Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Dat is de Eco Assistent geloof ik.Warpozio schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:10:
Soms met ACC actief, dan geeft mijn ID.4 de melding "corner ahead" en vertraagt de auto
(bv van 50 naar 30 of naar 40)
Vaak is de bocht niet de naam bocht waardig.
Ik heb al bordenherkenning uitgezet, maar dat heeft geen invloed.
Tips?
Ik heb hem wel aan staan, alleen op bepaalde stukken is ie of te fel of te voorzichtig. Overrulen kan met een streepje gas.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Jup, je moet onder instellingen ook 'route voorspelling' uitzetten. Die remt namelijk voor rotondes en bochtend e.d.Warpozio schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:10:
Soms met ACC actief, dan geeft mijn ID.4 de melding "corner ahead" en vertraagt de auto
Tips?
*sowieso
Het is breken geworden. Mijn tankklep wordt nu dicht gehouden met een stuk tape. Natuurlijk laat dat ding los in de regen. Zegt die VWert tegen mij na het breken van dat tankslot: "U bent nu wel zelf verantwoordelijk dat er geen water in het laadcontact komt." Ik heb not amused mijn mond maar gehouden. Echt... als daar nu wat water in komt en het gaat defect ben ik het bokje? Dan had je het beter op moeten lossen. Die discussie bewaar ik wel mocht het zo ver komen. Spul is gelukkig gebouwd om tegen een plens water te kunnen, zal zo'n vaart niet lopen. Ik houd de tape er wel op.Ultraman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Morgenochtend kan ik langskomen bij de lokale VW garage. Dan gaat men kijken of ze hem open krijgen, zo niet dan breken ze hem voor mij open en bestellen ze vervangende onderdelen. En dan tape ik hem wel dicht.
Komende maandag mag ik komen om de klepmechaniek te laten repareren.Stel het wordt breken en later reparatie dan gaan we proberen het plaatsen daarvan
te combineren met de meerdere (terugroep)acties die voor mijn wagen open staan (o.a. HV accu nakijken en de 3.2 software-update). Plus andere dingen die ik nog heb. Dat wordt vast een datum een eind in de toekomst.
Ik heb zojuist gevraagd of ze ook mijn wielen kunnen balanceren, want de wagen trilt bij snelheden 80+ km/h. Ook hoor ik een bonk achterin bij optrekken en remmen. Alsof de motor op een steun bonkt? Ik wil nog een keer eens rijden met een lege wagen en de achterbank plat om het beter te kunnen horen. Beide zaken aangegeven over de telefoon en face-to-face toen ik er woensdag was. Volgens mij willen ze het gewoon niet horen, want er op terug komt men niet.
Afspraak is gemaakt voor reparatie van mijn laadklep, das fijn, maar ik heb zojuist nogmaals verzocht of ook de wielen gebalanceerd kunnen worden. Ding trilt, is vervelend.
Combineren met de andere openstaande zaken wordt hem niet. Dat wordt op zijn vroegst pas in december gaf hij aan. Maar een afspraak daarvoor maken dat kon gisteren niet.
[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 06-07-2023 14:36 ]
onder ACC kun je eco-assist uitzetten. dat zou 'm moeten zijn.Warpozio schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:10:
Tips?
nadeel is wel dat hij dan helemaal niet meer afremt voor bochten, rotondes, etc.
Voor een spookbocht die je zo af en toe tegen komt, kun je niet heel veel doen. Het is informatie die vanuit de maps komt. wellicht kun je daar een wijziging voorstellen in hun edit tool, maar ik heb daar de snelheden/spookbochten nog niet kunnen vinden.
Jammer, want het door de auto door een rotonde heen geloodst worden werkt wel best aardig
Ik kom ze over het algemeen aan het einde van invoegstroken tegen, etc.JB076 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:40:
Die spookbochten zitten er echt op de gekste plekken in. Ook midden op de snelweg.
Jammer, want het door de auto door een rotonde heen geloodst worden werkt wel best aardig.
of op een B-weg na een kruising.
Als dit de service is die VW voor ogen heeft dan koop/lease je toch nooit iets meer van dat concern?Ultraman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Combineren met de andere openstaande zaken wordt hem niet. Dat wordt op zijn vroegst pas in december gaf hij aan. Maar een afspraak daarvoor maken dat kon gisteren niet.
4 wielen balanceren is hooguit 20 minuten werk voor een stagair.
het is de rode lijn bij elke dealer ongeacht het merk.MLLL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Als dit de service is die VW voor ogen heeft dan koop/lease je toch nooit iets meer van dat concern?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Geloof je het zelf?flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:09:
[...]
het is de rode lijn bij elke dealer ongeacht het merk.
ik heb genoeg ervaring met dealers van een berg verschillende merken dat mn vorige werkgever (enkele duizenden autos in beheer) uit wanhoop maar zaken is gaan doen met de bosch car service locaties en uitsluitend garantiewerk en terugroepacties nog bij de dealer doet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Welke dealer heb je ? Klinkt namelijk als de leverende dealer van mij auto. Nemen mijn klachten ook niet serieus.Ultraman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Komende maandag mag ik komen om de klepmechaniek te laten repareren.
Ik heb zojuist gevraagd of ze ook mijn wielen kunnen balanceren, want de wagen trilt bij snelheden 80+ km.
Afspraak is gemaakt voor reparatie van mijn laadklep, das fijn, maar ik heb zojuist nogmaals verzocht of ook de wielen gebalanceerd kunnen worden. Ding trilt, is vervelend.
Storing in DAB/FM radio maar zij claimen iedere keer niets te horen.
Ook trilling door banden. Ze konden niets vinden. Dealer bij mij in de buurt constateerde flinke onbalans in voorwielen.
Iemand 5 maanden met een trillende auto laten rijden kan gewoonweg niet, zeker niet als het probleem op te lossen is binnen 20minuten.flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:48:
[...]
ik heb genoeg ervaring met dealers van een berg verschillende merken dat mn vorige werkgever (enkele duizenden autos in beheer) uit wanhoop maar zaken is gaan doen met de bosch car service locaties en uitsluitend garantiewerk en terugroepacties nog bij de dealer doet.
Dan kunnen zij het misschien bedenken dat ze het zelf uit besteden o.i.d. maar los het op.
Bij zo'n dealer zou ik simpelweg nooit meer terug komen.
Overal is het druk en zijn er wachttijden, maar een afspraak over 6 maanden is wel een ander uiterste.flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:48:
[...]
.
Dat klinkt wel PON-achtig dat moet ik je nageven.flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:53:
garantiewerk verdienen ze niks aan dus dat willen ze buiten de deur houden.
Onderhoud aan een leaseauto zijn kosten, onderhoud aan een auto van een particulier zijn opbrengsten.flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:09:
[...]
Bij sommige garages kun je online afspraken inplannen en in de wizard krijg je de vraag of het particulier of lease betreft; moet je voor de gein eens mee spelen, dan zie je dat je verschillende slots kunt boeken afhankelijk van het klantenkanaal.
Ik zie het vaak bij knooppunten. Mijn vermoeden is dat daar in de spits auto’s vaak moeten afremmen en die data op servers terugkomt waar A.I. mee aan de slag gaat en de conclusie trekt dat je daar tot een bepaalde snelheid moet afremmen ongeacht of je we of geen auto voor je hebt rijden.Warpozio schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:10:
Tips?
Gas bijgeven zoals eerder gesuggereerd.
Ervaring met mijn dealer is toch anders. Ik zou niet snel meer een VW nemen door alle softwaredebacles en ota's die toch bij de dealer moeten. Maar ervaring met VW Wittebrug is tot op heden toch echt wel positief. Goede service en ik heb een leasebak dus ze verdienen er niet veel aan.flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:09:
[...]
In tegenstelling tot andere merkdealers in de omgeving die ik gehad heb met Renault en Ford waar de service echt te belabberd voor woorden was.
