31:
[...]

Thanks, ik heb even gecheckt in mijn Volkswagen profiel en OTA updates staan aan. De tip mbt het 90 seconden wachten ook een aantal keer geprobeerd maar nog geen update. Dan moeten we gewoon rustig afwachten.
Rustig afwachten, komt vanzelf. En je mist er niks aan trouwens 🧐

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
burnoutpc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:58:
Kan je niet via het scherm naar hulp gaan, vervolgens naar software toe gaan waarna je kan checken of er updates klaar staan?
Nee dat kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:53
juanpabloo schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:28:
Heeft iemand er ervaring mee dat de achterste 2 usb poorten geen stroom meer lijken te leveren? De witte lampjes eromheen branden wel nog.
Id3 1st
Hebben wij ook weleens, ook als de auto gewoon rijdt. Lijkt aan de kabel te liggen maar kan er geen pijl op trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Stevenlameris schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:38:
Ik heb sinds een aantal weken een ID3 first (2020) en nu ca 1000 km gereden. Heerlijke auto, donderdag gratis onderhoudsbeurt en update naar 3.x (nu 2.x).

Ik merk tijdens het rijden dat hij vaak een hele hoge piep heeft, direct als de auto stilstaat is de piep weg. En zodra de auto in beweging komt is de piep terug.

Snelheid lijkt er niets mee te maken te hebben. Puur wel/niet rijden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ga het donderdag ook aan de Volkswagen dealer vragen.
Dat is de aandrijflijn van de auto. Zodra je stroom naar de motor(en) stuurt hoor je een heel hoge piep. Dat doen alle electromotoren als ze in de lage toeren zitten.
Ik heb vroeger wel eens een walkman uit elkaar gehaald en dan net iets te weinig stroom op het motortje gezet. Dan gaat deze wel draaien maar met een onwijs irritant hoge pieptoon. Dus wat je omschrijft is eigenlijk 'normaal' gedrag. Is het prettig, nee niet echt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taddeo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 19:49
De laatste tijd krijg ik regelmatig (om de paar weken) de melding krijg dat de 12-volt-accu van mijn ID4 te weinig energie heeft. Ik doe meestal korte, maar vaak ook langere afstanden, al zou ik niet verwachten dat die accu dan zo snel leeg is? Ik heb de wagen nog maar nieuw sinds juni. Contacteer ik best eens de dealer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvWONyBIMWJvRUpPcNv54nwq120=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dj7hzIgDtyPHbmdu8Ye9uIqx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 20:56

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Taddeo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:28:
De laatste tijd krijg ik regelmatig (om de paar weken) de melding krijg dat de 12-volt-accu van mijn ID4 te weinig energie heeft. Ik doe meestal korte, maar vaak ook langere afstanden, al zou ik niet verwachten dat die accu dan zo snel leeg is? Ik heb de wagen nog maar nieuw sinds juni. Contacteer ik best eens de dealer?

[Afbeelding]
Heb je in de app onder Instellingen Geoptimaliseerd accugebruik aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 22:17

[Afbeelding]
Deze is al wel vaker voorbij gekomen en naar mijn idee is dit een verkeerde melding als de app (of auto) geen of geen goede verbinding heeft. Het heeft volgens mij niks met de accu te maken.
Soms krijg ik ook deze melding en even later kan ik er wel weer gewoon bij zonder dat de auto van zijn plek is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:33
Ik vraag me af of er iets mis is en/of dat anderen dit herkennen:

Stuurverwarming gebruik ik de laatste tijd vaak en in merk een deel rechtsonder wel iets verwarmt, maar niet zoveel als de rest vh stuur, zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR8JV5N0teKOgkF4HEctx5o9Wto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzuaVtgYtLkx39VH0xZUNM5B.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt wel alsof het blauwe deel maximaal op stand 1 verwarmt terwijl de rest tot stand 3 gaat. Herkent iemand dit? Kan überhaupt wel een klein deel van de verwarming defect zijn? Ik kan nergens een schema vinden van hoe dit is ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 20:56

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Omnivore schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:46:
Ik vraag me af of er iets mis is en/of dat anderen dit herkennen:

Stuurverwarming gebruik ik de laatste tijd vaak en in merk een deel rechtsonder wel iets verwarmt, maar niet zoveel als de rest vh stuur, zie foto
[Afbeelding]

Het lijkt wel alsof het blauwe deel maximaal op stand 1 verwarmt terwijl de rest tot stand 3 gaat. Herkent iemand dit? Kan überhaupt wel een klein deel van de verwarming defect zijn? Ik kan nergens een schema vinden van hoe dit is ingebouwd.
Nee, dat herken ik niet. Mijn stuur is gelijkmatig warm (als ie eenmaal is opgewarmd; als het stuur nog koud is, begint het verwarmen vanuit beide horizontale armen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[Afbeelding]
Het maakt veel uit of je de auto nieuw geleverd gekregen hebt of als voor jou nieuwe 'occasie' aangeschaft hebt (aan je taalgebruik af te lezen kom je van België :9).Een al wat oudere 12V ('start')-accu heeft meer moeite met het op spanning blijven, zeker bij de huidige temperaturen én als je vaak korte ritten maakt.

Bij een EV is de 12V DC accu niet meer noodzakelijk of in gebruik om de motor te kunnen starten maar het principe van die accu en het laad-procces daarvan blijft gelijk: Alle boordelektronica wordt middels die accu voorzien van spanning en die accu wordt geladen middels een ouderwetse dynamo welke alleen spanning levert tijdens het rijden. Met veel korte ritten achter elkaar heeft de dynamo geen gelegenheid om de boordelectronica van spanning te voorzien én die accu op spanning te houden.

On another Note: Volgende week dinsdag moet ik m'n huidige 'ICE' VW Tiguan inleveren bij de Lease-Maatschappij en een dag later kan ik eindelijk m'n nieuwe EV VW ID.3 op gaan halen bij de dealer.... oOo

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 10-12-2024 17:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:52

AlphaRomeo

FP PowerMod
Will_M schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:11:
Alle boordelektronica wordt middels die accu voorzien van spanning en die accu wordt geladen middels een ouderwetse dynamo welke alleen spanning levert tijdens het rijden.
Volgens mij klopt dit niet, de laadspanning wordt door een omvormer voorzien en komt wel degelijk uit het HV pakket, maar om het HV pakket te ontgrendelen is wel de 12V accu nodig. Ik kan me niet voorstellen dat er een ouderwetse dynamo ergens in mijn auto gemonteerd zou zitten. Waar zou die dan op moeten zitten? Op één van de differentiëlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AlphaRomeo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:49:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, de laadspanning wordt door een omvormer voorzien en komt wel degelijk uit het HV pakket, maar om het HV pakket te ontgrendelen is wel de 12V accu nodig. Ik kan me niet voorstellen dat er een ouderwetse dynamo ergens in mijn auto gemonteerd zou zitten. Waar zou die dan op moeten zitten? Op één van de differentiëlen?
Ik had 'dynamo' misschien beter tussen quotes kunnen zetten inderdaad (en technisch gezien is een dynamo in een ICE ook geen dynamo maar een 'alternator'). Het ging me meer om de stelling dat een 12V DC boordaccu niet direct geladen wordt tijdens het opladen aan een laadpaal maar dat deze afhankelijk is van.....

