Het grote Volkswagen ID.7 topic

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-12 15:49
Ik zou een aantal steekproeven willen doen om te checken dat alle bestelde opties/packs wel degelijk voorzien zijn op de ad te leveren wagen.
Kleur, interieur, velgen, trekhaak, enzovoort zijn vanzelfsprekend en dat valt zelfs op zonder dat je er specifiek op let. Maar er zijn ook minder evidente dingen die je toch wel even moet checken of het ok is, en die je anders mogelijk snel vergeet in de overvloed van info die je krijgt bij de aflevering

Hebben jullie wat advies voor volgende punten?
- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan?
- Hoe kan ik zie dat het met warmtepomp is?
- Hoe kan ik visueel vaststellen dat het de geluidsisolerende ruiten zijn ipv de standaard ruiten?

Andere dingen die ik zeker ook wil checken:
- Bagagenet en opbergnetten aan de zijkanten
- Scheidingsnet --> geen idee wat ik me er moet bij voorstellen
- Wagengereedschap --> geen idee wat daar net moet in zitten

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn om zeker te checken en aan mijn "checklist" toe te voegen?

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:33
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:53:
[...]

Vergelijken moet je dan doen met een EV van ook 2200 kg. Voor de volledigheid, ik heb DCC en rijdt voornamelijk op individual (comfort +2 stapjes naar rechts).
Drempels, rotondes, oneffenheden het rijdt eigenlijk allemaal uitstekend. Hij doet niet onder voor andere auto's. Het is geen sportieve auto, het is geen auto voor maximaal comfort qua slechtwegdek zoals de Franse auto's dat weleens geweest zijn. Maar het is een bovengemiddeld goed rijdende auto ook BiBeKo. Goed afgeveerd, goede wegligging. Nu maak ik in absolute cijfers niet super veel kilometers op wegen met drempels - dat zijn eigenlijk toch alleen de woonwijken zelf. Wijkontsluitingen is meestal 50 met her en der een fietspad. Ik heb nog geen negatieve ervaring gehad qua BiBeKo wegdek waar de ID7 mij een vervelend gevoel gaf. Ik kan er nog zo mee rijden als ik hiervoor kon met een Octavia '21, het gewicht merk je als EV iets meer. Maar het onderstel is daar goed op voorbereidt.

Als je de auto vind deinen en je hebt DCC moet je eigenlijk gewoon de instelling iets naar rechts aanpassen, problem solved.
Zoals je op de foto kunt zien zijn het de Hudson 19inch velgen in mijn geval met all season banden. Geen DCC. Waar je op doelt is helder, hij is zwaar maar dat niet mijn punt. Mijn afscheid nemende Kia Soul is ook een gewogen 1840kg,
Als ik op de snelweg over dwarsrichels ga dat bonkt de wagen behoorlijk, alsof hij er tegenaan rijdt ipv eroverheen. Als het een iets minder goede richel is dan kraakt het dashboard (600km gereden).
Binnen de bebouwde kom verergert het bonken, klappen en kraken navenant.

Het is iets dat de flink gebruikte demo wagen absoluut niet deed. Heb ik een maandagochtend onderstel?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:32:
[...]

Zoals je op de foto kunt zien zijn het de Hudson 19inch velgen in mijn geval met all season banden. Geen DCC. Waar je op doelt is helder, hij is zwaar maar dat niet mijn punt. Mijn afscheid nemende Kia Soul is ook een gewogen 1840kg,
Als ik op de snelweg over dwarsrichels ga dat bonkt de wagen behoorlijk, alsof hij er tegenaan rijdt ipv eroverheen. Als het een iets minder goede richel is dan kraakt het dashboard (600km gereden).
Binnen de bebouwde kom verergert het bonken, klappen en kraken navenant.

Het is iets dat de flink gebruikte demo wagen absoluut niet deed. Heb ik een maandagochtend onderstel?
Je begint over een vraag over BiBeKo en je komt dan met je ervaring over dwarsrichels (wat zijn dat?) op de snelweg. ;)
Maar jouw bonken, klappen en kraken ken ik niet. Anders dan zeer incidenteel het automatisch draaiende rooster wat ik hoor.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
disco-stu schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:20:
- Hoe kan ik visueel vaststellen dat het de geluidsisolerende ruiten zijn ipv de standaard ruiten?
onderaan de voorruit, aan de passagierskant, staan de kenmerken van het glas gedrukt. De A van "A/IR-H/HUD" staat voor "akoestisch". Die A zou je op alle ruiten moeten kunnen terugvinden, behalve op de achterruit.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan
Ik zou daarvoor zelf een OBD2-dongle en Car Scanner app gebruiken. Maar die heb ik in de auto altijd bij me. Als je die niet hebt, weet ik zelf niet de beste manier het met zekerheid vast te stellen.
- Hoe kan ik zie dat het met warmtepomp is?
“Motorkap” (hoe kan ik dat tegenwoordig beter noemen?) openen. Aan de voorkant, achter de radar, zit de pomp. Er is een sticker voor het gebruikte koelmiddel te vinden. Als er R744 op staat, is het de warmtepomp. Als er R1234yf op staat, heb je de versie zonder warmtepomp.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Inter18
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:01:
[...]

Je begint over een vraag over BiBeKo en je komt dan met je ervaring over dwarsrichels (wat zijn dat?) op de snelweg. ;)
Maar jouw bonken, klappen en kraken ken ik niet. Anders dan zeer incidenteel het automatisch draaiende rooster wat ik hoor.
BiBeKo is het door de lagere snelheid overheersender, ik heb nog wat stukken klinkerwegen, daar waar de reviews lovend zijn over het rij comfort voel ik de wagen flink trillen (torsie?) en kraakt het dashboard aan de zijkant waar de wagen de oneffenheid tegenkomt.

Ben nog wel een beetje blij dat u die ervaring helemaal niet hebt.
Was ik niet helemaal knettergek tijdens de proefritten.

Wordt wel een leuke met de dealer.
Het is wel jammer want de stoelen, headup display, en zelfs de standaard audio zijn prima te noemen.
Het verbruik ook op langere afstanden, vandaag op 16,3kWh/100km, korte ritjes van een minuut of 10, daar mis ik de warmtepomp wel qua efficientie.
Stoel- en stuurverwarming zijn prima, de massage in de LE uitvoering geweldig,

Ik hoop dat ik de geroemde rust in het interieur ook te pakken kan krijgen

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:46:
[...]

BiBeKo is het door de lagere snelheid overheersender, ik heb nog wat stukken klinkerwegen, daar waar de reviews lovend zijn over het rij comfort voel ik de wagen flink trillen (torsie?) en kraakt het dashboard aan de zijkant waar de wagen de oneffenheid tegenkomt.

Ben nog wel een beetje blij dat u die ervaring helemaal niet hebt.
Was ik niet helemaal knettergek tijdens de proefritten.

Wordt wel een leuke met de dealer.
Het is wel jammer want de stoelen, headup display, en zelfs de standaard audio zijn prima te noemen.
Het verbruik ook op langere afstanden, vandaag op 16,3kWh/100km, korte ritjes van een minuut of 10, daar mis ik de warmtepomp wel qua efficientie.
Stoel- en stuurverwarming zijn prima, de massage in de LE uitvoering geweldig,

Ik hoop dat ik de geroemde rust in het interieur ook te pakken kan krijgen
Heb je niet gewoon wat los liggen wat rammelt?

Je zult in ieder geval niets missen aan de efficiëntie van de warmtepomp van de Volkswagen warmtepompimplementatie - zie ook de pinned posts in het topic.

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-12 21:34

- Hoe check ik dat het de 86kWh accu is? Kan ik dit gewoon ergens in het infotainment systeem zien staan?

Andere dingen die ik zeker ook wil checken:
- Bagagenet en opbergnetten aan de zijkanten
- Scheidingsnet --> geen idee wat ik me er moet bij voorstellen
- Wagengereedschap --> geen idee wat daar net moet in zitten

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken die handig zijn om zeker te checken en aan mijn "checklist" toe te voegen?
Als je het kenteken van de auto hebt kan je bij het RDW online controleren of het om de grote accu (86 kW) gaat. Die auto's hebben de uitvoeringcode APE1MP001NA of APE1MP001BA.
Gelaagde beglazing krijgt bij leverancier Saint Gobain Sekurit de code 11 voor de producent naam op het glas afgedrukt. Snap je de codes niet die op het glas zijn gedrukt, dan kan je een zijraam open maken en op de bovenkant van het glas moet je 3 lagen kunnen herkennen. Dan weet je ook dat je gelaagd glas hebt.
Bagagenet heeft elke ID.7, zijnet alleen Pro en hoger
Scheidingsnet is alleen toepasbaar in de Tourer niet in de Limousine. Betreft een net wat er voor zorgt dat er geen spullen bij de inzittenden kunnen komen als je een noodstop maakt.
Wagengereedschap heeft betrekking op het kunnen laten wegslepen bij pech.
1. Inschroefbaar sleepoog.
2 Adapter voor de antidiefstalwielbout. Volkswagen adviseert u om de adapter voor de wielbouten altijd in de auto bij het boordgereedschap mee te nemen. Aan de voorzijde van de adapter is de code van de wielboutbeveiliging ingeslagen. Aan de hand van deze code kunt u bij verlies een vervangende adapter kopen. Code van de wielboutbeveiliging noteren en gescheiden van de auto bewaren.
3 Haak voor het lostrekken van de naafdoppen, wieldoppen of de doppen van de wielbouten.