:strip_exif()/f/image/rT7MvCp4hDojsXQUSjqJ78HJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn auto staat nu 2 weken bij de dealer en de waterpomp is nog niet vervangenjdgraaf schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Ik heb toevallig hetzelfde. Kon vanuit de showroom direct door de garage in.
Bij het uitlezen van de melding maakte de monteur de opmerking dat hij een week eerder iemand had met 94km op de teller. Dus dat ik niet de eerste was. Bestelling van onderdeel duurt 2 weken is mij aangeven. Niet op voorraad, dus backorder bij de fabriek.
Maar inderdaad de waterpomp van de koeling voor de accu's.
Denk dus dat wel dat de QA in de fabriek op dit punt beter kan. ;-)
Voor nu kan ik niet anders dan wachten. Wel een ID3 als vervangend vervoer meegekregen. Dus bij mij vanuit de dealer tot nu toe prima ondersteuning.
Net met de dealer gesproken, schijnt een hele berg Id4s, id5s, id buzz en q4's uitgeleverd te zijn met een 'defecte' waterpomp en die moeten nu allemaal vervangen worden. Mijn waterpomp staat nu gepland voor ontvangst voor eind juli maar dat wordt waarschijnlijk later.Puitv schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:19:
[...]
Mijn auto staat nu 2 weken bij de dealer en de waterpomp is nog niet vervangenVerder heb ik niks meer gehoord over een termijn. Het is complete radio stilte en ik ga volgende week op vakantie dus de aflevering zal op z'n vroegst augustus gaan worden...

Een hele rij microsoft certificeringen.
Ho, dat was het combineren van de terugroepacties met deze reparaties. Dat kan ik best snappen dat dat op korte termijn niet lukt.MLLL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Als dit de service is die VW voor ogen heeft dan koop/lease je toch nooit iets meer van dat concern?
December is dan wel weer heel ver weg.
Balanceren van die wielen gaat echt wel lukken op korte termijn. Waar ik van baal is dat ik mijzelf regelmatig moet herhalen en achter dingen aan moet. En dat het blijkbaar moeilijk is om meerdere klachten die ik heb te onthouden en te combineren.
Wat heb jij voor luxe Volkswagen app? Van mijn ID.3 kan ik alleen mijn laadstatus en climatecontrole zien/bedienden. Meer niet.Vr13s schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:08:
Ik zie zojuist dat in mijn Volkswagen app onder Toestand van de wagen een uitroepteken staan bij Overige. Ik ben even in de auto (Buzz) gaan zitten om te kijken of er direct een waarschuwing omhoog popt. Niks, als ik naar het statusscherm ga staat er letterlijk dat er geen Waarschuwingen zijn. Hoe kom ik erachter wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
*sowieso
Die opties krijg je met 3.2.DonJunior schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Wat heb jij voor luxe Volkswagen app? Van mijn ID.3 kan ik alleen mijn laadstatus en climatecontrole zien/bedienden. Meer niet.
Dat kan je alleen zien als je hem uitleest. 1 van de vele opvallende keuzes die VW heeft gemaakt in dit systeem.Vr13s schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:08:
Ik zie zojuist dat in mijn Volkswagen app onder Toestand van de wagen een uitroepteken staan bij Overige. Ik ben even in de auto (Buzz) gaan zitten om te kijken of er direct een waarschuwing omhoog popt. Niks, als ik naar het statusscherm ga staat er letterlijk dat er geen Waarschuwingen zijn. Hoe kom ik erachter wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
Als je in de buurt bent kan ik wel mn obd11 even erin steken om te kijken. En meteen ff de lane assist ff uitzetten...
oh.. dat ga ik dus niet meemaken.. jammer ziet er wel vet uit.
*sowieso
Die van mij is inmiddels weer 8 weken naar achter geschoven. Van week 40 naar week 48/2023.proostyves schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Tegen mij was gezegd om eind augustus nog eens te informeren aangezien ze vermoedelijk vroeger toch niets konden zeggen.
Ik verwacht hem eigenlijk niet meer dit jaar. Toch jammer dat met zulke levertijden de productie alsnog wordt terug geschroefd. Maar komt denk ik voornamelijk door de opties die toch niet goed leverbaar zijn.
Verwijderd
Ik had 292km gereden op aankomst, en mijn scherm gaf aan dat ik nog 11km kon rijden op 4%. Dat zou dus betekenen dat ik 303km op een volle accu zou kunnen afleggen onder perfecte weersomstandigheden, het was ook windstil namelijk.
Dat is toch veel te laag voor een ID.3 Pro 58kwh? Als ik het omreken (58/16,1) zou ik 360km moeten kunnen halen. Natuurlijk snap ik dat er wat batterijdegradatie is en het niet zo zwart wit is, maar 303km is 18% minder dan het beoogde 360.
Hebben mensen hier ervaringen mee? Is dit bijvoorbeeld iets wat bij de dealer aangegeven kan worden? Waarschijnlijk niet, maar ik vind dit wel erg matig, nogmaals onder perfecte omstandigheden…
de 58KW waar je mee rekent is niet correct.Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:57:
Ik heb vanochtend (circa 22 tm 27 graden nog) een rit gehad van 100% naar 4%. Het gemiddelde verbruik lag daarbij op 16,1 kWh/100km.
Ik had 292km gereden op aankomst, en mijn scherm gaf aan dat ik nog 11km kon rijden op 4%. Dat zou dus betekenen dat ik 303km op een volle accu zou kunnen afleggen onder perfecte weersomstandigheden, het was ook windstil namelijk.
Dat is toch veel te laag voor een ID.3 Pro 58kwh? Als ik het omreken (58/16,1) zou ik 360km moeten kunnen halen. Natuurlijk snap ik dat er wat batterijdegradatie is en het niet zo zwart wit is, maar 303km is 18% minder dan het beoogde 360.
Hebben mensen hier ervaringen mee? Is dit bijvoorbeeld iets wat bij de dealer aangegeven kan worden? Waarschijnlijk niet, maar ik vind dit wel erg matig, nogmaals onder perfecte omstandigheden…
Los van de degradatie laad je accu niet verder dan 96% op (het scherm geeft dan wel 100% aan). de 4% reserve is om nog enigszins regeneratief te kunnen remmen.
Daarnaast is 0% in het scherm ongeveer 6% accu lading in werkelijkheid. Dit zodat je bij 0% nog steeds een stukje voort kunt strompelen naar de dichtstbijzijnde lader.
(bovenstaande percentages zie ik overigens in mijn ID.4 77KWH, ik ga er gemakshalve vanuit dat dezelfde percentages gelden voor een 58KWH accu, maar dat zou iets kunnen verschillen).
enfin, met 303KM@16.1KW per 100KM heb je ongeveer 48,8 KW verbruikt.
48,8/58=~84%
84% verbruik + 4% over + 6% bodem reserve + 4% boven reserve = 98%
zou betekenen dat je ongeveer 2% degradatie hebt, en dat klinkt aannemelijk.
:strip_exif()/f/image/6kSP5nUn5Ir2US14cyIlwlyn.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Fijne reis! In Duitsland heb je eigenlijk nog helemaal geen app nodig. Je kan gewoon om de 30 tot 40 kilometer wel ergens laden langs de snelweg. Idem voor zwitserland.. Italie wordt het lastiger dan zou ik inderdaad wel op een app vertrouwen. Vorig jaar heb ik vanaf de grens Italie, met ABPR icm Google Maps gereden richting Pisa. Ging prima.Davidas schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:02:
Onderweg naar het Gardameer. Tot nu toe zo’n 800 km gereden, eerst de VW navigatie geprobeerd waar ik in eigen land gebruik van maak maar uiteindelijk overgeschakeld naar de PUMP app, premium abonnement afgesloten. Werkt ideaal, je kan hier ook voorkeuren instellen qua aanbieders en rijstijl.
[Afbeelding]
*sowieso
Dus ik zou iets leuks voor de BuZz willen geven.