Als er ongeveer 150 jaar geleden wat andere besluiten genomen waren dan hadden we deze discussie waarschijnlijk eigenlijk niet eens kunnen én hoeven voeren en was 'Tesla' misschien zelfs wel de naam voor de 'Edison' Awards geworden :P

En had AC/DC ook nooit muziek uit kunnen brengen onder die naam..... :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 10-12-2024 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Will_M schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:52:
[...]
Ik had 'dynamo' misschien beter tussen quotes kunnen zetten inderdaad (en technisch gezien is een dynamo in een ICE ook geen dynamo maar een 'alternator'). Het ging me meer om de stelling dat een 12V DC boordaccu niet direct geladen wordt tijdens het opladen aan een laadpaal maar dat deze afhankelijk is van.....
Het leuke is dan dat net de ID.x serie wél vanuit het accupakket de 12V accu kan blijven bijladen doormiddel van de setting 'Geoptimaliseerd accugebruik' of 'Optimize battery usage'. Daarom staat er als waarschuwing bij die setting dat die de range kan beïnvloeden. Hiermee blijft er meer elektronica 'wakker' om te kunnen communiceren met de app en het 12V gedeelte wordt dan dus op pijl gehouden.
Disclaimer: een en ander berust op wat aannames, want de setting is matig gedocumenteerd.

In ander nieuws: Mijn abonnement voor de app / online diensten is blijkbaar verlopen en ik kan nu de accustatus niet langer uitlezen in de app en ook de auto niet meer op afstand klimatiseren. Ik heb er even over nagedacht, maar die functionaliteit is me op dit moment ook geen 150 euro per jaar waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:07
AlphaRomeo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:02:
[...]

Het leuke is dan dat net de ID.x serie wél vanuit het accupakket de 12V accu kan blijven bijladen doormiddel van de setting 'Geoptimaliseerd accugebruik' of 'Optimize battery usage'. Daarom staat er als waarschuwing bij die setting dat die de range kan beïnvloeden. Hiermee blijft er meer elektronica 'wakker' om te kunnen communiceren met de app en het 12V gedeelte wordt dan dus op pijl gehouden.
Disclaimer: een en ander berust op wat aannames, want de setting is matig gedocumenteerd.

In ander nieuws: Mijn abonnement voor de app / online diensten is blijkbaar verlopen en ik kan nu de accustatus niet langer uitlezen in de app en ook de auto niet meer op afstand klimatiseren. Ik heb er even over nagedacht, maar die functionaliteit is me op dit moment ook geen 150 euro per jaar waard. :)
Het is sws schofterig van VW om op een auto van dik 50k nog een abonnement te verkopen op deze gegevens. Het had ze gesiert als dit gewoon bij de auto zat. Maar ja de software update kosten van de auto zullen ergens mee gefinancierd moeten worden gok ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:55
Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:20:
[...]

Het is sws schofterig van VW om op een auto van dik 50k nog een abonnement te verkopen op deze gegevens. Het had ze gesiert als dit gewoon bij de auto zat. Maar ja de software update kosten van de auto zullen ergens mee gefinancierd moeten worden gok ik.
Andere merken doen hetzelfde.. bij bmw moet je de meest voorkomende opties als abonnement aanschaffen.

Tja.... 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
A.Geerts schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:22:
[...]

Andere merken doen hetzelfde.. bij bmw moet je de meest voorkomende opties als abonnement aanschaffen.
Dat anderen het ook doen wil nog niet zeggen dat het okee is.
Ben het hierin wel eens met @Devke .
Je betaalt gruwelijk veel voor een ondermaatse auto en moet als kers op de taart ook nog een abonnement gaan afsluiten.

Overigens is BMW alweer afgestapt van diverse abonnementen, waarbij je dus moest betalen voor dingen als stoelverwarming.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DonJunior schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:19:
[...]

Dat anderen het ook doen wil nog niet zeggen dat het okee is.
Ben het hierin wel eens met @Devke .
Je betaalt gruwelijk veel voor een ondermaatse auto en moet als kers op de taart ook nog een abonnement gaan afsluiten.

Overigens is BMW alweer afgestapt van diverse abonnementen, waarbij je dus moest betalen voor dingen als stoelverwarming.
Precies dit dus. Als ik iets als optie had gewillen had ik het wel aangeschaft en als het op de auto zit moet het te gebruiken zijn zonder jaren er extra te voor moeten betalen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:36

Haan

dotnetter

Vanmorgen reed ik weg met een zwart scherm, paar minuten later startte het weer op. Was blijkbaar zonder dat ik akkoord had gegeven de 3.7 update geïnstalleerd, ik had de melding wel gezien, maar verder niks mee gedaan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Haan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:04:
Vanmorgen reed ik weg met een zwart scherm, paar minuten later startte het weer op. Was blijkbaar zonder dat ik akkoord had gegeven de 3.7 update geïnstalleerd, ik had de melding wel gezien, maar verder niks mee gedaan.
Da's gek.. Niet per ongeluk op updaten geklikt ofzo?
Bij mij staat ie nu al een paar weken te wachten. Gele opmerking zichtbaar in het 'afsluitscherm' .. hoop niet dat ie dan maar uit zichzelf gaat installeren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:54
Devke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:37:
[...]

Precies dit dus. Als ik iets als optie had gewillen had ik het wel aangeschaft en als het op de auto zit moet het te gebruiken zijn zonder jaren er extra te voor moeten betalen.
Ik geloof ook niet in dit business model. De paar honderd euro die je hiermee uit de zak van de consument kunt kloppen, weegt echt niet op tegen de kans dat die consument voor zijn volgende auto gaat kijken naar een andere fabrikant waar hij niet met abonnementskosten wordt opgescheept.

Of andersom: de kans dat de consument besluit het abonnement niet (meer) te betalen, en daardoor met een slechtere productervaring blijft zitten terwijl het je als fabrikant niets extra kost om de consument de betere ervaring te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Dave_R schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:01:
[...]

Ik geloof ook niet in dit business model. De paar honderd euro die je hiermee uit de zak van de consument kunt kloppen, weegt echt niet op tegen de kans dat die consument voor zijn volgende auto gaat kijken naar een andere fabrikant waar hij niet met abonnementskosten wordt opgescheept.

Of andersom: de kans dat de consument besluit het abonnement niet (meer) te betalen, en daardoor met een slechtere productervaring blijft zitten terwijl het je als fabrikant niets extra kost om de consument de betere ervaring te geven.
Het is een beetje dubbel. Als persoonlijke aankoop voelt het gewoon genaaid.
Als je de auto in de lease hebt kan het wellicht voordeliger zijn om bepaalde luxe opties achteraf te nemen. Scheelt weer op de catalogusprijs en dus leasekosten. Of dat prijsverschil, inclusief abonnement dermate, verschilt dat weet ik niet.

Vraag me ook af hoe dat over een jaar of 15 gaat. Koopt men dan een derdehands ID3 en moet men dan alsnog een abbo afnemen, terwijl VW dat tegen die tijd waarschijnlijk al niet meer ondersteund. Dan heb je dus wel de hardware in de auto, maar kun je deze niet gebruiken? Dat wordt een mooie business voor VagCoding.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xetri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 13:56
xetri schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:25:
Mijn tankdop gaat niet altijd meer open. Wanneer ik de auto op slot zet en weer open doe springt hij alsnog open. Maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik heb dit probleem hier op dit forum al eens gelezen maar kan het niet terugvinden.
Zijn er meer mensen met dit probleem?
Is er een oplossing? Of moet ik naar de garage?
Betreft een id.4 uit oktober 2021
Het servo motortje was inderdaad stuk. Dealer had het motortje (meerdere) gewoon op voorraad....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
DonJunior schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:56:
[...]