De andere dingen waar je nog op zou kunnen letten
De software versie (terug te vinden in Infotainment systeem)
Fysiek te controleren, waarvan bekend is dat er in het verleden problemen over zijn gemeld:
Gordels die gedraaid zijn gemonteerd.
Banden niet correct gemonteerd, outside moet leesbaar zijn.
Ruitensproeiers niet correct gemonteerd. Er moet 2 cm vrije ruimte zijn tussen sproeinozzle en waterkering.
Controleer of de LED balk in de voorruit functioneert, ID.Light.
Controleer of de trekhaak ook daadwerkelijk uitklapt.
Controleer het bagagenet, kan zijn dat er al een haakje is afgebroken.
Test de airco, ook al is het winter.
Kofferbakmat dient aanwezig te zijn voor de Pro en hoger.
Heb je gekozen voor Black Style, dan heb je recht op dynamische naafkappen. Onduidelijk waarom die soms niet meegeleverd worden. Dit is onafhankelijk van het model, dus ook een Non Pro krijgt gewoon dynamische naafkappen.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:08
En controleer of je stuur recht staat bij rechtdoor rijden.

Catch my drift?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31

Lancer

What the......

En of je kofferbak recht zit. Bij mij zaten de aanslagen niet goed gemonteerd aan 1 kant. Zie je bijna direct aan de doorlopende lichtbalk. Of alle deuren netjes zijn afgehangen is eigenlijk ook iets dat ik het lijstje "is mijn auto goed gemonteerd" hoort.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Inter18
True schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:50:
[...]

Heb je niet gewoon wat los liggen wat rammelt?

Je zult in ieder geval niets missen aan de efficiëntie van de warmtepomp van de Volkswagen warmtepompimplementatie - zie ook de pinned posts in het topic.
Ik heb even gekeken, en er ligt niets in de wagen. Het zou kunnen dat er idd iets was achtergebleven vanuit de fabriek. Ik ben nog wel eens een schroevendraaier in een deur tegengekomen,

Deze wagen is gekozen om voor werk mee naar Polen en Frankrijk te reizen, waar de wegen toch wat slechter zijn. Hopelijk kan de dealer iets vinden, alhoewel gebonk en gedreun uit voor en achterkant niet veel goeds beloofd. Het verschil met de fluisterstille demo auto is groot. Ook deze wagen had geen DCC.

Dank jullie wel voor de suggesties

.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Inter18 schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb even gekeken, en er ligt niets in de wagen. Het zou kunnen dat er idd iets was achtergebleven vanuit de fabriek. Ik ben nog wel eens een schroevendraaier in een deur tegengekomen,

Deze wagen is gekozen om voor werk mee naar Polen en Frankrijk te reizen, waar de wegen toch wat slechter zijn. Hopelijk kan de dealer iets vinden, alhoewel gebonk en gedreun uit voor en achterkant niet veel goeds beloofd. Het verschil met de fluisterstille demo auto is groot. Ook deze wagen had geen DCC.

Dank jullie wel voor de suggesties

.
Soms wordt weleens vergeten om bepaalde blokken die tijdens transport tussen / bij de veren zitten weg te halen voor aflevering. Dat kan je eens nakijken of navragen.
Het geluid wat je omschrijft herken ik uit mijn (niet DCC) wagen geheel niet. Gewoon fluisterstil. Ook over drempels (indien met normale snelheid genomen).

• Inter18
RandomNick schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:56:
[...]

Soms wordt weleens vergeten om bepaalde blokken die tijdens transport tussen / bij de veren zitten weg te halen voor aflevering. Dat kan je eens nakijken of navragen.
Het geluid wat je omschrijft herken ik uit mijn (niet DCC) wagen geheel niet. Gewoon fluisterstil. Ook over drempels (indien met normale snelheid genomen).
Dit heb ik idd eerder gelezen, Ik hoop dat dit het is, Dat zou ook het trillen en schudden kunnen verklaren op klinkerwegen.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-12 12:13
sunshinos schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:18:
[...]

Ik heb naar aanleiding van je opmerking eens gekeken naar de opdruk van de VW kabel. Daar staat op 5 x 2,5 kwadraat kabeldikte. Dus 5 aders van 2,5 mm2. Dat is een standaard kabeldikte voor een 16 Ampere aansluiting en ook ruim voldoende voor een 11 kW vermogens afname AC bij de ID.7. Ik verwacht dus ook geen extra laadverlies van deze kabel. Mogelijk vergelijk je met een auto die 22 kW AC kan laden of hebben andere kabelfabrikanten een andere materiaal samenstelling voor de buitenkant van de kabel, waardoor die stugger zou kunnen aanvoelen. De kabelmantel mag ook niet te stug zijn, dus een standaard YMVK kabel die gebruikt wordt voor de aanleg tegen of in de muur, mag niet gebruikt worden om een flexibele stekker verbinding te monteren.
Goed om te weten! Dank voor het uitzoeken. De laadkabel van bv een MG4 was veel dikker en stugger. Maar die 'vouwde/rolde' wel soort van automatisch op, wat erg handig was. Misschien maakte dit mechanisme de kabel zo zwaar.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-12 12:13
Drakentemmer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:25:

- Bovendien vind ik het vervelend dat je via de blauwe P-snelkoppeling altijd nog een extra keer moet klikken voor de 360gr weergave. Kan deze niet als snelkoppeling worden ingesteld?
- Ik vind het tamelijk vervelend dat ik een paar keer moet doorklikken (rijd altijd met Apple CP) om bij de verbruik- en tripdetails uit te komen. Het is me (nog) niet gelukt hier een snelkoppeling voor te maken.
- Het is me tevens (nog) niet gelukt om het display achter het stuur te customizen (met bv. tripdetails).
Iemand nog tips?

• Ironis
  • Laatst online: 00:14
Afgelopen vrijdag mijn rode ID.7 Tourer Pro LE in ontvangst genomen. Ik had mooie foto's willen plaatsen, maar helaas, de foto's worden wat lelijker. Vanochtend een aanrijding gehad op de Melis Stokelaan in Den Haag. Ritsvak, ik links, hij rechts. Vooraan bij het verkeerslicht, ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen. hij ging iets minder vlot maar besloot wel het gat dicht te rijden met langzamer rijdend voorliggend verkeer.
Resultaat: zijn linkervoorwiel in mijn rechtervoorportier met als aandenken een zwarte rubberstempel op de deur en krassen van voor naar achter over de zijkant. Meneer heeft naar links gestuurd om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, 4e dag in bezit van de ID.7 en ik mag mijn eerste afspraak bij het schadebedrijf inplannen..

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

resusaapje

h less

Ironis schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:45:
Afgelopen vrijdag mijn rode ID.7 Tourer Pro LE in ontvangst genomen. Ik had mooie foto's willen plaatsen, maar helaas, de foto's worden wat lelijker. Vanochtend een aanrijding gehad op de Melis Stokelaan in Den Haag. Ritsvak, ik links, hij rechts. Vooraan bij het verkeerslicht, ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen. hij ging iets minder vlot maar besloot wel het gat dicht te rijden met langzamer rijdend voorliggend verkeer.
Resultaat: zijn linkervoorwiel in mijn rechtervoorportier met als aandenken een zwarte rubberstempel op de deur en krassen van voor naar achter over de zijkant. Meneer heeft naar links gestuurd om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe dan ook, 4e dag in bezit van de ID.7 en ik mag mijn eerste afspraak bij het schadebedrijf inplannen..
Oef, hopelijk had je een dashcam cq getuigen. Ik had iets soortgelijks en was blij dat ik beelden had.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:33
Dit is de link naar de handleiding van de laadkabel die bij mij bijgeleverd was:

https://harting.canto.de/...pd0oc9mdrmoa5b&suffix=pdf

Die spreekt over 1f 250v, 3f 480v, max 32A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU-ZPJl-lE3oi6G6aP2K8NxetvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTdFscY3RlvB5JPWFQB9nB6E.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is type ader (solide of gestrand) en kwaliteit van de behuizing veel bepalender voor de flexibiliteit van de kabel dan de dike van het koper. Solide 2,5mm2 is inflexibeler dan gestrande 4mm2.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
@BBx92 Zoals je misschien nog van natuurkunde weet kan je het vermogen uitrekenen met P=U*I. U is in dit geval 480V en I 32A, dat maakt 15360W op 3-fasen of 8000W op 1-fase. Die kabel zou dus gemakkelijk 11kW aan moeten kunnen (en 7.6kW op 1-fase laden).

• BBx92
Knul schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:30:
@BBx92 Zoals je misschien nog van natuurkunde weet kan je het vermogen uitrekenen met P=U*I. U is in dit geval 480V en I 32A, dat maakt 15360W op 3-fasen of 8000W op 1-fase. Die kabel zou dus gemakkelijk 11kW aan moeten kunnen (en 7.6kW op 1-fase laden).
Die 15.360W kan ik niet herleiden?

De specsheet spreekt niet over 32A of 1F of 3F. Dat zou (bij 240V) 1F * 32A * 240V = 7.680W of 3F * 32A * 240V = 23.040W zijn. Dan zou de standaard ID.7 kabel dus ook 22kW kunnen laden (al kan de auto het niet). Dan ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde krijgt.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
resusaapje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:04:
[...]

Oef, hopelijk had je een dashcam cq getuigen. Ik had iets soortgelijks en was blij dat ik beelden had.
Ik vrees dat @Ironis de pineut is. :'( Invoegend verkeer moet al het andere verkeer voorlaten.

Betreft het lease of koop @Ironis ?

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:44
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:48:
[...]

Die 15.360W kan ik niet herleiden?

De specsheet spreekt niet over 32A of 1F of 3F. Dat zou (bij 240V) 1F * 32A * 240V = 7.680W of 3F * 32A * 240V = 23.040W zijn. Dan zou de standaard ID.7 kabel dus ook 22kW kunnen laden (al kan de auto het niet). Dan ga ik er vanuit dat iedereen dezelfde krijgt.
Ik ga gemakshalve uit van de specs van de laadkabel. Het lijkt erop dat het voltage wordt teruggeschroefd bij 3-fasen, gezien dat 480V is ipv de 690V die je met 3x230 zou krijgen. Noot: ik heb geen achtergrond in elektrotechniek :P

De 22kW kabel die ik bij mijn thuislader heb is in ieder geval fors dikker.

