Dat ligt in principe aan Here, wat vroeger, toen het nog van Nokia was, best heel goed was. Als VW betere kaarten en verkeersinformatie wil, moeten ze ofwel zelf aktie ondernemen om dat wat ze hebben te verbeteren, of de boel bij Google afnemen.
Ik ben het niet eens dat het tegenstrijdig is. De autosoftware is een platform, waar je andere diensten mee kan verkopen. Volkswagen wil juist dat je hun navi gebruikt, omdat ze dan Shell en McDonalds als adverteerder kunnen binden in de navi en abonnementen WeCharge kunnen verkopen, omdat dat is geïntegreerd. Ik heb al 3 jaar die navigatie in de auto, maar gebruik liever Waze/GoogleMaps, want die data is betrouwbaarder. Het klopt bij VW te vaak niet met files en idd wegafsluitingen en zo. Het zou fijn zijn als er informatie over actueel verbruik in Google/Waze zou zitten ivm laadstops, maar he....... dat had ik vroegâh ook niet met een ICE auto.
Maar dat is wat ik bedoel met tegenstrijdig. Mensen gebruiken het VW-navigatiesysteem niet want de kaarten en de verkeersinformatie zijn minder goed dan die van de concurrentie.
Actieradius-informatie delen met Google gaat (nog niet eens van het privacythema gesproken) daar voor VW niks aan verbeteren - het onderliggende probleem van VW is dat hun systeem verouderd/traag (qua informatie en hardware/bediening) is.
Als andere navigatie-aanbieders directe toegang zouden krijgen tot de SoC en andere gegevens die de actieradius beinvloeden, zoals sommigen dat voor ABRP via een bluetooth-dongle of Tronity in hebben gericht, is VW haar laatste troef kwijt.
Wanneer alle data op 1 plek is, bijvoorbeeld ook nog accurate beschikbaarheidsinformatie in de routeplanning opgenomen wordt (de EnBW-app laadt tegenwoordig ook zien hoe lang een laadplek al bezet is zodat je in kan schatten hoe goed de kans is dat hij over 10 minuten vrij is), is er alleen nog een slimme softwarebouwer nodig die dat omzet in een goede routeplanner (dat doet ABRP toch al best goed?).
Overigens navigeer ik uitsluitend via het ingebouwde systeem, alleen als er een verkeersinfarct is zet ik parallel Google Maps aan. Hier in Duitsland werkt het best prima, in ieder geval de afgelopen 35.000km - ik heb denk ik niet meer problemen gehad dan de gemiddelde Android Auto / Carplay-gebruiker - ik ben in die tijd op 4 plekken (waarvan 2 maal wegwerkzaamheden) niet helemaal correct langs de omleiding gestuurd (en daarom gaat heel af en toe Google Maps aan).
Ik ben voor mijn werk regelmatig 200-400km van huis weg, en dan kijk ik vantevoren via ABRP wat handige laadstops zijn. Als we een laadpaal in de carport hebben kunnen installeren wordt dat waarschijnlijk anders, maar ik weet het nog niet. Voor die laadpaal moeten we een stukje openbare stoep open (laten) breken, dus ik ben een beetje bang om offertes aan te vragen, en het zou vooral een investering in comfort zijn (mijn werkgever profiteert er alleen maar van - de stroom is goedkoper en ik hoef minder onder werktijd te laden).
[
Voor 19% gewijzigd door
Tarin op 08-02-2024 17:06
]