Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 32 ... 384 Laatste
Acties:

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 13:49

Flappiewappie

Hier nog meer

Heb nu bijna twee weken de id3 (plus) en ongeveer 1000km op de teller. Kwam van een eGolf af.

Plus punten/Mee vallers:
  • Afwerking is prima, degelijk. Touchbuttons is even wennen, niet prettig in het begin, maar na paar uur kun je alles vinden. Sliders temperatuur en volume prima.
  • Qua omgevingsgeluid ongeveer zelfde als eGolf (stil dus), ook op winterbanden.
  • Zit postitie is erg fijn voor iemand die langer is, vooral gebrek aan midden console is top. Niks in de weg van je knieën.
  • Navigatie/software valt heel erg mee. Grootste nadeel is het gepiep als je je handen niet aan het stuur hebt en de parkeerborden. Maar opzich niks hinderlijk en vaak toch ook wel ergens terecht (dus gewoon irritant omdat het zijn werk doet...)
  • Rij gedrag, gewoon top. Ook drempels etc. prima gevoel bij. Bij de eGolf nog wel eens bijgeluidjes, de id3 echt niet. Ook de draaicirkel, super!
  • Ruimte, binnen ruimte en bagage ruimte echt top.
  • Lichtjes overal, id light voegt echt wat toe, net als de lichtshowtjes bij van slot en bij de handvatten. Geeft een zeer plezierig gevoel bij de auto.
  • Laden, 100kw t/m 80kw ergens ver in de 60%. Erg bruikbaar.
  • 1% accu is 1% accu, dat stelt gerust dat je meer op de GoM kunt vertrouwen.
Minpunten/Tegenvallers:
  • Verbruik: in de winter gaat het toch op de snelweg echt minimaal 1kwh per 4km worden. Volle accu is dat ongeveer 250 snelweg kilometers realistisch (als je tot de 0% durft te rijden. Dit is niet veel beter dan de eGolf (al was die accu natuurlijk kleiner)
  • Remmen, gevoel dat de eGolf toch echt harder in de ankers kon.
  • Zicht, de stijlen voor zitten echt in de weg, wie heeft dat verzonnen.
  • Geen standaard 230v kabel meegeleverd. Wat een onzin.
  • Aan/uit is vaag. Weinig controle. Het is instappen en gaan maar had toch ergens wel graag bijvoorbeeld een handrem gehad.

Hier staat wat

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
syith schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:42:
Ik moet elke rit opnieuw Assist functies instellen. Zo moet ik elke keer de Auto hold aan- en Lane Assist uitzetten. Meer mensen met deze issues?
ja, ik moet ook telkens de lane-assist uitzetten.

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:22
Auto-hold schakelt bij mij random niet in. Ik heb er tenminste nog geen patroon in kunnen ontdekken wanneer hij weg blijft bij het starten.
Gelukkig is er een short-cut voor om hem snel aan te zetten (scherm naar beneden swipen in de navigatie)

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

Boy

www.byoscoop.nl

ID.3 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:42:
[...]

Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar met de Zappi.
- Zappi kan laden met de opbrengst minus verbruik van je Huishouden. Hierdoor is je verbruik en teruglevering 0, mits genoeg energie beschikbaar.

Hieronder de modes van de Zappi:

Fast: Maximale snelheid. Bij mijn ID.3 dus 11 kWh op 3 fasen.

Eco: altijd laden met per fase 1,4 kWh onderstroom. Is er veel zon, dan wordt er met meer geladen, zodanig dat totaal weer 0 is.

Eco+: Alleen laden met overcap. Stopt bij wolk en geen overcap. Percentage groen is in te stellen. Hier zit momenteel bij VW een issue dat na een pauze van 3 min de auto niet meer wakker wordt. Dit voldoet niet aan de internationale standaard voor EV laden. Mijn verwachting is dat VW dit voor de zomer heeft opgelost. Zo niet komt er van mijn kant een in gebreke stelling voor een ondeugdelijk product.

Zelfs zonder goed werkende Eco+ mode kan ik vaak geef groen laden. Erg tevreden over de Zappi tot nu toe
Dus de problemen die er zijn, zijn er alleen bij Eco+? Kan prima de andere 2 standen gebruiken zonder problemen? Dat stelt toch wel gerust. Ga 'm echt overwegen. Morgen eens bellen met wat installatiebedrijven. Waar is Zappi verkrijgbaar? Alleen via hunzelf?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• ID.3
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Boy schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:22:
[...]

Dus de problemen die er zijn, zijn er alleen bij Eco+? Kan prima de andere 2 standen gebruiken zonder problemen? Dat stelt toch wel gerust. Ga 'm echt overwegen. Morgen eens bellen met wat installatiebedrijven. Waar is Zappi verkrijgbaar? Alleen via hunzelf?
Klopt, Fast en Eco werken perfect.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 11:46
Flappiewappie schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:27:

• 1% accu is 1% accu, dat stelt gerust dat je meer op de GoM kunt vertrouwen.
[/list]
Dit lijkt me wel niet echt te kloppen met het feit dat VW beweert dat de range wordt aangepast naargelang je eerdere verbruik.
Dus als je vriendin de laatste 10x rustig heeft gereden, en daarna vertrek jij op reis, maar hebt een zwaardere voet, dan kom jij serieus bedrogen uit met je 1% is 1%.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15
bottom line schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:12:
[...]

Dit lijkt me wel niet echt te kloppen met het feit dat VW beweert dat de range wordt aangepast naargelang je eerdere verbruik.
Dus als je vriendin de laatste 10x rustig heeft gereden, en daarna vertrek jij op reis, maar hebt een zwaardere voet, dan kom jij serieus bedrogen uit met je 1% is 1%.
Wat ik begreep van BatteryLife (die gekke Duitser) is dat het verbruik echt dynamisch wordt aangepast, en dus je bereik ook. Niet op basis van de laatste 500km maar gewoon tijdens je rit al continu. Ik zag dit gebeuren toen ik in de app 396km had (100%), ik instapte en de stoel-, stuur- en spiegelverwarming aanzette. Range zakte meteen naar 355km. Nog geen meter gereden.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

De Duitsers doen dit anders dan Tesla. In mijn ogen duidelijker.
Wat op mijn GOM staat op elk moment is haalbaar. Die past zich namelijk continu aan aan de omstandigheden waarin je op dat moment zit en aan de hand van je rijgedrag en afgelopen kilometers.
Ze doen het net zoals ze dat met brandstofauto’s ook doen. Wat mij betreft een heel helder en duidelijk verhaal.
50km resterend betekend 50km resterend.
Percentages natuurlijk omzetten naar kilometers uiteraard want die 1% is niet altijd hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 22-11-2020 23:36 ]

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-10 22:23

J.W

Boy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 07:20:
[...]

300?! Ik heb dinsdag eentje te pakken gekregen na wat zoeken, waarschijnlijk dan erg veel mazzel gehad.

Misschien gewoon wat dealers bellen, wellicht dat er toch nog ergens eentje is.
Waar heb je er vorige week nog 1 kunnen vinden?

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

J.W schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:52:
[...]

Muntstad even proberen. In Amersfoort hadden ze nog een MAX staan

...en waarom?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

J.W schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:52:
[...]

Krimpen a/d Ijsel, bij mdekoning.nl.
Ik was via een chat begonnen daar en toen was het vrij snel geregeld.

Ik weet niet of @theHoff het te laat is, maar hij gaf aan dat je 'm kan DM'en over waar mss nog iets binnen komt in deze post: theHoff in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

[ Voor 41% gewijzigd door Boy op 23-11-2020 06:20 ]

• J.W

J.W

Boy schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:14:
[...]

Krimpen a/d Ijsel, bij mdekoning.nl
Bedankt. Was dit een 1st of 1st MAX?

• J.W

J.W

Younes schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:57:
[...]

Muntstad even proberen. In Amersfoort hadden ze nog een MAX staan
MAX is inderdaad nog wel te krijgen, maar ik zoek de “gewone” 1st

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

J.W schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:20:
[...]

Bedankt. Was dit een 1st of 1st MAX?
Sow, jij bent er ook vroeg bij haha...

