Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 258 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 09:01
Weet iemand wat deze oranje melding betekent?
Ik kreeg hem bij het stoplicht en hij ging daarna niet meer weg, later toen ik weer weg moest was de melding weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n6DEQ4m22I26j_6DKyidrnfDFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJrCZnZl7QtLU7w3HC2OAHsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 21:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JB076 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:07:
Hoe heb je de Home Assistant integratie voor elkaar gekregen? Ik ben er pas net mee begonnen uit te proberen, maar heb tot nu toe alleen een We Connect integratie voor de niet-ID auto's gevonden.
Ik heb de integratie via https://github.com/TA2k/ioBroker.vw-connect ->iobroker en Domoticz geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09 07:44
darud schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:07:
Weet iemand wat deze oranje melding betekent?
Ik kreeg hem bij het stoplicht en hij ging daarna niet meer weg, later toen ik weer weg moest was de melding weg.

....
Blind Spot Warning OFF

A warning light consisting of 2 cars side by side with a radar effect between and the word "OFF" above is telling you that the blind-spot-detection system is switched off. The blind spot is commonly known as the area of vision that is missing from most drivers' fields of view. If you did not switch the blind-spot-detection system off yourself and it persists even after switching the car off then on again seek help from a mechanic.

Bron: warninglights.co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
niki_lauda schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Ik heb de integratie via https://github.com/TA2k/ioBroker.vw-connect ->iobroker en Domoticz geregeld.
Als je HACS toevoegt aan HA dan kan je een direct integratie laden, dan kan je zoiets als dit bouwen;
https://github.com/mitch-dc/volkswagen_we_connect_id

Ik heb bijvoorbeeld dat mijn laadpaal automatisch vergrendeld als mijn auto de straat verlaat en weer ontgrendeld als hij de straat in rijdt maar ook dat op de dagen dat ik weg moet en het is kouder dan 5 graden automatisch de auto gaat voorverwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NldQm4_tlISQ_lFzhOXI9EytvsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e1wLBgWpaNAXRcGJS4SR3zpC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:21
@TWFpa2Vs mooi plaatje trouwens 😍

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Vond ik ook, was even zoeken 😊 ik heb wel dezelfde kleur maar de uitvoering klopt niet helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Inmiddels baal ik er best van dat ik een ID.3 in bestelling heb staan met een hogere aanschafprijs dan een Model Y tegenwoordig heeft.

Iemand nog een positieve noot om dat te relativeren :+ ?

Edit: realiseer me dat dit een behoorlijk ‘first-world problem’ is overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door Louislouislouis op 28-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Louislouislouis schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:56:
Inmiddels baal ik er best van dat ik een ID.3 in bestelling heb staan met een hogere aanschafprijs dan een Model Y tegenwoordig heeft.

Valt dat dan niet te annuleren? Heb je een Y gereden? Misschien vind je dat helemaal geen fijnere auto. Of juist wel.

Klagen helpt niet, actie wel ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Valt dat dan niet te annuleren? Heb je een Y gereden? Misschien vind je dat helemaal geen fijnere auto. Of juist wel.

Klagen helpt niet, actie wel ;).
Nee helemaal eens! Annuleren gaat helaas niet meer, bestelling al in september gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:35
ID4.1
Ik heb te pas en te onpas 1 van m'n 2 sleutels waarmee de auto niet opengaat. Kan klikken wat ik wil....
Oplossing met andere sleutel auto van het slot.
"defecte"sleutel even (echt 2sec) in middenconsole-bakje en hij werkt weer.
Gebeurd minimaal 1x per week. Batterij in de sleutel is prima.

Wie weet een oplossing? (SoftwareV2.4)

[ Voor 3% gewijzigd door densterdad2 op 28-01-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
densterdad2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:55:
ID4.1
Ik heb te pas en te onpas 1 van m'n 2 sleutels waarmee de auto niet opengaat. Kan klikken wat ik wil....

Toch maar eens de batterij vervangen.. wellicht lost het je problemen toch als sneeuw voor de zon op. En zoveel moeite en kosten zijn het ook niet.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-09 18:10
densterdad2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:55:
ID4.1

1x per week heb ik het niet. Maar nu in totaal wel 3x gehad. Lijkt alsof de auto gewoon even niet reageert. Ik had ook geen reservesleutel. Dus bleef het toch een tijdje proberen. Na een minuut werkt de sleutel weer probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
DonJunior schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Toch maar eens de batterij vervangen.. wellicht lost het je problemen toch als sneeuw voor de zon op. En zoveel moeite en kosten zijn het ook niet.
Ik had er ook last van, heb batterij vervangen en dat hielp niet.
Lijkt vooral te gebeuren als de sleutel koud is maar dat heb ik verder niet uitgebreid getest, meestal opent ie na een paar keer proberen wel.
Komt bij mij nu wel veel minder vaak voor dan toen het echt koud was, nu 1 keer gehad deze week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Afgelopen week voor het eerst een langere (wintersport) reis met de ID.4 in koude temperaturen gemaakt. En ik moet zeggen dat het gebrek aan accu preconditioning voor het snelladen de ID.4 met software 3.0 toch wel aardig door de mand doet vallen in deze omstandigheden.

Het is bij temperaturen tussen de 0 en -10 graden gewoon vrijwel onmogelijk om de accu echt goed warm te krijgen en te houden als je de snelheidslimieten in Duitsland netjes volgt en je soms een beetje moet aanpassen aan de winterse omstandigheden.

Het resultaat (ondanks pogingen de accu warm te krijgen met trucjes zoals even als het kon doortrappen of meerdere keren optrekken en regenereren) is dat ik bij 5 van de 6 snellaad sessies gewoon geen echt goede laadcurve kreeg vanaf ongeveer 15% SoC. Overal maximaal 110kW wat al snel terugzakte naar 60 tot 80kW waardoor je zo 45 minuten per stop stil staat... Ja misschien is het bij 5% SoC iets makkelijker om een goede curve te pakken maar dat kan je eigenlijk simpelweg niet riskeren, want ik heb ook voldoende niet werkende palen gezien in Duitsland…

Die preconditioning zou echt eens prioriteit moeten krijgen bij Volkswagen.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 28-01-2023 21:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de_menne
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 21:16
Louislouislouis schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:56:

Met een Europees geassembleerd wagen steun je de Europese maakindustrie (automobiel, staal, glas, plastics). De Model Y komt voorlopig nog uit China, en die wordt daar heus niet enkel met schroevendraaiers en hamers in mekaar gezet. De energie van de fabrieken komt gewoon uit Rusland:
https://www.reuters.com/b...s-with-russia-2022-11-29/

Dus op korte termijn heb je gelijk, maar als we allemaal wagens uit Chinese fabrieken gaan kopen (BMW IX3, Model Y,..), zakt op termijn onze werkgelegenheid en economie in elkaar. (Volgens Wikipedia 40K banen enkel in NL Wikipedia: Auto-industrie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto kwam de id4 Pure met 55kwh accu voorbij (de 77kwh accu ligt helaas net buiten budget). Aantrekkelijke prijs, mooie wagen, vrij ruim en weer eens wat nieuws tov mijn vorige brandstof leasebakken. Eigenlijk precies wat ik wil. Maar toen ik mij wat ging verdiepen in de actieradius werd ik toch minder enthousiast. Ritjes binnen Nederland zullen niet zon probleem zijn, maar wat ik ervan begrijp kom je op de snelweg met 100kmu eigenlijk nog geen 200km ver. We gaan zon 2 keer per jaar op vakantie naar een bestemming op 500-1200km met dakkoffer en in de toekomst mogelijk ook een vouwwagen, wat natuurlijk nog meer inhakt op de actieradius.

Ik zie het scenario al voor me om met onze 3 jengelende kids op de achterbank elke 2 uur op zwarte zaterdag de auto weer stil te moeten zetten in de hoop dat er ergens een laadpaal beschikbaar is en indien niet minstens een half uur te moeten wachten tot degene voor je klaar is.

Dit gaat dan om 1-2 keer per jaar, maar toch...

Ik zou dit dus beter niet kunnen doen denk ik? ;) Of zijn er nog enthousiastelingen die me kunnen overtuigen dat ik dit best kan doen? Ik hoor mensen om me heen zeggen dat je je vakantie er op kunt aanpassen (klinkt plausibel, maar huuraccomodaties zijn vaak van zaterdag tot zaterdag en dan moet je dus wel rijden op die dag) en dat de laadfaciliteiten de komende jaren alleen nog maar beter worden in Europa, waardoor laden geen probleem meer is.
Andere optie is om in de vakanties een brandstofauto te regelen, maar dat vind ik ook een gedoe wat ik liever voorkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 20:26
Hier een wat betere wintersportervaring met de ID. 3 First Plus 58 kWh, 2.4 update en 4 personen, bagage en twee paar ski's door het skiluik.
Eerste keer laden kwam ik niet verder dan 95 kW (9% accu), maar toen was volgens mij de accu ook nog niet warm genoeg. Andere drie keren telkens boven de 100 kW, afhankelijk van hoe leeg de accu was. Bij 6% accu 128 kW gehaald. Goede warme accu dus. Met momenten kort voor het opladen wel 130 á 140 km/u gereden, rest van de rit 120-125 km/u. Temperaturen tussen -2 en +2. Het zou inderdaad wel schelen als de accu standaard voorverwarmd wordt. Elke keer om en nabij de 30 minuten geladen.
Nergens problemen met laden in Duitsland en soms tot wel 18 snelladers beschikbaar. Gepland met ABRP en laders telkens als tussenstop ingevoerd in de VW navigatie.

