Het grote Volkswagen ID.7 topic

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Volstrekt logisch, want de TA/ACC zal snelheid verlagen omdat die niet wilt dat je 'rechts' inhaalt ondanks dat de blokmarkering een andere rijrichting impliceert en het hierom niet inhalen is.
Als je éénmalig wat gas bij geeft overrule je deze feature en zal de TA/ACC weer tot je ingestelde snelheid gaan versnellen en dan rechts inhalen.

Dit is gewoon een producteigenschap in de laatste twee generaties van VAG auto's met TA/ACC functionaliteiten (mijn '21 Octavia had dit bijv. ook zo).
Heeft dus ook helemaal niets met phantom breaking te maken.
Edit:
Dit staat ook gewoon in de handleiding:
[Afbeelding]
Onder 'Bijzondere rijsituaties' als je zoekt op 'inhalen' vind je die pagina ook.
En dat werkt wat mij betreft heel goed, dat niet rechts willen inhalen.
De enige irritatie die ik daar dan rond heb is waarom dat ander voertuig dan niet naar rechts schuift :+

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18-05 15:42
Overigens kan je dat soort ingrepen prima overrulen met RES of een klein tikje op het gas.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 19:56

resusaapje

h less

True schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:43:
...ondanks dat de blokmarkering een andere rijrichting impliceert en het hierom niet inhalen is.
en als je DAT roept moet je er ook bij vertellen dat dat ALLEEN geldt als er rechts een vluchtstrook is.

Hier overigens wel het geval, maar dat terzijde. (get it? ter. zijde. vluchtstrook. gnuif.)

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-05 16:21
BigGreen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Zelf heb ik een Stonewashed Blue (geen zwart dak) en zeer tevreden met de kleur al twijfelde ik over rood.
Soms heb je pas door hoe vies hij is als je je vinger over de lak heen veegt.
Een zwarte auto neem ik nooit meer, daar zie je alles op elk krasje/bobbeltje in de lak en hij is al vies als ie de wasstraat uit komt.

Denk dat de Scale zilver en de Stonewashed blue de kleuren zijn waar je het minst het gevoel hebt dat je er iets op ziet.
Succes met de keuze al vindt ik de kleurkeuze's voor de iD7 nog best beperkt.
Bedankt voor de info.

Wit en zwart vallen voor ons af, omdat onze vorige auto’s ook deze kleuren hadden. Nieuw en gewassen zien ze er top uit, maar op deze auto’s zie je echt alles na verloop van tijd. jetzelfde geldt ook voor de pianolak, een keer wasstraat en het is voorbij

Stonewashed blue is ook mijn favoriet, dus ik denk dat het die kleur gaat worden

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:16
AvantBlack schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Ik ga het meemaken.
Ze hebben mij uit het systeem voorgelezen: aanvraag week 18/start productieweek 18, definitieve productieweek 19.
Gaven ook aan dat de ombouw naar MY27 voor de ID.3 ook vertraging op heeft gelopen.
Vreemd, de ID.3 heeft geen wissel van MY maar daarvan is de productie gestopt en is de productie van de ID.3 Neo gestart.

Bovenstaande over Phantom Breaking is een goed voorbeeld van mensen die de bedoelde werking van een systeem niet kennen/opzoeken/uitgelegd krijgen en dan wel doen alsof de auto iets heel vreemds doet.

Ja, het zou super zijn als de auto ook blokmarkering kan herkennen, maar rechts inhalen voorkomen en met een klein beetje gas bij overrulen, werkt uitstekend.

[ Voor 28% gewijzigd door Flieger op 13-05-2026 16:49 ]

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-05 23:31
Vandaag is mijn honeymoonet van stap 1 naar twee gegaan productieweek 24 (week van 8 juni)

zwarte limo limited plus 92kw en int en ext plus trekhaak en 230 omvormer black pakket en 20 inch trondheim

Hoop wel dat het goed gaat want in honeymoon staat ie als 77kw versie maar dealer heeft nagevraagd en staat volgens hem wel goed in systeem bij pon/fabriek

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-05 20:34
Net mijn ID7 in gebruik mogen nemen (rode met black edition).

Echter, problemen beginnen al. Ik kan geen gebruiker toevoegen, systeem blijft eindeloos draaien en er komt niks tevoorschijn. Ook vb het online insturctieboekje via de wagen kan niet geladen worden.

Nog mensen die dit probleem hebben gehad? Bij de garage zeiden ze niet veel, eventjes wachten en wat rijden. Maar als ik eens zoek op internet blijkt dit al niet veel goeds te voorspellen...

Waar kan ik ook kijken als er live traffic is? Ik had een lange route ingepland, ik weet dat er momenteel veel files in BE staan, maar zie niks vermeld in de planner.

EDIT: plots kreeg ik rijdend app updates binnen en is het gelukt 😅

[ Voor 5% gewijzigd door Asomers op 13-05-2026 18:11 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:53
@Asomers fotootje? 😬

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-05 20:34

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:53
@Asomers mooi hoor! Kleur doet zoveel 🤩

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-05 17:22
Inmiddels hebben we de 38.000km bereikt met de ID7 Tourer op exact 9 maandjes tijd. Update van mij AW-review hieronder voor de liefhebbers ;)

Algemeen nog steeds heel tevreden ermee. Problemen (tenzij eentje dat ik zelf veroorzaakt heb en waarvoor ie binnenkort naar de carrossier moet) heb ik er nog niet mee gehad. Houden zo!

Grootste minpunt wat mij betreft is eigenlijk het formaat. Het is echt een lel van een auto! Daar veranderen de extreem korte draaicirkel en de camera’s en parkeerhulpjes helemaal niks aan. De ruitenwissers heb ik laten vervangen op iets minder dan 35k km, net voor ik ermee op skivakantie vertrok. Deze begonnen namelijk onder bepaalde omstandigheden lawaai te maken.

Toen ik de winterbanden een paar weekjes geleden inwisselde voor de zomerbanden, kreeg ik wel de opmerking dat de zomerbanden achteraan (toen 17k mee gereden) al behoorlijk ver “op” zijn (slechts 4mm profiel meer). De winterbanden (ongeveer even ver mee gereden) hebben nog veel meer profiel (6mm). E.e.a. uitgezocht en er op uitgekomen dat de gemonteerde Continentals EcoContact 6.0 nieuw eigenlijk maar weinig profiel (minder dan 6mm) zouden hebben. Dit lijkt mij een mogelijke verklaring, maar ik volg het wel verder op. Het zou mij verbazen indien de bandjes echt zo snel zouden slijten. Anders mag ik deze zomer al nieuwe achterbanden laten steken op 50k km, ondanks 17k km met winterbanden).

