Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
[ Voor 97% gewijzigd door Devke op 22-10-2023 21:09 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zelfde verbruik terwijl we stilstaan toen het vroor, ik kachel 22 en de andere berijder ook 22. Mijn verbruik op dat moment: 2.3 KW, zijn verbruikt: jawel, 2.3 KW, beide software 3.0Devke schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Das wel lastig vergelijken. Zelfde rijstijl? De 1 altijd snelweg..de ander meer binnendoor? Meer personen aan boord? Ik denk als je dat wilt vergelijken je ook identieke test moet doen. Wellicht is dat ook gedaan?
Wat is de actieradius van jullie in de winter maanden?
Ik heb 2 proefritten gedaan. 1 van de zomer. 13.9kwh/100 km. Was andere id 4. Heb in de aangekochte versie gereden. Met warmtepomp. 15.3kwh/100 km. Stond niet in de eco modus zag ik na de rit. Was bij de 1e wel het geval. Temperatuur denk ik rond de 15 graden geweest. Stond meer wind en buitje regen. Verwarming 20 graden en 2 personen in de auto.
YouTube: VW Id.3 - Testing how much more efficient the heat pump isAutohillenga schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:28:
[...]
Zelfde verbruik terwijl we stilstaan toen het vroor, ik kachel 22 en de andere berijder ook 22. Mijn verbruik op dat moment: 2.3 KW, zijn verbruikt: jawel, 2.3 KW, beide software 3.0
Bij deze test zie je een duidelijk verschil. Rijdend.
Zou software invloed evt nog hebben? Over een goede week kan ik info gaan delen over mijn ervaringen.
Dat verbruik heb ik nog nooit gehaald met mijn warmtepomp. Zelfs niet met 20+ graden en de climate control uitgeschakeld.Devke schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Das wel lastig vergelijken. Zelfde rijstijl? De 1 altijd snelweg..de ander meer binnendoor? Meer personen aan boord? Ik denk als je dat wilt vergelijken je ook identieke test moet doen. Wellicht is dat ook gedaan?
Wat is de actieradius van jullie in de winter maanden?
Ik heb 2 proefritten gedaan. 1 van de zomer. 13.9kwh/100 km. Was andere id 4. Heb in de aangekochte versie gereden. Met warmtepomp. 15.3kwh/100 km. Stond niet in de eco modus zag ik na de rit. Was bij de 1e wel het geval. Temperatuur denk ik rond de 15 graden geweest. Stond meer wind en buitje regen. Verwarming 20 graden en 2 personen in de auto.
Gemiddeld over de laatste 5k km’s 19kwh/100 km
[ Voor 3% gewijzigd door AkroBatik op 22-10-2023 22:59 ]
.
Zelf een id4 met warmtepomp en moest vorige week een keer tot 100% laden. Stond er 470km bij het bereik en deed me goed.SirLenncelot schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:19:
Voor mijn lease ben ik wat aan het rondneuzen voor een nieuwe auto. Omdat ik me er zelden (eens in de vijf jaar) in verdiep kom ik allemaal nieuwe dingen tegen, zoals de mogelijkheid van een warmtepomp waarmee het bereik van de auto niet (zo sterk) beïnvloed wordt door airco/verwarming gebruik. Ik lees hier in het topic wat posts terug met vooral negatieve ervaringen (airco werkt niet, vaak kapot, effect op range is klein, had ik het maar niet genomen etc.)
Zijn er misschien mensen die hun ervaringen met de warmtepomp willen toelichten of misschien juist positieve ervaring mee hebben?
Hamvraag eigenlijk: warmtepomp, wel of niet doen?
Edit: ik kijk momenteel naar de ID.5 / ID.4. pro business advantage. Volgens mij niet echt veel verschillen behalve het kontje.
Geen idee wat het zonder warmtepomp zou zijn geweest. Maar als het 450 is, is het ook prima toch?
Mijn keuze heb ik gemaakt door de angst voor het laden, bereik etc.
Als ik de keuze nog eens kon maken, dan had ik de ErgoActive(style plus pakket) stoelen gekozen ipv warmtepomp. Deze warme in mijn gold variant echt heel fijn.
Op veel punten instelbaar, meer ondersteuning binnenkant knie. En mis de lendensteun in mijn huidige stoel(style pakket bruin/zwart).
Overigens zijn het wel fijne stoelen hoor en met de Bruin/zwart combinatie ook een luxe uitstraling.
Pakketten die ik heb:
Style pakket plus bruin/zwart stoelen
Assistance plus
Multimedia plus
Comfort pakket
Pakketten die ik heb:
Design
Multimedia Plus
Assistance
Comfort Plus
Style Pakket Plus (zwart/grijze stoelen/dashboard)
Drammen 20 inch op Continental All-Season banden (Vreselijke banden. Heb je een stille auto heb je herrie makend rubber eronder)
[ Voor 7% gewijzigd door BB72 op 23-10-2023 09:03 ]
Mijne is gebouwd tussen april en augustus 2022.
Vandaag eens getest. Als ik ontgrendel en in de app kijk, is de klimatiseringtijd 5 minuten. Veel gebeurt er niet op de spiegels of ramen.. Branden die lichtjes dan normaal? (van spiegelverwarming, en dan front/rear window)pa2ra schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Dat klimatiseren werkt altijd wel, maar inderdaad - ontwasemen, stuurverwarming en stoelverwarming werkt volgens mij inderdaad pas vanaf bepaalde temperaturen.
Keep us posted.
In de app staat alles aangevinkt, moet ik ook iets aanvinken van die zones want dat vind ik verwarrend. Zou denken dat als je automatische ruitverwarming toggled, niet nog apart zones moet inschakelen?
Eens. Daarnaast heeft de wamtepomp natuurlijk alleen maar invloed op de range op momenten dat de warmtepomp ook echt goed gebruikt wordt.jacox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:20:
Warmtepomp of niet; de belangrijkste invloed op de range is je rijstijl. Als je altijd "plankstroom" optrekt dan zal dat je range niet ten goede komen. Daarom is het lastig om de range tussen verschillende forumleden met elkaar te vergelijken maar daar is denk ik in het verleden al voldoende over gezegd.
- Bij echt hele lage temperaturen gaat het rendement van de warmtepomp onderuit en heb je er minder aan.
- Als de zon schijnt dan warmt het interieur van een auto snel op en is de verwarming helemaal niet nodig
- Boven de ~10 graden buitentemperatuur is er over het algemeen maar weinig verwarming nodig in een auto.
Wat je ook zou kunnen afvragen hoeveel dagen per jaar je de volledige range nodig hebt. Als je dat niet vaak hebt dan heb je ook weinig aan die 5/10% extra range. Bovendien zijn die extra paar procent ook in heel weinig tijd bijgeladen aan een snellader. Als je op die dagen toch had moeten snelladen gaat het misschien over een minuut extra.