Dat was een 1st. Een Max had ik toen nog meerdere keuzes gehad, maar dat werd me wat te duur helaas.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Boy schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:14:
[...]

Krimpen a/d Ijsel, bij mdekoning.nl.
Ik was via een chat begonnen daar en toen was het vrij snel geregeld.

Ik weet niet of @theHoff het te laat is, maar hij gaf aan dat je 'm kan DM'en over waar mss nog iets binnen komt in deze post: theHoff in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Ik heb een DM gestuurd. Volgens mij kunnen ze er nog wel eentje leveren denk ik.

• Antekw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:45
Gisteren een mail ontvangen dat de ID4 in productie is gegaan. Iemand enig idee hoe lang het productie proces grofweg duurt?

• GeeMoney
  • Nu online
Antekw schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:00:
Gisteren een mail ontvangen dat de ID4 in productie is gegaan. Iemand enig idee hoe lang het productie proces grofweg duurt?
Bij mijn vorige VAG modellen was het altijd binnen 4 tot 6 weken na productieweek levering.
Productie is ongeveer een week.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 23-11-2020 10:04 ]

• Antekw
GeeMoney schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:03:
[...]

Bij mijn vorige VAG modellen was het altijd binnen 4 tot 6 weken na productieweek levering.
Productie is ongeveer een week.
Blijft dus spannend :? thanks!

• GeeMoney
  • Nu online
Antekw schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:09:
[...]

Blijft dus spannend :? thanks!
Mijn Tiguan was er binnen 3, het kan dus wel :).
Hangt ook voornamelijk van het transport af denk ik.
Die productieweek is gewoon vast, over een dag of 5 rolt hij gewoon van de band maar dan... :)

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:18
syith schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:42:
Ik moet elke rit opnieuw Assist functies instellen. Zo moet ik elke keer de Auto hold aan- en Lane Assist uitzetten. Meer mensen met deze issues?
Ik heb het ook regelmatig, dat van de Auto hold. Vind ik ook wel enigszins gevaarlijk omdat ik niet aan het begin van elke rit kijk of het aan staat in mijn schermpje, met als gevolg dat ik soms achter een auto stop bij een verkeerslicht, mijn voet van de rem haal en dat de auto dan naar voren rolt. En ik dan dus weer snel de rem in moet trappen.
Vorige week had ik de dealer aan de lijn voor een afspraak om mijn dashboardkastje te vervangen en dit probleem voorgelegd. Degene die ik aan de lijn had, had het erover dat dit een gebruikersinstelling was en dat ik een hoofdbestuurder moest instellen. Dat zou dan kunnen als je met beide autosleutels in de auto zit. Ik had elk menu al gehad maar niets gevonden over bestuurders. Dus zaterdag even naar de dealer gereden en de verkoper gaf aan dat deze functie niet bestaat in de ID.3. Fijn als ze verschillende dingen roepen.

Ook nog even over de update gehad maar de verkoper wist niet beter (dat zei hij tenminste) dat de 'grote update' pas in het voorjaar van 2021 beschikbaar komt en dat er ook geen andere update/patch is die dit probleem kan verhelpen. Ook wel merkwaardig want in dit topic lees ik heel andere dingen.

Wat ik nog meer erg irritant vind is dat ik de parkeerstand van de rechter spiegel met geen mogelijkheid voor elkaar krijg. In elk geval niet op de manier die in het instructieboekje staat.

Mijn ID.3 geeft, als ie vol is, een range aan van iets over de 300km, dus lijkt inderdaad adaptief nav eerdere ritten. Zal met mijn rechter voet te maken hebben vrees ik. En met het feit dat ik redelijk veel autoweg/snelweg rijd.

Verder heb ik redelijk vaak meldingen en kleine storinkjes, variërend van het helemaal niet meer reageren op de afstandsbediening (moest de auto openen met de fysieke sleutel en de afstandsbediening in de bekerhouder leggen), tot uit het linker roostertje warme lucht en in het midden ijskoud, 'Front assist niet beschikbaar', uitvallende cruise control, leaving home verlichting die het vaker niet dan wel doet en meer van dat soort fratsen. Hopelijk lost de update dit allemaal op. Veelal dingen die random voorkomen en de volgende rit meestal weer weg zijn. Mijn verkoper adviseerde me om dit allemaal op te schrijven en a.s. donderdag, wanneer mijn dashboardkastje vervangen wordt, te bespreken met degene van de werkplaats.

Edit: nu vergeet ik nog iets: de verkoper gaf aan dat als je problemen hebt met de climate control, je de aan/uit knop van het infotainmentschem 15 seconden ingedrukt kunt houden, dan zou het systeem opnieuw starten. Dit zou ook moeten helpen wanneer de temperatuur op 26 graden blijft hangen, daar heb ik in dit topic ook al eens over gelezen en dat had hij zelf ook al eens meegemaakt in de demo waarin hij rijdt.

[ Voor 7% gewijzigd door tinustilburg op 23-11-2020 11:12 ]

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 15:25
Ik heb deze week een afspraak voor o.a. problemen met Auto Hold. Ze gaan de auto updaten, denk naar de tussentijdse patch 0570.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Antekw schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:00:
Is dat normaal, dat je daar bericht van krijgt?

Ik zag een chassisnummer op m'n koopcontract staan, ga vanuit dat de auto dus al helemaal vastligt en dat ik ervan uit mag gaan dat hij deze dit jaar op kenteken komt. Staat ook in contract en in de e-mail die ik ontvangen heb dat de auto dit jaar gergistreerd wordt ivm de bijtelling.

Edit: zojuist in het chassisnr gecheckt. 10e positie is blijkbaar jaartal en staat op M.
Als ik dan de jaartallentabel hier check https://www.mvwautotechniek.nl/chassisnummer/ , dan staat dan voor 2021, aangezien K 2019 is. Ben benieuwd...

[ Voor 17% gewijzigd door Boy op 23-11-2020 11:46 ]

• tinustilburg
C0C0 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:12:
Ik heb deze week een afspraak voor o.a. problemen met Auto Hold. Ze gaan de auto updaten, denk naar de tussentijdse patch 0570.
Heb jij ze nog op de een of andere manier moeten overtuigen om de patch te installeren? Want ik weet niet zo goed of mijn dealer echt niet op de hoogte is van beschikbare updates/patches of daar ze daar gewoon geen zin in hebben of tijd voor hebben op dit moment. En ik zou toch ook wel heel graag van het auto hold probleem af willen.

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

[...]

Bedoelde meer dat 1% géén turtle mode is, en dat je dus als er 250km staat (even daargelaten of de GoM correct) is niet standaard -15km omdat dat laatste stuk turtle mode eigenlijk levensgevaarlijk is.

Hier staat wat

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
tinustilburg schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]
'Front assist niet beschikbaar', uitvallende cruise control, leaving home verlichting die het vaker niet dan wel doet en meer van dat soort fratsen. Hopelijk lost de update dit allemaal op. Veelal dingen die random voorkomen en de volgende rit meestal weer weg zijn. Mijn verkoper adviseerde me om dit allemaal op te schrijven en a.s. donderdag, wanneer mijn dashboardkastje vervangen wordt, te bespreken met degene van de werkplaats.
Front Assist of ACC meldingen kunnen in het winterseizoen te maken hebben met vocht op het voorruit voor de camera. Vaak zie je dat die meldingen na enige ogenblikken verdwijnen als dit is opgedroogd. Dat is m.i. niet echt een bug maar meer een eigenschap van de techniek. Net als dat sneeuw problemen geeft met de radar (maar dat kans is in NL tegenwoordig wel heel klein :X ).

De andere issues die jij noemt hebben m.i. allemaal met de huidige software te maken. Irritant maar niet onoverkomelijk, ik verwonder mij eigenlijk meer welke melding er nu weer zichtbaar wordt :+ Hopelijk wordt (het grootste deel hiervan) opgelost in de aankomende release.

