Oei ๐, behoorlijk triest voor een 75k auto. Diezelfde auto met een skoda logo doet dit wel ๐.
In de auto en/of app zit een instelling dat spiegels ook verwarmd worden als je climatisering aanzet via de app.Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:01:
[...]
Oei ๐, behoorlijk triest voor een 75k auto. Diezelfde auto met een skoda logo doet dit wel ๐.
Dat is dus wanneer je instapt en denkt, hey mijn spiegels zijn beslagen/bevroren.Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:01:
[...]
Maar als je in de instellingen automatische ruitverwarming aanzet. En bijvoorbeeld โvoorklimatiseringโ aanzet (de optie die bij ontgrendelen auto de klimatisering start op basis van buiten/binnen temp) of handmatig via de app voorklimatisering start (of op tijdstip). Dan heb je gewoon een perfect ontdooide/ontwasemde auto.
:strip_exif()/f/image/40zWckfGlGL6dt2Fe5SWvTVJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door x-RaY99 op 02-10-2023 09:23 ]
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Ok die heb ik gevonden. Maar dus niet automatisch als je in de auto stapt s' morgens onder een bepaalde temperatuur..sliepie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
In de auto en/of app zit een instelling dat spiegels ook verwarmd worden als je climatisering aanzet via de app.
Als je beide opties aanzet die ik hierboven heb laten zien werkt dat precies zo. (Maar dus ook als je even wat uit de auto wilt pakken, vandaar dat ik die bovenste uit heb staan en gewoon via de app de voorklimatisering start (of op tijdstip))Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:22:
[...]
Ok die heb ik gevonden. Maar dus niet automatisch als je in de auto stapt s' morgens onder een bepaalde temperatuur..
[ Voor 20% gewijzigd door x-RaY99 op 02-10-2023 09:28 ]
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Hoe "groot" de nieuwe ID.7 dan ook mag zijn, waarom blijft de maximale massa geremde aanhanger zo beperkt. Is dat de beperking van het MEB platform?
Ik mag in januari nieuw speelgoed uitzoeken, maar als er maar 1200kg achter mag hangen......
Ik mag in januari nieuw speelgoed uitzoeken, maar als er maar 1200kg achter mag hangen......
Jawel. Je stelt in wanneer je wilt vertrekken en de auto voorklimatiseert, inclusief de spiegels.Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:22:
[...]
Ok die heb ik gevonden. Maar dus niet automatisch als je in de auto stapt s' morgens onder een bepaalde temperatuur..
Goeie vraag. Vroeg ik me ook af. De ID4-Pro-Perf heeft geen enkele moeite met 1000kg erachter._Chris_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:01:
Hoe "groot" de nieuwe ID.7 dan ook mag zijn, waarom blijft de maximale massa geremde aanhanger zo beperkt. Is dat de beperking van het MEB platform?
Je voelt het bijna niet eens. En de ModelX mag 2250 kg trekken.
Maar ik denk dat het een beperking is in het MEB platform.
Het is wel jammer, want 1000kg is net te weinig voor een caravan oid.
Heeft dit niet te maken met het feit dat er trommelremmen achterop zitten? Of heeft de ID.7 wel vier schijfremmen? Trekken is een, veilig tot stilstand brengen is tweeLastSamurai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Goeie vraag. Vroeg ik me ook af. De ID4-Pro-Perf heeft geen enkele moeite met 1000kg erachter.
Wanneer je bij een Enyaq (in de configurator) bij de iV80 aangeeft een trekhaak te willen krijg je de upgrade naar schrijfremmen achter mee... (net gecontroleerd - die is nu weer verdwenen? Was iig wel zo maar zal wel met de model update te maken hebben)ElCasa schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:59:
[...]
Heeft dit niet te maken met het feit dat er trommelremmen achterop zitten?
Maar dan nog wordt het gewicht niet aangepast.
Ik vertrek elke dag op een ander uur, daar ga ik me niet mee bezig houdenpa2ra schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Jawel. Je stelt in wanneer je wilt vertrekken en de auto voorklimatiseert, inclusief de spiegels.
Je opent de app, drukt op klimatisering stelt de temperatuur in en drukt op start. Je hoeft geen vaste tijd in te stellen.Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:48:
[...]
Ik vertrek elke dag op een ander uur, daar ga ik me niet mee bezig houden. Het zou รฉn รฉn mogen zijn wat mij betreft..
ยฏ\_(ใ)_/ยฏ Pixel 10 Pro XL
de auto kan het wel hebben qua frame maar de remmen niet.LastSamurai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:38:
[...]
Goeie vraag. Vroeg ik me ook af. De ID4-Pro-Perf heeft geen enkele moeite met 1000kg erachter.
hoewel het puur uit technisch oogpunt niet nodig is blijf ik erbij dat de hoege pief die akkoord heeft gegeven om nog steeds trommelremmen te monteren in 2022 een ontiegelijke trap tussen de benen nodig heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 19:26 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Trommelremmen heeft met het regenereren te maken. Doordat er meer op de elektromotor wordt afgeremd worden de remmen minder gebruikt. Schijfremmen roesten sneller en trommelremmen niet.flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
de auto kan het wel hebben qua frame maar de remmen niet.
hoewel het puur uit technisch oogpunt niet nodig is blijf ik erbij dat de hoege pief die akkoord heeft gegeven om nog steeds trommelremmen te monteren in 2022 een ontiegelijke trap tussen de benen nodig heeft.
Maar ben het met je eens dat het wel armoedig oogt!
[ Voor 4% gewijzigd door plattie83 op 02-10-2023 20:44 ]
dat is het officele excuus van VAG ja.plattie83 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:44:
[...]
Trommelremmen heeft met het regenereren te maken. Doordat er meer op de elektromotor wordt afgeremd worden de remmen minder gebruikt. Schijfremmen roesten sneller en trommelremmen niet.
Maar ben het met je eens dat het wel armoedig oogt!
vreemd dat elke andere fabrikant dat niet zo'n probleem lijkt te vinden of problemen van ondervind....
de optie in de gatewaycomputer om automatisch af ten toe de remmen aan te tikken om ze schoon en droog te houden hebben ze waarschijnlijk erin geprogrameerd omdat ze tijd teveel hadden....

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 21:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Voor een ongeremde aanhanger snap ik het, maar waarom zouden de remmen van de auto invloed hebben op het gewicht van een geremde aanhanger? Meeste aanhangers hebben een oplooprem waarbij een torsiestang of een trommelrem wordt ingezet.