De warmtepomp kost circa € 1000 euro. De vraag is of je dat ooit terug gaat verdienen. Daarnaast zijn de warmtepompen van VW niet vrij van storingen.
Ik rij een ID.3 zonder warmtepomp maar stel dat ik nu een nieuwe ID zou bestellen dan zou dat zonder warmtepomp zijn.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Bij mij ook niet hoor. Ben er deze ronde extra op gaan letten nav de discussie hier.Cloclo100 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Vandaag eens getest. Als ik ontgrendel en in de app kijk, is de klimatiseringtijd 5 minuten. Veel gebeurt er niet op de spiegels of ramen.. Branden die lichtjes dan normaal? (van spiegelverwarming, en dan front/rear window)
In de app staat alles aangevinkt, moet ik ook iets aanvinken van die zones want dat vind ik verwarrend. Zou denken dat als je automatische ruitverwarming toggled, niet nog apart zones moet inschakelen?
Had een tijd voor vertrek ingesteld icm voorklimatiseren en de auto was idd lekker warm.
Maar:
-Spiegelverwarming was niet aan gegaan
-Voorruit- en achterruitverwarming niet aan gegaan.
-Stuurverwarming stond dan weer wel op 2 puntjes (Vind zelf stuurverwarming onprettig)
Spiegelverwarming handmatig aangezet en de voor/achterruit met de ruitenwissers vrij gemaakt..
Na een minuut of 5 kon ik weer iets zien in mijn spiegels.
Nog gekeken in de auto naar een instelling en in de app.
Kon volgens mij alleen in de app vinden:
Deze optie staat aan de in app.Automatisch ruitverwarming
Schakel de ruit- en buitenspiegelverwarming automatisch in bij het klimatiseren, op basis van buiten- of binnentemperatuur.
Wellicht dat 6 graden buitentemperatuur niet laag genoeg is? Werkt het bij anderen wel?
Zit overigens op 3.2.
Ik had gister hetzelfde probleem (voor het eerst), maar was vanochtend weer normaal.RaymondD schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:21:
GPS signaal/navigatie van mijn 1st plus is sinds deze week weer volledig de weg kwijt. Steeds enkele kilometers naast de werkelijke locatie. Gevolg is steeds meldingen over bocht vooruit, verkeerde max snelheid en dus een niet werkende navigatie.
Vorig jaar heb ik ook een periode gehad met deze problemen maar dat was spontaan weer opgelost. Afgelopen zomer nooit een probleem gezien.
Aangezien mijn garantie voorbij is en het geen leaseauto is weet ik niet zo goed wat ik er mee moet. Irritant is het wel.
De vorige keer gooide de dealer het op software maar ik heb inmiddels 3.2 en heb het probleem dus nu weer.
Je kunt trouwens voorspellen van verkeerssituatie o.i.d. wel uitzetten om in elk geval de cruisecontrol te kunnen gebruiken.
De auto is nu naar de garage voor 3.2 en recall e.d. Wel even gemeld, maar aangezien hij het nu weer deed zullen ze er vast niet veel mee (kunnen) doen.
Mocht het vaker gaan voorkomen dan gaat hij sowieso weer naar de garage aangezien ik een leaseauto heb
Omg, hoe doe je dat, zo weinig verbruiken? Dat is 17% op 100km? Dat kost mij gemiddeld zo'n 28 tot 30%! Doorgaans ca 120 km/h of in de avond 140 km/h.Devke schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Jep exact dezelfde ervaring. Het zou trouwens onder de 10 graden moeten werken, dus 6 is meer dan voldoendeAndereKoekoek schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:03:
[...]
Bij mij ook niet hoor. Ben er deze ronde extra op gaan letten nav de discussie hier.
Had een tijd voor vertrek ingesteld icm voorklimatiseren en de auto was idd lekker warm.
Maar:
-Spiegelverwarming was niet aan gegaan
-Voorruit- en achterruitverwarming niet aan gegaan.
-Stuurverwarming stond dan weer wel op 2 puntjes (Vind zelf stuurverwarming onprettig)
Spiegelverwarming handmatig aangezet en de voor/achterruit met de ruitenwissers vrij gemaakt..
Na een minuut of 5 kon ik weer iets zien in mijn spiegels.
Nog gekeken in de auto naar een instelling en in de app.
Kon volgens mij alleen in de app vinden:
[...]
Deze optie staat aan de in app.
Wellicht dat 6 graden buitentemperatuur niet laag genoeg is? Werkt het bij anderen wel?
Zit overigens op 3.2.
Er gebeurt niet veel zeg je. Maakt de auto veel lawaai? Ook lekker blazen zeg maar? Als dat niet zo is, dan is er iets mis met je aircosysteem. En mogelijk meer. Dus dan even naar de garage.Cloclo100 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Vandaag eens getest. Als ik ontgrendel en in de app kijk, is de klimatiseringtijd 5 minuten. Veel gebeurt er niet op de spiegels of ramen.. Branden die lichtjes dan normaal? (van spiegelverwarming, en dan front/rear window)
Bij mij ontwasemt alles prima.
Rijstijl is alles. Toen ik in Zweden met vakantie was, gewoon de cruise op de limiet van 90 km/h vastgezet (dat was op hele stukken de maximum snelheid op de snelweg). Range 525 km. Zonder al te veel moeite.TWFpa2Vs schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:34:
Mijn ID.4 zonder warmtepomp red ik zomers tussen de 450 en 500 KM mee, in de winter kakt het natuurlijk snel in. Volgens mij ligt het meer aan de samenstelling van de auto qua componenten dan dat het zo zwart/wit is als nu soms geschetst wordt.
Mijne is gebouwd tussen april en augustus 2022.
[...]
Er gebeurt niet veel zeg je. Maakt de auto veel lawaai? Ook lekker blazen zeg maar? Als dat niet zo is, dan is er iets mis met je aircosysteem. En mogelijk meer. Dus dan even naar de garage.
[/quote]
Nee hij staat wel wat te blazen enz hoor. En de temperatuur in de auto is verder aangenaam.
Alleen waren alle ramen en buitenspiegeld nog flink beslagen na 30 minuten voorverwarmen icm de optie voor de spiegel en ruitverwarming.
pa2ra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Heb je meerdere accounts? Ik reageerde niet op jou.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 23-10-2023 12:25 ]
Heb je meerdere accounts? Ik reageerde niet op jou.AndereKoekoek schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:08:
[...]
Nee hij staat wel wat te blazen enz hoor. En de temperatuur in de auto is verder aangenaam.
Alleen waren alle ramen en buitenspiegeld nog flink beslagen na 30 minuten voorverwarmen icm de optie voor de spiegel en ruitverwarming.
