Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 296 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Mitchell2.24v schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Waar dan? Ik heb dat nog niet kunnen vinden, of ik kijk er al meer dan een jaar overheen :+
Tarin schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:11:

Waar dan? Ik mis het namelijk wel een beetje (in de Discover Media van de Golf 7.5 stond het altijd rechtsonderin), ik rijd veel in Duitsland en af en toe zien hoe hoog je zit is een aardige
Volgens mij had ik het hier geleerd ;) Als je in de navigatie op het pijltje klikt van je eigen lokatie op de kaart, schuift er aan de rechterkant meer info over deze positie. De hoogte verspringt per 5 meter ook tijdens het rijden. Het is nog steeds grover dan bijvoorbeeld de navigatie van mijn vorige auto uit 2014, maar geeft iig een indicatie.

<Toevoeging: en ik heb twijfels over de kwaliteit van de data. Volgens www.ahn.nl is de hoogte ter plaatse namelijk bijna 11 meter boven NAP>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_zp8dSXyGBKy_7yHnaX1WK-jb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAugQZ3t5wLAp4mt3UjQ7Zmg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door kisik op 17-08-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

Tarin

Just plain weird.

kisik schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

[...]

Volgens mij had ik het hier geleerd ;) Als je in de navigatie op het pijltje klikt van je eigen lokatie op de kaart, schuift er aan de rechterkant meer info over deze positie. De hoogte verspringt per 5 meter ook tijdens het rijden. Het is nog steeds grover dan bijvoorbeeld de navigatie van mijn vorige auto uit 2014, maar geeft iig een indicatie.

<Toevoeging: en ik heb twijfels over de kwaliteit van de data. Volgens www.ahn.nl is de hoogte ter plaatse namelijk bijna 11 meter boven NAP>

[Afbeelding]
Maar dan mis je weer navigatie-informatie? Ik probeer het even met het extra schermpje in het tegelaanzicht, maar ik wil liever geen 30% beeldschermoppervlak inleveren voor een enkel getalletje..

Op zich allemaal geneuzel in de marge, maar frustrerend als je van een beter werkend systeem van dezelfde autobouwer komt. Zeker aangezien er na 3 jaar op de markt nog steeds allerlei kleine eigenaardigheden in zitten (het extreme inzoomen richting knooppunt onder het mom van rijstrookaanbevelingshulp - werkt leuk als er verder geen kip op de weg is, maar als je wilt anticiperen zou het handig zijn als het verloop van het/de klaverblad/flyoverconstructie/gordiaanseknoop in beeld zou blijven.)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Tarin schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Maar dan mis je weer navigatie-informatie? ...........
....
Op zich allemaal geneuzel in de marge, maar frustrerend als je van een beter werkend systeem van dezelfde autobouwer komt. Zeker aangezien er na 3 jaar op de markt nog steeds allerlei kleine eigenaardigheden in zitten .............
Om te navigeren gebruik ik Google Maps en Waze (zeker sinds AA goed werkt), dus ik mis er helemaal niks aan. Mijn vorige auto van 2014 was een Skoda met ingebouwde navigatie. Die navigatie was idd beter dan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:38
DonJunior schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:02:
[...]

De 13,9 die je opgeeft zou ik, zelfs met een ID3, heel graag willen zien.
Overigens als je vrouw hem voornamelijk voor woon-werk verbruikt ga ik er vanuit, maar dat is een aanname, dat de ID.x een 2e auto gaat zijn? In dat geval zou ik absoluut electrisch gaan rijden.
Zoveel relaxter, zelfs met laden in de wijk is dat prima te doen. 60km per dag forensen betekent grofweg 1x per week aan de lader.
Haha. Zuinige rijders hier schijnbaar haha. Het is geen 2e auto. Ennuh die 30 km is al heen en terug reis. Was 15 km enkele reis. Ook nog eens over alleen 50 en 80 km wegen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• BrendonR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 15:10
@robjanssen ik heb/ervaar precies hetzelfde probleem. Heb afgelopen woensdag een update laten uitvoeren bij Ames naar update 3.1. Ik kan tot op heden op geen enkele manier (fabrieksinstellingen herstellen, volkswagen app opnieuw installeren, afmelden etc.) mezelf als hoofdgebruiker instellen en daarmee ook niet de We connect service aan de praat krijgen. Volgens de dealer zal het zeer waarschijnlijk aan de servers van VW liggen, ze hebben alles intern bij mij nagekeken, contact gehad met importeur en intern een check uitgevoerd. In de store van de auto kan ik niet komen want daarvoor moet je hoofdgebruiker zijn en dat kan dus niet omdat je alleen een gastaccount hebt.

Houd me op de hoogte zou ik zeggen.
robjanssen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Nog niet volgens mij. Ik zal dit vanavond eens proberen. Bedankt.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:08

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Devke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Haha. Zuinige rijders hier schijnbaar haha. Het is geen 2e auto. Ennuh die 30 km is al heen en terug reis. Was 15 km enkele reis. Ook nog eens over alleen 50 en 80 km wegen.
Stond de auto achterop een trailer wellicht?

13kwh/100kmh is een onrealistische aanname, tenzij de nieuwe auto’s feel efficiënter zijn dan de reeds geleverde.

.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 17:38

robjanssen

Software Developer

Maestro.mosjuh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Heb je de WeConnect en de WeConnect Plus app(s) op de auto (via de store/shop van de auto) al weer geïnstalleerd?
In de shop kan ik ook niet komen, want dan moet je aangemeld zijn, en bij het aanmelden krijg ik precies dezelfde melding, als bij een gebruiker toevoegen. Ben dus momenteel alleen gast gebruiker, en kan geen hoofdgebruiker toevoegen.

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

BrendonR schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:19:
@robjanssen ik heb/ervaar precies hetzelfde probleem. Heb afgelopen woensdag een update laten uitvoeren bij Ames naar update 3.1. Ik kan tot op heden op geen enkele manier (fabrieksinstellingen herstellen, volkswagen app opnieuw installeren, afmelden etc.) mezelf als hoofdgebruiker instellen en daarmee ook niet de We connect service aan de praat krijgen. Volgens de dealer zal het zeer waarschijnlijk aan de servers van VW liggen, ze hebben alles intern bij mij nagekeken, contact gehad met importeur en intern een check uitgevoerd. In de store van de auto kan ik niet komen want daarvoor moet je hoofdgebruiker zijn en dat kan dus niet omdat je alleen een gastaccount hebt.

Houd me op de hoogte zou ik zeggen.

[...]
Zal ik doen. Hou jij mij dan ook op de hoogte.
Ik ga zo meteen naar de garage, want een verkoper zou het wel kunnen oplossen voor me.
Ben benieuwd, maar heb er weinig vertrouwen in.
Zal straks het resultaat posten.

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Na fabrieksinstellingen, kwam er bij mij nog wel een update voor Aanmelden We Connect stond er bij. En dat er in de backend systemen iets aangepast was, en die update zou dat op moeten lossen, dus daar had ik nog hoop op, maar na die update werkt het nog steeds niet.
Testen ze zoiets niet vraag ik me dan af.

• rdohmen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:46
Ik heb precies hetzelfde probleem en heb hier een ticket (0002088480) over lopen bij VW. Via +318000200453 kan je contact met ze opnemen.

Tot nu toe kom ik niet veel verder en vragen ze steeds om nieuwe informatie / foto's van het infotainment systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door rdohmen op 17-08-2023 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 15:44
Dit jaar ook met de ID.3 (58kw) op vakantie naar Italië. Had voor de zekerheid nog een Granny-Charger gekocht. Duitsland en Oostenrijk prima te doen. Zijn via Zwitserland en de Splügen pas (Wikipedia Splugen Pass) naar het Como meer gereden.

Op de laatste Raststatte voor de pas (Thusis) nog even aan de snellader om bij te laden. Omdat er slechts 1 paal met 2 plekken was, en er een rijtje auto’s stond te wachten om te laden ben ik er met 80% vertrokken. En die pas op rijden, dan zie je de range wel snel verdwijnen. Op de top van de pas had ik zo’n 30% over… maar ik verwachtte ook niet te hoeven laden. De afdaling naar beneden werd er in de B stand zoveel energie opgeslagen dat ik eindigde met 84% lading.

In Duitsland en Zwitserland voldoende laadstations. In Italië was het soms even zoeken maar ze zijn er veel aan het bijplaatsen. Vaak ook snelladers bij supermarkten. De granny charger niet nodig gehad.

Ik heb eigenlijk de langere stukken allemaal met de VW navigatie gedaan (ik zit op 3.0) en dat ging prima. Laden startte meestal rond 115-120 kWh, ook omdat ik de laatste paar kilometers even wat harder probeerde te rijden. Heb een gemiddelde snelheid van zo 110-120 km/h aangehouden, en dat ging prima qua range en tijd tussen stops. Range anxiety, niet echt gehad… behalve frustratie met een parkeergarage in Lindau waar 4 laadpalen continue bezet waren, waarvan 1 door een benzine auto, en de andere 3 door (volgeladen) elektrische auto’s. Ben om 23:00 nog even teruggegaan, en kon toen op de vrije plek naast de benzine auto staan en m’n kabel was net lang genoeg om het laadstation te bereiken, dus tot 100% kunnen laden. De benzine auto toch maar niet met een sleutel bewerkt…

In Luca, met m’n Shell pas in een Enel-X laadpaal gehangen. Vreemd ontwerp. Toen ik hem los probeerde te koppelen bleef de kabel vast zitten in de laadpaal. Enel-X gebeld… nee we kunnen niet helpen, want je laadt met een Shell pas… je moet hen bellen. Shell gebeld: nee, wij kunnen die paal niet resetten – maar als niks werkt, probeer een nieuwe laad transactie te starten en te beëindigen, wellicht dat hij dan de kabel loslaat. Weer Enel-X gebeld, dit keer een beter Engels sprekend iemand aan de telefoon. Hij heeft de paal een reboot gegeven. Daarna werkte de truc van Shell en kwam ik toch los. Daarna de Enel-X app gedownload, een account gemaakt en bij de Enel-X palen voortaan die app gebruikt want dan kunnen ze me wel helpen, denk ik.

