Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 293 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTTFF
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 21:11
AkroBatik schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Vreemd. 1 fase zou max 3.6 KW moeten zijn. Haal je bij andere laadstations wel de 11KW?
Ik laad eigenlijk alleen maar thuis en bij snelladers onderweg. Dus ik gebruik geen andere AC laders. Misschien eens proberen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Vreemd. 1 fase zou max 3.6 KW moeten zijn. Haal je bij andere laadstations wel de 11KW?
1 fase is max 7kWh met loadbalancing.. Dan wisselt het daadwerkelijke laden dus wel. Ga je elektrisch koken bv dan zakt het laden tijdelijk wat terug..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

Tarin

Just plain weird.

Ik heb een tijdje in Eco-modus gereden maar ben weer teruggewisseld naar Comfort, omdat de aac in eco-modus vergeet dat TA actief was, in Comfort blijft TA wel aan.
DeeCeeGee schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:57:
Hoi allemaal. Ik volg al enkele maanden dit forum en heb er al veel van opgestoken. Bedankt voor het delen van al jullie ervaringen en advies ! Sinds een week heb ik m´n ID4 in gebruik (77kWh) en het bevalt me al heel goed. Er zijn nog een paar zaken die ik tegenkwam die ik nog niet goed werkend heb gekregen en voorlopig geen oplossing in dit topic heb gevonden. Heeft iemand suggesties ?

1) op m´n vorige VW konden we per sleutel de instelling van de wagen personaliseren zodat mijn vrouw en ik andere stoel, spiegel, rijhulp, radio etc instelling konden bewaren. Dat lukt niet bij de ID4 maar dealer zei dat dit wel zou lukken via de gebruikersprofielen. Voorlopig lijkt dit ook niet te lukken, ik heb het geprobeerd met de stoelinstellingen maar er gebeurt niks als ik van profiel wissel ... Ik heb al verschillende posts gezien waarin men de profielen als "waardeloos" omschreef dus ik vrees dat dit nog niet gaat lukken ?
2) de "Ondersteunde rijstrookwissel" via travel assist heb ik nog niet werkend gezien. Heb wel alle benodigde hulpsystemen voor zover ik kan zien. Volgens handleiding moet je dit activeren in submenu van travel assist om dan via de "set" van de ACC/travel assist de functie te activeren en zou het boven de 90 km/u werken. Echter, ik zie niet de beloofde pijltjes die op het display bij de zijlijnen moeten verschijnen (wit voor ok en grijs voor niet ok/niet ondersteund). Aantikken van richtingaanwijzer zet verder ook niets in gang.

Alvast bedankt voor de reacties.
1) Dat Profielen aan de sleutel koppelen zou werken beweerde de dealer ook toen ik aangaf dat bepaalde dingen niet lekker werkten (alleen de stoelen, spiegel en kleurinstellingen lijken in het profiel opgeslagen te zijn, niet de navigatiefavorieten, rijprofiel/aac-instellingen, media-instellingen), maar volgens mij is het gewoon erg beperkt.
Nu is onze grootste ergernis qua profielen dat de app waardeloos is als een niet-hoofdgebruiker aangemeld is, de boel aan sleutels koppelen doen we niet want we hebben vaan allebei onze sleutel mee als we samen op weg gaan en de helft van de tijd is degene die de auto van het slot haalt niet degene die rijdt.
We gebruiken dus wel profielen vanwege de stoelinstellingen en het licht, maar als geladen moet worden, wisselt mijn vrouw altijd naar mijn profiel (en stopt de stoelverstelling via een druk op de knop op het scherm, waarna die tusseninstelling mijn nieuwe stoelinstelling wordt bij terugwisselen - gelukkig hoeft zij vrijwel nooit te laden).
2) Die optie heb ik vziw niet, is die van de (parkeeer)sensoren aan de zijkant afhankelijk? Die bestonden namelijk nog niet in de configurator toen ik in november 2021 bestelde, ondanks Asststenz Plus.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 21:08
Morgen mag mijn ID4 (2021 Pro Max) voor een nieuwe voorruit en het insmeren van het panorama dak naar de dealer. (Sterretje die 2 jaar terug is geïnjecteerd is toch gaan uitbreiden een maandje terug)

Weten jullie of er verschillende tinten ruiten zijn en waar ik terug kan vinden welke ik nu heb? Enige wat ik weet is dat het een verwarmde ruit is (die volgensmij standaard is). Op de site van VW zie ik geen opties daarvoor, maar hoe dat in 2021 was…

Idem voor de sensoren in de module op de ruit, begreep dat deze vast zit en daar dan ook een nieuwe voor in de plaats komt. Dacht namelijk dat daar voor het Headsup en AR een aparte uitvoering voor is.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hebben jullie met dit weer ook dat water van de achterklep de achterbak in loost. Een stroom water van de achterklep gaat via de sluitknop zo mijn achterbak in, heel consequent.

Is hier wat aan te doen?

Betreft een ID4.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 04:18
Wilde schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 23:32:
1 fase is max 7kWh met loadbalancing.. Dan wisselt het daadwerkelijke laden dus wel. Ga je elektrisch koken bv dan zakt het laden tijdelijk wat terug..
Dat gaat alleen op als je groepenkast een 32A zekering heeft voor je laadpaal. Meestal is het 25A, maar 16A zou ook volstaan want je VW kan bij AC laden niet meer aan per fase. 3*16*230 is het maximale vermogen waarmee je ID.X kan laden op AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 22:20
ikweethetbeter schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Dat gaat alleen op als je groepenkast een 32A zekering heeft voor je laadpaal. Meestal is het 25A, maar 16A zou ook volstaan want je VW kan bij AC laden niet meer aan per fase. 3*16*230 is het maximale vermogen waarmee je ID.X kan laden op AC.
Het ligt er ook aan welke zekering in de laadpaal zelf zitten. In onze Wallbox is een 32A gezet en onze groepenkast is afgezekerd met 40A. Ik haal
Maximaal 7,4 kwh ook middels loadbalancing. Dat is het maximum met fase 1 en wat mijn e-Golf kon. Met 3 fase zou je maximaal 11 kwh kunnen halen geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhmN110OnbBn-iQIQl2cZxYI4Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlcttSwExhcNATMubTy7azeL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door simonanton op 06-08-2023 12:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-09 09:30
De afgelopen weken zijn wij met de ID4 naar Griekenland op vakantie geweest, het was onze eerste lange afstand (echt lang 1500 naar Ancona om de boot te pakken naar Igoemenitsa en nog 560 in Griekenland zelf) met de ID4, en het is en blijft een heerlijke auto.

Wel een klein probleempje ontdekt met beide voorstoelen waarvan de rugleuning langzaam naar achteren gaan, de draaiknop bij beide stoelen lijkt wat speling in te zitten, dus volgende week maar eens de dealer bellen.

Voor de geïnteresseerde heb ik een laad verslag voor Griekenland geschreven hier:
https://gathering.tweaker...message/76142102#76142102

In Griekenland zelf hebben we 1 ID3 gezien, er wordt wel door VW dealers reclame gemaakt, maar het loopt niet storm daar (überhaupt het elektrisch rijden).

Het leukste bleef de weg terug naar huis dat er 3 ID4 broertjes in Oostenrijk naast elkaar staan te laden (de blauwe is van mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxGXHVp_Vn6aZAKnIfkWv7HnIzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK66C5hs5dRjXMxej3d3ZSSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:04
Voor het eerst sinds tijden weer eens een storingsmelding:
code:
1
elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken aub

Weet iemand wat dit is en of je hier straffeloos mee kunt doorrijden? Het is een gele waarschuwing, dus ik denk het wel.
Wel opmerkelijk dat ik dit krijg vlak na de 3.2 upgrade en de reparatie hv-accu… verband?

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

ikweethetbeter schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

11 kW op 3 fasen is de max ja, maar niet 16A. Ik laad prima op >16A op 1 fase met m'n PV-overschot (Zappi). Afgezekerd op 25A aangezien ik ook ongeveer zoveel overschot kan hebben met m'n installatie.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
[...]

Bij 16 ampère. Maar bij 25 ampère is dat 5.75 kW. Dus dan klopt die 5 wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
KrlGl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:38:
code:
1

Weet iemand wat dit is en of je hier straffeloos mee kunt doorrijden? Het is een gele waarschuwing, dus ik denk het wel.
Wel opmerkelijk dat ik dit krijg vlak na de 3.2 upgrade en de reparatie hv-accu… verband?
Die melding kan meerdere oorzaken hebben, enerzijds schijnt de 3.2 software scherper te zijn op afwijkingen van bepaalde accucellen. Dat is de reden dat veel mensen hem na de 3.2 update krijgen, alleen bij jou is de HV terugroepactie al gedaan dus dan zou je zeggen dat ze het dan daarbij ook gezien moeten hebben. Anderzijds kun je zoiets ook krijgen bij een klein issue met het koelsysteem van het accu pakket bijvoorbeeld (lucht in het systeem?).

Hoe dan ook het is een gele melding en de auto rijdt nog dus ja je kunt er mee rijden (anders was hij wel helemaal gestopt). Maar ik zou wel z.s.m. naar de dealer gaan, met zo’n melding wil je niet te lang blijven doorrijden of echt lange reizen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 13:43
Simply1337 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:38:
KM-stand info-doorvoer is al een weekje en een beetje kapot..
Bij mij ook sinds i.i.g. 27-07 stuk, heb je toevallig een idee hoe lang het nog kan gaan duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
murdoch1980 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:53:

In Griekenland zelf hebben we 1 ID3 gezien, er wordt wel door VW dealers reclame gemaakt, maar het loopt niet storm daar (überhaupt het elektrisch rijden).
Gewoon een anekdote. Eerder dit jaar zag ik in Jordanië veel, echt veel, ID.x wagens. Geen idee wat het verhaal daarachter is. Had VW steeds een stevige basis in die regio? Zelfs ID.6 redelijk vaak gezien. Het viel me, vooral in zo'n land, nogal op.

Iets anders, ik rijd nu dan wel een EV van de werkgever, maar ik blijf graag op de hoogte van de markt. Just in case. Wrordt de eUP niet meer gemaakt? Is er een vervanger?

Ik heb vaker de gedachte dat 1 auto niet bij mijn profiel past. 1 EV dan. En dan denk ik dat ik meer heb aan een zeer compacte EV (meer in de 'geest' van groene mobiliteit, namelijk licht en zuinig) voor 90% van m'n ritten, en er naast een dikke ICE aan houd. Want dat is toch een stuk gemakkelijker voor weekends weg/hobby's en vakantie.

Toen dacht ik aan de eUP. Grappig en leuk autootje.

Maar nu is er niets meer in dat aanbod te krijgen dus? Ik vind de ID serie niet echt een vervanger. Zelfs de ID.3 niet. Nog los van het feit dat zo lang VW niet hun hele infotainment van 0 herbegint en al die capacitieve knoppenzooi eruit zwiert, een VW in de verste verte geen optie is. Maar eUP leek me wel leuk.

Alternatief is Zoe, 500, dat soort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 18:21
Sinds 2 weken een ID3 1st met 58kw accu. Had maar 1500km gelopen uit 2020.

Echter mis ik toch wel de achteruitrijcamera en de inklapbare spiegels.

Iemand deze achteraf ergens laten inbouwen ? En wat hier de kosten van waren ?

Voor de rest eigenlijk super tevreden, had door VW meteen de 3.2 update erop laten zetten.