Is een abonnement op ABRP een goed cadeau of is de eigen navigatie goed genoeg?
Ze gaan vaak naar zuid Frankrijk en ook al snel na ontvangst van de auto, dus meteen een rit waarop veel geladen moet worden.
Zijn er vanuit jullie als eigenaren nog andere goede cadeautips ?
Ik heb ABRP premium gehad maar vind het eigenlijk overbodig, met de gratis versie kun je alles doen behalve navigeren via Android Auto of Carplay en dat vond ik dan juist ook hetgeen wat zeer matig werkte als je andere navigaties gewend bent. Gewoon de stops die ABRP berekent overnemen in bijvoorbeeld Google Maps werkt dan beter. Daarnaast werkt de ingebouwde navigatie in nieuwere software versies tegenwoordig net zo goed als ABRP.jongf7 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:26:
Een vriend van mij krijgt deze maand een id BuZz, zijn eerste elektrische auto. En hij en zijn vrouw vieren komend weekend hun verjaardagen.
Ze gaan vaak naar zuid Frankrijk en ook al snel na ontvangst van de auto, dus meteen een rit waarop veel geladen moet worden.
Wat misschien nog een leuk cadeau idee is: https://evcablehook.com/ Heb die zelf ook en ik vind het wel heel handig dat de laadkabel omhoog hangt aan een laadpaal en daarmee niet vies wordt.
Verwijderd
Dat klinkt aannemelijk wat je zegt, maar dat zou dus betekenen dat van de 62kwh batterij die er totaal in zit maar netto 48kwh gebruikt wordt? Dat is toch een bizar groot verschilsl1000 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:47:
[...]
de 58KW waar je mee rekent is niet correct.
Los van de degradatie laad je accu niet verder dan 96% op (het scherm geeft dan wel 100% aan). de 4% reserve is om nog enigszins regeneratief te kunnen remmen.
Daarnaast is 0% in het scherm ongeveer 6% accu lading in werkelijkheid. Dit zodat je bij 0% nog steeds een stukje voort kunt strompelen naar de dichtstbijzijnde lader.
(bovenstaande percentages zie ik overigens in mijn ID.4 77KWH, ik ga er gemakshalve vanuit dat dezelfde percentages gelden voor een 58KWH accu, maar dat zou iets kunnen verschillen).
48,8/58=~84%
Is er geen miniatuurversie van hun ID Buzz te krijgen (qua kleurstelling zou dam helemaal tof zijn natuurlijk)jongf7 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:26:
Een vriend van mij krijgt deze maand een id BuZz, zijn eerste elektrische auto. En hij en zijn vrouw vieren komend weekend hun verjaardagen.
*sowieso
Enkel als je data bij koopt. Zelden een goede deal. Zou eerder investeren in youtube premium en ze downloaden.Rusky schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:03:
Nu met software 3.2 en dat datapakket kan je id webradio luisteren. Ook je auto als hotspot gebruiken. Maar hoeveel data kan je per maand gebruiken? Straks op vakantie naar frankrijk wil me dochter filmpjes ed kijken. Kan dat via de hortspot vd auto?
.
Ik heb niets veranderd aan de manier of volgorde van uitstappen: parkeren, remknop indrukken, rempedaal los, deur open.
Ik heb er hier de laatste tijd niks meer over gelezen maar ik herinner me dat anderen dit ook hadden en ik weet niet of/hoe het destijds opgelost is?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik heb dit al sinds de eerste rit in de auto (januari 2021) en wanneer je de rem intrapt en dan de auto probeert te openen van binnenuit gaat dat niet in één keer.Tarin schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:46:
Sinds een week ofzo moet ik soms twee keer aan de deurhendel van de ID.4 (3.2, januari 2023) trekken om de bestuurdersdeur open te doen (van binnenuit). Er is wel een duidelijke klik de eerste keer en de deur gaat op een klein kiertje maar niet verder open.
Ik heb niets veranderd aan de manier of volgorde van uitstappen: parkeren, remknop indrukken, rempedaal los, deur open.
Ik heb er hier de laatste tijd niks meer over gelezen maar ik herinner me dat anderen dit ook hadden en ik weet niet of/hoe het destijds opgelost is?
Ik heb nu 3.2 en het zit er nog steeds in.Bijzonder ongemakkelijk en geen idee waarom dit zo is bedacht.
Lijkt me eerder een probleem dan daadwerkelijk zo bedacht.. ik heb daar helemaal geen last van.
Auto parkerenen vervolgens deur openen gaat altijd zonder problemen hier. Zelfs als ik de handrem er nog niet op heb gezet, die gaat namelijk automatisch er op zodra je de deur opent.
*sowieso
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Ik heb de VW navigatie nog een kans gegeven na installatie naar SW3.2. In België al vloekend en tierend de navigatie uitgezet en weer over gestapt op Waze en dan 80-100 km voor je leeg bent even uitkijken naar de eerstvolgende laadstop.
Drama navigatie. Hij gooit je met 60km guess-o-meter gewoon de snelweg af, om om te keren (terug rijden op dezelfde snelweg) naar een Tesla snellaadpunt op 20 km, terwijl Fastned 9 km of zo voor me uit zat. De eerder afrit voor de Tesla snellader reed ik daarvoor zonder melding voor "noodakelijke" laadstop voorbij.
Ik begrijp niet dat de navigatie zo laat op de snelweg nog besluit om je terug te sturen, terwijl er een snellader, praktisch in zicht is voor je op de route.
Verder was het een prima rit. De laatste laadstop vlak boven Lyon moest ik nog een paar minuten wachten om 10% bij te laden om ons hotel te bereiken, alwaar ik de auto de hele nacht aan de 11kw lader heb gehad. Het hotel had ik uitgekozen op 2 snelladers dichtbij, maar die waren dus niet nodig. Wel lekker om weer met 100% te vertrekken.
Vrijdag had ik de laatste dag WeCharge, zaterdag op Shell Recharge netwerk vertrouwd. Vanaf Lyon had ik 1 laadstop nodig bij Fastned boven Montpellier, alvorens ik op de eindbestemming aan ben gekomen.
De stints zijn lang genoeg voor een lange vakantierit (te lang zelfs voor de blaas van medereizigers). 280-300km, volgeladen en dan ook lekker door kunnen rijden 130-140km/u.
Bizar vervelend en gevaarlijk, mooi dat het geen ongeluk heeft gekost. De automatische snelheidsaanpassingen op basis van borden of weg waarop je rijdt (of waarvan de auto dénkt dat je rijdt wanneer de GPS ff net niet nauwkeurig is...) zijn features die ik direct uitzet aangezien de situaties die je omschrijft, bij alle merken overigens, regelmatig voorkomen.wiz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:48:
Poeh .. even schrikken vandaag ... Snelweg A28 vanmorgen ... ACC op 100, en dan zomaar zonder enige aanleiding gaat mijn ID.4 in de ankers en vertraagt ineens naar 50 .... Nergens aangezeten, geen borden in zicht, niet op de snelweg of naast de snelweg ... En toch vertragen ... Gelukkig was het rustig op de weg, maar zou niet graag willen dat zoiets vaker voorkomt ...
(Even los van het feit dat dit levensgevaarlijk kan zijn) ... Die had ik eigenlijk sowieso al uitgezet, maar kennelijk blijven die instellingen niet individueel staan ... En als iemand anders in een ander berijdersprofiel iets per ongeluk weer aanzet werkt dat kennelijk ook in andere profielen door ...MJMaverick schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:21:
[...]
Bizar vervelend en gevaarlijk, mooi dat het geen ongeluk heeft gekost. De automatische snelheidsaanpassingen op basis van borden of weg waarop je rijdt (of waarvan de auto dénkt dat je rijdt wanneer de GPS ff net niet nauwkeurig is...) zijn features die ik direct uitzet aangezien de situaties die je omschrijft, bij alle merken overigens, regelmatig voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door wiz op 10-07-2023 09:58 ]
HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022
Ik zie veel mensen zo rekenen/extrapoleren maar volgens mij gaat die vlieger niet altijd op. Volgens specificaties is een 58kWh ID3 technisch 62kWh. Een 77kWh heeft 82kWh technische capaciteit. Usable vs. netto volgens bijvoorbeeld ev.database en volkswagens eigen specsheet.sl1000 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:47:
[...]
de 58KW waar je mee rekent is niet correct.