Wel is het zo dat ik bij veel VAG autoโs zie dat de combi (Max massa auto+trekgewicht geremde aanhanger) rond de 3500KG is. Laat dat nou net de grens van een B rijbewijs zijn in de EU. Wellicht toeval, maar daar geloof ik. Oef in
De id.4 77 is ongeveer 2600kg Max, dus met 1000KG zit je weer rond die 3500. Ik rij nu een ateca 1.6 TDI DSG en die heeft 1500kg trekgewicht en max massa van 1990kg.
Wel is het zo dat ik bij veel VAG autoโs zie dat de combi (Max massa auto+trekgewicht geremde aanhanger) rond de 3500KG is. Laat dat nou net de grens van een B rijbewijs zijn in de EU. Wellicht toeval, maar daar geloof ik. Oef in
De id.4 77 is ongeveer 2600kg Max, dus met 1000KG zit je weer rond die 3500. Ik rij nu een ateca 1.6 TDI DSG en die heeft 1500kg trekgewicht en max massa van 1990kg.
[ Voor 46% gewijzigd door Jelmer op 02-10-2023 21:29 ]
FTFYflippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
hoewel het puur uit technisch economisch oogpunt nodig is blijf ik erbij dat de hoege pief die akkoord heeft gegeven om nog steeds trommelremmen te monteren in 2022 een ontiegelijke trap tussen de benen nodig heeft.
je gaat er vannuit dat die aanlooprem het doet.Jelmer schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:21:
Voor een ongeremde aanhanger snap ik het, maar waarom zouden de remmen van de auto invloed hebben op het gewicht van een geremde aanhanger? Meeste aanhangers hebben een oplooprem waarbij een torsiestang of een trommelrem wordt ingezet.
en je mag rustig over de 3,5 ton met een hangert hoor. dan heb je alleen een E rijbewijs nodig, al heb je dat zoizo boven de 750kg hangergewicht.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 21:50 ]
Nee, met B mag je meer dan 750KG. Nieuwe regels met B sinds al heel wat jaren is dat een combinatie tot maximaal 3500kg Max gewicht auto+eigen gewicht aanhanger+ laadvermogen aanhanger is toegestaan. Daarbij moet de auto het ook mogen trekken. Zie bijv https://www.anwb.nl/auto/...ijden-met-aanhanger-tips#
Ehhh sinds wanneer is E verplicht boven de 750kg?flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:48:
[...]
je gaat er vannuit dat die aanlooprem het doet.
en je mag rustig over de 3,5 ton met een hangert hoor. dan heb je alleen een E rijbewijs nodig, al heb je dat zoizo boven de 750kg hangergewicht.
De maximale trein massa (mtm) voor een rijbewijs B is 3500kg. Dus voor de ID.4 (in mijn geval 2660kg maximaal gewicht) hou je 840kg maximale massa aanhanger over.
Laat ik nu een caravan van maximaal 900kg hebben en de ID.4 administratief bij de RDW (60eu) laten terugkeuren naar maximaal 2600kg heb ik exact aan de eisen van rijbewijs B voldaan. (Omdat mijn vrouw geen E achter B heeft)
Volgens mij heb je een BE rijbewijs nodig als het totale maximale combinatie gewicht boven de 3500 kilo uit komt, is dat onder de 3500 kilo dan voldoet enkel een B rijbewijs.flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:48:
[...]
je gaat er vannuit dat die aanlooprem het doet.
https://www.news.benevell...0to%20increased%20mileage.flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Maar dat is het punt net. Ik wil gewoon dat de auto daar voor mij aan denkt als het koud is ๐.. Ik wil niet voorverwarmen, ik wil als het fris is en de spiegels aanslaan, de auto de spiegels ontdooitGolf2vr6 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:54:
[...]
Je opent de app, drukt op klimatisering stelt de temperatuur in en drukt op start. Je hoeft geen vaste tijd in te stellen.
x-RaY99 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Ehhh sinds wanneer is E verplicht boven de 750kg?
De maximale trein massa (mtm) voor een rijbewijs B is 3500kg. Dus voor de ID.4 (in mijn geval 2660kg maximaal gewicht) hou je 840kg maximale massa aanhanger over.
Laat ik nu een caravan van maximaal 900kg hebben en de ID.4 administratief bij de RDW (60eu) laten terugkeuren naar maximaal 2600kg heb ik exact aan de eisen van rijbewijs B voldaan. (Omdat mijn vrouw geen E achter B heeft)
https://www.anwb.nl/auto/...-met-rijbewijs-b-besturenElCasa schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:10:
[...]
Volgens mij heb je een BE rijbewijs nodig als het totale maximale combinatie gewicht boven de 3500 kilo uit komt, is dat onder de 3500 kilo dan voldoet enkel een B rijbewijs.
dus 3500 totaal of meer dan 750kg aan aanhangert, welke eerst komt geld. dus een smart met 800kg aanhangwagen heb je dus ook E nodig. dus het aanpassen van het kenteken is nutteloos, het gaat immers om het daadwerkelijke gewicht wat je trekt, niet wat op je kenteken staat.Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
en deze regels gelden al vele decennias.

400 euroknallers als je word gesnaait tijdens een controle trouwens plus het probleem dat je iemand mag gaan bellen die wel E heeft want je aanhangert mag blijven staan.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 23:16 ]
Welke auto doet dat? Meeste andere autoโs alleen als je de achterruitverwarming aanzet. En die heb ik nog nooit gebruikt bij de id.4, want voorverwarmen.Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:32:
[...]
Maar dat is het punt net. Ik wil gewoon dat de auto daar voor mij aan denkt als het koud is ๐.. Ik wil niet voorverwarmen, ik wil als het fris is en de spiegels aanslaan, de auto de spiegels ontdooit
.
Dat kan dus als je die 2 opties aanzet (die eerder aangehaald zijn)Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:32:
[...]
Maar dat is het punt net. Ik wil gewoon dat de auto daar voor mij aan denkt als het koud is ๐.. Ik wil niet voorverwarmen, ik wil als het fris is en de spiegels aanslaan, de auto de spiegels ontdooit
Je leest het verkeerd, probeer eens de site van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturenflippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
[...]
https://www.anwb.nl/auto/...-met-rijbewijs-b-besturen
[...]
dus 3500 totaal of meer dan 750kg aan aanhangert, welke eerst komt geld. dus een smart met 800kg aanhangwagen heb je dus ook E nodig. dus het aanpassen van het kenteken is nutteloos, het gaat immers om het daadwerkelijke gewicht wat je trekt, niet wat op je kenteken staat.
en deze regels gelden al vele decennias.
400 euroknallers als je word gesnaait tijdens een controle trouwens plus het probleem dat je iemand mag gaan bellen die wel E heeft want je aanhangert mag blijven staan.
โ Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.โ
Eronder staan zelfs in de tabel nog een paar mooie voorbeelden.