Enige punt zijn de rubbers rond de ramen deze zien er al helemaal verwaarloosd uit, meer mensen dit probleem ?

1200km gereden gemiddeld verbruik van 12.6kw, echt een stuk beter als mijn E golf wat ik eerst had.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyclonic op 06-08-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:16:
Toen dacht ik aan de eUP. Grappig en leuk autootje.
Je kan ook een goede gebruikte e-Golf van de 2e generatie kopen. Heeft zelfde accupakket als de 2e generatie e-UP, maar een sterkere motor en zo veel meer auto dan een UP. Wij hebben er ook 1. Het is een zorgeloze, zeer goed in elkaar gezette auto. Veel comfortabeler dan een ID.3. Bouwkwaliteit is subliem en echt heel zuinig te rijden. Bij ons de tweede auto voor regionaal verkeer. Gemiddeld zitten we op zo'n 12,5 KWH/100KM. In de zomer haal je er 250 KM mee. Winter 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Cyclonic schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:37:
Sinds 2 weken een ID3 1st met 58kw accu. Had maar 1500km gelopen uit 2020.

Echter mis ik toch wel de achteruitrijcamera en de inklapbare spiegels.

Iemand deze achteraf ergens laten inbouwen ? En wat hier de kosten van waren ?
https://www.kufatec.com/d...era-fuer-vw-id3-e11-45215

p.s. grappig dat jij precies het omgekeerde zegt als ik in mijn post over de ID3 vs de e-Golf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Firstconnection schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

p.s. grappig dat jij precies het omgekeerde zegt als ik in mijn post over de ID3 vs de e-Golf :)
Misschien bedoelt hij verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 18:21
Firstconnection schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Voor korte stads ritjes zijn ze ongeveer gelijk, echter merk je dat de aandrijflijn van de id3 echt een stuk beter is, waar de golf echt een mega hit in verbruik kreeg als je de autoweg op ging en in de winter zelfs met warmtepomp haalde ik een retour Maastricht Eindhoven niet zonder te laden tussendoor.

Materiaal en stoelen was de e golf de betere auto inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vr13s
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 09:07
Hier ook. Ik wilde laatst onder de achterklep schuilen, maar de achterklep op de hoogste stand is een rivier aan water de achterbak in (van ID. Buzz). Heb de achterklep op een halve meter naar beneden vastgezet en toen ging het water de goede kant op.

Als je hier niet bedacht op bent wordt het een waterballet in de achterbak :P
ReseT schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:11:
Hebben jullie met dit weer ook dat water van de achterklep de achterbak in loost. Een stroom water van de achterklep gaat via de sluitknop zo mijn achterbak in, heel consequent.

Is hier wat aan te doen?

Betreft een ID4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Firstconnection schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Je kan ook een goede gebruikte e-Golf van de 2e generatie kopen. Heeft zelfde accupakket als de 2e generatie e-UP, maar een sterkere motor en zo veel meer auto dan een UP. Wij hebben er ook 1. Het is een zorgeloze, zeer goed in elkaar gezette auto. Veel comfortabeler dan een ID.3. Bouwkwaliteit is subliem en echt heel zuinig te rijden. Bij ons de tweede auto voor regionaal verkeer. Gemiddeld zitten we op zo'n 12,5 KWH/100KM. In de zomer haal je er 250 KM mee. Winter 160.
Ik heb in een ID.3 plaatsgenomen, en ID.4 gereden en meegereden (van collega). De tech nerd beeldenstormers hakken graag in op ICE en 'boomers' en wat nog allemaal (zelf geen boomer btw). Ze gaan helemaal nat van stoelen zonder 'padding', type strandstoel op steroïdes, en andere nonsens als lichtjes en ledstrips en plasticrap schermpjes en platte vloeren. Maar geef me inderdaad het interieur en kwaliteit van een eenvoudige golf (e- of ICE). Na tientallen jaren evolutie is die package een voorbeeld van absolute prijs/kwaliteit, gesofisticeerd en speelt ver boven z'n klasse (de klasse van de eenvoudige hatchback, die helaas nu is uitgestorven lijkt het wel)

De ID-reeks is treurnis binnenin, VW heeft hier voelbaar heeeeel erg bezuinigd om op een competitieve prijs een EV in de markt te kunnen zetten. Alle budget ging dan waarschijnlijk naar lithium en aandrijving. Jammer.

Vandaar m'n vraag over een eUP. Voor alle duidelijkheid, niet meteen aan de orde, maar ik blijf graag op de hoogte. Je weet maar nooit wanneer je van werkgever verandert bijvoorbeeld. Of verhuist of wat dan ook.

Qua formaat is een e-golf of ID.3 wel een slag groter dan een eUP. Die ultracompacts zijn in de grootstad wel erg in het voordeel, naar parking en zo... De bmw i3 wordt niet meer gemaakt, en de e-smarts zijn belachelijk duur voor wat het is. Dat heeft Renault met de Zoe toch veel beter voor elkaar. Prima autootje dat.

[ Voor 9% gewijzigd door Amos_x op 06-08-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
ik222 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Die melding kan meerdere oorzaken hebben, enerzijds schijnt de 3.2 software scherper te zijn op afwijkingen van bepaalde accucellen. Dat is de reden dat veel mensen hem na de 3.2 update krijgen, alleen bij jou is de HV terugroepactie al gedaan dus dan zou je zeggen dat ze het dan daarbij ook gezien hebben….
Sterker nog, bij mij is er een of meer cellen vervangen bij de terugroepactie. Kan het zijn dat er nog iets gekalibreerd moet worden daarna? Of is dat een domme opmerking….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 19:21
Amos_x schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

...

Vandaar m'n vraag over een eUP. Voor alle duidelijkheid, niet meteen aan de orde, maar ik blijf graag op de hoogte. Je weet maar nooit wanneer je van werkgever verandert bijvoorbeeld. Of verhuist of wat dan ook.

...
Volgens Autoweek wordt de Up (en dus ook de e-Up) niet meer gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 13:10
Vr13s schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:50:
Hier ook. Ik wilde laatst onder de achterklep schuilen, maar de achterklep op de hoogste stand is een rivier aan water de achterbak in (van ID. Buzz). Heb de achterklep op een halve meter naar beneden vastgezet en toen ging het water de goede kant op.

Als je hier niet bedacht op bent wordt het een waterballet in de achterbak :P

[...]
Ik weet nog dat Tesla daar op aangevallen werd en dit iets was wat de traditionele autobouwers wel goed voor elkaar hadden. Ze hebben wat Tesla personeel overgenomen?

Id3, de update 3.2 werkt top, het systeem is sneller en stabieler nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

x-RaY99 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:02:
Morgen mag mijn ID4 (2021 Pro Max) voor een nieuwe voorruit en het insmeren van het panorama dak naar de dealer. (Sterretje die 2 jaar terug is geïnjecteerd is toch gaan uitbreiden een maandje terug)

Weten jullie of er verschillende tinten ruiten zijn en waar ik terug kan vinden welke ik nu heb? Enige wat ik weet is dat het een verwarmde ruit is (die volgensmij standaard is). Op de site van VW zie ik geen opties daarvoor, maar hoe dat in 2021 was…

Idem voor de sensoren in de module op de ruit, begreep dat deze vast zit en daar dan ook een nieuwe voor in de plaats komt. Dacht namelijk dat daar voor het Headsup en AR een aparte uitvoering voor is.
Onlangs is mijn voorruit vervangen omdat er een tak op gevallen is. Ik heb niet echt een gesprek gehad over wat er allemaal mogelijk is, maar vooraf bevestigd gekregen dat de vervangende ruit een officieel onderdeel is
Ervaring is goed, ik merk nu geen verschil ten opzichte van eerst. Wat ik er van begrijp is dat de ruit inclusief alle "geïntegreerde" onderdelen wordt geleverd en eigenlijk erin gelijmd en opnieuw aangesloten wordt op het boordsysteem. Ik heb geen HUD oid, dus misschien maakt het dat wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ik heb nu 2 weken de 3.2 software op mijn ID.4, en ik ben er niet blij mee. Ben ik de enige? Voor het complete beeld: ik had versie 2.4.

Mijn bezwaren:
Alle settings (waaronder favoriete radiozenders) waren weg
Ik heb nu waardeloze profielen, wat bij het wegrijden een minuut extra kost
Gast-profiel selecteren (wat wel eens gebeurt als een gezinslid de auto gebruikt) zorgt ervoor dat ik de auto niet meer zie in de VW app
Weer terug naar mijn profiel is weer opnieuw inloggen in de auto (kan niet in de app)
VW voice control is nog steeds beroerd
VW navigatie is misschien iets verbeterd, maar aanwijzingen en display zijn nog steeds beroerd
Ik merk niks van snelheidsverbeteringen
CarPlay (en Android Auto) werken nog steeds niet draadloos, dat moet via een USB kabel
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:58:
Ik heb nu 2 weken de 3.2 software op mijn ID.4, en ik ben er niet blij mee. Ben ik de enige? Voor het complete beeld: ik had versie 2.4.

Mijn bezwaren:
Gast-profiel selecteren (wat wel eens gebeurt als een gezinslid de auto gebruikt) zorgt ervoor dat ik de auto niet meer zie in de VW app
Weer terug naar mijn profiel is weer opnieuw inloggen in de auto (kan niet in de app)
VW navigatie is misschien iets verbeterd, maar aanwijzingen en display zijn nog steeds beroerd
CarPlay (en Android Auto) werken nog steeds niet draadloos, dat moet via een USB kabel
...
Softwarematig is het inderdaad vrij belabberd, ik heb een geluk dat ik Apple Carplay gebruik, dit werkt wel fantastisch en heb ik draadloos nog geen enkele keer problemen mee gehad.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:46
Hallo.

Wij zijn onderweg in Frankrijk zo'n 500 km.
En opeens stop de navigatie.
Herstarten of auto sluiten en weer openen heefd geen zijn .
Iemand dit ook eens gehad.
Draai sinds 1 week op 3.2 id3 proAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4a9fUSXguEQQZJCZeCoTmuP2gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pumMmeyEbNuBlUhpsKUcAmXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yue0ClIhzOX6Y4Mu4jDowlIs8D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR4PA9Q5oDuuGEklvfV3FGBs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door mark1978 op 07-08-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
mark1978 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:19:
Hallo.

Wij zijn onderweg in Frankrijk zo'n 500 km.
En opeens stop de navigatie.
Herstarten of auto sluiten en weer openen heefd geen zijn .
Iemand dit ook eens gehad.
Draai sinds 1 week op 3.2 id3 pro
...
Dit is helaas het gevolg van niet-ingeladen of gedownloade kaarten. VW heeft de keuze gemaakt om kaarten pas te laden wanneer de auto in een bepaald gebied is of 'dreigt' te komen. Op dit forum zijn meer mensen die hierdoor overvallen zijn tijdens hun trip.

Er zijn volgens mij 2 mogelijke oplossingen:
  1. auto terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dan verlies je dus alle instellingen, moet de auto opnieuw aan jouw VW profiel gekoppeld worden en dit betekent dus behoorlijk veel werk.
  2. de zekering-19 truc. Hoewel niet helemaal duidelijk is of dit in alle gevallen werkt heeft de laatste die dit navigatieprobleem had hier wel baad bij gehad.
In beide gevallen zou de auto bij weer online komen de kaarten van de lokatie waar je nu bent (en ver eromheen mag ik aannemen...) gaan downloaden.

