Inmiddels hebben we de 38.000km bereikt met de ID7 Tourer op exact 9 maandjes tijd. Update van mij AW-review hieronder voor de liefhebbers
Algemeen nog steeds heel tevreden ermee. Problemen (tenzij eentje dat ik zelf veroorzaakt heb en waarvoor ie binnenkort naar de carrossier moet) heb ik er nog niet mee gehad. Houden zo!
Grootste minpunt wat mij betreft is eigenlijk het formaat. Het is echt een lel van een auto! Daar veranderen de extreem korte draaicirkel en de camera’s en parkeerhulpjes helemaal niks aan. De ruitenwissers heb ik laten vervangen op iets minder dan 35k km, net voor ik ermee op skivakantie vertrok. Deze begonnen namelijk onder bepaalde omstandigheden lawaai te maken.
Toen ik de winterbanden een paar weekjes geleden inwisselde voor de zomerbanden, kreeg ik wel de opmerking dat de zomerbanden achteraan (toen 17k mee gereden) al behoorlijk ver “op” zijn (slechts 4mm profiel meer). De winterbanden (ongeveer even ver mee gereden) hebben nog veel meer profiel (6mm). E.e.a. uitgezocht en er op uitgekomen dat de gemonteerde Continentals EcoContact 6.0 nieuw eigenlijk maar weinig profiel (minder dan 6mm) zouden hebben. Dit lijkt mij een mogelijke verklaring, maar ik volg het wel verder op. Het zou mij verbazen indien de bandjes echt zo snel zouden slijten. Anders mag ik deze zomer al nieuwe achterbanden laten steken op 50k km, ondanks 17k km met winterbanden).
Inmiddels zijn we er dus ook mee op skivakantie gegaan begin april. Omdat wij een groot gezin (3 kinderen) zijn, mocht de (weinig gestroomlijnde) bagagekoffer dus ook op het dak. We gingen dit jaar naar de Zuidelijke Franse Alpen (vanuit de Vlaamse Ardennen), op de heenweg via Luxemburg en op de terugweg via Reims gereden. Op de heenrit vertrokken we op zaterdagochtend rond 4u30 en hebben we een laadstop in Luxemburg (Capellen) gehouden, eentje in Langres Perrogney (Ionity) en eentje Mionnay Saint-Galmier. Het laden zelf ging telkens snel (mooi op de curve, het was ook niet echt koud) maar wel hebben we respectievelijk 10 minuten, 30 minuten en 20 minuten moeten aanschuiven eer er een plaatsje voor ons vrijkwam aan de laadpaal. Bij de langste stop hadden we nog het “geluk” van vrienden tegen te komen die ook stonden aan te schuiven, anders loop je je toch maar te vervelen. Mij opwinden erover heb ik (tegen alle verwachtingen van mijn reisgenoten) niet gedaan, dus ontspannend is het op de één of andere manier wel. Wat wel opviel is dat er enkel Vlamingen onderweg waren, dus ik vrees het ergste voor gezamenlijke Europese vakantieperiodes. Overigens was dit het fenomeen bij alle laadstations langs de snelwegen (ook aan tankstations was het (vermoedelijk wel minder lang) aanschuiven).
Eenmaal van de snelweg af vergde de slotklim van 25km tot op onze bestemming 25% van de batterijcapaciteit. Maar op de terugweg kwam er op die 25km (grotendeels) dalen wel weer 7% capaciteit bij.
Ter plekke waren de AC-laadpalen in het dorp elke keer vrij toen ik er op lette, dus ook daar moet ik me maar weinig zorgen over maken in het vervolg. Wij hebben tijdens onze boodschappen daar 1x aan de supercharger gehangen waardoor er 80% in zat voor het vertrek.
Na een fantastische skivakantie voor de terugweg besloten om de vrijdag in de late namiddag te vertrekken. Geen laadfiles gehad, wel gewone files . Over de 950km scoorden we een gemiddelde snelheid van 103km/u en een gemiddeld verbruik van 22,3kWh/100km. Dus volgeladen, met dakkoffer en mee met het verkeer en 130 waar mogelijk. Opnieuw 3 laadstops (eentje van 40 minuten tijdens ons avondeten aan de McDo, 1 korte Ionity en 1 lange Ionity om thuis te geraken).
Eind april op een zondag op en neer naar Francorchamps geweest (voor de 3 hours). Heen en weer was 420km. Heen (’s ochtends en dus kouder) hebben we exact van 100 naar 50% gereden op 210km). Terug een laadstop genomen tijdens een snelle hap maar dit zou niet noodzakelijk geweest zijn. Zonder bijladen hadden we nog 10% overgehad bij thuiskomst (dus 40% van de batterij verbruikt op 210km op Belgische snelwegen aan 120 op GPS waar het kan bij redelijke temperaturen). Best netjes.
Kortom: het elektrisch rijden is verre van lijden. Ook als je veel kilometers rijdt, zonder eigen laadpaal op je oprit. Enkel op vakantieritten wat aanpassen, maar er valt zeker mee te leven.
Het gemiddeld verbruik over de 37.500km (in de auto gemeten) is 17,3kWh/100km. Dit is dus inclusief reizen, grosso modo de helft “winter-” en de helft “voor-najaar-omstandigheden”, inclusief korte ritjes met een aanhangwagen, ritjes met fietsen achterop, … En een mix van snelwegen, buitenwegen en stedelijker verkeer. Ik vind dit voor de grootte van de auto zeker netjes. Bij mooie weersomstandigheden de laatste weken op zomerbandjes zit ik heel vaak onder de 13kWh/100km dus ik vermoed dat dit gemiddelde verbruik nog ferm gaat zakken over een volledig jaar gespreid.
De ID7 heeft intussen een update gekregen, de zogenaamde MY2027. Deze heeft terug fysieke knoppen op het stuurwiel, heeft andere software, heeft aparte knoppen in de bestuurdersdeur om de achterramen te bedienen en heeft 1-pedal-drive tot stilstand. Geen van dit alles mis ik omdat ik de haptische knoppen inmiddels gewend ben, de achterruiten nooit open hoef te doen en er niks mis is met de software. 1-pedal-drive tot stilstand mis ik ook niet, aangezien de huidige tot ca. 8km/u afremt. Daarna moet je zelf tot stilstand remmen. Dat werkt perfect. Ook gebruik ik deze kruipfunctie heel vaak zoda ik deze eigenlijk zou missen bij een 1-pedal tot stilstand.
Het enige wat mij een heel leuke extra feature lijkt, is dat Travel Assist nu ook verkeerslichten herkent en er rekening mee houdt. Nu moet je daarvoor nog zelf remmen.
Al bij al blijft de MY2026 die ik heb ook een heel fijne en erg goede auto.