Jij hoeft niet in verwarring te zij, hij wilde gewoon trollen en ik heb dat ontdekt.Termy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
... dus je hebt idd geen ID.4 en klaagt over een probleem dat je niet hebt..? Ik ben in verwarring.
Yes een id.4 uit 2022 nog net voor de upgrade van de pakketten.
Ik heb een ID4 GTX sinds juni 23, en als je een beetje begrijpend kon lezen(toch al paar x helemaal mislukt) had je ook kunnen ontdekken dat ik een Skoda Enyaq (bij mijn vorige werkgever) heb gehad. Dat “trollen” waar jij het over had was gewoon sarcasme omdat je me zo zelfingenomen beschuldigde. Je hebt dus helemaal niets ontdekt integendeel, plus ook de andere persoon heeft een ID4. En nu einde discussie.pa2ra schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:33:
[...]
Geen dure woorden hoor. Gewoon beetje normale opleiding gehad.
Maar goed, je hebt dus geen ID.4 dus je weet helemaal niet hoe die auto werkt. Ik had het dus goed, je zit hier gewoon te trollen. De ID.4 doet namelijk gewoon wat jij wilt qua instappen/ontwasemen. Maar jij wilt ID.4 bashen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cloclo100 op 11-10-2023 20:27 ]
Is het niet de bedoeling van een forum om elkaar te helpen bij vragen? Dat vinger wijzen mag van mij wel achterwege gelaten worden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Helemaal mee eens. Kinderachtig gedrag hier.Devke schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:19:
Is het niet de bedoeling van een forum om elkaar te helpen bij vragen? Dat vinger wijzen mag van mij wel achterwege gelaten worden.
*sowieso
En dan ga ik als Tesla rijder (
) er ook nog even tussendoor: hou het constructief en niet op de man. Daar wordt niemand beter van. Ieder mag een mening hebben en met die mening hoef je het niet mee eens te zijn. Maar niet reageren/happen is ook een optie of, nog beter: maak een TR aan
Als men je niet duidelijk vindt ben je niet duidelijk. Communicatie is vrij makkelijk wat dat betreft. Kortom, wat bedoelde je nou daadwerkelijk?Cloclo100 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:26:
[...]
Ik heb een ID4 GTX sinds juni 23, en als je een beetje begrijpend kon lezen(toch al paar x helemaal mislukt) had je ook kunnen ontdekken dat ik een Skoda Enyaq (bij mijn vorige werkgever) heb gehad. Dat “trollen” waar jij het over had was gewoon sarcasme omdat je me zo zelfingenomen beschuldigde. Je hebt dus helemaal niets ontdekt integendeel, plus ook de andere persoon heeft een ID4. En nu einde discussie.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Lees anders eens terug, voor anderen die het niet op de man speelden was het wel duidelijk. Dat sommigen dan vanalles insinueren is niet mijn probleem. De mod heeft gevraagd om het erbij te laten dus dat doe ik dan ook 👍Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:52:
[...]
Als men je niet duidelijk vindt ben je niet duidelijk. Communicatie is vrij makkelijk wat dat betreft. Kortom, wat bedoelde je nou daadwerkelijk?
Kan dit nu dan gewoon stoppen, ga desnoods door in DM als jullie elkaar willen blijven overtuigen van je gelijk of zienswijze.
Goedemorgen,
Voorheen als ik op de travel assist knopt drukte ging gelijk de travel assist functie aan, nu elke keer eerst de acc en dan druk ik nog een keer dan wel. Is dit bekend en of op te lossen?
Voorheen als ik op de travel assist knopt drukte ging gelijk de travel assist functie aan, nu elke keer eerst de acc en dan druk ik nog een keer dan wel. Is dit bekend en of op te lossen?
De functie is gewijzigd. Voorheen was de travel assist knop, de knop die je gebruikte om travel assist aan te zetten. Nu switch je daarmee of je travel assist wil gebruiken met acc of niet. Zodra je dat ingesteld hebt, zet je travel assist aan met set of resume.Hendrys schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:30:
Goedemorgen,
.
Ik weer niet of ik je helemaal goed begrijp, maar wanneer je op Set of Res drukt gaat de cruise control over in de stand dat je hem hebt achtergelaten (TA of ACC). Wanneer je zonder dat CC is geactiveerd is op de TA/ACC-knop drukt kan ik me voorstellen dat deze overschakelt van de huidige instelling naar de andere en lijk je dus 2 keer op de knop te moeten drukken om weer bij de huidige instelling te komen.Hendrys schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:30:
Goedemorgen,
Excuses voor het dubbele antwoord, @AkroBatik was sneller met typen...
[ Voor 5% gewijzigd door MJMaverick op 12-10-2023 11:48 ]
Waarschijnlijk heb jij geen < 3.0 software gehad. Initieel moest je elke keer de TA knop gebruiken om hem aan te zetten, dus eerst resume van de ACC en dan TA om de travel assist te activeren. Nu is die laatste stap dus niet meer nodig.MJMaverick schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
Ik weer niet of ik je helemaal goed begrijp, maar wanneer je op Set of Res drukt gaat de cruise control over in de stand dat je hem hebt achtergelaten (TA of ACC). Wanneer je zonder dat CC is geactiveerd is op de TA/ACC-knop drukt kan ik me voorstellen dat deze overschakelt van de huidige instelling naar de andere en lijk je dus 2 keer op de knop te moeten drukken om weer bij de huidige instelling te komen.
Excuses voor het dubbele antwoord, @AkroBatik was sneller met typen...
.
Yup, weet ik, rij al ruim 3 jaar ID.3 dus weet hoe het gedrag was. Ik probeerde het waargenomen gedag bij @Hendrys te verklaren, en aan te geven dat wanneer je die laatste stap wél doet het voor verwarring kan zorgenAkroBatik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Waarschijnlijk heb jij geen < 3.0 software gehad. Initieel moest je elke keer de TA knop gebruiken om hem aan te zetten, dus eerst resume van de ACC en dan TA om de travel assist te activeren. Nu is die laatste stap dus niet meer nodig.
MJMaverick schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Yup, weet ik, rij al ruim 3 jaar ID.3 dus weet hoe het gedrag was. Ik probeerde het waargenomen gedag bij @Hendrys te verklaren, en aan te geven dat wanneer je die laatste stap wél doet het voor verwarring kan zorgen.
Blijft verwarrend. Je hebt nu een mooie slider die nooit gebruikt wordt. Die functie had daar prima aan toegevoegd kunnen worden.
.
Die slider is toch om de afstand tot je voorganger in te stellen?AkroBatik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:26:
[...]
Blijft verwarrend. Je hebt nu een mooie slider die nooit gebruikt wordt. Die functie had daar prima aan toegevoegd kunnen worden.
*sowieso
DonJunior schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
Die slider is toch om de afstand tot je voorganger in te stellen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BACdgnp8baiTBbK3JkNzOn7U.jpg?f=user_large)
Ik bedoel deze, nu kan je wisselen tussen limiter en acc. En travel assist is weer een aparte knop. Was veel handiger geweest als die 3 functies op diezelfde slider zou zitten. (Of die mode functie onder de aan/uit knoppen zodat de mode knop voor radio volume gebruikt kon worden, maar dan gaan we wel heel extreem in ergonomie en hadden we wellicht beter een golf(7) of passat of tiguan moeten kopen.
.
Volgens mij is bij SW 4.0 auto's (die ook een ander stuurwiel hebben) de functionaliteit zoals je hem wenst. Qua mode-knop gedrag.AkroBatik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
[Afbeelding]
Ik bedoel deze, nu kan je wisselen tussen limiter en acc. En travel assist is weer een aparte knop. Was veel handiger geweest als die 3 functies op diezelfde slider zou zitten. (Of die mode functie onder de aan/uit knoppen zodat de mode knop voor radio volume gebruikt kon worden, maar dan gaan we wel heel extreem in ergonomie en hadden we wellicht beter een golf(7) of passat of tiguan moeten kopen.
Volgens mij ook. Jammer dat we als proefkonijn gebruikt zijn voor iets wat altijd goed wasMJMaverick schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:10:
[...]
Volgens mij is bij SW 4.0 auto's (die ook een ander stuurwiel hebben) de functionaliteit zoals je hem wens.
.