Dat je de parkeerstand van de rechter spiegel niet aan de gang krijgt volgens het instructieboekje zou ik zeker bespreken want dat moet echt zo werken met de huidige software. Dus in achteruit zetten spiegelknopje op R en naar beneden instellen zodat je de stoeprand goed zit. Daarna in N zetten en de instelling wordt opgeslagen. De volgende keer dat je de auto in z'n achteruit zet en het speigelknopje op R zet zal de parkeerstand geactiveerd worden.

Edit: Oh ja wat ik nog vergat, die leaving home verlichting stopt automatisch nadat het een x aantal keer geactiveerd is geweest (om de accu te sparen). Als je auto dichtbij huis staat en je houdt je sleutel in je broekzak dan zal dit ongemerkt steeds aangaan als je in de buurt komt. Als je dan echt weg wilt dan werkt het dus niet. Hier heb ik wel last van thuis en daarom leg ik de sleutel tegenwoordig standaard weg...

[ Voor 11% gewijzigd door Alfred66 op 23-11-2020 12:42 . Reden: leaving home vergeten. ]

• tinustilburg
Ik heb een basis 1st dus moet echt op het knopje drukken om te ontgrendelen. En de sleutel zit altijd in mijn jaszak dus het is ook niet dat ik er per ongeluk op druk. Echt een bug m.i. dus. Werkt bijvoorbeeld wel als ik de tijdsduur aanpas van 10 naar 15 seconden en ik open de auto daarna voor het eerst. Maar verder werkt het vaker niet dan wel.

Vocht op de voorruit is inderdaad wel plausibel vwb de front assist meldingen. Woon dichtbij het water en de ruiten zijn inderdaad vaak beslagen aan de buitenkant 's ochtends. Zal eens in de gaten houden of ik de melding ook krijg als de ruit schoon/droog is.

Dat van de spiegel ga ik donderdag zeker even voorleggen aan de dealer.

Op Auto hold en mirror dip na, stoor ik me er ook niet aan. Ik wist van tevoren wat ik kon verwachten en heb er goede hoop op dat eea is opgelost na de update begin volgend jaar.

• DCWs
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-11 15:05
tinustilburg schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]

Wat ik nog meer erg irritant vind is dat ik de parkeerstand van de rechter spiegel met geen mogelijkheid voor elkaar krijg. In elk geval niet op de manier die in het instructieboekje staat.
[...]
Bij mij zat het hem in het woordje EN in het bericht van @Alfred66:
"De volgende keer dat je de auto in z'n achteruit zet EN het spiegelknopje op R zet zal de parkeerstand geactiveerd worden."

Dat duurde even voordat ik dat doorhad (dankzij een tip hier op het forum)... Mag van mij wel automatisch gaan, maar helaas...
Alfred66 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:38:
[...]
Dat je de parkeerstand van de rechter spiegel niet aan de gang krijgt volgens het instructieboekje zou ik zeker bespreken want dat moet echt zo werken met de huidige software. Dus in achteruit zetten spiegelknopje op R en naar beneden instellen zodat je de stoeprand goed zit. Daarna in N zetten en de instelling wordt opgeslagen. De volgende keer dat je de auto in z'n achteruit zet en het speigelknopje op R zet zal de parkeerstand geactiveerd worden.
[...]
Zijn er ook mensen met een 'probleem' met een knipperende interieur verlichting? Het lampje rechtsachter in het plafond gaat regelmatig aan en weer uit. Soms wel 10 keer achter elkaar. Op zich wel overkomelijk, maar stoort wel een beetje...

Schoonmaken heeft niet geholpen helaas...

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ok, mijn auto staat blijkbaar al sinds september klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x38mr77jZdF94GmFEZcY_3WQVlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyYJ2GsvCXuoqTnqZKU71HS3.png?f=fotoalbum_large

• Antekw
Boy schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:02:
Ok, mijn auto staat blijkbaar al sinds september klaar!

[Afbeelding]
Hahaha we hebben hem hoor: De timetraveler

Als antwoord op jouw vorige vraag, het lijkt erop dat elke dealer zijn eigen update mails stuurt? Ik heb namelijk een heel ander format in de mail.

[ Voor 6% gewijzigd door Antekw op 23-11-2020 13:07 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Antekw schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:06:
[...]

Hahaha we hebben hem hoor: De timetraveler

Als antwoord op jouw vorige vraag, het lijkt erop dat elke dealer zijn eigen update mails stuurt? Ik heb namelijk een heel ander format in de mail.
ja, lijkt erop dat deze door de dealer zelf gedaan is. Komt via honeymoonnet.nl, geen idee wat dat is.

Goeie hoop dus dat hij toch ergens halverwege december hier op de oprit staat :D

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 14:37
Om nog maar een blik oude koeien open te trekken: het blijft mij verbazen dat VW dit zo slecht op orde heeft. Mijn eerdere werkervaring met software/hardware ontwikkelingen doet mij vermoeden dat dit ge-offshored/outsourced wordt, gezien het feit dat veel systemen niet goed samen lijkt te werken (en het dus ook niet goed integration/unit tested is).

Als je dit gewoon in-company ontwikkelt lijken dit soort problemen toch bijna onmogelijk om verkeerd te doen. Is dit de onervarenheid met sofware van VW (ze doen toch al langer) of zie ik iets over het hoofd en is software/firmware/hardware vele malen complexer dan ik denk?

[ Voor 0% gewijzigd door syith op 23-11-2020 13:42 . Reden: entertje ]

• Soeski
syith schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:42:
Om nog maar een blik oude koeien open te trekken: het blijft mij verbazen dat VW dit zo slecht op orde heeft. Mijn eerdere werkervaring met software/hardware ontwikkelingen doet mij vermoeden dat dit ge-offshored/outsourced wordt, gezien het feit dat veel systemen niet goed samen lijkt te werken (en het dus ook niet goed integration/unit tested is).

Als je dit gewoon in-company ontwikkelt lijken dit soort problemen toch bijna onmogelijk om verkeerd te doen. Is dit de onervarenheid met sofware van VW (ze doen toch al langer) of zie ik iets over het hoofd en is software/firmware/hardware vele malen complexer dan ik denk?
Je hebt het helemaal goed. De software is ontwikkeld door 80 (!) externe partijen, voor de >80 computeronderdelen die in de ID.3 zitten en allemaal samen moeten werken (ik kwam het in een YT video tegen). Je kunt je voorstellen dat dit dus niet helemaal goed gaat. Ze hadden zelf de kennis niet in huis. Het is niet voor niks dat de oorspronkelijke manager verantwoordelijk voor de s/w moest vertrekken :)

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 15:25
tinustilburg schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:38:
[...]

Heb jij ze nog op de een of andere manier moeten overtuigen om de patch te installeren? Want ik weet niet zo goed of mijn dealer echt niet op de hoogte is van beschikbare updates/patches of daar ze daar gewoon geen zin in hebben of tijd voor hebben op dit moment. En ik zou toch ook wel heel graag van het auto hold probleem af willen.
Niet echt, heb de problemen doorgegeven. Ze mogen het niet zelf bepalen, gaan de auto uitlezen en doorzetten naar Pon. Die geeft dan terug wat ze moeten doen. Kan nog niet doorgaan dus, maar ze hadden er vorige week al één gedaan met de zelfde problemen.

• Alfred66
Soeski schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:59:
[...]

Je hebt het helemaal goed. De software is ontwikkeld door 80 (!) externe partijen, voor de >80 computeronderdelen die in de ID.3 zitten en allemaal samen moeten werken (ik kwam het in een YT video tegen). Je kunt je voorstellen dat dit dus niet helemaal goed gaat. Ze hadden zelf de kennis niet in huis. Het is niet voor niks dat de oorspronkelijke manager verantwoordelijk voor de s/w moest vertrekken :)
Dit en het feit dat er sowieso een heel nieuw platform is neergezet dat nog meer software gestuurd is dan voorheen incl OTA functionaliteit etc. Bovendien lag er enorme druk op de release van de auto i.v.m. milieu boetes en dan creeer je wel een recept voor de huidige situatie... Overigens is VW hier niet alleen in, als je in het Polstare Volvo P8 topic krijgt worden gebruikers ook geplaagd door vage meldingen en storingen die dan weer wel en dan weer niet optreden. Het is gewoon complexe materie vrees ik, goede software ontwikkelen kost veel tijd. Neemt niet weg dat ik iedere dag weer met enorm veel plezier in de auto stap maar je moet het wel leuk vinden om als early adopter bezig te zijn.

