Dit jaar ook met de ID.3 (58kw) op vakantie naar Italië. Had voor de zekerheid nog een Granny-Charger gekocht. Duitsland en Oostenrijk prima te doen. Zijn via Zwitserland en de Splügen pas (
Wikipedia Splugen Pass) naar het Como meer gereden.
Op de laatste Raststatte voor de pas (Thusis) nog even aan de snellader om bij te laden. Omdat er slechts 1 paal met 2 plekken was, en er een rijtje auto’s stond te wachten om te laden ben ik er met 80% vertrokken. En die pas op rijden, dan zie je de range wel snel verdwijnen. Op de top van de pas had ik zo’n 30% over… maar ik verwachtte ook niet te hoeven laden. De afdaling naar beneden werd er in de B stand zoveel energie opgeslagen dat ik eindigde met 84% lading.
In Duitsland en Zwitserland voldoende laadstations. In Italië was het soms even zoeken maar ze zijn er veel aan het bijplaatsen. Vaak ook snelladers bij supermarkten. De granny charger niet nodig gehad.
Ik heb eigenlijk de langere stukken allemaal met de VW navigatie gedaan (ik zit op 3.0) en dat ging prima. Laden startte meestal rond 115-120 kWh, ook omdat ik de laatste paar kilometers even wat harder probeerde te rijden. Heb een gemiddelde snelheid van zo 110-120 km/h aangehouden, en dat ging prima qua range en tijd tussen stops. Range anxiety, niet echt gehad… behalve frustratie met een parkeergarage in Lindau waar 4 laadpalen continue bezet waren, waarvan 1 door een benzine auto, en de andere 3 door (volgeladen) elektrische auto’s. Ben om 23:00 nog even teruggegaan, en kon toen op de vrije plek naast de benzine auto staan en m’n kabel was net lang genoeg om het laadstation te bereiken, dus tot 100% kunnen laden. De benzine auto toch maar niet met een sleutel bewerkt…
In Luca, met m’n Shell pas in een Enel-X laadpaal gehangen. Vreemd ontwerp. Toen ik hem los probeerde te koppelen bleef de kabel vast zitten in de laadpaal. Enel-X gebeld… nee we kunnen niet helpen, want je laadt met een Shell pas… je moet hen bellen. Shell gebeld: nee, wij kunnen die paal niet resetten – maar als niks werkt, probeer een nieuwe laad transactie te starten en te beëindigen, wellicht dat hij dan de kabel loslaat. Weer Enel-X gebeld, dit keer een beter Engels sprekend iemand aan de telefoon. Hij heeft de paal een reboot gegeven. Daarna werkte de truc van Shell en kwam ik toch los. Daarna de Enel-X app gedownload, een account gemaakt en bij de Enel-X palen voortaan die app gebruikt want dan kunnen ze me wel helpen, denk ik.
Bij een bergdorpje in Toscane kwam ik aan op een parkeerplaats en zag ik 4 Enel-X laadpalen (die niet in de app op de kaart stonden) en dacht, dat is mooi, hang ik even aan tijdens de lunch. Ze deden niets, en ook de Enel-X app herkende de QR code niet. Navraag in het restaurant: die palen staan er al een halfjaar, voor de sier, want niet aangesloten op het electriciteitsnetwerk.
Kortom, lange reizen met de ID.3 gaan heerlijk, relaxed, stil en relatief vlot. Afgelopen week ben ik met de Mercedes-Benz 280SL cabrio uit 1969 naar Nuremberg op en neer geweest, en wat een werk is dat vergeleken met de ID.3. Alles zelf doen, herrie, 4000 rpm bij 120, maar goed, open in de zon is ook wel lekker.
EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion