Het grote Volkswagen ID.7 topic

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
AvantBlack schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Dat ziet er goed uit. Hoe lang houdt hij deze laadsnelheid vast?
Ik sta aan de vooravond om een keuze te maken. Een Skoda Enyaq RS of een ID.7 Tourer Pro (dus standaard accu)
Ga 1x per jaar naar Italië, dus dan is het zonde om te investeren in de meerprijs van een S.
Ik lees goede reacties hier op de range. Als de laadsnelheid over de hele linie ook goed is, dan is dat een prima oplossing voor de kleinere accu.
Ik rij een niet-S en ben afgelopen zomer over en weer naar zuid Spanje gereden. Nooit gedacht: verdorie, had ik maar een grotere range.
Ik trek het niet zo lang in één stuk te rijden, dus gewoon elke pauze bijgeladen en dat beviel ons heel goed.

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:11
stanny schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Ik rij een niet-S en ben afgelopen zomer over en weer naar zuid Spanje gereden. Nooit gedacht: verdorie, had ik maar een grotere range.
Ik trek het niet zo lang in één stuk te rijden, dus gewoon elke pauze bijgeladen en dat beviel ons heel goed.
Ik rij een wel-S en ben afgelopen zaterdag naar Antwerpen gereden. En gedacht: wat ben ik blij dat ik een S heb genomen.

• stanny
  • Niet online
LionofJudah68 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Ik rij een wel-S en ben afgelopen zaterdag naar Antwerpen gereden. En gedacht: wat ben ik blij dat ik een S heb genomen.
Geen idee hoeveel kms je daarmee gereden hebt, maar in de huidige omstandigheden is het verschil tussen de niet-S en wel-S ik gok een minuut of 10 snelladen onderweg.
Persoonlijk zou me dat niet storen.
Maar jou misschien wel.
Gelukkig kunnen we dus kiezen tussen beide uitvoeringen.
Ik gaf enkel mee dat het voor mij niet nodig was op zo een lange reis een grotere range te hebben. Als het gaat over een uitstapje dat dan net wel/niet te halen valt, is ergens een ander verhaal. Het zal allicht wel eens voorvallen dat ik ook zal denken: lap, ik had 10min sneller op mijn bestemming kunnen zijn.
In de post waar ik op reageerde ging het over een jaarlijkse reis naar Italië, ik hoop dat die niet zonder pauzes gereden wordt ;)

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:15
[...]
Ik sta aan de vooravond om een keuze te maken. Een Skoda Enyaq RS of een ID.7 Tourer Pro (dus standaard accu)
Ga 1x per jaar naar Italië, dus dan is het zonde om te investeren in de meerprijs van een S.
Ik lees goede reacties hier op de range. Als de laadsnelheid over de hele linie ook goed is, dan is dat een prima oplossing voor de kleinere accu.
Ik kan je alleen de details geven van mn laatste reis heen/terug naar het zwarte woud. Ik had een abonnement bij EnBW. Niet de snelste laders, maar ik stop graag bij supermarkten etc i.p.v. tankstations. In NL kan ik wel laden op kosten van de baas, dus daar geen inzicht in de transacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ-hMQpEuv3Zw0JQknSlXRJjfLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqwTsGoxeYRQnELHRGMS5lY2.png?f=fotoalbum_large

Voor mij (ons) had de S geen meerwaarde. Maar dat hangt echt af van je persoonlijke reisstijl. Mijn vrouw houdt niet van autorijden, dus ik rijd de lange ritten voornamelijk zelf. Ik stop het liefst ook wel elke twee uur voor koffie of een plaspauze. Dan is de concentratie bij mij wel op. Dat deed ik met een benzineauto ook. Wij stoppen dus vaak genoeg én lang genoeg dat de beperkte toevoeging van de S geen meerwaarde had over de gewone. Ik heb destijds in ABRP de route naar een oude vakantie in Tsjechië gepland met de S en de Non-S en de planning aangepast naar onze reisstijl. Het scheelde ons slechts een halfuur op een totale reis van 10 uur. Je zou hetzelfde eens kunnen doen met jouw shortlist.

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:11
Het is eigenlijk heel simpel. Rij je zelden of nooit in Nederland lange afstanden op één dag en ga je met de auto op vakantie waarbij je wel een lange afstand rijd dan is de non-S meer dan voldoende.
Rij je wel vaak meerder km's op een dag (meestal zakelijk) en je kan het betalen neem de S. Zeker als het koud is kan dit het verschil zijn tussen wel of niet tussentijds stoppen/laden.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43

S913

Abusus non tollit usum

Ok, vandaag op een wat langere rit maar even met TA gereden met alle snelheidsfuncties (kaart/borden) uit ... Maar nu begin ik me af te vragen of ik nou enorm lomp ben ... Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
105 is bijv niet in te stellen, want ergens in die 5 klikken gaat hij naar 110 (of 100). Enige manier is om zelf met het gaspedaal 105 te gaan rijden en dan TA/ACC aan te zetten.

Ben ik de enige?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
Dat had ik de eerste weken ook wel. Nu zo goed als nooit meer (binnen twee weken rij ik 2 jaar in de ID.7).

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:31
Ok, vandaag op een wat langere rit maar even met TA gereden met alle snelheidsfuncties (kaart/borden) uit ... Maar nu begin ik me af te vragen of ik nou enorm lomp ben ... Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
105 is bijv niet in te stellen, want ergens in die 5 klikken gaat hij naar 110 (of 100). Enige manier is om zelf met het gaspedaal 105 te gaan rijden en dan TA/ACC aan te zetten.

Ben ik de enige?
Nee, ik heb er ook ruzie mee. In het begin constant, nu lijkt het iets beter te gaan. Maar nog niet foutloos.

• BBx92

Ben ik de enige?
Minder snel klikken helpt voor mij. Dus echt een pauze nemen tussen de clicks. Als ik te snel wil zit er altijd een +10 bij.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:32

Ben ik de enige?
Het lukt mij prima om per 1 km te verstellen, zowel omhoog als omlaag. Kwestie van een beetje oefenen en de haptische toetsen leren kennen. Heb de auto < 3 maanden. Misschien in de eerste week weleens per ongeluk 10 gedaan, daarna eigenlijk niet meer.

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-01 22:06
Bij mij gaat het omhoog sneller fout en per 10 dan omlaag. Dus bij trajectcontrole 80: activeren bij 83. Hard omhoog naar 90 en dan 2x omlaag klikken naar 88. 8)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08

Tarin

Just plain weird.

BBx92 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:49:
[...]