Ik lees dat vaker, proefkonijn. En ik heb me tot op zekere hoogte ook wel zo gevoeld, al moet ik zeggen dat, bij bijvoorbeeld US-auto's, modeljaren altijd een ding zijn geweest. Ieder jaar worden er hard- en softwareverbeteringen doorgevoerd op basis van feedback en nieuwe mogelijkheden. Dat dit nu meer en meer op auto's uit andere continenten gebeurt geeft mij niet direct het gevoel van een proefkonijn.AkroBatik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Volgens mij ook. Jammer dat we als proefkonijn gebruikt zijn voor iets wat altijd goed was
Dat de opstartfase van de ID-familie dermate moeizaam is geweest en ik daar een proefkonijn-gevoel aan over heb gehouden staat hier een beetje los van
Je koopt de auto omdat je het vindt voldoen aan je eisen zoals het nu is, lijkt mij. Als dat niet zo is moet je het niet kopen. Niet anders dan andere spullen. Als het niet werkt zoals geadverteerd is dat een ander verhaal uiteraard, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Termy
Er zijn veel dingen beloofd bij de ID.3 en ID.4, die er bij introductie niet op zaten.
Ik heb ongeveer min of meer het omgekeerde.
Twee jaar geleden kreeg ik m'n ID.4 met software 2.3. De interne software was "suboptimaal", maar ik gebruikte vooral Apple Carplay, en die werkte feilloos en draadloos.
Na ongeveer een jaar kreeg m'n ID.4 de update naar software versie 2.4. Carplay werkte alleen nog bedraad, draadloos ging niet meer.
Afgelopen zomer kreeg m'n ID.4 de update naar software versie 3.2. Carplay werkt steeds beroerder, vaak zijn er verschillende pogingen nodig om het te laten werken.
Vorige week de eerste echte onderhoudsbeurt (na 2 jaar), en ze hebben het Carplay issue niet kunnen oplossen.
Overigens heeft Android Auto hetzelfde issue (auto wordt geregeld gebruikt met 3 iPhones en 1 Samsung Galaxy S).
Als het om software gaat, schat ik Apple en Google hoger in dan Volkswagen, dus ik denk echt dat het aan de laatste partij ligt.
Er zijn veel dingen beloofd bij de ID.3 en ID.4, die er bij introductie niet op zaten.
Ik heb ongeveer min of meer het omgekeerde.
Twee jaar geleden kreeg ik m'n ID.4 met software 2.3. De interne software was "suboptimaal", maar ik gebruikte vooral Apple Carplay, en die werkte feilloos en draadloos.
Na ongeveer een jaar kreeg m'n ID.4 de update naar software versie 2.4. Carplay werkte alleen nog bedraad, draadloos ging niet meer.
Afgelopen zomer kreeg m'n ID.4 de update naar software versie 3.2. Carplay werkt steeds beroerder, vaak zijn er verschillende pogingen nodig om het te laten werken.
Vorige week de eerste echte onderhoudsbeurt (na 2 jaar), en ze hebben het Carplay issue niet kunnen oplossen.
Overigens heeft Android Auto hetzelfde issue (auto wordt geregeld gebruikt met 3 iPhones en 1 Samsung Galaxy S).
Als het om software gaat, schat ik Apple en Google hoger in dan Volkswagen, dus ik denk echt dat het aan de laatste partij ligt.
Vrij irritant gebruik altijd travel assist met acc. Nu kiest hij eerst alleen acc.
AkroBatik schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:45:
[...]
De functie is gewijzigd. Voorheen was de travel assist knop, de knop die je gebruikte om travel assist aan te zetten. Nu switch je daarmee of je travel assist wil gebruiken met acc of niet. Zodra je dat ingesteld hebt, zet je travel assist aan met set of resume.
Welke software versie draai je? Dit klinkt als het gedrag van pre v3.0. Ik gebruik de ACC/TA knop eigenlijk nagenoeg niet meer, alleen wanneer ik echt wil wisselen (bijvoorbeeld bij binnengaan van de bebouwde kom waar ik TA niet altijd prettig vind). Als ik arriveer met TA geselecteerd dan is bij de volgende keer als ik wegrij en SET of RES gebruik TA ook weer actief. Ik draai nu 3.0. Wat jij beschrijft had ik ook met 2.x.Hendrys schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:43:
Vrij irritant gebruik altijd travel assist met acc. Nu kiest hij eerst alleen acc.
[...]
Wat mij enthousiast heeft gemaakt over de ID3 die ik nu rijd, waren de features die in toekomstige updates zouden zitten. Ik geloof dat ik nu met 3.2 uiteindelijk wel het verwachtingsniveau heb bereikt, maar de tijdlijn er naar toe was wel rommelig, onduidelijk en frustrerend.Termy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:20:
Je koopt de auto omdat je het vindt voldoen aan je eisen zoals het nu is, lijkt mij. (…)
Enkel de beloofde maandelijkse updates ‘mis’ ik, maar updaten om het updaten is ook weer zoiets.
Ja, je bent er bijna. Pak het icoon eronder op het scherm, links. (dat huisje met de stekker). Daar kun je per voorkeurslocatie tijden in stellen.spencer_830 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:42:
Is het mogelijk om de ID standaard op voorkeurstijden te laten laden ipv direct laden?
Ik zie wel dat de instellingen van “thuis” worden herkend, maar hier niks mee gedaan wordt.
Dit zijn mijn instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
VW ID.4 pro 2023
Super het is opgelost. Automatisch drukte ik altijd eerst op de ta knop, maar dat hoeft dus niet meer. Alleen op set. Thnx
MJMaverick schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:37:
[...]
Welke software versie draai je? Dit klinkt als het gedrag van pre v3.0. Ik gebruik de ACC/TA knop eigenlijk nagenoeg niet meer, alleen wanneer ik echt wil wisselen (bijvoorbeeld bij binnengaan van de bebouwde kom waar ik TA niet altijd prettig vind). Als ik arriveer met TA geselecteerd dan is bij de volgende keer als ik wegrij en SET of RES gebruik TA ook weer actief. Ik draai nu 3.0. Wat jij beschrijft had ik ook met 2.x.
de map data update wel elke maand. Dat is al heel wat, dat doet Kia per half jaar en is pas na 2 jaar OTA geworden afgelopen zomer...SiNaga schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Wat mij enthousiast heeft gemaakt over de ID3 die ik nu rijd, waren de features die in toekomstige updates zouden zitten. Ik geloof dat ik nu met 3.2 uiteindelijk wel het verwachtingsniveau heb bereikt, maar de tijdlijn er naar toe was wel rommelig, onduidelijk en frustrerend.
Enkel de beloofde maandelijkse updates ‘mis’ ik, maar updaten om het updaten is ook weer zoiets.
Ja, ok, als het slechter geworden is met updates dan is dat niet best, uiteraard. Maar op basis van toekomstige updates iets nu kopen is gewoon niet zo'n goed idee. Daar wordt o.a. hier op tweakers toch constant tegen geadviseerd.
Ik heb overigens geen verschil gemerkt tussen 2.3, 2.4 en 3.2 met Android Auto. Niet sneller niet trager. Helaas, want sneller mag zeker hehe.
Ik heb overigens geen verschil gemerkt tussen 2.3, 2.4 en 3.2 met Android Auto. Niet sneller niet trager. Helaas, want sneller mag zeker hehe.
Ik rij nu 3 jaar een ID.3 en ik merk afgelopen weken inderdaad hetzelfde probleem. De jaren hiervoor nooit beslagen ruiten of binnen 1 seconde weg maar nu duurt het gewoon minuten voordat de ruiten weer vrij zijn.low_n_slow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Ik kom uit een Renault Kadjar en rij sinds kort dus een ID.3. Echter vind ik het ontwazemen echt een verschrikking. Bij de Kadjar zette je gewoon de airco aan en je kon weer door je ramen kijken. Nu blijf ik zoeken naar de juist (en snelle) instelling die alles meteen ontwazemt.
Nu zag ik dat VW een abo aanbied voor extra airco instellingen. Is dat het waard? Sowieso koop ik dat niet af want het is een leaseauto![]()
tl:dr, geen idee of het aan de nieuwe software ligt, maar ik ervaar dezelfde problematiek
Het lijkt toch wel iets qua software te zijn? (Ook de MAX knop indrukken werkt pas na een tijdje dat die begint te blazen, alsof de auto nog aan het opstarten is en de airco niet werkt.)
*Nieuwste software welke beschikbaar is na een update voor de ID3. (3.2 is dat dacht ik?)
