VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Ik weet dat je het niet aan mij vraagt maar heb gisteren nog even gekeken maar zowel voor als achter zie ik geen 'A' of 'XI' staan in de ruiten. Heb exterieur pakket plus.True schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:42:
[...]
Even een check, jij hebt ze niet gelaagd/geluidswerend? Volgens je bestelling niet, maar zitten ze er ook echt niet in? Zie ook: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
De zijruiten achter zijn namelijk ook gratis geluidswerend, ik kan mij voorstellen dat VW ze heel standaard allemaal geluidswerend aanbiedt.
[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 02-02-2026 11:53 ]
Dat heb ik er ook niet op staan. De ramen zijn ook zichtbaar niet dubbellaags.Homer-Simpson schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ik weet dat je het niet aan mij vraagt maar heb gisteren nog even gekeken maar zowel voor als achter zie ik geen 'A' of 'XI' staan in de ruiten. Heb exterieur pakket plus.
Ik heb ook ext pakket plus en zou iig ttv de bestelling (maart 2025) dus wel geluidswerend glas gekregen moeten hebben?
Zo ja dan ga ik er nog mee naar de dealer.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Tot op heden geen klachten over het gebruik behalve dat het verkeersbord herkenningsdeel. Die heb ik uitgezet, omdat de auto niet goed de plek detecteerd waar borden staan. Zoals b.v. op de paralelbaan op de A12, waar snelheidslimiet borden staan, die onze ID7 herkent en op reageert, terwijl ik op de hoofdrijbaan rij. Dat is niet fijn dat de auto "out of the blue" behoorlijk fors afremt!!
Al met all een prima auto geen gekraak of wat dan ook hebben inmiddels ruim 40k kms erop zitten. Laden doen we grotendeels thuis.
Licht is adaptief en dat is heerlijk Past zich automatisch aan. Soms schijnt deze relatief kort op de weg b.v. als je achter een voorganger rijdt en op donkere wegen wordt bij de voorganger het groot licht geblokkeerd en links en rechts ervan is er dan groot licht te zien. Ideaal!!
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mijn auto heeft alle opties. Tot nu toe ruim 15k probleemloze kilometers gereden. DCC is erg fijn! Enige gekraak (of eigenlijk getik) in de auto is van de ventilatieroosters indien ie in het begin flink aan het opwarmen is
Geen seconde spijt van deze aankoop. Een genot om in te rijden. En los van de aanschafprijs kun je met eigen zonnepanelen en een dynamisch energiecontract echt niet goedkoper rijden dan dit.
Verbruik in de zomer tussen de 13 en 15 kw/h. Nu zo tussen de 17 en 20.
Maar ik kan me voorstellen dat je ontzettend baalt als je een maandagochtendmodel hebt gekregen. Dat zijn gelukkig uitzonderingen en dit zal bij alle andere merken ook ongetwijfeld het geval zijn. Heel zuur hoor. Het scheelt misschien als je least, dan kun je het ongetwijfeld het probleem van de leasemaatschappij maken.
Zo ver was ik nog niet eens. Ze zullen toch niet daarom de roosters hebben vervangen?johansen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:18:
Mijn auto heeft alle opties. Tot nu toe ruim 15k probleemloze kilometers gereden. DCC is erg fijn! Enige gekraak (of eigenlijk getik) in de auto is van de ventilatieroosters indien ie in het begin flink aan het opwarmen is
Omdat de wagen opwarmt na een nacht in de kou te hebben gestaan.
Algemeen:
Ik waardeer het zeer dat mensen feedback geven.
"Sound-insul. laminated safety glass for side windows; privacy glass in rear window and rear side windows"
Dus als je denkt dat het onderdeel zou moeten zijn van je wagenuitrusting dan zou je daar even een blik kunnen werpen
Dit had ik op het nieuwe stuk A16 waar je over de A20 rijdt en ie opeens 50 km/u wilde gaan rijden. Blijkt dat ie een lokale weg in de buurt "herkent" aan de hand van GPS locatie en niet van het actief borden lezen. Dus de ID.7 kan op twee manieren z'n snelheid bepalen. Ik heb die GPS herkenning van snelheden uitgeschakeld maar de actieve herkenning wordt nog steeds gebruikt, dit voorkomt die ongewenste paniek-remacties.Wimhaw schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:50:
Tot op heden geen klachten over het gebruik behalve dat het verkeersbord herkenningsdeel. Die heb ik uitgezet, omdat de auto niet goed de plek detecteerd waar borden staan. Zoals b.v. op de paralelbaan op de A12, waar snelheidslimiet borden staan, die onze ID7 herkent en op reageert, terwijl ik op de hoofdrijbaan rij. Dat is niet fijn dat de auto "out of the blue" behoorlijk fors afremt!!
If it ain't broken, play with it till it breaks.
https://radar.avrotros.nl...d-een-bijna-ongeluk-62319
Ongetwijfeld gevolgd door een zeer kritische ondervraging door Antoinette Hertsenberg van één of andere PR-medewerker van de importeur en van een kamerlid dat niemand verder kent.
Catch my drift?
Nu je dat schrijft herken ik dit punt ook. Ook daar vind onze auto dat we te hard rijden.Crusader schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Dit had ik op het nieuwe stuk A16 waar je over de A20 rijdt en ie opeens 50 km/u wilde gaan rijden. Blijkt dat ie een lokale weg in de buurt "herkent" aan de hand van GPS locatie en niet van het actief borden lezen. Dus de ID.7 kan op twee manieren z'n snelheid bepalen. Ik heb die GPS herkenning van snelheden uitgeschakeld maar de actieve herkenning wordt nog steeds gebruikt, dit voorkomt die ongewenste paniek-remacties.
Zal kijken of GPS herkenning bij ons uit staat of niet.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Het gemiddelde Radar publiek is ook redelijk boomer-achtig, dus nogal logishc dat ze klagen en niks kunnen vindenDaMenaz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:29:
Voor wat het waard is: in de uitzending van TROS Radar vanavond kunnen we kijken hoe eenvoudig het TROS-publiek de bediening van moderne auto's vindt. Waarom ik het deel? Omdat de ID.7 Tourer Pro S uit de duurtestvloot van AutoWeek ook aan de test meedoet:
Ongetwijfeld gevolgd door een zeer kritische ondervraging door Antoinette Hertsenberg van één of andere PR-medewerker van de importeur en van een kamerlid dat niemand verder kent.
[ Voor 77% gewijzigd door -tom-562 op 02-02-2026 15:41 ]
Vaak bu'j te bang!
-tom-562 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:38:
Je kunt verkeersbordherkenning gewoon aan laten staan, en de snelheidsbegrenzer uit (snap sowieso niet waarom je die aan wilt hebben staan).
omdat mijn vrouw en zoons er ook in rijden en nog wel eens fanmail vanuit het CJIB krijgen
[ Voor 28% gewijzigd door Crusader op 02-02-2026 15:42 ]
Zoals al heel vaak gemeld in het 3/4/5/etc forum, en volgens mij ook hier. Het automatisch aanpassen van de rijsnelheid op basis van wat de auto denkt dat de geldende maximumsnelheid is, is op z'n minst gezegd risicovol en eigenlijk gewoon levensgevaarlijk. Er is volgens mij geen auto van welk merk dan ook die met camera's, actuale verkeersinformatie, en kaartmateriaal, altijd correct de op dat moment geldende maximum snelheid bepaald. Camera's zien soms niet goed op welk wegdeel een bord betrekking heeft, verkeersinformatie kan achter lopen en kaartmateriaal is vaak nog niet bijgewerkt (bij het ene merk gaat dat sneller dan bij het andere (VW!!) merk...).Wimhaw schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Nu je dat schrijft herken ik dit punt ook. Ook daar vind onze auto dat we te hard rijden.![]()
Zal kijken of GPS herkenning bij ons uit staat of niet.