Bij een bergdorpje in Toscane kwam ik aan op een parkeerplaats en zag ik 4 Enel-X laadpalen (die niet in de app op de kaart stonden) en dacht, dat is mooi, hang ik even aan tijdens de lunch. Ze deden niets, en ook de Enel-X app herkende de QR code niet. Navraag in het restaurant: die palen staan er al een halfjaar, voor de sier, want niet aangesloten op het electriciteitsnetwerk.

Kortom, lange reizen met de ID.3 gaan heerlijk, relaxed, stil en relatief vlot. Afgelopen week ben ik met de Mercedes-Benz 280SL cabrio uit 1969 naar Nuremberg op en neer geweest, en wat een werk is dat vergeleken met de ID.3. Alles zelf doen, herrie, 4000 rpm bij 120, maar goed, open in de zon is ook wel lekker.

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• BomBer_BeN
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 10:40
Hallo Allen,

Ik heb een vraag aan jullie, ik ben al bij de dealers hier in de buurt gaan vragen (zuid-Limburg) maar die hebben geen ID Buzz die ze doen verhuren. wij gaan 22-09 trouwen en ben eigenlijk opzoek om een id buzz te huren als trouwauto. Zou iemand me kunnen helpen met een adresje die wel een ID Buzz wilt/kan verhuren.

alvast bedankt.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
BomBer_BeN schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
Hallo Allen,

Ik heb een vraag aan jullie, ik ben al bij de dealers hier in de buurt gaan vragen (zuid-Limburg) maar die hebben geen ID Buzz die ze doen verhuren. wij gaan 22-09 trouwen en ben eigenlijk opzoek om een id buzz te huren als trouwauto. Zou iemand me kunnen helpen met een adresje die wel een ID Buzz wilt/kan verhuren.

alvast bedankt.
verder kijken dan alleen zuid limburg?

https://www.autohoogenboom.nl/verhuur/elektrisch/

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
Dit weekend is het Pukkelpop en ik ga veiligheidshalve in de auto slapen. Om te vermijden dat heel de auto naar een graf ruikt, zou ik “s’ nachts” de airco willen laten draaien terwijl ik slaap. Wat is nu de beste manier om ervoor te zorgen dat niet alles na een half uur uitvalt?
Ik had gedacht de gordel in te klikken en/of iets zwaars op de stoel te laten liggen. Volgens mij valt alles uit als ik gewoon het engine knopje indruk nadat ik uit stap?
Bedankt voor wat inzichten ;)

• Coasterfreak
Cloclo100 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:58:
Dit weekend is het Pukkelpop en ik ga veiligheidshalve in de auto slapen. Om te vermijden dat heel de auto naar een graf ruikt, zou ik “s’ nachts” de airco willen laten draaien terwijl ik slaap. Wat is nu de beste manier om ervoor te zorgen dat niet alles na een half uur uitvalt?
Ik had gedacht de gordel in te klikken en/of iets zwaars op de stoel te laten liggen. Volgens mij valt alles uit als ik gewoon het engine knopje indruk nadat ik uit stap?
preconditioneren op bepaalde tijden instellen, elk half uur ofzo

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:10
Gewoon een raampje op een kier?? :?

*sowieso

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
Nee ik wil effectief dat de lucht blijft verversen, er is ook kans op regen vrijdag op zaterdag..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

pveatx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:33:
Dit jaar ook met de ID.3 (58kw) op vakantie naar Italië. Had voor de zekerheid nog een Granny-Charger gekocht. Duitsland en Oostenrijk prima te doen. Zijn via Zwitserland en de Splügen pas (Wikipedia Splugen Pass) naar het Como meer gereden.
Range anxiety, niet echt gehad… behalve frustratie met een parkeergarage in Lindau waar 4 laadpalen continue bezet waren, waarvan 1 door een benzine auto, en de andere 3 door (volgeladen) elektrische auto’s. Ben om 23:00 nog even teruggegaan, en kon toen op de vrije plek naast de benzine auto staan en m’n kabel was net lang genoeg om het laadstation te bereiken, dus tot 100% kunnen laden. De benzine auto toch maar niet met een sleutel bewerkt…
Kleine soort van 'tip'. Als een VAG auto vol is geladen tot 100%, dan schakelt de stekker van een snellader los. Onderweg had ik een Enyaq die al 10 minuten op 100% stond en niemand te bekennen. Heb mijn auto ernaast gezet, de stekker eruit gehaald en zijn klepje netjes dicht gedaan. Toen wij op 85% zaten, kwam de (Nederlandse) bestuurder eraan gelopen en zei dat het geen probleem was.

Kan natuurlijk zijn dat andere eigenaren er wat minder blij mee zijn, maar goed.... risico van laadpaalkleven tbh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

https://www.youtube.com/watch?v=ohYhM6UyFbg

• Devke
AkroBatik schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

13kwh/100kmh is een onrealistische aanname, tenzij de nieuwe auto’s feel efficiënter zijn dan de reeds geleverde.
Nee hoor. Gereden in demo auto. Dagteller op 0 laten zetten en bijna 70 km gereden. Niet alleen snelweg. Bij terugkomst 13.9 kwh/100km op dagteller

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:02
AndereKoekoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Kleine soort van 'tip'. Als een VAG auto vol is geladen tot 100%, dan schakelt de stekker van een snellader los. Onderweg had ik een Enyaq die al 10 minuten op 100% stond en niemand te bekennen. Heb mijn auto ernaast gezet, de stekker eruit gehaald en zijn klepje netjes dicht gedaan. Toen wij op 85% zaten, kwam de (Nederlandse) bestuurder eraan gelopen en zei dat het geen probleem was.

Kan natuurlijk zijn dat andere eigenaren er wat minder blij mee zijn, maar goed.... risico van laadpaalkleven tbh.
Dat al dan niet ontgrendelen kun je via de app instellen.

Maar heb jij dan ook op zijn kosten geladen? Want de sessie moet ook afgesloten worden met de laadpaal volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khJD2N6Li6yNneuzYItBFWEN-O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JuN97oFyom4GsPgVqjfIcIJN.png?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
KrlGl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:53:
[...]

Dat al dan niet ontgrendelen kun je via de app instellen.

Maar heb jij dan ook op zijn kosten geladen? Want de sessie moet ook afgesloten worden met de laadpaal volgens mij.

[Afbeelding]
Als je de stekker eruit haalt is de sessie eigenlijk altijd automatisch ook afgesloten, dus je kunt dan netjes gewoon zelf je eigen laadsessie starten met je eigen laadpas.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

ik222 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Als je de stekker eruit haalt is de sessie eigenlijk altijd automatisch ook afgesloten, dus je kunt dan netjes gewoon zelf je eigen laadsessie starten met je eigen laadpas.
Dit klopt. Op de laadpaal zelf was er idd geen sessie meer bezig. Dus stekker erin, eigen pas tegen de laadpaal en laden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijnonlijn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 23:03
robjanssen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:16:
Na fabrieksinstellingen, kwam er bij mij nog wel een update voor Aanmelden We Connect stond er bij. En dat er in de backend systemen iets aangepast was, en die update zou dat op moeten lossen, dus daar had ik nog hoop op, maar na die update werkt het nog steeds niet.
Testen ze zoiets niet vraag ik me dan af.
Eigenlijk fijn om iemand met dezelfde issues te vinden. Ook hier een nieuwe ID3 met nieuwe software geleverd door Van Udenhout. Twee accounts geprobeerd, fabrieksinstellingen en herstart van het mediasysteem. Niks werkt. Het was voor de support afdeling van de app ook een raadsel. Ze konden zien dat alles goed was ingesteld, maar de foutmelding hadden ze nog niet eerder gezien. Ze zouden er binnen 3 dagen op terugkomen. Dat zal wel maandag worden. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54

Op de top van de pas had ik zo’n 30% over… maar ik verwachtte ook niet te hoeven laden. De afdaling naar beneden werd er in de B stand zoveel energie opgeslagen dat ik eindigde met 84% lading.
Ik denk dat dit niet klopt. Kan me niet voorstellen dat je zoveel regenereert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
[...]

Niet onrealistisch hoor, ligt er totaal aan wat voor wegen je rijdt.
Ikzelf heb een Kia E Soul 64 kwh die ik rij als regiotaxi waardoor ik weinig snelweg rijd.

Heb verbruik omgezet in km's per kwh en vandaag deed ik 8km per kwh.
Actieradius van 550 km. Ik begon op 530 km maar liep nog wat op.

Ik heb tientallen keren gehad dat ik al begin met 500+ km actieradius .
Komt domweg omdat ik meer binnen en buiten de bebouwde kom rijd en m 8 uur aan hebt staan.

Oh ja, m'n auto heeft al 215.000 km gereden dus degradatie valt enorm mee.
Laad iedere dag naar 100% omdat ik natuurlijk een werkdag rijd. Ook regelmatig aan een snellader omdat onze zaak een eigen snellader heeft die ontzettend goedkoop stroom heeft.