Hij blaast wel ja, ik beschik voor de duidelijkheid wel over een warmtepomp dus wie weet blaast die wat minder. Het gaat ook niet over de klimatisering die het voor de rest prima doet, het gaat over de spiegels en voor -en achterraam. Ik heb het comfort plus package(eigenlijk full option) dus die wordt in de ruit zelf verwarmd.pa2ra schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:03:
[...]
Er gebeurt niet veel zeg je. Maakt de auto veel lawaai? Ook lekker blazen zeg maar? Als dat niet zo is, dan is er iets mis met je aircosysteem. En mogelijk meer. Dus dan even naar de garage.
Warmtepomp doet niets tijdens het voorverwarmen. De auto gebruikt de reguliere verwarmingsspiraal voor het snel opwarmen van de auto. de pomp heeft een aantal minuten nodig om 'op gang' te komen en wordt eigenlijk alleen gebruikt om de auto op een constante temperatuur te houden.Cloclo100 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:18:
[...]
Hij blaast wel ja, ik beschik voor de duidelijkheid wel over een warmtepomp dus wie weet blaast die wat minder. Het gaat ook niet over de klimatisering die het voor de rest prima doet, het gaat over de spiegels en voor -en achterraam. Ik heb het comfort plus package(eigenlijk full option) dus die wordt in de ruit zelf verwarmd.
Ik denk dat daarom ook het nut van een WP beperkt is in NL. de duur van de gemiddelde rit is te kort om er echt voordeel uit te halen. voor langere ritten zal het meer schelen.
Daar zit het verschil al. Wij rijden meer op 80/60 of 50 km wegen. Snelweg komen we niet zoveel. Daarnaast anticipeer ik op het verkeer. Komt er een vluchtheuvel aan dan liet ik de auto al uitrollen. Dan zie je het kwh verbruik dalen. Ik hem nog niet hoor. Waren test ritjes. 1 van 70 km d8 ik en 1 van dik 20.AllSeeyinEye schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Omg, hoe doe je dat, zo weinig verbruiken? Dat is 17% op 100km? Dat kost mij gemiddeld zo'n 28 tot 30%! Doorgaans ca 120 km/h of in de avond 140 km/h.
Ehm 🤔volgens mij beantwoord je je eigen vraag? In het topic is al meerdere keren aangegeven dat rijstijl (en dan voornamelijk de zwaarte van je rechtervoet) voor het grootste deel het verbruik beïnvloed. (voorbeeld)AllSeeyinEye schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:34:
[...]
Omg, hoe doe je dat, zo weinig verbruiken? Dat is 17% op 100km? Dat kost mij gemiddeld zo'n 28 tot 30%! Doorgaans ca 120 km/h of in de avond 140 km/h.
Bij 120 km/u en 140 km/u heb je al best een zware voet - bij snelheden boven de 100 km/u gaat het verbruik onevenredig hard omhoog, dus daarmee is jouw hoger verbruik prima te verklaren.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Spannend. Hier 16 juni besteld (pro business premium - moonstone grey - België). Ik hoorde nog niets van garageChest3r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
Wagen is eindelijk in productie, benieuwd waar hij afgeleverd zal worden
Hier ook BelgieOjdremy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:10:
[...]
Spannend. Hier 16 juni besteld (pro business premium - moonstone grey - België). Ik hoorde nog niets van garage. Enig idee hoe lang tussen productie en levering?
Id5 pro performance business premium, staat al 2 weken in de garage.
Kan hem alleen nog niet gaan halen omdat de huidige nog ingeleverd moet worden en die firma laat niets van zich horen.
Ik hoop voor jou dat je uit Nederland komt.Chest3r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:27:
Wagen is eindelijk in productie, benieuwd waar hij afgeleverd zal worden
Uitlevering in België is blijkbaar een ramp.
Mijne was 1e week september in productie (28/2 besteld) en heb gisteren mail gehad dat ik binnenkort een telefoon voor een afspraak voor ophaling zou krijgen
Staat al van voor 14 september bij D'Ieteren in Brussel, maar blijkbaar zijn er te weinig vrachtwagens om ze te verdelen naar de dealers

Edit: Zie nu paar posts verder dat het inderdaad België is.
Hopelijk heeft jou dealer dan een betere lijn met de importeur.
[ Voor 11% gewijzigd door proostyves op 23-10-2023 22:12 ]
fingers crossed dat het zo niet uitdraait inderdaad..proostyves schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:07:
[...]
Ik hoop voor jou dat je uit Nederland komt.
Uitlevering in België is blijkbaar een ramp.
Mijne was 1e week september in productie (28/2 besteld) en heb gisteren mail gehad dat ik binnenkort een telefoon voor een afspraak voor ophaling zou krijgen.
Staat al van voor 14 september bij D'Ieteren in Brussel, maar blijkbaar zijn er te weinig vrachtwagens om ze te verdelen naar de dealers.
Edit: Zie nu paar posts verder dat het inderdaad België is.
Hopelijk heeft jou dealer dan een betere lijn met de importeur.
hij past verticaal achter de voorstoelen, maar dat vindt ik niet zo handig, omdat er dan niemand meer op de achterbank past. bij mij is hij er dag 1 uitgegaan en nooit meer ingekomen.Bream88 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:52:
Sinds 2 weken ook erg tevreden met mijn nieuwe id4 hiervoor de kia e niro gereden. Nu heb ik al even gezocht in dit forum en online maar niks kunnen vinden. Vandaar de volgende vraag; weten jullie of er een hoedenplank met zo'n rolhoes bestaat voor de id4? Hond gaat in de kofferbak en nu moet ik altijd die hele hoedenplank eruithalen en op de achterbank leggen. Nu kan dit gewoon en maakt het niet zoveel uit maar voor autovakanties vind ik een hoedenplank met rolhoes toch veel handiger. Ik hoor 't graag.
Zie ook: https://www.vwidtalk.com/...ackage-shelf-cover.10488/Bream88 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:52:
Sinds 2 weken ook erg tevreden met mijn nieuwe id4 hiervoor de kia e niro gereden. Nu heb ik al even gezocht in dit forum en online maar niks kunnen vinden. Vandaar de volgende vraag; weten jullie of er een hoedenplank met zo'n rolhoes bestaat voor de id4? Hond gaat in de kofferbak en nu moet ik altijd die hele hoedenplank eruithalen en op de achterbank leggen. Nu kan dit gewoon en maakt het niet zoveel uit maar voor autovakanties vind ik een hoedenplank met rolhoes toch veel handiger. Ik hoor 't graag.
*sowieso
Mensen nog tips om bijzonder op te letten of er iets is dat anders is dan normaal en dat ik kan inschatten of ik ermee kan leven?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Zet de dagteller op 0. Zodat je kunt zien hoe je verbruik is tijdens de rit en of je daarmee kunt leven. Veel zal afhangen van je rechtervoet ;-)SirLenncelot schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:43:
Dit weekend maar eens een proefrit gepland in een ID.5.