Dus: veel korte, langzame stukjes rijden met EV in de winter is funest voor je rijbereik. Al is dst m.i. helemaal niet relevant. Als je vaak kort rijdt, stop je ook vaak en kan je dus makkelijk vaak laden.
Dat klopt, maar dan moet je op de plekken waar je heen rijdt wel kunnen laden. Omdat mijn vorige werkgever (eerst) geen laadpaal bij het kantoor had en thuis laden niet ondersteunde, en er in Erfurt erg weinig 11kW-mogelijkheden zijn, die bovendien via de laadpas na 3,5-4 uur een blokkeer boete rekenden reed ik heel vaak stukjes van 20-30km en moest ik dan tussendoor naar de snellader (wat zeker in de winter ook niet echt rap ging met een accu die op zo'n klein stukje niet warm wordt).

Nu gaat dat allemaal veel beter: als ik onderweg moet laden is dat vrijwel altijd na 300-400km rijden, dus met een warme accu, en meer dan 60% van de stroom komt thuis uit de muur (en wordt netjes afgerekend).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• S913

S913

Abusus non tollit usum

RandomNick schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Het lukt mij prima om per 1 km te verstellen, zowel omhoog als omlaag. Kwestie van een beetje oefenen en de haptische toetsen leren kennen. Heb de auto < 3 maanden. Misschien in de eerste week weleens per ongeluk 10 gedaan, daarna eigenlijk niet meer.
Ik oefende me te pletter, maar dat steeds 10km harder, 10 km zachter, 10 km harder etc werd niet zo gewaardeerd op de A2 O-)

Maar misschien zijn de haptische knoppen nog wat nieuw en stroef en zal ik het blijven proberen. Op dit moment kan ik hem zo kort aantikken als ik wil, maar soms is het +1 en soms is het +10.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13-01 20:19
[...]

Zie hier de laadcurves per type:

https://evkx.net/models/volkswagen/id.7

Ik heb bewust voor de S gekozen omdat ik ook veel cross-country moet rijden en ook nog een caravan wil trekken - mijn les van mijn eerste ev is dat er drie zaken zijn waar je niet op moet willen bezuinigen: range (en dus batt pack), snelladen (hoe sneller hoe beter) en travel assist - waarbij stuur en stoelverwarming vooral in de winter voor mij ook bijna een must - have is.

[ Voor 35% gewijzigd door raised op 13-01-2026 18:39 ]

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08

Tarin

Just plain weird.

S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Ik oefende me te pletter, maar dat steeds 10km harder, 10 km zachter, 10 km harder etc werd niet zo gewaardeerd op de A2 O-)

Maar misschien zijn de haptische knoppen nog wat nieuw en stroef en zal ik het blijven proberen. Op dit moment kan ik hem zo kort aantikken als ik wil, maar soms is het +1 en soms is het +10.
Het is volgens mij niet kort/lang, maar een kwestie van zacht/harder drukken.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• RandomNick
S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Je moet zacht drukken. Even zacht ingedrukt houden werkt ook. Dan blijft hij op of aftellen tot je loslaat. Net nog even geprobeerd maar werkt echt perfect hier. Van 80 naar 100 en terug zonder fouten.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Hmm, zal morgen nog eens proberen, maar hard/zacht, kort/lang, volgens mij heb ik alles geprobeerd.

~ H.P. Lovecraft

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13-01 20:19
Grappig. Ik doe swipen voor 10 erbij en eraf, en drukken voor per km.

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
De ID.7 is nu de bestverkochte EV van VW. 💪🏼

https://www.autoblog.nl/n...ev-van-volkswagen-7202306

Catch my drift?

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:10

Ben ik de enige?
Zeker niet, deze toetsen zijn niet de gebruikers vriendelijkste.
Je moet beheerst drukken. Ik probeer zoveel mogelijk de uiteinden van de toetsen te gebruiken, dan lukt het bij mij het beste, maar soms gaat ie idd ook bij mij naar het volgende 10-tal ipv 1 omhoog.
Als je dan licht gefrustreerd probeert te corrigeren, dan vliegen de 10tallen helemaal alle kanten op. Geweldig, tijdens traject controles. Ook leuk, omdat je naar de teller kijkt om te zien wat de snelheid nu is (jaja, HUD, ik weet het) krijg je als bonus de melding dat je op de weg moet letten. Wil het ID-tje misschien wat klapjes?

De truc om dan eerst weer de juiste snelheid te rijden en dan de ACC weer te activeren gebruik ik ook (te) regelmatig.
Dit soort knoppen zijn meer geschikt voor m'n kinderen dan voor El Lompo. Maar ik wist waarin ik begon,

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RandomNick
Het valt me op dat de parkeersensoren aan de voorkant onbetrouwbaar zijn en laat inschakelen, soms zelfs te laat. Gisterenavond weer zo'n gevalletje. Ik rij het parkeervak in, en denk op een gegeven moment, 'nu moeten de sensoren toch wel inschakelen'. Maar nee, niks. Klein stukje verder dan nog. Nog steeds niks. Dus auto op de rem en maar even zelf de parkeercamera inschakelen. Dan meteen na deze actie een doorlopende piep. Maar toen stond ik dus al zo. Dit is overigens mijn ervaring bij de laatste 3 VAG voertuigen die ik heb gehad.

Kleine waarschuwing aan mensen die geen VAG gewend zijn: vertrouw niet blindelings op de sensoren aan de voorkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj6EpH19lEgPSLUdaw7qg1EaMRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZ2Q1S0Hz5dCKH8381eQfWhJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door RandomNick op 14-01-2026 07:59 . Reden: Beter leesbaar gemaakt :-) ]

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:40
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:18:
Het valt me op dat de parkeersensoren aan de voorkant onbetrouwbaar zijn en laat inschakelen, soms zelfs te laat. Gisterenavond weer zo'n gevalletje. Ik rij het parkeervak in, en denk op een gegeven moment, 'nu moeten de sensoren toch wel inschakelen'. Maar nee, niks. Klein stukje verder dan nog. Nog steeds niks. Dus auto op de rem en maar even zelf de parkeercamera inschakelen. Dan meteen na deze actie een doorlopende piep. Maar toen stond ik dus al zo. Dit is overigens mijn ervaring bij de laatste 3 VAG voertuigen die ik heb gehad.

Kleine waarschuwing aan mensen die geen VAG gewend zijn: vertrouw niet blindelings op de sensoren aan de voorkant.
[Afbeelding]
Morgen, is dit juist ingesteld in de auto? Als het in het menu niet aan staat werkt het niet automatisch. Kwam ik het laatst ook achter

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:10
Bramji 117 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Morgen, is dit juist ingesteld in de auto? Als het in het menu niet aan staat werkt het niet automatisch. Kwam ik het laatst ook achter
Zou idd een instelling kunnen zijn, ik heb het nog niet zo ervaren.
Nu las ik wel een kleine pauze in, aangezien het even duurt voordat het ultrasone veld is opgebouwd.
Het valt me ook op dat de camera's wat lag hebben. Wat ze weergeven is niet helemaal de actuele situatie.
Als je op je plekje staat (fileparkeren met auto voor en achter) en je trapt op de rem dan beweegt het beeld op het scherm nog even. De auto ff in een parkeerkom rammen, dat doe ik bij de VW niet.

