Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 340 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 13:57

Boy

www.byoscoop.nl

Sta nu u de laden in Frankrijk. Dit jaar de navi van de auto gebruikt, of ja, geprobeerd. Hij doet het een tijdje, daarna vielen alle laadstops weg, geleiding ging door maar gaf aan dat we het niet haalden. Als ik naar huis instelde gaf ie wel locaties aan.

Later werkte hij opeens weer, maar waren ook laders <50kW, terwijl mijn voorkeur >100 stond.

Later dan kan hij geen enkele route meer plannen. Android auto verbinden lukt ook niet meer (herstart telefoon hielp ook niet). Dus maar ouderwets via telefoon genavigeerd via ABRP.

Auto bij vorige stop afgesloten en daarna weer geopend en kon weer navigeren, maar na een uurtje of zo werkte de nav weer niet. Elke route geeft aan dat ie het niet kan plannen.

Nu zie ik weer dat ie het doet, dus ben benieuwd als we zo weer gaan rijden.

Echt absurd slechte ervaring nu.

Ben echt even klaar met de auto, of ja, de SW.

Moest even ranten hier nu ik toch aan het wachten ben 😁

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTQwgEXzS2rrQ89nHAhAMZAG6oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKsEMIlQuKRSdavuAPzsUlA2.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht/vanmorgen een paar vakantie gangers weggebracht. Wat mooi om te zien hoe de auto reageerd op de heenweg en terugweg. Vollere belading vs alleen in de auto daarna. Exact aantal kilometers heen als terug uiteraard.

Vannacht was het frisser dan op de terugreis en de auto was natuurlijk minder beladen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Ook dit jaar, voor de derde keer, weer richting Italië met de 4.1. Voor de eerste keer wel een paar keer moeten wachten bij IONITY. Gelukkig max 5 minuten elke keer. Die hogere snelheid van het laden na 3.2 blijft lekker! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAsKmpEZRW2Dq8S2T20bJlNYkz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdJtMVVqzoK6VMJZJGjOw9PF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:45
Hoi Allemaal.

Wij gaan bijna onze bestelling plaatsen voor een Id.3 (Pro-s). Nu is een show-stopper het wel of niet kunnen nemen van de steunhaak (essentieel vanwege de mountainbike passie)
Betreft een leaseauto dus weet ook niet of aftermarket oplossingen toegestaan worden.

- De brochure (juni-2024) zegt dat dit NIET kan op een 77KwH model.

- De online configurator laat me de steunhaak gewoon toevoegen zonder problemen.

- De dealer zegt: Ja kan gewoon.

Ik twijfel enorm. De brochure is duidelijk, het zou niet kunnen op een Id.3 met een 77KwH accu.

Kortom de vraag aan jullie: Is er hier iemand met een Id.3 (77 KwH) en de steunhaak zoals die als optie gekozen kan worden?

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:48
Boy schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:38:
Ben echt even klaar met de auto, of ja, de SW.

Moest even ranten hier nu ik toch aan het wachten ben 😁
Join the club!

Heb je al een melding gedaan bij VW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 16:48
Als voorbereiding op een reis naar het buitenland heb ik de Ionity app geïnstalleerd. Makkie. Maar dan... De registratie!

Ik krijg alleen een inlogscherm, ik zie geen optie om te registreren, terwijl dat wel zou moeten volgens de Ionity help met screen dumps.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Gaat om de iOS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommelsch93
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-08 23:25
Onlangs raakte ik tijdens een ritje van een halfuur per ongeluk het kleine scherm achter het stuur aan. Was werkelijk bloedheet, herkennen jullie dat?
Met enige regelmaat (5 x in de laatste drie maanden) valt het scherm ook uit en zie ik geen snelheid of andere informatie meer. Overigens vallen dan ook op het hoofdscherm de tijd en temperatuur weg. Meestal is het na herstart weer goed, maar twee keer duurde het echt een paar dagen. Door de dealer is er volgens zeggen een kleine update uitgevoerd, maar ook daarna viel het scherm uit. Zijn hier meer ervaringen mee en zo ja wat was de oplossing?
Het betreft een een ID3 first (58kW) uit 2020 en waar ik als eerste eigenaar nu ongeveer 60.000 km mee hebt gereden. Alle updates zijn uitgevoerd en naast de bekende kleine kwalen ben ik zeker tevreden over de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 11:47
ikweethetbeter schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:55:
Als voorbereiding op een reis naar het buitenland heb ik de Ionity app geïnstalleerd. Makkie. Maar dan... De registratie!

Ik krijg alleen een inlogscherm, ik zie geen optie om te registreren, terwijl dat wel zou moeten volgens de Ionity help met screen dumps.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Gaat om de iOS versie.
Toevallig zojuist geregistreerd, gewoon je email adres invullen, dan krijg je gewoon een registratie scherm. Ik had eerst ook een paar fout meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 09:39
GM15 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:25:
Hoi Allemaal.

Wij gaan bijna onze bestelling plaatsen voor een Id.3 (Pro-s). Nu is een show-stopper het wel of niet kunnen nemen van de steunhaak (essentieel vanwege de mountainbike passie)
Betreft een leaseauto dus weet ook niet of aftermarket oplossingen toegestaan worden.

- De brochure (juni-2024) zegt dat dit NIET kan op een 77KwH model.

- De online configurator laat me de steunhaak gewoon toevoegen zonder problemen.

- De dealer zegt: Ja kan gewoon.

Ik twijfel enorm. De brochure is duidelijk, het zou niet kunnen op een Id.3 met een 77KwH accu.

Kortom de vraag aan jullie: Is er hier iemand met een Id.3 (77 KwH) en de steunhaak zoals die als optie gekozen kan worden?

Dank
Volgens mij zit de verwarring in het feit dat de steunhaak op de Pro-S pas mogelijk is van MY25. Ik weet niet of de folder wellicht MY24 is? Je zou kunnen checken welk Infotainment systeem er in de brochure staat, wanneer dit nog de 'oude' is (de nieuwe is 32,8cm) dan betreft het een brochure van MY24. In MY25 kan het wel omdat daar een andere (volgens mij lichtere) achteras c.q. aandrijflijn in zit waardoor een glazen dak, steunhaak, en een 3e zitplek op de achterbank nu wel mogelijk zijn.

Je kunt bij bestellen toch aangeven dat wanneer een steunhaak niet mogelijk blijkt te zijn je van de deal afziet?

[ Voor 6% gewijzigd door MJMaverick op 14-07-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:45
MJMaverick schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Volgens mij zit de verwarring in het feit dat de steunhaak op de Pro-S pas mogelijk is van MY25. Ik weet niet of de folder wellicht MY24 is? Je zou kunnen checken welk Infotainment systeem er in de brochure staat, wanneer dit nog de 'oude' is (de nieuwe is 32,8cm) dan betreft het een brochure van MY24. In MY25 kan het wel omdat daar een andere (volgens mij lichtere) achteras c.q. aandrijflijn in zit waardoor een glazen dak, steunhaak, en een 3e zitplek op de achterbank nu wel mogelijk zijn.

Je kunt bij bestellen toch aangeven dat wanneer een steunhaak niet mogelijk blijkt te zijn je van de deal afziet?
Kijk, dat stemt positief, dank daarvoor. En klinkt ook aannemelijk. De folder lijkt dan met deze info niet helemaal juist.

Vwb de steunhaak;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPmUWV3rTfbHVtYy7JylCHk3G-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3EvOH1lo8fpvX38Kry6DDGl.jpg?f=fotoalbum_large

Vwb het mediasysteem;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjoJ0tqXc9P4tauU3n7b6bGKT-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMtzMQi6ufhcHLSxe6bSbO5B.jpg?f=fotoalbum_large

Maar verderop in de folder;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJnx3yLEV0cS6cyPryAke5u5oMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSP5oHmxIyBc7B83Cf51qsKW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dinsdag naar de dealer. Zal wel vragen of ze het willen bevestigen bij de importeur wat nu wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08 08:47
GM15 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Kijk, dat stemt positief, dank daarvoor. En klinkt ook aannemelijk. De folder lijkt dan met deze info niet helemaal juist.

