Het grote Volkswagen ID.7 topic

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste
Acties:

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik kan in elk geval alvast melden dat het terug aanschuiven van de stoel na deur sluiten nog niet consistent(er) is geworden in ID. Software v6.0.1. Het is nog steeds hit & miss, ik zoek nog het patroon. Eerste vermoeden is als de auto in de tussentijd door iemand met ander profiel gebruikt is geweest.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Helsie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:05:
Ik kan in elk geval alvast melden dat het terug aanschuiven van de stoel na deur sluiten nog niet consistent(er) is geworden in ID. Software v6.0.1. Het is nog steeds hit & miss, ik zoek nog het patroon. Eerste vermoeden is als de auto in de tussentijd door iemand met ander profiel gebruikt is geweest.
Bij mij doet hij het helemaal niet meer! In eerste instantie heeft het een paar weken perfect gewerkt dus zou stoppen naar patronen te zoeken :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-08 09:19
Helsie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:05:
Bij mij is het inderdaad profiel switchen wat het probleem is.

• Helsie
  • Niet online
LOTG schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Bij mij is het inderdaad profiel switchen wat het probleem is.
En 2 achtereenvolgende ritten met hetzelfde profiel gaat het wel goed?

• LOTG
Ja, dat werkt vrij consistent. Volgens mij heeft het ooit wel eens ook niet gewerkt maar ik kan mij al niet meer herinneren wanneer dat was.

Maar profiel switchen is de root cause van de meeste issues die ik heb met de software.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24

Tarin

Just plain weird.

Het kan zijn dat het volgende gebeurt:
Persoon B gaat in auto zitten; profiel van Persoon A is aktief.
Persoon B past stoelinstelling een beetje aan zodat het rempedaal bereikbaar is.
Persoon B kiest zijn eigen profiel. Huidige stoelinstelling wordt opgeslagen in profiel van Persoon A; stoelinstelling van persoon B wordt geladen.
Persoon B rijdt, komt terug, stapt uit.
Persoon A gaat in de auto zitten en kiest zijn eigen profiel. Per ongeluk door persoon B overschreven stoelinstelling wordt geladen en ingesteld.

Bij ons ging het in de ID.4 niet altijd helemaal goed in het begin dus heb ik onze 2 instellingen (ook) achter knop 1 en 2 op de zijkant van de stoel opgeslagen - die functioneren voor zover ik weet apart van de profielen.

In de ID.7 nog geen last gehad, mijn vrouw wil niet met dat slagschip rijden ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 25-08-2026 10:50 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• LOTG
Tarin schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:48:
Het kan zijn dat het volgende gebeurt:
Persoon B gaat in auto zitten; profiel van Persoon A is aktief.
Persoon B past stoelinstelling een beetje aan zodat het rempedaal bereikbaar is.
Persoon B kiest zijn eigen profiel. Huidige stoelinstelling wordt opgeslagen in profiel van Persoon A; stoelinstelling van persoon B wordt geladen.
Persoon B rijdt, komt terug, stapt uit.
Persoon A gaat in de auto zitten en kiest zijn eigen profiel. Per ongeluk door persoon B overschreven stoelinstelling wordt geladen en ingesteld.

Bij ons ging het in de ID.4 niet altijd helemaal goed in het begin dus heb ik onze 2 instellingen (ook) achter knop 1 en 2 op de zijkant van de stoel opgeslagen - die functioneren voor zover ik weet apart van de profielen.

In de ID.7 nog geen last gehad, mijn vrouw wil niet met dat slagschip rijden ;).
Dat is niet wat het probleem is, want het is goed te reproduceren zonder ook maar een keer aan de stoel bediening te komen. En het heeft ook weinig te maken met het actief wisselen van profiel. Situatie is meer Persoon A heeft als laatste gereden en Persoon B stapt in, stoel gaat niet terug of gaat naar easy entry positie en niet terug.
Profielen zijn gekoppeld aan de sleutels bij ons.

Hoe weet ik dat Persoon A niet per ongeluk de instellingen overschrijft? Omdat de stoel verder naar achteren blijft staan en hij voor die persoon ver naar voor moet juist.

Het hele profiel systeem heeft meerdere issues, en zaken worden niet goed terug gezet. Een goed voorbeeld is de persoonlijke instelling voor Ambience kleuren. Die worden na een profiel wissel mooi op wit gezet, elke keer.

• Helsie
  • Niet online
LOTG schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Dat is niet wat het probleem is, want het is goed te reproduceren zonder ook maar een keer aan de stoel bediening te komen. En het heeft ook weinig te maken met het actief wisselen van profiel. Situatie is meer Persoon A heeft als laatste gereden en Persoon B stapt in, stoel gaat niet terug of gaat naar easy entry positie en niet terug.
Profielen zijn gekoppeld aan de sleutels bij ons.

Hoe weet ik dat Persoon A niet per ongeluk de instellingen overschrijft? Omdat de stoel verder naar achteren blijft staan en hij voor die persoon ver naar voor moet juist.

Het hele profiel systeem heeft meerdere issues, en zaken worden niet goed terug gezet. Een goed voorbeeld is de persoonlijke instelling voor Ambience kleuren. Die worden na een profiel wissel mooi op wit gezet, elke keer.
Inderdaad, het is de comfort instap die wel naar achteren gaat maar niet terug naar voren gaat.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24

Tarin

Just plain weird.

Dat heb ik die paar keer dat ik de comfort instap heb gebruikt niet gemerkt, maar ik heb die functie ook weer uitgezet, was niet mijn ding.

In theorie kan het aan de gegevens in je profiel liggen - als de kleur van de verlichting ook teruggezet wordt, wordt misschien het hele in profiel af en toe overschreven met (verouderde?) gegevens vanuit je online-profiel. Dat hadden we een paar keer in de ID.4, dat heb ik daarna steeds genegeerd en uiteindelijk ergens uitgeschakeld - ik weet echter niet meer of dat in de auto of in de app/op de website gedaan heb. In de ID.7 sinds 1,5 jaar geen last gehad in elk geval.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• tinus1979
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 28-08 19:10
Ik heb de my27 model. Apple CarPlay draadloos werkt soms een paar dagen achter elkaar, maar dan ook weer een paar dagen niet. Het kan ook ineens dat hij het wel weer doet. Bedraad verbinden, doet het wel. Heel irritant. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

• Duinduiker
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-08 19:12
xxSpecxx schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:27:
We hebben onze auto sinds afgelopen vrijdag. Vanmorgen ivm had ik een vertrektijd ingesteld van 08:05. Om 07:20 ging opeens mijn alarm af.

Volgens Google kan de luchtstroom het alarm doen laten afgaan? Opmerking van Google was om interieurdetectie uit te schakelen.

Ik heb hier ook eerder berichten gelezen over alarmen maar het was me daar niet duidelijk of dat ook met klimatiseren was.

Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad (MY27)?
Ik heb vorige week hier iets geschreven over mijn alarmperikelen met de MY27. Bij mij was er geen sprake van voorklimatiseren i.i.g. Momenteel staat de auto weer bij de dealer voor verder onderzoek.

• Crusader
  • Laatst online: 16:33

Crusader

Arc Nature

tinus1979 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:37:
Ik heb de my27 model. Apple CarPlay draadloos werkt soms een paar dagen achter elkaar, maar dan ook weer een paar dagen niet. Het kan ook ineens dat hij het wel weer doet. Bedraad verbinden, doet het wel. Heel irritant. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Bij mijn MY25 heb ik dat gehad, bleek dat Bluetooth op mijn iPhone uit stond. Die is dus naast wifi ook nodig voor CarPlay.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• WoeiWoei
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:00
tinus1979 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:37:
Hier loop ik met de MY27 ook tegenaan. Wat het voor mij op lost:

- ga naar instellingen -> verbindingen

- check of wifi en wifi hotspot uit staan

- als deze uit staan, zet ze weer aan

- start CarPlay via je tennis en als hij vraagt naar welke telefoon, je iPhone selecteren.