En omdat het niet altijd correct is, is het dus af en toe incorrect en zorgt het voor gevaarlijke situatie. De optie bij VW om op basis van wat de auto denkt dat de maximum snelheid is en die daarop aan te passen zou wat mij betreft dan ook standaard uit moeten staan, en alleen aangezet mogen worden na een vette waarschuwing dat de auto het simpelweg niet altijd goed 'ziet'.
Een auto die achterin klapt is nog een stuk duurder dan fanmailCrusader schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:41:
[...]offtopic:
omdat mijn vrouw en zoons er ook in rijden en nog wel eens fanmail vanuit het CJIB krijgen
Precies dat. Het eerste wat de verkoper deed (samen met mij) bij de aflevering van mijn ID.4 was die optie uietzetten (uiteraard nadat hij vroeg of ik dat goed vond, uiteraard natuurlijk).MJMaverick schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Zoals al heel vaak gemeld in het 3/4/5/etc forum, en volgens mij ook hier. Het automatisch aanpassen van de rijsnelheid op basis van wat de auto denkt dat de geldende maximumsnelheid is, is op z'n minst gezegd risicovol en eigenlijk gewoon levensgevaarlijk. Er is volgens mij geen auto van welk merk dan ook die met camera's, actuale verkeersinformatie, en kaartmateriaal, altijd correct de op dat moment geldende maximum snelheid bepaald. Camera's zien soms niet goed op welk wegdeel een bord betrekking heeft, verkeersinformatie kan achter lopen en kaartmateriaal is vaak nog niet bijgewerkt (bij het ene merk gaat dat sneller dan bij het andere (VW!!) merk...).
En omdat het niet altijd correct is, is het dus af en toe incorrect en zorgt het voor gevaarlijke situatie. De optie bij VW om op basis van wat de auto denkt dat de maximum snelheid is en die daarop aan te passen zou wat mij betreft dan ook standaard uit moeten staan, en alleen aangezet mogen worden na een vette waarschuwing dat de auto het simpelweg niet altijd goed 'ziet'.
Vaak bu'j te bang!
Hoewel op de VW site het meest recente kaartmateriaal dat gedownload kan worden uit 2024 is, viel het mij op dat de kaart in de auto wel al netjes het nieuwe deel van de A16 kent en je er overheen navigeert. Dus dat trage bijwerken vind ik persoonlijk wel meevallen.MJMaverick schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]
... en kaartmateriaal is vaak nog niet bijgewerkt (bij het ene merk gaat dat sneller dan bij het andere (VW!!) merk...).
Hoe kom je daar?johansen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:36:
Als ik inlog in MijnVolkswagen en naar "naar de wagenuitrusting" navigeer,
Ik zie daar alleen “mijn auto” maar kan daar verder niks mee.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik moet wel toegeving dat dit ook een beetje een Nederlands ding is. Mijn vorige auto (Hyundai Tucson 2023) had een gelijkaardig systeem, wanneer ik op vakantie ging en in Frankrijk reed werkte het systeem perfect. Je reed op een tolpoortje af, snelheid terug naar 110, 90, 50, zelf naar 30, tolpoortje door en hij zette de ACC weer op 130. Ben benieuwd of het met de ID7 dit jaar ook zo gaat op vakantie.MJMaverick schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Zoals al heel vaak gemeld in het 3/4/5/etc forum, en volgens mij ook hier. Het automatisch aanpassen van de rijsnelheid op basis van wat de auto denkt dat de geldende maximumsnelheid is, is op z'n minst gezegd risicovol en eigenlijk gewoon levensgevaarlijk. Er is volgens mij geen auto van welk merk dan ook die met camera's, actuale verkeersinformatie, en kaartmateriaal, altijd correct de op dat moment geldende maximum snelheid bepaald. Camera's zien soms niet goed op welk wegdeel een bord betrekking heeft, verkeersinformatie kan achter lopen en kaartmateriaal is vaak nog niet bijgewerkt (bij het ene merk gaat dat sneller dan bij het andere (VW!!) merk...).
Heb net de prijslijst bekeken van toen de mijne is besteld en daar staat het niet op.Puppetmaster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Dat heb ik er ook niet op staan. De ramen zijn ook zichtbaar niet dubbellaags.
Ik heb ook ext pakket plus en zou iig ttv de bestelling (maart 2025) dus wel geluidswerend glas gekregen moeten hebben?
Zo ja dan ga ik er nog mee naar de dealer.
Ga naar myvolkswagen.net, login met je VW account. Negeer dat er staat dat het de login is voor Volkswagen BedrijfswagensPuppetmaster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:51:
[...]
Hoe kom je daar?
Ik zie daar alleen “mijn auto” maar kan daar verder niks mee.
Daarna ga je naar Mijn Auto's en Producten en zie je het linkje naar Uitrustingsdetails (rechterkant):
:strip_exif()/f/image/tsKyqXxhN2wAI7N1WPzz1uL1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door johansen op 02-02-2026 19:06 ]
Tros Radar bekijk ik tegenwoordig eigenlijk altijd een beetje met gemengde gevoelens. Ik vind het serieus écht TOP dat ze consumentenzaken aan het licht brengen / aan de kaak stellen maar ze zijn niet altijd even eerlijk naar de bedrijven welke bij de aangehaalde zaken betrokken zijn óf ze brengen zaken met een zeer uitgesproken 'bias' waarbij de consument altijd met vooringenomen voordeel behandeld wordt.DaMenaz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:29:
Voor wat het waard is: in de uitzending van TROS Radar vanavond kunnen we kijken hoe eenvoudig het TROS-publiek de bediening van moderne auto's vindt. Waarom ik het deel? Omdat de ID.7 Tourer Pro S uit de duurtestvloot van AutoWeek ook aan de test meedoet:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij mijn Pro LE met Int+Ext Plus pakket ontbreekt inderdaad die gemarkeerde regel over de geluidsisolerende zijramen. Over het geheel genomen is de auto nog steeds erg stil, alleen toen ze er net winterbanden onder hadden gedaan, viel me op dat er wat geluid van de banden te horen was. Valt me nu eigenlijk niet meer op.johansen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Ga naar myvolkswagen.net, login met je VW account. Negeer dat er staat dat het de login is voor Volkswagen Bedrijfswagens![]()
Daarna ga je naar Mijn Auto's en Producten en zie je het linkje naar Uitrustingsdetails (rechterkant):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik las dat Hyundai en Kia rijders tevredener zijn over de bediening. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op de regel, want ik vind persoonlijk de bediening van de id.7 intuitiever en vlotter. Voorbeeld: In de Hyundai IONIQ 5 drukte je op een fysieke knop getiteld 'Warm' en daarmee kon je de stoelventilatie en -verwarming op het scherm instellen. Dat scherm moest je na afloop ook weer sluiten. Ook veel van de andere knoppen, waren in feite snelkoppelingen naar een scherm van het infotainmentsysteem. Een fysieke knop is dus niet per definitie beter.Will_M schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:04:
[...]
