Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 308 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:15
Stan-ID4 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:56:
[...]

Volgens mij kun je dan netjes handsfree bellen, navigeren en muziek luisteren toch?
dan kan je telefoon in het vak blijven O-)
Dat snap ik zelf ook wel. Maar dat vroeg ik niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
Stan-ID4 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:15:
[...]

Snap ik , maar dan zou het laden überhaupt niet moeten werken.
Dat start steeds gewoon, zonder uitzondering.

Ook bij DC lader wordt die poort gebruikt, dat gaat sowieso gewoon goed.
Kan dus geen mechanisch iets zijn.
Bij DC laden worden denk ik andere pinnen gebruikt. Die pinnen kunnen slijten of loskomen waardoor het contact bij hoge stromen een te hoge weerstand gaan geven en het laden stopt.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:18
In de bijhorende fotoreeks vond ik de C5, C6, C7, C8. Maar ondanks dat ze 2000 man ontslaan, was de "C4" nergens te bespeuren O-)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-09 10:08
Jakkie takkie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:38:
[...]

Bij DC laden worden denk ik andere pinnen gebruikt. Die pinnen kunnen slijten of loskomen waardoor het contact bij hoge stromen een te hoge weerstand gaan geven en het laden stopt.
Als dat zo was, was er wel een foutcode uit gekomen. Heeft toch meer de schijn van een software bug. Kan natuurlijk online komen door gekoppelde apps, maar kan ook gewoon de software zelf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
DonJunior schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:00:
[...]

Deze 'bug' is ook heel vreemd. Heb dit ook gehad met mijn ID.3, maar slechts 1x. Daarna nooit meer gezien. Hopelijk blijft het voor jou ook hier bij.
Hoe is het eigenlijk met jouw auto? Nog altijd de reboots niet opgelost? Mijne kan 15 nov naar de garage, maar op basis van het filmpje dat ik ze toestuurde ging er niet direct een lichtje branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 16:17
Megalo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:39:
[...]

Hoe is het eigenlijk met jouw auto? Nog altijd de reboots niet opgelost? Mijne kan 15 nov naar de garage, maar op basis van het filmpje dat ik ze toestuurde ging er niet direct een lichtje branden.
Ben benieuwd of ze iets anders gaan doen dan zeggen dat je moet wachten op een update. Wil je dat laten weten?
Mijne is nog steeds niet gemaakt. Ben er echt wel klaar mee, ga denk ik een juridisch traject starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Megalo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:39:
[...]

Ik mag 11 december pas naar de garage..
Nee al die garages werken los van elkaar en er lijkt maar minimale communicatie te zijn onderling. Anders hadden ze dit issue echt al wel gezien. Ik ben namelijk niet de enige met deze rare dingen.

Mijn schoenbroer heeft ook een ID3 en heeft er ook veel gedoe mee. Hij zit alleen niet op een forum dus dat is nog een gebruiker waarvan we de stem niet horen maar die wel veel gedoe heeft (uitvallende aandrijflijn, reboots etc)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
All,

Ik heb met mijn dinosap auto altijd op all wheater banden gereden. Onder mijn id4 zitten zomerbanden. Ik weet dat ik jaren voordat ik de keus maakte naar all wheater banden te gaan ik ook in de wintermaanden gewoon op zomerbanden reed. Reden.... was in de winter te doen zonder problemen. Zeker ook gezien de winters niet meer zijn zoals vroeger. Ik koos voor all wheater banden omdat de zomerbandjes op waren. Ervaring is ook prima daarmee. Ga ik een setje winterbanden aanschaffen of maar ff blijven rijden op de zomersloffen?

Wat doen jullie? En als je wintersloffen hebt? Welke zijn dat (merk en type). Lekker geruisloos met rijden?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 14:22
Sinds een paar dagen zie ik een zwarte balk rondom de IOS widget van de Volkswagen app als ik een donker thema kies. Herkennen jullie dit en hoe krijg ik die balk weg? App herinstalleren heeft niet geholpen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nczQimAH0Ypvcn7S389YZFK5YuU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UMYq6XG0Qo5j8ooFTKUOVyxO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:09
Hier idem. Lijkt me een bugje in de VW-app (what else is new…)

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Devke schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:19:
All,

Ik heb met mijn dinosap auto altijd op all wheater banden gereden. Onder mijn id4 zitten zomerbanden. Ik weet dat ik jaren voordat ik de keus maakte naar all wheater banden te gaan ik ook in de wintermaanden gewoon op zomerbanden reed. Reden.... was in de winter te doen zonder problemen. Zeker ook gezien de winters niet meer zijn zoals vroeger. Ik koos voor all wheater banden omdat de zomerbandjes op waren. Ervaring is ook prima daarmee. Ga ik een setje winterbanden aanschaffen of maar ff blijven rijden op de zomersloffen?

Wat doen jullie? En als je wintersloffen hebt? Welke zijn dat (merk en type). Lekker geruisloos met rijden?
Jij rijdt je ID.4 prive denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Na ruim 2,5 jaar en 92.500 km heb ik toch geconcludeerd dat de ID4 niet "mijn auto" is.

Ik ben weer overgestapt in een plugin hybride van m'n favoriete merk (met de wit-blauwe propeller).
Dat betekend dat het leasecontract van mijn ID4 beschikbaar is voor overname. Ik heb geen collega's of medewerkers waarvoor deze auto passend is.

knip

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 09-11-2023 12:08 . Reden: Hier hebben we V&A voor. Een verkapte advertentie die ook nog eens op MP staat wordt niet gewaardeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:41:
[...]

Jij rijdt je ID.4 prive denk ik?
Klopt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
illie1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:58:
[...]

Ben benieuwd of ze iets anders gaan doen dan zeggen dat je moet wachten op een update. Wil je dat laten weten?
Mijne is nog steeds niet gemaakt. Ben er echt wel klaar mee, ga denk ik een juridisch traject starten.
Ik hou jou en DonJunior op de hoogte. Klinkt inderdaad alsof een ingebrekestelling ze misschien wakker schudt. Als er geen softwarefix is, dan lijkt me dat ze de hardware maar moeten vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kampina schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:31:
Na ruim 2,5 jaar en 92.500 km heb ik toch geconcludeerd dat de ID4 niet "mijn auto" is.

Ik ben weer overgestapt in een plugin hybride van m'n favoriete merk (met de wit-blauwe propeller).
Dat betekend dat het leasecontract van mijn ID4 beschikbaar is voor overname. Ik heb geen collega's of medewerkers waarvoor deze auto passend is.
Het zou op zich leuk zijn als je ook aangeeft waarom het niet 'jouw auto" is ipv alleen een verkapte advertentie te plaatsen ;).

[ Voor 39% gewijzigd door Notna op 09-11-2023 12:08 . Reden: Quote knip ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kampina
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Termy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:25:
[...]

Het zou op zich leuk zijn als je ook aangeeft waarom het niet 'jouw auto" is ipv alleen een verkapte advertentie te plaatsen ;).
Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Ik wilde er alleen geen lang verhaal van maken omdat ik wel begrijp dat dit forum daar in basis niet voor is bedoeld. Terwijl het wel een verzamelplaats is van belangstellende en berijders van de ID4. Ik heb zelf de afgelopen jaren ook wat posts geplaatst.