• Mistymo
  • Laatst online: 03-03-2022
C0C0 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:26:
[...]

Niet echt, heb de problemen doorgegeven. Ze mogen het niet zelf bepalen, gaan de auto uitlezen en doorzetten naar Pon. Die geeft dan terug wat ze moeten doen. Kan nog niet doorgaan dus, maar ze hadden er vorige week al één gedaan met de zelfde problemen.
Vorige week mijn Id3 een week kwijt, vanwege de nieuwste update. Vandaag vol frisse moed naar werk gereden en melding Travelassist beperkt werkzaam. Op de snelweg geeft display aan "rijdt in het midden" terwijl ik dat netjes deed en vervolgens gaat de auto pingpongen. Ergste is dat ik de auto op werk ging laden en ik in rond 12:15 ff een boodschapje wilde doen, ik de stekker er niet meer uit kreeg. Normaal ontgrendel ik dat met de sleutel, maar de sleutel deed niks meer. Dealer gebeld, stuurde VW Express naar me toe en gaf aan dat dit niet goed is. Ze kunnen echter niks zonder toestemming VW, dus of ik de auto maar wilde achter laten en dat ie waarschijnlijk volgende week weer gefixed is 8)7

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-11 12:09
Mistymo schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:31:
[...]

Vorige week mijn Id3 een week kwijt, vanwege de nieuwste update. Vandaag vol frisse moed naar werk gereden en melding Travelassist beperkt werkzaam. Op de snelweg geeft display aan "rijdt in het midden" terwijl ik dat netjes deed en vervolgens gaat de auto pingpongen. Ergste is dat ik de auto op werk ging laden en ik in rond 12:15 ff een boodschapje wilde doen, ik de stekker er niet meer uit kreeg. Normaal ontgrendel ik dat met de sleutel, maar de sleutel deed niks meer.
Kreeg je de stekker er niet uit omdat de sleutel het niet deed of omdat het vergrendel mechanisme niet reageerde? Bij het laatste kan je de 'nood' ontgrendeling gebruiken volgens mij, achter de bekleding van de kofferruimte aan de rechterzijde zit een klepje waar dat lusje moet zitten.

Anyway, mooi klote... :F

• Mistymo
eitje84 schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:49:
[...]

Kreeg je de stekker er niet uit omdat de sleutel het niet deed of omdat het vergrendel mechanisme niet reageerde? Bij het laatste kan je de 'nood' ontgrendeling gebruiken volgens mij, achter de bekleding van de kofferruimte aan de rechterzijde zit een klepje waar dat lusje moet zitten.

Anyway, mooi klote... :F
Sleutel werkte niet, uiteindelijk de vergrendeling los gekregen door de lader uit te zetten. Sleutel werkt niet dus daarom weer week auto kwijt 😕

• Alfred66
Mistymo schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:42:
[...]

Sleutel werkte niet, uiteindelijk de vergrendeling los gekregen door de lader uit te zetten. Sleutel werkt niet dus daarom weer week auto kwijt 😕
Balen dit, 2x je auto kwijt! Hebben ze nog geprobeerd om je sleutel opnieuw te synchroniseren met de auto? In het handboek staan verschillende methodes om dit te doen. De achterste bekerhouder bevat een sensor waarmee dit moet kunnen maar er zijn meer methodes volgens mij. Heb het niet zo paraat maar de dealer zou dit toch moeten weten lijkt mij.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 14:32
Heb vandaag dit topic gevonden, overweeg sinds kort een ID.4 mede gezien de bijtelling. Wat een hoop opstartproblemen maar ook wel mooi om mee te kunnen pionieren lijkt me.
Één vraagje; is er iets duidelijk over de aanwezigheid van een warmtepomp in de ID.4? In de specsheet kan ik het niet vinden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Mistymo
Alfred66 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:30:
[...]

Balen dit, 2x je auto kwijt! Hebben ze nog geprobeerd om je sleutel opnieuw te synchroniseren met de auto? In het handboek staan verschillende methodes om dit te doen. De achterste bekerhouder bevat een sensor waarmee dit moet kunnen maar er zijn meer methodes volgens mij. Heb het niet zo paraat maar de dealer zou dit toch moeten weten lijkt mij.
Dealer wist helemaal niks behalve dat ze contact met vw moesten opnemen en dat ik mijn auto 1,5 week kwijt ben. Ze kunnen en mogen niks aan de ID3 doen voordat ze het gemeld hebben aan VW en toestemming hebben :( . Hadden ze dit kunnen proberen met die bekerhouder? Naja moet morgen 2e sleutel inleveren, zal ze er meteen even op wijzen. Enige wat ze gedaan hebben is batterij verwisseld 8)7

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

wheli schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:09:
Heb vandaag dit topic gevonden, overweeg sinds kort een ID.4 mede gezien de bijtelling. Wat een hoop opstartproblemen maar ook wel mooi om mee te kunnen pionieren lijkt me.
Één vraagje; is er iets duidelijk over de aanwezigheid van een warmtepomp in de ID.4? In de specsheet kan ik het niet vinden.
Warmtepomp is een optie voor zover ik weet.
Ik zie 'm niet bij de 1st of 1st max optielijst staan inderdaad, maar toen ik de mijne aan het zoeken was, werden er wel versies aangeboden met warmtepomp.

Ik heb begrepen dat met onze temperaturen deze warmtepomp niet heel erg nodig is.

• theHoff
  • Niet online
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 05:49:
[...]

Ik zie 'm niet bij de 1st of 1st max optielijst staan inderdaad, maar toen ik de mijne aan het zoeken was, werden er wel versies aangeboden met warmtepomp.

Ik heb begrepen dat met onze temperaturen deze warmtepomp niet heel erg nodig is.
Dat gaan we vergelijken, ik heb die van mij mét warmtepomp besteld. Was een optie van een kleine 1000 euro maar ik had het idee dat het in ieder geval goed was voor de restwaarde en hoop dat we hier in de milde winters toch wat aan hebben. Zodra ik 'm heb laat ik het weten 8)

Hoewel de Amerikaanse versie, dit is de eerste rijtest met de ID.4 die ik heb gezien. YouTube: Volkswagen ID.4 First Drive
Overall erg positief, maar ik wacht de Nederlandse testrijders toch even af.

[ Voor 17% gewijzigd door theHoff op 24-11-2020 07:58 ]

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

theHoff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:29:
[...]

Dat gaan we vergelijken, ik heb die van mij mét warmtepomp besteld. Was een optie van een kleine 1000 euro maar ik had het idee dat het in ieder geval goed was voor de restwaarde en hoop dat we hier in de milde winters toch wat aan hebben. Zodra ik 'm heb laat ik het weten 8)

Hoewel de Amerikaanse versie, dit is de eerste rijtest met de ID.4 die ik heb gezien. YouTube: Volkswagen ID.4 First Drive
Toevallig! Stond op het punt hetzefde filmpje te delen. Maar hij is vooral positief inderdaad.

...en waarom?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

theHoff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:29:
[...]

Hoe kreeg jij 'm dan met warmtepomp btw? Ze produceren 2 types voor zover ik zie, hebben ze sommigen dan met en sommige zonder WP gebouwd?

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Toch nog even een check vraag; heeft de ID3 (first plus) nou wel/geen warmtepomp?

Hier staat wat

• Soeski
Flappiewappie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:55:
Toch nog even een check vraag; heeft de ID3 (first plus) nou wel/geen warmtepomp?
De ID.3 1st Editions hebben geen van allen een warmtepomp in Nederland, is ook niet te bestellen geweest. Voor zover ik weet is dit met de ID.4 1st Editions net zo.

• theHoff
  • Niet online
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:51:
[...]

Hoe kreeg jij 'm dan met warmtepomp btw? Ze produceren 2 types voor zover ik zie, hebben ze sommigen dan met en sommige zonder WP gebouwd?
Ik heb 'm niet in Nederland besteld. Nederland heeft inderdaad geen optie voor warmtepomp bij te bestellen op een 1ST (MAX) edition.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:07
theHoff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:03:
[...]

Ik heb 'm niet in Nederland besteld. Nederland heeft inderdaad geen optie voor warmtepomp bij te bestellen op een 1ST (MAX) edition.
Zijn er ook gegevens over het verschil in bereik met - en zonder de warmtepomp? In de winter uiteraard.

Bij de Golf is dat meen ik 35 km.

• theHoff
  • Niet online
RonaldPr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:17:
[...]

Zijn er ook gegevens over het verschil in bereik met - en zonder de warmtepomp? In de winter uiteraard.

Wat ik er van las kan dat zo'n 60km effectief verschil uitmaken (350/290). Maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.
VW zelf zegt 3 tot 4 kWh per 100km, wat tot 30% extra range betekent bij echt grote kou (-25). https://www.volkswagen.co...-and-technology/heat-pump
Bij -7 zou het 20% moeten uitmaken bij de ID.3
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/mjcgffzui0c41.png?width=960&crop=smart&auto=webp&s=4e3f556bf11e7ed253b0b5995556ec4ce256351b

[ Voor 31% gewijzigd door theHoff op 24-11-2020 09:39 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Alfred66 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:38:
[...]

Front Assist of ACC meldingen kunnen in het winterseizoen te maken hebben met vocht op het voorruit voor de camera. Vaak zie je dat die meldingen na enige ogenblikken verdwijnen als dit is opgedroogd. Dat is m.i. niet echt een bug maar meer een eigenschap van de techniek. Net als dat sneeuw problemen geeft met de radar (maar dat kans is in NL tegenwoordig wel heel klein :X ).
Nooit gemerkt in de eGolf, ook niet met beslagen ruiten. Alleen 1 keer meldingen bij starten met de ruiten nog bevroren (we connect hapert nog wel eens). De radar zou als het goed is alleen problemen moeten geven bij stevige sneeuw, die is volgens de dealer net als bij de eGolf verwarmd.
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 05:49:
[...]

Zeker volgens dezelfde dealer die hem juist probeerde te verkopen bij de eGolf omdat het bij die auto wel prima bij het klimaat past? :+ De warmtepomp werkt als een omgekeerde airco simpel gezegd. Zal dus net als een airco juist prima werken zo lang het temperatuurverschil niet te groot is, zeg maximaal 30-40 graden en minder goed werken als het buiten regelmatig kouder wordt. Dan lijkt mij ons klimaat, met de afgelopen jaren minima in de range van de diepvries thuis juist prima voor een warmtepomp.
RonaldPr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:17:
[...]

Bij de Golf 50 volgens VW, 20-30 in de praktijk met ons klimaat. Over de ID.3 1st inderdaad ook 70 gelezen, zoals @theHoff al aangeeft. Zal in de praktijk dan 30-40 zijn verwacht ik.

• J.W

J.W

Boy schreef op maandag 23 november 2020 @ 06:21:
[...]

Sow, jij bent er ook vroeg bij haha...

Dat was een 1st. Een Max had ik toen nog meerdere keuzes gehad, maar dat werd me wat te duur helaas.
Uiteindelijk gisterenavond toch nog geslaagd: VOLKSWAGEN ID.4 77KWH 1ST AUTO Mangan Grey metallic.

Leasemaatschappij heeft zelfs in de mail staan dat ze hem gegarandeerd dit jaar hem kunnen leveren. :)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

J.W schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:
[...]

Uiteindelijk gisterenavond toch nog geslaagd: VOLKSWAGEN ID.4 77KWH 1ST AUTO Mangan Grey metallic.

Leasemaatschappij heeft zelfs in de mail staan dat ze hem gegarandeerd dit jaar hem kunnen leveren. :)
Ow nice, een grijze! Die wilde ik ook graag, maar was al blij dat ik uiteindelijk eentje gevonden had uberhaupt ;)

gefeliciteerd man!

Was het een grote zoektocht nog? Was het een "laatste"?

[ Voor 5% gewijzigd door Boy op 24-11-2020 11:26 ]

• Replay256
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:26:
[...]

Ow nice, een grijze! Die wilde ik ook graag, maar was al blij dat ik uiteindelijk eentje gevonden had uberhaupt ;)

gefeliciteerd man!

hebben je al een idee wanneer je ID4 wordt afgeleverd, ik heb en indicatie gekregen in de week van 29,

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Replay256 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:31:
[...]

hebben je al een idee wanneer je ID4 wordt afgeleverd, ik heb en indicatie gekregen in de week van 29,
Week 29? Word die van jou niet dit jaar nog geleverd? Bij mij staat ie op week 51.

[ Voor 0% gewijzigd door Boy op 24-11-2020 11:32 . Reden: typo ]

• Replay256
  • Niet online
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:32:
[...]

Week 29? Word die van jou niet dit jaar nog geleverd? Bij mij staat ie op week 51.
Bedoel in de week van 29 december :) :)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Replay256 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:33:
[...]

Bedoel in de week van 29 december :) :)
ow haha, dat scheelt nogal :p

Ik denk dat de verkoper redelijk random een datum heeft genomen. Hij zei kon ook begin januari worden (maar wel op kenteken in december)

• Replay256
  • Niet online
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:34:
[...]

ow haha, dat scheelt nogal :p

Ik denk dat de verkoper redelijk random een datum heeft genomen. Hij zei kon ook begin januari worden (maar wel op kenteken in december)
dat is wel belangrijk inderdaad gaat natuurlijk om de 8% scheelt een hoop geld.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Replay256 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:31:
[...]

Congrats! Ik had ook graag de grijze willen hebben, maar ik moet ‘t doen met de blauwe. 😁

Waar kan je ergens zien wat de status is? Krijgen jullie iets van een chassisnummer om statussen uit te lezen? Of moet ik mijn dealer weer gaan stalken?

...en waarom?

• J.W

J.W

Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:26:
[...]

Gefeliciteerd man!

Ik was zelf wel in de telefoon geklommen en meerdere dealers en het adres van @theHoff gebeld. Resultaat:

Adres van @theHoff kon nog een witte leveren.
M de koning kon vermoedelijk via eigen lease nog wel iets regelen.

Uiteindelijk werd ik teruggefloten door de fleetmanager dat het per se via een bepaalde VAG-dealer moest, maar die kon er niet meer aan komen.

Gelukkig voor mij had de leasemaatschappij er toevallig een paar nog gekocht en omdat wij een goede klant bij ze zijn, werd er mij 1 gegund. Moest wel binnen 1 dag beslissen, maar had maar 1 seconde nodig :)

Dus ik denk dat als je in de telefoon klimt het best nog wel kan. Sowieso de MAX versie maar verwacht de normale 1st ook wel

• J.W

J.W

Younes schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:29:
[...]

Congrats! Ik had ook graag de grijze willen hebben, maar ik moet ‘t doen met de blauwe. 😁

Waar kan je ergens zien wat de status is? Krijgen jullie iets van een chassisnummer om statussen uit te lezen? Of moet ik mijn dealer weer gaan stalken?
Mijn leasemaatschappij garandeert dat de auto in 2020 op kenteken gezet word, maar het kan zijn dat hij pas in Januari geleverd wordt.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Lekker altijd hoe mensen op Autoblog auto's afzeiken in de reacties 😅

[ Voor 6% gewijzigd door Boy op 24-11-2020 14:37 . Reden: missende spatie ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Is er iemand hier trouwens ook voor Shuttel gegaan, dat is wat vanuit VW aangeboden wordt. Ik werd zojuist gebeld, was vergeten dat ik om info had gevraagd, maar ben nu al te ver richting Zappi gegaan

• wheli
Dank voor alle antwoorden. Jammer dat ze er geen warmtepomp in gedaan hebben maar kan er mee leven. Wel stoel- en stuurwielverwarming en dat is het belangrijkste.