Tros Radar bekijk ik tegenwoordig eigenlijk altijd een beetje met gemengde gevoelens. Ik vind het serieus écht TOP dat ze consumentenzaken aan het licht brengen / aan de kaak stellen maar ze zijn niet altijd even eerlijk naar de bedrijven welke bij de aangehaalde zaken betrokken zijn óf ze brengen zaken met een zeer uitgesproken 'bias' waarbij de consument altijd met vooringenomen voordeel behandeld wordt.
Is het mogelijk dat geluidsisolerende glas er bij een ID.7 na levering er nog in te laten zetten? Kwestie van paar stukjes glas omwisselen of is het moeilijker dan dat?
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Tuurlijk een ‘test’ van mensen die voor het eerst plaatsnemen. Als je zo’n wagen eenmaal hebt, dan wennen dingen. En niemand gebruikte stembediening.
Catch my drift?
Ik zou eerst eens kijken of je een proefrit kan maken in een ID7 met gelaagd glas. Het zal vast helpen maar ik zou er geen wonderen van verwachten (heb in het verleden een auto met rondom gelaagd glas gehad, maar kijk ID4 is stiller). Je kan b.v. ook de deuren dempen van binnenuit, en je wielkasten (van binnenuit). Bij de deuren heb je als voordele dat je audio ook beter gaat klinkenBakkerM schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:37:
Ik heb ook mijn ID.7 binnen (pro + int. plus pakket) en vrijwel alles is een vooruitgang t.o.v. mijn oude ID.4 uit 2020 met uitzondering van jawel, de rijgeluiden. Dat valt toch iets tegen.
Is het mogelijk dat geluidsisolerende glas er bij een ID.7 na levering er nog in te laten zetten? Kwestie van paar stukjes glas omwisselen of is het moeilijker dan dat?
Vaak bu'j te bang!
Wel inderdaad wat gekraak vanuit de luchtroosters bij het opwarmen van de auto en iets meer lawaai vanuit de kofferbak (lagen wat tassen en koffers in), dan ik gewend was in de SuperB ‘21 hatchback. Komt vermoedelijk o.a. door het oprolbare hoedenplank versus de stevige in de Skoda.
Blijft wel een enorme bak qua afmetingen voor mijn gevoel, ondanks dat de ID.7 maar 10cm langer is dan de Skoda. Met name de hoogte maakt wel indruk.
Voor de rest een heerlijke reisauto. Electrisch rijden en al die veiligheidssystemen moet nog wel wat wennen; best wel veel (onbewust) aan het tegensturen.
Thnx!johansen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Ga naar myvolkswagen.net, login met je VW account. Negeer dat er staat dat het de login is voor Volkswagen Bedrijfswagens![]()
Daarna ga je naar Mijn Auto's en Producten en zie je het linkje naar Uitrustingsdetails
Dat staat er bij mij idd niet… 🤔
In deze prijslijst van destijds wordt het echter wel benoemd:
https://s3.eu-central-1.a...24-per-1-januari-2025.pdf
"Hallo IDA, sla @DaMenaz om zijn oren."DaMenaz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:03:
Ha, de ID.7 won met vlag en wimpel bij Radar. En de Tesla Model Y die altijd geroemd wordt vanwege zijn intuïtieve interface haalt nog niet de helft van de punten.
Tuurlijk een ‘test’ van mensen die voor het eerst plaatsnemen. Als je zo’n wagen eenmaal hebt, dan wennen dingen. En niemand gebruikte stembediening.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
"Dat moet ik nog leren....."
Fijn om te lezen dat het op andere plekken dan waar ik rij sneller wordt aangepast. Het stuk A1 bij knooppunt Beekbergen is nog steeds niet bijgewerkt naar 3 banen over de A50 heen.Crusader schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:04:
[...]
Hoewel op de VW site het meest recente kaartmateriaal dat gedownload kan worden uit 2024 is, viel het mij op dat de kaart in de auto wel al netjes het nieuwe deel van de A16 kent en je er overheen navigeert. Dus dat trage bijwerken vind ik persoonlijk wel meevallen.
Een druk op de resume knop en hij blijft op de eerdere snelheid staan. Op de A7 staan een aantal 90 kmh borden welke alleen gelden tijdens regen. Als mijn id7 die ziet, past hij eerst de gewenste snelheid aan in de hud en als ik dan een beetje oplet en res indruk, blijft hij 100/130 rijdenMJMaverick schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...
Ik weet uit ervaring dat er in 2024 voorraad auto's zijn geleverd, welke enige tijd hebben stil gestaan, waar door Pon verkeerde 12V accu's in zijn gezet. Wat jij omschrijft heb ik namelijk ook gehad vanaf nieuw. Er bleek inderdaad de verkeerde accu in te zitten. Zomaar een 12 accu vervangen door een andere werkt niet. Deze auto's hebben een bepaalde minimum spanning nodig, zo is mij vertelt. Bij mij waren na het vervangen van de accu door het voorgeschreven onderdeel nummer, de 12v problemen opgelost. Hopelijk kan je hier wat mee.sjors1970 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 20:05:
Ervaringen met de 12 V accu in negatieve zin? En hoe is het permanent opgelost? Nieuwe accu en een update van SW? Of misschien een nieuwe accu en wat nieuwe hardware?
Ik hoop snel duidelijkheid te hebben voor de accu.
Mijn ID 7 is uit Mei 2024, we hebben m sinds Oktober, en staat nu bij de Dealer voor vervanging van de 12v accu. Afgelopen donderdag avond deed de auto niets meer. Vrijdag ochtend ANWB aan de deur gehad die de accu op spanning heeft gezet waardoor ik, zonder stuur bekrachtiging. naar de Dealer kon komen.7u5t1c3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:31:
[...]
Ik weet uit ervaring dat er in 2024 voorraad auto's zijn geleverd, welke enige tijd hebben stil gestaan, waar door Pon verkeerde 12V accu's in zijn gezet. Wat jij omschrijft heb ik namelijk ook gehad vanaf nieuw. Er bleek inderdaad de verkeerde accu in te zitten. Zomaar een 12 accu vervangen door een andere werkt niet. Deze auto's hebben een bepaalde minimum spanning nodig, zo is mij vertelt. Bij mij waren na het vervangen van de accu door het voorgeschreven onderdeel nummer, de 12v problemen opgelost. Hopelijk kan je hier wat mee.
Gisteren kwam de dealer met het bericht dat de 12v accu wordt vervangen en dat de SW naar 5.6.3 gaat.
Hopelijk heb ik morgen de auto weer terug.
Ik heb mijn auto besteld vlak voor de MY26 prijslijst, maar heb wel een MY26 gekregen. Hier ook geen enkele zijruit gelaagd noch akoestisch glas. Zou het van modeljaar afhangen?Homer-Simpson schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Heb net de prijslijst bekeken van toen de mijne is besteld en daar staat het niet op.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Dat hangt ervanaf wat je hebt besteld, de LE heeft het standaard niet, zit in 1 van de pakketten en juist die pakketten zijn gewijzigd.JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb mijn auto besteld vlak voor de MY26 prijslijst, maar heb wel een MY26 gekregen. Hier ook geen enkele zijruit gelaagd noch akoestisch glas. Zou het van modeljaar afhangen?