Vwb de steunhaak;
[Afbeelding]

Vwb het mediasysteem;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga dinsdag naar de dealer. Zal wel vragen of ze het willen bevestigen bij de importeur wat nu wel of niet kan.
Denk de beste aanpak in deze, zorg wel dat je het op mail bevestigd krijgt of dergelijke dan heb je eventueel de stok om mee te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 08:51
Dommelsch93 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:33:
Onlangs raakte ik tijdens een ritje van een halfuur per ongeluk het kleine scherm achter het stuur aan. Was werkelijk bloedheet, herkennen jullie dat?
Met enige regelmaat (5 x in de laatste drie maanden) valt het scherm ook uit en zie ik geen snelheid of andere informatie meer. Overigens vallen dan ook op het hoofdscherm de tijd en temperatuur weg. Meestal is het na herstart weer goed, maar twee keer duurde het echt een paar dagen. Door de dealer is er volgens zeggen een kleine update uitgevoerd, maar ook daarna viel het scherm uit. Zijn hier meer ervaringen mee en zo ja wat was de oplossing?
Het betreft een een ID3 first (58kW) uit 2020 en waar ik als eerste eigenaar nu ongeveer 60.000 km mee hebt gereden. Alle updates zijn uitgevoerd en naast de bekende kleine kwalen ben ik zeker tevreden over de auto.
In de VS zijn er een flink aantal ID.4-eigenaren die met smart op een recall zitten te wachten voor een nog niet bestaande software-update die dit probleem zou moeten oplossen:
illie1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 06:31:
[...]

Het lijkt alsof ze in de US en Canada een recall moeten gaan doen voor een vergelijkbaar issue in de id4.

[Afbeelding]

https://www.reddit.com/r/VWiD4Owners/s/Bk128hvgBV
Ik heb zelf niet dat het instrumentarium ook uitvalt, maar alleen het infotainment die zichzelf in standby zet en vervolgens reboot. 30 aug mag ik voor de tweede keer daarvoor naar de dealer. Ik lees her en der dat de enige oplossing op dit moment het vervangen van de unit is, dus ik ga daar maar eens op aandringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
GM15 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Vwb de steunhaak;
[Afbeelding]

Vwb het mediasysteem;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja, wat zal ik zeggen... Een bonte verzameling van oud, iets minder oud, en nieuw door elkaar, helaas kenmerkend voor het marketing materiaal dat Pon als importeur over het algemeen creëert. Er zijn heel veel inconsistente dingen in de website en de folders. Op de plaatjes die je hebt bijgevoegd zie je de beschrijving van het infotainment van MY25, maar de foto met tekst is zeker van MY24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:56

EDB

Iemand anders vandaag ook problemen met de app? Krijg steeds de melding dat ik persoonlijke gegevens moet invullen? Als ik dit doe komt de melding toch weer terug. Na uitloggen kom ik er niet meer in.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:42
EDB schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:25:
Iemand anders vandaag ook problemen met de app? Krijg steeds de melding dat ik persoonlijke gegevens moet invullen? Als ik dit doe komt de melding toch weer terug. Na uitloggen kom ik er niet meer in.
hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 23:50
Voor wie nog wat wilt aanpassen/uitlezen aan zijn ID.x, op dit moment 30 euro discount op alle ODBeleven plans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:37
EDB schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:25:
ID.3 first
Hier geen problemen met de IOS app, is al lange tijd stabiel en wordt niet gevraagd om in te loggen

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 10:15
Megalo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:40:
[...]
In de VS zijn er een flink aantal ID.4-eigenaren die met smart op een recall zitten te wachten voor een nog niet bestaande software-update die dit probleem zou moeten oplossen:

[...]

Ik heb zelf niet dat het instrumentarium ook uitvalt, maar alleen het infotainment die zichzelf in standby zet en vervolgens reboot. 30 aug mag ik voor de tweede keer daarvoor naar de dealer. Ik lees her en der dat de enige oplossing op dit moment het vervangen van de unit is, dus ik ga daar maar eens op aandringen.
Mijne staat nu voor de 4e keer bij de dealer.
Ze hebben eindelijk iets gedaan; het scherm vervangen. Volgens mij niet de hele module. Ik hoop zooo dat dat het reboot issue oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:57
illie1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Mijne staat nu voor de 4e keer bij de dealer.
Ze hebben eindelijk iets gedaan; het scherm vervangen. Volgens mij niet de hele module. Ik hoop zooo dat dat het reboot issue oplost.
Het is bij mij niet meer voorgekomen, ook niet als ik de auto in de volle zon parkeer.
Bij mij is nu een maand of wat geleden het scherm vervangen vanwege dezelfde issues.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 08:51
DonJunior schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Het is bij mij niet meer voorgekomen, ook niet als ik de auto in de volle zon parkeer.
Bij mij is nu een maand of wat geleden het scherm vervangen vanwege dezelfde issues.
Dus bij jou is alleen het scherm vervangen? Dat ding wordt bij mij ook wel ongelooflijk warm in de zon, maar de issues die ik ervaar hebben daar volgens mij minder mee te maken; vrijdag in de stromende regen in een ritje van 20 minuten alleen maar uitvallers gehad. De airco-temperatuur past zich ook (nog niet) automatisch aan. Ik hoop dus op vervanging van die 5f-module op zijn minst, en anders beide. Ze willen de auto in ieder geval meerdere dagen hebben voor het geval ze voor iets toestemming moeten vragen (aan PON?), wat op mij overkomt als hardwarevervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Toevallig nog mensen die last hebben met het 'aftoppen' van een bijna volle batterij van hun ID.4? (**)
(ID.4 Pro Performance van 2022)

Context: auto hangt aan de kabel en geeft momenteel 76% batterij aan en het zonnetje schijnt overmatig. Laadpaal staat gewoon 'aan' maar er gebeurt niets.
Ik dacht: ik zet de limiet op 90% en laad gezellig wat bij aan 2kW (lees: gereduceerde AC stroom). Echter, het laden begint wel maar valt na luttele minuten terug uit met de boodschap "Charging session completed. Your vehicle is charged to 76%"

Ik vermoed dat het iets met die Battery Care mode update te maken heeft, kan mij niet herinneren dat ie daar voorheen ooit last mee had. Aan of uitzetten heeft echter geen effect.

* het ligt IMHO niet aan de laadpaal want granny charger is exact hetzelfde
* als ik in de wagen door de menus loop zie ik geen verschil, dus het is niet de app
* na verloop van tijd komt op het kleine scherm: "Aanwijzingen op de laadpaal opvolgen of een andere laadpaal gebruiken, alstublieft" & "Wagen kon niet volledige worden geladen. Raadpleeg wagendoc."

Zucht...

PS: ik besef dat 80% idealer dan 90%, ik vermoed echter dat aan 2kW het effect wel beperkt zal zijn.. en dan nog, 76% is geen 80% :P

(**: tijdje terug is ie netjes van pakweg 50% tot 80% gegaan, maar toen ik dag erna naar 90% wou gaan wegens ook nog eens een zonnige dag met PV-overschot werkte dat ook niet. Het startte zelfs niet als ik het mij goed herinner maar 'k had toen geen tijd om verder te zoeken maar het is geen eenmalig dingetje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:56

EDB

mcmiles schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:14:
[...]

ID.3 first
Hier geen problemen met de IOS app, is al lange tijd stabiel en wordt niet gevraagd om in te loggen
Probleem is inmiddels spontaan opgelost, heb ook Apple.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Megalo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Dus bij jou is alleen het scherm vervangen? Dat ding wordt bij mij ook wel ongelooflijk warm in de zon, maar de issues die ik ervaar hebben daar volgens mij minder mee te maken; vrijdag in de stromende regen in een ritje van 20 minuten alleen maar uitvallers gehad. De airco-temperatuur past zich ook (nog niet) automatisch aan. Ik hoop dus op vervanging van die 5f-module op zijn minst, en anders beide. Ze willen de auto in ieder geval meerdere dagen hebben voor het geval ze voor iets toestemming moeten vragen (aan PON?), wat op mij overkomt als hardwarevervanging.
Goeie vraag, ik heb de factuur nooit gezien. Maar ze zeiden dat het scherm vervangen was.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-08 19:59
deroby schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:37:
Toevallig nog mensen die last hebben met het 'aftoppen' van een bijna volle batterij van hun ID.4? (**)
(ID.4 Pro Performance van 2022)

...