Vraag me ook af hoe dat over een jaar of 15 gaat. Koopt men dan een derdehands ID3 en moet men dan alsnog een abbo afnemen, terwijl VW dat tegen die tijd waarschijnlijk al niet meer ondersteund. Dan heb je dus wel de hardware in de auto, maar kun je deze niet gebruiken? Dat wordt een mooie business voor VagCoding.
Het is gewoon naïef en zelfoverschattend van de autofabrikanten om te denken dat ze zo lang een software stack gaan onderhouden. Hopelijk zijn ze nog zo aardig om de services op de een of andere manier open te maken, zodat mensen met hun home assistent bijvoorbeeld nog remote diensten kunnen klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-08 11:47
DonJunior schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:00:
[...]

Da's gek.. Niet per ongeluk op updaten geklikt ofzo?
Bij mij staat ie nu al een paar weken te wachten. Gele opmerking zichtbaar in het 'afsluitscherm' .. hoop niet dat ie dan maar uit zichzelf gaat installeren.
Kreeg gisteren eerste update melding (ID.5/2023). Zodra ik thuis was update aangezet, gaf aan dat update 52 min zou duren). 's avonds maar een keer gaan kijken of de update klaar was. Eerste wag ik zag is dat de dynamische bochtverlichting niet werkte? (was een éénmalige melding). Gekeken bij ID software versie, zit nog op 3.2. Was dit nu zo'n pre-update, voordat 3.7 daadwerkelijk uitgerold kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:47

Tarin

Just plain weird.

Na de update op 3.7 remt onze ID.4 vanzelf af bij bepaalde situaties. Ik weet echter niet precies welke insteling dit is, want:

Voor de update:
Met AAC aktief reageerde hij niet op verkeersborden (dat heb ik uitgeschakeld) maar wel op het verloop van de weg (is erg fijn hier in Duitsland als je over een onbekende Landstraße rijdt waar je theoretisch 100 km/h mag rijden.
Met AAC uit rolde hij gewoon uit, tenzij B-Modus.
In enkele gevallen begon hij op een onlogische plek af te remmen, maar eigenlijk alleen op plekken waar (onlangs/wisselende) wegwerkzaamheden waren.

Na de update:
De auto remt (regenereert) ook aktief in D-Modus met AAC uit, als er een afslag/tunnel/verkeerssituatie aankomt.

Concreet voorbeeld: ik rijd met 130km/h richting een tunnel, normaal gesproken schakel ik dan AAC uit en rol uit, zodat ik een stukje na de borden 80 km/h die snelheid rijd. Sinds de update begint de auto al voor de borden aktief te regenereren en dus merkbaar af te remmen, wat de auto's achter me niet zo heel tof vonden. Dit gedrag verwacht ik niet als AAC uitgeschakeld is.

Is dit een aanpassing in Eco Assistance of is dat de functie die voorheen uitgeschakeld was en sinds de update aan is? Bij Verkeersbordherkenning staat Predictive Control nog steeds uit maar ik weet vrij zeker dat Eco Assistance aan stond maar niet zo sterk ingreep.

[ Voor 15% gewijzigd door Tarin op 11-12-2024 12:44 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Krijg steeds filemeldingen van mijn VW navigatie. 'over 1000meter vertraging ... '. zelfs als ik Android Auto aan heb. Maar kan nergens vinden hoe ik dit uit kan zetten. Iemand een idee? Geluid komt zeker weten uit de navi van VW omdat mijn AA op Engels staat.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Ik heb een 3fase dus 11kWh lader thuis, maar het valt me op dat mijn ID3 maar met 4kWh laadt? Heb hem pas net, dit is mijn 2e echte laadsessie. Maar bij de eerste laadsessie ging het gewoon met 11kWh. Komt het door de kou oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

zjeeraar84 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:21:
Ik heb een 3fase dus 11kWh lader thuis, maar het valt me op dat mijn ID3 maar met 4kWh laadt? Heb hem pas net, dit is mijn 2e echte laadsessie. Maar bij de eerste laadsessie ging het gewoon met 11kWh. Komt het door de kou oid?
Even proberen bij een andere lader of het aan je auto ligt of je lader zou ik zeggen.

• MJMaverick
zjeeraar84 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:21:
Wasmachine, kookplaat, en/of droger aan op hetzelfde moment? Dan kan het de loadbalancing zijn die de laadpaal afknijpt.

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08 14:08
ReseT schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:35:
Krijg steeds filemeldingen van mijn VW navigatie. 'over 1000meter vertraging ... '. zelfs als ik Android Auto aan heb. Maar kan nergens vinden hoe ik dit uit kan zetten. Iemand een idee? Geluid komt zeker weten uit de navi van VW omdat mijn AA op Engels staat.
Ik heb helaas geen oplossing, maar wel een vergelijkbare ervaring. Wanneer ik met AA navigeer, krijg ik regelmatig van de VW navi de melding dat er een betere route gevonden is. Dat zal waarschijnlijk dezelfde oorzaak hebben, en ik heb nog niet gevonden hoe ik dat uit krijg.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08 14:08
Het valt mij op dat ik sinds 3.7 significant vaker de rode rem-waarschuwing krijg. Alsof je op het punt staat ergens tegenop te botsen. Dat zijn echter allemaal false positives. Vaak is de afstand nog ruim toereikend om normaal te remmen, en een keer was er zelfs helemaal niets om voor te remmen.

Deze feature lijkt dus anders afgesteld in 3.7. Merken jullie dat ook?

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

@Mitchell2.24v Dat is mij nog niet opgevallen, alleen dat de eco assist wat aktiever meedenkt, die zet ik de volgende keer misschien maar gewoon uit. Het irritante is dat mijn vrouw minder vaak met de auto rijdt, en dan zijn zulke veranderingen in de effectiviteit en werking van hulpsystemen verschrikkelijk vervelend.
ReseT schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:35:
Je navigatiesysteem 'leert' waar je wanneer regelmatig heenrijdt - niet alleen voor de reisdoelen die hij voorstelt. Wanneer je wegrijd stelt hij ook een doel in en navigeert (in principe stil, op de achtergrond) daar naartoe, maar er komen blijkbaar wel filemeldingen en andere-route-suggesties doorheen blijkbaar.
@driel24 had in augustus hetzelfde probleem:
driel24 in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Ik weet niet of je daarvoor het aanleren van je rijprofiel volledig uit moet schakelen of dat je ook alleen het automatische starten kunt deactiveren, de handleiding is daar niet helemaal duidelijk over.
Gebruikspatroon leren

Tijdens het rijden slaat de navigatie gereden routes en bezochte reisdoelen op om automatisch reisdoelsuggesties te doen. Reisdoelen worden afhankelijk van de tijd en de weekdag geleerd.

De navigatie kan geleerde routes voorstellen.

Om de voorgestelde routes te tonen, Voorstellen aantippen.

Als een van de voorgestelde routes wordt gekozen, begint een routegeleiding.

De routegeleiding volgt de gekozen route tot hiervan wordt afgeweken. De route wordt opnieuw berekend en leidt u via de directe weg weer naar de gekozen route terug.

Met relevante verkeersopstoppingen wordt in de routegeleiding rekening gehouden. Als een alternatieve route en de navigatiedata beschikbaar zijn, wordt om relevante verkeersopstoppingen heen gereden.

Als bij inactieve routegeleiding een reeds geleerde route wordt gereden, wordt het reisdoel in de routeplanning overgenomen. Een routegeleiding naar het geleerde reisdoel hoeft niet actief te worden gestart. Voor verkeersopstoppingen wordt eventueel gewaarschuwd.

Een verwachte aankomsttijd wordt weergegeven.

U kunt de functie altijd activeren of deactiveren of de opgeslagen gegevens voor de functie wissen.