Ik kijk wel met jaloerse blik naar zo'n VW ID4 77 kwh....zoveel ruimte en zo mooi!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
[...]

13kwh/100kmh is een onrealistische aanname
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAWmUCjAWcLiWe8GI3bICeOOSJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyVlMOOeMp3Rvnoxky4tQPW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1bIfiZJWkelnHwwIJQo0CPYNkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlCSgc8UXEAUml0pbE1u4ezL.jpg?f=fotoalbum_large

13kwh/100kmh is geen onrealistische aanname

4.1M uit 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

@Stijnonlijn, @rdohmen, @BrendonR We hebben dus allemaal hetzelfde probleem.
Na de software update naar versie 3.2 (of 3.1) kunnen we geen hoofdgebruiker aanmaken in de auto.

Ik ben gisteren terug naar de dealer geweest, maar die konden het ook niet oplossen.
Ik kreeg het advies om het feedbackformulier in te vullen in de app.
Dat heb ik gedaan en ik heb ticket 0002094068 gekregen, maar nog geen reactie gehad.

Mocht 1 van jullie een oplossing krijgen/weten, dan houd ik me aanbevolen.
En zodra ik iets weet zal ik het hier posten.

Hopelijk komt er snel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50

Op de top van de pas had ik zo’n 30% over… maar ik verwachtte ook niet te hoeven laden. De afdaling naar beneden werd er in de B stand zoveel energie opgeslagen dat ik eindigde met 84% lading.
Je bedoeld km waarschijnlijk ipv procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

@Stijnonlijn Heb jij toevallig ook een ticketnummer gekregen van VW?
Dan kunnen we die verzamalen en dan wordt het hopelijk sneller opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Firstconnection schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

4.1M uit 2020
Gezien de kentekens ben je in het buitenland.. hoeveel van deze rit is bergaf.. :O

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdohmen
robjanssen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:01:
Na de software update naar versie 3.2 (of 3.1) kunnen we geen hoofdgebruiker aanmaken in de auto.

Ik ben gisteren terug naar de dealer geweest, maar die konden het ook niet oplossen.
Dat heb ik gedaan en ik heb ticket 0002094068 gekregen, maar nog geen reactie gehad.

Ik heb net een email ontvangen waarin aangegeven wordt dat het intern geëscaleerd is naar het geavanceerde team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
rdohmen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb net een email ontvangen waarin aangegeven wordt dat het intern geëscaleerd is naar het geavanceerde team.
Dan kun je nog even wachten.. dat doen ze namelijk vrij snel heb ik het idee. Heb die mail ook wel eens gehad.. een week of twee later een keer antwoord..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 21:07
Van het weekend ga ik met de ID-4 naar Engeland. Weten jullie of het mogelijk is om de snelheidsteller van KM per uur tijdelijk om te zetten naar Miles per uur? Op zich is het niet heel ingewikkeld omrekenen, maar het maakt het leven net wat makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-02 14:10
hierbij de uitleg hoe je de auto naar miles zet ipv kph

YouTube: How to Change Your Units on the Volkswagen ID.4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrendonR
Bedankt voor de update @robjanssen ! ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Had vanochtend nog een poging gewaagd om te zien of er inmiddels iets is veranderd, maar helaas…. kreeg ik dezelfde foutmelding. Goed om te lezen dat je het feedbackformulier hebt ingevuld, ik zal dit ook maar eens gaan doen in de hoop dat ze er intern sneller naar zullen kijken. Zodra ik een ticketnummer heb, dan laat ik het hier weten. Dan kunnen jullie dit ook meenemen ;)

@Stijnonlijn @rdohmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Firstconnection schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

4.1M uit 2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1qJr1v3Yz3Tjv3849piMMFgdpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vr6DERkF0DC4XZEvwq7qsE0I.jpg?f=fotoalbum_large

Ff plaatje bijgevoegd dat het idd niet onrealistisch is.

[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 18-08-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Devke schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Ff plaatje bijgevoegd dat het idd niet onrealistisch is.
Ik denk dat we direct geloven dat de auto dat aangeeft.

Maar het is zeker niet realistisch te verwachten dat dit de norm gaat zijn voor het hele jaar. Met bijvoorbeeld slecht weer en meer snelweg zal het snel oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveatx
AndereKoekoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Als een VAG auto vol is geladen tot 100%, dan schakelt de stekker van een snellader los.
Dank je voor de tip... dit was echter geen snellader maar een 11kW lader in een parkeergarage...

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveatx
pa2ra schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:12:
[...]
Ik denk dat dit niet klopt. Kan me niet voorstellen dat je zoveel regenereert.
Toch wel... geladen op hoogte in Thusis, afdalen naar een veel lager gelegen dal. Ik was ook verbaasd maar het was echt zo!

Van de wikipedia pagina: It connects the Swiss, Grisonian Splügen 5 kilometres (3.1 mi) to the north 675 metres (2,215 ft) below the pass with the Italian Chiavenna 21 kilometres (13 mi) to the south at the end of the Valle San Giacomo 1,789 metres (5,869 ft) below the pass.

[ Voor 31% gewijzigd door pveatx op 18-08-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
7o9 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat we direct geloven dat de auto dat aangeeft.

Maar het is zeker niet realistisch te verwachten dat dit de norm gaat zijn voor het hele jaar. Met bijvoorbeeld slecht weer en meer snelweg zal het snel oplopen.
Dat geloof ik ook wel. Snelweg zitten wij niet vaak op. Daarom een beetje een proefrit gemaakt die onze ritten reflecteerd. Dat de winter etc het wat slechter maakt geloof ik. Maar ik verwacht hier dan niet ineens 20kwh/100km. Het blijft dezelfde rijstijl en soort ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pveatx
plattie83 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Je bedoeld km waarschijnlijk ipv procenten.
Nee hoor, echt in procenten... range was rond de 270km aan het eind...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

pveatx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Nee hoor, echt in procenten... range was rond de 270km aan het eind...
Toch wel een beetje vreemd. Zelfs als ik heel ruim reken met 2000 kg voor de ID.3 dan volgt uit m*g*h = (84-30%)*58 kWh dat h ruim boven de 5 km hoogte is:

84-30 = 54% * 58 kWh = 31.32 kWh = 31.32*1000*3600 = 1.13E+08 J

1.13E+08 / (2000 * 9.81) = 5747 m

Bedenk hierbij dat dit de maximaal haalbare energie is uit die hoogte (en dan negeer ik de gradient van g over de hoogte nog) en je niet 100% rendement op regenereren hebt en sowieso ook nog energie nodig hebt om luchtweerstand etc te overwinnen.

Volgens wiki ligt Thusis maar op 720 m hoogte.. ? dus tenzij je auto de wetten van de natuurkunde weet te breken kan dit gewoon niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mazzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 10:04

Mazzie

sja ..ach ...hmm...

Ook ik heb gisteren de update 3.2 gekregen en had hetzelfde probleem. Vanochtend deed de website van de volkswagen connect shop het ook niet (ik kreeg een melding dat het niet beschikbaar was op het moment) Dus wellicht hadden ze onderhoud en dat het daardoor niet beschikbaar was.
Half uur geleden nogmaals gecontroleerd en toen deed de website het wel en ik heb vrijwel direct in de ID.3 geprobeerd een hoofdgebruiker toe te voegen en wat gisteren niet werkte, werk nu wel.

Dus ik zou zeggen, probeer het nu nog eens :)

Jeppes de peppes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Devke schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Dat geloof ik ook wel. Snelweg zitten wij niet vaak op. Daarom een beetje een proefrit gemaakt die onze ritten reflecteerd. Dat de winter etc het wat slechter maakt geloof ik. Maar ik verwacht hier dan niet ineens 20kwh/100km. Het blijft dezelfde rijstijl en soort ritjes.
Nee, dat denk ik ook niet.

16-17 misschien want temperatuur heeft best wat invloed, zeker op korte ritjes omdat je batterij amper opgewarmd is als je al bij je bestemming bent.

En snelheid natuurlijk maar die zal vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

pveatx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Dank je voor de tip... dit was echter geen snellader maar een 11kW lader in een parkeergarage...
Voor AC is er een setting in de app, misschien stond die aan bij die bestuurder.

Voor publieke laders met een vaste kabel is dat wel sympatiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Devke schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Ik rijd al meerdere winters de ID.3 en ik rijd echt niet als een idioot .. standaard cruise control op de snelweg op 104. En af toe wat sneller als ik ga inhalen (omdat ik de mensen echter mij niet wil irriteren)
In de winter ligt het gemiddede verbruik echt wel rond de 20 kWh/100km. En ik ben echt niet de enige..

zoek ter informatie, voor jezelf vooral, een terug in het topic en dan met name rond de wintermaanden..
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
KrlGl in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
lochtejans in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
mitchdc in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Jouw proefrit was wellicht een mooie dag, wind in de rug en weet ik wat nog meer bijdraagd aan een positief verbruik. maar staar je er niet blind op want dan kan je nog wel eens van een koude kermis thuis komen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrendonR
Heb het opnieuw geprobeerd en het werkt! Gek genoeg geeft ie nu aan dat ik software versie 3.2 heb in plaats van 3.1. Dus top!
Mazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Ook ik heb gisteren de update 3.2 gekregen en had hetzelfde probleem. Vanochtend deed de website van de volkswagen connect shop het ook niet (ik kreeg een melding dat het niet beschikbaar was op het moment) Dus wellicht hadden ze onderhoud en dat het daardoor niet beschikbaar was.
Half uur geleden nogmaals gecontroleerd en toen deed de website het wel en ik heb vrijwel direct in de ID.3 geprobeerd een hoofdgebruiker toe te voegen en wat gisteren niet werkte, werk nu wel.