Weet iemand toevallig hoe je de sproeier van de camera achter activeert?
Er lijkt althans een sproeiertje te zitten

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:01
Om snelheid tussen de 10km aan te passen, swipe omhoog of omlaag met 10km en druk op set als hij op de gewenste snelheid staat. Scheelt irritatie met per km klikken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inter18 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ja zeker, de knop van de sproeier van je achterruit. Misschien doet ie het alleen als je in de 'parkeerstand' (dus met de camera's aan in de achteruit) staat, dat weet ik eigenlijk niet zeker.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Surfroy01
Hard doorduwen met knopje om wisser aan te zetten dan sproeit ie je achterruit, zet je daarbij de rijstand in R dan sproeit ook de achteruitrij camera mee.

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Eens, ook geen moeite (meer) mee. Je kan de plus en min van de travel assist inderdaad vrij makkelijk +1 of -1 doen. Als je erop drukt en daarna doordrukt, voel je ook twee keer een klik (de haptische feedback). Als je dat een paar keer doet, merk je het verschil wel. De eerste klik is delta 1, de tweede klik (dus doordrukken) is delta 10. Dus niet doordrukken maar weer even loslaten.

Maar voor delta 10 gebruik ik meestal swipen over de toetsen, zoals hierboven ook al genoemd.

• JanHenk
  • Niet online

[Afbeelding]
Geen schade en een schone auto, eind goed al goed :+

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Ja zeker, de knop van de sproeier van je achterruit. Misschien doet ie het alleen als je in de 'parkeerstand' (dus met de camera's aan in de achteruit) staat, dat weet ik eigenlijk niet zeker.
Hij neemt 'm voor mijn gevoel altijd mee dus ook als je met 100 km/u rijdt en de achterruit sproeit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Hij neemt 'm voor mijn gevoel altijd mee dus ook als je met 100 km/u rijdt en de achterruit sproeit.
Ik dacht het ook hoor, maar ik heb het niet kunnen controleren. En de handleiding zegt er niets over, behalve dat het reinigingssysteem tegelijk werkt met de "wis-wasautomaat" van de achterruitenwisser. Dat lijkt erop te duiden dat ie hem altijd mee neemt, omdat er geen andere voorwaarden zijn genoemd.

Moeten we eens achter elkaar aan rijden om het te checken :P

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Wat scoren jullie allemaal nette verbruiken, ik zit op nét iets meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5qKXXWSjNKXv1ALoCITn4tNLdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EY1lLiNFTH8fJKPl7uqZz36s.jpg?f=user_large

:+ Dit was een halfuur alleen maar bergop rijden bij -17. Op de terugweg zat ik op -3.5kWh/100km, stukje vriendelijker :)

Afgelopen week naar Oostenrijk geweest met mijn Pro Limited Edition. Beviel eigenlijk prima, behalve dat - ook bij mij - de laadpoort dichtvroor op de terugweg. Sta je dan bij de snellader... Na een paar keer drukken en de auto ont- en vergrendelen ging hij weer open. Gelukkig maar.

1000km gedaan met drie laadstops. Buitentemperatuur schommelde tussen de -4 en 0 graden, het verbruik kwam over de gehele trip uit over 21.4kWh/100km. Overal 'gewoon' aan de snelheidslimiet gehouden, behalve op de onbeperkte stukken, daar ging hij gewoon op 130 op de cruise.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DA2Qnlxn6eznLgR0irAbTON0rQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rjF6GCSWkGuKPjHzaQVLBjWJ.jpg?f=user_large

Op zo'n langere trip hoef je eigenlijk zelden op de auto te wachten. Even naar het toilet, wat drinken, en de auto zit al weer vol genoeg om door te gaan. Ik gok dat ik 1 tot 1.5 uur langer onderweg ben geweest dan met mijn diesel vorig jaar op hetzelfde traject. Kwam nu wel wat uitgeruster aan :)

Paar puntjes die me opvielen:

1. De veiligheidssensoren vallen vrij snel uit, ook bij lichte tot matige sneeuwval.
2. RWD in combinatie met sneeuw is leuk ;)
3. De all-seasons (Conti AllSeasonContact 2) doen niet onder voor de Vredestein Snowtracs die ik onder m'n Volvo had
4. Als je een Ionity abbo afsluit (tip, laden voor maar €0,39 per kWh) loont het om de drukte bij de snellader even te checken. Kwam bij een Ionity station aan waar alles bezet was en twee mensen aan het wachten waren. Doorgereden naar de volgende (30km verderop) en daar was ik de enige :')
5. De ruitenwisserbladen zijn _ruk_ Met een beetje zout erop blijven ze piepen. Enorm aan lopen ergeren. Die ga ik vervangen.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:40

Crusader

Arc Nature

Ik lees veel klachten over de ruitenwisserbladen. Toen ik voor het eerst in de regen reed viel mij juist de serene rust op van de ruitenwissers, nul geluid en zeer goede werking. Zou mijn dealer dan zelf de wisserbladen al vervangen hebben door iets beters vraag ik me dan af...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

Lancer

What the......

Inter18 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Als je de auto in achterruit zet, of de camera aan de achterkant activeert, dan zit er links onderin het camerascherm (in het camerabeeldveld) een button waarmee je de sproeier van de camera kan activeren.

Heel relevant als je een sedan heb; zonder ruitenwisser aan de achterkant.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:17
Na dik een half jaar wachten mag ik 'm morgen op gaan halen! Kan niet wachten.

Dealer heeft 'm wel vast op winterbanden gezet (dacht dat lease standaard op zomers kwam en dat je dan zelf moest gaan wisselen) dus dat valt me alles mee.

De afgelopen weken zie ik een stuk meer ID7's rijden trouwens (regio Rotterdam) dan de maanden ervoor. Iedere keer zie ik andere kleuren en denk ik 'shit die had ik moeten doen', maar de oude vertrouwde aquamarine blue zal ook niet teleurstellen.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29
Crusader schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:34:
Ik lees veel klachten over de ruitenwisserbladen. Toen ik voor het eerst in de regen reed viel mij juist de serene rust op van de ruitenwissers, nul geluid en zeer goede werking. Zou mijn dealer dan zelf de wisserbladen al vervangen hebben door iets beters vraag ik me dan af...
Ik vermoed dat ze met verschillende wissers werken (of dat er goede en slechte batches zijn). De mijne waren ook bar slecht en heb ze bij de dealer laten vervangen. Deze zijn plots een stuk beter.