Maar terug naar de ID4: de laatste VW die ik heb gereden was een Passat sedan 1.9tdi. Fijne auto. Daarna volgde 3x een BMW 3-serie. De laatste was een 330e. Toen ik eind 2020 wisselde van werkgever had ik door de 330e (die was op dat moment ook 5 jaar oud dus niet meegenomen naar de nieuwe werkgever) de smaak van elektrisch rijden een beetje geproefd. Een iX3 was nog niet leverbaar en had waarschijnlijk op dat moment niet in het budget gepast. Bij toeval las ik eind 2020 een Autoweek magazine waarin stond dat de ID4 nog in 2020 beschikbaar zou zijn in kleine oplage. Ik vond het van buiten een mooie auto en er bleken er nog een paar beschikbaar dus zodoende de ID4 besteld.

Ook bij mijn ID4 moest ik het eerste jaar vreugde (stille, comfortabele, ruime auto) afwisselen met irritaties (storingen, veelvuldig dealer bezoek, enfin niks nieuws als je het forum hier leest met berichten uit 2021).

Mijn grootste ergernis zit toch aan de binnenkant. Ik mis iDrive, een mooi interieur, een echt dashboard en een schuifdak. Ik zal wel ouderwets zijn. De nieuwe baan in 2021 bracht niet wat ik zocht dus opnieuw van werkgever gewisseld. Maar de ID4 moest wel mee verhuizen. Ik heb nu een functie als directeur en kan dus wat meer invloed uitoefenen op mijn eigen arbeidsvoorwaarden.

Afgelopen zomer de knoop door gehakt. Ik rijd zo'n 45.000km per jaar en zit best een paar uur per dag in de auto. De vreugde van de loonstrook waarop slechts 158 netto bijtelling staat weegt niet op tegen de irritaties van het touch screen, het gemis van een schuifdak, geen iDrive etc.

Daarom afgelopen zomer besloten op zoek te gaan naar een vervanger. Ik heb nog gewacht op de nieuwe 5-serie (eventueel was de i5 een optie) maar die vind ik zó afschuwelijk lelijk. Bovendien is die nieuwe 5-serie in Europa enkel met een niet te openen panoramadak te leveren (in VS wel schuifdak mogelijk; heel vreemd).

Kortom uiteindelijk een 10 mnd oude 530e sedan gekocht ter vervanging van de ID4. Ik weet dat ik maandelijks veel meer euro's kwijt ben en dat ik veel ruimte heb ingeleverd maar ik stap met veel plezier in die auto voor elke rit.

En omdat binnen het bedrijf er eigenlijk niemand is waar de ID4 qua budget passend voor is kan de ID4 overgenomen worden.

Weet u zo voldoende over mijn motief?
Ik snap dat er duizenden berijders wel heel blij zijn met een ID4 maar ik niet (meer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@Kampina Begrijpelijke keuze. Als ik de financien en de mogelijkheid had dan was ik zeker ook niet in de ID.3 blijven rijden. Ik vind de ID.3 een bijzonder prettige auto áls deze werkt zoals bedoeld. Alleen de service vanuit VW is me zo bijzonder tegengevallen dat ik zelfs twijfel of de volgende lease uberhaupt weer een VW gaat worden. Nu rijd ik prive een Alfa, en die service daar is ook ruk.. maar met mijn prive auto kan ik tenminste nog kiezen waar ik onderhoud uit laat voeren. Daarbij sta ik met mijn Alfa, je weet wel, die Alfa's die altijd als onbetrouwbaar worden bestempeld, minder vaak bij de garage dan met de ID.3.
Maar goed, dat is compleet irrelevant verder, heel veel plezier in je nieuwe auto!! ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb nooit in een BMW gereden dus geen idee wat ik mogelijk mis :p. Wij hebben gelukkig weinig gezeur met onze ID.3 dus ik rij er met plezier in. Enige echt irritante is de trage software en vooral het traag starten van AA met mijn telefoon. Dat is gewoon slecht. Verder vind ik de keuze voor niet volledig OPD jammer maar dat is iig geen fout.

De volgende auto zal waarschijnlijk wat kritischer bekeken worden op deze punten :). Als we dit jaar gekocht hadden ipv vorig jaar was het waarschijnlijk een Tesla model Y (of nieuwe 3) RWD geworden. LFP had ook fijn geweest ivm zorgeloos naar 100% laden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCyper
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-11-2023
TheCyper schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
Dag allemaal, ik krijg in november mijn nieuwe ID3. Ik rij deze zakelijk, dus moet de ritten bijhouden. Is hiervoor een optie in de VW app of hoe doen jullie dit?
Dank voor de reacties hierop. Ik heb uiteindelijk deze Nederlandse partij gevonden die rittenregistratie kan leveren obv de gegevens uit de ID3. Deze week geactiveerd en geeft ook accu door aan abrp app voor navigatie, dus aanrader!
https://yeshugo.com/rittenregistratie-volkswagen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 23:11
TheCyper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:23:
[...]

Dank voor de reacties hierop. Ik heb uiteindelijk deze Nederlandse partij gevonden die rittenregistratie kan leveren obv de gegevens uit de ID3. Deze week geactiveerd en geeft ook accu door aan abrp app voor navigatie, dus aanrader!
https://yeshugo.com/rittenregistratie-volkswagen/
Aangezien de backend van Volkswagen niet bijzonder betrouwbaar is verwacht ik dat dit wel erg veel gaten in je administratie gaat opleveren....

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
RaymondD schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:43:
[...]

Aangezien de backend van Volkswagen niet bijzonder betrouwbaar is verwacht ik dat dit wel erg veel gaten in je administratie gaat opleveren....
ik doe dit via tronity al meer dan een jaar en dat valt reuze mee gelukkig 😅 minder dan vijf ritten handmatig toe moeten voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:08
TWFpa2Vs schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:00:
[...]

ik doe dit via tronity al meer dan een jaar en dat valt reuze mee gelukkig 😅 minder dan vijf ritten handmatig toe moeten voegen.
Ben je nu over gegaan naar de betaalde versie van Tronity ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
spencer_830 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:06:
[...]

Ben je nu over gegaan naar de betaalde versie van Tronity ?
Yes, beviel verder prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Md87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 16:22
KaiseRRuby schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:00:
Oke, ik ben er achter gekomen dat ik ook een krakend dak heb. Vooral als in schuin een verkeersdrempel oprijdt oid, dan hoor je het goed. Stoor me er niet aan, ga er ook niet voor naar de dealer.
Heb ik ook in m'n ID.5, het zijn de rubbers die door de koude te hard worden.
Voor mij help een rubberspray (Deze op precies te zijn) om de 2-3 maanden breng ik wat aan tussen de randen en het gekraak is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Md87 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:43:
[...]
Deze op precies te zijn[/url]) om de 2-3 maanden breng ik wat aan tussen de randen en het gekraak is weg.
Interessant. Kan je misschien aangeven waar je precies spuit en hoeveel?