- soms geeft dan wel het logo maar blank scherm, ik ga dan even naar homescreen van de infotainment en daarna terug en dan werkt het

Ik heb ergens gelezen dat dit permanent op te lossen moet zijn door de netwerknaam van het interne wifi netwerk aan te passen maar dat heb ik nog niet geprobeerd

[ Voor 10% gewijzigd door WoeiWoei op 26-08-2026 06:03 ]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Zag vanmorgen een berichtje voorbij komen van BYD, dacht eerst dan de ID.7 een facelift kreeg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrHmMJfgsSoA0Ldtg38xNm_RprU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/X1n6zfd71B9PDt7MilyDFDCp.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryzln7xCv90QLXD8P9HSrmhO8c8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/4AJmNV2qNhuPhTBRziKdDJNr.webp?f=user_large
https://www.notebookcheck...-10-tot-97.1378649.0.html

• xxSpecxx
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:10
Duinduiker schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

Ik heb vorige week hier iets geschreven over mijn alarmperikelen met de MY27. Bij mij was er geen sprake van voorklimatiseren i.i.g. Momenteel staat de auto weer bij de dealer voor verder onderzoek.
Ik heb sinds die eerste keer geen alarmen meer gehad. Wellicht dat het dan toch toeval is geweest. De klimatisering heeft al een aantal keer gewerkt.

• Richard84
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:15
Ik heb inmiddels de melding gekregen dat de auto bijgewerkt kan worden naar versie 6.0.1 Gisteren heb ik de update gestart alleen nu bijna 24 uur later staat er dat de update nog steeds word verwerkt en deze zo spoedig mogelijk beschikbaar is. Kan een update zo lang duren?

• lucknopfler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht kan ik de 77kwh limited edition tóch in mijn leasebudget krijgen. Dat kost mij netto zo'n 76 euro per maand extra ten opzichte van de 59kwh tourer.
Ik heb nooit elektrisch gereden en ben benieuwd of dit de moeite waard is. Uiteraard begrijp ik dat dit afhankelijk is van persoonlijke situatie en gebruik in de praktijk.

Context:
Ik kan thuis en op de zaak laden, 100km woon-werk per dag, weekend uitstapjes, 1 á 2 keer per jaar met de auto op vakantie, geen wintersport.

Overweging:
Ik ben bang dat de 59kwh voor ergernis zorgt op met name vakantieritten. Of is dit eenvoudig weg een kwestie van 1x keer extra laden op vakantie en dik 900 euro per jaar in je zak steken? Daarnaast is het extra vermogen lekker om te hebben.

Ben benieuwd naar jullie kijk en advies als ervaringsdeskundigen. Dank alvast!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:43
lucknopfler schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:11:
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht kan ik de 77kwh limited edition tóch in mijn leasebudget krijgen. Dat kost mij netto zo'n 76 euro per maand extra ten opzichte van de 59kwh tourer.
Ik heb nooit elektrisch gereden en ben benieuwd of dit de moeite waard is. Uiteraard begrijp ik dat dit afhankelijk is van persoonlijke situatie en gebruik in de praktijk.

Context:
Ik kan thuis en op de zaak laden, 100km woon-werk per dag, weekend uitstapjes, 1 á 2 keer per jaar met de auto op vakantie, geen wintersport.

Overweging:
Ik ben bang dat de 59kwh voor ergernis zorgt op met name vakantieritten. Of is dit eenvoudig weg een kwestie van 1x keer extra laden op vakantie en dik 900 euro per jaar in je zak steken? Daarnaast is het extra vermogen lekker om te hebben.

voor dat geld zou ik de grotere batterij en meer power nemen. of als je dat niet nodig vind de auto completer aankleden

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 21:23

Context:

Overweging:

Persoonlijk vind ik een grotere accu prettig, maar waarom kan ik niet echt verdedigen. Ik heb nu een 79kWh accu in de ID.3 die ik rij en voorheen een 58kWh. Ik hoef nu minder vaak aan laden te denken, kan wat makkelijker harder en verder rijden, vind het extra vermogen erg fijn. Kortom, ik ben blij met de extra flexibiliteit die het mijn (psychologisch) geeft. Mijn keuze zou dus een grotere accu, met als bonus meer vermogen en als nadeel extra gewicht, zijn.

Blijft de vraag wat het voorkomen van ergernis jou waard is.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:02

Context:

Overweging:

Je maakt alleen lange reizen in de warme periode en dan is de vraag hoe vaak stop je nu. Met 59kwh kan je zeker 2 tot 2,5 uur doorrijden op de snelweg. Je moet zelf bepalen wat je anders voor 800 euro kan doen. De rust, ruimte en comfort krijg je bij beide _/-\o_

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Context:

Overweging:

Heb je deze post van mij gelezen: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" ?
Aangenomen dat je gewoon kunt snelladen op kosten van de baas en de auto thuis 'gewoon' elke avond aan de lader hangt tot 80% of 90%. Dat maakt netto 41 kWh wat je meestal gebruikt (80% -> 10% SoC). En voor geplande langere trips laadt je tot 100% en heb je 53 kWh netto (100% -> 10% SoC). Dat maakt iets van 190 km in de winter als je én flink doorrijdt (snelweg) én voorverwarmd zonder aan de lader te hangen (bij 41 kWh). En 240 km in de zomer met rustig rijden (ook 41 kWh).
Voor mij zou dat voldoende zijn mits het snelladen mij snel genoeg gaat mocht ik wel eens verder willen rijden. Maar ik kan de trips van 240 km zonder dat ik thuis kan laden m.u.v. de autovakanties echt op twee handen tellen per jaar (als het niet één hand is).
Je kunt jezelf de vraag stellen: is €912 per jaar jou het waard om wat minder frequent aan snelladers te staan?
Voor mij is dat ruim voldoende om twee extra verlofdagen te kopen én twee extra hotelovernachting als ik al in één dag de zomervakanties zou gaan rijden.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Context:

Overweging:

Ik denk dat je deze afweging alleen zelf kunt maken want er zijn veel redenen te bedenken waarom je een 77kwh zou bestellen en hetzelfde geldt voor de 59kwh. Over de complete looptijd (4-5 jaar?) is het met 4-5000 euro toch wel erg veel geld. In hoeverre dat het ontzorgde van de 77kwh op vakanties (want zo te lezen heb je het verder niet nodig) en het extra vermogen waard is, kun je denk ik alleen zelf bepalen.

• renedg73
Nano2009 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je deze afweging alleen zelf kunt maken want er zijn veel redenen te bedenken waarom je een 77kwh zou bestellen en hetzelfde geldt voor de 59kwh. Over de complete looptijd (4-5 jaar?) is het met 4-5000 euro toch wel erg veel geld. In hoeverre dat het ontzorgde van de 77kwh op vakanties (want zo te lezen heb je het verder niet nodig) en het extra vermogen waard is, kun je denk ik alleen zelf bepalen.
Zit er tussen deze twee ook geen verschil in laad snelheden?

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
renedg73 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:27:
[...]

Zit er tussen deze twee ook geen verschil in laad snelheden?
Jawel, maar allebei laden ze de accu vol in nagenoeg dezelfde tijd (al heb je in de 77kwh versie dan natuurlijk meer stroom bijgeladen). Op vakanties heb je daarom met een 59kwh wat extra stops nodig van 20-25 minuten om hem vol te laden tegenover de 77kwh. Als je verder de extra capaciteit nooit/nagenoeg nooit nodig hebt, dan kun je jezelf afvragen of die 1000 euro per jaar die 2 tot 4 stops besparing op één a twee dagen per jaar het waard is (zoals @True hierboven ook al aangeeft).

