Nee, dit is bij mij ook niet mogelijk, ik krijg dan meteen Google Maps als navigatie te zien.KaiseRRuby schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Dit heb ik ook. Ook is het niet mogelijk om ABRP weer te geven in de 'home' van Carplay, zoals op mijn tweede foto stond. Bij jou ook niet neem ik aan?
Jup.. heb al een doek over het infotainment gelegd, zodat deze niet in de volle zon zit, en dat lijkt iets te doen qua herstarts. Het issue met de temperatuurregeling (dat ie automatisch omhoog gaat) blijft helaas voortduren..sl1000 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:43:
[...]
zit je ergens in het zuiden op vakantie? anders klinkt het gewoon als een stervende infotainment. tijd voor een nieuwe onder garantie.
*sowieso
Denk zelf dat je een touch layer hebt die (bijna) stuk is. heb daar wel meer meldingen over gezien, en vervangen van het infotainment was telkens de oplossing.DonJunior schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Jup.. heb al een doek over het infotainment gelegd, zodat deze niet in de volle zon zit, en dat lijkt iets te doen qua herstarts. Het issue met de temperatuurregeling (dat ie automatisch omhoog gaat) blijft helaas voortduren..
Ik denk ik check het even of de navi het weer doet. Auto staat dag stil op de camping in Rome. Navi doet het spontaan weer!ik222 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:38:
[...]
Infotainment systeem resetten naar fabrieksinstellingen, vermoedelijk gaat hij het dan weer doen. Komt vaker voor, je bent dan de verbinding met de kaart servers kwijt waardoor je geen updates meer krijgt en ook niet kan navigeren in landen waar je niet eerder bent geweest (of in elk geval waarvan de kaarten niet meer aanwezig zijn).
Doe je niets dan zal de navigatie pas weer gaan werken zodra je op bekend terrein bent en heb je hetzelfde zodra je weer terug naar het buitenland gaat.
Iemand een idee voor de beste equalizer instellingen? Beetje raar dat er geen sfeer-presets voor audio zijn.. Ken er zelf te weinig vanaf.
Gewoon zelf luisteren?Cloclo100 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:43:
Iemand een idee voor de beste equalizer instellingen? Beetje raar dat er geen sfeer-presets voor audio zijn.. Ken er zelf te weinig vanaf.
Het gehoor is bij iedereen anders .. ik kan tegen je zeggen dat je de bas vol open moet zetten maar misschien vind jij dat helemaal niet prettig klinken.
Gewoon muziek aan zetten die je graag luistert en zelf met de instellingen spelen.
*sowieso
Was dat met navigatie aan? Ee zit een fout in de ID.software pre-3.0 waarbij corrupte navigatie-data zo'n crash / bootloop kan veroorzaken. Die schijnt in 3.0 opgelost te zijn, volgens de wiki van meinid.DonJunior schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:48:
[...]
Nu ging het mediasysteem, niet daardoor hoor, in een of andere bootloop tijdens de gehele rit... ik vermoed dat het hele ding gewoon veel te heet wordt en dat zorgt voor kuren ofzo.
Zie https://www.meinid.com/wiki/entry/9-id-software-3-0/#5-Bekannte-Vernderungen(C63): Ursache für Korruption der Navigationsdaten behoben
Es konnte bisher passieren, dass Teile der Navigationsdatenbank in einen korrupten Zustand versetzt wurden. Dies äußert sich in Fehler bei der Routenberechnung, Absturz des Infotainments, fehlenden Kartendaten oder -details und weiteren Symptomen. Mit diesem Update wird die Ursache behoben und fehlerhafte Navigationsdaten werden im Rahmen des Updates korrigiert.
Of warmte daar ook nog een (extra) invloed op heeft, weet ik niet, maar dat zou natuurlijk goed kunnen.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Goede tip. Ik gebruik echter alleen Android Auto mer Google MapsMitchell2.24v schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Was dat met navigatie aan? Ee zit een fout in de ID.software pre-3.0 waarbij corrupte navigatie-data zo'n crash / bootloop kan veroorzaken. Die schijnt in 3.0 opgelost te zijn, volgens de wiki van meinid.
[...]
Zie https://www.meinid.com/wiki/entry/9-id-software-3-0/#5-Bekannte-Vernderungen
Of warmte daar ook nog een (extra) invloed op heeft, weet ik niet, maar dat zou natuurlijk goed kunnen.
*sowieso
Update gaat hier niet lekker nog bij de 3.1p. Ze krijgen foutmeldingen, hopelijk lukt het vandaag want heb een Ibiza mee. Niet te doen dat schakelen.
Ik merkte trouwens dat er achter wat kraakjes beginnen te ontstaan in de deur. Valt me tegen van VW.
Ik merkte trouwens dat er achter wat kraakjes beginnen te ontstaan in de deur. Valt me tegen van VW.
Zo, woensdag eindelijk de auto in ontvangst mogen nemen. 1e indruk, dat rijdt toch wel heel erg lekker.jdgraaf schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Ik heb die van mij vorige week opgehaald. Totaal 2 weken moeten wachten op reparatie. Dus heb denk geluk gehad. Maar ook mij werd verteld dat het in de fabriek fout gegaan is. Inderdaad hele serie met dit probleem maar ook bij skoda's. QA kan hier wel wat beter.
Ook nog iets wat ik hoorde. VW schijnt een hele serie verkeerd gebouwd te hebben. bij 100 auto's comfort pakket vergeten.... daar sta je dan je nieuwe auto op te halen om dan te horen van je dealer... uhm ja dat comfort pakket wat er op zou moeten zitten.... ;-) VW heeft hier en daar wel wat issues.
Maar goed tot nu toe bevalt mijn nieuwe ID4 prima. Geen issues verder hier.
Meteen even wat gecontroleerd, ik lijk alle bestelde opties te hebben, 360 graden camera zit er op. Software versie 3.5. En meteen kennis gemaakt met travel assist, wat rijdt dat releaxed zeg.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Gisteravond terug gekomen van een 3 weekse roundtrip Frankrijk/Spanje. Ik heb bij meerdere Tesla superchargers geladen en dit ging technisch goed. Ik herken je beeld niet. Bij 1 station gehad dat ik moest passen en meten ivm de sensor in het parkeervak, maar verder ging het goed. De prijs is heel OK voor gasten, alleen haalde ik vaak niet de (max) snelheid die ik zou moeten kunnen halen met 3.2 (130Kw@8%, 65Kw@66%, 73Kw@52%)
Zit inmiddels in de buurt van Hamburg. Heb wel een keer geladen omdat we toch pauze moeten houden met onze baby maar dat was volgens de ingebouwde navigatie en volgens ABRP helemaal niet nodig.
Heb drie volwassenen en een baby in de auto en uiteraard flink bagage. Rij 107kmpu gemiddeld met af en toe sneller inhalen als het nodig is. 16.0kWh/100km gemiddeld en ik had dus op 1 lading 450 kilometer kunnen rijden. Temperatuur buiten is 22 graden.
Dat valt me echt helemaal niet tegen, ik sta er zelfs een beetje versteld van. Had gerekend op max 350km.
Heb drie volwassenen en een baby in de auto en uiteraard flink bagage. Rij 107kmpu gemiddeld met af en toe sneller inhalen als het nodig is. 16.0kWh/100km gemiddeld en ik had dus op 1 lading 450 kilometer kunnen rijden. Temperatuur buiten is 22 graden.
Dat valt me echt helemaal niet tegen, ik sta er zelfs een beetje versteld van. Had gerekend op max 350km.
Dat doe je heel netjes zeg. Ik heb helaas een dakkoffer op mijn ID3 58kW en ik red met moeite de 20.0kWh/100km terwijl ik constant 104 km/h rijd.KaiseRRuby schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:01:
Zit inmiddels in de buurt van Hamburg. Heb wel een keer geladen omdat we toch pauze moeten houden met onze baby maar dat was volgens de ingebouwde navigatie en volgens ABRP helemaal niet nodig.
Ik zit eerder tegen de 21.0 aan. Dus qua range red ik rond de 250 kilometer. Ergo elke 200 kilometer sta ik aan de paal. Valt me behoorlijk tegen juist, maar ik geef de dakkoffer en volle bepakking daarvan de schuld
*sowieso
dan verbruik je meer dan ik doe in een volgeladen buzz...DonJunior schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:23:
[...]
Dat doe je heel netjes zeg. Ik heb helaas een dakkoffer op mijn ID3 58kW en ik red met moeite de 20.0kWh/100km terwijl ik constant 104 km/h rijd.
Ik zit eerder tegen de 21.0 aan. Dus qua range red ik rond de 250 kilometer. Ergo elke 200 kilometer sta ik aan de paal. Valt me behoorlijk tegen juist, maar ik geef de dakkoffer en volle bepakking daarvan de schuld

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
mijn ervaring is dat ik beter 107 met een 600KG zware vouwwagen kan rijden (21-23KW/h) dan 115-120 met een dakkoffer (25-27kwh).DonJunior schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:23:
[...]