Hth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
MJMaverick schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Dit is helaas het gevolg van niet-ingeladen of gedownloade kaarten. VW heeft de keuze gemaakt om kaarten pas te laden wanneer de auto in een bepaald gebied is of 'dreigt' te komen. Op dit forum zijn meer mensen die hierdoor overvallen zijn tijdens hun trip.

Er zijn volgens mij 2 mogelijke oplossingen:
  1. auto terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dan verlies je dus alle instellingen, moet de auto opnieuw aan jouw VW profiel gekoppeld worden en dit betekent dus behoorlijk veel werk.
  2. de zekering-19 truc. Hoewel niet helemaal duidelijk is of dit in alle gevallen werkt heeft de laatste die dit navigatieprobleem had hier wel baad bij gehad.
In beide gevallen zou de auto bij weer online komen de kaarten van de lokatie waar je nu bent (en ver eromheen mag ik aannemen...) gaan downloaden.

Hth
Dank.

Zekering 19 truc ken ik , die zal ik eerst proberen (na deze trip).
Ik zal feedback geven wat de oplossing was.

Gek dat het wel lijkt dat er kaarten beschikbaar zijn. Ik kan wel zoomen op deze locatie.

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

ikweethetbeter schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:58:

Mijn bezwaren:
...
Ik herken je 'problemen' niet enige probleem wat ik met de navigatie heb is dat ik niet kan instellen welke laadpasprovider ik alleen wil zien. Wij gebruiken maar een profiel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:19
Hier gewoon eens een plaatje van de auto, ergens in the middle of nowhere in Denemarken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBgq6yXHANkp5PyH-HLkQvAyAwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0re7Elh1TTy1vZjmh5XLWlz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
niki_lauda schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Ik herken je 'problemen' niet enige probleem wat ik met de navigatie heb is dat ik niet kan instellen welke laadpasprovider ik alleen wil zien. Wij gebruiken maar een profiel.
Ja, wij gebruiken ook maar één profiel. Toch moet je dat scherm door, of 20 seconden wachten, of op OK drukken en alsnog minstens 10 seconden wachten. En dat is niet uit te zetten, en zorgt alleen voor problemen.

Laadpasprovider laadpunten is een issue dat iedereen (elke app) heeft, tenzij je je wilt beperken tot één aanbieder.

Heb je wel eens genavigeerd met Apple Kaarten via CarPlay? Dat ziet er super overzichtelijk uit, je ziet in één oogopslag wat jouw route is en wat de wegen eromheen zijn. De wegen zien er niet uit als kanalen (ofzo), wat de VW navigatie heeft. Is dat ontworpen door een kleurenblinde ontwerper? Of mocht het niks kosten?

Ook navigeren via Google Maps is zoveel beter (vooral met actuele verkeersinfo) dan de VW navigatie!

Ik zie geen verbeteringen in software versie 3.2, en een hele grote achteruitgang: nutteloze profielen. Wat mij betreft slopen ze alles eruit muv radio, CarPlay en Android Auto. Dat zal het enorm verbeteren!

In de app kun je nog niet eens zien of je je auto hebt afgesloten of niet. Hoe moeilijk kan zoiets zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Davidas schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:15:
Softwarematig is het inderdaad vrij belabberd, ik heb een geluk dat ik Apple Carplay gebruik, dit werkt wel fantastisch en heb ik draadloos nog geen enkele keer problemen mee gehad.
Mooi dat draadloos bij jou werkt!
Bij mij werkte dat ook, met software 2.3, sinds 2.4 (vorig jaar oktober) en nu met 3.2 werkt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:58
Beste Id bezitters,

Ik ben zeer geïnteresseerd in elektrisch rijden. Ik persoonlijk vind de ID4 of ID5 een mooie auto. Morgen proefritje maken. Toch krijg ik wel pijn in de buik van de verhalen die ik lees. Software die nogal eens wat ellende geeft. Een overbuurman die met zn ID 100% geladen een 300 kilometers aflegd gemiddeld. Terwijl de verkoper praat over dat er geen problemen meer zijn met software 3.2 en dat hij en zn collega's makkelijk de 400 a 450 kilometer halen per lading (verkooppraat gok ik). Is het echt zo zwart-wit? Want dan is mijn conclusie morgen wel duidelijk. Leuk om de ervaring op te doen (nog niet eerder elektrisch gereden) maar het is teveel geld voor een gokje. Ik wil gewoon met de auto rijden en niet iedere rit voor verrassingen staan of iedere 300 km aan de lader hangen. Thuis laden gaat hier nog niet. Ik denk dat 300 km hier in 1 week wordt weggereden.

Is het dan alleen kommer en kwel? Is de verkoper veel te optimistisch? Auto moet rijden en met goede actiradius en moet niet wekelijks bij de dealer staan of dagelijk bezig met instellingen resetten, zekeringen trucjes bezih zijn zonder dat ik direct kan rijden.

Dit is een beetje het beeld dat ik krijg als ik forum teruglees :-(

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJMaverick
Devke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:59:
Beste Id bezitters,

Ik ben zeer geïnteresseerd in elektrisch rijden. Ik persoonlijk vind de ID4 of ID5 een mooie auto. Morgen proefritje maken. Toch krijg ik wel pijn in de buik van de verhalen die ik lees. Software die nogal eens wat ellende geeft. Een overbuurman die met zn ID 100% geladen een 300 kilometers aflegd gemiddeld. Terwijl de verkoper praat over dat er geen problemen meer zijn met software 3.2 en dat hij en zn collega's makkelijk de 400 a 450 kilometer halen per lading (verkooppraat gok ik). Is het echt zo zwart-wit? Want dan is mijn conclusie morgen wel duidelijk. Leuk om de ervaring op te doen (nog niet eerder elektrisch gereden) maar het is teveel geld voor een gokje. Ik wil gewoon met de auto rijden en niet iedere rit voor verrassingen staan of iedere 300 km aan de lader hangen. Thuis laden gaat hier nog niet. Ik denk dat 300 km hier in 1 week wordt weggereden.

Is het dan alleen kommer en kwel? Is de verkoper veel te optimistisch? Auto moet rijden en met goede actiradius en moet niet wekelijks bij de dealer staan of dagelijk bezig met instellingen resetten, zekeringen trucjes bezih zijn zonder dat ik direct kan rijden.

Er zijn nogal wat factoren die de maximale actieradius beïnvloeden. Grote van de accu (52kWh of 77kWh), aantal PKs van de motor(en), rijstijl (het scheelt echt heel veel of je 100 of 120 km/u rijdt op de snelweg, voluit accelereren naar de snelheid die je wilt rijden is 'duurder' dan er wat rustiger komen, etc.), weersomstandigheden (kou helpt echt niet mee qua actieradius..., wind tegen ook niet), belading, type banden, en zo zijn er nog wel meer factoren die een rol spelen. Er is in dit topic alleen al een erg groot verschil aan verbruikservaringen te lezen.

300km op een volle accu klinkt als erg weinig voor een 77kWh accu, dat haal ik met mijn ID.3 met 58kWh accu ook namelijk... die is wel kleiner en lichter, maar toch. Idee voor morgen: rij een langere afstand op een manier die voor jou redelijk 'normaal' is. Het helpt wanneer je de auto wat langer mee kunt krijgen zodat je zowel 50-, 80- en snelweg-stukken kunt doen. Kijk dan naar het gemiddeld verbruik en neem dat als indicatie.

Net als met alle auto's kun je met een VW ID pech hebben qua storingen. Die pech lijken behoorlijk veel mensen te hebben (gehad), maar persoonlijk heb ik er weinig last van gehad. Heb je daar iets aan? Waarschijnlijk niet, want jij gaat mijn auto niet rijden en de auto die jij eventueel koopt kan geheel probleemloos werken, of juist veel storingen hebben. Wat volgens mij wel de trend is, is dat vanaf versie 3.2 de werking van de software echt een heel stuk verbeterd is. Ja, de profielen zoals VW die voor de ID serie heeft geïmplementeerd zijn niet best, maar verder werkt het wat mij betreft prima. Een aantal zaken zijn ook persoonlijke voorkeur en persoonlijke irritatie.

[ Voor 12% gewijzigd door MJMaverick op 07-08-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Beste Id bezitters,

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag. Hier op het forum zie je volgens mij twee verschillende groepen:

1. De groep die de auto al een tijdje heeft en nog de oude software heeft / ondertussen geüpdatet is
2. Een groep die de auto pas kort heeft en ook geleverd met 3.x

De eerste groep is zwaar ontevreden (terecht) de tweede groep lijkt gematigd tot gewoon positief.

Zit zelf in de tweede groep, vind het een fijne auto met een aantal onhebbelijkheden. Haal trouwens wel 400/450km op een lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:44
KaiseRRuby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Er is geen eenduidig antwoord op de vraag. Hier op het forum zie je volgens mij twee verschillende groepen:

1. De groep die de auto al een tijdje heeft en nog de oude software heeft / ondertussen geüpdatet is

De eerste groep is zwaar ontevreden (terecht) de tweede groep lijkt gematigd tot gewoon positief.

Zit zelf in de tweede groep, vind het een fijne auto met een aantal onhebbelijkheden. Haal trouwens wel 400/450km op een lading.
Ik heb de 2.4 software en eigenlijk best tevreden met de auto (ID3 Business Pro) 58kW. Komende uit een Golf 7.5 Highline met alles er op en eraan, is het wel een flinke stap terug in uitrusting en comfort. Dat stoort me soms. Tevens de service vanuit VW is onacceptabel. Maar de ID3 als auto rijdt heerlijk. Software (2.4) is prima, al gebruik ik voornamelijk Android Auto (zowel bedraad als draadloos werkt prima bij mij)

Mijn ID3 is lease en daarom dat ik me (steeds) minder druk maak over missende of slecht werkende zaken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zelf rijd ik sinds april 2022 een id4 en ben erg tevreden over de auto. Tov van mij Skoda superb en golf variant highline zijn er wel wat puntjes die ik mis. Heb gekozen voor een warmtepomp en denk dat ik beter de duurste stoelen had kunnen pakken met lendensteun. Heb het middelste pakket genomen qua stoelen met het bruine (nep)leer. Ziet er wel echt heel mooi uit.

Verder haal ik makkelijk tegen de 450km op 1 accu. Maar ik laat hem maar tot 80% vol en dan blijft er 370 ongeveer over. Geen laadpaal thuis en laadt gewoon op het werk of ergens in de wijk. In ruim 1 jaar tijd 2x gehad dat ik baalde dat ik geen thuislader had.

Op dit moment zitten we ook in Italië en dat was prima te doen. Tussenstop gemaakt in Zwisterland, toen naar Bologna, Florence en nu bij Venetië. Na 2,5 uur ongeveer moesten de kinderen plassen en meteen aan de lader gehangen. Zat ie alweer tegen de 90%. Keer daarna zaten we al in Zuid Duitsland en hebben we bij de Mac gegeten en geladen tot 95%. Daarna nog keer in Zwisterland voor de Gotthard tunnel en toen door naar Bellinzona. Eigenlijk geen enkele keer moeten stoppen voor het laden, maar gaan eten, plassen etc èn dan meteen even laden.

