Een vergelijking tussen alle auto's die teveel geld kosten voor wat ze waard zijn
Deze versie krijg je alleen als er concrete issues zijn vastgesteld door VW anders wordt deze niet vrijgegeven voor jouw auto daar heeft de dealer geen invloed op.AMARONE schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:15:
[...]
0570 is de meest recente welke nu beschikbaar is.
Wanneer wordt jouw auto geleverd? De ME2 (grote update) zit er aan te komen. Had al vanaf 30 november op nieuw uit te leveren modellen moeten worden geïnstalleerd maar is blijkbaar kortstondig teruggetrokken geweest. Afhankelijk van de geplande datum zou deze er op moeten staan.
Edit: en dan willen wij hier natuurlijk alles over horen want niemand heeft deze nog
[ Voor 6% gewijzigd door Alfred66 op 06-12-2020 10:03 ]
M'n vrouw heb ik gisteren verteld dat we geen CD-speler meer zullen hebben... haha, die zag ze niet aankomen 
We hebben nogal wat cd's met kinderverhaaltjes. Ik denk dat ik die ga digitaliseren (heb nog ergens een oude laptop met een CD drive gelukkig xD ).
Wat zijn de mogelijkheden? Kun je nog "ouderwets" een USB stick erin prikken om af te spelen? Of de MP3's op de telefoon zetten en van daaruit afspelen?
We hebben nogal wat cd's met kinderverhaaltjes. Ik denk dat ik die ga digitaliseren (heb nog ergens een oude laptop met een CD drive gelukkig xD ).
Wat zijn de mogelijkheden? Kun je nog "ouderwets" een USB stick erin prikken om af te spelen? Of de MP3's op de telefoon zetten en van daaruit afspelen?
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Ja, dit is allebei mogelijk, zolang je een USB-C stick koopt of een convertertje. Het audiosysteem speelt een aantal formaten af (FLAC, AAC, MP3, MP4) maar helaas geen WAVE (uncompressed), en ik heb vanuit mijn vorige auto alles in lossless WAVE formaatBoy schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
M'n vrouw heb ik gisteren verteld dat we geen CD-speler meer zullen hebben... haha, die zag ze niet aankomen
Beter komt dat ook nog.
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Zoals jullie weten heb ik afgelopen maandagochtend 30-11 een dooie ID.3 gehad, bekende 12V probleem.
Helaas, gisteravond weer raak. Ik kwam aanlopen, de lampen gingen nog aan... de auto niet meer open. Sleuteltje gepakt uit de houder (ik word er aal handig in), auto in, nog een paar ledjes hier en daar om me te begroeten maar toen blies ze de laatste adem weer uit.
Zit nu weer te wachten op mobiliteitsservice.
De auto had 26 uur stilgestaan met 80% batterij. Dat is dus echt te lang, meer dan 12 uur moet ik niet meer doen denk ik. Ik heb de startknop bij het stuur expres geheel niet gebruikt op aanraden van de dealer (omdat deze de 12V bug kon triggeren aldus hem). Gewoon 2x per dag rijden van- en naar werk, parkeren, "P" indrukken en uitstappen/op slot doen met de deur aanraken. Helaas. Maandag de 14e mag ik 'm inleveren dus nu maar elke nacht de hele nacht aan de laadpaal (ook al ben ik vol), want dan kan ik tenminste nog een weekje rijden.
Helaas, gisteravond weer raak. Ik kwam aanlopen, de lampen gingen nog aan... de auto niet meer open. Sleuteltje gepakt uit de houder (ik word er aal handig in), auto in, nog een paar ledjes hier en daar om me te begroeten maar toen blies ze de laatste adem weer uit.
De auto had 26 uur stilgestaan met 80% batterij. Dat is dus echt te lang, meer dan 12 uur moet ik niet meer doen denk ik. Ik heb de startknop bij het stuur expres geheel niet gebruikt op aanraden van de dealer (omdat deze de 12V bug kon triggeren aldus hem). Gewoon 2x per dag rijden van- en naar werk, parkeren, "P" indrukken en uitstappen/op slot doen met de deur aanraken. Helaas. Maandag de 14e mag ik 'm inleveren dus nu maar elke nacht de hele nacht aan de laadpaal (ook al ben ik vol), want dan kan ik tenminste nog een weekje rijden.
Ik verwacht dat de ID.x ook gebruik zal maken van SD kaarten? Denk niet dat ze die interface zullen hebben aangepast.Boy schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
Er zijn geen SD slots in de ID.3theHoff schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:23:
[...]
Ik verwacht dat de ID.x ook gebruik zal maken van SD kaarten? Denk niet dat ze die interface zullen hebben aangepast.
Ongelooflijk zeg, wat balen!Soeski schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:21:
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Zoals jullie weten heb ik afgelopen maandagochtend 30-11 een dooie ID.3 gehad, bekende 12V probleem.
Heb je een losse mobiliteitsservice abonnement afgesloten via ANWB ofzo? Of zit dit er standaard bij? Ik probeer me vast voor te bereiden op plots ergens stilstaan
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dit is gelukkig allemaal via de lease goed geregeld. Hij is op advies van VW afgesleept en ik mag morgen bij de dealer "op m'n strepen gaan staan" dat ze 'm voorrang moeten geven met een s/w update, omdat de auto geheel niet betrouwbaar is en geheel uitvalt. Dat krijgt dan voorrang op mensen die "gewone" bugs hebben...? We gaan zien hoe ze het gaan aanpakken.wheli schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:05:
[...]
