vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Same! Ik heb ook voor de zwarte gekozen terwijl ik altijd zei dat een auto kleur moet hebben, maar voor mijn smaak wel maar een kleur!DaMenaz schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:30:
Ik had heel graag de optie gehad om de hele auto gewoon in 1 kleur te krijgen. Daarom heb ik zwart genomen. Blijf het nog altijd een raar gezicht vinden, een auto waarvan alleen de onderste helft tot aan de skirts in kleur is.
Zo wil ik ‘m:
[Afbeelding]
Voor deze rode zou ik mijn zwarte direct ruilen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ook productieweek van 5 oktober hier en bij mij is lang geleden al afgesproken af te leveren in week 43.mtouw78 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:21:
Nou het heeft even geduurd maar heb vandaag een productieweek doorgekregen. Auto besteld op 12 Augustus. Productie week van maandag 5 oktober. Ben benieuwd hoe lang het daarna nog duurt voordat ik hem kan ophalen bij de dealer.
ID.7 Tourer Variant GTX, Scale silver, 20" Trondheim velgen, Assistance Plus, Comfort Pack, Exterior pack Plus incl Pano dak, Harmon Kardon audio, IQ-Light, Innovation Pro Max Navigatie.
Ik kan me inmiddels ook melden met een 'noodstoop'. Alleen 'die andere'.Felix098797 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:14:
Momenteel in Italy met mijn MY27 ID.7 Pro Tourer. 1.5 maand oud…..
Voor de vakantie verschillende problemen gehad met zwart scherm en issue van het niet kunnen schakelen in de D-stand. Meerdere keren dealer geweest en uitgelezen maar nog niets kunnen doen. Tot nu toe met dot probleem nog niet nogmaals geconfronteerd…. Hopelijk blijft dit zo!! Anyway moet de auto sowieso terug naar de dealer want VW heeft (nog) geen oplossing voor bovenstaand probleem. Op hoop van zege dan maar.
Naast bovendstaande nog een (zorgelijker) probleem: de auto maakt wispelturige noodstops waarbij de auto tot complete stilstand wordt gebracht. Geluk gehad dat niemand achterop is gebotst maar wat een gevaarlijk probleem is dit zeg!!!! Gewoon op een 80 weg zonder bochten of tegenliggers. Tevens net eenzelfde probleem in een Italiaans dorpje waarbij het hele centrum omkeek naar de geluiden die de auto tijdens de noodstop maakte.
Direct terug naar de garage na mijn vakantie want momenteel het hele vertrouwen in de auto aan het verliezen. Iemand die ook dergelijke problemen met noodstops ervaart??
GR. [Afbeelding]
Dit gebeurde spontaan op een B-weg.
Wagen begint te piepen, het dashboard rood 'Houd het stuur aub vast'.
Ikke: 'hoeveel handen denk je dat ik heb?'
Nogmaals met nog meer indringend gepiep; 'Houd het stuur vast'
Dan zit je op alle plekken die je kunt verzinnen in het stuur te knijpen maar niets helpt.
Weer piepen maar nu ook 80-70-60-50 en stuurt de wagen naar rechts.
Er is niets dat je nog kan doen dan je lot accepteren, ik heb een hartaanval of een beroerte.
Dan verdwijnt de melding, heb ik weer controle over de wagen en kan m'n weg vervolgen.
@True : Ik weet het, de leasemij ook.
Snap die design/kleurkeuze van VW bij de ID.x serie ook niet echt. Die grote zwarte vlakken... Dat is de reden dat ik ook voor zwart heb gekozen bij mijn id.4 (plus ik vind zwart sowieso altijd wel mooi bij auto's).DaMenaz schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:30:
Ik had heel graag de optie gehad om de hele auto gewoon in 1 kleur te krijgen. Daarom heb ik zwart genomen. Blijf het nog altijd een raar gezicht vinden, een auto waarvan alleen de onderste helft tot aan de skirts in kleur is.
Zo wil ik ‘m:
[Afbeelding]
De kleuren bij b.v. een Enyaq vind ik echt veel toffer
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Ik heb het blackpack ook... Daarnaast ook de lichte bekleding. Ik vind het in die combinatie echt een sjieke uitstraling hebben...JanHenk schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:18:
Hij is in het zilver inderdaad best fraai, maar vooral in combinatie met het black pack.
(Maar ik heb zelf ook aquamarine)
Ik ook !Blommie01 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:10:
[...]
Zo gepoetst in het zonnetje vind ik zilver echt wel de mooiste kleur![]()
[Afbeelding]
Gelukkig maar dat samen verschillen
Knijpen help idd niet, je moet je stuur licht bewegen (een beetje tegensturen). Maar ik vindt het ook wel een vervelende methode. Ik krijg ook heel vaak de melding dat ik mijn stuur moet vastnemen terwijl ik die altijd vast heb. En soms denk ik dat de gevoeligheid van de detectie varieert. Soms geen meldingen, soms elke 30 seconden.Dan zit je op alle plekken die je kunt verzinnen in het stuur te knijpen maar niets helpt.
Ik moet het stuur flink bewegen om de melding "stuur overnemen" te laten verdwijnen. Dit doet flink afbraak aan de TA beleving. Het rijdt niet echt relaxed. Bij mijn Tesla hoefde ik alleen maar constant een beetje tegendruk te geven.Baritee schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:52:
[...]
Knijpen help idd niet, je moet je stuur licht bewegen (een beetje tegensturen). Maar ik vindt het ook wel een vervelende methode. Ik krijg ook heel vaak de melding dat ik mijn stuur moet vastnemen terwijl ik die altijd vast heb. En soms denk ik dat de gevoeligheid van de detectie varieert. Soms geen meldingen, soms elke 30 seconden.
Al had ik daar weer constant last van phantom breaks. En die heb ik bij de ID.7 nog niet een keer gehad.
Ik zou echter wel prijsstellen op een officiële plattegrond. Graag in de transversale cilinder projectie.
Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]
Dat is niet waar. Het auto detecteert aanwezigheid van de bestuurder (specifiek het vasthebben van het stuur) door beweging in het stuur: tegensturen tegen de belijning is een indicator én capacitieve sensor (vasthouden/klemmen/aanraken).Baritee schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:52:
[...]
Knijpen help idd niet, je moet je stuur licht bewegen (een beetje tegensturen). Maar ik vindt het ook wel een vervelende methode. Ik krijg ook heel vaak de melding dat ik mijn stuur moet vastnemen terwijl ik die altijd vast heb. En soms denk ik dat de gevoeligheid van de detectie varieert. Soms geen meldingen, soms elke 30 seconden.
Ik had in het verleden in een Skoda Octavia een defect aan de capacitieve sensor en kreeg exact de problemen die @Inter18 beschrijft de override was tegensturen, wat ontzettend vervelend is bij een weg waar je gewoon heerlijk rechtuit kunt rijden (gemiddelde N-weg), uiteindelijk is het stuur ook vervangen.
@Baritee wat voor model jaar ID7 heb je?
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Jullie hebben de eerste twee al gemist @The Legend en ik hebben gemeet in het mooie Twente. En dat gezegd hebbende ik ga geen 2u15 rijden (navi op de rustige zondagmiddag ..), misschien iets centraler in het land? Aan de andere kant, als je de kinderen mee wilt nemen denk ik niet dat je veel verder dan lokaal wilt rijden, of vul ik dit onterecht voor je in?Skoelat schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:39:
Is er wellicht animo voor een id-7 meeting? Bijvoorbeeld bij de spottersplaats Polderbaan Schiphol. Id7s kijken en vliegtuigjes. Ook leuk voor de kiddos. Frietkraam een ijskraam aanwezig.
Ik snap wat je bedoelt, maar tot nu toe kon ik eigenlijk met 1 vinger op het stuur rijden zonder melding. In dit geval waren beide handen netjes op het stuur, B-weg redelijk wat tegemoetkomend verkeer.Baritee schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:52:
[...]
Ik heb de rijbaanhulp wel aanstaan (ivm vaag stuurgevoel) en de stuurt ook bij terwijl in de buitenspiegel (zowel links als rechts) de belijning plus stukje asfalt nog zichtbaar is.
Volgens krijg ik de melding, houdt de auto binnen de lijnen.
Ik probeer een vervangende wagen te regelen voor de naderende vakantie. Als er voorspelbare glitches in een wagen zitten dan kun je nog anticiperen maar dit wordt steeds meer random.
Ook leuk, vond dit onder de stoel:
Vertaling leert dat dit gereedschap is om paneel clips te verwijderen Geen idee wat dit in de wagen doet. Het zit in een uitstroom opening onder de bestuurdersstoel.
Zo ook afgelopen vrijdagavond. Rijdend vanuit Zoetermeer naar Putten via A12 en A28. Hoe vaak de VW navigatie aangeeft dat op de snelweg 50km/h gereden moest worden en dat de auto afremde is zeer vervelend. Google maps op het scherm geeft de juiste snelheid weer maar de navigatie in het stuurdisplay geeft 50 of een andere snelheid aan. Ook denk de auto dat ik op de bijbaan bij Utrecht rij waar je 80km/h mag rijden. Vind daaraan steeds meer te irriteren. Een auto van €70k november 2025 die dit doet is verre van ideaal. Op de terugweg gebeurt dit wat minder vaak. Gaat met name om het gedeelte tussen Gouda afslag Amersfoort daar gaat het te vaak mis.
Hebben jullie ook vergelijkbare ervaringen?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Nee, ik heb de snelheidsaanpassing gebaseerd op bordherkenning én kaartdata uitgeschakeld.Wimhaw schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:23:
Ik ben behoorlijke geïrriteerd over de cruise control van de ID7. Ik gebruik google maps icm Android auto voor navigatie en dat is best wel goed, maar ondanks dat ik bord herkenning en andere reactie op snelheid uit heb staan reageert de auto op snelheidsbeperkingen die de VW navigatie in de software heeft staan.
Zo ook afgelopen vrijdagavond. Rijdend vanuit Zoetermeer naar Putten via A12 en A28. Hoe vaak de VW navigatie aangeeft dat op de snelweg 50km/h gereden moest worden en dat de auto afremde is zeer vervelend. Google maps op het scherm geeft de juiste snelheid weer maar de navigatie in het stuurdisplay geeft 50 of een andere snelheid aan. Ook denk de auto dat ik op de bijbaan bij Utrecht rij waar je 80km/h mag rijden. Vind daaraan steeds meer te irriteren. Een auto van €70k november 2025 die dit doet is verre van ideaal. Op de terugweg gebeurt dit wat minder vaak. Gaat met name om het gedeelte tussen Gouda afslag Amersfoort daar gaat het te vaak mis.
Dat zijn twee aparte opties onder je wageninstellingen onder ACC.
En inderdaad beiden werken in Nederland niet feilloos.
We hebben hier nog geen berichten gezien van updates die faliekant fout gingen, dus ik heb goede hoop voor je :-)
Wel op een ID.Polo van nog geen week oud ….Helsie schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:52:
[...]
We hebben hier nog geen berichten gezien van updates die faliekant fout gingen, dus ik heb goede hoop voor je :-)
John J. in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De grootste is dat de linker achterdeur niet open gaat nadat ik de auto heb gestopt, wanneer de kinderbeveiliging is ingeschakeld. Aan de rechterkant werkt dit wel gewoon zoals het hoort.
Daarnaast hebben we samen met de dealer een aantal instellingen aangepast, zodat ik bijvoorbeeld geen piepjes meer hoor nadat ik bij het opstarten op ‘OK’ druk. Helaas lijkt de auto deze instellingen inmiddels weer te zijn vergeten en staan ze weer terug naar de standaardinstellingen. Ik kan gerust op de hartjes/ favorieten klikken maar onthouden doet die niets. Hopelijk lost 6.0.1 wat op .