Dus ik zou zeggen, probeer het nu nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Laatst online: 21:07
Dank je wel Alex! Dit wist ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pa2ra
pveatx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Toch wel... geladen op hoogte in Thusis, afdalen naar een veel lager gelegen dal. Ik was ook verbaasd maar het was echt zo!

Van de wikipedia pagina: It connects the Swiss, Grisonian Splügen 5 kilometres (3.1 mi) to the north 675 metres (2,215 ft) below the pass with the Italian Chiavenna 21 kilometres (13 mi) to the south at the end of the Valle San Giacomo 1,789 metres (5,869 ft) below the pass.
Sorry, maar met een hoogteverschil van (laten we afronden) maar 1000 meter kan dit gewoon niet. Laten we even wat klassieke mechanica erop los laten.

Regenereren betekent dat je kinetische energie om moet zetten in electrische energie (in je batterij). De kinetische energie krijg je door het hoogteverschil.

Up = Uk

Je raakt kinetische energie kwijt aan wrijving; de regeneratie in de auto is niet perfect. Etc. etc., maar dat laat ik maar even buiten beschouwing.

Laten we zeggen dat je auto 2000 kg weegt. Gravitatieconstante is 9.8 m/s^2 en het hoogteverschil van top naar dal is 1800 meter. dus delta Up=2000 x 9.8 x 1800 = 35 MJ. Dat is ongeveer 9.8 kWh. Dus met een 58 kWh batterij is dat 16.9%. Dus zonder verlies en met optimale regeneratie-efficientie (=100%) zou je 16.9% batterij hebben kunnen winnen, bovenop de SOC-waarde die je op de top van de pas had. Maar je moest eerst omhoog rijden. Je zei dat je met 30% op de stop stond, dus in dit universum zou je optimaal naar 46% hebben kunnen regenereren.

Dus we rekenen even door: je zei dat je met 80% vertrok en met 30% op de top stond. Je moest 600 meter omhoog rijden. Dat kost je: 2000 x 9.8 x 600 = 11.76 MJ = 3.27 kWh. Met een 58 kWh batterij is dat 5.6% verlies. Maar jouw verlies was duidelijk hoger. Dat verschil is weerstand en het feit dat er gewoon verlies is in electrische circuits.

Dus kun je nagaan dat datzelfde verlies ook in je regeneratieproces terugkomt. Dus je gaat die 16.9% stijging nooit zien in die afdaling die je gemaakt hebt.

Wat leert ons dit? Dat je nooit van 30% op de top naar 84% bijgeladen kunt hebben.
Sorry, je hebt jezelf ergens vergist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdohmen
BrendonR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:06:
Heb het opnieuw geprobeerd en het werkt! Gek genoeg geeft ie nu aan dat ik software versie 3.2 heb in plaats van 3.1. Dus top!

[...]
Bij mij werkt het nu ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50
pa2ra schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Sorry, maar met een hoogteverschil van (laten we afronden) maar 1000 meter kan dit gewoon niet. Laten we even wat klassieke mechanica erop los laten.

Regenereren betekent dat je kinetische energie om moet zetten in electrische energie (in je batterij). De kinetische energie krijg je door het hoogteverschil.

Up = Uk

Je raakt kinetische energie kwijt aan wrijving; de regeneratie in de auto is niet perfect. Etc. etc., maar dat laat ik maar even buiten beschouwing.

Laten we zeggen dat je auto 2000 kg weegt. Gravitatieconstante is 9.8 m/s^2 en het hoogteverschil van top naar dal is 1800 meter. dus delta Up=2000 x 9.8 x 1800 = 35 MJ. Dat is ongeveer 9.8 kWh. Dus met een 58 kWh batterij is dat 16.9%. Dus zonder verlies en met optimale regeneratie-efficientie (=100%) zou je 16.9% batterij hebben kunnen winnen, bovenop de SOC-waarde die je op de top van de pas had. Maar je moest eerst omhoog rijden. Je zei dat je met 30% op de stop stond, dus in dit universum zou je optimaal naar 46% hebben kunnen regenereren.

Dus we rekenen even door: je zei dat je met 80% vertrok en met 30% op de top stond. Je moest 600 meter omhoog rijden. Dat kost je: 2000 x 9.8 x 600 = 11.76 MJ = 3.27 kWh. Met een 58 kWh batterij is dat 5.6% verlies. Maar jouw verlies was duidelijk hoger. Dat verschil is weerstand en het feit dat er gewoon verlies is in electrische circuits.

Dus kun je nagaan dat datzelfde verlies ook in je regeneratieproces terugkomt. Dus je gaat die 16.9% stijging nooit zien in die afdaling die je gemaakt hebt.

Wat leert ons dit? Dat je nooit van 30% op de top naar 84% bijgeladen kunt hebben.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Theoretisch kan ik het zo mooi niet onderbouwen 😉 maar praktisch wel. Ik ben nu in de Franse Alpen en vind het regenereren machtig om te zien! Leuk om vanaf een col richting het dal de procenten en kilometers te zien oplopen. Maar dit zijn een paar procenten en tientallen kilometers.

54 kilometers oké maar geen 54 procent regenereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik vind het regeneren bij de Ionity-pas wel redelijk aan de prijs moet ik zeggen :+
pveatx schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Maar je hebt geladen op hoogte en je bent toen naar beneden gereden? Na het laden had je toch meer dan 30% neem ik aan?

[ Voor 80% gewijzigd door AkroBatik op 18-08-2023 17:56 ]

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

@Stijnonlijn , @rdohmen, @BrendonR
Vanmiddag om 14:56 uur een mail gehad van Volkswagen:

Helaas kampte wij met een storing waardoor het niet mogelijk was om de registratie als hoofdgebruiker uit te voeren. Deze storing zou inmiddels verholpen moeten zijn door de verantwoordelijke afdeling.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om te controleren of u zich nu wel kunt aanmelden als hoofdgebruiker:

Navigeer in het Infotainment systeem naar 'Menu' > 'Gebruikers' > 'Instellingen' > 'Hoofdgebruiker toevoegen' > Scan de QR code opnieuw.

De registratie zou nu moeten lukken.

En nu werkt het aanmelden inderdaad wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Gezien de kentekens ben je in het buitenland.. hoeveel van deze rit is bergaf.. :O
Geen enkele. Plaatje met 358 KM is hier in Nederland, regionaal verkeer van een week. Andere plaatje was een rit van Brugge via Gent naar Lokeren.

Ik merk dat een laag gemiddeld verbruik lastig te accepteren is voor sommigen hier. Pfff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Firstconnection schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Geen enkele. Plaatje met 358 KM is hier in Nederland, regionaal verkeer van een week. Andere plaatje was een rit van Brugge via Gent naar Lokeren.

Ik merk dat een laag gemiddeld verbruik lastig te accepteren is voor sommigen hier. Pfff
Ik ben met gemiddeld 90 km/h naar Zweden gereden. Kwam op 529 km actieradius uit. ID.4 Pro performance, 77 kWh accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat dit soort verbruikscijfers haalbaar zijn is alleen maar mooi. En inderdaad dat is dus haalbaar, maar wel alleen met een specifiek gebruik waarbij je niet al te veel snelweg rijdt.

De andere realiteit is dat als je dagelijks woon / werk met 80% snelweg rijdt de verbruikscijfers al heel anders zijn als je niet met 90 achter een vrachtwagen gaat hangen. Ga je 130 rijden dan wordt het nog weer veel hoger. Snelheid is gewoon enorm bepalend uiteraard samen met de weersomstandigheden.

Maar dat nieuwe kopers gaan rekenen met een verbruik rond de 14 kWh is gemiddeld genomen niet realistisch. Je neemt dan echt zo’n beetje het laagst haalbare verbruik bij ideale omstandigheden. Als je daar mee rekent gaat het bij een wat meer gemiddeld gebruik echt tegenvallen en al helemaal in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

[...]

Het is meer lastig te accepteren dat ik niet in de buurt kom van de verbruiken die ik hier zie.

Met 90 Kmh op de cruise control met airco uit en 25 graden buiten en de verbruiksteller die gereset is als ik op de 90 zit kom ik nog niet in de buurt van dit soort verbruiken. Laat staan op een doorsnee rit richting vakantie met bepakking etc. Als ik niet harder rijdt dan ~105, zit ik gemiddeld op 18/19kwh/100 km.

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
pa2ra schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:28:

Bedankt. Doing the lords work, zoals we zeggen, om sommige cowboy verhalen de wereld uit helpen.
Straks zijn er vakantiegangers die denken hun volledige batterij op te laden op een bergafje...

@AkroBatik , laat je niet gek maken door hypermilers, dat soort prius rijders vind je overal. Je weet totaal niet hoe @Firstconnection heeft gereden.

Hoe meer ik in EV's rijd en de nummers/cijfers online zowat vergelijk, hoe minder verschillen ik bij allerhande merken en wagens waarneem. De aandrijflijn en het omzetten van energie uit de batterij is 90% efficient of zo, en dat zal bij alle merken wel min of meer gelijk lopen. Zelfs enkele percenten verschil in aandrijving/energie-omzetting zou je in de echte wereld nauwelijks merken gezien de veel grotere invloed van andere variabelen zoals snelheid en temperatuur.

Wat blijft over is gewicht en aero. En als je geen auto wil in de vorm van een afgeplat keilsteentje (tesla...), zal je overal min of meer op dezelfde waardes uitkomen.