48,8/58=~84%
Jouw stelling klopt er zit nog ruimte boven als het scherm zegt 100% en indien 0% zit er zeker nog energie in de accu. Maar de vraag is: is dit dan ten opzichte van de usable of van de netto capaciteit?
De vraag is hoe het batterymanagementsysteem/bsm dit regelt. heeft die altijd "zicht" op de netto capaciteit of komt deze extra capaciteit pas beschikbaar naarmate de batterij slechter wordt/degradeert. Oftewel: als je een nieuwe auto hebt heb je dan zeg potentieel 105% batteryhealth, of komen die 5% in de loop van de tijd beschikbaar als de batterij dus degradeert.
Als je dit (goed) wil testen zou ik https://aviloo.com/home-en.html gebruiken. Wat je ook kan doen om een idee te krijgen is een snellaad (DC) laadpaal zoeken waar je van 0 naar 100 laad. Je ziet bij die tests nooit een veel te hoge SoH.
Ik kan geen echte technische tests tov bovenstaande scenarios -behalve de complete leeg rij tests van carwow die hier iets over zouden kunnen zeggen. Overigens zie je in die leeg rij test verschillend gedrag.
Benieuwd naar jullie theorieën/gedachten hierover.
Hier staat wat
Usable en netto is toch hetzelfde.Flappiewappie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Jouw stelling klopt er zit nog ruimte boven als het scherm zegt 100% en indien 0% zit er zeker nog energie in de accu. Maar de vraag is: is dit dan ten opzichte van de usable of van de netto capaciteit?
Je lijkt raw en netto capaciteit te verwarren?
wat er raw geïnstalleerd is (62KW vs 58KW netto), is eigenlijk niet terzake doende, omdat deze waarde niet zichtbaar, noch beschikbaar voor de BMS is. Zoals ik het begrijp is de extra raw capaciteit puur aanwezig om de slijtage van de accu te vertragen.
Dit betekend echter niet dat deze 4KW op enige wijze te gebruiken is.
Waar was dit? Ben even benieuwd of ik dit mogelijk ook heb meegemaakt op de A28wiz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:48:
Poeh .. even schrikken vandaag ... Snelweg A28 vanmorgen ... ACC op 100, en dan zomaar zonder enige aanleiding gaat mijn ID.4 in de ankers en vertraagt ineens naar 50 .... Nergens aangezeten, geen borden in zicht, niet op de snelweg of naast de snelweg ... En toch vertragen ... Gelukkig was het rustig op de weg, maar zou niet graag willen dat zoiets vaker voorkomt ...
Dus jij stelt:sl1000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:41:
[...]
Usable en netto is toch hetzelfde.
Je lijkt raw en netto capaciteit te verwarren?
wat er raw geïnstalleerd is (62KW vs 58KW netto), is eigenlijk niet terzake doende, omdat deze waarde niet zichtbaar, noch beschikbaar voor de BMS is. Zoals ik het begrijp is de extra raw capaciteit puur aanwezig om de slijtage van de accu te vertragen.
Dit betekend echter niet dat deze 4KW op enige wijze te gebruiken is.
"raw" batterij is 62kWh, maar VW zegt dan slechts 58 beschikbaar in de BMS. Vervolgens is de BMS zo ingesteld dat de BMS zo geprogrammeerd is dat: 4kWh beschikbaar is 0 en zeg 56kWh in de batterij is 100%. Dan heb je dus een 52kWh batterij. Dat is 10kWh minder dan technisch beschikbaar, en daarmee kan de batterij dus bijna 20% procent degraderen voor je daar -effectief- iets van terug ziet in de range of zal dit 1-op-1 minder worden?
Hier staat wat
Punt is dat 0 - 100 in het scherm geen 58KW is.Flappiewappie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:00:
[...]
Dus jij stelt:
"raw" batterij is 62kWh, maar VW zegt dan slechts 58 beschikbaar in de BMS. Vervolgens is de BMS zo ingesteld dat de BMS zo geprogrammeerd is dat: 4kWh beschikbaar is 0 en zeg 56kWh in de batterij is 100%. Dan heb je dus een 52kWh batterij. Dat is 10kWh minder dan technisch beschikbaar, en daarmee kan de batterij dus bijna 20% procent degraderen voor je daar -effectief- iets van terug ziet in de range of zal dit 1-op-1 minder worden?
je kunt de boven en ondermarges zeker wel benutten. De ondermarge door onder 0 door te rijden, en de boven marge door na het laden berg-af te regeneren (maar eens, dat is voor bijna niemand te doen)
Dat er marge onder 0% en boven 100%(scherm) aangehouden wordt heeft niets met degradatie te maken.
Het is ook niet dat de auto deze marge gebruikt als de batterij degradeert.
Degradatie zorgt er simpelweg voor dat de batterij capaciteit afneemt tot bv 55KW.
en dan wordt van die 55KW nog steeds die 4% boven marge en 6% ondermarge aangehouden (percentages hier even als voorbeeld, omdat deze voor een 58KW accu wellicht anders liggen dan bij een 77KW accu)
Dat gebonk is een bekend probleem volgens mij. Stabilisatorstang of speling in de aandrijflijn.Ultraman schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Het is breken geworden. Mijn tankklep wordt nu dicht gehouden met een stuk tape. Natuurlijk laat dat ding los in de regen. Zegt die VWert tegen mij na het breken van dat tankslot: "U bent nu wel zelf verantwoordelijk dat er geen water in het laadcontact komt." Ik heb not amused mijn mond maar gehouden. Echt... als daar nu wat water in komt en het gaat defect ben ik het bokje? Dan had je het beter op moeten lossen. Die discussie bewaar ik wel mocht het zo ver komen. Spul is gelukkig gebouwd om tegen een plens water te kunnen, zal zo'n vaart niet lopen. Ik houd de tape er wel op.
[...]
Komende maandag mag ik komen om de klepmechaniek te laten repareren.
Ik heb zojuist gevraagd of ze ook mijn wielen kunnen balanceren, want de wagen trilt bij snelheden 80+ km/h. Ook hoor ik een bonk achterin bij optrekken en remmen. Alsof de motor op een steun bonkt? Ik wil nog een keer eens rijden met een lege wagen en de achterbank plat om het beter te kunnen horen. Beide zaken aangegeven over de telefoon en face-to-face toen ik er woensdag was. Volgens mij willen ze het gewoon niet horen, want er op terug komt men niet.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Ah, kijk. Speling in de aandrijflijn is waar ik zelf ook aan dacht. Bedankt voor bevestigen dat dat wel eens voor komt.Jakkie takkie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Dat gebonk is een bekend probleem volgens mij. Stabilisatorstang of speling in de aandrijflijn.
Was problemen met stabilisatorstand niet aan de voorzijde? Mijn "bonk" komt voor mijn gevoel van achter.
Dat is vorig jaar ook 1 van mijn stops geweest, volgens mij was hij toen net open.Davidas schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:02:
Onderweg naar het Gardameer. Tot nu toe zo’n 800 km gereden, eerst de VW navigatie geprobeerd waar ik in eigen land gebruik van maak maar uiteindelijk overgeschakeld naar de PUMP app, premium abonnement afgesloten. Werkt ideaal, je kan hier ook voorkeuren instellen qua aanbieders en rijstijl.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/KSKDShuISKXQILWzGxA3LaTI.png?f=user_large)
De foutmelding (bij mij in het Engels) luidt:MJMaverick schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:59:
[...]