Ik snap dat veel mensen kiezen voor comfort van een grote(re) accu. Vooral als het budget/financiële middelen dit toelaat. Maar met de steeds hoger wordende bijtelling voor elektrische auto's, denk ik dat het verstandig is dat er ook kritisch gekeken wordt naar wat iemand daadwerkelijk nodig heeft. Als 99,9% van alle ritten te maken is met een kleinere accu en je kunt thuis én op kantoor laden, dan vind ik het persoonlijk zonde om zoveel geld uit te geven aan een grotere accu. Vooral als je kijkt hoe de laadinfrastructuur zich in Europa ontwikkelt. Maar dit is mijn persoonlijke mening en zoals eerder al aangegeven; snap ik het heel goed als mensen andere keuzes maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Nano2009 op 26-08-2026 12:57 ]

• renedg73
Nano2009 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Jawel, maar allebei laden ze de accu vol in nagenoeg dezelfde tijd (al heb je in de 77kwh versie dan natuurlijk meer stroom bijgeladen). Op vakanties heb je daarom met een 59kwh wat extra stops nodig van 20-25 minuten om hem vol te laden tegenover de 77kwh. Als je verder de extra capaciteit nooit/nagenoeg nooit nodig hebt, dan kun je jezelf afvragen of die 1000 euro per jaar die 2 tot 4 stops besparing op één a twee dagen per jaar het waard is (zoals @True hierboven ook al aangeeft).

Ik snap dat veel mensen kiezen voor comfort en een grote(re) accu. Vooral als het budget/financiële middelen dit toelaat. Maar met de steeds hoger wordende bijtelling voor elektrische auto's, denk ik dat het verstandig is dat er ook kritisch gekeken wordt naar wat iemand daadwerkelijk nodig heeft. Als 99,9% van alle ritten te maken is met een kleinere accu en je kunt thuis én op kantoor laden, dan vind ik het persoonlijk zonde om zoveel geld uit te geven aan een grotere accu. Vooral als je kijkt hoe de laadinfrastructuur zich in Europa ontwikkelt. Maar dit is mijn persoonlijke mening en zoals hierboven al aangegeven, snap ik het heel goed als mensen andere keuzes maken.
ook vind ik het wel fijn dat ik niet elke dag in normale weken hoef te laden (palen in wijk redelijk beperkt) ik had hiervor een q4 35 die moest elke dag wel aan lader met woon werk verkeer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
renedg73 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

ook vind ik het wel fijn dat ik niet elke dag in normale weken hoef te laden (palen in wijk redelijk beperkt) ik had hiervor een q4 35 die moest elke dag wel aan lader met woon werk verkeer
Jij hebt een heel ander perspectief omdat je niet thuis kunt laden.
NFI, maar dat vind ik op geen enkele manier serieus vergelijkbaar met de casus waarover gediscussieerd werd.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 26-08-2026 12:09 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58

Lancer

What the......

Spekkie99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Je maakt alleen lange reizen in de warme periode en dan is de vraag hoe vaak stop je nu. Met 59kwh kan je zeker 2 tot 2,5 uur doorrijden op de snelweg. Je moet zelf bepalen wat je anders voor 800 euro kan doen. De rust, ruimte en comfort krijg je bij beide _/-\o_
Bekijk het zo, voor dat geld kun je ook met de trein op vakantie en ter plekke een dinosap auto huren om lokaal rond te crossen. Helemaal geen laadstress op vakantie en met de trein kan ik iedereen aanbevelen. Lekker onderweg gewoon even op en neer kunnen lopen, geen file, geen tolpoorten en koffie wanneer je daar trek in hebt. (Zeker met kinderen)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• -tom-562
  • Laatst online: 19:01

-tom-562

Oliesjeik

Nano2009 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Dit dus, ik zou de 4/5k lekker in mijn zak houden. Op zo'n vakantierit (naar b.v. zuid Frankrijk) scheelt je dat een enkele reis maximaal 2x laden ofzo (als het dat al is..). Ik zou de kleine accu nemen en die vol hangen met opties, daar heb je elke dag plezier van

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Helsie
  • Niet online
Ik vind het met mijn 86kWh heerlijk dat ik bij een keertje vergeten te stekkeren niet zo snel een probleem heb voor een rit de dag erna. Natuurlijk kan een snellader dat oplossen, maar juist het nooit meer onderweg hoeven stoppen (icm thuislader) is een belangrijke pre boven een dinosap auto (naast het rijcomfort). :-)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
17 kWh/100 km is haalbaar met de ID.7, maar lange ritten bij de zomervakantie is vrijwel altijd tot 130 km/u (of meer in DE) nadat je een grensovergang passeert. Met 59 kWh heb je van 100% -> 10% SoC (alleen eerste stint) 53 kWh tot je beschikking dat is met 17 kWh/100 km een 310 km. Maar in de praktijk is het na de eerste stint laden tot 80% wat 70% effectief gebruik van de accu maakt en resulteert in 41 kWh. Dat is 240 km, maar alleen als je ook maar 100 km/u gaat rijden, iets wat ik echt maar zeer zelden hoor voor vakantieritten.

Je moet eerder aan 18,5 tot 19 kWh/100 km denken voor 130 km/u met airco (als het niet nog net iets hoger is). Dat maakt met 41 kWh netto 220 kilometer of 1:45 tot 2 uur.

Dus kun je 2 tot 2,5 uur doorrijden? Ja, de eerste stint, kun je dit zoals jij stelt "zeker", nee ik ben er vrij zeker van dat het leeuwendeel van de vakantiegangers frequenter moet laden met een 59 kWh model dan elke 2 tot 2,5 uur.

De vraag blijft of de berijder in kwestie dat natuurlijk een probleem vindt ;)

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40
True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

17 kWh/100 km is haalbaar met de ID.7, maar lange ritten bij de zomervakantie is vrijwel altijd tot 130 km/u (of meer in DE) nadat je een grensovergang passeert. Met 59 kWh heb je van 100% -> 10% SoC (alleen eerste stint) 53 kWh tot je beschikking dat is met 17 kWh/100 km een 310 km. Maar in de praktijk is het na de eerste stint laden tot 80% wat 70% effectief gebruik van de accu maakt en resulteert in 41 kWh. Dat is 240 km, maar alleen als je ook maar 100 km/u gaat rijden, iets wat ik echt maar zeer zelden hoor voor vakantieritten.

Je moet eerder aan 18,5 tot 19 kWh/100 km denken voor 130 km/u met airco (als het niet nog net iets hoger is). Dat maakt met 41 kWh netto 220 kilometer of 1:45 tot 2 uur.

Dus kun je 2 tot 2,5 uur doorrijden? Ja, de eerste stint, kun je dit zoals jij stelt "zeker", nee ik ben er vrij zeker van dat het leeuwendeel van de vakantiegangers frequenter moet laden met een 59 kWh model dan elke 2 tot 2,5 uur.

Ben ik helemaal met je eens.

Hier een foto hoe het verbruik omhoog schiet als je wat vlotter (+/- 160 Km/h) richting de vakantie bestemming rijdt. Dan is een kleine accu echt snel leeg hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxNN8x-3WZfATNJZCPyaIRGFsqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WQ8LDEM0v8p5HJgN3w4jdpc.jpg?f=fotoalbum_large

• Spekkie99
True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Afgelopen zomer was de auto altijd eerder bij de 80% dan dat wij zo ver waren om weer verder te rijden dus regelmatig de schuif naar 90 of 100% gezet met de 77kwh accu.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Afgelopen zomer was de auto altijd eerder bij de 80% dan dat wij zo ver waren om weer verder te rijden dus regelmatig de schuif naar 90 of 100% gezet met de 77kwh accu.
Dat kan natuurlijk en is mogelijk maar:
  • EVs zijn over het algemeen zeer inefficiënt in het snelladen boven die 80% SoC in vergelijking met de laadsnelheid hieronder, de ID7 is daar geen uitzondering in.
  • de laadsnelheid wordt meestal door fabrikanten in tijd uitgezet bij de meest optimale laadomstandigheden tussen 10% en 80%
  • er zijn meerdere CPOs die snelladers exploiteren en hier bewust boven de 80% kleeftarieven ingesteld hebben
  • over het algemeen wordt het als onwenselijk en onaardig bestempeld door EV-rijders om een EV aan een snellader te hangen (en laten hangen) boven de 80% SoC, natuurlijk niet zo relevant als het rustig is, maar peak hours tijdens de zomervakanties is het echt wel drukker, zeker bij de wat kleinere snellaadplekken
Dit alles nog volledig los van het feit dat ik niets kan vinden over hoe lang jij graag pauzeert bij je lange ritten. En deel je ook niet met welke SoC je de auto aan de snellader hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 26-08-2026 12:58 ]