[ Voor 8% gewijzigd door ja rune op 29-01-2023 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:42

Freakie1NL

Grote Baas

de_menne schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Met een Europees geassembleerd wagen steun je de Europese maakindustrie (automobiel, staal, glas, plastics). De Model Y komt voorlopig nog uit China, en die wordt daar heus niet enkel met schroevendraaiers en hamers in mekaar gezet. De energie van de fabrieken komt gewoon uit Rusland:

Dus op korte termijn heb je gelijk, maar als we allemaal wagens uit Chinese fabrieken gaan kopen (BMW IX3, Model Y,..), zakt op termijn onze werkgelegenheid en economie in elkaar. (Volgens Wikipedia 40K banen enkel in NL Wikipedia: Auto-industrie)
Daarnaast is de ID.3 natuurlijk zo inferieur dat je binnen no-time weer bij de dealer staat. Dus dubbel werkgelegenheid in Europa. In deze context dus een hele dikke win.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:50:
Ik hoor mensen om me heen zeggen dat je je vakantie er op kunt aanpassen (klinkt plausibel, maar huuraccomodaties zijn vaak van zaterdag tot zaterdag en dan moet je dus wel rijden op die dag) en dat de laadfaciliteiten de komende jaren alleen nog maar beter worden in Europa, waardoor laden geen probleem meer is.
Dit hoort dus bij het omdenken waar je het ook eerder over hebt. Want hoezo zou je op zaterdag moeten dan? Je kan een dag later aankomen en een dag eerder vertrekken, maar wij Nederlanders vinden dat zonde van het geld. Dat je vervolgens met heel Europa in de file staat maakt blijkbaar niet uit.

Bij een BEV moet je er gewoon anders gaan inzitten, de vakantie begint zodra je wegrijdt vanaf je woonadres. Geen haast willen hebben. Geloof mij een stuk relaxter rijden.

Staan genoeg verslagen al van mensen in dit topic. En het mooie, eigenlijk kost het zelden significant meer tijd. Vaak zijn het andere handelingen die onverwachts toch meer tijd kosten; eten halen, sanitaire stop etc, dan men altijd dacht. Afgelopen vakantie vaak genoeg gehad dat ik eigenlijk tot 80% wilde laden (qua snelladen is een dat stukken sneller dan naar 100%) maar dat wij pas klaar waren om te vertrekken >80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@Freakie1NL Dank voor je reactie. Ik zit nog in het proces van de beren op de weg zien vanwege veranderingen ;) Had mijn vraag daarom ook enigszins gedramatiseerd. Ben inmiddels wel in de fase dat alles volgens mij best te overzien is. Het omdenken inderdaad. Ben echt een voorstander van electrisch rijden en als tweaker vind ik het ook mooi om echt iets nieuws te hebben in plaats van weer een auto met verbrandingsmotor die in de basis nog hetzelfde is als een auto van 20 jaar geleden. Wil alleen voorkomen dat ik straks als gezinsauto iets heel onpraktisch kies. Ik heb alleen het idee dat het allemaal best meevalt en dat de horrorverhalen die je nog wel eens hoort gaan over 10 jaar geleden met auto's die 100km op een accu rijden.
Sowieso gaan we nu we kleine kinderen hebben niet meer in 1 streep door naar Zuid Frankrijk. Worden sowieso tussenstops en met een ev weet je iig zeker dat je die tussendoor moet hebben ;)

Als ik voor een id4 55kwh ga bestel ik er wel de snellaadoptie bij. Dat scheelt als ik het goed begrijp al een stuk bij de laadtijd onderweg.

Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is, op de pure zit standaard het Ready to discover mediasysteem. Zit daar nou wel of niet standaard navigatie in? Qua 'wife acceptance factor' zou ik dat er wel in willen hebben en dan ook met de mogelijkheid dat ie aangeeft waar laadpalen staan op de route (staat er niet duidelijk bij op de site, maar zie in het screenshot wel een knopje met navigation staan)

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 29-01-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:17:
@Freakie1NL Dank voor je reactie. Ik zit nog in het proces van de beren op de weg zien vanwege veranderingen ;) Had mijn vraag daarom ook enigszins gedramatiseerd. Ben inmiddels wel in de fase dat alles volgens mij best te overzien is. Het omdenken inderdaad. Ben echt een voorstander van electrisch rijden en als tweaker vind ik het ook mooi om echt iets nieuws te hebben in plaats van weer een auto met verbrandingsmotor die in de basis nog hetzelfde is als een auto van 20 jaar geleden. Wil alleen voorkomen dat ik straks als gezinsauto iets heel onpraktisch kies. Ik heb alleen het idee dat het allemaal best meevalt en dat de horrorverhalen die je nog wel eens hoort gaan over 10 jaar geleden met auto's die 100km op een accu rijden.
Sowieso gaan we nu we kleine kinderen hebben niet meer in 1 streep door naar Zuid Frankrijk. Worden sowieso tussenstops en met een ev weet je iig zeker dat je die tussendoor moet hebben ;)

Als ik voor een id4 55kwh ga bestel ik er wel de snellaadoptie bij. Dat scheelt als ik het goed begrijp al een stuk bij de laadtijd onderweg.

Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is, op de pure zit standaard het Ready to discover mediasysteem. Zit daar nou wel of niet standaard navigatie in? Qua 'wife acceptance factor' zou ik dat er wel in willen hebben en dan ook met de mogelijkheid dat ie aangeeft waar laadpalen staan op de route (staat er niet duidelijk bij op de site, maar zie in het screenshot wel een knopje met navigation staan)
Snellaad is wel een must. Sinds ik geen ID.3 meer heb volg ik het MEB nieuws minder, maar toen ik las dat de ID.4 zonder snellaad optie geleverd kan worden wist ik niet of ik moest lachen of huilen.

En inderdaad met kleine kinderen is het reisen echt anders. Zie hier mijn verslag van naar Denemarken in december 2021. Ik vond het erg goed te doen.

Freakie1NL in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Freakie1NL in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:36
wat ik ervan begrijp kom je op de snelweg met 100kmu eigenlijk nog geen 200km ver. We gaan zon 2 keer per jaar op vakantie naar een bestemming op 500-1200km met dakkoffer en in de toekomst mogelijk ook een vouwwagen, wat natuurlijk nog meer inhakt op de actieradius.
Ik heb zelf de ervaring met de id 3 dat je met 100 km per uur toch wel veel verder komt dan 200 km. Regelmatig doe ik die 200 km met een gangetje van 105 op de teller. Beginnend met 80 % lading hou ik 20 % over.

Vakanties op een zwarte zaterdag zou ik nog niet aan beginnen. Het kan maar dan moet je wel heel anders denken.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:17:

Wat me trouwens niet helemaal duidelijk is, op de pure zit standaard het Ready to discover mediasysteem. Zit daar nou wel of niet standaard navigatie in? Qua 'wife acceptance factor' zou ik dat er wel in willen hebben en dan ook met de mogelijkheid dat ie aangeeft waar laadpalen staan op de route.
Als ik een 50 cent mag bijdragen: als actieradius belangrijk is zou ik toch eens kijken naar de 77kW optie. Een snelle vergelijking in de configurator geeft mij een prijsverschil van 6000 euro tussen een kale pure met snelladen en een kale pro. Dat is veel geld, maar geeft ook een opwaardering van 160 km WLTP. Dat je die afstanden in de praktijk niet gaat halen, lijkt me duidelijk, maar als relatieve vergelijking werkt het wel. De actieradius zou beter kunnen, maar dat zal op dit moment altijd een beklaging blijven voor deze generatie elektrische auto's.
Voor mij was de keuze voor een id.4 over bijvoorbeeld een id.3 de extra ruimte in de auto en de optie voor een trekhaak. Dat gaf de id.4 voor mij de hogere potentie om een fijne reisauto te zijn, wat voor mij belangrijk is/was. Minus dan de actieradius die je van een dergelijke auto met een benzine/diesel motor zou verwachten. Om dat te compenseren, en dus een meer gebalanceerd pakket als auto te hebben, ben ik blij met de 77kw versie. Met een 54 kw accu sta je denk ik dan toch wat te vaak stil, en komt de id.4 denk ik te weinig tot zijn recht.
Volgens mij is de 'ready to discover' inclusief navigatie, uitgaande van het icoon op het getoonde scherm. De andere opties geven alleen een groter scherm en extra opties voor wireles charging, ik ben niet bekend met verschillen in de functionele mogelijkheden van het infotainment systeem, anders dan die voortkomen uit verschillen in de hardware in de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door NWA op 29-01-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

NWA schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Als ik een 50 cent mag bijdragen: als actieradius belangrijk is zou ik toch eens kijken naar de 77kW optie. Een snelle vergelijking in de configurator geeft mij een prijsverschil van 6000 euro tussen een kale pure met snelladen en een kale pro. Dat is veel geld, maar geeft ook een opwaardering van 160 km WLTP. Dat je die afstanden in de praktijk niet gaat halen, lijkt me duidelijk, maar als relatieve vergelijking werkt het wel. De actieradius zou beter kunnen, maar dat zal op dit moment altijd een beklaging blijven voor deze generatie elektrische auto's.
Voor mij was de keuze voor een id.4 over bijvoorbeeld een id.3 de extra ruimte in de auto en de optie voor een trekhaak. Dat gaf de id.4 voor mij de hogere potentie om een fijne reisauto te zijn, wat voor mij belangrijk is/was. Minus dan de actieradius die je van een dergelijke auto met een benzine/diesel motor zou verwachten. Om dat te compenseren, en dus een meer gebalanceerd pakket als auto te hebben, ben ik blij met de 77kw versie. Met een 54 kw accu sta je denk ik dan toch wat te vaak stil, en komt de id.4 denk ik te weinig tot zijn recht.
Volgens mij is de 'ready to discover' inclusief navigatie, uitgaande van het icoon op het getoonde scherm. De andere opties geven alleen een groter scherm en extra opties voor wireles charging, ik ben niet bekend met verschillen in de functionele mogelijkheden van het infotainment systeem, anders dan die voortkomen uit verschillen in de hardware in de auto.
Je kan natuurlijk ook direct voor de Lucid Air gaan.....

