Het grote Volkswagen ID.7 topic

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@The Legend Exact zo hier. :) Hoogteverschil kun je je wel op verkijken, dus check ik ook altijd.

Vind het wel jammer dat de VW navi dat niet weergeeft.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-08 20:56
The Legend schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Is ook mijn ervaring. De Kyte en Aero zijn gewoon relatief grote wagens (zowel in hoogte als breedte) dus die slurpen wel wat range op. Mijn vakantierit-regime met vouwwagen is inmiddels uitgekomen op stints van tussen de 150 en 200km afhankelijk van hoe de laadstops uitkomen. En dan goed leeg rijden tot onder de 5% en dan zo kort mogelijk laden. Bij een volgende stint van 170km laad ik dan meestal tot 65%. En vervolgens doorrijden rond de 120-140. Het helpt ook om rekening te houden met hoogteverschillen. Soms check ik snel ff de volgende stint met de routeplanner in de Ionity app, dan zie je visueel de hoogteverschillen van de af te leggen rit, wel handig om ff te bedenken of je beter een paar % meer kan laden, of onderweg bv. wat harder kan rijden omdat je weet dat het hoogteverschil in je voordeelmis.
Je verbruik is best wel hoog met de Kyte van 420 x 180 x 120 cm 540kg lediggewicht en Aero. Lijkt erop dat je meer weerstand hebt dan dat je zou moeten hebben. Heb even de huidige specs erbij gezocht.

Heb afgelopen jaar door Denemarken, Zweden en Noorwegen gereist, waar het enigzins kon, met 100km/h. Vouwagen merk Combi-Camp Country, 416 x 168 x 115cm 440kg lediggewicht. Verbruik was gemiddeld 21kWh per 100km. Laadstoppen om de 200 en 250km was met gemak te halen zonder laadstress.

Lijkt erop dat je lediggewicht 100kg meer en een klein beetje groter wat afmeting betreft de boosdoeners zijn van meer verbruik. Dat had ik vooraf niet verwacht van de Kyte. :?

Misschien een andere VW 8)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:39

The Legend

*Plop*

Mijn vermoeden is dat het met name de breedte is. De vouwwagen komt aan de zijkant boven de ‘heupen’ van de auto uit. Ik denk dat ‘ie daar de meeste wind vangt t.o.v. slankere vouwwagens.

En het verschil tussen een lege autobahn met 120-130 op de TA of ‘100 waar het kan’ is denk ik ook vrij groot.

[ Voor 23% gewijzigd door The Legend op 04-08-2026 17:07 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• JanHenk
  • Niet online
@Wimhaw Ik heb zowel een Country gehad als nu de Holtkamper. De laatste is flink groter, zowel hoger als breder. Maakt wel wat verschil.

Maar zoals ik eerder al zei, verbruik is niet zo relevant. Voor mijn reistijd maakt het nauwelijks uit.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10

Tarin

Just plain weird.

JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:37:
@The Legend Exact zo hier. :) Hoogteverschil kun je je wel op verkijken, dus check ik ook altijd.

Vind het wel jammer dat de VW navi dat niet weergeeft.
Hij geeft het niet weer, maar rekent volgens mij wel met de hoogteverschillen - dat zou in elk geval het verschil in bereik voor en na het invullen van een reisdoel verklaren.

De missende weergave van de hoogte heb ik voor een tientje met een ESP32-C3, een klein OLED-schermpje en een BMP-388 luchtdruksensor opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sjwHJLpZE8nJh7oyTRtdEhpcvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ec99N5ftDyu4VYOqQZo6KmBf.jpg?f=user_large

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:22
JanHenk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:08:
Mijn verbruik was wel wat hoger de 1.250km naar de vakantiebestemming..
spoiler:
Zo’n 25 kWh/100km. Wel aardig doorgereden, vaak zo’n 120 km/h. En wat slecht weer onderweg.

@The Legend Voorlopig nog nauwelijks verschil met de Enyaq geconstateerd, maar situaties zijn ook niet helemaal vergelijkbaar.

Eigenlijk is verbruik, behalve de kosten, niet zo relevant. Je rijsnelheid en de laadsnelheid (in km/h) zijn meest relevant. En dan rij ik liever wat hoger tempo.
Maar dan nog hou je met de Pro S nog fatsoenlijke stukken over tussen laadstops toch?

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:54
Lukt het iemand (met MY27) om vanuit Google maps op je telefoon een locatie te delen met de Volkswagen app (om naar de auto te sturen)?

Ik krijg deze melding als ik dat probeer:

Reisdoel kon niet worden gestuurd.

Voor zover ik weet is alles gewoon geactiveerd, vanuit Volkswagen app zelf kan ik wel locatie versturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f1zOd-QGd3gUXrIHhT1X0duvLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMOuRxWY4WCDMQaCmte9b48T.jpg?f=fotoalbum_large

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
Will_M schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Kun je bij jou misschien eens kijken of het gebruikersaccount van de hoofdgebruiker nog wél gesynchroniseerd wordt? Bij mij staat de laatste synchronisatie op 22-07-2026, 15:07 uur en als ik vervolgens een handmatige synchronisatie trigger dan faalt dat na een minuutje met de mededeling dat ik het de volgende rit nog maar eens moet proberen. De auto zelf babbelt voor de rest wel goed met de App.

Mijn vermoeden is dat dit aan de zelfde verstoring als die van het Web-Radio deel te wijten is en dat ik dus ook maar gewoon moet afwachten op de fix daarvoor. Verwijderen van mijn persoonlijke hoofdgebruikersaccount en vervolgens opnieuw aanmelden durf ik momenteel niet goed te doen. Heb geen zin om mezelf iedere dag als 'Gast Account' te laten aanmelden op het moment dat ik géén hoofd gebruiker meer kan worden.
Klopt. Die is ook bij mij voor de laatste keer gesynchroniseerd op 22-07. Was me al opgevallen.

Catch my drift?

• RandomNick
Tarin schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Dat zou in elk geval het verschil in bereik voor en na het invullen van een reisdoel verklaren.
De manier waarop de GOM werkt blijft me verbazen. Twee afbeeldingen hieronder. Genomen zonder reisdoel in de navigatie, met hooguit 10 min en ca. 1,5 km horizontale verplaatsing ertussen.

Eerst deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXg2Az9yI9iak_iQQ-8vQXtYxBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6HjIsgeh81PgufSMIaKNx1C.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXg4d3QMCsj9OxyoCJMiME17Llo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPjV9VXbTc3ZtQlSPJC7CFo4.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste was overigens het meest realistisch 😊.

• Richard84
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:10
Heftug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:41:
Blijft[Afbeelding]

Bij het sluiten van de achterleuning, blijft het palletje op rood staan. Is dit bij jullie ook zo?
Volgens mij hoort dit, mijn ID7 heeft namelijk precies hetzelfde. Ik heb de bank al meerdere keren omhoog en omlaag gedaan en hij schiet duidelijk in de vergrendeling. Volgens mij staat hij linkt omhoog en rechts omlaag.

• Richard84
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:10
cvanmansom schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:59:
Iemand ervaring met gebruik van internetradio buiten Nederland? Tot de grens werkte deze prima maar daarna niks meer (al enkele dagen). We zijn in Duitsland. Spotify via de VW app werkt trouwens wel prima.
Ik was eigenlijk niet eens bekend met deze functie maar vorige week was ik op vakantie in Frankrijk en ik drukte op de Radio op 538 en tot mijn verbazing kreeg ik dus Radio 538 te horen in Zuid Frankrijk. Op het scherm stond toen Web in plaats van waar normaal DAB staat. Dit lijkt mij de internetradio functie die jij bedoelt. Hij werkte in ieder geval.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 16:37
RandomNick schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

De manier waarop de GOM werkt blijft me verbazen. Twee afbeeldingen hieronder. Genomen zonder reisdoel in de navigatie, met hooguit 10 min en ca. 1,5 km horizontale verplaatsing ertussen.

Eerst deze:

[Afbeelding]

Daarna deze:

[Afbeelding]

De laatste was overigens het meest realistisch 😊.
De GOM blijft inderdaad verbazen op veel vlakken. Dit soort verschil heb ik nog niet eerder gezien, anders dan een ritje begonnen zonder AC en na 10 minuten AC aangezet. Scheelde ook zomaar 80-100km

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:28
StenilsoN schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:15:
Lukt het iemand (met MY27) om vanuit Google maps op je telefoon een locatie te delen met de Volkswagen app (om naar de auto te sturen)?

Voor zover ik weet is alles gewoon geactiveerd, vanuit Volkswagen app zelf kan ik wel locatie versturen

[Afbeelding]
Dit werkt niet. Je kunt het wel vanuit de VW app doen.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

resusaapje

h less

Blommie01 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

Dit werkt niet. Je kunt het wel vanuit de VW app doen.
OW? Da's best wel een achteruitgang dan. Ik doe dat regelmatig met mijn MY25.

(In de Tesla hoefde ik dan weer helemaal niks te doen. Planning in de Google Agenda, Tesla pikt ze vandaar vanzelf op. *huil*)

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

~[Afbeelding]
Bij mij komt de locatie al niet aan in de VW-app als ik vanuit G Maps deel naar de vw app.
Was eenmalige glitch. Na delen vanuit Maps toont de VW app de bestemming en is de knop om het naar de auto te versturen identiek beschikbaar als bij opzoeken via de VW app.

[ Voor 11% gewijzigd door Helsie op 05-08-2026 00:21 ]

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:43

[Afbeelding]
Hoe werkt dat dan? In Google Maps op mijn telefoon zie ik helemaal geen optie om het naar een auto te sturen? Moet je dat ergens instellen of koppelen met de auto?

Wat ik wel kan doen is share, en dan de VW app kiezen. Dan laad hij het daar in en zie ik wel de optie om het te sturen naar de auto.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LOTG schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Hoe werkt dat dan? In Google Maps op mijn telefoon zie ik helemaal geen optie om het naar een auto te sturen? Moet je dat ergens instellen of koppelen met de auto?