• BBx92
LuPo schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:08:
[...]

Ik vrees dat @Ironis de pineut is. :'( Invoegend verkeer moet al het andere verkeer voorlaten.

Betreft het lease of koop @Ironis ?
Niet helemaal juist. Invoegend verkeer moet inderdaad voorrang verlenen, maar we kennen in Nederland ook de voorzichtigheidsleer. Dat betekent dat het andere verkeer niet zomaar het recht heeft om “het gat dicht te rijden” of een gevaarlijke situatie te laten ontstaan. Ook de bestuurder die al op de rijstrook rijdt, heeft een wettelijke plicht om een aanrijding te voorkomen wanneer dat redelijkerwijs kan.

Als de ander actief een invoeger blokkeert of een aanrijding veroorzaakt als voorzienbaar was, kan de aansprakelijkheid verdeeld worden. Alleen is het zonder dashcam vaak lastig om dat aan te tonen, waardoor de invoeger in de praktijk meestal volledig aansprakelijk eindigt.

Geldt overigens ook voor de mensen die met een dashcam "hun recht halen". Als op de dashcam te zien is dat je instuurt of accelereert, kan je alsnog aansprakelijk worden gesteld. Ookal "moest de ander voorrang verlenen". Voorzichtigheid gaat boven voorrangsrecht.

• RandomNick
  • Nu online
Wat sneu voor je @Ironis. Dat haalt toch een stukje glans eraf. Sterkte met alle rompslomp.
Overigens is die 4 dagen geen record :-) Ik werd al gebeld voor schadeherstel vóórdat de auto was geleverd (kras gemaakt door de leverende dealer).

• bdbfz
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:18:
[...]
we kennen in Nederland ook de voorzichtigheidsleer.
Ik vrees dat Ironis met
ik trek vlot op, om soepel voor mijn buurman in te voegen
geen aanspraak maakt op die voorzichtigheidsleer. Ook al is de "ik rij het gat dicht" van de andere nog minder defensief... Ik vrees dat EV rijden dit rijgedrag aanlokkelijk maakt. De ID.7 is verreweg het snelst van de streep van alle auto's waar ik ooit mee reed. Ik merk ook dat het op bepaalde vlakken mijn rijgedrag heeft beïnvloed.

[ Voor 21% gewijzigd door bdbfz op 08-12-2025 11:55 ]

• NordicID7
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:40
Voor de hondenbezitters op dit forum: Vandaag heb ik het honderek van Guardsman ontvangen en in mijn auto geplaatst. Ik kende dit merk al van mijn vorige Model Y, waarvoor ze ook een honderek maakten. Toen was ik erg tevreden: stevig rek, goed in elkaar gezet. Wel maakte het toen wat geluid, vooral bij lage snelheid in woonwijken en over drempels.

Nu heb ik het nieuwe rek gemonteerd in mijn VW ID.7. Het montagepunt in deze auto is een stuk beter, en tijdens de eerste ritten heb ik nog geen geluid gehoord van het rek zelf. Installatie is heel eenvoudig, en minstens zo belangrijk: de demontage gaat ook makkelijk. Daardoor behoud je de flexibiliteit van je stationwagen. Het zicht naar achteren blijft prima.

Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het rek geplaatst is, hopelijk geeft dat wat duidelijkheid.
Tip: Als je het Guardsman-rek via hun website bestelt, houd er rekening mee dat je ongeveer €50 aan inklaringskosten betaalt. Ik wist dit door mijn eerdere ervaring (al waren de servicekosten van PostNL toen iets lager), maar het is vervelend als je dit niet weet bij het bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T94MxkrCgZ89l0wrxK4KON_NwSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XwbgBmPyKS9wQYEywA55RU3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45YX829-hOSBP1FpDZIv6JFISas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlYe2DB880Q7PjTMkBxdA8cv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AwqU70h0UZTe0FVUl5kqed0548=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kp5mrs5KiKtQ2YtIczdZD2g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhA06S3QUMCRjks-CDhMbv5D27o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkMqXvdyoWNBPrCoU6rc1iba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvzMHS3MPWq6FS3WGEcpM517MIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xcnyx4QZkr6y4TAB357foiZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:35
NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:41:
Voor de hondenbezitters op dit forum: Vandaag heb ik het honderek van Guardsman ontvangen en in mijn auto geplaatst. Ik kende dit merk al van mijn vorige Model Y, waarvoor ze ook een honderek maakten. Toen was ik erg tevreden: stevig rek, goed in elkaar gezet. Wel maakte het toen wat geluid, vooral bij lage snelheid in woonwijken en over drempels.

Nu heb ik het nieuwe rek gemonteerd in mijn VW ID.7. Het montagepunt in deze auto is een stuk beter, en tijdens de eerste ritten heb ik nog geen geluid gehoord van het rek zelf. Installatie is heel eenvoudig, en minstens zo belangrijk: de demontage gaat ook makkelijk. Daardoor behoud je de flexibiliteit van je stationwagen. Het zicht naar achteren blijft prima.

Ik heb een paar foto’s gemaakt van hoe het rek geplaatst is, hopelijk geeft dat wat duidelijkheid.
Tip: Als je het Guardsman-rek via hun website bestelt, houd er rekening mee dat je ongeveer €50 aan inklaringskosten betaalt. Ik wist dit door mijn eerdere ervaring (al waren de servicekosten van PostNL toen iets lager), maar het is vervelend als je dit niet weet bij het bestellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, dit soort info zat ik net op te wachten! Ik heb de mijne een paar weekjes terug besteld, wel de full set met een divider in het midden nog. Hoelang is de levertijd bij jou ongeveer geweest?

Ennee, is dat logo/plaatje aan de rechterkant er ook af te halen?

• Ironis
  • Laatst online: 00:14
Veel reacties :) En speculasies. Laten we ze niet te bruin bakken.

Het is lease, dus voor mij scheelt dat. Geen dashcam. Die ziet overigens ook niet zoveel van wat er aan de zijkant gebeurt. Het is dus puur een verzekeringskwestie en dan gaan ze vooral af op wat ik en tegenpartij opschrijven en inleveren op het schadeformulier en de VM's vechten dat onderling uit. Las net ergens dat dit veelal in een 50/50 eindigt.

Met vlot optrekken overtreed ik overigens niet de wet, ik reed niet te hard op het moment van invoegen, temeer er langzamer verkeer voor ons reed na de ritsstrook. Ook was de situatie voldoende duidelijk, met een blauw ritsbord thv het kruispunt en pijlen op het wegdek kan meneer niet beweren dat hij niet wist dat er geritst moest worden.

Hoe dan ook, ik laat het over aan de verzekeraar. Schrijf mijn beeld van het voorval op en we zien het wel. Ik baal vooral van de voorziene tripjes naar het schadebedrijf..

• NordicID7
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:40
@Badeen ga je geen spijt van krijgen :)

- levertijd van het rek betrof ongeveer 2.5 week.
- helaas het plaatje/logo is voor zover ik weet niet te verwijderen.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28

S913

Abusus non tollit usum

Zijn er hier ook mensen die de standaard VW navi gebruiken, maar i.c.m. een via CarPlay connected telefoon?
Het valt me namelijk op dat als ik mijn telefoon connect via CarPlay, ik in de VW navigatie niet mijn contacten uit mijn telefoon zie (die wel gedeeld zijn) zodat ik naar ze kan navigeren.
Ik moet eerst mijn telefoon via standaard bluetooth verbinden, om die contacten wel in de VW navi te zien. Beetje vreemd en onhandig.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:35
NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:37:

Haakse slijper/multitool?

• resusaapje

resusaapje

h less

Ironis schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
Veel reacties :) En speculasies. Laten we ze niet te bruin bakken.

Het is lease, dus voor mij scheelt dat. Geen dashcam. Die ziet overigens ook niet zoveel van wat er aan de zijkant gebeurt. Het is dus puur een verzekeringskwestie en dan gaan ze vooral af op wat ik en tegenpartij opschrijven en inleveren op het schadeformulier en de VM's vechten dat onderling uit. Las net ergens dat dit veelal in een 50/50 eindigt.

Met vlot optrekken overtreed ik overigens niet de wet, ik reed niet te hard op het moment van invoegen, temeer er langzamer verkeer voor ons reed na de ritsstrook. Ook was de situatie voldoende duidelijk, met een blauw ritsbord thv het kruispunt en pijlen op het wegdek kan meneer niet beweren dat hij niet wist dat er geritst moest worden.

Hoe dan ook, ik laat het over aan de verzekeraar. Schrijf mijn beeld van het voorval op en we zien het wel. Ik baal vooral van de voorziene tripjes naar het schadebedrijf..
Aangezien ik verwacht dat jouw schade vergelijkbaar zal zijn met die van mij, zal het bedrag in de buurt van de €4000 zitten. Gelukkig heb je bij een leasebak slechts je eigen risico bij te dragen, mits het niet verwijtbaar opzet is. Check je verzekervoorwaarden.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
S913 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:14:
Zijn er hier ook mensen die de standaard VW navi gebruiken, maar i.c.m. een via CarPlay connected telefoon?
Het valt me namelijk op dat als ik mijn telefoon connect via CarPlay, ik in de VW navigatie niet mijn contacten uit mijn telefoon zie (die wel gedeeld zijn) zodat ik naar ze kan navigeren.
Ik moet eerst mijn telefoon via standaard bluetooth verbinden, om die contacten wel in de VW navi te zien. Beetje vreemd en onhandig.
De VW apps (bellen, navigatie, etc.) kunnen inderdaad alleen de via Bluetooth geïmporteerde contacten zien. Wat bedoel je met "die wel gedeeld zijn"? Delen met de auto bij VW gaat altijd via Bluetooth, ik begrijp niet helemaal wat jij met delen bedoelt in deze.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:39
[quote]Knul schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:15:
[...]