Ben blij (nou ja, eigenlijk niet...) dat jij hier ook last van hebt, want ik word een beetje geïrriteerd van die melding. Ik zie hem echt heel vaak, en het betreft de Bluetooth verbinding tussen de auto en mijn mobile telefoon (Samsung S22+). Mijn ID.3 heeft 3.0 en toen ik laatst een Buzz met 3.2 had gebeurde hetzelfde. Constant de melding "Bluetooth-handsfree-verbinding is verbroken". Vervolgen wordt de verbinding hersteld en niet veel later verschijnt de melding opnieuw... Wanneer dit gebeurt als ik aan het bellen ben stopt de audio via de auto en gaat het gesprek op mijn telefoon verder. Eerst dacht ik dat het mijn telefoon was die het probleem was, maar alle andere Bluetooth verbindingen met diverse andere apparaten zijn verder stabiel, dus ik vermoed toch dat het aan de VW software ligt.
Mocht iemand een suggestie hebben hoe dit op te lossen dan hoor ik het graag. Heb al diverse resets, repairing en andere actie geprobeerd, maar tot nu toe heeft niets geholpen.
(i) Mobile phone connection interrupted
Reconnecting...
Maar die blijft dus staan totdat je hem aantipt, ook als er constant iets via bluetooth afgespeeld wordt. Ik ga het maar eens proberen met alleen de iPhone eraan.
Is definitief niet zo bedacht. Als de deur bij mij wel gewoon in 1 keer open gaat voelt het soms toch alsof er een palletje een klein beetje blijft haken, alsof de elektronica die het slot ontgrendelt net niet snel of sterk genoeg is.. En het is definitief sinds maximaal 2 weken, voor die tijd was het me zeker weten opgevallen.EdwinDaems schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Ik heb dit al sinds de eerste rit in de auto (januari 2021) en wanneer je de rem intrapt en dan de auto probeert te openen van binnenuit gaat dat niet in één keer.
Ik heb nu 3.2 en het zit er nog steeds in.Bijzonder ongemakkelijk en geen idee waarom dit zo is bedacht.
Ik doe wel zelf de handrem erop omdat dat de snelste manier is de parkeersensoren stil te krijgen; ik wil zelf normaal gesproken nog even mijn telefoon in mijn tas stoppen en mijn bril/zonnebril wisselen voordat ik uitstap.DonJunior schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:34:
[...]
Lijkt me eerder een probleem dan daadwerkelijk zo bedacht.. ik heb daar helemaal geen last van.
Auto parkerenen vervolgens deur openen gaat altijd zonder problemen hier. Zelfs als ik de handrem er nog niet op heb gezet, die gaat namelijk automatisch er op zodra je de deur opent.
Bij mij staat het reageren op verkeersborden uit, maar het op basis van de route afremmen voor bochten en afslagen aan. De momenten dat hij begint te remmen zijn eigenlijk logisch (er staat ook in het kleine display achter het stuur waarvoor hij naar welke snelheid afremt. De enige keren dat hij echt krachtiger afremde was een reaktie op een in een bocht geparkeerde auto die de auto als 'staat stil op de rijstrook' registreerde, dat was in de HUD duidelijk zichtbaar.wiz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:24:
[...]
(Even los van het feit dat dit levensgevaarlijk kan zijn) ... Die had ik eigenlijk sowieso al uitgezet, maar kennelijk blijven die instellingen niet individueel staan ... En als iemand anders in een ander berijdersprofiel iets per ongeluk weer aanzet werkt dat kennelijk ook in andere profielen door ...
We zijn vorige week een stuk binnendoor gereden (van de A44 naar Winterberg), daar vond ik het eigenlijk ideaal, de auto was constant zelf af aan het remmen voor bochten die te krap waren om met de theoretisch toegestane snelheid door te blijven karren, en als je de weg dan totaal niet kent is het systeem best fijn.
We hadden vorige week tot 98% geladen en toen gaf hij duidelijk aan dat er (flink) minder mogelijkheid was om te regenereren. Berg af vanuit Winterberg was dat op zich wel jammer, maar we zaten tijdens het laden gezellig te eten en in had geen zin om tussendoor de auto af te koppelen.sl1000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:12:
[...]
Punt is dat 0 - 100 in het scherm geen 58KW is.
je kunt de boven en ondermarges zeker wel benutten. De ondermarge door onder 0 door te rijden, en de boven marge door na het laden berg-af te regeneren (maar eens, dat is voor bijna niemand te doen)
[...]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik zag toevallig jouw ervaring voorbij komen via een andere quote.Ultraman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 00:03:
Reeds een uur aan het kloten mijn laadklep open te krijgen. Ging niet open na ontgrendelen en dubbel ontgrendelen. Heb een kwartier busrust geprobeerd, daarna 20 minuten gaan rijden (gedachte na een rit gaat ie met uitstappen ook open) en ik heb de 12V accu er nog af gepakt voor paar minuten. Ding blijft zitten waar ie zit.
Erg onhandig want morgen zou ie 180 km gaan rijden. Niet dus, want ik krijg er geen sap in
Ben kapot, ik ga naar bed. Dat wilde ik om 22:45 al.
Hier afgelopen weekend eenzelfde probleem. Ik had de auto aan de lader staan, ontgrendelde de auto en haalde de laadkabel er af. Vervolgens wilde ik het klepje dicht drukken, maar die bleef halverwege vast zitten. Hij kon toen niet meer volledig open en niet volledig dicht. Ook niet door de auto opnieuw te sluiten of te openen met de sleutel.
Uiteindelijk in de haast heb ik wat kracht toegepast, waarmee uiteraard het prachtige plastiken palletje (dat door te draaien de klep moet (ont)sluiten half afbrak.
Normaal moet het palletje recht omhoog staan of in een 90 graden hoek, maar bij mij was hij in 45 graden blijven hangen. Uiteindelijk heb ik het palletje met de hand in kunnen drukken en weer in de normale stand kunnen draaien. Het laadklepje sluit nu nog wel, maar er zijn dus wat stukjes afgebroken. De auto is nog maar 9 maanden in bezit en heeft iets van 12k op de teller, dus aankomende beurt maar eens aangeven dat ze er naar kijken.
Erg onhandig dat zo'n belangrijk onderdeel van een elektrische auto door zo'n slap palletje wordt bediend en dan ook nog eens hapert.
Gelukkig kon jij hem nog wel open krijgenm181087 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Ik zag toevallig jouw ervaring voorbij komen via een andere quote.
Hier afgelopen weekend eenzelfde probleem. Ik had de auto aan de lader staan, ontgrendelde de auto en haalde de laadkabel er af. Vervolgens wilde ik het klepje dicht drukken, maar die bleef halverwege vast zitten. Hij kon toen niet meer volledig open en niet volledig dicht. Ook niet door de auto opnieuw te sluiten of te openen met de sleutel.
Uiteindelijk in de haast heb ik wat kracht toegepast, waarmee uiteraard het prachtige plastiken palletje (dat door te draaien de klep moet (ont)sluiten half afbrak.
Normaal moet het palletje recht omhoog staan of in een 90 graden hoek, maar bij mij was hij in 45 graden blijven hangen. Uiteindelijk heb ik het palletje met de hand in kunnen drukken en weer in de normale stand kunnen draaien. Het laadklepje sluit nu nog wel, maar er zijn dus wat stukjes afgebroken. De auto is nog maar 9 maanden in bezit en heeft iets van 12k op de teller, dus aankomende beurt maar eens aangeven dat ze er naar kijken.
Erg onhandig dat zo'n belangrijk onderdeel van een elektrische auto door zo'n slap palletje wordt bediend en dan ook nog eens hapert.

Mijne is vanochtend gerepareerd trouwens. Nu op zoek naar een andere garage

Wel een enorme file voor een benzinestation net voorbij Lyon

Hier hetzelfde probleem met de laadklep.Ultraman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:53:
[...]
Gelukkig kon jij hem nog wel open krijgen
Mijne is vanochtend gerepareerd trouwens. Nu op zoek naar een andere garage
Met nog ongeveer 80 km in de accu wou ik gaan laden maar kreeg de laadklep met geen mogelijkheid open, alle tips op internet geprobeerd maar niets werkte.