Wat ik wel kan doen is share, en dan de VW app kiezen. Dan laad hij het daar in en zie ik wel de optie om het te sturen naar de auto.
Zo is het voor de andere MY's altijd geweest.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
Huh, TIL. Dat is wel wat makkelijker dan het adres in de VW app zelf opzoeken. Goede tip :) Werkt hier (MY26) uitstekend.

• StenilsoN
LOTG schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Ik share met de Volkswagen app vanuit Google maps, maar dan krijg ik die foutmelding. Het werkt met een eerdere MY die ik had wel. Heb nu MY27, maar kreeg het niet aan de praat. Vandaar even de vraag of het bij anderen met MY27 wel werkt

• LOTG
StenilsoN schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Ik share met de Volkswagen app vanuit Google maps, maar dan krijg ik die foutmelding. Het werkt met een eerdere MY die ik had wel. Heb nu MY27, maar kreeg het niet aan de praat. Vandaar even de vraag of het bij anderen met MY27 wel werkt
Bij mij werkt dat idd (MY27), maar dan ga ik er vanuit dat het niet aan Maps ligt? Dan werkt zelf een adres instellen in de VW app en sturen ook niet?

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-08 18:37
Weer wat geleerd om het vanuit Google Maps naar de auto te sturen. Want IDA is werkelijk een ramp om zeker hier in Engeland een route erin te krijgen via spraak. VW navi is wel oké maar Google maps beter

Sowieso vind ik IDA een ramp, vroeg of ze de km teller naar mijlen om kon zetten, uiteindelijk maar zelf opgezocht. Idem met verlichting aanpassen naar links rijdend verkeer. Daar komt IDA echt niet uit.

Wel fijn dat alleen snelheid naar mijlen gaat en de rest gewoon km’s. Werkt toch iets beter met rij bereik etc.

Kan hier bij mij accommodatie laden met max 3kwh. Toen ik inplugde had ik ineens V2G want er werd -1,7kwh ‘geladen’ 😂

• Surfroy01
Ohja bij mijn MY26 lukt het dus wel vanuit Google maps naar de VW navigatie te sturen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:57
Surfroy01 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:48:
Idem met verlichting aanpassen naar links rijdend verkeer.
Uit nieuwsgierigheid; hoe doe je dat?
Zou toch mooi zijn als hij dat obv z’n positiebepaling zou doen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Uit nieuwsgierigheid; hoe doe je dat?
Zou toch mooi zijn als hij dat obv z’n positiebepaling zou doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYx7rryfSdHlptSw5uLHyeq0mCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SYbHIUIwh04It0gdzR5cx0vw.png?f=fotoalbum_large

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
Update van de Volkswagen App op iOS: software 6.01 of hoger: ondersteuning voor digitale sleutels in de app

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:39

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Direct ff bijgewerkt!

Route van maps naar VW app sturen lukt mij ook niet, ik heb ook deze planner niet (zie foto) moet ik iets aanzetten ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2x2_gxynmno828PvByvtRKKvrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWlCXjjLvnnmi5eoM6JHxA0G.jpg?f=fotoalbum_large

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Blommie01
Nutterd schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:31:
Direct ff bijgewerkt!

Route van maps naar VW app sturen lukt mij ook niet, ik heb ook deze planner niet (zie foto) moet ik iets aanzetten ofzo?

[Afbeelding]
Bij mij staat naast versturen de knop "route". Dan krijg ik dat scherm.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:39

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik krijg:

"Reisdoel kon niet worden gestuurd"

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Helsie
  • Niet online
Ik weet ook niet of je de VW route moet willen... Afsluitingen in 1 richting zijn blijkbaar ook moeilijk voor 'm, zie hier dezelfde route in Google Maps en VW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOxx60GJKNgydywR1D6shrIuxY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i3VL3dyvmpQ3YlfusTmymStt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfhCmjzwEKZjgmkbyoahVsnSHgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8vMIFhJmVm4ITsU7gL89BKA.png?f=fotoalbum_large

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:43
Helsie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 04:52:
Ik weet ook niet of je de VW route moet willen... Afsluitingen in 1 richting zijn blijkbaar ook moeilijk voor 'm, zie hier dezelfde route in Google Maps en VW:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de terugweg van Denemarken had de VW navigatie het ook moeilijk met een afgesloten stuk snelweg in 1 richting in Duitsland. Voegde uren toe aan de route met een enorme omweg.

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-08 21:09

MaxDlius

Buiten De Zone

Heftug schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:41:
Blijft[Afbeelding]

Bij het sluiten van de achterleuning, blijft het palletje op rood staan. Is dit bij jullie ook zo?
Ik heb exact hetzelfde voor en ook achter de bestuurderstoel. Wat ik ook probeer, palletje gaat maar een klein beetje naar beneden in plaats van helemaal zoals aan de andere kant. Betreft hier een MY25.

Beide stoelen zitten in cargo stoel en hoor nochtans een duidelijke klik.

[ Voor 6% gewijzigd door MaxDlius op 06-08-2026 08:38 ]

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

• MaxDlius

MaxDlius

Buiten De Zone

MacPoedel schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:17:
[...]

Op de terugweg van Denemarken had de VW navigatie het ook moeilijk met een afgesloten stuk snelweg in 1 richting in Duitsland. Voegde uren toe aan de route met een enorme omweg.
Ik ben tijdens mijn trip naar Italië en Tsjechië gewoon gestopt met de VW navigatie te gebruiken en gebruik nu gewoon Google Maps. De range voorspellingen van de VW nav zijn bij momenten zodanig pessismistisch dat het soms tot 80km verschil kon oplopen en hij als gevolg veel eerder al een laadstop wilde inplannen dan nodig was.

• Knul
Helsie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 04:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat helemaal mooi is van de on-board navigatie: als er vlakbij je eindbestemming wegafsluitingen zijn, geeft hij geen ETA meer (-- --) en moet je zelf maar uitvogelen hoe je er komt 8)7
MaxDlius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:43:
[...]

Ik ben tijdens mijn trip naar Italië en Tsjechië gewoon gestopt met de VW navigatie te gebruiken en gebruik nu gewoon Google Maps. De range voorspellingen van de VW nav zijn bij momenten zodanig pessismistisch dat het soms tot 80km verschil kon oplopen en hij als gevolg veel eerder al een laadstop wilde inplannen dan nodig was.
Ik heb het meestal andersom: de auto is te optimistisch over zijn range. Ik hou daarom altijd een buffer van 50km aan bij het inplannen van tussenstops.

• jsimane
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:02
Webradio is weer terug

• MSoft06
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:40
Ik heb sinds een paar dagen helemaal geen internet meer in de auto zo lijkt het.
Het wereldbolletje blijft grijs ipv wit, is er iemand anders met deze ervaring of moet ik de zekering voor de internet access unit er even kort uit halen om de unit geheel te resetten?

• DJ_Maarten
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 21:44
Om bepaalde features te "unlocken" moet ik mijn identiteit bevestigen in de app. Helaas lukt me dit niet. Iemand die er recent wel in geslaagd is? Na de melding dat het niet lukt stelt hij ook enkel een plastic rijbewijs voor, terwijl ik nog in het bezit ben van een old school papieren rijbewijs. In het begin staat er wel dat hij een ID-kaart, paspoort én rijbewijs kan scannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gYFRE9fP65_G3XD8TsKTgibwRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZgszH59NQjFvRp6RNkSatq8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door DJ_Maarten op 06-08-2026 10:48 ]

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-08 23:26
DJ_Maarten schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:47:
Om bepaalde features te "unlocken" moet ik mijn identiteit bevestigen in de app. Helaas lukt me dit niet. Iemand die er recent wel in geslaagd is? Na de melding dat het niet lukt stelt hij ook enkel een plastic rijbewijs voor, terwijl ik nog in het bezit ben van een old school papieren rijbewijs. In het begin staat er wel dat hij een ID-kaart, paspoort én rijbewijs kan scannen.
Even langs gaan bij je dealer. Ze kunnen dit handmatig toevoegen aan je profiel.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Invictus66 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Even langs gaan bij je dealer. Ze kunnen dit handmatig toevoegen aan je profiel.
dit inderdaad.

@DJ_Maarten flauw wel van jouw dealer dat die dat niet even geregeld heeft bij het afhalen van de wagen. Was bij mij wel het geval, verwerking in het VW systeem heeft wel nog een 48u geduurd, maar buiten wat wachten heb ik dus zelf niets moeten doen

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]

Dat is toch gewoon een kwestie van de laadfrequentie buffers aanpassen in de navi configuratie? Die staan standaard veel te hoog.

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-08 12:34
Thx voor het laten weten. Even gecheckt, en het werkt inderdaad weer! Goeie timing voor de terugreis naar huis morgen :)

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 10:22
Hoi allen,

Ik sta op het punt om een ID.7 Tourer Corporate S (MY27) te bestellen. Van de lokale (Belgische) Volkswagen dealer heb ik een eerste offerte gekregen, en daar staat standaard al meteen een grote korting in. Voor mij is dat nieuw (voorheen Tesla gewend - daar onderhandel je niet). Is die korting te nemen, of zit daar nog wat onderhandelingsmarge in?

Van de spraakbediening van IDA was ik trouwens niet echt enthousiast tijdens de proefrit. In plaats van "Navigeer naar Volkwagen Genk" moet ik effectief het adres doorgeven (dat ik dus moest opzoeken). Is dat normaal?

En laatste vraag: wat betalen jullie ongeveer aan (jaarlijks?) onderhoud?

• DaMenaz
DriesA schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:41:
Eerste 5 jaar is onderhoud gratis. Uiteraard valt een set nieuwe banden daar niet onder.

Catch my drift?

• JanHenk
  • Niet online
DaMenaz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

Eerste 5 jaar is onderhoud gratis. Uiteraard valt een set nieuwe banden daar niet onder.
Dat is een PON ding volgens mij, ik weet dus niet of dat in België ook zo is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hoi allen,

Ik sta op het punt om een ID.7 Tourer Corporate S (MY27) te bestellen. Van de lokale (Belgische) Volkswagen dealer heb ik een eerste offerte gekregen, en daar staat standaard al meteen een grote korting in. Voor mij is dat nieuw (voorheen Tesla gewend - daar onderhandel je niet). Is die korting te nemen, of zit daar nog wat onderhandelingsmarge in?
In Nederland zou ik onderhandelen, maar in Nederland wordt dat weinig gedaan omdat er relatief weinig privérijders van nieuwe auto's zijn, uitzonderingen daargelaten voordat ik een stortvloed over mij heen krijg ;). Meestal onderhandeld de leasemaatschappij dus al evt. speel je verschillende LMs tegen elkaar uit.
Van de spraakbediening van IDA was ik trouwens niet echt enthousiast tijdens de proefrit. In plaats van "Navigeer naar Volkwagen Genk" moet ik effectief het adres doorgeven (dat ik dus moest opzoeken). Is dat normaal?
Stonden misschien privacyinstellingen gelimiteerd ingesteld? In mijn MY25 zou deze opdracht wel gaan werken.
Geen idee wat dit kost tussen dealer en mijn LM.

• MacPoedel
[...]

Ik was bij de heenrit eigenlijk heel positief over de VW navigatie, maar toen was er niet zo'n druk verkeer, in Denemarken zelf ging het ook goed. Maar op de terugweg veel meer verkeer en een afgesloten snelweg.

Bij mij in de buurt is er ook een afgesloten weg die eindigt op een kruispunt, waarbij de VW navigatie niet alleen de weg vermijdt maar ook het kruispunt, waar wel 3 wegen gewoon toegankelijk zijn en de navigatie dus nodeloze omwegen neemt.

Over dat te vroeg een laadpauze plannen, ik heb de gewenste laadniveaus aangepast naar 10% en als ik toch nog boven de 20% zit bij dat laadpunt, rijd ik verder en zal de auto wel een nieuwe zoeken (of zelf/mijn vrouw even laten zoeken).
DJ_Maarten schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:47:

[Afbeelding]
Zoals de anderen zeggen, je dealer contacteren want dat moet daar gebeuren via een website waar ik de URL niet van heb (alleen in België, er moet iets zijn met onze identiteitskaarten of rijbewijzen). Bij D'Ieteren Mobility Center Aarschot hebben ze het ook niet gedaan voor mij bij afhalen van de wagen (de verkoper die me begeleidde kende eerlijk gezegd ook niet veel van de ID.7). Dan ben ik er een week later voor terug moeten komen, het juiste mannetje moet aanwezig zijn.
Hoi allen,

Grote korting is vrij normaal, ik had (volgens de offerte) €18000 korting (6000 actie maar wat eigenlijk gewoon het voordeel van een specifiek pack lijkt te zijn + 10000 fleet korting) op een MY26 Business Sport Pro Tourer. Vergelijkbare kortingen had ik bij BMW en Audi ook toen ik vorig jaar rond keek, alleen verkopen ze daar de pakketten niet als een korting. Polestar wou me niet zoveel korting geven. Elke keer ik de ID.7 configurator open (in het afgelopen jaar), lijkt er 5000-6000 korting te zijn. Als dit voor een bedrijfswagen is waarbij al een fleetconventie korting vast ligt, valt er niet zoveel te onderhandelen, privé aankoop wel.

Management heeft er wel nog een paar 100 euro af gekregen, ik vond dat ook meer voor hen, als de auto met alles wat ik wil binnen mijn budget valt, waarom dan onderhandelen. Die extra onderhandeling heeft aan werkuren misschien al meer gekost dan wat het opgeleverd heeft.

Navigatie met IDA, ik heb geen Tesla gehad, het werkt iets beter dan wat ik hiervoor bij BMW en daarvoor bij Volvo (V40) had. Navigeren naar bedrijfsnamen werkt wel maar doet moeilijk over de juiste naam, ik zal eens proberen of Volkswagen A&M/ANM wel herkend wordt, want Volkswagen Genk is niet de juiste bedrijfsnaam.

• Mathieu75
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:33
MSoft06 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:04:
Ik heb sinds een paar dagen helemaal geen internet meer in de auto zo lijkt het.
Het wereldbolletje blijft grijs ipv wit, is er iemand anders met deze ervaring of moet ik de zekering voor de internet access unit er even kort uit halen om de unit geheel te resetten?
Had ik ook. Inmiddels werkt het wel weer. Wel een keer wat privacy instellingen uit- en aangezet tijdens file rijden. Later 's avonds was ie weer online.

• MaxDlius

MaxDlius

Buiten De Zone

True schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Dat is toch gewoon een kwestie van de laadfrequentie buffers aanpassen in de navi configuratie? Die staan standaard veel te hoog.
Wat ik hiermee bedoel, is dat ik een Tesla Supercharger als eindbestemming had ingegeven. Hoewel het om exact dezelfde route ging, voorspelde de auto via Google Maps een aankomst met nog 35 km range over, terwijl met de VW-navigatie de wagen ervan uitging dat ik onvoldoende bereik had om er überhaupt te geraken.

En wat die marges beterft: als je aangeeft met 20km overschot toe te komen, gaat hij alsnog vaak iets op 50 soms 60km overschot al gaan zoeken.

Verder fantastische rijervaring. Halle(BE)- Oberpinswang(AT) met maar 1 stop bereikt in een Pro en zonder rugklachten toegekomen. 160km/u op de autobahn met niet al te veel verschillen in consumptie etc. Paar keer staan zwaaien naar mede id7 rijders en 1 keer een stonewashed blue tourer met zwart dak en NL nummerplaat gezien die terugzwaaide aan de Brenner pas 😎

[ Voor 50% gewijzigd door MaxDlius op 06-08-2026 20:44 ]

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
StiGMaTa schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:25:
Gisteren was ik 30min naar de kapper, wanneer ik terug in de wagen (MY27) kwam en instapte was er een heel foutmeldingsicoontje te zien op het centrale display, de HUD bleef uit. Het infotainment had moeite om op te starten en laadde uiteindelijk een gastprofiel in, maar had geen connectie met de wagen (voor bv de stand van de batterij weer te geven). Het starten van de wagen leek niets te doen, maar ik kon hem wel in vooruit en achteruit zetten. Ik heb de wagen gesloten en ben 5min gaan wandelen. Bij terugkomst, exact hetzelfde. Ik ben uiteindelijk naar huis gereden (700m, ik dacht erna door te rijden naar kantoor).

Tijdens de rit werkte er niets:
  • Geen snelheidsmeter
  • Geen sensoren
  • B mode met one pedal drive werkte zoals verwacht
  • De pinkers werkte nog, maar er was geen geluid en ik kon enkel zien dat ze werkten via de spiegels
  • Geen idee of de lichten gewerkt zouden hebben, maar ik heb vroeger met een Passat voorgehad dat de 'slimme' lichten na een gefaalde update (bij de garage) niets meer deden (er was toen nog veel meer mis trouwens)
Niet echt een rijwaardige situatie. Thuis heeft hij 35min stil gestaan en nadien was alles terug in orde. Ik hoop dit niet te vaak voor te hebben.

Nog iemand die dit al heeft voorgehad?
Ik heb dit nu ook, net direct bij het wegrijden.
Als ik zo de reacties lees gewoon wachten dus? Geen zekering 19?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGr1--A8D2Vc8GCeuuHll_YXZfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaEifF3nLYjm46EcfYq9EAw2.png?f=fotoalbum_large

Heb geprobeerd het display lang uit te drukken, maar dat doet ook niet echt wat. Even goed geen snelheidsmeter, geen indicatie richting, geen parkeersensoren/camera. En niet opladen kom ik net achter, ga morgen een weekendje weg... hopelijk met deze auto..
Alleen basale dingen dus zonder scherm/geluid.

Bijzonder is ook dat het infotainment aanblijft (en CarPlay blijft koppelen vanuit het huis…) nu al zeker 10 minuten. Zal met nog eens 10 minuten kijken hoe hij er aan toe is…

[ Voor 10% gewijzigd door pc-freakz op 06-08-2026 20:58 ]

ID.7 MY27

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik blijf mij verbazen, als die auto niet werkt parkeer je die toch voor de deur bij de dealer?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@pc-freakz Je doet je naam geen eer aan. Als je PC crasht reset je em toch? Volgens mij heeft je auto dat ook nodig.
Ik zou de auto uit zetten en dan de 12V accu een paar minuten loskoppelen. Dan is alles gereset.
Ik denk dat daarna alles weer werkt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pc-freakz
  • Nu online
Ik ga mijn eigen vraag beantwoorden. Ik heb de radio zacht gezet omdat ik het binnen hoorde (uit ging niet en mute resette steeds omdat het infotainment in een soort bootloop zat), CarPlay disabled op mijn iPhone en toen 45 minuten laten staan.

Na 45 minuten de auto weer benaderd en hij was weer in leven. Woohoo :)
Is wel nog een beetje van het pad, alsof de 12V accu er af geweest is (wat ik dus niet gedaan heb). Alle sensoring e.d. moeten weer gekalibreerd worden, zo gingen de lampen een aantal keer in alle mogelijke hoeken. Ook geeft hij nog meldingen over de obstakelsensoren e.d.
Net zoals auto's reageren als je de accu wisselt zeg maar.

Dus, hij hangt weer aan de lader en hoeft (nog) niet terug naar de dealer ;)

@Andrehj haha. Ik zal eerlijk zijn, ik heb de motorkap open gehad, bekeek de accuaansluiting en dacht dat gaan we niet als eerste doen :D Heb denk ik in mijn pc-freak leven te veel dingen (incl. delen van auto's) losgehaald en (werkend) in elkaar gezet, maarja wel besmet door de Enyaq waarbij dit doodnormaal was.

Dus @True nee, als mijn Mac een keer vastloopt (ook als die 4K+ kost/duur is) breng ik hem niet direct donderdagavond bij de winkel terug. Dit grapje moet alleen niet te vaak voorkomen, heb geen zin in Enyaq2 perikelen.

