Verhaal:
De heenreis naar wintersport ging zonder problemen, aldaar de auto een week in de garage gezet en vervolgens de terugreis aanvaart
.
De rit is 's nachts, grotendeels op cruisecontrol.
Iedereen oordoppen danwel oortjes in en daar gaan we weer.
Na een tijdje zegt mijn dochter die de wagen bestuurd: 'Hij stuurt wel heel erg mee'
Ik: '???'
Tijdens de laadsessie meen ik het stuur over en idd, zodra je ook maar even niet in het midden rijdt stuurt de wagen weer terug, en zeer abrupt.
Zelfs met lane assist volledig uit blijft de wagen hardnekkig zelf sturen (de Polestar 4 vertoonde dit gedrag ook, voor mij een reden om hem te laten staan, uit moet uit zijn)
Nogmaals: géén instellingen verandert tussen heen en terugrit
Bij onze Vlaamse vrienden waren nogal wat werkwerkzaamheden met traject controle, om snelheids boetes te voorkomen blijft de cruisecontrol aan.
Hier werd het gevaarlijk want er zijn zowel gele als witte belijningen op de weg -> Zodra je ook maar even de aandacht er niet 105% bij hebt wil de wagen zelf tegen de vangrail rijden, dit is géén grap.
Doordat je eigenlijk de wagen tegenwerkt om hem tussen de juiste lijnen te houden 'detecteert' ie ook nog vermoeidheid -> Nee stom hok, ik probeer te voorkomen dat je jezelf total loss en de inzittenden het ziekenhuis in rijd.
Ik snap dat de cruisecontrol uit kan en limiter aan maar dit zelfsturdende gedrag is belachelijk en gevaarlijk.
Ik heb hier all eerder gemeld dat soms midden in een bocht aggressief verder instuurt maar nu kon er bij rechtdoor rijden ineens een afwijking naar links of rechts zijn.
Vragen:
Waar vind ik deze automatische stuur ingrepen? (want nooit ingesteld + de heenweg was geen probleem)
Heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt?
Naar eerdere berichtgeving hier op het forum stond de instelling dat de cruisecontrol op bochten reageert staat uit.
[
Voor 17% gewijzigd door
Inter18 op 23-02-2026 23:12
]