"Bij mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto kwam de id4 Pure met 55kwh accu voorbij (de 77kwh accu ligt helaas net buiten budget"

Hoe kan je dan iemand aanraden om voor de 77 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Laatst online: 07-09 18:46
Omdat als je iets heel graag wil wat niet binnen je budget valt, je 2 dingen kan doen. Alle nadelen accepteren van een kleinere accu, of toch doorsparen / alles eraan doen bij je werkgever om toch iets boven budget te mogen gaan en wat meer te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Freakie1NL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Je kan natuurlijk ook direct voor de Lucid Air gaan.....

"Bij mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto kwam de id4 Pure met 55kwh accu voorbij (de 77kwh accu ligt helaas net buiten budget"

Hoe kan je dan iemand aanraden om voor de 77 te gaan?
Zucht... lees even wat de uitleg is, vriend. Beetje polariseren met je overtrokken Lucid Air vergelijking.

Ik ga niet over hoe ver iets buiten het budget van een ander is. 'Net buiten budget' geeft wel aan dat het een optie is geweest.
Ik beargumenteer waarom ik een id.4 met 52kw geen goede combi vind en gezien het karakter van de auto altijd een 77kw voor een id.4 zou adviseren. Gezien de uitleg bij de vraag vind ik het belangrijk om aan de vragensteller mee te geven.
Er wordt namelijk naar een mening gevraagd, en die heb ik gegeven. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, zelfs de vragensteller niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

NWA schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Zucht... lees even wat de uitleg is, vriend. Beetje polariseren met je overtrokken Lucid Air vergelijking.

Ik ga niet over hoe ver iets buiten het budget van een ander is. 'Net buiten budget' geeft wel aan dat het een optie is geweest.
Ik beargumenteer waarom ik een id.4 met 52kw geen goede combi vind en gezien het karakter van de auto altijd een 77kw voor een id.4 zou adviseren. Gezien de uitleg bij de vraag vind ik het belangrijk om aan de vragensteller mee te geven.
Er wordt namelijk naar een mening gevraagd, en die heb ik gegeven. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, zelfs de vragensteller niet.
Een 52 kWh ID.4 afraden is heel iets anders dan een een ID.4 77 kWh adviseren.

Als iets in iemands budget niet past, dan past het niet. Zo simpel is het toch. Dan kan je gerust de mening hebben dat een kleine accu voor een ID.4 niet ideaal is c.q. wenselijk is. Iets wat ik overigens helemaal met je eens ben. Maar nogmaals iets afraden is iets anders dan een magische potje met budget/geld open trekken. En zo overtrokken is de Lucid Air reactie niet, het prijsverschil tussen wat de aangekondigde prijs was en wat de uiteindelijke prijs is is veel gunstiger dan het verschil tussen kleine en grote accu ID.4....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto kwam de id4 Pure met 55kwh accu voorbij (de 77kwh accu ligt helaas net buiten budget). Aantrekkelijke prijs, mooie wagen, vrij ruim en weer eens wat nieuws tov mijn vorige brandstof leasebakken. Eigenlijk precies wat ik wil. Maar toen ik mij wat ging verdiepen in de actieradius werd ik toch minder enthousiast. Ritjes binnen Nederland zullen niet zon probleem zijn, maar wat ik ervan begrijp kom je op de snelweg met 100kmu eigenlijk nog geen 200km ver. We gaan zon 2 keer per jaar op vakantie naar een bestemming op 500-1200km met dakkoffer en in de toekomst mogelijk ook een vouwwagen, wat natuurlijk nog meer inhakt op de actieradius.

Ik zie het scenario al voor me om met onze 3 jengelende kids op de achterbank elke 2 uur op zwarte zaterdag de auto weer stil te moeten zetten in de hoop dat er ergens een laadpaal beschikbaar is en indien niet minstens een half uur te moeten wachten tot degene voor je klaar is.

Ik zou dit dus beter niet kunnen doen denk ik? ;) Of zijn er nog enthousiastelingen die me kunnen overtuigen dat ik dit best kan doen? Ik hoor mensen om me heen zeggen dat je je vakantie er op kunt aanpassen (klinkt plausibel, maar huuraccomodaties zijn vaak van zaterdag tot zaterdag en dan moet je dus wel rijden op die dag) en dat de laadfaciliteiten de komende jaren alleen nog maar beter worden in Europa, waardoor laden geen probleem meer is.
Andere optie is om in de vakanties een brandstofauto te regelen, maar dat vind ik ook een gedoe wat ik liever voorkom.
Afgelopen zomervakantie Italië gedaan met een ID.3 58kwh inclusief dakkoffer en twee kids van 4 en 6 op dw achterbank. Geloof me, met die brakken moet je toch vaker stoppen dan je gepland had. Dan moet die plassen, en dan zitten ze weer goed vast.. kun je een half uur later weer stoppen omdat dan de ander weer moet poepen ('maar ik moest net écht niet') of iets anders.. Daarbij aangeleerd om ook kleine pauzes gewoon te stekkeren.. alle beetjes helpen.
Voor je het weet sta je met die koters toch weer een twintig minuten te kloten bij het toilet.. heb je toch mooi weer een paar kilometer erbij.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
NWA schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:19:
[...]

..
Zullen we het gezellig proberen te houden?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank voor de reacties, wordt erg gewaardeerd! _/-\o_

Ik heb idd helaas niet de mogelijkheid om een 77KWh te leasen (werk parttime en daardoor helaas gekort leasebudget). En om nog meer boven budget te gaan door meer eigen bijdrage maakt het me te duur qua maandelijkse kosten. Ik moet wel een ruime auto hebben en dan is het gewoon goedkoper om voor een benzineauto te gaan. Het moet wel leuk blijven ;) (Tesla Model Y zou dan overigens ook een optie worden).

Waar het mij vnl. even om gaat is om van ervaringsdeskundigen (in dit topic dus) te horen hoe zo'n ID4 met 52KWh nou echt bevalt. En dat het geen 'miskoop' wordt die ik achteraf had kunnen voorzien. Ben ook erg blij met de ervaringen van @Freakie1NL en @DonJunior want die zitten zo te lezen een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn kinderen komen ook op de leeftijd dat ze niet meer slapen in de auto (2, 4, 6), dus lange stukken onafgebroken rijden zijn niet echt nodig en idd je moet toch vaker stoppen omdat ze weer naar de wc moeten oid. Ik durf het wel steeds meer aan om het experiment aan te gaan ;) Natuurlijk liever met een wat grotere accu, alleen denk ik dat ik dan precies dezelfde vraag zou hebben ;) In vergelijking met een brandstofauto blijft het qua range behelpen.

Ik ga er de komende tijd nog even over nadenken en vooral of ik nog grote issues zie. Ik begrijp bijv. dat reizen naar het oostblok wat lastiger wordt qua laadpalen, maar daar hebben we voorlopig toch geen plannen voor. Voordeel van een leaseauto is ook dat ie na 4 jaar weer weg gaat, dus als de plannen dan anders worden neem ik een andere auto (al zal benzine dan niet meer een optie zijn).

Mocht iemand nog tips/ervaring hebben dan hoor ik dat graag :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Palomar Zou je qua budget dan niet ook kunnen oriënteren op de MG ZS? Die kun je voor 35k wel met 70kWh accu krijgen.

https://www.autoweek.nl/auto/104426/mg-zs-70kwh-comfort/

Wat ik tot nu toe heb geleerd, van mijn electrische auto avontuur, is dat ik als volgende auto toch graag een iets grotere accu zou willen.

Natuurlijk is voor de reguliere woon-werk tripjes de huidige accu (ID3 58kWh) afdoende. Maar soms wil je vanuit je werk door maar een andere locatie alvorens je naar huis gaat, en dan is een grotere accu toch echt wel fijner.

Maar dat is persoonlijke voorkeur hoor. Luxe problemen? Absoluut!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@Palomar graag gedaan.
Maar let wel ik heb geen ID.3 meer. Die was met 58 kWh wel met een grotere accu uitgerust dan een ID.4 met 52 kWh.

Inmiddels heb ik een Polestar 2 met 69 kWh. Dit is meer een keuze geweest omdat ik door overstap van werkgever anders 3x zoveel moest gaan betalen aan bijtelling voor een ID.3 waarbij dit bijna net zoveel zou zijn als voor een Polestar. Dat vond ik de ID.3 niet waard. Maar let wel een ID.4 is nu goedkoper dan een 3 en m.i. veel beter afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
DonJunior schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:34:
@Palomar Zou je qua budget dan niet ook kunnen oriënteren op de MG ZS? Die kun je voor 35k wel met 70kWh accu krijgen.

https://www.autoweek.nl/auto/104426/mg-zs-70kwh-comfort/

Wat ik tot nu toe heb geleerd, van mijn electrische auto avontuur, is dat ik als volgende auto toch graag een iets grotere accu zou willen.

Natuurlijk is voor de reguliere woon-werk tripjes de huidige accu (ID3 58kWh) afdoende. Maar soms wil je vanuit je werk door maar een andere locatie alvorens je naar huis gaat, en dan is een grotere accu toch echt wel fijner.

Maar dat is persoonlijke voorkeur hoor. Luxe problemen? Absoluut!
MG heb ik ook naar gekeken (ook de 5), maar bagageruimte is krap en mag maar 500kg trekken. We hebben plannen voor het aanschaffen van een vouwwagen (zijn eigenlijk altijd 750kg), dus daarmee had ik een duidelijke showstopper.

Wat ik nog wel ga uitzoeken is wat het praktijkverbruik wordt van een vouwwagen en dakkoffer bij een 52kwh ID4. Als je dan zeg maar 100km overhoudt wordt dat wel een probleem. Al heb ik al wel wat ervaringen gelezen dat dat wel mee zou vallen. Een caravan wordt wel een probleem, maar daarvoor hebben we geen plannen (sowieso lukt dat niet met 1000kg trekgewicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

de_menne schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Dat is gek, ik zou toch zweren dat Tesla een fabriek had in Duitsland. Ik zal het wel gedroomd hebben. Die auto's komen vast inderdaad allemaal nog uit China, daarom zijn ze ook zo snel leverbaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 18:37
Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:45:
[...]