[ Voor 3% gewijzigd door pc-freakz op 06-08-2026 22:13 ]

ID.7 MY27

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
pc-freakz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:11:
[..]
Dus @True nee, als mijn Mac een keer vastloopt (ook als die 4K+ kost/duur is) breng ik hem niet direct donderdagavond bij de winkel terug. Dit grapje moet alleen niet te vaak voorkomen, heb geen zin in Enyaq2 perikelen.
Je Mac kan niet volautomatisch remmen op een ongelukkig moment gebaseerd op berekende en/of gedetecteerde computerwaardes - je weet wel, dat ding met sensoren en een scherm wat wij een auto noemen.
Dit is niet meer een routegeleiding, navi, SOS-melding, webradio, parkeersensorgevoeligheid of vergelijkbaar probleem. Het niet hebben van een tachometer is een directe WOK-melding, je mag er geen meter meer mee rijden.
En het is niet de eerste keer dat ik dat lees over de MY27.

• pc-freakz
  • Nu online
True schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:38:
[...]

Je Mac kan niet volautomatisch remmen op een ongelukkig moment gebaseerd op berekende en/of gedetecteerde computerwaardes - je weet wel, dat ding met sensoren en een scherm wat wij een auto noemen.
Dit is niet meer een routegeleiding, navi, SOS-melding, webradio, parkeersensorgevoeligheid of vergelijkbaar probleem. Het niet hebben van een tachometer is een directe WOK-melding, je mag er geen meter meer mee rijden.
En het is niet de eerste keer dat ik dat lees over de MY27.
Er zit denk ik een verschil in, naar huis rijden (in mijn geval <1000 meter) en overdenken hoe dit zonder al te veel gedoe op te lossen is of gewoon stug doen alsof er niks aan de hand is en zo doorrijden.

Even denken, wat opties:
  1. Terplekke afslepen/laten staan want levensgevaarlijk. WOK. Daarna naar de RDW brengen voor een herkeuring.
  2. Naar de dealer brengen, want dat zegt de auto. Die maken direct plek in de planning speciaal voor mijn probleem.
  3. ANWB bellen, want dat is sneller en die fixen alles. (tegen die tijd dat die er is, is je probleem weg haha)
  4. Naar huis en daar 30-45 minuten wachten
Dus, we zijn het deels eens, het is niet normaal en je moet er niet mee (blijven) rijden. Maar je kan ook je verstand gebruiken en gewoon even praktisch nadenken? Stel je neemt alles zo letterlijk (en je weet het ook nog eens op jezelf toe te passen i.p.v. zeggen wat anderen moeten doen) wordt het denk ik wel een pittig bestaan, vooral voor de mensen om je heen.

Ontopic:

Ik heb trouwens het vermoeden dat het er mee te maken had dat ik in de auto stapte en echt direct in de versnelling ging en weg wilde rijden. Alsof ik tijdens een check of zo al probeerde te rijden. Rare vergelijking, maar mijn elektrische fiets schiet dan ook in storing (gelukkig kan die niet automatisch remmen moehaha), je moet dan 2-3 seconden wachten voor je de trappers bedient.

ID.7 MY27

• StenilsoN
Zijn er al mensen die versie 6.0.1 in de auto hebben en de digitale sleutel hebben kunnen uitproberen? Wilde het proberen vandaag, maar heb versie 6.0.0.

Ben benieuwd of dit goed werkt en ook betrouwbaar is, gezien alle software issues die hier voorbij komen.

• Helsie
  • Niet online
Gisteren na het werk weer een nieuwe feestelijke ervaring: de connectiviteit was dood, waardoor er ook geen profiel geladen werd, er een brak gastprofiel kwam (dat niks bewaarde) en zelfs Bluetooth niet werkte. Echt heel irritant, bellen met BT-oortjes in je dure nieuwe auto. Na een bouwmarkt bezoekje op de thuis route was het ineens weer opgelost en was alles qua werkende connectiviteit weer normaal (niet de genoemde errors onder de foto).

En onderweg kwamen er ineens random sensor meldingen die tijdens het rijden ook weer verdwenen, heb er een foto van kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5fka-wmmN50cpdHf-nGmp1-otQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REWkH5tTFsmB1UpnUNoOrnUh.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de keyless en sos meldingen (en airbag,niet zichtbaar op de foto) heb ik maandag 10 aug een afspraak staan, waarvoor ik gratis vervangend vervoer krijg. De dealer ziet het als diagnostisch bezoek, maar ik ga bij het brengen melden dat ik de auto niet terug wil hebben voordat alle meldingen weg zijn en dat ik dat ga blijven doen als er nieuwe meldingen komen die niet zelf weggaan. De auto zelf rijdt fantastisch, maar ik ben de spontane errors nu echt spuugzat.

[ Voor 23% gewijzigd door Helsie op 07-08-2026 05:37 ]

• SndR.7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-08 13:15
Momenteel alweer bijna 1 maand in het bezit van de ID.7 Tourer MY27.
Zie er op de route woon-werk in Nieuw-Vennep en Hoofddorp ook veel ID7 Tourers rijden. (volgens mij zie ik elke keer dezelfde grijze, rode, grey stone en zwarte auto's)

2 vraagjes
  • Webradio kan ik niet vinden in het infotainment systeem, vanaf dag 1 al. Hoe kan ik dit aanzetten of opzoeken? (google heeft mij niet kunnen helpen)
  • Vorige week naar de dealer geweest voor de park assist pro app, deze 'module' moest vrijgezet worden in de auto vertelde ze mij. Later die dag gebeld door de monteur dat dit niet lukt want Apple geeft dit niet vrij ofzo en de app van park assist pro werd niet ondersteund. Nu kreeg ik gister een IOS update van de park assist app dus vol verwachting liep ik naar mijn auto, maar helaas nog geen QR code te bekennen in de instellingen van parkeren... Heeft dit dan toch met Apple of car play te maken? (morgen komt maatje met android telefoon langs, zal dan nog eens kijken)

• Helsie
  • Niet online
SndR.7 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:22:
Momenteel alweer bijna 1 maand in het bezit van de ID.7 Tourer MY27.
Zie er op de route woon-werk in Nieuw-Vennep en Hoofddorp ook veel ID7 Tourers rijden. (volgens mij zie ik elke keer dezelfde grijze, rode, grey stone en zwarte auto's)

2 vraagjes
  • Webradio kan ik niet vinden in het infotainment systeem, vanaf dag 1 al. Hoe kan ik dit aanzetten of opzoeken? (google heeft mij niet kunnen helpen)
  • Vorige week naar de dealer geweest voor de park assist pro app, deze 'module' moest vrijgezet worden in de auto vertelde ze mij. Later die dag gebeld door de monteur dat dit niet lukt want Apple geeft dit niet vrij ofzo en de App van park assist pro werd niet ondersteund. Nu kreeg ik gister een update van de park assist app dus vol verwachting liep ik naar mijn auto, maar helaas nog geen QR code te bekennen in de instellingen van parkeren... Heeft dit dan toch met Apple of car play te maken? (morgen komt maatje met android telefoon langs, zal dan nog eens kijken)
Die QR-code zit op een hele andere plek: bij 'Verbonden apps' of iets dergelijks, in het instellingen menu (eventueel onder verbindingen). Het is dus geen park assist (settings) QR-code, maar een generieke QR-code om apps aan je auto te koppelen.

• Knul
Als ik de verhalen over MY27 hier zo zie, ben ik toch erg blij met mijn MY26 :) Bizar dat er (weer) zoveel bugs in zitten, je zou verwachten dat ze geleerd hebben van het ID.3 fiasco.

• KJP
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07-08 22:11

KJP

Vorige week dinsdag mijn ID.7 Tourer Pro S opgehaald, wat een auto!

Totdat…: afgelopen maandag ook mijn centrale display en HUD-display volledig weg. Multimedia alleen gastgebruiker en ging niet meer weg, niet te resetten. Naar de garage geweest, deze hebben blijkbaar een OBD-dongel van de fabriek verwijderd die er nog in zat…, alles gereset en nu doet alles het weer.

Andere vraag: ik heb het idee dat mijn verkeersinformatie niet werkt, wegafsluitingen zie ik bijvoorbeeld niet. Is dat nog ergens een instelling? Lees ook dat anderen dat ervaren.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001

Tarin

Just plain weird.

Los van de begrijpelijk enorm frustrerende situatie zijn kinderziektes met een nieuw model op zich te verwachten.. MY27 is niet hardware-compatibel met de eerste ID.7's, dus het is 3 stappen vooruit, 2 terug.
Een groot concern als VW 'leert' niet van fiasco's, ze hebben tussendoor meermaals afdelingen omgegooid dus alles wat ze hadden kunnen leren komt van observatie en niet van persoonlijke ervaring.

Het is enorm jammer dat er in het begin van de daken werd geschreeuwd dat je auto, net als je telefoon, via OTA-updates op verbeterd zou gaan worden. Mijn ID.4 had geen parkeersensoren aan de zijkant (was destijds - ondanks het uitgekozen Fahrassistenz Plus-pakket - geen optie vanwege onderdelentekort) en zo zijn er veel meer hardware-redenen dat nieuwe dingen niet werken.
Het is onmogelijk de enorme hoeveelheid verschillende configuraties betrouwbaar uptodate te houden, maar daarvoor had iemand die daadwerkelijk wist hoe de auto's in elkaar steken bij de introductie van de ID.3 al kunnen waarschuwen. Hebben ze mogelijk ook gedaan, maar 'we gaan ons best doen om de boel compatibel te houden' staat niet zo lekker in je persbericht.
KJP schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:09:
[...]
Andere vraag: ik heb het idee dat mijn verkeersinformatie niet werkt, wegafsluitingen zie ik bijvoorbeeld niet. Is dat nog ergens een instelling? Lees ook dat anderen dat ervaren.
Er is ergens een privacy-instelling die je moet bevestigen om VW de gegevens te sturen die ze nodig hebben om jou de juiste verkeersinformatie te geven geloof ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarin op 07-08-2026 09:11 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• bdbfz
  • Laatst online: 17:42
Knul schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:45:
Als ik de verhalen over MY27 hier zo zie, ben ik toch erg blij met mijn MY26 :) Bizar dat er (weer) zoveel bugs in zitten, je zou verwachten dat ze geleerd hebben van het ID.3 fiasco.
Van een niet-werkende airco om de 2,3,4,5 dagen die telkens een VCDS reset (of een werkplaatsbezoek, dag Jan!) nodig heeft, word ik in mijn Pro 1st uit 2024 ook niet gelukkig.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:57
MaxDlius schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:32:
[...]