Uiteindelijk de VW hulpdienst maar gebeld, probleem gemeld en na ongeveer een half uur stond er iemand van de ANWB die, na ook even geprobeerd te hebben de laadklep open te krijgen, uiteindelijk met een schroevendraaier het plastic rondje waar het palletje in komt afgebroken heeft waarna de laadklep weer open ging en er gelukkig weer geladen kon worden. Bekend probleem en al veel vaker bij de hand gehad was de uitspraak van de man van de ANWB.
Inmiddels is de laadklep door de dealer gerepareerd en werkt het weer zoals het hoort.
Nu alweer het volgende probleem
Kan op de to-do list voor de dealer als de auto heen moet voor het vervangen van een cel van de hoogvolt accu na de terugroep actie en controle van de accu, eind september, niet de eerste cellen die vervangen worden en ook niet de eerste onderdelen.
Het zou zo leuk zijn als het eindelijk een allemaal goed zou werken in de ID.3 want in principe is het een fijne auto als alles werkt zoals bedacht en bedoeld, zeker na de update naar 3.2 is er weer het een en ander verbeterd.
Thanks voor de update.. ik ga binnenkort ook een eind rijden richting zuid frankrijk. Fijn om te lezen dat het qua snelladers wel okee zit.Ro ofzo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:21:
Afgelopen weekend in 2 dagen naar zuid frankrijk gereden met de id4 met aanhanger. Verbruik schommelt tussen 23 en 27 afhankelijk van of je 100 of 120 rijdt. Viel mij reuze mee. Snelladers in frankrijk inmiddels prima geregeld, net als in duitsland gewoon bij elk benzinestation langs de snelweg zon beetje, en ook bij sommige grote supermarkten 4 snelladers. Nergens hoeven wachten, sterker nog, vaak waren we de enige of stonden er nog hooguit 2 anderen. Ook bij alle snelladers waar we langsreden en ik kon zien was het niet druk. Dit ondanks de voorspelde horrordrukte in het 1e vakantieweekend.
*sowieso
Afgelopen voorjaar weer naar Frankrijk geweest. Toen had ik ongeveer 85K op te teller staan en rekende nog steeds met een capaciteit van 77kwh. Ik bekijk de kms tot de volgende geplande laadstop/eet pauze en laad 'm wat ik nodig heb op basis van geschat verbruik + 5% extra. Tot op heden kwam ik altijd goed uit.
Afgelopen weekend kwam ik thuis aan met 4% en heb 'm tot 100% geladen, omdat ik de volgende dag weer een lange rit had. Volgens de laadpas app ging er 73.5 kwh in.
Als ik dan reken zou ik maar 0,5% degradatie hebben: 73,5/77 * 100% = 95,4%. + 4% die ik nog over had = 99,5%.
Klopt mijn berekening zo? Of zou ik stiekem toch meer degradatie hebben?
Flappiewappie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Ik zie veel mensen zo rekenen/extrapoleren maar volgens mij gaat die vlieger niet altijd op. Volgens specificaties is een 58kWh ID3 technisch 62kWh. Een 77kWh heeft 82kWh technische capaciteit. Usable vs. netto volgens bijvoorbeeld ev.database en volkswagens eigen specsheet.
De vraag is hoe het batterymanagementsysteem/bsm dit regelt. heeft die altijd "zicht" op de netto capaciteit of komt deze extra capaciteit pas beschikbaar naarmate de batterij slechter wordt/degradeert. Oftewel: als je een nieuwe auto hebt heb je dan zeg potentieel 105% batteryhealth, of komen die 5% in de loop van de tijd beschikbaar als de batterij dus degradeert.
Als je dit (goed) wil testen zou ik https://aviloo.com/home-en.html gebruiken. Wat je ook kan doen om een idee te krijgen is een snellaad (DC) laadpaal zoeken waar je van 0 naar 100 laad. Je ziet bij die tests nooit een veel te hoge SoH.
Ik kan geen echte technische tests tov bovenstaande scenarios -behalve de complete leeg rij tests van carwow die hier iets over zouden kunnen zeggen. Overigens zie je in die leeg rij test verschillend gedrag.
Benieuwd naar jullie theorieën/gedachten hierover.
er zijn altijd laadverliezen.theobe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:36:
Met mijn ID4.1 heb ik inmiddels 92K op de teller staan, maar zelf merk ik nog weinig van degradatie. Ik laad voornamelijk aan een 11kw AC lader tot 80%. In de winter wel eens tot 90%. In de zomer '21 en '22 naar Zuid-Frankrijk geweest met voornamelijk snelladen (2x 3000km).
Afgelopen voorjaar weer naar Frankrijk geweest. Toen had ik ongeveer 85K op te teller staan en rekende nog steeds met een capaciteit van 77kwh. Ik bekijk de kms tot de volgende geplande laadstop/eet pauze en laad 'm wat ik nodig heb op basis van geschat verbruik + 5% extra. Tot op heden kwam ik altijd goed uit.
Afgelopen weekend kwam ik thuis aan met 4% en heb 'm tot 100% geladen, omdat ik de volgende dag weer een lange rit had. Volgens de laadpas app ging er 73.5 kwh in.
Als ik dan reken zou ik maar 0,5% degradatie hebben: 73,5/77 * 100% = 95,4%. + 4% die ik nog over had = 99,5%.
Klopt mijn berekening zo? Of zou ik stiekem toch meer degradatie hebben?
[...]
met 4% aankomen is ook nooit echt 4% sinds er een buffer onder zit.
wat er op de laadpas app staat is nooit 100% wat er in de auto komt
als we ADAC mogen geloven is er 9% laadverlies op vw ID series als je met 11kw laad:
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
kom je denk ik toch op een andere berekening uit, behalve als je de auto uitleest met OBD
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Coasterfreak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:38:
[...]
er zijn altijd laadverliezen.
met 4% aankomen is ook nooit echt 4% sinds er een buffer onder zit.
wat er op de laadpas app staat is nooit 100% wat er in de auto komt
als we ADAC mogen geloven is er 9% laadverlies op vw ID series als je met 11kw laad:
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
kom je denk ik toch op een andere berekening uit, behalve als je de auto uitleest met OBD
Eergisteren voor de 2e keer het probleem dat de laadklep niet open gaat, echter nu lukte het me met open dicht en wiebelen of ingedrukt houden niet om de laadklep te openen. Vanmorgen bij VW Maas langs geweest, deze hebben het ook geforceerd en wordt de klep met tape dichtgehouden, maar ik kan gelukkig weer laden.rnsmfd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:33:
[...]
Hier hetzelfde probleem met de laadklep.
Met nog ongeveer 80 km in de accu wou ik gaan laden maar kreeg de laadklep met geen mogelijkheid open, alle tips op internet geprobeerd maar niets werkte.
Uiteindelijk de VW hulpdienst maar gebeld, probleem gemeld en na ongeveer een half uur stond er iemand van de ANWB die, na ook even geprobeerd te hebben de laadklep open te krijgen, uiteindelijk met een schroevendraaier het plastic rondje waar het palletje in komt afgebroken heeft waarna de laadklep weer open ging en er gelukkig weer geladen kon worden. Bekend probleem en al veel vaker bij de hand gehad was de uitspraak van de man van de ANWB.
Inmiddels is de laadklep door de dealer gerepareerd en werkt het weer zoals het hoort.
Kan pas op 17 augustus langskomen voor de echte reparatie. Je zou verwachten dat dit onderdeel nu wel op voorraad ligt.