[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 13-10-2023 11:56 ]
Had je ook verder gecontroleerd of je auto in ECO staat wellicht? (of in ieder geval de Climatisering niet op ECO)AMARONE schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Ik rij nu 3 jaar een ID.3 en ik merk afgelopen weken inderdaad hetzelfde probleem. De jaren hiervoor nooit beslagen ruiten of binnen 1 seconde weg maar nu duurt het gewoon minuten voordat de ruiten weer vrij zijn.
Het lijkt toch wel iets qua software te zijn? (Ook de MAX knop indrukken werkt pas na een tijdje dat die begint te blazen, alsof de auto nog aan het opstarten is en de airco niet werkt.)
*Nieuwste software welke beschikbaar is na een update voor de ID3. (3.2 is dat dacht ik?)
*sowieso
Jaaaaaaaa..... het heeft even geduurd. Dank voor jullie tips! Deze hebben we meegenomen naar de dealer. Nog een x gereden en lekker lopen onderhandelen (heerlijke sport). Resultaat : Eigenaar van een ID 4. Levering nog even wachten ivm vakantie verkoper. Verkoper wil hem graag zelf afleveren. Gunnen we hem. Heeft ook al het werk verzet. Alle recall acties worden direct meegenomen..... software naar laatste versie 3.2. Benieuwd. Op naar een positieve ervaring 😃. Nu maar eens verdiepen in laadpassen 🙈
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Veel plezier met deze fijne reiswagen, abonnement bij Tesla mocht je veel onderweg moeten laden, goedkoper kan je niet DC laden.Devke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
Jaaaaaaaa..... het heeft even geduurd. Dank voor jullie tips! Deze hebben we meegenomen naar de dealer. Nog een x gereden en lekker lopen onderhandelen (heerlijke sport). Resultaat : Eigenaar van een ID 4. Levering nog even wachten ivm vakantie verkoper. Verkoper wil hem graag zelf afleveren. Gunnen we hem. Heeft ook al het werk verzet. Alle recall acties worden direct meegenomen..... software naar laatste versie 3.2. Benieuwd. Op naar een positieve ervaring 😃. Nu maar eens verdiepen in laadpassen 🙈
Leuk leuk, van harte gefeliciteerd en uiteraard veel veilige kilometers gewenst.Devke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
*sowieso
Ik wilde hier eigenlijk niet meer op ingaan na de lichte sneer van DonJunior over RTFM. Maar heel eerlijk merk ik geen verschil tussen de eco en andere standen. Amarone legt het perfect uit. Er gebeurt gewoon vrij weinig in het begin. Het is net alsof je je bezine/diesel auto eerst moet warm rijden voordat de kachel het pas gaat doen.AMARONE schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Ik rij nu 3 jaar een ID.3 en ik merk afgelopen weken inderdaad hetzelfde probleem. De jaren hiervoor nooit beslagen ruiten of binnen 1 seconde weg maar nu duurt het gewoon minuten voordat de ruiten weer vrij zijn.
En gezien de reacties heb ik oprecht het idee dat het aan software 3.2. ligt. Iemand anders maakte nog de opmerking dat de max stand aardig wat geluid maakt (ergo: kachel op max = veel geluid). Mijn max is gewoon nauwelijks hoorbaar. Max airco aan de voorkant van het dashboard maakt meer geluid...
Wellicht (wederom) een domme opmerking/constatering: Als ik de airco op 'Lo' zet en dan werkt het wel wat sneller. Ik dacht dus altijd dat je de verwarming juist zo hoog mogelijk moest zetten (of iig een stuk warmer dan Lo). Mocht iemand hier anders over denken, praat me aub bij!
als je handmatig de blazers op max zet wat gebeurd er dan? MAX is hier idd gewoon vol blazen maar had laatst ook dat de auto wat slecht ontwazemde, misschien wel een storing of wat dan ook, garage even laten uitlezen of met een obd11 dongle.low_n_slow schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Ik wilde hier eigenlijk niet meer op ingaan na de lichte sneer van DonJunior over RTFM. Maar heel eerlijk merk ik geen verschil tussen de eco en andere standen. Amarone legt het perfect uit. Er gebeurt gewoon vrij weinig in het begin. Het is net alsof je je bezine/diesel auto eerst moet warm rijden voordat de kachel het pas gaat doen.
En gezien de reacties heb ik oprecht het idee dat het aan software 3.2. ligt. Iemand anders maakte nog de opmerking dat de max stand aardig wat geluid maakt (ergo: kachel op max = veel geluid). Mijn max is gewoon nauwelijks hoorbaar. Max airco aan de voorkant van het dashboard maakt meer geluid...
Wellicht (wederom) een domme opmerking/constatering: Als ik de airco op 'Lo' zet en dan werkt het bijna wel direct. Ik dacht dus altijd dat je de verwarming juist zo hoog mogelijk moest zetten (of iig een stuk warmer dan Lo). Mocht iemand hier anders over denken, praat me aub bij!
Ik had de app al gedownload. Zitten hier op 0.41 ct de Kwh.TWFpa2Vs schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:31:
[...]
Veel plezier met deze fijne reiswagen, abonnement bij Tesla mocht je veel onderweg moeten laden, goedkoper kan je niet DC laden.
In de wijk hier is niet zichtbaar. Ev flux gedownload. Ff zien uit te zoeken hoe ik die prijzen wel ga vinden.
klopt dit geld alleen voor tesla laders ,anders heb je idd e-flux, shell en zo nog wel wat spelers, het is soms nog wat divers qua prijzen.Devke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:02:
[...]
Ik had de app al gedownload. Zitten hier op 0.41 ct de Kwh.
In de wijk hier is niet zichtbaar. Ev flux gedownload. Ff zien uit te zoeken hoe ik die prijzen wel ga vinden.
Ik heb het echt pas sinds die update, het lijkt een bug te zijn. Als ik het handmatig doen gaat hij wel volgas blazen.TWFpa2Vs schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
als je handmatig de blazers op max zet wat gebeurd er dan? MAX is hier idd gewoon vol blazen maar had laatst ook dat de auto wat slecht ontwazemde, misschien wel een storing of wat dan ook, garage even laten uitlezen of met een obd11 dongle.
Hier precies hetzelfde. Maar ook dat op de max stand pas na een minuut of 2 de blazer vol aan gaat.AMARONE schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
Ik heb het echt pas sinds die update, het lijkt een bug te zijn. Als ik het handmatig doen gaat hij wel volgas blazen.
Van de week in de Polo '18 van mijn vrouw gereden. Telefoon aan de kabel, Android auto aan zoals gewoonlijk.Termy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:56:
Even scrollen voor het adres en een muziekje. En wat viel me op? Android auto werkt op de Polo soepeler/sneller dan in de id3.
Zeker met het scrollen in een lijstje hapert het in mijn id4 nog wel eens.
Later deze week zal ik eens een filmpje maken van beide.
ID3 ook met kabel? Dat kan natuurlijk ook.AndereKoekoek schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Van de week in de Polo '18 van mijn vrouw gereden. Telefoon aan de kabel, Android auto aan zoals gewoonlijk.
Even scrollen voor het adres en een muziekje. En wat viel me op? Android auto werkt op de Polo soepeler/sneller dan in de id3.
ID4.1M Honey Yellow
Ja heb mijn telefoon ook altijd aan de kabel in mijn id4. Kan ie ondertussen even opladen namelijk.
Bij mij verbind Android Auto zelfs als ik NIET in de auto zit.. hoe snel wil je het hebbenAndereKoekoek schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:32:
[...]
Ja heb mijn telefoon ook altijd aan de kabel in mijn id4. Kan ie ondertussen even opladen namelijk.
Die anticipeert gewoon dat ik nu, terwijl ik thuis op het toilet zit, graag AA in de auto wil luisteren
*sowieso
Nou ik ben heel benieuwd of dat het probleem bij je oplost. De verkopende dealer heeft in mijn geval vanaf 30 oktober tijd. Hopelijk komen ze niet eerst met een software-update aanzetten zoals bij @DonJunior, maar erkennen ze direct dat het een hardwareprobleem is.illie1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Ik zit sinds 2 maanden op versie 3.2. Na die update is het alleen maar erger geworden. Weet niet of dat daardoor komt of doordat de hardware nog kapotter is. Maar alles gaat uit en reboot nu soms tijdens het rijden, inclusief ACC, dashboard en alle rijhulpsystemen. Je hoort dan het geluid wat je ook hoort als je de auto uitzet en uitstapt. Best schrikken als je op de snelweg rijdt.
