Ik verwacht van wel inderdaad, als je het zeker wilt weten kun je even de huidige wisserbladen opmeten. Het zijn namelijk sowieso dezelfde types dus als de lengte in de specificaties klopt met de lengte van je huidige wisserbladen dan weet je het 100% zeker.KaiseRRuby schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
En de ID.5 is dezelfde neem ik dan aan, ik zal zelf ook wel even zoeken. Dit is wel gemakkelijk zo. De zoektocht geeft eigenlijk enkel deze weer:
https://www.nieuweruitenw...uitenwissers-vw-id-5.html
Dan zie ik ook dat ze bij productiedatum auto aangeven 2021, toen was de ID.5 er nog helemaal niet dus ik neem even aan dat het dezelfde zijn als de ID.4.
Dan ga ik binnenkort zelf ook een setje bestellen. Thanksik222 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:01:
Ik heb de standaard ruitenwisserbladen van mijn ID.4 destijds al binnen 5 maanden vervangen voor Bosch Aerotwins, echt een wereld van verschil in geluid maar in ook in wissen. Nu ruim 1,5 jaar later werken deze nog steeds meer dan prima.
We hebben ook goede ervaringen met de Bosch wissers op verschillende auto’s, dus daar heb ik zeker wel vertrouwen in.
Hier sinds 2 weken ook de Bosch Aerotwin als vervanging van de af fabriek versie op de ID3. Wat een verschil zeg! Stil en streeploos. Eigenlijk debiel dat ik 2jr heb gewacht hiermee😂ik222 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:01:
Ik heb de standaard ruitenwisserbladen van mijn ID.4 destijds al binnen 5 maanden vervangen voor Bosch Aerotwins, echt een wereld van verschil in geluid maar in ook in wissen. Nu ruim 1,5 jaar later werken deze nog steeds meer dan prima.
En dat VW dealer ze niet heeft vervangen met het onderhoud die maand ervoor is mij ook een raadsel!
@Rutjes87
Dealers zijn centenschrapers, helaas... En na de koop is de klant geen koning meer!
Dealers zijn centenschrapers, helaas... En na de koop is de klant geen koning meer!
Dit geldt niet voor elke dealer, bij de meeste dealers word je echt wel goed geholpen.ikweethetbeter schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:50:
@Rutjes87
Dat is niet altijd de fout van de dealer.ikweethetbeter schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:50:
@Rutjes87
Ik heb hiervoor een poolauto gehad (Toyota Aygo), en daar meer dan een ton mee gereden. Elke 4 maand zat ik wel bij de Toyota dealer voor onderhoud. Ging altijd goed. (Dealer in Zwolle was altijd dikke prima)
De laatste keer onderhoud, bij een andere dealer in Groningen, heb ik diverse keren m’n werkgever moeten bellen omdat de leasemaatschappij geen goedkeuring meer gaf voor onderhoud. Staat je auto dan met nieuwe onderdelen/olie/filters.
Leasemaatschappijen zijn wat dat betreft ook boeven. Als de auto een bepaalde kmstand bereikt doen ze niks meer.
Als je een ton moet rijden in een Aygo, zou ik dit eerder met je werkgever bespreken dan de leasemaatschappij.krakendmodem schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Dat is niet altijd de fout van de dealer.
Ik heb hiervoor een poolauto gehad (Toyota Aygo), en daar meer dan een ton mee gereden. Elke 4 maand zat ik wel bij de Toyota dealer voor onderhoud. Ging altijd goed. (Dealer in Zwolle was altijd dikke prima)
De laatste keer onderhoud, bij een andere dealer in Groningen, heb ik diverse keren m’n werkgever moeten bellen omdat de leasemaatschappij geen goedkeuring meer gaf voor onderhoud. Staat je auto dan met nieuwe onderdelen/olie/filters.
Leasemaatschappijen zijn wat dat betreft ook boeven. Als de auto een bepaalde kmstand bereikt doen ze niks meer.
.
Daarom werk ik inmiddels ook niet meer die werkgeverAkroBatik schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:59:
[...]
Als je een ton moet rijden in een Aygo, zou ik dit eerder met je werkgever bespreken dan de leasemaatschappij.
En, ondanks dat het een klein bakje is en niet heel veel luxe had reed het wagentje echt niet verkeerd. Ja, had weinig power maar er was toch prima mee te rijden.
Er is weinig mis mee, maar ze zijn niet ontworpen als km vreter.krakendmodem schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:12:
[...]
Daarom werk ik inmiddels ook niet meer die werkgever. Al zijn die uiteindelijk ook overstag gegaan door meerdere modellen wagens aan te bieden. Ze moesten wel. Onderkant van de markt enzo.
En, ondanks dat het een klein bakje is en niet heel veel luxe had reed het wagentje echt niet verkeerd. Ja, had weinig power maar er was toch prima mee te rijden.
.
Erg handig dat je tegenwoordig alle laadpalen kan zien op de kaart alsmede de bezetting daarvan, alleen zodra je een laadpaal aanmerkt als favoriet dan wordt het een hartje en kan je de status niet meer zien

Te laatniki_lauda schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:19:
[...]
Wel opletten er is een verschil tussen de Aerotwin en de Aerotwin+ . Wij hoeven geen + te kopen want daar zitten alleen maar meer adapters bij volgens mij.
Zat inderdaad een sloot adapters bij die ik niet nodig had.
*sowieso
Fixed that for youAutohillenga schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
Dit geldt niet voor elke dealer, bij de meeste sommige dealers word je echt wel goed geholpen.
*sowieso
Kort samengevat ervaringen van trip van, door en terug uit Denemarken. Heerlijke wagen, lekker veel power, goede range, heerlijke reisauto. Twee zeer irritante dingen:
- Weerspiegeling dashboard in het raam bij zonlicht en schaduw. Echt ongelofelijk irritant.
- De gordels achterin zitten veel te hoog en snijden in je nek.
Verder niets dan lof, heerlijke bak ruimte ook achterin voor de passagiers. Zeker met dat skiluikje open zit je als een prins(es). Panoramadak ook zalig, geeft je zoveel ruimte.
- Weerspiegeling dashboard in het raam bij zonlicht en schaduw. Echt ongelofelijk irritant.
Verder niets dan lof, heerlijke bak ruimte ook achterin voor de passagiers. Zeker met dat skiluikje open zit je als een prins(es). Panoramadak ook zalig, geeft je zoveel ruimte.
Over welke auto heeft deze schrijver het ?KaiseRRuby schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:05:
Kort samengevat ervaringen van trip van, door en terug uit Denemarken. Heerlijke wagen, lekker veel power, goede range, heerlijke reisauto. Twee zeer irritante dingen:
Bosch heeft een app waarin je kan opzoeken welke wisserbladen je nodig hebt.ik222 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:23:
[...]
Ik verwacht van wel inderdaad, als je het zeker wilt weten kun je even de huidige wisserbladen opmeten. Het zijn namelijk sowieso dezelfde types dus als de lengte in de specificaties klopt met de lengte van je huidige wisserbladen dan weet je het 100% zeker.
Voor iOS: https://apps.apple.com/nl...enwisser-2-0/id1491874858
ID.4 en ID.5 hebben dezelfde wisserbladen.
[ Voor 11% gewijzigd door BB72 op 13-08-2023 18:48 ]
Een ID.5 GTX.Joris Jasper schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:41:
[...]
Over welke auto heeft deze schrijver het ?
Je zou, voor dergelijke vakantietrips, een donkere doek over je dashboard kunnen leggen tegen de weerspiegeling van het lichte dashboard.KaiseRRuby schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:05:
..
..
*sowieso
Yup in mijn ID.5. Volledige systeem met DSP versterkers in de achterbak achter de bekleding links, sub op maat in het vak onder de kofferbak, alle deuren gedempt en alle speakers vervangen.C6DL schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:26:
Iemand al zijn audio geupgrade in zijn ID4?
Any tips? Ik twijfel tussen een flinke kist in de achterbak iets onder de voorstoelen
Ik zou het vak onder de kofferbak gebruiken dat is ook de positie van de originele sub (dat audio systeem zou ik je afraden overigens).
Ik ben toch maar overgeschakeld naar de VW navigatie (3.2 en navDB 23.7), omdat Pump (Pro) voornamelijk veel kleine laadstops wilde nemen en de VW navigatie niet. Daarnaast gaf de VW planning en korter laadtijd op, welke accuraat was.J.W schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:10:
Sta op het punt om richting Italië af te reizen met tussenstop in Stuttgart.