Mijn ID.4 is buiten de garantie, dus van de dealer hoef ik niks meer te verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaa
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-05 21:32
Effe hulp nodig :-)
"activeer locatiegegevens in het infotainmentsysteem", waar vind ik dat in het infotainmentsysteem? Heb me al gek gezocht en volgens mij was dat eerder wel OK.
ID4 Pro Performance 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazerK
  • Laatst online: 12:44
kvaa schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:26:
Effe hulp nodig :-)
"activeer locatiegegevens in het infotainmentsysteem", waar vind ik dat in het infotainmentsysteem? Heb me al gek gezocht en volgens mij was dat eerder wel OK.
ID4 Pro Performance 2023
(uit mijn hoofd) Gebruikers/Priveinstellingen locatiegegevens ... daar moet het staan.
EN... in je VW (telefoon)app (map symbool/auto symbool) moet het ook aan staan

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaa
BazerK schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:14:
[...]

(uit mijn hooftd) Gebruikers/Priveinstellingen locatiegegevens ... daar moet het staan.
EN... in je VW (telefoon)app (map symbool/auto symbool) moet het ook aan staan
Hazo, onder gebruiker, daar had ik het niet gedacht...bedankt!
In de app is het auto-symbool uitgeblankt en krijg ik de melding "activeer locatiegegevens". Ik kijk seffens eens in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Vraagje.... wordt een 220v (grannycharger) automatisch bij een id4 meegeleverd? Of alleen de normale laadkabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:08
Devke schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:20:
Vraagje.... wordt een 220v (grannycharger) automatisch bij een id4 meegeleverd? Of alleen de normale laadkabel?
alleen een normale laadkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vandaag weer gekkigheid. Mijn 'individual' rijmodi instellingen zijn allemaal verdwenen. Geen DCC, acc, airco stand, etc instellingen zijn gewone foetsie.

Iemand een idee om dit weer terug te krijgen?

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
ReseT schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:57:
Vandaag weer gekkigheid. Mijn 'individual' rijmodi instellingen zijn allemaal verdwenen. Geen DCC, acc, airco stand, etc instellingen zijn gewone foetsie.

What's in a (user)name _/-\o_

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vanzelfsprekend, maar helaas. Heeft niet het gewenste effect.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvaa
Ik heb de beide mogen ontvangen, levering was 02/2023.
Gewoon navragen bij de dealer zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
kvaa schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:46:
[...]

Ik heb de beide mogen ontvangen, levering was 02/2023.
Gewoon navragen bij de dealer zou ik zeggen
De Type 2 kabel is standaard. De granny charger stond 3 jaar geleden bij mij als accesoires op de prijslijst van de ID.3. De dealer heeft deze met de prijsonderhandeling erbij gedaan. Ik weet niet of die er nu op staat en voor welke prijs. Er om vragen kan je altijd proberen.

Als je er nu een los koopt zou ik ook eens kijken naar een 3-fase waarbij je deze kan instellen tussen de (3x)6 en (3x)16 ampère met naast schuko ook een CEE-form stekker.

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 12-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-09 19:46
Gecko123 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:23:
[...]

De Type 2 kabel is standaard. De granny charger stond 3 jaar geleden bij mij als accesoires op de prijslijst van de ID.3. De dealer heeft deze met de prijsonderhandeling erbij gedaan. Ik weet niet of die er nu op staat en voor welke prijs. Er om vragen kan je altijd proberen.

Als je er nu een los koopt zou ik ook eens kijken naar een 3-fase waarbij je deze kan instellen tussen de (3x)6 en (3x)16 ampère met naast schuko ook een CEE-form stekker.
ik zou ook eens op marktplaats kijken, worden ze vaak nieuw aangeboden door mensen die hem bij de auto kregen maar niet gebruiken, vaak ook veel goedkoper (nieuwprijs 229 euro nu overigens in de aanbieding bij VW voor 199) https://shop.volkswagen.n...id4&modeltype=id4-1&cid=3
Zo heb ik er ooit 1 voor 80 euro gekocht (nieuw nooit gebruikt)

ook de kabel van de Skoda enyaq kan je kopen is nagenoeg hetzelfde behalve het logo er op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_menne
  • Laatst online: 07-09 16:16
Pinobigbird schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Heb ik ook twee keer gehad op m'n CUPRA Born. Gelukkig wel zelf op kunnen lossen. Zie Pinobigbird in "Het grote Cupra topic"
Dit weekend stond ik vrijdagavond aan een snellader, maar de electronica liet de laadklep niet opengaan. Dankzij bovenstaande post heb ik het daarna wel open gekregen.

Ik lees dat er reeds meerdere ervaringen rond dit probleem zien. Is dit iets dat meermaals kan voorkomen? Of moet ik het gewoon beschouwen als een eenmalige pech.

Bedankt voor het advies.

PS Verder ben ik best tevreden van de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
Nu twee weken onderweg in de id3 wat een heerlijk apparaat is het.

Maar na 10 jaar Aziatische autos gereden te hebben, heb ik nog nooit een storingslampje gezien(m.u.v bandenspanning)

Maar in de id3 blijft maar miepen, zo ver dat mijn vriendin hem liever niet meer pakt met de laatste melding iets over de verminderde remkracht toen ze op de snelweg snachts reed... Soms wordt het dashboard rood en staat er iets met een bots waarschuwing. Of kapt hij ineens acc af met de melding reinig sensoren terwijl ie een dag daarvoor nog door de wasstraat is gehaald.

Hopelijk wordt hij binnenkort goed onderhanden genomen bij vw, anders ga ik een hele lastige klant worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
flaskk schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:22:
..
Hopelijk wordt hij binnenkort goed onderhanden genomen bij vw, anders ga ik een hele lastige klant worden...
Ik kan je die hoop alvast temperen. VW heeft echt geen tijd om de auto goed onderhanden te nemen. Het eerste wat ze zullen doen is een software update en een accucheck (zowel hoogvoltage als 12v)
Daarna is het een afspraak maken en mag je net als velen achter in de rij aansluiten.

tldr: Welkom bij de club.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
DonJunior schreef op maandag 13 november 2023 @ 06:25:
[...]

Ik kan je die hoop alvast temperen. VW heeft echt geen tijd om de auto goed onderhanden te nemen. Het eerste wat ze zullen doen is een software update en een accucheck (zowel hoogvoltage als 12v)
Daarna is het een afspraak maken en mag je net als velen achter in de rij aansluiten.

tldr: Welkom bij de club.
Het is inderdaad jammer dat velen deze ervaring hebben. Afhankelijk van waar je woont kan het de moeite lonen om even in je regio te kijken welke dealer als eerste tijd heeft. Daar zit bij ons in de regio (oosten des lands) heel veel verschil varierend van enkele dagen wachttijd (echt waar!) tot ruim 2 maanden. Ook zit er veel verschil in de hoeveelheid kennis/eravring die men heeft bij de verschillende vestigingen van eenzelfde dealer organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
ReseT schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:57:

Dit heb ik ook twee keer gehad, heel vreemd want het betreffende menu zag er ineens ook anders uit, was net alsof de auto een identiteitscrisis had en niet meer precies wist wie ze was en welke opties ze had. Kwam ook vanzelf weer goed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 11:40
Hi,

Misschien een te algemene vraag, maar ik zou binnenkort graag een tweedehands EV kopen en zit te kijken naar een ID.3 1st Max

Zouden jullie deze tweedehands kopen, of hebben de 1st modellen meer last van storingen/ problemen?
Ik lees ook dat de warmtepomp niet het beloofde rendement levert, dus dit is dan eigenlijk geen must?