Zelf heb ik een polestar met zware voet en de aero van een kartonnen doos in de wind. Zo reed ik wel eens in een regenbui type 'moessonregen' langere tijd op de autosnelweg, tegen een stormwind, en kwam mijn verbruik aan 120-130km/u op 40 kWh/100km.

Wind en snelheid maakt een enorm verschil. Aan 100-110 km/u kan ik zelfs met de polestar, op een zonnige dag zonder wind (25 graden) ook wel 14 kWh/100km halen. Maar wie rijdt nu zo? En vanaf daar gaat het snel exponentieel omhoog. Vandaar dat EV's echt het meest tot hun recht komen in sub-autosnelweg verkeer. Stad, buitengebied, alles tot 90 km/u, daar zijn ze absoluut perfect.

Op vakantie 95% van de rit aan 135 km/u zou ik eerder de ICE overwegen, of een huren. De range van een EV zakt volledig in. Dat is een andere discussie.

Als een natte vaatdoek achter de vrachtwagens hypermilen aan 100km/u (en dan steeds moeten inhalen want vrachtwagens rijden 90, dus met een slakkengangetje het tweede vak op komen, maar ook dat is een andere discussie) kan ik me er wel iets bij voorstellen bij dat lage verbruik.

Zelf rijd ik met CC op 105, 125 of 135 km/u, afhankelijk van de autosnelweg. Verbruik in de zomer richting de 18 kWh/100km, en in de winter 27-28 kWh/100km.

Maar goed, niet druk om maken dus. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de "engineering/performance tolerances" op dit soort systemen groot of significant zijn. Iedere auto met dezelfde specs presteert dus gelijk, er is geen sprake van een 'maandagmorgen modelletje' of eentje die "batterij slurpt". Iedere variabiliteit ligt wat mij betreft exclusief aan de omstandigheden en het individu, niet aan de wagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:22
Amos_x schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:05:
[...]

Bedankt. Doing the lords work, zoals we zeggen, om sommige cowboy verhalen de wereld uit helpen.
Straks zijn er vakantiegangers die denken hun volledige batterij op te laden op een bergafje...

@AkroBatik , laat je niet gek maken door hypermilers, dat soort prius rijders vind je overal. Je weet totaal niet hoe @Firstconnection heeft gereden.

Hoe meer ik in EV's rijd en de nummers/cijfers online zowat vergelijk, hoe minder verschillen ik bij allerhande merken en wagens waarneem. De aandrijflijn en het omzetten van energie uit de batterij is 90% efficient of zo, en dat zal bij alle merken wel min of meer gelijk lopen. Zelfs enkele percenten verschil in aandrijving/energie-omzetting zou je in de echte wereld nauwelijks merken gezien de veel grotere invloed van andere variabelen zoals snelheid en temperatuur.

Wat blijft over is gewicht en aero. En als je geen auto wil in de vorm van een afgeplat keilsteentje (tesla...), zal je overal min of meer op dezelfde waardes uitkomen.

Zelf heb ik een polestar met zware voet en de aero van een kartonnen doos in de wind. Zo reed ik wel eens in een regenbui type 'moessonregen' langere tijd op de autosnelweg, tegen een stormwind, en kwam mijn verbruik aan 120-130km/u op 40 kWh/100km.

Wind en snelheid maakt een enorm verschil. Aan 100-110 km/u kan ik zelfs met de polestar, op een zonnige dag zonder wind (25 graden) ook wel 14 kWh/100km halen. Maar wie rijdt nu zo? En vanaf daar gaat het snel exponentieel omhoog. Vandaar dat EV's echt het meest tot hun recht komen in sub-autosnelweg verkeer. Stad, buitengebied, alles tot 90 km/u, daar zijn ze absoluut perfect.

Op vakantie 95% van de rit aan 135 km/u zou ik eerder de ICE overwegen, of een huren. De range van een EV zakt volledig in. Dat is een andere discussie.

Als een natte vaatdoek achter de vrachtwagens hypermilen aan 100km/u (en dan steeds moeten inhalen want vrachtwagens rijden 90, dus met een slakkengangetje het tweede vak op komen, maar ook dat is een andere discussie) kan ik me er wel iets bij voorstellen bij dat lage verbruik.

Zelf rijd ik met CC op 125 of 135 km/u, afhankelijk van de autosnelweg. Verbruik in de zomer richting de 18 kWh/100km, en in de winter 27-28 kWh/100km.

Maar goed, niet druk om maken dus. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de "engineering/performance tolerances" op dit soort systemen groot of significant zijn. Iedere auto met dezelfde specs presteert dus gelijk, er is geen sprake van een 'maandagmorgen modelletje' of eentje die "batterij slurpt". Iedere variabiliteit ligt wat mij betreft exclusief aan de omstandigheden en het individu, niet aan de wagen.
En wat denk je dat de wettelijke maximale snelheid voor het grootste gedeelte van de dag op de snelweg hier in Nederland is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

Het is niet dat ik je niet geloof, maar sceptisch ben ik wel, omdat ik al twee jaar deze auto rijd en zulke cijfers nog niet eerder voorbij heb zien komen. Ook niet op dit forum. Als je kijkt naar @AkroBatik zijn reactie kan ik me niet anders dan aansluiten dat het zo vreemd is. Hoe rustig is ook rijd, aan zulke mooie cijfers kom ik bij lange na niet.

Dus vermoed ik langzamerhand dat de nieuwe generatie IDx qua techniek dan toch wat beter zijn geworden ofzo..
Begrijp me niet verkeerd, ben helemaal blij voor jullie dat jullie dit soort cijfers zien, maar vreemd vind ik het wel. (en misschien ben ik ook gewoon een beetje jaloers.. dat sluit ik niet uit)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
DonJunior schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Het is niet dat ik je niet geloof, maar sceptisch ben ik wel, omdat ik al twee jaar deze auto rijd en zulke cijfers nog niet eerder voorbij heb zien komen. Ook niet op dit forum. Als je kijkt naar @AkroBatik zijn reactie kan ik me niet anders dan aansluiten dat het zo vreemd is. Hoe rustig is ook rijd, aan zulke mooie cijfers kom ik bij lange na niet.

Dus vermoed ik langzamerhand dat de nieuwe generatie IDx qua techniek dan toch wat beter zijn geworden ofzo..
Begrijp me niet verkeerd, ben helemaal blij voor jullie dat jullie dit soort cijfers zien, maar vreemd vind ik het wel. (en misschien ben ik ook gewoon een beetje jaloers.. dat sluit ik niet uit)
Gelukkig zijn de foto's er om ea de laten zien. Ik heb in een ID gereden als demo auto. 13k op de teller. Medewerker rijdt daarin. Ik gok dat die nog van eind 22 is of 23. Niet nagevraagd.

Van welk bouwjaar is jouw ID?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
DonJunior schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:15:
[...]

Ik heb een 4.1m uit 2020. De nieuwe ID's zijn kwa techniek niks anders. Het ligt aan verschillende manieren van rijden. Ikzelf rij rustig, extreem rustig misschien wel.

Wat ik vermoed is dat veel mensen het regenereren te rooskleurig voorhouden en denken dat als je in B rijdt dat dan alle remenergie bij de optrekbeurt erna weer gebruikt kan worden tegen negeerbaar verlies. Die mensen anticiperen (vermoed ik) daarom ook niet of nauwelijks in het totale verkeer omdat ze dat dan niet hoeven, want B-modus.

Het hele proces van remmen (in D met pedaal of in B zonder pedaal), stilstaan en weer optrekken zit denk ik al gauw op 50% meerverbruik tov wat uitrollen over diezelfde afstand had gekost. Ga maar na:

Remmen:
Omzetting 1: kinetisch>AC electrisch in de motor
Omzetting 2: AC>DC in de inverter (motorregeling)
Omzetting 3: DC>chemisch in de accu

Optrekken:
Omzetting 4: chemisch>DC in de accu
Omzetting 5: DC>AC in de inverter
Omzetting 6: AC>kinetisch in de motor

Dat zijn 6 conversies plus de kabelverliezen en het overwinnen van de statische kracht van het stilstaan Bij uitrollen tot stilstand heb je geen enkele conversie. Scheelt 6 conversie stappen voor de energie over die afstand. Ik heb geen exacte cijfers over de conversieverliezen, dus pin me niet vast op die 50%. Zou zo mogelijk nog meer kunnen zijn omdat vooral bij het remmen motor en inverter buiten hun geoptimaliseerde werkpunten worden gebruikt.

Op basis van mijn eigen observaties na 2.5 jaar ID4 denk ik daarom dat het verschil zit in dat uitrollen en anticiperen. Dus in rijgedrag. Zeker in de stad. Ik rij daarom normaal nooit in B. Afgelopen vakantie paar keer wel gedaan bij een Berg afdaling zodat niet hele tijd het remlicht aan staat. De auto vroeg daar toen ook zelf om. 'downhill detected, switch to B' of iets van die strekking.

[ Voor 7% gewijzigd door Firstconnection op 19-08-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
quote ipv edit geklikt

[ Voor 98% gewijzigd door Firstconnection op 19-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
quote ipv edit geklikt

[ Voor 98% gewijzigd door Firstconnection op 19-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Firstconnection schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Ik heb een 4.1m uit 2020. De nieuwe ID's zijn kwa techniek niks anders. Het ligt aan verschillende manieren van rijden. Ikzelf rij rustig, extreem rustig misschien wel.

Wat ik vermoed is dat veel mensen het regenereren te rooskleurig voorhouden en denken dat als je in B rijdt dat dan alle remenergie bij de optrekbeurt erna weer gebruikt kan worden tegen negeerbaar verlies. Die mensen anticiperen (vermoed ik) daarom ook niet of nauwelijks in het totale verkeer omdat ze dat dan niet hoeven, want B-modus.