Die controle is overigens al eens geweest en geen 400 euro lichter. (En nee, toen reedt ik niet)
Maargoed, weinig met de ID.x zelf te maken, maar desinformatie kan ik niet zo goed tegen.
[ Voor 11% gewijzigd door x-RaY99 op 03-10-2023 03:16 ]
Hier mensen die met obd11 kunnen coderen vanaf ios 17 device? ik wilde mij instellingen terug zetten maar kan niks werkt meer op alles een foutmelding ๐ฅบ
Nevermind moest even de motorkap open doen ๐
Nevermind moest even de motorkap open doen ๐
[ Voor 14% gewijzigd door TWFpa2Vs op 03-10-2023 09:38 ]
Mijn passat van 2015 en mijn Mazda 2019 deden ditAkroBatik schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:56:
[...]
Welke auto doet dat? Meeste andere autoโs alleen als je de achterruitverwarming aanzet. En die heb ik nog nooit gebruikt bij de id.4, want voorverwarmen.
Nee want ik wil niet dat elke keer als ik voorbij loop de auto begint te klimatiseren, volstrekt nutteloos.x-RaY99 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 03:09:
[...]
Dat kan dus als je die 2 opties aanzet (die eerder aangehaald zijn)
[...]
Je leest het verkeerd, probeer eens de site van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.โ
Die controle is overigens al eens geweest en geen 400 euro lichter. (En nee, toen reedt ik niet)
Maargoed, weinig met de ID.x zelf te maken, maar desinformatie kan ik niet zo goed tegen.
Easy acces zo instellen dat de auto niet aan/open gaat als je langs loopt maar alleen als je de klink aanraakt... maar goed, het zal een compromis moeten zijn tussen de opties die de ID.X aanbiedt.Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Nee want ik wil niet dat elke keer als ik voorbij loop de auto begint te klimatiseren, volstrekt nutteloos.
Id4 pro s is nu bij de dealer voor de vervanging van een batterij module!
Hoe zou de auto daarop moeten anticiperen volgens jou?Cloclo100 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:48:
[...]
Ik vertrek elke dag op een ander uur, daar ga ik me niet mee bezig houden. Het zou รฉn รฉn mogen zijn wat mij betreft..
Vandaag voor de eerste keer weer een vreemde storing gehad tijdens het rijden met 3.2.
Grote en kleine scherm vallen tijdens het rijden volledig uit.
Kleine komt na 2 seconden terug met geรฏnverteerde kleuren.
:strip_exif()/f/image/hezYphltWnekGA6CZdo6WdYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote scherm blijft zwart.
Met aan/uit knop vasthouden een reset kunnen uitvoeren waarna een klokje verschijnt die ik nog nooit had gezien.
:strip_exif()/f/image/mYllQr8WuxvBdOcpjP8xBqar.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het drukken op de homebutton kwam er weer leven in en schoot het kleine scherm weer naar de normale kleuren.
Meer mensen hier ooit last van gehad?
:strip_exif()/f/image/hezYphltWnekGA6CZdo6WdYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Met aan/uit knop vasthouden een reset kunnen uitvoeren waarna een klokje verschijnt die ik nog nooit had gezien.
:strip_exif()/f/image/mYllQr8WuxvBdOcpjP8xBqar.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het drukken op de homebutton kwam er weer leven in en schoot het kleine scherm weer naar de normale kleuren.
De geรฏnverteerde kleuren komen van de standaard scherminstelling. Die staat namelijk standaard op 'licht'. Wanneer jouw profiel is geladen (of wellicht zelfs al wanneer het infotainment volledig is opgestart en kan achterhalen van de vorige instelling was) wordt de laatst gekozen setting geladen. Die is kennelijk 'donker' bij jou (en bij mij ook btwEdwinDaems schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:21:
...
...
Wanneer je het infotainment uit zet krijg je die klok te zien. Van de klok zijn diverse verschijningsvormen, die kun je zien door te swipen. Het is overigens een instelling of je bij het uitstaan van het infotainment een klok te zien krijgt.
Oh, en ik vermoed dat de meesten wel eens een spontaan herstartend infotainment hebben meegemaakt (ik wel iig).
[ Voor 6% gewijzigd door MJMaverick op 03-10-2023 15:48 ]
Klopt. Daarom heb ik m'n BE gehaald.x-RaY99 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 03:09:
[...]
Dat kan dus als je die 2 opties aanzet (die eerder aangehaald zijn)
[...]
Je leest het verkeerd, probeer eens de site van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Max massa ID4 is 2540 kg. Mn vader heeft een mooie dubbelasser die leeg 500kg is maar 1500 kg laadvermogen heeft. Dan kom je op een combinatiegewicht van 4540 kg uit.
Dan heb je dus E nodig.
Moet eerlijk zeggen dat ik het de moeite waard vond, niet alleen het 'papiertje voor de verzekering' maar ook leren aan en afkoppelen en manouvreren.
Begrijp niet wat je bedoelt, die auto weet toch niet wanneer je gaat rijden? Leg het eens wat duidelijker uit?Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Mijn passat van 2015 en mijn Mazda 2019 deden dit
Automatisch spiegels verwarmen onder een bepaalde temp. (bij contact inschakelen)KaiseRRuby schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Begrijp niet wat je bedoelt, die auto weet toch niet wanneer je gaat rijden? Leg het eens wat duidelijker uit?
Awel, dat zeg ik toch constant. Onder een bepaalde temp automatisch inschakelen bij instappen, en niet van te voren en/of bij ontgrendelen. Als je automatische zetel - en stuurverwarming kan togglen, lijkt me dit toch perfect haalbaar. Dus - > designfoutpa2ra schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Hoe zou de auto daarop moeten anticiperen volgens jou?
Maar waarom mag je dan geremd maar 1000kg trekken als de remmen een beperking zijn ?flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Een geremde aanhanger (naam zegt het al) heeft eigen remmen.
de auto moet het ook kunnen stoppen als de oplooprem het niet doet. iets wat vaker het geval is dan men denkt. en dan nog remt de oplooprem niet alles, de auto neemt nog steeds het gros van de remkracht op zich.LastSamurai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
Maar waarom mag je dan geremd maar 1000kg trekken als de remmen een beperking zijn ?
Een geremde aanhanger (naam zegt het al) heeft eigen remmen.