Ik ben inmiddels 3 keer bij de dealer geweest, en gisteren hebben ze eindelijk een echte analyse gedaan en (waarschijnlijk) het probleem gevonden. Volgende week gaan ze de centrale controller die aan het mediacenter is gekoppeld vervangen. Precieze benaming weet ik niet, maar het is een duur onderdeel wat volgens mij niet kapot zou moeten gaan.
Bij mijn ID3 merk ik vooral dat er ook heel weinig lucht uit de ventilatieopening bij de voorruit komt, pas als je alles dicht zet en ventilator op maximaal is het echt voelbaar. Hebben jullie dat ook?AMARONE schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Soms is het wel heel snel, maar dat is bv wanneer de auto al even aan heeft gestaan en ik alleen kort even eruit was. Iets zegt me dat het gewoon vooral komt door extreem traag opstarten van alle systemen. Ik doe het overigens wel altijd draadloos. Geen idee hoe snel bedraad zou zijn.AndereKoekoek schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Van de week in de Polo '18 van mijn vrouw gereden. Telefoon aan de kabel, Android auto aan zoals gewoonlijk.
Tip van flip, ontgrendel de auto van tevoren terwijl je nog naar buiten moet en bijvoorbeeld je jas nog aantrekt, alle systemen zijn dan zo’n beetje opgestart zodra je de auto instapt.Termy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
Soms is het wel heel snel, maar dat is bv wanneer de auto al even aan heeft gestaan en ik alleen kort even eruit was. Iets zegt me dat het gewoon vooral komt door extreem traag opstarten van alle systemen. Ik doe het overigens wel altijd draadloos. Geen idee hoe snel bedraad zou zijn.
dat gebeurt bij de buzz dus totaal niet. pas als je de deur openmaakt of gaat zitten start het scherm pas echt op. het duurt dan zeker nog 30 seconden of zo voor de navigatie uberhaupt wat laat zien en een volle minuut of zo voor het systeem enigsinds is te pruimen qua reactietijd. zelfs als ik eerst de laadkabel achterin leg en ik stap dan in is hij nog soms niet klaar, dat merk je dan aan hoe traag hij reageert op het stomme verplichte opstartscherm.Autohillenga schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:27:
[...]
Tip van flip, ontgrendel de auto van tevoren terwijl je nog naar buiten moet en bijvoorbeeld je jas nog aantrekt, alle systemen zijn dan zo’n beetje opgestart zodra je de auto instapt.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 14-10-2023 19:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik weet niet welke auto jij hebt maar zoals bij Flippy werkt het bij mij totaal niet zo. Sowieso staat m'n auto op zo'n 40m afstand dus kan ik dit niet. Maar als ik bv m'n dochter naar de opvang breng open ik de auto om haar in de stoel te zetten wat ook een paar minuten in totaal zal zijn. Zodra ik vervolgens zelf instap moet alles nog opstarten en is het traag als dikke stront door een trechter. Zelfs de radio heeft 10s nodig om te starten op zo'n moment.Autohillenga schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:27:
[...]
Tip van flip, ontgrendel de auto van tevoren terwijl je nog naar buiten moet en bijvoorbeeld je jas nog aantrekt, alle systemen zijn dan zo’n beetje opgestart zodra je de auto instapt.
Vraagje over de ACC in de ID4. Heb al wat gezocht in deze post en begrijp dat het 'normaal' gedrag is dat deze ermee stopt tijdens een sneeuwbui. Nu reed ik afgelopen week door een iets zwaardere regenbui, maar zeker niet heel heftig en toen kreeg ik ook al de melding dat ACC niet beschikbaar was ivm 'zichtbeperking'. Hebben meer rijders daar last van of heb ik een slechte sensor in de auto?
De melding ging ook pas weg nadat het al lange tijd droog was.
En dat je na die melding niet gewoon CC kunt gebruiken is echt beroerd op een lange afstand.
En dat je na die melding niet gewoon CC kunt gebruiken is echt beroerd op een lange afstand.
In een heftige regenbui kunnen de radar en/of de camera ook niet goed de afstand tot de voorligger inschatten en zal de ACC niet werken. Dit heb ik ook bij andere merken (Ford onder andere) gehad, dus lijkt me 'standaard' gedrag. Dat de auto niet terugvalt op normale CC is spijtig inderdaad, maar wellicht wel zo veilig?RoycoM schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:24:
Vraagje over de ACC in de ID4. Heb al wat gezocht in deze post en begrijp dat het 'normaal' gedrag is dat deze ermee stopt tijdens een sneeuwbui. Nu reed ik afgelopen week door een iets zwaardere regenbui, maar zeker niet heel heftig en toen kreeg ik ook al de melding dat ACC niet beschikbaar was ivm 'zichtbeperking'. Hebben meer rijders daar last van of heb ik een slechte sensor in de auto?
Gister een proefrit gemaakt in een id4 gtx. Wat een power zeg! ACC werkt icm TA geweldig. Zelfs integratie met CarPlay en Apple kaarten: de instructie wordt ook op het instrumentenpaneel en in de HUD getoond (afstand tot volgende afslag/rotonde en richting). ACC remt vervolgens automatisch af. Was bij de eerste bocht toch best spannend.
Leuke extra tov van mijn Ateca van 2018 is dat de voor- en achter camera’s de meesturende functie hebben voor de uiterste hoeken.
Kogel is in elk geval thuis door de kerk. Wordt een Id4 pro business advantage, assistance plus, style, design, 20” hamar, uni grijs met zwart dak en trekhaak.
In de Ateca valt acc ook soms uit met stevige regen en een goede sneeuw bui. Vaak helpt het om na een paar minuten acc even uit te zetten en weer in te schakelen.
Leuke extra tov van mijn Ateca van 2018 is dat de voor- en achter camera’s de meesturende functie hebben voor de uiterste hoeken.
Kogel is in elk geval thuis door de kerk. Wordt een Id4 pro business advantage, assistance plus, style, design, 20” hamar, uni grijs met zwart dak en trekhaak.
In de Ateca valt acc ook soms uit met stevige regen en een goede sneeuw bui. Vaak helpt het om na een paar minuten acc even uit te zetten en weer in te schakelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Jelmer op 15-10-2023 10:51 ]
Ik heb een Enyaq en lijkt me dat die in basis qua software bijna gelijk zijn. Als ik instap zonder te ontgrendelen duurt het bij mij ook een eeuwigheid totdat navigatie bijvoorbeeld opgestart is. Als ik hem ontgrendel als ik er naar toe loop en spullen rustig in de auto leg, en ik ga zitten en ik start, is alles helemaal gereed en opgestart en werkt alles direct. Software 3.0Termy schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 01:15:
[...]
Ik weet niet welke auto jij hebt maar zoals bij Flippy werkt het bij mij totaal niet zo. Sowieso staat m'n auto op zo'n 40m afstand dus kan ik dit niet. Maar als ik bv m'n dochter naar de opvang breng open ik de auto om haar in de stoel te zetten wat ook een paar minuten in totaal zal zijn. Zodra ik vervolgens zelf instap moet alles nog opstarten en is het traag als dikke stront door een trechter. Zelfs de radio heeft 10s nodig om te starten op zo'n moment.
Ik vermoed dat daar toch een groot verschil in zit want hier is het gewoon echt niet zo (helaas).Autohillenga schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Ik heb een Enyaq en lijkt me dat die in basis qua software bijna gelijk zijn. Als ik instap zonder te ontgrendelen duurt het bij mij ook een eeuwigheid totdat navigatie bijvoorbeeld opgestart is. Als ik hem ontgrendel als ik er naar toe loop en spullen rustig in de auto leg, en ik ga zitten en ik start, is alles helemaal gereed en opgestart en werkt alles direct. Software 3.0
Gisteren weer 's iets typisch voor de ID serie of in ieder geval mijn ID.4. Wil met een maat ergens wat eten gaan halen: auto reageert 0 op mijn sleutel (heb keyless start maar geen entry). Echt 0.