Dat doe je heel netjes zeg. Ik heb helaas een dakkoffer op mijn ID3 58kW en ik red met moeite de 20.0kWh/100km terwijl ik constant 104 km/h rijd.
Gistermiddag heb ik de ID.4 (77kw, 2.3 af fabriek) weer opgehaald met software 3.1, en daarna meteen de update naar 3.2 geïnstalleerd. Ze hadden een extra dagje nodig.
Ik moet eerlijk zeggen, het valt me niet tegen. De initiele setup met tig keer een QR code scannen was even gedoe, maar niet echt een probleem.
Een deel van mijn instellingen was bewaard, maar niet alles. Die heb ik vandaag allemaal weer goed gezet.
De nieuwe multifunction display bevalt me wel, met percentage en verbruikscijfers achter het stuur. Ook de anders afgestelde Lane Assist lijkt nu beter te werken. Die kijk ik even een tijdje aan. Misschien hoeft die niet meer uit.
Het infotainment systeem is merkbaar vlotter. Vooral het invoeren van een adres bij de ingebouwde navi gaat echt veel soepeler. Ik gebruik tot nu toe voornamelijk Waze, maar wilde de ingebouwde navi toch even proberen.
Ook heb ik Auto Hold weer aangezet, om te zien of dat nu ook beter werkt.
Ik moet eerlijk zeggen, het valt me niet tegen. De initiele setup met tig keer een QR code scannen was even gedoe, maar niet echt een probleem.
Een deel van mijn instellingen was bewaard, maar niet alles. Die heb ik vandaag allemaal weer goed gezet.
De nieuwe multifunction display bevalt me wel, met percentage en verbruikscijfers achter het stuur. Ook de anders afgestelde Lane Assist lijkt nu beter te werken. Die kijk ik even een tijdje aan. Misschien hoeft die niet meer uit.
Het infotainment systeem is merkbaar vlotter. Vooral het invoeren van een adres bij de ingebouwde navi gaat echt veel soepeler. Ik gebruik tot nu toe voornamelijk Waze, maar wilde de ingebouwde navi toch even proberen.
Ook heb ik Auto Hold weer aangezet, om te zien of dat nu ook beter werkt.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Dakkoffer is killing, dat heb ik vorig jaar zelf ook ervaren en heb ik sindsdien eigenlijk afgezworen. Dit jaar met aanhanger ipv dakkoffer en dat scheelt echt enorm.DonJunior schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:23:
[...]
Gister auto weer opgehaald na de update naar 3.2
Alle instellingen weer doen helaas maar gelukt
wat me op de terugreis opviel is dat radio(zender)logo's niet werden opgehaald. Ik luister veel radio en normaal kreeg ik een geupdatet exemplaar na een minuut ofzo.
Ik hoop dat dit zich nog gaat herstellen? weet iemand dat?
Alle instellingen weer doen helaas maar gelukt
wat me op de terugreis opviel is dat radio(zender)logo's niet werden opgehaald. Ik luister veel radio en normaal kreeg ik een geupdatet exemplaar na een minuut ofzo.
Ik hoop dat dit zich nog gaat herstellen? weet iemand dat?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik heb dit jaar eigenlijk best wel wat trekhaakkoffers gezien bij EV's. Als je dan toch extra bagageruimte nodig hebt......Ro ofzo schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:38:
[...]
Dakkoffer is killing, dat heb ik vorig jaar zelf ook ervaren en heb ik sindsdien eigenlijk afgezworen. Dit jaar met aanhanger ipv dakkoffer en dat scheelt echt enorm.
Ik hoopte dat ik met de nieuwe software sneller zou laden. Maar zit telkens op max van 100kw. En op 50% zit hij alweer op 70kw.
Ik zit nu ook op een verbruik van ongeveer 16,5kw. Merk ook dat elektrische stoelverwarming wel wat verbruikt. Vond de vrouw vannacht wel lekker.
Ik zit nu ook op een verbruik van ongeveer 16,5kw. Merk ook dat elektrische stoelverwarming wel wat verbruikt. Vond de vrouw vannacht wel lekker.
Sinds gisteren trotse eigenaar van een ID.3 Pro met warmtepomp, maar volgens mij is een warmtepomp tegenwoordig vrij standaard bij een ID.3. Kreeg gelijk de update naar 3.2. Verliep allemaal vlekkeloos. Ik dacht nog even dat ik keyless entry had maar dat is enkel start. Ach ja. Ik had een e-Golf van 2020, dus nog niet eerder zo’n hoge actieradius in de app gezien en dat was de reden vd aanschaf. Het vele plastic kan ik mee leven. De e-Golf was wat dat betreft degelijker, maar had natuurlijk niet zo’n uitgebreid infotainment systeem. Alhoewel dat was niet gek hoor. Ook Apple Carplay maar niet draadloos. Draadloos opladen van je mobiel is ook erg fijn. Je hebt het idee dat je een slagschip rijdt. Ben blij dat ik uiteindelijk voor de 3 en niet de 4 ben gegaan. Zeker met de beperkte ruimte onder onze carport. Iemand een idee of we nog 3.5 kunnen verwachten?
[ Voor 3% gewijzigd door simonanton op 29-07-2023 11:55 ]
Zie je alleen 's avonds, komt uit de spiegel. En gaat vaak stuk, dus als hij tweedehands is even goed kijken.simonanton schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:53:
Mijn auto zou dit moeten hebben: Sfeerverlichting exterieur (met logoprojectie).
Nog niet waargenomen. Ik neem aan bij de voorportieren?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Iemand een idee hoe ik mijn ID4 'vindbaar' kan maken in de app? Hij geeft nu deze error.
Ik ben de enige hoofdgebruiker.
Verder geen accounts.
Wel heeft mijn vriendin de app ook op haar telefoon maar met hetzelfde account gewoon
:strip_exif()/f/image/q8wW0ZGaJZE1QxsrrMJ4zZ6p.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder geen accounts.
Wel heeft mijn vriendin de app ook op haar telefoon maar met hetzelfde account gewoon
:strip_exif()/f/image/q8wW0ZGaJZE1QxsrrMJ4zZ6p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XJCyO4ol3meCeJhVqnrWeA89.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 29-07-2023 21:21 ]
Wanneer je naar het 1e scherm in de app gaat (autootje links onderin) en dan naar instellingen/settings dan is bij Administration (Administratie?) een optie "Mobile online services". In die optie staat ergens "Parkeer Positie", en volgens mij moet die aan staan om te krijgen wat jij wilt. Excuses voor het Engels en Nederlands door elkaar, mijn app staat op Engels.C6DL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:20:
Iemand een idee hoe ik mijn ID4 'vindbaar' kan maken in de app? Hij geeft nu deze error.
Verder geen accounts.
[Afbeelding]
Mochten er onder de Mobile Online Services veel rode driehoekjes staan dan moet er in de auto nog de "app" We Connect Plus geïnstalleerd worden.
[ Voor 7% gewijzigd door MJMaverick op 29-07-2023 21:45 ]
Heb ik ook geprobeerd maar hier is het probleem: neem een thule easybase daarop kan je maximaal 45 kilo vervoeren. Daar gaat nog het gewicht van de koffer vanaf (13 kilo). Effectief kun je dus 32 kilo bagage meenemen. Das best weinig, zelfs als je alleen de lichte spullen erin stopt zit je al heel snel op max gewicht.kisik schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:51:
[...]
Ik heb dit jaar eigenlijk best wel wat trekhaakkoffers gezien bij EV's. Als je dan toch extra bagageruimte nodig hebt......
Als je zoals wij gaat kamperen dan is zo'n ding niet genoeg. Alleen de tent weegt al meer.
Voor alleen wat extra volumineuze bagage kan het inderdaad wel een oplossing zijn.
Het werkt!Devil schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Zie je alleen 's avonds, komt uit de spiegel. En gaat vaak stuk, dus als hij tweedehands is even goed kijken.
Dank je wel!MJMaverick schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:35:
[...]
Wanneer je naar het 1e scherm in de app gaat (autootje links onderin) en dan naar instellingen/settings dan is bij Administration (Administratie?) een optie "Mobile online services". In die optie staat ergens "Parkeer Positie", en volgens mij moet die aan staan om te krijgen wat jij wilt. Excuses voor het Engels en Nederlands door elkaar, mijn app staat op Engels.
Mochten er onder de Mobile Online Services veel rode driehoekjes staan dan moet er in de auto nog de "app" We Connect Plus geïnstalleerd worden.
Ik gok dat deze foutmelding ermee te maken heeft:
:strip_exif()/f/image/Y1nQLKRazNcquizJOMKBcVkz.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft een zakelijke lease auto.
Ik kan wel gewoon alles in de auto bedienen via de app en de auto is netjes in online modus. Daarom snap ik niet helemaal deze foutmelding dat er een abonnement nodig is?
Heb je wel WeConnect (Plus) geactiveerd ? Ook bij zakelijke lease (dat is het bij mij ook) kun je WeConnect (Plus) bij de eerste registratie gratis afsluiten voor 3 jaar... Status van je afgesloten diensten kun je op de Volkswagen WeConnect site in je account vinden.C6DL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:13:
[...]
Dank je wel!
Ik gok dat deze foutmelding ermee te maken heeft:
[Afbeelding]
Ik kan wel gewoon alles in de auto bedienen via de app en de auto is netjes in online modus. Daarom snap ik niet helemaal deze foutmelding dat er een abonnement nodig is?
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Grappig, een paar week geleden een hele discussie hoe het juist aan te krijgent2faag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:17:
Iemand een idee hoe ik dit in de navigatie uit kan zetten? Krijg het niet gevonden.
[Afbeelding]
Als je daarop tikt kun je naar 2D mode, dan krijg je dit in elk geval niet meer.
Of je dit ook los kunt uitzetten terwijl je wel 3D-weergave houdt, dat durf ik zo niet te zeggen.
Er zijn 3 modi voor zover ik weet 2D, met noord altijd boven, 2D in de rijrichting en 3D in de rijrichting.
Welke dongle is dat juist? Heb je toevallig een link naar die jij hebt?spencer_830 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:59:
[...]
Ik ben vorige week naar de franse Alpen geweest met deze combinatie.
Dit was overigens mijn eerste rit waarbij ik tussentijds moest laden.
Het heeft mij positief verrast, vooral dat ik op ABRP kon zien hoeveel laadplekken er beschikbaar waren.
Heb mijn id5 nog niet, wordt geleverd in oktober, de bedoeling is om er in december mee op ski reis te gaan.
Vandaar dat ik me wil informeren wat de beste optie is om zonder veel problemen daar te geraken.
[ Voor 19% gewijzigd door Sky74 op 30-07-2023 17:35 ]
Gewoon een OBD2 dongle, ik heb hem voor een tientje gekocht tweedehands hier via Tweakers, je kunt ze overal bestellen op het internet. Die plug je links onder je Dashboard in en dan verbind je via Bluetooth.Sky74 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:14:
[...]
Welke dongle is dat juist? Heb je toevallig een link naar die jij hebt?
Heb mijn id5 nog niet, wordt geleverd in oktober, de bedoeling is om er in december mee op ski reis te gaan.
Vandaar dat ik me wil informeren wat de beste optie is om zonder veel problemen daar te geraken.
Ow echt? Ik vind het juist super vervelend. Bij ons in de auto is het heel traag verwarrend en hierdoor al een aantal keer bijna verkeerd gereden, omdat je het route verloop niet goed kunt zien.leinenga schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:57:
[...]
Grappig, een paar week geleden een hele discussie hoe het juist aan te krijgenIk ben blij dat ik het nu voor elkaar heb, maar dit doet hij in 3D weergave. Je ziet dan het icoontje met het noorden een beetje ovaal eruit zien.
Als je daarop tikt kun je naar 2D mode, dan krijg je dit in elk geval niet meer.
Of je dit ook los kunt uitzetten terwijl je wel 3D-weergave houdt, dat durf ik zo niet te zeggen.
Er zijn 3 modi voor zover ik weet 2D, met noord altijd boven, 2D in de rijrichting en 3D in de rijrichting.
Vind zelf 3D view wel het prettigst tijdens navigatie. Als het niet uit kan, dan is het jammer. Gebruik toch meestal google maps, alleen had android auto er vandaag geen zinnen in.
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Zoals gezegd door @wiz, zakelijke lease maakt echt niet uit. Ik heb dat namelijk ook, officieel is mijn auto een huurauto... Maar ik sta gewoon als primaire rijder geregistreerd. In de 'winkel' van de auto kun je zowel WeConnect als WeConnect Plus downloaden en wanneer dat gedaan en geïnstalleerd is verdwijnen de rode driehoekjes en werkt de locatiebepaling ook.C6DL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:13:
Weet iemand of er een soort eventlog wordt bijgehouden in het voertuig zodat ik kan achterhalen of m’n auto op een bepaald moment op slot stond? Dus worden lock en unlock events o.i.d.. vastgelegd?
Er zijn dit weekend spullen uit mijn auto gestolen en ik wil weten of ik zelf onzorgvuldig ben geweest door hem niet af te sluiten of ze op een andere manier de auto hebben opengekregen.
Er zijn dit weekend spullen uit mijn auto gestolen en ik wil weten of ik zelf onzorgvuldig ben geweest door hem niet af te sluiten of ze op een andere manier de auto hebben opengekregen.
VW ID.4 Max 2021
Ik kan in iobroker niets vinden over een status of de auto is afgeslotenSloetz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:54:
Weet iemand of er een soort eventlog wordt bijgehouden in het voertuig zodat ik kan achterhalen of m’n auto op een bepaald moment op slot stond? Dus worden lock en unlock events o.i.d.. vastgelegd?
Ik ben er inmiddels via de Ring deurbel achter. Auto was helaas niet op slot, te zien aan de opengeklapte spiegels. Om 03:53 gaan de puddle lights en deurgreep verlichting aan. 😔
VW ID.4 Max 2021
Ik vind het ook stom, te meer omdat de ingebouwde navi van mijn vorige VW (Discover Media in een golf 7.5) dit wel slim deed (progressief inzoomen zodat je het overzicht over het komene knooppunt in beeld houdt).t2faag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:10:
[...]
Ow echt? Ik vind het juist super vervelend. Bij ons in de auto is het heel traag verwarrend en hierdoor al een aantal keer bijna verkeerd gereden, omdat je het route verloop niet goed kunt zien.
Vind zelf 3D view wel het prettigst tijdens navigatie. Als het niet uit kan, dan is het jammer. Gebruik toch meestal google maps, alleen had android auto er vandaag geen zinnen in.
Mag ik jouw foto gebruiken voor een mailtje naar de vw klantenservice? Ik wilde eigenlijk mijn vrouw een keer een filmpje laten maken terwijl ik rijd, of andersom, maar we rijden niet zo vaak samen stukken waarop ik het mooi zichtbaar krijg.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Sure, leef je uitTarin schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:08:
[...]
Mag ik jouw foto gebruiken voor een mailtje naar de vw klantenservice?
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Ik heb vanuit dit forum de Kungfuren ODB2 dongle aangekocht:Sky74 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:14:
[...]
Welke dongle is dat juist? Heb je toevallig een link naar die jij hebt?
https://www.amazon.de/-/e...Diagnostic/dp/B07PLDC2SC/
Gewoon uit nieuwsgierigheid, welke snelheid op de snelweg beschouwt men gemiddeld genomen als de meest zuinige voor een ID.4?
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Ik merk dat als ik de hele tijd 90 km/u rijd (op een vierbaans 80-weg waar vrijwel iedereen 100 rijdt) het verbruik iets lager is dan wanneer ik 110 rijd op de snelweg.wiz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:53:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, welke snelheid op de snelweg beschouwt men gemiddeld genomen als de meest zuinige voor een ID.4?
Maar ik denk dat je de verkeerde mindset hebt. Als je nu eens uitgaat van de meest veilige manier om te reizen, dan moet jouw snelheid niet teveel afwijken van de snelheid van de gemiddelde weggebruiker. Als je 105 km/u rijdt, dan doe je leuk mee met de gemiddelde weggebruiker, en is je verbruik nog steeds laag.
100-110 ongeveer, daaronder wordt je een hinder voor het overige verkeer.
LOL ... Dat is natuurlijk absoluut waar ... Maar was desondanks benieuwd waar het technische (=zuinigste) optimum zich een beetje bevindt ...Autohillenga schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:43:
100-110 ongeveer, daaronder wordt je een hinder voor het overige verkeer.
Volgens mij komt er in de draad voldoende voorbijAkroBatik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:37:
[...]
Welke irritaties en bugs heb je het dan over?
Van deze punten is er maar eentje die mij aanspreekt: De betere navigatie, plus eentje die zichzelf ook bijwerkt (!). De rest: Travel Assist heb ik niet, batterijpercentage is niet interessant en na bijna 3 jaar kan ik dat op prima inschatten adhv de GoM, remgedrag ben ik na 60k km aan gewend, laadsnelheid was voor mij met 2.1 al prima (en de verhoging zat toch al in 2.4?) en webradio geef ik niks om.Ik ben echt wel heel blij met de update en heeft een hoop dingen beter gemaakt:
+ punten
- Display percentage
- Beter Navigatie guidance in HUD
- Werkende route planning met laadstops (op onze rit van 500KM werkte dit perfect)[
- Webradio - Bekende Radio zenders luisteren in Frankrijk, zonder te moeten zoeken naar een acceptabel lokaal station
- Verhoogde laadsnelheid
- Regeneratie die werkt als je remt terwijl de ACC aanstaat (vroeger remde hij alleen op de frictie remmen)
- Travel assist resetten naar opgeslagen snelheid met 1 knop ipv 2
Een andere feature die 3.x brengt is er een waar ik al de hele levensduur van de auto op wacht: uitgesteld opladen. Dat mis ik al sinds ik mijn Golf GTE heb ingeleverd. Daarop werkte het uitstekend. Fijn dat VW na 3 jaar eindelijk dat heeft weten te implementeren op de ID.3.