• Spekkie99
True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Dat kan natuurlijk en is mogelijk maar:
  • EVs zijn over het algemeen zeer inefficiënt in het snelladen boven die 80% SoC in vergelijking met de laadsnelheid hieronder, de ID7 is daar geen uitzondering in.
  • de laadsnelheid wordt meestal door fabrikanten in tijd uitgezet bij de meest optimale laadomstandigheden tussen 10% en 80%
  • er zijn meerdere CPOs die snelladers exploiteren en hier bewust boven de 80% kleeftarieven ingesteld hebben
  • over het algemeen wordt het als onwenselijk en onaardig bestempeld door EV-rijders om een EV aan een snellader te hangen (en laten hangen) boven de 80% SoC, natuurlijk niet zo relevant als het rustig is, maar peak hours tijdens de zomervakanties is het echt wel drukker, zeker bij de wat kleinere snellaadplekken
Dit alles nog volledig los van het feit dat ik niets kan vinden over hoe lang jij graag pauzeert bij je lange ritten. En deel je ook niet met welke SoC je de auto aan de snellader hangt.
Oef zeg, ik had gewoon even meer praktische benadering. Zag er zat die wel door gingen tot 100% en wil niet gelijk oordelen, wie weet hadden ze dat voor de volgende stretch ook wel echt nodig om die zeker te kunnen halen. Heb vakantie en dat begint als ik weg rij maar snap dat dit niet voor iedereen werkt.

• Knul
  • Laatst online: 28-08 20:17
Joh, als ik na een maaltijd nog even zit te kleien laad ik 'm ook wel door naar 90% met de snellader. Al het extra wat er in komt tijdens een laadstop is winst, kan je in de volgende stint langer door.

@True die 19kWh/100km haal je alleen in de zomer, in de herfst/winter zit ik met 130km/h tussen de 21 en 23kWh. Dan haal je de twee uur tussen stints niet met een 58kWh.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Knul schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:41:
Joh, als ik na een maaltijd nog even zit te kleien laad ik 'm ook wel door naar 90% met de snellader. Al het extra wat er in komt tijdens een laadstop is winst, kan je in de volgende stint langer door.

@True die 19kWh/100km haal je alleen in de zomer, in de herfst/winter zit ik met 130km/h tussen de 21 en 23kWh. Dan haal je de twee uur tussen stints niet met een 58kWh.
Casus ging om de zomervakantie, maar inderdaad dan ben je gewoon stukken minder efficiënt ;)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:08

Context:

Overweging:

Ik zou de 77kwh versie nemen. Het extra vermogen is prettig en daar zou ik dagelijks al profijt van hebben. Daarnaast zijn de praktijk kilometers van de 59kwh net te weinig voor een stint om het comfortabel te maken. Helemaal omdat je zelden de 80-10% range kan rijden, omdat je ook afhankelijk bent van de locatie van snellaadstations. En dat de ID.7 niet zo snel laadt helpt ook niet mee.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:50
Afweging grote of kleine batterij en welk vermogen is toch niet echt een specifiek ID.7-vraagstuk? Iedereen redeneert toch vanuit zijn eigen situatie. Elke usercase is dus weer anders. Enige dat je zeker weet is dat je met de ID.7 sowieso een fijne auto hebt waar hopelijk snel de Android-bugs uit zijn. Voor de rest: maak je eigen afweging.

Catch my drift?

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Spekkie99 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:42:
Hier dezelfde ervaring. Vaak genoeg gehad dat ik verbaasd was over hoe ver de ID.7 al geladen was (of over hoe lang ik gedaan had over m'n koffie). ;)

Heb nog nergens gemerkt dat men iets vindt van het doorladen boven de 80%. Heb er genoeg boven de 80% gezien. Ook mensen die per se op een 300kW paal stonden te wachten en de vrije 150kW palen voorbij reden omdat ze in een KIA met 200kWh piekvermogen reden. :+

Wat ik wel nog mis in de discussie: deze zomer heb ik voor het eerst een aantal keer kort moeten wachten tot ik aan de lader kon omdat alles bezet was (voornamelijk door Nederlanders). Ik voorzie met de Pseudo-Eindheffing per 1 januari dat er zeer snel heel veel extra elektrische voertuigen bij komen en dat dit sneller gaat dan het bijplaatsen van nieuwe snelladers.

[ Voor 14% gewijzigd door Flieger op 26-08-2026 15:55 ]

• Helsie
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:30:
Afweging grote of kleine batterij en welk vermogen is toch niet echt een specifiek ID.7-vraagstuk? Iedereen redeneert toch vanuit zijn eigen situatie. Elke usercase is dus weer anders. Enige dat je zeker weet is dat je met de ID.7 sowieso een fijne auto hebt waar hopelijk snel de Android-bugs uit zijn. Voor de rest: maak je eigen afweging.
Wat je in jouw situatie nodig hebt, is zeker persoonlijk. Toch kunnen ervaringen hier wel degelijk een case maken voor een hogere accu, door ID.7 specifieke ervaringen. Het wordt m.i. dus wel een ID.7-vraagstuk als het gaat om specifieke combinaties van (praktijk) <auto(-verbruik)> met <accu capaciteit>.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:08
Flieger schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

dat er zeer snel heel veel extra elektrische voertuigen bij komen en dat dit sneller gaat dan het bijplaatsen van nieuwe snelladers.
Dat horen we al jaren en heb niet het idee dat de drukte bij snelladers in hoogseizoen nou heel veel erger is dan voorgaande jaren. Het zal waarschijnlijk blijven knellen gezien de piekdrukte, dat is met benzine tanken langs de snelweg op zwarte zaterdag net zo.

• Phrenesis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-08 15:57
Flieger schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Wat ik wel nog mis in de discussie: deze zomer heb ik voor het eerst een aantal keer kort moeten wachten tot ik aan de lader kon omdat alles bezet was (voornamelijk door Nederlanders). Ik voorzie met de Pseudo-Eindheffing per 1 januari dat er zeer snel heel veel extra elektrische voertuigen bij komen en dat dit sneller gaat dan het bijplaatsen van nieuwe snelladers.
Ik heb deze zomer in Duitsland tijdens zwarte zaterdag, 1 keer minder dan een minuut moeten wachten en alleen omdat ik een Ionity abonnement had (die van mij is niet lease) en het veel duurder zou zijn om bij een andere aanbieder te laden. Ik neem tenminste aan dat lease rijders overal mogen laden?

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
VidaR-9 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:01:
Dat horen we al jaren en heb niet het idee dat de drukte bij snelladers in hoogseizoen nou heel veel erger is dan voorgaande jaren. Het zal waarschijnlijk blijven knellen gezien de piekdrukte, dat is met benzine tanken langs de snelweg op zwarte zaterdag net zo.
De voorspellingen en realisatie van het aandeel elektrische voertuigen in de nieuw verkopen liepen inderdaad de afgelopen jaren nogal uiteen. Nu is er door Eindheffing echter geen ontkomen meer aan voor de meesten.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Phrenesis schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Ik heb deze zomer in Duitsland tijdens zwarte zaterdag, 1 keer minder dan een minuut moeten wachten en alleen omdat ik een Ionity abonnement had (die van mij is niet lease) en het veel duurder zou zijn om bij een andere aanbieder te laden. Ik neem tenminste aan dat lease rijders overal mogen laden?
offtopic:
Foute aanname:
  • niet elke zakelijke leaser mag snelladen
  • niet elke zakelijke leaser mag laden buiten NL
  • niet elke zakelijke lease kan overal laden met de geleverde laadpas (bijv. laadpas dus geen Ionity/Tesla/dergelijke semi-gesloten laadpleinen)

• Phrenesis
  • Laatst online: 27-08 15:57
True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
offtopic:
Foute aanname:
  • niet elke zakelijke leaser mag snelladen
  • niet elke zakelijke leaser mag laden buiten NL
  • niet elke zakelijke lease kan overal laden met de geleverde laadpas (bijv. laadpas dus geen Ionity/Tesla/dergelijke semi-gesloten laadpleinen)
Aha, weer wat geleerd!