MG heb ik ook naar gekeken (ook de 5), maar bagageruimte is krap en mag maar 500kg trekken. We hebben plannen voor het aanschaffen van een vouwwagen (zijn eigenlijk altijd 750kg), dus daarmee had ik een duidelijke showstopper.

Wat ik nog wel ga uitzoeken is wat het praktijkverbruik wordt van een vouwwagen en dakkoffer bij een 52kwh ID4. Als je dan zeg maar 100km overhoudt wordt dat wel een probleem. Al heb ik al wel wat ervaringen gelezen dat dat wel mee zou vallen. Een caravan wordt wel een probleem, maar daarvoor hebben we geen plannen (sowieso lukt dat niet met 1000kg trekgewicht)
Zelf zou ik het niet doen met zo’n kleine batterij en dan nog een dakkoffer en/of vouwwagen.

Als je die accessoires niet zou hebben is het te doen, als je elke 200km stopt (je snellaadt niet tot 100% en je rijdt hem niet leeg tot 0%). En dat is prima met kleine kinderen.

Maar in de kou, tegenwind, regen of accessoires op/achter je auto gaat dat tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:34

Een ID.4 met een 52 kWh accu en 50 kW DC iets snellerladen voor “slechts” 46.000 €. Welke idioot bij VW is op het idee gekomen dat ze die verkocht gaan krijgen? 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
IndyVS schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Een ID.4 met een 52 kWh accu en 50 kW DC iets snellerladen voor “slechts” 46.000 €. Welke idioot bij VW is op het idee gekomen dat ze die verkocht gaan krijgen? 7(8)7
Je reactie komt op mij enigszins ongenuanceerd over, maar ik waardeer het wel zeker ;) Als ik dan de idioot ben die zo'n auto overweegt dan hoor ik dat graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
1Mark schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Zelf zou ik het niet doen met zo’n kleine batterij en dan nog een dakkoffer en/of vouwwagen.

Als je die accessoires niet zou hebben is het te doen, als je elke 200km stopt (je snellaadt niet tot 100% en je rijdt hem niet leeg tot 0%). En dat is prima met kleine kinderen.

Maar in de kou, tegenwind, regen of accessoires op/achter je auto gaat dat tegenvallen.
Dank, dat zijn inderdaad dingen die ik me realiseer. Dergelijke ritten zijn natuurlijk maar 1-2 keer per jaar, dus als het wat langer duurt is het niet zo erg, maar elke honderd kilometer moeten stoppen zou wel vervelend zijn. Ik heb nog geen beeld of dat inderdaad de realiteit kan zijn als alles tegenzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 10:21
Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Dank, dat zijn inderdaad dingen die ik me realiseer. Dergelijke ritten zijn natuurlijk maar 1-2 keer per jaar, dus als het wat langer duurt is het niet zo erg, maar elke honderd kilometer moeten stoppen zou wel vervelend zijn. Ik heb nog geen beeld of dat inderdaad de realiteit kan zijn als alles tegenzit?
Alhoewel het nog afwachten is hoe het in de praktijk werkt, denk ik dat je realistisch 150-175km ver komt per lading. Je laadt tijdens de reis je batterij op tussen de 10% en 80%. Die minimale 10% geeft je een veiligheidsmarge, boven de 80% opladen bij een snellader duurt erg lang. Bij 90 km/u en 15 graden celcius heeft de 77kWh versie een range volgens Bjorn Nyland van 449km.
De 77kWh heeft een 32% grotere capaciteit dan 52kWh, dan houd je 305km over bij 100%. Daarvan gebruik je tijdens de reis 70% (10%-80%), resteert 214km. Dan nog rekening houden met vouwwagen, zwaardere auto door passagiers en baggage en dakkoffer, ik gok dat dat 20% van je normale range afsnoept, resteert 170km bruikbare range bij 90 km/u. Omdat je in de zomer gaat zul je waarschijnlijk nog wat meer verbruik hebben door de airco.

Als ik hier iets over het hoofd zie hoor ik het graag. Maar op basis van jouw situatie zou ik niet zo snel voor de ID.4 52kWh kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Je reactie komt op mij enigszins ongenuanceerd over, maar ik waardeer het wel zeker ;) Als ik dan de idioot ben die zo'n auto overweegt dan hoor ik dat graag ;)
Jou valt niets te verwijten. Het is VW die consumenten probeert te lokken met een lagere prijs, maar niet iedereen heeft de technische kennis of interesse om in te schatten of dit een goede koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

IndyVS schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Jou valt niets te verwijten. Het is VW die consumenten probeert te lokken met een lagere prijs, maar niet iedereen heeft de technische kennis of interesse om in te schatten of dit een goede koop is.
Nou ja, als je niet met de auto op vakantie gaat en je praktisch nooit heel snel hoeft te laden dan is dat een prima besparing lijkt me. Maar idd, als ze nergens duidelijk maken hoeveel trager snelladen zo is dan is dat wel randje misleiding.

@Palomar Jammer dat de 77 niet in budget zit, zover ik weet laadt die ook nog eens veel sneller zelfs ivm de snellaadoptie bij de 52.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Palomar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Misschien goed om in een planner als ABRP je vakantieroute met de verschillende autotypes met opties in te schatten; dan heb je een idee waar de theoretische verschillen zullen zijn. Snelladen met ‘slechts’ 50 kW lijkt me een avontuur op zichzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
Termy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Nou ja, als je niet met de auto op vakantie gaat en je praktisch nooit heel snel hoeft te laden dan is dat een prima besparing lijkt me. Maar idd, als ze nergens duidelijk maken hoeveel trager snelladen zo is dan is dat wel randje misleiding.

@Palomar Jammer dat de 77 niet in budget zit, zover ik weet laadt die ook nog eens veel sneller zelfs ivm de snellaadoptie bij de 52.
Klopt dat niet iedereen die functies nodig heeft. Voor die prijs zijn er toch merken die meer bieden. Ik vind de prijs gewoon €5000 te veel voor wat je krijgt tov de concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:09
IndyVS schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk een 'idioot' bij de marketingafdeling van WV die onderzocht heeft dat er wel degelijk behoefte=markt voor is.

Op het totaal neemt wel de druk op snelladers langs de snelweg toe als er steeds meer EV's komen met én een kleine accu én een relatief lage laadsnelheid. Nooit begrepen waar de 50kwh 'snel' laders langs de snelweg voor waren, maar er zijn idd wel degelijk EV's die toch niet sneller kunnen. Jammer alleen dat de tarieven niet verschillen en er dus geen prikkel is voor iemand met een auto die bijv. max. 50kwh laadt, om ook die lader te pakken ipv een 350kwh lader.

@Palomar Wel goed dat je de snellaadoptie kiest, anders wordt het wel echt een hele exercitie. Ik weet niet of je met dakkoffer/vouwwagen een lekkere reisbeleving gaat krijgen. De standaard snellaad snelheid is anders 'maar' 50kwh bij deze auto.

Ik ben nu 2 keer met mijn 77 kwh in de zomer op vakantie geweest met kids (BO en VO naar Oostenrijk en Spanje) en ik vond het net aan kunnen. Het aantal stops is net zoveel als eerder (ivm koffie, eten, plassen, speeltuin), maar de lengte van de stops had voor mij wel een minuut of 5-10 korter gemogen. Als VW nog een beetje kan tweaken in de snellaadcurve onder de 80% bij de 77kwh accu om maximaal 25 min. misschien nog korter te snelladen, dan gaat mijn beleving wel een stuk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 18:37
IndyVS schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Klopt dat niet iedereen die functies nodig heeft. Voor die prijs zijn er toch merken die meer bieden. Ik vind de prijs gewoon €5000 te veel voor wat je krijgt tov de concurrentie.
Helaas is een Model Y RWD voor 47k dan toch wel een meer praktische deal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo

Ik vind het peroonlijk altijd vreemd om een dagelijks vervoermiddel te kopen dat aan eisen voldoet voor een rit die je 1 a 2 keer per jaar doet. Dat gezegd hebbende, in de zomer gaat id4 met dakkoffer en fietsendrager prima, verbruik valt mee. Met lagere temperaturen en regen houdt het niet over.
Ik zou dus persoonlijk echt niet voor de 52 versie gaan, of in elk geval daarmee niet op vakantie gaan.
Maar wat ik een belangrijkere factor vind als je kijkt naar prijs/kwaliteit zou ik nu zeker geen VW ID meer kiezen in welke versie dan ook. Ik zou nu zonder nadenken een model y kiezen. Ligt die niet binnen budget (47k). Is ook gewoon in paar weken leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
1Mark schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Nagenoeg even duur, veel efficienter, veel sneller laden, fatsoenlijke software en binnen een paar weken voor je deur geleverd. Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
[...]

Of een BYD Atto 3, je steunt dan wel het Chinese regime.
Of de Hyundai Ioniq 6, die misschien wel wat minder praktisch is door het aflopende daklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
Had VW de Pure beter geprijsd kon dit absoluut een interessante optie zijn.

Edit: de basisprijs voor de Pure versie is in NL 2000 € goedkoper dan in BE (wel anders uitgerust). In NL is er 135 kW DC optie ipv 100 kW in BE en deze is goedkoper. Dan wordt deze toch aantrekkelijker.

Gek dat dit zo verschilt per land.