In 1e instantie van plan om met VW nav(.3.2) te vertrekken, maar na het lezen van een aantal van jullie reacties, besloten om dit niet te doen.
Plan is om met Pump (Pro) te gaan, omdat ik slechte ervaringen met ABRP heb met veelvuldig crashen, maar ik twijfel in hoeverre Pump dynamisch is met zijn routeplanning.
Wat doet Pump als er een lange file staat en andere route korter is, biedt Pump dan een alternatieve route aan - weet iemand dit?
Dus uiteindelijk geen zuchtje pijn gehad naar Gardameer (1100km). Routeplanning en laadplanning waren top
Deze wilde ik nog met jullie delen.. vooral met @KaiseRRuby Ik weet dat ik af en toe mopper over die auto, maar deze heb ik vanochtend gefilmd:
YouTube: VW ID3, steering wheel buttons having their own party..
De eerste keer dat zoeits gebeurd is het nog grappig, maar ik heb gewoon te vaak van dit soort eigenaardigheden dat het eerder vervelend begint te worden dan grappig.
En ermee naar de garage gaan heeft ook geen zin, want dit gebeurde onderweg naar de winkel. Eenmaal terug van boodschappen doen.. probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Eenzelfde euvel had ik twee weken geleden, maar dan met de thermostaat .. toen werd de auto vanzelf steeds warmer gezet door het spook in mijn auto.
De eerste keer dat zoeits gebeurd is het nog grappig, maar ik heb gewoon te vaak van dit soort eigenaardigheden dat het eerder vervelend begint te worden dan grappig.
En ermee naar de garage gaan heeft ook geen zin, want dit gebeurde onderweg naar de winkel. Eenmaal terug van boodschappen doen.. probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.
Eenzelfde euvel had ik twee weken geleden, maar dan met de thermostaat .. toen werd de auto vanzelf steeds warmer gezet door het spook in mijn auto.
*sowieso
Dit heb ik dus ook gehad, maar dan met het linker bedien paneel op het stuur. Er was een controller in het stuurwiel stuk. Ik heb uiteindelijk een compleet nieuw stuur gekregen omdat het ze niet lukte de module eruit te krijgen.DonJunior schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:14:
Deze wilde ik nog met jullie delen.. vooral met @KaiseRRuby Ik weet dat ik af en toe mopper over die auto, maar deze heb ik vanochtend gefilmd:
Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen en wat je er voor kwijt was?Vighu schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:11:
[...]
Yup in mijn ID.5. Volledige systeem met DSP versterkers in de achterbak achter de bekleding links, sub op maat in het vak onder de kofferbak, alle deuren gedempt en alle speakers vervangen.
Ik zou het vak onder de kofferbak gebruiken dat is ook de positie van de originele sub (dat audio systeem zou ik je afraden overigens).
Daar is wat voor. Of je het mooi vind mag je zelf weten:KaiseRRuby schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:05:
https://a.aliexpress.com/_EwEk0o7
Dit soort oplossingen vind ik echt bizar en buitengewoon slechte ontwerpkeuzes.Firstconnection schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:03:
[...] Ik heb uiteindelijk een compleet nieuw stuur gekregen omdat het ze niet lukte de module eruit te krijgen.
Als er iets kapot kan gaan dan moet het repareerbaar zijn?
Ik vind het vergelijkbaar dat uiteindelijk de hele voorruit van mijn ID.3 vervangen is omdat de intervalschakelaar van de ruitenwissers kapot was (en blijkbaar ook iets van de sensor in de ruit want anders is het helemaal onzin).
Het zal wel een rekensom zijn waarbij dit soort problemen zo weinig voorkomen dat het goedkoper is om een heel systeem te vervangen dan het repareerbaar te maken maar toch ...
Wat kl*te zeg, wat mij betreft heb je alle recht tot klagen. Weer iets stuk aan de wagen..DonJunior schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:14:
Klopt voor ID4:
Bosch A284H Achter
Bosch A027S Voor
Inclusief 5euro verzending: 42,50 euro (jul'23)
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE
Mijn zwarte cargo buzz is nog steeds grijs en een personenuitvoering volgens de app...kisik schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Nou, bij mij is 'ie nu wit..... althans, alleen nu mijn dochter het achterraam niet dicht had gedaan. In het 'basisplaatje' is 'ie nog steeds goudgeel. Ik heb een kameleon.
[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Volgens heeft mijn ID.3 last van maandagochtendproblemen. Stap de auto in meteen storingsmelding "Elektromotor werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft"
Nou, ik moest toch al vanwege een defecte laadkabel, maar ik merkte weinig aan het rijgedrag bij accelaratie of remregeneratie tijdens het rijden.
Aanname is dat de elektromotor een beetje van slag na het veel regeneren van gisteren.

Aanname is dat de elektromotor een beetje van slag na het veel regeneren van gisteren.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Kan iemand mij vertellen of opladen op basis van vertrektijden zou moeten werken? Dus vertrektijd is ingesteld op 08:30 uur 's ochtends, auto zorgt ervoor dat hij om deze tijd opgeladen is.
Ik wilde dit deze ochtend testen, ik heb het gisteren allemaal via de app ingesteld. Omdat ik echt wel een volgeladen auto moest hebben vanochtend heb ik vannacht de wekker gezet om te checken of het laden was gestart. Dit was dus niet het geval, app gaf de melding Accu niet klaar voor laden (oid) en er brandde een rood lampje bij de stekkeringang. Stekker eruit en er weer in was nodig om het laden op gang te brengen.
Voordat ik naar bed ging leek het allemaal goed te staan. App gaf aan dat de auto opgeladen zou worden op basis van de vertrektijd en lampje bij stekkeringang knipperde groen.
Kan zo lang stand-by staan om op te laden een storing triggeren?
Gaat om een ID. Buzz.
Ik wilde dit deze ochtend testen, ik heb het gisteren allemaal via de app ingesteld. Omdat ik echt wel een volgeladen auto moest hebben vanochtend heb ik vannacht de wekker gezet om te checken of het laden was gestart. Dit was dus niet het geval, app gaf de melding Accu niet klaar voor laden (oid) en er brandde een rood lampje bij de stekkeringang. Stekker eruit en er weer in was nodig om het laden op gang te brengen.
Voordat ik naar bed ging leek het allemaal goed te staan. App gaf aan dat de auto opgeladen zou worden op basis van de vertrektijd en lampje bij stekkeringang knipperde groen.
Kan zo lang stand-by staan om op te laden een storing triggeren?
Gaat om een ID. Buzz.
Stond er ‘elektromotor’ of ‘elektrosysteem’?PB1983 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:11:
Volgens heeft mijn ID.3 last van maandagochtendproblemen. Stap de auto in meteen storingsmelding "Elektromotor werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft"Nou, ik moest toch al vanwege een defecte laadkabel, maar ik merkte weinig aan het rijgedrag bij accelaratie of remregeneratie tijdens het rijden.
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Heb het hier nog niet voorbij zien komen maar het lijkt erop dat er in de visualisatie van de navigatie nog wat is aangepast. Sinds een week of 2 valt het me op dat er ook laadpalen zichtbaar zijn in de "uitgezoomde" view wanneer je op de snelweg rijdt. Heb me al 2 jaar geërgerd aan het feit dat snel laders niet zichtbaar waren als je harder ging dan 80 of 100. Het lijkt er op dat men eindelijk geluisterd heeft naar de input van gebruikers.
:strip_exif()/f/image/BHzmnM5xwkNNBai4mTL97IHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Navigatie database 23.7 en software versie 3.2
:strip_exif()/f/image/SKGzsLchgsxmyrW56HjpLvBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zie ik regelmatig een hogere laadsnelheid dan ik ergens voorbij heb zien komen. Na alle updates zou dit van 125 kW naar 135 kW moeten zijn gegaan, maar ik heb snelheden tot 170 kW gezien. Niet eenmalig maar al zeker 3 of 4 keer.
:strip_exif()/f/image/jBvL2GkE72goSzXfVlReWTsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ZKdW5ff6rtM1SXSQEMchI36.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/APkOyxZS2vVwEG2rggveJ5uo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QtySo7Q8LbkYdxWCoSdXNXTC.png?f=fotoalbum_large)
Heb ik hier ergens overheen gelezen of ben ik de gelukkige winnaar van een bug die een keer positief uitvalt?
