Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 29 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:49
Hansoverdiep schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

rond de ventilatieroosters zit een zilveren rand. bij geen van de vele id.3's bij mijn dealer zitten deze ringen. wie van jullie heeft dit ook?
Bij mijn ID.3 + zit geen zilverkleurige rand rond de ventilatieroosters

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-07 09:42
[Afbeelding]

[Afbeelding]

rond de ventilatieroosters zit een zilveren rand. bij geen van de vele id.3's bij mijn dealer zitten deze ringen. wie van jullie heeft dit ook?
Op mijn Max ook niet. Maar ik las dat veel mensen ook een zwarte (stoffen?) zak voor de laadkabel kregen, maar ik heb een doorzichtige plastic zak erbij gekregen.

Gecertificeerd prutser!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SonnSikk schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:48:
In de VW configurator is het nu ook mogelijk om de ID3 Life en Business te bestellen. De grootste verschillen met de 1st editions zijn de velgen (staal), nieuwe kleuren en het ontbreken van de sticker op de c-stijl.
Ik snap echt niet waar VW mee bezig is. Is de nieuwe tactiek om Skoda het premium merk onder Audi te laten worden, en VW onder Seat en Skoda te positioneren? Iemand die Volkswagens weer echt voor "het volk" wilde maken?

Stalen velgen op een auto van >35K, met als 4 kleuropties: wit, grijs, grijzer en grijsblauw. Leuker konden we het niet maken, wel deprimerender?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buz
  • Laatst online: 16-09 08:50

buz

Even gekeken. Nope. Onze plus heeft gewoon zwart.

Je hebt een extra luxe uitvoering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Lesilhouette schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:11:
[...]

Op mijn Max ook niet. Maar ik las dat veel mensen ook een zwarte (stoffen?) zak voor de laadkabel kregen, maar ik heb een doorzichtige plastic zak erbij gekregen.
Ik ook, stelt helemaal niets voor. Ik heb zelf maar een andere gekocht. Kosten vallen reuze mee.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emperor111
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 15:16
Ben al een hele tijd aan het meelezen hier en was voornemens om wat te schrijven na aflevering van mijn bestelde ID3 (1st Basis, particulier). Maar het lijkt wat anders te lopen dan gepland...

Enkele weken geleden een ID3 1st Basis besteld bij de VW Dealer in Breda (de Plus was mij de meerprijs niet waard). Ik had niets in te ruilen, begreep van de verkoper dat Pon ze nogal de duimschroeven aandraait qua marge dus er was weinig onderhandelingsruimte.
Uiteindelijk mochten ze 3% geven op de prijs (37.990 -/- 3% = 36.850). Op het koopcontract staat dat ik de auto pas vanaf 1-1-2021 voor de 1e keer tenaam gesteld wilde hebben (zodat het "bouwjaar" 2021 zou zijn). Dit met de restwaarde in het achterhoofd.

Nu wordt ik eergisteren door de verkoper gebeld: hij heeft zich "vergist" en nu blijkt dat Pon het niet toe staat om de auto pas tenaam te stellen in 2021. Ze moeten de auto tenaam stellen in 2020. Dus de vraag was of ik het leuk zou vinden om dit jaar alvast in de auto te rijden... Leuk wel (kan niet wachten!) maar vanwege dat "bouwjaar" wil ik juist wachten.
Uiteraard aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga; en dat ik er even over na moet denken en wellicht afzie van de koop als de tenaamstelling niet in 2021 plaats kan vinden.

Nu zag ik gisteren dat de prijzen en specs voor de Life versie bekend gemaakt zijn. Het lijkt er in eerste instantie op dat deze 100,- goedkoper is en dat de Life versie het volgende ontbreekt t.o.v. de 1st Basis:
- 18'' staal i.p.v. 18'' lichtmetaal
- niet de stickers op de flanken (die had ik er sowiezo af laten halen)
- niet de pedalen met Play en Pauze symbolen

Als je de prijslijst doorspit van de Life dan zijn er toch nog best wat details die de Life wel heeft en de 1st Basis niet. De Life heeft extra t.o.v. de 1st Basis:
- elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Achterbank ongedeeld, rugleuning in ongelijke delen neerklapbaar en met doorlaadmogelijkheid
- Middenconsole uitgebreid, met afsluitbaar opbergvak en 2 bekerhouders
- Telefoonvoorbereiding 'Plus', inclusief draadloos laden
- Binnenspiegel automatisch dimmend
- Omgevingsverlichting met logo projectie
- USB-C aansluiting (2x achter)

Samengevat:
De 1st Basis is 37.990 en heeft 18'' lichtmetaal. De Life is 37.890 en heeft als extra's het lijstje hierboven. Dat 18'' lichtmetaal koop ik er dan later wel los bij (ik zie deze op vw.be staan voor 710 euro).
De Life lijkt mij dus een betere deal dan de 1st Basis.

Ik neig er nu naar om het koopcontract te ontbinden en opnieuw te onderhandelen over aanschaf van een Life. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buz
  • Laatst online: 16-09 08:50

buz

Ik denk dat ik dan ook voor de Life zou gaan, als je hem toch pas in 2021 wil hebben.
Krijg je de subsidie dan nog, of is dat dan al stopgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
buz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:26:
Ik denk dat ik dan ook voor de Life zou gaan, als je hem toch pas in 2021 wil hebben.
Krijg je de subsidie dan nog, of is dat dan al stopgezet?
Subsidie is tijdelijk stopgezet en vanaf 1-1-21 weer aan te vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grappig, dit zit wel op de normale productiemodellen(pro S die bij Pon stond had het ook)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRaws5Gsrb7XTwMy1NI0cf0mbN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgruYAYlA3IQo1vJ35Sb0fSM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AMARONE op 05-11-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

als de 1st het niet behoort te hebben dan is het een vreemd verhaal. mogelijk zijn ze in de fabriek door alle druk die er op staat een beetje van slag geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
emperor111 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:31:

Nu wordt ik eergisteren door de verkoper gebeld: hij heeft zich "vergist" en nu blijkt dat Pon het niet toe staat om de auto pas tenaam te stellen in 2021. Ze moeten de auto tenaam stellen in 2020. Dus de vraag was of ik het leuk zou vinden om dit jaar alvast in de auto te rijden... Leuk wel (kan niet wachten!) maar vanwege dat "bouwjaar" wil ik juist wachten.
Dit zal verwacht ik te maken hebben met de CO2 boetes die VW boven het hoofd hangt. Ze moeten de CO2 doestellingen voor dit jaar zo veel mogelijk nog halen, daar helpen 2021 auto's niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@emperor111, heeft de Life wel twee zone klimaatcontrole?

[ Voor 42% gewijzigd door Hansoverdiep op 06-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 16:16
Dusun schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:45:
[...]

Heb ik ook last van gehad, vast op 26 graden (tropische rit) maar na een “reboot” (auto uit / aan) was het opgelost.
Op dit moment is mijn auto bij de dealer voor een software update vanwege dit en andere (achteruit rij camera, auto hold, etc.) issues encountered op mijn ID.3 1st MAX (particulier, geen lease).
Was bij mij ook 'opgelost' bij de volgende rit.

Ben nog niet van plan om de auto voor een update te brengen gezien hoe lang het duurt en de dealer minimaal 1 uur rijden is enkele reis. Hopelijk houdt ie het vol tot de volledige update in januari _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emperor111
Hansoverdiep schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:56:
@emperor111, is die Life dan ook met 150 kW motor?
Ja, ook met de 150 kW motor. En ook DC snelladen tot 100 kW.
Daarnaast: ook het "verhaal" wat de rondte deed dat de 1st een upgrade zou hebben van een 0-100 tijd die zo'n 2 seconden sneller zou zijn is bijzonder: zowel de 1st edities als de Life en Business doen 0-100 in 7,3 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK5MyHV1WaqeUKASzPam54pS7Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHP0OtwZ2XboykIuAFJNEq4P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnDzb9m-Oe0_YqAUuCb27WzFKCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mwz7wbJqUynWtd4Xo6JCvh89.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CptmoXh9tACfZmDHZDjHNrMJBI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzlCn4o5hyFx5LlmB1VlLbIR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emperor111
Hansoverdiep schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:56:
@emperor111, heeft de Life wel twee zone klimaatcontrole?
Yes, uit de prijslijst van vw.nl van de Life/Business:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWfVbtSESsge_3hHBxXv2Kmv_Nk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mUd9cQ6mGjbTTeWyxx3Dg9Uo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 23:33
Als ik zo naar die uitvoeringen kijkt zijn het gewoon de 1st en plus uitvoeringen zonder de velgen en de badges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

duidelijk en ja het lijken inderdaad 1st uitvoeringen zonder de lichtmetalen velgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-07 22:41
Na heel lang wachten heb ik gisteren ook eindelijk mijn ID.3 mogen ontvangen. Ik heb een 1st basis in Moonstone en reed hiervoor een Golf variant 1.6 TDI DSG.