Eerste ingeving is de batterij. Deze oude doorgemeten (2,9V) en nieuwe erin (3,3V). Zelfde. Nou ja, uitzoeken hoe we dan maar met de mechanische sleutel iets kunnen betekenen toch? Klepje eraf gehaald die het sleutelgat verbergt. Sleutel erin, draaien, ik zie mn auto van binnen iets doen (stuurt licht op, scherm met KM staan etc. ook, groene LED balk). Verder: niets. Gaat niet open, met geen mogelijkheid.
Uiteindelijk maar de reservesleutel gaan halen bij mijn vriendin, al woont zij op 40KM afstand
. Daarmee lukte het dus wel. Wat ik gek vind is dat de mechanische sleutel ook niet werkt, die zou toch los moeten staan van de technieken of is er dan nog steeds communicatie via de sleutel zelf nodig?
Weer heel typisch iig en zonde van m'n tijd weer.
Eerste ingeving is de batterij. Deze oude doorgemeten (2,9V) en nieuwe erin (3,3V). Zelfde. Nou ja, uitzoeken hoe we dan maar met de mechanische sleutel iets kunnen betekenen toch? Klepje eraf gehaald die het sleutelgat verbergt. Sleutel erin, draaien, ik zie mn auto van binnen iets doen (stuurt licht op, scherm met KM staan etc. ook, groene LED balk). Verder: niets. Gaat niet open, met geen mogelijkheid.
Uiteindelijk maar de reservesleutel gaan halen bij mijn vriendin, al woont zij op 40KM afstand
Beroerd is een perfecte omschrijving van dit gedrag, zowel dat normale cc dan ook niet werkt en het wel een kwartier duurt nadat het droog (!) is voordat het geheel weer werkt, zelfs als je de hele tijd acc uit en aan probeert te zetten. Echt onbegrijpelijk.MJMaverick schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:34:
[...]
In een heftige regenbui kunnen de radar en/of de camera ook niet goed de afstand tot de voorligger inschatten en zal de ACC niet werken. Dit heb ik ook bij andere merken (Ford onder andere) gehad, dus lijkt me 'standaard' gedrag. Dat de auto niet terugvalt op normale CC is spijtig inderdaad, maar wellicht wel zo veilig?
Dit heb ik niet getest bij mijn proefrit van de ID3; Is de integratie van navigatie met CarPlay met aanwijzingen in de hud standaard? Of een feature van de nieuwe GTX?Jelmer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:47:
Gister een proefrit gemaakt in een id4 gtx. Wat een power zeg! ACC werkt icm TA geweldig. Zelfs integratie met CarPlay en Apple kaarten: de instructie wordt ook op het instrumentenpaneel en in de HUD getoond (afstand tot volgende afslag/rotonde en richting).
Durf het je niet te zeggen, was verbaasd dat het zo soepel werkte. Dealer wist het ook niet.
Even opgezocht, zie hier een demo: YouTube: Apple CarPlay Apple Map Navigation on ID4
Even opgezocht, zie hier een demo: YouTube: Apple CarPlay Apple Map Navigation on ID4
Werkt idd ook op de ID.4 alleen niet met elke navigatie app, naar mijn weten alleen met apple maps bijvoorbeeld op iOS.
Werkt in mijn ID.3 ook. Dus standaard feature.vorkje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:44:
[...]
Dit heb ik niet getest bij mijn proefrit van de ID3; Is de integratie van navigatie met CarPlay met aanwijzingen in de hud standaard? Of een feature van de nieuwe GTX?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
& @JelmerDavidas schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:57:
[...]
Werkt in mijn ID.3 ook. Dus standaard feature.
Voor de 'pijltjes zoals ook op het kleine schermpje' in de HUD werkt het met CarplayApple Maps en Android Auto/Google Maps, maar niet met de uitgebreidere aanwijzingen (drie grote pijlen vlak voor een snelwegsplitsing, vlaggetje bij bepaalde afstanden tot het doel (wat overige ook met VW navi niet consistent werkt)) in de HUD.
Nice! Ik had niet verwacht dat het zo soepel zou werken. Leuk meevallertje
Ik probeer na mijn 3.2 update Tronity weer te linken met mijn ID.4
Bij het invoeren van de VIN krijg ik steeds de melding "The VIN could not be found in your Volkswagen Account! Please check again".
Ik weet zeker dat alles klopt.
Zijn er meer gebruikers hier die daar last van hebben?
Bij het invoeren van de VIN krijg ik steeds de melding "The VIN could not be found in your Volkswagen Account! Please check again".
Heb je de mechanische handvat noodoptie gebruikt? Dus dat je de hendel uit je deur trekt. En niet alleen de touch knop gebruikt, dat haal namelijk niet uit je verhaal.Exorcist schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:27:
Gisteren weer 's iets typisch voor de ID serie of in ieder geval mijn ID.4. Wil met een maat ergens wat eten gaan halen: auto reageert 0 op mijn sleutel (heb keyless start maar geen entry). Echt 0.
Uiteindelijk maar de reservesleutel gaan halen bij mijn vriendin, al woont zij op 40KM afstand. Daarmee lukte het dus wel. Wat ik gek vind is dat de mechanische sleutel ook niet werkt, die zou toch los moeten staan van de technieken of is er dan nog steeds communicatie via de sleutel zelf nodig?
Dan moet je lege sleutel in het vakje in het middenconsole liggen waar ook de sleutel logo afgebeeld staat.
ID4.1M Honey Yellow
Hoofdletters gebruiken.N0EL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:46:
Volgens berichten op de VW site is er dit weekend een grote datamigratie aan de gang. Kan zijn dat dit voor (nog meer...N0EL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:46:
Hmm, ik heb een video bekeken voor ik iets deed waarbij idd iemand het hele handvat naar voren trok. Bij mij resulteerde dat in iets te veel verbuigen van staal waardoor ik dat dus liet voor wat het was. Als ik jou dus begrijp is het een en en? Dus en het hele handvat naar voren buigen (wat mij niet zonder te veel kracht lukte, zie YouTube: Gaat de deur van je Volkswagen ID.4 niet meer open? Zo los je het op! ). Ik had dus uiteindelijk alleen t stuk waar de sleutel in past los, daar de sleutel ingedaan en gedraaid. Maar het is dus een combi van het handvat dus daarbij ook ontzetten?ReseT schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:11:
[...]
Heb je de mechanische handvat noodoptie gebruikt? Dus dat je de hendel uit je deur trekt. En niet alleen de touch knop gebruikt, dat haal namelijk niet uit je verhaal.
Dan moet je lege sleutel in het vakje in het middenconsole liggen waar ook de sleutel logo afgebeeld staat.
Goedemorgen mensen, wat is aan te raden qua winterbanden? Ik moet deze voor het eerst bestellen voor mijn ID.4P en krijg onder andere de vraag of het Extra Load moet zijn of niet. (Zitten nu Pirelli Scorpion zomerbanden op 255/50/R19)
[ Voor 13% gewijzigd door wiz op 16-10-2023 09:05 ]
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Je hebt van Pirelli exact dezelfde scorpions (met self sealing laag) in winterband versie:wiz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:03:
Goedemorgen mensen, wat is aan te raden qua winterbanden? Ik moet deze voor het eerst bestellen voor mijn ID.4P en krijg onder andere de vraag of het Extra Load moet zijn of niet. (Zitten nu Pirelli Scorpion zomerbanden op 255/50/R19)
Pirelli Scorpion Winter ELECT met Seal inside
Deze heb ik ook en bevalt zeer goed.
Neem in ieder geval geen Continental. Heb je een stille auto, krijg je herriebanden eronder. Ben flink aan het gummen om zo snel als mogelijk over te kunnen stappen naar Pirelli. Heb een leen ID.4 gehad met Pirelli. Wat een verschil in geluid.
Ik heb nu een paar dagen koude temperaturen achter de rug en ik vraag me af of jij wel een ID4 hebtpa2ra schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:59:
[...]
En jij hebt echt moeite er geen ad hominems in te gooien vriend.
Ik krijg namelijk dit gevoel bij jouw posts: volgens mij heb jij geen ID.4, maar vind je er wel wat van.
Als jij namelijk wel een ID.4 gehad had, dan wist je dat je gewoon de optie hebt om 'automatisch klimatiseren' op moment van instappen. En afhankelijk van de buitentemperatuur gaan spiegels en voorruit, achterruit ook ontdooid worden.
Dus waar gaat deze discussie over?