Digitale sleutel (zowel op mijn pixel 7 en de digitale kaart) werken goed.
Morgen even verschillende profielen testen per gebruiker.
En. Ik heb ooit eens een groot probleem gehad met mijn ID.4 en een update. Vandaar mijn "fingers crossed" opmerking.
Mbt stuur overname, ook ik hoef enkel zachtjes onder in stuurwiel te knijpen om het gejengel te laten stoppen. Ik vind het wel een leuke party trick met mede passagier om te laten ervaren wat er gebeurt met name mbt de gordels die gaan vibreren
Wat gek, zijn die planningen zo lang bekend? Ik dacht dat het nu gewoon gefaseerd naar alle ID.7's wordt uitgerold, maar mijn dealer zei dat ze niet weten en niet kunnen beïnvloeden wanneer... Bij mij heeft het wat nieuwe functies toegevoegd, maar niks bijzonders. Alles voelt wat stabieler aan, maar dat kan ook placebo effect zijn. Ik had dan ook niet zoveel problemen met mijn MY27.StenilsoN schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:08:
Zijn er MY27 rijders die de nodige problemen ervoeren icm de 6.0.0 software en de update naar 6.0.1 al hebben gehad. Ben benieuwd of de problemen die je had nu opgelost zijn. Ik heb van mijn dealer begrepen dat de mijne gepland staat om op 7 oktober de ota update te krijgen, dus moet nog even geduld hebben. #duurtlang
Ik had bij de dealer nagevraagd of ze de update konden forceren op mijn auto, omdat ik had gelezen dat diverse rijders de update kregen. Dat konden ze niet. Hij kon wel op basis van kenteken/VIN nummer opzoeken wanneer de update naar de auto komt.Helsie schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:45:
[...]
Wat gek, zijn die planningen zo lang bekend? Ik dacht dat het nu gewoon gefaseerd naar alle ID.7's wordt uitgerold, maar mijn dealer zei dat ze niet weten en niet kunnen beïnvloeden wanneer... Bij mij heeft het wat nieuwe functies toegevoegd, maar niks bijzonders. Alles voelt wat stabieler aan, maar dat kan ook placebo effect zijn. Ik had dan ook niet zoveel problemen met mijn MY27.
Hebben ze er bij gezegd in welk jaar? Ik geloof er namelijk niets van dat de dealer deze informatie heeft of dat VW dit nu al zo concreet weet. Misschien is de huidige planning uitrol vanaf 7 oktober, dat zou geloofwaardiger zijn.StenilsoN schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:08:
Zijn er MY27 rijders die de nodige problemen ervoeren icm de 6.0.0 software en de update naar 6.0.1 al hebben gehad. Ben benieuwd of de problemen die je had nu opgelost zijn. Ik heb van mijn dealer begrepen dat de mijne gepland staat om op 7 oktober de ota update te krijgen, dus moet nog even geduld hebben. #duurtlang
Ik kreeg gisteren opeens een storing melding over de digitale sleutel.StenilsoN schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:53:
[...]
Ik had bij de dealer nagevraagd of ze de update konden forceren op mijn auto, omdat ik had gelezen dat diverse rijders de update kregen. Dat konden ze niet. Hij kon wel op basis van kenteken/VIN nummer opzoeken wanneer de update naar de auto komt.
Ik heb toen de digitale sleutel uit gezet (stond aan), en kreeg toen min of meer gelijk een melding dat er een 6.01 update was.
Als ik als hoofdgebruiker de auto open met mijn digitale sleutel (mijn telefoon dus), dan ziet de auto dat ik het ben en stelt hij alles netjes in zoals ik het heb ingesteld.
Als mijn vrouw nu met haar digitale sleutel (haar telefoon dus) de auto opent, zou hij toch automatisch naar haar profiel moeten overschakelen, neem ik aan?
De digitale sleutel voor haar is wel door mij als hoofdgebruiker aangemaakt!
Zo werkt het voor de 'normale' sleutels in de ID.7 al sinds de MY24 niet (terwijl eerdere generaties VAGs dat wel konden).N0EL schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:31:
Net even met verschillende profielen in de ID.7 (MY27) getest.
Als ik als hoofdgebruiker de auto open met mijn digitale sleutel (mijn telefoon dus), dan ziet de auto dat ik het ben en stelt hij alles netjes in zoals ik het heb ingesteld.
Als mijn vrouw nu met haar digitale sleutel (haar telefoon dus) de auto opent, zou hij toch automatisch naar haar profiel moeten overschakelen, neem ik aan?
Ik neem aan dat jouw aanname niet gestoeld is op het track record van VW
Weet de auto dan dat die sleutel bij haar profiel hoort? Fysieke sleutels moet je ook aan het profiel koppelen, dus voor digitale gok ik ook?N0EL schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:31:
Net even met verschillende profielen in de ID.7 (MY27) getest.
Ik werd al naar de kant van de weg gedirigeerd.Surfroy01 schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:11:
Na een aantal EV's gereden te hebben is mijn ervaring, als de auto het goed doet, gaarne geen updates :-) if it ain't broke, don't try to fix it! En ik heb de auto nu precies een jaar met 44Kkm erop en eigenlijk niets te klagen.
Mbt stuur overname, ook ik hoef enkel zachtjes onder in stuurwiel te knijpen om het gejengel te laten stoppen. Ik vind het wel een leuke party trick met mede passagier om te laten ervaren wat er gebeurt met name mbt de gordels die gaan vibreren.
Het zou idd een zeer nuttige veiligheids feature moeten zijn. Goeie genade, ik heb de Polestar 4 laten staan omdat de software niet af was. Hele vrachtwagen ladingen met karma krijg ik over me heen, alhoewel ik ook denk dat de hardware, sensoren ed. de VW parten speelt.