Wat me positief verrast heeft, zeker na alle reviews, is het interieur. Ja, het dashboard en de deurpanelen zijn hard plastic maar verder krijg ik niet het gevoel dat het een goedkope auto is. Stoelen zitten lekker (ondanks mijn lengte van 1.96m en dat ik hiervoor de ErgoActive stoelen had in de Golf) en alles voelt goed en vertrouwd aan. De auto rijdt soepel en is heerlijk stil.

Helaas gaat mijn dashboardkastje niet open zoals dat zou moeten dus daar is een nieuwe voor besteld en ik moet ook nog terug voor de steunhaak, die was nog niet binnen.

Dat de software nog niet helemaal jofel is merk je wel, dus hopelijk komt de update snel. Coming home / leaving home verlichting werkt soms wel en soms niet en ook de standkachel krijg ik nog niet aan via de app. Als ik die aanzet, krijg ik na een tijdje een melding dat er een technisch probleem is. Ook krijg ik het 'dippen' van de rechter spiegel bij achteruitrijden met geen mogelijkheid voor elkaar. Terwijl ik toch echt de aanwijzingen uit het boekje gevolgd heb. Dat laatste vind ik misschien nog wel het vervelendste want bij het parkeren kijk ik altijd in die spiegel om te zien hoe ver ik nog van de stoeprand ben.

En ik moet nog iets bedenken voor de laadkabel. Heb die accessoirekabel erbij die gewoon in het stopcontact kan, dus die ligt nu in het vak onder de (niet variabele) laadvloer. Dus de gewone laadkabel heb ik nu in de stoffen tas zitten maar ik weet niet of ik op den duur nog steeds zin heb om dat te doen na het laden. Maar de kabel zal ook wel nat en vies worden dus misschien eens op zoek naar iets van een mandje dat met klittenband vast gezet kan worden in de bagageruimte en waar ik de kabel dan zo in kan leggen.

Maar overall heel blij, temeer omdat ik nu 200 euro per maand meer overhoud dankzij de lagere bijtelling en eigen bijdrage :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Hansoverdiep schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:51:
duidelijk en ja het lijken inderdaad 1st uitvoeringen zonder de lichtmetalen velgen
In grote lijnen wel. Wat details anders ingevuld: Zo heeft de Life geen play-stop pedalen, wel draadloos telefoon laden en inklapbare spiegels bijvoorbeeld. En alleen maar grijstinten of wit. Zelfs het blauw heeft zo weinig kleur dat 't wel een grijstint lijkt!

De Life is naar mijn mening niet direct een topdeal vergeleken met de 1st, zeker niet als je origineel lichtmetaal eronder wil, want de prijslijst noemt dat accessoires van 1,5-2k. Gunstiger voor de lease dan een hogere standaardprijs, want 1,5 - 2k waarover je geen bijtelling betaalt, maar verder vooral winst voor VW/Pon...

De Business lijkt beter te passen qua prijsvoering vergeleken met de 1st plus. In grote lijnen de plus, maar dan zonder LM en stickers op de C-stijl, voor 2,5k minder. Maar als je ziet wat je extra krijgt voor de meerprijs ten opzichte van de Life vind ik dat ook niet direct een superaanbieding. Led Matrix is wel superfijn, de rest biedt voor mij iig niet veel toegevoegde waarde.

En ik mis de warmtepomp eigenlijk nog wel. Die zou op de reguliere modellen toch als optie komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

de dubbele laadvloer voor opbergen van o.a. laadkabels is naderhand te plaatsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:37

MLLL

Palm Treo 650

https://www.autoweek.nl/a...vs-kia-e-niro-dubbeltest/

Oei , de ID3 verliest het van een Niro die al 4 jaar op de markt is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50
Je kunt altijd nog overstappen naar het e-Niro topic ;)

Sanderp in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

in het achterhoofd.

Nu wordt ik eergisteren door de verkoper gebeld: hij heeft zich "vergist" en nu blijkt dat Pon het niet toe staat om de auto pas tenaam te stellen in 2021.
-
De arrogantie blijft, elke auto die verkocht is is er één zou je zeggen. Blijf mij er toch elke keer weer over verbazen over zulke praktijken.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Nu wordt ik eergisteren door de verkoper gebeld: hij heeft zich "vergist" en nu blijkt dat Pon het niet toe staat om de auto pas tenaam te stellen in 2021.
Ah, het klassieke 'Pon' smoesje. Om doodmoe van te worden. Als consument heb je toch niks van doen met Pon? Je doet toch zaken met de VW Dealer? Ik zou dit niet accepteren i.i.g. Ik vermoed dat ze hun targets nog even willen halen voor het einde van dit jaar. Of dat nu de VW Dealer of Pon is laat ik in het midden.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Freekers schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:25:
[...]

Ah, het klassieke 'Pon' smoesje. Om doodmoe van te worden. Als consument heb je toch niks van doen met Pon? Je doet toch zaken met de VW Dealer? Ik zou dit niet accepteren i.i.g. Ik vermoed dat ze hun targets nog even willen halen voor het einde van dit jaar. Of dat nu de VW Dealer of Pon is laat ik in het midden.
Hopelijk heb je dan niet besteld bij de... Pon dealer. :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

S_Chief schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:28:
[...]

Hopelijk heb je dan niet besteld bij de... Pon dealer. :X :+
Nah, Van Mossel of Van den Udenhout heeft het monopolie op VAG in de regio Tilburg.

Ik ben al eens eerder in aanraking geweest met de Pon circlejerk met een garantieafhandeling. Op mijn Seat wagen zat 4 jaar garantie. Toen er in het 4e jaar iets onder garantie gerepareerd moest worden, gaf de dealer in eerste instantie niet thuis en moest ik de kosten zelf maar claimen bij Pon.... No offense, maar ik heb een auto gekocht bij de Seat dealer. Niet bij Pon. Dit is imho dezelfde discussie als garantie claimen bij de winkel VS de fabrikant van het product.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 22:29
MLLL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:07:

Vergelijking ook gezien. Zelf heb ik de MAX, en wordt 80% van de nadelen die worden opgenoemd tov De Niro al opgelost...

Softwarematig met de juiste update moet het toch goed komen? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

SjoerdGTI schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:41:
[...]

Vergelijking ook gezien. Zelf heb ik de MAX, en wordt 80% van de nadelen die worden opgenoemd tov De Niro al opgelost...

Dat zou inderdaad mooi zijn.

Maar als ik regelmatig lees dat ze een app niet eens goed werkend krijgen heb ik daar wel enigszins mijn bedenkingen bij. Zeker als men in dit topic aangeeft dat een update een hele werkdag duurt, hoe gaan ze dat in hemelsnaam doen 'Over the air' in de toekomst?!

Hoop van harte dat VW dit knap op de rit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
SjoerdGTI schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:41:
[...]

Hoezo wordt met de MAX 80% van de nadelen al opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:09

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Maakt niet uit waar MLL naar overstapt als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdGTI
twodigits schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:59:
[...]

Hoezo wordt met de MAX 80% van de nadelen al opgelost?
- Elektrisch verstelbare stoelen
- headsup display
- variabele achterbak (is ook los te bestellen)
- uitgebreidere assistent systemen
- alles lekker te verwarmen
- IQ headlights

😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:39
Ben benieuwd of de OTA updates direct uit Duitsland zullen komen of dat Pon er tussen gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:54
Kanter schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:33:
Ben benieuwd of de OTA updates direct uit Duitsland zullen komen of dat Pon er tussen gaat zitten.
Ik kan me niet voorstellen dat ID.3's verbinden naar een dealer in hun eigen land, dan zouden ze dit ook per land nog moeten aanpassen. Dit zal heus wel centraler gebeuren lijkt me. Allemaal naar VW servers in Duitsland denk ik (voor Europa).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Bensjero schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:03:
[...]

Maakt niet uit waar MLL naar overstapt als je het mij vraagt.
?

Men mag toch kritisch zijn? Of mag er in dit topic alleen maar hosanna gesproken worden over de ID3?
Mag toch hopen van niet?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
MLLL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:07:

Worden die mensen niet moe met dat afgeven op het gebrek aan knoppen? Heb de id3 nu 4 weken en ik mis geen enkele knop, Via het scherm werkt gewoon perfect en anders wel via de tap toetsen. Fossielen gedoe zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Autoweek zocht het ook wel op met dat afgeven op de bediening van de id.3. ze weten drommelsgoed dat de auto nog niet af is, en dan doel ik op de software. er zijn nog veel foutmeldingen en het systeem is traag bij het opstarten. daar komt wellicht de komende maanden verbetering in. je mag toch aannemen dat de id.4 niet met dezelfde problemen wordt opgezadeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 21:11
De software is wel een enorme aanfluiting en ik snap dat ze daar niet overheen kunnen stappen, dit is zoals je hem nu koopt en je moet nog maar afwachten of het beter wordt. Ik heb er ook een hard hoofd in dat ik in januari al een update krijg, er is echt een hoop mis. Vandaag weer eens een stuk gereden, de navigatie loopt vast waardoor ook de ACC niet meer goed werkte want die dacht steeds bochten te zien. Ik kreeg een melding dat de motor niet meer goed was en naar de garage moest. Bordenherkenning werkte ook niet meer.