Andere optie tweedehands is een model 3 (2020), maar die zijn toch al een paar duizend euro meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@Pieterve Zover ik nu alles meekrijg op diverse fora zijn het met name de 1st modellen.. sowieso de eerste ID3s en ID4s die veel problemen kennen.
Op zich heeft VW wel updates uitgebracht en daarmee zijn wel dingen opgelost.
Ik heb zelf een eerste generatie ID3 uit 2020 (geen 1st maar een Business Pro) en onnoemelijk veel problemen ermee. Heb vaak bij de dealer gestaan en heb nog steeds toekomstige afspraken om dingen op te lossen die al maanden spelen.
Er zijn echter ook mensen bij die de auto wel goed werkt.. dus neem niet alleen mijn verhaal aan alsjeblieft.
Persoonlijk zou ik dus uitzoeken hoe de service is bij je lokale VW dealer ten opzichte van de Tesla dealer.
Waar is de koffie het lekkerst? Want dat ik wel zo prettig als je er vaak moet zijn (nee geintje)

Persoonlijk, maar wederom dat is op basis van mijn eigen ervaring, zou ik nooit (meer) een eerste generatie ID.x kopen. Dan zou ik voor de facelift versie gaan. Daar zijn de kinderziektes er al een beetje uit. Over de Tesla Model 3 kan ik helaas weinig zeggen daar ik er geen ervaring mee heb.

*sowieso

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:01
@Pieterve

Ik heb een 1st Plus uit december 2020 (zakelijk) en ik heb er in tegenstelling tot @DonJunior heel weinig tot niets mee gehad.
Het lijkt dus een beetje willekeur te zijn, maar een hoop mensen hebben wel problemen.
De 1e generatie was toch een beetje het 'proef model' waar ze hebben geprobeerd een hoop op te lossen met updates en terugroep acties.

Zelf zou ik het risico niet nemen als je hem privé koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Pieterve schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:44:
Hi,

Misschien een te algemene vraag, maar ik zou binnenkort graag een tweedehands EV kopen en zit te kijken naar een ID.3 1st Max

Zouden jullie deze tweedehands kopen, of hebben de 1st modellen meer last van storingen/ problemen?
Ik lees ook dat de warmtepomp niet het beloofde rendement levert, dus dit is dan eigenlijk geen must?

Andere optie tweedehands is een model 3 (2020), maar die zijn toch al een paar duizend euro meer.
Ik heb ook weinig problemen gehad met mijn 1st. Maar als ik voor de keuze zou staan nam ik in ieder geval een modeljaar later dus vanaf najaar 2021. Bij VW zit de modeljaarwissel altijd in augustus en technische wijzigingen worden dan doorgevoerd.

Ten aanzien van het gebruiksgemak is een Tesla model 3 denk ik niet te vergelijken met een ID3 (in het voordeel van de model 3) maar ik ben zeer tevreden omdat ik er alleen maar mee van A naar B rijdt en niet zit te wachten op allerlei extra functionaliteit en updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Frank_P schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:51:
@Pieterve

Ik heb een 1st Plus uit december 2020 (zakelijk) en ik heb er in tegenstelling tot @DonJunior heel weinig tot niets mee gehad.
[..]
Kijk, ook goed (en fijn) om een geluid vanaf de andere kant te horen. Top!
Mijn schoonbroer rijdt ook een 1st maar die heeft (helaas) ook veel gedoe ermee. Laatst nog een uitvallende aandrijflijn. In de lease is het vervelend, prive zou ik dit gedonder echt niet willen hebben.
Daar de ID3 wel echt een fijne auto is om te rijden zou ik dan dus zoals @Jakkie takkie aangeeft een modeljaar later (of bij voorkeur dus de facelift) nemen.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
@Pieterve Hier ook een 1st uit november 2020 (zakelijk), en ja ik heb ook wat tripjes naar de dealer gehad (ook met een sleepdienst..), is het ook willekeur. De koffie vond ik niet zo heel lekker bij de dealer ;)

Daarnaast is een forum een goede plek om je gal te spuien, maar ik rij nog met heel veel plezier in mijn ID.3, maar ik zou persoonlijk niet direct voor een 1st Edition als tweedehands gaan. Van een collega die een ID.3 uit eind 2021 heeft, hoor ik wel betere verhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 13-11-2023 12:00 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Hi,

Wij rijden nu 14 dagen een ID4. Hij is van september 2022. De eerste ervaringen zijn zeker positief. Hij rijdt heerlijk. Laden moet je soms ff wat meer plannen maar dat went snel. Anders is er altijd nog een snellader binnen bereik. Zelf moet ik even wennen aan de GOM. Zo heb je een actieradius van 455 km en na een ritje van 13 km nog 412. Maar ook komt het voor dat hij naar boven bijsteld. Het weer. Je rechtervoet hebben oa invloed daarop.

De auto heeft zijn recalls gehad en software update. Daar zou ik sws op staan bij aanschaf.

Vallen mij rare dingen op? Wij kunnen de kofferbak openen met een veeg onder de auto door. 8 vd 10 x reageerd dat gewoon. De andere 2x? Misschien de voet iets te snel of net ff niet goed langs de sensor. 1x kreeg ik de achterklep electrisch niet dicht via de knop in de achterklep. De auto stond geparkeerd dus heb eerst de auto met de sleutel x van het slot gehaald. Daarna werkte de knop gelijk weer. Daarna niet meer gezien.

Ik ben echt positief over de auto. Met Tesla vergelijken kan ik niet. Wij wilden een hoge instap. Model Y heeft dat ook begreep ik maar we vonden die niet mooi.

Tot zo ver onze ervaring. Hopelijk helpt het je bij de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Hi,

Waar je nog over na zou kunnen denken is een ID.3 kopen, mag wel een 1st zijn maar die sowieso al geupdate is naar 3.2. Je moet er dan overigens niet vanuit gaan dat je nog veel of uberhaupt OTA updates gaat krijgen, denk dat de 1st wel een beetje klaar is met versie 3.2.

Ik zou dat altijd eisen, dat de handelaar of dealer de auto naar 3.2 brengt voordat je hem koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hier ook een ID.3 1st plusrijder zonder al te veel gezeur. Woensdag wordt gratis (coulance) m'n voorruit vervangen ivm loskomende regensensor. Ik hoop dat dat iets is dat ze in latere modellen verbeterd hebben want dit is wel erg lomp ontwerp. Een leen 1st plus vorig jaar had precies hetzelfde euvel.

Iemand met een nieuwere ID.x die dit probleem heeft, of alleen 1st edities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpUX8ZhnmGNQXFIx_1C61VKsR88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWliJf0gmp6flzRW35MoUWwW.jpg?f=fotoalbum_large

ID.5 GTX met 3.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:47
Die kreeg ik inderdaad ook vanmorgen, ik zat op 3.5 en zit nu op versie 3.7.

Verder kon ik geen nieuwe dingen vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58

buz

Hier ook iemand met een id3 first plus. Nieuw gekocht, nu ruim drie jaar oud.
Kleine dingetjes in het begin met een spooklampje in het interieur dat aan en uit ging.
Eigenlijk nooit software problemen gehad en zeker nooit problemen met accu, aandrijflijn, etc.
Nog nooit afgesleept.

Terugroepacties altijd netjes door dealer uitgevoerd en prettig contact en service. Koffie mwah...

