DonJunior schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:25:
[...]
Is dat ook voor de ID3? Ik dacht alleen ID4.
Poeh.. Als je er over nadenkt kost dit IDx project VW echt bakken met geld zo met al die terugroepacties.
- Tot nu toe elke grote software update (dat zijn er nu dan 2 waarvoor de auto terug moest)
- 12v accu
- hoogvoltage accu
- en dan dus ook de banden
Waarbij in het begin er ook nog wel eens een module of 2 sneuvelden tijdens het update proces. Heftig hoor.
VW heeft zich echt op het EV project verkeken. Nu de oude baas Diess weg is durven steeds meer mensen van binnen VW zich uit te spreken en hoopvol een andere richting te tonen.
De vorige top heeft volgens insiders beslissingen gemaakt die op korte termijn zouden leiden tot flinke inkomsten....maar de bom is te vroeg gebarsten. In Duitsland wordt hier veel over gesproken. Herbert Diess wilde een opbouw doen zoals in de begindagen van andere EV bouwers (o.a. Tesla) waar klanten de eerste periode een mindere afwerking zouden accepteren tegenover de mogelijkheid relatief goedkoop EV te rijden. Tegelijkertijd wilde Diess slimmer zijn dan de concurrentie door geen relatief duur kant en klaar platform te kopen, maar zelf een nieuw platform voor EV's op te richten in de vorm van het MEB platform. Daarbij zouden onderdelen voordeliger ingekocht kunnen worden, waarna de software deze in het platform moest integreren. Alleen......de software afdeling werd ook pas toen ingericht en die hadden veel tijd nodig omdat het niet goed werkte. Andere bedrijven hadden jaren gewerkt en dus ook jaren kunnen testen om EV platformen relatief storings en probleem vrij te kunnen bouwen. VW wilde dat even 10 keer sneller doen.....wat niet lukte. Eigenlijk was dit vooral bij de ID.3 first edition pijnlijk merkbaar: de beloofde introductie prijs van onder de 30.000,- euro werd niet gehaald. Er was veel kritiek over de karige binnenafwerking en nog erger: in de eigen VW marken zoals Duitsland werd de ID.3 first uitgeleverd met on affe software die functies miste. Klanten kregen in Duitsland van hun dealers de keuze wachten, of met korting rijden met het gemis van functies.
Diestelgate maakte dat VW snel met een EV platform op de markt wilde komen. Door te weinig tijd om goed door te testen waren bepaalde onderdelen killing in de keten. Software matig vielen deze onderdelen zo vaak uit dat VW de OTA updates niet ging uitvoeren, maar in de werkplaats niet alleen de software updates uitvoerde, maar ook meteen DIE hardnekkig storende onderdelen verving. En telkens nieuwe.
En nu de volgende klap: de verkopen van de VW EV's vallen na een eerste periode van flinke verkopen nu de laatste maanden tegen. De prijs is hoog, zeker voor gewone consumenten die hun auto vervangen. En voor die prijs leveren concurrenten meer, beter en mooier. Kia/Hyundai haalt links en rechts in met betere techniek, sneller laden, meer uitrusting en mooiere interieurs. Tesla verlaagt prijzen, waardoor ze steeds meer in het vaarwater van VW's duurdere modellen komen. Chinese merken als MG en BYD komen opeens kijken met allerhande aanbiedingen en nieuwe modellen. En ook de Stellantis groep komt op stoom met de Peugeot, Citroën en Opel EV's. En dan nog Renault met de Megane EV en de goedkopen zustermerk Dacia Spring.
China stapt nu over op Chinese EV's die goedkoper en beter zijn. Volgens zeggen worden de VW ID.3's die daar met een partner gebouwd worden op dit moment voor 16.00,- á 17.000,- euro omgerekend aangeboden om verkopen te blijven houden. Wat er van waar is weet ik niet, maar deze berichten komen nu van verschillende richtingen.
Dus je conclusie is juist: De problemen van de beginjaren hebben VW schade gedaan. Ook kosten ze VW veel geld. De directie is vervangen en je ziet dat VW nu sterk inzet en miljarden investeert om de inhaalslag te maken. Maar dat kost kruim.
Ze willen het nu goed doen, dus je ziet nu kleinere OTA updates met tussentijds soms een update via het dealer netwerk. Eventueel weer met het vervangen van onderdelen. In de nieuwe ID.3 facelift is heel veel opgelost en verbeterd. Als de navigatiesystemen begin 2024 op zijn, dan komt er een nieuwe versie van deze systemen/boordcomputers met verlichte toetsen en aanpassingen. Dus ze zijn er nog lang niet.
Maar gelukkig worden bestaande klanten niet vergeten. Nieuwe klanten blijven echter voorlopen op bestaande klanten met software en hardware. En al worden de verschillen wel steeds kleiner, de oudere VW EV's op het platform missen soms de hardware voor een update naar de volgende verbetering.
De toekomst zal leren of VW dan voor hun naam toch over gaat tot opnieuw een hardware vervanging, of dat men bij VW de van 4 naar 2 jaar beperkte EV garantie tov. ICE auto's uitzit.
We zullen zien. Toch zou ik intussen gerust een VW EV product durven kopen. Toen ik bij de start mijn reservering annuleerde was dat puur omdat bij mij toen met de kennis van toen het vertrouwen miste. Met de nieuwe leiding van nu en de nieuwe investeringen/oplossings richtingen heb ik dat vertrouwen wel.
[
Voor 9% gewijzigd door
ucsdcom op 21-07-2023 10:24
]