Mijn ervaringen mbt kopen van occasion ID4.1M als particulier zou ik graag willen delen. Gezien de ID series ouder worden, is het nu interessanter voor particulieren. Hopelijk heeft iemand er baat bij.
Warmtepomp
Uitzonderlijk moeilijk om te achterhalen of je een warmtepomp hebt. Dit is nergens fysiek te herkennen. (ik kan het niet sluitend terug vinden). Uiteindelijk via het koelmiddel R744a geïdentificeerd. R1234yf zou gebruikt worden voor auto’s zonder warmtepomp. Kan iemand zonder warmtepomp dit bevestigen?
Recalls/service
Het was uitzonderlijk lastig om via de verkoper te achterhalen wat voor achterstallige onderhoud / terugroep acties gaande zijn. Uiteindelijk was bellen naar je huis merkdealer het makkelijkst. Als je de situatie uitlegt kunnen zij aangeven welke acties al zijn uitgevoerd. En twee dagen geleden (net te laat) via vw.au VIN (tip van @
Coasterfreak ) het meest compleet qua openstaande acties/campagnes.
Mijn angst is dat dan de VW dealer deze acties onvakkundig uitvoert / er is geen enkele manier om dit te controleren.
Software update
De te bezichtigen auto had nog 2.3. maar wel een nieuwe accu (Varta VA met “RA” indicatie, volgens ID-Furkan). Vreemd dat dit dan niet 2.4 was meegenomen. De toezegging dat ID software 3.2 als recall/service campagne uitgevoerd zal worden vanaf de aller eerste bouwjaren (productieweken van week 45/19) deed mij overstag gaan. Dit is wel erg kort na de aankondiging. Ben dan benieuwd of het gaat lukken om 3.2 erop te zetten.
Onderhoud inclusief
Daarnaast was onderhoud helemaal niet duidelijk. Het betrof een NL-geleverde auto 1st edition. Volgens de brochure is onderhoud tot 8 jaar inclusief. Echter staat niet bij of het overdraagbaar is, of wat dan ook. De merkdealer refereert dan ook naar PON/Volkswagen Nederland.
Als ik het kenteken invoer, dan krijg ik 366 euro als inspectiekosten voorgeschoteld. Ex. Lucht filter en remvloeistof wissel. (vereist) Totaal komt dit rond de 500euro per 24 maanden. Dit is dan exclusief de slijtagedelen, banden en wissers, etc.
Voor mij is deze conclusie niet sluitend omdat het nergens concreet staat. Dus ik denk dat ik bij de eerst volgende beurt, bij 48 maanden, een interessante discussie zal krijgen met een dealer.
Accuconditie
Voor mijn eerste elektrische auto ben ik erg nerveus voor de accuconditie. Heb dit niet goed kunnen controleren dan een test-ritje. De meter gaf toen aan 240km voor een id.4 77-pro bij 15 graden. Op de boordcomputer stond 28kwh/100. Ik reed zelf op 21 inch 18-19kwh/100. Maar omdat de GoM (guess-o-meter) situatie-afhankelijk is, was het voor mij moeilijk om te achterhalen wat het werkelijke bereik is.
Vermoedelijk heeft de vorige bestuurder de auto flink op z'n staart getrapt. Gelukkig zou het met een elektromotor minder vatbaar zijn voor evt schade bij een koude ice motor.
Is er een betere manier om een inschatting te maken voor de accu-conditie? Het doel is dan ook evt informatie te verzamelen om aanspraak te doen op de 8jaar accugarantie.
Velgen
Uiteindelijk ook de 21” Narvik’s ingeruild op 20” Drammen. Weet niet of het zoveel uitmaakt op range (volgens mij maar 10km per lading) maar banden zijn betaalbaarder en minder vatbaar voor stoeprandschades met de bijbehorende corrosie gevolgen.
Daarnaast bij de auto gelet op:
- Cupping binnenzijde achterbanden. (zal dit sowieso nog een keer laten uitlijnen/checken)
- Achterkant lichtbalk uitzetting door hitte
- Panorama kraakt
Door alle punten ben ik helaas vergeten naar de gewone dingetjes. Doet airco het, doen alle knoppen het, etc.