Inmiddels zijn we er dus ook mee op skivakantie gegaan begin april. Omdat wij een groot gezin (3 kinderen) zijn, mocht de (weinig gestroomlijnde) bagagekoffer dus ook op het dak. We gingen dit jaar naar de Zuidelijke Franse Alpen (vanuit de Vlaamse Ardennen), op de heenweg via Luxemburg en op de terugweg via Reims gereden. Op de heenrit vertrokken we op zaterdagochtend rond 4u30 en hebben we een laadstop in Luxemburg (Capellen) gehouden, eentje in Langres Perrogney (Ionity) en eentje Mionnay Saint-Galmier. Het laden zelf ging telkens snel (mooi op de curve, het was ook niet echt koud) maar wel hebben we respectievelijk 10 minuten, 30 minuten en 20 minuten moeten aanschuiven eer er een plaatsje voor ons vrijkwam aan de laadpaal. Bij de langste stop hadden we nog het “geluk” van vrienden tegen te komen die ook stonden aan te schuiven, anders loop je je toch maar te vervelen. Mij opwinden erover heb ik (tegen alle verwachtingen van mijn reisgenoten) niet gedaan, dus ontspannend is het op de één of andere manier wel. Wat wel opviel is dat er enkel Vlamingen onderweg waren, dus ik vrees het ergste voor gezamenlijke Europese vakantieperiodes. Overigens was dit het fenomeen bij alle laadstations langs de snelwegen (ook aan tankstations was het (vermoedelijk wel minder lang) aanschuiven).

Eenmaal van de snelweg af vergde de slotklim van 25km tot op onze bestemming 25% van de batterijcapaciteit. Maar op de terugweg kwam er op die 25km (grotendeels) dalen wel weer 7% capaciteit bij.

Ter plekke waren de AC-laadpalen in het dorp elke keer vrij toen ik er op lette, dus ook daar moet ik me maar weinig zorgen over maken in het vervolg. Wij hebben tijdens onze boodschappen daar 1x aan de supercharger gehangen waardoor er 80% in zat voor het vertrek.

Na een fantastische skivakantie voor de terugweg besloten om de vrijdag in de late namiddag te vertrekken. Geen laadfiles gehad, wel gewone files . Over de 950km scoorden we een gemiddelde snelheid van 103km/u en een gemiddeld verbruik van 22,3kWh/100km. Dus volgeladen, met dakkoffer en mee met het verkeer en 130 waar mogelijk. Opnieuw 3 laadstops (eentje van 40 minuten tijdens ons avondeten aan de McDo, 1 korte Ionity en 1 lange Ionity om thuis te geraken).

Eind april op een zondag op en neer naar Francorchamps geweest (voor de 3 hours). Heen en weer was 420km. Heen (’s ochtends en dus kouder) hebben we exact van 100 naar 50% gereden op 210km). Terug een laadstop genomen tijdens een snelle hap maar dit zou niet noodzakelijk geweest zijn. Zonder bijladen hadden we nog 10% overgehad bij thuiskomst (dus 40% van de batterij verbruikt op 210km op Belgische snelwegen aan 120 op GPS waar het kan bij redelijke temperaturen). Best netjes.

Kortom: het elektrisch rijden is verre van lijden. Ook als je veel kilometers rijdt, zonder eigen laadpaal op je oprit. Enkel op vakantieritten wat aanpassen, maar er valt zeker mee te leven.

Het gemiddeld verbruik over de 37.500km (in de auto gemeten) is 17,3kWh/100km. Dit is dus inclusief reizen, grosso modo de helft “winter-” en de helft “voor-najaar-omstandigheden”, inclusief korte ritjes met een aanhangwagen, ritjes met fietsen achterop, … En een mix van snelwegen, buitenwegen en stedelijker verkeer. Ik vind dit voor de grootte van de auto zeker netjes. Bij mooie weersomstandigheden de laatste weken op zomerbandjes zit ik heel vaak onder de 13kWh/100km dus ik vermoed dat dit gemiddelde verbruik nog ferm gaat zakken over een volledig jaar gespreid.

De ID7 heeft intussen een update gekregen, de zogenaamde MY2027. Deze heeft terug fysieke knoppen op het stuurwiel, heeft andere software, heeft aparte knoppen in de bestuurdersdeur om de achterramen te bedienen en heeft 1-pedal-drive tot stilstand. Geen van dit alles mis ik omdat ik de haptische knoppen inmiddels gewend ben, de achterruiten nooit open hoef te doen en er niks mis is met de software. 1-pedal-drive tot stilstand mis ik ook niet, aangezien de huidige tot ca. 8km/u afremt. Daarna moet je zelf tot stilstand remmen. Dat werkt perfect. Ook gebruik ik deze kruipfunctie heel vaak zoda ik deze eigenlijk zou missen bij een 1-pedal tot stilstand.
Het enige wat mij een heel leuke extra feature lijkt, is dat Travel Assist nu ook verkeerslichten herkent en er rekening mee houdt. Nu moet je daarvoor nog zelf remmen.

Al bij al blijft de MY2026 die ik heb ook een heel fijne en erg goede auto.

• BBx92
GTAm schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:33:

Het laden zelf ging telkens snel (mooi op de curve, het was ook niet echt koud) maar wel hebben we respectievelijk 10 minuten, 30 minuten en 20 minuten moeten aanschuiven eer er een plaatsje voor ons vrijkwam aan de laadpaal.
Beetje offtopic, maar serieuze vraag - reed je op interne navi? Niet op een app waar je een minimaal aantal laadstations kon opgeven? Of waren het grote laadpleinen?

• GTAm
  • Laatst online: 14-05 17:22
BBx92 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Beetje offtopic, maar serieuze vraag - reed je op interne navi? Niet op een app waar je een minimaal aantal laadstations kon opgeven? Of waren het grote laadpleinen?
De eerste was een kleintje (6 stalls). Ik had deze elf geselecteerd als laatste mogelijk om met de laadpas in de Benelux te laden (op een paar euros kijken op een skivakantie voor 5 personen 🫣)

2de was een groot plein (meer dan 20, dacht ik). Via de ionity app een half uurtje van tevoren regelmatig in de gaten gehouden en er was telkens 1 of 2 plaatsjes vrij (bleek achteraf dus tijdens het wisselen van auto's)...

Laatste was de laatste Ionity-laadmogelijkheid (waar ik een abo op had) voor we de bergen ongeveer in trokken.

Vrienden van ons (die we per toeval op de 2de stop ontmoetten), hadden een volgznde stop van de snelweg af gepland (door de auto). Maar daar verlies je ook tijd mee. Zij stonden er wel alleen en zonder wachten. Maar hadden geen toilet ter beschikking en ik kon ook de laadsnelheden van de ID7 evalueren tegen de anderen 😉

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:53
GTAm schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:22:
[...]
Vrienden van ons (die we per toeval op de 2de stop ontmoetten), hadden een volgznde stop van de snelweg af gepland (door de auto). Maar daar verlies je ook tijd mee.
Daar verlies je wel wat tijd mee, maar niet 30 min. Zelfs 10 min is niet vaak te verwachten.