Ik ga gemakshalve uit van de specs van de laadkabel. Het lijkt erop dat het voltage wordt teruggeschroefd bij 3-fasen, gezien dat 480V is ipv de 690V die je met 3x230 zou krijgen. Noot: ik heb geen achtergrond in elektrotechniek :P

De 22kW kabel die ik bij mijn thuislader heb is in ieder geval fors dikker.
[/quote]

3 fasen is niet eenvoudig 3x230V. Je zit met een faseverschuiving en de fasen pieken niet op hetzelfde moment.

hierdoor is het: √3 × 230 V ≈ 400 V. (480V in de US)

[ Voor 206% gewijzigd door Ruud op 08-12-2025 16:02 ]

• BBx92
Ruud schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:32:
[...]
3 fasen is niet eenvoudig 3x230V. Je zit met een faseverschuiving en de fasen pieken niet op hetzelfde moment.

[Image]

hierdoor is het: √3 × 230 V ≈ 400 V. (480V in de US)
Maar dat is voor de ID.7 helaas niet relevant. "3 fase" heeft in deze zin twee betekenissen. Jij doelt op wat in de volksmond ook wel "krachtstroom" wordt genoemd. Tussen de fasen staat inderdaad 400v. Er is dan geen sprake van een nul. Dat wordt gebruikt bij zware verbruikers of machines (verder off topic). Dat kan alleen als alle drie de fasen in balans zijn, zodat de fasen elkaar ook opheffen. In het geval de de ID.7 (evenals elke andere EV) moet je 3 fase zien als "3 keer een 1 fase lader". Er is dan sprake van 3 fase + nul (3P+N). Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28

S913

Abusus non tollit usum

MJMaverick schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:27:
Wat bedoel je met "die wel gedeeld zijn"? Delen met de auto bij VW gaat altijd via Bluetooth, ik begrijp niet helemaal wat jij met delen bedoelt in deze.
Je kan op je iPhone bij de instelling van een specifieke bluetooth verbinding (in dit geval met de auto) een vinkje zetten of je wel of niet de contacten wil syncen met de auto.
Op een of andere reden stond die niet aan, maar toen ik het aanzette kreeg ik hem alleen via gewoon BT en niet via CarPlay.

Maar sucks as designs begrijp ik nu. Vind het hele telefoon management met telefoons minder goed werken bij mijn vorige 5 jaar oude Octavia ... maar misschien is dat wennen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Ruud
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]
Maar dat is voor de ID.7 helaas niet relevant. "3 fase" heeft in deze zin twee betekenissen. Jij doelt op wat in de volksmond ook wel "krachtstroom" wordt genoemd. Tussen de fasen staat inderdaad 400v. Er is dan geen sprake van een nul. Dat wordt gebruikt bij zware verbruikers of machines (verder off topic). Dat kan alleen als alle drie de fasen in balans zijn, zodat de fasen elkaar ook opheffen. In het geval de de ID.7 (evenals elke andere EV) moet je 3 fase zien als "3 keer een 1 fase lader". Er is dan sprake van 3 fase + nul (3P+N). Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.
Thanks! Today I learned O+

• JanHenk
  • Niet online
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]
Alleen dan kan er ook sprake zijn van ongelijke belasting over de fases in geval van loadbalancing. Bijvoorbeeld 16A + 16A + 4A omdat op de 3e fase gekookt wordt. Het residu loopt dan terug over N. Bij "krachtstroom" kan dat niet, omdat de fasen dan niet in balans zijn.
Dat kan alleen bij een EV laden niet. Of ja, technisch op zich wel, in de praktijk wordt er maar één waarde voor current (stroom) doorgegeven door de EVSE dus de laders worden altijd symmetrisch belast bij 3-fase laden.

Bij een 1-fase bron wordt dit in de auto verdeeld over 2 van de 3 laders waardoor je dus 32A kan laden over 1 fase.

Verder wel eens met het verhaal hoor, je kan door de sterschakeling (3P met een nul dus, zoals gebruikelijk) gewoon de lijnspanningen (3 maal 230v maal de stroom) bij elkaar optellen om het vermogen te bepalen.

Zo is 11 kW dus de uitkomst van 3 (fases) maal 230V maal 16A.

• resusaapje

resusaapje

h less

JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:53:
[...]

Dat kan alleen bij een EV laden niet. Of ja, technisch op zich wel, in de praktijk wordt er maar één waarde voor current (stroom) doorgegeven door de EVSE dus de laders worden altijd symmetrisch belast bij 3-fase laden.

Bij een 1-fase bron wordt dit in de auto verdeeld over 2 van de 3 laders waardoor je dus 32A kan laden over 1 fase.

Verder wel eens met het verhaal hoor, je kan door de sterschakeling (3P met een nul dus, zoals gebruikelijk) gewoon de lijnspanningen (3 maal 230v maal de stroom) bij elkaar optellen om het vermogen te bepalen.

Zo is 11 kW dus de uitkomst van 3 (fases) maal 230V maal 16A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtqFaBaTAK8FrAR0rA0kit29vmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuqz0aAYDD3jCdCHX15zHSQt.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan wel degelijk. Is zelfs een bekende en grote klacht bij diverse ID's.

• JanHenk
  • Niet online
resusaapje schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]

Het kan wel degelijk. Is zelfs een bekende en grote klacht bij diverse ID's.
Deze screenshot zegt mij niet zoveel, ik kan de lijnen niet plaatsen en vermogen zegt niets over symmetrische belasting of niet, want dan moet je het aantal fases weten of het vermogen per fase inzichtelijk hebben.

De current in de EVSE communicatie is maar één en niet per fase een verschillende. Hoe de ID.7 reageert is, in mijn geval, gewoon symmetrisch. Of dat nu op 1-, 2- of 3-fase is. Uiteraard is het totale vermogen afhankelijk van op welke fases daadwerkelijk spanning staat.

Jouw probleem is dat er maar op 1-fase geladen wordt, terwijl er op 3-fase spanning staat, of iets dergelijks? Dat heeft toch niets met mijn uitleg te maken?

• BBx92
JanHenk schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:29:
[...]

Deze screenshot zegt mij niet zoveel, ik kan de lijnen niet plaatsen en vermogen zegt niets over symmetrische belasting of niet, want dan moet je het aantal fases weten of het vermogen per fase inzichtelijk hebben.

De current in de EVSE communicatie is maar één en niet per fase een verschillende. Hoe de ID.7 reageert is, in mijn geval, gewoon symmetrisch. Of dat nu op 1-, 2- of 3-fase is. Uiteraard is het totale vermogen afhankelijk van op welke fases daadwerkelijk spanning staat.

Jouw probleem is dat er maar op 1-fase geladen wordt, terwijl er op 3-fase spanning staat, of iets dergelijks? Dat heeft toch niets met mijn uitleg te maken?
Op de screenshot is te zien dat 2 van de 3 fases met c.a. 3,7kW worden belast en de derde met 0. Dit betreft een screenshot van Homewizard met het verbruik volgens de P1 Poort van de slimme meter. Er is dus sprake van asymmetrische belasting (16a - 16a - 0a). Het lijkt erop dat de derde fase is gestopt om een of andere reden en niet meer is opgestart.

[ Voor 7% gewijzigd door BBx92 op 08-12-2025 16:39 ]

• JanHenk
  • Niet online
BBx92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:38:
[...]

Op de screenshot is te zien dat 2 van de 3 fases met c.a. 3,7kW worden belast en de derde met 0. Dit betreft een screenshot van Homewizard met het verbruik volgens de P1 Poort van de slimme meter. Er is dus sprake van asymmetrische belasting (16a - 16a - 0a). Het lijkt erop dat de derde fase is gestopt om een of andere reden en niet meer is opgestart.
Oké, dat is inderdaad asymmetrisch als je naar de belasting op de kabel kijkt, maar meer omdat de derde fase niet meedoet. Zoals je ook kan hebben bij 1-fase belasting op een 3-fase kabel (waarbij 2 en 3 beide niet meedoen).

Maar er wordt door de EVSE gewoon 16A doorgeven als beschikbaar, in bovenstaande casus. Dat de auto maar 2 van de 3 pakt, kan die EVSE ook niets aan doen. Dat is een fout in de on-board charger...

Wat ik wilde zeggen is dat in jouw voorbeeld, 16-16-4? nooit voor kan komen. Als er gekookt wordt op die 3e fase, wordt de laadstroom symmetrisch naar maximaal 4A gebracht. Oftewel in dit voorbeeld het laden volledig gestopt (want 6A is minimum). Want in de EVSE standaard kun je niet per fase een maximale stroom specificeren.

Sommige EVSE's kunnen dan besluiten om op 1-fase door te gaan met laden, afhankelijk van of de belasting op die ene fase zit of niet, zodat het bijv. 16-0-0 wordt in plaats van 4-4-4 (oftewel 0-0-0) dus.

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:39
Ik zojuist melding tijdens het rijden dat ik een Over the Air update krijg en dat deze na beeindiging van de rit geïnstalleerd ging worden oid. Heb op OK gedrukt maar had eigenlijk even foto moeten maken want weet niet meer wat er exact stond.
Anderen ook deze melding?
Mijn ID7T Pro uit december 2024 draait op dit moment op software versie 5.2

• bdbfz
Wolksvagen schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:13:
Ik zojuist melding tijdens het rijden dat ik een Over the Air update krijg en dat deze na beeindiging van de rit geïnstalleerd ging worden oid. Heb op OK gedrukt maar had eigenlijk even foto moeten maken want weet niet meer wat er exact stond.
Het verbaast me dat dat de eerste keer zou zijn. Ik krijg geregeld van die OTA update berichten. Meestal van kleine updates, een nieuwe versie van een applicatietje hier of daar. Zowel toen ik 4.0 had en nu op 5.6 ook.