Ongelooflijk zeg, wat balen!![]()
Heb je een losse mobiliteitsservice abonnement afgesloten via ANWB ofzo? Of zit dit er standaard bij? Ik probeer me vast voor te bereiden op plots ergens stilstaan
Geen CD en SD kaart mogelijkheden in laatste gen VW multimedia systemen (Golf 8, ID3, Passat facelift, Arteon, Tiguan, etc.)theHoff schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:23:
[...]
Ik verwacht dat de ID.x ook gebruik zal maken van SD kaarten? Denk niet dat ze die interface zullen hebben aangepast.
USB c stick is nog wel mogelijk.
Hmm had ik niet verwacht. Wel een soort van logisch om alles terug te brengen tot 1 soort aansluiting.AndRo555 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:14:
[...]
Geen CD en SD kaart mogelijkheden in laatste gen VW multimedia systemen (Golf 8, ID3, Passat facelift, Arteon, Tiguan, etc.)
Hier ook nog geen uitzicht op iets. Begrijp dat het allemaal via PON/VW moet maar goed.Soeski schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:10:
[...]
Dit is gelukkig allemaal via de lease goed geregeld. Hij is op advies van VW afgesleept en ik mag morgen bij de dealer "op m'n strepen gaan staan" dat ze 'm voorrang moeten geven met een s/w update, omdat de auto geheel niet betrouwbaar is en geheel uitvalt. Dat krijgt dan voorrang op mensen die "gewone" bugs hebben...? We gaan zien hoe ze het gaan aanpakken.
Die golf die ik nu rijd is leuk maar verwacht komende week toch wel wat concrete stappen/iets/whatever te zien anders zou ik zeggen DOA en geef me maar een andere.
Ik heb een ID.4 (1ST MAX) in bestelling staan, en kan uiteraard niet wachten... 😜
Heeft iemand al een leverdatum gekregen voor zijn/haar toekomstige ID.4, anders dan “voor het einde v/h jaar”?
Heeft iemand al een leverdatum gekregen voor zijn/haar toekomstige ID.4, anders dan “voor het einde v/h jaar”?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Vorige week van de dealer te horen gekregen dat de ID4's in laatste 2 weken van december worden afgeleverd.pietermx schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:45:
Ik heb een ID.4 (1ST MAX) in bestelling staan, en kan uiteraard niet wachten... 😜
Ik zit nog een beetje te dubben wat betreft een usb-c geheugen stick, of deze er rechtstreeks inpluggen of volgens mij eerst een stukje kabel waarna de stick dan onderin het bakje ligt.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik zie niet zo snel wat het voordeel is. Ik heb nogal wat wat muziek op mijn iPhone staan, die verbind ik met de usb-c poort in de middenconsole. Werkt uitstekend, ook HRes muziek van Qbuzz die ik gedownload heb. Ik gebruik een 30 cm kabel van VV, voelt solide aan voor €19,95vanderv schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:06:
Ik zit nog een beetje te dubben wat betreft een usb-c geheugen stick, of deze er rechtstreeks inpluggen of volgens mij eerst een stukje kabel waarna de stick dan onderin het bakje ligt.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Zou mooi zijn als het nog voor kerst wordt, maar als het de laatste twee weken is zal de kans wel redelijk klein zijn... Chassisnummer is er in ieder geval al wel, staat hij in ieder geval op de productielijn (of op een parkeerplaats 😇).Replay256 schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:50:
[...]
Vorige week van de dealer te horen gekregen dat de ID4's in laatste 2 weken van december worden afgeleverd.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
bij mij stond er op het contract gewenste levering: 30-12-2020pietermx schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:04:
[...]
Zou mooi zijn als het nog voor kerst wordt, maar als het de laatste twee weken is zal de kans wel redelijk klein zijn... Chassisnummer is er in ieder geval al wel, staat hij in ieder geval op de productielijn (of op een parkeerplaats 😇).
Nu staat er bij bestelbevestiging 30-1-2021...
Wanneer hadden jullie het contract getekend? Mijne was op 24nov.
Ja. Dat denk ik ook, levering staat nu in de week van 29-dec. Ik ga er niet vanuit eerlijk gezegd, belangrijkste is dat het kenteken op 2020 komt te staan.pietermx schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:04:
[...]
Zou mooi zijn als het nog voor kerst wordt, maar als het de laatste twee weken is zal de kans wel redelijk klein zijn... Chassisnummer is er in ieder geval al wel, staat hij in ieder geval op de productielijn (of op een parkeerplaats 😇).
Ja, ik ga er toch vanuit dat van de auto's waar een VIN al van bekend was sowieso op kenteken komen in december, anders krijgen ze toch wel erg veel klachten lijkt meReplay256 schreef op maandag 7 december 2020 @ 05:51:
[...]
Ja. Dat denk ik ook, levering staat nu in de week van 29-dec. Ik ga er niet vanuit eerlijk gezegd, belangrijkste is dat het kenteken op 2020 komt te staan.
14 November, betrof echter een auto die al in bestelling stond (klant afgehaakt). Wellicht nog van positieve invloed. Op de koopovereenkomst staat in ieder geval al een chassisnummer / VIN.Sortjai schreef op maandag 7 december 2020 @ 04:33:
[...]
bij mij stond er op het contract gewenste levering: 30-12-2020
Nu staat er bij bestelbevestiging 30-1-2021...
Wanneer hadden jullie het contract getekend? Mijne was op 24nov.
30 januari lijkt me een beetje pijnlijk, of betreft het een privé koop?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Moet je daarvoor niet de Plus navi hebben?AndRo555 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:14:
[...]
Geen CD en SD kaart mogelijkheden in laatste gen VW multimedia systemen (Golf 8, ID3, Passat facelift, Arteon, Tiguan, etc.)
De nieuwste E-tron's hebben gewoon nog een SD kaartslot en USB-C connectors namelijk.