:strip_exif()/f/image/BHzmnM5xwkNNBai4mTL97IHK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SKGzsLchgsxmyrW56HjpLvBE.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zie ik regelmatig een hogere laadsnelheid dan ik ergens voorbij heb zien komen. Na alle updates zou dit van 125 kW naar 135 kW moeten zijn gegaan, maar ik heb snelheden tot 170 kW gezien. Niet eenmalig maar al zeker 3 of 4 keer.
:strip_exif()/f/image/jBvL2GkE72goSzXfVlReWTsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ZKdW5ff6rtM1SXSQEMchI36.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/APkOyxZS2vVwEG2rggveJ5uo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QtySo7Q8LbkYdxWCoSdXNXTC.png?f=fotoalbum_large)
Heb ik hier ergens overheen gelezen of ben ik de gelukkige winnaar van een bug die een keer positief uitvalt?
Dit hangt van je accu pakket af: De 1st uitvoeringen pieken op 170 kW sinds de 3.2 update, dit is dezelfde curve als de GTX uitvoering. Zie voor de curves:MarcoT85 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:32:
...
https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Mooie combinatie dit.. je gaat iets testen terwijl je 100% zeker een volgeladen auto moet hebben. Ik zou dit soort dingen altijd overdag een keer testen. Als je dat hat gedaan had je ondervonden dat dit inderdaad niet waterdicht is. Zelf gebruik ik altijd de Stekker app voor dit soort zaken.Vr13s schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:48:
[..]
Ik wilde dit deze ochtend testen, [..]
Omdat ik echt wel een volgeladen auto moest hebben [..]
Dan start de auto namelijk initieel met laden maar onderbreekt de Stekker app dit via de auto (pauze) en gaat dan verder op de goedkopere momenten. Dat werkt tot nu toe 100% omdat je de initiele connectie al succesvol hebt gehad (en er op dat moment dus ook bij stond)
*sowieso
Leuke verrassing he. Ik had het tijdens de vakantie ook, 180kw aangetikt met 4.1.MarcoT85 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:32:
Heb het hier nog niet voorbij zien komen maar het lijkt erop dat er in de visualisatie van de navigatie nog wat is aangepast. Sinds een week of 2 valt het me op dat er ook laadpalen zichtbaar zijn in de "uitgezoomde" view wanneer je op de snelweg rijdt. Heb me al 2 jaar geërgerd aan het feit dat snel laders niet zichtbaar waren als je harder ging dan 80 of 100. Het lijkt er op dat men eindelijk geluisterd heeft naar de input van gebruikers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/uBAov4AA4P4ABlMqsSQyLdGo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou je eens met je specifieke vragen moeten neerleggen bij een specialist. Ik had nog wat componenten uit mijn vorige auto dus de kosten zijn niet helemaal te vergelijken. Het is ook erg afhankelijk van jouw wensen, merk en type.Firstconnection schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:06:
[...]
Mag ik vragen waar je dit hebt laten doen en wat je er voor kwijt was?
Afgelopen weekend weer terug van vakantie in Duitsland en Oostenrijk (ID.4 1st). De zoveelste (zomer/winter) vakantie met deze heerlijke auto. Nu er 3.2 software op staat, wilde ik de uitdaging aan om zonder (laad)voorbereiding in de auto te stappen. Dat doe ik dus niet meer 🫣. Als je de auto niet goed kent dan ga je eerst een laadstop maken zoals de navigatie aangeeft om vervolgens je echte laadstop te maken. Verder nieuwe dingen die me opvielen:
- Nieuwe laadrecord >170KW/h
- Nieuw afstandsrecord met dakkoffer —> >350km 💪! Beetje vals gespeeld omdat we moesten dalen vanaf 1500 meter hoogte. Vertrokken met 95% voor de re-generatie (25 km verder zat ik op 99%.
- Bij het dalen kreeg ik opeens een melding. Er was teveel warmte waarop de klimatisering werd uitgeschakeld. Hierdoor kwam er warme lucht door de ventilatie roosters en kon ik niks aanpassen. Wellicht moest de motor de warmte kwijt? Heeft iemand dit al eerder ervaren? Ik reed in B (in D mocht ik niet eens rijden gaf de auto aan).
Daarnaast in 10 uur en 45 minuten 940km gereden. Nogmaals, nog steeds een erg fijne (gezins)auto na meer als 2,5 jaar.
:strip_exif()/f/image/js0tBnMbKmrA1Mok3DR5rvpF.jpg?f=fotoalbum_large)
- Nieuwe laadrecord >170KW/h
- Nieuw afstandsrecord met dakkoffer —> >350km 💪! Beetje vals gespeeld omdat we moesten dalen vanaf 1500 meter hoogte. Vertrokken met 95% voor de re-generatie (25 km verder zat ik op 99%.
- Bij het dalen kreeg ik opeens een melding. Er was teveel warmte waarop de klimatisering werd uitgeschakeld. Hierdoor kwam er warme lucht door de ventilatie roosters en kon ik niks aanpassen. Wellicht moest de motor de warmte kwijt? Heeft iemand dit al eerder ervaren? Ik reed in B (in D mocht ik niet eens rijden gaf de auto aan).
Daarnaast in 10 uur en 45 minuten 940km gereden. Nogmaals, nog steeds een erg fijne (gezins)auto na meer als 2,5 jaar.
:strip_exif()/f/image/js0tBnMbKmrA1Mok3DR5rvpF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZCkRItnPArMxsdvFnROsg3B1.png?f=fotoalbum_large)
Dat dacht ik ook te doen. Op de heenweg in de Ardennen al weer van afgestapt. Mijn beoogde en geprogrammeerde bestemming Fastned was nog iets van 15 km met iets van 46 km op de GOM, toch werd ik de afrit de snelweg af gedirigeerd, om weer iets van 15 km terug te rijden (op dezelfde snelweg) naar een andere snellader. Super kansloos en onbegrijpelijk. Ik had hem wel scherp gelukkig.hoekronald schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:30:
Nu er 3.2 software op staat, wilde ik de uitdaging aan om zonder (laad)voorbereiding in de auto te stappen. Dat doe ik dus niet meer 🫣.
Wat ik heb geleerd is dat je best goed van Tesla naar Tesla kan rijden. Als de prijs voor stroom je niks uitmaakt, zou ik zeggen dat je in Duitsland en ook Frankrijk wel gewoon je eindbestemming (Google maps of Waze of zo) in programmeert en dan gaat rijden en je GOM in de gaten houdt. Iedere 30-40 km kan je wel laden langs de snelweg iig..
Ik heb dat ook. Mijn id3 heeft daar ook nog bij dat die console in een rebootloop komt en zo snel achter elkaar reboot dat ik de temperatuur enzo niet meer terug kan zetten.DonJunior schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:14:
Dat was echt mega irritant toen we in Spanje reden met buitentemperatuur van >30 en hij de verwarming hoog zette, stoelverwarming aan.
4.1M inderdaad. Leuke meevaller en fijn om te zien dat die snelheden dan ook kloppen en dat het geen kort piekje van 175 kW ispietermx schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:37:
[...]
Dit hangt van je accu pakket af: De 1st uitvoeringen pieken op 170 kW sinds de 3.2 update, dit is dezelfde curve als de GTX uitvoering. Zie voor de curves:
https://support.fastned.n...s/360013336618-Volkswagen
Wat betekent 4.1M?MarcoT85 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
4.1M inderdaad. Leuke meevaller en fijn om te zien dat die snelheden dan ook kloppen en dat het geen kort piekje van 175 kW is
Ik heb een wallbox pulsar plus, wanneer ik een schema instel in de wallbox dan laad de id3 niet op het aangegeven tijdschema als de kabel er langer dan een uur inzit.
Als voorbeeld, ik kom thuis en hang de kabel van de wallbox om 5 uur in de auto, het schema in de wallbox is ingesteld om te laden om 7 uur in de avond maar hij start dan niet met laden, het lijkt wel of de id3 in een soort van diepe stand-by gaat wanneer er langer dan een uur de kabel inzit zonder te laden.
Als ik de auto open dan gaat hij wel direct laden tijdens het oplaadschema of wanneer ik 5 minuten van te voren de kabel erin doet werkt het ook.
In de app van de wallbox geeft de app aan "wachten op een laadverzoek van de auto" tijdens het schema wanneer het de tijd is die is aangegeven.