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:55
Zo, terug van een retourtje zuid Italië. Paar snelle stats:
- 4455 km
- ~965kWh (volgens de laders)
- gemiddelde van 21,6 kWh/100km
- totale kosten op ca €435 --> 9,8 c/km
- WeCharge laadabbo (met plug&charge)
- Tourer pro, 19inch wintersloffen

Wat viel me op:
De wagen laad idd echt rammend snel. Perfect. Heb bij 1 lader zelfs 189kw gezien (pic or it didn't happen? Dan is het niet gebeurd, was te laat om de foto te maken haha). Doordat we reisden met baby en hond waren de laadstops elke 2-2,5 uur ook echt wel nodig, maar dan was de wagen vaak ook weer tussen de 5 en 25%. We hebben niet de optimale laad-reis strategie aangehouden, vaak waren wij langzamer dan de auto. Het voorverwarmen van de accu ging dus ook perfect. Alleen irritant dat je regelmatig opnieuw ionity moet inplannen omdat ie je via een duurdere lader stuurde.

Plug&charge heb ik mixed feelings over. Ja, het werkt heel chill, maar tegelijkertijd duurt het lang voordat ie start met laden. Even lang als met pas though, maar die vind ik ook altijd traag. Voelt zo jaren 2000. Overigens was het niet nodig om sneller te koppelen en laden te starten, dus daarom ook de mixed feelings :p.

Halverwege de trip kreeg ik ineens de mogelijkheid om te upgraden naar 5.6. Helaas kwam het toen niet uit om de update te starten, net als in de dagen erna waardoor de update weer is ingetrokken? Iemand hier ervaring mee?

Om de hond uit de bagage te houden en de bagage uit de hond te houden stond de guardsmann boot divider in het midden. Voor de mensen die die ook hebben: wat is jullie ervaring met de zijwaartse stabiliteit? Ik vond die persoonlijk wel wat ondermaats. Iemand die dit niet heeft en evt wat tips heeft om het beter te bevestigen?

De meeste italiaanse steden en dorpjes zijn niet helemaal gebouwd op dit formaat auto. Het is vrij krap parkeren. De wendbaarheid is dat wel ook echt key, blij dat ik geen gtx heb })

Zuid Italie is dun bezaaid qua Ionity (mijn voorkeur gezien de 47c/kwh vs 75+ c/kwh bij alle andere aanbieders). Kostte iets meer planning dan verwacht.

Verbruik viel me wat tegen. TA overal op 110-120 op de heenweg, terugweg op 120-130 (of lager bij lagere max snelheid). Ik had waardes verwacht rond de 20kwh/100km, niet 21,6. Steekt mekaar niet veel, maar toch bijna 10%. Moet ik zeggen dat 300/400km adriatische kust met windkracht 6 tegen niet per se bueno is voor je verbruik :9 .

Qua comfort was het echt perfect verder. Heel blij dat ik voor de pro ben gegaan ipv de reguliere limited edition, die stoelen zijn echt perfect. Alleen aan het einde van de terugreis (1 dag 1350km, 1 dag 650 km) had ik een klein beetje last van mn rug, verder 0,0 problemen. Man, in mn id3 (meest cheapo editie) kon ik al last van mn rug krijgen na 125km... Ja, die stoelen, massagestand aan, TA aan, handje aan het stuur en heerlijk relaxed sturen. Perfect. Zelfs het Italiaanse rijgedrag maakt je dan de pis niet lauw.

Over het Italiaanse rijgedrag gesproken: ik las dat italianen die met een grote P achter de ruit rijden rijles krijg van pap/mam/oom/kennis met een rijbewijs. Nu ik dat zo weet snap ik ook wel waarom het verkeer daar zo chaotisch kan zijn :D

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:25

resusaapje

h less

Knul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:23:
Wat scoren jullie allemaal nette verbruiken, ik zit op nét iets meer:
Jeetje, dan doe zelfs ik het beter! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxVJFXpPawCwVG0gCelc0Lp6LRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2713FUEf56UYyruBHR7UVOuQ.jpg?f=fotoalbum_large

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• RandomNick
Crusader schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:34:
Ik dacht bij die van mij eerst ook dat ze stil waren. Dat zijn ze in principe ook, maar als er doorlopend regen valt en je bent langer dan 15-20 min. aan het rijden dan beginnen ze wel wat geluid te maken. Voor mij komt dit niet zovaak voor dat ik nu de neiging voel om ze te gaan vervangen, maar wellicht als je een paar keer wat langer in flinke regen rijdt dat je het snel zat bent.

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:01
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Ik dacht bij die van mij eerst ook dat ze stil waren. Dat zijn ze in principe ook, maar als er doorlopend regen valt en je bent langer dan 15-20 aan het rijden dan beginnen ze wel wat geluid te maken. Voor mij komt dit niet zovaal voor dat ik nu de neiging voel om ze te gaan vervangen, maar wellicht als je een paar keer wat langer in flinke regen rijdt dat je het snel zat bent.
Hier hetzelfde. In het begin waren ze goed maar nu na 8 maanden stuiteren ze flink bij weinig regen. Ga ze dus ook (laten) vervangen want het wordt niet beter. Zal eens kijken welk merk ik er op heb zitten en het hier delen.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-01 17:43
Ze vielen bij mij gigantisch tegen ja. Als het een 'beetje' regende (dus een vochtige ruit, niet kletsnat) dan hoorde ik alleen maar, groooonk, grooooonk. Dus zelf vervangen door passende Bosch exemplaren. Fluisterstil. Ik heb er verder geen punt van gemaakt maar toch belachelijk dat VW deze rommel installeert.

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
Gisteren een testrit gedaan in de ID7, wat een heerlijke auto!

Wat me wel opvalt is dat er veel reflectie aanwezig is in de voorruit. Is dit een "issue" van de ID7 of heeft het met het HUD systeem te maken?

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-01 17:43
ptjuh89 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:04:
Gisteren een testrit gedaan in de ID7, wat een heerlijke auto!

Wat me wel opvalt is dat er veel reflectie is in de voorruit. Is dit een "issue" van de ID7 of heeft het met het HUD systeem te maken?
In bepaalde situaties kan er wel veel reflectie zijn ja, met name bij felle zon. Het heeft volgens mij wel deels met het dashboard/de HUD te maken. Ik heb er niet super vaak last van maar het komt wel voor.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb weer twee leuke problemen ..
Ghost touches bij het aanpassen van de snelheid van de TA/ACC. In onderstaande video pas ik de snelheid alleen aan naar beneden ik raak de knoppen dus niet aan als mijn vinger weer omhoog gaat, dat is niet echt goed te zien op de video. Daarbij zie je de snelheid ook random 10km/u omhoog gaan een seconde ná het aanraken.
En opnieuw de schijnbare condens/vocht problemen met de rechterspiegelcamera die ik vorig jaar ook al had, toen is de binnenunit vervangen á €800 ex. btw. ex. arbeidstarief binnen garantie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5ydpCJEFelUyARi2sZAddAMnIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWbtYcLM8pYjwwJzYUDXcaG8.png?f=fotoalbum_large
Eerdere post: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
En: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Beide toevallig de dag dat ik 's avond ook de auto naar de dealer zou brengen voor de niet werkende massagefunctie in de bestuurdersstoel waar gelukkig inmiddels de backorder onderdelen na 8 weken geleverd zijn.