• DaMenaz
Helsie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Wat je in jouw situatie nodig hebt, is zeker persoonlijk. Toch kunnen ervaringen hier wel degelijk een case maken voor een hogere accu, door ID.7 specifieke ervaringen. Het wordt m.i. dus wel een ID.7-vraagstuk als het gaat om specifieke combinaties van (praktijk) <auto(-verbruik)> met <accu capaciteit>.
Mja. Maar dat staat ook op ev-database.org.

https://ev-database.org/nl/#group=vehicle-group&volkswagen=1&size-e=1&rs-pr=10000_100000&rs-er=0_1000&rs-ld=0_1000&rs-ac=2_23&rs-dcfc=0_400&rs-ub=10_200&rs-tw=0_3000&rs-ef=100_350&rs-sa=-1_5&rs-w=1000_3500&rs-c=0_5000&rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

Catch my drift?

• lucknopfler
  • Laatst online: 18:29
Je kan alles opzoeken en dat heb ik uiteraard gedaan. De ervaring van andere mensen is voor mij nog steeds erg waardevol. Juist ' waarde' is IMO niet altijd uit te drukken in platte cijfers.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:35
Kleine of grotere accu. Voor alle scenario’s is een case te bouwen en afhankelijk wat je belangrijk vind zal de een of de ander belangrijker voor je zijn. Ik rij al lang elektrisch dus ik weet voor mij persoonlijk wat ik het belangrijkste vind. Dat zal voor de meeste Tweakers hier waar de id.7 niet de eerste stekker auto is wel zo zijn.

Voor nieuwe bestuurders van elektrische auto is het lastiger voor de meeste. Het kiezen van een accupakket die in het midden ligt (niet de kleinste of de grootste) zou ik dan adviseren. Heb je te weinig naar je zin, dan is het verschil niet enorm met een grotere accu waardoor je er gedurende de lease er niet mee zou kunnen leven. Is die toch iets te groot, dan weet je het voor de volgende keer😉

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Even over de stoelen die niet naar de stand terug gaan na indrukken rempedaal. Ik heb een my26 en vandaag ging hij na lange tijd niet terug naar de postitie. Alleen viel me iets op. Ik trapte op de rem en verschoof op de stoel. Daarna bij de bso nog eens geprobeerd en jawel hij bewoog niet terug. Oftewel te veel tegendruk zorgt er voor dat de stoel niet beweegt naar zijn orginele positie. Wellicht verklaard dit de issue die sommige lijken te hebben?

• LOTG
Bij mij is de 6.0.1 update ook beschikbaar en ik heb de installatie gestart. Ik heb een notificatie gekregen op mijn telefoon dat hij bezig is met de installatie maar ik zie nergens dat hij bezig is met installeren. Display in de auto is uit en de app zegt ook niets. Het zou +-50 minuten duren, maar is ondertussen al ruim er over heen. Hoe weet ik nu of die klaar is aangezien je heb op slot moet laten?

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Ik overweeg ook de Limited Edition Plus 59 kWh batterij met Aquamarine Blue metallic kleur en opties (althans standaard eigenlijk) Assistance Pakket Plus - Comfort Pakket - Exterieur Pakket en dan met styling zwarte velgen.

Alleen het is voor mij lastig vwb ook de batterij keuze.. zit ook met lease budget eigenlijk en geen ervaring nu met elektrisch rijden (rij nu Skoda Octavia Combi) en rij zeker 650-700 op tank.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:53
Kan je makkelijk laden en hoeveel km per dag/aan een stuk?

Op een lading zal je rond de 250-350km komen, uiteraard minder dan je ICE.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:01
True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
offtopic:
Foute aanname:
Ik weet niet of het bekend is, maar ik kwam er pas achter dat ik in de Tesla app de laadpas van de leasemaatschappij (in mijn geval Ayvens) als betaalmiddel kan toevoegen. Er stond een hele lijst aan laadpas aanbieders bij. Daarmee kan ik gewoon bij Tesla laden en gaat de afrekening toch via de leasemaatschappij in plaats van dat het op mijn creditcard staat en ik de kosten moet declareren.

• StenilsoN
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

*En dat is de crux ook, die laadsnelheid wegzetten in praktijksituaties is erg lastig, ik ben gewend om nooit op mijn auto te hoeven wachten, omdat de auto altijd al weer genoeg stroom heeft als ik klaar ben met pauzeren. Hoe die ervaring zou zijn met een 59 kWh model én trager laden durf ik niet te zeggen.
Mijn ervaring op vakantie met de 59 kWh versie is dat ik eigenlijk bijna niet heb moeten wachten tot de auto vol genoeg was. Dat waren dan wel stops met het gezin met twee kinderen, waarbij we wat eten/drinken halen en sanitaire stop doen. Soms was de auto nog voller dan eigenlijk nodig was als we terug bij de auto kwamen.

Laden van 12-80% duurt ongeveer 26 minuten (StenilsoN in "Het grote Volkswagen ID.7 topic").

Ik denk dat als ik alleen in de auto lange afstanden zou moeten rijden, mijn stop voor eten/drinken etc korter zou zijn en ik waarschijnlijk wat vaker op de auto moet wachten voordat ik verder kan. Maar voor vakantie, waar we het op het gemakje doen, is het voor mij prima bevallen.

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 12:26
StenilsoN schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 00:19:
[...]

Ik weet niet of het bekend is, maar ik kwam er pas achter dat ik in de Tesla app de laadpas van de leasemaatschappij (in mijn geval Ayvens) als betaalmiddel kan toevoegen. Er stond een hele lijst aan laadpas aanbieders bij. Daarmee kan ik gewoon bij Tesla laden en gaat de afrekening toch via de leasemaatschappij in plaats van dat het op mijn creditcard staat en ik de kosten moet declareren.
Begint het nummer van je pas met NL-MTE-xxx? Ik wist namelijk wel dat mensen met een Eneco laadpas deze konden koppelen in de Tesla app.

[ Voor 8% gewijzigd door Bramji 117 op 27-08-2026 07:16 ]

• StenilsoN
Bramji 117 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:16:
[...]

Begint het nummer van je pas met NL-MTE-xxx? Ik wist namelijk wel dat mensen met een Eneco laadpas deze konden koppelen in de Tesla app.
Nee, NL-TCE volgens mij

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-08 09:32
Praktijk test 77kWh geen WP 20" velgen nu na een jaar 41Kkm gemiddeld verbruik 18.1 kWh/100km. Ik rij 90% snelweg met de TA altijd op 130 (niet dat je het overal kunt rijden).

En ik bof, kan/mag overal laden van Ayvens in Europa.

• tinus1979
Crusader schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Bij mijn MY25 heb ik dat gehad, bleek dat Bluetooth op mijn iPhone uit stond. Die is dus naast wifi ook nodig voor CarPlay.
Yes met wifi extra aan lukt het tot nu toe wel. Hopelijk blijft het zo.

• tinus1979
WoeiWoei schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:02:
[...]

Hier loop ik met de MY27 ook tegenaan. Wat het voor mij op lost:

- ga naar instellingen -> verbindingen

- check of wifi en wifi hotspot uit staan

- als deze uit staan, zet ze weer aan

- start CarPlay via je tennis en als hij vraagt naar welke telefoon, je iPhone selecteren.

- soms geeft dan wel het logo maar blank scherm, ik ga dan even naar homescreen van de infotainment en daarna terug en dan werkt het

Ik heb ergens gelezen dat dit permanent op te lossen moet zijn door de netwerknaam van het interne wifi netwerk aan te passen maar dat heb ik nog niet geprobeerd
Heb wifi aangezet, toen werkte het wel 👍. Icm met Bluetooth dan

• DaMenaz
Beter. Ik heb ook Travelcard. Straks eens proberen. _/-\o_

Catch my drift?

• Peter_pan
  • Laatst online: 28-08 07:41
StenilsoN schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 00:19:
[...]

Ja klopt, goed om te benoemen. Ook ik heb de laaddruppel van Ayvens als betaalmiddel in de Tesla app toegevoegd. Dan kun je laden bij Tesla supercharger met de Tesla app, terwijl de laadkosten rechtstreeks via Ayvens gaan. Een aantal keer (met enige tegenzin) gedaan omdat in Frankrijk ik diverse keren teleurgesteld was in de Ionity snelladers. Iedere keer was er weer wat niet functionerende paal, of laadsnelheid 30kW ipv 200kW. Bij Tesla de meest betrouwbare snellaad resultaten: daar nooit problemen gehad.