Ik vond de Autoweek test ook niet erg goed. Je ziet dat ze niet echt weten hoe de auto werkt en ze rijden een paar keer heen en weer in een bos. Een hoop ergenissen zijn nu al op te lossen met de voorkeurstoetsen in het scherm, temperatuur veranderen kan gewoon met knoppen, net zoals het instellen van de ACC.

In ieder geval is de hardware goed van de ID.3, hij rijdt goed en is efficient. De rest kan allemaal verbeterd worden dmv de software. Nu maar hopen dat ze dat ook blijven doen na de grote update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
En ze vergeten even dat Kia nu pas op 3 fases kan laden en kan maar 75 kW snelladen.
Ik vind dat hij wel gelijk heeft dat je te weinig info op scherm op stuurkolom kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
eitje84 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:58:
[...]

Was bij mij ook 'opgelost' bij de volgende rit.

Ben nog niet van plan om de auto voor een update te brengen gezien hoe lang het duurt en de dealer minimaal 1 uur rijden is enkele reis. Hopelijk houdt ie het vol tot de volledige update in januari _/-\o_
Nieuwe software update is geladen, wel een hele bevalling; dinsdagochtend auto weggebracht, donderdag in de middag hoort de garage pas welke software er geladen kan worden “van de fabriek” en vrijdag avond was de auto weer klaar om opgehaald te worden.

Wel netjes een gratis leen auto meegekregen dus je hoort mij niet klagen. De volgende software is nu actief en ik merk wel degelijk dat het een meer stabielere release is (voor nu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I56QwKE1UnGeUy4xpbCVjThZDws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8feD0QlBXNcXSEbK0U0SuVo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Hansoverdiep schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:40:
Autoweek zocht het ook wel op met dat afgeven op de bediening van de id.3. ze weten drommelsgoed dat de auto nog niet af is, en dan doel ik op de software. er zijn nog veel foutmeldingen en het systeem is traag bij het opstarten. daar komt wellicht de komende maanden verbetering in. je mag toch aannemen dat de id.4 niet met dezelfde problemen wordt opgezadeld.
Was niet een van de main reasons dat er voor een VW werd gekozen (of een ander merk) omdat daarvan wel alles qua bouwkwaliteit / het gehele plaatje in orde was, terwijl je bij een Tesla moest mee kunnen omgaan dat je met slechtere panelen, aansluitingen, foutcodes etc. kon zitten?

Wel leuk dat je dan met een ID.3 blijkbaar een compliance auto krijgt voor enkele maanden, terwijl de andere auto's (de nieuwere modellen) in orde gaan zijn.
Ik geloof trouwens niet dat de ID.4 wel met compleet werkende software op de markt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 21:11
bottom line schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:19:
[...]

Was niet een van de main reasons dat er voor een VW werd gekozen (of een ander merk) omdat daarvan wel alles qua bouwkwaliteit / het gehele plaatje in orde was, terwijl je bij een Tesla moest mee kunnen omgaan dat je met slechtere panelen, aansluitingen, foutcodes etc. kon zitten?
De bouwkwaliteit is wel op orde wat mij betreft. Het plastic binnen is hard, maar het interieur zit goed in elkaar. Niks piept of kraakt en de auto is erg stil. Aan de buitenkant ook alles prima, alleen de software is op dit moment prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Ik ben niet tevreden over de verkeersbordherkenning i.c.m. ACC. Vooral bij twee borden op één paal, bijv 100/120 gaat het mis. Maar ook op de snelweg met 100, je nadert een afslag en staat bijv. een 80 km bord, dan valt de auto terug (vrij direct in de remmen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91w9Pd9-tV3qlva4uWn88B1ZAjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfnIrXCcGTrg0g844iix7nNt.jpg?f=fotoalbum_large naar 80 terwijl je 100km/u mag. Ik heb verkeersbordherkenning uitgezet echter er gebeurt niets, auto blijft verkeersborden herkennen en reageert erop. Zijn mijn settings niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
AMARONE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:53:
[...]

Worden die mensen niet moe met dat afgeven op het gebrek aan knoppen? Heb de id3 nu 4 weken en ik mis geen enkele knop, Via het scherm werkt gewoon perfect en anders wel via de tap toetsen. Fossielen gedoe zeg.
Ja, heel vermoeiend. Zelfde doen ze ook bij bijvoorbeeld de Seat Leon. Terwijl tijdens een proefrit bleek dat je de temperatuur in veeg kan aanpassen.

Het is geneuzel van een analoge generatie.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 16:16
kw_nl schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:07:
[...]

Ja, heel vermoeiend. Zelfde doen ze ook bij bijvoorbeeld de Seat Leon. Terwijl tijdens een proefrit bleek dat je de temperatuur in veeg kan aanpassen.

Enige wat ik wel echt bizar vind is dat die slides niet verlicht zijn. In het s'nacht is letterlijk in het donker roeren...

Maar het werkt perfect als je ze kan zien en was snel aan de knoppen zelf gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
eitje84 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:14:
[...]

Enige wat ik wel echt bizar vind is dat die slides niet verlicht zijn. In het s'nacht is letterlijk in het donker roeren...

Maar het werkt perfect als je ze kan zien en was snel aan de knoppen zelf gewend.
Er zit ook een sneltoets op het touchscreen waar je altijd bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
Iemand al in een kettingbaan wasstraat geweest?

Gewoon in de N zetten, blijft hij dan keurig mee rollen?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@vanderv: ja dat is wel zo bedoeld, maar niet vervolgens contact afzetten. mogelijk moet je in het hoofdscherm nog bevestigen dat de auto kan wegrollen

@mcmiles: bij Assistentiesystemen (sneltoets Assist) bij ACC nog uitzetten dat de auto rekening houdt met snelheidslimieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McSteve
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
@vanderv gisteren voor de eerste keer door de wasstraat met ketting en ja behalve het zetten in n en uitzetten van automatisch aangaan van ruitenwissers was niks verder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
kw_nl schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:28:
[...]

Er zit ook een sneltoets op het touchscreen waar je altijd bij kan?
Eens met de sneltoets. Toch is het als je rijdt een stuk fijner om even snel te drukken. Dus voor mij is dat ook zeker een gemis.

Hiervoor de e-golf gereden, ik kan ook nog niet wennen aan de onvoorspelbare regeneratie. Had ook liever gezien dat dat aangepast kan worden. Vooral in de sport stand heb ik liever dat die uitrolt in plaats van gelijk zo snel afremt 😅

Weet iemand of het ook mogelijk is om meer sneltoetsen te maken dan 5? Moest auto hold even snel aanzetten maar dat waren toch meer klikken.. anders toch meer weer terug zetten bij sneltoetsen en iets anders eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
McSteve schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:11:
@vanderv gisteren voor de eerste keer door de wasstraat met ketting en ja behalve het zetten in n en uitzetten van automatisch aangaan van ruitenwissers was niks verder nodig.
In de wasstraat durf ik nog niet aan. Ik vraag mij af of die stickers op de C stijlen daar wel tegen kunnen en of het zwarte kunstof paneel op de motorkap op den duur geen krassen gaat vertonen. Voorlopig maar even met de hand wassen. Is goed te doen want zo groot is de auto gelukkig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Hansoverdiep schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:48:
@vanderv: ja dat is wel zo bedoeld, maar niet vervolgens contact afzetten. mogelijk moet je in het hoofdscherm nog bevestigen dat de auto kan wegrollen

@mcmiles: bij Assistentiesystemen (sneltoets Assist) bij ACC nog uitzetten dat de auto rekening houdt met snelheidslimieten
Dank voor de tip @Hansoverdiep !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
SjoerdGTI schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:17:
[...]

Weet iemand of het ook mogelijk is om meer sneltoetsen te maken dan 5? Moest auto hold even snel aanzetten maar dat waren toch meer klikken.. anders toch meer weer terug zetten bij sneltoetsen en iets anders eruit halen.
5 sneltoetsen is het maximum. Waarom zou je autohold niet standaard aanzetten eigenlijk? Of geeft dat weer andere nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
SjoerdGTI schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:22:
[...]

- Elektrisch verstelbare stoelen
- headsup display
- variabele achterbak (is ook los te bestellen)
- uitgebreidere assistent systemen
- alles lekker te verwarmen
- IQ headlights

😅
Hm, alleen het head up display is volgens mij een nadeel dat werd genoemd. De MAX is een stuk luxer en komt daarmee qua uitrusting meer in de buurt van de e-Niro, maar dat zul je ook voelen qua prijs. Het punt is eigenlijk juist dat voor het geld wat ze kosten in de geteste uitvoering, de e-Niro duidelijk luxer is.