Het hele proces van remmen (in D met pedaal of in B zonder pedaal), stilstaan en weer optrekken zit denk ik al gauw op 50% meerverbruik tov wat uitrollen over diezelfde afstand had gekost. Ga maar na:

Remmen:
Omzetting 1: kinetisch>AC electrisch in de motor
Omzetting 2: AC>DC in de inverter (motorregeling)
Omzetting 3: DC>chemisch in de accu

Optrekken:
Omzetting 4: chemisch>DC in de accu
Omzetting 5: DC>AC in de inverter
Omzetting 6: AC>kinetisch in de motor

Dat zijn 6 conversies plus de kabelverliezen en het overwinnen van de statische kracht van het stilstaan Bij uitrollen tot stilstand heb je geen enkele conversie. Scheelt 6 conversie stappen voor de energie over die afstand. Ik heb geen exacte cijfers over de conversieverliezen, dus pin me niet vast op die 50%. Zou zo mogelijk nog meer kunnen zijn omdat vooral bij het remmen motor en inverter buiten hun geoptimaliseerde werkpunten worden gebruikt.

Op basis van mijn eigen observaties na 2.5 jaar ID4 denk ik daarom dat het verschil zit in dat uitrollen en anticiperen. Dus in rijgedrag. Zeker in de stad. Ik rij daarom normaal nooit in B. Afgelopen vakantie paar keer wel gedaan bij een Berg afdaling zodat niet hele tijd het remlicht aan staat. De auto vroeg daar toen ook zelf om. 'downhill detected, switch to B' of iets van die strekking.
13.9 kwh / 100 km was in stand D. 50/80 km wegen en stukje snelweg (km of 15 denk ik van de 70 totaal). Mijn rijstijl en nee ik had geen vrachtwagens, oude omaatjes (met alle respect) etc voor me. Alleen 1x heel ff een lesauto haha. Zie daarvoor mijn volgende post.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
Amos_x schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:05:
[...]

Sorry hoor, maar ik neem aanstoot aan je insinuaties. Je koppelt mij hier in 1 zin aan een hypermiler en een Pruis rijder, terwijl je zelfs notabene uitspreekt dat je geen idee hebt hoe ik heb gereden.

Voor de goede orde: Ik rij niet als een hypermiler om dat soort gemiddelden te krijgen. Een Prius hypermiler in de populaire duiding op internet is iemand die bumperkleeft achter vrachtwagens en overal 10KM onder de maximale snelheid rijdt.

Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik in hier in NL op de snelweg gewoon 100 ri en 's avonds 110. Op vakanties 110 als doel op de TA. Sneller als het moet bij inhalen. Voor de rest is het vooral anticiperen (zie vorige post). Ik trek rustig op maar niet sloom, rij met het verkeer mee en waar het kan meteen de travelassist aan, ook op B-wegen.

Consequent anticiperend rijden levert gewoon een laag verbruik op. Zeggen ook anderen hier op het forum. Dat juist niet doen en vooral de power van je EV willen voelen met een airco die altijd aan staat doet het omgekeerde. Daar tussen zit het verbruik van de gemiddelde EV-rijder met aan de onderkant nog de hypermilers. Als ik dat doe haal ik in de zomer nog wel lagere waardes dan de foto's die ik hier post.

De nuance mist een beetje in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ1bcDWNoy7Rx1d0BpMr2qqp0lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKXEvninaTCSzORRfVFT9LtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is de lesauto... ;-) maar daar gaat mn vraag niet over. Kijk eens in de vooruit. Valt jullie die reflectie niet op? Hij zit niet recht voor je neus gelukkig maar toch aardig in de richting. Luchtrooster o.a. valt imo goed op. Jullie ook last van..... of een leuke oplossing bedacht? Hopelijk heb ik nu een hele groep id rijders niet van slag gemaakt en letten ze nu op hun reflectie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Devke schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:43:
[Afbeelding]

Daar is de lesauto... ;-) maar daar gaat mn vraag niet over. Kijk eens in de vooruit. Valt jullie die reflectie niet op? Hij zit niet recht voor je neus gelukkig maar toch aardig in de richting. Luchtrooster o.a. valt imo goed op. Jullie ook last van..... of een leuke oplossing bedacht? Hopelijk heb ik nu een hele groep id rijders niet van slag gemaakt en letten ze nu op hun reflectie ;-)
Heb je in bijna alle auto's lijkt me? Gepolariseerde zonnebril een idee?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
nou als we het toch over verbruikscijfers hebben, hier wat cijfers van de 3 daagse heen- en terug reis naar/van turkije:

de id3 werd 2 weken voor vertrek bijgewerkt naar 3.2. in elk land werd er wel v-max gereden om een idee te krijgen met wat voor snelheden er gereden werd.

dag 1:
vertrokken om 5:45, aangekomen bij hotel om 21:45 (was een zondag, geen vrachtwagen op de weg)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OS7IqBi.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mtcSLrH.jpg

dag 2:
vertrokken om 5:45, aangekomen bij hotel om 23:59 (+1 uur tijdverschil, veel wachten bij grensposten roemenie,bulgarije,turkije)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4eU7c1G.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y9e8Vr8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5FIz5L2.jpg

dag 3:
vertrokken om 10:30, aangekomen thuis om 00:15
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b5AMzYk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/twuSTkb.jpg

laadplek voor 1 maand
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NpOFf9E.jpg

terugreis:
dag 1
vertrokken om 7:30, aangekomen bij hotel om 21:35
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oqmibpN.png

dag 2
vertrokken om 7:30, aangekomen bij hotel om 22:45 (veel wachten bij grensposten griekenland, bulgarije, servie, hongarije)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7PcikBn.jpg

in de nacht aan de schuko gehangen, alle stroom is welkom
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H61QiXM.jpg

dag 3
vertrokken om 8:15, aangekomen thuis rond 3:20
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/POQIqtq.png

TOTALE TRIP STATS:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hAm3WFE.jpg

ik heb wel opgemerkt met de 3.2 update, als je zulke idiote afstanden met net zo idiote hoge snelheden zit af te leggen dat je te maken krijgt met rapidgate.

de auto probeert altijd met volle vermogen van 180kw te laden, en binnen 10 minuten zit je dan op 40% en laadt het met 77kw... want ja, accu te warm. de laadcurve konden ze wel beter instellen als de accu al warm is en wat minder vermogen trekt, anders sta je onnodig lang te laden...

voor de rest prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

Coasterfreak schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:28:

ik heb wel opgemerkt met de 3.2 update, als je zulke idiote afstanden met net zo idiote hoge snelheden zit af te leggen dat je te maken krijgt met rapidgate.

de auto probeert altijd met volle vermogen van 180kw te laden, en binnen 10 minuten zit je dan op 40% en laadt het met 77kw... want ja, accu te warm. de laadcurve konden ze wel beter instellen als de accu al warm is en wat minder vermogen trekt, anders sta je onnodig lang te laden...

voor de rest prima auto.
Rapidgate??? Is aardig conform de laadcurve lijkt me

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/12121889176093

Of heb je een 82kwh ID3??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
tijmeng schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

heb een 82kwh id3, na de afgelopen 20 laadsessies weet ik wel hoe een normale laadcurve eruit hoort te zien en wat ik na een paar keer laden kreeg te zien

en nee, er zat niemand in de auto tijdens het laden zodat alle koeling naar de accu ging.

[ Voor 26% gewijzigd door Coasterfreak op 19-08-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MerijnB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Heb het bij mijn huidige auto ook hoor. Hier viel het me meer op...... maar dankzij een hint van mijn vrouw 🙈. Hier vond ik het duidelijker aanwezig denk ik. Huidige auto zit luchtrooster veel verder naar onder. Maar kan aan mij liggen hoor. Als je dr op gaat letten......

[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 19-08-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Firstconnection schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Sorry hoor, maar ik neem aanstoot aan je insinuaties. Je koppelt mij hier in 1 zin aan een hypermiler en een Pruis rijder, terwijl je zelfs notabene uitspreekt dat je geen idee hebt hoe ik heb gereden.

Voor de goede orde: Ik rij niet als een hypermiler om dat soort gemiddelden te krijgen. Een Prius hypermiler in de populaire duiding op internet is iemand die bumperkleeft achter vrachtwagens en overal 10KM onder de maximale snelheid rijdt.

Ik heb in eerdere posts al aangegeven dat ik in hier in NL op de snelweg gewoon 100 ri en 's avonds 110. Op vakanties 110 als doel op de TA. Sneller als het moet bij inhalen. Voor de rest is het vooral anticiperen (zie vorige post). Ik trek rustig op maar niet sloom, rij met het verkeer mee en waar het kan meteen de travelassist aan, ook op B-wegen.

Consequent anticiperend rijden levert gewoon een laag verbruik op. Zeggen ook anderen hier op het forum. Dat juist niet doen en vooral de power van je EV willen voelen met een airco die altijd aan staat doet het omgekeerde. Daar tussen zit het verbruik van de gemiddelde EV-rijder met aan de onderkant nog de hypermilers. Als ik dat doe haal ik in de zomer nog wel lagere waardes dan de foto's die ik hier post.

Maar dat is juist voor mij het probleem. Al die variabelen zijn niet van toepassing als ik de verbruiksteller reset als ik al op snelheid ben . Als ik constant 100 rijd, zonder inhalen, airco of andere zaken, vebruikt mijn auto meer dan veel andere GEMIDDELD halen. Dus als ik 17/18 kwh vebruik, dan moet het optrekken afremmen, regeneren, haas, inhalen etc etc nog bij geteld worden.