Dit komt me heel bekend voor helaas. Onze ID.3 begon al voor de update naar 3.2 met dit soort foutjes en daarna werd het telkens wat erger: geรฏnverteerde kleuren aan/uit, muziek die een paar seconde speelt, telkens een automatische reboot naar het klokje, etc. Echt Gremlin-gedragEdwinDaems schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:21:
Vandaag voor de eerste keer weer een vreemde storing gehad tijdens het rijden met 3.2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed om te lezen daar ik exact dezelfde issues ervaar. Zal VW hier ook eens op wijzen. Heb jij een case nummer voor mij? Dat ik VW intern naar dit issue kan verwijzen?DeGroninger2 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
Dit komt me heel bekend voor helaas. Onze ID.3 begon al voor de update naar 3.2 met dit soort foutjes en daarna werd het telkens wat erger: geรฏnverteerde kleuren aan/uit, muziek die een paar seconde speelt, telkens een automatische reboot naar het klokje, etc. Echt Gremlin-gedragMet de auto naar de VW-werkplaats gegaan en hun analyse wees uit dat het main screen defect was. Die is bij ons binnen de garantie vervangen. Nu hebben we geen storingen meer.
Ik kan 11 december pas terecht voor deze issues.. en dan willen ze eerst een update gaan doen (omdat ze denken dat dit dan het probleem gaat oplossen

[ Voor 9% gewijzigd door DonJunior op 03-10-2023 14:43 ]
*sowieso
Wat is daar anders aan dan dit?Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Automatisch spiegels verwarmen onder een bepaalde temp. (bij contact inschakelen)
:strip_exif()/f/image/04WtfA27SdLI0g8QQd4JytkX.jpg?f=fotoalbum_large)
Of bedoel jij: je stapt in, het is -4, je start de auto en de buitenspiegels gaan ontdooien i.p.v. dat je nog aan dat knopje links moet draaien.
[ Voor 10% gewijzigd door KaiseRRuby op 03-10-2023 14:45 ]
De auto kan automatisch en temperatuursafhankelijk de stoel/stuur/ruit en spiegelverwarming activeren mits je deze optie ingeschakeld hebt. Die optie schakel je dus eenmalig in en dan doet hij dit dus iedere keer als je instapt.Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Awel, dat zeg ik toch constant. Onder een bepaalde temp automatisch inschakelen bij instappen, en niet van te voren en/of bij ontgrendelen. Als je automatische zetel - en stuurverwarming kan togglen, lijkt me dit toch perfect haalbaar. Dus - > designfout
Wat ik trouwens wel merk sinds update 3.2 (vorig najaar/winter had ik v2.1) is dat het langer duurt dat de vooruit ontwassemd is als ik de vooruitontdooier op max inschakel (via de sneltoets naast de achterruit ontdooier). Het lijkt ook alsof het langer duurt voordat er warme lucht komt en hij veel minder hard blaast als eerst. Ik merkte het vorige week toen ik met vochtige haren na het zwemmen instapte.
Klopt. Daarom heb ik mijn BE ook gehaald. (hiervoor een X5 gehad die 2300KG mocht trekken)LastSamurai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Klopt. Daarom heb ik m'n BE gehaald.
Max massa ID4 is 2540 kg. Mn vader heeft een mooie dubbelasser die leeg 500kg is maar 1500 kg laadvermogen heeft. Dan kom je op een combinatiegewicht van 4540 kg uit.
Dan heb je dus E nodig.
Moet eerlijk zeggen dat ik het de moeite waard vond, niet alleen het 'papiertje voor de verzekering' maar ook leren aan en afkoppelen en manouvreren.
Alleen op vakanties met de ID.4 en caravan vonden wij het wel fijn om (stel er gebeurd wat met mijzelf) mijn vrouw ook de combinatie te kunnen laten rijden. En dan is dit een prima administratieve aanpassing.
@flippy vond echter dat je sowieso E achter B nodig had voor meer dan 750KG, dat is dus een misverstand.
Om nog iets nuttigs over de ID.4 te zeggen
Hiervoor dus met X5 de caravan getrokken maar die mis ik (vrijwel) geen moment met vakanties. Rustig inplannen, super in de bergen, 220km op 1 lading lukt met 93 op de cruisecontrol.
Over anderhalf jaar (4 jaar privรฉ contract) "moet" ik iets anders kiezen, of de auto overnemen... ik weet nog niet wat ik ga doen.
[ Voor 22% gewijzigd door x-RaY99 op 03-10-2023 15:33 ]
ik heb het nagekeken en het is dus officeel aangepast zodat het in lijn loopt met de rest van de EU. ik heb die berichtgeving niet gezien. ik heb alle rijbewijzen al dus ik let daar simpelweg niet meer op want ik mag toch overal op rijden.x-RaY99 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
@flippy vond echter dat je sowieso E achter B nodig had voor meer dan 750KG, dat is dus een misverstand.
Maar een ID.4 mag max. 1000 kg trekken. Dus dan ben je toch ook met rijbewijs BE in overtreding?LastSamurai schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Klopt. Daarom heb ik m'n BE gehaald.
Dan heb je dus E nodig.
Zijn er hier nog ID rijders die problemen hebben met hun stuur? Voorlopig heb ik het probleem alleen gezien bij ID.BUZZ rijders, maar misschien zijn er nog anderen ook.
Korte schets van het probleem: Het brolleder van het stuur komt los, en is beschadigd na enkele maanden. Voor een wagen van 75k zou dat niet mogen. Volkswagen Belgiรซ vind dat dit gebruiksschade is
en wil dus niet tussenkomen in de herstelling.
Ik ben niet de enige met dit probleem leert het internet mij, dus is het geen gebruiksschade maar probleem van het materiaal... Dus bovenop de aankoop van de wagen, mag ik 6 maand later een nieuw stuur laten installeren twv 1.500 euro
Jammer dat het bedrijf achter voor mij de beste wagen allertijden het zo kan verkloten... Voor mij in ieder geval mijn laatste volkswagen die ik gekocht heb!
Tom Vercauteren
Eigenaar ID.BUZZ
Korte schets van het probleem: Het brolleder van het stuur komt los, en is beschadigd na enkele maanden. Voor een wagen van 75k zou dat niet mogen. Volkswagen Belgiรซ vind dat dit gebruiksschade is

Ik ben niet de enige met dit probleem leert het internet mij, dus is het geen gebruiksschade maar probleem van het materiaal... Dus bovenop de aankoop van de wagen, mag ik 6 maand later een nieuw stuur laten installeren twv 1.500 euro

Jammer dat het bedrijf achter voor mij de beste wagen allertijden het zo kan verkloten... Voor mij in ieder geval mijn laatste volkswagen die ik gekocht heb!
Tom Vercauteren
Eigenaar ID.BUZZ
Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen
Om het nog ingewikkelder te maken is voor het maximaal trekgewicht van de auto het _daadwerkelijke_ gewicht van de aanhanger van belang. Dus niet het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger.B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:33:
[...]