Mensen nog tips om bijzonder op te letten of er iets is dat anders is dan normaal en dat ik kan inschatten of ik ermee kan leven?
Rij een route die de werkelijke situatie een beetje naboost van je privé. Ben je een snelwegrijder of meer binnendoor? Rijdt die combi dan ook. Dan heb je ook een beetje realistisch zicht op jouw verbruik onder deze omstandigheden (weer o.a)
Geniet er sws van. Heerlijk rijden. Als je gaat kopen let dan op de tips die ik hier gekregen heb. Zie hieronder:
HV accu check en hersteld.
- Rubbers vervangen. Welke is me nu nog onbekend.
- Klemmetjes achterlichtstrip
- Software 3.2 op de auto
- Banden issues goodyear.
- 12 V accu vervanging (recall)
- Handgrepen (verkoper had zelf daar storing op gehad).
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 24-10-2023 16:52 ]
Easee heeft de lader gemonitord maar er verschijnen geen foutmeldingen o.i.d.
De leverancier geeft aan dat mogelijke oorzaak bij de boordlader van de ID ligt. Ik vraag me af of er meer ID-rijders zijn met gebruik van Easee die problemen hiermee hebben en er oplossing hiervoor is?
Alvast dank voor de reactie(s)
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Heb je in een eerdere auto al rijhulpsystemen gehad? Wij hebben nu een maand een ID.5 en waren dat niet gewend. Net een kleine trip naar Frankrijk gemaakt. Ping: vermoeidheid gedetecteerd. Ping: blijf in uw baan alstublieft. In de proefrit zul je die nog niet tegenkomen.SirLenncelot schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:43:
Dit weekend maar eens een proefrit gepland in een ID.5.
Ik ga er even vanuit dat je een nieuwe overweegt. Kijk even dat het model waarin je proefrit is, representatief is. Wij hadden bijvoorbeeld een proefrit in een luxer model met een 'armleuning' in het midden van de achterbank, dat heeft het goedkopere model niet. Ik kwam er ook pas na oplevering achter dat onze auto een zwart dak had....
Nog een tip: kijk even welke banden eronder liggen bij de auto die je krijgt. Ons wilden ze 400 euro laten betalen om de standaard banden te vervangen voor all seasons. Wij wilden liever zomer- en winterbanden. Krijgen wij de auto geleverd, zitten er al all seasons onder... Wellicht vanwege de recall.
Het is een erg fijne auto overigens.
De DC laadsnelheid - voornamelijk bij Tesla superchargers - vond ik nogal onvoorspelbaar. Meestal maar zo'n 90 kW. Dat is wel met 30% accu. Een half uur 130 rijden voor het laden had geen effect op de laadsnelheid.
Wel één keer 123 kW aangetikt, vreemd genoeg toen de auto eerst een half uur stil had gestaan, paar km rijden inclusief snelweg, en toen gaan laden.
Met een ID.5 (geen GTX) hoor ik de '135 kW curve' te hebben, nietwaar? Is 90 kW laden bij 30% inderdaad in lijn met de verwachting?
/edit om aan te geven dat ik verwacht dat het gedrag normaal is.
[ Voor 7% gewijzigd door Juanluca op 24-10-2023 21:19 ]
Dit klinkt eerlijk gezegd als een normale laadcurve. Laden vanaf 30% geeft gewoon niet de hoogste snelheid. Probeer is een tweede keer snelladen (dus met een warme accu) op SoC <10%. Dan zou je de 135 kW aan moeten tikken. Je geeft aan dat het vreemd is maar heb je al gekeken naar of dit afwijkt van de laadcurve van de auto?Juanluca schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:13:
Zoals net gepost ben ik sinds kort de trotse bezitter van een ID.5. We hebben een korte trip naar Frankrijk gemaakt ter voorbereiding op de wintersport, ik wilde niet dat vakantie met de kinderen de eerste lange rit werd.
De DC laadsnelheid - voornamelijk bij Tesla superchargers - vond ik nogal onvoorspelbaar. Meestal maar zo'n 90 kW. Dat is wel meestal met 30% accu. Een half uur 130 rijden voor het laden had geen effect op de laadsnelheid.
Wel één keer 123 kW aangetikt, vreemd genoeg toen de auto eerst een half uur stil had gestaan, paar km rijden inclusief snelweg, en toen gaan laden.
Met een ID.5 (geen GTX) hoor ik de '135 kW curve' te hebben, nietwaar? Is bovenstaand gedrag normaal?
Bedankt voor je reactie!Gecko123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:25:
[...]
Dit klinkt eerlijk gezegd als een normale laadcurve. Laden vanaf 30% geeft gewoon niet de hoogste snelheid. Probeer is een tweede keer snelladen (dus met een warme accu) op SoC <10%. Dan zou je de 135 kW aan moeten tikken. Je geeft aan dat het vreemd is maar heb je al gekeken naar of dit afwijkt van de laadcurve van de auto?
Sorry, ik had duidelijker moeten zijn: ik verwacht dat het normaal gedrag is wat de auto vertoont
Het enige wat ik vreemd vond, is dat de auto de keer dat hij wel 123 kW haalde, juist een half uur had stil gestaan.
/Edit: typo
De accu warmt inderdaad nauwelijks op door op hoge snelheid te rijden. Hoe snel deze afkoelt bij stilstand weet ik niet. Maar een autoaccu is natuurlijk een behoorlijke massa met aan de bovenkant de auto wat enigzins isolerend werkt.Juanluca schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Sorry, ik had duidelijker moeten zijn: ik verwacht dat het normaal gedrag is wat de auto vertoond
Het enige wat ik vreemd vond, is dat de auto de keer dat hij wel 123 kW haalde, juist een half uur had stil gestaan.
Ik heb nu 2,5 jaar een ID.3 en als ik tijdens een rit moet laden en ik wil zo kort mogelijk stilstaan dan rijd ik door tot <10% want dan is de laadsnelheid veel minder afhankelijk van een lage accutemperatuur. Door de hoge snelheid aan het begin van de sessie warmt de accu ook snel op waardoor hij de hoge laadsnelheid tijdens de sessie lang kan vasthouden.
De praktijk leert dat ik in NL hoogstens een paar tiental procenten (in de winter) moet snelladen om thuis te komen. Dus dat die paar extra minuten verschil in laadsnelheid geen bal uitmaakt. En tijdens de lange ritten naar het buitenland met ons gezin zijn we eigenlijk te relaxed en is eventuele lagere snelheid geen probleem want we stoppen vaak toch wat langer.
Voor vele zal de situatie anders zijn maar met een >420 km rijbereik bij vertrek komt snelladen in NL gewoon weinig voor (en gaat steeds minder vaak voorkomen) of is het slechts kortstondig nodig om thuis te komen.
Mijn strategie:Juanluca schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:13:
Zoals net gepost ben ik sinds kort de trotse bezitter van een ID.5. We hebben een korte trip naar Frankrijk gemaakt ter voorbereiding op de wintersport, ik wilde niet dat vakantie met de kinderen de eerste lange rit werd.