Wij zijn onder Orleans op een camping en het viel mij ook op dat bij elk benzinestation waar wij gestopt zijn je kan snelladen, ik zag er toch wel een beetje tegen op maar het is echt prima te doen door Frankrijk heen rijden met een elektrische auto.Ro ofzo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:21:
Afgelopen weekend in 2 dagen naar zuid frankrijk gereden met de id4 met aanhanger. Verbruik schommelt tussen 23 en 27 afhankelijk van of je 100 of 120 rijdt. Viel mij reuze mee. Snelladers in frankrijk inmiddels prima geregeld, net als in duitsland gewoon bij elk benzinestation langs de snelweg zon beetje, en ook bij sommige grote supermarkten 4 snelladers. Nergens hoeven wachten, sterker nog, vaak waren we de enige of stonden er nog hooguit 2 anderen. Ook bij alle snelladers waar we langsreden en ik kon zien was het niet druk. Dit ondanks de voorspelde horrordrukte in het 1e vakantieweekend.
accu zal slecht zijn, zal dus een nieuwe in moeten. het platform is wel erg zeikerig met de 12v accu is me al opgevallen. minste geringste en het klaagt.lochtejans schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:05:
Zojuist kreeg ik voor het eerst op mijn ID4.1 de onderstaande melding. Iemand hier ervaring mee? Donderdagnacht vertrek ik naar Frankrijk voor onze vakantie en ik krijg hier kriebels vsn.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 11-07-2023 20:55 ]
Dongle met Carscanner kan je vertellen wat het 12v voltage is, of hij laad, en wat de auto denkt, hoe gezond de 12v accu nog is.lochtejans schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:05:
Zojuist kreeg ik voor het eerst op mijn ID4.1 de onderstaande melding. Iemand hier ervaring mee? Donderdagnacht vertrek ik naar Frankrijk voor onze vakantie en ik krijg hier kriebels vsn.
[Afbeelding]
De eerste twee dingen kun je ook met een multimeter doen, en op basis van een tijd laden en dan een paar uur staan en nog eens meten kun je de derde zelf afschatten.
Zelf een nieuwe accu (laten) plaatsen is mogelijk, maar deze moet wel in het systeem gecodeerd worden als nieuwe accu, anders blijft de auto denken dat er een oude (kapotte) accu in zit, en hier naar acteren.
Oftewel, je zit redelijk vast aan de dealer ben ik bang
Wel weinig ID.x tegen gekomen, en diegene die ik tegenkwam hadden allemaal een NL-kenteken
Tipje... Neem niet Aire de Montelimar op de Route de Soleil.. Die heeft maar 6 laders. De volgende "Aire de, Mornas" op 33km heeft een Ionity/TotalEnergies met iets van 20 laadpalen. Die fout maakte ik dus op een zaterdag tijdens de lunch.DonJunior schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:26:
[...]
Thanks voor de update.. ik ga binnenkort ook een eind rijden richting zuid frankrijk. Fijn om te lezen dat het qua snelladers wel okee zit.
Voordat het een heel laadpassen/lange reis post wordt, met mijn MTC/Enecopas kwam ik heel ver, ook in de afgelegen dorpjes. Als back-up een keer een Ivizia en een Shell Recharge pas gebruikt. De WeCharge lag nog op de eetkamertafel bij thuiskomst

Overigens de heenweg naar camping 1 en de terugweg van camping 2 vooral op de zondagen gereden. Dan is het vrij rustig allemaal. Tussen Brussel en Arlon/Luxemburg is het wel een laadwoestijn.
[ Voor 60% gewijzigd door PB1983 op 13-07-2023 10:45 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Waarom moeten ze nu in godsnaam ervoor zorgen dat je 2 extra handelingen moet doen zodra je wegrijd?
Veroorzaakt een hoop irritatie en het is gevaarlijk.
Eerst moet je op Welkom [naam] op OK drukken.
En als je pech heb komt er nog een scherm waar je op terug mag drukken.
Vervolgens kun je pas gebruik maken van het systeem.

Misschien is het een idee om dat palletje preventief te voorzien van WD40 oid.mhe59 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Eergisteren voor de 2e keer het probleem dat de laadklep niet open gaat, echter nu lukte het me met open dicht en wiebelen of ingedrukt houden niet om de laadklep te openen. Vanmorgen bij VW Maas langs geweest, deze hebben het ook geforceerd en wordt de klep met tape dichtgehouden, maar ik kan gelukkig weer laden.
Kan pas op 17 augustus langskomen voor de echte reparatie. Je zou verwachten dat dit onderdeel nu wel op voorraad ligt.
Verbruik valt me trouwens wel erg tegen. Constant 135 op de Péage gaat richting de 270 Wh met de id4.1m met 22 graden. Ik weet dat 135 rijden niet de meest zuinige stand is, maar dit lijkt me toch wel erg exorbitant?
.
Nee bij elke rit verwelkomt de auto mij.ikweethetbeter schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:07:
@C6DL
Is dit niet eenmalig?
En waarom staat je airco op 17 graden?
Hebben jullie dit niet dan? Dit moet je bevestigen met OK.
En 17 graden? omdat het warm was buiten

Lucht weerstand neemt kwadratisch toe met toenemende snelheid.AkroBatik schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:20:
Ik ben nu ook in Frankrijk. Laden inderdaad erg verbeterd. Snelladers zijn er veel meer dan vorige jaren. Bestemmingsladers daarentegen niet echt. En als ze er al zijn, dan zijn ze regelmatig buiten dienst, of langzaam.
Verbruik valt me trouwens wel erg tegen. Constant 135 op de Péage gaat richting de 270 Wh met de id4.1m met 22 graden. Ik weet dat 135 rijden niet de meest zuinige stand is, maar dit lijkt me toch wel erg exorbitant?
Je zou wel eens in totaal sneller af kunnen zijn door iets langzamer te rijden, ik ben gewend geraakt aan 110 km/h, in Nederland sowieso een prima snelheid en ook (naar mijn idee) minder vermoeiend.
En ik ben niet 60+ en grijs maar <35
[ Voor 7% gewijzigd door Bensjero op 12-07-2023 10:15 ]
Je kan beter geen WD40 gebruiken. Dit laat een plakkerige film achter wat bv zand, haartjes en vuil aantrekt.Jakkie takkie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:20:
[...]
Misschien is het een idee om dat palletje preventief te voorzien van WD40 oid.
Een beter alternatief is PTFE droogsmeermiddel wat geen/minder vuil aantrekt. WD40 maakt dit ook.
Ik heb het in ieder geval preventief gedaan. Gezien ik verder geen gegronde life-time testen heb gedaan zie je mij hierover wellicht binnenkort of nooit.
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE
Ik heb 3.0 en krijg nooit deze extra melding. Komt het niet omdat je hem op een scherm hebt staan (achtergelaten bij parkeren) die je onder het rijden niet kunt gebruiken? Ik heb hem meestal standaard op een splitscreen van Navigatie en verbruik staan en krijg deze melding nooit.C6DL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:46:
Als ik de keuze had om terug te gaan naar 2.x zou ik het zo doen.
Waarom moeten ze nu in godsnaam ervoor zorgen dat je 2 extra handelingen moet doen zodra je wegrijd?
[Afbeelding]
Alleen als je bijvoorbeeld een update krijgt en die onder het rijden wil bekijken krijg ik wel zo'n soort meldnig
Uedereen met 3.2 en een aangemelde hoofsgebruiker krijgt die zeikmelding. Volgens VAG vanwege de privacywetgeving maar letterlijk alle andere merken hebben dat probleem niet. Die doen het eenmalig en klaar.leinenga schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb 3.0 en krijg nooit deze extra melding. Komt het niet omdat je hem op een scherm hebt staan (achtergelaten bij parkeren) die je onder het rijden niet kunt gebruiken? Ik heb hem meestal standaard op een splitscreen van Navigatie en verbruik staan en krijg deze melding nooit.
Alleen als je bijvoorbeeld een update krijgt en die onder het rijden wil bekijken krijg ik wel zo'n soort meldnig
Ben ook dringend op zoek naar een methode om die uit te krijgen alsmede de "opletten" melding. Erg irritant als de bijrijder het scherm gebruikt.
