Nutterd schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:51:
Hier inmiddels 2 maanden en zo’n 10.000 km verder met de ID.7. De eerste weken waren echt top en ik was behoorlijk enthousiast, maar sinds een week of 2 is het toch wel drama 😅
Een paar van de problemen die ik inmiddels heb gehad:
3x een noodstop uit het niets. Twee keer bij lage snelheid (kan natuurlijk een keer gebeuren, maar hoort wat mij betreft absoluut niet), maar ook 1x op de Duitse Autobahn met zo’n 150 km/u. Als ik niet zelf het gas had ingetrapt, was hij naar mijn gevoel gewoon richting 0 km/u gaan remmen. Maar goed, dat zullen we gelukkig nooit weten… Op een boze Duitser en een behoorlijk vieze onderbroek na ;-) is er gelukkig niets gebeurd.
Al 5x gehad dat het alarm volledig blijft afgaan. Niets lijkt dan te werken en ik krijg de auto ook niet open. Twee keer Volkswagen Service laten komen en uiteraard… zodra ze er zijn, gaat de auto gewoon zonder problemen open. De derde keer heb ik het alarm maar een half uur laten afgaan, ben daarna naar buiten gegaan, één klik op de sleutel en alles werkte weer. 🤦♂️
Af en toe een volledig zwart scherm.
Hij laadt standaard door tot 100%, tenzij ik hem zelf stop.
De verwarming voelt niet goed. Maar als ik zo wat ervaringen lees, is dit blijkbaar de nieuwe manier van verwarmen bij de ID.7?
Camera's doen soms helemaal niets meer.
Stoel gaat niet terug naar de juiste positie bij het wisselen van profiel.
Drive Assist werkt regelmatig niet.
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar dingen…
Maandag gaat hij in ieder geval naar de dealer. Vooral die noodstops en het probleem met het alarm/niet meer in de auto kunnen komen wil ik gewoon opgelost hebben. Ik ga natuurlijk niet iedere paar weken buiten mijn eigen auto staan wachten tot het alarm besluit ermee op te houden. 😅 De buren zullen me daar op den duur ook wat minder aardig om gaan vinden.
Ik verwacht daarom dat ik voorlopig wel even in een huurauto rondrijd. Ik krijg een Volkswagen Tayron mee, dus qua ruimte heb ik in ieder geval niets te klagen. Ik zie wel wanneer ik de ID.7 weer terug krijg.
En dat vind ik misschien nog wel het meest zonde van alles: als hij rijdt, is het echt een geweldige auto. Comfortabel, stil, ruim en gewoon heerlijk om lange afstanden mee te rijden.
Ik had in het begin zelfs een beetje spijt dat ik geen Xpeng kon kiezen. Dat gevoel was na de eerste weken eigenlijk volledig verdwenen… maar inmiddels begint dat gevoel toch weer een beetje terug te komen. 😂
Ben benieuwd of anderen met een ID.7 vergelijkbare problemen herkennen, met name die noodstops en het spontaan afgaan van het alarm.