ReseT schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:47:
Zojuist een ingreep van de front-assist (rem-assistent) gehad voor iemand die netjes naast een verkeerslicht stil staat. (Id4 sw3.2)
Ik kreeg een waarschuwing, maar wat mij verraste is dat het gelijk een noodrem deed bij 60kmh. Ik kreeg dus geen tijd om zelf te remmen. Persoon achter mij was ook zeer (en terecht) geschrokken.
Ik was vanuit de golf7.5 gewend dat het wel een waarschuwing gaf maar geen remactie.
Mijn instelling op front-assist staat op vroeg (zelfde als golf7.5) Als ik dit op laat zet, krijg ik dan meer tijd om zelf te reageren?
Ik heb in de Golf7.5 in 120.000 km nooit een front assist-waarschuwing gehad; de A4 die ik daarvoor reed herkende wel op een vaste plek in onze stad de auto in een parkeervak rechts aan een flauwe bocht naar links als gevaar en deed daar een noodremactie.
In de ID.4 (versie 3.2) merk ik na 11.000 km ook dat dat soort punten soms herkend worden, in de HUD zie je veel meer van wat het systeem ziet, maar tot nu toe merkte hij dan altijd op tijd dat de weg een bocht langs die geparkeerde auto maakt (dankzij de herkenning van de middellijn).
Ook valt me op dat Travel Assist in het schermpje achter het stuur de belijning en wegkant aanduidt als gestreept, doorgetrokken of stoeprand/muurtje, door dat soort feedback heb ik het gevoel dat het gedrag van de hulpsystemen wat voorspelbaarder is.
Als er op de parkeerlocatie de 4G-ontvangst suboptimaal is (want ondergronds en er staat een gebouw bovenop) komen de updates niet binnen op de plek waar je auto het vaakst stil staat.
Afgelopen vrijdag had ik eindelijk tijd op een moment dat de vw-dealer ook tijd had om naar de ophanging van de kentekenplaathouder te kijken; ze hebben hem beter vastgezet (nu hangen de zijkanten niet half los) en de sensor geeft minder vaak een false positive, maar nog steeds regelmatig. Vandaag maar weer terug.
[
Voor 72% gewijzigd door
Tarin op 19-06-2023 08:53
]