[ Voor 126% gewijzigd door IndyVS op 29-01-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:10
Weet iemand. trouwens het verschil tussen de "ready to discover" en de "discover pro", buiten de wireless charging ?
Tijdens het bestellen was de "discover pro" nog standaard op het Pro-uitvoering.
Nu is de "ready to discover" standaard op Pro-uitvoering en tja, ik zie het al gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sAtTd15fI6ElCzznRXzvpOT0zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G18s1V3l9N055igzzeZwDp3i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb4P7k-mVCrqk5CCa-sblYB_1qQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g2a8QUUNKLd08xtPpSyghpmE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 22:15

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

kisik schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik ben nu 2 keer met mijn 77 kwh in de zomer op vakantie geweest met kids (BO en VO naar Oostenrijk en Spanje) en ik vond het net aan kunnen. Het aantal stops is net zoveel als eerder (ivm koffie, eten, plassen, speeltuin), maar de lengte van de stops had voor mij wel een minuut of 5-10 korter gemogen. Als VW nog een beetje kan tweaken in de snellaadcurve onder de 80% bij de 77kwh accu om maximaal 25 min. misschien nog korter te snelladen, dan gaat mijn beleving wel een stuk omhoog.
Hoe weet jij of een lader een speetuin heeft? Ik ben altijd lang bezig om uit te zoeken of de laadpunten ook inderdaad de faciliteiten bieden om de familie enigsinds aangesloten te houden (wc/eten/speeltuin) en niet in de middle of nowhere uit te komen (vooral Frankrijk).

Mijn ervaring in de winter (onder 5 graden) met 77kwh id.4 zonder aanhanger en dakkoffer maar met 120kmh dat je ongeveer 60% van de afstand van de wltp waarde haalt. 55kwh is wellicht prima voor een id.3 maar ik kan me niet voorstellen dat dit een fijne manier van reizen is op langere stukken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
Ik heb vandaag op mijn gerootte telefoon android auto coolwalk erop gezet, ik zie geen split screen en spotify kan ik niet mee forwarden.

Iemand hier die coolwalk heeft in de auto?

[ Voor 3% gewijzigd door darud op 29-01-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-09 11:58
Will coolwalk wel proberen, maar tot nu nog geen werkende download kunnen vinden.

Nevermind. XDA helpt weer eens :-)

[ Voor 21% gewijzigd door N0EL op 29-01-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darud
N0EL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:49:
Will coolwalk wel proberen, maar tot nu nog geen werkende download kunnen vinden.

Nevermind. XDA helpt weer eens :-)
Via youtube heb ik het erop gezet.
YouTube: How to Enable Android Auto "Coolwalk" Without Tester Account With ROOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:09
AkroBatik schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Hoe weet jij of een lader een speetuin heeft? Ik ben altijd lang bezig om uit te zoeken of de laadpunten ook inderdaad de faciliteiten bieden om de familie enigsinds aangesloten te houden (wc/eten/speeltuin) en niet in de middle of nowhere uit te komen (vooral Frankrijk).
Geen studie van gemaakt. Afgelopen 2 jaar heb ik van Ionity naar Ionity gereden. Meestal was er wel wat te spelen, sws bij de MCDonalds. Verder altijd frisbee en volleybal bovenop in de kofferbak. De parkeerplaatsen in Frankrijk zijn soms wel aardig groot, dus dan kunnen dingen soms wel redelijk van elkaar verwijderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

En momenteel niet aan te slepen. Voor elke Tesla nu 2 orders. Prijsverlaging werkt wel degelijk, kijken wat VW en anderen gaan doen. Niks doen is marktverlies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-09 22:12
ID.3 Plus 3.0
Hierbij in het kort mijn ervaring van een week wintersport (2 personen, geen dakkoffer o.i.d.) naar het Kleinwalsertal. Op heenreis de route gepland via Pump, dat werkt uitstekend.Laadadressen in de VW navigatie ingevoerd. In totaal 4 laadstops nodig gehad over een afstand van 890 km met 100% accu vertrokken. Terugreis idem en met -6gr vertrokken, echter toen uitgegaan van de ID-navigatie en dat werkte uitstekend. Afhankelijk van de navigatie instelling (zie eerdere post van NOEL) geeft de navigatie prima de laadopties weer. In mijn geval allen langs de autobahn. Ik heb rustig gereden, 100-120 km/h max. Het laden viel me tegen, eigenlijk niet boven de 60 kW uitgekomen, ik had daar meer van verwacht zeker omdat de accu goed op temperatuur moet zijn geweest. Overal blijf ik de ID.3 ook op langere afstand een comfortabele en ruime reisauto vinden.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06-08 09:38
Even een vraagje voor de rekenaars onder ons.
Op een bierviltje even de berekening gemaakt op basis van één enkele rit volledig snelweg zonder stop met ACC en het mogelijke verlies van de accu na twee jaar.
(uiteraard zou ik er meer moeten doen voor een consistenter beeld)
Buiten het overmatig verbruik van de accu, kloppen mijn berekeningen een beetje?

Accucapaciteit nieuw 77 kwh
Aantal gereden kilometers 226 km
Gemiddeld verbruik 27,7 kwh/100km
Resterende kilometers 29 Resterende capaciteit in accu 8,0 kwh
Bij gemiddeld verbruik van 27,7 is het aantal haalbare kilometers 277,98

Feitelijk +resterend GOM 255 Kilometers
Bij het gemiddelde verbruik 278 Kilometers
Missend qua accucapaciteit: 23 Kilometers

Terugrekenend naar feitelijke accucapaciteit:
Accucapaciteit nu 70,6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JpBrnl2tR6EEX4enTUvi9Uxp4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxTWN2bUNeEe4qYLbZXSGn9a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL-1UuFLmRauz78O5wHfuhQF3cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8DxoIoj8fion2kZ0wTl7uf4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Als het je bedoeling is om je netto capaciteit uit te rekenen dan kun je hiervoor niet de GOM gebruiken maar het accu %. Ik gebruik zelf onderstaande formule:

Gereden km * verbruik per km / verreden accu %

Dus bijvoorbeeld:

100*0,165/0,30=55 kWh

De uitkomsten varieert sterk per rit en seizoen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 29-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
.

[ Voor 99% gewijzigd door Gecko123 op 29-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 16:07

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toevallig dat jullie het over Android auto hebben.

Zelf geprobeerd in de id4 om een scherm te hebben met Android auto en daarnaast Spotify enz.

En vandaag ineens spontaan Android auto met tegels. En dus de Google maps en Spotify naast elkaar. Echt heel blij mee!
Vast binnengekomen door het downloaden van een update op mijn telefoon (s21 ultra).

Is er een manier om dat scherm fullscreen te zetten? Online hebben meerdere mensen het gevraagd, maar nergens een oplossing gelezen.

Breedte is volgens mij gelimiteerd door vw. De hoogte is wel een dingetje in AA.

Een bmw gezien waar het echt super mooi fullscreen om een breed display staat. Ziet er heel gelikt uit.

Fotootje erbij van de bmw zoals ik het ook zou willen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnyZp1OV_deLfh9TvvtK7vPBp6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HiCgMbs702pwSoERI3mXtsT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door AndereKoekoek op 29-01-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

AndereKoekoek schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:14:
Toevallig dat jullie het over Android auto hebben.

Zelf geprobeerd in de id4 om een scherm te hebben met Android auto en daarnaast Spotify enz.

En vandaag ineens spontaan Android auto met tegels. En dus de Google maps en Spotify naast elkaar. Echt heel blij mee!
Vast binnengekomen door het downloaden van een update op mijn telefoon (s21 ultra).

Is er een manier om dat scherm fullscreen te zetten? Online hebben meerdere mensen het gevraagd, maar nergens een oplossing gelezen.

Breedte is volgens mij gelimiteerd door vw. De hoogte is wel een dingetje in AA.

Een bmw gezien waar het echt super mooi fullscreen om een breed display staat. Ziet er heel gelikt uit.

Fotootje erbij van de bmw zoals ik het ook zou willen
[Afbeelding]
Enige wat het niet beeldvullend maakt is toch de home knop en verwarming icoon? Althans bij Carplay.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

mcmiles schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:27:
ID.3 Plus 3.0
Hierbij in het kort mijn ervaring van een week wintersport (2 personen, geen dakkoffer o.i.d.) naar het Kleinwalsertal. Op heenreis de route gepland via Pump, dat werkt uitstekend.Laadadressen in de VW navigatie ingevoerd. In totaal 4 laadstops nodig gehad over een afstand van 890 km met 100% accu vertrokken. Terugreis idem en met -6gr vertrokken, echter toen uitgegaan van de ID-navigatie en dat werkte uitstekend. Afhankelijk van de navigatie instelling (zie eerdere post van NOEL) geeft de navigatie prima de laadopties weer. In mijn geval allen langs de autobahn. Ik heb rustig gereden, 100-120 km/h max. Het laden viel me tegen, eigenlijk niet boven de 60 kW uitgekomen, ik had daar meer van verwacht zeker omdat de accu goed op temperatuur moet zijn geweest. Overal blijf ik de ID.3 ook op langere afstand een comfortabele en ruime reisauto vinden.
Je moet echt 130+ rijden helaas.

Zie ook deze:

YouTube: 100kW charging in Winter with the VW Id.3

[ Voor 3% gewijzigd door AkroBatik op 30-01-2023 08:56 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tukk op 30-01-2023 09:07 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 16:07

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AkroBatik schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Enige wat het niet beeldvullend maakt is toch de home knop en verwarming icoon? Althans bij Carplay.
Zo ziet het eruit met AA icm het grote scherm in de id4. Ziet er een beetje opgekropt uit imho. Maar wel heel tof dat muziek en nav naast elkaar staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFaIbtnGdFvEc5Zd2hUnsGZxgR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmesGTQ7pqmXVQIpoUXzx3vN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
EdwinDaems schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:34:
Even een vraagje voor de rekenaars onder ons.
Op een bierviltje even de berekening gemaakt op basis van één enkele rit volledig snelweg zonder stop met ACC en het mogelijke verlies van de accu na twee jaar.
(uiteraard zou ik er meer moeten doen voor een consistenter beeld)
Buiten het overmatig verbruik van de accu, kloppen mijn berekeningen een beetje?