• Wolksvagen
bdbfz schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:17:
[...]

Het verbaast me dat dat de eerste keer zou zijn. Ik krijg geregeld van die OTA update berichten. Meestal van kleine updates, een nieuwe versie van een applicatietje hier of daar. Zowel toen ik 4.0 had en nu op 5.6 ook.
Ik volgens mij 1x eerder gehad, jij doet net alsof dat aan de lopende band gebeurt. Voor app updates krijg ik die melding sowieso niet die kan ik in de store zelf aantikken als ik update wil installeren.
Misschien heb je de berichtgeving gemist dat er een grote OTA komt van 5.x naar 5.6.3? In dat kader maak ik hier daarom ook de melding.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00
Yes, hier ook. Heb nu 5.4.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJcPwN8-r4VX1pfO7CtZaLHIcxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zoyMFNlZffVrd3X7emRig07l.png?f=fotoalbum_large

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:53
Mooi! Was dit tijdens/na een lange rit?

Als ik onder ‘ID. Software’ naar ‘Toestemming’ ga, duurt het even voordat de schakelaar bij Systeemupdates toestaan naar ‘aan’ gaat. Dat lijkt even te moeten laden.

• Luqq
Flieger schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:

Als ik onder ‘ID. Software’ naar ‘Toestemming’ ga, duurt het even voordat de schakelaar bij Systeemupdates toestaan naar ‘aan’ gaat. Dat lijkt even te moeten laden.
Was 3 kwartier onderweg ongeveer. Afgelopen dagen wel ontzettend veel gereden.

Hier is dat vinkje precies hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Luqq op 08-12-2025 18:13 ]

• Flieger
Luqq schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:12:
[...]

Was 3 kwartier onderweg ongeveer. Afgelopen dagen wel ontzettend veel gereden.

Hier is dat vinkje precies hetzelfde.
En hoe lang duurde de installatie ongeveer? Dien je dan in de auto te blijven of installeert de update juist bij afgesloten auto (en een minimale SOC waarschijnlijk)? Staat er nu bij ID. Software 5.6.3 of 5.6?

• fwp
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39

fwp

sunshinos schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:02:
[...]

Als je het kenteken van de auto hebt kan je bij het RDW online controleren of het om de grote accu (86 kW) gaat. Die auto's hebben de uitvoeringcode APE1MP001NA of APE1MP001BA.
Gelaagde beglazing krijgt bij leverancier Saint Gobain Sekurit de code 11 voor de producent naam op het glas afgedrukt. Snap je de codes niet die op het glas zijn gedrukt, dan kan je een zijraam open maken en op de bovenkant van het glas moet je 3 lagen kunnen herkennen. Dan weet je ook dat je gelaagd glas hebt.
Scheidingsnet is alleen toepasbaar in de Tourer niet in de Limousine. Betreft een net wat er voor zorgt dat er geen spullen bij de inzittenden kunnen komen als je een noodstop maakt.
2 Adapter voor de antidiefstalwielbout. Volkswagen adviseert u om de adapter voor de wielbouten altijd in de auto bij het boordgereedschap mee te nemen. Aan de voorzijde van de adapter is de code van de wielboutbeveiliging ingeslagen. Aan de hand van deze code kunt u bij verlies een vervangende adapter kopen. Code van de wielboutbeveiliging noteren en gescheiden van de auto bewaren.
3 Haak voor het lostrekken van de naafdoppen, wieldoppen of de doppen van de wielbouten.

Fysiek te controleren, waarvan bekend is dat er in het verleden problemen over zijn gemeld:
Ruitensproeiers niet correct gemonteerd. Er moet 2 cm vrije ruimte zijn tussen sproeinozzle en waterkering.
Heb je gekozen voor Black Style, dan heb je recht op dynamische naafkappen. Onduidelijk waarom die soms niet meegeleverd worden. Dit is onafhankelijk van het model, dus ook een Non Pro krijgt gewoon dynamische naafkappen.
Weet je dat ik al een week zit te denken om de garage te bellen, omdat ik het idee heb dat de gordel links achter een slag heeft. Voel me alleen een beetje gekke henkie, omdat je toch zou denken dat het niet kan. Heb al 6 x de gordel nagelopen, eruit, erin, tussen zitting en rugleuning te voelen of daar een draai zit.
Maar kennelijk een vaker voorkomend ding?

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-12 20:28
NordicID7 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:37:

Goed te horen dat hij bevalt. Die van mij staat nog in de verpakking, ook met divider, te wachten op komende maandag.

• Luqq
Flieger schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:27:
[...]

En hoe lang duurde de installatie ongeveer? Dien je dan in de auto te blijven of installeert de update juist bij afgesloten auto (en een minimale SOC waarschijnlijk)? Staat er nu bij ID. Software 5.6.3 of 5.6?
Ik heb geen enkele bevestiging gezien dat hij iets aan het installeren is nog.

• Wolksvagen
Flieger schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:
Bij mij bij een rit van 40 minuten. Ergens browsend door de menu’s dacht ik een soort versie info gevonden te hebben en daar stond kleine update om voor te bereiden op toekomstige grote updates. Dus vraag me af of ik nu 5.6 krijg of alleen update om dat in de toekomst mogelijk te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolksvagen op 08-12-2025 20:11 ]

• Wolksvagen
fwp schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:34:
[...]

Weet je dat ik al een week zit te denken om de garage te bellen, omdat ik het idee heb dat de gordel links achter een slag heeft. Voel me alleen een beetje gekke henkie, omdat je toch zou denken dat het niet kan. Heb al 6 x de gordel nagelopen, eruit, erin, tussen zitting en rugleuning te voelen of daar een draai zit.
Ik had dat na aflevering rechtsachter. Dacht ook eerst dat ik gek was dus langs dealer gereden. Die chef werkplaats dacht dat het meneertje gek was maar hij was echt gedraaid en ook echt niet terug te draaien, daarvoor is de gleuf in de gesp te smal. Enfin, afspraak voor reparatie maar daarmee hebben ze toen de hard plastic bekleding bij de dorpel van de achterdeur kapot gemaakt dus paar weken later kon ik opnieuw langs om dat te laten vervangen…

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:28

passat_to_ev

Nice_car

[...]

Ik had dat ook op precies dezelfde plek

MW_ID7

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:10
[...]

Idem, ik zag het gisteren met de kinderen vastzetten. Dacht dat hij misschien nog ergens was omgedraaid, maar hij lijkt 180 graden verkeerd bevestigd te zijn aan 1 kant, hij rolt verder wel netjes op en af. Zal de dealer ook eens informeren dan.

• fwp

fwp

Dan toch maar een afspraak maken om hem goed te bevestigen 😅
Bijzonder dat zoiets gebeurt, maar verbaasde me ook enigszins over hoeveelheid handwerk wat eraan te pas komt om hem in elkaar te zetten.
Mijn id.7 komt overigens uit Wolfsburg.
Nu iets meer dan een week aan het genieten ervan. Nog niet veel tijd kunnen maken om alles goed te doorlopen.
Issues gehad met de shop (foutcode op het scherm), echter was die na ong een week weg. Nog zitten zoeken in toestemmingen verlenen van alles wat VW over mij wil weten, maar loste het issue niet op.
Nu dus wel toegankelijk en div apps kunnen downloaden.
Software versie op het scherm is 5.6 (geen .3 erbij). Alles was naar de laatste versies volgens de dealer.
Nog aan het kijken om kaartupdate te doen, maar kan nog niet achterhalen wat de huidige versie is die erin zit.
Zit wat te spelen met native navigatie vs CarPlay opties, wat ik voorheen altijd gebruikte en nog steeds veel doe als het drukker is. Merk dat er wel verschil zit tussen beide apps.

Mn eerste elektrische auto was een Model 3 performance. Daarna naar de Enyaq en nu dus in de of.7. Wat een heerlijke slee. Hoewel hij zo’n 1,5cm smaller is dan de Enyaq, lijkt hij wel groter. Is sowieso langer natuurlijk. Dat merk ik wel met wat “oudere” parkeervakken.
App om je auto te laten rijden werkt goed. 1 x echt nodig gehad en paar keer mee gespeeld 😂 voelt nog niet comfortabel aan om hem langs je te zien rijden, wellicht went dat nog wel eens. Tot nu toe haal ik eerst m’n vrouw en kinderen eruit voordat ik GTA ga spelen (al zit er geen tempo in 😉).
Games nog niet geprobeerd. Beetje te hannesen met diverse instellingen, bluetooth vs CarPlay. Spotify moet ik weer opnieuw koppelen zag ik vanmiddag (vorige week nog gedaan…). Dus nog wat de weg vinden in de auto.
Nog wennen om de massage wat vaker aan te zetten. Dat vergeet ik nog wel eens.

Al met al zeer tevreden. Comfort alom en nog veelal in comfort gereden.
Glazen dak ook kunnen kiezen. Heerlijk weer (Tesla ook natuurlijk). Valt wel op dat er een lichte waas zichtbaar blijft. Dus niet helder helder glas wordt. Blijft verder wel een mooi gezicht om het aan te kunnen passen.
Erg content met kings red met trondheim velgen voor de looks (oppassen voor stoepranden) en verder interieur en exterieur plus en trekhaak.