"Gebruikspatroon leren" activeren of deactiveren

Om de instellingen voor deze functie te openen, Basisfuncties aantippen.

Gebruikspatroon leren aantippen.

Opgeslagen gegevens met betrekking tot "Gebruikspatroon leren" wissen

Om de instellingen voor deze functie te openen, Basisfuncties aantippen.

Om opgeslagen gegevens te wissen, Gebruikspatroon wissen aantippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Mitchell2.24v schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:43:
Het valt mij op dat ik sinds 3.7 significant vaker de rode rem-waarschuwing krijg. Alsof je op het punt staat ergens tegenop te botsen. Dat zijn echter allemaal false positives. Vaak is de afstand nog ruim toereikend om normaal te remmen, en een keer was er zelfs helemaal niets om voor te remmen.

Deze feature lijkt dus anders afgesteld in 3.7. Merken jullie dat ook?
Dat was mij ook opgevallen. Vanmorgen kreeg ik toen ik wat laat remde ook een melding ‘besturing overnemen’, die heb ik de afgelopen 3,5 jaar nog niet gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zjeeraar84
MJMaverick schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:16:
[...]

Wasmachine, kookplaat, en/of droger aan op hetzelfde moment? Dan kan het de loadbalancing zijn die de laadpaal afknijpt.
Ik heb geen loadbalancing op mijn laadpaal.
Ik ben even in de auto gaan zitten en toen kwam er een melding dat 'alleen noodladen mogelijk' is.
De stekker er uit gehaald en opnieuw er in gedaan, en nu laadt hij wel met 11kW. Dus de stekker zal net niet helemaal lekker hebben gezeten denk ik.

• Jakkie takkie
zjeeraar84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb geen loadbalancing op mijn laadpaal.
Ik ben even in de auto gaan zitten en toen kwam er een melding dat 'alleen noodladen mogelijk' is.
De stekker er uit gehaald en opnieuw er in gedaan, en nu laadt hij wel met 11kW. Dus de stekker zal net niet helemaal lekker hebben gezeten denk ik.
Dat kan, ff in de gaten houden. Er is een keer voorbij gekomen dat 1 van de pinnetjes niet goed vast zat en daardoor soms wel en soms niet contact maakte.

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:50
Frank_P schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:47:
[...]
mark1978 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:43:
[...]

Gisteren heb ik een update uitgevoerd, maar sindsdien werkt de shop niet meer en is de Service-app verdwenen. Daarnaast geeft de SW Info-app al weken geen informatie, zelfs niet na de update.

Ook de navigatie werkt niet naar behoren; er wordt geen file-informatie weergegeven. Dit probleem begon nadat de update naar versie 3.7 vier keer mislukte. Bij controle in de instellingen lijkt alles online te zijn, maar Car2X geeft foutmeldingen.

Het updaten van de autodocumentatie lukt bovendien steeds niet.

was dit allemaal vanzel goed gekomen na een paar dagen?

Dit heeft bij mij ook een week gekost.
Opeens kreeg ik melding dat ik apps weer kon installeren en daarna was het opgelost.
Als de rest wel gewoon werkt zou ik nog even geduld hebben, dat was bij mij ook de oplossing.
Mijn geduld begint een beetje op te raken. iemand nog ideeën ?

• Jakkie takkie
De zekering truc al geprobeerd?

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:50
Neen.
goed idee 19 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-08 11:05
Misschien niet helemaal de juiste groep....

Ik heb een vast energiecontract bij GreenChoice.
Maar ik wil mn auto wel laden op tijdstippen dat het zo min mogelijk belasting op de grid veroorzaakt.
De meeste apps die ik daarvoor ken (ik gebruikte Tibber) hebben echter een acount bij een energiemaatschappij nodig.
Vroeger gebruikte ik Stekker.app maar die kan kennelijk ineens de ID4 niet meer aansturen.

Welke app gebruiken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
LastSamurai schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:44:
Misschien niet helemaal de juiste groep....

Ik heb een vast energiecontract bij GreenChoice.
Maar ik wil mn auto wel laden op tijdstippen dat het zo min mogelijk belasting op de grid veroorzaakt.
De meeste apps die ik daarvoor ken (ik gebruikte Tibber) hebben echter een acount bij een energiemaatschappij nodig.
Vroeger gebruikte ik Stekker.app maar die kan kennelijk ineens de ID4 niet meer aansturen.

Welke app gebruiken jullie ?
Sowieso is het het overwegen waarom om over te stappen naar iets zoals tibber! die hebben ook allerlei powerups die mogelijk met je laadpaal samen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Tarin schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:53:
@Mitchell2.24v Dat is mij nog niet opgevallen, alleen dat de eco assist wat aktiever meedenkt, die zet ik de volgende keer misschien maar gewoon uit. Het irritante is dat mijn vrouw minder vaak met de auto rijdt, en dan zijn zulke veranderingen in de effectiviteit en werking van hulpsystemen verschrikkelijk vervelend.

[...]
Wat merk je daar specifiek in op? Ik moet zeggen dat het juist een prettige vorm van meedenken oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 19:31
De auto opent niet meer. ID.4. Betreft beide sleutels. Batterij vd sleutel voor de zekerheid vervangen. Via de app zie ik dat de auto zojuist heeft gesynchroniseerd met de app, dus auto online. Geen foutmeldingen zichtbaar in het voertuigstatusrapport.

Iemand eng idee? Ik zal nu voor het eerste de deur gaan openen met de noodsleutel lijkt me

Openen met de noodsleutel lukte ook niet. Ik hoorde wel een klikje dat er EEN slot van de centrale vergrendeling werd gehaald. Rondje om de auto lopende leerde dat dit alleen de laadklep was. Op zich ook fijn, accu stond op 13%, dus gelijk maar even de stekker er in gestopt. In de app staat het slotje nu open.

Op zich staat mijn auto voor komende maandag op de rol voor 2 jaarlijkse beurt + APK, als ik hem niet snel aan de praat heb, dan maar laten afhalen of zo.

[ Voor 41% gewijzigd door kisik op 13-12-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
kisik schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:30:
De auto opent niet meer. ID.4. Betreft beide sleutels. Batterij vd sleutel voor de zekerheid vervangen. Via de app zie ik dat de auto zojuist heeft gesynchroniseerd met de app, dus auto online. Geen foutmeldingen zichtbaar in het voertuigstatusrapport.

Iemand eng idee? Ik zal nu voor het eerste de deur gaan openen met de noodsleutel lijkt me

Openen met de noodsleutel lukte ook niet. Ik hoorde wel een klikje dat er EEN slot van de centrale vergrendeling werd gehaald. Rondje om de auto lopende leerde dat dit alleen de laadklep was. Op zich ook fijn, accu stond op 13%, dus gelijk maar even de stekker er in gestopt. In de app staat het slotje nu open.

Op zich staat mijn auto voor komende maandag op de rol voor 2 jaarlijkse beurt + APK, als ik hem niet snel aan de praat heb, dan maar laten afhalen of zo.
De noodsleutel doe je toch in je deur? Zeg je nu dat dan je laadklep open gaat?
Dit bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klk2kVB5uZKJTRUwXuZHLmtP5Ks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ANTbbjIJcZcVO4Cx26OOpzj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thVBVMOjG8Ee4pNQqnCnFZ13dY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QMDy5199iX9e7zVufXL006z4.png?f=user_large
YouTube: Manually unlocking VW ID.4 when car is in Emergency Mode
YouTube: Manually unlock VW ID.4 with dead key FOB

[ Voor 19% gewijzigd door DonJunior op 13-12-2024 13:41 . Reden: plaatjes en youtube url ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RivalMarco
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 14:01
Mijn VW ID.3 heeft op dit moment software versie 3.4. Nu zag ik deze week een TV Reclame van Volkswagen waarin men de ID.3 d.m.v. de app kon 'uitparkeren' (zegmaar net zoals dit met de Tesla-app mogelijk is).