Op basis van mijn ervaring, zou ik zo een tweedehands id3 kopen. N=1

Ik denk trouwens ook dat de mensen met een auto die problemen heeft, eerder geneigd zijn hierover te posten, dan mensen die zeggen dat ze nog steeds geen problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Gisteren de autoweek review gezien van de ID7, daarin gaf hij aan dat de software al op 4.0 zit.
Komt deze ook naar jullie met de ID5?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
buz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:22:
Kleine dingetjes in het begin met een spooklampje in het interieur dat aan en uit ging.
Eigenlijk nooit software problemen gehad en zeker nooit problemen met accu, aandrijflijn, etc.
Nog nooit afgesleept.

Terugroepacties altijd netjes door dealer uitgevoerd en prettig contact en service. Koffie mwah...

Ik denk trouwens ook dat de mensen met een auto die problemen heeft, eerder geneigd zijn hierover te posten, dan mensen die zeggen dat ze nog steeds geen problemen hebben.
Dat is ook helemaal waar. Goed om te lezen dat het bij jou wel okee gaat.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
ElCasa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:55:

Verder kon ik geen nieuwe dingen vinden.

[...]
Grappig, mijn softwareversie staat al een hele tijd op 3.2 maar zo te zien lift ik ook mee naar 3.7 dus. Deze update is alleen voor de shop als ik het goed zie, niet voor andere onderdelen van de auto toch?

[ Voor 12% gewijzigd door KaiseRRuby op 14-11-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
DonJunior schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:22:
Gisteren de autoweek review gezien van de ID7, daarin gaf hij aan dat de software al op 4.0 zit.
Komt deze ook naar jullie met de ID5?
Ik zat hem ook te kijken, mooie wagen wel en die software leek wel soepeltjes te werken. Wel apart overigens, bij de reviews van de ID.4/5 was het echt een minpunt dat je de ramen moet openen op de manier zoals het nu werkt. Dat is dus onveranderd in de ID.7 maar dat wuifden ze een beetje weg 'hoe vaak gebruik je het nou'. Vond ik vreemd, wees dan consistent.

Geen idee of wij ook 4.0 krijgen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:10
flaskk schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:22:
Nu twee weken onderweg in de id3 wat een heerlijk apparaat is het.

Maar na 10 jaar Aziatische autos gereden te hebben, heb ik nog nooit een storingslampje gezien(m.u.v bandenspanning)

Maar in de id3 blijft maar miepen, zo ver dat mijn vriendin hem liever niet meer pakt met de laatste melding iets over de verminderde remkracht toen ze op de snelweg snachts reed... Soms wordt het dashboard rood en staat er iets met een bots waarschuwing. Of kapt hij ineens acc af met de melding reinig sensoren terwijl ie een dag daarvoor nog door de wasstraat is gehaald.

Zijn volgens mij normale meldingen.

In mistig weer of zware regen raakt de voorsensor 'vervuild'. Je krijgt dan de melding over inzittendenbescherming en de ACC schakelt uit. Komt denk ik doordat de sensor net verwarmd is en snel last heeft van verminderd zicht. Had het dit weekend nog in mistig weer. En als die sensor niet kan zien dan krijg je een paar meldingen, sensorzicht, proactieve inzittendenbescherming en acc als ik me niet vergis, met een continue gele melding.

De botsmelding heb ik ook regelmatig. Als je in een bocht ergens tegen aan lijkt te rijden zie je ineens een rode streep over het dashboard. De sensor ziet ineens iets op zich afkomen maar weet niet dat de weg een bocht maakt.

Zo te zien niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:29
KaiseRRuby schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zat hem ook te kijken, mooie wagen wel en die software leek wel soepeltjes te werken. Wel apart overigens, bij de reviews van de ID.4/5 was het echt een minpunt dat je de ramen moet openen op de manier zoals het nu werkt. Dat is dus onveranderd in de ID.7 maar dat wuifden ze een beetje weg 'hoe vaak gebruik je het nou'. Vond ik vreemd, wees dan consistent.

Geen idee of wij ook 4.0 krijgen overigens.
Juist blij dat ze inzien dat het helemaal geen ramp is om die knoppen op die manier te hebben. Zouden veel reviewers ook met het stuur doen want ik ben er echt super blij mee en moet er niet aan denken om terug te gaan naar van die ouderwetse drukknopjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 20:30
Ik ben ook nog erg tevreden met de ID.3 (zomer 2021). Hij rijdt (en parkeert) fantastisch.

De software is 'te correct':
- je moet bij instappen steeds bevestigen dat jij het bent als user
- de sensors zijn veel te eerlijk over verminderde werking (voor bijvoorbeeld botspreventie) bij slecht weer/vuil
- standaard staan allerlei data deel opties uit, die je nodig hebt om bijvoorbeeld de lokatie van de auto in de app te zien

Echte bugs kom ik niet meer tegen (versie 3.2) en het werkt allemaal prima met CarPlay.

De touch/swipe buttons ben ik ook wel aan gewend tegenwoordig en ik heb het idee dat reviewers zich er vaak niet van bewust zijn dat je ze ook gewoon kan indrukken/aantippen naast swipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:33:
[...]

[..]Wel apart overigens, bij de reviews van de ID.4/5 was het echt een minpunt dat je de ramen moet openen op de manier zoals het nu werkt. Dat is dus onveranderd in de ID.7 maar dat wuifden ze een beetje weg 'hoe vaak gebruik je het nou'. Vond ik vreemd, wees dan consistent.

[..]
Precies dat had ik ook. Lekker zo'n reviewer zonder jonge kinderen die in zijn eigen bubbel leeft "Hoe vaak gebruik je dat nou". Nou, bijna dagelijks dus! Ook zonder kinderen is het soms fijner om de ramen achter even open te hebben in plaats van volle bak wind in je snufferd.
Maar toch bizar dat VW hieraan vast blijft houden bij een auto van die prijsklasse. Bij de ID.3 begreep ik het nog wel. Zo goedkoop mogelijk een EV neerzetten. Prima. Maar bij de ID7 had ik wel wat beters verwacht.

Overigens wel met je eens, vind het een bijzonder mooie auto. Ik zou persoonlijk wel voor de Variant/Tourer gaan (want mooier) maar dat terzijde. Kan ik toch niet betalen :+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
1Mark schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:10:

De touch/swipe buttons ben ik ook wel aan gewend tegenwoordig en ik heb het idee dat reviewers zich er vaak niet van bewust zijn dat je ze ook gewoon kan indrukken/aantippen naast swipen.
Inderdaad, zo las ik in een review over de ID7 dat de sliders voor geluid en airco zijn aangepast en nu ook aangetikt kunnen worden ipv alleen maar sliden.

Ik vraag me dan af of zo'n reviewer uberhaupt de moeite heeft genomen om uit te zoeken hoe dit in een id3/4/5 werkt, of gewoon klakkeloos de brochuretekst van VW overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Nog nooit afgesleept.

Hier dezelfde ervaring sinds mei 2021 met ID.3 Business. Met de aandrijflijn nooit problemen gehad. Uberhaupt geen hardware issues.

In het begin zaten er veel kleine en grote bugs in de software en was de auto verre van "af" maar je merkt dat met iedere update dit steeds minder buggy wordt. Bijvoorbeeld uitgesteld laden werkt nu goed en is zelfs uitgebreid in te stellen. Snelladen op route doet die goed.