De DC laadsnelheid - voornamelijk bij Tesla superchargers - vond ik nogal onvoorspelbaar. Meestal maar zo'n 90 kW. Dat is wel met 30% accu. Een half uur 130 rijden voor het laden had geen effect op de laadsnelheid.
Met een ID.5 (geen GTX) hoor ik de '135 kW curve' te hebben, nietwaar? Is 90 kW laden bij 30% inderdaad in lijn met de verwachting?
/edit om aan te geven dat ik verwacht dat het gedrag normaal is.
Thuis met 11kw tot 100% laden, en eigenlijk pas snelladen onder 5%, ik doe zelfs tot 0 of 1%. Je accu haalt dan makkelijk hoge snelheden en warmt zo ook snel op.
Wat ik ook in de vrieskou doe, onderweg met 60-90% even aan de snellader hangen en bij de pomp even een kop koffie halen. De verwarming is de accu dan flink aan het verwarmen en als je dan de accu bijna leeg hebt gedurende de rit, heb je nog steeds maximaal vermogen omdat de batterij goed op temperatuur is.
Vaak ben je te bang, gewoon doorgaan tot <10% en liever zelfs rond de 5. Praktisch gezien kom je dan weinig tekort tov de andere merken die wel voorverwarming hebben.
weet iemand trouwens welke odb2 dongle goed werkt ?
[ Voor 11% gewijzigd door flaskk op 25-10-2023 13:16 ]
Zelf heb ik dezelfde combinatie auto en lader als jij hebt, maar ik heb geen problemen.mcmiles schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
Ik weet niet of ik dit in dit forum mag posten maar het is wel ID.3 gerelateerd. Ik heb een Easee thuislader maar i.c.m. mijn ID.3 first + is het geen gelukkige combinatie. Iedere keer na connectie te hebben gemaakt tussen de Easee en de ID stopt deze ermee. Volgens de leverancier ligt het aan de ID.
Easee heeft de lader gemonitord maar er verschijnen geen foutmeldingen o.i.d.
De leverancier geeft aan dat mogelijke oorzaak bij de boordlader van de ID ligt. Ik vraag me af of er meer ID-rijders zijn met gebruik van Easee die problemen hiermee hebben en er oplossing hiervoor is?
Alvast dank voor de reactie(s)
Het klinkt mij als een communicatie probleem in of de kabel of inderdaad aan de auto zijde. Wellicht 1 van de pinnen niet meer correct?
Ik neem aan dat je bij andere (publieke) laadpalen geen problemen ondervind?
Dank voor je reactie. Goed om te lezen dat je geen problemen hebt met deze combi, dat stelt gerust.De leverancier en ook Easee opperen ook een communicatieprobleem. Bij publieke laadpalen gaat laden vlekkeloos. Ik zal eens een andere kabel proberen dat is de meeste simpele actie die ik kan doen, goede suggestie!Rmvis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:00:
[...]
Zelf heb ik dezelfde combinatie auto en lader als jij hebt, maar ik heb geen problemen.
Het klinkt mij als een communicatie probleem in of de kabel of inderdaad aan de auto zijde. Wellicht 1 van de pinnen niet meer correct?
Ik neem aan dat je bij andere (publieke) laadpalen geen problemen ondervind?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Een hele rij microsoft certificeringen.
Ik heb voor beide sleutels al eens de batterij vervangen (12/2020).. mogelijk dat jij er nu ook aan toe bent?Exorcist schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:17:
Vanochtend werkten allebei mijn autosleutels niet meer op m'n ID.4 . Handmatig geopend, sleutels werden niet herkend, pas in het daarvoor bestemde bakje/vakje. Heel irritant, net werkte de sleutel na een (lange) rit wel weer.
*sowieso
En jawel…
:strip_exif()/f/image/9VKz44KbxkAUh3uLij3QU1z2.jpg?f=fotoalbum_large)
Kon het gelukkig fixen met een ptft buis van mijn 3d printer en wat soldeerwerk. Vulkaniserende tape erover en klaar.
Grappig detail: met de voorklep open doen de ruitenwissers het niet. Duurde even voordat ik dat door had…

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Ja, hier ook. Maar dan op Android. Synchroniseert uren niet. Vervelend als je de app gebruikt om een andere instelling te doen. Gisteren al en vandaag alweer.@r!k schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Meer mensen waarbij de Volkswagen app op iOS niet werkt nu? Op mijn Android lijkt hij het gewoon te doen maar op mijn iPhone storingen.
Ik zou graag vandaag naar 90 % opladen. Dat gaat even niet lukken.
[ Voor 7% gewijzigd door Gerardus1956 op 26-10-2023 10:32 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Zou 'm toch even verder nalopen / na laten lopen. Dat er niet meer bekabeling is aangevreten.KrlGl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:39:
Op de terugweg van een weekje Duitsland deden mijn ruitensproeiers het niet meer.
En jawel…
[Afbeelding]
Kon het gelukkig fixen met een ptft buis van mijn 3d printer en wat soldeerwerk. Vulkaniserende tape erover en klaar.
Grappig detail: met de voorklep open doen de ruitenwissers het niet. Duurde even voordat ik dat door had…
laatste wat je wil is kortsluiting en daardoor brand of i.d.
Had ik al gedaan, probleem blijft..DonJunior schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Ik heb voor beide sleutels al eens de batterij vervangen (12/2020).. mogelijk dat jij er nu ook aan toe bent?
Verder ook geen rare meldingen of zo, dus ik denk. dat dit het wel is.sl1000 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Zou 'm toch even verder nalopen / na laten lopen. Dat er niet meer bekabeling is aangevreten.
laatste wat je wil is kortsluiting en daardoor brand of i.d.
Voor zover ik kan zien is dit het enige waar tandjes in gezet zijn.
Hij gaat januari toch voor de hv-accu check, dan vraag ik wel of ze even onder kunnen kijken.
Dat heb ik soms als de keyfobs te koud zijn. Een paar minuten in de broekzak opwarmen en dan doen ze het weer.Exorcist schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:17:
Vanochtend werkten allebei mijn autosleutels niet meer op m'n ID.4 . Handmatig geopend, sleutels werden niet herkend, pas in het daarvoor bestemde bakje/vakje. Heel irritant, net werkte de sleutel na een (lange) rit wel weer.
loop eens naar de passagiers kant.
als die kant wel werkt is de antenne aan de bestuurderskant stuk/stervende.
Bij mij staat stuurverwarming nu ook iedere ochtend aan(2 rode bolletjes). Ondanks dat dit de instellingen zijn.Jim423 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:44:
[...]
Staan beide uit.