Elke auto heeft wel zijn dingetjes. Voordeel aan de id4 is dat ze updates kunnen doen. Heb wel alle pakketten erop behalve het design pakket. Voor de geblindeerde ramen heb ik sonnyboys gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MJMaverick schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Er zijn nogal wat factoren die de maximale actieradius beïnvloeden. Grote van de accu (52kWh of 77kWh), aantal PKs van de motor(en), rijstijl (het scheelt echt heel veel of je 100 of 120 km/u rijdt op de snelweg, voluit accelereren naar de snelheid die je wilt rijden is 'duurder' dan er wat rustiger komen, etc.), weersomstandigheden (kou helpt echt niet mee qua actieradius..., wind tegen ook niet), belading, type banden, en zo zijn er nog wel meer factoren die een rol spelen. Er is in dit topic alleen al een erg groot verschil aan verbruikservaringen te lezen.

300km op een volle accu klinkt als erg weinig voor een 77kWh accu, dat haal ik met mijn ID.3 met 58kWh accu ook namelijk... die is wel kleiner en lichter, maar toch. Idee voor morgen: rij een langere afstand op een manier die voor jou redelijk 'normaal' is. Het helpt wanneer je de auto wat langer mee kunt krijgen zodat je zowel 50-, 80- en snelweg-stukken kunt doen. Kijk dan naar het gemiddeld verbruik en neem dat als indicatie.

Net als met alle auto's kun je met een VW ID pech hebben qua storingen. Die pech lijken behoorlijk veel mensen te hebben (gehad), maar persoonlijk heb ik er weinig last van gehad. Heb je daar iets aan? Waarschijnlijk niet, want jij gaat mijn auto niet rijden en de auto die jij eventueel koopt kan geheel probleemloos werken, of juist veel storingen hebben. Wat volgens mij wel de trend is, is dat vanaf versie 3.2 de werking van de software echt een heel stuk verbeterd is. Ja, de profielen zoals VW die voor de ID serie heeft geïmplementeerd zijn niet best, maar verder werkt het wat mij betreft prima. Een aantal zaken zijn ook persoonlijke voorkeur en persoonlijke irritatie.
Ik ga zeker je advies meenemen om snelweg, 80 en 50 km wegen mee te nemen. Wij maken meer gebruik van 80 en 50 km wegen dan snelweg. Ik vraag de dealer ook even of ze de "dagteller" even op 0 kunnen duwen (neem aan dat dit kan) zodat ik na de proefrit kan zien wat mijn verbruik is geweest en wat ik dan zou moeten kunnen halen in de zomermaanden. Zover dit zomer is haha.

Fijn om te lezen dat je toch wel ervaart dat ea bij jouw gewoon goed werkt. Een maandagmorgen auto kun je altijd hebben die pech. Zeker van mn zaak ben ik nog niet. VW heeft voorraadactie korting die het aantrekkelijker maken een id 4 of 5 te kopen maar dan zijn ze nog duur genoeg om tegenvallers qua actieradius en veel voorkomende gebreken te weten. Actieradius kan ik zelf uit testen en dus zelf in de hand (deels). Het rijden schijnt een genot te zijn hoor en lees ik maar ik kan slecht tegen een zekering ff verwijderen of de auto een uurtje laten staan oplossingen. Het moet gewoon werken. :-)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Beste Id bezitters,

Je moet vooral nagaan wat je zelf belangrijk vindt in een auto. Voor meer bereik moet je echt wel bij Tesla zijn. Voor een interieur, goede ergonomie, goede comfortabele rij-eigenschappen en een uitstekende bouwkwaliteit moet je de VW hebben. Als je die dingen niet belangrijk vind ga je gauw naar de Tesla.

Mijn auto is met 3.0 geleverd en ben er heel tevreden mee. Ik heb zelf ook een aantal First modellen meegemaakt en dat was echt drama als ik zie hoe de software reageerde (of juist niet). Zoals de auto’s nu met 3.0 zijn is zoals ze eigenlijk geleverd hadden moeten worden. En een recente ID4/5 met 77kwh hebben een hele snelle laadcurve en een goed bereik van tussen de 350-500 kilometer. Afhankelijk van voornamelijk de soort wegen. (En of je 110 of 130 rijdt)
Met een recente model kan er eigenlijk weinig fout gaan.

Maar kies een auto vooral op basis van wat je zoekt en wat bij je verwachtingen past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
Autohillenga schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Je moet vooral nagaan wat je zelf belangrijk vindt in een auto. Voor meer bereik moet je echt wel bij Tesla zijn. Voor een interieur, goede ergonomie, goede comfortabele rij-eigenschappen en een uitstekende bouwkwaliteit moet je de VW hebben. Als je die dingen niet belangrijk vind ga je gauw naar de Tesla.
VW misschien, maar dan toch niet de ID-serie voor interieur en uitstekende bouwkwaliteit. Mijn mening dan. Het woord 'uitstekend' is in deze echt overdreven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
Met bouwkwaliteit bedoel ik vooral hoe panelen op elkaar aansluiten, hoe de naden in het interieur zijn, de wijze waarop de auto is samengebouwd en hoe ongelofelijk makkelijk het is om onderhoud te plegen. En het interieur is relatief denk ik. De goedkoopste interieur is niet alles, maar vind vooral de ID4 met het bruine leer over het dashboard best een mooi pakket. Maar daarvoor verschillen de smaken uiteraard ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Autohillenga schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:33:
Met bouwkwaliteit bedoel ik vooral hoe panelen op elkaar aansluiten, hoe de naden in het interieur zijn, de wijze waarop de auto is samengebouwd en hoe ongelofelijk makkelijk het is om onderhoud te plegen.
Schoonmaken bedoel je? Lijkt me sterk dat je iets kan zeggen over 'onderhoud' door naar het interieur te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Amos_x schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Schoonmaken bedoel je? Lijkt me sterk dat je iets kan zeggen over 'onderhoud' door naar het interieur te kijken
Ik heb het over de algehele bouw van de auto. Bijv. een aircocompressor vervangen, of afstellen van de uitlijning. De HV-accu de- en monteren is ook goed over nagedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Autohillenga op 08-08-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Beste Id bezitters,

Ik heb een ID.4 Pro, dus met grote accu. Mijn mening over de auto in 1 woord: super!
Zit fantastisch.
Rijdt fantastisch.
Range ruim voldoende (nu 400-450 km).
ICT deel (media + navigatie): zwaar onvoldoende. Maar gelukkig is er CarPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Auto moet rijden en met goede actiradius en moet niet wekelijks bij de dealer staan of dagelijk bezig met instellingen resetten, zekeringen trucjes bezih zijn zonder dat ik direct kan rijden.
Ik zag een lang verhaal, maar voor mij sprong bovenstaand er als het allerbelangrijkste uit.

Dagelijks ben je hier niet mee bezig. Over het algemeen stap ik in mijn auto en kan ik rijden. Keer op keer. En dan rijd het uitstekend. De auto rijd gemakkelijk, is kalm van binnen en van de draaicirkel krijg ik nog steeds een grijns.

Is ie onfeilbaal? Nee.
Kijk ik in mijn logboek:
Over een periode van 3 jaar, met nu over de 60k kilometers op de klok:
  • 6 x reed mijn auto niet. Van die zes heb ik vier keer zelf de auto weer aan de gang gekregen door de zekering te trekken of de 12V accu los te nemen en na even wachten weer aan te sluiten. Met verlies van tijd en wat frustratie tot gevolg (want daarna heb je geen cruise control tot ie zichzelf gekalibreerd heeft). De andere twee keren is de auto op een auto-ambulance afgesleept.
  • meer dan 5 x heb ik gereden zonder functionerende cruise control. Volkswagen dingetje? Had mijn Golf hiervoor ook wel eens last van
  • de laadklep is defect geweest. Daardoor kon ik niet opladen. Waardoor ik niet met mijn auto naar een klant kon. Technisch dus: gediskwalificeerd, rijd niet.
  • 2 x heb ik gereden zonder functionerende (extra/bonus?) veiligheidssystemen. Volgens instrumentencluster betrof dat geen werkende airbags, front assist radar, gordelspanning bij ongeval, en geen voorspelling wegverloop en het automatisch aanpassen/remmen wat daar bij hoort. Ook, en dat vind ik de meest irritante, de cruise control functioneerde niet. ABS werkte wel en volgens mij ESP ook. Oftewel hij was qua veiligheidssystemen gedegradeerd tot de gemiddelde 2004 Fiat Panda (maar dan zonder airbags). Daar kun je ook 100 km mee rijden. Heb ik vroeger ook gedaan in mijn Fiat Cinquecento en op een motorfiets, mij krijg je niet snel gek. De hoeveelheid waarschuwingslampjes die aan stonden kon je de kerstboom mee versieren :D.
    Maar hij reed! ;) Deze storingen herstelden zichzelf. Bij de rit er na, naar huis, niets meer van vernomen.
  • 2 x heb ik een defecte richtingaanwijzer gehad. Die helemaal niet defect was. Maar de auto vond hem defect dus gaf ie rechtsachter niks aan. :? Dat was ergens in het eerste jaar. Sindsdien niet meer gezien.
  • ingebouwde 4G modem is defect geweest. Geen werkende verbinding meer. Daardoor kon de auto geen file-informatie meer ophalen en de app werkte niet meer. Offline modus dus, maar wegens defect. Timing was weer typisch: we waren op vakantie. Airco aanzetten remote was er niet meer bij. Navigatie naar huis met de telefoon gedaan, want daarop wel verkeersinformatie.
Wat ik zo snel kan terugvinden met wat bladeren in mijn boekkie. Mijn auto ismeermaals ongepland bij de garage geweest. Sowieso voor de twee afsleep-incidenten, het defecte modem en voor de niet werkende laadklep. Ook is de auto voor twee software-updates bij de garage geweest en daar komt er mogelijk nog eentje bij zodra ze mij uitnodigen.
Gezien de verhalen hier ga ik denk ik proberen de software update 3.2 te weigeren. Ik zit op 2.4 en als het kon ging ik terug naar 2.3.

Al met al vind ik dat ik de afgelopen 3 jaar te vaak iets van trammelant met de auto gehad. Ondertussen ken ik hem goed en een haat/liefdesrelatie kan ik het wel noemen. ;)

TL;DR:
Mijn mening:
Wil je een VW ID.3 of ID.4 gaan leasen: kan best. Leuke auto, rijd goed, de huidige modellen zijn vast/hopelijk wat betrouwbaarder. Probleem? Vervangend vervoer en rekening is gelukkig voor de leasemaatschappij of VW.

Wil je een ID.3 of ID.4 privé aanschaffen? Hmm. Ik zou het niet durven. Maar misschien ben je dapperder dan ik.
Kanttekening dat ik ook echt geen 45k heb om te besteden. Ben millenial, mijn avocado-toast moet al betaald worden. :+ En voor deze ID.3 heb ik nog nooit een nieuwe auto gehad, altijd occasion of poolauto.

Ik lease hem. Ik zorg goed voor de wagen. Maar ik ben al niet blij dat ik zo vaak de binnenkant van de VW garage gezien heb, als ik dan ook nog een rekening zou krijgen... Hey mooie pui hebben jullie O-)

Dat gezegd hebbende: ik wil graag een oranje-witte ID.Buzz hebben. :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 08-08-2023 07:58 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloetz
  • Laatst online: 05-01 12:40
Volgens mij nog niet gelezen hier maar de auto heeft in de app eindelijk de juiste kleur! M’n vrouw keek net raar op toen ik een klein vreugdedansje deed 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvzTla3VE8HzxwJmNLFkqtKpM0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A7qcYIkJcjXe8fX7rH5PZfzy.png?f=fotoalbum_large

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloetz
Beste Id bezitters,

Ik ben zeer geïnteresseerd in elektrisch rijden. Ik persoonlijk vind de ID4 of ID5 een mooie auto. Morgen proefritje maken.
Ja, op 100% staat het bereik op 400-450, maar je laadt meestal maar bij uitzondering tot 100% en meestal ook niet onder de 10-15% resterend.
Als je geen paal aan huis kunnen plaatsen zou ik het niet doen, je mobiliteit wordt namelijk ineens iets waar je best veel bezig mee moet zijn en vooruit moet kijken.