Ik weet juist niet beter dan dat rijmodi onthouden keurig functioneert. Hij staat op stand Individual: met de ACC in Eco, rest Comfort. Als hij in een andere stand staat merk ik dat vrijwel meteen. Ik rijd ontzettend veel met ingeschakelde ACC en als die in een andere stand merk je dat direct. Hij onthoud het en staat altijd goed nu. Als ik voortaan elke rit de auto moet gaan inschakelen, weer uitschakelen en weer moet inschakelen om de rijmodi terug te krijgen... ga ik dat zeer vervelend vinden en de auto wegens defect naar de garage rijden.Zaken die nog aangepast mogen worden@Ultraman , jij geeft aan dat het niet opslaan van driving mode een reden is om niet te willen updaten, maar bij mij heeft dat nog nooit gewerkt. Het is lastig te meten met bijvoorbeeld DCC, maar het gevoel zegt dat hij enkel de kleuren onthoudt, maar de daadwerkelijke settings niet. Je ziet dat het duidelijkst bij regeneratie. Als ik sport selecteer, remt hij op de motor als ik mijn gas los laat. Als ik vervolgens de auto opnieuw start, dan doet hij dat niet meer, totdat ik opnieuw de sportstand kies.
- Travel assist toggelen met de mode knop op het stuur. (Limiter, ACC, Travel Assist)
- Stomme profielen die niks toevoegen
- Opslaan van driving modena reset van de auto.
- vast nog wel andere dingen, maar deze zijn redelijk simpel zou je zeggen
Ik heb gehoord dat er inmiddels een patch is voor dat rijmodi-vergeten-probleem. Zonder die patch wil ik absoluut geen software 3.x.
Ik rijd altijd in DIk weet dat veel mensen standaard op B rijden, dus dit niet zullen merken, maar probeer dit maar eens.
[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 31-07-2023 10:06 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Het optimum zit rond de 30 km/h voor maximaal bereik.wiz schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:50:
[...]
LOL ... Dat is natuurlijk absoluut waar ... Maar was desondanks benieuwd waar het technische (=zuinigste) optimum zich een beetje bevindt ...
/f/image/HFqxLP14uRfrGsFgmTrqEVGt.png?f=fotoalbum_large)
Maar eigenlijk gebruik je dus het comfort profiel, behalve voor de acc - het standaard profiel dus. Wellicht onthoudt hij de acc settings wel. Alhoewel ik de eco setting van acc niet kan gebruiken omdat er dan elke keer auto’s tussen mij in komen rijden, omdat de tussenafstand zo groot is, waardoor je steeds langzamer gaat rijden.Ultraman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Volgens mij komt er in de draad voldoende voorbij
[...]
Van deze punten is er maar eentje die mij aanspreekt: De betere navigatie, plus eentje die zichzelf ook bijwerkt (!). De rest: Travel Assist heb ik niet, batterijpercentage is niet interessant en na bijna 3 jaar kan ik dat op prima inschatten adhv de GoM, remgedrag ben ik na 60k km aan gewend, laadsnelheid was voor mij met 2.1 al prima (en de verhoging zat toch al in 2.4?) en webradio geef ik niks om.
Een andere feature die 3.x brengt is er een waar ik al de hele levensduur van de auto op wacht: uitgesteld opladen. Dat mis ik al sinds ik mijn Golf GTE heb ingeleverd. Daarop werkte het uitstekend. Fijn dat VW na 3 jaar eindelijk dat heeft weten te implementeren op de ID.3.
[...]
Ik weet juist niet beter dan dat rijmodi onthouden keurig functioneert. Hij staat op stand Individual: met de ACC in Eco, rest Comfort. Als hij in een andere stand staat merk ik dat vrijwel meteen. Ik rijd ontzettend veel met ingeschakelde ACC en als die in een andere stand merk je dat direct. Hij onthoud het en staat altijd goed nu. Als ik voortaan elke rit de auto moet gaan inschakelen, weer uitschakelen en weer moet inschakelen om de rijmodi terug te krijgen... ga ik dat zeer vervelend vinden en de auto wegens defect naar de garage rijden.
Ik heb gehoord dat er inmiddels een patch is voor dat rijmodi-vergeten-probleem. Zonder die patch wil ik absoluut geen software 3.x.
[...]
Ik rijd altijd in D
.
Is dit van een ID, zoja welke?Autohillenga schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:09:
[...]
Het optimum zit rond de 30 km/h voor maximaal bereik.
[Afbeelding]
.
Dit is van een ID3 58 kWh.
Heel interessant artikel.
https://www.sciencedirect...=RR-2&rr=7ef4bce00f9cb78b
Gister rot geschrokken van de adaptive cruise control.
Rij je lekker file op de cruise control. Schuift mijn voorganger naar rechts, knalt hij volgas op mijn voorganger.
Levensgevaarlijk en onbetrouwbaar.
Ik begrijp dat het slechts een hulpmiddel is, maar dit gedrag is gewoon eng.
Heb wel vaker dat hij mijn voorganger ineens "mist" en denkt dat er niemand voor me rijd.
Meer mensen ervaring mee?
Rij je lekker file op de cruise control. Schuift mijn voorganger naar rechts, knalt hij volgas op mijn voorganger.
Heb wel vaker dat hij mijn voorganger ineens "mist" en denkt dat er niemand voor me rijd.
[ Voor 12% gewijzigd door C6DL op 31-07-2023 12:00 ]
Bijna-ongeluk of zat je er daadwerkelijk tegenaan?C6DL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:00:
Ik heb ook gemerkt dat het minder goed werkt dan die in de Golf 7.5. langs de weg geparkeerde auto's worden soms als file herkend als de weg een flauwe bocht naar links maakt, daarentegen zag hij enkele keren in de file de vrachtwagen voor me niet (mogelijk omdat de achterbumper te hoog was?) en remt hij wel mee als je voorganger voor een rood licht tot stilstand komt, maar haalt hij dat heel soms net niet zonder dat je (hard) meeremt. Vooral erg vervelend voor mijn vrouw die zelden rijdt en meer tijd nodig heeft om aan anders functionerende hulpsystemen te wennen.
Daar ging het om de weergave welke rijstrook je moet hebben. Is dat dit? dat hij op 2km voor het knooppunt zo extreem inzoomt dat je het hele knooppunt mist, maar hey, hij geeft wel netjes aan welke rijstrook je moet hebben - ervan uitgaande dat de huidige situatie gelijk is aan die in de database (geen wegwerkzaamheden of andere wijzigingen).leinenga schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:57:
[...]
Grappig, een paar week geleden een hele discussie hoe het juist aan te krijgenIk ben blij dat ik het nu voor elkaar heb, maar dit doet hij in 3D weergave. Je ziet dan het icoontje met het noorden een beetje ovaal eruit zien.
Nee, niet echt negatieve ervaringen mee. Soms als je op de trajectcontrole op de Ring Noord op de A20 bij Rotterdam (richting Hoek van Holland) rijdt, dat ie bord van 80 herkend in plaats van 100 bij het knooppunt Kleinpolderplein.C6DL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:00:
Of een bord met 35 bij knooppunt Benelux A15/A4 net voordat je de over de Vondelingenweg rijdt. Maar heb ik mijn ID.3 nog niet op levensgevaarlijke acties mogen betrappen. Kan het zijn dat je de afstand iets te kort op je voorganger heb gezet, bij mij bouwt de ID.3 geleidelijk de snelheid op.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Je zal inderdaad afentoe moeten helpen. De situatie die jij beschrijft ken ik ik niet echt. Als iemand langzaam naar rechts gaat, blijft hij de voorganger volgen, als iemand snel naar rechts gaat, zou hij zijn voorganger snel moeten oppakken, tenzij er een heel groot gat tussen zit.C6DL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:00:
Wat wel gebeurt is andersom, mensen die invoegen in gaten die niet bestaan, of dit zo langzaam doen dat de acc op de oorspronkelijke voorganger gefocused blijft.
.
Die zou volgens de site enkel benzine wagens ondersteunen, geen elektrische auto’s.spencer_830 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:20:
[...]
Ik heb vanuit dit forum de Kungfuren ODB2 dongle aangekocht:
https://www.amazon.de/-/e...Diagnostic/dp/B07PLDC2SC/
Bij mij werkt deze perfect.Sky74 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Die zou volgens de site enkel benzine wagens ondersteunen, geen elektrische auto’s.
De ruim 850 km naar de franse Alpen heeft deze goed gefunctioneerd.
Daarnaast heb ik deze aangeschaft op advies van enkele leden van dit forum, ik ben dus niet de enige die deze gebruikt.
Wat kun je hier mee? #dtvSky74 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Die zou volgens de site enkel benzine wagens ondersteunen, geen elektrische auto’s.
Een OBD2 scanner kan heel veel gegevens uit je auto halen en die inlezen in een app zodat je kunt navigeren met een externe app als ABRP en die app kan dan je echte percentage overnemen uit de auto. Daarnaast kun je tientallen gegevens zien zoals batterijtemperatuur, voltages, je kunt het zo gek niet verzinnen.