Stoelverwarming gaat dan ook nooit aan. Echter de stuurverwarming blijft aanspringen soms op 1 soms op 2 bolletjes als je instapt na de vertrektijd binnen 30 min. Ik heb nu ruitontdooien in de App uitgezet, hopelijk is dat de oplossing.
Al geprobeerd om de optie aan/uit te schakelen voor een soort van reset. Vanmorgen toch weer een heel warm (onaangenaam) stuur.
:strip_exif()/f/image/hBZLDZfg3AuzJ0HdPTtC0NlU.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt toch iets niet lekker te zitten na de 3.2 update
HA! ik dacht dat het een feature was, wat koudere temperaturen en de stuurverwarming gaat automatisch aan op 1 bolletje.AndereKoekoek schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Bij mij staat stuurverwarming nu ook iedere ochtend aan. Ondanks dat dit de instellingen zijn.
Al geprobeerd om de optie aan/uit te schakelen voor een soort van reset. Vanmorgen toch weer een heel warm (onaangenaam) stuur.
[Afbeelding]
Lijkt toch iets niet lekker te zitten na de 3.2 update
want ik heb het vooral 's ochtends als ik vertrek. bij vetrek uit parkeergarage op mijn werk gebeurd het niet (daar is het een constante 17 graden)
Vind het in de winter wel fijn als de stoel een beetje warm is op 1 rood bolletje. Voorheen kon je dat instellen en heb ik beetje gekeken wat voor mij het fijnste was. Stuur uit, stoel op laag
Maar zowel stuur- als stoelverwarming worden niet op de aangegeven instelling gezet dit najaar.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
* PB1983 duikt weer snel onder

ID.3 1st Plus Mangan Grey
Goede tip, had ik ook geprobeerd maar zelfde issue..sl1000 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
loop eens naar de passagiers kant.
als die kant wel werkt is de antenne aan de bestuurderskant stuk/stervende.
Hmm eentje was echt koud (lag in de gang) maar de ander lag ergens in de woning wat wel op temp. was. Maar het is idd wel sinds het kouder is (geworden).. zal dit ook proberen/warm maken!KrlGl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:30:
[...]
Dat heb ik soms als de keyfobs te koud zijn. Een paar minuten in de broekzak opwarmen en dan doen ze het weer.
Ik heb nu de settings eens op comfort gezet, die stonden eerst op eco.. ben benieuwd morgenvroegPB1983 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:53:
Even over het ontwasemen-debacle van een paar weken geleden, niet echt heel lang moet wachten voordat mijn ruiten niet meer beslagen waren. Alle settings staan ook op Comfort en heb eigenlijk direct bij het instappen op "Ruiten Zichtbaar" (oid) aangezet. Na 20 seconden wachten was mijn voorruit al helemaal vrij.
* PB1983 duikt weer snel onder
Nu werkt het alleszins niet en ik heb alle benodige opties aangezet. (klimatiseren bij ontgrendelen en weerafhankelijk ontdooien)
Als je in het clima-scherm op het "auto" knopje klikt, zie je dat auto niet echt volledig auto is, maar 3 standen heeft. auto-low, auto-medium en auto-high.Cloclo100 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb nu de settings eens op comfort gezet, die stonden eerst op eco.. ben benieuwd morgenvroeg
Nu werkt het alleszins niet en ik heb alle benodige opties aangezet. (klimatiseren bij ontgrendelen en weerafhankelijk ontdooien)
Ik heb deze in de zomer meestal op "low" staan, omdat anders mijn knieën bevriezen en in de winter op medium, omdat anders de ramen niet vlot genoeg ontwasemen.
VW, Das Auto

Dat kun je ook in de auto instellen, zonder app...Gerardus1956 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:13:
Ik zou graag vandaag naar 90 % opladen. Dat gaat even niet lukken.
Oh? Dit wist ik helemaal niet.. weer wat geleerd vandaag!!sl1000 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:52:
[...]
Als je in het clima-scherm op het "auto" knopje klikt, zie je dat auto niet echt volledig auto is, maar 3 standen heeft. auto-low, auto-medium en auto-high.
Ik heb deze in de zomer meestal op "low" staan, omdat anders mijn knieën bevriezen en in de winter op medium, omdat anders de ramen niet vlot genoeg ontwasemen.
VW, Das Auto
*sowieso
Er zijn nog veel meer dingen die ik niet weet of gebruik. Het is ook iets te veel. Maar ik ben wel op mijn plek gekomen zonder onderweg te moeten "tanken".ikweethetbeter schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
Dat kun je ook in de auto instellen, zonder app...
Ik vind het vooral lastig dat er zo maar uren geen verbinding te maken is.
[ Voor 10% gewijzigd door Gerardus1956 op 26-10-2023 19:26 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Heb je dit nog voor gehad? Ik had daarnet juist hetzelfde voor. Ik was wel niet aan het laden.Galvatron schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:11:
Vanochtend m'n ID4 aan de oplader gezet, hoorde ik bij het instappen een brommend geluid, dashboard (bij stuur) bleef zwart. Na een paar sceconden ging het scherm aan, maar was alles wazig (wit,rood,groen kleuren rondom de cijfers enzo). Hij is nu aan het laden, ga straks kijken of het nog steeds zo is, maar heeft iemand dit al een keer meegemaakt?
Update: alles weer normaal na ik ‘m van de laadpaal heb afgehaald.
:strip_exif()/f/image/ldflP41agMCHXuwkXXZjHMbh.jpg?f=fotoalbum_large)
Factory reset is de beste (enige?) manier.Bjk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:52:
Een vraag, ik ben de tweede eigenaar van een ID 4. Nu staat het profiel van de vorige eigenaar nog in de auto. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze verwijder of de auto ‘reset’ zodat ik de hoofdgebruiker kan zijn?
Daar vroeg je om... Sorry. In het menu staat Setup - Systeem Instellingen. Daarin staat iets in de trant van "Terug naar Fabrieksinstellingen".
[ Voor 17% gewijzigd door MJMaverick op 26-10-2023 23:31 ]
Hoe is het nu?@r!k schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:25:
Meer mensen waarbij de Volkswagen app op iOS niet werkt nu? Op mijn Android lijkt hij het gewoon te doen maar op mijn iPhone storingen.
Ik had op Android sinds gisteren einde vd ochtend ook geen verbinding meer. Bij mij is het opgelost, doordat ik mijn Eneco SlimLaden app opnieuw heb ingelogd (was vanzelf uitgelogd). Daardoor kwam de VW app ook weer op met actuele gegevens er in.
:strip_exif()/f/image/GgqeS3hpTI6ro2t118rhGmXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Spannend!
:strip_exif()/f/image/oQYBaxm66wmnlYmsdagvTj14.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zat ik al weken op te wachten.
[ Voor 34% gewijzigd door KaiseRRuby op 27-10-2023 09:34 ]
Toch nog een OTA! Dit zijn het type verbeteringen die de pré SW 4.0 ID's via OTA gaan krijgen. Voor de rest blijft het helaas angstvallig stil uit Wolfsburg.