Alle kleine ongemakken verdwenen voor mij als sneeuw voor de zon omdat de auto gewoon lekker rijd (ook voor de serieuze rijder) en de ACC voor mij belangelijk is en zeer goed werkt.

De software kan in potentie nog steeds veel beter maar nu is de basis is goed. Ik hoop op lange ondersteuning wat betreft updates.

Ik zie volgende verbetering graag komen:
- Instellingen opslaan per gebruikersprofiel/sleutel bijv koppeling telefoon, stand spiegels, klimaatinstelling voorkeuren zoals stoelverwarming is allemaal best persoonsgebonden wat je fijn vindt.
- automatische accuverwarming icm snellaadstations op route en kunnen instellen en handmatig bij het voorverwarmen bijvoorbeeld bij vertrektijd.
- Deuren ontgrendelen wanneer je de achterklep open doet.
- Klimatiseren op afstand kunnen starten met autosleutel (zonder app)
- achteruitrij camera inklappen bij p-stand met nog minder vertraging
- achterbak lampje gaat te snel uit (wanneer ik de laadkabel aan het pakken of opbergen sta ik regelmatig in een donkere achterbak te graaien)
- ontwassemen wat krachtiger zodat dit sneller en beter gaat.
- rijbereik aanpassen op basis van route en weersvoorspellingen
- makkelijker tijdens het rijden een alternatieve keuze maken voor een eerder snellaadstation bijvoorbeeld met eetgelegenheid.
- info over verwachte laadsnelheid DC op basis van batterij% en accutemperatuur

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 14-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
DonJunior schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:32:
[...]

Precies dat had ik ook. Lekker zo'n reviewer zonder jonge kinderen die in zijn eigen bubbel leeft "Hoe vaak gebruik je dat nou". Nou, bijna dagelijks dus! Ook zonder kinderen is het soms fijner om de ramen achter even open te hebben in plaats van volle bak wind in je snufferd.
Maar toch bizar dat VW hieraan vast blijft houden bij een auto van die prijsklasse. Bij de ID.3 begreep ik het nog wel. Zo goedkoop mogelijk een EV neerzetten. Prima. Maar bij de ID7 had ik wel wat beters verwacht.

Overigens wel met je eens, vind het een bijzonder mooie auto. Ik zou persoonlijk wel voor de Variant/Tourer gaan (want mooier) maar dat terzijde. Kan ik toch niet betalen :+
Wel grappig dat iedereen er zo over valt, ik vind het juist ook een verademing omdat ik bij de parkeergarage vaker dan eens het achterraam open deed ipv die bij de bestuurder. Ik heb ook jonge kinderen maar herken de behoefte gewoon totaal niet. Wat ik wel heb ingesteld via OBD11 is dat alle ramen sowieso automatisch sluiten bij het vergrendelen van de auto.

Nu is het achterraam bedienen een bewuste keuze ipv een per ongelukje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 21:41
Nog nooit afgesleept.

ID.3 first +
Bovenstaand bericht zou ik ook geschreven kunnen hebben, rij nu iets meer dan drie jaar in de ID.3 naar volle tevredenheid en nagenoeg geen problemen. Heerlijke comfortabele, rijdende, ruime en stille auto. Fijn om een goede dealer te hebben die gelijk informeert bij updates. De koffie is ook nog eens goed :) Ik zou mijn ID zo kunnen aanbevelen, maar rij eerst nog een jaar door en kijken wat de ID.3 nog verder aan modelupdate krijgt.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KrlGl
Om maar even aan te sluiten: hier ook een id.3 1st van de eerste lichting (nu > 3jaar oud) en na de 2.4 update geen problemen meer gehad en na de 3.2 update heel tevreden over de software.
( en ja, er blijft altijd wat te wensen, maar het werkt allemaal prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
KaiseRRuby schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:32:
[...]

Grappig, mijn softwareversie staat al een hele tijd op 3.2 maar zo te zien lift ik ook mee naar 3.7 dus. Deze update is alleen voor de shop als ik het goed zie, niet voor andere onderdelen van de auto toch?
Ik kreeg net ook de update, maar installatie was letterlijk nog geen minuut en softwareversie bleef staan op 3.2 (ook na auto met rust te hebben gelaten).

Hier overigens ook een ID.3 First+ rijder en in principe tevreden over de auto, behalve de spontane reboots van het infotainmentsysteem. Erg jammer, want ik was heel blij met de aanvullende (navigatie)functionaliteit van 2.4 naar 3.2. Die zijn nu vrij nutteloos geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:49
Ik heb sinds de zomer om de haverklap de melding '❗ Waarschuwingen en informatie niet beschikbaar! Voorzichtig rijden' waarbij dus alle hulpsystemen, snelheidsaanduiding etc niet werken. Is denk bij de helft van de ritten ofzo. Heb nog geen manier gevonden om het te voorkomen, terwijl het soms echt van het 1 op het andere moment weg kan zijn of weer terug (bijvoorbeeld na 5 min geparkeerd te hebben staan). Auto aan/uit/afsluiten werkt allemaal niet.

Moet de dealer nog contacteren, maar zit inmiddels ook uit de garantie dus daar kijk ik ook niet echt naar uit.

Verder: heerlijke auto om mee te rijden, software is verschrikkelijk door dit soort dingen.

(3.1+)

[ Voor 6% gewijzigd door unex154 op 14-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-09 19:23
Mijn id.3 heeft swv 3.2.
De auto is van mei 2021.
Vanmiddag een online updatebericht ontvangen,
2 updates binnen gekregen vanuit de shop: We charge app en Wagenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

unex154 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:43:
Ik heb sinds de zomer om de haverklap de melding '❗ Waarschuwingen en informatie niet beschikbaar! Voorzichtig rijden' waarbij dus alle hulpsystemen, snelheidsaanduiding etc niet werken. Is denk bij de helft van de ritten ofzo. Heb nog geen manier gevonden om het te voorkomen, terwijl het soms echt van het 1 op het andere moment weg kan zijn of weer terug (bijvoorbeeld na 5 min geparkeerd te hebben staan). Auto aan/uit/afsluiten werkt allemaal niet.

Moet de dealer nog contacteren, maar zit inmiddels ook uit de garantie dus daar kijk ik ook niet echt naar uit.

Verder: heerlijke auto om mee te rijden, software is verschrikkelijk door dit soort dingen.

(3.1+)
Zou het toch even bij de dealer proberen want tot nu toe is bij mij alles uit coulance van VW en/of als service van Muntstad kosteloos gerepareerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalo
illie1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:58:
[...]

Zit nu bij de garage. Ze gaan de regelmodule (FH5?) opnieuw aanmelden, dus doen alsof er een nieuwe module is geïnstalleerd. Als dat niet helpt is het wachten op update 3.5 is mij gezegd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 09:35
Megalo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:56:
[...]

Zit nu bij de garage. Ze gaan de regelmodule (FH5?) opnieuw aanmelden, dus doen alsof er een nieuwe module is geïnstalleerd. Als dat niet helpt is het wachten op update 3.5 is mij gezegd..
De Multimedia Module is 5F.
zelf zou ik "wacht maar op 3.5" niet acceptabel vinden. er zijn honderduizenden ID auto's zonder problemen met die module die niet op 3.5 draaien. daarom moeten ze het ook zonder 3.5 kunnen oplossen.
Of ze zetten er nu bij de dealer maar 3.5 op. Hoe dan ook, je hebt nu een probleem en dat dienen ze op te lossen (middels een garantieclaim bij VW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
Nee, eens. Maar nu ze in ieder geval iets doen mag ik eerst weer afwachten of die fix het probleem oplost voordat ik wederom een claim in kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 16:40
Megalo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:56:
[...]