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:55
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:23:
Ik heb weer twee leuke problemen ..
Ghost touches bij het aanpassen van de snelheid van de TA/ACC. In onderstaande video pas ik de snelheid alleen aan naar beneden ik raak de knoppen dus niet aan als mijn vinger weer omhoog gaat, dat is niet echt goed te zien op de video. Daarbij zie je de snelheid ook random 10km/u omhoog gaan een seconde ná het aanraken.
Voor mij een bekend probleem, in mn huidige maar ook vorige id ook last van. Ff uit en aan zetten en het is vaak gefixt. Maakt niet dat het strontvervelend is. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om het bij de dealer te melden :F

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:34

[Afbeelding]
Mijn ervaring met parkeersensoren is dat ze lang niet meer zo goed werken als bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Met mijn Tesla Model Y uit 2022 (met parkeersensoren) had ik ruim 3,5 jaar geleden bijna een muur geraakt. Een muur van beton, aldus de auto zat er nog genoeg ruimte en in de werkelijkheid paste er wellicht net een vinger tussen.

Onze Hyundai Inster heeft ook geen fijne parkeersensoren. Vaak slaan ze zelfs niet eens aan bij het naderen van een object.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 14-01-2026 12:39 ]

• DaMenaz
Het valt me op dat de parkeersensoren aan de voorkant onbetrouwbaar zijn en laat inschakelen, soms zelfs te laat.
Ik (N=1) herken dit gedrag niet. Zelfs in de file activeren ze als ik te dicht op een andere auto sta. Ze doen eigenlijk altijd hun werk goed als het verwacht wordt en soms dus zelfs als het niet verwacht wordt bij mij.
Ook nog nergens tegenaan gezeten met parkeren.

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik (N=1) herken dit gedrag niet. Zelfs in de file activeren ze als ik te dicht op een andere auto sta. Ze doen eigenlijk altijd hun werk goed als het verwacht wordt en soms dus zelfs als het niet verwacht wordt bij mij.
N=2, zowel voor als achter werkt het uitstekend tot perfect. Krijg eerder false positives op struiken achter/voor een parkeervak dan geen melding.

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
[...]

N=2, zowel voor als achter werkt het uitstekend tot perfect. Krijg eerder false positives op struiken achter/voor een parkeervak dan geen melding.
idem, voeg daar ook stoepranden aan toe ;)

• resusaapje

resusaapje

h less

funkiej schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:04:
[...]

idem, voeg daar ook stoepranden aan toe ;)
Idem, voeg daar ook de straat aan toe, als je inparkeert via een afwatergootje :F

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Surfroy01
Ruitenwissers deden het 14Kkm goed nu beginnen ze te schrapen.......... maar vervangen door Bosch, iemand ervaring met Ayvans mbt laten vervangen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:42:
Ruitenwissers deden het 14Kkm goed nu beginnen ze te schrapen.......... maar vervangen door Bosch, iemand ervaring met Ayvans mbt laten vervangen?
Die van mij gaan ze via VWFPS ook gewoon vervangen na 20k km en 14 mnd. Geef gewoon aan dat je er problemen mee krijgt; geluid, slecht wissen, dat is ook niet onrealistisch na pak en beet een jaar gebruik.

• stanny
  • Niet online
resusaapje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Idem, voeg daar ook de straat aan toe, als je inparkeert via een afwatergootje :F
Of zelfs wat hoog gras :+

• Surfroy01
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Die van mij gaan ze via VWFPS ook gewoon vervangen na 20k km en 14 mnd. Geef gewoon aan dat je er problemen mee krijgt; geluid, slecht wissen, dat is ook niet onrealistisch na pak en beet een jaar gebruik.
Ik heb de auto 4 maanden............ maar wel 14Kkm.

• Brutale Aap
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 13:53
Surfroy01 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Laat ze met vestiging Poeldijk contact opnemen. Daar is het mij verteld vanwege productiefout.
Heb even gebeld met Kwikfit Poeldijk. Eerste persoon wist van niks, tweede had idd onlangs Scorpions voor Conti's verwisseld maar wist niks van een produtiefout of iets dergelijks. Oorzaak onbekend, iets met combinatie van auto en banden. Hij verwees me door naar LM als ik de banden vervangen wil hebben.

• Surfroy01
Brutale Aap schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Heb even gebeld met Kwikfit Poeldijk. Eerste persoon wist van niks, tweede had idd onlangs Scorpions voor Conti's verwisseld maar wist niks van een produtiefout of iets dergelijks. Oorzaak onbekend, iets met combinatie van auto en banden. Hij verwees me door naar LM als ik de banden vervangen wil hebben.
Tsjonge jonge wat een eikels..............

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:52:
[...]

V.d. week als het regent een keer een filmpje maken dat ze strepen en geluid maken. Je LM mailen en vragen of dit opgelost kan worden door ze te vervangen bij de dealer of je dealer mailen en vragen of ze dit kunnen vervangen in samenspraak met de LM.
Weekje wachten en dan hoor je het wel, als het een negatief resultaat is, pick your battles ..

• BBx92
Of complete paniek bij een smal parkeerpoortje.

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:56
Zomaar even de schaamteloze vraag die misschien bij ieder daagt. (Tip!: misschien leuk voor in de start post)

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX (nu 30.000 op de tellert), zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.
Mijn huidige banden zijn:
Voor: Continental EcoContact 7S 235/40/21
Achter: Continental EcoContact 7S 265/40/21
Volgens mij zijn dit de standaard fabrieksbanden, dus mijn vermoeden geeft aan dat dit altijd wel beter kan.

Nu rest mijn vraag, wat is nu een goede zomerband voor een zware (semi-dynamische) EV. Ik zou graag een zuinige maar toch lekkere band willen onder mijn auto.
Mijn bedoeling van deze post is navraag doen wat jullie zouden kiezen (of hebben) onder de ID7 Tourer.
Ik ben een priverijder, dus ben niet gebonden aan budgetten van leasemaatschappijen.

• resusaapje

resusaapje

h less

[...]

Ik heb de auto 4 maanden............ maar wel 14Mm.
Fixed that for you ;)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
[...]

Hier ook, slechte wissers van VW original teile…

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Lejavh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:03:
Zomaar even de schaamteloze vraag die misschien bij ieder daagt. (Tip!: misschien leuk voor in de start post)

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX, zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.
Volgens mij zijn dit de standaard fabrieksbanden, dus mijn vermoeden geeft aan dat dit altijd wel beter kan.