En ionity icm vakantieperiode lijkt wel vaker geen goede combi.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:15
Surfroy01 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:00:
Heb ik bij 130 een verbruik van ~20kWh daalde dat met 110 naar ~17,3 kWh. Toch frappant hoeveel dat uit maakt.
Idem met een ICE, toch? Zuinigste rit met de 2.0 TDI ooit was 1300 km snelweg tegen 90-100, op 1 tank diesel.

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-05 13:09
bdbfz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Idem met een ICE, toch? Zuinigste rit met de 2.0 TDI ooit was 1300 km snelweg tegen 90-100, op 1 tank diesel.
1 tank zegt niet heel veel maar inderdaad, een ICE verbruikt ook meer bij hogere snelheid. Mijn vorige diesel deed:
  • 6l/100km aan 120
  • 3.9l/100km aan 90
  • 2.8l/100km aan 70
Ook tussen winter en zomer was er een verschil van 1l/100km (20%) op gemiddeld verbruik.

Dit is gewone pure Fysica en zowel ICE als elektrische wagen zijn onderhevig aan de wetten. Alleen heeft ICE in de winter een klein voordeel dat de warmte gratis is vanwege de inefficiëntie van de verbrandingsmotor.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:55

Tarin

Just plain weird.

@Baritee de efficiëntie van de batterij is ook afhankelijk van de temperatuur, als het (erg) koud is gaat op- en ontladen (en energiebehoud) niet zo lekker dus moet de boel opgewarmd worden.
Een koude motor is ook niet op zn efficiëntst maar weegt veel minder (de soortelijke warmte is ook anders maar geen factor 3 (uitgaande van een accupakket van 600 en een 2-litermotor van 200kg)).

Uiteindelijk merk je het in een EV vooral meer omdat je range van pak em beet een goeie 500km in de zomer naar nog geen 400km inzakt, en je (zonder voorverwarmde accu) langer aan de snellader staat.

Het verschil tussen de huidige id.7 (met accu-voorverwarming en een laadpunt thuis) en de vorige id.4 (zonder) biedt ons, zeker in de winter, een enorme hoeveelheid aan comfort.

[ Voor 37% gewijzigd door Tarin op 14-05-2026 07:12 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:29
Ik vond de auto nog wat aan de korte kant dus heb een verlengstuk gekocht voor de kampeervakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdEUPJ7GtHIlbwoJ5FzkhV0VsbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8eAIa5jJezBmPsuuZ1bbqZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwgtgGGr-poSYdMrOCxXbl5WaHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uuBMeyq0bm4MMcBbfQNCP8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf8gfXguJlfYyBhffSqBES9Z4R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REVYiWGv50gFQn0PlEBNxkxn.jpg?f=fotoalbum_large

• stanny
  • Niet online
Hoe gaat het laden met zo een ding achterop? Want vaak is het achterwaarts inparkeren om comfortabel aan te kunnen koppelen, maar dan steek je al snel een meter (?) uit vooraan? Sta je dan niet vaak hopeloos in de weg voor anderen?
Just asking, voorlopig komen we toe met de kofferruimte, maar als het ooit nodig is denk ik wel voor een trekhaakkoffer te kiezen ipv de oude dakkoffer naar verbruik toe.

• SlushyCarpet
Ik weet het eerlijk gezegd ook nog niet. Geen ervaring mee nog. De auto wordt er 80 cm langer van. De bak kan naar beneden kantelen zodat de achterklep open kan.

Qua laden zal ik nog mee moeten maken. Worst kaas haal ik em er even af maar ik gok dat dat wel meevalt.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

The Legend

*Plop*

Dat kan langer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOF606fp2HOaTrAaM0Kl4Q9L-Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEFZST1ylyn1brspFbJaQJo8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-05 17:53
Ik ben aan het twijfelen tussen een i5 touring edrive40 (RWD) (zo goed als full option, geen pano-dak) versus ID.7 touring full option (nog te beslissen GTX of Business Pro Premium RWD)

Beide wagens passen binnen leasebudget van werkgever. Comfort, ruimte en range zijn belangrijkste criteria.

Wat me naar de ID.7 tourer duwt is het ruimtegevoel. 1 van de onze 2 kids zit nog in rear-facing stoel - en de BMW lijkt me wel wat krapper op de achterbank. Koffer is ook belangrijk, maar op papier is die van de i5 touring (570l) min of meer gelijk aan de ID.7 tourer (605 stoelen recht/ 545 stoelen normaal). Toch lijkt de koffer van de ID.7 ruimer. Weet er iemand of die 545/605 liter van de ID7 trouwens met de laadvloer reeds naar beneden is?

Ben benieuwd of er mensen voor dezelfde keuze gestaan hebben.

• SlushyCarpet
De achterbank van de ID.7 is volgens mij wel een stukje ruimer. Dit komt volgens mij doordat de i5 een vrij lange motorkap heeft als gevolg van het gedeelde platform voor brandstofmotor en EV aandrijving. De ANWB heeft ze wel in een test tegen elkaar afgezet maar uiteindelijk komt het denk ik neer op 'smaak'. Voor maximale ruimte moet je echter wel bij de ID.7 zijn.

De kofferbakliters zijn denk ik wel met de laadvloer naar beneden gemeten maar tot aan de rolhoes.

Hoewel ik een GTX qua exterieur iets mooier vind zou ik er alleen voor kiezen als je de 4wd of trekkracht voor aanhangers nodig denkt te hebben. De extra kracht is maar beperkt en beperkt beschikbaar waardoor je verder vooral de nadelen hebt van een hoger verbruik en minder goede draaicirkel. En je kunt er helaas geen licht interieur in krijgen

• johansen
  • Laatst online: 23:23
stanny schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:23:
Hoe gaat het laden met zo een ding achterop? Want vaak is het achterwaarts inparkeren om comfortabel aan te kunnen koppelen, maar dan steek je al snel een meter (?) uit vooraan? Sta je dan niet vaak hopeloos in de weg voor anderen?
Just asking, voorlopig komen we toe met de kofferruimte, maar als het ooit nodig is denk ik wel voor een trekhaakkoffer te kiezen ipv de oude dakkoffer naar verbruik toe.
Vorig jaar op vakantie naar Frankrijk met een Easyfold 3 fietsendrager. Is denk ik ongeveer vergelijkbaar met zo'n box. Uiteraard een beetje oppassen met achteruit inparkeren bij een laadpunt, maar heb nergens het idee gehad dat ik heel erg uitsteek en anderen in de weg stond hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgx73GlYUzNKf1P4spKqH1U_2-8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6YljkBMnw40Pprt73wN5ag7E.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door johansen op 15-05-2026 00:08 ]

• BBx92
DrizzleF schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:17:
Ik ben aan het twijfelen tussen een i5 touring edrive40 (RWD) (zo goed als full option, geen pano-dak) versus ID.7 touring full option (nog te beslissen GTX of Business Pro Premium RWD)

Beide wagens passen binnen leasebudget van werkgever. Comfort, ruimte en range zijn belangrijkste criteria.