Hebben ze ook specifiek aangegeven wanneer 3.5 komt voor jouw auto? Zijn er al releasenotes van 3.5 waarin beschreven staat dat er een bugfix of verbetering van de specifieke software delen komen?

Ik heb 1,5 jaar op 3.0 en vervolgens 3.2 moeten wachten voor de oplossing van bepaalde problemen om uiteindelijk toch een mechanisch herstel uit te voeren, want he, het probleem werd niet met nieuwe software opgelost!

Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Laatst online: 07-09 14:22
Megalo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:21:
Nee, eens. Maar nu ze in ieder geval iets doen mag ik eerst weer afwachten of die fix het probleem oplost voordat ik wederom een claim in kan dienen.
Ik weet niet of je een prive-auto rijdt? Zo ja, dan zou ik ze schriftelijk in gebreke stellen (dat ook zo benoemen) en ze een redelijke periode geven de problemen op te lossen. Als je juridische stappen wilt ondernemen is dat namelijk de eerste vereiste stap (ingebrekestelling) en die zou je nu al kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
ElCasa schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:55:
Bericht vanuit Volkswagen (en tot zover professional releasemanagement). Alleen het updaten van het softwareversienummer kan OTA:

Hello everyone,
This is not a new OTA update. Last weekend, necessary adjustments were made to the ID. Software version-info app.
Before, vehicles that were delivered with ID. Software 3.7 ex-works still displayed ID. Software 3.5.
Compared to ID. Software 3.5, ID. Software 3.7 contains only minor improvements and no additional functions.
Best regards,
Your Volkswagen ID. Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
kisik schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:09:
[...]

Hebben ze ook specifiek aangegeven wanneer 3.5 komt voor jouw auto? Zijn er al releasenotes van 3.5 waarin beschreven staat dat er een bugfix of verbetering van de specifieke software delen komen?

Ik heb 1,5 jaar op 3.0 en vervolgens 3.2 moeten wachten voor de oplossing van bepaalde problemen om uiteindelijk toch een mechanisch herstel uit te voeren, want he, het probleem werd niet met nieuwe software opgelost!

Succes er mee.
Op al je vragen: nee. We gaan dus zien of wat ze nu hebben gedaan een duurzame oplossing is, anders meld ik me weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Megalo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:46:
[...]
Op al je vragen: nee. We gaan dus zien of wat ze nu hebben gedaan een duurzame oplossing is, anders meld ik me weer.
Wat ik destijds wel had gedaan was voor afloop van de garantietermijn idd een formele in gebrekestelling aan de dealer gestuurd voor de zekerheid om er achteraf geen gedoe over te krijgen

Je raadt het niet, maar dat mailtje moest ik nog wel presenteren toen er alsnog een factuur kwam voor uitgevoerd herstelwerk nadat bleek dat 3.2 geen verbetering bleek te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:03
Chest3r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
Wagen is eindelijk in productie, benieuwd wanneer hij afgeleverd zal worden :)
Wagen is geleverd bij de garage :9~
Nummerplaten zijn aangevraagd, dan nog naar de keuring voor de trekhaak :)

Afwachten... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
sl1000 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:03:
[...]

De Multimedia Module is 5F.
zelf zou ik "wacht maar op 3.5" niet acceptabel vinden. er zijn honderduizenden ID auto's zonder problemen met die module die niet op 3.5 draaien. daarom moeten ze het ook zonder 3.5 kunnen oplossen.
Of ze zetten er nu bij de dealer maar 3.5 op. Hoe dan ook, je hebt nu een probleem en dat dienen ze op te lossen (middels een garantieclaim bij VW).
Komt 3.5 dan nog voor autos die op 3.2 zitten? Ik begon gezien de radiostilte hierover de indruk te krijgen dat 3.2 de laatste update met nieuw versienr zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 15:04
Heeft iemand al idee wat het vervangen van een 77kwh accupakket kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Laros88 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:53:
Ben jij daar aan toe dan? Ze kunnen toch ook losse cellen vervangen als ze niet voldoen meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrlGl
Laros88 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:53:
Voor wat het waard is: € 15.000,- excl. montage
https://www.t-online.de/m...ku-fuers-elektroauto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:11
Chest3r schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:05:
[...]

Wagen is geleverd bij de garage :9~
Nummerplaten zijn aangevraagd, dan nog naar de keuring voor de trekhaak :)

Afwachten... B)
Dan gaat het bij u vlotter dan bij mij.
Productie begin september, anderhalve maand bij de importeur gestaan, nu 2 weken bij garage en platen zijn deze week eindelijk aangevraagd |:(

Bij welke garage heb je besteld? (kan zijn dat je dit al wel eens gezegd hebt, maar kan het zo direct niet vinden O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:16
ID4 1st... schrik me vanochtend dood in de auto.

Druilerig, 50 weg (ik rijd 45-50 km/h). Er komt een fietser uit een niet-voorrangsfietspad van rechts. Remt op het laatste moment (ik zag hem/haar al wel naar mij kijken, dus verwachte al dat hij ging remmen..). Grijpt de noodstop van de auto ineens in.. iedereen vol in de gordels (gordelspanners sloegen vast), en de auto achter ons ook stevig in de ankers.. voor een fietser welke dus een halve meter voor het kruispunt al stil stond.
Hond achterin in de kofferbak was ook not amused...

lekker dan, die 'veiligheidsvoorzieningen'....

[ Voor 10% gewijzigd door breew op 15-11-2023 22:59 ]

• TWFpa2Vs
breew schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:54:

Druilerig, 50 weg (ik rijd 45-50 km/h). Er komt een fietser uit een niet-voorrangsfietspad van rechts. Remt op het laatste moment (ik zag hem/haar al wel naar mij kijken, dus verwachte al dat hij ging remmen..). Grijpt de noodstop van de auto ineens in.. iedereen vol in de gordels (gordelspanners sloegen vast), en de auto achter ons ook stevig in de ankers.. voor een fietser welke dus een halve meter voor het kruispunt al stil stond.

Had je geen voorwaarschuwing?

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:16
TWFpa2Vs schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:04:
[...]

Had je geen voorwaarschuwing?
Voor mijn gevoel niet, of echt heel vlak voor de ingreep. Daarom schrok ik ook zo, want vaak is het pieeeeeep+rode balk, en dan pas remmen (dat is me 1x gebeurd.. ook false positieve). Maar nu dus echt direct ingreep.