PS: ik besef dat 80% idealer dan 90%, ik vermoed echter dat aan 2kW het effect wel beperkt zal zijn.. en dan nog, 76% is geen 80% :P

(**: tijdje terug is ie netjes van pakweg 50% tot 80% gegaan, maar toen ik dag erna naar 90% wou gaan wegens ook nog eens een zonnige dag met PV-overschot werkte dat ook niet. Het startte zelfs niet als ik het mij goed herinner maar 'k had toen geen tijd om verder te zoeken maar het is geen eenmalig dingetje)
ID.4 1st MAX hier. Ik laat zelf regelmatig tot 90%... en soms als ik na het laden toch weet dat ik nog een lang stuk moet rijden laat ik hem gewoon doorlopen tot daarboven. Nooit last gehad dat hij er mee ophield. Maar ik heb inderdaad wel standaard battery care mode uitstaan. (Vind het sowieso knap dat veel mensen 1/3e van de capaciteit nooit gebruiken omdat ze tussen de 20-80% blijven. Die luxe heb ik niet, maar ik heb dan ook geen vaste laadmogelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
II Stevow II schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:18:
[...]

ID.4 1st MAX hier. Ik laat zelf regelmatig tot 90%... en soms als ik na het laden toch weet dat ik nog een lang stuk moet rijden laat ik hem gewoon doorlopen tot daarboven. Nooit last gehad dat hij er mee ophield. Maar ik heb inderdaad wel standaard battery care mode uitstaan. (Vind het sowieso knap dat veel mensen 1/3e van de capaciteit nooit gebruiken omdat ze tussen de 20-80% blijven. Die luxe heb ik niet, maar ik heb dan ook geen vaste laadmogelijkheid)
Ik moet bekennen dat ook al blijf ik meestal wel onder de 80%, ik al vaak genoeg (diep!) onder de 20% heb gezeten, dus zo braaf zijn we nu ook weer niet =)
Maar het scheelt idd wel dat ik zelden nood heb aan de volledige capaciteit van de batterij.

Nu ik er over nadenk moet ik ook eens grondiger nakijken of hij niet lastig doet met snelladen ook =/. Toen ik dat ergens in Februari deed haalde ie nauwelijks 65kW maar het was koud en de wagen naast mij kloeg ook dat ie maar 90 haalde ipv <veel meer>. Tijdje later (mid april) nog eens nood aan snelladen en toen haalde ie 88kW terwijl de 'pomp' [tot] 300kW afficheerde. Ik ging er telkens van uit dat het wel toeval zou zijn maar mogelijk is er meer aan de hand... (lees: ja ik laad 99% van de tijd gewoon op de oprit, misschien 10 keer per jaar aan een 'vreemde laadpaal' waarvan heeeeel soms een snellader; maar toen ik vorig jaar op sneeuwvakantie ging naar de Alpen haalde ie onderweg vlotjes 120kW dacht ik, of toch kortstondig =)

[ Voor 0% gewijzigd door deroby op 15-07-2024 13:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Ik heb idd die nieuwe updates ook gehad van battery care etc hier laad hij nu vaak tot 100% terwijl hij ingesteld staat tot 80% in de auto. Ik geloof het allemaal wel even met hun gare updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
II Stevow II schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Dat netjes tussen de 20 en 80% blijven houd ik me niet aan. We blijven vaak wel net boven de 20 maar gaan altijd over de 80 heen. Met een langere rit voor de boeg gaat hij sws max. Bij geen langere rit staat hij denk ik max 2 dagen boven de 80%. In de nacht willen we minimaal een 20% houden aan lading i.g.v. een calamiteit. Kan niet laden aan huis. Iets met gemeentebeleid (nog).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deroby
deroby schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Ik moet bekennen dat ook al blijf ik meestal wel onder de 80%, ik al vaak genoeg (diep!) onder de 20% heb gezeten, dus zo braaf zijn we nu ook weer niet =)
Devke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:42:
[...]
Dat netjes tussen de 20 en 80% blijven houd ik me niet aan. We blijven vaak wel net boven de 20 maar gaan altijd over de 80 heen.
Ergens in Duitsland trekt er nu een ingenieur zich de haren uit zijn hoofd wegens al die fratsen van die eind-gebruikers =)

Alle grapjes op een stokje, ik vraag mij ook af in hoeverre 0%-100% ook daadwerkelijk 0% tot 100% is. Ik meen mij te herinneren dat ik 77kWh (?) in de folder had staan maar ergens gelezen te hebben dat de batterij 'fysisch' groter is dan dat. De software toont gewoon wat ze willen tonen. Allicht om degradatie van de batterij over de tijd heen transparant te kunnen opvangen?! Ik vermoed dus dat er hoe dan ook een stukje boven en onder die grenzen zit dat als buffer kan dienen, maar vast geen extra 40% =)

(Of ik maak mezelf hier iets wijs natuurlijk, beetje googlen maakt mij niet wijzer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

Klopt, bruto heb je meer dus ook al is het beter om niet lang op 100% te zitten, het is niet alsof dat desastreus is. Dan hadden ze dat niet 100% moeten maken ;). De garantie is tenslotte 160k km of 8 jaar en daarvoor hoef je niet panisch binnen de 20-80% te blijven dus is het gemaakt om dat vol te kunnen houden.

Sowieso is het beter om dieper te ontladen onderweg als je wilt snelladen. Boven 80% is het weer vrij traag dus dat is qua tijd niet nuttig (tenzij je toch nog aan't eten bent of zo).

Lang laten staan op laag % is iig zeker niet goed dus dat voorkom ik wel altijd, ook al is 0% ook niet echt 0.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 08:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Met 60k per jaar laad ik standaard tot 100% en kom zeker drie keer per week goed onder die 20%. Het is een gebruiksvoorwerp dat met een accu van 100% gebouwd is. Kom op zeg. Na 4 jaar sta ik ruim aan die 160k en gaat ie er toch uit.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
AllSeeyinEye schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:37:
Met 60k per jaar laad ik standaard tot 100% en kom zeker drie keer per week goed onder die 20%. Het is een gebruiksvoorwerp dat met een accu van 100% gebouwd is. Kom op zeg. Na 4 jaar sta ik ruim aan die 160k en gaat ie er toch uit.
Zie hier het verschil tussen lease en eigendom beste mensen..

Dat gezegd hebbende ben ik wel bijzonder zuinig op spullen van anderen (en dus ook mijn lease auto).. maar dat terzijde

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
DonJunior schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Zie hier het verschil tussen lease en eigendom beste mensen..

Dat gezegd hebbende ben ik wel bijzonder zuinig op spullen van anderen (en dus ook mijn lease auto).. maar dat terzijde
Ja, ik ben ook zuinig op mijn spullen maar ook als het van een ander is, ik melde het puur eigenlijk even dat ik in de app en auto ingesteld heb tot 80% maar hij zelf bepaald dat hij tot 100% laad. Het houd ergens wel op hoeveel effort in erin ga stoppen (private lease).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Ja, ik ben ook zuinig op mijn spullen maar ook als het van een ander is, ik melde het puur eigenlijk even dat ik in de app en auto ingesteld heb tot 80% maar hij zelf bepaald dat hij tot 100% laad. Het houd ergens wel op hoeveel effort in erin ga stoppen (private lease).
Huh ik reageerde toch niet op jou?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
kun je wel meer laden? dan 76 of 90%?

heb je de laatste beschikbare software? 3.2 of zit je nog op 2.4?

zou bijna zeggen er zit een batterijmodule dwars die je max mogelijke lading limiteert.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
DonJunior schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Huh ik reageerde toch niet op jou?
Klopt, maar het hele stuk over laden tot welk percentage had ik min of meer wel weer aangestipt, ik deelde alleen mijn kijk, geen verdediging of aanval hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
laden tot 100% discussie al vaak gehad.

NCM batterijen kunnen gewoon niet tegen langdurig op 100% blijven, want dan degradeert je batterij sneller.
Je buffers zullen eerst worden gebruikt, dus eerste paar jaar zou je niks kunnen merken, maar daarna kan het harder gaan voor je gevoel.