Want als je een goede treft, dan heb je een serieus goede wagen onder je achterwerk
Even de validatievraag, werkt dat in de MY27 dan al zo voor de fysieke sleutels?LOTG schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:13:
[...]
Weet de auto dan dat die sleutel bij haar profiel hoort? Fysieke sleutels moet je ook aan het profiel koppelen, dus voor digitale gok ik ook?
Is het in de MY27 mogelijk om fysieke sleutels te koppelen aan profielen zodat bij instappen met sleutel B ook profiel B en stoel & spiegelinstellingen B ingesteld worden?
Ja en nee, zo zou het moeten werken maar het switchen tussen profielen werkt nogal iffy. Soms ja, soms nee. Had gehoopt op verbetering met 6.0.1 maar helaas.True schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:15:
[...]
Even de validatievraag, werkt dat in de MY27 dan al zo voor de fysieke sleutels?
Is het in de MY27 mogelijk om fysieke sleutels te koppelen aan profielen zodat bij instappen met sleutel B ook profiel B en stoel & spiegelinstellingen B ingesteld worden?
Maar ja, er is een optie in het menu om sleutels toe te wijzen aan profielen.
[ Voor 5% gewijzigd door LOTG op 14-09-2026 14:19 ]
Je kan enkel als hoofdgebruiker de digitale sleutels aanmaken, en ze een naam geven.LOTG schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:13:
[...]
Weet de auto dan dat die sleutel bij haar profiel hoort? Fysieke sleutels moet je ook aan het profiel koppelen, dus voor digitale gok ik ook?
nergens iets gezien van koppelen.
Dus inderdaad. Hoe weet de digitale sleutel welk profiel het moet gebruiken.
Ik ga even verder testen hier.
Misschien een gekke suggestie, maar zou het niet gewoon het zelfde werken als met een fysieke sleutel toewijzen? Zelfde menu optie?N0EL schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:26:
[...]
Je kan enkel als hoofdgebruiker de digitale sleutels aanmaken, en ze een naam geven.
nergens iets gezien van koppelen.
Dus inderdaad. Hoe weet de digitale sleutel welk profiel het moet gebruiken.
Ik ga even verder testen hier.
https://www.volkswagen.nl/nl/service/digitale-handleiding.html?part-number-app=14B012752AE&brand-pattern-app=WVW
Autosleutel toewijzen
U kunt een geldige autosleutel handmatig aan uw gebruikersprofiel toewijzen. Bij het ontgrendelen van de auto met de toegewezen autosleutel worden de instellingen van uw gebruikersprofiel automatisch geladen en geactiveerd.- Mijn profiel aantippen.
- Handmatige sleuteltoewijzing aantippen.
Het aanzicht met de toegewezen sleutels opent - Actieve sleutel kiezen.
- Naam van de sleutel zo nodig wijzigen.
Een autosleutel waaraan geen gebruikersprofiel is toegewezen, wordt aan het laatst actieve gebruikersprofiel toegekend.
[ Voor 69% gewijzigd door DaMenaz op 14-09-2026 15:51 ]
Catch my drift?
@True Ik heb de mk25 sinds februari.True schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:11:
[...]
Dat is niet waar. Het auto detecteert aanwezigheid van de bestuurder (specifiek het vasthebben van het stuur) door beweging in het stuur: tegensturen tegen de belijning is een indicator én capacitieve sensor (vasthouden/klemmen/aanraken).
@Baritee wat voor model jaar ID7 heb je?
Dus als ik het begrijp heb ik mogelijk een defect aan de capacitieve sensor? Ik vroeg me al af waarom VW nog niet zulke sensor gebruikte.
Ter info ik krijg die meldingen enkel als ik de travel assist gebruik.
Ik heb deze ervaringen niet maar gebruik zelf eigenlijk nooit a droid auto. Ik heb in NL wel de automatische snelheidsbepaling o.b.v. borden en route data uitgezet want hier werkt het inderdaad niet betrouwbaar. En in mijn geval doet de auto dat dan ook echt niet. In Duitsland vond ik het wel goed werken dus mijn conclusie was dat het daar toch voornamelijk op getraind is.Wimhaw schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:23:
Ik ben behoorlijke geïrriteerd over de cruise control van de ID7. Ik gebruik google maps icm Android auto voor navigatie en dat is best wel goed, maar ondanks dat ik bord herkenning en andere reactie op snelheid uit heb staan reageert de auto op snelheidsbeperkingen die de VW navigatie in de software heeft staan.
Ik zou je instellingen nog eens langs lopen en ook eens proberen met de VW navigatie. Want dit wil je natuurlijk nooit, ongeacht de prijs van de auto.
Dan heb ik een verrassing voor je: in de eerste handleiding van de ID7 uit 2024 stond keurig beschreven hoe je het moest inrichtenPhrenesis schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:11:
Mijn E-Golf uit 2017 heeft ook profielen op basis van (fysieke) sleutels en mijn BMW uit 2004 kon het ook. Belachelijk dat een Id.7 dat niet kan.
Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]
En in MY27 werkt het nog steeds.resusaapje schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:52:
[...]
Dan heb ik een verrassing voor je: in de eerste handleiding van de ID7 uit 2024 stond keurig beschreven hoe je het moest inrichten
Ik scan de QR code op het scherm en ga daarna kan ik in de app koppelen.
Ik krijg dan onderstaand scherm waar hij op blijft staan. Ik heb een tijdje zitten wachten maar hij blijft op "connecting" staan. Iemand een idee?
/f/image/F9DVvDQa1bxE8IUU55TVOmtn.png?f=fotoalbum_large)
Het verbaasd me iedere keer weer hoe slecht Duitsers in het bouwen van software zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 15-09-2026 18:50 ]
Telefoon/watch als sleutel is toch wel heel erg handig.. Bij mijn Tesla werkte het zo perfect dat je er niet eens mee over nadacht..Surfroy01 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:25:
Ach wat maakt het uit. Fysieke sleutel in rugzak opent altijd en bij weglopen even deurklink aanraken en zeker weten op slot.