Edit: hier en hier (onder de uitklap) lijkt VW toch een warmtepomp te suggereren. Zouden ze het zelf weten? :P

@Boy Ik heb dus nog geen auto maar wel de Shuttel geprobeerd door te rekenen omdat ik publiek moet laden. Vergeleken met normale laadpassen is het bij 8x laden per maand basis abonnement ongeveer 3 euro goedkoper bij VW. Elke keer dat je vaker laadt per maand wordt dat verschil kleiner door de hoge startkosten.
Maar overzichtelijk vind ik het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door wheli op 24-11-2020 18:55 ]

• KrlGl
Boy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:53:
Is er iemand hier trouwens ook voor Shuttel gegaan, dat is wat vanuit VW aangeboden wordt. Ik werd zojuist gebeld, was vergeten dat ik om info had gevraagd, maar ben nu al te ver richting Zappi gegaan
Mijn dealer heeft het geprobeerd mij aan te bieden. Maar ik ga geen € 0,23/kWh betalen voor mijn eigen zonnestroom...

O-)

• byob11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Kan iemand mij misschien helpen? Heb een kleine twee weken nu mijn id3. Opzich super tevreden mee, range was ook prima. Totdat ik vorige week van groningen naar utrecht moest rijden. Hij was bijna 90% opgeladen toen ik van groningen vertrok maar gaf bij eemnes al een melding aan dat ik weer moest gaan laden (een kleine 164km afstand, toegegeven ik reed constant 130km). Dus maar aan de snellader geladen.

Sindsdien heb ik echter het gevoel dat de range hard achteruit is gegaan. Als ik hem oplaad tot 80% laat hij zien dat ik een actieradius van maar 200 heb. Vorige week was dat zelfs 180. Hij staat nu geparkeerd, zit voor 65% vol maar laat maar een actieradius van 174km zien. Is dit niet te weinig? Zal ik ermee langs de dealer gaan?

• KrlGl
Nat wegdek en harde wind tegen? Dan gaat het hard.
Was de afname van de accu consistent met het aangegeven verbruik op je display?

Als inderdaad de actieradius afhankelijk is van het recente verbruik, zou het weer recht moeten trekken na een paar zuinige ritten.

[ Voor 0% gewijzigd door KrlGl op 24-11-2020 19:37 . Reden: Typo ]

• byob11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
KrlGl schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:37:
Nat wegdek en harde wind tegen? Dan gaat het hard.
Was de afname van de accu consistent met het aangegeven verbruik op je display?

Als inderdaad de actieradius afhankelijk is van het recente verbruik, zou het weer recht moeten trekken na een paar zuinige ritten.
Nu je het zegt, het regende inderdaad en er was ook harde wind. Heb hem intussen wel al 2 keer opgeladen maarja, actieradius geeft nog steeds weinig aan.

• Alfred66
byob11 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:31: Hij staat nu geparkeerd, zit voor 65% vol maar laat maar een actieradius van 174km zien. Is dit niet te weinig? Zal ik ermee langs de dealer gaan?
Die van mij staat toevallig ook op 65% vol maar dan met een range van 234km. Dit is een groot verschil maar misschien wel verklaarbaar.

Jouw range wordt ingeschat op een verbruik van 65%*58kwh/174km=216wh/km
Mijn range wordt ingeschat op een verbruik van 65%*58kwh/234=161wh/km

Nu heb ik de afgelopen dagen met name op de A2 gereden met traject controle dus 95 a 100km/h met wat beperkt stadsverkeer. Eerlijk gezegd denk ik dat het bij mij wat optimistisch wordt ingeschat want het verbruik wat ik tijdens de rit gezien heb ligt meer rond de 175wh/km.

Dat het bij jou nu hoger wordt ingeschat lijkt mij niet gek gezien die 130km/h. Ik denk dat de daadwerkelijke range echt wel hoger ligt als je nu een met een rustiger tempo gaat rijden. Dat zou je gedurende de rit al moeten kunnen zien. Dit soort algoritmen waar de range op gebaseerd wordt ijlen volgens mij behoorlijk na.

• wheli
Besef je ook dat je enorm veel meer energie nodig hebt om 120 te rijden dan als je 80 km/uur rijdt bij gelijke omstandigheden.

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:54
Vergeten de nieuwe eigenaren de luxe kenteken platen niet?

(Die met de dikke letters/cijfers, ;) )

(ID3 net opgeladen, 90%, 295 Km)

[ Voor 15% gewijzigd door vanderv op 24-11-2020 22:06 . Reden: Toevoeging reactie ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 20:42
De dealer die de aflevering van mijn ID.3 heeft verzorgd vond het niet nodig dus rijd ik met aerodynamische vlakke kentekenplaten rond. Gemiste kans dat de dealer dit niet verzorgd heeft, nu kost het je zo €50 om het alsnog te doen.

Om even in te haken in het warmtepompverhaal, in ons huishouden hebben we hiervoor (toevallig) 2 BMW i3’s gehad: één met warmtepomp en één zonder, het verschil in actieradius was aanzienlijk, ook bij buitentemperaturen van 10-15°C. Maakt wel meer geluid bij het opwarmen, een zacht gebrom i.p.v. compleet stil. Kortom, als je de mogelijkheid hebt, neem vooral een warmtepomp!

Wat mij betreft zonde van Volkswagen om het niet standaard te maken en überhaupt niet te leveren op de 1st Editions. Heb moeite om de GOM boven de 300km te krijgen met 100% laden, had toch zeker 350km wel verwacht. Naar mijn idee schat de GOM ook continue iets te optimistisch, precies wat je niet wil. Hopen dat dit in het voorjaar bijtrekt en er nog wat software tweaks plaatsvinden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• DeGroteMuis
@wheli In sommige landen is de ID serie wel direct met warmtepomp leverbaar.
Wel vreemd, die warmtepomp op de ID.4 in België. Staat op volkswagen.be ook als optie, maar is niet te kiezen in de configurator en staat ook niet in de standaarduitrusting van de 1st Max, zoals het persbericht in je link wel aangeeft. In Nederland is de ID.4 1st zo te zien hoe dan ook zonder, geen enkel teken van een warmtepomp in brochure of prijslijst.

• Replay256
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:36:
@wheli In sommige landen is de ID serie wel direct met warmtepomp leverbaar.
Wel vreemd, die warmtepomp op de ID.4 in België. Staat op volkswagen.be ook als optie, maar is niet te kiezen in de configurator en staat ook niet in de standaarduitrusting van de 1st Max, zoals het persbericht in je link wel aangeeft. In Nederland is de ID.4 1st zo te zien hoe dan ook zonder, geen enkel teken van een warmtepomp in brochure of prijslijst.
Klopt, heb het ook even nagevraagd bij de dealer, ID4 worden in Nederland zonder warmtepomp afgeleverd, in sommige landen bv Canada worden ze wel met een warmtepomp afgeleverd.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
byob11 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:31:
Kan iemand mij misschien helpen? Heb een kleine twee weken nu mijn id3. Opzich super tevreden mee, range was ook prima. Totdat ik vorige week van groningen naar utrecht moest rijden. Hij was bijna 90% opgeladen toen ik van groningen vertrok maar gaf bij eemnes al een melding aan dat ik weer moest gaan laden (een kleine 164km afstand, toegegeven ik reed constant 130km). Dus maar aan de snellader geladen.

Sindsdien heb ik echter het gevoel dat de range hard achteruit is gegaan. Als ik hem oplaad tot 80% laat hij zien dat ik een actieradius van maar 200 heb. Vorige week was dat zelfs 180. Hij staat nu geparkeerd, zit voor 65% vol maar laat maar een actieradius van 174km zien. Is dit niet te weinig? Zal ik ermee langs de dealer gaan?
Zoals al gezegd, kost veel energie om bijv 120 te rijden, laat staan 130, je verbruik neemt gewoon hard toe. Als het regent en wind tegen is, dan is het helemaal feest. De koudere temperaturen deze dagen helpen ook niet mee, je zult in het voorjaar zien dat je range weer toe zal nemen en je verbruik, bij mooi weer, lager zal uitvallen. Kan zo 100km schelen. Je range zal nu wat lager staan omdat de auto waarschijnlijk naar het verbruik van de afgelopen x aantal ritten kijkt en daar een voorspelling op doet. In sommige auto's heet dit daarom ook de GOM (Guess-O-Meter). Ik zou zeggen, rij gewoon nog even mee door de stad etc dat je verbruik wat zakt en zul je zien dat de range weer omhoog zal gaan, althans, dat denk ik dat er gaat gebeuren.