Pro S LE met interieur+, exterieur+, trekhaak, de hele santenkraam... Maar in geen enkele van die pakketten staat (zowel in de LE prijslijst per 1 april, als die per 17 juli 2025) geluidsisolerende ruiten. In die van 17 juli alleen als losse optie (dus niet in een pakket) op de (toen geïntroduceerde) GTX LE.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:01:
[...]
Dat hangt ervanaf wat je hebt besteld, de LE heeft het standaard niet, zit in 1 van de pakketten en juist die pakketten zijn gewijzigd.
Voor zover ik kan zien zitten daar geen wijzigingen in m.b.t. de prijslijst zoals die nú is (per 16 september 2025).
Dit zijn dan weliswaar wel de NL prijslijsten, misschien dat andere landen weer andere configuraties kennen.
Daar snap ik dan geen ene jota van want als je het optionele interieur pakket in de configurator bekijkt (zonder panodak) dat staat het er toch echt. Ik heb hierboven ergens een schermschot daarvan geplaatstJanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Pro S LE met interieur+, exterieur+, trekhaak, de hele santenkraam... Maar in geen enkele van die pakketten staat (zowel in de LE prijslijst per 1 april, als die per 17 juli 2025) geluidsisolerende ruiten. In die van 17 juli alleen als losse optie (dus niet in een pakket) op de (toen geïntroduceerde) GTX LE.
Voor zover ik kan zien zitten daar geen wijzigingen in m.b.t. de prijslijst zoals die nú is (per 16 september 2025).
Dit zijn dan weliswaar wel de NL prijslijsten, misschien dat andere landen weer andere configuraties kennen.
Destijds was het exterieur pakket (die bedoel je denk ik) alleen i.c.m. het panodak te verkrijgen, dus vandaar.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Daar snap ik dan geen ene jota van want als je het optionele interieur pakket in de configurator bekijkt (zonder panodak) dat staat het er toch echt. Ik heb hierboven ergens een schermschot daarvan geplaatst
Mijlpaaltje vanochtend: de eerste 10.000kms zitten erop
Ik zie het (nu) ook. Maar dat staat dus alléén in de omschrijving bij het "exterieur pakket plus (zonder panoramadak)". Dit specifieke pakket staat niet op de prijslijst die je voorgeschoteld krijgt als je hem nu van de Volkswagen site afplukt. En als je het reguliere exterieur plus pakket, dus met het panoramadak, selecteert... Zie je die geluidsisolerende zijruiten óók niet terugkomen. Idem niet op de prijslijst.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Daar snap ik dan geen ene jota van want als je het optionele interieur pakket in de configurator bekijkt (zonder panodak) dat staat het er toch echt. Ik heb hierboven ergens een schermschot daarvan geplaatst
Lijkt alsof ze een pakketje ertussen hebben gepropt in de configurator, die nog niet in de prijslijst staat. En waarbij je het panoramadak inruilt voor geluidsisolerende zijruiten, met een korting van € 1.000. Mits dat klopt, natuurlijk... Denk dat een dealer hier uitspraak over zou moeten doen?
Ik vraag me af of de configurator niet fout is en dat daar had moeten staan: "Zijruiten achter en achterruit getint". Dat staat namelijk in de omschrijving bij het exterieur pakket plus...
Afijn, dit pakketje in de configurator heeft nog wel wat opheldering nodig.
Halverwege vorig jaar was er ook enige tijd een inconsistentie tussen de prijslijst en de configurator, waardoor je bijvoorbeeld via de configurator geen Exterieur Plus pakket meer kon kiezen op de Pro LE. Ik heb toen navraag gedaan bij de dealer en die gaf aan dat de prijslijst leidend is. Als iets niet in de prijslijst staat, en wel in de configurator, kun je er denk ik van uitgaan dat het er niet op zit.JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Ik zie het (nu) ook. Maar dat staat dus alléén in de omschrijving bij het "exterieur pakket plus (zonder panoramadak)". Dit specifieke pakket staat niet op de prijslijst die je voorgeschoteld krijgt als je hem nu van de Volkswagen site afplukt. En als je het reguliere exterieur plus pakket, dus met het panoramadak, selecteert... Zie je die geluidsisolerende zijruiten óók niet terugkomen. Idem niet op de prijslijst.
Lijkt alsof ze een pakketje ertussen hebben gepropt in de configurator, die nog niet in de prijslijst staat. En waarbij je het panoramadak inruilt voor geluidsisolerende zijruiten, met een korting van € 1.000. Mits dat klopt, natuurlijk... Denk dat een dealer hier uitspraak over zou moeten doen?
Ik vraag me af of de configurator niet fout is en dat daar had moeten staan: "Zijruiten achter en achterruit getint". Dat staat namelijk in de omschrijving bij het exterieur pakket plus...
Afijn, dit pakketje in de configurator heeft nog wel wat opheldering nodig.
Dus toen ik bestelde, maart 2025, was de prijslijst die ik aanhaalde hierboven van januari 2025 vigerend?cvanmansom schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Als iets niet in de prijslijst staat, en wel in de configurator, kun je er denk ik van uitgaan dat het er niet op zit.
Dan zou ik het dus wèl moeten hebben.
Ben al eens genaaid met de LE, wil nu graag wel waar ik recht op heb. 🤔
Op naar de dealer, denk dat men in de haast om veel EV's te verkopen wat slordig is geweestPuppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:33:
[...]
Dus toen ik bestelde, maart 2025, was de prijslijst die ik aanhaalde hierboven van januari 2025 vigerend?
Laatste tekst in de prijslijst dekken ze zich standaard in:Puppetmaster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:33:
[...]Dus toen ik bestelde, maart 2025, was de prijslijst die ik aanhaalde hierboven van januari 2025 vigerend?
Wijzigingen voorbehouden. De gegevens over de leveringsmogelijkheden, uitvoeringen, prestaties, maten en gewichten, verbruik en onderhoudskosten zijn gebaseerd op de stand van zaken ten tijde van de uitgave.
Catch my drift?
Zijn we weer met een update, want opgeven kan eigenlijk niet met 4jaar10mnd te gaan.Inter18 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:46:
'Guus' Zastava Yugo klaaglijst
Je probeert alle reacties/ervaringen te combineren en in je geheugen te graven.
Wat heeft de wagen?
- Knalharde vering, luid, soms galmend bandenprotest op overgangen
- Krakend dashboard (ok, en middenconsole en ergens rechtsachter)
En dan geen idee waarom, herinner je je ineens een te hard opgeblazen skippybal. Als je daar een klap tegen gaf dan galmde het ding dat het een lieve lust was. Zou ik dan toch eens proberen....?
Aldus m'n pauze opgeofferd, de banden op 2,1Bar gezet en op naar de Brienenoord, zolangzamerhand m'n referentiekader.
En jawel,
- ipv het galmen is daar de bom-bom als je over de tussenvlakken gaat.
- Snelheidsdrempels zijn een stuk aangenamer
- Een deel van het gekraak is weg
Het zal niet geweldig zijn voor verbruik of bandenslijtage maar wel veel beter voor mijn rust en welzijn in de wagen. Lager durf ik niet te gaan met 255 achter.