Wat ik hiermee bedoel, is dat ik een Tesla Supercharger als eindbestemming had ingegeven. Hoewel het om exact dezelfde route ging, voorspelde de auto via Google Maps een aankomst met nog 35 km range over, terwijl met de VW-navigatie de wagen ervan uitging dat ik onvoldoende bereik had om er überhaupt te geraken.

En wat die marges beterft: als je aangeeft met 20km overschot toe te komen, gaat hij alsnog vaak iets op 50 soms 60km overschot al gaan zoeken.
Klopt.
In de winter is dat effect nog groter door meer HVAC invloed aan het begin van de rit.
Richting wintersport zet ik de eerste laadstop in de navi, e-manager voor invoegen laadstops (of hoe dat ook heet) uitzetten, en rijden.
Als je weet dat je er komt, kom je er ook wel.

Tijdens het rijden zie je het tekort afnemen en omdraaien naar een (bescheiden) overschot. :)

In april nog van Groningen naar München gereden met 1 stop. ACC op 130 en met het verkeer mee gereden. (y)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RandomNick
bdbfz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Van een niet-werkende airco om de 2,3,4,5 dagen die telkens een VCDS reset (of een werkplaatsbezoek, dag Jan!) nodig heeft, wordt ik in mijn Pro 1st uit 2024 ook niet gelukkig.
Vervelend inderdaad! Uit interesse: hoe doe die die VCDS reset? Welke hardware & software?

• bdbfz
  • Laatst online: 17:42
RandomNick schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Vervelend inderdaad! Uit interesse: hoe doe die die VCDS reset? Welke hardware & software?
Het doel is het wissen van de foutcode op het A/C controleapparaat op de CAN bus. VCDS (vroeger bekend als VagCom) is een stuk software plus een stuk hardware (OBD USB dongle) waarmee dat kan. OBD-eleven kan het ook, en de VW computers van de officiële VW werkplaatsen natuurlijk ook.

• emqu
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:57
Helsie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:32:
Gisteren na het werk weer een nieuwe feestelijke ervaring: de connectiviteit was dood, waardoor er ook geen profiel geladen werd, er een brak gastprofiel kwam (dat niks bewaarde) en zelfs Bluetooth niet werkte. Echt heel irritant, bellen met BT-oortjes in je dure nieuwe auto. Na een bouwmarkt bezoekje op de thuis route was het ineens weer opgelost en was alles qua werkende connectiviteit weer normaal (niet de genoemde errors onder de foto).

En onderweg kwamen er ineens random sensor meldingen die tijdens het rijden ook weer verdwenen, heb er een foto van kunnen maken.
[Afbeelding]
Voor de keyless en sos meldingen (en airbag,niet zichtbaar op de foto) heb ik maandag 10 aug een afspraak staan, waarvoor ik gratis vervangend vervoer krijg. De dealer ziet het als diagnostisch bezoek, maar ik ga bij het brengen melden dat ik de auto niet terug wil hebben voordat alle meldingen weg zijn en dat ik dat ga blijven doen als er nieuwe meldingen komen die niet zelf weggaan. De auto zelf rijdt fantastisch, maar ik ben de spontane errors nu echt spuugzat.
Die random meldingen had ik twee jaar geleden ook, inclusief meldingen over de aandrijving. De dealer heeft het in eerste instantie niet kunnen vinden. Na verloop van tijd viel het mij op dat het vooral gebeurde als ik over een kort hobbeltje reed, zoals de dwarsrichels in de snelweg bij een brug oid. Met die informatie is de dealer verder gaan zoeken en heeft een slechte stekkerverbinding gevonden in een kabel van de ABS/ESP aansturing. Kabeltje zat niet goed in de stekker...Na vervangen daarvan nooit meer last gehad. Onderdeeltje van paar euro heeft toentertijd een hoop frustratie opgeleverd.

• KJP
  • Laatst online: 07-08 22:11

KJP

KJP schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:09:
Vorige week dinsdag mijn ID.7 Tourer Pro S opgehaald, wat een auto!

Totdat…: afgelopen maandag ook mijn centrale display en HUD-display volledig weg. Multimedia alleen gastgebruiker en ging niet meer weg, niet te resetten. Naar de garage geweest, deze hebben blijkbaar een OBD-dongel van de fabriek verwijderd die er nog in zat…, alles gereset en nu doet alles het weer.

Alsof VW meeleest, zit net de privacy-instellingen te vergelijken met een collega geeft ie ineens wegafsluitingen aan…

• RandomNick
bdbfz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:48:
[...]

Het doel is het wissen van de foutcode op het A/C controleapparaat op de CAN bus. VCDS (vroeger bekend als VagCom) is een stuk software plus een stuk hardware (OBD USB dongle) waarmee dat kan. OBD-eleven kan het ook, en de VW computers van de officiële VW werkplaatsen natuurlijk ook.
Ok, dus OBD eleven en een dongel volstaan dus. Thanks.

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
iemand de park assist functie op de app in een MY27 al werkend> ?
hij stopt bij mij telkens als ik de auto wil laten rijden met de melding :
er is interactie in het interieur gedetecteerd .

ik sta uiteraard wel buiten de auto ..

• StenilsoN
wsiev schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:45:

Ik heb de MY27 nu bijna 3 weken en een aantal keer succesvol de parkassist app gebruikt om de auto uit een parkeervak te rijden. Werkt tot op heden verrassend goed voor mij, in tegenstelling tot mijn ervaring met parkassist in de MY26 die ik hiervoor een aantal maanden heb gereden, daar kreeg ik bijna nooit verbinding en kon de auto ook niet opnieuw koppelen.

• DaMenaz
SndR.7 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:22:

2 vraagjes
Heb al een paar keer voorbij zien komen in dit draadje dat de MY27 geen aparte webradio-knop heeft, maar automatisch overschakelt van FM/DAB+ als dat nodig is.

Catch my drift?

• Blommie01

Ja. Werkt perfect

• pc-freakz
  • Nu online

Zeker, een paar keer geprobeerd.

Aanmelden zit heel ergens anders als beschreven, maar verder werkt het wel alle keren. Soms meerdere keren aanklikken dat wel. Vind de app niet heel intuïtief.

Wat ik niet kan aanraden is het doen zonder de sleutel bij de hand (lag binnen). De telefoon kan wel gewoon verbinden maar de actie faalt. Maar erger, de volgende keer dat je wilt wegrijden start je auto niet (opent wel, maar start niet) tot je de sessie met de telefoon succesvol hebt gestart met sleutel en dus gestopt daarna.

ID.7 MY27

• sidelo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-08 16:14
Zo, na 3.600 verse vakantie-kilometers door Frankrijk en Spanje dacht ik: tijd om mijn ervaringen met de ID.7 even te delen in dit topic.

Ik kom zelf af van een Tesla Model Y Dual Motor (en daarvoor o.a. een Mercedes C350). Ik was vooraf best benieuwd én een tikkeltje sceptisch. Bei Tesla ben je verwend met het Supercharger-netwerk en de strakke app, maar de laatste tijd werd de software me echt té bemoeizuchtig (fantoomremmen, streken met de Autopilot, direct piepen als je even naar je scherm kijkt...). Ik wilde simpelweg weer zelf autorijden, gekoppeld aan meer comfort. Achteraf is de overstap echt een schot in de roos gebleken.

Software 6.0 & Infotainment Mijn ID.7 is geleverd met softwareversie 6.0 (de overstap van Linux naar Google/Android Automotive, net zoals Volvo/BMW doen).
Snelheid & UI: Het systeem is echt razendsnel, geen haperingen en de menu's zitten logisch in elkaar.
One Pedal Driving vs. Slimme Recuperatie: Ik was vooraf ontzettend blij dat VW met software 6 eindelijk échte one pedal braking heeft toegevoegd. Maar nu ik eenmaal onderweg ben geweest, gebruik ik het eigenlijk helemaal niet meer! Het systeem van Volkswagen (voorspellend afremmen op rotondes, voorgangers en stoplichten) werkt zóveel beter en ontspannener. Je hoeft je voet niet continu op spanning te houden.
Extra's: Functies zoals het onthouden van je parkeerroute bij huis (automatisch inparkeren in een lastig hoekje) en de virtuele pedaalbediening voor de kofferbak werken top.
In-car Wifi: Wifi-hotspot aangezet met het 20GB data-abonnement; de puber achterin was de hele rit naar Spanje stil.

Verbruik & Laadprestaties (Roadtrip 3.600 km) We zijn vrijwel direct na aflevering vertrokken met een volbepakte auto en een stevig doorrijtempo op de Franse Autoroute.
  • Totaal afgelegde afstand: 3.600 km Gemiddeld verbruik: 18,36 kWh / 100 km (ca. 5,46 km per kWh / 1 op 28 brandstof-equivalent)
  • Laadstrategie: Volledig via het Tesla Supercharger netwerk geladen op de terugweg via de native VW-navigatie. Kosten: € 241,- aan laadsessies + € 12,- abonnement = € 253,- totaal (gemiddeld € 0,38 / kWh resp. € 0,07 per km).
  • Wachttijden: 0 minuten. Overal direct aan de lader gekund, en het feit dat de laadpoort bij de ID.7 rechtsachter zit t.o.v. Tesla gaf op geen enkele locatie gedoe.
Rijcomfort & Travel Assist Wat een verademing vergeleken met de Model Y. Ongeveer 2/3 van de rit op Travel Assist gereden. Waar de Tesla continu ingreep of uitsprong bij een kleine stuurbeweging, voelt de ID.7 als een partner waarmee je samen rijdt. Geen onnodige ingrepen, geen piepjes, geen fantoomremmen. Het onderstel en de stoelen (inclusief koeling en massage) zijn fantastisch: na 11 uur sturen bij 35°C stap je zonder geplak of rugpijn uit.