Schema laden in de id3 zelf staat uit, ik heb zowel de wallbox als de id3 vandaag beide naar fabrieksinstellingen gereset maar helaas zonder succes.
Als voorbeeld, ik kom thuis en hang de kabel van de wallbox om 5 uur in de auto, het schema in de wallbox is ingesteld om te laden om 7 uur in de avond maar hij start dan niet met laden, het lijkt wel of de id3 in een soort van diepe stand-by gaat wanneer er langer dan een uur de kabel inzit zonder te laden.
Als ik de auto open dan gaat hij wel direct laden tijdens het oplaadschema of wanneer ik 5 minuten van te voren de kabel erin doet werkt het ook.
In de app van de wallbox geeft de app aan "wachten op een laadverzoek van de auto" tijdens het schema wanneer het de tijd is die is aangegeven.
Schema laden in de id3 zelf staat uit, ik heb zowel de wallbox als de id3 vandaag beide naar fabrieksinstellingen gereset maar helaas zonder succes.
:strip_exif()/f/image/8GdY0BVR5KSRzsbKHCc51dzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag voor het eerst een hele lange rit gemaakt met de ID.4, weggereden met 100% aangekomen met 58%. Drie keer laden bij Tesla (60 euro in totaal + 12,99) alles georganiseerd met PUMP. Nog nooit zo relaxed naar Oostenrijk gereden. Elke 300 km een pauze, laden, plassen wat drinken en weer door. In totaal 11:45 over de reis gedaan.
PS: Sorry voor de vingers 😊
Ja dat met die bootloops en automatisch verhogen van temperatuur had ik ook. In Zuid Frankrijk , hij leek dat vooral te doen als het heel erg warm is. Waarschijnlijk vanaf software versie 2.4. Vorig jaar zat ik in Italie en daar was het veel warmer maar heb ik zonder problemen kunnen rijden.illie1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:12:
[...]
Ik heb dat ook. Mijn id3 heeft daar ook nog bij dat die console in een rebootloop komt en zo snel achter elkaar reboot dat ik de temperatuur enzo niet meer terug kan zetten.
Dat was echt mega irritant toen we in Spanje reden met buitentemperatuur van >30 en hij de verwarming hoog zette, stoelverwarming aan.
*sowieso
Dat is vreemd, hoor je eerst wel dat de auto communiceert met de paal?darud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:22:
Ik heb een wallbox pulsar plus, wanneer ik een schema instel in de wallbox dan laad de id3 niet op het aangegeven tijdschema als de kabel er langer dan een uur inzit.
Ik doe namelijk iets soortgelijks, met de Stekker app, die stuurt de auto aan om te starten/stoppen met laden. Maar dan moet deze initieel wel gecontroleerd zijn. Dus ik steek de stekker erin, pas voor de lader en de auto verbind met de lader en start vervolgens met laden. Dan start ik de stekker app en direct daarop stopt de auto met laden en wacht deze op wanneer hij weer mag. Vaak is dat dan pas uren later midden in de nacht. Nooit geen problemen mee gehad.
*sowieso
Voor dat de 3.2 firmware werkte het ook altijd goed bij het laden via een schema, sinds de 3.2 update heb ik dit probleem.DonJunior schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:32:
[...]
Dat is vreemd, hoor je eerst wel dat de auto communiceert met de paal?
Ik doe namelijk iets soortgelijks, met de Stekker app, die stuurt de auto aan om te starten/stoppen met laden. Maar dan moet deze initieel wel gecontroleerd zijn. Dus ik steek de stekker erin, pas voor de lader en de auto verbind met de lader en start vervolgens met laden. Dan start ik de stekker app en direct daarop stopt de auto met laden en wacht deze op wanneer hij weer mag. Vaak is dat dan pas uren later midden in de nacht. Nooit geen problemen mee gehad.
Aan het begin van dit topic wordt uitgelegd dat het handig is om aan te geven over welke auto een poster praat door dit aan te geven. Dit stamt nog uit de tijd dat er 3 uitvoeringen van de ID.3 waren en 2 van de ID.4Wat betekent 4.1M?
3.1M staat voor ID.3 First Max
3.1P ID.3 First Plus
3.1 ID.3 First 'kaal'
Aangezien er nu veel meer configuraties mogelijk zijn wordt het verzinnen van een code voor iedere configuratie lastiger. Het helpt wel als duidelijk is welke posts over welke auto gaan dus bij deze een herhaling van de oproep om in een post aan te geven welke ID het betreft en in ieder geval de grootte van de accu. Zeker wanneer het constant terugkerende actieradius-onderwerp besproken wordt
Correctie.. elektrosysteem. Durfde foto niet te plaatsen, anders krijg ik de vieze-vingerafdrukken-op-het-scherm-politie vast op mijn dakKrlGl schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:08:
[...]
Stond er ‘elektromotor’ of ‘elektrosysteem’?
In de middag was de melding weer weg, dus dat
Ik heb de oplossing, het probleem is dat na de 3.2 update sommige auto's niet meer uit de slaapstand gingen en er daardoor geen laadverzoek meer was van de auto na een tijdje.darud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:22:
Bij mij is het verholpen door een zekering er uit te halen en na een aantal seconden weer terug te doen.
:strip_exif()/f/image/8KCDiBuEOVwIDDTsVv3u4te3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had hetzelfde probleem op mijn ID.4, maar dan met de knoppen aan de linkerkant van het stuur. Gebeurde ook niet tijdens elke rit. Garage heeft toen de knoppen vervangen, samen met het bedieningspaneel voor de autoruiten in het portier (had schijnbaar met elkaar te maken). Sindsdien geen probleem meer gehad.DonJunior schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:14:
Dan kan het zo maar zijn dat er een module van je hv-accu problemen geeft. Val jij onder de terugroepactie?PB1983 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Correctie.. elektrosysteem. Durfde foto niet te plaatsen, anders krijg ik de vieze-vingerafdrukken-op-het-scherm-politie vast op mijn dak
In de middag was de melding weer weg, dus dat
Bij mij was deze module niet gedetecteerd bij de terugroepactie maar moet nu toch ook vervangen worden. Advies: mocht de melding terugkomen laat dan even de storing uitlezen bij de dealer.
Zie ook; https://gathering.tweaker...message/76163246#76163246
Vraagje:
Waarom is volkswagen gestopt met het leveren van een 174pk motor op een ID5 is dat naar de 204pk gezet?
Met vriendelijke groet.....
Waarom is volkswagen gestopt met het leveren van een 174pk motor op een ID5 is dat naar de 204pk gezet?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Thanks voor de tipKrlGl schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:16:
[...]
Dan kan het zo maar zijn dat er een module van je hv-accu problemen geeft. Val jij onder de terugroepactie?
Bij mij was deze module niet gedetecteerd bij de terugroepactie maar moet nu toch ook vervangen worden. Advies: mocht de melding terugkomen laat dan even de storing uitlezen bij de dealer.
Ja, die HV-accu is namelijk al met een van de updates vervangen. Het viel mij ook op, in het ritje van zondag wel heel weinig verbruik had. Het was wel een kort ritje van 2x 10km, waarbij ik verwachtte dat ik zo'n 22 à 25km aan range zou verbruiken. Echter kwam ik terug met nagenoeg dezelfde range thuis als ik vertrok
Range is een schatting op basis van vorig en huidig verbruik.PB1983 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:14:
[...] Echter kwam ik terug met nagenoeg dezelfde range thuis als ik vertrok
Mogelijk waren je rijgedrag of weersomstandigheden nu of de voorgaande ritten anders. Kan zo maar de volgende keer dubbel zo hard gaan.
Op mijn bestelde ID.4 pro business is de 174pk ook niet meer leverbaar, is nu ook de 204pk geworden.Devke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:32:
Vraagje:
Tja.... 🤨
VW roept al een aantal jaren dat ze het aanbod willen vereenvoudigen, met niet meer zoveel verschillende configuraties. Dat is qua fabricageproces eenvoudiger en dus goedkoper. Dat was in het begin ook de intentie achter de gewone, de Plus en de Max versie van de ID.3 en de gewone en de Max versie van de ID.4. Kennelijk is VW weer enigszins van deze gedachtengang afgestapt want er worden nu toch weer allerlei verschillende pakketten en variaties aangeboden.A.Geerts schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:21:
[...]
@Devke
Op mijn bestelde ID.4 pro business is de 174pk ook niet meer leverbaar, is nu ook de 204pk geworden.