,
Irritant dat je de bandendruk niet kan uitlezen in de auto overigens, dat kan zelfs met m'n 2015 corsa...
Dat komt omdat de ID.7 geen bandendruksensoren gebruikt, maar verminderde druk opmerkt met de wielrotatie via de ABS-sensor.deter83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:59:
hmm slim, dat scheelt. Hoeveel bar waren ze met de klachten?
Irritant dat je de bandendruk niet kan uitlezen in de auto overigens, dat kan zelfs met m'n 2015 corsa...
Ja ik las het, maakt het niet minder irritantTrue schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Dat komt omdat de ID.7 geen bandendruksensoren gebruikt, maar verminderde druk opmerkt met de wielrotatie via de ABS-sensor.
Ik heb een eerste storing/defect: een niet-werkend raam/spiegel-paneel, inclusief de melding over kinderslot.
Ik meende me te herinneren dat dit ook middels een zekering verwijderen gereset kon worden, maar een snelle zoekactie binnen het topic levert vooral de klachten op en een enkeling die er (meermaals) mee naar de dealer is gegaan.
Heeft waarschijnlijk te maken met de kabel tussen de deur het het chassis van de auto die niet goed vast zit.Flieger schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:07:
Een TPMS zou niet verkeerd zijn en past eigenlijk wel bij het segment waar de ID.7 zich in bevindt. Ik was het in m'n vorige auto ook gewend. Ideaal om het per wiel te kunnen zien.
Ik heb een eerste storing/defect: een niet-werkend raam/spiegel-paneel, inclusief de melding over kinderslot.
Ik meende me te herinneren dat dit ook middels een zekering verwijderen gereset kon worden, maar een snelle zoekactie binnen het topic levert vooral de klachten op en een enkeling die er (meermaals) mee naar de dealer is gegaan.
True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Dat komt omdat de ID.7 geen bandendruksensoren gebruikt, maar verminderde druk in de banden ten opzichte van elkaar opmerkt met de wielrotatie via de ABS-sensor.
Dat is idd nogal bijzonder bij een duurdere wagen als deze.deter83 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:59:
hmm slim, dat scheelt. Hoeveel bar waren ze met de klachten?
De wagen bij aflevering: 2,7Bar
1e poging waren de aanbevolen 2,5Bar, dat bood weinig verbetering, was nog steeds, in mijn wagen, heel hard
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Dat komt omdat de ID.7 geen bandendruksensoren gebruikt, maar verminderde druk opmerkt met de wielrotatie via de ABS-sensor.
Dan maar even langs een luchtpomp, ik kwam op bijna absurde startwaarden uit:
links-voor: 2.6bar
rechts-voor: 2.8bar
links-achter: 2.0bar
rechts-achter: 3.0bar
Ik vermoed dat ze het bij de bandenwissel niet zo nauw genomen hebben met de bandenspanning, maar dat is al weer van begin november.
Sindsdien heb ik ook geen aandacht geschonken aan mijn bandenspanning.
Dus dan rijst de vraag: werkt dat systeem wel goed? want buiten links-voor waren alle banden niet op een juiste spanning en toch wel met voldoende verschil, vooral voor-achter om al vroeger een melding te verwachten?
Kan ook niet bedenken vanaf hoeveel verschil en op hoeveel banden er ook daadwerkelijk een melding zou komen.
We zijn nu een 3-tal weken verder, ik had alle banden zoals voorgeschreven op 2.5bar gezet, zou eigenlijk eens moeten opnieuw gaan blazen om te zien of er ook echt weer een verschil op zit of niet...
hier nu dus met zekerheid op 2.5bar sinds een 3-tal weken, dwarsnaden voel ik wel als aanwezig, maar toch niet op het niveau storend of zorgwekkend.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Dat is idd nogal bijzonder bij een duurdere wagen als deze.
De wagen bij aflevering: 2,7Bar
1e poging waren de aanbevolen 2,5Bar, dat bood weinig verbetering, was nog steeds, in mijn wagen, heel hard
geen DCC overigens
Ik heb me onlangs eens wat in dit systeem verdiept van bandenspanning via ABS, en qua nauwkeurigheid is het niet je van het. De meeste systemen gaan pas piepen bij >30% onderling verschil.stanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:10:
[...]
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.
Ik vermoed dat ze het bij de bandenwissel niet zo nauw genomen hebben met de bandenspanning, maar dat is al weer van begin november.
Dus dan rijst de vraag: werkt dat systeem wel goed? want buiten links-voor waren alle banden niet op een juiste spanning en toch wel met voldoende verschil, vooral voor-achter om al vroeger een melding te verwachten?
Kan ook niet bedenken vanaf hoeveel verschil en op hoeveel banden er ook daadwerkelijk een melding zou komen.
We zijn nu een 3-tal weken verder, ik had alle banden zoals voorgeschreven op 2.5bar gezet, zou eigenlijk eens moeten opnieuw gaan blazen om te zien of er ook echt weer een verschil op zit of niet...
Zie het systeem echt als een vroege waarschuwing in geval je een leeglopende band hebt. Verder heeft het weinig nut.
dat is wel erg laag, ik rij hier nu op de winterset (19') met rondom 2.7 en nergens last van.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Zijn we weer met een update, want opgeven kan eigenlijk niet met 4jaar10mnd te gaan.
Je probeert alle reacties/ervaringen te combineren en in je geheugen te graven.
Wat heeft de wagen?
- Knalharde vering, luid, soms galmend bandenprotest op overgangen
- Krakend dashboard (ok, en middenconsole en ergens rechtsachter)
En dan geen idee waarom, herinner je je ineens een te hard opgeblazen skippybal. Als je daar een klap tegen gaf dan galmde het ding dat het een lieve lust was. Zou ik dan toch eens proberen....?
Aldus m'n pauze opgeofferd, de banden op 2,1Bar gezet en op naar de Brienenoord, zolangzamerhand m'n referentiekader.
En jawel,
- ipv het galmen is daar de bom-bom als je over de tussenvlakken gaat.
- Snelheidsdrempels zijn een stuk aangenamer
- Een deel van het gekraak is weg
Het zal niet geweldig zijn voor verbruik of bandenslijtage maar wel veel beter voor mijn rust en welzijn in de wagen. Lager durf ik niet te gaan met 255 achter.
,
wellicht hier ook een gevalletje van een set banden met een productie probleem?
vergelijkbaar met die scorpions waar eerder in dit topic naar gerefereerd werd...
Wellicht optie om de dealer te vragen als test om die banden van de demo wagen eronder te leggen en dan te testen wat de auto doet??
Idd, de 10 jaar oude Corsa van mijn vriendin geeft de druk op 0.1bar nauwkeurig. Bij VW schakelen ze uit besparingen terug naar een 20j oud systeem.
Was ook zo bij mijn 2022 Audi A4 B9.5.
Ik ben in blijde verwachting om een ID7 Tourer 86kwh Business Pro met zonder opties te ontvangen. Gelukkig zijn ze al tamelijk compleet uitgerust.
Voorlopig in een facelift Enyaq 85 Corporate - auto voldoet eigenlijk volledig aan mijn behoefte, maar het design hebben ze bij de facelift flink verknoeid vind ik.
Na banden wissel moet je ongetwijfeld dit aangeven in de software en dan slaat hij die waarde op, kijkt vervolgens alleen naar verschillen die ontstaan op basis van omwentelingen en dat kan op zich best precies hoor.stanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:10:
[...]
laatst een melding bandenspanningsverlies links-achter hier.