Lees wel steeds meer over de rode broeders en zusters hier, maar zie hem nog niet veel en route.
Om een lang verhaal kort te houden, rond ik hem voor nu maar af 😂

• disco-stu
  • Laatst online: 09-12 15:49
Wat terugkoppeling. Thx voor de tips:
bdbfz schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:06:
[...]
onderaan de voorruit, aan de passagierskant, staan de kenmerken van het glas gedrukt. De A van "A/IR-H/HUD" staat voor "akoestisch". Die A zou je op alle ruiten moeten kunnen terugvinden, behalve op de achterruit.
Check! Er staat op de vooruit inderdaad A/IR-H/HUD", de overige ruiten nog niet goed bekeken.
JanHenk schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:18:
Ik zou daarvoor zelf een OBD2-dongle en Car Scanner app gebruiken. Maar die heb ik in de auto altijd bij me. Als je die niet hebt, weet ik zelf niet de beste manier het met zekerheid vast te stellen.
Heb ik inderdaad niet. Maar ik heb wel een aantal andere indicatoren die effectief wijzen op een S met 86kWh.
Op het gelijkvormigheidsattest staat "ID.7 Tourer Pro S en een rijbereik van 672km (en een rijbereik "city" van 821km.
Bij de afleverdocs zat ook een Batterij DoP met vermelding van type BATTYPV115 met een capaciteit van 240Ah en een vermogen van 300kW
“Motorkap” (hoe kan ik dat tegenwoordig beter noemen?) openen. Aan de voorkant, achter de radar, zit de pomp. Er is een sticker voor het gebruikte koelmiddel te vinden. Als er R744 op staat, is het de warmtepomp. Als er R1234yf op staat, heb je de versie zonder warmtepomp.
Check! Daar staat zeer makkelijk vindbaar R744. Ter referentie ook bij een ID.7 in de showroom zonder warmtepomp gaan spieken en daar staat inderdaad R1234yf

En dit was een hele boterham, ik had dit bericht van @sunshinos nog vlak voor de aflevering diagonaal gelezen. Niet alles kunnen checken bij aflevering, maar ik ga het allemaal morgen nog rustig eens nagaan...
sunshinos schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:02:
Als je het kenteken van de auto hebt kan je bij het RDW online controleren of het om de grote accu (86 kW) gaat.
Is BE wagen, dus helaas niet die mogelijkheid.
Die auto's hebben de uitvoeringcode APE1MP001NA of APE1MP001BA.
Check! Op gelijkvormigheidsattest staat uitvoeringcode APE1MP001BA
Gelaagde beglazing krijgt bij leverancier Saint Gobain Sekurit de code 11 voor de producent naam op het glas afgedrukt.
Check! Er staat aan bestuurderszijde een "XI" voor Saint Gobin? (dus een Romeinse 11). Morgen nog eens volledig nakijken.
Snap je de codes niet die op het glas zijn gedrukt, dan kan je een zijraam open maken en op de bovenkant van het glas moet je 3 lagen kunnen herkennen. Dan weet je ook dat je gelaagd glas hebt.
Geprobeerd, maar ik kan dat niet herkennen (ligt aan mijn ogen denk ik)
Scheidingsnet check.
Bagagenet check.
Zijnet aan de linkse kant check. Gevraagd naar zijnet aan rechtse kant, maar daarvan beweerden ze dat dat standaard niet is...?
Op het eerste zicht geen haakjes kapot, maar morgen nog eens alles goed nakijken.
Check!
2 Adapter voor de antidiefstalwielbout.
Check!
Vergeten na te kijken, is voor morgen.
Versie 5.6 staat aangegeven. (geen dieper ondernummer)
Nog te controleren...
Niet gecontroleerd en zijn al per direct gewisseld.
Nog te controleren.
Nog te controleren. (geen idee trouwens wat ik me bij die LED balk moet voorstellen...?)
Check, meermaals getest.
Nog te controleren.
Check, koffermat en 4 rubberen vloermatten aanwezig. De plooibox ontbrak: heb ik gemeld en ze zijn er dan dadelijk eentje gaan halen (maar dat ding stelt niet veel voor...)
Het zijn statische naafkappen, maar ik had ook niet anders verwacht (geen black style).

• fwp

fwp

I-King schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:22:
[...]

Idem, ik zag het gisteren met de kinderen vastzetten. Dacht dat hij misschien nog ergens was omgedraaid, maar hij lijkt 180 graden verkeerd bevestigd te zijn aan 1 kant, hij rolt verder wel netjes op en af. Zal de dealer ook eens informeren dan.
Dat had ik dus precies hetzelfde met de kinderstoel idd. Dacht eerst gedraaid in de stoel, maar na verder kijken had het daar niks mee te maken. Zit bij mij onder gedraaid lijkt het. Rolt idd verder goed af en op.

• fwp

fwp

disco-stu schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:31:
Wat terugkoppeling. Thx voor de tips:

[...]
Nog te controleren. (geen idee trouwens wat ik me bij die LED balk moet voorstellen...?)
Dat is de id light. Zie dit filmpje;

YouTube: Volkswagen ID.7 ID. Light

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:00
Drommels75 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:31:
Zo vandaag mijn id.7 tourer opgehaald, vond dat er toch wat teveel kleur op de weg is de laatste tijd en ben voor het volgende gegaan ;)

ID.7 tourer Pro Limited
- Black edition
- Grenadill zwart
- Exterieur pakket plus
- Trekhaak elektrisch

[Afbeelding]
Heb van de dealer een telefoonnummer gekregen om het volgende nog te regelen:
- Besteld met zwarte Berger velgen, bij telefoontje naar dealer 3 weken geleden bevestigd dat deze eronder zouden zitten, maar toch de Hudson's
- Geen dynamische naafkappen (zal wel verband houden met bovenstaand).
- Geen rubber kofferbakmat meegeleverd.
Ze maken zich er makkelijk vanaf bij Volkswagen, zeker gezien de willekeur welk ik hier tegenkom. De een heeft het wel en de ander niet. Lijkt me tevens logisch dat als de auto in juli besteld wordt en er uiteindelijk een MY26 model geleverd wordt dit niet meebesteld is. Mijn inziens zouden ze in ieder geval om correct te zijn de naafkappen en de mat moeten leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSi8AJOaRHLhwElCn-ekPufOsFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4azOfaVukR4LcIcb2TfCaCy.jpg?f=fotoalbum_large

• Drommels75
Zie ik in de settings ergens iets over het hoofd of is het er daadwerkelijk niet:
- Actuele bandenspanning per band
- Button om navigatiemeldingen uit te schakelen. (Al kan deze vrij snel via IDA: Hallo IDA, zet de navigatiemeldingen uit). Zou een knop in het navigatiescherm toch wel handig vinden.
- Jammer dat je door gebruik te maken van de spotify integratie niet een nummer kan oproepen m.b.v. voicecontrol, is mij in ieder geval nog niet gelukt. Tevens ook smart shuffle aanzetten in de spotify integratie. Dit kan beiden wel als je spotify via android auto afspeelt.
- Weet iemand of er een datalimiet zit aan de 4G kaart in de auto? Zit veel in het buitenland en nederlandse webradio werkt wel heel fijn moet ik zeggen.

• JanHenk
  • Niet online
I-King schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:22:
[...]

Ook al eens mee zitten stoeien. Als je ze helemaal uittrekt, kun je hem aan de bovenkant heel eenvoudig 180 graden omdraaien en dan weer in laten rollen. Klaar 8)

Verbaasde me er ook over dat het zo makkelijk gaat. Zo ontstaat die draaiing ook…

Gezien ik vaak een babystoel in de gordel bevestig, trek ik regelmatig de gordel helemaal uit. En dan is die slag draaien zo gebeurd als je niet oplet.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:10
Drommels75 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:47:
Zie ik in de settings ergens iets over het hoofd of is het er daadwerkelijk niet:
- Actuele bandenspanning per band
- Button om navigatiemeldingen uit te schakelen. (Al kan deze vrij snel via IDA: Hallo IDA, zet de navigatiemeldingen uit). Zou een knop in het navigatiescherm toch wel handig vinden.
- Jammer dat je door gebruik te maken van de spotify integratie niet een nummer kan oproepen m.b.v. voicecontrol, is mij in ieder geval nog niet gelukt. Tevens ook smart shuffle aanzetten in de spotify integratie. Dit kan beiden wel als je spotify via android auto afspeelt.
- Weet iemand of er een datalimiet zit aan de 4G kaart in de auto? Zit veel in het buitenland en nederlandse webradio werkt wel heel fijn moet ik zeggen.
- Er zit geen bandenspanningsmeter op de auto dus die is er niet
- Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt. Ik heb alle gesproken navigatiemeldingen uitgezet maar gewoon in de instellingen. Ik denk dat je iets anders bedoelt.
- Dit kan inderdaad niet
- Mij is er vertelt dat het oneindig is dus daar mag je vanuit gaan. Uiteindelijk kost muziek luisteren ook weer niet zoveel data overigens.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:22

Crusader

Arc Nature

Het lijkt er op dat iedereen naar 5.6 gaat, ik weet alleen niet of dat ook voor NL geldt:
YouTube: VW’s BIGGEST Software Fix Ever? ID.3/4/5/7/Buzz Go From 4.0 to 5.6!