Ik heb trouwens met bijna 1.5 jaar en 50k km’s nog nooit de zekering 19 hoeven trekken. Dat blijft voor sommige hier een leuke bezigheidstherapie denk ik weleens, als het wereldbolletje even niet te zien is.

Ik zou geen First Edition kopen, kijk voor een later model ID4 of gewoon de ID5 die al met nieuwe software en andere betere hardware geleverd worden. Dan blijven de OTA’s ook mogelijk ga ik vanuit. Volgens mij moeten de eerdere edities zoals mijn ‘second’ genoegen nemen met werkplaatsafspraken voor software en bijbehorende hardware updates, zoals met 2.3 > 2.4 en 2.4 > 3.2.

Kijk wel uit en doe nooit software updates onderweg. Daarvan zijn, niet alleen bij VW, genoeg voorbeelden van bekend dat er wat mis kan gaan.

Voor de rest, ik lease hem en het is een heerlijke auto. Ruim, stuurt fantastisch (draaicirkel!) en elektrisch rijdt inderdaad fantastisch. We gaan er mee op vakantie, wintersport naar Oostenrijk en zomers naar Italië. Gebruik vooral (draadloos) CarPlay voor alle navigatie en entertainment zaken zodat je weinig ergernissen hebt van de onboard computer.

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Dank voor jullie reacties! Ik lees echt een mengelmoes aan ervaringen. De 1 heeft geluk lijkt het bijna en de ander heeft toch wel enorme pech. De 1 leased en kan gelukkig een rekening doorschuiven los van een ergenis en de ander moet waarschijnlijk zelf voor de kosten opdraaien. Mijn huidige auto benzine rijd ik al 5 jaar probleemloos in. Niks zekeringen trekken. Ruzie met de navigatie... een deur die niet open wilt of een laadklep/tankklep die blijft hangen.

Ik ga de proefrit maken om de ervaring op te doen. Alle komende reacties op mijn posts nog eens rustig nalezen en kijken wat voor ons bezwaarlijk zou zijn en wat niet. Al vind ik dat een auto van dik 50k gewoon moet werken. Geen zekeringen trekken of de dealer van binnen zelf beter kennen dan hij/zij zelf. Je koopt immers geen doosje aardbeien.

Een gewetensvraag..... als je met jouw ervaringen opnieuw de keus had om een ID4 aan te schaffen.....wat zou je dan doen?

Jazeker ik ga dr weer voor
Nee ik wandel dit x een deurtje verder.

Blijf daarnaast rustig reageren op mijn post. Alle info wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

In de app kun je nog niet eens zien of je je auto hebt afgesloten of niet. Hoe moeilijk kan zoiets zijn???
Dit kun je zeker zien, zie het slotje bovenin beeld van je app.
In de post van Sloetz zie je het slotje staan boven de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Op een forum lees je natuurlijk meestal alleen de horror verhalen, als hij het goed gedaan heeft ga je dat niet delen want dat is ook wat je verwacht van een voertuig. Ik denk dat de kinderziektes etc ook een beetje horen bij de fase waar alle merken in zitten. van een eenmalige verkoop met periodiek onderhoud naar een meer service model gebaseerde verkoop met periodieke updates etc. Dat vergt gewoon een hoop aanpassingen in je organisatie.

Ik heb zelf een private lease ID.4 Pro (77kwh) en ben er zeer te spreken over, heeft me nog nooit in de steek gelaten maar wel eens spookmeldingen gehad natuurlijk. Fabrieksaf met 3.0 geleverd en ik wacht nog op de 3.2 update. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik het zo niet weten, de lokale dealer ben ik zeker te spreken over maar de onduidelijkheid rondom updates en alles wat daarbij komt kijken is wel wat bijzonder qua aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:40:
Dank voor jullie reacties! Ik lees echt een mengelmoes aan ervaringen. De 1 heeft geluk lijkt het bijna en de ander heeft toch wel enorme pech. De 1 leased en kan gelukkig een rekening doorschuiven los van een ergenis en de ander moet waarschijnlijk zelf voor de kosten opdraaien. Mijn huidige auto benzine rijd ik al 5 jaar probleemloos in. Niks zekeringen trekken. Ruzie met de navigatie... een deur die niet open wilt of een laadklep/tankklep die blijft hangen.

Ik ga de proefrit maken om de ervaring op te doen. Alle komende reacties op mijn posts nog eens rustig nalezen en kijken wat voor ons bezwaarlijk zou zijn en wat niet. Al vind ik dat een auto van dik 50k gewoon moet werken. Geen zekeringen trekken of de dealer van binnen zelf beter kennen dan hij/zij zelf. Je koopt immers geen doosje aardbeien.

Een gewetensvraag..... als je met jouw ervaringen opnieuw de keus had om een ID4 aan te schaffen.....wat zou je dan doen?

Jazeker ik ga dr weer voor
Nee ik wandel dit x een deurtje verder.

Blijf daarnaast rustig reageren op mijn post. Alle info wordt zeer gewaardeerd.
Ik denk dat de post van KaiseRRuby de spijker op zijn kop slaat.
Gelukkig val ik onder categorie 2.
Ik heb nog nooit storingen gehad, ik zou deze auto zo weer gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ultraman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 01:17:
[...]

Ik zag een lang verhaal, maar voor mij sprong bovenstaand er als het allerbelangrijkste uit.

Dagelijks ben je hier niet mee bezig. Over het algemeen stap ik in mijn auto en kan ik rijden. Keer op keer. En dan rijd het uitstekend. De auto rijd gemakkelijk, is kalm van binnen en van de draaicirkel krijg ik nog steeds een grijns.

Is ie onfeilbaal? Nee.
Kijk ik in mijn logboek:
Over een periode van 3 jaar, met nu over de 60k kilometers op de klok:
  • 6 x reed mijn auto niet. Van die zes heb ik vier keer zelf de auto weer aan de gang gekregen door de zekering te trekken of de 12V accu los te nemen en na even wachten weer aan te sluiten. Met verlies van tijd en wat frustratie tot gevolg (want daarna heb je geen cruise control tot ie zichzelf gekalibreerd heeft). De andere twee keren is de auto op een auto-ambulance afgesleept.
  • meer dan 5 x heb ik gereden zonder functionerende cruise control. Volkswagen dingetje? Had mijn Golf hiervoor ook wel eens last van
  • de laadklep is defect geweest. Daardoor kon ik niet opladen. Waardoor ik niet met mijn auto naar een klant kon. Technisch dus: gediskwalificeerd, rijd niet.
  • 2 x heb ik gereden zonder functionerende (extra/bonus?) veiligheidssystemen. Volgens instrumentencluster betrof dat geen werkende airbags, front assist radar, gordelspanning bij ongeval, en geen voorspelling wegverloop en het automatisch aanpassen/remmen wat daar bij hoort. Ook, en dat vind ik de meest irritante, de cruise control functioneerde niet. ABS werkte wel en volgens mij ESP ook. Oftewel hij was qua veiligheidssystemen gedegradeerd tot de gemiddelde 2004 Fiat Panda (maar dan zonder airbags). Daar kun je ook 100 km mee rijden. Heb ik vroeger ook gedaan in mijn Fiat Cinquecento en op een motorfiets, mij krijg je niet snel gek. De hoeveelheid waarschuwingslampjes die aan stonden kon je de kerstboom mee versieren :D.
    Maar hij reed! ;) Deze storingen herstelden zichzelf. Bij de rit er na, naar huis, niets meer van vernomen.
  • 2 x heb ik een defecte richtingaanwijzer gehad. Die helemaal niet defect was. Maar de auto vond hem defect dus gaf ie rechtsachter niks aan. :? Dat was ergens in het eerste jaar. Sindsdien niet meer gezien.
  • ingebouwde 4G modem is defect geweest. Geen werkende verbinding meer. Daardoor kon de auto geen file-informatie meer ophalen en de app werkte niet meer. Offline modus dus, maar wegens defect. Timing was weer typisch: we waren op vakantie. Airco aanzetten remote was er niet meer bij. Navigatie naar huis met de telefoon gedaan, want daarop wel verkeersinformatie.
Wat ik zo snel kan terugvinden met wat bladeren in mijn boekkie. Mijn auto ismeermaals ongepland bij de garage geweest. Sowieso voor de twee afsleep-incidenten, het defecte modem en voor de niet werkende laadklep. Ook is de auto voor twee software-updates bij de garage geweest en daar komt er mogelijk nog eentje bij zodra ze mij uitnodigen.
Gezien de verhalen hier ga ik denk ik proberen de software update 3.2 te weigeren. Ik zit op 2.4 en als het kon ging ik terug naar 2.3.

Al met al vind ik dat ik de afgelopen 3 jaar te vaak iets van trammelant met de auto gehad. Ondertussen ken ik hem goed en een haat/liefdesrelatie kan ik het wel noemen. ;)

TL;DR:
Mijn mening:
Wil je een VW ID.3 of ID.4 gaan leasen: kan best. Leuke auto, rijd goed, de huidige modellen zijn vast/hopelijk wat betrouwbaarder. Probleem? Vervangend vervoer en rekening is gelukkig voor de leasemaatschappij of VW.

Wil je een ID.3 of ID.4 privé aanschaffen? Hmm. Ik zou het niet durven. Maar misschien ben je dapperder dan ik.
Kanttekening dat ik ook echt geen 45k heb om te besteden. Ben millenial, mijn avocado-toast moet al betaald worden. :+ En voor deze ID.3 heb ik nog nooit een nieuwe auto gehad, altijd occasion of poolauto.

Ik lease hem. Ik zorg goed voor de wagen. Maar ik ben al niet blij dat ik zo vaak de binnenkant van de VW garage gezien heb, als ik dan ook nog een rekening zou krijgen... Hey mooie pui hebben jullie O-)

Dat gezegd hebbende: ik wil graag een oranje-witte ID.Buzz hebben. :9~
Wat een armoede. Dit kun je toch nooit goedpraten? Tenzij je stockholm syndroom hebt of zo?? Ik heb al van alles gereden, maar bijna NOOIT stond ik stil/aan de kant met pech of een onbruikbare wagen. Voornamelijk ICE natuurlijk.

Als de polestar 2 die ik nu rijd zo'n gedrag vertoonde, ging 'ie meteen in de crusher. (figuurlijk uiteraard, enkeltje terug naar werkgever/leasemaatschappij)

En ik vermoed uit de reactie uit een geprivilegieerde background komt, waar thuiswerk om de haverklap zomaar kan. De auto is dus geen noodzakelijke tool, en of 'ie nu rijdt of niet, is compleet facultatief. Dan maar niet, en even met de fiets zal de redenering wel zijn.

Als mijn vervoer dit soort kuren had, moet ik al huren. En ook al had ik het niet nodig voor het werk, een auto is wat mij betreft een basisbehoefte. Vervoer, zich kunnen verplaatsen voor sociale interactie, is belangrijk. Compleet onaanvaardbaar dus. Zelfs eenmalig stilstaan door crappy software/engineering is er compleet over. Dat gebeurde vroeger ook niet. En als EV's hun zaakjes niet op orde hebben, ga ik meteen terug naar een (kwalitatieve) ICE.

