Wat mis je aan die dcc? Ik ben echt benieuwd naar verschil met en zonder dcc…Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:38:
Ik ben sinds donderdagavond m'n Full-Option MY25 Kings-Red ID.3 Pro-S Business even een paar dagen kwijt in verband met het oplossen van een verstoring aan het Remote Park-Assist gedeelte en heb daarvoor als leenauto een Zilver Grijs Metallic MY25 ID.3 Pro Business mee gekregen bij de dealer. Ik besef me nu dus eigenlijk pas wat voor een 'verwend nest' ik eigenlijk ben met alle mogelijk opties welke een ID.3 aan boord gemonteerd kán hebben (voor de levering had ik nog nooit met een EV gereden, de ID.3 is destijds gewoon 'blind' besteld vanuit de folder met daarbij het 'Select-All', maar zonder steunhaak, vinkje aangevinkt voor de opties....).
Wat ik nu dus écht ben gaan missen in de ~400Km. welke ik er tot nog toe mee gereden heb:Met het in en uitladen van de wekelijkse boodschappen miste ik de dubbele laadbodem vanochtend ook wel even maar zo'n plaat is volgens mij vrij handig achteraf nog bij te bestellen?
- TA (Travel Assist).
- DCC (Dynamic Chassis Control).
- Ergo-Active Sportstoelen
- Harman-Kardon Audio Systeem.
- HUD (Head-Up Display)
- Panoramadak.
M'n eigen ID.3 staat nu nog bij de dealer in Eindhoven (met de ramen open?) met een SOC van 80% / 508 km. actieradius.... Dat laatste haalt deze ID.3 Pro Business niet eens met een SOC van 100% (en deze krijg ik ook niet onder de 14,8 kWh/100Km terwijl m'n eigen ID.3 in de zomer gemiddeld aan de 13.5 kWh/100Km. zit. Het onderdeel wat schijnbaar vervangen moet gaan worden (Regelunit Antennesysteem) wordt maandag geleverd en gemonteerd zodat ik de auto in de namiddag weer op mag halen.
[Afbeelding]
Zonder DCC is deze auto zelfs in het Comfort profiel nog erg stug en onrustig qua demping waardoor je bijvoorbeeld een drempel ook echt ervaart als zijnde een drempel. Qua vering valt het allemaal nog wel mee, maar bij het 'outbound' terug komen en daarna weer opvangen tot in de normale rijstand gebeurd vooral dat laatste (IMHO) érg abrupt met de standaard vering/demping.Kammika schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Wat mis je aan die dcc? Ik ben echt benieuwd naar verschil met en zonder dcc…
Zowel m'n eigen als ook deze leenauto staan overigens op exact dezelde 20" Sanya velgen (standaard onderdeel van de 'Business Uitvoeringen') en dan heeft m'n eigen ID.3 ook nog eens ~150Kg. méér aan eigen, niet afgeveerde, massa mee te torsen vanwege de grotere DC batterij én de gekozen opties.
Het verschil qua 'RIjklaar Gewicht' (RDW opgave):
- Mijn ID.3: 1962Kg.
- Leen ID.3: 1815Kg.
[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 17:42 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Is het geluid dat het systeem maakt als je een knop indrukt op het stuur veranderd? Was een vrij lage toon, nu een zielig piepje. Ik kan nergens vinden of je hem op iets anders kan zetten.
ID.4 uit eind 2025.
ID.4 uit eind 2025.
Is onderdeel van het zomer thema. Geluid kun je uitzetten in het menu, of het hele thema uitzetten.w00key schreef op maandag 29 juni 2026 @ 02:05:
Is het geluid dat het systeem maakt als je een knop indrukt op het stuur veranderd? Was een vrij lage toon, nu een zielig piepje. Ik kan nergens vinden of je hem op iets anders kan zetten.
ID.4 uit eind 2025.
Ah dat verklaart. Heb het geluid ook uitgezet, maar vond het vaag dat het ineens aan stond.buzzlightyear schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:08:
[...]
Is onderdeel van het zomer thema. Geluid kun je uitzetten in het menu, of het hele thema uitzetten.
Je kan 'm uitzetten onder "Setup" > "Beeldscherm" -> Seizoensgebonden animatie. Alleen deze instelling wordt niet bewaard. Dus na elke start, staan die kl*te piepjes weer aanw00key schreef op maandag 29 juni 2026 @ 02:05:
ID.4 uit eind 2025.
Da's bezopen. verbaast me echt dat ze niks van dit soort basale instellingen opslaan.theobe schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Je kan 'm uitzetten onder "Setup" > "Beeldscherm" -> Seizoensgebonden animatie. Alleen deze instelling wordt niet bewaard. Dus na elke start, staan die kl*te piepjes weer aan
Ik heb alle geluidjes voor het aanraakscherm én de knopjes op m'n stuur per definitie gewoon helemaal uit staan, ze komen dan ook met die tijdelijke seizoen animatie niet spontaan terug in een andere vorm.theobe schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Je kan 'm uitzetten onder "Setup" > "Beeldscherm" -> Seizoensgebonden animatie. Alleen deze instelling wordt niet bewaard. Dus na elke start, staan die kl*te piepjes weer aan
ah, fijn om te horen. kreeg al spontaan uitslag bij het idee.Will_M schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Ik heb alle geluidjes voor het aanraakscherm én de knopjes op m'n stuur per definitie gewoon helemaal uit staan, ze komen dan ook met die tijdelijke seizoen animatie niet spontaan terug in een andere vorm.