Nu rest mijn vraag, wat is nu een goede zomerband voor een zware (semi-dynamische) EV. Ik zou graag een zuinige maar toch lekkere band willen onder mijn auto.
Mijn bedoeling van deze post is navraag doen wat jullie zouden kiezen (of hebben) onder de ID7 Tourer.
Ik ben een priverijder, dus ben niet gebonden aan budgetten van leasemaatschappijen.
My 2 cts, het is het enige materiaal wat jou met de grond verbind dus sowieso een A-merk. Dan zou ik kijken naar online ervaringen (eventueel in DE) bij bijv. de ID4 en ID5 die al wat langer op de markt zijn en waar wel eens wat banden op gewisseld zijn.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de door de fabriek geleverde set.
Ik ben benieuwd, hoeveel kilometer heb jij (of de auto) gereden met die banden?

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:31
Lejavh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:03:

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX, zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.

Wat mis je bij je huidige set?

• DaMenaz
DaMenaz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Nog even het bewijs hoe nauwkeurig de sensoren zijn. 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBbS7mBr47xwIdKly_F6-xVJ8cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnifcjd4s2DmystSbsArvjON.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Lancer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Als je de auto in achterruit zet, of de camera aan de achterkant activeert, dan zit er links onderin het camerascherm (in het camerabeeldveld) een button waarmee je de sproeier van de camera kan activeren.

Heel relevant als je een sedan heb; zonder ruitenwisser aan de achterkant.
Fotootje? Hier staat mijn auto in R (zie achteruitrijlicht-reflectie op m'n huis) , camera aan op achter, maar geen knop? Of is die button er misschien allee voor sedan's? Of kijk ik scheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1evMKofd8ZIlZ70UMGv65MzWR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ja0YJ5D9SKuP3C0GFnB3qgTL.png?f=fotoalbum_large

~ H.P. Lovecraft

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
S913 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Fotootje? Hier staat mijn auto in R (zie achteruitrijlicht-reflectie op m'n huis) , camera aan op achter, maar geen knop? Of is die button er misschien allee voor sedan's? Of kijk ik scheel.

[Afbeelding]
Die heb ik ook niet, denk dat dat alleen sedans is (die geen achterruitenwisser hebben).
Voor de Tourer is het gewoon achterruitenwisser-knopje aan klikken naar rechts en dan naar rechtsdrukken om te sproeien, met de camera aan zie je ook dat de camera dan gesproeid wordt.

• Puppetmaster
Knul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:23:
behalve dat - ook bij mij - de laadpoort dichtvroor op de terugweg. Sta je dan bij de snellader... Na een paar keer drukken en de auto ont- en vergrendelen ging hij weer open. Gelukkig maar.
Mooi verslag, misstaat (net als van Badeen) ook niet in het lange ritten in Europa topic? :)

Mbt de quote;
Ik ga eind februari ook naar Oostenrijk en overweeg nu serieus deze:
Met 140cm snoer lengte voldoende om vanuit de 12v plug in de achterbak bij de laadpoort te komen toch?
Vanavond eens meten.

[edit]
Deze:
https://www.berger-campin...re-haardroger-12-v-422560
Heeft 180cm snoer!

Je hebt zeker 180cm nodig

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 14-01-2026 21:22 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RandomNick
Puppetmaster schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Mooi verslag, misstaat (net als van Badeen) ook niet in het lange ritten in Europa topic? :)

Mbt de quote;
Ik ga eind februari ook naar Oostenrijk en overweeg nu serieus deze:
https://www.obelink.nl/ha...%20ruimte%20te%20besparen!
Met 140cm snoer lengte voldoende om vanuit de 12v plug in de achterbak bij de laadpoort te komen toch?
Vanavond eens meten.

[edit]
Deze:
https://www.berger-campin...re-haardroger-12-v-422560
Heeft 180cm snoer!
Het lijkt me dat, als je gewoon zorgt dat de contactvlakken van de laadklep en het binnenwerk schoon maar vooral droog zijn, het nooit zodanig kan vastvriezen dat je het niet meer open krijgt.

• Knul
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Het lijkt me dat, als je gewoon zorgt dat de contactvlakken van de laadklep en het binnenwerk schoon maar vooral droog zijn, het nooit zodanig kan vastvriezen dat je het niet meer open krijgt.
Hoe ga je daar 'gewoon' voor zorgen als het regent/sneeuwt en de auto buiten slaapt? :+

@Puppetmaster met wat drukken gaat de laadklep uiteindelijk wel los. Volgens mij zit er ook wel ergens een handmatige ontgrendeling.

Weet je wat ik ook irritant vindt? Dat ik voor de (nota bene online) handleiding mijn chassisnummer moet invoeren. Laat mij dat ding gewoon lekker downloaden of - nog beter - geef gewoon een fysiek boek...

• RandomNick
Knul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Hoe ga je daar 'gewoon' voor zorgen als het regent/sneeuwt en de auto buiten slaapt? :+

@Puppetmaster met wat drukken gaat de laadklep uiteindelijk wel los. Volgens mij zit er ook wel ergens een handmatige ontgrendeling.

Weet je wat ik ook irritant vindt? Dat ik voor de (nota bene online) handleiding mijn chassisnummer moet invoeren. Laat mij dat ding gewoon lekker downloaden of - nog beter - geef gewoon een fysiek boek...
Volgens mij was het omschreven probleem dat de laadklep vastvroor onderweg. Als jij zorgt dat voordat je hem dichtklapt de sneeuwrommel en het vocht eruit is dan krijg je geen probleem. In stapjes (na de laadste laadsessie op je locatie):
- zorg voor een doekje achterin de auto
- reinig en droog de laapklep na een laadsessie
- hetzelfde met het binnenwerk
- sluit de droge laadklep
- vertrek op je terugreis en enjoy :-)

• Knul
@RandomNick ja of, gek idee, Volkswagen ontwerpt het zodanig dat dit niet gebeurd :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Volgens mij was het omschreven probleem dat de laadklep vastvroor onderweg. Als jij zorgt dat voordat je hem dichtklapt de sneeuwrommel en het vocht eruit is dan krijg je geen probleem. In stapjes (na de laadste laadsessie op je locatie):
- zorg voor een doekje achterin de auto
- reinig en droog de laapklep na een laadsessie
- hetzelfde met het binnenwerk
- sluit de droge laadklep
- vertrek op je terugreis en enjoy :-)
Behalve dat wanneer ik de auto was, het onder de laadklep ook gewoon nat wordt. Die sluit niet 100% tegen water, wat ook niet hoeft, maar water in het randje onderin tref ik vaker aan. Niet voor niets zit daar ook een ontwateringsgaatje.