Hoe zit het met de range (100 km minder), kofferbak (70L minder + groot vak onder de vloer), rechtuit nervositeit, hoogwaardigheid van het interieur, ergerlijke bediening/ergonomie? Dat is niet zo maar "opgelost" lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
AMARONE schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:06:
[Afbeelding]

De winterbandjes zitten eronder, even kijken wat het verbruik en geluid gaat doen nog.
Heeft iemand anders al winterbanden eronder gezet? Mijn eerste ervaringen:

Alles onder de 50 en 100km dan is het prima te doen, iets meer herrie maar het stoort verder niet. Rond de 80 is het een heel irritant geluid wat overheerst. Verbruik merk ik eigenlijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antekw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:18
Vraagje aan de ID.3 rijders, kunnen jullie Android Auto of Apple Carplay gebruiken?

Ben even benieuwd om in te kunnen schatten of dit ook in de ID.4 vanaf het begin mogelijk is.

Ps. ik hoor vrij weinig over de ID.4 in Nederland zowel vanuit de dealer als vanuit de marketing machine van Volkswagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
Antekw schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:28:
Vraagje aan de ID.3 rijders, kunnen jullie Android Auto of Apple Carplay gebruiken?

Ben even benieuwd om in te kunnen schatten of dit ook in de ID.4 vanaf het begin mogelijk is.

Ps. ik hoor vrij weinig over de ID.4 in Nederland zowel vanuit de dealer als vanuit de marketing machine van Volkswagen.
Nee dat is nog niet beschikbaar. Het is hiervoor nog wachten op de "grote" update begin volgend jaar. Aangezien de ID.3 en ID.4 op hetzelfde platform / technologie gebaseerd zijn zal wel min of meer gelijktijdig beschikbaar komen.

Hopelijk is dit voor ID.4 rijders direct beschikbaar want ik vraag mij echt af hoe deze update logistiek aangepakt gaat worden. Vele duizenden auto's bij een dealer een update van een aantal uur laten doen lijkt mij een interessante uitdaging... (ik denk dat ik maar vast een planningsafspraak ga maken >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Alfred66 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:21:
[...]

Nee dat is nog niet beschikbaar. Het is hiervoor nog wachten op de "grote" update begin volgend jaar. Aangezien de ID.3 en ID.4 op hetzelfde platform / technologie gebaseerd zijn zal wel min of meer gelijktijdig beschikbaar komen.

Hopelijk is dit voor ID.4 rijders direct beschikbaar want ik vraag mij echt af hoe deze update logistiek aangepakt gaat worden. Vele duizenden auto's bij een dealer een update van een aantal uur laten doen lijkt mij een interessante uitdaging... (ik denk dat ik maar vast een planningsafspraak ga maken >:))
Ik had begrepen dat de ID.4 direct met die "grote update" zou komen. Dus alles werkend - Apple Carplay/Android Auto én de Augmented HUD. Ik heb echter nog niks gelezen over (vol)automatisch inparkeren. Dit zou ook in de ID.3 zitten en pas met de grote update komen... of is dit er al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

De eerste productiestatus meldingen van de Duitse ID.4 bestellers druppelen nu binnen op het Going Electric forum. Zij hebben duidelijk een heel ander komnummer dan hier in NL dus die API gaat het niet worden helaas :)

Hopelijk maken ze eerst alle blauwe wagens, dan heb ik misschien nog geluk ;)

Bovendien zijn er in DLD in oktober 72 ID.4's op kenteken gezet (waarschijnlijk demo wagens).

[ Voor 19% gewijzigd door oZy op 09-11-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

kw_nl schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:07:
[...]

Klinkt meer als verandering voor de verandering. Wat dat betreft gewoon een achteruitgang in de nieuwe VAG-modellen. Niks geen analoge generatie, maar mensen die functie over vorm wensen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Jeroenneman schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:54:
[...]

Klinkt meer als verandering voor de verandering. Wat dat betreft gewoon een achteruitgang in de nieuwe VAG-modellen. Niks geen analoge generatie, maar mensen die functie over vorm wensen.
Beetje offtopic, maar het is wel degelijk gezeur. In plaats van dat je aan een knopje draait, swipe nu over een scherm of slider. Net of je tijdens een rit 4 keer de temperatuur veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antekw
oZy schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:28:
De eerste productiestatus meldingen van de Duitse ID.4 bestellers druppelen nu binnen op het Going Electric forum. Zij hebben duidelijk een heel ander komnummer dan hier in NL dus die API gaat het niet worden helaas :)

Hopelijk maken ze eerst alle blauwe wagens, dan heb ik misschien nog geluk ;)

Bovendien zijn er in DLD in oktober 72 ID.4's op kenteken gezet (waarschijnlijk demo wagens).
Ziet eruit alsof het spannend gaat worden, ik duim voor je mee.

ps. Kunnen wij hem zelf niet ophalen bij de fabriek ? maken we een mooie video van de roadtrip heeft VW er ook nog wat aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

kw_nl schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
[...]

Beetje offtopic, maar het is wel degelijk gezeur. In plaats van dat je aan een knopje draait, swipe nu over een scherm of slider. Net of je tijdens een rit 4 keer de temperatuur veranderd...
Kun je dan ook gelijk makkelijk de "kracht" van de luchtstroom aanpassen, of kiezen uit welke roosters de lucht komt? Misschien dat sommigen hem hier altijd op dezelfde stand hebben staan, maar ik vind de meeste auto's maar irritant qua climate control op auto. Ze blazen of te hard, of te zacht, of ze reguleren de temperatuur niet netjes, maar schommelen tussen net te koud, en net te warm. Ik vind het prettiger om zelf aan de knoppen te mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Hansoverdiep schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:40:
Volkswagen belooft software updates die alles fiksen, dus moeten we op basis van die belofte negeren hoe de staat nu is? Nee, VW vond de ID.3 zo goed genoeg om te verkopen, dan mag het model ook op de huidige staat afgerekend worden. Helemaal omdat VW aangaf dat er enkel wat functionaliteiten zouden missen, maar dat de software verder goed was. Roy geeft ook aan dat mogelijk in de toekomst, met een andere uitvoering, de uitkomst anders zal zijn, maar op dit moment is dit wel wat je krijgt.
Dieken Taffert schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:31:
[...]

Hm, alleen het head up display is volgens mij een nadeel dat werd genoemd. De MAX is een stuk luxer en komt daarmee qua uitrusting meer in de buurt van de e-Niro, maar dat zul je ook voelen qua prijs. Het punt is eigenlijk juist dat voor het geld wat ze kosten in de geteste uitvoering, de e-Niro duidelijk luxer is.

Hoe zit het met de range (100 km minder), kofferbak (70L minder + groot vak onder de vloer), rechtuit nervositeit, hoogwaardigheid van het interieur, ergerlijke bediening/ergonomie? Dat is niet zo maar "opgelost" lijkt me...
Dat ligt er ook aan of er een oplossing nodig is. Punt voor punt:

- Range is in principe voldoende in het dagelijks gebruik voor vrijwel iedereen. Ook op vakantie zal je zelden moeten worstelen om een laadpunt te halen. En als je het geluk een snelle DC lader treft, laadt de ID.3 ook sneller. Wat mij betreft niet direct een min.

- Ja, de Kona biedt meer ruimte in de koffer. Maar de ID.3 zit ook niet bepaald onderaan zijn klasse daarmee. Ruimte onder de vloer is beperkt bruikbaar, je wil daar niet je laadsnoer droppen als je de kofferbak volgooit bijvoorbeeld.

- Rechtuit nervositeit is smaakgevoelig. Sowieso onzin dat je daardoor vermoeid aankomt bij ritten van meer dan 60km in een ID.3 zoals Roy insinueerde, zo erg vind ik het in ieder geval echt niet, al vergt de ID.3 wel wat meer correcties dan de eGolf.

- Een eGolf voelt inderdaad luxer qua materialen dan de ID.3. En dat is zeker een stap terug. Maar daar zal niet iedereen mee zitten. Het interieur van de eerste generatie BMW 1-serie was ook verre van premium vergeleken met klassegenoten van die tijd en toch verkocht die best aardig.