Wat me naar de ID.7 tourer duwt is het ruimtegevoel. 1 van de onze 2 kids zit nog in rear-facing stoel - en de BMW lijkt me wel wat krapper op de achterbank. Koffer is ook belangrijk, maar op papier is die van de i5 touring (570l) min of meer gelijk aan de ID.7 tourer (605 stoelen recht/ 545 stoelen normaal). Toch lijkt de koffer van de ID.7 ruimer. Weet er iemand of die 545/605 liter van de ID7 trouwens met de laadvloer reeds naar beneden is?

Wat overigens handig is, is dat je de stoelen in rechte positie kan zetten als de kids in een kinderstoel zitten. Normaal is dat vrij oncomfortabel, maar met een kinderstoel maakt dat niet uit.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:53
BBx92 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 06:25:
[...]

Wat overigens handig is, is dat je de stoelen in rechte positie kan zetten als de kids in een kinderstoel zitten. Normaal is dat vrij oncomfortabel, maar met een kinderstoel maakt dat niet uit.
Ben dat nu blind aan het testen. Zijn onlangs op vakantie geweest met het vliegtuig en in vergelijking met mijn Enyaq heeft de kofferbak toch wat minder mogelijkheden lijkt het. Onze kinderen zitten allebei in kinderstoelen.

Mijn vrouw vond mijn suggestie om de bank rechtop te zetten t.b.v. de zomervakantie onbespreekbaar omdat dit nadelig zou zijn voor het zitcomfort.

Enfin, vorige week de auto gewassen en de bank rechtop gezet zonder dat te melden. Tot nu toe nul commentaar. Straks maar eens 2 keer 140 km rijden met de koters achterin. Benieuwd of ze iets merken.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-05 17:42
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:08:
[...]

Ben dat nu blind aan het testen. Zijn onlangs op vakantie geweest met het vliegtuig en in vergelijking met mijn Enyaq heeft de kofferbak toch wat minder mogelijkheden lijkt het. Onze kinderen zitten allebei in kinderstoelen.

Mijn vrouw vond mijn suggestie om de bank rechtop te zetten t.b.v. de zomervakantie onbespreekbaar omdat dit nadelig zou zijn voor het zitcomfort.

Enfin, vorige week de auto gewassen en de bank rechtop gezet zonder dat te melden. Tot nu toe nul commentaar. Straks maar eens 2 keer 140 km rijden met de koters achterin. Benieuwd of ze iets merken.
Haha, leuk dit. Benieuwd of je opmerkingen krijgt. Van de kids vast niet.

Overigens ervaar ik de kofferbak van de ID.7 juist als praktischer/ruimer dan die van de Enyaq. Zal aan de combinatie van lengte en breedte liggen, maar bij de meivakantie pakte het voor mijn gevoel makkelijker in en had ik meer ruimte.

• Homer-Simpson
RandomNick schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:41:
[...]

Haha, leuk dit. Benieuwd of je opmerkingen krijgt. Van de kids vast niet.

Overigens ervaar ik de kofferbak van de ID.7 juist als praktischer/ruimer dan die van de Enyaq. Zal aan de combinatie van lengte en breedte liggen, maar bij de meivakantie pakte het voor mijn gevoel makkelijker in en had ik meer ruimte.
Wat doe je met de bodem? Ik had hem nu nog omhoog maar twijfel of ik de bodem thuis ga laten om zo meer mee te kunnen nemen. Ik mis vooral mogelijkheden qua hoogte. Had een bepaalde manier van inpakken die nu niet paste.

Duurtest is verplaatst naar morgen maar verwacht evengoed geen feedback vanuit de kinderen. Die hebben er al meerdere ritjes op zitten en hebben niks gemerkt.

• BBx92
Bodem heb ik vooralsnog gewoon laten zitten op de hoge positie. Voornamelijk omdat de rubbere kofferbakschaal dan past en ik de rolhoes ergens kwijt kan. Echter ivm jong kind nog niet wezen kamperen, mogelijk dat wanneer tent + toebehoren mee moet dat die extra ruimte wel van pas gaat komen. Voor vakantie naar een huisje etc is het m.i. zat. Al zal tassen inpakken flexibeler zijn dan koffers.

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik had een keer de bank naar voren gezeten, daarna er totaal niet meer over nagedacht en compleet vergeten dat hij naar voren stond. Vele ritten met mensen achterin, weekendjes weg met vrienden etc later kwam ik er achter dat ze blijkbaar nog naar voren stonden. Ik heb er niemand over gehoord. Toen ik vroeg hoe ze de zit positie vinden, was vooral de hoge positie van je voeten (door de accu) en de grote hoek van de knieën een bezwaar, maar niemand begon over de rug. :+

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wij zijn met z’n 5en thuis en als we op vakantie gaan past alles in de kofferbak (meestal haal ik de variabele vloer er helemaal uit) zonder dakkoffer oid. Meestal hebben we 4 grote 95L duffels, boodschappentas, speelgoedtas, jassen en een koeltas of koelbox mee. Met echt kleine kinderen kun je desnoods ook nog aardig wat kwijt achter de voorstoelen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:59

De BMW i5 is op papier wel langer:
https://www.carsized.com/en/cars/compare/volkswagen-id7-2023-estate-vs-bmw-i5-2023-estate/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyXLQBL6CIyqrEDNeFxzR21V2kE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G96C9MqP3OcSq0fcSVhxIrxk.png?f=user_large

*sowieso

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
Twee keer de "sedan (liftback)" in plaats van de Tourer, maar het geeft een aardig beeld. Opzet is wel wat te veel gericht op de clicks. Ook belangrijk om te beseffen dat ID.7 MY27 een ander infotainment krijgt (hard- en software) en de huidige infotainment onder de gebruikers over het algemeen niet als 'disaster' bekend staat.

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 15-05-2026 10:42 ]

Catch my drift?

• Puppetmaster
Is de bedoelde ID.7 een proS?
Bijzonder dat beide binnen het budget vallen aangezien de i5 een stuk duurder is in aanschaf.
Qua EV eigenschappen troeft de ID.7 de i5 op alle relevante punten net af:
-accucapaciteit
-laadsnelheid
-verbruik
En dus ook het daaruitvolgende bereik en de (door)reisprestaties.
Al zijn de verschillen niet erg groot. :)

https://ev-database.org/n...f3a35543dc38f404fb5881553

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
[...]
Ik heb dat een keer wel gedaan zonder het te zeggen omdat het net met de koffers beter uitkwam.
Heb er niks over gehoord, geen klachten mbt comfort. :)

Ik haal voor vakanties ook de verstelbare bodem in z’n geheel eruit, scheelt toch weer.
Ook kan je dan makkelijker bij het extra vakje onder de laadvloer.
Het nadeel is wel dat je een gat tussen de laadruimte en de bank krijgt. Die vul ik dan maar met badlakens en strandmatjes. :)

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

Hier ook voor deze keuze gestaan en voor de ID.7 gekozen vanwege de ruimte op de achterbank en idem twee kinderstoelen. Ik vond het verschil opmerkelijk groot.. De ID.7 is echt enorm royaal achterin; de i5 vond ik daarin tegenvallen.