Als je altijd 100% wil laden, neem de volgende auto met LFP batterij, vinden ze juist fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 13:57

Boy

www.byoscoop.nl

Simply1337 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:15:

NCM batterijen kunnen gewoon niet tegen langdurig op 100% blijven, want dan degradeert je batterij sneller.
Je buffers zullen eerst worden gebruikt, dus eerste paar jaar zou je niks kunnen merken, maar daarna kan het harder gaan voor je gevoel.

Als je altijd 100% wil laden, neem de volgende auto met LFP batterij, vinden ze juist fijn :)
Als leaserijders hebben helaas de meeste mensen er geen boodschap aan hoe een volgende gebruiker/eigenaar van de auto degradatie zullen ondervinden

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-08 14:31
vraag verhuisd naar het ID.7 topic ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Wilibrord op 16-07-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 12:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb ook een onderzoek gezien waar juist op de 80% (bruto!) de snelste degradatie plaatsvind. :P
Maar in hoeverre dat van toepassing is op de cellen in "onze" auto's is net de vraag. Het is ontzettend afhankelijk van chemie en onstandigheden. Enige die er echt wat concreets over kunnen zeggen zijn de ingenieurs en wetenschappers die de accu produceren.
En Volkswagen Battery Care zegt max 80%. Dat zullen ze niet voor niets gedaan hebben en beamen zij waarschijnlijk een geschikt compromis tussen bereik & langdurigheid van de accu.

Ondanks dat we geen echt harde concrete dingen kunnen zeggen omdat we geen VW engineers zijn; richtlijnen kun je er wel op nahouden.
Je kunt prima diep gaan met de batterij als je het nodig hebt. De BMS bewaakt de celspanningen en zorgt er voor dat je ze niet te ver kunt ontladen. Want 0% op het scherm is niet de bodem van de cellen. Onder de 20% duiken daarom is geen probleem. Als je snel wilt laden is dat zelfs the place to be. ;)

Lang nabij de 100% zitten probeer ik te vermijden. Mijn max staat meestal op 80%, maar ook met 70% kan ik op dit moment af.
Ik beschik over de luxe dat ik op mijn oprit kan laden. Mijn auto staat vaak half vol (30-55%) op de oprit. Wanneer de zon schijnt hang ik hem aan het sap. Of wanneer ik weet dat ik volgende dag weg moet dan gaat de stekker er 's avonds in en wordt er in de nacht geladen. Mijn accu spendeert niet veel tijd in "volle" toestand.
Kun je niet voor je deur laden? Ja uh dan gewoon opladen zoals jij het nodig hebt. Kan de wagen echt wel tegen. 100% op het scherm is ook geen 100% in de cellen, zit ook wat marge boven.

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 16-07-2024 10:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Duurt bij jullie het ook zolang eerdat de voorklimatisering daadwerkelijk van start gaat in de app? Soms staat deze ook helemaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 16-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
En heeft iemand al ondervonden of de 0 procent ook daadwerkelijk stil staan is? Of hoelang kun je dan nog door? (worstcase scenario)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Simply1337 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:15:

ik wil het ook niet de auto bedenkt het zelf, die laatste release laden op basis van omgevingstemperatuur of dergelijke lijkt het te bepalen want battery care etc alles staat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
C6DL schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:49:
En heeft iemand al ondervonden of de 0 procent ook daadwerkelijk stil staan is? Of hoelang kun je dan nog door? (worstcase scenario)
voor mij:
3% onder 0%. dus je bereik bij 10% bekijken... delen door 3 en dat is je ultieme bereik onder hetzelfde rij omstandigheden. Dit is onder zomerse omstandigheden.. winterse omstandigheden zal het schildpad al bij +3-5% verschijnen en verwacht ik niet dat je de -3% uberhaupt haalt.

km's onder 0% moet je zelf bijhouden.

extra: er zijn 2 niveaus van waarschuwen:
Geel: Hey.. je hebt geen bereik meer.. zoek even een laadpaal.
Rood: Als je nog paar secondes rijdt ben je fucked en mag je op de italiaanse autostrade onder de brandde zon 2 uur wachten voor een sleepwagen.. dat doe je je zelf niet aan.

als je merkt dat je geen bereik meer hebt voor volgende laadpaal. stop gewoon en niet rijden. lekker airco aan en wachten. kun je nog met gemak 1-2 uur chillen in de koelte.

[ Voor 28% gewijzigd door Simply1337 op 16-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb wel eens 0% op het scherm gehad.
Zou de foto kunnen opzoeken. Toen reed hij nog wel; gele turtle mode. Toen kwam ik hem 4% thuis en ben ik eens door de wijk rondjes gaan rijden en met 1% op de parkeerplaats van de supermarkt naast de wijk. Daar staat namelijk een laadpaal waar ik naar toe zou kunnen rollen in zo'n geval.

Of je met 0% nog kunt rijden wisselt nogal en is afhankelijk van omstandigheden. Je kunt wel filmpjes vinden hierover, o.a. Bjørn Nyland heeft zo'n test gedaan. Die kwam uiteindelijk lekker onhandig stil te staan.

Soms kun je tot 0% door en rolt het nog wel. Maar het kan ook zo zijn dan je bij 2 of 3% bent en dan ineens de auto zegt "nu is het klaar". Ik zou het dan ook niet riskeren en een veiliger marge van bijvoorbeeld 5% aanhouden. Als je er dan bijna (~5 km?) bent dan ga je het wel redden.

Ik denk, theorie, dat de BMS het voltage van de individuele cellen op zo'n moment als leidend beschouwd. De vermogensvraag en temperatuur (of eigenlijk de interne weerstand van een cel) zijn daar van grote invloed op. Wanneer je accelereert (grotere vermogensvraag) dan zakt de spanning van de cellen wat. Als het dan ook nog eens koud is is de interne weerstand wat hoger. Zakt de spanning dan onder wat de BMS als minimum wil zien dan kan ie de keuze maken om de rode turtle mode te activeren (enkel manouvreren).

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 16-07-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
Ultraman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Ik heb wel eens 0% op het scherm gehad.
Zou de foto kunnen opzoeken. Toen reed hij nog wel; gele turtle mode. Toen kwam ik hem 4% thuis en ben ik eens door de wijk rondjes gaan rijden en met 1% op de parkeerplaats van de supermarkt naast de wijk. Daar staat namelijk een laadpaal waar ik naar toe zou kunnen rollen in zo'n geval.

Of je met 0% nog kunt rijden wisselt nogal en is afhankelijk van omstandigheden. Je kunt wel filmpjes vinden hierover, o.a. Bjørn Nyland heeft zo'n test gedaan. Die kwam uiteindelijk lekker onhandig stil te staan.

Soms kun je tot 0% door en rolt het nog wel. Maar het kan ook zo zijn dan je bij 2 of 3% bent en dan ineens de auto zegt "nu is het klaar". Ik zou het dan ook niet riskeren en een veiliger marge van bijvoorbeeld 5% aanhouden.

Ik denk, theorie, dat de BMS het voltage van de individuele cellen op zo'n moment als leidend beschouwd. De vermogensvraag en temperatuur (of eigenlijk de interne weerstand van een cel) zijn daar van grote invloed op. Wanneer je accelereert (grotere vermogensvraag) dan zakt de spanning van de cellen wat. Als het dan ook nog eens koud is is de interne weerstand wat hoger. Zakt de spanning dan onder wat de BMS als minimum wil zien dan kan ie de keuze maken om de rode turtle mode te activeren (enkel manouvreren).
Bedankt! Ik rijd hem eigenlijk elke week wel leeg tot 2 procent! Vandaar mijn nieuwsgierigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
C6DL schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Bedankt! Ik rijd hem eigenlijk elke week wel leeg tot 2 procent! Vandaar mijn nieuwsgierigheid
YouTube: We drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!

Bij dit youtube kanaal testen ze wel eens wat er gebeurt bij EV's als ze hem helemaal leeg rijden.