Ik zie het verminderen van het aanbod aan verschillende motoren (of software die motoren aanstuurt...) in de hoek van het vereenvoudigen van het aanbod. Wellicht zit ik er helemaal naast...
Mijn dealer verwacht dat die 204pk er ook uit gaat met introductie MY2025 (zomer 2024). Er is een nieuwe aandrijflijn met een efficiëntere, sterkere motor (284pk). Die komt ook in in de ID.7.
Oke. Had het idee dat de motor misschien niet krachtig genoeg werd ervaren.... of evt troubles met de motor in praktijk. Al heb ik daar niks over gelezen.A.Geerts schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:21:
[...]
Op mijn bestelde ID.4 pro business is de 174pk ook niet meer leverbaar, is nu ook de 204pk geworden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hier een reisverslag met een ID.5 GTX. Versie 3.2
5 personen volle bak naar Rimini, Italië. Heenweg tussenstop in Zwitserland. Terug een stop in Oostenrijk.
Range anxiety: none, al was de Gotthard pas even billen knijpen omhoog maar in de afdaling van 23% naar 84% regenereren. In de afdaling zeker B gebruiken.
Overal voldoende laadpunten. Italië wat minder maar je vindt ze wel als je even goed zoekt. Die Tesla stands zijn erg goed en werken snel. Ionity ook goed, hier en daar een defect maar nergens hoeven te wachten. Laden max 137kW gezien maar mijn vrouw wil graag met 30% batterij zo snel mogelijk laden. Dus dan haal ik die 175kW niet. Dan de auto: comfortabel, snel als het moet, navigatie tevreden over al hadden we op de telefoon Google Maps als backup en verificatie. Ruimte met 3 lange pubers achterin prima. Er kunnen genoeg tassen in, ik vind het een ruime auto. Veel plezier gehad van webradio, prima 4G verbinding viel me op. Ook in de bergen.
Weinig ID.5 GTX versies gezien.
5 personen volle bak naar Rimini, Italië. Heenweg tussenstop in Zwitserland. Terug een stop in Oostenrijk.
Range anxiety: none, al was de Gotthard pas even billen knijpen omhoog maar in de afdaling van 23% naar 84% regenereren. In de afdaling zeker B gebruiken.
Overal voldoende laadpunten. Italië wat minder maar je vindt ze wel als je even goed zoekt. Die Tesla stands zijn erg goed en werken snel. Ionity ook goed, hier en daar een defect maar nergens hoeven te wachten. Laden max 137kW gezien maar mijn vrouw wil graag met 30% batterij zo snel mogelijk laden. Dus dan haal ik die 175kW niet. Dan de auto: comfortabel, snel als het moet, navigatie tevreden over al hadden we op de telefoon Google Maps als backup en verificatie. Ruimte met 3 lange pubers achterin prima. Er kunnen genoeg tassen in, ik vind het een ruime auto. Veel plezier gehad van webradio, prima 4G verbinding viel me op. Ook in de bergen.
Klinkt als een mooie trip! Als het billen knijpen was de weg omhoog, kon je dan niet eerder laden, of heb je laadpunten overgeslagen. Een 58kWh accu zou het dan naar boven toe niet halen?DJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
(…)Range anxiety: none, al was de Gotthard pas even billen knijpen omhoog maar in de afdaling van 23% naar 84% regenereren. In de afdaling zeker B gebruiken. (…)
En heb je een routeplanner gebruikt die laadstops obv van je feitelijke SoC inplant? Ik ben benieuwd of het regeneren in die mate door routeplanners wordt voorspeld.
Leuk om dit soort succes verhalen te lezen. Heb je de auto allang?DJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
Hier ook net terug vanuit Italië (Zwisterland - Bologna - Florence - Venetië- Nürnberg)
ID4 Pro performance MY2020 FW 3.0
3 weken weg geweest en voldoende ruimte in de kofferbak om onze spullen voor 2 volwassenen en 2 kinderen op te bergen. Hoedenplank in het midden leeg kunnen houden voor zicht in spiegel.
Op de heenweg was de blaas steeds sneller vol of sneller honger, dan de accu leeg. Plassen, koffie halen etc was al snel 20-25 minuten en dan zit de auto weer redelijk vol met 140kwh laden.
In Italië zijn er wat minder laders, maar bewust hotels en campings uitgekozen voor laders. Sommige steden in Italië bieden trouwens gratis parkeren aan wanneer je jouw auto aan het laden bent. Bijvoorbeeld in Treviso.
Op de terugweg afgelopen zondag via Oostenrijk waren er wat minder snelladers te vinden. Abrp stuurde mij soms ook naar een lader ergens op een industrieterrein met verder niks. Abrp gewoon uitgezet na deze stop in Oostenrijk en doYrgereden op Google Maps. Bij 15-20% ongeveer gewoon de eerstvolgende tank gepakt en aan de lader gehangen.
Stops uitgekozen op basis van voorzieningen McDonalds, Starbucks achtig voor koffie iets etc of gewoon een toilet.
Voor mijn gevoel zit er overigens niet zo gek veel verschil in het verbruik van 130kmh rijden en 110 kmh rijden. Op de snelweg in Duitsland ook stukken 150 gereden en dan zie je het percentage wel echt weg tikken. Overigens ook nog in 2 hotels geslapen (liberty hotel Bellinzona en niu lion in Nürnberg) waar we gratis konden laden. Nou was voor ons 4e incl ontbijt en parkeren 170 euro, voor 2 kamers, èn dus ook gratis laden. Van 10 naar 100% geladen, dus uiteindelijk voor de 2 hotelkamers en het ontbijt +-115 euro betaald
ID4 Pro performance MY2020 FW 3.0
3 weken weg geweest en voldoende ruimte in de kofferbak om onze spullen voor 2 volwassenen en 2 kinderen op te bergen. Hoedenplank in het midden leeg kunnen houden voor zicht in spiegel.
Op de heenweg was de blaas steeds sneller vol of sneller honger, dan de accu leeg. Plassen, koffie halen etc was al snel 20-25 minuten en dan zit de auto weer redelijk vol met 140kwh laden.
In Italië zijn er wat minder laders, maar bewust hotels en campings uitgekozen voor laders. Sommige steden in Italië bieden trouwens gratis parkeren aan wanneer je jouw auto aan het laden bent. Bijvoorbeeld in Treviso.
Op de terugweg afgelopen zondag via Oostenrijk waren er wat minder snelladers te vinden. Abrp stuurde mij soms ook naar een lader ergens op een industrieterrein met verder niks. Abrp gewoon uitgezet na deze stop in Oostenrijk en doYrgereden op Google Maps. Bij 15-20% ongeveer gewoon de eerstvolgende tank gepakt en aan de lader gehangen.
Stops uitgekozen op basis van voorzieningen McDonalds, Starbucks achtig voor koffie iets etc of gewoon een toilet.
Voor mijn gevoel zit er overigens niet zo gek veel verschil in het verbruik van 130kmh rijden en 110 kmh rijden. Op de snelweg in Duitsland ook stukken 150 gereden en dan zie je het percentage wel echt weg tikken. Overigens ook nog in 2 hotels geslapen (liberty hotel Bellinzona en niu lion in Nürnberg) waar we gratis konden laden. Nou was voor ons 4e incl ontbijt en parkeren 170 euro, voor 2 kamers, èn dus ook gratis laden. Van 10 naar 100% geladen, dus uiteindelijk voor de 2 hotelkamers en het ontbijt +-115 euro betaald
DJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
Mijn wagen toonde onlangs --- als kilometerstand. Dat was even
, is inmiddels vanzelf goed gekomen.
Sinds vanmiddag is mijn wagen offline. Geen verbindingsstatus.
Een netwerkissue of is het puur de mijne?
Sinds vanmiddag is mijn wagen offline. Geen verbindingsstatus.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 15-08-2023 23:49 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Hier ook off-line. Ze zijn kennelijk weer aan het k*tten met de servers bij VW
In het weekend is mijn ID4(3.5 afgeleverd) afgesleept met een kapotte band. Ik rij nu met een basic VW Taigo als vervanging, best pijnlijk om mee te maken dat Android Auto meteen opstart als ik mijn sleutel in het contact steek. 😅
We hebben de auto ongeveer een jaar nu (lease) maar dit is de eerste zomervakantie ermee. Destijds ook gekeken naar de Kia ev6. Die heb ik regelmatig naast ons aan de laadpaal zien staan.Devke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Leuk om dit soort succes verhalen te lezen. Heb je de auto allang?