- Bediening / Ergonomie went wel. Eventueel na wat tweaks aan de sneltoetsen valt er uiteindelijk wel mee te leven. En VW scoort wel punten onder de voorstanders van 'modern design' hiermee.
kw_nl schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
Vier keer maar? Jij hebt duidelijk nooit met mijn vriendin in de auto gezeten. :+
Het gaat niet alleen om temperatuur. Kijk eens een paar posts hoger, van SjoerdGTI:
In de eGolf heb je gewoon een knop voor auto hold. Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfred66
- Rechtuit nervositeit is smaakgevoelig. Sowieso onzin dat je daardoor vermoeid aankomt bij ritten van meer dan 60km in een ID.3 zoals Roy insinueerde, zo erg vind ik het in ieder geval echt niet, al vergt de ID.3 wel wat meer correcties dan de eGolf.
Het verrast mij echt dat rechtuit nervositeit een issue zou zijn. Ik merk daar oprecht niets van, ik vind 'm juist heel strak rijden :o. Ik zal er de komende dagen toch eens op letten of ik dit probleem niet over het hoofd heb gezien...
Een eGolf voelt inderdaad luxer qua materialen dan de ID.3. En dat is zeker een stap terug. Maar daar zal niet iedereen mee zitten. Het interieur van de eerste generatie BMW 1-serie was ook verre van premium vergeleken met klassegenoten van die tijd en toch verkocht die best aardig.
Ik snap wat je bedoelt maar dit blijft m.i. een heel subjectieve beleving. Er hebben inmiddels diverse mensen meegereden in mijn ID.3. Die zijn allemaal opvallend enthousiast over de auto en ja met name ook over het interieur worden spontaan hele positieve opmerkingen gegeven. Dit valt mij echt op, zeker na al die online commentaren te hebben gelezen had ik dit niet zomaar meer verwacht. Dit zijn overigens allemaal "normale" mensen die niet op auto forums zitten en na het instappen niet gelijk op alle panelen beginnen te kloppen, die bestaan blijkbaar ook :*)

Nu zie Ik echt wel dat er meer harde materialen gebruikt worden maar de afwerking en oppervlakte structuur ziet er gewoon goed uit en het steekt degelijk in elkaar. Daarnaast spreekt de ambient verlichting bij iedereen erg aan. Maar ook over het meer minimalistische ingerichte dashboard heb ik geen negatieve opmerkingen gehoord. Het ligt m.i., allemaal niet zo zwart wit...

De Niro heeft trouwens ook op mijn shortlist gestaan. Naar mijn mening technisch een hele goede auto waarvan ik heel goed snap dat deze heel populair is! De auto is bij ons om twee redenen afgevallen. De Niro sprak mij met name van buiten minder aan en het onderstel was wel erg deinend bij optrekken en afremmen. Hierdoor moeten we de proerit voortijdig afbreken omdat mijn medepassagier hier erg misselijk van werd. Ergo, je moet het allemaal echt zelf ervaren en niet zomaar afgaan op wat je online leest en ziet (inclusief mijn verhaal ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Klumpenator
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04-2024
Antekw schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:07:
[...]

Ziet eruit alsof het spannend gaat worden, ik duim voor je mee.

ps. Kunnen wij hem zelf niet ophalen bij de fabriek ? maken we een mooie video van de roadtrip heeft VW er ook nog wat aan :P
Zou het niet kunnen zijn dat ‘onze’ ID.4s al geproduceerd zijn? Toen de auto bestelbaar werd, heb ik twee offertes aangevraagd. Bij de één zat er een trekhaak en warmtepomp bij omdat dat blijkbaar de versie was die toegewezen was aan deze dealer. En ik begreep dat er tussen de dealers onderling al een stevige ruilhandel aan de gang was om de juiste uitvoering te matchen met de wens van de klant.

Dat suggereert toch dat de auto’s al klaar zijn of vergis ik mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59

Freakie1NL

Grote Baas

Toch maar besteld. Afgelopen weekend proefrit gedaan. En hoewel ik het niet als een auto van 45K vind overkomen maakt dat qua lease natuurlijk niets uit. Reed gewoon weg heerlijk.

Heb de Plus besteld. Instap model zou al genoeg zijn geweest, ware het niet dat ik perse een achteruit rij camera wil hebben (kat die op de oprit gaat zitten.. )

Heb ondertussen wel een vraag, heb niet kunnen ontdekken wat de meerwaarde van Traffic Jam Assist en Emergency Assist van de Plus is. Dat lijkt mij gewoon ACC met Front Assist en Lange Assist?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
The Klumpenator schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:11:
[...]

Zou het niet kunnen zijn dat ‘onze’ ID.4s al geproduceerd zijn? Toen de auto bestelbaar werd, heb ik twee offertes aangevraagd. Bij de één zat er een trekhaak en warmtepomp bij omdat dat blijkbaar de versie was die toegewezen was aan deze dealer. En ik begreep dat er tussen de dealers onderling al een stevige ruilhandel aan de gang was om de juiste uitvoering te matchen met de wens van de klant.

Dat suggereert toch dat de auto’s al klaar zijn of vergis ik mij?
In ieder geval in productie. Veel dealers stellen zelf auto’s samen en bestellen die “voor” op eigen inzicht wat zij denken waar ze vraag naar krijgen. Als die eenmaal een definitieve order heeft geplaatst dan wordt die in productie gezet en kan deze niet meer aangepast worden.
Dealers onderling krijgen dan een specifieke vraag van een klant (wel of geen trekhaak bijvoorbeeld) en als ze die dus zelf net niet als pre-order zelf gedaan hebben probeer ze onderling te ruilen om zo allebei een tevreden klant en een order binnen te slepen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

bottom line schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:19:
[...]

Wel leuk dat je dan met een ID.3 blijkbaar een compliance auto krijgt voor enkele maanden, terwijl de andere auto's (de nieuwere modellen) in orde gaan zijn.
Ik geloof trouwens niet dat de ID.4 wel met compleet werkende software op de markt komt.
Lees dan eens de Autoweek 2021 special editie. van de ID.4 protype
"Volkswagen heeft echter flink werk gemaakt van het wegwerken van een aantal tekortkomingen(Software en het harde plastic) van de ID.3. Hierdoor nemen de verwachtingen voor de ID.5 wel weer toe....."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:28:

Heb ondertussen wel een vraag, heb niet kunnen ontdekken wat de meerwaarde van Traffic Jam Assist en Emergency Assist van de Plus is. Dat lijkt mij gewoon ACC met Front Assist en Lange Assist?
Volgens mij zijn die twee systemen iets uitgebreidere versies, maar in basis hetzelfde systeem. Volgens mij is die trafficjam ACC met lane assist uitgebreid met een camera in de achteruitkijkspiegel zodat je beter in je baan blijft. Het is mij in ieder geval niet duidelijk wat de meerwaarde echt is. Zelfs niet na het kijken van wat info filmpjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59

Freakie1NL

Grote Baas

theHoff schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:14:
[...]

Volgens mij zijn die twee systemen iets uitgebreidere versies, maar in basis hetzelfde systeem. Volgens mij is die trafficjam ACC met lane assist uitgebreid met een camera in de achteruitkijkspiegel zodat je beter in je baan blijft. Het is mij in ieder geval niet duidelijk wat de meerwaarde echt is. Zelfs niet na het kijken van wat info filmpjes...
Kwam tot dezelfde conclusie, n.a.v verschillende VW filmpjes. Hierbij viel het overigens op dat soms dezelfde filmpjes met andere tekst 2 'verschillende' systemen uitleggen.

Rij nu nog Toyota, moet zeggen daar is het allemaal toch een stuk duidelijker wat alles betekent.

Zo heeft de ID3 1st blijkbaar ook We Connect Plus maar daar kwam ik pas achter bij het doornemen van de prijslijst. Maar gezien het aantal opties zeer (lees niets) beperkt is, neem je dat als leaserijder niet snel door. Maar ik zag het uiteindelijk in de prijslijst, dus opgezocht. Snap nu dat dit er voor zorgt dat je de ID3 met een app in de gaten kan houden en alvast wat dingen aan kan zetten. Dit staat echter in de prijslijst voor 36 maanden. Nergens kunnen vinden wat er daarna mee gebeurt. Lease de auto in elk geval langer dan dat.

Of te wel PON zou wel iets aan informatie verstrekking kunnen doen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Freakie1NL schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:26:
[...]

Kwam tot dezelfde conclusie, n.a.v verschillende VW filmpjes. Hierbij viel het overigens op dat soms dezelfde filmpjes met andere tekst 2 'verschillende' systemen uitleggen.

Rij nu nog Toyota, moet zeggen daar is het allemaal toch een stuk duidelijker wat alles betekent.

Zo heeft de ID3 1st blijkbaar ook We Connect Plus maar daar kwam ik pas achter bij het doornemen van de prijslijst. Maar gezien het aantal opties zeer (lees niets) beperkt is, neem je dat als leaserijder niet snel door. Maar ik zag het uiteindelijk in de prijslijst, dus opgezocht. Snap nu dat dit er voor zorgt dat je de ID3 met een app in de gaten kan houden en alvast wat dingen aan kan zetten. Dit staat echter in de prijslijst voor 36 maanden. Nergens kunnen vinden wat er daarna mee gebeurt. Lease de auto in elk geval langer dan dat.