Uit de video:
Als de huidige versie lager is dan 5.0 (dus alle 4.x versies), dan moet de auto naar de dealer voor de update.
(nogmaals: geen idee wat het beleid in NL is en of dat hier mogelijk is/wordt)

[ Voor 13% gewijzigd door Crusader op 09-12-2025 09:25 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Luqq
Vanochtend klein uurtje gereden en nu zet de update door :) Heb nu 5.4. Kon na parkeren hem installeren, hij is nu bezig met de installatie volgens mij. Hier wat fotos:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0PRSPRdcfxL1Nso8cVGZW75Pqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r853b4ADijwSS8tF81xAa2Hy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSxs7V8ScEdeFi2fd5FLpEMoaqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOmIBxoHGmv0ciFfOUHDJSkx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SW3xLGzmSMHeE5-5Uh4_2mxTPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDHsrJEEKWGTUkiE4XUP0f5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY-gO0OAr6o1C686Cx8-XQqFnSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD0FY1bKBOpOOhJOxsRDxeOC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1SKmubs3A6HBOntAIFOnGpeySc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0IsPYZkpjVvmVhQX42DzKRc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BVfCEgJZtiiSjdpR_UyDtsxoJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5I93qxXcuEzmyQGFXamHLlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZeLCZCsF0-A0ExUqlf97Ne83B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9JrUuXKPJ4xLgzIwGYHmXsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW7nfp3OjhlaTdihxIxe5guc23U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqceXejAPYWaSnuXG8eTgqOn.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolksvagen
Luqq schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:23:
Vanochtend klein uurtje gereden en nu zet de update door :) Heb nu 5.4. Kon na parkeren hem installeren, hij is nu bezig met de installatie volgens mij.
Ben benieuwd. Vergelijkbaar scherm had ik gisteravond. Nu gekeken (niet gereden) maar ik zie niet direct veranderingen maar weet ook niet wat er anders zou moeten zijn in nieuwe versie. Geeft nu aan geen systeemupdate te hebben en versie staat nog op 5.2 (ik weet dat versienummer mogelijk pas na 24 uur wordt aangepast).

• Luqq
Wolksvagen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ben benieuwd. Vergelijkbaar scherm had ik gisteravond. Nu gekeken (niet gereden) maar ik zie niet direct veranderingen maar weet ook niet wat er anders zou moeten zijn in nieuwe versie. Geeft nu aan geen systeemupdate te hebben en versie staat nog op 5.2 (ik weet dat versienummer mogelijk pas na 24 uur wordt aangepast).
Kijk even mijn vorige post. Bij mij is hij de update aan het installeren:)

• Wolksvagen
Luqq schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:25:
[...]

Kijk even mijn vorige post. Bij mij is hij de update aan het installeren:)
Dat zei ie gisteravond bij mij ook. Zie nu niet direct een verschil en zegt dat er geen updates meer zijn dus ga er van uit dat ie klaar is

• Yannick1983
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-12 13:32
Eind januari mag ik mijn id7 tourer pro S LE ophalen. Aquamarine blauw met 20
inch Montréal velgen. Begin juli besteld (helaas toen nog geen Trondheim velgen als optie beschikbaar). sept/okt gebouwd en eind oktober bij dealer aangekomen. Ext en int. plus pakket en trekhaak.
Vandaag even gaan kijken; de dynamische naafkapjes zit er gewoon bij. Wat accessoires bijbesteld (dakdragers, zonwering, premium mattenset, tablethouders). Thuis ook bijna alles gereed voor het laden. Ondanks formaat auto zal het komende vanuit Kodiaq nog even wennen zijn met bagageruimte. De proefrit beviel erg goed qua riijgevoel/comfort/zitpositie, waar de nieuwe kodiaq tegenviel qua comfort en zitpositie. Ondertussen zie ik de steeds wat vaker een ID7 tourer rijden.

• JanHenk
  • Niet online
@Yannick1983 Mooie uitvoering! Exacte kopie van de mijne ;)

Ben wel benieuwd naar de zonwering van de accessoire lijst. Op dit moment niet zo nodig natuurlijk, maar ik gebruikte het regelmatig in mijn Enyaq waar het zat ingebouwd. In mijn auto daar weer voor, had ik Sonniboy schermen. Daar zal dit wel op lijken, maar ik heb er nog weinig van gezien.

Zou je wat foto's en zo kunnen delen daarvan t.z.t. ?

• Yannick1983
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-12 13:32
@JanHenk Zal ik doen eind januari.
Zo worden de naafkapjes aangeleverd vanuit fabriek. ze lagen keurig in de achterbak Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf10WadmhSuz93V95qlZ7t-yQEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WlF2Jq9QYbyFk9TtHPSpbS05.png?f=fotoalbum_large

• RandomNick
  • Nu online
Drommels75 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:42:
[...]

Ze maken zich er makkelijk vanaf bij Volkswagen, zeker gezien de willekeur welk ik hier tegenkom. De een heeft het wel en de ander niet. Lijkt me tevens logisch dat als de auto in juli besteld wordt en er uiteindelijk een MY26 model geleverd wordt dit niet meebesteld is. Mijn inziens zouden ze in ieder geval om correct te zijn de naafkappen en de mat moeten leveren.

[Afbeelding]
Blijft raar inderdaad. De mijne is in April besteld bij de LM en geleverd eind Oktober.
100% zeker dat de naafkapjes en de mat er bij mij ook niet specifiek op de order hebben gestaan.
Lijkt dus toch een soort willekeur wat er op welke auto's zit vanuit de fabriek. Worden alle ID7 op één locatie gebouwd? Dit zou nog het verschil kunnen verklaren.

• RandomNick
  • Nu online
Drommels75 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:47:
1) Button om navigatiemeldingen uit te schakelen. (Al kan deze vrij snel via IDA: Hallo IDA, zet de navigatiemeldingen uit). Zou een knop in het navigatiescherm toch wel handig vinden.
2) Weet iemand of er een datalimiet zit aan de 4G kaart in de auto? Zit veel in het buitenland en nederlandse webradio werkt wel heel fijn moet ik zeggen.
1) Nee, voor snel aan- en uitzetten is Ida je beste optie. Persoonlijk staat het bij mij altijd uit, aangezien de ID Light je al bewust maakt van een komende aanwijzing
2) In principe niet, er zijn wel meldingen geweest van interuptie van je dataverbinding na datagebruik op een veerpont (als de auto verbinding maakt met het lokale (dure) satelietnetwerk op de boot), dus op dat soort locaties zou ik uitkijken.

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:50:
[...]

Worden alle ID7 op één locatie gebouwd? Dit zou nog het verschil kunnen verklaren.
Bij mijn weten allemaal in Emden, in ieder geval voor de complete Europese markt. Je zou het aan het chassisnummer (VIN) moeten kunnen zien.

De 11e positie is de fabriek waar de auto is gemaakt. Ik vermoed dat dit bij iedereen hier een "E" is, welke staat voor Emden.

De 10e positie (één eerder dus) is het modeljaar, R=2024, S=2025, T=2026.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:26

bonyuri

Investigator!

RandomNick schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:12:
[...]

1) Nee, voor snel aan- en uitzetten is Ida je beste optie. Persoonlijk staat het bij mij altijd uit, aangezien de ID Light je al bewust maakt van een komende aanwijzing
Je kunt ook op de eerstvolgende aanwijzing in het scherm drukken (aan de bovenkant) om spraak in- en uit te schakelen.
Maar als het eenmaal uitstaat, dan blijft het ook uit, dus waarom iemand continue zou willen veranderen? :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Luqq
Wordt vervolgd .. straks thuis nog maar eens opnieuw proberen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcerwoBwaEygf77Lyq1Jz8eLy3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw1z5TxvGPamjZOyhKLsoSuS.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolksvagen
Luqq schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:14:
Wordt vervolgd .. straks thuis nog maar eens opnieuw proberen [Afbeelding]
Ik update ook net gestart. Moest blijkbaar de button installeren indrukken en dat stond gisteren grijs gedrukt. Zag nu dat er melding bij stond stadsverlichting uit te schakelen, nu gedaan en dan kon ik wel installeren indrukken.
Benieuwd of het lukt

• Luqq
Hier is de update mislukt, nu omdat de auto aan het laden was... Kan hem ook niet opnieuw starten, want dat knopje is er nu niet. Wordt vervolgd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzENDiSUwhOHu74rDBkKPo5LfpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZhwVdMVrICmeLWbriCI4pyl.jpg?f=fotoalbum_large

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:38

Tarin

Just plain weird.

Ik kreeg vorige week ook de update naar 5.4 toegestuurd en heb hem aangezet toen ik er een keer tijd voor had (in het weekend had ik zoveel korte ritjes dat ik er liever mee wachtte.

Een verschil heb ik echter ook nog niet gemerkt. Hij gaf voor de update aan dat er bepaalde instellingen gereset zouden kunnen worden, maar tot nu toe was alleen het volume van de navigatie-spraak flink harder gezet dan normaal, en dat de deuren aan de bijrijderszijde in eerste instantie niet meer op slot wilden met het vlakje aan het handvat (dat werkt inmiddels weer).

Is er ergens een changelog van de veranderingen voor elke versie?
Hier is per sofware-update een overzicht van de veranderingen/verbeteringen (niet op de Nederlandse site).
https://www.volkswagen.de.../id-software-updates.html
bonyuri schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:54:
[...]

Je kunt ook op de eerstvolgende aanwijzing in het scherm drukken (aan de bovenkant) om spraak in- en uit te schakelen.
Maar als het eenmaal uitstaat, dan blijft het ook uit, dus waarom iemand continue zou willen veranderen? :)
Ik had een tijdje een Audi (A4) van de zaak (uit de poule) en die had een aantal knopjes die je zelf een functie kon geven: een op het stuur en een stuk of zes onderin de middenconsole.
Die op het stuur had ik voor in/uitschakelen van navigatie-spraak ingeschakeld - onze stad uit of op de Autobahn is het schermpje genoeg, maar in een onbekende stad vind ik het wel fijn om ook audio van de navigatie te hebben en mag ze door mijn podcast heen roepen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tarin op 09-12-2025 19:51 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hier werd die ook aangeboden.
5.2 uit november 2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxgsro7mLCJbx2FQ3VFxZaar9mQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKWr3nA7zmQ2GDy4jylVefqC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYvR5MgFsbK6aMPk6WVvO36wfQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ThQI6j96RpUs1oPW6Z2WvRC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0RAJPNTNxLSxE_lXM2gz8yML9s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O0pYdeP5dcESHGKAmyWRmMwP.png?f=fotoalbum_tile
En up to date (soort van):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHNN5Frv1xAmIOmJoYk_lwhWePY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfS9v24K6gPlRw0PaKhNQaE3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErOYAI1lzyd9hI57e7XKCAoNAFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BNtomDSOb4ZSH96fJFE0s9Km.png?f=fotoalbum_tile
Grappig dat Volkswagen moeite heeft met de term 'maximaal'.