Verbeterpunten & UI-frustraties voor VW Uiteraard is niet alles perfect. Qua hardware mis je soms het brute vermogen van de Dual Motor en de Frunk blijft een gemis. Qua software/UX zijn er nog wel wat slordigheden die VW via een OTA-update zou moeten gladstrijken:
  • App-integratie: De VW-app is voelbaar trager dan die van Tesla en synchroniseert niet altijd real-time (vaak handmatig refreshen).
  • UI Logica in de Navi: Als je in het navigatiescherm op 'Home' klikt om je route-info te bekijken en daarna terug wilt, beland je op het Home-scherm van het infotainment in plaats van terug in je actieve navigatiescherm. Dat vereist een extra handmatige klik.
  • Menu-diepte: Als je in de instellingen op 'Auto' klikt en vervolgens op 'Terug' drukt, schiet hij ineens door naar een compleet ander menu i.p.v. de vorige laag.
  • Laadklepje: Het klepje sluit niet automatisch na het ontkoppelen. Ik ben nu al een paar keer weggereden met de klep open... (Tesla sluit hem wel netjes).
Conclusie Voor wie twijfelt over de overstap vanaf een Tesla of een ander merk: de ID.7 met SW 6.0 is een volwassen, extreem comfortabele reisauto die qua efficiëntie en laadgemak moeiteloos mee kan. Als VW de laatste kleine puntjes nog aanpakt, hebben ze echt een topper in handen met 6.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdWAf9GBjmMzgfEFIeVKo7_Lj1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw65PCwCt8CdEkZjkm6FjcNA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MorBafi1AOMH6NT6x0p_n1HJ5Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMzn35voO3quRVtEeLJtjpO3.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@sidelo op je laatste foto gebruik je highlight i.p.v. een marker o.i.d. waardoor de kentekens zichtbaar zijn.
PS je hebt nog wat schoonheidsfoutjes met voornamelijk je b-tags en bullet points ;)

Mooie uiteenzetting, anders dan OPD denk ik dat de eerdere MY's van de ID.7 het ook allemaal prima doen en uitstekende reisauto's zijn ;)

• sidelo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-08 16:14
True schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:41:
@sidelo op je laatste foto gebruik je highlight i.p.v. een marker o.i.d. waardoor de kentekens zichtbaar zijn.
PS je hebt nog wat schoonheidsfoutjes met voornamelijk je b-tags en bullet points ;)

Mooie uiteenzetting, anders dan OPD denk ik dat de eerdere MY's van de ID.7 het ook allemaal prima doen en uitstekende reisauto's zijn ;)
Bedankt en aangepast, en mee eens mijn proefrit was ook in een MY 2026 en had mij voldoende vertrouwen gegeven om over te stappen.

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
Bijzonder, ik zal het vandaag nog eens proberen

Ik had wel net die park assist geupdate.

Die had gisteren een update

Die gaf ook ineens een of andere login door naar Gmail, voordat ik bij vw weer kon inloggen. Heel vreemd.

Wellicht dat het hem daar in zit

Edit ik zie dat die vandaag weer een update heeft naar 3.01

[ Voor 8% gewijzigd door wsiev op 08-08-2026 08:40 ]

• StenilsoN
wsiev schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Bijzonder, ik zal het vandaag nog eens proberen

Ik had wel net die park assist geupdate.

Die had gisteren een update

Die gaf ook ineens een of andere login door naar Gmail, voordat ik bij vw weer kon inloggen. Heel vreemd.

Wellicht dat het hem daar in zit

Edit ik zie dat die vandaag weer een update heeft naar 3.01
Ik weet niet of dit al bekend was, maar zie dit in de beschrijving staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7F7eJZf96tlY6EAmTWQverRLYiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3Xtyj5DbgKrUfEUwB7C5IBy.jpg?f=fotoalbum_large

• DaMenaz
Heb in een paar dagen tijd al 3 x een spookmelding gehad van de auto dat hij niet was afgesloten. Profielen synchroniseren werkt ook nog niet. Hopelijk de volgende dingen op het lijstje van de monteur na het fiksen van de webradio (die inderdaad weer werkt).

Catch my drift?

• Octopuz908
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:08
DaMenaz schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:45:
Heb in een paar dagen tijd al 3 x een spookmelding gehad van de auto dat hij niet was afgesloten. Profielen synchroniseren werkt ook nog niet. Hopelijk de volgende dingen op het lijstje van de monteur na het fiksen van de webradio (die inderdaad weer werkt).
Was 1 van de ramen toevallig niet helemaal dicht?

• DaMenaz
Octopuz908 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Was 1 van de ramen toevallig niet helemaal dicht?
Nee, dat was het gelukkig niet.

Catch my drift?

• Wesley072
  • Laatst online: 09-08 12:57
Gisteren zou mijn nieuwe ID7 Tourer 86KWH afgeleverd worden bij H-K te Doetinchem.

Betreft een MY27 model met de welbekende knopjes op het stuur. Na een kop koffie met de verkoper de auto maar eens van dichtbij gaan bekijken. Vervolgens liep de software helemaal vast en konden we geen eens een profiel aanmaken in de auto.

Lang verhaal kort: Met een Tiguan R Line naar huis gereden ipv de nieuwe ID7. Gelijk een flinke deuk in het vertrouwen van de auto aangezien ik een Renault Arkana heb ingerolen waarmee ik de afgelopen 4 jaar 12x in de garage heb gestaan buiten het reguliere onderhoud.

Overigens geen klachten over Huiskes-Kokkeler, het hele team was er ziek van.

Wordt vervolgd.

• Helsie
  • Niet online
Wesley072 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:07:
Gisteren zou mijn nieuwe ID7 Tourer 86KWH afgeleverd worden bij H-K te Doetinchem.

Betreft een MY27 model met de welbekende knopjes op het stuur. Na een kop koffie met de verkoper de auto maar eens van dichtbij gaan bekijken. Vervolgens liep de software helemaal vast en konden we geen eens een profiel aanmaken in de auto.

Lang verhaal kort: Met een Tiguan R Line naar huis gereden ipv de nieuwe ID7. Gelijk een flinke deuk in het vertrouwen van de auto aangezien ik een Renault Arkana heb ingerolen waarmee ik de afgelopen 4 jaar 12x in de garage heb gestaan buiten het reguliere onderhoud.

Overigens geen klachten over Huiskes-Kokkeler, het hele team was er ziek van.

Wordt vervolgd.
Dat is flink balen...
Ik merkte op dat het mij wel erg vaak overkomt dat de auto offline is in de ochtend, alsof ie 's nachts in een te diepe slaap gaat. Normaliter laad ik 's nachts maar afgelopen nacht niet en zelfde probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3MethCJDv21CF4_uqVHASy2-Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQGWZsgQ2gwRZ253EQ0SY6oz.png?f=fotoalbum_large

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:20

Oceria

I've been in between....

Hmpf, gisteravond na een dienst per ongeluk met de gesp van mijn horloge een kras in de bekleding van het stuur gemaakt 😭
Gelukkig niet helemaal door, maar dit blijf ik natuurlijk de resterende 4,5 jaar voelen… zou dat er nog uit te poetsen zijn?

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Surfroy01
Vandaag notabene aan de andere kant van het water (zijn in Devon) voor het eerst in 40Kkm en bijna een jaar 2 glitschs. HUD deed het niet en stoelmassage passagier bleef 1 bult uit staan. Gelukkig na 20 minuten laden doet alles het weer normaal.

• StiGMaTa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:39
Helsie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:14:
[...]
Ik merkte op dat het mij wel erg vaak overkomt dat de auto offline is in de ochtend, alsof ie 's nachts in een te diepe slaap gaat. Normaliter laad ik 's nachts maar afgelopen nacht niet en zelfde probleem:
[Afbeelding]
Dat herken ik ook. Zeer lastig als je de wagen wil voorverwarmen (of koelen). Ik heb het zelfs voor als hij nachts gewoon aan de laadpaal hangt.

• Helsie
  • Niet online
StiGMaTa schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:04:
[...]

Dat herken ik ook. Zeer lastig als je de wagen wil voorverwarmen (of koelen). Ik heb het zelfs voor als hij nachts gewoon aan de laadpaal hangt.
Even om te troubleshooten: heb je 'geoptimaliseerd accugebruik' aan of uit staan? Ik heb het aan staan (wat volgens mij juist zou moeten zorgen dat ie online blijft, gezien de toelichting in de app: "Meer energie voor de bediening van de auto met de app dankzij gebruik van de hoogvoltaccu (heeft invloed op de actieradius)").

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:33
Wat is het toch een fijne reisauto! Vandaag 260km gereden, 100km/h met 13kWh/100km. Ook nog een racefiets op de trekhaak :*)

Op naar de volgende 10.000km!

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Evano
  • Laatst online: 08:15
Op 11 juli heb ik mijn Tourer Pro LE 77 kWh (MY27) opgehaald en de eerste 3.600 kilometer zitten erop na een autovakantie door Duitsland en Polen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5WnQR1vD/IMG-4448.jpg

Mijn eerste EV; enerzijds wennen (usual suspects, zoals laadstops plannen etc) maar anderzijds voelde alles eigenlijk na een paar dagen al als een jas die je al tig jaar draagt. Komt misschien omdat ik al decennia Volkswagen gewend ben.