• BBx92
Waar ik wel echt hele- hele- helemaal [...] klaar mee ben, is die manouvreerremfunctie. Holy [...]. Net even mn nek weer bijna gebroken toen ik vlot wilde inparkeren op een druk parkeerterrein bij de supermarkt. Auto reageert op de stoeprand en klapt vol de rem erop.

/yesmad :(

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-05 17:53
Puppetmaster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Is de bedoelde ID.7 een proS?
Bijzonder dat beide binnen het budget vallen aangezien de i5 een stuk duurder is in aanschaf.
Qua EV eigenschappen troeft de ID.7 de i5 op alle relevante punten net af:
-accucapaciteit
-laadsnelheid
-verbruik
En dus ook het daaruitvolgende bereik en de (door)reisprestaties.
Al zijn de verschillen niet erg groot. :)

https://ev-database.org/n...f3a35543dc38f404fb5881553
Met de ID.7 heb ik een héél stuk budget over!
Ik werk in België, dus Belgische verdeler, zal overeenkomen met de Pro S (86kwh, achterwielaangedreven) full option.

• Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:41
Ik heb zojuist de bevestiging ontvangen dat mijn auto my27 is! Tot vorige week was de productie nog voorlopig. Mede ivm niet leveren voor 4 juli.

• appelstruike
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 16:39
Rij sinds afgelopen 1-11 in de ID.7. Ben redelijk tevreden over de auto, er zijn een aantal dingen waar ik me aan stoor. Vraag me af of meer mensen dit ervaren:

- Voetsensor kofferbakklep lijkt nauwelijks te reageren. 1 op de 100 keer gaat die open.
- 50/50 kans dat de auto niet op slot gaat bij weglopen. Geen idee hoe dit komt.
- Komt zeer regelmatig voor dat het grote scherm zwart blijft bij draadloos verbinding maken met android auto. Is op te lossen door op de telefoon wifi + bluetooth uit -> aan te zetten. Zeer irritant.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:45
appelstruike schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:40:
Rij sinds afgelopen 1-11 in de ID.7. Ben redelijk tevreden over de auto, er zijn een aantal dingen waar ik me aan stoor. Vraag me af of meer mensen dit ervaren:

- Voetsensor kofferbakklep lijkt nauwelijks te reageren. 1 op de 100 keer gaat die open.
- 50/50 kans dat de auto niet op slot gaat bij weglopen. Geen idee hoe dit komt.
- Komt zeer regelmatig voor dat het grote scherm zwart blijft bij draadloos verbinding maken met android auto. Is op te lossen door op de telefoon wifi + bluetooth uit -> aan te zetten. Zeer irritant.
Voet sensor gebruik ik niet vaak, geen idee maar op slot gaan idem, altijd omkijken naar de spiegels. Zwart scherm herken ik niet. Welke sw versie heb je?

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-05 16:30
Voetsensor is heel simpel, houdt afstand van de klep. Dus voet eronder swipen en achteruit stappen, 99 van 100 keer doet deze het dan.

Op slot gaan herken ik, ik druk tegenwoordig even een vinger op de deurklink en hij is op slot. Krijg wel altijd melding als de auto open blijft staan in app, deze is dan prima via app op slot te zetten.

Scherm herken ik niet, maar iphone :*)

• BBx92

[...]
Die van android auto heb ik ook. Erg wisselend. Soms even niet, soms paar ritten op rij.

Makkelijker is om ~15 seconden de aan/uit knop op het infotainment ingedrukt te houden. Dan reset het infotainment en start Android Auto normaal op.

Sw 5.6.0

[ Voor 10% gewijzigd door BBx92 op 15-05-2026 15:40 ]

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:29

Voetsensor is inderdaad schopje geven en stapje naar achter. Met de keyless entry: 9 vd 10 zag ie me niet en ontgrendelde al helemaal niet, pas bij vastpakken deurklink. Was bij garage vorige week, hebben nieuwe batterij er in gedaan en de functie 'aan'gezet. Hm... ergens zal een setting zitten die ik niet had gezien? Nu opent en sluit ie 10 van 10.

• Flieger
Voor optimaal gebruik van de laadruimte heb ik tassen op maat (zoals bijvoorbeeld car-bags.com). Ideaal! Voor een zomervakantie van 3 weken met gezin, kan alles erin. Handig om bij het inpakken in huis te weten wat de te besteden ruimte is. Rolhoes kan netjes dicht en alleen een koelbox achterin in het midden bij de voeten.

• Homer-Simpson
@Flieger mooie oplossing maar ik ga niet elke 4-5 jaar een nieuwe set tassen op maat kopen omdat er een nieuwe leaseauto aan zit te komen.

• RandomNick
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Wat doe je met de bodem? Ik had hem nu nog omhoog maar twijfel of ik de bodem thuis ga laten om zo meer mee te kunnen nemen. Ik mis vooral mogelijkheden qua hoogte. Had een bepaalde manier van inpakken die nu niet paste.

Duurtest is verplaatst naar morgen maar verwacht evengoed geen feedback vanuit de kinderen. Die hebben er al meerdere ritjes op zitten en hebben niks gemerkt.
De variabele laadbodem had ik eruit gehaald en thuis gelaten.

• Flieger
Homer-Simpson schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:47:
@Flieger mooie oplossing maar ik ga niet elke 4-5 jaar een nieuwe set tassen op maat kopen omdat er een nieuwe leaseauto aan zit te komen.
Mijn ervaring is dat ze nog wel goed te verkopen zijn, zeker voor een model dat veel verkocht is. Mijn leasetermijn is nog niet de helft. :D

• stanny
  • Niet online
Flieger schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:41:
alleen een koelbox achterin in het midden bij de voeten.
Als in tussen de zetel en de middenconsole? Zo ja, welke?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:20
Is er iemand met een id7 zonder travel assist? Het schijnt dat je deze 'optie' kan kopen/unlocken in de auto app store shop ding. Ik ben benieuwd wat dit kost, dat staat namelijk nergens online...

Bvd

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
Opperhoof schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:42:
Is er iemand met een id7 zonder travel assist? Het schijnt dat je deze 'optie' kan kopen/unlocken in de auto app store shop ding. Ik ben benieuwd wat dit kost, dat staat namelijk nergens online...

Bvd
Dat staat dan toch in je "App Store shop ding" in je auto als dat zo is. Dat hoef je toch niet online op te zoeken?

• bdbfz
--knip--/--iemand anders gaf hierboven al dezelfde link mee--

[ Voor 92% gewijzigd door bdbfz op 15-05-2026 18:24 ]

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 19:18
Opperhoof schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:42:

Bvd
1490

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:20
Blommie01 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Dat staat dan toch in je "App Store shop ding" in je auto als dat zo is. Dat hoef je toch niet online op te zoeken?
Ik ben me aan het oriënteren op een id7, maar heb er nog geen.