Heb je daar echt wat aan als normale gebruiker? Nee. Je kunt ook PUMP gebruiken. Die haalt de gegevens uit je VW account, is ook erg accuraat. Beide kosten 4,99 euro per maand voor de premium versie met CarPlay trouwens.
De ingebouwde navigatie stuurt je ook naar laadpalen als je bijna leeg bent. Alleen íets minder fijn vind ik. Maar er is prima mee te leven.
Mijn ervaring: PUMP werkt prima en ook in CarPlay werken het kleine schermpje en de laatstgebruikte balk. Bij ABRP werkt dat niet, maar daar kun je wel je laadpas toevoegen en hij navigeert dan enkel naar laadpalen waar je met jouw pas kunt laden.
In mijn opinie is Google Maps de fijnste navigatie. De satteliet kaart ziet er het mooist gedetailleerd uit en ook het meest sjiek. De kaarten van ABRP bewegen niet zo mooi vloeiend als Google Maps.
Helaas ontberen al deze apps bij een iPhone de mogelijkheid om je route te laten zien op het kleine schermpje achter je stuur. Dat kan alleen de ingebouwde navi en Apple Maps of met een Android telefoon. Spijtig genoeg zijn die kaarten wat verouderd en Apple Maps doet soms rare dingen.
Er is dus niet simpelweg 1 beste. Ik ben nu in Denemarken en navigeer de stukken waar ik moet laden met ABRP en de rest met Google Maps.
Soms gebruik ik de ingebouwde navigatie, als die een mooie sattelietkaart zou krijgen zou dat top zijn.
Heb je daar echt wat aan als normale gebruiker? Nee. Je kunt ook PUMP gebruiken. Die haalt de gegevens uit je VW account, is ook erg accuraat. Beide kosten 4,99 euro per maand voor de premium versie met CarPlay trouwens.
De ingebouwde navigatie stuurt je ook naar laadpalen als je bijna leeg bent. Alleen íets minder fijn vind ik. Maar er is prima mee te leven.
Mijn ervaring: PUMP werkt prima en ook in CarPlay werken het kleine schermpje en de laatstgebruikte balk. Bij ABRP werkt dat niet, maar daar kun je wel je laadpas toevoegen en hij navigeert dan enkel naar laadpalen waar je met jouw pas kunt laden.
In mijn opinie is Google Maps de fijnste navigatie. De satteliet kaart ziet er het mooist gedetailleerd uit en ook het meest sjiek. De kaarten van ABRP bewegen niet zo mooi vloeiend als Google Maps.
Helaas ontberen al deze apps bij een iPhone de mogelijkheid om je route te laten zien op het kleine schermpje achter je stuur. Dat kan alleen de ingebouwde navi en Apple Maps of met een Android telefoon. Spijtig genoeg zijn die kaarten wat verouderd en Apple Maps doet soms rare dingen.
Er is dus niet simpelweg 1 beste. Ik ben nu in Denemarken en navigeer de stukken waar ik moet laden met ABRP en de rest met Google Maps.
Soms gebruik ik de ingebouwde navigatie, als die een mooie sattelietkaart zou krijgen zou dat top zijn.
@KaiseRRuby Helder. Wist ik niet. Dank voor je reactie.
Klinkt als slechte herkenning van de voorligger idd, maar het klinkt ook alsof je in de file de acc nog steeds op 100+ had staan. Dat is natuurlijk wel vragen om zulk gedragC6DL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:00:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Kleine correctie op deze waardevolle post. Op Android werkt het schermpje achter het stuur ook met Google Maps. Weet niet of Google Maps op iOS dit ook heeft.KaiseRRuby schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:18:
...
Helaas ontberen al deze apps de mogelijkheid om je route te laten zien op het kleine schermpje achter je stuur. Dat kan alleen de ingebouwde navi en Apple Maps. Spijtig genoeg zijn die kaarten wat verouderd en Apple Maps doet soms rare dingen.
...
Wat niet werkt is het ID light dat het blauwe licht van de ene naar de andere kant laat gaan bij afslaan, je naar de juiste rijbaan probeert te leiden bij een splitsing van een snelweg en de AR mogelijkheden van de HUD icm Google Maps.
Dat klopt ook, maar tochTermy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:43:
[...]
Klinkt als slechte herkenning van de voorligger idd, maar het klinkt ook alsof je in de file de acc nog steeds op 100+ had staan. Dat is natuurlijk wel vragen om zulk gedrag.
Ook als auto's bij het stoplicht staan en de cruisecontrol staat op 50 herkent hij soms de auto die stilstaat niet waardoor hij vrij hard komt aan rijden. Om op het eind met rode signalen te zeggen, pas op

Plus misschien sportmodus icm ACC. Wat op zich niet raar is, want in ECO laat hij soms een erg groot gat vallen wat op drukkere stukken gestresste medeweggebruikers irriteert.Termy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:43:
[...]
Klinkt als slechte herkenning van de voorligger idd, maar het klinkt ook alsof je in de file de acc nog steeds op 100+ had staan. Dat is natuurlijk wel vragen om zulk gedrag.
Sport staat inderdaad altijd aan. Het gat staat volgens mij los van de rijmodus.Tarin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Plus misschien sportmodus icm ACC. Wat op zich niet raar is, want in ECO laat hij soms een erg groot gat vallen wat op drukkere stukken gestresste medeweggebruikers irriteert.
Dit stelt je seperaat in op het stuur.
[ Voor 11% gewijzigd door C6DL op 01-08-2023 10:16 ]
De rijmodus bepaalt het gedrag van de acc.C6DL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Sport staat inderdaad altijd aan. Het gat staat volgens mij los van de rijmodus.
Dit stelt je seperaat in op het stuur.
Eco: langzaam optrekken, meer afstand voor anticipatie en langzamer sluiten van gaten,
Comfort: standaard instelling
Sport: hard optrekken, kortere ruimte tussen auto’s
Dit is bovenop de instelling op je stuur. Dus eco heeft standaard meer afstand, als je hem op de kortste afstand instelt. Sport heeft een kortere afstand met de zelfde afstandsinstelling op je stuur.
Als ik passagiers heb en in de file rijdt, dan zet ik hem vaak op eco, daar worden passagiers niet misselijk van. Als ik alleen rijd laat ik hem gewoon op comfort staan, maar dat kan dus wat brusker zijn.
.
Check!AkroBatik schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
De rijmodus bepaalt het gedrag van de acc.
Eco: langzaam optrekken, meer afstand voor anticipatie en langzamer sluiten van gaten,
Dit is bovenop de instelling op je stuur. Dus eco heeft standaard meer afstand, als je hem op de kortste afstand instelt. Sport heeft een kortere afstand met de zelfde afstandsinstelling op je stuur.
Als ik passagiers heb en in de file rijdt, dan zet ik hem vaak op eco, daar worden passagiers niet misselijk van. Als ik alleen rijd laat ik hem gewoon op comfort staan, maar dat kan dus wat brusker zijn.
In beide gevallen zou hij ongeacht het rijgedrag niet zijn voorganger moeten missen lijkt me.
Ik denk dat ik hem maar eens weg breng naar de garage hiervoor.
Ja je hebt volkomen gelijk. Ik had het een beetje getest met ook Android telefoons en daar kan veel meer mee. Ik dacht wel gezien te hebben dat iPhone meer mogelijkheden gaat krijgen in de toekomst. Heb overigens mijn post wat aangepast met je opmerking.MJMaverick schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
Kleine correctie op deze waardevolle post. Op Android werkt het schermpje achter het stuur ook met Google Maps. Weet niet of Google Maps op iOS dit ook heeft.
Wat niet werkt is het ID light dat het blauwe licht van de ene naar de andere kant laat gaan bij afslaan, je naar de juiste rijbaan probeert te leiden bij een splitsing van een snelweg en de AR mogelijkheden van de HUD icm Google Maps.
Heb zelf geen HUD met AR trouwens, heb wel eens migraine met een aura en die navi in je ruit (dat AR) doet me daar altijd erg aan denken, haha.
Hier hetzelfde. Vandaag een afspraak voor bij de dealer. Ik kon er op wachten.Simply1337 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:55:
ook een easy open / kicksensor probleem hier... probeer het sinds mei te laten fixen [hoewel de eerste niet noodgeval onderzoek gat in juli was ga ik er volgende week weer terug... en dan zijn de smaken.. reset en alles handmatig opnieuw instellen of module vervangen.
hoop het eerste.. anders moet ik weer terug
Na een half uurtje; meneer uw auto is klaar.
Bij de eerst de beste test blijkt het toch niet te werken en gaat de klep niet open

Dus moet weer een keer terug naar de dealer.
Dit soort geintjes kost toch allemaal veel te veel tijd van zowel de dealers als van de berijders.
oh jah, gisteren langsgeweest.EdwinDaems schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Hier hetzelfde. Vandaag een afspraak voor bij de dealer. Ik kon er op wachten.
Na een half uurtje; meneer uw auto is klaar.
Bij de eerst de beste test blijkt het toch niet te werken en gaat de klep niet open![]()
Dus moet weer een keer terug naar de dealer.