Ik hoop het, anders wordt de bestelling geannuleerd, voorwaarde was levering 2020. juist vanwege gunstige bijtelling.Boy schreef op maandag 7 december 2020 @ 06:10:
[...]
Ja, ik ga er toch vanuit dat van de auto's waar een VIN al van bekend was sowieso op kenteken komen in december, anders krijgen ze toch wel erg veel klachten lijkt me
Jij bent nog niet zo bekend met de ID.x familie he?GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:49:
[...]
Moet je daarvoor niet de Plus navi hebben?
De nieuwste E-tron's hebben gewoon nog een SD kaartslot en USB-C connectors namelijk.
Hij heeft het ook over laatste gen VW modellenSoeski schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
[...]
Jij bent nog niet zo bekend met de ID.x familie he?
Audi gebruikt nagenoeg dezelfde hardware dacht ik en die heeft het dus nog wel op zijn nieuwste types zitten maar wat ik wel weet is dat je daarvoor wel de Plus navi versies moet nemen.
Haha check. Daar zal die keuze nog wel zijn idd. Maar ik verwacht dat net zoals de Golf 8 en ID.3/4 het alleen nog maar USB-C zal worden en verder Android Auto/Apple Carplay.GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:04:
[...]
Hij heeft het ook over laatste gen VW modellen.
Audi gebruikt nagenoeg dezelfde hardware dacht ik en die heeft het dus nog wel op zijn nieuwste types zitten maar wat ik wel weet is dat je daarvoor wel de Plus navi versies moet nemen.
Had ik idd gezien, alleen hier heel veel kindermuziek etc.(liever niet op mijn telefoon)Als je rechtstreeks een usb stick inplugt en vervolgens per ongeluk(kinderen in de auto)wat hardhandig in het bakje doet, dan breekt hij zo af..mcmiles schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:33:
[...]
Ik zie niet zo snel wat het voordeel is. Ik heb nogal wat wat muziek op mijn iPhone staan, die verbind ik met de usb-c poort in de middenconsole. Werkt uitstekend, ook HRes muziek van Qbuzz die ik gedownload heb. Ik gebruik een 30 cm kabel van VV, voelt solide aan voor €19,95 [Afbeelding]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Zou het 1 keer gebruiken, en dan constateren dat de 3000 handelingen die je moet doen in de app langer duren dan ff tussen die autos in wurmen.
(naast dat vermoedelijk de id app 20x zou moeten opstarten om te verbinden).
Hier staat wat
Ja eens, maar ik heb nog wel eens buren die denken dat ik het lichaam heb van Doutzen KrousFlappiewappie schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:19:
[...]
Zou het 1 keer gebruiken, en dan constateren dat de 3000 handelingen die je moet doen in de app langer duren dan ff tussen die autos in wurmen.
(naast dat vermoedelijk de id app 20x zou moeten opstarten om te verbinden).
In de Play store staat hij nog niet maar heb 'm inmiddels, via tip op GoingElectric.de forum wel gevonden via APK Mirror:
:strip_exif()/f/image/qVxSJl2MRx53PexnsOIwMHyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie geen wijzigingen aan de interface. Misschien lukt het met deze versie wel om de airco vanuit huis aan te zetten. Is me tot op heden nog niet één keer gelukt...
:strip_exif()/f/image/qVxSJl2MRx53PexnsOIwMHyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie geen wijzigingen aan de interface. Misschien lukt het met deze versie wel om de airco vanuit huis aan te zetten. Is me tot op heden nog niet één keer gelukt...
[ Voor 14% gewijzigd door VNBaaij op 07-12-2020 11:51 ]
Ik las hier eerder dat iOS al op 1.3.0 zat, dat is toch wel erg slecht om deze functionaliteit zo laat uit te brengen op Android...
Volgens mij zitten die zelfs al op 1.5 maar ik vermoed dat de versienummers op de verschillende platformen niet gekoppeld zijn aan beschikbare functionaliteitBoy schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:51:
Ik las hier eerder dat iOS al op 1.3.0 zat, dat is toch wel erg slecht om deze functionaliteit zo laat uit te brengen op Android...
Hier op iOS afgelopen meermaals vrij soepel gebruik van gemaakt. Werk iig véél beter dan de app van de eGolf.VNBaaij schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
In de Play store staat hij nog niet maar heb 'm inmiddels, via tip op GoingElectric.de forum wel gevonden via APK Mirror:
[Afbeelding]
Tip: sluit de app echt hard af en start hem op indien je de airco wil aanzetten. Wacht ook met de app open op response/confirmatie dat de airco echt aan staat.
Hier staat wat
Nee zakelijk, vandaar dat de datum wel een issue is.pietermx schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:46:
[...]
14 November, betrof echter een auto die al in bestelling stond (klant afgehaakt). Wellicht nog van positieve invloed. Op de koopovereenkomst staat in ieder geval al een chassisnummer / VIN.
30 januari lijkt me een beetje pijnlijk, of betreft het een privé koop?
Ik heb een iOS en Android telefoon. Degene die het beste met de auto werkt, wordt m'n dagelijkse telefoon.Flappiewappie schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:24:
[...]
Hier op iOS afgelopen meermaals vrij soepel gebruik van gemaakt. Werk iig véél beter dan de app van de eGolf.
Tip: sluit de app echt hard af en start hem op indien je de airco wil aanzetten. Wacht ook met de app open op response/confirmatie dat de airco echt aan staat.
lol, een telefoon kiezen omdat hij bij de auto past... xD
Hebben we op dit moment een update? Momenteel geen geluid over de speakers (zowel radio als richtingaanwijzer etc...)
Hij zegt in het menu; klank instellingen straks weer beschikbaar
Na circa 60 minuten deed alles het weer.