Alle "Locks" zijn relatief simpel met OBDeleven uit het systeem te krijgen. dan krijg je ook die waarschuwingsmelding niet meer (als het goed is, heb het nog niet getest).flippy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Uedereen met 3.2 en een aangemelde hoofsgebruiker krijgt die zeikmelding. Volgens VAG vanwege de privacywetgeving maar letterlijk alle andere merken hebben dat probleem niet. Die doen het eenmalig en klaar.
Ben ook dringend op zoek naar een methode om die uit te krijgen alsmede de "opletten" melding. Erg irritant als de bijrijder het scherm gebruikt.
het bevestigen welke gebruiker wordt geladen in het systeem is te onderdrukken, maar dat rij je permanent in gast modus en kun je dingen als remote clima, locatie e.d. niet meer via je telefoon benutten.
Volgens mij heb je Android Auto of Apple Carplay als laatste gebruikt om die let op melding te krijgen na het wegklikken van het profiel.C6DL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:46:
Als ik de keuze had om terug te gaan naar 2.x zou ik het zo doen.
[Afbeelding]
Dit komt omdat het even duurt voor de verbinding met de smartphone gemaakt is. Als je even wacht gaat die vanzelf weg...
De gebruiker bevestigen went, ik ergerde mij er ook aan, maar ondertussen ben ik het gewoon...
3.1 hier en ook steeds de Welkom-boodschap die je weg moet klikken.flippy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Uedereen met 3.2 en een aangemelde hoofsgebruiker krijgt die zeikmelding.
Ik combineer hem altijd met het uitzetten van de Lane assist. Ook zo'n handeling die je zonder dongle steeds moet doen.Polo_Maniac schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:06:
[...]
De gebruiker bevestigen went, ik ergerde mij er ook aan, maar ondertussen ben ik het gewoon...
[ Voor 39% gewijzigd door m181087 op 12-07-2023 13:16 ]
Als je in de buurt van het gooi een keer komt kan ik je met het laatste nog wel helpen.m181087 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:14:
[...]
3.1 hier en ook steeds de Welkom-boodschap die je weg moet klikken.
[...]
Ik combineer hem altijd met het uitzetten van de Lane assist. Ook zo'n handeling die je zonder dongle steeds moet doen.
Binnenkort gaat de VW garage de auto doorlichten. Als ik op internet zoek naar deze melding (Charging socket not working. Please visit workshop) dan is dit een waarschuwing die bij andere ID varianten ook wel voorkomt, maar wat de oplossing is staat nergens. Zijn er hier ID bezitters die deze melding gehad hebben?
:strip_exif()/f/image/CVA5qwNjbX4zojAeCGA9BySI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doelde ook op de 2e melding. Die van de hoofdgebruiker krijg ik ook altijd.flippy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Uedereen met 3.2 en een aangemelde hoofsgebruiker krijgt die zeikmelding. Volgens VAG vanwege de privacywetgeving maar letterlijk alle andere merken hebben dat probleem niet. Die doen het eenmalig en klaar.
Wellicht is de 2e melding dan vanaf 3.2 een probleem.
hier ook al meerdere gekregen.BB72 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:06:
Volkswagen app over de z***. Blijf maar meldingen krijgen over laadtoestand van de auto. Auto is echter al 6 uur van de lader af.
Ik had in totaal 3 schermen geconfigureerd waarvan ik eigenlijk alleen de eerste gebruikte en nu heb ik alleen de andere 2 nog over.
Er is dus spontaan 1 geconfigureerd scherm verdwenen. Dat scherm had zelfs de updates naar 2.4 en 3.0 overleefd.
Ik gebruik dat scherm al meer dan 2 jaar volgens mij zonder problemen. Heel bijzonder weer.
Idem hier ... Lijkt me eerder een collectief iets in de backbone?
Ik wist niet eens dat dat kon 😅leinenga schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:20:
Had ik het er hierboven net over dat ik mijn scherm standaard in een split heb staan met navigatie en verbruik ernaast, stap ik daarstraks in de auto en is dat scherm ineens weg.
Ik had in totaal 3 schermen geconfigureerd waarvan ik eigenlijk alleen de eerste gebruikte en nu heb ik alleen de andere 2 nog over.
Er is dus spontaan 1 geconfigureerd scherm verdwenen. Dat scherm had zelfs de updates naar 2.4 en 3.0 overleefd.
Ik gebruik dat scherm al meer dan 2 jaar volgens mij zonder problemen. Heel bijzonder weer.
Oei, da's niet best, volgende week krijgt mijn ID.4 software versie 3.2. Ik zit nu op versie 2.4, die het wel aardig doet, maar die wat connectieproblemen met Apple CarPlay en Android Auto heeft, zowel bedraad als draadloos.C6DL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:49:
Nee bij elke rit verwelkomt de auto mij.![]()
Hebben jullie dit niet dan? Dit moet je bevestigen met OK.
En 17 graden? omdat het warm was buiten
Elke keer hoor je om de paar minuten een soort van klik, ik dacht eerst dat dit kwam omdat keyless entree aanstond, dit heb ik uitgezet maar nog steeds hoor af en toe geklik.
In 3 dagen tijd is de batterij 4% leeggelopen hierdoor.
Heb je, je sleutels in je zak zitten?darud schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:00:
Weet iemand wat dit kan zijn, wij zijn op vakantie in Frankrijk onze id3 staat naast de stacaravan.
Elke keer hoor je om de paar minuten een soort van klik, ik dacht eerst dat dit kwam omdat keyless entree aanstond, dit heb ik uitgezet maar nog steeds hoor af en toe geklik.
.
Nee, ze liggen al onder een pan zover mogelijk van de auto vandaan 😄
Meer mensen lijken hier last van te hebben:darud schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:00:
Weet iemand wat dit kan zijn, wij zijn op vakantie in Frankrijk onze id3 staat naast de stacaravan.
:strip_exif()/f/image/n6GXYENbmFI0Hf3G1ceVuWSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkt dat vandaag ~18:00 de auto vanzelf is gaan laden van 80% naar 100%. De auto hing al ~3 dagen aan de lader op 80% en is dus zonder enige interactie vandaag door gaan laden naar 100%.
Misschien heeft VW geprobeerd om via een omweg de bug op te lossen in 3.2 waarbij het laden niet hervat wordt als deze is gepauzeerd door de laadpaal (bv. i.v.m. loadbalancing of efficiënt gebruik van zonnestroom)?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Werkt nog steeds niet. Iemand tips? Uninstall of reboot of zo kan volgens mij niet.ik222 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:35:
[...]
Verbindingsfout bij We Charge lost zich meestal een dag na opnieuw aanmelden vanzelf op.
Update: Heeft volgens VW met de huidige issues te maken in de backend. Geen info beschikbaar over wat wanneer en hoe deze opgelost gaan worden
:strip_exif()/f/image/DkkN08INfVVqjn2VGU6y8f0E.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door wiz op 12-07-2023 23:12 ]
Dat is mij gister gewoon thuis ook opgevallen. Een auto die af en toe klikt alsof je er naartoe loopt met de sleutel, maar ik zat gewoon boven op mijn werkkamer waar ik het kon horen. Toen ik weg wou bleek hij ook van 80% naar 77% gezakt te zijn. En ik dus ook het verdwijnen van mijn geconfigureerde scherm opmerkte....darud schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:00:
Ze zijn blijkbaar wat raars aan het doen bij VW.
Dan ligt het gelukkig aan volkswagen, ik heb het ook deze ochtend nog niet gehoord trouwens.leinenga schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:43:
[...]
Dat is mij gister gewoon thuis ook opgevallen. Een auto die af en toe klikt alsof je er naartoe loopt met de sleutel, maar ik zat gewoon boven op mijn werkkamer waar ik het kon horen. Toen ik weg wou bleek hij ook van 80% naar 77% gezakt te zijn. En ik dus ook het verdwijnen van mijn geconfigureerde scherm opmerkte....
Ze zijn blijkbaar wat raars aan het doen bij VW.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.