Inderdaad, maar als dat systeem via omwentelingen en zo werkt, zou zo een verschil toch al sneller moeten opvallen?Spekkie99 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:49:
[...]
Na banden wissel moet je ongetwijfeld dit aangeven in de software en dan slaat hij die waarde op, kijkt vervolgens alleen naar verschillen die ontstaan op basis van omwentelingen en dat kan op zich best precies hoor.
Niet als je bij die specifieke bandenspanningen op de set/reset knopt drukt lijkt mij. Dan is dat de basiswaardestanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:07:
[...]
Inderdaad, maar als dat systeem via omwentelingen en zo werkt, zou zo een verschil toch al sneller moeten opvallen?
Vaak bu'j te bang!
Been there, done that.RandomNick schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:29:
Liep net langs een Id.7 met duidelijk condensvorming aan de binnenzijde van de ledstrip naast de koplamp.
Kan dus blijkbaar gebeuren, en hij zat er aardig vol mee!
[Afbeelding]
DaMenaz in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Kostte slechts bijna een half jaar voordat het onder garantie gefixt was…
Catch my drift?
Maar dan gaat er toch een verschil zitten tussen, bijvoorbeeld bij mij geweest, een band met 2.0 en een met 3.0 bar?-tom-562 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Niet als je bij die specifieke bandenspanningen op de set/reset knopt drukt lijkt mij. Dan is dat de basiswaarde
Of ik snap gans dat systeem niet, kan ook
wanneer jij op de SET knop drukt, beschouwt het systeem de rotatiesnelheid van elk individueel wiel op dat moment als normaal. Ook als er een band op 2.2 staat en een andere op 3.0, de rotatiesnelheid van dat moment is de ijkingstoestand. Het systeem gaat dus enkel aangeven wanneer de toestand daarvan afwijkt. De tekst op het scherm bij het instellen zegt ook wat jouw bevestiging betekent:stanny schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:51:
[...]
Maar dan gaat er toch een verschil zitten tussen, bijvoorbeeld bij mij geweest, een band met 2.0 en een met 3.0 bar?
Of ik snap gans dat systeem niet, kan ook
Op die manier. Ik zou ergens verwachten dat de wielen onderling ook met elkaar vergeleken worden, maar niet dus.bdbfz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:13:
[...]
wanneer jij op de SET knop drukt, beschouwt het systeem de rotatiesnelheid van elk individueel wiel op dat moment als normaal. Ook als er een band op 2.2 staat en een andere op 3.0, de rotatiesnelheid van dat moment is de ijkingstoestand. Het systeem gaat dus enkel aangeven wanneer de toestand daarvan afwijkt. De tekst op het scherm bij het instellen zegt ook wat jouw bevestiging betekent:
[Afbeelding]
Wel eens gehoord van Murphy's Law?Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:46:
[...]
,
Want Guus vecht terug.
Moest wat ophalen ->Navi aan en hobbelen. Na 30km draait de Nav volledig dol, 'Herbereken' is niet meer te stoppen, continue draaiend scherm en melding 'voor dit gebied zijn geen gegevens beschikbaar'
:strip_exif()/f/image/Yr3CjXA3OkQCoExkOOYu5r9W.jpg?f=fotoalbum_large)
en:
:strip_exif()/f/image/QabSGJUrIVXeyVioxzfOnTwg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ligt de snelweg richting de Drecht tunnel er al een tijdje......
Was Guus klaar? -> Zeker niet. Ik denk dat ie depressief is en er een einde aan wil maken.
In het kleine display stond een klein oranje driehoekje (er is wat mis), maar geen details. Het driehoekje verscheen samen met het op hol slaan van de navi
:strip_exif()/f/image/2YTWYK7D82oZNYiNiqVRPAmT.jpg?f=fotoalbum_large)
Details kwamen pas na een 3tal minuten op het kleine scherm, nadat onderstaande was voorgevallen
Geinteresseerd wat dit betekent?
Het betekent dat als je op Adaptive cruisecontrol in fileconvooi rijdt hij ineens NIET meer afremt af je voorganger dat doet. Ook de rode waarschuwing verschijnt NIET, géén auditieve waarschuwing. Dat was stoempen op de rem en je verontschuldigen bij je achterligger.
Op de terugweg even 10minuten snelladen en jawel, de laadklep gaat NIET dicht. Na een poging of 5 bleef ie wel zitten maar stond weer open bij thuiskomst
Klaar?
Neuh, we hebben nog de linkerdeur die verder van de carroserie gaat staan en steeds moeilijker dichtgaat.
Het vooruitzicht om met deze wagen op wintersport te gaan eind volgende week is nu al een klein feestje.
Ik heb gekeken of er camera's in de wagen hangen voor zo'n practical joke programma maar ze zitten er niet.
Pappa gaat even een wijntje pakken
Die GPS problemen heb ik ook gehad, dat was een defecte SOS-module van wat ik er van begreep.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Wel eens gehoord van Murphy's Law?
Want Guus vecht terug.
Moest wat ophalen ->Navi aan en hobbelen. Na 30km draait de Nav volledig dol, 'Herbereken' is niet meer te stoppen, continue draaiend scherm en melding 'voor dit gebied zijn geen gegevens beschikbaar'
[Afbeelding]
en:
[Afbeelding]
Nu ligt de snelweg richting de Drecht tunnel er al een tijdje......
Was Guus klaar? -> Zeker niet. Ik denk dat ie depressief is en er een einde aan wil maken.
In het kleine display stond een klein oranje driehoekje (er is wat mis), maar geen details. Het driehoekje verscheen samen met het op hol slaan van de navi
[Afbeelding]
Details kwamen pas na een 3tal minuten op het kleine scherm, nadat onderstaande was voorgevallen
Geinteresseerd wat dit betekent?
Het betekent dat als je op Adaptive cruisecontrol in fileconvooi rijdt hij ineens NIET meer afremt af je voorganger dat doet. Ook de rode waarschuwing verschijnt NIET, géén auditieve waarschuwing. Dat was stoempen op de rem en je verontschuldigen bij je achterligger.
Op de terugweg even 10minuten snelladen en jawel, de laadklep gaat NIET dicht. Na een poging of 5 bleef ie wel zitten maar stond weer open bij thuiskomst
Klaar?
Neuh, we hebben nog de linkerdeur die verder van de carroserie gaat staan en steeds moeilijker dichtgaat.
Het vooruitzicht om met deze wagen op wintersport te gaan eind volgende week is nu al een klein feestje.
Ik heb gekeken of er camera's in de wagen hangen voor zo'n practical joke programma maar ze zitten er niet.
Pappa gaat even een wijntje pakken
Ok, dat zal het dan wel zijn idd.True schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:51:
[...]
Die GPS problemen heb ik ook gehad, dat was een defecte SOS-module van wat ik er van begreep.
Je bent altijd snel met goede suggesties. Weet je ook nog iets voor de overige waslijst?
Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:03:
[...]
Ok, dat zal het dan wel zijn idd.
Je bent altijd snel met goede suggesties. Weet je ook nog iets voor de overige waslijst?