Dit soort geintjes kost toch allemaal veel te veel tijd van zowel de dealers als van de berijders.
smaak was: instellingen vers instellen.. oude 3.2 update nam dit dus niet mee.
45 mins dat auto naar binnen ging en weer buiten stond.
eerste wat ik deed was natuurlijk kicken. werkt weer zoals het hoort
En dat voor de eerste melding van dit probleem bij deze werkplaats [a-point a'dam west].
Duurt wel even.. maar dat het uiteindelijk wordt gefixt is belangrijker.
Men heeft het waarschijnlijk niet door dat het gewoon niet werkt na de update [easy open brandt gewoon aan] en wellicht denken ze dat het een probleem is in hun kick-kunsten
[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 01-08-2023 11:07 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
comfort en sport hebben hetzelfde afstand. Sport trekt het gat sneller dicht.AkroBatik schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
De rijmodus bepaalt het gedrag van de acc.
voor de gein even switchen van modi in een file, zie je de streep [acc] in je dashboard verspringen tussen eco en comfort, maar niet tussen comfort naar sport en springt weer tussen sport en eco
Nou, als hij volgas (want sport modus) gaat omdat er ruimte is en dan de volgende auto pas waargenomen wordt als de auto al volgas gaat, dan wordt je daar niet vrolijk van. Probeer het eens op een andere instelling voor je hem wegbrengt.C6DL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Check!
In beide gevallen zou hij ongeacht het rijgedrag niet zijn voorganger moeten missen lijkt me.
Ik denk dat ik hem maar eens weg breng naar de garage hiervoor.
In mijn ervaring zijn dit soort dingen toch niet echt dingen die garages kunnen (willen) reproduceren en laat staan fixen. Zeker met de huidige onderbezetting.
.
Dit is duidelijk gedocumenteerd in de handleiding. De auto herkent stilstaande auto's niet, en zal alleen correct afstand houden van andere rijdende auto's. Ze zijn erg stellig dat je er niet op moet vertrouwen dat de auto b.v. een stilstaande file opmerkt en dan optijd stopt. sterker nog, dat zal de auto dus gewoon niet doen.C6DL schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Dat klopt ook, maar tochHeb dit regelmatig de laatste tijd.
Ook als auto's bij het stoplicht staan en de cruisecontrol staat op 50 herkent hij soms de auto die stilstaat niet waardoor hij vrij hard komt aan rijden. Om op het eind met rode signalen te zeggen, pas op
Met Apple Airplay en iOS heb je met Google Maps geen info op het display achter het stuur, maar met Apple Kaarten wel.MJMaverick schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:02:
Kleine correctie op deze waardevolle post. Op Android werkt het schermpje achter het stuur ook met Google Maps. Weet niet of Google Maps op iOS dit ook heeft.
Hoi, ik zit met een schuin oog naar een ID.4 77kWh te kijken.
VW heeft nu een actie van 4k korting bovenop de voorraadprijzen (die al vaak met korting zijn, ik kan niet zien of dat stackt
).
Echter, de afwerking schijnt behoorlijk goedkoop / plastic-fantastic te zijn, matige kwaliteit. Ook de verhalen van alles via touchknopjes (stuur en mediacenter) en niet behulpzame dealers schrikt mij behoorlijk af.
Kan men hier een ID.4 van harte aanbevelen, matig aanbevelen of gevalletje "moah, liever niet"?
VW heeft nu een actie van 4k korting bovenop de voorraadprijzen (die al vaak met korting zijn, ik kan niet zien of dat stackt
Echter, de afwerking schijnt behoorlijk goedkoop / plastic-fantastic te zijn, matige kwaliteit. Ook de verhalen van alles via touchknopjes (stuur en mediacenter) en niet behulpzame dealers schrikt mij behoorlijk af.
Kan men hier een ID.4 van harte aanbevelen, matig aanbevelen of gevalletje "moah, liever niet"?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
@DropjesLover
Wat verwacht je te horen? Wat wil je horen? Heb je dit draadje al eens doorgenomen?
De ID.4 zit fantastisch, het rijdt fantastisch, 77 kWh voldoet prima (zou nooit een kleinere accu kiezen), en de bediening went. VW IT is ruk (en dan zeg ik het netjes), maar gelukkig heb je Apple Carplay en Google Auto.
Wat verwacht je te horen? Wat wil je horen? Heb je dit draadje al eens doorgenomen?
De ID.4 zit fantastisch, het rijdt fantastisch, 77 kWh voldoet prima (zou nooit een kleinere accu kiezen), en de bediening went. VW IT is ruk (en dan zeg ik het netjes), maar gelukkig heb je Apple Carplay en Google Auto.
Ik lees de afgelopen 200 posts een beetje mee, maar dat gaat met name over wie wel/niet al een bepaalde software versie gehad heeft, en een paar over een goede/waardeloze dealer. Vandaar de vraag.ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:23:
@DropjesLover
Jouw soort antwoord is ongeveer waar ik naar op zoek ben
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik sluit mij helemaal aan bij @ikweethetbeter en ik heb dan ook nog geluk gehad dat mijn auto (ID.4 Pro Performance) al met sw 3.1 geleverd is. Ik heb dan ook niet/nauwelijks problemen met de software gehad. Heerlijke auto. Materialen kunnen op sommige plekken wel een tandje beter. Touch bedieningselementen went snel.
[ Voor 9% gewijzigd door BB72 op 01-08-2023 16:34 ]
Ik wil het feestje niet bederven, maar ik rijd mijn ID3 zakelijk. Mijn volgende auto wordt zeker geen VW, noch privé, noch zakelijk. Prijs-kwaliteit-verhouding is namelijk volledig zoek.ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:23:
@DropjesLover
@SiNaga
Wat zijn jouw ergernissen?
Mijn ID.4 was nog "goedkoop", met de 2021 leaseregeling. Sindsdien heeft VW de prijzen flink verhoogd, en Tesla heeft zijn prijzen verlaagd. Collega's die in eerste instantie aan een ID.4 dachten zie ik nu met een Tesla Model Y. Ik misschien ook wel over 2,5 jaar, ook al ben ik tevreden over de ID.4.
Mijn ID.4 was nog "goedkoop", met de 2021 leaseregeling. Sindsdien heeft VW de prijzen flink verhoogd, en Tesla heeft zijn prijzen verlaagd. Collega's die in eerste instantie aan een ID.4 dachten zie ik nu met een Tesla Model Y. Ik misschien ook wel over 2,5 jaar, ook al ben ik tevreden over de ID.4.
Wellicht moet je het ook even onderbouwen want zo'n post als deze zegt natuurlijk helemaal niets.SiNaga schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
Ik wil het feestje niet bederven, maar ik rijd mijn ID3 zakelijk. Mijn volgende auto wordt zeker geen VW, noch privé, noch zakelijk. Prijs-kwaliteit-verhouding is namelijk volledig zoek.
Ik lease eenzelfde ID.3 als jij en ja ik erger me ook aan diverse zaken, maar ik vind de auto wel bijzonder fijn rijden. Qua navigatie en multimedia gebruik ik altijd, en alleen, Android Auto en dat werkt prima (als het werkt en het systeem niet te warm wordt (zoals in zuid Frankrijk) en je in een bootloop terecht komt)
Zou ik een ID.x prive aanschaffen? Met de ervaringen van afgelopen jaren.. absoluut niet. Maar dat is meer omdat ik te bang ben dat er iets fout gaat met die auto (qua updates ofzo) en VW je keihard laat stikken en voor de kosten van hun fout updatebeleid laat opdraaien.
Qua prijs heeft gewoon te maken met EV vs Benzine zo'n accu is gewoon sterves duur terwijl ze een ICE vrij goedkoop kunnen maken. Doordat zo'n accu zo prijzig is moet VW op andere zaken korten om de auto nog een beetje betaalbaar te houden.
*sowieso
oh, je leest een week of 2 meeDropjesLover schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:58:
[...]
Ik lees de afgelopen 200 posts een beetje mee, maar dat gaat met name over wie wel/niet al een bepaalde software versie gehad heeft, en een paar over een goede/waardeloze dealer. Vandaar de vraag.
Jouw soort antwoord is ongeveer waar ik naar op zoek ben
Ik rijd hem nu ruim 2,5 jaar zoals ook eerder met een diesel. De auto is ruim van binnen en rijdt fijn. Het hele jaar hoef ik niet ergens naartoe om te laden, 3 zomervakanties (Spanje, Frankrijk, Oostenrijk) verder en ook dat gaat praktisch zonder extra tijd (wel idd de 77kwh accu nemen). SW was een drama, maar dat is nu iets uitgevlakt qua negatieve ervaring. Naar de bovenkant zit er niet bijster veel innovatie in. De VW navigatie moet je je niet te veel van voorstellen. Kwalitatief is/was het de slechtste auto die ik ooit heb gekocht. Niet normaal hoe vaak/lang de auto in de werkplaats is geweest en wat er vervangen/gerepareerd is. Ik weet niet hoe de kwaliteit nu is met de nieuw uitgeleverde auto's..... Ik denk niet dat mijn volgende auto een VW wordt (tenzij heel woest aantrekkelijk inruil oid). Korting stacken.... Nee heb je........ VW heeft een afzetprobleem. China en Musk dringen nadrukkelijk aan. Toen het goed ging, heeft VW de consumenten uitgemolken, nu kan dat ook rustig andersom.