Of te wel PON zou wel iets aan informatie verstrekking kunnen doen.
Oh dat weet ik wel. Bij m'n Passat GTE verliep dat gewoon en kon je niet meer zien waar je auto stond, je voorverwarming niet op afstand starten, niet zien of je ramen open waren etc. Je moest dan een nieuw abonnement voor 1 of 3 jaar afsluiten en dan werkt het weer. Wat niet werkte was de Google Maps ondersteuning waar na 2 jaar de licentie van verliep en die VW niet had weten te verlengen waardoor dat simpelweg niet meer werkte.
App/softwarematig is VW zo overduidelijk geen IT bedrijf. Zonde, het zou echt meerwaarde kunnen bieden. Nu is het meer een slecht afgewerkt stuk zeer trage software dat zich soms uit het niets reset waarna je een onhandige aanmeldprocedure opnieuw moet doorlopen. En niemand bij VW die je duidelijkheid kan geven over het hoe en wat. Ik ben uiteindelijk tot de softwareafdeling in Duitsland gekomen, maar ook daar kon/wilde niemand me informeren toentertijd. Ik verwacht maar dat het bij m'n ID.4 hetzelfde is en ik reken maar niet op enige echt betekenisvolle updates.
Het enige waar ik huiverig voor ben is dat software crasht en je je auto moet stoppen en starten om het weer te laten werken. Dat zou voor mij wel serieus een echt probleem zijn. Maar we gaan het zien. Zolang ze netjes omgaan met het update proces en bij storingen de boel goed verhelpen dan kan ik er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antekw
GeeMoney schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:32:
[...]

In ieder geval in productie. Veel dealers stellen zelf auto’s samen en bestellen die “voor” op eigen inzicht wat zij denken waar ze vraag naar krijgen. Als die eenmaal een definitieve order heeft geplaatst dan wordt die in productie gezet en kan deze niet meer aangepast worden.
Dealers onderling krijgen dan een specifieke vraag van een klant (wel of geen trekhaak bijvoorbeeld) en als ze die dus zelf net niet als pre-order zelf gedaan hebben probeer ze onderling te ruilen om zo allebei een tevreden klant en een order binnen te slepen uiteraard.
Het zou kunnen want nog voordat de bestelling definitief was had ik al een commissienummer gekregen. Ik had alleen geen keuze, alleen de kleur en uitvoering. Betreft de waterpomp en trekhaak, deze zijn toch standaard op alle 1st modellen?

*edit*

Blijkbaar staat dit wel op de belgische site maar voor de nederlandse modellen is de trekhaak optioneel? Iemand enige idee hoe dit met de warmtepomp zit?

Zie --> https://www.volkswagen-pr...rische-suv-van-volkswagen

[ Voor 12% gewijzigd door Antekw op 10-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
DeGroteMuis schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:26:
Dat ligt er ook aan of er een oplossing nodig is. Punt voor punt:

- Range is in principe voldoende in het dagelijks gebruik voor vrijwel iedereen. Ook op vakantie zal je zelden moeten worstelen om een laadpunt te halen. En als je het geluk een snelle DC lader treft, laadt de ID.3 ook sneller. Wat mij betreft niet direct een min.
Voor de meerderheid van de aspirant kopers is de range heel belangrijk; dat de range van de ID3 voor sommigen voldoende zal zijn, betekent niet dat dit overall geen nadeel is. "Range is voldoende" klinkt als marketingpraat (dat zegt Mazda ook over zijn MX-30 b.v.), feit is dat de e-Niro een heel stuk verder komt op 1 acculading en we weten dat dat voor de consument door de bank genomen van belang is.
- Ja, de Kona biedt meer ruimte in de koffer. Maar de ID.3 zit ook niet bepaald onderaan zijn klasse daarmee. Ruimte onder de vloer is beperkt bruikbaar, je wil daar niet je laadsnoer droppen als je de kofferbak volgooit bijvoorbeeld.
ID3 heeft dezelfde kofferbakinhoud als b.v. een VW Golf. e-Niro zit op dat vlak een segment hoger (de Kona zit weer een segment onder de ID3 volgens mij). Als je de kofferbak vol gooit wil je idd niet je laadsnoer onder de vloer hebben, maar hoe vaak is dat relevant (kofferbak vol + zo ver rijden dat je moet laden met volle koffer)? Misschien 1 op de 500 ritten? Een groot deel van de tijd is het prettig als je een nat en vies laadsnoer niet los in je kofferbak hebt liggen, dan houd je die droog/schoon.
Bochtengedrag is ook smaakgevoelig (niet iedereen houdt van sportief); dan zou het enige echte voordeel van de ID3 t.o.v. de e-Niro ook wegvallen...
- Een eGolf voelt inderdaad luxer qua materialen dan de ID.3. En dat is zeker een stap terug. Maar daar zal niet iedereen mee zitten. Het interieur van de eerste generatie BMW 1-serie was ook verre van premium vergeleken met klassegenoten van die tijd en toch verkocht die best aardig.
Over de e-Golf heb ik het niet gehad, maar de e-Niro voelt een stuk hoogwaardiger aan van binnen. Toch een punt dat VW-kopers traditioneel heel belangrijk vinden.
- Bediening / Ergonomie went wel. Eventueel na wat tweaks aan de sneltoetsen valt er uiteindelijk wel mee te leven. En VW scoort wel punten onder de voorstanders van 'modern design' hiermee.
Nou ja, het went of blijft irriteren. Dat hangt af van de persoon. Hoe dan ook wel een nadeel, als je een vergelijkende test doet.

Zelf vind ik het design van de ID3 fraai, zowel van buiten als van binnen. De crappy plastics zouden mij niet zo storen. Ik zou me voor kunnen stellen dat ik een ID3 zou verkiezen boven een e-Niro met name vanwege achterwielaandrijving/sportieve wegligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Antekw schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:53:
[...]

Het zou kunnen want nog voordat de bestelling definitief was had ik al een commissienummer gekregen. Ik had alleen geen keuze, alleen de kleur en uitvoering. Betreft de waterpomp en trekhaak, deze zijn toch standaard op alle 1st modellen?

*edit*

Blijkbaar staat dit wel op de belgische site maar voor de nederlandse modellen is de trekhaak optioneel? Iemand enige idee hoe dit met de warmtepomp zit?

Zie --> https://www.volkswagen-pr...rische-suv-van-volkswagen
Bij de NL ID.4 is geen keuze mogelijkheid. Bij de Belgische ID.4 is de trekhaak standaard op de 1st Max (weet niet hoe het bij de 1ST is) en is de warmtepomp bij de 1ST MAX een optie die je apart moet bijbestellen (maar dat is wel mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouluh
Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:56:
[...]

Voor de meerderheid van de aspirant kopers is de range heel belangrijk; dat de range van de ID3 voor sommigen voldoende zal zijn, betekent niet dat dit overall geen nadeel is. "Range is voldoende" klinkt als marketingpraat (dat zegt Mazda ook over zijn MX-30 b.v.), feit is dat de e-Niro een heel stuk verder komt op 1 acculading en we weten dat dat voor de consument door de bank genomen van belang is.
Hier heb je helemaal gelijk in.
Ik denk dat consumenten te veel naar rang kijken.
De kracht van een goede elektrische auto zit hem in de combinatie van:
- Range
- Efficiëntie
- Snel laden

Meeste auto's met grote accu hebben slechte efficiëntie. Als je dit niet kan compenseren met snel te laden dan ben je netto langer bezig.

En daarom vind ik dat de ID3 1ste de beste combinatie heeft van de niet Tesla's. Het is niet voor niks dat Bjon Nyland de 1000km challenge naast Tesla's en een E-tron met ID3 het snelst heeft afgelegd.(10.45uur) Sneller dan Kona (11.30uur), Polestar (11.30uur) 208 (12.30uur) leaf (14.10uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:18

WhySoSerious

Be the change.

Wat hebben een grote accu en efficiëncy met elkaar te maken? :s

(voor de rest ben ik het met je eens hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouluh
WhySoSerious schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:52:
Wat hebben een grote accu en efficiëncy met elkaar te maken? :s

(voor de rest ben ik het met je eens hoor).
In principe niks maar je ziet vaak dat grote SUV wagens een grotere accu hebben. En deze zijn dus ook minder efficiënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:18

WhySoSerious

Be the change.

Ja, maar dat heeft dus inderdaad met de vorm te maken. In theorie kan je een EV maken met een 100 kWh accu die zeer dicht de efficiency van de Ioniq/M3/ID.3 benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

... en het gewicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 07:41
Nog meer mensen problemen met het koppelen van de WeConnect app? De QR code komt niet in beeld in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
mouluh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:17:
[...]