Ik heb eens horen waaien dat dit met software versie 5 meekomt, heeft iemand wellicht wat indicaties wanneer we deze update (met wellicht ook remote (un)lock) kunnen gaan verwachten? Dit zal de Volkswagen App mijn inziens eindelijk de functionaliteiten geven die het al vanaf het begin had moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
RivalMarco schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:42:
Mijn VW ID.3 heeft op dit moment software versie 3.4. Nu zag ik deze week een TV Reclame van Volkswagen waarin men de ID.3 d.m.v. de app kon 'uitparkeren' (zegmaar net zoals dit met de Tesla-app mogelijk is).

Ik heb eens horen waaien dat dit met software versie 5 meekomt, heeft iemand wellicht wat indicaties wanneer we deze update (met wellicht ook remote (un)lock) kunnen gaan verwachten? Dit zal de Volkswagen App mijn inziens eindelijk de functionaliteiten geven die het al vanaf het begin had moeten hebben.
Van wat ik begreep is dat de ID.x met de oude sofware versies < 4 (dus de eerdere generaties) die gaan dit niet meer krijgen.
Daarvoor is de hardware niet geschikt (aldus VW, don't shoot the messenger)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
Vreemd he! Maar ik heb nogmaals batterij van beide sleutels vervangen met een andere nieuwe batterij. Nu is de boel weer aan de praat. De eerdere nieuwe batterij lag schijnbaar al te lang in de lade. Verklaart nog steeds niet waarom de deur met de noodsleutel niet open ging en de laadklep wel open ging trouwens.....

Ik heb in een verder verleden meldingen/waarschuwingen in het dashboard gehad als de batterij van de sleutel bijna leeg was, nu heb ik daar niks over gezien ook, dus de verrassing was des te groter.

ik ben weer mobiel iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik

Die parkeer functionaliteit vereist ook sensoren aan de zijkant van de auto. Vroegere versies van de ID auto's hebben die niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
kisik schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:30:
[...]
Die parkeer functionaliteit vereist ook sensoren aan de zijkant van de auto. Vroegere versies van de ID auto's hebben die niet.
Los daarvan lijkt het me vooral een gimmick, ik hoop hier binnenkort te horen van iemand die die functie heeft en hoe vaak die functie daadwerkelijk van pas komt. Volgens mij heb ik mijn auto al 3 keer geparkeerd voordat iemand met die functie de auto in de buurt van een parkeervak heeft gezet, zijn telefoon heeft gepakt, ontgrendeld, de app op heeft gestart en daarmee de auto kan parkeren. In de reclame laten ze als voorbeeld uitparkeren zien wat ik me ergens kan voorstellen als iemand anders zijn auto extreem dicht naast de jouwe heeft gezet, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook dan is het gebruik van de app nog steeds enorm omslachtig. Als de app net zo slecht is als de huidige is het zelfs onwerkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
AlphaRomeo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:55:
[...]

Los daarvan lijkt het me vooral een gimmick, ik hoop hier binnenkort te horen van iemand die die functie heeft en hoe vaak die functie daadwerkelijk van pas komt. Volgens mij heb ik mijn auto al 3 keer geparkeerd voordat iemand met die functie de auto in de buurt van een parkeervak heeft gezet, zijn telefoon heeft gepakt, ontgrendeld, de app op heeft gestart en daarmee de auto kan parkeren. In de reclame laten ze als voorbeeld uitparkeren zien wat ik me ergens kan voorstellen als iemand anders zijn auto extreem dicht naast de jouwe heeft gezet, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook dan is het gebruik van de app nog steeds enorm omslachtig. Als de app net zo slecht is als de huidige is het zelfs onwerkbaar.
Helemaal eens ja. Inparkeren in een heel krap vak idem. Dat kan jij dan wel doen met de app, maar andere autobezitters hebben ook ruimte nodig. Ik wil niet denken aan mogelijke krassen, deuken of bewust irritante acties omdat andere zich klemgezet voelen oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 29-08 20:13
Ik had Park Pilot op m’n Nissan Leaf. Welgeteld 1/2 keer gebruikt. Halverwege de eerste keer had ik door dat het zo langzaam en omslachtig was dat ik het daarna nooit meer gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-08 11:05
LittleKiller schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:18:
[...]

Sowieso is het het overwegen waarom om over te stappen naar iets zoals tibber! die hebben ook allerlei powerups die mogelijk met je laadpaal samen werken
Bedankt voor je reactie, maar ik ben net bij Tibber weg. Ik heb geen zin om zoals gisteren 1,20 voor een kWh te betalen. En de kosten van de EV krijg ik vergoed dus daar valt geen winst te behalen.
Maar daar is dit niet het topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik vond de inparkeerautomaat in de Golf 7.5 best handig. Maar de id.4 van december 2022 (besteld in november 2021) mist de sensoren aan de zijkant, ondanks het assistent+ pakket. Die bestonden op dat moment gewoon niet in het bestelproces, hoewel er wel van 'parkeerhulp met geheugenfunctie' gesproken werd op de modelwebsite en in influencer-videos.
burnoutpc schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:23:
[...]

Wat merk je daar specifiek in op? Ik moet zeggen dat het juist een prettige vorm van meedenken oplevert?
Ik had er hier iets over gepost:
Tarin in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Kort gezegd: waar ik normaal gesproken aac uitzet om uit te rollen richting tunnel, remt eco assist nu met aac aan of uit aktief via regenereren, wat zich -vind ik- negatief uitwerkt op de verkeersdoorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
Tarin schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:57:
Ik vond de inparkeerautomaat in de Golf 7.5 best handig. Maar de id.4 van december 2022 (besteld in november 2021) mist de sensoren aan de zijkant, ondanks het assistent+ pakket. Die bestonden op dat moment gewoon niet in het bestelproces, hoewel er wel van 'parkeerhulp met geheugenfunctie' gesproken werd op de modelwebsite en in influencer-videos.

[...]

Ik had er hier iets over gepost:
Tarin in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Kort gezegd: waar ik normaal gesproken aac uitzet om uit te rollen richting tunnel, remt eco assist nu met aac aan of uit aktief via regenereren, wat zich -vind ik- negatief uitwerkt op de verkeersdoorstroming.
Bijzonder. In d zou die moeten coasten en niet afremmen. Ik zal het eens kijken welke instellingen ik aan of uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
kisik schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:29:
[...]

Vreemd he! Maar ik heb nogmaals batterij van beide sleutels vervangen met een andere nieuwe batterij. Nu is de boel weer aan de praat. De eerdere nieuwe batterij lag schijnbaar al te lang in de lade. Verklaart nog steeds niet waarom de deur met de noodsleutel niet open ging en de laadklep wel open ging trouwens.....