Voorlopig ben ik echt zeer tevreden. De auto krijgt van mij een dikke 9 tot nu toe. Enkele eerste impressies:

Positief:
  • Aandrijflijn: vlot, super soepel en best zuinig. Het verbruik kwam op vakantie uit op ca. 16-17 kWh/100 km bij voornamelijk 140 km/u op de snelweg met fikse tegenwind, vijf inzittenden aan boord en vol bepakt – maar ik heb ook gemiddeld 11-13 kWh/100 km gehad bij ritten met rustig 100 km/u in Nederland.
  • Fantastische stoelen! Ik heb op de vakantieritten vanwege de kinderen om de twee uur gestopt en dan stap je uiteraard volledig fris en fruitig uit, maar voor mijn gevoel had dat bij 10 uur achter elkaar rijden ook nog zo kunnen zijn. De standaard massagefunctie voldoet prima, geen spijt dat ik de optie met de extra programma's niet genomen heb. Idem wat betreft stoelkoeling, als ik de ervaringen hier lees.
  • De eigen navigatie van VW doet het prima: logische routes en past goed aan n.a.v. files en wegafsluitingen. En werkt prima met laadstops etc plannen. Ik heb wel eens met de beentjes omhoog vanuit het logeeradres ABRP gecheckt, maar ABRP was eigenlijk niet echt nodig.
  • Travel Assist: oké, ik kom van ver (Golf uit 2011 met antieke traditionele VW CC stengel) maar TA is toch wel heerlijk ontspannen rijden. Zolang de weg maar enigszins recht is – korte ‘snelle knikjes’ in de weg moet ik soms bijsturen, en rotondes moet je niet willen nemen met TA aan, veel te lomp. (Misschien is TA daar ook niet voor bedoeld?) Heel af en toe voelt het alsof ik tegen de TA 'aan het vechten ben' wat tegensturen betreft, dat gevoel van bemoeizuchtigheid is nog even wennen. En als je iemand rechts dreigt in te halen (ja, middenklevende Duitsers, ik heb het over jullie!) merkt de TA dat gek genoeg lang niet altijd. Maar voor de rest top.
  • Van de moderne hulpsystemen zoals piep bij te hard rijden die iedereen vervloekt, heb ik eigenlijk totaal geen last. Werkt prima. Slechts twee korte, bescheiden piepjes die ik persoonlijk helemaal niet storend vind, eerder een gentle reminder. Ik merk dan ook dat ik hem nooit uitzet, zoals velen wel lijken te doen. Ook de camera die registreert of ik op de weg let – zo lang je ook daadwerkelijk op de weg let heb je er nooit ruzie mee, en in andere gevallen vind ik het een geruststellende gedachte dat je op je vingers getikt wordt (als je in slaap dreigt te vallen zo kan ik me voorstellen).
  • Airco: ik las hier het e.e.a. aan geklaag over de airco. Zelf vind ik hem zeer goed werken, nota bene op de lage stand. De airco is kwestie van roosters één keer goed instellen (naar boven richting de hemelbekleding laten blazen werkt in alle VW's die ik heb gereden naar mijn mening het beste), dan op Auto/Smart en nooit meer naar omkijken.
Negatief/irritant
  • One pedal drive. Nieuw bij MY27 en iedereen jubelt erover, maar ik vind het niks. Bij gas los remt de auto dermate hard af - harder dan bij op de motor afremmen met een diesel - dat je al snel bijna stilstaat. Het gaspedaal voelt in B meer als dodemansknop die je permanent ingedrukt moet houden om te blijven rijden. En die je heel licht moet laten vieren, zonder los te laten, om te remmen. Niet mijn smaak, maar misschien dat ik bij de eerstvolgende bergvakantie bij het afdalen tot andere inzichten kom.
  • De REAR knop bij de raambediening. Wat een gedrocht! Ik heb om de haverklap dat ik de ramen vóor wil bedienen en per ongeluk op REAR druk en dan de achterste ramen naar beneden gaan. Ik begin het te leren, maar moet er echt aan denken om het niet fout te doen.
  • Als je tijdens een actieve laadsessie een instelling aanpast - of dat nou het max. laadpercentage van 80% -> 100% in de auto aanpassen is of je laadpaal omzetten van standaard laden naar puur zonneladen, als je dat tijdens een actieve laadsessie doet dan wordt het laden afgebroken. Heel irritant. Is dat eigenlijk normaal?
  • De auto (airco) begint al te koelen bij ontgrendelen. (Kan dit toevallig uitgeschakeld worden?) Als ik alleen maar spullen uit de auto wil pakken en dan weer wil vergrendelen, zorgt het alleen maar voor onnodig stroomverbruik en slijtage van de airco.
  • Apple Carplay verbinding valt af en toe weg – en de laatste paar ritten lijkt de telefoon alleen te verbinden als hij aan de lader (bekabeld) ligt. (Overigens las ik hier dat mensen graag een route naar de VW navigatie willen sturen via hun telefoon en dit issues oplevert. Als ik een POI heb op mijn telefoon die ik alleen makkelijk via Google Maps kon vinden en bijvoorbeeld niet via de VW navi, dan heb ik die binnen een paar seconden via Apple Carplay (of Android Auto) op de routegeleiding. Werkt dusdanig snel dat ik geen totaal behoefte heb aan routes doorsturen via de VW app. Carplay werkt wat dat betreft heel fijn, ondanks dat ik in het algemeen liever de VW navi gebruik.)
  • De standaard audio is middelmatig. Ik vind de weergave zonder EQ nogal ‘scherp’. Heb dit enigszins gecorrigeerd met wat extra bas en minder midden- en hoge tonen. Geen deal breaker, want ik luister liever thuis naar mijn hifi set, dan in de auto met allerlei storende rijgeluiden eromheen. Daarom ook geen HK upgrade genomen (en overweeg ook geen losse sub), dat vind ik het geld niet waard.
Opmerkelijk
  • Muziek afspelen vanaf USB-stick kan wel met FLAC-bestanden en juist niet met WMA? Google geeft het omgekeerde aan (of geldt dat alleen t/m MY26?)
  • Bij de eerste keer gluren in de motorruimte trof ik twee stukken schuimrubber aan die los lagen/ rondzwierven? Voelt een beetje als slordige QC in Emden.
    Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1JqhWN4P/IMG-4563.jpg
Storingen

Drie stuks die allemaal vrij snel achter elkaar vanaf ca 1.500 kilometer ontstonden:
  • Keyless (heeft het twee weken gedaan) werkt niet meer: "Keyless systeem. Raadpleeg instructieboekje"
  • Storing: "Voetgangersbescherming"
  • Storing: "Stadslicht linksvoor controleren, alstublieft" en "Dagrijverlichting/stadslicht links controleren, alstublieft". De verlichting doet het echter gewoon? :?
Defecten

De bedieningsknoppen (warmer/kouder) van de airco voor de passagiers achterin doen niks.

Binnenkort maar eens de dealer opzoeken hiervoor. Gelukkig (nog :D ) niks wat het rijden en de pret bederft.

• StiGMaTa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:39
Helsie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Even om te troubleshooten: heb je 'geoptimaliseerd accugebruik' aan of uit staan? Ik heb het aan staan (wat volgens mij juist zou moeten zorgen dat ie online blijft, gezien de toelichting in de app: "Meer energie voor de bediening van de auto met de app dankzij gebruik van de hoogvoltaccu (heeft invloed op de actieradius)").
De wagen komt het vaak vragen, maar ik heb het nog niet aangezet.

• Send
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:18
True schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Ik gok per ongeluk je linker hendel een keer van je af gedrukt en zodoende (automatisch) grootlicht geactiveerd.
Gisteren de auto na 2 weken geparkeerd te hebben, opgehaald en dit gecontroleerd. Je had gelijk, ik had blijkbaar een keer tegen de linker hendel gedrukt. Dank voor de tip!

Dan nog het volgende:

Gisteren op terugweg vakantie de VW Navi gebruikt (net zoals op de heenreis).

Volgens navigatie zou er nog 26% resteren bij aankomst tussenstop. Gedurende de rit werd dit in stapjes bijgesteld naar 22%, op zich geen probleem.

Wat ik opmerkelijk vond is dat de indicatie op het display op een gegeven moment op 20% stond terwijl we nog 45 km moesten rijden, waarbij de Navi nog steeds 22% aangaf bij aankomst. Blijkbaar wordt de SoC data niet (volledig) gesynchroniseerd. Op de heenweg is me dat niet opgevallen.

Ik ben de eerste ervaringen aan het verzamelen met langere (vakantie) ritten. Wellicht is dit 'normaal' maar vond het wel opmerkelijk.

• StenilsoN
  • De auto (airco) begint al te koelen bij ontgrendelen. (Kan dit toevallig uitgeschakeld worden?) Als ik alleen maar spullen uit de auto wil pakken en dan weer wil vergrendelen, zorgt het alleen maar voor onnodig stroomverbruik en slijtage van de airco.
Als je naar het climate menu gaat en daar de instellingen (tandwieltje) kiest, dan kun je de volgende optie aan/uit zetten:

Klimatisering bij nadering

Die wil je dan waarschijnlijk uit hebben staan.

• LOTG
@Evano Wat betreft de airco achter, waarschijnlijk staat de kinder vergrendeling aan. Bij mij was dat namelijk ook het geval.

In het airco scherm heb je een optie voor achterin en daar staat een optie voor de kinder vergrendeling.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:19
Evano schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:50:
Op 11 juli heb ik mijn Tourer Pro LE 77 kWh (MY27) opgehaald en de eerste 3.600 kilometer zitten erop na een autovakantie door Duitsland en Polen.

[Afbeelding]

Mijn eerste EV; enerzijds wennen (usual suspects, zoals laadstops plannen etc) maar anderzijds voelde alles eigenlijk na een paar dagen al als een jas die je al tig jaar draagt. Komt misschien omdat ik al decennia Volkswagen gewend ben.