Hier heb je helemaal gelijk in.
Ik denk dat consumenten te veel naar rang kijken.
De kracht van een goede elektrische auto zit hem in de combinatie van:
- Range
- Efficiëntie
- Snel laden

Meeste auto's met grote accu hebben slechte efficiëntie. Als je dit niet kan compenseren met snel te laden dan ben je netto langer bezig.

En daarom vind ik dat de ID3 1ste de beste combinatie heeft van de niet Tesla's. Het is niet voor niks dat Bjon Nyland de 1000km challenge naast Tesla's en een E-tron met ID3 het snelst heeft afgelegd.(10.45uur) Sneller dan Kona (11.30uur), Polestar (11.30uur) 208 (12.30uur) leaf (14.10uur)
Wat dat laatste betreft kan ik kort zijn: de ID3 is getest bij 14 graden, de Kona bij 5.5 graden, de Polestar bij 10 graden, de Leaf bij 4 graden. Dat zijn erg grote verschillen in temperatuur met een grote invloed op de range. Dit is geen goede vergelijker, je kunt niet zeggen dat een ID3 sneller 1000 km ver komt op basis van deze informatie. De ID3 komt ongeveer 330 km ver op een acculading, als je het NET haalt met 3 acculadingen (stel je hebt 10 km over oid) en de Kona heel veel kms over heeft, ligt het alsnog voor de hand dat de Kona de 1100 km b.v. veel sneller haalt.

1000 km challenge is een hele, hele grove indicatie. Een Tesla kan op veel meer plaatsen laden door het uitstekende Supercharger netwerk, waar je ook heel snel kunt laden. Dat is in de praktijk zeer bepalend als je 1000 km ver wil komen. En haal je de 1000 km net wel of net niet op een acculading? Ik kan nergens vinden wat de exacte methodiek is die Bjorn toepast, is het altijd snelladen van 10-80%? Of rekent hij van te voren door hoe je het snelste bent, b.v. de laatste keer NET voldoende laden om op je bestemming aan te komen? Hoeveel routes zijn het? Op welke plekken staan de snelladers? Hoe representatief is Noorwegen voor de rest van Europa? Etc. etc. etc. Misschien zou je 10.000 km moeten rijden, of van Noord-Noorwegen tot het uiterste puntje van Spanje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred66
syith schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:46:
Nog meer mensen problemen met het koppelen van de WeConnect app? De QR code komt niet in beeld in de auto.
Na het aanmaken van een account en het invullen van de VIN. Bleef ik in de vervolgestappen hangen met een error (weet even niet meer precies welke). Ik kon met geen mogelijkheid verder. Na een paar uur wachten lukte het ineens en kon ik ook de QR code scannen. Ik heb de indruk dat het activatie proces even duurt in het backoffice systeem van VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:50:
[...]

Ik kan nergens vinden wat de exacte methodiek is die Bjorn toepast, is het altijd snelladen van 10-80%? Of rekent hij van te voren door hoe je het snelste bent, b.v. de laatste keer NET voldoende laden om op je bestemming aan te komen? Hoeveel routes zijn het? Op welke plekken staan de snelladers? Hoe representatief is Noorwegen voor de rest van Europa? Etc. etc. etc. Misschien zou je 10.000 km moeten rijden, of van Noord-Noorwegen tot het uiterste puntje van Spanje oid.
Het is het best case scenario, zonder ook te kijken naar de kostprijs van de hele reis, hoe dat Bjorn het doet.

Hij rekent inderdaad uit hoelang hij 'snel' kan laden, en de rest skipt hij. Net genoeg laden zodat hij de volgende snellader kan nemen.
Denk dat elk merk wel wat meer tijd zal verliezen tijdens een werkelijke reistrip, omdat je inderdaad zit met een tekort aan snelladers en dus de ene keer langer zal moeten laden om de volgende te halen of hele andere eisen (bv. vol willen aankomen door gebrek aan destination charging) ipv. Bjorn die tegen het einde meer zal leunen aan eindigen met 10% SoC..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouluh
Er zitten altijd varianten in. Hij gebruikt ook niet altijd dezelfde route.
Maar ja gaat op een paar graden niet 45min goed maken.
Wat hij namelijk doet is alleen snelladen tot ongeveer tot 60% zodat hij zo hoog mogelijk laadvermogen krijgt. Hij laadt dus vaker dan de range toe laat maar daardoor staat hij netto korter aan de paal.

Daar zit ook meteen het sterke punt van ID3. Je rijdt relatief ver met 60% en daarna kan je weer met 100kW/h laden. Aangezien je maar 35kW hoeft te laden tot 60% sta je ongeveer 20min aan de paal voordat de laad curve zakt. 80% is meteen 30min
Terwijl een Niro of Kona maar max 75kW/h kan laden met ongeveer dezelfde efficiëntie.
Daarom denk ik wel dat zijn resultaten wel relevant zijn ook al zit er variatie in de omstandigheden.
(trouwens was bijna ook voor kona gegaan maar vond hem te klein, kia had te lange levertijd)

Ik heb nog geen grote reis gemaakt met de ID3 maar als corona beetje weg is ga ik eens trip naar Duitsland of noord Italië maken.
Dan ga kan ik eens testen hoe goed a-better-routeplanner werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Wat dat laatste betreft kan ik kort zijn: de ID3 is getest bij 14 graden, de Kona bij 5.5 graden, de Polestar bij 10 graden, de Leaf bij 4 graden. Dat zijn erg grote verschillen in temperatuur met een grote invloed op de range. Dit is geen goede vergelijker, je kunt niet zeggen dat een ID3 sneller 1000 km ver komt op basis van deze informatie. De ID3 komt ongeveer 330 km ver op een acculading, als je het NET haalt met 3 acculadingen (stel je hebt 10 km over oid) en de Kona heel veel kms over heeft, ligt het alsnog voor de hand dat de Kona de 1100 km b.v. veel sneller haalt.
Range is bij een 1000 km challenge juist geen belangrijke factor, zie de Ioniq vs Ampera-e race. Het is een weergave van de efficiency en laadsnelheid. Bjorn zal nooit veel km's overhouden na een 1000 km challenge, dat is niet hoe het werkt. Hij zal het zo uitmikken dat hij de laatste stop vertrekt met een accu lading waarmee hij de eindstreep kan halen en niet veel meer dan dat.

Dat gezegd hebbende heeft temperatuur wel een kleine negatieve invloed op de 1000 km challenge, vanwege het gebruik van de verwarming, meer luchtweerstand en soms zelfs cold-gatende auto's (Polestar dacht ik). Daarom wordt de temperatuur ook vermeld door Bjorn.

Bjorn bekijkt bij mijn weten hoe de auto het snelst de 1000 km kan afleggen, dus de methodiek is voor elke auto anders doordat elke auto zijn eigen laadcurve heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Pierz op 10-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Even iets ingekort, wordt anders wel heel veel tekst.
Dieken Taffert schreef onder andere op dinsdag 10 november 2020 @ 09:56:
Voor de meerderheid van de aspirant kopers is de range heel belangrijk; dat de range van de ID3 voor sommigen voldoende zal zijn, betekent niet dat dit overall geen nadeel is.
Rij je regelmatig meer km aaneengesloten dan de range van een ID.3, maar minder dan een e-Niro, dan is de range van de e-Niro wellicht fijner. Dat zijn niet zoveel potentiële EV kopers. Op een lange vakantietrip, als je een paar keer moet laden onderweg, is sneller kunnen laden fijner dan meer range, zo lang je range maar voldoende is om comfortabel de laadplekken te bereiken.
ID3 heeft dezelfde kofferbakinhoud als b.v. een VW Golf. e-Niro zit op dat vlak een segment hoger Een groot deel van de tijd is het prettig als je een nat en vies laadsnoer niet los in je kofferbak hebt liggen, dan houd je die droog/schoon.
Alleen een probleem als je het nodig hebt. Met de laadkabel heb je een punt, daar had ik niet aan gedacht, omdat ik het anders doe, ondanks de ruimte onder de laadvloer.
Bochtengedrag is ook smaakgevoelig (niet iedereen houdt van sportief); dan zou het enige echte voordeel van de ID3 t.o.v. de e-Niro ook wegvallen...
Dat klopt helemaal, maar het minder sportieve bochtengedrag hoeft voor mij ook niet opgelost te worden bij de Kia. Minder mijn smaak, maar niet direct fout.
Over de e-Golf heb ik het niet gehad, maar de e-Niro voelt een stuk hoogwaardiger aan van binnen. Toch een punt dat VW-kopers traditioneel heel belangrijk vinden.
De eGolf noemde ik, omdat ik die zelf heb en direct voor (en na) de ID.3 gereden heb. De e-Niro reed ik in 2019 voor het laatst. Ik ben geen typische VW rijder, dit is mijn eerste , maar toch vind ik het zonde dat het er goedkoper uit ziet.
Nou ja, het went of blijft irriteren. Dat hangt af van de persoon. Hoe dan ook wel een nadeel, als je een vergelijkende test doet.