• bdbfz
als je ze even voor/achter swapt op carsized zie je dat de motorkap van de ID.7 veel korter is.

• Flieger
stanny schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:35:
[...]

Als in tussen de zetel en de middenconsole? Zo ja, welke?
Koelbox van de Action met 12V aansluiting. Kabeltje is lang genoeg om via het skiluik naar de 12V aansluiting in de kofferbak te komen en past precies met de eerder genoemde tassen.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:12
Rij nu als voorloop auto in een 5 touring benzine met M pakket en eerder in een 5 sedan elektrisch. Prima auto hoor en zeker op de snelweg rijd het natuurlijk heerlijk. Maar….. vind het qua ruimte en prijs het niet helemaal waart. Zeker de lange neus waar je niets aan hebt en de aandrijflijn door de auto (ook bij elektrisch) hebben mij voor een ID.7 laten kiezen. Als je uitrusting een beetje vergelijkbaar maakt zat er bij mij €20.000/21.000 verschil in. Dat is een hele hoop bijtelling per jaar extra.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:12
Vandaag te horen gekregen dat volgende week mijn ID.7 GTX besteld gaat worden. Ben benieuwd, zou snel leverbaar moeten zijn blijkbaar (2 tot 2 1/2 maand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihV-iiojxJhp_9YvsZMSMnYJgds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfRQ7osdcsvyBp5mDF5d2jvl.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:59
bdbfz schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:25:
[...]

als je ze even voor/achter swapt op carsized zie je dat de motorkap van de ID.7 veel korter is.
Scherp, die had ik gemist. Beetje lomp van mezelf, sorry.

Afgelopen jaar heb ik zelf de keuze gemaakt van een VW ID3 naar een BMW i4. Alleen qua infotainment is het verschil al gigantisch. BMW heeft dat echt véél beter voor elkaar. Nu had ik een eerste generatie ID3 met bijzonder veel gedoe, dus wellicht niet helemaal eerlijk.

*sowieso

• Avaan
  • Laatst online: 06:15
Opperhoof schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren op een id7, maar heb er nog geen.
Ik heb deze extra zelf gekocht omdat het niet meer binnen mijn lease budget viel. Ik kan alleen maar zeggen dat dit het geld dubbel en dwars waard is geweest. De 360 camera is heel fijn maar de travel assist is gewoon geweldig.

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 16:23
Ondertussen goedkeuring mbt bestelling nieuw leasewagen ID7 Tourer ProS.

Vraagje mbt HUD: heb namelijk gepolariseerde zonnebril glazen. Is dan de HUD nog af te lezen, of zit ik dan met een probleem mbt leesbaarheid?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Leffunk Dat is geen aanrader inderdaad. Veel lastiger te lezen. Ik ben wel fan van de HUD en helemaal geen fan van zonnebrillen. Dus voor mij is de keuze makkelijk. Maar als je iemand bent die altijd de zonnebril op de neus heeft, kun je de HUD beter uitzetten. Of een zonnebril met niet-gepolariseerde glazen voor in de auto gebruiken.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:35
Leffunk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:59:

Vraagje mbt HUD: heb namelijk gepolariseerde zonnebril glazen. Is dan de HUD nog af te lezen, of zit ik dan met een probleem mbt leesbaarheid?
Ik kan hem nog wel lezen, (wat helemaal niet ging in een Kia Soul), maar het is een stuk minder helder tov zonder bril of niet gepolariseerde zonnebril.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Ik kan hem nog wel lezen, (wat helemaal niet ging in een Kia Soul), maar het is een stuk minder helder tov zonder bril of niet gepolariseerde zonnebril.
Kan dit beamen, werkt wel, niet super, maar blijft zichtbaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Flieger
Maakt de sneeuw stand daar wellicht nog een positief verschil in?

• stanny
  • Niet online
Flieger schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:30:
Maakt de sneeuw stand daar wellicht nog een positief verschil in?
Daar merk ik zelf weinig van

• stanny
  • Niet online
Inter18 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Het ziet er niet uit, maar je hoofd wat kantelen lost het ook op :)

• BBx92

Ziet denk ik maar ~20-30% van de hud met gepolariseerde glazen. Zelf heb ik een autozonnebril zonder gepolariseerde glazen. Enige minpunt is dat het dahsboard dan wel reflecteerd.

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-05 16:34

Het is met gepolariseerde zonnebril leesbaar maar niet heel goed. Ik heb uiteindelijk voor in de auto een nieuwe zonnebril gekocht zonder gepolariseerde glazen.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 21:04
...

Aangezien de HUD werkt op basis van reflectie en gepolariseerde glazen in een bril in de juiste stand juist reflectie-licht filteren, zie je bij het dragen van gepolariseerde glazen de HUD veel minder goed. Hoofd kantelen helpt inderdaad, omdat dat de glazen dan niet meer filterend werken wat reflectie-licht betreft.

Met dank aan het delen van deze wijsheid door @Simply1337 ooit in het ID.x forum.

• The Legend

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:04:
@Leffunk Dat is geen aanrader inderdaad. Veel lastiger te lezen. Ik ben wel fan van de HUD en helemaal geen fan van zonnebrillen. Dus voor mij is de keuze makkelijk. Maar als je iemand bent die altijd de zonnebril op de neus heeft, kun je de HUD beter uitzetten. Of een zonnebril met niet-gepolariseerde glazen voor in de auto gebruiken.
Maar heb je al verbruikscijfers met de Aero erachter? Benieuwd hoe het verschilt met je Enyaq en CC.

• Puppetmaster
BBx92 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:02:
Waar ik wel echt hele- hele- helemaal [...] klaar mee ben, is die manouvreerremfunctie. Holy [...]. Net even mn nek weer bijna gebroken toen ik vlot wilde inparkeren op een druk parkeerterrein bij de supermarkt. Auto reageert op de stoeprand en klapt vol de rem erop.

/yesmad :(
Het overkomt me gelukkig niet vaak, maar gisteren was het weer eens zover: er stond een paardebloem in pluizenbol. :+

Je denkt er tegen een betonnen muur te rijden zo hard trapt hij op de rem. 8)7

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:09:
[...]

Maar heb je al verbruikscijfers met de Aero erachter? Benieuwd hoe het verschilt met je Enyaq en CC.
Paar stukken gereden, waaronder de afsluitdijk op en neer in de stromende regen en storm. Niet echt een representatief stuk. Eerste indruk is dat het nauwelijks verschilt ten opzichte van de Enyaq+HK.

• stanny
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Het overkomt me gelukkig niet vaak, maar gisteren was het weer eens zover: er stond een paardebloem in pluizenbol. :+

Je denkt er tegen een betonnen muur te rijden zo hard trapt hij op de rem. 8)7
Hier denkt hij ook soms dat onze oprit een muur is. Hangt er wel vanaf in welk hoek ik achterwaarts oprij. Loodrecht en eerder traag geeft de meeste problemen heb ik tot nu toe ondervonden. Sneller of wat schuin gaat dan wel nagenoeg altijd goed.