Hier nu;
Software 564
ABT software 2091
Navigatie 20.7
Media codec 3.1.4
Radiodatabase 1.30.19
Hier nu;
Software 564
ABT software 2091
Navigatie 20.7
Media codec 3.1.4
Radiodatabase 1.30.19
[ Voor 50% gewijzigd door vanderv op 07-12-2020 15:04 ]
Weet iemand de voorwaarden voor snelladen boven de 50 KW? Ik was dit weekend namelijk in het noorden van het land, op de terugweg was de accu 30% vol, via a better routeplanner (van tevoren) een snellader (van Fastned) gevonden, maar die bleek maar 50 KW te zijn (dus niet zo snel als je nog 180+ km moet rijden).
Dus doorgereden naar eentje van Shell die 150 KW zou leveren, maar afgezien van de cap van 100 KW op de ID.3 bleef het laden hangen rond de 51kWh.
Terwijl ik door de diverse berichten op internet: https://insideevs.com/new...st-charging-test-results/ en https://ev-database.nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st:
maar ook de VW site: "Laadtijd aan een snellader (DC 100 kW) van 5% - 80% procent en de 58kWh accu." toch wel meer had verwacht. Alsnog een goede 40 minuten stil gestaan om weer tot 80% te komen, en bij thuiskomst nog 15% over (ca. 60km) bij rijden op de snelweg met gemiddeld 110km/h op de ACC.
Dus doorgereden naar eentje van Shell die 150 KW zou leveren, maar afgezien van de cap van 100 KW op de ID.3 bleef het laden hangen rond de 51kWh.
Terwijl ik door de diverse berichten op internet: https://insideevs.com/new...st-charging-test-results/ en https://ev-database.nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st:
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC Snellaadtijd (35->280 km) 33 min |
[ Voor 10% gewijzigd door Lesilhouette op 07-12-2020 15:28 ]
Gecertificeerd prutser!
Had het misschien met de kou te maken, kun je temperatuur van de batterijen zien in je Info display.Lesilhouette schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:24:
Weet iemand de voorwaarden voor snelladen boven de 50 KW? Ik was dit weekend namelijk in het noorden van het land, op de terugweg was de accu 30% vol, via a better routeplanner (van tevoren) een snellader (van Fastned) gevonden, maar die bleek maar 50 KW te zijn (dus niet zo snel als je nog 180+ km moet rijden).
maar ook de VW site: "Laadtijd aan een snellader (DC 100 kW) van 5% - 80% procent en de 58kWh accu." toch wel meer had verwacht. Alsnog een goede 40 minuten stil gestaan om weer tot 80% te komen, en bij thuiskomst nog 15% over (ca. 60km) bij rijden op de snelweg met gemiddeld 110km/h op de ACC.
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) 33 min
Staat er iets in de handleiding van welke temperatuur hij moet zijn en wat je kan verwachten dan?Replay256 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:31:
[...]
Had het misschien met de kou te maken, kun je temperatuur van de batterijen zien in je Info display.
Haalde laatst bij Shell Staphorst (150kW station) rond de 85kW max, duurde overigens niet heel lang. Voornamelijk op 60kW - 70kW gezeten.Lesilhouette schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:24:
Snellaadvermogen (max) 100 kW DC
Snellaadtijd (35->280 km) 33 min
Dat zou kunnen. Tussen het moment van wegrijden met 30% en opladen zat hooguit 15 minuten (en het was rond 20.30 's avonds, dus al flink koud). Maar heeft dat zóveel invloed op het snelladen? En staat dat ergens in de handleiding dat dat ook van invloed is?Replay256 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:31:
[...]
Had het misschien met de kou te maken, kun je temperatuur van de batterijen zien in je Info display.
[ Voor 14% gewijzigd door Lesilhouette op 07-12-2020 15:34 ]
Gecertificeerd prutser!
Ja absoluut, zie hier het verschil https://ev-database.nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st bij Praktisch EnergieverbruikLesilhouette schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:33:
[...]
Dat zou kunnen. Tussen het moment van wegrijden met 30% en opladen zat hooguit 15 minuten (en het was rond 20.30 's avonds, dus al flink koud). Maar heeft dat zóveel invloed op het snelladen? En staat dat ergens in de handleiding dat dat ook van invloed is?
ik weet alleen niet of de ID.3 dit laat zien. Bij een Tesla wordt t dacht ik ook niet getoond.Boy schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:33:
[...]
Staat er iets in de handleiding van welke temperatuur hij moet zijn en wat je kan verwachten dan?
Heeft de ID3 ook batterijverwarming zoals een Tesla? Die warmt de batterij op als je naar een laadpunt navigeert voor optimale laadsnelheid.
Op Youtube staan filmpjes dat de ID3 tot 30% vol met 100KW kan laden, maar dat was bij warm weer. Ook moet je dan met weinig lading starten, als je bij 30% start met laden haalt hij ook de 100KW niet.
Op Youtube staan filmpjes dat de ID3 tot 30% vol met 100KW kan laden, maar dat was bij warm weer. Ook moet je dan met weinig lading starten, als je bij 30% start met laden haalt hij ook de 100KW niet.
Met andere woorden: in de winter met koude accu heb je dus niets aan snelladers van 50+ KW en moet je gewoon 40 minuten wachten (in mijn geval) voor zo'n lange rit? Of ergens een ander laadpunt vlakbij de bestemming vinden. Maar dat is voorbij Groningen an sich al een uitdaging.
Gecertificeerd prutser!