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
Simply1337 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:12:
[...]
kun je wel meer laden? dan 76 of 90%?

heb je de laatste beschikbare software? 3.2 of zit je nog op 2.4?

zou bijna zeggen er zit een batterijmodule dwars die je max mogelijke lading limiteert.
Vanmorgen nog eens aangehangen en hij startte wel maar zwalpte eerste tussen 1.5kW en 2kW (wisselde steeds af op het schermpje), dan eens 'reduced AC charging' afgezet en toen was het tussen 3.5kW en 4kW, best raar... (mijn laadpaal doet maar 4kW, don't ask). Is toen van 74% naar 76% gegaan (target = 90%) en toen kreeg ik bericht dat hij klaar was op 76%.

Het maffe is dat ie erna schjinbaar nog in horten en stoten tot 81% geraakt is?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXYw66iXxkPi4YAckInxGtfbWGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJGgznzz9OCnABNRvROJEgTL.png?f=user_large

Software is versie 3.2, of er een probleem met 1 van de batterijen is kan ik niet zeggen, er komt alleszins niets op betreffende op het status scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deroby
'k Ben ook wel al eens (met een bang hartje) met 1% op de oprit thuisgekomen.
Het dashboard kloeg wel dat ik dringend moest gaan laden en stelde paar keer voor om een route te plannen naar een laadpunt maar verder niets neveneffecten gemerkt.
Er was idd wel een boodschap dat ik verminderd vermogen zou hebben (ofzo iets) maar (met mijn rijstijl) eigenlijk niets van gemerkt. Was wel blij dat ik thuis was en ik 'm aan de laadpaal kon hangen =)

Het bleef allemaal wel heel consequent, niet zoals mijn laptop die van 30% naar niets gaat in 3 minuten :P

[ Voor 21% gewijzigd door deroby op 16-07-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-08 07:24
Ik heb onderweg wel eens de snellader bezocht langs de snelweg met 2%. Dan moet je toch even goed opletten of je de afslag niet mist. 😂😂😂

Bedenk wel dat 2% qua kilometers veel anders is bij een 58 batterij tov een 77.

Waar ik over praat was een 58 batterij en dan zit je gewoon sneller onder de 10% bij een vakantie trip. Mede omdat de laadpalen om een bepaald aantal km’s staat. Het went dan snel om met “single digits” aan te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
Het was maar een ritje van 5 km. Toch vond ik dit wel een heel mooi verbuik. Kon het niet laten om hem ff te delen. Wat een auto. Heerlijk. 30 en 50 km zones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLo99pBttgDf7yywgm6kM2bgANs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIvvmFQxVSkMYGKQlLstrGVi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:37
ID.3 first
Zojuist WeCharge update geïnstalleerd. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe backend en verdere optimalisatie van de app.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:08
In de winter vond ik snelladen behoorlijk traag, nu stopte ik hem er even in en van 4 naar 18% 132kw op de paal. Terwijl fabrieksopgave 100 is.

EV,s zijn wel handig in de zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-08 07:30
Pas met 0% gereden op de snelweg net voor Lyon, moest toen nog zeker 3 km door tot de Tesla Supercharger. Wel even snelheid terug naar 80/90 km/u op de snelweg. Geen turtle modus gehad. Vervolgens ook nog eens alle laadpalen bezet. Toch wel prettig toen de ID. 3 uiteindelijk weer aan de lader hing.
(Probeer meestal wel pas weer snel te laden bij +- 5%.)

[ Voor 4% gewijzigd door ja rune op 16-07-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
deroby schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Vanmorgen nog eens aangehangen en hij startte wel maar zwalpte eerste tussen 1.5kW en 2kW (wisselde steeds af op het schermpje), dan eens 'reduced AC charging' afgezet en toen was het tussen 3.5kW en 4kW, best raar... (mijn laadpaal doet maar 4kW, don't ask). Is toen van 74% naar 76% gegaan (target = 90%) en toen kreeg ik bericht dat hij klaar was op 76%.
Misschien eens op een heel andere locatie aan een AC charger hangen en kijken of het daar ook gebeurt? Zo ja dan kun je een probleem met je netspanning thuis uitsluiten en zal het een defect aan de auto zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:21
mcmiles schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:54:
ID.3 first
Zojuist WeCharge update geïnstalleerd. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe backend en verdere optimalisatie van de app.
Hier vandaag ook een paar updates ontvangen waaronder ook We Charge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:55
Devke schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:31:
Het was maar een ritje van 5 km. Toch vond ik dit wel een heel mooi verbuik. Kon het niet laten om hem ff te delen. Wat een auto. Heerlijk. 30 en 50 km zones.

[Afbeelding]
Rookie numbers! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-udFaU-gFmgvaExu7_56sNZRh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSdnYiTIttN9PqEzU2eg2Krb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 13:33
Update over de airco die vanzelf op maximum (heet) gaat: van de 30 VW dealers die ik heb opgezocht was er maar 1 die binnen een week tijd heeft voor een werkplaatsafspraak. Puur voor de diagnose. En daar moet ik ook nog 80 km voor omrijden.

Wat een verschrikkelijke niet-klantgerichte ellende bij Volkswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
juanpabloo schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:59:
Update over de airco die vanzelf op maximum (heet) gaat: van de 30 VW dealers die ik heb opgezocht was er maar 1 die binnen een week tijd heeft voor een werkplaatsafspraak. Puur voor de diagnose. En daar moet ik ook nog 80 km voor omrijden.

Wat een verschrikkelijke niet-klantgerichte ellende bij Volkswagen.
Hoezo diagnose?? Volgens VW TB Breda is het een bekend euvel en hebben ze schermen e.d. op voorraad om te vervangen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
Ja ik ben het daar ook mee eens en dat heb ik aangegeven. Maar de dealers in de Randstad zijn het daar niet mee eens, evenals de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
juanpabloo schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:21:
Ja ik ben het daar ook mee eens en dat heb ik aangegeven. Maar de dealers in de Randstad zijn het daar niet mee eens, evenals de leasemaatschappij.
De dealers willen gewoon geld zien van de LM, vreemd dat ze daar in mee gaan. Kost de eindgebruiker een hoop onnodige frustratie zo.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Vraagje. Vanavond weer even een paar vakantiegangers ophalen. Niet naast de deur helaas maar een mooi excuus om weer ff een eindje te rijden ;-p

Het wordt nachtwerk. Via de Navi de bestemming ingesteld. Ik zag dat hij onder het i teken voordat je akkoord geeft op de rit dat je kunt zien met welke SoC je aankomt. Ik zou dat eigenlijk gedurende de rit willen blijven zien, verwachte SoC aankomst. Kan dat? Terug zal krapjes worden denk ik vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Devke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:19:
Vraagje. Vanavond weer even een paar vakantiegangers ophalen. Niet naast de deur helaas maar een mooi excuus om weer ff een eindje te rijden ;-p

Het wordt nachtwerk. Via de Navi de bestemming ingesteld. Ik zag dat hij onder het i teken voordat je akkoord geeft op de rit dat je kunt zien met welke SoC je aankomt. Ik zou dat eigenlijk gedurende de rit willen blijven zien, verwachte SoC aankomst. Kan dat? Terug zal krapjes worden denk ik vandaar.
Niet dat ik weet.
Mogelijke workaround; je minimale soc bij aankomst aanpassen in je navigatie. Kom je daar volgens de navi onder, dan gaat ie laadstops inplannen en meldt ie dat (mits je geluid van de routebegeleiding hebt aangezet) Dan weet je dat je, zonder die stop, onder het ingestelde percentage aan zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
SiNaga schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Niet dat ik weet.
Mogelijke workaround; je minimale soc bij aankomst aanpassen in je navigatie. Kom je daar volgens de navi onder, dan gaat ie laadstops inplannen en meldt ie dat (mits je geluid van de routebegeleiding hebt aangezet) Dan weet je dat je, zonder die stop, onder het ingestelde percentage aan zou komen.
Oke deze is nieuw voor me. Waar geef ik de minimale soc bij aankomst aan? Had al ff gekeken maar gok dat ik er gewoon overheen sta te loeren 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deroby
Devke schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:19:

Wat ik soms doe is bij vertrek een rit naar huis inplannen en dan als tussenstop de locatie waar ik moet zijn toevoegen. Op die manier houdt ie rekening met zowel heen als terugrit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riyu
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-09-2024
ID4 2024 model hier. Net een software update ontvangen OTA. Zit nu op software versie 3343(?), maar zie niet meteen wijzigingen. Ik zie dat een andere gebruiker hier melding maakte van een WeCharge update, maar kan me niet herinneren dat hierover iets in de update stond. Er werd wel melding gemaakt van een nieuwe instelling die gepersonaliseerde reclame zou tonen in de VW, bij opt-in. Vind de instelling wel nergens terug voorlopig. Ook stond er een disclaimer dat updaten nodig was om verdere ondersteuning te ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:26
Riyu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:23:
ID4 2024 model hier. Net een software update ontvangen OTA. Zit nu op software versie 3343(?), maar zie niet meteen wijzigingen. Ik zie dat een andere gebruiker hier melding maakte van een WeCharge update, maar kan me niet herinneren dat hierover iets in de update stond. Er werd wel melding gemaakt van een nieuwe instelling die gepersonaliseerde reclame zou tonen in de VW, bij opt-in. Vind de instelling wel nergens terug voorlopig. Ook stond er een disclaimer dat updaten nodig was om verdere ondersteuning te ontvangen.
Vanochtend dezelfde update ontvangen, maar niets nieuws gevonden.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:26
Vandaag deze brief ontvangen van de leasemaatschappij:

Om te zorgen dat u veilig aan het verkeer kunt deelnemen, voeren autofabrikanten constant onderzoek uit naar de kwaliteit van hun voertuigen. De Volkswagen importeur heeft geconstateerd dat er vanwege een ontwerp- of constructiefout mogelijk iets aan uw voertuig defect is of kan raken.
Zij organiseren daarom een Terugroepactie om het (mogelijke) defect voor u te herstellen indien dat mogelijk en noodzakelijk is.

Beschrijving:
Er is vastgesteld dat de mogelijkheid bestaat dat de schroefverbinding van de voorstoelen tussen de rugleining en de zittingkuip niet correct is uitgevoerd.

Wat moet u doen?
Wij verzoeken u vriendelijk zo spoedig mogelijk een afspraak te plannen met uw VW dealer om de schroefverbinding te laten controleren/herstellen.

———

Dealer (van mossel Tilburg) heeft wel redelijk snel tijd (19aug), maar heeft de auto wel de hele dag nodig, maar een leenauto kan niet is niet toegestaan vanuit de importeur…..

Gaat om een ID.4 Pro Business (MY2024)

Tja.... 🤨

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-08 15:22
Ik wil hier toch even weer iets aan toevoegen. Mijn ID.3 heeft weer last van ghost touches op de knoppen. Hierdoor herstart het display constant opnieuw op. (snelheid is dan soms ook niet meer zichtbaar)

Ook geeft de auto af en toe op de snelweg een emergency brake waarbij de auto van 100 naar 80 remt en dan weer vrolijk verder gaat rijden. Het is echt schrikken dat de auto vol op zijn remt trapt voor n seconde.

De dealer wil het onderzoeken tegen uurtarief. Ze kunnen het zo niet vinden. Het gaat me volgens hen zeker wel een dag aan uurloon kosten.

Ik heb contact gezocht met Volkswagen en ook zij zeggen zo iets van. Oh wat vervelend maar jouw probleem.

Ik vind dit echt absurd voor een groot automerk, leveren gewoon een levensgevaarlijke auto en nemen er geen verantwoordelijkheid voor.

Ik ben nu in contact met het RDW, zij vinden dit een kwalijke zaak en gaan kijken of dit een terugroepactie moet worden of dat het een individueel geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:21
A.Geerts schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:29:
Vandaag deze brief ontvangen van de leasemaatschappij:

Om te zorgen dat u veilig aan het verkeer kunt deelnemen, voeren autofabrikanten constant onderzoek uit naar de kwaliteit van hun voertuigen. De Volkswagen importeur heeft geconstateerd dat er vanwege een ontwerp- of constructiefout mogelijk iets aan uw voertuig defect is of kan raken.
Zij organiseren daarom een Terugroepactie om het (mogelijke) defect voor u te herstellen indien dat mogelijk en noodzakelijk is.

Beschrijving:
Er is vastgesteld dat de mogelijkheid bestaat dat de schroefverbinding van de voorstoelen tussen de rugleining en de zittingkuip niet correct is uitgevoerd.

Wat moet u doen?
Wij verzoeken u vriendelijk zo spoedig mogelijk een afspraak te plannen met uw VW dealer om de schroefverbinding te laten controleren/herstellen.

———

Dealer (van mossel Tilburg) heeft wel redelijk snel tijd (19aug), maar heeft de auto wel de hele dag nodig, maar een leenauto kan niet is niet toegestaan vanuit de importeur…..

Gaat om een ID.4 Pro Business (MY2024)
Kun je mogelijk ook op de rdw site zien als je kenteken van de auto i tikt.
Dan staat er een kopje met terugroepactie .
Ook op de recall site van vw kun je het checken aan de hand van je chassisnummer.
Volgens mij is deze terugroepactie al langer bekend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
SiNaga schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Niet dat ik weet.
Na een lange onverwachtse rit denk ik dat ik weet waar het staat. Als je de route insteld staat er rechts een soort routelijn. Beginpunt met eindpunt. Afstand en tijd van aankomst. Daarnaast staat heel klein een stekker icoontje (rechts van deze lijn). Als je daarop klikt en je eindbestemming aanklikt dan staat daar met hoeveel SoC je aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 10:15
jeantje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:53:

Ik ben nu in contact met het RDW, zij vinden dit een kwalijke zaak en gaan kijken of dit een terugroepactie moet worden of dat het een individueel geval is.
Heb je die melding gedaan over beide dingen samen of apart?
Waar meldt je dit bij RDW en heb je misschien een meldingsnummer waar we aan kunnen refereren als we het ook willen melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:17

Bjk

Bjk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:54:
Mijn auto gaat volgende week voor twee dagen naar de VW-dealer om naar het genoemde euvel te kijken. Gisteren heb ik ze bezocht en het verhaal (inclusief filmpjes) vertelt en laten zien. Ze hebben in mijn optiek geen echte aanknopingspunten (niet eerder gezien / geen bekend probleem).

Mijn vermoeden is dat de inzet van volgende week tot niets zal leiden. Probleem is wel dat we volgend weekend op vakantie gaan naar Italië, heb niet zo'n zin in dezelfde problematiek.
Auto is drie dagen bij garage geweest. De vergrendeling van de laadpoort is vervangen. Ze hoopten dat daarmee het probleem verholpen was, anders moest de gehele laadport incl. kabel (naar accu-pack?) vervangen worden.
Met deze boodschap ben ik aan de vakantie reis begonnen, veel tijd om te testen was er niet.

We hebben inmiddels 4 laadstops gehad zonder problemen. Blijkbaar was de vergrendeling de veroorzaker van alle problemen. @theHoff wellicht interessant voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-08 19:59
Bjk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Auto is drie dagen bij garage geweest. De vergrendeling van de laadpoort is vervangen. Ze hoopten dat daarmee het probleem verholpen was, anders moest de gehele laadport incl. kabel (naar accu-pack?) vervangen worden.
Met deze boodschap ben ik aan de vakantie reis begonnen, veel tijd om te testen was er niet.

We hebben inmiddels 4 laadstops gehad zonder problemen. Blijkbaar was de vergrendeling de veroorzaker van alle problemen. @theHoff wellicht interessant voor jou.
9 van de 10x is het ook het stiftje die vastzit/defect raakt. Bij de e-up vervangen we ze bij de fleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-04 14:04
Riyu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:23:
Hier de update ook ontvangen... denk paar bugfixes die niet direct opvallen. Maar meest mooie vond ik idd wel de "een nieuwe instelling die gepersonaliseerde reclame zou tonen".

Dus nu ook reclame in de auto??

Heb liever dat ze de software wat beter/sneller/stabieler maken dan focus om mij reclame aan te bieden in de auto? What's next? Net als youtube eerst verplicht reclame moeten kijken voor de aan je rit kunt beginnen? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
voor de mensen met SW 4.0+ autos en vragen over updates:

onderstaande groep zijn 100% SW 4.0+ gebruikers. grotere kans van slagen voor je vragen mbt software.
Het grote Volkswagen ID.7 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
jdgraaf schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Hier de update ook ontvangen... denk paar bugfixes die niet direct opvallen. Maar meest mooie vond ik idd wel de "een nieuwe instelling die gepersonaliseerde reclame zou tonen".