Maar een ID.4 mag max. 1000 kg trekken. Dus dan ben je toch ook met rijbewijs BE in overtreding?
Dus zolang @LastSamurai niet boven de 1000KG gewicht van de aanhanger uit komt mag het.
het gaat om wat je daadwerklijk weegt, niet wat je kan wegen.B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:33:
[...]
Maar een ID.4 mag max. 1000 kg trekken. Dus dan ben je toch ook met rijbewijs BE in overtreding?
ik heb er -nog- geen last van, ik heb wel een terugroepactie van het stuur openstaan die in oktober opgepakt word samen met de slechte uitlijning uit de fabriek die mn banden sloopt.c00kie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:35:
Zijn er hier nog ID rijders die problemen hebben met hun stuur? Voorlopig heb ik het probleem alleen gezien bij ID.BUZZ rijders, maar misschien zijn er nog anderen ook.
Korte schets van het probleem: Het brolleder van het stuur komt los, en is beschadigd na enkele maanden. Voor een wagen van 75k zou dat niet mogen. Volkswagen Belgiรซ vind dat dit gebruiksschade is![]()
en wil dus niet tussenkomen in de herstelling.
Ik ben niet de enige met dit probleem leert het internet mij, dus is het geen gebruiksschade maar probleem van het materiaal... Dus bovenop de aankoop van de wagen, mag ik 6 maand later een nieuw stuur laten installeren twv 1.500 euro![]()
Tom Vercauteren
Eigenaar ID.BUZZ
volgens mij is het materiaal van het stuur ook anders in de cargo versie die ik heb.
en VAG mag rustig roepen dat het gebruiksschade is maar EU consumentenrecht zegt gewoon dat je een redelijke levensduur/termijn van een product mag verwachten. een stuur die na 6 maanden al problemen heeft valt volledig in het segment van een ondeugelijk product.
[ Voor 72% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 17:09 ]
Is het รผberhaupt bekend of oudere ID-modellen 3.5 gaan krijgen? Of laat VW de early adopters achter met versie 3.2 zonder verdere verbeteringen?drummerboy71 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:32:
Las dat de ID.5 nu al met software 3.5 uitgeleverd wordt....... als er (snel) OTA update van 3.2 naar 3.5 volgt prima..... anders de afspraken met dealers van 3.2 update, upgraden naar 3.5?
Is er iemand die hier weet van heeft?
Weet niemand zeker.mj_smit schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
Is het รผberhaupt bekend of oudere ID-modellen 3.5 gaan krijgen? Of laat VW de early adopters achter met versie 3.2 zonder verdere verbeteringen?
Is er iemand die hier weet van heeft?
Voila, dat vind ik ookflippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:19:
[...]
het gaat om wat je daadwerklijk weegt, niet wat je kan wegen.
[...]
ik heb er -nog- geen last van, ik heb wel een terugroepactie van het stuur openstaan die in oktober opgepakt word samen met de slechte uitlijning uit de fabriek die mn banden sloopt.
volgens mij is het materiaal van het stuur ook anders in de cargo versie die ik heb.
en VAG mag rustig roepen dat het gebruiksschade is maar EU consumentenrecht zegt gewoon dat je een redelijke levensduur/termijn van een product mag verwachten. een stuur die na 6 maanden al problemen heeft valt volledig in het segment van een ondeugelijk product.
Doorgaans is "adviseren" dat je gaat bellen met rechtsbijstand als ze hun houding niet aanpassen voldoende om dealers in het gareel te krijgen.c00kie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:04:
[...]
Voila, dat vind ik ook. Maar natuurlijk sta ik als kleine garnaal te roepen hรฉ, dus ik ga mijn best moeten doen om iets gedaan te krijgen... Maar ik kan hard en veel roepen, dus volkswagen is nog niet van mij vanaf
.
Probleem is niet de dealer... Want die had het stuur al besteld, dat ligt klaar... maar volkswagen zelf wil niet betalen, zij zeggen dat het geen garantie is, dus ik moet opbosken tegen volkswagen zelf...
We zien wel hoe ver ik geraak
, keep you all informed.
We zien wel hoe ver ik geraak
dat is probleem tussen dealer en VAG, niet jouw probleem en daar moeten ze ook niet jouw probleem van maken. jij hebt wettelijk recht op garantie en hoe het bedrijf dat intern oplost is lekker hun probleem.c00kie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:11:
Probleem is niet de dealer... Want die had het stuur al besteld, dat ligt klaar... maar volkswagen zelf wil niet betalen, zij zeggen dat het geen garantie is, dus ik moet opbosken tegen volkswagen zelf...
We zien wel hoe ver ik geraak, keep you all informed.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-10-2023 22:05 ]
Weet je ook met welke code je bij daglichten je achterlichten ook kan aanzetten ?Simply1337 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:37:
[...]
kan met obd11, weet nu even niet hoe, maar is mogelijk
als je niet wilt coderen:
voordat je opstaat, riem gordel even achter je om vastklikken. nu heb je 30 minuten voordat het uit zichzelf uitschakeld
edit:
Even mn setje weer gepakt
Stoelsensor uitschakelen
Gateway [19]
-Adaption
--Occupant detection
---DriverSBE_Out: True -> False
nu moet je met knop auto in/uitschakelen
30 min verlengen:
Zelfde plek als bovenstaande
-TimeOut ComfortReadyStatus : 1800s[30 min] -> 3600s [1h]
^eigenlijk kun je je kampeerstand hiermee inschakelen... als je tijd extreem lang zet [geen idee tot welke waarde het accepteert]
Hoe dan precies?Gecko123 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:48:
[...]
De auto kan automatisch en temperatuursafhankelijk de stoel/stuur/ruit en spiegelverwarming activeren mits je deze optie ingeschakeld hebt. Die optie schakel je dus eenmalig in en dan doet hij dit dus iedere keer als je instapt.
Jep ๐KaiseRRuby schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:44:
[...]
Wat is daar anders aan dan dit?
[Afbeelding]
Of bedoel jij: je stapt in, het is -4, je start de auto en de buitenspiegels gaan ontdooien i.p.v. dat je nog aan dat knopje links moet draaien.
Vraagje over de navigatie.
Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de navigatie in de ID3. Ook het plannen van laadstops gaat prima maar er is 1 ding waaraan ik mij mateloos irriteer:
Waarom stuurt de navigatie mij altijd langs een laadpaal ergens op of nabij de route als ik op mijn bestemming met minder dan 20% aankom.
Vandaag lang stuk gereden als laadstop een Tesla charger geselecteerd waar ik met 16% zou aankomen. Maar de navigatie vindt het dan nodig om mij 5km voor deze Tesla lader naar een fastned te sturen om daar 5min te laden alvorens door te rijden naar de Tesla lader.