Accucapaciteit nieuw 77 kwh
Aantal gereden kilometers 226 km
Resterende kilometers 29 Resterende capaciteit in accu 8,0 kwh
Bij gemiddeld verbruik van 27,7 is het aantal haalbare kilometers 277,98

Bij het gemiddelde verbruik 278 Kilometers
Missend qua accucapaciteit: 23 Kilometers

Terugrekenend naar feitelijke accucapaciteit:
Accucapaciteit nu 70,6

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je vergeet dat je nog boven 10% zit waardoor er nog wellicht energie vrij kan komen als je verder gaat rijden. daarnaast is het bruikbare energie niet van 100-0%, maar 100 -> -4~/-5% [zomer makkelijker dan in de winter], maar dan is het ook echt kruipen naar 0 kmh. Daarbuiten zit nog de buffer wat niet bruikbaar is aan de onder en bovenzijde.

dus.. 226 + 29 km = 255 /100

2.55 * 27.7 = ~70.63

En als je de waarde on 0% ook even meetelt als 1 a 2% extra zit je op 72 kwh netto. prima dus.

let op, batterijen in zomer kunnen iets meer energie leveren dan in winter, dus fluctueert een klein beetje.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
mcmiles schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:27:
ID.3 Plus 3.0
Ligt er sterk aan op welk SOC% je inplugt. Bij een lagere SOC% wordt je laadsnelheid in mindere mate beinvloed door een lage accutemperatuur. Een extra voordeel van een iets hogere laadsnelheid aan het begin van je sessie is dat de accu dan vervolgens sneller opwarmt en daarmee een nog betere laadsnelheid/opwarming haalt op een nog relatief lage SOC%.

Tegengesteld is ook waar. Als de accu zeer koud (-6) is en vervolgens zeer traag oplaadt dan geneert de accu ook weinig warmte om zichzelf op te warmen. Ik had laatst 32 kW (rond de 40 á 50% SOC% geloof ik). Bij een lage SOC% inpluggen is dan eigenlijk een must.

Mijn ervaring is wel dat als er na de eerste keer snelladen er genoeg temperatuur in de accu zit om de volgende keer wel de maximale snelheid te halen (lage SOC <10% of zelfs bij 5%). Dus de accu koelt niet zo ver af dat hij zijn maximale snelheid niet kan halen. Ook bij een buitentemperatuur van rond de 2 á 5 graden. Aan de andere kant heb ik nog geen ervaring met zeer koude temperatuur van -6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 13:24
Afgelopen dinsdag ben ik eerst een halfuur wezen hypermilen <100 kmph. Daarna bij Veghel aan de Total snellader. Direct 130kw laadsnelheid.

Het heeft echt meer te maken met SOC dan met temperatuur mi. Ik heb nooit moeite om snel te laden, mits de SOC laag is.

Overigens Rijd mijn Id4 op 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
KingsCrown schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:23:
Afgelopen dinsdag ben ik eerst een halfuur wezen hypermilen <100 kmph. Daarna bij Veghel aan de Total snellader. Direct 130kw laadsnelheid.

Het heeft echt meer te maken met SOC dan met temperatuur mi. Ik heb nooit moeite om snel te laden, mits de SOC laag is.

Overigens Rijd mijn Id4 op 2.4.
58 of 77 accu? Op welk percentage plug je dan in en wat bedoel je met hypermilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-09 13:24
Gecko123 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:26:
[...]

58 of 77 accu? Op welk percentage plug je dan in en wat bedoel je met hypermilen?
77 accu.
Ingeplugd met ca. 5%

Hypermilen is langszaam rijden, om stroomverbruik te bepreken. In dit geval dus niet harder dan 100kmph op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:23

Tarin

Just plain weird.

ID4 pro, sinds 2 weken nu.
Ik had het probleem laadsnelheid en lage temperatuur ook onderschat - als ik met 15-20% bij het openbare laadpunt aansluit, kan ik kiezen uit (max) 22 of 44kW AC, of max 100kW DC, op 10 minuten lopen van ons huis. We zijn nog bezig met een wallbox in de carport, maar de thuislaadvergoedingsregeling is nog niet rond.

Theoretisch zou ik dus de 44kW-aansluiting kunnen nemen, kleine anderhalf uur laden naar 80%, weer ophalen. Genoeg tijd om even avond te eten.
Ook na een flink stuk rijden haalde ik daar echter slechts 11kW, dus 5,5 uur laden. Hoewel de kosten per kW aan die zuil bij AC laden lager zijn, gaan de laadminuten dan hard meetikken; toch maar DC gedaan dus (60-80kW, kleine 45 minuten). Snelle berekening: heb de zaak 5 euro bespaard en ben geen laadpaalklever :).

Wel jammer, want in het hotel waar ik deze week zat had ik hetzelfde verhaal; met 22kW laden zou theoretisch ideaal zijn, maar slechts 10 behaald en vanaf 3 uur aangesloten staan rekenen ze (terecht) Blockiergebühr.

Wat dat betreft goede ervaringen met laadmogelijkheden, mindere met de snelheid bij temperaturen rond het vriespunt.

Verder rijdt hij prima (nadat ik het knopje voor de TA gevonden had), werken de gebruikersprofielen best leuk (verlichtings-en ui-kleur, stoel- en spiegelinstellingen) hoewel het jammer was dat ik voor mijn vrouw een tweede WeConnect-account moest maken. En het HUD voegt best wel wat toe met de VW-navigatie.
Wel heel anders dan de Golf - omdat je (lekker) hoog zit heb je veel minder gevoel van snelheid, maar het rijdt rap zat.
Ben met 90% gaan rijden en met 19% aangekomen, eerst 70km 110, daarna 20km 80 vanwege en de laatste 170km 100 gereden, viel me eigenlijk helemaal niet tegen bij -2° tot 1°. Theoretisch had ik met 90% 350km kunnen, over een bergkam, rond het vriespunt, zonder achter een vrachtwagen te moeten gaan hangen.
En als de rit langer is dan 300km plan ik eigenlijk toch liever een pauze in.

Drie kleine irritaties:
- De instellingen zijn nogal verdeeld over de verschillende bereiken.
- De *plonk* als feedback op een knopdruk is vrij luid, is dat in te stellen? Heb in Audio niks gevonden.
- Bij een afslag zoomt de VW-navigatie zo sterk in dat je het knooppunt niet meer ziet, wat soms onhandig is als er aan gewerkt wordt of de kaart niet uptodate is, dan moet je of toevallig op tijd gekeken hebben waar je ongeveer heen moet voordat hij inzoomt, of pinchen/swipen; daar mis ik het draaiwieltje van de Discover Media wel een beetje.

[ Voor 38% gewijzigd door Tarin op 30-01-2023 09:53 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb een standaard laadpaal nog nooit harder zien gaan dan 11kwh/uur (wel langzamer als er een tweede auto aan staat te laden). Ook niet als een app 17/22 kwh zegt. Dat heeft verder niets met de temperatuur te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 30-01-2023 09:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spencer_830
Tarin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:37:
Ik had het probleem laadsnelheid en lage temperatuur ook onderschat - als ik met 15-20% bij het openbare laadpunt aansluit, kan ik kiezen uit (max) 22 of 44kW AC, of max 100kW DC, op 10 minuten lopen van ons huis. We zijn nog bezig met een wallbox in de carport, maar de thuislaadvergoedingsregeling is nog niet rond.

Theoretisch zou ik dus de 44kW-aansluiting kunnen nemen, kleine anderhalf uur laden naar 80%, weer ophalen. Genoeg tijd om even avond te eten.
Ook na een flink stuk rijden haalde ik daar echter slechts 11kW, dus 5,5 uur laden. Hoewel de kosten per kW aan die zuil bij AC laden lager zijn, gaan de laadminuten dan hard meetikken; toch maar DC gedaan dus (60-80kW, kleine 45 minuten). Snelle berekening: heb de zaak 5 euro bespaard en ben geen laadpaalklever :).

Wel jammer, want in het hotel waar ik deze week zat had ik hetzelfde verhaal; met 22kW laden zou theoretisch ideaal zijn, maar slechts 10 behaald en vanaf 3 uur aangesloten staan rekenen ze (terecht) Blockiergebühr.

Wat dat betreft goede ervaringen met laadmogelijkheden, mindere met de snelheid bij temperaturen rond het vriespunt.
Met de ID. kun je AC maar max 11 kWh laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Tarin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:37:

Bij AC laden gebruik je de onboard omvormer in de ID. die gaat tot 11kW (vormt het om naar DC). Bij DC laden gaat het rechtstreeks de accu in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Termy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Nog bedankt voor de reacties (ook de anderen die ik niet heb gequoted). Wat betreft de 52KWh versie laat ik dat plan toch maar varen. Denk dat je toch teveel aan de laadpaal hangt ermee, omdat de accu eigenlijk te klein is. Alhoewel ik de voordelen van elektrisch rijden zeker inzie - oa. ook vanuit milieu-oogpunt- is er voor mij als leaserijder ook nog niet echt een stimulans om per se elektrisch te rijden, dus ik ga ws. toch maar gewoon voor een benzine(/hybride) auto. Als ik wel elektrisch zou moeten rijden van mijn werkgever dan zou ik de 52KWh ID4 wellicht nog wel wel overwegen en dan gewoon de nadelen van de korte range voor lief nemen (uiteindelijk kom je wel op je bestemming ;)). Maar om er nou voor te kiezen terwijl er ook alternatieven zijn is denk ik niet slim. Dank voor het meedenken iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

@Gecko123 @spencer_830 Dat had ik dan weer niet verwacht :Z. Voor thuis geen punt maar irritant dat ik dan bij een hotel meteen laadpaalklevert ben :(. Is niet zo heel handig met de laadinfrastructuur die steeds wat zwaarder belast wordt..