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Wat een armoede. Dit kun je toch nooit goedpraten? Tenzij je stockholm syndroom hebt of zo?? Ik heb al van alles gereden, maar bijna NOOIT stond ik stil/aan de kant met pech of een onbruikbare wagen. Voornamelijk ICE natuurlijk.

Als de polestar 2 die ik nu rijd zo'n gedrag vertoonde, ging 'ie meteen in de crusher. (figuurlijk uiteraard, enkeltje terug naar werkgever/leasemaatschappij)

En ik vermoed uit de reactie uit een geprivilegieerde background komt, waar thuiswerk om de haverklap zomaar kan. De auto is dus geen noodzakelijke tool, en of 'ie nu rijdt of niet, is compleet facultatief. Dan maar niet, en even met de fiets zal de redenering wel zijn.

Als mijn vervoer dit soort kuren had, moet ik al huren. En ook al had ik het niet nodig voor het werk, een auto is wat mij betreft een basisbehoefte. Vervoer, zich kunnen verplaatsen voor sociale interactie, is belangrijk. Compleet onaanvaardbaar dus. Zelfs eenmalig stilstaan door crappy software/engineering is er compleet over. Dat gebeurde vroeger ook niet. En als EV's hun zaakjes niet op orde hebben, ga ik meteen terug naar een (kwalitatieve) ICE.

8)7 8)7
Misschien lees ik het verkeerd, maar er wordt toch niets goedgepraat? Geeft nota bene aan dat privé ‘m niet zou worden en deze wagen te vaak bij de garage staat.

Dat je naar ICE overstapt… ok doen. Lekker boeiend verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
STIMPPYYY schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd, maar er wordt toch niets goedgepraat? Geeft nota bene aan dat privé ‘m niet zou worden en deze wagen te vaak bij de garage staat.

Dat je naar ICE overstapt… ok doen. Lekker boeiend verder.
Kan men op tweakers nog begrijpend lezen? Ik doe helemaal niets. Als... dan... Voorlopig dus niet aan de orde. Behalve wat bluetooth bugs en armoedige media controls valt het bij die polestar nog relatief mee. Je vraagt je af waarom ik hier dan reageer? Gewoon, algemene interesse in EV's, en ID.4/5 pro was toen ik m'n keuze maakte ook een optie, dus ik heb ze wel degelijk getest en goed onderzocht.

Maar het is wel een feit dat vooral EV's algemeen gezien veel last hebben van buggy gedrag en allerhande electronica en software falen. Software en gadgets is het enige wat deze wagens (overmaatse golfkarretjes/witgoed producten) nog van elkaar onderscheiden. Dus stampen ze die vol met nutteloze 'star trek' features (oh zo cool!) en niet voluit doorontwikkelde sturing en elektronica, waardoor je toch vaker dan gemiddeld hoort van onbetrouwbare wagens.

Recente studies van consumentenorganisaties, in de EU en VS, geven ook duidelijk een dalende waardering (satisfaction) weer voor auto's.

In mijn privéwagens kan ik prima wat uitval hebben. Dat is hobby, en ik kan afwisselen. Een daily moet gewoon elke dag klaar staan voor mij, en ik niet voor de auto. Maar dat is mijn mening. Wellicht te radicaal, verwachten dat A naar B vervoer een beetje betrouwbaar is :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Dat gebeurde vroeger ook niet.

[...]
Precies, de benzineauto's waren vanaf dag één 100% betrouwbaar en stonden nooit stil. /s

Voor iedereen die zit te twijfelen (random plaatje van het internet, maar er zijn veel variaties op te vinden):
Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/C5612AQGiPpC2rTsADg/article-cover_image-shrink_600_2000/0/1523490657550?e=2147483647&v=beta&t=DEtqnpcRuk3OnxlYtSuq1hh6kYVVvMfYvPcPBIGs9uw

We zitten voor mijn gevoel nu in de overgang van early adopters naar early majority - je moet dus nogsteeds een beetje risk tolerant zijn (wil je dat niet - gewoon nog even wachten zou ik zeggen ;-) ).
En bedenk je dat je nu ook alle verhalen hoort van de innovators en de early adopters zijn, welke wellicht niet het verhaal van de huidige stand verteld (maar ja, er is nogsteeds de kans dat er onverwachte gebeurtenissen (storingen) zijn - maar die kans is wel veel minder).

Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt en de stap gezet - ik vond het rijden in een EV zo prettig en leuk, dat ik een ID.3 heb besteld. Nu heb ik wel het geluk dat ik een oprit heb en dus een laadpaal op mijn eigen terrein kan plaatsen, wat het wel makkelijker maakt.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Amos_x schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Kan men op tweakers nog begrijpend lezen? Ik doe helemaal niets. Als... dan... Voorlopig dus niet aan de orde. Behalve wat bluetooth bugs en armoedige media controls valt het bij die polestar nog relatief mee. Je vraagt je af waarom ik hier dan reageer? Gewoon, algemene interesse in EV's, en ID.4/5 pro was toen ik m'n keuze maakte ook een optie, dus ik heb ze wel degelijk getest en goed onderzocht.

Maar het is wel een feit dat vooral EV's algemeen gezien veel last hebben van buggy gedrag en allerhande electronica en software falen. Software en gadgets is het enige wat deze wagens (overmaatse golfkarretjes/witgoed producten) nog van elkaar onderscheiden. Dus stampen ze die vol met nutteloze 'star trek' features (oh zo cool!) en niet voluit doorontwikkelde sturing en elektronica, waardoor je toch vaker dan gemiddeld hoort van onbetrouwbare wagens.

Recente studies van consumentenorganisaties, in de EU en VS, geven ook duidelijk een dalende waardering (satisfaction) weer voor auto's.

In mijn privéwagens kan ik prima wat uitval hebben. Dat is hobby, en ik kan afwisselen. Een daily moet gewoon elke dag klaar staan voor mij, en ik niet voor de auto. Maar dat is mijn mening. Wellicht te radicaal, verwachten dat A naar B vervoer een beetje betrouwbaar is :+
Nee, vraag ik mij niet af.

Ik herhaal overigens letterlijk wat je zegt (staat goedpraten toch?). Over begrijpend lezen gesproken.

Denk vast dat een miljardenbedrijf als VW inderdaad liever ‘star trek features’ bouwt en implementeert dan goed functionerende auto’s. Beide zijn ook net zo eenvoudig te realiseren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
ikweethetbeter schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:19:
[...]

Ik heb een ID.4 Pro, dus met grote accu. Mijn mening over de auto in 1 woord: super!
Zit fantastisch.
Rijdt fantastisch.
Range ruim voldoende (nu 400-450 km).
ICT deel (media + navigatie): zwaar onvoldoende. Maar gelukkig is er CarPlay.
Hoe lang heb je de auto al? 1 maand?

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

KaiseRRuby schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Ik heb een 4.1M sinds december 2020, een van de eerste dus en ongezien besteld (lease). Ik heb er geen moment spijt van gehad. Was me vooral bewust van early adopter en moeten leren omgaan met BEV rijden.

Geen ernstige storingen of mislukte updates ondervonden, 60K km gereden, 3x flinke (1500+ km) reis met het gezin (5 personen en hond) naar het buitenland gemaakt.

Niet alleen het model was destijds nieuw, ook het MEB platform en BEV voor de massa in het algemeen. Ja, jammer dat VW de OTA niet van de grond krijgt en een aantal beloofde features niet nakomt. Maar per saldo rijd ik sinds dag 1 met veel plezier en comfort in deze auto.

Dus nee, ik denk niet dat die eerste groep per definitie 'zwaar ontevreden' is. Er zullen vast een aantal mensen zijn die ongezien een *first edition* auto hebben besteld en verwachten dat hij net zo uitontwikkeld zou zijn als bijv. de 8e generatie VW Golf. En er zijn er ook zat die pech hebben met hun auto of samenloop van omstandigheden, maar zeker niet de meederheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DonJunior schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:56:
Hoe lang heb je de auto al? 1 maand?
Bijna 2 jaar. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
mark1978 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Dank.

Zekering 19 truc ken ik , die zal ik eerst proberen (na deze trip).
Ik zal feedback geven wat de oplossing was.

Gek dat het wel lijkt dat er kaarten beschikbaar zijn. Ik kan wel zoomen op deze locatie.

Gr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLB50_0yJfIdtGtOaAv8ZFI4Rjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8hsDdWVejaVocuNaJPKofsf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat trekken van zekering 19 gaat helpen.....
Reset is grayed out
Het lijkt als of ik geen Internet heb voor het trekken van de zekering maar ik heb wel internet radio.
Over 10 min eens checken of de zekering geholpen heefd.

Ik heb trouwens ook nog foutmelding in de app dat is de reden dat ik voor een factory reset gekozen heb in eerste instantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ2AV50bVb0uRbfc6DZm8Q6Jh7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzXqo2zT65iHpi1okdc7ZEYa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door mark1978 op 08-08-2023 13:08 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
mark1978 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:06:
[...]
...

Ik heb trouwens ook nog foutmelding in de app dat is de reden dat ik voor een factory reset gekozen heb in eerste instantie.

[Afbeelding]
Volgens mij komen deze foutmeldingen omdat de WeConnect en de WeConnect Plus app nog niet in de auto geïnstalleerd zijn. Deze kun je in de Winkel/Shop van de auto vinden. Wellicht vergis ik me en heb je die apps al wel geïnstalleerd, maar meestal zijn de rode driehoekjes daar een gevolg van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Sloetz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:48:
Volgens mij nog niet gelezen hier maar de auto heeft in de app eindelijk de juiste kleur! M’n vrouw keek net raar op toen ik een klein vreugdedansje deed 🥳
[Afbeelding]
Heb je er wat voor moeten doen? ik kijk nog steeds tegen de goudgele Id.4 aan!
Sloetz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Ik zou geen First Edition kopen, .
Die van mij zou ik iedereen aanraden ondertussen. Alle known-errors (behalve de vastzittende laadklep ;) )zijn ondertussen vervangen, dus nieuwer dan dat ie was! Nieuwe puddle lights, nieuwe stabilisatorstangen, nieuwe koplamp units (IQ lights), nieuwe achterlicht units en voor de vastzittende automatische trekhaak gaat hij deze maand nog een keer 8)7 De auto rijdt verder lekker en de ruimte is heerlijk met grote kids achterin.

En nu ik het zo lees: dit zijn dus allemaal dingen die op ICE's al jaren gemeengoed waren.......

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 08-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
MJMaverick schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Volgens mij komen deze foutmeldingen omdat de WeConnect en de WeConnect Plus app nog niet in de auto geïnstalleerd zijn. Deze kun je in de Winkel/Shop van de auto vinden. Wellicht vergis ik me en heb je die apps al wel geïnstalleerd, maar meestal zijn de rode driehoekjes daar een gevolg van.
Dank voor de tip maar die ellende ben ik al door met hulp van Volkswagen support.
De "aanschaf" wilde niet lukken bleek een spatie benodigd te zijn in de postcode.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Proefrit gehad. Auto rijdt heerlijk. Ruim. Bewust ea. getest. Proefrit van 2 uur. Navigatie werkte prima. Achteruitrij camera ging aan bij achteruit rijden, maar bij vooruit rijden bleef hij aan. Vraag 1 : Vlgs verkoper had ik ff paar seconden moeten wachten. Schakelt hij zelf uit. Klopt dat?