Een waarschuwing ( tot nu toe >95% false positieve) is regelmatig wel het geval (die voorwaarschuwing), bij een asverspringing bij een verkeerslicht hier vlakbij (strook rechtdoor ‘verspringt’ naar rechts, opstelvak voor linksaf staat in verlengde van ‘rechtdoor ‘. Ik moet rechtdoor: Als er dan auto’s voor linksaf staan opgesteld, denkt de VW dat ik er achterop ga rijden ( 4x per week). Ik krijg dan wel de piep+rode lijn, maar geen ingreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit herken ik. Heb dit ook één keer gehad. Vergelijkbare situatie met een fietser, alleen was ik optrekkend richting de 50, reed denk ik nog 40: Ultraman in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 16-11-2023 08:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Ultraman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:15:
[..]
* Ultraman was not amused.
Stom Duits blik. Ik druk het gas/stroom-pedaal in tot de vloer. Dat betekent dat ik die fietser dood wil hebben. Plat, kapot, ex-fietser, en dan heb je verdorie te gehoorzamen. Dat zou je grote neef Leopard 2 veel beter doen. Je mag ook niks meer tegenwoordig. :(
omg >:) hahaha hoezo zie ik dit nu pas. Heerlijk dit.

*sowieso

• TWFpa2Vs
Ja hij heeft het wel meer dan eens mis helaas, gelukkig zonder brokken vanaf gekomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 22:19

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ach, die van mij is al eens op een bijna lege snelweg vol in de ankers gegaan op t moment dat ik een tunnel uit kwam. De auto achter me (we reden 130) kon me net ontwijken.

Of een flauwe bocht in de wijk waar auto’s geparkeerd staan. Ook minimaal een keer per week een noodstop….

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• FXX
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-08 23:26

FXX

sl1000 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:43:
je kunt de accu al 5 minuten verwarmen tijdens het rijden, middels een OBD-II dongle en een werkplaats commando om de verwarmingsunit te testen. Helaas is 5 minuten veel te weinig om bij <0 de temperatuur wezenlijk te verhogen, dan moet je echt 20 tot 30 minuten verwarmen.
Excuus voor de postkick; nu de winter dichterbij komt en daarmee het voorverwarmen belangrijker wordt: hoe geef ik dit commando? En werkt het ook met OBDELEVEN?

Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:06
Omdat het voorverwarmen van de spiegels/achter -envoorruit nog altijd niet werkt bij mij, heb ik eens het infotainment naar fabrieksinstellingen gebracht. Nog niet kunnen testen of het nu wel werkt, maar wat me wel opvalt: mijn infotainment is ineens SNEL. Alles is vloeiend en snappy.. halleluja! Dus voor alle mensen die zich frustreren aan de laggy performance.. resetten!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cloclo100 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:58:
Omdat het voorverwarmen van de spiegels/achter -envoorruit nog altijd niet werkt bij mij, heb ik eens het infotainment naar fabrieksinstellingen gebracht. Nog niet kunnen testen of het nu wel werkt, maar wat me wel opvalt: mijn infotainment is ineens SNEL. Alles is vloeiend en snappy.. halleluja! Dus voor alle mensen die zich frustreren aan de laggy performance.. resetten!
Wellicht handig om daar even de softwareversie van je infotainment te vermelden?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:29
1Mark schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:10:
Ik ben ook nog erg tevreden met de ID.3 (zomer 2021). Hij rijdt (en parkeert) fantastisch.

De software is 'te correct':
- je moet bij instappen steeds bevestigen dat jij het bent als user
- de sensors zijn veel te eerlijk over verminderde werking (voor bijvoorbeeld botspreventie) bij slecht weer/vuil
- standaard staan allerlei data deel opties uit, die je nodig hebt om bijvoorbeeld de lokatie van de auto in de app te zien

Echte bugs kom ik niet meer tegen (versie 3.2) en het werkt allemaal prima met CarPlay.

Over die swipe knoppen op het stuur stoor ik mij echt enorm aan bij reviewers. Ze snappen gewoon niet hoe het werkt want als je drukt dan doen ze exact hetzelfde als ouderwetse knoppen, maar voor de snelheid voor de cc het erbij swipen is echt super en gaat als een raket.

Echt zonde dat ze dit weer terugdraaien en je straks weer dom 20x moet drukken.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:06
Ultraman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:00:
[...]

Wellicht handig om daar even de softwareversie van je infotainment te vermelden?
geen idee, afgeleverd met 3.5 in juni. Hij was al vanaf dag 1 bijzonder laggy... zou misschien iets algemeen kunnen zijn waar meer mensen profijt van kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

AMARONE schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:08:
[...]
Echt zonde dat ze dit weer terugdraaien en je straks weer dom 20x moet drukken.
Ik meen mij te herinneren dat ik die gewone knoppen kon jvasthouden en dat er dan snel gestapt steeds 10 km/h bij kwam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Ultraman schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:09:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat ik die gewone knoppen kon jvasthouden en dat er dan snel gestapt steeds 10 km/h bij kwam?
Klopt ook.
Het is eigenlijk allemaal een persoonlijke voorkeur.

@AMARONE die journalisten hebben natuurlijk maar een korte periode met de auto en dan zijn die swipe knoppen wel een gewenning.
Toen ik net mijn ID.3 had kon ik er ook maar moeilijk aan wennen.
Zeker ook omdat de knoppen omgekeerd qua logica zaten dan van in de Golf 7.5 (vorige lease)
En in de Alfa gaat het ook andersom.
Dus wat dat betreft begrijp ik de journalisten wel.
Nu ik de auto wat langer heb ben ik er aan gewend en werkt het wel prettig met het swipen ja.

Aan de andere kant kan ik maar slecht wennen aan dit:
YouTube: VW ID3, steering wheel buttons having their own party..
8)7

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik

Bij 50km/u is je reactieafstand 14 meter is en je remafstand 12 meter. Je staat dus 26 meter later daadwerkelijk stil. De reactieafstand wordt door het ingrijpen van de auto significant verkort. Punt is dat in auto's achter achter je mogelijk de menselijke reactietijd en dus -afstand geldt......

Ondanks (of juist door?) alles tóch een keer een fietser geraakt, of althans, de fietser heeft mij geraakt. Juist doordat ik anticipeerde en zelf al was beginnen te remmen met uitwijkpoging om een aanrijding te voorkomen, stond ik bijna stil toen de fietser (die dus niet aan het opletten was) tegen de zijkant van mijn auto aan reed. Ik reed dus keurig 50 op een voorrangsweg, heb de fietser gezien vanuit een overzichtelijke zijstraat rechts die heel rustig aan kwam fietsen (puber lekker aan het kletsen met vriendin achterop). Ondanks alles, is de fietser uiteindelijk tegen mijn auto aan gereden.

Eind goed al goed, fietser had niks, niet mijn fout, schade gerepareerd (€1900) op kosten verzekering, geen eigen risico moeten betalen, geen schadejaren aftrek, geen no-claim.

Ik ben dus beginnen te remmen, terwijl ik achteraf bezien al rijdende wel voor de niet oplettende fietser langs had gekund (zonder noodremassistent). Omdat ik de noodremassistent vreesde, ben ik wél zelf gaan remmen. Juist dit heeft er in mijn beleving aan bijgedragen dat de fietser 2 meter voordat ik stil stond alsnog tegen mijn auto aan is gereden met schade tot gevolg.

• Md87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 16:22
Firstconnection schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:29:
[...]

Interessant. Kan je misschien aangeven waar je precies spuit en hoeveel?

Mijn ID.4 is buiten de garantie, dus van de dealer hoef ik niks meer te verwachten
Ik ga gewoon even helemaal rond, er is een gleufje waar de spray tussen kan lopen, je merkt vanzelf hoeveel je moet aanbrengen, wordt het een rommeltje :) .

daarna ga ik er nog even met een doekje over
Pagina: 1 ... 308 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.