Of een ramkraak, botswaarschuwing werkt toch al niet meer.Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:06:
Dat zijn 2 suggesties ineen. De gedachte om m van wit in geblakerd zwart te laten veranderen speelt wel door m'n hoofd
Ik krijg spontaan ook allemaal ideeën (rondom de Kuip parkeren met Ajax vlag of vice versa, etc), maar eigenlijk is het te triest voor woorden. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar is het een leasebak of prive?Inter18 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:06:
Dat zijn 2 suggesties ineen. De gedachte om m van wit in geblakerd zwart te laten veranderen speelt wel door m'n hoofd
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Leasebak.BakkerM schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Ik krijg spontaan ook allemaal ideeën (rondom de Kuip parkeren met Ajax vlag of vice versa, etc), maar eigenlijk is het te triest voor woorden. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar is het een leasebak of prive?
Dan heb je nog ietwat geluk.
Maar de tussentijdse dealerbezoeken kost evengoed tijd en energie.
Ja afhankelijk hoe je werkgever er in staat, tip om vooral daar te escaleren en hen als breekijzer gebruiken richting de leasemij. Of werkgever en leasemij beiden inzetten richting de dealer/importeur.MLLL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:59:
[...]
Dan heb je nog ietwat geluk.
Maar de tussentijdse dealerbezoeken kost evengoed tijd en energie.
Stel je krijgt van je werkgever een niet functionerende laptop, telefoon of andere spullen, dan lever je dat toch ook netjes in ter reparatie? Ik ga er zelf niet mee onder mijn arm om dat te laten repareren, dat is aan de afd. IT / mobiele telefonie of wie dan ook (ik zit bij een redelijk grote organisatie). Enfin, voor een leasebak geldt dat hetzelfde toch? Je betaald voldoende bijtelling om een goed werkend product te mogen verwachten, dat geldt voor elk arbeidsmiddel.
De epistels hier gaan 'geprofessionaliseerd' richting wagenpark beheerBakkerM schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Ja afhankelijk hoe je werkgever er in staat, tip om vooral daar te escaleren en hen als breekijzer gebruiken richting de leasemij. Of werkgever en leasemij beiden inzetten richting de dealer/importeur.
Stel je krijgt van je werkgever een niet functionerende laptop, telefoon of andere spullen, dan lever je dat toch ook netjes in ter reparatie? Ik ga er zelf niet mee onder mijn arm om dat te laten repareren, dat is aan de afd. IT / mobiele telefonie of wie dan ook (ik zit bij een redelijk grote organisatie). Enfin, voor een leasebak geldt dat hetzelfde toch? Je betaald voldoende bijtelling om een goed werkend product te mogen verwachten, dat geldt voor elk arbeidsmiddel.
En zo geschiedde. Al drie keer. De auto doet een remingreep, niet normaal meer, je hebt echt het gevoel dat je ergens tegenaan bent gebotst, met zo'n klap gaat dat.
Drie keer voor niks naar de achterkant staan turen waar ik tegenaan ben gereden, er was gewoon niks te zien, omdat er ook niets stond. Die parkeersensoren zijn aan de achterkant dus wel eens een beetje de weg kwijt...
stoeprandje toevallig? Die herkende mijne vorige week als gevaarlijk obstakel, incl ook de hernia ingreep. Voelde me een tiener in de rijles.Crusader schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:57:
Weer een leuke feature waar we nu al drie keer last van hebben gehad: bij het langzaam achteruit rijden, bijvoorbeeld om te keren, gaan de piepjes van de parkeersensoren steeds sneller piepen, alsof er iets achter de auto staat. Maar er is geen object achter de auto. Op een gegeven moment veranderen de piepjes in een continu toon, dat de auto me wil vertellen dat als ik niet stop, hij het wel doet.
En zo geschiedde. Al drie keer. De auto doet een remingreep, niet normaal meer, je hebt echt het gevoel dat je ergens tegenaan bent gebotst, met zo'n klap gaat dat.
Drie keer voor niks naar de achterkant staan turen waar ik tegenaan ben gereden, er was gewoon niks te zien, omdat er ook niets stond. Die parkeersensoren zijn aan de achterkant dus wel eens een beetje de weg kwijt...
In 1 geval kan dat zeker, van de andere twee weet ik het niet zeker.deter83 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 06:02:
[...]
stoeprandje toevallig? Die herkende mijne vorige week als gevaarlijk obstakel, incl ook de hernia ingreep. Voelde me een tiener in de rijles.
Bij mij precies hetzelfde aan de hand gehad. Toen werkte de app op mijn telefoon nog steeds niet, "helaas kan deze telefoon niet gekoppeld worden". Andere telefoons kunnen wel koppelen maar vrijwel niet de auto bedienen, steeds een "verbinding verbroken" tijdens bediening. Hiervoor gaat mijn auto komende maandag weer terug naar de dealer.HouseL schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:09:
Ben gisteren bij de dealer geweest voor o.a. het niet meer werken van de Park Assist app. Bij het (opnieuw) willen koppelen met de telefoon komt de QR code niet op het scherm. Blijkt een bekend probleem te zijn en dat wordt opgelost door een nieuwe antenne/module in de auto te plaatsen. Staat nu in bestelling. Dus mocht iemand anders dit ook hebben, mogelijk is dit de oplossing.
Dan ook gemeld dat 1 van de luchtkussens in de bestuurdersstoel lijkt te ploppen en dat de stoel wat beweegt bij vertrek.
Kreeg ik als antwoord: we maken een afspraak om de auto volledig uit te lezen en dan kijken we of er een software-update mogelijk is die dat kan oplossen. En anders moeten er onderdelen besteld worden.
Ik ben benieuwd, maar ik durf al een gokje wagen
Dat heb ik ook. Bij starten massage ongeveer in het midden van de rug aan de linkerkant is 1 kussen dat de eerste keer ook even zo'n 'plop' gevoel geeft. Is altijd alleen de eerste keer dat hij wordt opgeblazen, dus verder geen probleem. Zou het wel zijn als het de hele massage zo zou zijn,stanny schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:36:Dan ook gemeld dat 1 van de luchtkussens in de bestuurdersstoel lijkt te ploppen
Catch my drift?
Hier is het wel elke keer dat dat ene kussen volledig opblaast. Ik kon er mee leven, maar nu de wagen toch binnen gaat kunnen ze er maar naar kijkenDaMenaz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Dat heb ik ook. Bij starten massage ongeveer in het midden van de rug aan de linkerkant is 1 kussen dat de eerste keer ook even zo'n 'plop' gevoel geeft. Is altijd alleen de eerste keer dat hij wordt opgeblazen, dus verder geen probleem. Zou het wel zijn als het de hele massage zo zou zijn,
Ik heb nog wel een onderstel voor je wat de massage met groot enthousiasme vervangtstanny schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:23:
[...]
Hier is het wel elke keer dat dat ene kussen volledig opblaast. Ik kon er mee leven, maar nu de wagen toch binnen gaat kunnen ze er maar naar kijken
Het is dan wel een sport massage, geen relax massage
Wordt geleverd zonder trekhaak - zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik heb een zaak gebeld die aftermarket trekhaken monteert, maar die konden er geen op mijn ID7 zetten, aangezien ze de noodremfunctie achteraan niet kunnen uitschakelen bij het monteren...
Ik wacht nog op een offerte van de VW dealer - maar dat zal wel goed aan de prijs zijn.
Het grote Volkswagen ID.7 topicRRE83 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:04:
Mijn ID7 Tourer komt midden volgende maand mijn kant op.