Geen spijt van behalve die superieure laadsnelheden van de ev6. Net als de Taycan waar we naast stonden. Ik hoop 🤞 dat VW na versie 3.2 nog een versie gaat pushen die een wat hogere of tenminste een vlakkere laad curve geeft.
Afgelopen maandag heeft mijn ID.3 software versie 3.2 gekregen. Maar nu heb ik het probleem dat de Volkswagen App op mijn (Andrioid) telefoon niet meer werkt.
Ik krijg de melding: "U heeft op dit moment geen contract voor mobiele online diensten". En onderin "Beperkte diensten".
Als ik dan op de onderste melding klik dan krijg ik de tekst: "Mobiele online diensten met beperkte beschikbaarheid op dit moment. U bent momenteel niet in de auto aangemeld. Om de privacy van de huidige gebruiker van de auto te beschermen, zijn de volgende diensten niet beschikbaar voor u: Vetrektijden, Klimatisering, Laden, Wagenstatus, Wagentoestand, Parkeerpositie en Online reisdoel importeren. Een technische storing bij uw aanmelding zou ook de reden voor de beperkte beschikbaarheid van de diensten kunnen zijn. Meld u opnieuw aan in de auto om alle diensten weer te kunnen gebruiken."
Maar als ik me dan in de auto probeer aan te melden, bij gebruikers, dan krijg ik iedere keer de melding: Sorry er is iets mis gegaan. Momenteel staat er alleen een Gast gebruiker in de auto en geen Hoofdgebruiker. Dus ik gok dat dit de reden is.
Ik heb ook geprobeerd om een VW account aan te maken voor mijn vrouw, en daarmee in te loggen in de auto, maar dan krijg ik ook de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.
Ik heb ook nog een reset naar Fabrieksinstellingen geprobeerd in de auto, maar dat heeft ook niet geholpen. Krijg nog steeds de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.
Na de reset naar fabrieksinstellingen verschijnt er wel een Update, waar ik nog net kan lezen: Aanmelden met We Connect.
Dus mogelijk lost deze update het probleem op. Alleen ik kan de update niet installeren, er blijft in het midden van het scherm maar een rondje draaien, en ik kan niet op update klikken (rechts onder)
Heeft iemand dit probleem ook. Of weet hoe dit op te lossen is?
Ik krijg de melding: "U heeft op dit moment geen contract voor mobiele online diensten". En onderin "Beperkte diensten".
Als ik dan op de onderste melding klik dan krijg ik de tekst: "Mobiele online diensten met beperkte beschikbaarheid op dit moment. U bent momenteel niet in de auto aangemeld. Om de privacy van de huidige gebruiker van de auto te beschermen, zijn de volgende diensten niet beschikbaar voor u: Vetrektijden, Klimatisering, Laden, Wagenstatus, Wagentoestand, Parkeerpositie en Online reisdoel importeren. Een technische storing bij uw aanmelding zou ook de reden voor de beperkte beschikbaarheid van de diensten kunnen zijn. Meld u opnieuw aan in de auto om alle diensten weer te kunnen gebruiken."
Maar als ik me dan in de auto probeer aan te melden, bij gebruikers, dan krijg ik iedere keer de melding: Sorry er is iets mis gegaan. Momenteel staat er alleen een Gast gebruiker in de auto en geen Hoofdgebruiker. Dus ik gok dat dit de reden is.
Ik heb ook geprobeerd om een VW account aan te maken voor mijn vrouw, en daarmee in te loggen in de auto, maar dan krijg ik ook de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.
Ik heb ook nog een reset naar Fabrieksinstellingen geprobeerd in de auto, maar dat heeft ook niet geholpen. Krijg nog steeds de melding: Sorry, er is iets mis gegaan.
Na de reset naar fabrieksinstellingen verschijnt er wel een Update, waar ik nog net kan lezen: Aanmelden met We Connect.
Dus mogelijk lost deze update het probleem op. Alleen ik kan de update niet installeren, er blijft in het midden van het scherm maar een rondje draaien, en ik kan niet op update klikken (rechts onder)
Vlak voor de pas een laad station overgeslagen. Op de pas vind je alleen 1 22kW lader en dan moet je hopen dat die werkt. Vol de bergen in dus is mijn tip. Ik was wel verbaasd over het goed werkende regenereren. De routeplanner gewoon van VW gebruikt. Die vind ik met versie 3.2 betrouwbaar.SiNaga schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:12:
[...]
Klinkt als een mooie trip! Als het billen knijpen was de weg omhoog, kon je dan niet eerder laden, of heb je laadpunten overgeslagen. Een 58kWh accu zou het dan naar boven toe niet halen?
En heb je een routeplanner gebruikt die laadstops obv van je feitelijke SoC inplant? Ik ben benieuwd of het regeneren in die mate door routeplanners wordt voorspeld.
Nadat maandag de melding "elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken aub" voor de tweede keer kwam vanmorgen langs de dealer geweest om deze uit te lezen.KrlGl schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:16:
[...]
Dan kan het zo maar zijn dat er een module van je hv-accu problemen geeft. Val jij onder de terugroepactie?
De eerste keer begin July hebben ze de melding gereset conform de instructies van Volkswagen maar nu blijkt toch dat er een accu module defect is en vervangen moet worden. Dit ondanks de terugroep actie op de HV accu die tijdens de upgrade naar 3.2 is uitgevoerd en waarbij geen mankementen werden geconstateerd,
Op 18 september mag de auto twee dagen naar de dealer. Ben benieuwd wat het met het bereik zal doen.
Betreft een ID3 first edition Plus met ondertussen 109 dkm.
Chris
Beetje off-topic,..... Ik selecteer hotels op een snellader in de buurt, Je kan er gewoon niet op gokken dat een hotellader beschikbaar is. Vaak maar 2 of 3 AC laders...... Dit jaar had ik wel geluk in Lyon. Na aankomst de auto in de garage vh hotel gezet. Bleek het hotel 3 gratis laders te hebben, die nergens aangegeven waren (niet op Booking en niet op de hotelsite). Toen wel gelijk ingeprikt voor een <10-100% lading.AndereKoekoek schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:49:
.... Overigens ook nog in 2 hotels geslapen (liberty hotel Bellinzona en niu lion in Nürnberg) waar we gratis konden laden. Nou was voor ons 4e incl ontbijt en parkeren 170 euro, voor 2 kamers, èn dus ook gratis laden. Van 10 naar 100% geladen, dus uiteindelijk voor de 2 hotelkamers en het ontbijt +-115 euro betaald
Heb je de WeConnect en de WeConnect Plus app(s) op de auto (via de store/shop van de auto) al weer geïnstalleerd?robjanssen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:46:
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Bij welke dealer kan dit zo snel? Ik ben pas in januari aan de beurt…W116-1964 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:41:
[...]
Nadat maandag de melding "elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken aub" voor de tweede keer kwam vanmorgen langs de dealer geweest om deze uit te lezen.
De eerste keer begin July hebben ze de melding gereset conform de instructies van Volkswagen maar nu blijkt toch dat er een accu module defect is en vervangen moet worden. Dit ondanks de terugroep actie op de HV accu die tijdens de upgrade naar 3.2 is uitgevoerd en waarbij geen mankementen werden geconstateerd,
Op 18 september mag de auto twee dagen naar de dealer. Ben benieuwd wat het met het bereik zal doen.
Betreft een ID3 first edition Plus met ondertussen 109 dkm.
Chris
Verwijderd
Ik heb met mijn ID.3 58kwh twee jaar geleden de Gotthard pas beklommen! Het was wel een ontzettend drama want het was mijn eerste keer over de pas en daarbij ook eerste keer met een EV op vakantie. De actieradius bleef uiteraard maar afnemen en het werd steeds benauwder of we het gingen halen. Halverwege hebben we gezocht naar een snellader maar die was er niet, behalve bij een ontzettend luxe hotel waar Porsches en Ferrari’s voor de deur stonden en we niet mochten laden.SiNaga schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:12:
[...]
Klinkt als een mooie trip! Als het billen knijpen was de weg omhoog, kon je dan niet eerder laden, of heb je laadpunten overgeslagen. Een 58kWh accu zou het dan naar boven toe niet halen?