Dus nu ook reclame in de auto??

Heb liever dat ze de software wat beter/sneller/stabieler maken dan focus om mij reclame aan te bieden in de auto? What's next? Net als youtube eerst verplicht reclame moeten kijken voor de aan je rit kunt beginnen? ;-)
Reclame tonen..... alleen als daar een dikke km vergoeding vanuit VW tegenover staat 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Devke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Na een lange onverwachtse rit denk ik dat ik weet waar het staat. Als je de route insteld staat er rechts een soort routelijn. Beginpunt met eindpunt. Afstand en tijd van aankomst. Daarnaast staat heel klein een stekker icoontje (rechts van deze lijn). Als je daarop klikt en je eindbestemming aanklikt dan staat daar met hoeveel SoC je aankomt.
Deze bedoelde ik niet zozeer (vereist nl interactie tijdens het rijden).

Waar ik op doelde: tandwiel in je navigatie -> routegeleiding -> routeopties -> eerste optie aanvinken en op het icoontje rechts tikken (laadpaal met tandwiel). Daar kun je de gewenste resterende actieradius in stappen van 10km aangeven.
Je navi houdt hier rekening mee en plant automatisch laadstop in rekening houdend met die parameters. Deductief weet je dan met welk percentage je wel of niet zult aankomen op de eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
SiNaga schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Deze bedoelde ik niet zozeer (vereist nl interactie tijdens het rijden).

Waar ik op doelde: tandwiel in je navigatie -> routegeleiding -> routeopties -> eerste optie aanvinken en op het icoontje rechts tikken (laadpaal met tandwiel). Daar kun je de gewenste resterende actieradius in stappen van 10km aangeven.
Je navi houdt hier rekening mee en plant automatisch laadstop in rekening houdend met die parameters. Deductief weet je dan met welk percentage je wel of niet zult aankomen op de eindbestemming.
Top. Dankjewel. Dan ga ik die ook eens proberen. Beter automatisch idd dan interactie steeds te moeten kijken. Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Id3 maakt sinds kort een soort klik geluid, lijkt heel erg op een momentsleutel die click. En is bij wegrijden of vooruit naar achteruit of vicaversa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juanpabloo
Zoek eens op ‘bonk’ in dit topic. Zoiets? Stabilisatorstang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:14:
Id3 maakt sinds kort een soort klik geluid, lijkt heel erg op een momentsleutel die click. En is bij wegrijden of vooruit naar achteruit of vicaversa.
Klikkende achteras. Kan 2 dingen zijn, aandrijfstang of reductiebak.

TPI 20071137/3, vervangen onderdelen in reductiebak.
TPI 2064631. Lijmen van de aandrijfstang.

Bekend probleem.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flaskk
juanpabloo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:27:
Zoek eens op ‘bonk’ in dit topic. Zoiets? Stabilisatorstang.
Nee geen bonk, die kende ik wel heb even filmpje gemaakt :) YouTube: id3 clicking sound denk idd wat @ReseT aangeeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
flaskk schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Nee geen bonk, die kende ik wel heb even filmpje gemaakt :) YouTube: id3 clicking sound denk idd wat @ReseT aangeeft...
Zo te horen ben je met het lijmen er vanaf. Je bent hiervoor auto mogelijk 3 dagen kwijt. 1 dag diagnose voor optie 1 of 2. Dan 2 maanden later vervolgafspraak. Lijmen is 2 dagen omdat de lijm halve dag moet drogen.

Bij mij was het lijmen na 3 maanden uitgewerkt.
Toen wilde de dealer opnieuw dezelfde oplossing aanbieden en deze dus ingepland (2 maanden later).

Een week voor mijn afspraak ben ik achter een nieuwe (toen 3 weken oud) TPI gekomen. Mijn afspraak werd een diagnose. En inderdaad die nieuwe tpi moest ook worden toegepast. Onderdelen in de reductiebak worden vervangen door sterkere onderdelen.

Vanwege werkplaatsplanning en vakantie weer 2,5maand in de wacht.

In Jan dit jaar was het lijmen uitgewerkt en het uitvoeren van , nu beide , TPI's staat volgende maand ingepland.

De autos die hiermee problemen hebben zijn vaak van de eerste lichting, pre MY2023. Duurt gewoon lang voordat er een VW oplossing komt en dan komt de werkplaatsplanning er bij kijken. }:|

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
Voor hoeveel tijd dat kost kun je het beter gewoon laten hoe het is toch? In ieder geval in de lease; is toch niet te doen zo? Zelfde met die bonk (heb die ook al 3 jaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
juanpabloo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:47:
Voor hoeveel tijd dat kost kun je het beter gewoon laten hoe het is toch? In ieder geval in de lease; is toch niet te doen zo? Zelfde met die bonk (heb die ook al 3 jaar)
Zou je het ook zo laten bij een prive auto? En na dit helemaal geen VW ID.x overwegen?

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juanpabloo
Nee en nee klopt. In het begin was ik nog veel positiever maar naarmate de problemen opstapelen en je elke keer opnieuw tegen niet-meedenkende dealers aanloopt die nooit tijd voor je hebben en ontkennen dat bekende problemen er echt zijn, ga je het helaas toch langzaam opgeven; wat ik ook zelf jammer vind. Ik heb een leaseauto voor het gemak, en bij mijn/een ID3 first van 4 jaar oud is dt gemak er helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Wat ik vermoede van Volkswagen is toch wel bevestigd, het voelt solide en degelijk aan, maar het is niet betrouwbaar.

Hiervoor aziaaten gereden en die voelen allemaal wat gammel en goedkoper aan, maar gaat niet stuk. Heb echt nooit stil gestaan, bij vw binnen een half jaar. Scherm die spontaan random uitvalt, phantom breaking, en een dealer die zegt ja sorry gek dat ie opeens stil viel maar we kunnen niks vinden. Dus probeer het maar gewoon weer, de enige oorzaak zou kunnen zijn de ritten registratie kastje die natuurlijk niet van hen kwam, afschuiven die hap.. Volkswagen heeft gewoon een soort fanbase en als die er niet was was het al lang einde oefening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
juanpabloo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:27:
Nee en nee klopt. In het begin was ik nog veel positiever maar naarmate de problemen opstapelen en je elke keer opnieuw tegen niet-meedenkende dealers aanloopt die nooit tijd voor je hebben en ontkennen dat bekende problemen er echt zijn, ga je het helaas toch langzaam opgeven; wat ik ook zelf jammer vind. Ik heb een leaseauto voor het gemak, en bij mijn/een ID3 first van 4 jaar oud is dt gemak er helaas niet.
Eens. Voor mij wel de nuance dat het product zelf bij mij een bepaalde indruk heeft achtergelaten. Niet in de service van de dealers, dus geen 'niet-meedenkende dealers'. Die dachten in mijn geval wel mee, maar in hun zeer beperkte mogelijkheden.

Er zijn simpelweg veel zaken waar een dealer mee te maken hebben en geen invloed op hebben. Bv Garantievoorwaarden, declaratie condities van PON/VW, VW TPI uitgaves, bezetting werkplaats etc.

Klanten willen graag als koning worden behandeld. Maar de realiteit is vaak; alleen tot een bepaalde hoogte. Het is zeker geen ideale situatie. Daar staat tegenover dat ik geen cent heb betaald voor al die bezoeken inclusief vervangend vervoer dat zelfs deels buiten garantie valt.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 28-08 21:48
Ultraman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:43:

En Volkswagen Battery Care zegt max 80%. Dat zullen ze niet voor niets gedaan hebben en beamen zij waarschijnlijk een geschikt compromis tussen bereik & langdurigheid van de accu.
Ik blijf dit een raar argument vinden. Je koopt een auto met een WLTP van ruim 500km en dan zeggen ze bij VW battery care dat je maar 70% ervan mag gebruiken. Dat betekend ook maar 70% van de WLTP.
Maak dan een batterij ca. 30 groter en zorg dat je via de software daarvan maar 70% mag gebruiken.
Ik verwacht van dat ik de batterij in principe volledig kan gebruiken.
Eigenlijk net zoals een auto op bezine.
Alleen het laatste kleine beetje niet, want dan sta ik stil langs de kant van de weg.
Op die manier zou het ook met een EV ook moeten zijn.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb sinds een week een occasion Volkswagen ID.3 Pro Performance 2021 gekocht bij Poncenter (import uit Duitsland).

Zoek me rot naar de instelling om de regensensor te activeren zodat de ruitenwissers automatisch aangaan als het regent.

Ik kan helemaal geen optie vinden in mijn ID.3 om dit aan te zetten. In het menu van auto staat daar ook niks over.

Als ik kijk in de prijslijst van 2021 zit op elke model een regensensor.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 14:05

Consulectro

Lekker bezig...

Samplex schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:52:
Ik heb sinds een week een occasion Volkswagen ID.3 Pro Performance 2021 gekocht bij Poncenter (import uit Duitsland).

Zoek me rot naar de instelling om de regensensor te activeren zodat de ruitenwissers automatisch aangaan als het regent.
.....
De regensensor is onderdeel van de interval schakeling van de ruitenwissers. Dus in de interval stand moet deze reageren indien de ruiten nat worden.
Zo niet, dan sensor defect.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
Oftewel, rechterhendel achter het stuur omlaag; en met het kleine schuifje op de hendel kun je de gevoeligheid nog instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Als ik interval aan zet dan gaan de wissers heen en weer met een interval en blijven dit doen maar het regent niet eens.

Heb het idee dat duitse modellen met opties anders zijn tov nederlandse. Of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wimhaw schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Ik blijf dit een raar argument vinden. Je koopt een auto met een WLTP van ruim 500km en dan zeggen ze bij VW battery care dat je maar 70% ervan mag gebruiken. Dat betekend ook maar 70% van de WLTP.
Maak dan een batterij ca. 30 groter en zorg dat je via de software daarvan maar 70% mag gebruiken.
Ik verwacht van dat ik de batterij in principe volledig kan gebruiken.
Eigenlijk net zoals een auto op bezine.
Alleen het laatste kleine beetje niet, want dan sta ik stil langs de kant van de weg.
Op die manier zou het ook met een EV ook moeten zijn.
Welk raar argument? De natuurwetten? Daar kan Volkswagen niets aan veranderen vrees ik.

Je kunt de batterij volledig gebruiken. Niets houd je tegen.
Battery Care is er om de batterij zo lang mogelijk in goede staat te houden. Rijd jij elke dag de WLTP afstand? De meeste mensen niet, ik ook niet. Daarom is er de Battery Care zodat je niet dagelijks naar 100% gaat. En als je het wel nodig hebt, dan zet je het uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 28-08 21:48
Ultraman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Welk raar argument? De natuurwetten? Daar kan Volkswagen niets aan veranderen vrees ik.

Je kunt de batterij volledig gebruiken. Niets houd je tegen.
Battery Care is er om de batterij zo lang mogelijk in goede staat te houden. Rijd jij elke dag de WLTP afstand? De meeste mensen niet, ik ook niet. Daarom is er de Battery Care zodat je niet dagelijks naar 100% gaat. En als je het wel nodig hebt, dan zet je het uit. :)
Je koopt een batterij van 77kWh en het advies is dat je er maar 70% mag gebruiken terwijl de WLTP gaat over het volle gebruik van de accu.
Foutje van mijn zijde het is geen argument maar advies. Maar als je het niet opvolgt degradeerd je accu snelle dat is het argument dat ze gebruiken.

Het gaat me erom dat ze iets verkopen en zeggen dat je de batterij eigenlijk niet te vaak helemaal moet vol en leegmaken. Verkoop dan een batterij van 56kWh die eigenlijk 77kWh is met een bijbehorend WLTP van ca. 420km. Dat is veel eerlijker!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Samplex schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:55:
Als ik interval aan zet dan gaan de wissers heen en weer met een interval en blijven dit doen maar het regent niet eens.

Heb het idee dat duitse modellen met opties anders zijn tov nederlandse. Of is dat niet mogelijk?
Dat kan zeker zo zijn. Je zou kunnen kijken of jouw auto überhaupt wel een regensensor heeft. Via myvolkswagen.net kun je achter de configuratie van jouw auto komen. Je logt daar in met hetzelfde account als in de VW app en bij jouw auto kun je op 'Uitrustingsdetails' klikken om een volledig overzicht je krijgen van alle optie op jouw auto. In mijn lijst zie ik een regel 'Rain sensor' staan.

(Nabrander) en bij de intellingen 'Wagen - Wagen - Ruitenwissers' heb ik het onderstaande scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0gQgI4NNsfEqN2LaYCThBkUxCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY2cHxjzpkciyvLEskE6iVlK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door MJMaverick op 22-07-2024 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 12:59
Wimhaw schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:37:
[...]

Foutje van mijn zijde het is geen argument maar advies. Maar als je het niet opvolgt degradeerd je accu snelle dat is het argument dat ze gebruiken.
Ik heb me auto nu 3 jaar en staat een 80.000km op. ik laad hem altijd tot de 100% en merk niks van die degradatie. dus denk dat je ook een beetje bang word gemaakt. Ik rij nog steeds een 350km op 1 acculadaing (57kW) en heb geen rustige rijstijl.

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
[...]

Je koopt een batterij van 77kWh en het advies is dat je er maar 70% mag gebruiken terwijl de WLTP gaat over het volle gebruik van de accu.

Het gaat me erom dat ze iets verkopen en zeggen dat je de batterij eigenlijk niet te vaak helemaal moet vol en leegmaken. Verkoop dan een batterij van 56kWh die eigenlijk 77kWh is met een bijbehorend WLTP van ca. 420km. Dat is veel eerlijker!
En er zit een accu van 82kWh in die wordt verkocht als een 77kWh, dus ze doen een beetje wat je vraagt ;-). Probleem blijft dat met dit type accu's de opgegeven maximale range wellicht haalbaar is, maar alleen te behalen wanneer je de accu op een andere manier gebruikt dan ideaal is voor de levensduur ervan. Vergelijk het met constant volle toeren rijden in een ICE wagen, da's ook niet goed voor de levensduur van de motor maar toch geven ze in de specs de max RPM op. En ik weet dat toeren niet direct gerelateerd zijn aan range, maar ook voor het maximaal aantal kms dat je kun rijden met een volle tank moet je bepaald gedrag vertonen om dat te halen. Dát gedrag is dan wel weer niet slecht voor de motor, daar heb je zeker een punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

80%. ;)
En het is niet dat je maar 80% mag gebruiken. Het is advies om de accu niet langduring boven 80% vol te laten staan. Voor de rit naar 100% laden en dan gaan rijden is mogelijk. Kwestie van je vertrektijd instellen als je op een oprit kunt laden.
Ik zie het anders. Het is een accu van 82 kWh, weliswaar effectief beperkt tot 77kWh.
Dan is het bereik toch bijbehorend?
Rijd jij elke dag heel de accu leeg? Dat is de vraag die van belang is. Als het antwoord daar op ja is, dan is een brandstofauto mogelijk geschikter voor de toepassing of een wagen met een (nog) grotere accu.

Als je elke dag de tank van een benzinewagen leeg rijdt slijt de mechaniek ook sneller. Wel in andere mate wellicht, maar alles is relatief.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 23-07-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
MJMaverick schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Dat kan zeker zo zijn. Je zou kunnen kijken of jouw auto überhaupt wel een regensensor heeft. Via myvolkswagen.net kun je achter de configuratie van jouw auto komen. Je logt daar in met hetzelfde account als in de VW app en bij jouw auto kun je op 'Uitrustingsdetails' klikken om een volledig overzicht je krijgen van alle optie op jouw auto. In mijn lijst zie ik een regel 'Rain sensor' staan.

(Nabrander) en bij de intellingen 'Wagen - Wagen - Ruitenwissers' heb ik het onderstaande scherm:

[Afbeelding]
Geselecteerde uitrusting van uw wagen
Bandenreparatieset
Environment bonus

Terwijl in de prijslijst staat regensensor.
Pagina: 1 ... 340 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.