Mijn fiets past overigens perfect :), inmiddels hangt de laadkabel er rechts van aan de geprinte haak - past prima als ik de kabel strak genoeg oprol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7GEBZtin5jyzynQBPm4rMHsKtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FC0NoIBMo72GazzYTDezVVR1.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, en het netje voor achter de stoelen is compleet waardeloos, de dikke bovenste rand hangt precies door het midden van het zicht door de achteruitkijkspiegel. (Ja, mijn fiets ook, maar daar kan je nog langs kijken.) Maar de ruimte tussen de achterbank en het dak is ook min of meer afdoende, en misschien gebruik ik het bagagenet dan maar wat aktiever.

[ Voor 74% gewijzigd door Tarin op 30-01-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IndyVS
spencer_830 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:19:
Weet iemand. trouwens het verschil tussen de "ready to discover" en de "discover pro", buiten de wireless charging ?
Tijdens het bestellen was de "discover pro" nog standaard op het Pro-uitvoering.
Nu is de "ready to discover" standaard op Pro-uitvoering en tja, ik zie het al gebeuren.
Op de BE configurator staat dat “Ready to Discover” enkel radio is en dus zonder navigatie en internet, streaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Tarin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:56:
@Gecko123 @spencer_830 Dat had ik dan weer niet verwacht :Z. Voor thuis geen punt maar irritant dat ik dan bij een hotel meteen laadpaalklevert ben :(. Is niet zo heel handig met de laadinfrastructuur die steeds wat zwaarder belast wordt..
Hoe bedoe je dit?

Als je met een lege accu aankomt en je laad gedurende nacht, lijkt me dat toch schappelijk?

Alternatief is 30 minuten langs de DC voor je aankomt bij je hotel.

Daarnaast heb ik nog nooit een AC laadpaal gezien die meer dan 22 kw aanbiedt. En als er dan 2 auto’s aanstaan, wordt het nooit meer dan 11 kw. In het buitenland mag je soms blij zijn als je 4 krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door AkroBatik op 30-01-2023 10:39 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
IndyVS schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Op de BE configurator staat dat “Ready to Discover” enkel radio is en dus zonder navigatie en internet, streaming.
bedankt voor je reactie.
Al zou ik dat wel heel vreemd vinden, dat je een Pro of GTX koopt en alleen radio hebt, na een pakket van 1100 euro kun je pas zien waar de laadpalen zich bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vr13s
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:07
c00kie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Dude!!! coooooool. Ik wil ook :), maar dan zonder die probleempjes.

[...]

Hier zelfde verhaal :(. 3 of 4 juni besteld, initieel levertermijn mei 2024 8)7 om dan begin december te horen dat hij 23/01 in Brussel zou staan... Ondertussen is "Brussel" omgevormd naar "Productiedatum" en "Productiedatum" omgevormd naar. Tja, we snappen niet waarom hij op die datum staat, er is niks van terug te vinden, ze vinden hem niet in de fabriek... :N }:|
Moraal van het verhaal: ik vrees dat ik nog tot mei 2024 met mijn caravelle zal moeten rondrijden... Geen straf, maar wou wel bij de eerste buzzen in België zijn anders :). Was toch al bij de eersten die besteld hebben... :)B
Als ik de verschillende fora zo bekijk waar over de afleverdatums wordt gesproken, hebben de Nederlanders en Belgen die afgelopen lente een two-tone ID. Buzz hebben besteld dikke pech.

Overal hetzelfde verhaal, van concrete aflevermaand (januari 2023) naar geen idee wat de status is van de bestelling naar het wordt waarschijnlijk ergens in of voorbij december 2023..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
TWFpa2Vs schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Als je HACS toevoegt aan HA dan kan je een direct integratie laden, dan kan je zoiets als dit bouwen;
https://github.com/mitch-dc/volkswagen_we_connect_id

Ik heb bijvoorbeeld dat mijn laadpaal automatisch vergrendeld als mijn auto de straat verlaat en weer ontgrendeld als hij de straat in rijdt maar ook dat op de dagen dat ik weg moet en het is kouder dan 5 graden automatisch de auto gaat voorverwarmen.

[Afbeelding]
Het was even pielen, maar het is me uiteindelijk ook gelukt. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYD6s0KrbkB0ZHkWHmmuorZbE10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lpQZAwWkW9wNjTinsAsIKlNO.png?f=user_large

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
Ik ben vorige week voor het eerst met de ID.4 naar de wintersport in Frankrijk gereden met dakkoffer en vier volwassenen. Op zich een heerlijke reis, want de ruimte en het conform van de auto zijn geweldig.

Het verbruik met dakkoffer en extra gewicht was wel echt schrikbarend vond ik. Effectief kun je nog maximaal 200km achter elkaar rijden. Zeker als je op de Peage een stuk 130 wil rijden. Het verbruik lag boven de 30 Kwh. In totaal hadden we vanuit Tignes 7 laadstops nodig en hebben we er in totaal zo'n 15 uur over gedaan.

Een lange reis in de winter met dakkoffer is wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Zonder dakkoffer is mijn ervaring dat je nog wel tegen de 300km aan range hebt in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:50
spencer_830 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:44:
[...]

bedankt voor je reactie.
Al zou ik dat wel heel vreemd vinden, dat je een Pro of GTX koopt en alleen radio hebt, na een pakket van 1100 euro kun je pas zien waar de laadpalen zich bevinden.
Dit is dus precies waar ik mee zit. Ik heb een ID.5 GTX besteld in Nederland en die zou ook voorzien zijn van 'Ready to Discover'. Zou wel een domper zijn wat mij betreft.

Hier zie je alle standaard opties nog eens.

[ Voor 14% gewijzigd door KaiseRRuby op 30-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
DiGiDoG schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Als ik het goed begrepen heb (YT video van Battery Life) is de laadcurve van de Pro versus GTX veel beter. Dacht dat die iig iets lager piekte maar 100 kW tot bijna 80% doortrekt. Lijkt mij belangrijk als je veel DC moet laden.
In de genoemde technische specificaties zie je inderdaad dat de GTX 36 minuten doet over 0-80% en de anderen 29 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
KaiseRRuby schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Dit is dus precies waar ik mee zit. Ik heb een ID.5 GTX besteld in Nederland en die zou ook voorzien zijn van 'Ready to Discover'. Zou wel een domper zijn wat mij betreft.
Heb je de ID.5 pas geleden besteld ?
Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar de dealer, hij heeft mij verteld dat op het moment dat ik de ID.4 bestelde was er standaard op de PRO de discover pro en draadloos laden zat. Deze optie krijg ik dus nu ook in de ID.4 ipv ready to discover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:09
Weet niet wanneer je die ID.5 GTX besteld hebt, maar "Ready to discover" bestaat pas sinds de prijslijst per 1-1-2023. Daarvoor was het Multimedia Pakket standaard op iedere ID.5 (dus navigatie + grote 30,5cm scherm). Mijn VW dealer bracht dat destijds (juni 2022 toen ik mijn auto heb besteld) zelfs als 1 van de grote voordelen van de ID.5 t.o.v. de ID.4. De ID.4 had namelijk standaard het kleine scherm.

Screenshot ID.5 prijslijst zomer 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XjMHVu_zLRIQX30ALYfjuuglUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3znwmtLIIXCvTaCCpX0fs2zD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BB72 op 30-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

AkroBatik schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Hoe bedoe je dit?

Als je met een lege accu aankomt en je laad gedurende nacht, lijkt me dat toch schappelijk?

Alternatief is 30 minuten langs de DC voor je aankomt bij je hotel.

Daarnaast heb ik nog nooit een AC laadpaal gezien die meer dan 22 kw aanbiedt. En als er dan 2 auto’s aanstaan, wordt het nooit meer dan 11 kw. In het buitenland mag je soms blij zijn als je 4 krijgt.
Als er max. 22 of 44kW aangegeven wordt, leek het me fijn om het lagere laadtarief te kunnen pakken zonder de paal 6 uur te blokkeren. Aangezien bij veel palen vanaf 180 minuten een blokkeertarief gerekend wordt, lijkt dat ook ongewenst te zijn, hoewel je met een ID.4 na een langere rit niet anders kan (of opladen in blokken op moet delen). Onderweg nog even (duur) snelladen zodat ik in het hotel in 3 uur klaar ben is natuurlijk een idee maar schiet het doel voorbij als ik eigenlijk mooi met een acculading op locatie aan kan komen - dan had ik ook een EV met een kleinere accu kunnen bestellen..

Ik heb me vantevoren wel verdiept in laadmogelijkheden en zag regelmatig die 22kW voorbij komen in combinatie met een blokkeertarief na 3 uur, dus ik had eigeniljk verwacht dat de ID.4 dat ook gewoon zou kunnen afnemen - dat had ik natuurlijk in de specificatielijst kunnen lezen.

Zoals gezegd, geen probleem, thuis in de buurt kan ik ook DC laden en over een maand of twee hoop ik een wallbox te hebben; bij hotels moet ik gewoon een beetje anders plannen. Want 6 uur is ook weer niet zo lang dat het een hele nacht is en in het hotel war ik deze week was, was het niet duidelijk of de blokkeerboete 's nachts niet ingrijpt (zoals in veel woonwijken in NL het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
spencer_830 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar de dealer, hij heeft mij verteld dat op het moment dat ik de ID.4 bestelde was er standaard op de PRO de discover pro en draadloos laden zat. Deze optie krijg ik dus nu ook in de ID.4 ipv ready to discover.
Standaard op ID.4 (Pro) was inderdaad Discover Pro (incl. draadloos laden), maar wel met het kleine scherm 25,4cm (10 inch). 30,5 (12 inch) scherm is bij ID.4 altijd onderdeel geweest van Multimedia Pakket Plus.