Ik heb een zaak gebeld die aftermarket trekhaken monteert, maar die konden er geen op mijn ID7 zetten, aangezien ze de noodremfunctie achteraan niet kunnen uitschakelen bij het monteren...
Ik wacht nog op een offerte van de VW dealer - maar dat zal wel goed aan de prijs zijn.
Catch my drift?
want, bij nu 11 graden, een woon-werk ritje met 14,3kWh/100km is geweldig
En daar zit toch zeker 3/4 snelweg bij, zonder files
Op de snelweg 15,8 gemiddeld -> 540 km op de snelweg zonder te trutten, dat is toch best knap voor zo'n boot
Weinig rolweerstand met al die ijzel op de weg!Inter18 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:01:
Ik hoop echt dat de kraak en onderstel problemen uit de wereld kunnen worden geholpen.
Op de snelweg 15,8 gemiddeld -> 540 km op de snelweg zonder te trutten, dat is toch best knap voor zo'n boot
Catch my drift?
Daarvoor dooide het te hard met 11 graden.DaMenaz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:06:
[...]
Weinig rolweerstand met al die ijzel op de weg!
Is het dan zo'n drama-bak?Inter18 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:01:
Ik hoop echt dat de kraak en onderstel problemen uit de wereld kunnen worden geholpen.
Ik hoor van de mensen die hem hebben overwegend positieve geluiden hier.
Het overgrote deel van de bestuurders is zeker positief. Alleen heb ik de mazzel dat wat anderen individueel ervaren als klacht hebben, hoe miniem ook, in mijn examplaar allemaal samenkomt.RRE83 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Is het dan zo'n drama-bak?
Ik hoor van de mensen die hem hebben overwegend positieve geluiden hier.
Op maandagochtend in elkaar geschroefd door een dronken matroos.
Vaak zien de 'Side Assist' sensoren dan een stoepband waar je 'schuin' op aan stuurt óf zien de achterste sensoren een stoepband of een 'varkensruggetje' op het moment dat je achteruit een parkeerhaven in rijdt. Zelfs een 'hoog' stuk onkruid kan die abrupte remactie al triggeren.Crusader schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:57:
Weer een leuke feature waar we nu al drie keer last van hebben gehad: bij het langzaam achteruit rijden, bijvoorbeeld om te keren, gaan de piepjes van de parkeersensoren steeds sneller piepen, alsof er iets achter de auto staat. Maar er is geen object achter de auto. Op een gegeven moment veranderen de piepjes in een continu toon, dat de auto me wil vertellen dat als ik niet stop, hij het wel doet.
Hebben ze aan de assemblagelijn misschien uit alle teruggekomen of vervangen onderdelen van eerdere terugroepacties per-ongeluk 'jouw' ID.7 in elkaar gezet?Inter18 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:21:
[...]
Het overgrote deel van de bestuurders is zeker positief. Alleen heb ik de mazzel dat wat anderen individueel ervaren als klacht hebben, hoe miniem ook, in mijn examplaar allemaal samenkomt.
Op maandagochtend in elkaar geschroefd door een dronken matroos.
Serieus héél veel sterkte gewenst met het laten oplossen van al je issues
[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 04-02-2026 22:24 ]
Bij mij heeft de dealer hem achteraf gemonteerd. ze waren hem namelijk vergeten mee te bestellen.RRE83 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:04:
Hij doet het bij mij zonder problemen en alles werkt. Geen rare storingen of iets.
Qua kosten geen idee, ze hebben het voor de “configuratie prijs” gedaan omdat zij het vergeten waren.
[ Voor 7% gewijzigd door mark322 op 04-02-2026 19:11 ]
Reken op twee keer zoveel als fabriek af.RRE83 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:04:
De plaatselijke dealer heeft uitgelezen en de accu vervangen. De auto heeft ongeveer 6 maand stil gestaan bij de dealer waar ik hem kocht als demo/werknemers auto. Nu er in de kou weer mee gereden werd was na mijn eerste laadsessie aan de granny charger de 12 volt accu klaar, laag voltage.Spekkie99 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Er is een optie bij de instellingen om de rij batterij ook te gebruiken om de 12 volt accu bij te laden. Heet bij instellingen "geoptimaliseerd accu gebruik" en legt iets uit over dat de app beter werkt.
Snap dat het gelijk tegen valt maar een accu is ook een slijtage deel, onder garantie een nieuwe er in en lekker gaan genieten van je ID.7. Het is echt een hele fijne auto.
Geoptimaliseerd accu gebruik knopje staat een stond al aan. Best prijzig, 2 keer uitlezen en accu vervangen, 740 euro.... Ik ga uit van een refund van de verkopende partij.
Er zat nog de eerste accu in volgens verkopende dealer. Auto staat sinds jan 24 op kenteken.7u5t1c3 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:31:
[...]
Ik weet uit ervaring dat er in 2024 voorraad auto's zijn geleverd, welke enige tijd hebben stil gestaan, waar door Pon verkeerde 12V accu's in zijn gezet. Wat jij omschrijft heb ik namelijk ook gehad vanaf nieuw. Er bleek inderdaad de verkeerde accu in te zitten. Zomaar een 12 accu vervangen door een andere werkt niet. Deze auto's hebben een bepaalde minimum spanning nodig, zo is mij vertelt. Bij mij waren na het vervangen van de accu door het voorgeschreven onderdeel nummer, de 12v problemen opgelost. Hopelijk kan je hier wat mee.
Afgelopen maanden 4 keer voor bij de dealer geweest.stanny schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:36:
Zonet langs de garage geweest voor water in men linkse camera.
Dan ook gemeld dat 1 van de luchtkussens in de bestuurdersstoel lijkt te ploppen en dat de stoel wat beweegt bij vertrek.
Kreeg ik als antwoord: we maken een afspraak om de auto volledig uit te lezen en dan kijken we of er een software-update mogelijk is die dat kan oplossen. En anders moeten er onderdelen besteld worden.
Ik ben benieuwd, maar ik durf al een gokje wagen
1, eerste check (plop bestuurdersstoel rechts bovenin, hele massage periode).
2, openen stoel en vervangen opblaas ding.
3, tweede check (want nu opeens meerdere plekken plops...).
4, is morgen. Ondertussen is probleem bekend bij vw, oplossing is de lendesteun vervangen, het probleem schijnt in de controller module te zitten die in de lendesteun zit. Ben benieuwd.
Overigens lijkt mijn rechter spiegel zijn spiegelinstellingen niet te houden en naar beneden te zakken. Lijkt vooral te gebeuren als de auto een paar uur stil en op slot heeft gestaan. Ik moet steeds weer met het pookje de spiegel omhoog sturen. Is dit herkenbaar? Of verbeeld ik me iets...
Oh en twee weken geleden een hit en run gehad aan de rechter zijkant van de neus. Gelukkig alleen blikschade (en lease plus all risk) maar is al de tweede keer, eerste keer rechts achter. Ergens ook ten dele de 'schuld' van de gigantische lengte van de auto.
Alsnog blijft de id7t nog steeds by far de beste auto die ik gehad heb in mijn rijdende leven. En de service en vervangende vervoer bij de dealer is ook gewoon top.
ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/VZCRgkjkaleLvmMMstq6lANw.jpg?f=fotoalbum_large)