Toen zijn we voor de zekerheid maar omgedraaid terug gegaan naar een Ionity snellader een paar kilometer voor de pas. Ik hoef je niet uit te leggen hoe de sfeer toen in de auto was
Het ergste was dat achteraf bleek dat het punt waarop we besloten om te draaien bijna het punt was waar we naar beneden bergafwaarts gingen en 100km zouden bij genereren. Wel heel veel van geleerd uiteindelijk, ik heb nu ook op mijn homescreen een altitude meter staan zodat ik kan zien hoe hoog/laag we zitten.
Deze zomer overigens met dezelfde auto naar Zuid-Frankrijk gereden en terug, was prima te doen!
Bedoel je op je telefoon? Want ik zou niet weten hoe je dat op een IDx scherm kunt presenteren...Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
ik heb nu ook op mijn homescreen een attitude meter staan zodat ik kan zien hoe hoog/laag we zitten.
PS attitude is niet hetzelfde als altitude
[ Voor 6% gewijzigd door B@rt_d@_M@n op 16-08-2023 12:14 ]
Dat lijkt me haast onmogelijk om in een afdaling van 23% naar 84% te gaan. Dan zou je dus 47kwh bij geladen hebben.DJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
Verwijderd
Whoops autocorrect, heb het aangepast!B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Bedoel je op je telefoon? Want ik zou niet weten hoe je dat op een IDx scherm kunt presenteren...
PS attitude is niet hetzelfde als altitude
Maar nee echt de altitude meter op het ID scherm. Ik zal het proberen uit te leggen: wanneer je op je homescreen bent en je vinger ingedrukt houdt zoals ook bijv. op je iPhone, dan kun je het scherm aanpassen. Dan heb je bepaalde lay-outs die je kunt kiezen. In de lay-outs waar een middelgroot vierkant zit kun je ‘navigatie’ in toevoegen. Dan krijg je in eerste instantie een kompas te zien, maar dat scherm kun je ook sliden naar een hoogtemeter.
Als dit niet duidelijk genoeg is kan ik wel een foto maken dadelijk. Het is voor reizen in het buitenland echt heel handig namelijk.
Hoogte is ook te zien in de standaard vw navigatie. Je ziet continu op welke hoogte je zit, maar eigenlijk is het interessanter hoe ver je nog moet met welke stijging. Dat zie je ook niet op de navigatie.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
..... ik heb nu ook op mijn homescreen een altitude meter staan zodat ik kan zien hoe hoog/laag we zitten.
Ik ben bij Ames geweest, vestiging SliedrechtKrlGl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Bij welke dealer kan dit zo snel? Ik ben pas in januari aan de beurt…
Nog niet volgens mij. Ik zal dit vanavond eens proberen. Bedankt.Maestro.mosjuh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Heb je de WeConnect en de WeConnect Plus app(s) op de auto (via de store/shop van de auto) al weer geïnstalleerd?
Ik ben bij Van Udenhout in Eindhoven geweest.KrlGl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:42:
[...]
Bij welke dealer kan dit zo snel? Ik ben pas in januari aan de beurt…
Hahaha herkenbaar hoor. Mijn eerste lange reis met de EV was ook Italië en door de lange tunnel. Toch ook wel spannende momenten gehad.. Inderdaad ook veel van geleerd en nu rij ik amper nog met laadstress. Alleen in onbekende vakantie streken soms maar ook dat gaat eigenlijk altijd wel goed.. zelfs met dakkoffer.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
Ik heb met mijn ID.3 58kwh twee jaar geleden de Gotthard pas beklommen! Het was wel een ontzettend drama want het was mijn eerste keer over de pas en daarbij ook eerste keer met een EV op vakantie. De actieradius bleef uiteraard maar afnemen en het werd steeds benauwder of we het gingen halen. Halverwege hebben we gezocht naar een snellader maar die was er niet, behalve bij een ontzettend luxe hotel waar Porsches en Ferrari’s voor de deur stonden en we niet mochten laden.
Toen zijn we voor de zekerheid maar omgedraaid terug gegaan naar een Ionity snellader een paar kilometer voor de pas. Ik hoef je niet uit te leggen hoe de sfeer toen in de auto was![]()
Het ergste was dat achteraf bleek dat het punt waarop we besloten om te draaien bijna het punt was waar we naar beneden bergafwaarts gingen en 100km zouden bij genereren. Wel heel veel van geleerd uiteindelijk, ik heb nu ook op mijn homescreen een altitude meter staan zodat ik kan zien hoe hoog/laag we zitten.
Deze zomer overigens met dezelfde auto naar Zuid-Frankrijk gereden en terug, was prima te doen!
*sowieso
Vandaag de melding gekregen dat levering is opgeschoven naar Februari 24...Chest3r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:18:
[...]
Ondertussen de bevestiging dat hij nog steeds voor Nov 23 staat.
Geen specifieke opties, Business Premium met comfort pack & trekhaak...
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde kilometers. Excuses voor de verwarring.Twardt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Dat lijkt me haast onmogelijk om in een afdaling van 23% naar 84% te gaan. Dan zou je dus 47kwh bij geladen hebben.
Voor de Gotthard had ik nog 30% in de accu zitten, maar een stukje voor de Gotthard heb je een prima stop in Schattdorf. Aan beide kanten van de snelweg staan daar meerdere, volgens mij een stuk of 6, 300+kwh laders.DonJunior schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:00:
[...]
Hahaha herkenbaar hoor. Mijn eerste lange reis met de EV was ook Italië en door de lange tunnel. Toch ook wel spannende momenten gehad.. Inderdaad ook veel van geleerd en nu rij ik amper nog met laadstress. Alleen in onbekende vakantie streken soms maar ook dat gaat eigenlijk altijd wel goed.. zelfs met dakkoffer.
Daar even iets gaan drinken, plasje doen en met 80% aansluiten richting de Gotthard tunnel. Was ook nog een hangbrug over een riviertje enz waar je overheen kon lopen.
https://nl.chargemap.com/...ahnraststatte-uri-a2.html
Wanneer besteld? Mijn Pro Business met assistent plus, design plus, multimedia plus, comfort plus, interieur style plus, 20 inch darmen velgen en trekhaak staat volgens Honeymoon nog steeds op productie week 35, dus fingers crossed. Die van mij in begin April besteld, dus ongeveer 6-7 maanden levertijd.Chest3r schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:08:
[...]
Vandaag de melding gekregen dat levering is opgeschoven naar Februari 24...
I know.. was daar inderdaad ook gestopt.. maar word altijd wel een klein beetje benauwd in die tunnel.. lijkt geen einde aan te komen.. en als het dan ook nog eens langzamer gaat rijden ..AndereKoekoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Voor de Gotthard had ik nog 30% in de accu zitten, maar een stukje voor de Gotthard heb je een prima stop in Schattdorf. Aan beide kanten van de snelweg staan daar meerdere, volgens mij een stuk of 6, 300+kwh laders.
Daar even iets gaan drinken, plasje doen en met 80% aansluiten richting de Gotthard tunnel. Was ook nog een hangbrug over een riviertje enz waar je overheen kon lopen.
https://nl.chargemap.com/...ahnraststatte-uri-a2.html
*sowieso
28 juni besteld. Hier een Pro Business Premium met comfort plus / trekhaak...ElCasa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Wanneer besteld? Mijn Pro Business met assistent plus, design plus, multimedia plus, comfort plus, interieur style plus, 20 inch darmen velgen en trekhaak staat volgens Honeymoon nog steeds op productie week 35, dus fingers crossed. Die van mij in begin April besteld, dus ongeveer 6-7 maanden levertijd.
Avond all,
Het verbruik van een id4 heb ik mooi kunnen testen op een mooie dag. 13.9kwh/100km.
Zou ik prima mee kunnen leven. Het blijft toch kietelen. Zijn we eraan toe of nog niet. Actieradius is voor ons wel belangrijk daar we niet aan huis kunnen opladen en niet iedere paar dagen aan de oplader willen staan verderop. Zomer geeft mooie resultaat op basis van eigen ervaring. Winter is 1 zwart gat haha.
Wat is jullie ervaring in de winter met jullie id4 / id 5? De 5 geeft ons de meeste kriebels maar ik zie op basis van wltp bijna geen veschil tussen 4 en 5...... wat is jullie winter ervaring?
Het verbruik van een id4 heb ik mooi kunnen testen op een mooie dag. 13.9kwh/100km.
Zou ik prima mee kunnen leven. Het blijft toch kietelen. Zijn we eraan toe of nog niet. Actieradius is voor ons wel belangrijk daar we niet aan huis kunnen opladen en niet iedere paar dagen aan de oplader willen staan verderop. Zomer geeft mooie resultaat op basis van eigen ervaring. Winter is 1 zwart gat haha.