De Noorse vlogger Bjôrn Nyland deelt veel praktische ervaringen en tips met EV’s. In Noorwegen is laden bij lage temperaturen wel een dingetje ;-)
In dit filmpje geeft hij tips hoe je laden in de winter kunt optimaliseren:
YouTube: How to improve charging speed in Tesla during winter
Thanks! Ik vroeg me inderdaad al af hoe ze dat daar doen.jdbiggelaa schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:30:
De Noorse vlogger Bjôrn Nyland deelt veel praktische ervaringen en tips met EV’s. In Noorwegen is laden bij lage temperaturen wel een dingetje ;-)
Even een TL;DW:
- Auto ca. 30 minuten van tevoren voorklimatiseren met de app;
-- Kan veel accu spanning/lading kosten, maar dit compenseer je weer in het sneller laden doordat de batterij warm is.
- Auto met zo'n laag mogelijke accu lading/spanning;
Ik heb net even in de handleiding gekeken, maar kon daar niets vinden over optimale laad temperaturen.
[ Voor 10% gewijzigd door Lesilhouette op 07-12-2020 16:40 ]
Gecertificeerd prutser!
Je moet zorgen dat je na een redelijke rit pas gaat snelladen. Als het echt koud is kan je wat extra warmte in het accupakket stoppen door voor vertrek de auto te voor te verwarmen (bij de Model 3 wordt de accu dan op temperatuur gebracht, ik weet niet hoe dit bij dit bij de ID3 gaat), tijdens de rit kan je warmte in het accupakket generen door "JOJO driving" veel korte stukje vol accelereren en vervolgens maximaal regeneren.Lesilhouette schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:11:
Met andere woorden: in de winter met koude accu heb je dus niets aan snelladers van 50+ KW en moet je gewoon 40 minuten wachten (in mijn geval) voor zo'n lange rit? Of ergens een ander laadpunt vlakbij de bestemming vinden. Maar dat is voorbij Groningen an sich al een uitdaging.
De Model 3 gaat overigens actief voorverwarmen als je een snellader selecteert uit de navi, ik ben benieuwd hoe de ID3 hier mee om gaat. Afgelopen winter heb ik de keren dat ik moest snelladen eigenlijk nooit last gehad van coldgate
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Voor de ID.3 eigenaars YouTube: #67 VW ID3 to Arctic Circle part 1
Ik had afgelopen zaterdag precies hetzelfde. Na een rit van 2,5 uur even plaspauze en koffie bij een FastNed 150 kW en kwam niet verder dan ca. 37 kW laadsnelheid. Toegegeven de SoC was nog 50%, maar toch...
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Dat beloofd niet veel goeds. Ik heb de ID.3 nog steeds niet terug en heb nog geen enkele update gekregen van de stand van zaken vanuit VW.Darkmach schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:07:
[...]
Niet werkende aandrijving heb ik spijtig genoeg ook gehad en sinds de reparatie blijkbaar maanden kon duren heb ik een volledig nieuwe ID.3 via de leasemaatschappij ontvangen na twee weken in vervangend vervoer gereden te hebben.
Voor dit probleem niet heel veel problemen gehad, eenmalig dat het achteruitrij piepje bleef hangen toen ik de auto in zijn vooruit stand zette, opgelost na 10 seconden inhouden van het uitknopje van het infotainmentsysteem, twee maal het airbag lampje gehad en één keer gehad dat ACC niet aanging.
Foto's van de error:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed om te lezen dat jij wel vergelijkbaar vervangend vervoer hebt gekregen. Ik rij rond in een kale golf uit de verhuur met een dieselblokje. Verlang weer naar mijn vorige auto inmiddels en heb spijt van mijn keuze!
Die eerste melding heb ik ook gehad, gewoon doorgereden en na een keer parkeren was het bij terugkomst weg. Zoals al mijn meldingen eigenlijk. Zijn alle onderdelen van dezelfde leverancier of gebruiken ze meerdere merken voor hetzelfde onderdeel?Darkmach schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:07:
[...]
Niet werkende aandrijving heb ik spijtig genoeg ook gehad en sinds de reparatie blijkbaar maanden kon duren heb ik een volledig nieuwe ID.3 via de leasemaatschappij ontvangen na twee weken in vervangend vervoer gereden te hebben.
Voor dit probleem niet heel veel problemen gehad, eenmalig dat het achteruitrij piepje bleef hangen toen ik de auto in zijn vooruit stand zette, opgelost na 10 seconden inhouden van het uitknopje van het infotainmentsysteem, twee maal het airbag lampje gehad en één keer gehad dat ACC niet aanging.
Foto's van de error:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap heel goed dat je inmiddels spijt hebt. VW zou dit veel beter kunnen afhandelen. Waarom iemand een kale golf meegeven die net een gloednieuwe auto heeft afgenomen? Maar met name ook het niet communiceren en je klant in het ongewisse laten is wel het meest verkeerde dat je kunt doen. Niet erg slim...Zjoep schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:04:
[...]
Dat beloofd niet veel goeds. Ik heb de ID.3 nog steeds niet terug en heb nog geen enkele update gekregen van de stand van zaken vanuit VW.
Goed om te lezen dat jij wel vergelijkbaar vervangend vervoer hebt gekregen. Ik rij rond in een kale golf uit de verhuur met een dieselblokje. Verlang weer naar mijn vorige auto inmiddels en heb spijt van mijn keuze!
Hopelijk wordt het alsnog snel opgelost voor je en kun je alsnog lekker rijden, want dat doet de ID.3 echt wel (als ie het doet tenminste)
Nee is ook zo bij de "plus" navi. Lijkt me logisch als ze dat vanaf 2020 beginnen met MIB3 (nieuwe gen modulaire infotainment) in het gamma (Passat, Arteon, Tiguan,...) te steken dat de "next-gen" (Golf 8, ID3, ID4) dat ook gebruikt en/of op voort bouwt.GeeMoney schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:49:
[...]
Moet je daarvoor niet de Plus navi hebben?
Volgens mij loopt Audi net even "achter" in de systeemarchitectuur. (hoeverre het natuurlijk "achterlopen" is gezien hun systemen toch grondig anders/beter zijn dan de rest van de VW groep)

https://carcar.news/2020/...here-comes-the-new-mib-3/
Dit weekeinde voor het eerst eens een snellaadstation geprobeerd. Een fastned vlak bij huis. Gelijk maar even de 350kw lader gepaktKrlGl schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:05:
Ik had afgelopen zaterdag precies hetzelfde. Na een rit van 2,5 uur even plaspauze en koffie bij een FastNed 150 kW en kwam niet verder dan ca. 37 kW laadsnelheid. Toegegeven de SoC was nog 50%, maar toch...
Lijkt me heel sterk want OTA werkt voorlopig nog niet, pas na de ME2 update in Q1 2021.vanderv schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:08:
Hebben we op dit moment een update? Momenteel geen geluid over de speakers (zowel radio als richtingaanwijzer etc...)
Hier nu;
Software 564
ABT software 2091
Navigatie 20.7
Media codec 3.1.4
Radiodatabase 1.30.19
Navi update werkt wel al OTA, maar aangezien je 20.7 hebt was dat het ook niet. We zitten al op 20.10.
Ik heb overigens 19.8 nog en deze is niet geupdate de afgelopen 2 weken. Wanneer en waarom de ene ID.3 wel en de andere niet weet niemand. Mijn collega heeft al wel 20.10, stond er ineens op.
[ Voor 21% gewijzigd door Soeski op 07-12-2020 22:43 ]
Een gebruiker in Zwitserland heeft al software update gekregen naar versie 0783
Wasco 360
https://www.meinid.com/th...id-3-ist-fertig/?pageNo=9
Wasco 360
Heb je een plaatje van waar dat staat? Ik heb dat nog nergens teruggevonden.Alfred66 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:23:
[...]
(...) Je kunt overigens wel een accu(?) verwarming aanzetten vanuit het laadscherm. Heb ik eigenlijk niet geprobeerd.
Gecertificeerd prutser!
Mooi om te lezen. Ik hoop dat de ID.4 direct worden uitgeleverd met de grote update en zo te zien moet dat dan gaan lukken als deze update al in circulatie komt.McSteve schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:43:
Wasco 360
Wat ik moeilijk kan begrijpen is hoe dit update proces ooit is geaccepteerd door VAG management. Updates die meerdere dagen duren waar de klant de auto niet kan gebruiken. Meerdere modules die allemaal apart moeten worden geupdate. Een hoop afhankelijkheden en over 10 jaar als een module stuk gaat, wie weet nog welke versie waarop moet en waar die vandaan te halen is.
Dus of ze moeten de komende jaren nog met een overhaul komen van de architectuur (er van uitgaand dat de hardware wel aanwezig is) of ik verwacht nog heel veel software issues de komende jaren. Het lijkt er in ieder geval niet op dat de modules ineens te updaten zijn, dus OTA zal niet voor alles mogelijk zijn lijkt me. Maar dat zal de komende maanden wel duidelijk worden wat wel en wat (nog) niet mogelijk is. Ik heb in ieder geval weinig vertrouwen dat dit proces een soepele en prettige gebruikerservaring gaat opleveren, ooit.
VW, is vol aan het schakelen. Ik las ook dat je naast de update nog een extra check krijgt op de kwaliteit van de auto zelf. Dan handelen ze het toch netjes af. Behalve dat wij in nl natuurlijk geen voordelen krijgen.McSteve schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:43:
Wasco 360
https://mobile.twitter.co.../1336209014061928450?s=19
[ Voor 6% gewijzigd door AMARONE op 08-12-2020 09:30 ]
Dat komt door PON, niet door VW.AMARONE schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:24:
[...]
VW, is vol aan het schakelen. Ik las ook dat je naast de update nog een extra check krijgt op de kwaliteit van de auto zelf. Dan handelen ze het toch netjes af. Behalve dat wij in nl natuurlijk geen voordelen krijgen.
https://mobile.twitter.co.../1336209014061928450?s=19
Eigenlijk tijd dat PON eens opdoekt en VW net als Mercedes en BMW zelf de import in NL doet. Logistiek als buurland totaal geen uitdaging. Vermoed echter dat PON veel te groot is wat dat betreft.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb even geen afbeelding voor je maar het is in ieder geval zichtbaar in het laadscherm (linksonder). Ik weet even niet zeker of nu altijd zichtbaar is of alleen als je gekoppeld bent aan een snellader, ben nu ook niet bij de auto dus kan het niet controleren.Lesilhouette schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:24:
[...]
Heb je een plaatje van waar dat staat? Ik heb dat nog nergens teruggevonden.
Weet iemand waar de ID4 geproduceerd wordt? Op twitter had men het over Emden, dat is lekker dicht op de grens van Nederland (gunstig voor transporttijden
)
*EDIT* Emden is pas vanaf 2022, Zwickau dus
*EDIT* Emden is pas vanaf 2022, Zwickau dus
[ Voor 36% gewijzigd door Antekw op 08-12-2020 11:02 ]
Net op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort 3 opleggers vol met ID.4 wagens ingehaald.
Ik heb vandaag (helaas nog in m'n diesel) 400 km gereden en was al goed om me heen aan het kijken, maar alleen een oplegger gezien met ID.3's...stond geen 4 tussen...renegrunn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
Net op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort 3 opleggers vol met ID.4 wagens ingehaald.
Ik zou een update moeten krijgen als de mijne onderweg was richting NL, maar dat hoeft niet altijd goed te gaan vanuit de dealer lijkt me...hoop ik
Zat er een witte tussen,renegrunn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
Haha, ja een stuk of 3 - 4, maar eigenlijk alle kleuren wel geloof ik...