• emqu
  • Laatst online: 10:04
True schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:57:
[...]

Als ik de rubberen mat los heb en ik kijk tussen wat montage gaatjes bij de QI-charger door zie ik ook gewoon een ventilator zitten. De QI-charger wordt dus gekoeld.

Maar mijn ervaring is draadloos Android Auto + QI-chargen = een hete telefoon. Ik heb hierom gewoon draadloos laden uitgeschakeld (gelukkig kan dat bij deze generatie VAG weer, bij mijn Octavia 4 kon dat niet) en koppel dan de telefoon wel even met een kabeltje. Snel laden en bedraad AA.
Ik rij al 2,5 jaar met verschillende telefoons en eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met het draadloos laden. Ja, de telefoons worden warm en in combinatie met AA wordt de batterij nauwelijks daadwerkelijk opgeladen, maar voor mij werkt het net voldoende.
Nu heb ik echter een nieuwe Pixel 11 telefoon en die laadt vaker niet dan wel op het standaard matje in de auto. Dus ik wil in het telefoonvakje een MagSafe "laad-schijfje" met USB-C kabeltje neerleggen.

Maar hoe schakel je het draadloos laden van de auto uit? Ik heb overal (?) gezocht, maar kan het niet vinden... :-( (het is een 1st edition)

• Spekkie99
emqu schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Ik rij al 2,5 jaar met verschillende telefoons en eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met het draadloos laden. Ja, de telefoons worden warm en in combinatie met AA wordt de batterij nauwelijks daadwerkelijk opgeladen, maar voor mij werkt het net voldoende.
Nu heb ik echter een nieuwe Pixel 11 telefoon en die laadt vaker niet dan wel op het standaard matje in de auto. Dus ik wil in het telefoonvakje een MagSafe "laad-schijfje" met USB-C kabeltje neerleggen.

Maar hoe schakel je het draadloos laden van de auto uit? Ik heb overal (?) gezocht, maar kan het niet vinden... :-( (het is een 1st edition)
Mijn pixel 10 heeft dat ook maar laad veel beter als ik hem op de kop/achterstevoren er op leg, laadpoort naar de motorkap dus, scherm gewoon naar boven.

Er is een setting ergens in het menu om draadloos laden uit te zetten hoor.

Ik heb nu wel dat de fan die er blijkbaar onder zit lawaai aan het maken is. Heb de stofzuiger er al op gehad maar heeft niet veel geholpen, er is vast iets in gevallen of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Spekkie99 op 27-08-2026 20:22 ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

tinus1979 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Yes met wifi extra aan lukt het tot nu toe wel. Hopelijk blijft het zo.
Apple's CarPlay vereist zowel Bluetooth als Wifi :-)

• emqu
Spekkie99 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

...

Er is een setting ergens in het menu om draadloos laden uit te zetten hoor.

...
maar waar vind ik die setting dan? Tot nu toe niet kunnen vinden.

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-08 10:41
Peter_pan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Ja klopt, goed om te benoemen. Ook ik heb de laaddruppel van Ayvens als betaalmiddel in de Tesla app toegevoegd. Dan kun je laden bij Tesla supercharger met de Tesla app, terwijl de laadkosten rechtstreeks via Ayvens gaan. Een aantal keer (met enige tegenzin) gedaan omdat in Frankrijk ik diverse keren teleurgesteld was in de Ionity snelladers. Iedere keer was er weer wat niet functionerende paal, of laadsnelheid 30kW ipv 200kW. Bij Tesla de meest betrouwbare snellaad resultaten: daar nooit problemen gehad.
Ayvens power app al geprobeerd? Geen laaddruppel of andere apps (zoals Tesla) nodig. Dekking in heel Europa.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik gooi 'm er weer even opnieuw in:
Ik zie het wel vaker langskomen, nieuwe ID.7 rijders die ook nieuw zijn op Tweakers. Op het subforum Mobiliteit is er een heel scala aan relevante topics die ook veel raakvlak hebben met de dagelijkse (of minder dagelijkse) dingen die we ook met de ID.7 ervaren.
In het kort zijn deze topics wel een aanrader:

Voor vragen over het thuisladen, kan je hier terecht: Thuisladen van je EV deel 2 specifieke vragen over de ID.7 en het laden van de ID.7 kun je natuurlijk ook hier stellen, maar algemene zaken kun je beter daar bespreken.

Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 vooral handig als de ID.7 je eerste BEV is.

Ervaringen over lange ritten (voor zo ver er lange ritten bestaan voor de ID.7 ;)): Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa - handig voor welke laadpas je in welk land moet hebben en waar je eventueel voor moet opletten.

Daarnaast zijn er ook topics over zaken zoals netcongestie en dergelijke zaken (Netcongestie: wat is het probleem precies? en De zonnepanelen-boete zijn daarvoor bijv. wel relevant). Zullen we het in dit topic gewoon hoofdzakelijk over de ID.7 houden?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58

Lancer

What the......

Gister is de auto binnengewest voor een nieuwe sideskirt, die was er in de fabriek nogal lomp op gezet waardoor een aantal clips waren afgebroken en de bovenste rand die tegen de carrosserie aan gelijmd zit onder spanning stond. Dat ging goed totdat het buiten boven de 35 graden werd.

Remote parking heeft het altijd goed gedaan tot een paar weken geleden en voor betere compatibiliteit voor mijn laadpaal thuis zouden ze een software update doen. Update mislukt, want de communicatiemodule was kapot. Die heb ik best wel vaak gezien in dit topic. Symptomen die ik had:
  1. Auto "vergeet" de telefoon voor de parkeerapp
  2. Pairen met de parkeerapp lukt niet
  3. "Accepteren" venster in de app blijft terugkomen als er wel verbinding is
  4. Auto ontgrendelen werkt niet of duurt lang
In de laatste 5.6 software update zit ook een update voor de boordlader die de compatibiliteit met o.a. de Wallbox lader zou moeten verbeteren. Ik heb namelijk nogal eens dat het laden in storing gaat als ik het laden op de Wallbox pauzeer en later weer verder laat gaan.

In de updatepoging hadden ze ook de boordcomputer gereset. Dan heeft VW een schijnbaar mooie feature dat je instellingen "in de cloud" zijn opgeslagen. Stoelpositie ed kwam idd automatisch terug, maar niet alle settings zijn opgeslagen, zo ondervond ik bij een 50km bord op een parallelweg naast de snelweg. Je weet eerst niet wat je overkomt met een split second later "het zal toch niet...". Idd dat soort settings was niet teruggezet.

Trouwens ook de kofferbakmat maar eens vervangen door een hoogpolige Kovvar mat (zelfde als in het passagierscompartiment ligt). De laptoptas schuift nu een stuk minder makkelijk, ik kan beter bij het vak onder de laadvloer en de papierdikke bekleding die VW heeft aangebracht wordt zo ontzien.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

• Helsie
  • Niet online
LOTG schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:52:
Bij mij is de 6.0.1 update ook beschikbaar en ik heb de installatie gestart. Ik heb een notificatie gekregen op mijn telefoon dat hij bezig is met de installatie maar ik zie nergens dat hij bezig is met installeren. Display in de auto is uit en de app zegt ook niets. Het zou +-50 minuten duren, maar is ondertussen al ruim er over heen. Hoe weet ik nu of die klaar is aangezien je heb op slot moet laten?
Bij mij gaf de telefoon app een notificatie dat de update was afgerond. :-) Maar aangezien de jouwe inmiddels wel klaar is, post ik dit vooral voor anderen die de update nog moeten doen. :-D

[ Voor 9% gewijzigd door Helsie op 28-08-2026 12:41 ]

• LOTG
Helsie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Bij mij gaf de telefoon app een notificatie dat de update was afgerond. :-) Maar aangezien de jouwe inmiddels wel klaar is, post ik dit vooral voor anderen die de update nog moeten doen. :-D
Ik ben na 3 uur maar eens gaan kijken en toen kreeg ik ook pas de melding na dat de auto dus aan was.

Overigens synchroniseert momenteel de SOC niet met de telefoon. Geen error en volgens de app is de ook gesynchroniseerd met de auto maar hij update niet.

• Helsie
  • Niet online
LOTG schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Ik ben na 3 uur maar eens gaan kijken en toen kreeg ik ook pas de melding na dat de auto dus aan was.

Overigens synchroniseert momenteel de SOC niet met de telefoon. Geen error en volgens de app is de ook gesynchroniseerd met de auto maar hij update niet.
Heb je er al mee gereden na de update? Bij mij was dat kort na de update ook even, maar dat was opgelost toen ik ermee ging rijden/nadat ermee gereden was.

• LOTG
Helsie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Heb je er al mee gereden na de update? Bij mij was dat kort na de update ook even, maar dat was opgelost toen ik ermee ging rijden/nadat ermee gereden was.
Ja dat is hoe ik zeker weet dat het niet werkt, +- 100km er mee gereden. Staat nu wel al weer een dag dus misschien straks naar huis weer wel.

Verder wel geen problemen uitgezonderd de profiel issues die deze update inderdaad niet verhelpt.

[ Voor 11% gewijzigd door LOTG op 28-08-2026 13:38 ]

• Knul
  • Laatst online: 28-08 20:17
Vanochtend was het homescreen van mijn infotainment en alle iconen ineens magisch gereset naar default. Even gecheckt bij het profiel van mijn vriendin, daar was exact hetzelfde gebeurd. Volgens mij is dat hier wel vaker voorbij gekomen, goed irritant... was juist tevreden over de indeling zoals ik had.

Welja, net alles zo goed mogelijk teruggezet, hoop dat dit gelijk de laatste keer was. Software versie 5.6 overigens, voor zover ik kan zien is er geen update o.i.d. geweest die dit zou kunnen veroorzaken.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:55
als nieuwe gebruiker gisteren ID 7 MY27 77KW gekregen (zie foto) alleen loop ik al tegen een klein probleempje aan:

Heeft iemand een idee hoe ik de Volkswagen-app weer als hoofdgebruiker aan de auto kan koppelen via de barcode?

Gisteren heb ik de auto opgehaald en alles gekoppeld. Ik wilde daarna de auto op afstand vergrendelen via de Volkswagen-app, maar daarvoor werd ineens om een S-PIN gevraagd. Deze had ik volgens mij nooit ingesteld (in de auto staat geen)

Ik heb vervolgens voor ‘S-PIN vergeten’ gekozen. Sindsdien vraagt de auto om Volkswagen-app weer als hoofdgebruiker aan de auto kan koppelen via de barcode?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en weet iemand hoe ik mijn bestaande hoofdgebruikersprofiel opnieuw kan koppelen zonder een nieuwe gebruiker aan te maken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7DMsAvNjaH0_0dEx0l8ZTjRpA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFVB3pF5WIgkXtufrfnJSTxI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door bjornricardo33 op 28-08-2026 15:03 ]

• LOTG
bjornricardo33 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:50:
als nieuwe gebruiker gisteren ID 7 MY27 77KW gekregen (zie foto) alleen loop ik al tegen een klein probleempje aan:

Heeft iemand een idee hoe ik de Volkswagen-app weer als hoofdgebruiker aan de auto kan koppelen via de barcode?

Gisteren heb ik de auto opgehaald en alles gekoppeld. Ik wilde daarna de auto op afstand vergrendelen via de Volkswagen-app, maar daarvoor werd ineens om een S-PIN gevraagd. Deze had ik volgens mij nooit ingesteld (in de auto staat geen)

Ik heb vervolgens voor ‘S-PIN vergeten’ gekozen. Sindsdien vraagt de auto om Volkswagen-app weer als hoofdgebruiker aan de auto kan koppelen via de barcode?

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en weet iemand hoe ik mijn bestaande hoofdgebruikersprofiel opnieuw kan koppelen zonder een nieuwe gebruiker aan te maken?[Afbeelding]
Volgens mij gewoon in de VW app op het plus auto symbool duwen (rechts boven) en connect kiezen en de stappen volgen.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 21:23
bjornricardo33 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:50:
...

Ik wilde daarna de auto op afstand vergrendelen via de Volkswagen-app, maar daarvoor werd ineens om een S-PIN gevraagd. Deze had ik volgens mij nooit ingesteld (in de auto staat geen)

Ik heb vervolgens voor ‘S-PIN vergeten’ gekozen.

...
S-PIN kun je het makkelijkst via de Volkswagen website instellen. Aanloggen met jouw VW gegevens, rechtsboven klikken op jouw initialen en dan 'Profiel en instellingen' selecteren. Dan krijg je een kopje 'S-PIN beheren'.

• Helsie
  • Niet online
MJMaverick schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

S-PIN kun je het makkelijkst via de Volkswagen website instellen. Aanloggen met jouw VW gegevens, rechtsboven klikken op jouw initialen en dan 'Profiel en instellingen' selecteren. Dan krijg je een kopje 'S-PIN beheren'.
Het kopje S-PIN wijzigen aldaar is in elk geval 1 van de dingen die ze gefikst hebben, ik heb dat 2e helft juni gemeld toen ik de auto net had en daar tegenaan liep.

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 18:14
Nano2009 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Zeker! Ik ben een stuk sneller dan een groot deel van het verkeer 😊

De range icm zomervakanties naar zuid Europa was voor mij de enige twijfel. Maar onder aan de streep zou dit voor mij de enige reis zijn in het jaar waarvoor ik een grotere accu nodig zou hebben. Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt om dan maar een paar keer extra te laden en het rest van het jaar te kunnen genieten van een luxere auto (de grote accu paste helaas net niet in het leasebudget).
Met het ontwikkelen van de techniek verschuift de range ook naar laadsnelheid.
Een Zeekr 7GT met 75kWh batterij laadt bij 85+% sneller dan de onze op topsnelheid (201kW gezien). De 1e stop zal eerdre plaatsvinden maar doordat hij veel sneller laadt ben je alsnog sneller weg bij een gelijk aantal geladen kWs.

Overigens ben ik prima tevreden met de laadcurve van de Pro S, maar kan me voorstellen dat de niet opa's iedere minuut verloren tijd vinden op weg naar zomervakantie/winterpsort

• Puppetmaster
Ja, net zoiets als de Blade 2.0 van BYD die met 700kW laadt.
Dan gaat het laden naar tanken qua tijd, 5 min. Oid.
Dat is ook wel weer oke.

De zeekr doet er nog net te lang over dat je in de tussentijd niks kan doen.
Denk dat ik die oversla. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ChrisAB
Vraagje, exterieur pakket plus nemen of niet? Heeft iemand sowieso ervaring zonder of weet het verschil? Kan dat niet echt testen ergens denk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3luzrK_a0OlwYa59Wc8XArFZlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SbOJoho4kBTMdipbr3SSqI9v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiEvDS4MlsemHlje06zbXJarUIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0RFjJFVWexbXHSCfdxa1Nzpm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84m1pwIS4TXtRDhbnS9wjWRsvQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K5Z2VxdAkGImm3X9BRugodx6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1_4993hZnwR6BdHGY8rq-8q_Uo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FGBt0bnloJRsWNGcA0exEAAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB-3bCl1Jvr_Aqz0Crx85eUeL6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PfWVoikQLIyFjku89VMu0G31.png?f=fotoalbum_large

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ChrisAB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:27:
Vraagje, exterieur pakket plus nemen of niet? Heeft iemand sowieso ervaring zonder of weet het verschil? Kan dat niet echt testen ergens denk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgensmij zit het verschil ongeveer alleen in de dcc en de geluidsdempende ruiten. Ik zou zeggen, maak een proefrit met beide versies?

• Puppetmaster
DCC is het meest fundamentele verschil imo.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik heb geen ervaring met DCC, maar mijn conclusie na het zien van verschillende reviews op YouTube is dit eens van de eerste accessoires die je zou moeten aanvinken als er budget is.

Ik heb dan ook bewust gekozen voor een kleinere accu zodat er budget is voor een comfortabeler rijgedrag.