• gare pc
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:01
gare pc schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:31:
Zijn er meer ID7 rijders die storing aan de stuurbekrachtiging hebben gehad? Wisselende melding oranje / rood en afwezig waardoor bij rood de stuurbekrachtiging het niet doet.

Dealer vindt wel een storing, maar moet verder zoeken voor de oplossing. Dat gaan ze na het weekend doen, tot die tijd traint deze chauf zijn spierballen van tijd tot tijd, want jemig wat is ie zonder stuurbekrachtiging zwaar 😁
Klein updatetje over deze kwestie. Dealer heeft de software bijgewerkt zonder effect. Stuurautomaat moet vervangen worden. Auto inmiddels 2 weken kwijt.

Als vervanger een ID4 meegekregen, m'n oude auto maar dan in de laatste uitvoering. Heeft 286pk ipv 204pk en een nieuwer display en menu's. Je merkt dan snel hoe goed een ID7 is ten opzichte van een ook niet slecht presterende ID4.

Hoop dus dat ie snel klaar is. 😅

• The Legend

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:07:
[...]

Paar stukken gereden, waaronder de afsluitdijk op en neer in de stromende regen en storm. Niet echt een representatief stuk. Eerste indruk is dat het nauwelijks verschilt ten opzichte van de Enyaq+HK.
Ohja ik verwarde je met iemand die een Combi Camp had, maar jij reed hiervoor natuurlijk al met de Aero.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

Lancer

What the......

MJMaverick schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Aangezien de HUD werkt op basis van reflectie en gepolariseerde glazen in een bril in de juiste stand juist reflectie-licht filteren, zie je bij het dragen van gepolariseerde glazen de HUD veel minder goed. Hoofd kantelen helpt inderdaad, omdat dat de glazen dan niet meer filterend werken wat reflectie-licht betreft.

Met dank aan het delen van deze wijsheid door @Simply1337 ooit in het ID.x forum.
Met een goede opticien is dit bespreekbaar. Dan zetten ze de glazen er iets gedraaid in. Dan is de bril iets minder efficient op schitteringen, maar beter met de HUD. Ook LCD schermen zijn dan nog goed te lezen (heb een keer gehad dat de glazen 90 gr gedraaid erin zaten, dan kun je dus niets meer lezen op je dashboard)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:01
Nog geen 4 weken geleden is het hele bedieningspaneel in de linker deur vervangen, voor de ramen en spiegels enzo. Maar nu doet hij weer niks. :X Maandag maar weer bellen.

Daarnaast trilt hij nog steeds ontzettend bij stevig remmen, dit krijgen ze ook nog niet opgelost.

update: he nu doen m’n ramen het weer. Wisselvallig probleem ..

[ Voor 34% gewijzigd door mark322 op 16-05-2026 16:26 ]

• Homer-Simpson
[...]

Kinderen hebben prinsheerlijk gezeten. Mijn vrouw was er helaas niet bij maar komend weekend gaan we naar Disneyland Parijs. Denk dat ik het op de terugweg maar ga opbiechten😇

Als er tweede pinksterdag geen post in het relatietopic bij is gekomen is de test naar tevredenheid van het hele gezin verlopen.

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
Of ze heeft je een kopje kleiner gemaakt 😝

• BBx92
mark322 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:58:
Daarnaast trilt hij nog steeds ontzettend bij stevig remmen, dit krijgen ze ook nog niet opgelost.
Hier heb ik ook last van. Merk echt wanneer de gewone remmen aanslaan, trilt alsof er een remschijf krom is.

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:35
BBx92 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Hier heb ik ook last van. Merk echt wanneer de gewone remmen aanslaan, trilt alsof er een remschijf krom is.
Zo zeg, je laat me graven in m'n geheugen.

Buiten kromme schijven kunnen het ook je voorbanden en zelfs je velgen zijn.

Ik heb dit gehad met een BMW, nieuwe schijjven en het was misschien 200km weg en dan begon het weer. Het bleken uiteindelijk de velgen te zijn die niet rond waren, bij normaal rijden was er eigenlijk niets aan de hand, bij remmen zag je zo'n beetje dubbel.

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ohja ik verwarde je met iemand die een Combi Camp had, maar jij reed hiervoor natuurlijk al met de Aero.
Combi-Camp versus Holtkamper maakte nog wel een aardig verschil, maar daar ging het niet over :P

Vanavond weer thuisgekomen, dit keer een verbruik van zo’n 235 Wh/km gerealiseerd met 100 op TA en wat meer fluwelen voetje. Hoewel de ID.7 normaal gesproken een stukje zuiniger is dan de oude Enyaq 80 die ik had, merk ik met de Holtkamper aan de haak daar voorlopig minder van, gevoelsmatig (ook lastig vergelijken soms) verbruik nagenoeg hetzelfde…

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat is ook mijn ervaring. Met Kyte is ‘ie echt wel 30-40% minder zuinig.

• Send
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:32
Blommie01 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Hier exact dezelfde situatie.
Dus als ik het goed begrijp, wordt MY27 vanaf wk19 gebouwd? Dat zou betekenen dat er in principe geen grote vertraging is tov oorspronkelijk MY27 plan die rond wk18, wk19 lag.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
Send schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, wordt MY27 vanaf wk19 gebouwd? Dat zou betekenen dat er in principe geen grote vertraging is tov oorspronkelijk MY27 plan die rond wk18, wk19 lag.
Over een paar weken weken ik het, maar ik heb mij er al op ingesteld dat ik de oude versie krijg.

• Flieger
Send schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Klopt.

• Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:41
Blommie01 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Over een paar weken weken ik het, maar ik heb mij er al op ingesteld dat ik de oude versie krijg.
Ik heb vorige week te horen gekregen dat ik my 27 krijg. Aflevering begin juli

• JanHenk
  • Niet online
stanny schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Ah kijk, de mijne gaat voor exact dezelfde problemen binnen 2 weken ook een ganse week binnen :+
Hoe is dit bij jou afgelopen als ik vragen mag?

Mijn wagen heb ik nu weer ingeleverd, maar ik vind de gang van zaken nogal bijzonder. Eerst al een keer een dag geweest, nu moeten ze hem een hele week hebben. Blijkt de monteur vandaag ziek, de tweede monteur ook, dus ze beginnen er woensdag op z'n vroegst mee. Want er moet een speciale monteur naar kijken van de importeur... Dus ik zei prima, kom ik woensdag wel terug. Maar nee, dat kon ook niet... 8)7 Dan zou ik opnieuw een afspraak moeten maken, voor eind juni.

Vervolgens heb ik weer zo'n waardeloze T-Cross mee als vervangend vervoer, terwijl ik regelmatig vrouw en drie kleine kinderen moet vervoeren. Ook dat kon niet anders.