- plastic afwerking. Een Cupra Born is binnen mooier afgewerkt dan een ID3, ondanks dat dit eigenlijk dezelfde auto isDonJunior schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Wellicht moet je het ook even onderbouwen want zo'n post als deze zegt natuurlijk helemaal niets.
Ik lease eenzelfde ID.3 als jij en ja ik erger me ook aan diverse zaken, maar ik vind de auto wel bijzonder fijn rijden. Qua navigatie en multimedia gebruik ik altijd, en alleen, Android Auto en dat werkt prima (als het werkt en het systeem niet te warm wordt (zoals in zuid Frankrijk) en je in een bootloop terecht komt)
Zou ik een ID.x prive aanschaffen? Met de ervaringen van afgelopen jaren.. absoluut niet. Maar dat is meer omdat ik te bang ben dat er iets fout gaat met die auto (qua updates ofzo) en VW je keihard laat stikken en voor de kosten van hun fout updatebeleid laat opdraaien.
Qua prijs heeft gewoon te maken met EV vs Benzine zo'n accu is gewoon sterves duur terwijl ze een ICE vrij goedkoop kunnen maken. Doordat zo'n accu zo prijzig is moet VW op andere zaken korten om de auto nog een beetje betaalbaar te houden.
- recall op recall
- de onnodige noodstops die de acc maakt zoals de afgelopen dagen beschreven. Als bestuurder kun je er op anticiperen, voor passagiers niet comfortabel
- onboard navigatie is matig, iets basics als flitsers ontbreken. In het buitenland wellicht niet toegestaan, hier wel.. waarom zou je moeten terugvallen op 3rd party oplossingen wanneer een premium prijs gevraagd wordt?
- laadcurve snelladen niet optimaal voor lange afstanden
+ carkit lijkt beter dan andere merken
+ sneller optrekken dan de meeste ice autos blijft prettig
Ach Tesla is ook niet alles. Zijn rammelbakken. Ok softwarematig kan VW iets van ze leren, maar hardwarematig kun je echt beter een VW rijden. Heb qua onderhoud meer vertrouwen in VW dan in Tesla. Na 3 jaar eGolf rijd ik nu een ID.3 Pro. Ik vind het een vooruitgang. Geniet elke rit vd auto. Ik heb een 58 kwh. Ok qua afwerking vind ik dat pianolak een gemiste kans, maar voor de rest is het echt een zeer complete, fijne, flitsende en degelijke auto. En in Duitsland geproduceerd ipv in China. Ziet er echt zoveel beter uit dan zo’n Tesla. Ik kreeg de auto, geproduceerd in 2023, met software 3.1 en thuis aangekomen OTA naar 3.2. Je hoort mij niet klagen. Heb natuurlijk de sprong van 2019 naar 2023 gemaakt.ikweethetbeter schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:48:
@SiNaga
[ Voor 7% gewijzigd door simonanton op 01-08-2023 19:00 ]
Zelfs in jouw laatste positive punt blijft vw achter ten opzichte van andere ev’s.SiNaga schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:30:
[...]
- plastic afwerking. Een Cupra Born is binnen mooier afgewerkt dan een ID3, ondanks dat dit eigenlijk dezelfde auto is
- recall op recall
- de onnodige noodstops die de acc maakt zoals de afgelopen dagen beschreven. Als bestuurder kun je er op anticiperen, voor passagiers niet comfortabel
- onboard navigatie is matig, iets basics als flitsers ontbreken. In het buitenland wellicht niet toegestaan, hier wel.. waarom zou je moeten terugvallen op 3rd party oplossingen wanneer een premium prijs gevraagd wordt?
- laadcurve snelladen niet optimaal voor lange afstanden
+ carkit lijkt beter dan andere merken
+ sneller optrekken dan de meeste ice autos blijft prettig
Maar eens met de negatieve klanken hierboven. Erg weinig value for money. Ik denk dat je moeite moet doen om een auto van 60k te vinden met vergelijkbare lage bouwkwaliteit. Genoeg dingen die piepen en kraken, van de achterlichten die niet fatsoenlijk gemonteerd zijn, tot de hemelbekleding. Over het dak hebben we het maar niet, maar ik weet zeker dat die weer komt, zodra het wat kouder wordt. Basale zaken die al jaren goed werken op andere auto’s, zoals 4 raamschakelaars, een verlicht/gekoeld dashboard kastje, ontbreken uit kosten overwegingen. De dunne lak en gebruikte plastics in het interieur maken het beeld compleet.
Om over de hoeveelheid terugroepacties maar te zwijgen. Deze onderhoudsvrije auto heeft meer in de garage gestaan dan menig reguliere auto.
Voor een EV is de app nog steeds niet grensverleggend, net als het verbruik en laadsnelheid.
Verder is de auto comfortabel, ruim en heerlijk om in te rijden, ook voor langere afstanden, maar als je een VW van 5 jaar geleden verwacht, zou je nog wel eens teleurgesteld kunnen worden.
.
Denk t niet, maar Tweakers met een andere auto zullen denk ik dit draadje niet volgen.Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:49:
Is het bij andere elektrische auto's (veel) beter?
Hier een ID.4 1st Max in privebezit sinds 2020. Heb me groen en geel geërgerd aan deze auto pre 2.3 qua software en alle quirks en bugs, maar vooral ook de eindeloze terugroepacties. De echo van alle shit uit het verleden is nog lang niet weg uit mijn gedachten, maar als ik heel eerlijk ben is de auto echt probleemloos op dit moment. Zeker sinds de 3.2 update. De auto is echt comfortabel. Je hebt alle luxe eigenlijk gewoon aan boord voor lange afstanden. Travel assist werkt beter dan de autopilots etc van veel andere merken, ook op B-wegen en zelfs op bergweggetjes. We zijn ermee de alpen doorgegaan en over bergpassen. Je komt niks tekort. Goede stoelen met massage en een airco die sinds de laatste software updates beter werkt. Na 2 jaar is de range met volle accu zo'n 440 op de GOM. Nog nooit helemaal leeggereden om het te testen, maar de 400 heb ik wel al gehaald. Ik begin na de valse start wel vertrouwen in de mechanische techniek te krijgen. Comfort is ook gewoon goed en de ruimte en zithoogte van een grote EV is ook erg fijn. Ik zou zelf niet weer 60K neerleggen voor een nieuwe ID.4 van deze generatie, maar een 2e-hands met lage km-stand en alle uitgevoerde werkzaamheden voor een aanzienlijk lagere prijs geeft je echt geen slechte auto. Wij rijden hem ook nog lekker door. Zie geen functies in andere EV's die ik echt nodig heb zoals het vooralsnog overal halfbakken V2G of V2L en L2 autopilots. Ook de praktische ranges zijn echt niet zoveel beter bij nieuwere EV's. Het is mijn mening dat heel die range discussie over 400 of 500 of 600 KM alleen maar speelt bij kinderloze stellen die gewend waren met een ICE met 140 over de peage naar Zuid-Frankrijk te blazen. Ik kan je verzekeren dat zodra je kinderen hebt (en je waarschijnlijk daarom een ID.4 oid wilt) je range veel groter is dan de blaas van je kids. Het is een non issue wat mij betreft. Dus doe je voordeel met mijn verhaal zou ik zeggenDropjesLover schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:14:
VW heeft nu een actie van 4k korting bovenop de voorraadprijzen (die al vaak met korting zijn, ik kan niet zien of dat stackt).
Goed verhaal 👍Firstconnection schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:50:
[...]
Hier een ID.4 1st Max in privebezit sinds 2020. Heb me groen en geel geërgerd aan deze auto pre 2.3 qua software en alle quirks en bugs, maar vooral ook de eindeloze terugroepacties. De echo van alle shit uit het verleden is nog lang niet weg uit mijn gedachten, maar als ik heel eerlijk ben is de auto echt probleemloos op dit moment. Zeker sinds de 3.2 update. De auto is echt comfortabel. Je hebt alle luxe eigenlijk gewoon aan boord voor lange afstanden. Travel assist werkt beter dan de autopilots etc van veel andere merken, ook op B-wegen en zelfs op bergweggetjes. We zijn ermee de alpen doorgegaan en over bergpassen. Je komt niks tekort. Goede stoelen met massage en een airco die sinds de laatste software updates beter werkt. Na 2 jaar is de range met volle accu zo'n 440 op de GOM. Nog nooit helemaal leeggereden om het te testen, maar de 400 heb ik wel al gehaald. Ik begin na de valse start wel vertrouwen in de mechanische techniek te krijgen. Comfort is ook gewoon goed en de ruimte en zithoogte van een grote EV is ook erg fijn. Ik zou zelf niet weer 60K neerleggen voor een nieuwe ID.4 van deze generatie, maar een 2e-hands met lage km-stand en alle uitgevoerde werkzaamheden voor een aanzienlijk lagere prijs geeft je echt geen slechte auto. Wij rijden hem ook nog lekker door. Zie geen functies in andere EV's die ik echt nodig heb zoals het vooralsnog overal halfbakken V2G of V2L en L2 autopilots. Ook de praktische ranges zijn echt niet zoveel beter bij nieuwere EV's. Het is mijn mening dat heel die range discussie over 400 of 500 of 600 KM alleen maar speelt bij kinderloze stellen die gewend waren met een ICE met 140 over de peage naar Zuid-Frankrijk te blazen. Ik kan je verzekeren dat zodra je kinderen hebt (en je waarschijnlijk daarom een ID.4 oid wilt) je range veel groter is dan de blaas van je kids. Het is een non issue wat mij betreft. Dus doe je voordeel met mijn verhaal zou ik zeggen
Inderdaad, 2 kinderen. Ik vind het geen probleem elke 3 - 4 uur te stoppen. Maar ik wil wel 4 uur / 400km kunnen rijden in de winter door noord-oost-Europa, daar komt mn vrouw vandaan dus zijn we geregeld, ook met de auto.