Praten tegen de ID werkte niet riching de navigatie. Stoel verwarming aanzetten reageerde hij wel op. Bug?

Ik heb de dagteller laten resetten naar 0. De auto was voor 85% geladen. Ons verbruik was 13.9 Kwh/100k op een afstand van 67 kilometer. Hier zat een stukje snelweg in, 80 km en 50km wegen. Wij rijden zelf meer 80 en 50 km wegen dan snelweg dus heb een rit proberen na te boosten die het meeste bij ons zal voorkomen.

Proefrit was in een id 4 met ff op de 200pk.

We zijn enthousiaster geworden maar wij willen een auto waarvoor hij bedoeld is. Rijden. Geen geklungel voor de deur of onderweg. We blijven het forum volgen en horen graag ook het antwoord weer op onze vraag. Dank so far :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:11:
Proefrit gehad. Auto rijdt heerlijk. Ruim. Bewust ea. getest. Proefrit van 2 uur. Navigatie werkte prima. Achteruitrij camera ging aan bij achteruit rijden, maar bij vooruit rijden bleef hij aan. Vraag 1 : Vlgs verkoper had ik ff paar seconden moeten wachten. Schakelt hij zelf uit. Klopt dat?

Praten tegen de ID werkte niet riching de navigatie. Stoel verwarming aanzetten reageerde hij wel op. Bug?

Ik heb de dagteller laten resetten naar 0. De auto was voor 85% geladen. Ons verbruik was 13.9 Kwh/100k op een afstand van 67 kilometer. Hier zat een stukje snelweg in, 80 km en 50km wegen. Wij rijden zelf meer 80 en 50 km wegen dan snelweg dus heb een rit proberen na te boosten die het meeste bij ons zal voorkomen.

We zijn enthousiaster geworden maar wij willen een auto waarvoor hij bedoeld is. Rijden. Geen geklungel voor de deur of onderweg. We blijven het forum volgen en horen graag ook het antwoord weer op onze vraag. Dank so far :-)
Hoe dat met die camera zit snap ik eigenlijk zelf ook niet, bij mij blijft hij wel eens zwart terwijl de 360 graden dan wel werkt.

Zou de auto overigens direct weer bestellen, ben er zeer tevreden mee. Nogmaals, al die horrorverhalen zijn van toepassing op de oude modellen ( een maandagochtend model en een uitzondering daargelaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Onder een bepaalde lage snelheid blijven ze nog aan (omdat hij er van uitgaat dat je nog met een parkeer-/manoeuvreeractie bezig bent), maar idd na een paar seconden gaat hij vanzelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
KaiseRRuby schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:23:
[...]
... een maandagochtend model .......
idd. Productiedatum volgens de papieren 14-12-2020 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:58

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Nee, zou moeten werken. Ik zeg altijd "Navigeer naar [Plaatsnaam], [straatnaam + huisnummer]".
Werkt in 9 van de 10 gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Volgens mij praat ik hem niet goed toch? Ik geef helder aan dat ik er ruim voldoende trammelant mee heb gehad en als je de toon van mijn posts hier over de afgelopen 3 jaar bekijkt dan is daar wel uit af te lezen dat ik er klaar mee ben.
Met een benzineauto heb ik ook stil gestaan. Laat ik twee keer met een platte accu even achterwege: De DSG van mijn Golf weigerde ooit een versnelling te kiezen en de Mercedes bus van de zaak onsleutelde ooit zijn startonderbreker onder geen voorwaarde meer.
Als je, uit mijn ervaringen(!), een betrouwbare auto zoekt dan moet je een Fiat kopen. Mijn twee Fiat Cinquecento en de huidige Panda van mijn vrouw hebben ons nog nooit laten staan. ;)

Dat ik best hierna een ID.Buzz wel zou willen staat los van dit alles. Ik vind het simpelweg een prachtig ding.
Even met de fiets zit er hier niet in. Ik moet meestal 100 kilometer, enkele rit, rijden om bij de klant te komen.
Thuiswerken wordt zeker gedaan. Als ik les moet geven is het andere koek, dan heb ik hem echt nodig.

Van de twee keer dat de auto mij echt heeft laten staan was er één op een werkdag. Toen ben ik ingestapt bij mijn carpoolmaatje en hebben we met zijn wagen de rit gedaan. De andere keer dat de auto niks deed was op een zondag.
Van de andere vier waren er drie werkdagen, maar toen heb ik het dus zelf in 10 minuten kunnen verhelpen door de 12V accu los te nemen. Is dat abnormaal? Jazeker. Maar na de reset reed ie en ben ik er gekomen.
Twee van die incidenten waren dagen waarop ik of naar klant of les moest geven. Daarom ook zelf verholpen, want als ik op de pechhulp moet wachten om een accupooltje los te pakken zijn we zo een uur verder.
Ik denk dat EV betrouwbaarder kan zijn in de basis. Alleen flansen de fabrikanten er zoveel systemen en luxe om en doorheen dat je veel mogelijke points of failure krijgt. Overigens hebben veel benzineauto's dezelfde systemen. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
mark1978 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Dank voor de tip maar die ellende ben ik al door met hulp van Volkswagen support.
De "aanschaf" wilde niet lukken bleek een spatie benodigd te zijn in de postcode.

Gr.
Ok de reset functie kwam beschikbaar zodra ik de auto aan gezet had.
De reset heeft alles opgelost. Geen fout meldingen meer in de app en NAVIGATIE met laadpaal bezet info en nu wel file informatie.

Gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theobe
  • Laatst online: 09:01
Net terug van een vakantie uit Zuid-Frankrijk met de ID4.1 met vouwwagen. Tijdens de vakantie is een storing ontstaan aan de achteruitrijcamera. Bij het activeren van 'R' komt de melding van een storing + de camara werkt niet meer.
Ik heb hiervoor al dit topic doorzocht, maar ik kom er niet zo snel achter of dit ook zelf te verhelpen is, door bijv. een zekering los te trekken. En anders moet ik gewoon langs de dealer.

Ook is op de heenweg tijdens het laden per ongeluk iemand tegen de kabel aangelopen. Volgens mij is er aardig wat kracht op de CCS aansluiting gekomen. Bij het snelladen geeft dit nu problemen. De connector vergrendeld niet altijd meer gelijk. Ik hoor bij de aansluiting dat tie probeert om te vergrendelen, wat dan vaak niet lukt. Op goed geluk door kracht te zetten, naar links of naar rechts, vergrendeld tie uiteindelijk wel, waarna het laden begint. Maar voordat dit lukt, wordt vaak de laadsessie al afgebroken en moet ik het opnieuw proberen.
Wat hier ook vreemd aan is, bij Fastned en Ionity heb ik dit probleem niet. Bij andere (Tesla, Total, Engie) wel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat de gaatjes in de aansluiting van de connector bij Fastned en Ionity net wat groter zijn, waardoor die 'm wel in 1x pakt.

Ik ga er vanuit dat ik voor beide zaken naar de dealer moet, tenzij 1 van jullie nog tips heeft om de euvels te verhelpen.

Een andere dingetje vind ik toch wel de accu degradatie. Ik heb er nu bijna 95K opstaan, maar met een rekensom kom ik erachter dat ik denk ik nog maar 69kWh beschikbaar heb.
Bijvoorbeeld, ik had 'm tot 80% geladen en kwam met 5% bij de volgende lader. 75% dus verbruikt bij een verbruik van 24.1 kWh/100km tussen de laadsessies. Ik had toen 215 km gereden. (2,15 * 24.1 / 0,75) = 69,09
Dat betekent dat de accu al meer dan 10% is gedegradeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 14:38

wiz

Connecting the world

Sloetz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:48:
[Afbeelding]
Ben ook geinteresseerd in wat je daar voor hebt moeten doen ... Want ook bij mij is hij nog steeds goudgeel in de app (ipv mooi zwart)

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

theobe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:55:

Een andere dingetje vind ik toch wel de accu degradatie. Ik heb er nu bijna 95K opstaan, maar met een rekensom kom ik erachter dat ik denk ik nog maar 69kWh beschikbaar heb.
Bijvoorbeeld, ik had 'm tot 80% geladen en kwam met 5% bij de volgende lader. 75% dus verbruikt bij een verbruik van 24.1 kWh/100km tussen de laadsessies. Ik had toen 215 km gereden. (2,15 * 24.1 / 0,75) = 69,09
Dat betekent dat de accu al meer dan 10% is gedegradeerd.
Volgens mij kun je dat niet zo hard stellen. Ik weet van mij dat bij het laden op AC 11 Kw ongeveer 11% verlies optreedt. Ik heb nog nergens het verlies op DC gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
niki_lauda schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Volgens mij kun je dat niet zo hard stellen. Ik weet van mij dat bij het laden op AC 11 Kw ongeveer 11% verlies optreedt. Ik heb nog nergens het verlies op DC gezien.
Het gaat niet om laadverlies, maar om accu degradatie.

Als ik 215km heb gereden bij een verbruik van 24.1kWh/100km, dan zou ik 51,8kWh verbruikt hebben. Volgens de GoM begon ik op 80% en stopte ik op 5%. Dat betekent dat ik 75% van de beschikbare capaciteit heb verbruikt. 51,8kWh is dan 75%. 100% zou dan de volgende rekensom zijn: 51,8 / 75% * 100% = 69 kWh. Oorspronkelijk zou de accucapaciteit 77 kWh moeten zijn. Dit betekent dus een degradatie van meer dan 10%. Dat vind ik vrij fors bij nog maar 95K op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

theobe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Als ik 215km heb gereden bij een verbruik van 24.1kWh/100km, dan zou ik 51,8kWh verbruikt hebben. Volgens de GoM begon ik op 80% en stopte ik op 5%. Dat betekent dat ik 75% van de beschikbare capaciteit heb verbruikt. 51,8kWh is dan 75%. 100% zou dan de volgende rekensom zijn: 51,8 / 75% * 100% = 69 kWh. Oorspronkelijk zou de accucapaciteit 77 kWh moeten zijn. Dit betekent dus een degradatie van meer dan 10%. Dat vind ik vrij fors bij nog maar 95K op de teller.
Batterijen zijn "consumables" die achteruit gaan bij gebruik, ze slijten domweg. Voor de meeste batterijtypen (ongeacht of dit nu in een laptop of auto is) is de verwachte gemiddele teruggang ruwweg 10% per jaar (bij ideale omstandigheden) ... In jouw voorbeeld lijkt me de teruggang die je noemt eigenlijk nog niet eens zo gek? ...

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Laadverlies...... wat moet ik me daarbij voorstellen. Wat verlies ik bijv bij 70 Kwh laden aan laadverlies? Is dat evt te beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theobe
Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:52:
Laadverlies...... wat moet ik me daarbij voorstellen. Wat verlies ik bijv bij 70 Kwh laden aan laadverlies? Is dat evt te beperken?
Laadverlies bij laden via stopcontact is het grootst. Schijnt ook weer verschillend per EV te zijn, maar doorgaans zo rond de 15%.
Via een AC laadpaal is dit rond de 10%. Via DC laden is nog het meest efficiënt, omdat de stroom direct de accu ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

theobe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Laadverlies bij laden via stopcontact is het grootst. Schijnt ook weer verschillend per EV te zijn, maar doorgaans zo rond de 15%.
Via een AC laadpaal is dit rond de 10%. Via DC laden is nog het meest efficiënt, omdat de stroom direct de accu ingaat.
Daarnaast kan de accu afhankelijk van de temperatuur actief worden verwarmd of juist gekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:52:
Dat is te berekenen als je exact weet wat er uit het laadstation komt en daarna exact kunt meten hoeveel er daadwerkelijk in de accu zit na laden. Het verlies wordt door diverse aspecten veroorzaakt, zoals warmteontwikkeling in kabels en andere componenten in het laadcircuit, eventuele omzetting van AC naar DC, eventuele slechte contacten in het circuit, etc. En zodra je er een meter tussenzet is daar ook weer sprake van verlies, want een meting kost ook stroom. Een aantal van deze aspecten zullen totaal niet dramatisch groot zijn, maar opgeteld kan het wel een behoorlijk percentage worden.