Maar in het verleden had VW/VAG opties voor kleine winterpakketten (accessoires) voor de laadpoort juist zodat je daar geen problemen mee kreeg, dat mist bij de ID.7 volledig, dat was overigens om te laden in winterweer en voorkomt nog steeds het probleem van een bevroren (in gesloten stand) laadpoort.

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:56
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:36:
[...]

My 2 cts, het is het enige materiaal wat jou met de grond verbind dus sowieso een A-merk. Dan zou ik kijken naar online ervaringen (eventueel in DE) bij bijv. de ID4 en ID5 die al wat langer op de markt zijn en waar wel eens wat banden op gewisseld zijn.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de door de fabriek geleverde set.
Ik ben benieuwd, hoeveel kilometer heb jij (of de auto) gereden met die banden?
Ongeveer 30.000km, en gewoon tevreden hoor. Alleen het is best weer een investering en ik betaal liever wat meer voor wat beter. Het geld maakt me echt niet zo veel uit, want veiligheid (en rijbeleving) is alles.

Heb overigens het aantal kilometers aan de startpost toegevoegd.

• Puppetmaster
[...]
Toen die van mij vastvroor een aantal pagina’s terug, heb ik veel lopen drukken maar ging hij niet open. De handmatige ontgrendeling is ook niet voor het klepje weet ik sindsdien, maar alleen voor de laad kabel. :?
@RandomNick dat was toen in het begin van de vorstperiode, het klepje was daarvoor steeds dicht geweest. Ik had daar dus ook niks aan kunnen voorkomen.
Zoals True ook aangeeft, het klepje sluit niet waterdicht af.

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 14-01-2026 19:13 ]

• JanHenk
  • Niet online
Misschien een tip...

Ik moet het nog kopen, maar ik ben voornemen om een goede ontdooispray in de auto te bewaren.

Je zou zeggen, wat moet je ermee als je kan voorverwarmen.... Maar ik liep bijvoorbeeld ook aan tegen aangevroren sneeuw en ijs op de koplampen en achterlicht-unit. Deze wil je natuurlijk ook schoon maken, want dat worden ze niet vanzelf met de LEDs. En dat plastic krast heel gauw met een krabber, dus dat is ook geen aanrader.

Zo'n ontdooispray zou je waarschijnlijk ook kunnen gebruiken voor de laadpoortklep.

• RandomNick
Puppetmaster schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Toen die van mij vastvroor een aantal pagina’s terug, heb ik veel lopen drukken maar ging hij niet open. De handmatige ontgrendeling is ook niet voor het klepje weet ik sindsdien, maar alleen voor de laad kabel. :?
@RandomNick dat was toen in het begin van de vorstperiode, het klepje was daarvoor steeds dicht geweest. Ik had daar dus ook niks aan kunnen voorkomen.
Zoals True ook aangeeft, het klepje sluit niet waterdicht af.
Ok, dank voor de info. Beetje brak ontwerp in elk geval 😒

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Lejavh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Ongeveer 30.000km, en gewoon tevreden hoor. Alleen het is best weer een investering en ik betaal liever wat meer voor wat beter. Het geld maakt me echt niet zo veel uit, want veiligheid (en rijbeleving) is alles.

Heb overigens het aantal kilometers aan de startpost toegevoegd.
30k en nieuwe banden >:) kan natuurlijk aan je rechtervoet liggen, maar persoonlijk zal ik eens kijken of er een band is die wat minder slijtgevoelig is en wat meer kilometers kan maken.

• Puppetmaster
JanHenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:22:
Misschien een tip...

Ik moet het nog kopen, maar ik ben voornemen om een goede ontdooispray in de auto te bewaren.
Dat is ook wel een goede! :)
Ik heb net gemeten, en je moet wel die met 180cm snoer hebben!
Zal m’n vorige post ff aanpassen. :)

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:43
[...]

Heel irritant, elke keer weer... 8)7

• DaMenaz
Volg de link in de openingspost en dan is de VIN al ingevuld. 👍

Catch my drift?

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 23:43
[b]Badeen in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Om de hond uit de bagage te houden en de bagage uit de hond te houden stond de guardsmann boot divider in het midden. Voor de mensen die die ook hebben: wat is jullie ervaring met de zijwaartse stabiliteit? Ik vond die persoonlijk wel wat ondermaats. Iemand die dit niet heeft en evt wat tips heeft om het beter te bevestigen?
De divider staat bij mij met de twee uitdraaibare voetensteunen op een rubber mat, laagste stand, en stevig geklemd tegen het dak. Tot nu toe geen problemen met verschuiven.

• Surfroy01
JanHenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:22:
Misschien een tip...

Je zou zeggen, wat moet je ermee als je kan voorverwarmen.... Maar ik liep bijvoorbeeld ook aan tegen aangevroren sneeuw en ijs op de koplampen en achterlicht-unit. Deze wil je natuurlijk ook schoon maken, want dat worden ze niet vanzelf met de LEDs. En dat plastic krast heel gauw met een krabber, dus dat is ook geen aanrader.

Zo'n ontdooispray zou je waarschijnlijk ook kunnen gebruiken voor de laadpoortklep.
Lekker goedje........
H225: Licht ontvlambare vloeistof en damp.
H319: Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
H336: Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.

Voor onze zakelijke auto's mogen we daarom absoluut geen enkel chemisch de-icer gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Surfroy01 op 15-01-2026 08:07 ]

• Surfroy01
Wat was er mis dan?

• JanHenk
  • Niet online
Surfroy01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Lekker goedje........
H225: Licht ontvlambare vloeistof en damp.
H319: Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
H336: Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.

Voor onze zakelijke auto's mogen we daarom absoluut geen enkel chemisch de-icer gebruiken.
Ontdooispray is hoofdzakelijk alcohol volgens mij. Je moet het natuurlijk niet inhaleren of in je ogen sprayen :+

Wat voor kwaad kan het op je auto? Volgens mij is het gewoon veilig te gebruiken. Dus ik snap dat verbod ook niet direct.

• Surfroy01
JanHenk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Ontdooispray is hoofdzakelijk alcohol volgens mij. Je moet het natuurlijk niet inhaleren of in je ogen sprayen :+

Wat voor kwaad kan het op je auto? Volgens mij is het gewoon veilig te gebruiken. Dus ik snap dat verbod ook niet direct.
Verbod dat het gevaarlijk voor je gezondheid is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:59
JanHenk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Alcohol kan rubber beschadigen, lijkt me niet zo goed voor dichtingen of ruitenwissers.

• BBx92
Meeste sprays zijn simpelweg een combi van alcohol (verlaagt vriespunt) en glycerol (beschermd rubber), verdund in water. Niks spannends of gevaarlijks.

Terug naar onze ID.7's?