Zelfde als ik naar huis rij. Mijn thuis is opgeslagen als laadlocatie. Het is mijn laatste bestemming. Prima als ik daar met 11% aankom. Toch word ik tot op de oprit nog doorverwezen naar een snellader 15km verderop om daar bij te laden. Knullig
Tuurlijk ik kan de navigatie het laatste stukje uitzetten, maar Travel assist werkt dan minder. Evenzo op de snelweg zelf omdat de navigatie vindt dat ik een afslag moet nemen naar een fastned ofzo. Daarnaast is de aankomsttijd foutief omdat er onnodig laadstops worden ingepland.
Hebben meer mensen dit? Of hoe los ik dit op?
Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de navigatie in de ID3. Ook het plannen van laadstops gaat prima maar er is 1 ding waaraan ik mij mateloos irriteer:
Waarom stuurt de navigatie mij altijd langs een laadpaal ergens op of nabij de route als ik op mijn bestemming met minder dan 20% aankom.
Vandaag lang stuk gereden als laadstop een Tesla charger geselecteerd waar ik met 16% zou aankomen. Maar de navigatie vindt het dan nodig om mij 5km voor deze Tesla lader naar een fastned te sturen om daar 5min te laden alvorens door te rijden naar de Tesla lader.
Zelfde als ik naar huis rij. Mijn thuis is opgeslagen als laadlocatie. Het is mijn laatste bestemming. Prima als ik daar met 11% aankom. Toch word ik tot op de oprit nog doorverwezen naar een snellader 15km verderop om daar bij te laden. Knullig
Tuurlijk ik kan de navigatie het laatste stukje uitzetten, maar Travel assist werkt dan minder. Evenzo op de snelweg zelf omdat de navigatie vindt dat ik een afslag moet nemen naar een fastned ofzo. Daarnaast is de aankomsttijd foutief omdat er onnodig laadstops worden ingepland.
zonder naar het hoofdkantoor in duitsland te rijden en thomas schafer over de tafel te trekken simpelweg niet.tijmeng schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:54:
zal ook wel opgevallen zijn dat hij ook ERG graag wil stoppen bij shell en esso tankstations ook al heb je daar niks te zoeken met een EV....
Ja, idem. 100 meter voor je bestemming wil de navigatie je nog 5km extra laten rijden om te laten laden.tijmeng schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:54:
Je kunt instellen of je รผberhaupt wil dat de navigatie laadpunten voor je uitkiest, en ook hoeveel buffer je over wil hebben bij aankomst, weet even niet uit mijn hoofd waar. Ik heb navigeren via laadpunten uitgeschakeld omdat ik bijna altijd vantevoren plan waar ik wil stoppen (als het kan minstens 150kW, minstens 4 punten, speelplaats in de buurt als we met de kleine onderweg zijn), precies om het probleem wat jij schetste. Minder dan 40km over bij aankomst op de laadlocatie (16 maal 300kW)? Help, dan moeten we even 5 minuten laden! Even het complete overzicht weg bij een raar knooppunt omdat de navigatie wil dat we een klaverblad eerder afslaan en de verkeerde kant op moeten voor die snellader, en het beeld maximaal inzoomt. Maar we met rijstrookassistentie!tijmeng schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:54:
[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 04-10-2023 08:04 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
deze even bookmarken ๐mhe59 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:23:
[...]
Weet je ook met welke code je bij daglichten je achterlichten ook kan aanzetten ?
https://forum.obdeleven.c...oding-list-possibly-enyaq
Even een vraagje aan de ID.X rijders hier. De laatste weken krijg ik constant (bijna dagelijks) meldingen dat er nieuwe gebruikers instellingen zijn. Met de keuze annuleren of OK. Wat ik ook kies worden daarmee mijn user settings zoals airco, sfeerinstelling en rijders profiel gereset. Niet de grootste ramp in de wereld maar wordt inmiddels wel irritant.
Hebben meer mensen hier de laatste tijd last van?
Iemand omschreef hier dat het mogelijk is, alleen weet ik niet hoe. Maar goed, het is wel een hele specifieke vraag vanuit jou.
Het is mogelijk om de auto te klimatiseren op gezette tijden of gewoon via de app en dan zijn je spiegels ook ontdooid. Of je moet even aan een knopje draaien om puur die spiegels te doen. Dat jij dat heel specifiek op een andere manier wil, tsjah. Wat mij betreft is dat geen design fout of wat dan ook. En dat je andere auto's het wel konden, ook prima. Het is geen tekortkoming van de ID, die kan zelfs meer door het klimatiseringsverhaal. Alleen nรฉt niet dat hele specifieke stukje wat jij vraagt.
Ja, iedereen. Heeft te maken met je personalisatie instellingen binnen de app, je kunt het uit zetten.jdgraaf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:11:
Even een vraagje aan de ID.X rijders hier. De laatste weken krijg ik constant (bijna dagelijks) meldingen dat er nieuwe gebruikers instellingen zijn. Met de keuze annuleren of OK. Wat ik ook kies worden daarmee mijn user settings zoals airco, sfeerinstelling en rijders profiel gereset. Niet de grootste ramp in de wereld maar wordt inmiddels wel irritant.
Dit heb ik serieus al sinds ik de auto heb, en dat is inmiddels bijna 1 jaar. Maakt niet uit welke keuze je maakt, instellingen worden keer op keer gereset..jdgraaf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:11:
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Ook die setting heb ik uitgezet een paar maanden terug, maar dan nog heb ik er last van.KaiseRRuby schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
Ja, iedereen. Heeft te maken met je personalisatie instellingen binnen de app, je kunt het uit zetten.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Vreemd, wel onderdeel heb je precies uitgezet in de app?Davidas schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Ook die setting heb ik uitgezet een paar maanden terug, maar dan nog heb ik er last van.
:strip_exif()/f/image/8sJMsFyRxKCzLjecAbquhzzJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit dit op te zoeken in de app en zie dat โlocatiegegevens zijn gedeactiveerd in de autoโ. Hoe kan ik dat weer aan zetten?
[ Voor 9% gewijzigd door KaiseRRuby op 04-10-2023 12:59 ]
Thanks!!KaiseRRuby schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
Vreemd, wel onderdeel heb je precies uitgezet in de app?
[Afbeelding]
Ik zit dit op te zoeken in de app en zie dat โlocatiegegevens zijn gedeactiveerd in de autoโ. Hoe kan ik dat weer aan zetten?
Maar die laatste post dan:TWFpa2Vs schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
deze even bookmarken ๐
https://forum.obdeleven.c...oding-list-possibly-enyaq
go back. Put everything back the way it was.