Wanneer je Googled op laadverlies bij het laden van een EV kom je onder andere deze ANWB pagina tegen. Maar er zullen er vele meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloetz
@kisik & @wiz
Nee niets bewust geactiveerd of extra privacy gevoelige data afgestaan. Van de week was ie idd nog goudgeel en vanochtend ineens in kleur, juiste velgen en met het designpakket. Zelfs de badge aan de zijkant is die van de eerste versies (korte).

Appversie is 2.12.0 op iOS, software in auto is 3.2 na de laatste werkplaats update. Auto is een NL wagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sloetz op 08-08-2023 17:43 ]

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Heel je verhaal staat of valt via het omrekenen van een gemiddeld verbruik per 100km. Hoe nauwkeurig is dat? Is al genoeg gebleken dat die waarden soms met een korreltje zout genomen moeten worden. Is dat het gemiddelde over die hele trip van 215km, is dat een glijdend gemiddelde over de laatste 100km? Zit cabin AC en verbruik hier in? Waar wordt het gemeten? Hoe wordt het gemeten? Zijn er bepaalde verliezen in de auto wel of niet in rekening gebracht...

Als het 25.1 kWh/100km was (1 kWh/100km voor AC lijkt me niet gek op vakantie, 4% ongeveer), dan komt je rekensom uit op 72 kWh. Is die 5% het 'begin' van 5% (dus 5,9%) en die 75% het 'eind' van die 75% (dus 75.0), dan kom je al op ongeveer 73 kWh uit met een verbruik van 25.1 kWh. Wat al neerkomt op 95% van de originele batterij. En ook die batterij is geen 'gegarandeerde capaciteit' (staat vast in de kleine lettertjes ergens, maar een 'schatting' of zo...)

Ik zou je er niet druk over maken, vooral niet na 95k km...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witzwart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb inmiddels 2x bij de garage nieuwe ruitenwissers laten plaatsen. Tot op heden raspen ze allemaal zeer snel. Iemand en tip welke ruitenwisser meer dan een half jaar goed funtioneren. (ID4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
[...]

In de praktijk heb je vanaf nieuw daadwerkelijk bruikbare capaciteit 73/74 kWh. 69/74*100=93,2% capaciteit over. Is gewoon een hele nette waarde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrlGl
KrlGl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:38:
code:
1

Bij de garage geweest en… jullie raden het nooit…

Een storing in een accumodule. Dus twee dagen na de terugroepactie van de hv-accu blijkt er nog een andere module aan vervanging toe, die niet ontdekt was bij de terugroepactie.
Kennelijk is de test van de cellen bij de terugroepactie niet helemaal full-proof.

Ik kan er gewoon mee doorrijden en de auto moet twee dagen terug voor vervanging van deze module, en dat kan ‘al’ begin januari. Dus tot die tijd doorkachelen met iets minder accucapaciteit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
MJMaverick schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Dat is te berekenen als je exact weet wat er uit het laadstation komt en daarna exact kunt meten hoeveel er daadwerkelijk in de accu zit na laden. Het verlies wordt door diverse aspecten veroorzaakt, zoals warmteontwikkeling in kabels en andere componenten in het laadcircuit, eventuele omzetting van AC naar DC, eventuele slechte contacten in het circuit, etc. En zodra je er een meter tussenzet is daar ook weer sprake van verlies, want een meting kost ook stroom. Een aantal van deze aspecten zullen totaal niet dramatisch groot zijn, maar opgeteld kan het wel een behoorlijk percentage worden.

Wanneer je Googled op laadverlies bij het laden van een EV kom je onder andere deze ANWB pagina tegen. Maar er zullen er vele meer zijn.
Anwb beschrijft idd dat het voor de id3 zo'n 9.3% is. Ze gaan uit van een gemiddelde van 15%. Heb de verkoper er nog naar gevraagd. Hij gaf 3% aan. Echt je hebt ook niks aan dat soort lui...... ik ga eens rekenen of electrisch rijden naast de milieuwinst ook wel goedkoper is. Ik begin daar mn twijfels toch wel over te krijgen ;-)

Veel zwaardere auto dan een benzine auto. Laadverlies van zeg 15%. Misschien vergelijk ik nu appels met peren maar daar corrigeren jullie me vast op haha.

Zal me ook nog moeten verdiepen in laadpassen en wat de stroomkosten per Kwh zijn. Ben hollander he.... dus sta ook hier open voor mooie suggesties mbt laadpassen en waar je leuk kunt laden voor leuk tarief. Ik rijd nu ook naar duitsland om te tanken ;-) (woon dr in de buurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Devke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Anwb beschrijft idd dat het voor de id3 zo'n 9.3% is. Ze gaan uit van een gemiddelde van 15%. Heb de verkoper er nog naar gevraagd. Hij gaf 3% aan. Echt je hebt ook niks aan dat soort lui...... ik ga eens rekenen of electrisch rijden naast de milieuwinst ook wel goedkoper is. Ik begin daar mn twijfels toch wel over te krijgen ;-)

Veel zwaardere auto dan een benzine auto. Laadverlies van zeg 15%. Misschien vergelijk ik nu appels met peren maar daar corrigeren jullie me vast op haha.

Zal me ook nog moeten verdiepen in laadpassen en wat de stroomkosten per Kwh zijn. Ben hollander he.... dus sta ook hier open voor mooie suggesties mbt laadpassen en waar je leuk kunt laden voor leuk tarief. Ik rijd nu ook naar duitsland om te tanken ;-) (woon dr in de buurt).
Spit dit forum maar eens door [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
wiz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Ben ook geinteresseerd in wat je daar voor hebt moeten doen ... Want ook bij mij is hij nog steeds goudgeel in de app (ipv mooi zwart)
Have you tried turning it off and on again?

Dit was voor mij de truc en heb nu een mooie kings red id.4

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz

wiz

Connecting the world

Paganstars schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:04:
[...]

Have you tried turning it off and on again?

Dit was voor mij de truc en heb nu een mooie kings red id.4
Wat bedoel je met turning it off an on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Misschien een stomme vraag, maar hoe sluiten jullie de motorkap. Vroeger liet je het gewoon van een bepaalde hoogte dichtvallen. Nog steeds oldskool of dichtdrukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
simonanton schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:17:
Misschien een stomme vraag, maar hoe sluiten jullie de motorkap. Vroeger liet je het gewoon van een bepaalde hoogte dichtvallen. Nog steeds oldskool of dichtdrukken?
Gewoon dicht laten vallen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonanton
Ik heb in mijn e-Golf helaas een steenmarter gehad. Onderkant vd auto was slecht afgesloten en er was veel ruimte om daar te verblijven voor zo’n marter. De ID.3 lijkt zeer goed afgesloten vd onderzijde en in de motorruimte weinig ruimte voor zo’n marter. Ik lees echter wel dat steenmarters gek zijn op elektrische auto’s terwijl er overal spanning op staat. Iemand die me hier in gerust kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54
simonanton schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:17:
Nadat ik alle bruine bladeren heb verwijderd laat ik hem altijd dichtvallen maar dichtdrukken kan denk ik ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54

Wist je dat als je de spraakbedieningsknop op het stuur 2 seconden ingedrukt houd je de Google assistent wordt geactiveerd voor android auto? 'Navigeer naar huis' of 'speel het liedje x af' werkt geweldig ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Gecko123 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:37:
[...]

Wist je dat als je de spraakbedieningsknop op het stuur 2 seconden ingedrukt houd je de Google assistent wordt geactiveerd voor android auto? 'Navigeer naar huis' of 'speel het liedje x af' werkt geweldig ;-)
Nee wist ik niet. Wel nice. In mn huidige auto kan ik ook met spraak werken. Heerlijk. Al mist hij soms even wat ik bedoel (verkeerde telefoonnummer, straatnaam). Is overigens geen VW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
simonanton schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:19:
Ik heb in mijn e-Golf helaas een steenmarter gehad. Onderkant vd auto was slecht afgesloten en er was veel ruimte om daar te verblijven voor zo’n marter. De ID.3 lijkt zeer goed afgesloten vd onderzijde en in de motorruimte weinig ruimte voor zo’n marter. Ik lees echter wel dat steenmarters gek zijn op elektrische auto’s terwijl er overal spanning op staat. Iemand die me hier in gerust kan stellen?
Ik zou er niet op gokken dat de id.3 marterproof is.
Ik weet van een achterbuurman dat de Opel Ampera-E dat niet is. Die moest weggetakeld worden en het was een prijzige reparatie.
Ik heb mijn id.3 voor de zekerheid op een vlonder van kippengaas staan en dat gaat al 3 jaar goed.
Mijn ICE die ik hiervoor had, heeft wel bezoek van een marter gehad (gelukkig alleen de watersproeierleiding kapot). Na dat akkefietje heb ik het kippengaas gemaakt en sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
wiz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Wat bedoel je met turning it off an on again?
Ik moest de app herstarten en toen kreeg ik de juiste kleur

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunnassy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 13:03
[b]theobe in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"...
Ook is op de heenweg tijdens het laden per ongeluk iemand tegen de kabel aangelopen. Volgens mij is er aardig wat kracht op de CCS aansluiting gekomen. Bij het snelladen geeft dit nu problemen. De connector vergrendeld niet altijd meer gelijk. Ik hoor bij de aansluiting dat tie probeert om te vergrendelen, wat dan vaak niet lukt. Op goed geluk door kracht te zetten, naar links of naar rechts, vergrendeld tie uiteindelijk wel, waarna het laden begint. Maar voordat dit lukt, wordt vaak de laadsessie al afgebroken en moet ik het opnieuw proberen.
Wat hier ook vreemd aan is, bij Fastned en Ionity heb ik dit probleem niet. Bij andere (Tesla, Total, Engie) wel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat de gaatjes in de aansluiting van de connector bij Fastned en Ionity net wat groter zijn, waardoor die 'm wel in 1x pakt.

Ik ga er vanuit dat ik voor beide zaken naar de dealer moet, tenzij 1 van jullie nog tips heeft om de euvels te verhelpen.
Ik kan u niet helpen maar heb op vorige reis soortgelijke zaken meegemaakt. Om onverklaarbare reden verschillende snelladers die niet meer wilden locken, zelfs niet ene die de dag ervoor wel ging. maar na 4 pogingen weer terug wel. Weet ook niet meer in welke richting je de kabel moet bijduwen. Bij Tesla ook gehad. Is het fysiek of iets electronisch, geen idee. Heb de vraag eens aan mijn dealer gesteld.
Maar in de meeste gevallen wel vlot kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Weet iemand of de ID4 granny lader op max 10 ampere ingesteld kan worden?
Bij ons in de flat is een oudewets stopcontact en zodra ik boven de 10A kom knalt de zekerig eruit.

Vandaar de vraag :) Ik realiseer me dat het laden extra lang gaat duren :D
Pagina: 1 ... 293 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.