1) Instellen vertrekuur. Dit is voor mij onmogelijk daar bijna nooit op een vast uur vertrek of anders, op een vast uur moet beginnen op mijn werk. Daarnaast is de auto onder de 10 graden niet altijd aangevroren. Soms zijn de spiegels gewoon aangewasemd, de auto moet voor mij niet helemaal voorverwarmd worden.
2) Voorklimatisering, van zodra je de auto ontgrendelt. Dit vind ik eigenlijk een nutteloze optie. Er zijn tal van voorbeelden dat de auto dan energie zit te verkwisten.
Bijvoorbeeld;
- ik rijd bv. vaak naar een winkel 5km verder. De auto zit dan op de parking 20 minuten te blazen op niks.
- Daarnaast is de auto onder de 10 graden niet altijd aangevroren. Soms zijn de spiegels gewoon aangewasemd, de auto moet voor mij niet helemaal voorverwarmd worden en ik heb met deze temperaturen een jas aan als ik de deur uit stap.
- Ik verplaats even de auto voor mijn vrouw haar wagen die moet laden.
- Ik neem snel iets uit de auto.. auto blijft een half uur voorverwarmen en dus weer nutteloos energie verstoken op de oprit. Om dit uit te schakelen moet ik dan de app in gaan, totaal niet intuïtief.
- De auto is opgeladen en moet de auto ontgrendelen voor de laadkabel te releasen.
- etc etc etc . Deze optie is enkel nuttig als je de auto maar 2 keer per dag ontgrendelt, als je van thuis vertrekt en terug naar huis vertrekt.
Wat ik dus in mijn origineel bericht vroeg, dat het bij instappen automatisch gebeurt obv temperatuur (en waar jij me toch behoorlijk in afgevallen hebt) bestaat dus niet. Ik noemde dit toen een designfout en refereerde naar een aantal oude auto's van me. Zelfs mijn aanloopwagen, een karig uitgeruste Skoda Octavia, verwarmde automatisch de achterruit en spiegels onder een bepaalde temperatuur. Ik haalde ook aan dat het zusje, de Enyaq, dit ook gewoon doet. Bottom line, je kan dus niet de spiegels en ramen ontwasemen zonder te klimatiseren en dat is gewoon dom voor een wagen van 75k. Nochtans verwarmt hij wel "reactief" de stoelen en het stuur als je instapt, wat je ook kan togglen in de wagen bij "klimatisering". Als daar nu eens gewoon "spiegels" en "ramen" bij stond
Wat moet ik nu doen? Instappen, het knopje van de spiegels draaien en links langs het stuur de knop van de voorruit -en achterruitverwarming indrukken. Als de auto volledig aangevroren is zie ik dit wel als ik opsta, ga ik de app in en laat ik de auto klimatiseren. Maar voor 8 op de 10 keren gaat het over ontwasemen en dan werkt bovenstaande totaal niet intuïtief.
Mijn ID.4: 'direct klimatiseren' ingeschakeld.Cloclo100 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:08:
[...]
Ik heb nu een paar dagen koude temperaturen achter de rug en ik vraag me af of jij wel een ID4 hebt. Neenee grapje. Ik kan nu wel zeer duidelijk stellen dat "automatisch ontwasemen op moment van instappen" niet bestaat. Ik heb "automatische ruitverwarming" wel getoggled, maar daar staat duidelijk bij dat dit ingeschakeld wordt tijdens het klimatiseren. Dit gaat dus via 2 opties;
1) Instellen vertrekuur. Dit is voor mij onmogelijk daar bijna nooit op een vast uur vertrek of anders, op een vast uur moet beginnen op mijn werk. Daarnaast is de auto onder de 10 graden niet altijd aangevroren. Soms zijn de spiegels gewoon aangewasemd, de auto moet voor mij niet helemaal voorverwarmd worden.
2) Voorklimatisering, van zodra je de auto ontgrendelt. Dit vind ik eigenlijk een nutteloze optie. Er zijn tal van voorbeelden dat de auto dan energie zit te verkwisten.
Bijvoorbeeld;
- ik rijd bv. vaak naar een winkel 5km verder. De auto zit dan op de parking 20 minuten te blazen op niks.
- Daarnaast is de auto onder de 10 graden niet altijd aangevroren. Soms zijn de spiegels gewoon aangewasemd, de auto moet voor mij niet helemaal voorverwarmd worden en ik heb met deze temperaturen een jas aan als ik de deur uit stap.
- Ik verplaats even de auto voor mijn vrouw haar wagen die moet laden.
- Ik neem snel iets uit de auto.. auto blijft een half uur voorverwarmen en dus weer nutteloos energie verstoken op de oprit. Om dit uit te schakelen moet ik dan de app in gaan, totaal niet intuïtief.
- De auto is opgeladen en moet de auto ontgrendelen voor de laadkabel te releasen.
- etc etc etc . Deze optie is enkel nuttig als je de auto maar 2 keer per dag ontgrendelt, als je van thuis vertrekt en terug naar huis vertrekt.
Wat ik dus in mijn origineel bericht vroeg, dat het bij instappen automatisch gebeurt obv temperatuur (en waar jij me toch behoorlijk in afgevallen hebt) bestaat dus niet. Ik noemde dit toen een designfout en refereerde naar een aantal oude auto's van me. Zelfs mijn aanloopwagen, een karig uitgeruste Skoda Octavia, verwarmde automatisch de achterruit en spiegels onder een bepaalde temperatuur. Ik haalde ook aan dat het zusje, de Enyaq, dit ook gewoon doet. Bottom line, je kan dus niet de spiegels en ramen ontwasemen zonder te klimatiseren en dat is gewoon dom voor een wagen van 75k. Nochtans verwarmt hij wel "reactief" de stoelen en het stuur als je instapt, wat je ook kan togglen in de wagen bij "klimatisering". Als daar nu eens gewoon "spiegels" en "ramen" bij stond.
Wat moet ik nu doen? Instappen, het knopje van de spiegels draaien en links langs het stuur de knop van de voorruit -en achterruitverwarming indrukken. Als de auto volledig aangevroren is zie ik dit wel als ik opsta, ga ik de app in en laat ik de auto klimatiseren. Maar voor 8 op de 10 keren gaat het over ontwasemen en dan werkt bovenstaande totaal niet intuïtief.
Dus als ik in de auto stap, begint hij direct te klimatiseren, incl. ontwaseming als dat moet.
En als ik 5 minuten later uitstap, stopt hij met klimatiseren.
Ik zou naar de garage gaan als ik jou was.
Je moet echt even teruglezen in het topic en ook lezen wat @Cloclo100 bedoelt. Al moet ik toegeven dat hij het wel met enorm veel woorden omschrijft en het steeds ingewikkelder wordt wat hij nou wil.pa2ra schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Mijn ID.4: 'direct klimatiseren' ingeschakeld.
Dus als ik in de auto stap, begint hij direct te klimatiseren, incl. ontwaseming als dat moet.
Samengevat: hij wil zo'n knopje links die je op ontdooien spiegels kunt zetten. En daar op kunt laten staan. Hier zie je hem, rechts onderin.
:strip_exif()/f/image/ohogVQEEcWMRCteNEEoPmFin.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar gaat dit eindeloze gezever nou al 7 pagina's over. En je kunt proberen om hem allerlei andere opties te geven maar die wil hij allemaal niet.
Dit heb ik uitgebreid onderzocht. Met een iPhone werkt enkel Apple Maps met de HUD. Met Android werken veel meer apps zoals Google Maps, Flitsmeister, etc met de HUD. Heeft dus te maken met je OS. Misschien komt in Carplay 2.0 meer beschikbaar, dat zou tof zijn.vorkje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:44:
[...]
Dit heb ik niet getest bij mijn proefrit van de ID3; Is de integratie van navigatie met CarPlay met aanwijzingen in de hud standaard? Of een feature van de nieuwe GTX?
Ik heb zelf overigens geen enkele illusie dat wij dit snel geintegreerd krijgen.
Direct klimatiseren bij ontgrendelen bedoel je? (of voorklimatiseren in de app)pa2ra schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Mijn ID.4: 'direct klimatiseren' ingeschakeld.
Zo nee, kan je eens tonen hoe je dit dan juist doet want ik mis precies een optie
Klopt Kaiser, maar als het eerder als "niet duidelijk" werd omschreven, moet ik wel veel woorden gebruiken blijkbaar. Ik denk wel dat het zo duidelijk isKaiseRRuby schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Je moet echt even teruglezen in het topic en ook lezen wat @Cloclo100 bedoelt. Al moet ik toegeven dat hij het wel met enorm veel woorden omschrijft en het steeds ingewikkelder wordt wat hij nou wil.