This post sucks, the person who put this whole list up has only been here once. Nothing verified and no help from him.
The best is nothing done.
In het profiel van de Gebruiker staat dit.KaiseRRuby schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:56:
[...]
de opties kloppen heb ze gisteren voor een deel nog doorgevoerd op mijn id4 na de update na 3.2 ๐B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Maar die laatste post dan:
go back. Put everything back the way it was.
This post sucks, the person who put this whole list up has only been here once. Nothing verified and no help from him.
The best is nothing done.
*bijna elke andere auto doet dit ๐,waaronder ook de Enyaq. En bij die andere auto's stond het knopje altijd op een bepaalde stand, want bij de ID-familie niet mogelijk is vanwege die domme touch knoppen. Maar goed, it is what it is!KaiseRRuby schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
Iemand omschreef hier dat het mogelijk is, alleen weet ik niet hoe. Maar goed, het is wel een hele specifieke vraag vanuit jou.
Het is mogelijk om de auto te klimatiseren op gezette tijden of gewoon via de app en dan zijn je spiegels ook ontdooid. Of je moet even aan een knopje draaien om puur die spiegels te doen. Dat jij dat heel specifiek op een andere manier wil, tsjah. Wat mij betreft is dat geen design fout of wat dan ook. En dat je andere auto's het wel konden, ook prima. Het is geen tekortkoming van de ID, die kan zelfs meer door het klimatiseringsverhaal. Alleen nรฉt niet dat hele specifieke stukje wat jij vraagt.
Awel, dat is niet anticiperen, maar reageren. Nogmaals: hoe zou de auto hierop moeten anticiperen?Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Awel, dat zeg ik toch constant. Onder een bepaalde temp automatisch inschakelen bij instappen, en niet van te voren en/of bij ontgrendelen. Als je automatische zetel - en stuurverwarming kan togglen, lijkt me dit toch perfect haalbaar. Dus - > designfout
Als dat knopje constant op "rechtsonder" zou staan totdat jij het verplaatst voor bv de spiegel aan te passen? (zoals bij andere auto's)pa2ra schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:55:
[...]
Awel, dat is niet anticiperen, maar reageren. Nogmaals: hoe zou de auto hierop moeten anticiperen?
Ja, ik weet wat je bedoelt. Had ik inderdaad in andere auto's ook. Ik stoor me hier totaal niet aan overigens, maar dat terzijde.Cloclo100 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:53:
[...]
Als dat knopje constant op "rechtsonder" zou staan totdat jij het verplaatst voor bv de spiegel aan te passen? (zoals bij andere auto's)
Heb vandaag de S-pin weer ingeschakeld, de auto ging meteen weer online. Lijkt alsof dit te maken heeft met de prive instellingen van de auto en dus de locatie beschikbaarheid.
Iemand recent zijn ID4 afgeleverd gekregen en sprake van een leaseauto? Ik was even benieuwd met de recente prijsverlaging wat dit betekent voor de fiscale waarde. Deze waarde wordt bepaald bij aflevering. Mijn ID4 stond als basisprijs eerst op 54k (mei 2023) maar heeft nu een basisprijs van 48k (ProB 204pk).
Ik ga het volgende week ondervinden. Mijn ID.4 Pro Business van 66k in april 2023 wordt dan afgeleverd. Ben benieuwd of er inderdaad 7k af gaat, want dat is de prijs nu......tinusa4 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:57:
Iemand recent zijn ID4 afgeleverd gekregen en sprake van een leaseauto? Ik was even benieuwd met de recente prijsverlaging wat dit betekent voor de fiscale waarde. Deze waarde wordt bepaald bij aflevering. Mijn ID4 stond als basisprijs eerst op 54k (mei 2023) maar heeft nu een basisprijs van 48k (ProB 204pk).
Als de auto bij aflevering duurder is geworden dan op moment van bestellen, gaat catalogus prijs wel omhoog is mijn ervaring. Anders om zou ik verwachten dat de catalogusprijs ook omlaag gaat, als de verkoopprijs is gezakt.ElCasa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:46:
[...]
Ik ga het volgende week ondervinden. Mijn ID.4 Pro Business van 66k in april 2023 wordt dan afgeleverd. Ben benieuwd of er inderdaad 7k af gaat, want dat is de prijs nu......
hahahahahahasliepie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
Als de auto bij aflevering duurder is geworden dan op moment van bestellen, gaat catalogus prijs wel omhoog is mijn ervaring. Anders om zou ik verwachten dat de catalogusprijs ook omlaag gaat, als de verkoopprijs is gezakt.

*sowieso
Klopt, maar dan is het dezelfde uitvoering. Nu hebben ze de uitvoering verander naar Advantage. Dus heb een Pro Business besteld en op de prijslijst staat nu Pro Business Advantage....... Maar we gaan het zien.sliepie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:21:
[...]
Als de auto bij aflevering duurder is geworden dan op moment van bestellen, gaat catalogus prijs wel omhoog is mijn ervaring. Anders om zou ik verwachten dat de catalogusprijs ook omlaag gaat, als de verkoopprijs is gezakt.
Tronity heeft de app vernieuwd en ik kreeg een bericht dat ze nu meer gegevens vanuit VW krijgen. Dat is wel een gave app zeg, daar zit echt veel meer info in dan ik wist.
Vandaag een systeem update gekregen (ID.5 GTX v3.2) Moest het wel activeren in het scherm.
Het stadslicht dient te worden uitgezet en daarna de auto verlaten en afsluiten.
Update van 15 minuten met verbeteringen in de aandrijflijn... de ID software blijft gelijk 3.2
Het stadslicht dient te worden uitgezet en daarna de auto verlaten en afsluiten.
Update van 15 minuten met verbeteringen in de aandrijflijn... de ID software blijft gelijk 3.2
Gaaf, hoe bedoel je 'ik moest het activeren in het scherm'?DJR schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:59:
Vandaag een systeem update gekregen (ID.5 GTX v3.2) Moest het wel activeren in het scherm.
Volgens mij wordt de fiscale waarde bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet. Niet op het moment van aflevering.tinusa4 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:57:
Beter om Easy Access uit te schakelen! Je auto staat bij wijze zomaar op de oprit zonder dat hij op slot is omdat de sleutel een keer te dicht bij de auto is gekomen.Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:47:
[...]
Nee want ik wil niet dat elke keer als ik voorbij loop de auto begint te klimatiseren, volstrekt nutteloos.