Voorlopig ben ik echt zeer tevreden. De auto krijgt van mij een dikke 9 tot nu toe. Enkele eerste impressies:

Positief:
  • Aandrijflijn: vlot, super soepel en best zuinig. Het verbruik kwam op vakantie uit op ca. 16-17 kWh/100 km bij voornamelijk 140 km/u op de snelweg met fikse tegenwind, vijf inzittenden aan boord en vol bepakt – maar ik heb ook gemiddeld 11-13 kWh/100 km gehad bij ritten met rustig 100 km/u in Nederland.
  • Fantastische stoelen! Ik heb op de vakantieritten vanwege de kinderen om de twee uur gestopt en dan stap je uiteraard volledig fris en fruitig uit, maar voor mijn gevoel had dat bij 10 uur achter elkaar rijden ook nog zo kunnen zijn. De standaard massagefunctie voldoet prima, geen spijt dat ik de optie met de extra programma's niet genomen heb. Idem wat betreft stoelkoeling, als ik de ervaringen hier lees.
  • De eigen navigatie van VW doet het prima: logische routes en past goed aan n.a.v. files en wegafsluitingen. En werkt prima met laadstops etc plannen. Ik heb wel eens met de beentjes omhoog vanuit het logeeradres ABRP gecheckt, maar ABRP was eigenlijk niet echt nodig.
  • Travel Assist: oké, ik kom van ver (Golf uit 2011 met antieke traditionele VW CC stengel) maar TA is toch wel heerlijk ontspannen rijden. Zolang de weg maar enigszins recht is – korte ‘snelle knikjes’ in de weg moet ik soms bijsturen, en rotondes moet je niet willen nemen met TA aan, veel te lomp. (Misschien is TA daar ook niet voor bedoeld?) Heel af en toe voelt het alsof ik tegen de TA 'aan het vechten ben' wat tegensturen betreft, dat gevoel van bemoeizuchtigheid is nog even wennen. En als je iemand rechts dreigt in te halen (ja, middenklevende Duitsers, ik heb het over jullie!) merkt de TA dat gek genoeg lang niet altijd. Maar voor de rest top.
  • Van de moderne hulpsystemen zoals piep bij te hard rijden die iedereen vervloekt, heb ik eigenlijk totaal geen last. Werkt prima. Slechts twee korte, bescheiden piepjes die ik persoonlijk helemaal niet storend vind, eerder een gentle reminder. Ik merk dan ook dat ik hem nooit uitzet, zoals velen wel lijken te doen. Ook de camera die registreert of ik op de weg let – zo lang je ook daadwerkelijk op de weg let heb je er nooit ruzie mee, en in andere gevallen vind ik het een geruststellende gedachte dat je op je vingers getikt wordt (als je in slaap dreigt te vallen zo kan ik me voorstellen).
  • Airco: ik las hier het e.e.a. aan geklaag over de airco. Zelf vind ik hem zeer goed werken, nota bene op de lage stand. De airco is kwestie van roosters één keer goed instellen (naar boven richting de hemelbekleding laten blazen werkt in alle VW's die ik heb gereden naar mijn mening het beste), dan op Auto/Smart en nooit meer naar omkijken.
Negatief/irritant
  • One pedal drive. Nieuw bij MY27 en iedereen jubelt erover, maar ik vind het niks. Bij gas los remt de auto dermate hard af - harder dan bij op de motor afremmen met een diesel - dat je al snel bijna stilstaat. Het gaspedaal voelt in B meer als dodemansknop die je permanent ingedrukt moet houden om te blijven rijden. En die je heel licht moet laten vieren, zonder los te laten, om te remmen. Niet mijn smaak, maar misschien dat ik bij de eerstvolgende bergvakantie bij het afdalen tot andere inzichten kom.
  • De REAR knop bij de raambediening. Wat een gedrocht! Ik heb om de haverklap dat ik de ramen vóor wil bedienen en per ongeluk op REAR druk en dan de achterste ramen naar beneden gaan. Ik begin het te leren, maar moet er echt aan denken om het niet fout te doen.
  • Als je tijdens een actieve laadsessie een instelling aanpast - of dat nou het max. laadpercentage van 80% -> 100% in de auto aanpassen is of je laadpaal omzetten van standaard laden naar puur zonneladen, als je dat tijdens een actieve laadsessie doet dan wordt het laden afgebroken. Heel irritant. Is dat eigenlijk normaal?
  • Apple Carplay verbinding valt af en toe weg – en de laatste paar ritten lijkt de telefoon alleen te verbinden als hij aan de lader (bekabeld) ligt. (Overigens las ik hier dat mensen graag een route naar de VW navigatie willen sturen via hun telefoon en dit issues oplevert. Als ik een POI heb op mijn telefoon die ik alleen makkelijk via Google Maps kon vinden en bijvoorbeeld niet via de VW navi, dan heb ik die binnen een paar seconden via Apple Carplay (of Android Auto) op de routegeleiding. Werkt dusdanig snel dat ik geen totaal behoefte heb aan routes doorsturen via de VW app. Carplay werkt wat dat betreft heel fijn, ondanks dat ik in het algemeen liever de VW navi gebruik.)
  • De standaard audio is middelmatig. Ik vind de weergave zonder EQ nogal ‘scherp’. Heb dit enigszins gecorrigeerd met wat extra bas en minder midden- en hoge tonen. Geen deal breaker, want ik luister liever thuis naar mijn hifi set, dan in de auto met allerlei storende rijgeluiden eromheen. Daarom ook geen HK upgrade genomen (en overweeg ook geen losse sub), dat vind ik het geld niet waard.
Opmerkelijk
  • Muziek afspelen vanaf USB-stick kan wel met FLAC-bestanden en juist niet met WMA? Google geeft het omgekeerde aan (of geldt dat alleen t/m MY26?)
  • Bij de eerste keer gluren in de motorruimte trof ik twee stukken schuimrubber aan die los lagen/ rondzwierven? Voelt een beetje als slordige QC in Emden.
    [Afbeelding]
Storingen

Drie stuks die allemaal vrij snel achter elkaar vanaf ca 1.500 kilometer ontstonden:
  • Keyless (heeft het twee weken gedaan) werkt niet meer: "Keyless systeem. Raadpleeg instructieboekje"
  • Storing: "Voetgangersbescherming"
  • Storing: "Stadslicht linksvoor controleren, alstublieft" en "Dagrijverlichting/stadslicht links controleren, alstublieft". De verlichting doet het echter gewoon? :?
Defecten

De bedieningsknoppen (warmer/kouder) van de airco voor de passagiers achterin doen niks.

Binnenkort maar eens de dealer opzoeken hiervoor. Gelukkig (nog :D ) niks wat het rijden en de pret bederft.
Ik wil je niet bang maken maar die schuimrubbers lijken op de schuimrubbers die ik heb aangetroffen in mijn auto enkele maanden na ontvangst. (grote) kans dat je een steenmarter op bezoek hebt gehad die stukken schuim weggeknaagd/weggekrabd heeft. Destijds was de schade, naast dit, dat mijn ontvangstantenne voor keyless entry kapot was. Dit heb ik toen moeten laten repareren.

TA vind ik inderdaad niet geweldig voor rotondes en ook niet zo voor scherpe bochten. Maar die bevinden zich beide vooral in de bebouwde kom.

• MacPoedel
LOTG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:17:
@Evano Wat betreft de airco achter, waarschijnlijk staat de kinder vergrendeling aan. Bij mij was dat namelijk ook het geval.

In het airco scherm heb je een optie voor achterin en daar staat een optie voor de kinder vergrendeling.
Onthoudt jouw auto dat de kindervergrendeling van dat bedieningspaneel ingeschakeld staat? Bij mij staat dat elke keer terug uit (MY26).

Dochter zet al eens graag de verwarming op maximum, met zetelverwarming (in juli, en ze heeft een kinderstoeltje). Elke keer opnieuw moet ik dat vergrendelen...

• RandomNick
Send schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Gisteren op terugweg vakantie de VW Navi gebruikt (net zoals op de heenreis).

Volgens navigatie zou er nog 26% resteren bij aankomst tussenstop. Gedurende de rit werd dit in stapjes bijgesteld naar 22%, op zich geen probleem.

Wat ik opmerkelijk vond is dat de indicatie op het display op een gegeven moment op 20% stond terwijl we nog 45 km moesten rijden, waarbij de Navi nog steeds 22% aangaf bij aankomst. Blijkbaar wordt de SoC data niet (volledig) gesynchroniseerd. Op de heenweg is me dat niet opgevallen.

Ik ben de eerste ervaringen aan het verzamelen met langere (vakantie) ritten. Wellicht is dit 'normaal' maar vond het wel opmerkelijk.
Begrijp ik goed dat terwijl je actuele SOC 20% was met nog 45 km te gaan, de navi aangaf dat je met 22% zou aankomen? Iets dergelijks heb ik nog nooit gezien.

Weet je zeker dat de navi er niet nog een laadstop in stopte waardoor de aankomst-SoC hoger werd weergegeven?

• Helsie
  • Niet online
Wel leuk dat de auto tijdens herstelwerkzaamheden natuurlijk nog steeds zijn status meldt waardoor je in de VW-app soort van realtime kunt zien welke errors verholpen zijn en welke nog openstaan 😁

• DaMenaz
SlushyCarpet schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

Ik wil je niet bang maken maar die schuimrubbers lijken op de schuimrubbers die ik heb aangetroffen in mijn auto enkele maanden na ontvangst. (grote) kans dat je een steenmarter op bezoek hebt gehad die stukken schuim weggeknaagd/weggekrabd heeft.
Wilde net zeggen. Ik denk niet dat het zó slecht gaat bij VW dat de fabrieksmedewerkers noodgedwongen aan isolatieschuim moeten knagen om wat binnen te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door DaMenaz op 10-08-2026 13:30 ]

Catch my drift?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

DaMenaz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Wilde net zeggen. Ik denk niet dat het zó slecht gaat bij VW dat de fabrieksmedewerkers noodgedwongen aan isolatieschuim moeten knagen om wat binnen te krijgen.
Da's misschien wel gezonder dan de curryworsten artikelnummer 199 398 500 A

• Helsie
  • Niet online
Helsie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 05:32:

[Afbeelding]
De garage vermoedt een brakke sensor (botssensor die ook voor de airbag moet zorgen) als oorzaak voor de drievoudige storingsmelding, morgen krijgen ze die binnen en gaan ze het opnieuw bekijken of het dan weg is. Zal mij benieuwen, ik geloof meer in een spanningsissue (het gebeurde bij de start, niet tijdens het rijden). Wordt vervolgd.

• id72025
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:32
Geheel probleemloos van nederland heen en weer naar noord italie gereden. Geen enkele storing, prima file aanduiding. Soms wat eerder geladen icm eten of sanitaire stop. My26 en al 50k verder alweer! 184 kmh op de teller als max, verder cruisen tot 150 kmh. 189 kwh snelladen gezien, terwijl 175 de max zou zijn. Verbruik tussen 15 en 20 afhankelijk van snelheid. In de bergen heerlijk, en werd bij de hele steile stukken de B stand geadviseerd. Verder is in D rijden super comfortabel op de travel assist. Deed het ook prima bij alle wegwerkzaamheden.
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1