[ Voor 7% gewijzigd door BB72 op 30-01-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

spencer_830 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Ik had 'mijn' ID.4 in november 2021 besteld, in 2022 is in het aangehaakte infotainment plus-pakket (vanwegen het grote scherm en de HUD) een subwoofer beland maar die zit niet in mijn auto. Ze hebben ook de prijs van 2021 aangehouden, dus da's wel eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Tarin schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Als er max. 22 of 44kW aangegeven wordt, leek het me fijn om het lagere laadtarief te kunnen pakken zonder de paal 6 uur te blokkeren. Aangezien bij veel palen vanaf 180 minuten een blokkeertarief gerekend wordt, lijkt dat ook ongewenst te zijn, hoewel je met een ID.4 na een langere rit niet anders kan (of opladen in blokken op moet delen). Onderweg nog even (duur) snelladen zodat ik in het hotel in 3 uur klaar ben is natuurlijk een idee maar schiet het doel voorbij als ik eigenlijk mooi met een acculading op locatie aan kan komen - dan had ik ook een EV met een kleinere accu kunnen bestellen..

Ik heb me vantevoren wel verdiept in laadmogelijkheden en zag regelmatig die 22kW voorbij komen in combinatie met een blokkeertarief na 3 uur, dus ik had eigeniljk verwacht dat de ID.4 dat ook gewoon zou kunnen afnemen - dat had ik natuurlijk in de specificatielijst kunnen lezen.

Zoals gezegd, geen probleem, thuis in de buurt kan ik ook DC laden en over een maand of twee hoop ik een wallbox te hebben; bij hotels moet ik gewoon een beetje anders plannen. Want 6 uur is ook weer niet zo lang dat het een hele nacht is en in het hotel war ik deze week was, was het niet duidelijk of de blokkeerboete 's nachts niet ingrijpt (zoals in veel woonwijken in NL het geval is).
Waar zie jij AC laadpalen die een blokkeertarief hebben? Ik heb dit nog nooit betaald of op gelet (ik houd meer mijn eigen redelijkheidscompas aan). Daarnaast is het blokkeertarief toch eerder een probleem als je accu snel vol is en je hem dus snel moet verzetten? Langzaam laden zorgt er juist voor dat je langer kan staan.

Ik zie net dat jij in Duitsland woont en niet in NL. Wellicht is het daar anders, maar auto's die sneller dan 11KW laden op AC die niet van Renault of Nissan zijn, zijn schaars.

[edit]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkTcs3ZIqruhk_YP_ppwyPhglqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bo4Mn0Jj6k2VvEoSEC1FCe4x.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het even opgezocht, maar dit is meer een snellader dan een bestemmingslader. Normalitair zou je gewoon s’nachts je auto moeten kunnen laten staan en je daar niet te druk over moeten maken. Daarnaast is een 44kw ac punt echt niet iets wat je vaak ziet

[ Voor 17% gewijzigd door AkroBatik op 30-01-2023 14:25 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
Ik heb zelf inderdaad Multmedia Pakket Plus met de volgende optie's (ID.4 Pro):

- Navigatiesysteem 'Discover Pro' incl. Streaming & Internet
- 30,5 cm touchscreen (12 inch)
- Augmented-reality-head-updisplay
- Soundsysteem Plus (450 Watt vermogen), incl. subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heank
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-08 12:38
Palomar schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Nog bedankt voor de reacties (ook de anderen die ik niet heb gequoted). Wat betreft de 52KWh versie laat ik dat plan toch maar varen. Denk dat je toch teveel aan de laadpaal hangt ermee, omdat de accu eigenlijk te klein is. Alhoewel ik de voordelen van elektrisch rijden zeker inzie - oa. ook vanuit milieu-oogpunt- is er voor mij als leaserijder ook nog niet echt een stimulans om per se elektrisch te rijden, dus ik ga ws. toch maar gewoon voor een benzine(/hybride) auto. Als ik wel elektrisch zou moeten rijden van mijn werkgever dan zou ik de 52KWh ID4 wellicht nog wel wel overwegen en dan gewoon de nadelen van de korte range voor lief nemen (uiteindelijk kom je wel op je bestemming ;)). Maar om er nou voor te kiezen terwijl er ook alternatieven zijn is denk ik niet slim. Dank voor het meedenken iig!
52KWh versie werd ons aangeraden als de versie die nèt onder de 45k zit en nog subsidie kan ontvangen. Echter kan je dan vrij weinig opties bij kiezen en het gebrek aan range is ook significant.

Voor ons uiteindelijk geen optie, en hebben nu een vrijwel complete ID4 besteld (minus sport en design opties). Wel ff pittig voor de portemonnee. Voorspelling is dat ie er eind juni is (begin januari besteld), is een redelijk snelle levering voor een EV (tesla uitgezonderd), maar duurt me alsnog te lang; ik begin nu toch wel echt functies te missen in mijn huidige auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

AkroBatik schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Waar zie jij AC laadpalen die een blokkeertarief hebben? Ik heb dit nog nooit betaald of op gelet (ik houd meer mijn eigen redelijkheidscompas aan). Daarnaast is het blokkeertarief toch eerder een probleem als je accu snel vol is en je hem dus snel moet verzetten? Langzaam laden zorgt er juist voor dat je langer kan staan.

Ik zie net dat jij in Duitsland woont en niet in NL. Wellicht is het daar anders, maar auto's die sneller dan 11KW laden op AC die niet van Renault of Nissan zijn, zijn schaars.
Wellicht is de energieboer van onze stad bijzonder, of doen ze aan een ontmoedigingsbeleid, of heeft de DKV het niet helemaal begrepen, maar zo ziet het er bij mij in de app uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGM17MMw04qy5TwWTdnzPkBw9xY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WcleloBR6gFQeKprxNHCVSl5.jpg?f=user_large
Natuurlijk kan ik een paal zoeken met een betere prijs, maar deze is op 10 minuten lopen, dus tot we een wallbox hebben laad ik daar.

Dat snel AC laden een bijzonderheid is, heb ik vandaag geleerd ;). Ik dacht, dat ik me aardig voorbereid had :P. Renault en Nissan staan niet in onze bedrijfswagenstrategie (Tesla ook niet, tot mijn verbazing Hyundai wel, sinds eind vorig jaar).

[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 30-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
BB72 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:07:
Weet niet wanneer je die ID.5 GTX besteld hebt, maar "Ready to discover" bestaat pas sinds de prijslijst per 1-1-2023. Daarvoor was het Multimedia Pakket standaard op iedere ID.5 (dus navigatie + grote 30,5cm scherm). Mijn VW dealer bracht dat destijds (juni 2022 toen ik mijn auto heb besteld) zelfs als 1 van de grote voordelen van de ID.5 t.o.v. de ID.4. De ID.4 had namelijk standaard het kleine scherm.

Screenshot ID.5 prijslijst zomer 2022:
[Afbeelding]
Dat is een gunstig bericht. Ik heb hem half september 2022 besteld. In mijn gedachten zat inderdaad het idee dat er op de ID.5 GTX wel de Discover Pro zat maar dan met het kleinere scherm, zoals hierboven ook al eens werd genoemd.

Ik vind de nieuwe configuratie wel echt heel mager, standaard een 'Ready to discover' op je meest uitgebreide uitvoering.

Edit: de goedgekeurde offerte is overigens van 11 augustus 2022.

Edit2: is de warmtepomp nou helemaal niet meer leverbaar op de ID.5?

[ Voor 18% gewijzigd door KaiseRRuby op 30-01-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

KaiseRRuby schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Op de ID.4 is de warmtepomp ook al een jaar niet aan te klikken. 360°-Areaview ook niet, elektrisch verstelbare stoelen ook niet. Zal wel iets met levertijdenoptimalisatie te maken hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12
KaiseRRuby schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Dat is een gunstig bericht. Ik heb hem half september 2022 besteld. In mijn gedachten zat inderdaad het idee dat er op de ID.5 GTX wel de Discover Pro zat maar dan met het kleinere scherm, zoals hierboven ook al eens werd genoemd.

Ik vind de nieuwe configuratie wel echt heel mager, standaard een 'Ready to discover' op je meest uitgebreide uitvoering.

Edit: de goedgekeurde offerte is overigens van 11 augustus 2022.

Dat jij de auto geleverd krijgt aan de optielijst van de datum dat jij hem besteld hebt, dat is toch ook gewoon boerenverstand? :) Vraag het voor je goed gevoel maar gewoon na bij je dealer, maar maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Cloclo100 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Dat jij de auto geleverd krijgt aan de optielijst van de datum dat jij hem besteld hebt, dat is toch ook gewoon boerenverstand? :) Vraag het voor je goed gevoel maar gewoon na bij je dealer, maar maak je geen zorgen.
Ik wist de standaard opties niet meer, en de dealer wist het ook allemaal niet.. daar ging de vraag vooral om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:34
Zie op YouTube diverse ID4 modellen (in Amerika) met 1 grote middenarmsteun. Op de website van VW NL en D zie ik alleen de (te kleine) armsteunen die aan de voorstoelen vast zitten.

Is dit een optie voor de ID4 in 2023? Ik vind deze nl. nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Appletower schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:19:
Zie op YouTube diverse ID4 modellen (in Amerika) met 1 grote middenarmsteun. Op de website van VW NL en D zie ik alleen de (te kleine) armsteunen die aan de voorstoelen vast zitten.

Nee helaas. Is ‘23 model update in de US die hier niet geleverd wordt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Appletower schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:19:

Mag ik vragen waarom je dat zou willen?
Ik vind die losse armsteunen juist bijzonder prettig. Mijn vrouw en ik schelen nogal van lengte en zo kunnen we toch beiden de armsteun gebruiken als we samen in de auto zitten zonder elkaar in de weg te zitten.
Ik vind die twee losse armsteunen echt een positief ding van de ID.x series.

*sowieso

Pagina: 1 ... 258 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.