t2faag schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:06:
[...]
Mag je hopen, maar VW blijft over dit alles erg stil. Heb nog nergens een roadmap ofzo kunnen vinden...
[/rant modusaan] Ben zelf ondertussen naar andere auto's aan het kijken. Ben wel beetje afgeknapt hoe VW het hele software gedoe aanpakt. De auto rijdt erg heel erg fijn en prima, maar... het zijn die zee aan kleine dingen die mij aflaten haken bij VW. Met name met het multimedia systeem, maar ook niet lekker werkende navigatie, lane assist die je soms wil vermoorden, etc. Ook het verplicht op Okay moeten drukken elke als je instapt. Waarom mag dat niet uit? Heb nu een leen gold. met op het oog de zelfde software, maar daar hoef je geen okat te drukken RAAR!!! [/rant modus uit]
Daarnaast mis ik toch wel op onze ID.3 een trekhaak en vind een ID.4 te groot.
Ik heb gisteren voor de leut een C300DE zitten configureren maar ik vind €85.000 een beetje te veel van het goede, ik wil ook niet weten wat de lease-kosten daarvan per maand worden. En die software luistert ook niet altijd netjes. Mijn collega moppert op het navigatiesysteem in haar Octavia en een andere vind dat van de Golf 8 helemaal niks. Het gras is niet altijd groener..
Neemt niet weg dat ik het navigatie/multimedia-systeem van de Golf 7.5 ook beter vond:
- Discover Media onthield waar je was met afspelen via USB als je wisselt van Spotify naar lokale muziek of als degene die altijd via bluetooth luistert niet in de auto zit. De ID.4 begint altijd bij het eerste nummer op het USB-stickje.
- Ging automatisch verder met Spotify/Podcasts als je met je bluetooth-apparaat terugkomt en dat de laatst gebruikte audio-bron was.
- De Golf had in de navigatie een weergave van de hoogte - als je over een lange rit ziet dat je over het algemeen stijgt of daalt verklaart dat ook je (meer/minder)verbruik.
- De Golf had een extra lijstje met de komende 3-4 afslagen/files/parkeerplaatsen, de ID.4 geeft aan dat er binnenkort 2 bakkers soort van langs de route zijn?
- De Golf liet altijd zien wat je geschatte aankomsttijd was, de ID.4 moet je altijd rekenen (en niet je hand in de buurt van het scherm houden, want dan verdwijnt de resterende reistijd).
- De Golf zoomde geleidelijk in op een snelwegknooppunt, de ID.4 knalt het zoom-niveau op 1900m afstand in 1 keer op 5-20m, waardoor je alleen nog je rijstroken en je auto ziet in het scherm, en niet het verloop van het knooppunt.
- De Golf kon zelf inparkeren, de ID.4 mist daarvoor de sensors (maar heeft wel 360° Areaview).
Allemaal kleine dingetjes, maar ik loop er constant tegen aan.
Er is ook positiefs te vermelden:
TA werkt dan weer wel goed, ook de stuur-je-nog-mee is een stuk beter met de vasthoud-herkenning dan de Golf waar je af en toe aktief aan het stuur moest wiebelen, ook op een lang stuk rechte snelweg.
De extra ruimte op de achterbank en boven mijn hoofd is ook fijn, de kofferbak is iets kleiner maar nog steeds groot genoeg, hij rijdt een stuk stiller (maar het audiosysteem is dan weer niet geweldig).
Sinds we het automatische laadstops inplannen uit hebben gezet rijdt het ook een stuk fijner van laadpaal naar laadpaal (ik plan liever vantevoren via abrp vanwege de laadkaart (enbw doet veel maar niet alles) en het aantal 150kW+ zuilen en (als ik mijn vrouw en dochter mee heb) iets te zien/doen in de buurt van de laadplek).
[
Voor 3% gewijzigd door
Tarin op 05-07-2023 09:53
]