Samengevat: hij wil zo'n knopje links die je op ontdooien spiegels kunt zetten. En daar op kunt laten staan. Hier zie je hem, rechts onderin.
[Afbeelding]
Daar gaat dit eindeloze gezever nou al 7 pagina's over. En je kunt proberen om hem allerlei andere opties te geven maar die wil hij allemaal niet.
Dat knopje zelfmaakt eigenlijk niet zoveel uit, als hij dit automatisch bij instappen doet is het ook al lang goed. Het is iets simpel maar wel heel efficiënt in die vele gevallen die ik omschreef.
Is het niet obdeleven mogelijk te coderen?
Is een optie die je via de app aan kan zetten.Cloclo100 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:10:
[...]
Direct klimatiseren bij ontgrendelen bedoel je? (of voorklimatiseren in de app)
Zo nee, kan je eens tonen hoe je dit dan juist doet want ik mis precies een optie?
/f/image/RkvjCGucPV4sS7jv9Z8quhFV.png?f=fotoalbum_large)
klopt, maar dan gaat hij toch 30 minuten klimatiseren en komen al die andere praktijkvoorbeelden/problemen die ik opsomde .. ?BB72 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Is een optie die je via de app aan kan zetten.
[Afbeelding]
Makkelijkste lijkt me om gewoon even te testen. Zet dat aan, ontgrendel je auto, zie het werken. Sluit de auto en kijk of het stopt
.
De noodsleutelfunctie heeft alleen 'van het deurslot afhalen'. Om mechanisch de deur te openen heb je de noodhendelfunctie nodig. Dus inderdaad beide handelingen moet je doen.Exorcist schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:12:
[...]
Hmm, ik heb een video bekeken voor ik iets deed waarbij idd iemand het hele handvat naar voren trok. Bij mij resulteerde dat in iets te veel verbuigen van staal waardoor ik dat dus liet voor wat het was. Als ik jou dus begrijp is het een en en? Dus en het hele handvat naar voren buigen (wat mij niet zonder te veel kracht lukte, zie YouTube: Gaat de deur van je Volkswagen ID.4 niet meer open? Zo los je het op! ). Ik had dus uiteindelijk alleen t stuk waar de sleutel in past los, daar de sleutel ingedaan en gedraaid. Maar het is dus een combi van het handvat dus daarbij ook ontzetten?
Eerst kapje eraf. Sleutel erin. Draaien. Daarna de noodhendelfunctie gebruiken door de handgreep uit het portier naar je toe te trekken en de deur te openen. Wat voor mij fijn werkt is met beide handen eraan trekken en je duimen op het carrosseriemetaal te houden. Deze noodhendelfunctie werkt overigens voor alle 4 de handgrepen.
Om te starten moet je (lege) sleutel in het middenconsole liggen bij het sleutellogo.
Mocht je meer willen weten, het staat in de digitalehandleiding (vehicle wallet)
ID4.1M Honey Yellow
Thx! Ja, had me dus al gebaseerd op mijn eerder gelinkte filmpe maar met het kracht zetten op de klink (én carroserie) had ik het idee de auto te (kunnen) slopen, vandaar.ReseT schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
De noodsleutelfunctie heeft alleen 'van het deurslot afhalen'. Om mechanisch de deur te openen heb je de noodhendelfunctie nodig. Dus inderdaad beide handelingen moet je doen.
Eerst kapje eraf. Sleutel erin. Draaien. Daarna de noodhendelfunctie gebruiken door de handgreep uit het portier naar je toe te trekken en de deur te openen. Wat voor mij fijn werkt is met beide handen eraan trekken en je duimen op het carrosseriemetaal te houden. Deze noodhendelfunctie werkt overigens voor alle 4 de handgrepen.
Om te starten moet je (lege) sleutel in het middenconsole liggen bij het sleutellogo.
Mocht je meer willen weten, het staat in de digitalehandleiding (vehicle wallet)
Overigens vraag ik me af of ik een sleutellogo ergens heb in mijn middenconsole..nooit opgevallen, sleutel zit altijd in mn zak bij het starten sowieso.
Zit in de achterste bekerhouder (of voortste ligt eraan wat je referentiepunt is)Exorcist schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
Thx! Ja, had me dus al gebaseerd op mijn eerder gelinkte filmpe maar met het kracht zetten op de klink (én carroserie) had ik het idee de auto te (kunnen) slopen, vandaar.
Overigens vraag ik me af of ik een sleutellogo ergens heb in mijn middenconsole..nooit opgevallen, sleutel zit altijd in mn zak bij het starten sowieso.
*sowieso
Dat is precies wat ik bedoel. Hij en ik hebben al de degens gekruist hierover (misschien even teruglezen), en ik zeg: wat hij functioneel (!) wil, kan gewoon. Hij wil alleen een andere technische implementatie/oplossing. En hij noemt dat een 'designfout', maar dat is het natuurlijk niet.KaiseRRuby schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Je moet echt even teruglezen in het topic en ook lezen wat @Cloclo100 bedoelt. Al moet ik toegeven dat hij het wel met enorm veel woorden omschrijft en het steeds ingewikkelder wordt wat hij nou wil.
[Afbeelding]
Wat hij ermee wil bereiken, kan de ID.4 gewoon. Dat hij een andere oplossing (dat knopje) wil, tja... dat is een andere discussie.
Hoe komt het dat in circa 10% van de gevallen de ramen bij sluiten, doodleuk helemaal weer open gaan?
ijking van slag, waardoor de auto denk dat er een ledemaat beklemt zit en het raam weer opent?C6DL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:17:
Hoe komt het dat in circa 10% van de gevallen de ramen bij sluiten, doodleuk helemaal weer open gaan?
doe het raam eens open, en hou de knop ingedrukt. houd hem voor nog eens 10 seconden ingedrukt als het raam helemaal open is. daarna idem, maar dan sluiten.
de 10 seconden extra vasthouden bij openen en sluiten hercalibreert het nul punt.
werkt dat niet, dan loopt het mechanisme te stroef, en moet de dealer dingen gaan afstellen/vetten/vervangen.
Heb ik ook heel vaak, het lijkt er dan op alsof de auto hoe dan ook je laatste actie herhaalt als deze kort opvolgend is op je vorige actie.C6DL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:17:
Althans dat merk ik bij mijn ID.4, als ik kort naar beneden druk, loslaat en direct weer kort naar beneden druk komt soms, maar dus niet altijd, het raam omhoog ipv verder omlaag.
Geen idee waarom of hoe, heb me er lang aan geërgerd en het naast me neer gelegd
Heeft iemand helder of VW ooit heeft aangegeven van die capacitieve knoppen af te stappen? Vooral op het stuur dan.
Ik rijd nu polestar, maar mocht ik ooit moeten veranderen, kan ik een ID.x pas overwegen als die totale rommelbediening terug gebracht wordt naar iets 'normaal'. Ja, ik heb er even mee gereden.
Of alle knoppen die zowel capacitief zijn en ook klikken
Ik rijd nu polestar, maar mocht ik ooit moeten veranderen, kan ik een ID.x pas overwegen als die totale rommelbediening terug gebracht wordt naar iets 'normaal'. Ja, ik heb er even mee gereden.
Nee hoor, ik wil helemaal geen knopje, juist integendeel dat is het punt net 🙄. Ik wil dat de spiegels/ramen automatisch ontwasemd worden bij een bepaalde temperatuur als ik instap. Zeg dan hoe het moet.. en ik bedoel niet de ontgrendelfunctie waarbij hij een half uur lang gaat (voor)klimatiseren. Ik denk nu dat er wel genoeg voorbeelden aangehaald zijn waarin dat een nutteloze functie is.pa2ra schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. Hij en ik hebben al de degens gekruist hierover (misschien even teruglezen), en ik zeg: wat hij functioneel (!) wil, kan gewoon. Hij wil alleen een andere technische implementatie/oplossing. En hij noemt dat een 'designfout', maar dat is het natuurlijk niet.
Wat hij ermee wil bereiken, kan de ID.4 gewoon. Dat hij een andere oplossing (dat knopje) wil, tja... dat is een andere discussie.