En ik maar kou kleumen in mijn tentje langs het spoor in Leusden. Blijken ze met de vrachtwagen binnen te komen?!renegrunn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:

...en waarom?
Zojuist bij de dealer gecheckt. De mijne staat nu blijkbaar op de vrachtwagen en wordt volgende week verwacht bij PON en de week erna dan bij de dealer.
Dus ik zal 'm ergens in de kerstvakantie ophalen dan lijkt me
Dus ik zal 'm ergens in de kerstvakantie ophalen dan lijkt me
Hebben wij in Europa nou de primeur op de ID.4?
[ Voor 8% gewijzigd door Younes op 08-12-2020 19:44 ]
...en waarom?
Net mijn vader gesproken en die kwam ook een trailer tegen op de A15 (Papendrecht), geinigrenegrunn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:20:
[...]
Haha, ja een stuk of 3 - 4, maar eigenlijk alle kleuren wel geloof ik...
Zat er ook een grijze tussen? 😜
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Volgens mij wel, ivm bijtellingYounes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:53:
Zijn wij in Europa nou de primeur op de ID.4?
Ik zag net bij Zwolle ook een vrachtwagen, dacht in een flits de ID.4 blauw te herkennen bij het inhalen. Iets verder op de oplegger een audi e-tron. Misschien samen vervoerd? Weet het niet helemaal zeker hoor!
Weet iemand hoe je de ACC rijklaar modus kan verlengen op een id.3 plus? Na 5 seconden moet je alweer op de res knop klikken om hem te verlengen en dan weer na 5 sec beetje irritant bij een stoplicht of in de file. Mag wat mij betreft wel 20 seconden worden en daarna met 20 seconden verlengen per klik.
Mijn ID.3 Max vandaag (lease, 3 weken in bezit) bij de dealer gebracht ivm de bekende storingen (elektrische aandrijving storing, airbag storing, front-assist storing en uitvallen achteruitrijcamera). Meldingen verschenen (en verdwenen) bijna dagelijks en in willekeurige volgorde.
Laatste terugkoppeling is dat ze een software update aan het downloaden waren. Die gaat dan op een USB-stick en vevolgens gaan ze morgen een 7-uur durende update uitvoeren. Ben benieuwd of het in één keer goed gaat en welke versie het dan is geworden. Fingers crossed voor de 0783 maar zal wel de 0570 zijn. I'll keep you posted.
Als je je een beetje door het Duits heen wilt werken kun je op https://www.meinid.com/th...tig/?postID=6222#post6222 lezen over de eerste auto's die van de grote upate zijn voorzien (met wat afbeeldingen)!
Laatste terugkoppeling is dat ze een software update aan het downloaden waren. Die gaat dan op een USB-stick en vevolgens gaan ze morgen een 7-uur durende update uitvoeren. Ben benieuwd of het in één keer goed gaat en welke versie het dan is geworden. Fingers crossed voor de 0783 maar zal wel de 0570 zijn. I'll keep you posted.
Als je je een beetje door het Duits heen wilt werken kun je op https://www.meinid.com/th...tig/?postID=6222#post6222 lezen over de eerste auto's die van de grote upate zijn voorzien (met wat afbeeldingen)!
Zijn wel erg positief over de laatste update... Dat geeft goeie hoop! Vloeiender en stabieler systeem melden zeVNBaaij schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:16:
Mijn ID.3 Max vandaag (lease, 3 weken in bezit) bij de dealer gebracht ivm de bekende storingen (elektrische aandrijving storing, airbag storing, front-assist storing en uitvallen achteruitrijcamera). Meldingen verschenen (en verdwenen) bijna dagelijks en in willekeurige volgorde.
Dit zou ik ook graag willen weten maar ik vrees dat dit niet kan. Wat wel zo is dat na het aflopen van de rijklaar modus een klein tikje tegen het gas ehh stroom pedaal genoeg is om de auto weer vanzelf te laten optrekken. Is niet helemaal automatisch maar het scheelt niet veel.Kratos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:22:
Weet iemand hoe je de ACC rijklaar modus kan verlengen op een id.3 plus? Na 5 seconden moet je alweer op de res knop klikken om hem te verlengen en dan weer na 5 sec beetje irritant bij een stoplicht of in de file. Mag wat mij betreft wel 20 seconden worden en daarna met 20 seconden verlengen per klik.
Idd... Op de vrachtwagen..
https://twitter.com/slot070/status/1335988296015622149?s=19
PS: niet mijn twitter post.
https://twitter.com/slot070/status/1335988296015622149?s=19
PS: niet mijn twitter post.
Volgens mij staat er in de handleiding dat ik dan het stuur moet blijven aanraken, dan pikt hij het gewoon weer op.Alfred66 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:00:
[...]
Dit zou ik ook graag willen weten maar ik vrees dat dit niet kan. Wat wel zo is dat na het aflopen van de rijklaar modus een klein tikje tegen het gas ehh stroom pedaal genoeg is om de auto weer vanzelf te laten optrekken. Is niet helemaal automatisch maar het scheelt niet veel.
Voor VAG management telt maar één ding: pegels, cash, knaken. Dat hebben ze ook wel laten zien met het diesel schandaal. Zolang er geld verdient kan worden, is alles geoorloofd. Dus ook auto's uitleveren met brakke software.theHoff schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:24:
[...]
Mooi om te lezen. Ik hoop dat de ID.4 direct worden uitgeleverd met de grote update en zo te zien moet dat dan gaan lukken als deze update al in circulatie komt.