Wat is jullie ervaring in de winter met jullie id4 / id 5? De 5 geeft ons de meeste kriebels maar ik zie op basis van wltp bijna geen veschil tussen 4 en 5...... wat is jullie winter ervaring?
13,9 kWh/100km is zelfs in de zomer al aardig optimistisch, dat haal je alleen met ideale omstandigheden en dan moet je ook nog eens vooral op binnenwegen rijden. Op de snelweg met 105 km/h op de cruise control zit ik rustig rijdend eerder rond de 16 kWh/100km. Ga je 130 rijden dan zit je nog een heel stuk hoger. In de winter ga je met 100% lading zelfs bij rustig rijden gemiddeld niet verder komen dan rond de 350 km aan range.Devke schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
Avond all,
Heel eerlijk, elektrisch rijden is super en de ID.4 / ID.5 rijdt fantastisch maar als je niet thuis kunt laden zou ik er niet aan beginnen. Dan blijf je gewoon te vaak gedoe hebben met een auto die je aan de publieke paal moet zetten en ook weer op tijd moet weghalen. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben, dan maar gewoon eens in de zoveel weken dinosap tanken.
Wij rijden ook meer op de binnenwegen. Die 13.9 is een stukje snelweg en ook het nodige binnenweg. 90% van ons auto verbruik is denk ik ook binnenweg. Ik lees dat je tot 100% dan oplaadt. Ik denk dat wij dat ook dan zouden doen maar of de accu dat steeds prettig gaat vinden?ik222 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
13,9 kWh/100km is zelfs in de zomer al aardig optimistisch, dat haal je alleen met ideale omstandigheden en dan moet je ook nog eens vooral op binnenwegen rijden. Op de snelweg met 105 km/h op de cruise control zit ik rustig rijdend eerder rond de 16 kWh/100km. Ga je 130 rijden dan zit je nog een heel stuk hoger. In de winter ga je met 100% lading zelfs bij rustig rijden gemiddeld niet verder komen dan rond de 350 km aan range.
Heel eerlijk, elektrisch rijden is super en de ID.4 / ID.5 rijdt fantastisch maar als je niet thuis kunt laden zou ik er niet aan beginnen. Dan blijf je gewoon te vaak gedoe hebben met een auto die je aan de publieke paal moet zetten en ook weer op tijd moet weghalen. Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben, dan maar gewoon eens in de zoveel weken dinosap tanken.
Ik denk dat wij met 350 km een weekje vooruit kunnen max.
Tja, dat ligt aan de persoon. Ik heb ruim een jaar alleen publiek geladen in de buurt en dat ging prima. Als we nooit een eigen paal hadden kunnen hebben had ik het alsnog gedaan.ik222 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
13,9 kWh/100km is zelfs in de zomer al aardig optimistisch, dat haal je alleen met ideale omstandigheden en dan moet je ook nog eens vooral op binnenwegen rijden. Op de snelweg met 105 km/h op de cruise control zit ik rustig rijdend eerder rond de 16 kWh/100km. Ga je 130 rijden dan zit je nog een heel stuk hoger. In de winter ga je met 100% lading zelfs bij rustig rijden gemiddeld niet verder komen dan rond de 350 km aan range.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Waar dan? Ik heb dat nog niet kunnen vinden, of ik kijk er al meer dan een jaar overheenkisik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
Hoogte is ook te zien in de standaard vw navigatie. Je ziet continu op welke hoogte je zit.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Wij wonen in Duitsland en ik vind de navigatie over het algemeen prima werken, maar vorige week waren we bij mijn ouders op bezoek en hebben we wat uitstapjes gemaakt; dat werkte toch minder. Het automatische afremmen voor bochten gebeurt soms op rare plekken waar het niet nodig is en soms niet, waar je het wel zou verwachten; daarnaast ik miste echt het overzichtje met de komende drie akties die ik in de Golf 7.5 wel had want aangeven dat je de komende 600m rechtdoor moet is minder behulpzaam dan aangeven dat je over 600m linksaf moet slaan, zeker als het beeld helemaal ingezoomd is en je het straatverloop niet kan zien, en het bovendien vrij druk is op de weg.
Ik zal kijken of ik de losse tegel kan vinden, maar normaal gesproken heb ik de navigatie op volledig beeld.
Waar dan? Ik mis het namelijk wel een beetje (in de Discover Media van de Golf 7.5 stond het altijd rechtsonderin), ik rijd veel in Duitsland en af en toe zien hoe hoog je zit is een aardigekisik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
Hoogte is ook te zien in de standaard vw navigatie. Je ziet continu op welke hoogte je zit, maar eigenlijk is het interessanter hoe ver je nog moet met welke stijging. Dat zie je ook niet op de navigatie.
Ik zal kijken of ik de losse tegel kan vinden, maar normaal gesproken heb ik de navigatie op volledig beeld.
[ Voor 34% gewijzigd door Tarin op 16-08-2023 22:15 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik laad vrijwel nooit tot 100%, meestal tot 80 of 90% maar ik kan dan ook zowel thuis op de oprit als op het werk laden. En dan is elektrisch rijden ideaal, als je aankomt even de stekker erin en je hoeft nooit meer te tanken.Devke schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:55:
[...]
Wij rijden ook meer op de binnenwegen. Die 13.9 is een stukje snelweg en ook het nodige binnenweg. 90% van ons auto verbruik is denk ik ook binnenweg. Ik lees dat je tot 100% dan oplaadt. Ik denk dat wij dat ook dan zouden doen maar of de accu dat steeds prettig gaat vinden?
Ik denk dat wij met 350 km een weekje vooruit kunnen max.
Zonder laadpaal thuis was ik nooit aan elektrisch rijden begonnen. Natuurlijk ligt het misschien ook aan hoeveel laadpalen er in de buurt zijn maar hoe dan ook is het gedoe om de auto steeds weer te moeten weghalen als hij vol is.
In de wijk staan hier een stuk of 4 oplaadpalen publiekelijk. Snelladers van Tesla een km of 2 afstand denk ik. Publiekelijk is dacht ik 11Kwik222 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:24:
[...]
Ik laad vrijwel nooit tot 100%, meestal tot 80 of 90% maar ik kan dan ook zowel thuis op de oprit als op het werk laden. En dan is elektrisch rijden ideaal, als je aankomt even de stekker erin en je hoeft nooit meer te tanken.
Zonder laadpaal thuis was ik nooit aan elektrisch rijden begonnen. Natuurlijk ligt het misschien ook aan hoeveel laadpalen er in de buurt zijn maar hoe dan ook is het gedoe om de auto steeds weer te moeten weghalen als hij vol is.
Mijn vrouw gebruikt hem het meest voor woonwerk. Rond de 30 km per dag. Helaas kan ze op het werk niet laden. Had ze al naar gekeken.
Dat ligt echt aan je situatie. Mijn id4 laad ik tot 80% en kan dan 350+km rijden.ik222 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
In mijn stad heeft de gemeente flink ingezet op laadpalen en heb ik binnen 200 meter vanaf mijn huis 10 laadpalen. Waar de dichtsbijzijnde 2 laadpalen 50 meter lopen zijn. Daarnaast hebben we op het werk ook meerdere laadpalen.
In de 1,5 jaar tijd heb ik 1x een laadpal thuis gemist. Toen kwam ik met 1% aan thuis vanuit de F1 in Spa (retour op 1 accu). De dichtsbijzijnde twee laadpalen waren bezet en moest ik een stukje verder rijden, maar wist niet of ik het zou halen.
De 13,9 die je opgeeft zou ik, zelfs met een ID3, heel graag willen zien.Devke schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 03:51:
[...]
In de wijk staan hier een stuk of 4 oplaadpalen publiekelijk. Snelladers van Tesla een km of 2 afstand denk ik. Publiekelijk is dacht ik 11Kw
Mijn vrouw gebruikt hem het meest voor woonwerk. Rond de 30 km per dag. Helaas kan ze op het werk niet laden. Had ze al naar gekeken.
Overigens als je vrouw hem voornamelijk voor woon-werk verbruikt ga ik er vanuit, maar dat is een aanname, dat de ID.x een 2e auto gaat zijn? In dat geval zou ik absoluut electrisch gaan rijden.
Zoveel relaxter, zelfs met laden in de wijk is dat prima te doen. 60km per dag forensen betekent grofweg 1x per week aan de lader.
*sowieso
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.