• ChrisAB
1107972 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:18:
Ik heb geen ervaring met DCC, maar mijn conclusie na het zien van verschillende reviews op YouTube is dit eens van de eerste accessoires die je zou moeten aanvinken als er budget is.

Ik heb dan ook bewust gekozen voor een kleinere accu zodat er budget is voor een comfortabeler rijgedrag.
En welke opties heb je? Wil ook voor kleinere accu gaan.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:38
ChrisAB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

En welke opties heb je? Wil ook voor kleinere accu gaan.
Tourer, 59kWh, unilak grijs, black style pakket, trekhaak en exterieur pakket plus met panorama dak.

• ChrisAB
1107972 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

Tourer, 59kWh, unilak grijs, black style pakket, trekhaak en exterieur pakket plus met panorama dak.
mooi pakket! ik neig hier ook naar :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@1107972 @ChrisAB
M.b.t. de unilak heb ik zowel bij de ID.7 als bij andere recentere VAG wagens wel gelezen dat men meer last heeft van steenslag voor, iets om over na te denken of je wellicht meer over in te lezen.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

IQ.Light met automatisch grootlicht is ook een optie die mij boven verwachting goed is bevallen. Zou het jammer vinden als ik het zou moeten missen. Maar voor ieder is dat persoonlijk.

DCC zou ik al helemaal voor geen goud willen missen, al zijn de opmerkingen hierover wisselend, een ander vindt het helemaal geen merkbaar verschil maken, terwijl ik het verschil heel duidelijk merk.

[ Voor 35% gewijzigd door Crusader op 29-08-2026 14:56 ]

• Helsie
  • Niet online
Crusader schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:55:
IQ.Light met automatisch grootlicht is ook een optie die mij boven verwachting goed is bevallen. Zou het jammer vinden als ik het zou moeten missen. Maar voor ieder is dat persoonlijk.

DCC zou ik al helemaal voor geen goud willen missen, al zijn de opmerkingen hierover wisselend, een ander vindt het helemaal geen merkbaar verschil maken, terwijl ik het verschil heel duidelijk merk.
DCC geeft echt veel verschil. Vind het heerlijk om te wisselen aan de hand van het wegdek. Teveel hobbels/drempels: comfort. Snelweg: beetje midden tussen comfort en sport 👌

En het automatisch grootlicht was in Frankrijk erg fijn, maar gisteravond reed ik een weg met net te veel zinloze verlichting waardoor de auto besluit geen groot licht te doen en je toch moet forceren naar groot licht (wat volgens mij het automatisch dimmen uitschakelt).

[ Voor 17% gewijzigd door Helsie op 29-08-2026 15:23 ]

• konong
  • Laatst online: 20:05
emqu schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Bij mij (MY25) zit de optie "Draadloos laden voor mobiele apparaten" onder Setup (Systeeminstellingen) en dan bijna helemaal onderaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIwL_OwjQysprg9NU_l7-hYaVS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhLwM8sEIXdNK3gIU3Z0C8dZ.jpg?f=fotoalbum_large

• -tom-562
  • Laatst online: 19:01

-tom-562

Oliesjeik

konong schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Bij mij (MY25) zit de optie "Draadloos laden voor mobiele apparaten" onder Setup (Systeeminstellingen) en dan bijna helemaal onderaan.~[Afbeelding]
Ik liep net in vol enthousiasme naar mijn id.4 MY26 (want in basis vrij dezelfde auto), zit deze optie daar niet op 8)7

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• emqu
konong schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Bij mij (MY25) zit de optie "Draadloos laden voor mobiele apparaten" onder Setup (Systeeminstellingen) en dan bijna helemaal onderaan.[Afbeelding]
Bij mij, MY24 1st Edition, inmiddels ID software 5.6.3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZbpj9iBtC-yJSQPguE-T-Vw8LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQmWGFjDPD5ETxSRW7cfYlOl.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas dus niet :(
Puur uit nieuwsgierigheid @konong welk icoontje zie ik bij jou links naast het 4G-icoontje?
Edit: laat maar, dat is waarschijnlijk het profiel icoontje.

[ Voor 3% gewijzigd door emqu op 29-08-2026 18:03 ]

• ChrisAB
True schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:47:
@1107972 @ChrisAB
M.b.t. de unilak heb ik zowel bij de ID.7 als bij andere recentere VAG wagens wel gelezen dat men meer last heeft van steenslag voor, iets om over na te denken of je wellicht meer over in te lezen.
ik wil de Aquamarine Blue metallic met zwart dak - als goed is geen Unilak :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
ChrisAB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

ik wil de Aquamarine Blue metallic met zwart dak - als goed is geen Unilak :)
Correct, maar dat werd mij uit deze post: ChrisAB in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" zeker i.c.m. de quote én de bevestiging niet echt heel duidelijk.
Maar Aquamarine is sowieso een prachtige kleur ;)

[ Voor 6% gewijzigd door True op 29-08-2026 20:19 ]

• bricks
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 17:01
ChrisAB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 00:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb/had hetzelfde dilemma. Ik heb een testrit gemaakt met DCC, en je merkt inderdaad wel verschil. Maar ik heb er toch niet voor gekozen. Ik denk niet dat ik behoefte heb aan stuggere vering. Volgens de verkoper gaat de auto bij elke start naar de comfort mode, en moet je hem elke keer naar sportmodel zetten. Ik zie mezelf dat niet doen. Wij kiezen juist wel voor de grotere accu, omdat wij er een paar keer per jaar mee naar de Alpen willen. En we moeten toch geregeld een sanitaire stop maken, dus de grootste accu is ook weer niet echt nodig. Ook wij gaan voor de limited plus, acquamarin blue met zwart dak en trekhaak

Bij ons was de twijfel eigenlijk meer of we nog een bijna nieuwe met de oude software of een nieuwe met de nieuwe software zouden nemen.

De nieuwe software vond ik uiteindelijk belangrijker

[ Voor 5% gewijzigd door bricks op 29-08-2026 22:45 ]

• DaMenaz
bricks schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb/had hetzelfde dilemma. Ik heb een testrit gemaakt met DCC, en je merkt inderdaad wel verschil. Maar ik heb er toch niet voor gekozen. Ik denk niet dat ik behoefte heb aan stuggere vering. Volgens de verkoper gaat de auto bij elke start naar de comfort mode, en moet je hem elke keer naar sportmodel zetten. Ik zie mezelf dat niet doen.
Zoals je het schrijft klinkt het als een enorme berg werk 🫢
Ik heb wel DCC en onder Individual mijn eigen voorkeursinstellingen ingesteld. Mijn vrouw idem voor die van haar. Snelkoppeling bovenin beeld. Letterlijk 3 seconden bij vertrek om individual aan te klikken en ook nog lane keep + snelheidswaarschuwing uit te zetten.

Catch my drift?

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:55
mijn nieuwe MY27 ontvangen met Android/VW-versie 6.0.0. Weet iemand of versie 6.0.1 inmiddels voor iedereen beschikbaar is? Bij mij gebeurt er namelijk niets. Als ik handmatig naar updates zoek, geeft de auto aan dat alles up-to-date is.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:00
Hier binnen de familie tweemaal een id7 rijden, eentje met en eentje zonder dcc. Zodra ik in de versie met dcc stap probeer ik zsm het comfort van de versie zonder dcc te vinden.

Hij deinst tegen het misselijkmakende aan (vind ik!!) in de standaard setting. Mis het zelf dus zeker niet, misschien als je op echt slechte wegen rijdt dat het dan echt merkbaar beter is. Ik zou het in ieder geval niet aanraden.

• Spekkie99
Electromonkey schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:00:
Hier binnen de familie tweemaal een id7 rijden, eentje met en eentje zonder dcc. Zodra ik in de versie met dcc stap probeer ik zsm het comfort van de versie zonder dcc te vinden.

Hij deinst tegen het misselijkmakende aan (vind ik!!) in de standaard setting. Mis het zelf dus zeker niet, misschien als je op echt slechte wegen rijdt dat het dan echt merkbaar beter is. Ik zou het in ieder geval niet aanraden.
En welke setting komt dan het dichtst bij de non-dcc versie?
Pagina: 1 ... 143 144 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1