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Je kan aan de rechterkant toch ook gewoon op Model zoeken? En dan kom je er ook:

Tourer
Sedan

~ H.P. Lovecraft

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1rgetalwprYHzQ4f39X4y2goiU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hEA2QizxNBCM4NX0gl7ugV2Y.png?f=user_large

Wat geeft het controlelampje op de sleutel (nr. 4 hierboven) aan?

• DaMenaz
Het controlelampje (de kleine rode LED) op de sleutel van een Volkswagen ID.7 heeft verschillende functies die je vertellen wat de status is van de sleutel en de communicatie met de auto:

1. Bevestiging van actie
Wanneer je op een knop drukt (vergrendelen, ontgrendelen of de achterklep), knippert het lampje kort één keer. Dit geeft aan dat de sleutel het signaal succesvol heeft verzonden.

2. Beweging en "Waken" (Keyless Access)
De sleutel van de ID.7 is uitgerust met een bewegingssensor. Dit is een beveiliging tegen diefstal via 'relay attacks' (waarbij het signaal wordt verlengd).

Knipperen bij beweging: Als je de sleutel oppakt of ermee loopt, kan het rode lampje af en toe knipperen. Dit betekent dat de sleutel "wakker" is en actief zoekt naar de auto om de Keyless Access (openen zonder de sleutel aan te raken) mogelijk te maken.

Slaapstand: Als de sleutel een tijdje stilligt, gaat hij in de slaapstand en stopt het knipperen. Op dat moment zendt hij geen signaal meer uit en kan de auto niet geopend worden via Keyless Access totdat de sleutel weer bewogen wordt.

3. Batterijstatus
Zwakker lampje of geen licht: Als het lampje erg zwak brandt of helemaal niet meer oplicht wanneer je op een knop drukt, is de batterij (meestal een CR2032) bijna leeg of leeg.

Dashboard-melding: In de ID.7 krijg je meestal ook een melding op het display in de auto ("Vervang batterij van autosleutel") nog voordat de sleutel volledig stopt met werken.

4. Waarschuwing (bij vergrendelen)
Bij sommige ID-modellen kan het lampje op de sleutel ook aangeven of de auto goed is afgesloten. Als het lampje blijft knipperen nadat je hebt vergrendeld, kan dit betekenen dat er nog een raam openstaat of dat een van de deuren niet goed in het slot valt.

Aldus Gemini, die het sneller kan verwoorden dan ik.

Catch my drift?

• Lancer

Lancer

What the......

RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ok, dank voor de info. Beetje brak ontwerp in elk geval 😒
Tsja, mijn Volvo vroor ook gewoon dicht. Trouwens ook met ICE heb ik dit gehad. Ik weet nog dat ik op het tankstation het water uit de wasemmer over de tankklep stond uit te gieten om hem open te krijgen. Met een EV kom je deze wat vaker tegen, omdat je het klepje vaker open wilt hebben. Zo goed mogelijk schoon houden is de enige optie denk ik.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:08
Is het iemand gelukt om de hoofdsteun van de bijrijder te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6liTZGYe8w1AxRBuitpbnlRG3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2U9GjnXKyDBsI7XzXSTJ06G.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding is het de ring naar beneden drukken en je tilt zo de hoofdsteun eruit, maar ik krijg het echt niet voor elkaar?

• DaMenaz
mark322 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:42:
Is het iemand gelukt om de hoofdsteun van de bijrijder te verwijderen?
Ja, beste even zoeken op "hoofdsteun" in dit topic.

O.a,: leonr in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Catch my drift?

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:08
DaMenaz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Ja, beste even zoeken op "hoofdsteun" in dit topic.

O.a,: leonr in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Dankje! Net gelukt. Moest lomper zijn dan ik op voorhand dacht, en inderdaad met de knieën op de voorstoel. Maar het is gelukt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZjLKe-6GFdxgDYhbxQ6__cwPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oeHlf3zZ32Dz0YCUbfztNqZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door mark322 op 15-01-2026 14:28 ]

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:19
Nadat de beslissing na een testrit in september al was gevallen, nu eindelijk officieel de bestelling kunnen doorgeven.
Pas 14 mei mag ik de wagen in gebruik nemen (afloop huidige lease).

Mijn huidige wagen (DS4 hybride) was op alle vlakken een shot in de roos, ik ben zeer benieuwd naar de ID7, maar de testrit en de vele positieve verhalen hier doen me er niet echt aan twijfelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/966v4omx8uoPIdKkcDPMCC3HLfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjLvAv1qGj54U4bA6fqDPOUY.png?f=fotoalbum_large

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:17
Ik merk dat ik best wel wat huiverig ben om dynamic light assist te gebruiken. Er wordt (terecht) veel geklaagd over de steeds fellere lampen en het verblindende effect. Heb er zelf ook regelmatig last van.

Wat is de ervaring van mensen die m aan hebben staan langere tijd? Veel gesein van tegenliggers of valt t mee?

• DaMenaz
deter83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:20:
Ik merk dat ik best wel wat huiverig ben om dynamic light assist te gebruiken. Er wordt (terecht) veel geklaagd over de steeds fellere lampen en het verblindende effect. Heb er zelf ook regelmatig last van.

Wat is de ervaring van mensen die m aan hebben staan langere tijd? Veel gesein van tegenliggers of valt t mee?
Ik vind het eigenlijk heel irritant rijden, omdat ik constant bezig ben met kijken of de tegenliggers wel worden gezien (wat niet altijd het geval is, bijvoorbeeld als er een verhoging in de weg is). In Nederland ook niet echt nodig imho. Gebruik het dus nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 15-01-2026 16:25 ]

Catch my drift?

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29
deter83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:20:

Bij mij staat het eigenlijk altijd aan. Het lijkt redelijk goed te werken en ik heb toch nog geen seinende tegenliggers gehad.

• Puppetmaster
Ik denk dat ik het wel gebruik, hij staat op auto.
Een keer tijdens mist was dat best een mooie show?
Ik krijg tnt geen signalen van tegenliggers.
Die zijn mogelijk al murw door alle Tesla’s door de jaren heen. ;)

• Lancer

Lancer

What the......

Net de Diskin folie in de auto gemonteerd. Ben er niet heel positief over. Rechts zat hij strak, boven zit hij strak, onder zat hij strak, maar alleen de linkerbovenhoek niet. Net een afwijking van 0.weining mm waardoor de folie bleef opbollen in die hoek. Gelukkig kun je hem ook weer lostrekken, maar daar heb je dan weer niet genoeg "application fluid voor". Voorzicht met een mesje er een beetje vanaf gehaald. Dan blijkt de folie zeer taai en krijg je een beetje een rafelrand.

Ben benieuwd hoe het er naar een paar dagen uitziet. Zie zomaar gebeuren dat de Diskin niet lang blijft zitten.

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1