Momenteel zijn er meerdere voor 48-52k uit voorraad te koop, met schijnbaar 4k extra korting. Dat wordt wel aantrekkelijker dan een 60k
BThGvNeOA
Als het je wens is om 400 km onafgebroken te rijden (zeker in de winter) zou ik nog even verder zoeken, of benzine blijven rijden. Houdt rekening met 250 als je 120/130 rijdt. Rijdt je 100 zal het langer zijn, maar in de winter ga je die 400 niet halen.DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Goed verhaal 👍
Inderdaad, 2 kinderen. Ik vind het geen probleem elke 3 - 4 uur te stoppen. Maar ik wil wel 4 uur / 400km kunnen rijden in de winter door noord-oost-Europa, daar komt mn vrouw vandaan dus zijn we geregeld, ook met de auto.
Momenteel zijn er meerdere voor 48-52k uit voorraad te koop, met schijnbaar 4k extra korting. Dat wordt wel aantrekkelijker dan een 60k
.
auto met 600+ km wltp halen. Alleen Sedan's of €100k + SUVs is dat mogelijk.DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Goed verhaal 👍
Vraag aan een ieder met een import IDx: wat is de ervaring met updates en terugroepacties? Hebben jullie je ID gewoon bij een dealer aangemeld / in onderhoud? En gaat dit allemaal probleem loos en kosteloos bij de dealer? Of doet VW NL moeilijk als het een importwagen is?illie1 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:58:
Ik heb sinds 2 maanden een dld import ID.3 Pro performance uit 12-2020
Reden van vragen: sta op het punt een import ID4 aan te schaffen.
De mijne is een Tsjechse import ID.3. Gewoon bij de dealer waar ik mijn import-polo in onderhoud had aangemeld en kosteloos de 3.2 update gekregen.Was geen enkel probleem. Netjes ook een ID.3 leenauto kosteloos voor twee dagen gekregen.tijmeng schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Vraag aan een ieder met een import IDx: wat is de ervaring met updates en terugroepacties? Hebben jullie je ID gewoon bij een dealer aangemeld / in onderhoud? En gaat dit allemaal probleem loos en kosteloos bij de dealer? Of doet VW NL moeilijk als het een importwagen is?
terugroepacties zijn altijd gratis (updates zijn ook terugroepacties tot op heden)tijmeng schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:31:
[...]
Vraag aan een ieder met een import IDx: wat is de ervaring met updates en terugroepacties? Hebben jullie je ID gewoon bij een dealer aangemeld / in onderhoud? En gaat dit allemaal probleem loos en kosteloos bij de dealer? Of doet VW NL moeilijk als het een importwagen is?
Nederlandse 1st's geleverd door PON [geen import] hebben nog gratis onderhouds- en APKbeurten [1x] (ID3 2x, ID4 3x onderhoudsbeurten). Weet even niet of dit ook geldig is op de normale uitvoeringen [volgens mij wel hé?]
Nadeel van import is dat taalinstellingen worden gereset naar land van herkomst bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen, maar thats it..
Ik heb dit jaar een 2020 ID4 1st max gekocht met 45k op de teller. Gezien de forumreacties over 3.2 heeft mij dit doen overhalen. Zonder 3.2 zou ik geen VW ID kopen. Bij de onderhandelingen ook SW3.2 (en andere recalls) direct laten meenemen bij aflevering zodat je prio hebt over andere ID rijders. Dat duurde alsnog 2 weken langer.DropjesLover schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:14:
VW heeft nu een actie van 4k korting bovenop de voorraadprijzen (die al vaak met korting zijn, ik kan niet zien of dat stackt).
Hier ook twee jonge kinderen <4jaar. Dat plastic fantastic maakt weinig uit omdat je het niet aanraakt. En tijdens het rijden krijgen de kinderen meer aandacht dan het interieur. Touch knoppen zijn inderdaad niet helemaal ideaal maar het went. De infotainmet net wat snelheidstweaks (proximity uit, en geen VW nav widget) gaat het best acceptabel.
Ik kon zelf geen grotere EV, in range en ruimte, vinden voor het budget. Want daar ging het mij om.
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE
Ik zou je verwachtingen wat bijstellen. Geen enkele EV heeft in de winter een praktijkrange van 400 km als je 100km/h over snelweg gaat rijden.DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Goed verhaal 👍
Bovendien moet je je ook niet rijk rekenen met de max range als je langere afstanden rijdt, want die range is als je van 100% naar 0% rijdt. Los van dat je dit in de praktijk nooit zult doen, stel dat je dit wel doet dan sta je na 4 uur rijden 1 uur stil bij een snellader. Dan kun je net zo goed na 2 uur rijden een half uur laden.
Daar heb je helemaal gelijk in, je gebruikt zelden 0-100% maar hte gebied 20-80%. Goed, 400km is wat ruim, maar 300 moet toch zeker kunnen. Van de 520km WLTP blijft in de winter doorgaans 70 a 80% van over, dan kom ik toch aan 350-400km om eerlijk te zijn?Ro ofzo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:08:
[...]
Ik zou je verwachtingen wat bijstellen. Geen enkele EV heeft in de winter een praktijkrange van 400 km als je 100km/h over snelweg gaat rijden.
Bovendien moet je je ook niet rijk rekenen met de max range als je langere afstanden rijdt, want die range is als je van 100% naar 0% rijdt. Los van dat je dit in de praktijk nooit zult doen, stel dat je dit wel doet dan sta je na 4 uur rijden 1 uur stil bij een snellader. Dan kun je net zo goed na 2 uur rijden een half uur laden.
Met een (jong) gezin zijn stops toch vaak langer dan een half uur, en we zijn sowieso niet van het haasten en hard rijden.
Liever de sfeer goed en wat speeltijd tussendoor en een uurtje later aankomen dan jakkeren
Hard rijden heeft toch geen zin met een EV, een keer vaker moeten stoppen voor laden doet je tijdswinst van snel rijden weer teniet.
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2023 11:18 ]
BThGvNeOA
Tenzij je daar door een laadpaal woestijn gaan rijden: je zult er snel genoeg achter komen dat je comfortabeler 250-300km vMax (120-140) kunt rijden en dan met een SoC < 10% voor een paar minuten aan een snellader gaan staan totdat je genoeg hebt om je eindbestemming te halen dan proberen van A naar B te rijden over 350-400km met traag zuinig rijden en het laatste uur range anxiety.DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Goed, 400km is wat ruim, maar 300 moet toch zeker kunnen.
Met een (jong) gezin zijn stops toch vaak langer dan een half uur, en we zijn sowieso niet van het haasten en hard rijden.
Liever de sfeer goed en wat speeltijd tussendoor en een uurtje later aankomen dan jakkeren![]()
Hard rijden heeft toch geen zin met een EV, een keer vaker moeten stoppen voor laden doet je tijdswinst van snel rijden weer teniet.
Ten oosten van Warschau is best wel laadpaalwoestijn te noemen. Ja er zijn er een handvol op de route, maar geen garantie dat ze daadwerkelijk staan, snel zijn of welk pasje. Veel is daar nog in aanbouw, al gaat dat de afgelopen 3 jaar en komende jaren ook rap allemaal daaroZy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Tenzij je daar door een laadpaal woestijn gaan rijden: je zult er snel genoeg achter komen dat je comfortabeler 250-300km vMax (120-140) kunt rijden en dan met een SoC < 10% voor een paar minuten aan een snellader gaan staan totdat je genoeg hebt om je eindbestemming te halen dan proberen van A naar B te rijden over 350-400km met traag zuinig rijden en het laatste uur range anxiety.
Maar dat is mijn probleem, ik denk dat een ID4 77kWh prima zal passen. Mijn vraag concentreert zich op de gebruikerservaring, of de auto aan te raden is qua comfort en kwaliteit. Het lijkt van wel
[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2023 11:29 ]
BThGvNeOA
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.