'Bij instappen' zeg jij, dus dat is dat de auto daarop moet reageren... ik heb het op anticiperen. Dat kan de auto niet.Cloclo100 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
nee hoor, het is nooit anders geweest. Toen ik in 1991 mijn rijbewijs haalde was het al zo: auto + aanhanger ledig gewicht, vermeerderd met laadvermogen < 3500 kg. Dus auto 2500 + aanhanger 1000 (leeg + laadvermogen), dan geen E nodig.flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:27:
[...]
ik heb het nagekeken en het is dus officeel aangepast zodat het in lijn loopt met de rest van de EU. ik heb die berichtgeving niet gezien. ik heb alle rijbewijzen al dus ik let daar simpelweg niet meer op want ik mag toch overal op rijden.
1. als op het kenteken staat dat de auto niet meer dan 1000 kg mag trekken, dan mag je dat ook niet doen, met geen enkel rijbewijs.c00kie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:04:
[...]
Voila, dat vind ik ook. Maar natuurlijk sta ik als kleine garnaal te roepen hรฉ, dus ik ga mijn best moeten doen om iets gedaan te krijgen... Maar ik kan hard en veel roepen, dus volkswagen is nog niet van mij vanaf
.
2. als de ID.4 2540 kg weegt, mag je met rijbewijs B een aanhanger trekken waarvan het gewicht plus laadvermogen 960 kg is. Dus bijv. een aanhangertje van 400 kg waar je 560 kg lading op mag stapelen.
Dat heeft niets te maken met het werkelijke gewicht (dat mag niet meer zijn dan 960 kg), maar met het 'vermogen', dus het mogelijke gewicht. Flippy heeft dat dus niet helemaal goed.
Als jij met de ID.4 rijdt, met rijbewijs B, met een aanhanger van 1500 kg (gewicht + laadvermogen), maar waarvan het leeg gewicht 800 kg is, dan zou Flippy zeggen: 2540 + 800 is lager dan 3500 kg dus rijbewijs B. En dat klopt niet. Oom agent zegt: ook al weegt de aanhanger op dat moment 800 kg (omdat hij leeg is), op het typeplaatje of kenteken staat 1500 en dus 2540 + 1500 is meer dan 3500 kg, dus overtreding! En dat is overigens een heel vervelende overtreding, want:
1. je had niet met die combi mogen rijden volgens het kenteken van de ID.4
2. je had niet met die combi mogen rijden als je geen BE had
3. je rijdt dus zonder geldig rijbewijs
4. je rijdt ook onverzekerd
Je hebt inderdaad recht op garantie bij fabricagefouten binnen de garantietermijn. Maar ze hebben hem verteld dat dit 'gebruiksschade' is, en dat is meestal de uitzonderingsclausule op de garantiebepalingen (gebruikssporen, slijtage etc. idem dito)flippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:16:
[...]
dat is probleem tussen dealer en VAG, niet jouw probleem en daar moeten ze ook niet jouw probleem van maken. jij hebt wettelijk recht op garantie en hoe het bedrijf dat intern oplost is lekker hun probleem.
Ik zag het niet bij de bekende notificaties staan op de main page maar in het menu bij de systeem updates,. Daar stond vermeld dat de update zou worden geinstalleerd zodra de auto wordt afgesloten.KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Gaaf, hoe bedoel je 'ik moest het activeren in het scherm'?
Ik kom uit een Renault Kadjar en rij sinds kort dus een ID.3. Echter vind ik het ontwazemen echt een verschrikking. Bij de Kadjar zette je gewoon de airco aan en je kon weer door je ramen kijken. Nu blijf ik zoeken naar de juist (en snelle) instelling die alles meteen ontwazemt.Gecko123 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:55:
Wat ik trouwens wel merk sinds update 3.2 (vorig najaar/winter had ik v2.1) is dat het langer duurt dat de vooruit ontwassemd is als ik de vooruitontdooier op max inschakel (via de sneltoets naast de achterruit ontdooier). Het lijkt ook alsof het langer duurt voordat er warme lucht komt en hij veel minder hard blaast als eerst. Ik merkte het vorige week toen ik met vochtige haren na het zwemmen instapte.
Nu zag ik dat VW een abo aanbied voor extra airco instellingen. Is dat het waard? Sowieso koop ik dat niet af want het is een leaseauto
tl:dr, geen idee of het aan de nieuwe software ligt, maar ik ervaar dezelfde problematiek

Het kan zijn dat de airco van de ID.3 gewoon minder sterk is o.i.d. In mijn ID.3 1st Max 2 jaar geleden ook al gehad dat hij de ramen niet helder kreeg met 4 man (wel allemaal met vochtige jassen) in de auto.low_n_slow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Ik kom uit een Renault Kadjar en rij sinds kort dus een ID.3. Echter vind ik het ontwazemen echt een verschrikking. Bij de Kadjar zette je gewoon de airco aan en je kon weer door je ramen kijken. Nu blijf ik zoeken naar de juist (en snelle) instelling die alles meteen ontwazemt.
Nu zag ik dat VW een abo aanbied voor extra airco instellingen. Is dat het waard? Sowieso koop ik dat niet af want het is een leaseauto![]()
tl:dr, geen idee of het aan de nieuwe software ligt, maar ik ervaar dezelfde problematiek
Heb je 'm niet toevallig op ECO mode staan, dan werkt de airco namelijk ook een stuk minder goed.low_n_slow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Ik kom uit een Renault Kadjar en rij sinds kort dus een ID.3. Echter vind ik het ontwazemen echt een verschrikking. Bij de Kadjar zette je gewoon de airco aan en je kon weer door je ramen kijken. Nu blijf ik zoeken naar de juist (en snelle) instelling die alles meteen ontwazemt.
Nu zag ik dat VW een abo aanbied voor extra airco instellingen. Is dat het waard? Sowieso koop ik dat niet af want het is een leaseauto![]()
Links naast het stuur zit een knopje met MAX erop. Dat werkt redelijk rap. Klinkt wel als een stofzuiger...low_n_slow schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Dat is het hem nou juist, dat werkt niet als een MAX setting. Je hoort het ook niet of nauwelijks. Het werkt wel, maar met mate en neemt veel tijd in beslag. Let wel: de auto is nieuw (kreeg hem met 13km op de teller).Bensjero schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:22:
[...]
Links naast het stuur zit een knopje met MAX erop. Dat werkt redelijk rap. Klinkt wel als een stofzuiger...
Serieus? Wordt de airco dan ook gematigd? Mocht dat echt zo zijn dan hadden ze dat wel ergens mogen vermeldentiguan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Heb je 'm niet toevallig op ECO mode staan, dan werkt de airco namelijk ook een stuk minder goed.
[ Voor 27% gewijzigd door low_n_slow op 06-10-2023 13:45 ]
@low_n_slow Ja echt, ik maak geen grapje
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.