Maar goed ik wist dat ik bij de keuze voor een VW consessies moest doen...
Op mijn ID.4 MY27 werkt mijn digitale sleutel prima. Maar ik begrijp het probleem ook niet echt hij doet alles wat een gewone sleutel ook doet, daar hoef je ook niet over na te denken. de nabijheidssensor opent en sluit de auto automatisch. Dus ik zie de toegevoegde waarde niet. Ik denk ook niet na met een sleutel in mijn broekzak.Blommie01 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:28:
[...]
Telefoon/watch als sleutel is toch wel heel erg handig.. Bij mijn Tesla werkte het zo perfect dat je er niet eens mee over nadacht..
Maar goed ik wist dat ik bij de keuze voor een VW consessies moest doen...
GTX?RandomNick schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:34:
Ik bemerkte vandaag bij optrekken of in de B stand bij gas loslaten een soort klak / tik geluid. Het lijkt bij de elektromotor vandaan te komen. Toen ik de raam open deed hoorde ik het nog veel beter. Een heel duidelijk klak/tik bij indrukken van gas en weer loslaten. Lijkt wel of je de motor daadwerkelijk tussen D/B hoort klikken en schakelen. Iemand bekend met dit probleem? Auto is 10 maanden en 26K gereden.
YouTube: ID7 GTX rear wheel metallic click clack sound
[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 15-09-2026 21:31 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Is het dit?RandomNick schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:34:
Ik bemerkte vandaag bij optrekken of in de B stand bij gas loslaten een soort klak / tik geluid. Het lijkt bij de elektromotor vandaan te komen. Toen ik de raam open deed hoorde ik het nog veel beter. Een heel duidelijk klak/tik bij indrukken van gas en weer loslaten. Lijkt wel of je de motor daadwerkelijk tussen D/B hoort klikken en schakelen. Iemand bekend met dit probleem? Auto is 10 maanden en 26K gereden.
YouTube: ID7 GTX rear wheel metallic click clack sound
Yep, precies dit. Ik kan het alleen nog niet 100% van de keren reproduceren, maar 70-80%. Zal vandaag een filmpje maken en dan maar eens richting dealer.
Hi @ReseTReseT schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:26:
Vandaag weer iets naars ervaren. De id3/ id4 heeft op de achteras metallic click clack geluid. Dit was met de oude app310. Met een app550 had ik gehoopt dat dit probleem opgelost was. Maar het is helaas weer terug bij (mijn) ID7!
[YouTube: Metallic click clack id7]
Ik lijk met met ID.7T RWD hetzelfde issue te hebben na 26K km. Wat was het bij jou, en hoe is het opgelost?
Ik moet na het scannen direct mijn telefoon in het vakje leggen en dan pas de procedure vervolgen. Bij vasthouden in de hand werkt het niet, hij moet op die NFC lezer liggen (ook al staat er in de instructie alleen 'houd de telefoon in de auto', dat is dus echt niet genoeg).Blommie01 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:54:
Ik heb weer een poging gewaagd maar kom gewoon niet verder.
~~~[Afbeelding]
Ik krijg dan onderstaand scherm waar hij op blijft staan. Ik heb een tijdje zitten wachten maar hij blijft op "connecting" staan. Iemand een idee?
~~~[Afbeelding]
Het verbaasd me iedere keer weer hoe slecht Duitsers in het bouwen van software zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Helsie op 16-09-2026 08:51 ]
De auto moet een beetje warm gereden zijn en ten minste één keer in de achteruit zijn gezet.RandomNick schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:22:
[...]
Yep, precies dit. Ik kan het alleen nog niet 100% van de keren reproduceren, maar 70-80%. Zal vandaag een filmpje maken en dan maar eens richting dealer.
Het is geen specifieke GTX eigenschap omdat het op ook op de RWD versies van de ID3 en ID4 voorkomt. Ik vermoed dat het zit in de vertanding van de aandrijf as of de lager die de aandrijfas vasthoudt.
Deze lager is in mijn vorige id4 eerst gelijmd en vervolgens vervangen. Ik vermoed dat onderdeel voor de id7 hetzelfde is ongeacht MY.
Bij het maken van het YouTube filmpje een afspraak gemaakt bij de dealer voor 2 oktober. Alle tpi's genoemd van de id4. Waarschijnlijk moet tzt een vervolgafspraak gemaakt worden voor herstel. Hopelijk valt dit onder fabrieksgarantie.
Dus even 2 maanden geduld na het maken van een afspraak.
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
If you’re in control, you’re not going fast enough.
Reset van het infotainment is het enige wat dan helpt.
Dank voor de info. Ik heb een afspraak over ~4 weken. De dealer herkende de omschrijving direct en heeft hiermee al eerder een ID.7 gehad en verholpen. Waarschijnlijk minieme speling tussen de vertanding van de aandrijfas en de wielnaaf. Een beetje online zoeken leert dat dit gelijmd moet worden. Dealer gaf aan dat het geluid grotendeels, maar wellicht niet geheel, weg zal gaan na ingrijpen. E.e.a. uiteraard onder garantie.ReseT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:40:
[...]
De auto moet een beetje warm gereden zijn en ten minste één keer in de achteruit zijn gezet.
Het is geen specifieke GTX eigenschap omdat het op ook op de RWD versies van de ID3 en ID4 voorkomt. Ik vermoed dat het zit in de vertanding van de aandrijf as of de lager die de aandrijfas vasthoudt.
Deze lager is in mijn vorige id4 eerst gelijmd en vervolgens vervangen. Ik vermoed dat onderdeel voor de id7 hetzelfde is ongeacht MY.
[Afbeelding]
Bij het maken van het YouTube filmpje een afspraak gemaakt bij de dealer voor 2 oktober. Alle tpi's genoemd van de id4. Waarschijnlijk moet tzt een vervolgafspraak gemaakt worden voor herstel. Hopelijk valt dit onder fabrieksgarantie.