Ik heb in een verder verleden meldingen/waarschuwingen in het dashboard gehad als de batterij van de sleutel bijna leeg was, nu heb ik daar niks over gezien ook, dus de verrassing was des te groter.

ik ben weer mobiel iig.
Welk merk batterij heb je er nu in zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Inderdaad. Zelf nog nooit gedaan overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
kisik schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:30:

Precies ditzelfde had ik een maand of 2 terug. Auto plotseling niet meer te openen met de sleutel, geen melding gehad van een batterij die bijna leeg was (kreeg ik de vorige keer wel). Reservesleutel gepakt, deed het ook niet. Nieuwe batterij uit blister gehaald, erin, nog niet. Zelfde bij reservesleutel, ook niet. Noodsleutel deed het wel maar die opent de deur volgens mij mechanisch (bij de ID3 iig). Loeiend alarm, sleutel in het vakje van de middenconsole gelegd maar alarm bleef loeien. Toen auto maar weer op slot en alarm ging weer uit. Vervolgens 2e nieuwe batterij, nog niks. 3e batterij (wie weet 3x scheeprecht) maar ook daarmee kreeg ik de auto niet open. Toen viel mij op dat bij beide sleutels het rode ledje niet ging knipperen wat normaal wel gebeurd als je er mee naar de auto loopt. Sleutel weer open gemaakt, beetje met de batterij lopen draaien en flop het werkte weer.

Mijn vermoeden is dat er na verloop van tijd een oxidatielaagje ontstaat op de contactjes van de sleutel en dat de batterij daardoor geen of een slecht contact maakt. Zelfde trucje gedaan met de reservesleutel en ook daar deed ie het weer na even een paar keer draaien (met de oorspronkelijke en originele batterij die er al vanaf levering auto in zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
201WD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:53:
[...]

Ik heb overigens 2 fabrikaten geprobeerd, duracell en blaupunkt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie

Je hebt daar inderdaad de aanvullende hardware voor nodig, extra sensoren voor en achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UzACrtl10oyRZXIpKpxBmnPRFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OU9Netj5P2EEnIZTgOf3pCpP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze waren beschikbaar vanaf modeljaar 2023 dus bij auto's van na augustus 2022. Geen idee of ze dat dan allemaal hebben overigens maar het zou me niet verbazen als je daar een abbo voor nodig hebt als je auto die functionaliteit af fabriek niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvqBuNn6grVqxtMlV4-RirkKHYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEtE5YuOt6gwnnHH4XkcayXD.jpg?f=fotoalbum_large
ID3 heeft net jaarlijkse onderhoud gehad. Dag daarna dit melding in de auto en app. Pff... Maandag terug naar garage... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:29

EDB

Usta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
ID3 heeft net jaarlijkse onderhoud gehad. Dag daarna dit melding in de auto en app. Pff... Maandag terug naar garage... |:(
Da’s vervelend! Maar… jaarlijks onderhoud? Om het jaar toch ? (of je rijdt heel veel) maar volgens de app moet ‘ie over 379 dagen alweer onderhoud.
Succes bij de garage (hopelijk geen nieuwe sound generator…)

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
EDB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:07:
[...]

Da’s vervelend! Maar… jaarlijks onderhoud? Om het jaar toch ? (of je rijdt heel veel) maar volgens de app moet ‘ie over 379 dagen alweer onderhoud.
Succes bij de garage (hopelijk geen nieuwe sound generator…)
Stond in service notificatie dat auto naar garage moest, dus dat heb ik paar dagen geleden gedaan. Monteur heeft al service reset gedaan. Dus volgende bezoek zou over een jaar plaats vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:29

EDB

Usta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:13:
[...]

Stond in service notificatie dat auto naar garage moest, dus dat heb ik paar dagen geleden gedaan. Monteur heeft al service reset gedaan. Dus volgende bezoek zou over een jaar plaats vinden...
Aha. Onze ID3 heeft in mei een beurt gehad en volgens de app wil hij nu over 519 dagen pas weer onderhoud. Zat dus 2 jaar tussen. En nu maar hopen dat de auto inderdaad niet tussentijds gaat melden dat ‘ie toch onderhoud wil.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

De ID.3 Pro-S Business welke ik komende woensdag op mag gaan halen heeft dat spel aan boord doordat het een onderdeel is van het 'Assistance Pakket Plus' en ik bij het bestellen alle mogelijke opties aangevinkt heb (op de steunhaak na).

Als het een los te selecteren item geweest was dan had ik het er waarschijnlijk niet op laten monteren, maar in dat 'Assistance Pakket Plus' ziiten weer andere zaken welke ik graag wél gemonteerd had.
Jakkie takkie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:04:
[...]

Ik heb overigens 2 fabrikaten geprobeerd, duracell en blaupunkt volgens mij.
Ik heb tot nog toe met VW altijd goede ervaringen gehad met de CR2025 batterijen van GP (ik doe even de aanname dat de ID.x serie ook gebruik maakt dan dat type). Het grappige is dan wel weer dat GP als enige zelf géén mAh capaciteit opgeeft terwijl veel andere fabrikanten dat wél doen. Al dat 150mAh spul (o.a.goedkoop bij de Action en van Cranenbroek te verkrijgen) moet je eigenlijk gewoon ver van weg blijven, de GP's schijnen volgens BOL 160mAh te zijn maar daar zitten ze, zeker nieuw, ruim boven.

https://www.bol.com/nl/nl...xJpg.2_18.19.ProductImage

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 14-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
EDB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:24:
[...]

Aha. Onze ID3 heeft in mei een beurt gehad en volgens de app wil hij nu over 519 dagen pas weer onderhoud. Zat dus 2 jaar tussen. En nu maar hopen dat de auto inderdaad niet tussentijds gaat melden dat ‘ie toch onderhoud wil.
Ik heb vandaag een stukje met de auto gereden. Blijkt dat de knipperlichten aan de voorkant het niet doen. Auto geparkeerd en nu kan de buitenverlichting niet meer uit. Lekker dan. Ik hoop dat de accu het volhoudt tot maandag. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Usta schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:27:
[...]

Ik heb vandaag een stukje met de auto gereden. Blijkt dat de knipperlichten aan de voorkant het niet doen. Auto geparkeerd en nu kan de buitenverlichting niet meer uit. Lekker dan. Ik hoop dat de accu het volhoudt tot maandag. ;(
Accu even los maken of zekering van verlichting er even uit ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
EDB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:24:
[...]

In principe is het 2jr en telt ie de dagen af in het scherm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
201WD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:49:
[...]

Accu even los maken of zekering van verlichting er even uit ,
Dankjewel! _/-\o_
I heb de zekeringen #4 en #5 uit gehaald en de grote lichten zijn uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:37
[...]

Los daarvan lijkt het me vooral een gimmick, ik hoop hier binnenkort te horen van iemand die die functie heeft en hoe vaak die functie daadwerkelijk van pas komt. Volgens mij heb ik mijn auto al 3 keer geparkeerd voordat iemand met die functie de auto in de buurt van een parkeervak heeft gezet, zijn telefoon heeft gepakt, ontgrendeld, de app op heeft gestart en daarmee de auto kan parkeren.
Jup, ik heb sinds en maand een ID.4 met deze functie. Ik heb alleen het autonoom parkeren getest (met mij erin dus).
Het is precies zoals je beschrijft. Zelf inparkeren is in 99% van de gevallen sneller.
Je moet eerst de scan stand aanzetten en dan stapvoets rijden. En hopen dat hij een parkeerplek herkend. Het werkt alleen als er al andere auto's staan, lege vakken snapt hij niet :+

Dan corrigeert hij ook nog eens een keer of 3.

Via de app heb ik eigenlijk geen eens zin om te testen :P Als iemand concrete vragen heeft wil ik wel een keer de extra app installeren. Want natuurlijk moet je een losse app installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:01
Hobby ingenieur schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:52:
Want natuurlijk moet je een losse app installeren.
Waarschijnlijk is dat een voordeel, de standaard app kan niks en is daar ook nog slecht in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
ikweethetbeter schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk is dat een voordeel, de standaard app kan niks en is daar ook nog slecht in...
Het laat m.i. wel zien dat VW zijn software-ontwikkeling helaas nog steeds niet onder controle heeft.