Wat je hiervan kunt leren is ook dat als je langere ritten gaat doen dat je je niet blind moet staren om de range wat de computer aangeeft maar je juist tijdens de rit naar de verbruik kijkt.. je weet hoe groot je accu is en aan de hand van je verbruik kun je wel aardig berekenen hoeveel km je af kunt leggen... It's all in your right foot! :*)

[ Voor 6% gewijzigd door NiroNiro op 25-11-2020 09:12 ]

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:13
byob11 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:31:
Kan iemand mij misschien helpen? Heb een kleine twee weken nu mijn id3. Opzich super tevreden mee r laat maar een actieradius van 174km zien. Is dit niet te weinig? Zal ik ermee langs de dealer gaan?
Wat ik me voor kan stellen, en wat bij mijn e-golf zo is, is dat er gerekend wordt met het verbruik van de laatste rit. Als ik met die auto 130km/h ga rijden dan haal ik net 100 km geloof ik, niet aan te bevelen met een elektrische auto :P . Alles boven de 100 km/h vreet gewoon aan je actieradius, doe je niks aan.

Als het langere tijd deze actieradius weergeeft zou ik wel even langs de dealer gaan, dat zou niet mogen natuurlijk.

• theHoff
  • Niet online
NiroNiro schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:46:
[...]

Zoals al gezegd, kost veel energie om bijv 120 te rijden, laat staan 130, je verbruik neemt gewoon hard toe.
Het neemt zelfs kwadratisch toe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JSJRmpsNWPEHI9F43HILSFNL7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OOadDUzbFaWX5MDaGnLTMq8c.jpg?f=user_large
Daarin is:

F de kracht die op het voorwerp werkt tijdens de beweging;
rho de dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt;
v de relatieve snelheid van het voorwerp ten opzichte van het medium waarin het voorwerp zich voortbeweegt;
A de geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting;
Cw de weerstandscoëfficiënt, afhankelijk van de vorm van het voorwerp.

Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die zich met relatief hoge snelheid door een ijl medium voortbewegen.
Het verschil tussen 100 en 130km/u is ongeveer 30% meer kracht dat moet worden uitgeoefend. Nou houdt dat niet in dat je ook daadwerkelijk 30% meer verbruikt, dat hangt dan weer samen met de efficiëntie van de motor en het accupakket bij hogere belasting tov lagere belasting. Maar je zal in ieder geval zeker 25% meer verbruiken bij 130 dan bij 100km/u.

70% meer kracht

[ Voor 0% gewijzigd door theHoff op 25-11-2020 14:59 . Reden: rekenfout ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

theHoff schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:33:
[...]

Het neemt zelfs kwadratisch toe
[Afbeelding]

[...]

Het verschil tussen 100 en 130km/u is ongeveer 30% meer kracht dat moet worden uitgeoefend. Nou houdt dat niet in dat je ook daadwerkelijk 30% meer verbruikt, dat hangt dan weer samen met de efficiëntie van de motor en het accupakket bij hogere belasting tov lagere belasting. Maar je zal in ieder geval zeker 25% meer verbruiken bij 130 dan bij 100km/u.
Je rijdt ook 30% harder, dus je bent eerder op je bestemming, dus maakt niet veel uit :+

Geintje, het gaat natuurlijk om het verbruik per km :p

Maar is dit ook zo bij brandstofauto's? Mijn huidige diesel geeft eigeniljk altijd 7,4l per 100 km aan. Pakt die een groter gemiddelde en is de GoM (die term heb ik nieuw geleerd dus haha) hier meer gericht op je laatste ritten?

• theHoff
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:08:
[...]

Je rijdt ook 30% harder, dus je bent eerder op je bestemming, dus maakt niet veel uit :+

Geintje, het gaat natuurlijk om het verbruik per km :p

Maar is dit ook zo bij brandstofauto's? Mijn huidige diesel geeft eigeniljk altijd 7,4l per 100 km aan. Pakt die een groter gemiddelde en is de GoM (die term heb ik nieuw geleerd dus haha) hier meer gericht op je laatste ritten?
En ik ben er vanuit gegaan dat luchtweerstand de enige variabele is ;)

• jarno1974t
  • Laatst online: 01-11 14:49
Soeski schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:58:
[...]

De ID.3 1st Editions hebben geen van allen een warmtepomp in Nederland, is ook niet te bestellen geweest. Voor zover ik weet is dit met de ID.4 1st Editions net zo.
Heb her en der offertes opgevraagd voor de 8% ID4 1st, er zijn/waren sommige met- en sommige zonder warmtepomp te krijgen. Waterpomp zit er dus bij de huidige voorraadauto's soms al op.

Maar net wat Volkswagen op de trein naar Pon gezet heeft.

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-11 06:35
Of ze hebben meer auto's geïmporteerd dat oorspronkelijk de bedoeling was. En hebben ze 1st van andere landen die wel warmtepomp hebben zoals Zweden en Noorwegen.

wijziging. Ik zie nu dat het over id.4 ging

[ Voor 12% gewijzigd door mouluh op 25-11-2020 11:17 ]

• Replay256
  • Niet online
jarno1974t schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:12:
[...]

Heb her en der offertes opgevraagd voor de 8% ID4 1st, er zijn/waren sommige met- en sommige zonder warmtepomp te krijgen. Waterpomp zit er dus bij de huidige voorraadauto's soms al op.

Maar net wat Volkswagen op de trein naar Pon gezet heeft. dus we kunnen een snelle levering verwachten :) >:) >:)

• KrlGl
theHoff schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:33:
[...]

Was het maar zo dat je bij jouw voorbeeld 30% meer kracht nodig had...
Je geeft de juiste formule, maar rekent kennelijk iets niet goed uit.
Het verschil in te overwinnen luchtweerstand bij 130 km/u tov 100 km/u is maar liefst 70% meer!

En in het geval je dan ook nog wind tegen hebt, kan het verschil aardig oplopen; bij windkracht 6 recht op de neus stijgt dit verschil tot maar liefst 300%!!!

Vandaar mijn opmerking dat het dan hard gaat met de acculading. >:)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

jarno1974t schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:12:
[...]

lol... "her en der offertes opgevraagd"...ik heb nagelbijtend gewacht tot de 3e dealer die ik belde bevestigd had dat ik die witte kon bestellen...

Blijkbaar had ik niet zo snel een keuze hoeven te maken en had ik nog door kunnen zoeken naar een grijze haha, ik dacht echt dat ze ver op waren...

• DeGroteMuis
KrlGl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:35:
[...]

Het verschil in te overwinnen luchtweerstand bij 130 km/u tov 100 km/u is maar liefst 70% meer!

En in het geval je dan ook nog wind tegen hebt, kan het verschil aardig oplopen; bij windkracht 6 recht op de neus stijgt dit verschil tot maar liefst 300%!!!

Vergeten kwadraat te nemen van de 30% snelheidsverschil zo te zien.

Maar vergeet jij niet 100% eraf te halen bij je windkracht berekening? Windkracht 6 was volgens mij max 50 km/h, totaal dus 100 vs 180 (130 snelheid + 50 wind tegen = relatieve windsnelheid van 180). Factor 1,8. Kwadraat is 3.24 = 224% meer weerstand toch?

• theHoff
  • Niet online
KrlGl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:35:
[...]

Laten we het even uitrekenen.

Zeeniveau ρ = 1,225 kg
v is respectievelijk 27,8 m/s (100km/u) en 36,1 ms (130 km/u)
A moet ik schatten, breedte is 1,852 meter en hoogte is 1,612 meter. Ongeveer 3 m2
Cw = 0,28

100 km/u F =398
130 km/u F= 670

Ik was de snelheid vergeten te kwadrateren in mijn eerste berekening. Dus je had gelijk dat ik het niet goed berekend had.

[ Voor 3% gewijzigd door theHoff op 25-11-2020 15:06 ]

• KrlGl
DeGroteMuis schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:51:
[...]