Ik ben geen expert, maar als ik ChatGPT erop loslaat, is de speling waarschijnlijk slechts microscopisch klein en volledig binnen de gebruikelijke toleranties. Eigenlijk zou het geluid in dit soort situaties relatief hard zijn t.o.v. de minimale speling die er is. De lijm/borgmassa vult die microscopische ruimte tussen de contactvlakken en fixeert de verbinding. Daardoor kunnen de twee delen bij iedere koppelomkering niet meer ten opzichte van elkaar bewegen. De verbinding wordt als het ware stijver als één geheel, terwijl de splines zelf nog steeds het grote aandrijfkoppel overbrengen. De lijm is dus niet bedoeld om in plaats van de vertanding 550 Nm over te brengen.Helsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:39:
Lijmen lijkt me echt zo'n lapmiddel wat je niet moet willen, vervang dan gewoon het hele onderdeel, toch?
Dit soort constructies zijn overigens niet vreemd in de autotechniek. Een splineverbinding kan mechanisch volledig sterk genoeg zijn en toch door zeer kleine relatieve bewegingen een click/clunk veroorzaken.
[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 16-09-2026 13:30 ]
Welk modeljaar betreft dit?VincentVisr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:27:
Zijn er meer mensen waarbij carplay vaak niet automatisch opstart en een verbinding fout geeft?
Zou inderdaad standaard vermeld moeten worden nu we sinds MY27 twee totaal verschillende platformen hebben qua hardware en software.
Catch my drift?
MY27
Als Carplay het nu in eerste instantie niet doet en ik eerst op "media" druk, dus de knop naast carplay. Dan speelt de audio af via bluetooth (neem ik aan). Wanneer je erna wederom het scherm "verbindingen" opent en dan op carplay druk - dan connect het systeem wel.
If you’re in control, you’re not going fast enough.
ik heb dat ook regelmatig ( my2027)VincentVisr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
[...]
MY27
Als Carplay het nu in eerste instantie niet doet en ik eerst op "media" druk, dus de knop naast carplay. Dan speelt de audio af via bluetooth (neem ik aan). Wanneer je erna wederom het scherm "verbindingen" opent en dan op carplay druk - dan connect het systeem wel.
dan geeft hij verbindingsfout en doet hij het een groot deel van de rit niet
vanochtend kwam daar nog een nieuwe bij, wireless carplay deed het niet met een melding dat het in deze regio niet geactiveerd was oid
- aandrijf systeem fout, ga naar de dealer
- 12 Volt accu laag
- geen AC meer
- geen rijhulpsystemen meer.
Auto wilde niet meer rijden. VW dealer herkende het en regelde direct vervangend vervoer. Logicx reed al aan maar ondertussen auto op slot en meer dan 20 meter van de auto en na 25 minuten weer terug deed hij het weer gelukkig.
Vandaag ook alleen maar de melding ruitenwisser bijvullen en prima kunnen rijden.
Iemand meer info hierover want vraag me af of ik er nog iets mee moet nu.
ik zou de 12v even laten controleren bij de dealer.Spekkie99 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:29:
Gisteren eind van de middag na het instappen allemaal foutmeldingen in mijn my25;
- 12 Volt accu laag
- geen AC meer
Auto wilde niet meer rijden. VW dealer herkende het en regelde direct vervangend vervoer. Logicx reed al aan maar ondertussen auto op slot en meer dan 20 meter van de auto en na 25 minuten weer terug deed hij het weer gelukkig.
Vandaag ook alleen maar de melding ruitenwisser bijvullen en prima kunnen rijden.
Zelf op een gegeven moment probleem gehad dat de auto helemaal niets meer deed (alleen ontgrendelen) en na de auto af te sluiten en een poos te wachten resette alles zich toch weer.
Daarna bij de garage de 12v laten controleren en die moest vervangen worden..
Ja die heb ik ook gehad, toen stond de auto vier weken bij de dealer. Zou je even terug moeten zoeken in het topic, heb ik wel wat meer over gedeeld destijds (sept 2025). Het is een MY25 uit okt/nov 24.Spekkie99 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:29:
Gisteren eind van de middag na het instappen allemaal foutmeldingen in mijn my25;
- 12 Volt accu laag
- geen AC meer
Mijne is een jaar jonger maar dacht wel gelijk aan die serie slechte 12v batterijen welke toen speelde idd.True schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:46:
[...]
Ja die heb ik ook gehad, toen stond de auto vier weken bij de dealer. Zou je even terug moeten zoeken in het topic, heb ik wel wat meer over gedeeld destijds (sept 2025). Het is een MY25 uit okt/nov 24.
Bedankt en ook @KoenH ! Ga een afspraak maken.
Dank voor de info. Ik heb vannacht een mail gehad van VW met een code.Helsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:23:
[...]
Ik moet na het scannen direct mijn telefoon in het vakje leggen en dan pas de procedure vervolgen. Bij vasthouden in de hand werkt het niet, hij moet op die NFC lezer liggen (ook al staat er in de instructie alleen 'houd de telefoon in de auto', dat is dus echt niet genoeg).
Vanmorgen in de auto bleek dat de optie digital key en openen/vergrendelen in de app niet meer werken. Ik kan deze niet aanklikken. Kan nu dus helemaal niets meer.
[ Voor 20% gewijzigd door Blommie01 op 16-09-2026 16:45 ]
A ik heb geen kinderen. B met de classic Audi meeting komen ze uit alle windstreken.True schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:21:
[...]
Jullie hebben de eerste twee al gemist @The Legend en ik hebben gemeet in het mooie Twente. En dat gezegd hebbende ik ga geen 2u15 rijden (navi op de rustige zondagmiddag ..), misschien iets centraler in het land? Aan de andere kant, als je de kinderen mee wilt nemen denk ik niet dat je veel verder dan lokaal wilt rijden, of vul ik dit onterecht voor je in?
