Ik rij sinds juli in een ID.3 Pro (2021), maar eerlijk gezegd ben ik niet tevreden met deze auto. Het verschil met mijn eerdere Tesla is voor mij dag en nacht, en dat merk ik vooral nu het winter is. Enkele punten waar ik tegenaan loop:
- Batterijprestaties: In de winter loopt de batterij snel leeg, terwijl ik dit met mijn Tesla nauwelijks merkte op koude dagen. Ik vind 20-24 kWh per 100 km behoorlijk veel.
- Laadopties: Laadsnelheden zijn beperkt aanpasbaar, met een minimum van 5 kW.
- Boordcomputer: Het systeem reageert traag, de menu-indeling is omslachtig, en je moet bij het instappen telkens op "OK" klikken. Daarnaast wordt de gevarenlichtknop soms onbedoeld geactiveerd.
-Rijgedrag: One-pedal drive stopt de auto niet volledig en regenereert traag, wat niet prettig is.
-Bluetooth en spraakbediening: Het duurt lang voordat Bluetooth verbinding maakt met mijn iPhone.Hierdoor krijg ik vaak het spraaksysteem van VW, dat nauwelijks werkt.
- Laadklep: Deze sluit niet automatisch.
- VW-app: De app synchroniseert traag en heeft beperkte functionaliteit vergeleken met de Tesla-app. Daarnaast zijn er nauwelijks updates, en voor grote updates moet je naar de garage.
- Gebruikersgemak: De app ondersteunt geen meerdere gebruikers of stoelinstellingen per persoon.
- Sleutel: Het gebruik van een ouderwetse grote sleutel voelt achterhaald; bij Tesla kon ik gewoon mijn telefoon gebruiken.
Ik wilde mijn ervaringen en frustraties even delen. Tips zijn altijd welkom