[ Voor 26% gewijzigd door True op 09-12-2025 22:33 ]

• Wolksvagen
Hier is ie gelukt. Systeem geeft nog steeds 5.2 aan (nog geen 24 uur voorbij) en zie of merk ook geen verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5nFQWS1vvjhQJT4y7r3PKDGdug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04diXAH1mwUdWiFZANKZ5b2c.jpg?f=fotoalbum_large

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
Tarin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:20:
...

Ik had een tijdje een Audi (A4) van de zaak (uit de poule) en die had een aantal knopjes die je zelf een functie kon geven: een op het stuur en een stuk of zes onderin de middenconsole.
Die op het stuur had ik voor in/uitschakelen van navigatie-spraak ingeschakeld - onze stad uit of op de Autobahn is het schermpje genoeg, maar in een onbekende stad vind ik het wel fijn om ook audio van de navigatie te hebben en mag ze door mijn podcast heen roepen.
Op de ID.7 en andere VWs is er een snel-schakelmenu als je van boven het scherm naar beneden swipet. Daar staat bij default al een knop voor het aan of uitzetten van navigatiemeldingen, en als die er niet staat kun je die er zelf aan toevoegen. En in de software vanaf 4.0 is er nog een snel-schakelmenu bijgekomen, te bereiken via linksboven op het autootje drukken. Niet zo snel als op de Audi of met een andere dedicated knop, maar wel redelijk vlot.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:38

Tarin

Just plain weird.

MJMaverick schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:13:
[...]

Op de ID.7 en andere VWs is er een snel-schakelmenu als je van boven het scherm naar beneden swipet. Daar staat bij default al een knop voor het aan of uitzetten van navigatiemeldingen, en als die er niet staat kun je die er zelf aan toevoegen. En in de software vanaf 4.0 is er nog een snel-schakelmenu bijgekomen, te bereiken via linksboven op het autootje drukken. Niet zo snel als op de Audi of met een andere dedicated knop, maar wel redelijk vlot.
Ik weet het; inmiddels gebruik ik gewoon de volumeknoppen op het stuur, en spoel mijn podcast een paar seconden terug als ik wat gemist heb. Maar die dedicated hardware-knopjes waren wel nice, ik ben fan van dat soort dingen (ook aan de pc).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• RandomNick
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:36:
[...]

Bij mijn weten allemaal in Emden, in ieder geval voor de complete Europese markt. Je zou het aan het chassisnummer (VIN) moeten kunnen zien.

De 11e positie is de fabriek waar de auto is gemaakt. Ik vermoed dat dit bij iedereen hier een "E" is, welke staat voor Emden.

Ik dacht ook dat alle ID7 in Emden worden geproduceerd, maar zag van de week een post waarin iemand beweerde dat die van hem/haar in Wolfsburg was gebouwd.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
[...]

Toevallig gisteren chassisnummer ontvangen via honeymoonnet en het is hier een TE :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Wolksvagen
Wolksvagen schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:49:
Hier is ie gelukt. Systeem geeft nog steeds 5.2 aan (nog geen 24 uur voorbij) en zie of merk ook geen verschillen.
[Afbeelding]
Nu zichtbaar dat update is geweest van 5.2 naar 5.4.0

• Ruud
[...]
Toevallig gisteren chassisnummer ontvangen via honeymoonnet en het is hier een TE :)
De mijne is ook een TE, vorige week ontvangen.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:29

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

Ruud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:50:
[...]

De mijne is ook een TE, vorige week ontvangen.
Bij mij ook - de auto is drie weken geleden vertrokken uit Emden en komt als het goed is eind deze week aan bij de dealer. Ik heb al een afspraak om hem op te halen op vrijdag 19 december.

• fwp

fwp

RandomNick schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:06:
[...]

Ik dacht ook dat alle ID7 in Emden worden geproduceerd, maar zag van de week een post waarin iemand beweerde dat die van hem/haar in Wolfsburg was gebouwd.
Klopt, de mijne. Was er ook wat verbaasd over, omdat ik ook niet anders hoorde dan Emden. Kan het nog eens 3 dubbel checken op het document wat erbij zat, daar staat het ook op.
Voor wat het overigens verder uitmaakt. Misschien komen alleen uit Wolfsburg de gedraaide gordels 🫣

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:08
fwp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:59:
[...]

Klopt, de mijne. Was er ook wat verbaasd over, omdat ik ook niet anders hoorde dan Emden. Kan het nog eens 3 dubbel checken op het document wat erbij zat, daar staat het ook op.
Voor wat het overigens verder uitmaakt. Misschien komen alleen uit Wolfsburg de gedraaide gordels 🫣
Ex-persdemo met teruggedraaide km-stand en een overgespoten front. 😬

Catch my drift?

• JanHenk
  • Niet online
fwp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:59:
[...]

Haha, die gordels kun je eenvoudig oplossen. Zie mijn eerdere post.

Kun je het chassisnummer eens controleren dan? Welk jaar en heb je een tourer of sedan?

• cvanmansom

cvanmansom

JanHenk schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:27:
[...]

Haha, die gordels kun je eenvoudig oplossen. Zie mijn eerdere post.

Kun je het chassisnummer eens controleren dan? Welk jaar en heb je een tourer of sedan?
Dat probleem met de gordels herken ik nog van mijn VW Touran uit 2018, dus dat is denk ik een VW-dingetje. Het is 3-4 keer gebeurd en het lukte me altijd wel weer het terug te draaien. In mijn huidige auto (IONIQ 5) slaan de gordels tegen de portieren tijdens het rijden als je de gesp niet naar binnen draait - dus het kan altijd erger ;)

• Drommels75
[...]

Voor diegene die aan het wachten zijn, zag gisteren weer 2 trailers vol over de A31 zuidelijk rijden.

@MJMaverick : klopt, die knop heb ik inderdaad even gemist tijdens het instellen. Al was het mijn inziens wel handiger geweest als deze knop gewoon op de map ergens getoond zou worden, bijvoorbeeld onder de button waar je omschakelt van 2d naar 3d weergave.

Kun je trouwens instellen dat de rij instelling (eco/comfort/sport/individueel) gekoppeld wordt aan je profiel zodat deze niet bij iedere rit met de comfort settings start? Misschien heb ik deze ook over het hoofd gezien.

Dan nog een spotify tip voor diegene welke deze integratie geïnstalleerd hebben. Bij mij duurde het vaak lang voordat deze verbinding had, tevens sprong deze random om naar de spotify app gekoppeld aan android auto. Heb nu android auto verwijderd en de spotify integratie werkt mijn inziens prima nu.
Wel jammer dat er geen voorvertoning van inkomende berichten op je telefoon te zien zijn wat bij android auto wel is. Maar misschien is dat ook wel weer beter........

• Ruud
Drommels75 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:37:
[...]

Voor diegene die aan het wachten zijn, zag gisteren weer 2 trailers vol over de A31 zuidelijk rijden.
Stond er een blauwe op met 20" Trondheims? ;)

On a different note;
Wat ik me afvraag; hoe gaat het eigenlijk met auto's die in Nederland aankomen, gaan die eerst naar PON als importeur of direct naar de dealer? (Indien het geen PON-dealer is)

• cvanmansom

cvanmansom

Ruud schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:07:
[...]

Stond er een blauwe op met 20" Trondheims? ;)

On a different note;
Wat ik me afvraag; hoe gaat het eigenlijk met auto's die in Nederland aankomen, gaan die eerst naar PON als importeur of direct naar de dealer? (Indien het geen PON-dealer is)
Ik vermoed niet direct naar de dealer, want mijn auto zou dan al bijna vier weken onderweg zijn naar A-Point

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Drommels75 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:37:
Kun je trouwens instellen dat de rij instelling (eco/comfort/sport/individueel) gekoppeld wordt aan je profiel zodat deze niet bij iedere rit met de comfort settings start? Misschien heb ik deze ook over het hoofd gezien.
Nee, je start altijd op comfort.
Mijn tip: 1x1 tegel op je hoofdscherm dan tik je 'm zo aan als je de auto start en het privacyscherm wegklikt.

• Flieger
[b]Ruud in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"Ruud schreef op woensdag 10 december 2025

On a different note;
Ze komen allemaal uit Emden en gaan allemaal eerst naar Pon en van daaruit naar de leverende dealer.

• RandomNick
  • Nu online
Ben in Stockholm voor een paar dagen. Grappig te zien dat de ID.7 T hier enorm populair is. Echt al 10tallen gezien in twee dagen. 90% daarvan is GTX. Waar je in NL zou kunnen denken dat je een speciaal sneeuwvlokje bent als je die hebt, is het hier eerder andersom. Qua kleur is het praktisch alle zwart, met een enkele uitzondering in wit. Best veel taxi's ook.

[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 10-12-2025 18:20 ]

• RandomNick
  • Nu online
Flieger schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:53:
[...]

Ze komen allemaal uit Emden en gaan allemaal eerst naar Pon en van daaruit naar de leverende dealer.
Bron? Ik vraag dit voor een vriend (@True)
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1