Maar vergeet jij niet 100% eraf te halen bij je windkracht berekening? Windkracht 6 was volgens mij max 50 km/h, totaal dus 100 vs 180 (130 snelheid + 50 wind tegen = relatieve windsnelheid van 180). Factor 1,8. Kwadraat is 3.24 = 224% meer weerstand toch?
Oeps, I stand corrected....

8)7

Factor 3 hoger, dus toename 200%

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:38
Sowieso is bekent dat de id3 niet enorm efficiënt is met alles boven de 100kmh. Maar juist bij 100kmh enorm efficiënt is. Wil je verder komen dan breek die 100kmh niet, zo simpel is het.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Replay256
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:21:
Sowieso is bekent dat de id3 niet enorm efficiënt is met alles boven de 100kmh. Maar juist bij 100kmh enorm efficiënt is. Wil je verder komen dan breek die 100kmh niet, zo simpel is het.
Geldt dat niet voor alle elektrische auto's

• Bschnitz
Replay256 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:54:
[...]

Geldt dat niet voor alle elektrische auto's
Nope, niet echt. Elke E motor heeft een andere sweetspot om het kort te houden. Het is natuurlijk zo dat alles boven de 100kmh uit de natuurwetten meer verbruikt. Maar er zijn toch echt verschillen hiertussen. Omdat het verbruik boven de 100kmh sowieso hoger is, is de winst dus ook hoger mits efficiënter, echter heeft VW ervoor gekozen om enorm zuinig te zijn tussen de 80/100 en echt extreem niet zuinig boven de 100. Er zijn ergens cijfers hoeveel er verbruikt wordt op 100 kilometer van verschillende auto's op 100 en 130kmh, dacht het ergens op YouTube ooit te zien. Hier was dus de id3 koning in de 100kmh en de loser in de 130kmh. Volgens mij wint Tesla op 130kmh not sure tho.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Soeski
Nu loopt de app toch écht wel ver achter. Irritant hoor. Gistermiddag geparkeerd met 182km om 17.30. Vanochtend gereden, vanmiddag volgeladen en weer geparkeerd. App zegt nog altijd 182km van gisteren. Ook kan ik het nu niet actualiseren door klimatiseren te starten (reageert niet/fout). Dus al bijna 24 uur dat de auto of geen contact heeft met de server, of ik niet met de server. Hopelijk verbetert dit ook met updates, dit voelt weer helemaal Audi A3 e-tron en daar wilde ik na 5 jaar wel eens vanaf. Maarja, VW concern en software... :(

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Bschnitz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:02:
[...]

Nope, niet echt. Elke E motor heeft een andere sweetspot om het kort te houden. Het is natuurlijk zo dat alles boven de 100kmh uit de natuurwetten meer verbruikt. Maar er zijn toch echt verschillen hiertussen. Omdat het verbruik boven de 100kmh sowieso hoger is, is de winst dus ook hoger mits efficiënter, echter heeft VW ervoor gekozen om enorm zuinig te zijn tussen de 80/100 en echt extreem niet zuinig boven de 100. Er zijn ergens cijfers hoeveel er verbruikt wordt op 100 kilometer van verschillende auto's op 100 en 130kmh, dacht het ergens op YouTube ooit te zien. Hier was dus de id3 koning in de 100kmh en de loser in de 130kmh. Volgens mij wint Tesla op 130kmh not sure tho.
Is dit niet gewoon de invloed van CW van 0.23 (M3) vs 0.27 (ID.3)? CWa even niet bij de hand voor beide modellen.
De efficiency van een elektromotor zal toch in de range van een paar procent onderling verschil zijn? Dit gok ik he, is nml de eerste keer dat ik dit lees.

100 >> 130 kmh betekent 70% meer luchtweerstand. Dat hakt er in.

• Bschnitz
WhySoSerious schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:10:
[...]

Is dit niet gewoon de invloed van CW van 0.23 (M3) vs 0.27 (ID.3)? CWa even niet bij de hand voor beide modellen.
De efficiency van een elektromotor zal toch in de range van een paar procent onderling verschil zijn? Dit gok ik he, is nml de eerste keer dat ik dit lees.

100 >> 130 kmh betekent 70% meer luchtweerstand. Dat hakt er in.
Als bedenkt dat een warmtepomp al 30-50 kilometer extra geeft op een id3 dan twijfel je sowieso aan alles. Het is inderdaad koffiedik kijken, het kan een combinatie van alles en nog wat zijn. We hebben niet alle cijfers, je kan alleen kijken naar de praktische testen en vergelijken. En ik heb inderdaad geen bewijzen dat het de motor is, maar ik gok omdat alle andere niet MEB platforms het wel beter doen in de 130kmh range het toch ergens daar zit. Tesla heeft ook eens extra range erbij gedaan door een software update.... Wat trouwens niet zomaar mag in de EU ...

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22
Afgelopen dagen geprobeerd een blauwe ID4 1st te bestellen..... Offerte opgevraagd, een dag later gebeld dat het akkoord was. "Helaas, hij is nét verkocht". Vandaag nieuwe ronde. Ze vonden ze nog ergens een grijze.... Paar uur later geaccordeerd....en wat denk je? Hij is net verkocht.

Ik ben er klaar mee. Ze hebben alleen nog de gele begrijp ik.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Younes schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:29:
[...]

Bij mij stond het chassisnummer al op het koopcontract, maar dat is blijkbaar niet normaal?

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-10 14:40
Sandrioni schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:52:
Afgelopen dagen geprobeerd een blauwe ID4 1st te bestellen..... Offerte opgevraagd, een dag later gebeld dat het akkoord was. "Helaas, hij is nét verkocht". Vandaag nieuwe ronde. Ze vonden ze nog ergens een grijze.... Paar uur later geaccordeerd....en wat denk je? Hij is net verkocht.

Wij wilden een gele, besteld etc. , 2 weken
later: toch geen gele leverbaar, alleen nog wit, blauw en grijs. Nou dan maar een witte. Volgens mij roepen die dealers maar wat of ze hebben zelf geen idee welke auto’s er aan komen wat mij sterk lijkt.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

rednax2 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:10:
[...]

Wij wilden een gele, besteld etc. , 2 weken
later: toch geen gele leverbaar, alleen nog wit, blauw en grijs. Nou dan maar een witte. Volgens mij roepen die dealers maar wat of ze hebben zelf geen idee welke auto’s er aan komen wat mij sterk lijkt.
Oh? Ik wilde de grijze, maar is niet meer leverbaar. Nu moet ik ‘t met blauw doen. Ga toch maar even bellen

...en waarom?

• J.W

J.W

Younes schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:32:
[...]

Oh? Ik wilde de grijze, maar is niet meer leverbaar. Nu moet ik ‘t met blauw doen. Ga toch maar even bellen
Tja ik wilde een witte, maar eindig met een grijze. Maar ben nu blij dat ik überhaupt nog een met 8% bijtelling kon vinden

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

J.W schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:26:
[...]

Tja ik wilde een witte, maar eindig met een grijze. Maar ben nu blij dat ik überhaupt nog een met 8% bijtelling kon vinden
lol, moeten wij maar even wisselen dan, iedereen tevreden :P

Edit: haha, hier beneden dezelfde situatie...mss maar eens een groot 'ID.4 autowissel topic' opstarten :+

[ Voor 15% gewijzigd door Boy op 26-11-2020 05:40 ]

• Replay256
  • Niet online
Ik wilde een grijze, was helaas niet meer verkrijgbaar, maar voor een witte gegaan.

• DeGroteMuis
Sandrioni schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:52:

Doen! Blauw en geel zijn de leukste vind ik. _/-\o_
En als je nu als 2 rondes met accordering hebt bij dezelfde dealer, zou ik vragen of ze ook even dat ding voor je vast willen houden. Gegarandeerde sale (want waarom zou de 3e niet akkoord zijn) en een tevreden klant.

Zo te lezen lease? Wel benieuwd eigenlijk, zat er nog prijsverschil tussen leasegrijs en de kleuren?
Pagina: 1 ... 32 ... 384 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.