Ik ben vooral opzoek naar een reden waarom het vebruik zo hoog is. Wellicht de warmtepomp die met warm weer averechts werkt??
MerijnB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Dat helpt zeker, nu maar hopen dat je de hud niet mee besteld hebt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AkroBatik op 19-08-2023 11:49 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
AkroBatik schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Maar dat is juist voor mij het probleem. Al die variabelen zijn niet van toepassing als ik de verbruiksteller reset als ik al op snelheid ben . Als ik constant 100 rijd, zonder inhalen, airco of andere zaken, vebruikt mijn auto meer dan veel andere GEMIDDELD halen. Dus als ik 17/18 kwh vebruik, dan moet het optrekken afremmen, regeneren, haas, inhalen etc etc nog bij geteld worden.

Ik ben vooral opzoek naar een reden waarom het vebruik zo hoog is. Wellicht de warmtepomp die met warm weer averechts werkt??

[...]

Ik heb sws nog niks besteld. Wel offerte lopen maar ben het met inruil niet eens nog haha.

Ik kan je moeilijk helpen. Ik persoonlijk denk dat het al komt omdat ik in mijn voorbeeld meer 50 en 80 km wegen heb gereden. In D stand. Een voor ons represenatieve rit. Als ik meer snelweg heb gereden dan nu was misschien wel meer geweest dan de 13.9kwh /100 km. Maar dan zou ik een rit hebben genomen die voor ons niet representatief was. En ja de winter zal wat anders brengen maar daar kan ik niet over meepraten. Geen ervaring. Wellicht heb je meer spullen in je kofferbak staan met gewicht? Demo was leeg en rit met 2 personen. Airco aan.... uh weet ik ff niet meer. Temperatuur was een normale temperatuur die dag. Graad of 20 gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Nu krijg ik in de app "Beperkte diensten"
Dit zou komen omdat ik niet aangemeld ben ik de auto.

Mijn vrouw heeft momenteel de auto mee.
Zit er tegenwoordig een energiebespaar modus in of zo?
Of hoe kan ik van die melding af komen.

Voodat ik software 3.2 had kon ik met de app altijd de auto benaderen om bijvoorbeeld de airco aan te zetten.
Dat lijkt nu niet meer mogelijk als de auto uit staat.
Of is dat een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
robjanssen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:59:

Voodat ik software 3.2 had kon ik met de app altijd de auto benaderen om bijvoorbeeld de airco aan te zetten.
heb je 2 profielen/accounts gekoppeld aan de auto? maak daar 1 van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Devke schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Gelukkig zijn de foto's er om ea de laten zien. Ik heb in een ID gereden als demo auto. 13k op de teller. Medewerker rijdt daarin. Ik gok dat die nog van eind 22 is of 23. Niet nagevraagd.

Van welk bouwjaar is jouw ID?
2020

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Coasterfreak schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

heb je 2 profielen/accounts gekoppeld aan de auto? maak daar 1 van
Nee, er is maar 1 profiel/gebruiker aangemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gugi101
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 14:31
[...]

First connection heeft gelijk, het kan nog veel gekker.

https://gathering.tweaker...message/69248912#69248912

In de zomer zijn we al eens uitgekomen op 12,7 kWh/100lm over 6270 km met een gemiddelde over die 6270 km van 63 km/h. ID3 first van 10-2020 op SW 2.4.

Ik kan me helemaal vinden in Firstconnection, consequent anticiperend rijden levert een laag verbruik.

Over afgelopen winter hebben we trouwens een verbruik van 16.1 kWh/100km 8311 km en gemiddeld 56km/h. Foto is van 18 maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RmwGXbGIgXNj8Z4QHy6x9xbZL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4EGQ0kQD9eKpJoMSyZf64ZC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:34
tijmeng schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

Wel degelijk een beetje rapidgate vermoed ik, heb ik ook een keer gehad met een 58kWh ID.3. Met 2% aan een snellader toegekomen (batterij op 33 graden, omgeving 35 graden) en dan doet die een tijd ~130kW (conform laadcurve), waarna die tussen de 40 en 50% een stuk onder de curve duikt (batterij temp 50 graden, battery inlet coolant 13 graden, AC compressor op vol vermogen van 6.5kW). Boven de 50% zakt de laadsnelheid sowieso een stuk in en dan kan de koeling het wel bijbenen om de batterij onder de 50 graden te houden.

Is maar kort, maar maakt dat het bij warme temperaturen weinig uitmaakt of je nu met 2% of met 10% aankomt, voor xx kWh bij te laden.

De totale trip was 1150km op 13u45 (deur-deur) met 16.8kWh/100km en 103km/u gemiddeld. Vaak 135km/u op cruise control gereden.

[ Voor 14% gewijzigd door AndRo555 op 19-08-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dit kan ook gewoon in B hoor. Kwestie van een beetje laten opkomen maar niet zover dat er geregereerd wordt (te zien aan de groene balk). Voordeel hiervan is dat je nog wel het voordeel van OPD hebt (direct remmen bij loslaten, chiller rijden door niet van pedaal te hoeven wisselen bij een remactie omdat D niet snel genoeg afremt bij uitrollen, etc) en vrijwel geen nadeel. Vrijwel, want als je het niet goed doet en meer regeneert dan je wilt dan ben je idd minder efficiënt. Dat is wel weer een extra voordeel van B: gameficatie van rijden :p.

Mensen die zeggen dat EVs saai zijn ivm met ICE hebben duidelijk nog nooit met OPD in een EV gereden :+.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Gugi101 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

First connection heeft gelijk, het kan nog veel gekker.

https://gathering.tweaker...message/69248912#69248912

In de zomer zijn we al eens uitgekomen op 12,7 kWh/100lm over 6270 km met een gemiddelde over die 6270 km van 63 km/h. ID3 first van 10-2020 op SW 2.4.

Ik kan me helemaal vinden in Firstconnection, consequent anticiperend rijden levert een laag verbruik.

Over afgelopen winter hebben we trouwens een verbruik van 16.1 kWh/100km 8311 km en gemiddeld 56km/h. Foto is van 18 maart.
[Afbeelding]
Kijk dat is voor mijn gevoel best netjes voor de winter. Met dit soort waardes kom je toch een eind naar de wltp. Zelfs in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:08
Termy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Dit kan ook gewoon in B hoor. Kwestie van een beetje laten opkomen maar niet zover dat er geregereerd wordt (te zien aan de groene balk). Voordeel hiervan is dat je nog wel het voordeel van OPD hebt (direct remmen bij loslaten, chiller rijden door niet van pedaal te hoeven wisselen bij een remactie omdat D niet snel genoeg afremt bij uitrollen, etc) en vrijwel geen nadeel. Vrijwel, want als je het niet goed doet en meer regeneert dan je wilt dan ben je idd minder efficiënt. Dat is wel weer een extra voordeel van B: gameficatie van rijden :p.

Mensen die zeggen dat EVs saai zijn ivm met ICE hebben duidelijk nog nooit met OPD in een EV gereden :+.
Helemaal mee eens. Ik d
Ben ook zo'n B rijder die poogt om zo veel als mogelijk de auto laat uitrollen. Ik zie ook veel in het scherm 12,13 of 14 kWh/100km. Het is een spelletje, zonder een hypermiler te worden. (Trouwens een nieuwe term voor mij) Rij je toch te hard, krijg je de groene regeneratie balk te zien. Die zie je eerder dan je verwacht. Kleine hellingen heuvels onder viaducten is al regenereren.

Regeneratie geeft 2x verlies, maar ik denk dat het totale verlies geen 50% is. 2x max 15 % lijkt mij aannemelijker.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
robjanssen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Nee, er is maar 1 profiel/gebruiker aangemaakt.
Dan heeft ze het gast profiel gebruikt, bekend probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 19:04
Hier verbruik na 18000 km van onze ID.3 1st Basic. Gewoon rijden, met het verkeer mee onder allerlei omstandigheden en vakanties. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtIaHqcU2c5U5urkLwV9ferY1pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61VgxafylcJHbVy3VowuD6Gj.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
En sinds gister avond ging de laadklep niet meer open. Vanmorgen opengebroken door garage. Dus de komende weken rijden we zo. Auto moet over paar weken toch naar de garage voor update en HV check...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtNcVrIVjAXG0T1YaMZTaovCTDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxJmdgP7VqkfS26GBe0Lp1ow.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Gerardus1956 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Helemaal mee eens. Ik d
Ben ook zo'n B rijder die poogt om zo veel als mogelijk de auto laat uitrollen. Ik zie ook veel in het scherm 12,13 of 14 kWh/100km. Het is een spelletje, zonder een hypermiler te worden. (Trouwens een nieuwe term voor mij) Rij je toch te hard, krijg je de groene regeneratie balk te zien. Die zie je eerder dan je verwacht. Kleine hellingen heuvels onder viaducten is al regenereren.

Regeneratie geeft 2x verlies, maar ik denk dat het totale verlies geen 50% is. 2x max 15 % lijkt mij aannemelijker.
Of je in B of D rijdt maakt niet uit voor het verbruik. Als je in D rijdt en de rem (niet te ver) intrapt is er net zoveel regeneratie. Het voelt alleen anders aan. Zoveel mogelijk uit laten rollen (anticiperen) en niet afremmen op motor of rem is het zuinigste.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
t2faag schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:29:
Hier verbruik na 18000 km van onze ID.3 1st Basic. Gewoon rijden, met het verkeer mee onder allerlei omstandigheden en vakanties. [Afbeelding]
Netjes. Ik kom met onze ID.3 long term (zomer+winter) op zo'n 17kWh/100km. Niet zuinig als je een Hyundai Ioniq (1e generatie 28kWh) gewend bent. Daarmee had ik 13kWh/100km. Verschil zomer/winter is met de VW groter dan bij de Hyundai.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
Owja ik ben trouwens een D rijder. Vind B alleen in de bergen met dalen prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

AkroBatik schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

[...]