Heb dit zelf bij mijn ID.7 ook gehad en mijn ervaring is dat als je lang genoeg wacht het bij praktisch bij elke verandering van rijrichting is of bij versnellen en stoppen.ReseT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:40:
[...]
De auto moet een beetje warm gereden zijn en ten minste één keer in de achteruit zijn gezet.
[Afbeelding]
De technieker bij de dealer herkende het ook meteen en is bij mij gelijmd.
Tussen 1e keer langsgaan en herstel zaten 3 weken denk ik waaronder 1 week dat de garage met vakantie was. Op zich best tevreden met deze termijnen als ik het hier zo lees bij andere herstellingen.
Tot nu toe meer dan een maand geleden en geen last meer gehad, maar we wachten het af.
Aangezien het een lease is maak ik mij er ook niet te druk in.
Kreeg als vervangwagen een Buzz mee, best leuk om te zien dat er toch best veel mensen je dan nakijken.
De verbinding wordt niet tot stand gebracht. De auto blijft zoeken, maar er gebeurt verder niets. Wifi en Bluetooth staan aan en mijn iPhone is ook verbonden met de auto. Toch lukt het niet om de digitale sleutel te activeren.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Zie de post van een aantal dagen terug: Helsie in "Het grote Volkswagen ID.7 topic". Wellicht dat het helpt.bjornricardo33 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:50:
Vandaag heb ik versie 6.0.1 zonder problemen geïnstalleerd. Vervolgens wilde ik mijn iPhone 16 Pro koppelen als Digital Key. Inmiddels heb ik dit zeker 100 keer geprobeerd volgens de omschreven instructies, maar er gebeurt helemaal niets.
De verbinding wordt niet tot stand gebracht. De auto blijft zoeken, maar er gebeurt verder niets. Wifi en Bluetooth staan aan en mijn iPhone is ook verbonden met de auto. Toch lukt het niet om de digitale sleutel te activeren.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
[Afbeelding]
Help! Mijn auto kan niet tellen..? ik heb mijn “lange tijd” teller gereset ongeveer 30 kilometer nadat ik de auto had gekregen, daarna nooit meer gereset. Echter is nu mijn “lange tijd” teller 80km hoger(?!) dan de totale teller…
het maakt verder weinig uit, maar gek is het wel. Hebben meer mensen dit?
Ps. ik mag m’n scherm wel eens schoonmaken
Kan net zo goed tellen als de baas, want het verschil is 70kmmark322 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:30:
[Afbeelding] Help! Mijn auto kan niet tellen..?
ik heb mijn “lange tijd” teller gereset ongeveer 30 kilometer nadat ik de auto had gekregen, daarna nooit meer gereset. Echter is nu mijn “lange tijd” teller 80km hoger(?!) dan de totale teller…
In de VW app staat volgens mij ook ergens de totaal stand, komt die overeen?
Al oplossing gevonden hiervoor ? Loop zelf tegen hetzelfde probleem aanBlommie01 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:54:
Ik heb weer een poging gewaagd maar kom gewoon niet verder.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb niet hetzelfde.mark322 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:30:
ik heb mijn “lange tijd” teller gereset ongeveer 30 kilometer nadat ik de auto had gekregen, daarna nooit meer gereset. Echter is nu mijn “lange tijd” teller 80km hoger(?!) dan de totale teller…
Wel valt het mij al een paar keer op dat, als ik de navigatie aanzet ik meer rijbereik heb dan wanneer ik hem weer uitzet. Je zou verwachten dat dit andersom is??
HahahaLOTG schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:35:
[...]
Kan net zo goed tellen als de baas, want het verschil is 70km![]()
In de VW app staat volgens mij ook ergens de totaal stand, komt die overeen?
De kilometerstand in de app komt overeen met de totaal, 42023km.
Was mij een tijdje terug ook al eens opgevallen ja, zal vast iets in de categorie compounding rounding error zitten. als de ene teller alles naar boven afrond en de andere alles naar beneden gaat dat snel. Vraag ik mij wel weer af waarom er twee verschillende tellers zijn, mja, volkswagen beimg volkswagen denk ik dan maar...mark322 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:30:
Nee. En inmiddels werkt zelfs de functie om een key toe te voegen (en de auto te ontgrendelen) helemaal niet meer.bjornricardo33 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:36:
[...]
Al oplossing gevonden hiervoor ? Loop zelf tegen hetzelfde probleem aan
Ik ben van plan om de auto dit weekend een factory reset te geven
[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 18-09-2026 10:04 ]
De berekening van het rijbereik houdt rekening met de route (snelheid, hoogteverschil, ...?). Zonder genavigeerde route neemt hij een gemiddelde. Dat kan positiever of negatiever uitvallen.SndR.7 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:34:
[...]
Ik heb niet hetzelfde.
Wel valt het mij al een paar keer op dat, als ik de navigatie aanzet ik meer rijbereik heb dan wanneer ik hem weer uitzet. Je zou verwachten dat dit andersom is??
En hoe heb je het opgelost, of heb je de post gemaakt terwijl het alarm nog stond te loeien?LOTG schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:51:
Een mooi probleem ineens, alarm van de auto gaat af en hij is met geen mogelijkheid open te krijgen. Beide sleutels niet, app niet, telefoon sleutel niet....
MY27 toch?
Ik heb deze post getypt terwijl ik aan het uitzoeken was in de handleiding hoe ik het kapje voor de noodsleutel er af kreeg.
En bij het terug lopen naar de auto doet hij het gewoon....
Ingestapt en hij doet als of er niets aan de hand is geweest. Geen meldingen, niets....
[ Voor 3% gewijzigd door LOTG op 18-09-2026 10:58 ]
Hier ook (verrassend toch?).RandomNick schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:55:
[...]
Hi @ReseT
Ik lijk met met ID.7T RWD hetzelfde issue te hebben na 26K km. Wat was het bij jou, en hoe is het opgelost?