Probleem dat ik sinds jaar en dag heb met de standaard app is dat instellingen spontaan verspringen, ook na tig updates van de app. Hebben anderen ook nog steeds last hiervan? Ik heb de hoop inmiddels een beetje opgegeven dat dit nog op orde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hobby ingenieur schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:52:
[...]

Jup, ik heb sinds en maand een ID.4 met deze functie. Ik heb alleen het autonoom parkeren getest (met mij erin dus).
Het is precies zoals je beschrijft. Zelf inparkeren is in 99% van de gevallen sneller.
Je moet eerst de scan stand aanzetten en dan stapvoets rijden. En hopen dat hij een parkeerplek herkend. Het werkt alleen als er al andere auto's staan, lege vakken snapt hij niet :+

Dan corrigeert hij ook nog eens een keer of 3.

Via de app heb ik eigenlijk geen eens zin om te testen :P Als iemand concrete vragen heeft wil ik wel een keer de extra app installeren. Want natuurlijk moet je een losse app installeren.
Ik ga het komende week (uiteraard) wel even uit proberen als m'n nieuwe ID.3 er is maar waarschijnlijk komt het precies neer op dát wat je aangeeft: Gewoon zelf parkeren is sneller (én beter). Op m'n huidige VW Tiguan zit ook zo'n park-assist welke automatisch kan (in)-parkeren maar als je dat systeem bij de supermarkt z'n gang laat gaan dan gaat 'ie achteruit het parkeervak in waardoor je met je boodschappenkarretje vervolgens onmogelijk nog gemakkelijk aan de achterkant (en dus bij de kofferbak) kunt komen :S

Ooit denk ik wel eens dat dat soort systemen dóór (en misschien ook wel voor?) vrouwen ontwikkeld zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
Dave_R schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:43:
[...]

Het laat m.i. wel zien dat VW zijn software-ontwikkeling helaas nog steeds niet onder controle heeft.

Probleem dat ik sinds jaar en dag heb met de standaard app is dat instellingen spontaan verspringen, ook na tig updates van de app. Hebben anderen ook nog steeds last hiervan? Ik heb de hoop inmiddels een beetje opgegeven dat dit nog op orde komt.
verschrikkelijk. Dat de auto ineens geen toegang meer heeft tot het netwerk, locatie gegevens uit staan.

Ik ben ervan overtuigd dat Volkswagen een flinke sanering te wachten staat als dit het werk is wat ze opleveren.

Het is mijn ervaring sowieso met duitse engineers. Veel te veel bureaucratie, ouderwetse werkwijze.. Waar duitsers vooral goed in zijn is aanmodderen totdat het goed genoeg is. (ja ik weet dat ik hiermee over 1 kam scheer dat er uiteraard ook andere gevallen zijn. Ik heb die nog niet gevonden in mijn professionele arbeidsleven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:05
Ik denk, op wellicht Tesla na, dat je software sowieso niet over moet laten aan automakers.

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker19
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-08 07:49
Ik ben op zoek naar goede sneeuwkettingen voor mijn Volkswagen ID.5 met bandenmaat 255/50 R19. Twee jaar geleden heb ik via de Volkswagen-shop (die lijkt inmiddels niet meer te bestaan?) de officiële Pewag 9mm Special sneeuwkettingen voor de ID-serie gekocht.

Helaas heb ik hier alleen maar slechte ervaringen mee. Vorig jaar moest ik ze tijdens de wintersport gebruiken, maar het was een drama om ze om te leggen: na 1,5 uur trekken en veel moeite kreeg ik ze nét vast. Gisteren probeerde ik ze opnieuw bij droog weer, en toen kwam ik tot de conclusie dat ik ruim 10 cm te kort kom. Daarnaast brak de staalkabel van het spansysteem door het harde trekken, waardoor ze helemaal niet meer bruikbaar zijn.

Ik begrijp niet waarom ze zo krap zijn, terwijl ik met eerdere sneeuwkettingen nooit problemen heb gehad met het omleggen. Het lijkt wel alsof ze veel te klein zijn voor deze band(terwijl de bandemaat wel op het koffertje staat). Herkent iemand zich in dit probleem? Of heeft iemand tips voor sneeuwkettingen die wél goed passen en gebruiksvriendelijk zijn voor deze bandenmaat en auto?

Ik moet aanstaande zaterdag vertrekken naar Oostenrijk, dus ik ben dringend op zoek naar vervanging. Suggesties voor betrouwbare en makkelijk te monteren kettingen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 20:24
Tweaker19 schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:34:
Ik ben op zoek naar goede sneeuwkettingen voor mijn Volkswagen ID.5 met bandenmaat 255/50 R19....
Hier SNOX SUV 4x4 600, werkt prima op m'n 19" bandjes onder de ID.4

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker19
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-08 07:49
pietermx schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:46:
[...]

Hier SNOX SUV 4x4 600, werkt prima op m'n 19" bandjes onder de ID.4
Bedankt voor de tip!

Het enige waar ik over twijfel, is dat mijn instructieboekje aangeeft dat ik voor mijn ID.5 sneeuwkettingen met platte schakels moet gebruiken die, inclusief het kettingslot, niet dikker zijn dan 12 mm (19/32 in). De SNOX SUV lijken wat dikker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
201WD schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:53:
[...]

De eerste nieuwe waren Kruidvat eigen merk. Ik zie nu dat de vervaldatum op 08-2022 stond (nieuw is dus relatief. De blister was nog niet geopend). De tweede nieuwe had ik net gekocht voor van die nepkaarsjes. Eigen merk Action: A-Force 220maH met een vervaldatum van 11-2028.

Maar ik heb 2 jaar terug dus wel een melding in het dashboard gehad om me te attenderen op een bijna lege batterij. En schijnbaar ben ik niet de enige. Ik vraag me af of deze feature met de 3.7 update zoek is geraakt.

[ Voor 9% gewijzigd door kisik op 16-12-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Jakkie takkie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:03:
[...]

Precies ditzelfde had ik een maand of 2 terug.

...........

Mijn vermoeden is dat er na verloop van tijd een oxidatielaagje ontstaat op de contactjes van de sleutel en dat de batterij daardoor geen of een slecht contact maakt. .........
Maar dus ook geen melding in dashboard? Bij mij waren de nieuwe batterijtjes dus afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Will_M schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:27:
[...]

Ik heb tot nog toe met VW altijd goede ervaringen gehad met de CR2025 batterijen van GP (ik doe even de aanname dat de ID.x serie ook gebruik maakt dan dat type). Het grappige is dan wel weer dat GP als enige zelf géén mAh capaciteit opgeeft terwijl veel andere fabrikanten dat wél doen. Al dat 150mAh spul (o.a.goedkoop bij de Action en van Cranenbroek te verkrijgen) moet je eigenlijk gewoon ver van weg blijven, de GP's schijnen volgens BOL 160mAh te zijn maar daar zitten ze, zeker nieuw, ruim boven.
Is dus CR2032. Het huismerk van Action heeft 220maH. Geen idee wat andere merken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
Tweaker19 schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:04:
[...]

Bedankt voor de tip!

Het enige waar ik over twijfel, is dat mijn instructieboekje aangeeft dat ik voor mijn ID.5 sneeuwkettingen met platte schakels moet gebruiken die, inclusief het kettingslot, niet dikker zijn dan 12 mm (19/32 in). De SNOX SUV lijken wat dikker te zijn.
15mm volgens de specificaties lees ik, loopt hier nergens aan. Bij de 21" velgen komt het allemaal kritischer volgens mij (ook door de breedtemaat), maar wie wil er nou met 21" velgen de bergen in :+ .