Wat is je bandenspanning? Van mij id3 2.9 18 inch. Ik heb ook laag verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door niki_lauda op 19-08-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
robjanssen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:46:
Afgelopen maandag heeft mijn ID.3 software versie 3.2 gekregen. Maar nu heb ik het probleem dat de Volkswagen App op mijn (Andrioid) telefoon niet meer werkt.

Ik krijg de melding: "U heeft op dit moment geen contract voor mobiele online diensten". En onderin "Beperkte diensten".
Als ik dan op de onderste melding klik dan krijg ik de tekst: "Mobiele online diensten met beperkte beschikbaarheid op dit moment. U bent momenteel niet in de auto aangemeld. Om de privacy van de huidige gebruiker van de auto te beschermen, zijn de volgende diensten niet beschikbaar voor u: Vetrektijden, Klimatisering, Laden, Wagenstatus, Wagentoestand, Parkeerpositie en Online reisdoel importeren. Een technische storing bij uw aanmelding zou ook de reden voor de beperkte beschikbaarheid van de diensten kunnen zijn. Meld u opnieuw aan in de auto om alle diensten weer te kunnen gebruiken."

Maar als ik me dan in de auto probeer aan te melden, bij gebruikers, dan krijg ik iedere keer de melding: Sorry er is iets mis gegaan. Momenteel staat er alleen een Gast gebruiker in de auto en geen Hoofdgebruiker. Dus ik gok dat dit de reden is.

Ik heb ook geprobeerd om een VW account aan te maken voor mijn vrouw, en daarmee in te loggen in de auto, maar dan krijg ik ook de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.

Ik heb ook nog een reset naar Fabrieksinstellingen geprobeerd in de auto, maar dat heeft ook niet geholpen. Krijg nog steeds de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.

Na de reset naar fabrieksinstellingen verschijnt er wel een Update, waar ik nog net kan lezen: Aanmelden met We Connect.
Dus mogelijk lost deze update het probleem op. Alleen ik kan de update niet installeren, er blijft in het midden van het scherm maar een rondje draaien, en ik kan niet op update klikken (rechts onder)

Heeft iemand dit probleem ook. Of weet hoe dit op te lossen is?
Bij mij werd het probleem opgelost nadat ik in de shop naast "We Connect ID Plus" ook de "We Connect ID" normale app had geïnstalleerd.

Je kan deze app ook via een omweg via de website op je auto installeren als dit in de auto niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Tarin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Wij hebben hier precies hetzelfde probleem. Sommige dingen zijn echter helemaal niet verschillend per gebruikersaccount in te stellen (de muziek die op het moment afgespeeld wordt, of de gekoppelde telefoon), en andere dingen zijn helemaal niet zo belangrijk.. En de tweede gebruiker kan bijna niks via de app..
Omdat wij elektrisch verstelbare stoelen hebben modderen we door met aparte accounts, en wisselt mijn vrouw naar die van mij als ze de auto aan de lader hangt.
Als je die echter niet hebt zou ik net als @sl1000 aangeeft alles met 1 gebruikersaccount doen.
Ik zit ook sterk te twijfelen om gewoon die twee knopjes op de stoel te gaan gebruiken in plaats van de half geimplementeerde gebruikersaccounts.

Ik heb VW erover gecontacteerd, ze gaven inderdaad aan dat het vanwege de Datenschutz is, maar ze hebben de feedback wel doorgezet naar de ontwikkelaars (ben benieuwd wat dat waard is):
Tarin in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Ditzelfde probleem ervaar ik nu ook. Sinds afgelopen week heb ik software 3.2.

Het leek mij handig profielen te gebruiken voor het koppelen met de juiste telefoon als beide rijders in de auto zitten. Echter volgens mij kan Tibber nu geen laadtoestand lezen of het laden aansturen als mijn vrouw als laatst gereden heeft.

Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden of heeft vw bekend gemaakt wanneer dit opgelost gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 07:36
Vandaag bij het wassen van mijn ID4 Pro Performance gemerkt dat er een gat zit helemaal onderaan de achter bumper.
Normaal zou dit het gat zijn voor de trekhaak. Maar aangezien ik deze niet heb, is dit normaal dat dit gat open is en niet is afgedekt met een plaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8DjJrLakOHFoJAvbrR5p0IwCTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsUZQdH1ED1sNEvZhanhahp7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

speedy090 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:13:
Vandaag bij het wassen van mijn ID4 Pro Performance gemerkt dat er een gat zit helemaal onderaan de achter bumper.
Normaal zou dit het gat zijn voor de trekhaak. Maar aangezien ik deze niet heb, is dit normaal dat dit gat open is en niet is afgedekt met een plaat?

[Afbeelding]
de id4 die hier in de straat staat heeft ook een open gat daar.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Voor het eerst een relatief lange rit gemaakt met de ID.4, naar Zuid-Frankrijk (Les-Eyzies)

Heen op vr. avond vertrokken rond 23:00 vanuit Zeeland (waar mn vriendin woont), ging erg soepel. In de nacht een paar keer snelladen zonder moeite of wachten. Ook op bestemming aangekomen en de afgelopen week weinig moeite gehad met laden in de omgeving, er was altijd wel ergens een 22 KWh paal en zelfs op onze camping (hadden daar een lodge) was er een paal waar we konden laden maar die kon ik niet met m'n zakelijke tag "afrekenen" dus her en der in de omgeving bijgeladen waar nodig.

Terug was iets lastiger. Vertrokken ditmaal in de ochtend vanuit FR richting NL en hadden weinig files, maar wel een paar keer wachten op snelladen bij bijv. een Ionity plek. Het ging er sociaal en logisch aan toe maar was wel handwerk en afstemmen, iets waar ik niet van hou. Ook door Parijs gestuurd ivm files en weet niet wat ik liever had (nav. dit keer via de ID nav waar ik normaliter Google Maps gebruik).

Laatste laadpunt werd zelfs kritisch. Werden half de snelweg afgestuurd naar een Total 175KW laadplaats maar die was blijkbaar door een defect niet in gebruik (vier palen). Met nog 5% accu werd mn humeur er niet beter op maar er was gelukkig nog een Ionity plaats voorhanden binnen 10KM en daar ook wat burgers gehaald bij de McDonalds.

Al met al viel het me niet tegen, hooguit het regeneratief bijladen want dat was nauwelijks het geval. Waar ik in Spa verleden jaar (F1) bij kon laden bergafwaarts had ik dit de gehele vakantie nauwelijks. ondanks significante dalingen. Ik dénk omdat ik m voor t eerst in eco had gezet waar ik normaliter op sportief sta, want eenmaal die modus weer gekozen in BE was het regenereren meer overduidelijk.

Het is wat meer "stress" geweest (lees: vooraf bekijken en berekenen) maar viel me/ons meer dan mee. Ook m'n zakelijk Shell Newmotion tag werkte overal, dus heb op 1x na er zelf geen extra kosten aan gehad. Toch mooi meegenomen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP1vl0WXy-EXEWjCqDTziB6Agb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsYoeb73IZG9wLYZidZNhxVz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnonlijn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 23:03
robjanssen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:59:

Bij ons werkt alles naar behoren sinds een vergelijkbare mail, maar dan om in de nacht van donderdag op vrijdag 4 uur 's nachts. Kennelijk werken ze ook per e-mail de klok rond 😲. Wel zekerheidshalve nog een reset gedaan.
Heb je bij het toevoegen van de wagen wel dat 'bevestiging van je bestelling' scherm gezien? Je ziet dan twee gratis producten en je moet de voorwaarden accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Stijnonlijn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Bij ons werkt alles naar behoren sinds een vergelijkbare mail, maar dan om in de nacht van donderdag op vrijdag 4 uur 's nachts. Kennelijk werken ze ook per e-mail de klok rond 😲. Wel zekerheidshalve nog een reset gedaan.
Heb je bij het toevoegen van de wagen wel dat 'bevestiging van je bestelling' scherm gezien? Je ziet dan twee gratis producten en je moet de voorwaarden accepteren.
Ik heb via de shop 5 gratis diensten/functie geïnstalleerd:
- We Connect
- We Connect Plus
- We Charge
- Auto-onderhoud
- Spelletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Gecko123 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Ditzelfde probleem ervaar ik nu ook. Sinds afgelopen week heb ik software 3.2.

Het leek mij handig profielen te gebruiken voor het koppelen met de juiste telefoon als beide rijders in de auto zitten. Echter volgens mij kan Tibber nu geen laadtoestand lezen of het laden aansturen als mijn vrouw als laatst gereden heeft.

Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden of heeft vw bekend gemaakt wanneer dit opgelost gaat worden?
Volgens mij kun je alleen de app gebruiken met dezelfde gebruiker als die het laatste ingelogd is geweest in de auto. Dit mag dus niet de gast gebruiker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjanssen

robjanssen

Software Developer

Rev! schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Dan heeft ze het gast profiel gebruikt, bekend probleem...
Klopt, ze had inderdaad het Gast profiel gebruikt, ze wist mijn S-pin niet.
Heb die S-pin er maar afgehaald.
Pagina: 1 ... 296 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.