Wat ik moeilijk kan begrijpen is hoe dit update proces ooit is geaccepteerd door VAG management. Updates die meerdere dagen duren waar de klant de auto niet kan gebruiken. Meerdere modules die allemaal apart moeten worden geupdate. Een hoop afhankelijkheden en over 10 jaar als een module stuk gaat, wie weet nog welke versie waarop moet en waar die vandaan te halen is.
Dus of ze moeten de komende jaren nog met een overhaul komen van de architectuur (er van uitgaand dat de hardware wel aanwezig is) of ik verwacht nog heel veel software issues de komende jaren. Het lijkt er in ieder geval niet op dat de modules ineens te updaten zijn, dus OTA zal niet voor alles mogelijk zijn lijkt me. Maar dat zal de komende maanden wel duidelijk worden wat wel en wat (nog) niet mogelijk is. Ik heb in ieder geval weinig vertrouwen dat dit proces een soepele en prettige gebruikerservaring gaat opleveren, ooit.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Heb net even snel bij de online handleiding gekeken (met de vin die hier bekend is), maar het aanraken van het stuur is alleen voor de max (heeft traffic assist nodig)Soeski schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:25:
[...]
Volgens mij staat er in de handleiding dat ik dan het stuur moet blijven aanraken, dan pikt hij het gewoon weer op.

Op zich niet heel veel moeite om het gaspedaal een tikje te geven of op de resume knop te klikken, maar had verwacht dat VW hier wel iets op had bedacht om het een betere ervaring te geven.
Ah, dat zal dan omdat de MAX een capacitief stuurwiel heeft t.o.v. de PLUS en 1St.Kratos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:40:
[...]
Heb net even snel bij de online handleiding gekeken (met de vin die hier bekend is), maar het aanraken van het stuur is alleen voor de max (heeft traffic assist nodig)erg jammer.
Op zich niet heel veel moeite om het gaspedaal een tikje te geven of op de resume knop te klikken, maar had verwacht dat VW hier wel iets op had bedacht om het een betere ervaring te geven.
Maar idd, even je stroompedaal aaien en je gaat weer - kleine moeite. Had ik in de Audi ook, ging uit na 6 seconden. Volgens mij in de ID.3 wel later - 10? 20?
Ik zal mijn stuur eens loslaten en kijken hoe lang het is als ik 'm weer terug heb
Volgens mij is dat om de verwarming aan te zetten tijdens het laden.Alfred66 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:30:
[...]
Ik heb even geen afbeelding voor je maar het is in ieder geval zichtbaar in het laadscherm (linksonder). Ik weet even niet zeker of nu altijd zichtbaar is of alleen als je gekoppeld bent aan een snellader, ben nu ook niet bij de auto dus kan het niet controleren.
Wel balen dat OTA er nog niet in zit. Dan hoef ik die update nog niet, zou hem tegelijk met de trekhaak regelen.
Mooi, die achterste / grijze is voor mij
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Ja, nu ik 'm in het echt zie, baal ik nog wat dat er alleen een witte beschikbaar was toen ik de keuze wilde maken.pietermx schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:56:
[...]
Mooi, die achterste / grijze is voor mij
Ik was al lang blij eentje gevonden te hebben, maar achteraf gezien had ik best nog een paar dagen verder kunnen zoeken volgens mij...
Nice! Aan de velgen te zien ook een mooie mix van 1st en 1st MAX editions. Hopelijk is 1 van die blauwe voor mijYounes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:51:
Even wat verse foto’s voor jullie gemaakt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hey hey, niks mis met een witte!Boy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:57:
[...]
Ja, nu ik 'm in het echt zie, baal ik nog wat dat er alleen een witte beschikbaar was toen ik de keuze wilde maken.
Ik was al lang blij eentje gevonden te hebben, maar achteraf gezien had ik best nog een paar dagen verder kunnen zoeken volgens mij...
Maar zonder dollen, vaak zie je pas in het echt welke kleur het beste staat. Maar van deze foto's ben ik nog steeds blij met de witte.
Haha sorry, ik lees nu pas goed hoe het over komt. Wit was onze 2e keus, nog steeds heel mooi! Maar grijs had de voorkeur.theHoff schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:59:
[...]
Hey hey, niks mis met een witte!
Maar zonder dollen, vaak zie je pas in het echt welke kleur het beste staat. Maar van deze foto's ben ik nog steeds blij met de witte.
We hadden een witte polo ooit! Zijn sneller vuil, dus wel wat vaker door de wasstraat 😅
Ik moet zeggen, eigenlijk vind ik die blauwe kleur niet eens zo slecht. De grijze kleur had ik aanvankelijk willen hebben en die staat ook erg goed in ‘t grijs, maar ik vind ‘t niet meer zo erg om de blauwe te hebben.
...en waarom?
Ik vind ze in alle kleuren eigenlijk wel mooi hoor! Voorkeur is gewoon anders.Younes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:08:
Ik moet zeggen, eigenlijk vind ik die blauwe kleur niet eens zo slecht. De grijze kleur had ik aanvankelijk willen hebben en die staat ook erg goed in ‘t grijs, maar ik vind ‘t niet meer zo erg om de blauwe te hebben.
De gele (gouden eigenlijk als je het mij vraagt
Blauw vond ik ook mooi.
Mooie foto's!Younes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar was dit?
Pon Leusden (de importeur)
...en waarom?
Goed bezig!!Younes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk om ze te zien! Wij konden alleen nog blauw krijgen maar we zijn ook erg slecht in kiezen. Vind eigenlijk alle kleuren wel mooi. Soms is het fijn als het lot beslist ;-)
Is dat de NL handleiding of de "beta" handleiding die hier een keer gepost is?Kratos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:40:
[...]
Heb net even snel bij de online handleiding gekeken (met de vin die hier bekend is)(...)
Gecertificeerd prutser!
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.