Wat is er mis met gewoon een nieuwe stoel bestellen, installeren en door? Waarom moeten er steeds allerlei diagnoses worden gesteld aan die stoel? Tijd- en geldverspilling zo.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Mijn wagen heb ik nu weer ingeleverd, maar ik vind de gang van zaken nogal bijzonder. Eerst al een keer een dag geweest, nu moeten ze hem een hele week hebben. Blijkt de monteur vandaag ziek, de tweede monteur ook, dus ze beginnen er woensdag op z'n vroegst mee. Want er moet een speciale monteur naar kijken van de importeur... Dus ik zei prima, kom ik woensdag wel terug. Maar nee, dat kon ook niet... 8)7 Dan zou ik opnieuw een afspraak moeten maken, voor eind juni.

Vervolgens heb ik weer zo'n waardeloze T-Cross mee als vervangend vervoer, terwijl ik regelmatig vrouw en drie kleine kinderen moet vervoeren. Ook dat kon niet anders.

Wat is er mis met gewoon een nieuwe stoel bestellen, installeren en door? Waarom moeten er steeds allerlei diagnoses worden gesteld aan die stoel? Tijd- en geldverspilling zo.
T-Cross is B-segment, liggend aan je (lease)contracten heb je meestal recht op hetzelfde of 1 lager segment. ID.7 is E of D segment (liggend aan of je marketing/verkoop geloofd) dan is een B-segment gewoon minder dan je mag verwachten.
Ik ben hier altijd een onmeunige etter in, er wordt grof geld betaald voor mijn leaseauto, aan die contracten mogen we elkaar ook houden. Uiteindelijk zijn ze bij mij overstag gegaan en hebben ze 'uit coulance' een Passat aangeboden. Waar ze in eerste instantie met een Ibiza probeerden weg te komen |:(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• stanny
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Weekje binnen, beide stoelen hebben een nieuw massageonderdeel (geen idee wat er exact vervangen is).
Probleem is wel opgelost.
Het wat verschuiven van de stoel is er wel nog steeds.
en via de home assistant koppeling heb ik kunnen zien dat de auto op maandag even ontgrendeld heeft gestaan en de vrijdag nog eens een paar uur. Waarom dat die dan een ganse week binnen moest... :?

Nu, weinig klagen hier, ze hebben toen een ID.7 full option als vervangend vervoer meegegeven

edit: de wagen ging een week binnen voor de defecte massagefunctie op beide voorstoelen, dus ze wisten al exact wat er aan de hand was.

[ Voor 17% gewijzigd door stanny op 18-05-2026 10:17 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:33
True schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:55:
[...]

T-Cross is B-segment, liggend aan je (lease)contracten heb je meestal recht op hetzelfde of 1 lager segment. ID.7 is E of D segment (liggend aan of je marketing/verkoop geloofd) dan is een B-segment gewoon minder dan je mag verwachten.
Ik ben hier altijd een onmeunige etter in, er wordt grof geld betaald voor mijn leaseauto, aan die contracten mogen we elkaar ook houden. Uiteindelijk zijn ze bij mij overstag gegaan en hebben ze 'uit coulance' een Passat aangeboden. Waar ze in eerste instantie met een Ibiza probeerden weg te komen |:(
Ja maar crossover, dan heb je een hogere instap. Dus het is letterlijk een hoger segment.

Aldus dealer / huurtoko logica. Je wordt bedonderd waar je bij staat als je niet op je strepen staat.

Wat gepolariseerd glazen betreft: ik vond de HUD in de felste stand duidelijk genoeg op een zomerse dag. Zou er geen andere zonnebril voor hebben gehaald dus probeer het eerst even uit voordat je een keuze maakt. :)

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb ook recht op gelijkwaardig vervangend vervoer.

Na wat heen en weer bellen hebben ze bij de dealer gecapituleerd, einde van de dag staat er een Enyaq voor mij klaar. Oude liefde roest niet zullen we maar zeggen ;)

Dan vind ik het ook niet zo erg dat ik de ID.7 een week kwijt ben om eerlijk te zijn. Als ze het maar oplossen.

• RandomNick
Mijn ervaring is ook dat als je niet op je strepen staat, je van alles krijgt, maar meestal niet in de buurt van wat je normaal hebt. Ik bekijk het per geval: korte dingetjes waarbij het maar een dagje duurt, dan vind ik alles wel prima, maar als het meerdere dagen betreft en ik verder weg moet met de auto, dan regelen ze maar iets dat redelijk gelijkwaardig of één klasse lager is. Er wordt zoals True zegt goed voor betaald. In dat soort gevallen is het echter wel slim om dit vooraf duidelijk te melden, want als je eenmaal aan een balie staat heb je meestal weinig tot geen keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door RandomNick op 18-05-2026 17:42 ]

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-05 21:01
Ik gebruikte de Eneco app om te laden met gunstige tarieven (dynamisch). Nu wordt volkswagen niet meer ondersteund vanwege gewijzigde API. Volkswagen zelf komt met Gridio aanzetten, maar dat is met een abonnement. Hebben jullie nog tips?

• Lancer

Lancer

What the......

Weet iemand waar je het Bluetooth MAC adres van de auto kunt vinden? Ik kreeg het niet gevonden vandaag (sw 5.4).

Ik wil kijken of de dichtstbijzijnde bluetooth proxy (ESPhome) de auto kan zien om zo bij thuiskomst een aantal acties te triggeren, zoals het van het slot halen van de Wallbox.

Die proxy pikt maar 52 apparaten op… vanuit die hoek vind ik hem ook niet zomaar.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Lancer schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Weet iemand waar je het Bluetooth MAC adres van de auto kunt vinden? Ik kreeg het niet gevonden vandaag (sw 5.4).

Ik wil kijken of de dichtstbijzijnde bluetooth proxy (ESPhome) de auto kan zien om zo bij thuiskomst een aantal acties te triggeren, zoals het van het slot halen van de Wallbox.

Die proxy pikt maar 52 apparaten op… vanuit die hoek vind ik hem ook niet zomaar.
Via bluetooth instellingen van je telefoon? Ik kan het op Android zien bij Apparaatgegevens van My VW XXXX, jij hebt een iPhone maar daar kan dat hopelijk ook.

• Lancer

Lancer

What the......

MacPoedel schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Via bluetooth instellingen van je telefoon? Ik kan het op Android zien bij Apparaatgegevens van My VW XXXX, jij hebt een iPhone maar daar kan dat hopelijk ook.
Op iPhone kun jet niet meer zien (vroeger wel).

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Lancer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:06:
[...]

Op iPhone kun jet niet meer zien (vroeger wel).
open your Settings app, tap General, and select About. Scroll down, and the Bluetooth hardware address will be displayed as a string of numbers and letters

• Lancer

Lancer

What the......

Bramji 117 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:13:
[...]

open your Settings app, tap General, and select About. Scroll down, and the Bluetooth hardware address will be displayed as a string of numbers and letters
Dat is die van je eigen telefoon, ik zocht de auto.

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1