Nee, heb het niet meer gehad. Zal we een clitch geweest zijn door een update of zo.speedy090 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
Heb je dit nog voor gehad? Ik had daarnet juist hetzelfde voor. Ik was wel niet aan het laden.
[Afbeelding]
Is het inmiddels al weer bij je weg?
Ik verwacht ook niks, dus het zal mij een zorg zijn. Als we 4.0 krijgen vind ik dat leuk, maar zoals het nu is, rijdt het ook prima. Ik heb zelf regelmatig OTA's gehad dus niks te klagen.kisik schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
![]()
Toch nog een OTA! Dit zijn het type verbeteringen die de pré SW 4.0 ID's via OTA gaan krijgen. Voor de rest blijft het helaas angstvallig stil uit Wolfsburg.
Maar ik weet dat jij er anders in zit.
doe je 3D bril af.speedy090 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
Heb je dit nog voor gehad? Ik had daarnet juist hetzelfde voor. Ik was wel niet aan het laden.
[Afbeelding]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ik ben er idd wat minder enthousiast over, maar dat heeft zijn redenen.KaiseRRuby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:09:
[...]
Ik verwacht ook niks, dus het zal mij een zorg zijn. Als we 4.0 krijgen vind ik dat leuk, maar zoals het nu is, rijdt het ook prima. Ik heb zelf regelmatig OTA's gehad dus niks te klagen.
Maar ik weet dat jij er anders in zit.
Ik heb schijnbaar ook weer een OTA gehad, maar wederom een stap terug en/of bug geïntroduceerd. Mijn vrouw komt nu net terug van een ritje en heeft de hele weg met ingeklapte buitenspiegels gereden, omdat ze niet uitklapten. Zeg het maar........ Ik kijk er straks wel even naar, maar als iemand hier iets over te melden heeft, dan hoor ik dat graag uiteraard.
De auto gaat wel voor 6e werkplaatsafspraak van dit jaar over twee weken. Dit keer om de door de 3.2 OTW geïntroduceerde bug van het niet meer werken van de EasyOpen na te laten kijken (voor de tweede keer overigens). Ja, ik heb er heel veel vertrouwen in!
Ik kan je er spijtig genoeg niet bij helpen. Heb nog geen enkele bug gehad, alles werkt zoals het moet, ben nog geen 1 keer bij een werkplaats geweest. EasyOpen werkt ook zoals het werken moet.kisik schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
Ik ben er idd wat minder enthousiast over, maar dat heeft zijn redenen.
Ik heb schijnbaar ook weer een OTA gehad, maar wederom een stap terug en/of bug geïntroduceerd. Mijn vrouw komt nu net terug van een ritje en heeft de hele weg met ingeklapte buitenspiegels gereden, omdat ze niet uitklapten. Zeg het maar........ Ik kijk er straks wel even naar, maar als iemand hier iets over te melden heeft, dan hoor ik dat graag uiteraard.
De auto gaat wel voor 6e werkplaatsafspraak van dit jaar over twee weken. Dit keer om de door de 3.2 OTW geïntroduceerde bug van het niet meer werken van de EasyOpen na te laten kijken (voor de tweede keer overigens). Ja, ik heb er heel veel vertrouwen in!
Dat zal het verschil maken, ook in ons gevoel.
Ik heb een maandag-auto (ook nog volgens de papieren)KaiseRRuby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Ik kan je er spijtig genoeg niet bij helpen. Heb nog geen enkele bug gehad, alles werkt zoals het moet, ben nog geen 1 keer bij een werkplaats geweest. EasyOpen werkt ook zoals het werken moet.
Dat zal het verschil maken, ook in ons gevoel.
Kijk eens bij TRONITY.io (is ook een app van).TheCyper schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:14:
Dag allemaal, ik krijg in november mijn nieuwe ID3. Ik rij deze zakelijk, dus moet de ritten bijhouden. Is hiervoor een optie in de VW app of hoe doen jullie dit?
Doet automatisch een rittenadministratie.
Mijn vriendin had dat laatst ook, en hoewel ik het niet helemaal zeker weet of het daardoor komt, was het volgens mij opgelost door het uitschakelen van de spiegelverwarming. Maar het verliep een beetje chaotisch aan de telefoonkisik schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Lijkt weer te werken.kisik schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:21:
[...]
Hoe is het nu?
Ik had op Android sinds gisteren einde vd ochtend ook geen verbinding meer. Bij mij is het opgelost, doordat ik mijn Eneco SlimLaden app opnieuw heb ingelogd (was vanzelf uitgelogd). Daardoor kwam de VW app ook weer op met actuele gegevens er in.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Spiegelverwarming was niet aan. Ik heb wel aan die knop gedraaid om iets voor elkaar te krijgen, in het spiegelmenu heb ik het automatisch inklappen uitgeschakeld nu. ik heb voorzichtig de linker spiegel met de hand uitgeklapt. De rechter ging vervolgens automatisch mee.davasch schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Mijn vriendin had dat laatst ook, en hoewel ik het niet helemaal zeker weet of het daardoor komt, was het volgens mij opgelost door het uitschakelen van de spiegelverwarming. Maar het verliep een beetje chaotisch aan de telefoondus geen idee of dat het enige is wat er veranderd was.
Morgen nog maar eens kijken of ik er iets mee kan. Het zal dan waarschijnlijk weer net zo magisch weer verdwijnen als het is verschenen
[ Voor 5% gewijzigd door kisik op 27-10-2023 19:25 ]
als je "direct klimatiseren" in de auto aan hebt staan (bv. doordat je met je telefoon app klimatisering hebt ingeschakeld), werken de spiegels niet meer. Dit is een bug feature die er al sinds versie 2.1 ofzo in zit.kisik schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Spiegelverwarming was niet aan. Ik heb wel aan die knop gedraaid om iets voor elkaar te krijgen, in het spiegelmenu heb ik het automatisch inklappen uitgeschakeld nu. ik heb voorzichtig de linker spiegel met de hand uitgeklapt. De rechter ging vervolgens automatisch mee.
Morgen nog maar eens kijken of ik er iets mee kan. Het zal dan waarschijnlijk weer net zo magisch weer verdwijnen als het is verschenen
Zodra je direct klimatiseren uitschakelt (via de app, of via een snelkoppeling in het multimedia scherm) werkt het uitklappen van de spiegels weer. De snelkoppeling kun je toevoegen aan het snelmenu als je in het scherm van boven naar beneden swiped. een van de knoppen lang ingedrukt houden en dan kun je deze vervangen voor een andere knop. "direct klimatiseren" is een van de knoppen die je dan kunt kiezen.
VW, Das Auto

(gaat nog een lijfspreuk worden van me

FTFY

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb een granny lader en tot enkele dagen geleden laadde m’n ID4 mooi op aan 3,6 kW (16A).