Zelf vind ik het design van de ID3 fraai, zowel van buiten als van binnen. De crappy plastics zouden mij niet zo storen. Ik zou me voor kunnen stellen dat ik een ID3 zou verkiezen boven een e-Niro met name vanwege achterwielaandrijving/sportieve wegligging.
Inderdaad, het hangt af van de persoon. Daardoor niet meteen iets dat opgelost moet worden. Ik vind het in eerste instantie een nadeel, mis knopjes die blind te bedienen zijn. Maar genoeg mensen die het modern design vinden en touch kunnen waarderen, eraan willen wennen. Zou de ID.3 net wat vriendelijker in de bediening zijn, was het nummer 1 op mijn lijst tot nu toe om de eGolf op te volgen in de toekomst. Puur omdat het wel erg leuk rijdt en nog enigszins betaalbaar is.
Ik kan nergens vinden wat de exacte methodiek is die Bjorn toepast, is het altijd snelladen van 10-80%? Of rekent hij van te voren door hoe je het snelste bent, b.v. de laatste keer NET voldoende laden om op je bestemming aan te komen? Hoeveel routes zijn het? Op welke plekken staan de snelladers? Hoe representatief is Noorwegen voor de rest van Europa? Etc. etc. etc. Misschien zou je 10.000 km moeten rijden, of van Noord-Noorwegen tot het uiterste puntje van Spanje oid.
Bjorn rijdt optimale snelheid (binnen legaal en verstandig) en optimaal laden. Dus niet standaard 10-80, maar binnen de laadcurve waar de hoogste laadsnelheid gehaald wordt. En inderdaad, bijna leeg aankomen. Noorwegen is voor Nederland denk ik wel representatief, genoeg DC laadplekken. Duitsland grotendeels ook wel, maar bijvoorbeeld Frankrijk ligt even wat lastiger. qua DC laadplekken. :+

Nee, het zijn geen labtests, maar wel een redelijke indicatie van de praktijksnelheden als je langere afstanden doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

[...]

1000 km challenge is een hele, hele grove indicatie. Een Tesla kan op veel meer plaatsen laden door het uitstekende Supercharger netwerk, waar je ook heel snel kunt laden. Dat is in de praktijk zeer bepalend als je 1000 km ver wil komen. En haal je de 1000 km net wel of net niet op een acculading? Ik kan nergens vinden wat de exacte methodiek is die Bjorn toepast, is het altijd snelladen van 10-80%? Of rekent hij van te voren door hoe je het snelste bent, b.v. de laatste keer NET voldoende laden om op je bestemming aan te komen? Hoeveel routes zijn het? Op welke plekken staan de snelladers? Hoe representatief is Noorwegen voor de rest van Europa? Etc. etc. etc. Misschien zou je 10.000 km moeten rijden, of van Noord-Noorwegen tot het uiterste puntje van Spanje oid.
Ik ben me aan het oriënteren voor een EV en neig naar de ID.3. Op advies van vrienden gebruik ik abetterrouteplanner en kom dan hier op uit.
ID.3 zonder warmtepomp https://abetterrouteplann...cb-44bf-ba12-a952c6a52515
E-Niro https://abetterrouteplann...20-4f0e-b34f-fc6fd3df5ff0

Is dat een geen eerlijke vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
niki_lauda schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:51:
[...]

Ik ben me aan het oriënteren voor een EV en neig naar de ID.3. Op advies van vrienden gebruik ik abetterrouteplanner en kom dan hier op uit.
ID.3 zonder warmtepomp https://abetterrouteplann...cb-44bf-ba12-a952c6a52515
E-Niro https://abetterrouteplann...20-4f0e-b34f-fc6fd3df5ff0

Is dat een geen eerlijke vergelijking?
'Alpha' terwijl de E-Niro al tonnen data heeft.
En Insbruck doe je waarschijnlijk wanneer het kouder is, en dan ga je heus wel een verschil zien in laadsnelheid tussen zomer en winter bij de ID.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 01:07
@niki_lauda ID.3 is nog een alpha model, dus de laadcurve en de verbruiksdata moeten nog gecalibreerd worden. Meestal zijn alpha modellen wat aan de conservatieve kant.
ik zou ook de testen van Bjorn Nyland even bekijken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

bottom line schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:13:
[...]

'Alpha' terwijl de E-Niro al tonnen data heeft.
En Insbruck doe je waarschijnlijk wanneer het kouder is, en dan ga je heus wel een verschil zien in laadsnelheid tussen zomer en winter bij de ID.3.
Mijn schoonzus woont er dus 4 /5 keer per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Laatst online: 25-07 11:20
van het weekend reed ik met de ID3 op een smalle boerenweg, aan mijn wegkant een fietser en een hardloper kwam ons tegemoet. Kon er makkelijk tussen door, echter ongeveer 15 meter voor de hardloper vloog de auto ongeveer 2 seconden vol in de ankers. Ik neem aan dat dit de emergency brake assist was, meer mensen hier ervaring mee gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

Rijd de ID.4 nog dit jaar met 8% bijtelling.

De ID.4 is nu bestelbaar. En je kunt hem nog dit jaar rijden met slechts 8% bijtelling! In eerste instantie is de ID.4 er als complete 1ST-uitvoering en als nog luxere 1ST Max. Beiden hebben een 77 kWh accupakket, dat goed is voor een actieradius van 501 km*. De ID.4 1ST is te bestellen vanaf € 47.340.
Nu toch weer mailing van VW dat de ID.4 dit jaar nog leverbaar is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:50:
[...]

En wat had men een kritiek op de logistiek en de aflevering bij Tesla op de Koopmanshaven :X :D.
De aflever-ervaring was misschien wat minder maar de logistiek en communicatie was zeer goed voor elkaar.
Jaaa, maar daar moest je hem zelf ophalen in de haven, dan zat er geen doek om je auto heen en kreeg je geen bosje bloemen... :*) :+ Dat is die paar weekjes extra wachten toch wel waard?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
MacorgaZ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:22:
[...]

Jaaa, maar daar moest je hem zelf ophalen in de haven, dan zat er geen doek om je auto heen en kreeg je geen bosje bloemen... :*) :+ Dat is die paar weekjes extra wachten toch wel waard?
Ik vraag me af of dat wel zo is met de ID.3... Heb bericht gekregen dat binnen nu en 2 weken het moment daar zou moeten zijn (ophalen), maar of dat gewoon buiten is met "hier is de sleutel, veel plezier" of wat uitgebreider durf ik niet te zeggen. Ze moeten nog zoveel afleveren dit jaar, dat het tempo er goed in moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Klumpenator
Hela, ik krijg net een reclamemail van VW waarin ze schrijven: Rijd de ID.4 nog dit jaar met 8% bijtelling.

Weet iemand of er al meer bekend is over de levering van ‘onze’ ID.4’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antekw
The Klumpenator schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:35:
Hela, ik krijg net een reclamemail van VW waarin ze schrijven: Rijd de ID.4 nog dit jaar met 8% bijtelling.

Weet iemand of er al meer bekend is over de levering van ‘onze’ ID.4’s?
Ik zit net vol verbazing te kijken. Ik ga morgen gelijk bellen. Lijkt mij dat je dit niet zomaar de wereld in slingert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Klumpenator
Lijkt mij ook niet. Tenzij de computer opeens een eigen willetje heeft gekregen. En software is vooralsnog niet de sterkste kant van VW🤭.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 19:54
Op de website van VW ook: leverbaar in 2020, slechts 8% bijtelling.

Ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:38
Soeski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:34:
[...]

Ik vraag me af of dat wel zo is met de ID.3... Heb bericht gekregen dat binnen nu en 2 weken het moment daar zou moeten zijn (ophalen), maar of dat gewoon buiten is met "hier is de sleutel, veel plezier" of wat uitgebreider durf ik niet te zeggen. Ze moeten nog zoveel afleveren dit jaar, dat het tempo er goed in moet.
Dit zou natuurlijk per dealer(-organisatie) kunnen verschillen, maar bij zowel mij als mijn collega's werd in ieder geval nog uitgebreid de tijd genomen. Alles bij elkaar (incl. 2x koffie) een kleine 2 uur van binnenkomst tot het moment dat ik met de ID.3 weg reed. Had dit overigens vooraf ook niet verwacht gelet op de genoemde drukte...

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soeski
MetaalMan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:41:
[...]

Dit zou natuurlijk per dealer(-organisatie) kunnen verschillen, maar bij zowel mij als mijn collega's werd in ieder geval nog uitgebreid de tijd genomen. Alles bij elkaar (incl. 2x koffie) een kleine 2 uur van binnenkomst tot het moment dat ik met de ID.3 weg reed. Had dit overigens vooraf ook niet verwacht gelet op de genoemde drukte...
Dat verklaart de wachttijd voor anderen dan! Bedankt he! :+
Pagina: 1 ... 29 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.