Zo, terug van een retourtje zuid Italië. Paar snelle stats:
- 4455 km
- ~965kWh (volgens de laders)
- gemiddelde van 21,6 kWh/100km
- totale kosten op ca €435 --> 9,8 c/km
- WeCharge laadabbo (met plug&charge)
- Tourer pro, 19inch wintersloffen
Wat viel me op:
De wagen laad idd echt rammend snel. Perfect. Heb bij 1 lader zelfs 189kw gezien (pic or it didn't happen? Dan is het niet gebeurd, was te laat om de foto te maken haha). Doordat we reisden met baby en hond waren de laadstops elke 2-2,5 uur ook echt wel nodig, maar dan was de wagen vaak ook weer tussen de 5 en 25%. We hebben niet de optimale laad-reis strategie aangehouden, vaak waren wij langzamer dan de auto. Het voorverwarmen van de accu ging dus ook perfect. Alleen irritant dat je regelmatig opnieuw ionity moet inplannen omdat ie je via een duurdere lader stuurde.
Plug&charge heb ik mixed feelings over. Ja, het werkt heel chill, maar tegelijkertijd duurt het lang voordat ie start met laden. Even lang als met pas though, maar die vind ik ook altijd traag. Voelt zo jaren 2000. Overigens was het niet nodig om sneller te koppelen en laden te starten, dus daarom ook de mixed feelings

.
Halverwege de trip kreeg ik ineens de mogelijkheid om te upgraden naar 5.6. Helaas kwam het toen niet uit om de update te starten, net als in de dagen erna waardoor de update weer is ingetrokken? Iemand hier ervaring mee?
Om de hond uit de bagage te houden en de bagage uit de hond te houden stond de guardsmann boot divider in het midden. Voor de mensen die die ook hebben: wat is jullie ervaring met de zijwaartse stabiliteit? Ik vond die persoonlijk wel wat ondermaats. Iemand die dit niet heeft en evt wat tips heeft om het beter te bevestigen?
De meeste italiaanse steden en dorpjes zijn niet helemaal gebouwd op dit formaat auto. Het is vrij krap parkeren. De wendbaarheid is dat wel ook echt key, blij dat ik geen gtx heb
Zuid Italie is dun bezaaid qua Ionity (mijn voorkeur gezien de 47c/kwh vs 75+ c/kwh bij alle andere aanbieders). Kostte iets meer planning dan verwacht.
Verbruik viel me wat tegen. TA overal op 110-120 op de heenweg, terugweg op 120-130 (of lager bij lagere max snelheid). Ik had waardes verwacht rond de 20kwh/100km, niet 21,6. Steekt mekaar niet veel, maar toch bijna 10%. Moet ik zeggen dat 300/400km adriatische kust met windkracht 6 tegen niet per se bueno is voor je verbruik

.
Qua comfort was het echt perfect verder. Heel blij dat ik voor de pro ben gegaan ipv de reguliere limited edition, die stoelen zijn echt perfect. Alleen aan het einde van de terugreis (1 dag 1350km, 1 dag 650 km) had ik een klein beetje last van mn rug, verder 0,0 problemen. Man, in mn id3 (meest cheapo editie) kon ik al last van mn rug krijgen na 125km... Ja, die stoelen, massagestand aan, TA aan, handje aan het stuur en heerlijk relaxed sturen. Perfect. Zelfs het Italiaanse rijgedrag maakt je dan de pis niet lauw.
Over het Italiaanse rijgedrag gesproken: ik las dat italianen die met een grote P achter de ruit rijden rijles krijg van pap/mam/oom/kennis met een rijbewijs. Nu ik dat zo weet snap ik ook wel waarom het verkeer daar zo chaotisch kan zijn