De laatste dagen wilt hij max aan 5A of 6A laden (dus ongeveer 1,2 kW)… iemand een idee hoe dit kan komen? De lader werd uitgetest met een enyaq en doet het dan wel goed aan 16A.
Update 3.2 gehad in september.
Bedankt!
waar meet je die laadsnelheid? in de auto of extern met een slimme meter of i.d.?MatteC schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:01:
Hallo iedereen,
Ik heb een granny lader en tot enkele dagen geleden laadde m’n ID4 mooi op aan 3,6 kW (16A).
De laatste dagen wilt hij max aan 5A of 6A laden (dus ongeveer 1,2 kW)… iemand een idee hoe dit kan komen? De lader werd uitgetest met een enyaq en doet het dan wel goed aan 16A.
Update 3.2 gehad in september.
Bedankt!
er zijn drie mogelijke opties:
1.
als je in de auto op het scherm kijkt, dan zie je alleen het vermogen wat de accu in gaat, en niet het vermogen dat de auto pakt om bv het interieur of de accu op te warmen.
Mijn vermoeden is dat de auto nog steeds met 16A staat te lurken, maar dat een deel in de verwarming van de auto verdwijnt.
2.
een andere optie is dat je per ongeluk "verminderde AC-laadstroom" hebt aangezet in je app of auto.
de auto limiteert dan de laadstroom op max 8 amp.
3. de stekker vergrendeld om onduidelijke reden niet aan de auto, en de auto laad daarom slechts in "nood modus" (en dat is met maar 1KW naar mijn weten)
maar dit zou een rood of rood/groen knipperende lamp bij de laadstekker en een waarschuwing op het multimedia systeem moeten geven.
Since de laatste update van de we connect app is er een extra knop/indicator voor window heating in de app:
:strip_exif()/f/image/DV7XK1ILd4mA3Yoy7z9rcwFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankzij deze update heb ik geen idee wat dit toevoegt, ik kan er niet op drukken en hij verandert niet van status/kleur oid.
Belangrijker, het starten van de heater op afstand werkt niet meer. De eerst keer gaat de app synchronizeren, zegt vervolgens updated: just now. Echter blijft de air conditioning off. De volgende keer dat je het probeert gebeurt er helemaal niks. Meer mensen last van?
Zo happy dat vw dit doet nu het seizoen van pre-warming zo fijn is. Je verwacht toch een hoop van de update beloftes van vw, maar dat het zo veel waarde blijven toevoegen had ik nooit verwacht.
[ Voor 18% gewijzigd door AkroBatik op 28-10-2023 01:24 ]
.
Hier hetzelfde. Eenmalig dat knopje gebruiken en vervolgens de app sluiten en even wachten. Als je daarna opnieuw de app start is het oude menu weer terug en werkt de functie ook weer.AkroBatik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:21:
Yes!! We hebben weer een Over the air downgrade ontvangen!
Since de laatste update van de we connect app is er een extra knop/indicator voor window heating in de app:
[Afbeelding]
Dankzij deze update heb ik geen idee wat dit toevoegt, ik kan er niet op drukken en hij verandert niet van status/kleur oid.
Belangrijker, het starten van de heater op afstand werkt niet meer. De eerst keer gaat de app synchronizeren, zegt vervolgens updated: just now. Echter blijft de air conditioning off. De volgende keer dat je het probeert gebeurt er helemaal niks. Meer mensen last van?
Zo happy dat vw dit doet nu het seizoen van pre-warming zo fijn is. Je verwacht toch een hoop van de update beloftes van vw, maar dat het zo veel waarde blijven toevoegen had ik nooit verwacht.
Althans, bij mij. Software 3.2.
It ain't stupid if it works!
Staat/stond niet aan.... Vanmorgen deed het auto uit- en inklapen het geheel automagisch weer.......sl1000 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:31:
[...]
als je "direct klimatiseren" in de auto aan hebt staan (bv. doordat je met je telefoon app klimatisering hebt ingeschakeld), werken de spiegels niet meer. Dit is een bug feature die er al sinds versie 2.1 ofzo in zit.
Zodra je direct klimatiseren uitschakelt (via de app, of via een snelkoppeling in het multimedia scherm) werkt het uitklappen van de spiegels weer. De snelkoppeling kun je toevoegen aan het snelmenu als je in het scherm van boven naar beneden swiped. een van de knoppen lang ingedrukt houden en dan kun je deze vervangen voor een andere knop. "direct klimatiseren" is een van de knoppen die je dan kunt kiezen.
VW, Das Auto![]()
(gaat nog een lijfspreuk worden van me)
Maar de kleur van je auto hebben ze ook nog steeds niet een ander JPG-tje voor kunnen OTA-en? Dit soort flutdingen verbazen me nog steeds wel. Wel een update waarmee je de correcte kleur van je auto in de app zichtbaar is waarop je kan zien of je raam of deur nog open staat. De basisfoto blijft dan een auto met een heel andere kleur. Het blijft knullig overkomen allemaal.AkroBatik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:21:
Yes!! We hebben weer een Over the air downgrade ontvangen!
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door kisik op 28-10-2023 13:33 ]
Handmatig aanzetten is al voldoendekisik schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
Staat/stond niet aan.... Vanmorgen deed het auto uit- en inklapen het geheel automagisch weer.......
Ondanks dat deze bij de dealer heeft gestaan moet hij over 25 dagen een servicebeurt hebben. Echter draait hij nu nog op sw 2.3.
Zijn er mensen hier die zeggen lekker op 2.3 blijven of is 3.2 echt een vooruitgang? Ik heb nu nog niet echt bugs ontdek.
Echt 2.3 of is het stiekem 2.4? Dat is te herkennen aan het buildnummer, niet softwareversie want dat zegt 2.3 in beide gevallen. Even in topic zoeken wat het precies moet zijn voor 2.4.flaskk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 06:24:
Ik heb vrijdag de id3 (pro 58kwh) uit 2021 mogen ontvangen.
Ondanks dat deze bij de dealer heeft gestaan moet hij over 25 dagen een servicebeurt hebben. Echter draait hij nu nog op sw 2.3.
Zijn er mensen hier die zeggen lekker op 2.3 blijven of is 3.2 echt een vooruitgang? Ik heb nu nog niet echt bugs ontdek.
Als het echt 2.3 is zou ik voor de update gaan want daar hoort ook een nieuwe 12V accu bij. Daarnaast is 3.2 probleemloos voor mij en is het best chill om het % altijd in het cluster te zien dus ik zou het gewoon updaten.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Thanks, even opgezocht 0910 is 2.3 0912 is 2.4 zal eens kijken.
Geen idee hoevaak id3 beurtje nodig heeft, maar in 2 jaar tijd nog geen 30dkm gelopen, dus best mogelijk dat ze nog niks aan gedaan hebben...
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.