Iets voor morgenvroeg 😅Termy schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:24:
Makkelijkste lijkt me om gewoon even te testen. Zet dat aan, ontgrendel je auto, zie het werken. Sluit de auto en kijk of het stopt.
Dat hebben ze inderdaad. De ID.7 lijkt de laatste te zijn met puur capacitieve knoppen. Kijk maar naar de nieuwe Tiguan en het stuur daarvan.Amos_x schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:38:
Heeft iemand helder of VW ooit heeft aangegeven van die capacitieve knoppen af te stappen? Vooral op het stuur dan.
Is het probleem met We Connect opgelost? Ik heb sinds een aantal dagen ook dit probleem en wil wel graag weer mijn app opties terug.Simply1337 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:27:
https://shop.volkswagen-we.com/
Voor de ongelukkige zal APP [rode driehoek] connectie en auto SHOP niet werken omdat je niks in de shop in de auto of via de website kunt kopen.. optie is dan om support te contacten en hun uit te laten zoeken in de backend en dingen te fixxen... ondertussen heb ik nogsteeds een auto zonder een werkende shop en dus geen werkende app met "extras's". support is 2 weken ermee bezig.. geduld..
[Afbeelding]
Daarnaast voor andere die Update 3.2 hebben uitgevoerd en/of moeten ophalen van dealer.
Check even of je Easy Open (kicksensor kofferbak) werkt.. bij mij is die stuk
Check of je "stoelen" opties hebt in de interieur opties [rechts onder op scherm].. ik heb het niet en dus geen easy access..
check of je ramen sluiten wanneer je sluitknop van je afstandsbediening ingedrukt houdt [wel inschakelen eerst].. bij mij niet meer.
ugh....
Zoals al eerder aangegeven, jouw Skoda deed dit niet automatisch, je liet de functie gewoon altijd aanstaan. Erg handig, maar niet energiebewust of nodig, daarnaast werkt je automatisch kantelende buitenspiegel niet, want daarvoor moet de schakelaar op “r” staan. (Dit is oprecht een designfout bij de ID’s die iedereen hier zal beamen.)Cloclo100 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:56:
[...]
Nee hoor, ik wil helemaal geen knopje, juist integendeel dat is het punt net 🙄. Ik wil dat de spiegels/ramen automatisch ontwasemd worden bij een bepaalde temperatuur als ik instap. Zeg dan hoe het moet.. en ik bedoel niet de ontgrendelfunctie waarbij hij een half uur lang gaat (voor)klimatiseren. Ik denk nu dat er wel genoeg voorbeelden aangehaald zijn waarin dat een nutteloze functie is.
Stel nou dat je het advies van je collega forumgenoten op zou volgen en de aangegeven functie instelt, los je minsten 4 problemen op.
1. Je hoeft geen knoppen te draaien
2. Je gebruikt geen onnodig energie door je spiegelverwarming 365 dagen per jaar aan te laten staan.
3. Jouw “angst” zou wellicht nog wel eens op niks gebaseerd kunnen zijn. Dat 30 minuten verwarmen/koelen doet hij enkel als je handmatig in de app of geprogrammeerd de klimatisering aanzet.
4. We kunnen weer verder met de orde van de dag.
.
Punt 3: Ik zal morgen wel eerst eens zien of hij enkel verwarmt voor het instappen en niet die 30 minuten blijft gaanAkroBatik schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Zoals al eerder aangegeven, jouw Skoda deed dit niet automatisch, je liet de functie gewoon altijd aanstaan. Erg handig, maar niet energiebewust of nodig, daarnaast werkt je automatisch kantelende buitenspiegel niet, want daarvoor moet de schakelaar op “r” staan. (Dit is oprecht een designfout bij de ID’s die iedereen hier zal beamen.)
Stel nou dat je het advies van je collega forumgenoten op zou volgen en de aangegeven functie instelt, los je minsten 4 problemen op.
2. Je gebruikt geen onnodig energie door je spiegelverwarming 365 dagen per jaar aan te laten staan.
3. Jouw “angst” zou wellicht nog wel eens op niks gebaseerd kunnen zijn. Dat 30 minuten verwarmen/koelen doet hij enkel als je handmatig in de app of geprogrammeerd de klimatisering aanzet.
En punt 2 hebben we al meerdere keren behandeld. Dat werkt enkel als de temperatuur onder de 10 graden is, dus wél automatisch bij lage temperaturen. Dus een klassiek gevalletje "if then", no energy is harmed in summer.
Voor dat minimale stroomverbruik laat ik hem heerlijk het hele jaar aanAkroBatik schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Zoals al eerder aangegeven, jouw Skoda deed dit niet automatisch, je liet de functie gewoon altijd aanstaan. Erg handig, maar niet energiebewust of nodig, daarnaast werkt je automatisch kantelende buitenspiegel niet, want daarvoor moet de schakelaar op “r” staan. (Dit is oprecht een designfout bij de ID’s die iedereen hier zal beamen.)
En met punt 4 ben ik het nog meer mee eens
Sinds vorige week ineens melding:
Storing noodoproep systeem. Bezoek werkplaats.
Van Mossel vroeg de auto eerst even keer te laten staan. Infotainment keer te resetten enz. Maar werkte natuurlijk niet.
Op snelweg met travel assist ineens melsing: Let op! Scherp bocht 20kmh.
Keek in de vw navigatie. Dacht is dat ik ergens in Boxtel tussen de weiland reed ipv op de snelweg. Gps nog steeds van het padje dus.
En de app is ook niet meer geupdate sinds afgelopen woensdag. Krijg geen melding dat ie geen verbinding kan maken. Ook 4g in het scherm, maar 0 streepjes bereik.
Maar geprobeerd om de zekering te trekken voor de verbinding, maar geen succes. Lees dat het de 5e is in de tweede rij en een kleine rode is met een 5 erop. Maar bij mij is dat de 6e zekering.
1 november naar de dealer. Tot die tijd maar geen travel assist gebruiken.
Storing noodoproep systeem. Bezoek werkplaats.
Van Mossel vroeg de auto eerst even keer te laten staan. Infotainment keer te resetten enz. Maar werkte natuurlijk niet.
Op snelweg met travel assist ineens melsing: Let op! Scherp bocht 20kmh.
Keek in de vw navigatie. Dacht is dat ik ergens in Boxtel tussen de weiland reed ipv op de snelweg. Gps nog steeds van het padje dus.
En de app is ook niet meer geupdate sinds afgelopen woensdag. Krijg geen melding dat ie geen verbinding kan maken. Ook 4g in het scherm, maar 0 streepjes bereik.
Maar geprobeerd om de zekering te trekken voor de verbinding, maar geen succes. Lees dat het de 5e is in de tweede rij en een kleine rode is met een 5 erop. Maar bij mij is dat de 6e zekering.
1 november naar de dealer. Tot die tijd maar geen travel assist gebruiken.
Afgelopen weekend heeft VW een grote server-migratie doorgevoerd waardoor het hele online systeem behoorlijk van slag was. Ik was uitgelogd in de Volkswagen app (de We Connect-app wordt over een paar weken niet meer ondersteund door VW) en kon niet inloggen. Uiteindelijk werkt het nu wel weer en ook op de site van VW is de melding over de server-migratie verdwenen. Geen idee of jouw problemen daarmee te maken hebben, maar wellicht.mouluh schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:37:
[...]
Is het probleem met We Connect opgelost? Ik heb sinds een aantal dagen ook dit probleem en wil wel graag weer mijn app opties terug.
Zoals ik zei: zet de functie 'direct voorklimatiseren' aan (kan in de app) en 'automatische ruitverwarming' (kan in de app). Bij mij vanochtend met 3.5 graden buitentemperatuur: voorruit en achterruit gingen direct ontwasemen, stuurverwarming en stoelverwarming ging aan en de ventilator begon warme lucht uit te blazen.Cloclo100 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:56:
[...]
Nee hoor, ik wil helemaal geen knopje, juist integendeel dat is het punt net 🙄. Ik wil dat de spiegels/ramen automatisch ontwasemd worden bij een bepaalde temperatuur als ik instap. Zeg dan hoe het moet.. en ik bedoel niet de ontgrendelfunctie waarbij hij een half uur lang gaat (voor)klimatiseren. Ik denk nu dat er wel genoeg voorbeelden aangehaald zijn waarin dat een nutteloze functie is.
Precies wat jij wilt. Als dat bij jouw ID.4 niet werkt, zou ik even naar de garage gaan.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.