Alleen lijkt uit de voorkant van de wagen te komen, je hoort iets schakelen.
Dit Probleem heb ik ook. Kan geen keypas of smartphone toevoegen de hele module voeg niets toe. Zowel iPhone als op Android apparaat gebeurd er niets. Dacht eerst dat het aan iOS 27 lag.Blommie01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:03:
[...]
Nee. En inmiddels werkt zelfs de functie om een key toe te voegen (en de auto te ontgrendelen) helemaal niet meer.
[Afbeelding]
Ik ben van plan om de auto dit weekend een factory reset te geven
Ja, bij mij liept dit vanaf dat ik de auto had en klopte het ook niet. Was het kilometrage ook te hoog. Toevallig afgelopen vakantie gereset.mark322 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:30:
Catch my drift?
Heb jij ook in de app dat digital key grijs is en je niets toe kunt voegen?bjornricardo33 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:43:
[...]
Dit Probleem heb ik ook. Kan geen keypas of smartphone toevoegen de hele module voeg niets toe. Zowel iPhone als op Android apparaat gebeurd er niets. Dacht eerst dat het aan iOS 27 lag.
Ja, heb al veel probeert maar helaas niet aan de praat te krijgen. In een reset heb ik geen zin en vw dealer heeft wachttijd van 4 weken of meer. Dus zolang maar met een fysieke steutel rijden.Blommie01 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:53:
[...]
Heb jij ook in de app dat digital key grijs is en je niets toe kunt voegen?
Ik zit met deze uitvoering zonder verdere opties al op de grens van het leasebudget, en kan nog voor ca. €6k opties via eigen bijdrage bestellen. Dit heeft om meerdere redenen niet mijn voorkeur. Ik overweeg wel het exterieur pakket met DCC a €1.500, maar heb hier helaas niet mee kunnen proefrijden. Zijn er Tweakers hier die kunnen aangeven of deze optie het waard is? Eventueel nog andere tips? Warmtepomp en trekhaak heb ik niet nodig.
:strip_exif()/f/image/fyqDdIaT4RVU4BEFTAMujmOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de conversatie een beetje gevolgd hebt. DCC is als een magnetron. Als je het niet hebt en nooit gehad hebt mis je het niet. De meesten die het hebben kunnen het wel waarderen. In onze persoonlijke situatie; we hebben drie berijders met alle drie een andere voorkeur. Maar 1 van de drie gebruikt een standaard profiel. Mijn zoon heeft de vering veel stijver staan. Daarmee voelt hij als beginnend chauffeur beter wat er onder de wielen van de auto gebeurd.Morales79 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:15:
Ik sta op het punt een nieuwe leaseauto te bestellen. ID.7 Tourer Limited edition plus 77 kwh in Grenadilla zwart met 20” Trondheim velgen.
Ik zit met deze uitvoering zonder verdere opties al op de grens van het leasebudget, en kan nog voor ca. €6k opties via eigen bijdrage bestellen. Dit heeft om meerdere redenen niet mijn voorkeur. Ik overweeg wel het exterieur pakket met DCC a €1.500, maar heb hier helaas niet mee kunnen proefrijden. Zijn er Tweakers hier die kunnen aangeven of deze optie het waard is? Eventueel nog andere tips? Warmtepomp en trekhaak heb ik niet nodig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ikzelf heb ook een stand die iets steviger is en als in het commentaar mag geloven enigszins overeenkomt met de standaard vering. Wat de DCC wel doet is op slecht wegdek de vering daarop aanpassen. In zware regen wil ik ook nog wel eens voor een steviger setting gaan, omdat dat meer gevoel geeft.
Rijd je alleen maar snelweg op en neer, dan zul je DCC waarschijnlijk niet missen, heb je ook andere wegen of moet je hele stukken door de bebouwde kom met veel drempels, dan is DCC denk ik wel van meerwaarde.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik vind het lijnenspel van de auto in de donkere kleuren totaal niet uitkomen. Maar wie ben ik?Morales79 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:15:
Ik sta op het punt een nieuwe leaseauto te bestellen. ID.7 Tourer Limited edition plus 77 kwh in Grenadilla zwart met 20” Trondheim velgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals op de foto die laatst getoond werd tussen Aquamarine Blue en Scale Silver.
Wel mooie velgen die Trondheims, goede keuze!
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Naar mijn mening, geen twijfel over het DCC en de daarbij horende geluidisolerende ramen en progressieve besturing. Mijn demo wagen had het (zonder dat ik het wist of verteld) en mijn wagen heeft het niet.Morales79 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Plan voor jezelf een proefrit in met beide versies (beide op Comfort) en
- Ga eens op tempo door een snelweg tunnel en luister
- Verwissel eens snel van rijbaan
- Rijd over een snelweg brug en voel/luister
- Neem eens zo'n snelheiddrempeltje op tempo in de bebouwde kom
Als het is wat ik denk dat het is zou de voorkant niet kunnen tenzij je een GTX hebt. Het komt namelijk door minieme speling bij de vertanding van de overgang aandrijfas naar wiel. Met raam open hoor je duidelijk waar het vandaan komt. Als dit bij jou voor is kan het wellicht iets anders zijn.Inter18 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:06:
[...]
Hier ook (verrassend toch?).
Alleen lijkt uit de voorkant van de wagen te komen, je hoort iets schakelen.
Dit is een goede conclusie naar mijn mening.Lancer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:49:
[...]
Rijd je alleen maar snelweg op en neer, dan zul je DCC waarschijnlijk niet missen, heb je ook andere wegen of moet je hele stukken door de bebouwde kom met veel drempels, dan is DCC denk ik wel van meerwaarde.
Ik rij een halfjaar in een ID7 en veranderde in het begin elke rit, soms meerdere malen. Nu misschien nog 1x per week of minder. Rij voornamelijk snelweg.
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/bavQ6DqDEFbyri15dv1XkNjv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ATIanS7sCfxn3D5mn0UBRf8t.jpg?f=fotoalbum_large)