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik had vandaag iets vreemds, ik parkeerde mijn auto in de parkeergarage vanochtend en doe hem op slot, klapt de linkerbuitenspiegel niet meer in. :/ Rechts klapt wel gewoon netjes in. Paar keer geprobeerd, maar het lukt niet meer. Op zich staat de auto prima, maar wel vreemd. Vanavond thuis maar kijken of hij het spontaan weer doet of dat ik langs de garage moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
Gister hier de 1e OTA update gedraaid na 3.7 en zijn gevolg........ mag op speurtocht zo. Auto aan de lader gekoppeld door vrouwlief. Hij start met laden maar stopt ook direct. Naast haar stond wel een auto te laden. Openbaar.

Dus straks maar even een andere paal of snellader testen als de heilige koe weer thuis is (btw ik heb het hier over de auto ;-p)

Mocht iemand dit herkennen? In het topic krijg ik niet iets terug met zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:52:
Gister hier de 1e OTA update gedraaid na 3.7 en zijn gevolg........ mag op speurtocht zo. Auto aan de lader gekoppeld door vrouwlief. Hij start met laden maar stopt ook direct. Naast haar stond wel een auto te laden. Openbaar.

Dus straks maar even een andere paal of snellader testen als de heilige koe weer thuis is (btw ik heb het hier over de auto ;-p)

Mocht iemand dit herkennen? In het topic krijg ik niet iets terug met zoeken.
Het starten en weer stoppen met laden herken ik van loadbalancing situaties, waar de auto na verloop van tijd weer geladen wordt wanneer er voldoende capaciteit beschikbaar is. Loadbalancing gebeurt tegenwoordig ook actief op openbare plaatsen. Maar of dat in dit geval de oorzaak is, is lastig te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MJMaverick schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:19:
[...]

Het starten en weer stoppen met laden herken ik van loadbalancing situaties, waar de auto na verloop van tijd weer geladen wordt wanneer er voldoende capaciteit beschikbaar is. Loadbalancing gebeurt tegenwoordig ook actief op openbare plaatsen. Maar of dat in dit geval de oorzaak is, is lastig te achterhalen.
Oke dat wist ik niet dat dit op openbare plaatsen gebeurd. Wel hinderlijk. Thuis kun je er iets aan doen. Als je afhankelijk bent van de openbare paal dan is dit wel vervelend. Dankjewel voor je reactie. Staat nu bij een andere paal en daar laad ie weer zoals gewend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
kisik schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:39:
[...]

Maar dus ook geen melding in dashboard? Bij mij waren de nieuwe batterijtjes dus afdoende.
Nope. Was de eerste keer dat de batterij leeg was wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
AlphaRomeo schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:05:
Ik had vandaag iets vreemds, ik parkeerde mijn auto in de parkeergarage vanochtend en doe hem op slot, klapt de linkerbuitenspiegel niet meer in. :/ Rechts klapt wel gewoon netjes in. Paar keer geprobeerd, maar het lukt niet meer. Op zich staat de auto prima, maar wel vreemd. Vanavond thuis maar kijken of hij het spontaan weer doet of dat ik langs de garage moet.
Vorige week had ik dat beiden spiegels niet inklapten. Enkele uren later deden ze het weer ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15:37
Ik heb net iets meer dan een maand een nieuwe ID.4, tot zo ver eigenlijk zeer tevreden. Ik had me onder andere hier al goed ingelezen, dus geen verassingen.

Ik heb nog wel wat vragen waar iemand misschien mee kan helpen. Ik vermoed dat het antwoord twee keer nee is, maar ik kon nergens wat vinden.
  • Is het mogelijk de beluchting aan te zetten zonder verwarming?
  • Is het mogelijk het instantane verbruik van de auto te zien?
Achtergrond:
Als ik met mijn jas aan even 15 minuten naar de bouwmarkt rijd, kan ik niet de beluchting aanzetten zonder ook de cabine verwarmen? Voelt een beetje als energie verspilling als ik toch maar even in de auto zit en ik weet dat hij daarna weer afkoelt voordat ik hem kan gebruiken. Maar minimale luchtverversing zou wel fijn zijn. Ik zet met het huidige weer maar de temperatuur op 16 C als oplossing.
In mijn vorige auto zag ik altijd het instantane benzine verbruik (naast rit verbruik en lange termijn), wat ik heel nuttig vond om te zien vanaf welke snelheid het verbruik echt begint op te lopen. Nu moet ik een lange rit op een constante snelheid maken om daar een beetje gevoel bij te krijgen.

En om nog even de kwaliteit van VW software op de hak te nemen :P :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny_uEOAhHevIHkMmK_Vn8h3hMhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fu6b38Sw6igbUyz2B2NYAN18.jpg?f=fotoalbum_large

Ter duidelijkheid, de kilometerstand was 1000 km op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
201WD schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:27:
[...]
Vorige week had ik dat beiden spiegels niet inklapten. Enkele uren later deden ze het weer ....
Helaas, linkerkant lijkt helemaal dood. De verstelling werkt nog wel, maar hij klapt niet meer in of uit. Ik heb nog garantie tot april gelukkig, binnenkort even bellen voor een afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:41
Hobby ingenieur schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
• Is het mogelijk het instantane verbruik van de auto te zien?
Hier een ID.3 met softwareversie 3.7 en daar kan het in ieder geval wel, al kan het volgens mij alleen op het infotainmentscherm. Ik zit nu niet in de auto, dus even uit m'n hoofd doen. Op het Home-scherm kan je naar de tweede pagina swipen, waar een aantal statistieken staan. Daar staat ook het instantaanverbruik bij.
Het Home-scherm is bij 3.7 het dashboard met een groot navigatievlak, een media-widget en nog 2 andere knoppen (laden en.. nog iets). Daar kan je dus naar links swipen.

Ik weet niet waar het staat bij de softwareversie van jouw auto, maar misschien staat het ook op het Home-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
Hobby ingenieur schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
...
En om nog even de kwaliteit van VW software op de hak te nemen :P
...
Er wordt echt beschamend slecht geprogrammeerd en getest daar 8)7 . Vraag me wel eens af of dat bij de andere niet-Tesla merken veel anders is. Iemand hier recent vergelijkingsmateriaal (bv. Polestar, KIA / Hyundai)?

Recent nog een offerte voor een ID.7 Tourer opgevraagd. An-sich een prima auto, maar die VW software... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door pietermx op 17-12-2024 08:10 . Reden: dubbele tekst ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lucky7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 11:26
pietermx schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:10:
[...]

Er wordt echt beschamend slecht geprogrammeerd en getest daar 8)7 . Vraag me wel eens af of dat bij de andere niet-Tesla merken veel anders is. Iemand hier recent vergelijkingsmateriaal (bv. Polestar, KIA / Hyundai)?
Hier ervaring met een EX30 van Volvo. De eerst opgeleverde software versies waren helaas ook vol met ergernissen. Laadsnelheden die na elke herstart weer naar 6kwh gezet werden, airco die enkel standje vrieskou kon, radio die zachter ging bij aangaan van remlicht (geen grap), travel assist die steeds na herstart de grootste afstand neemt en ga zo maar door ;-)
Hoe dit door de teststraat komt is een raadsel.
Volvo pakt deze dingen wel 'redelijk' vlot op, na enkele maanden zijn deze dingen met software updates zo goed als verholpen.
Pagina: 1 ... 357 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.