Ik heb nog nooit met een ID.3 met DCC gereden, heb er 3 proefgereden voordat ik de huidige kocht, inderdaad, best stug over de drempels. Maar goed, we moeten wat te wensen overhouden mochten we ooit weer een andere gaan kopen (meestal pas na een jaar of 5).Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:17:
[...]
Zonder DCC is deze auto zelfs in het Comfort profiel nog erg stug en onrustig qua demping waardoor je bijvoorbeeld een drempel ook echt ervaart als zijnde een drempel. Qua vering valt het allemaal nog wel mee, maar bij het 'outbound' terug komen en daarna weer opvangen tot in de normale rijstand gebeurd vooral dat laatste (IMHO) érg abrupt met de standaard vering/demping.
Zowel m'n eigen als ook deze leenauto staan overigens op exact dezelde 20" Sanya velgen (standaard onderdeel van de 'Business Uitvoeringen') en dan heeft m'n eigen ID.3 ook nog eens ~150Kg. méér aan eigen, niet afgeveerde, massa mee te torsen vanwege de grotere DC batterij én de gekozen opties.
Het verschil qua 'RIjklaar Gewicht' (RDW opgave):
- Mijn ID.3: 1962Kg.
- Leen ID.3: 1815Kg.
De extra massa van de accu is trouwens wel degelijk afgeveerd, tenzij ze de accu in de wielen en wielophanging hebben verstopt.
VW ID.3 Pro Performance 2021 / 12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v154.216 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Weet iemand trouwens hoe het met gratis onderhoud zit? Mijn auto is op 28 december 2020 in Duitsland voor het eerst op kenteken gezet, maar daar is nooit mee gereden totdat die op 21 september 2021 met 4 km op de teller door Pon werd geïmporteerd, pas op 19 oktober 2021 is 'ie in Nederland voor het eerst tenaamgesteld. De online servicedocumentatie geeft dat ook aan. Nu heb ik een service scan gedaan op de website van Volkswagen en die zegt "Jouw Volkswagen is nog geen 7 jaar oud en daarom heb je recht op gratis onderhoud en APK tot 21-9-2026."
Maar dan is de auto 6 jaar oud, zelfs als je de datum eerste toelating in acht neemt. Foutje van de website?
Maar dan is de auto 6 jaar oud, zelfs als je de datum eerste toelating in acht neemt. Foutje van de website?
VW ID.3 Pro Performance 2021 / 12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v154.216 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B
Net mijn nieuwe ID.7 opgehaald. (oude ID.4 pro ingeleverd)
Wel even wennen hoor, dat one foot pedal driving (OPD).
Ik zit nog misselijk op de bank thuis.
Kan ook door het nieuwe-geur(tje) komen. 😄
Er staat overigens versie 6.0.0 op.
Ik heb absoluut geen idee of dit een 2026 of 2027 model is.
[ Voor 7% gewijzigd door N0EL op 30-06-2026 13:47 ]
6.0 zou 2027 moeten zijn, gebaseerd op android. Als het goed is heb je ook fysieke stuurknoppenN0EL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:37:
Net mijn nieuwe ID.7 opgehaald. (oude ID.4 pro ingeleverd)
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Eind vorige maand/begin deze maand ID4 Pro Limited Plus met wat extra pakketten besteld. Kreeg door van de leasemaatschappij dat deze week 44 (eind oktober) wordt geleverd. Dus moet nog even geduld hebben...
Inderdaad-tom-562 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:27:
[...]
6.0 zou 2027 moeten zijn, gebaseerd op android. Als het goed is heb je ook fysieke stuurknoppen
[ Voor 21% gewijzigd door N0EL op 30-06-2026 15:02 ]
Zo heb je een fraaie, zes maanden jonge, ID.4 en zo is ie na het noodweer (hagel) van afgelopen weekend verandert in een poffertjespan… kan wel janken. Enige troost is dat er honderden auto’s in de buurt de klos waren en dat onze ruiten en glazen dak nog heel zijn dus we kunnen op vakantie. Eind oktober is er plek bij het schadeherstelbedrijf, tot die tijd dus rondrijden in een gebutste auto.
superkut, gelukkig kan je er nog mee de weg opbuzzlightyear schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
Zo heb je een fraaie, zes maanden jonge, ID.4 en zo is ie na het noodweer (hagel) van afgelopen weekend verandert in een poffertjespan… kan wel janken. Enige troost is dat er honderden auto’s in de buurt de klos waren en dat onze ruiten en glazen dak nog heel zijn dus we kunnen op vakantie. Eind oktober is er plek bij het schadeherstelbedrijf, tot die tijd dus rondrijden in een gebutste auto.
Oh das balen zeg, sterkte! Hopelijk goed verzekerd.buzzlightyear schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
Aaah, wat vervelend!buzzlightyear schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat vervelend...buzzlightyear schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
Ik ben wel benieuwd of je nu door je nieuwe textuur een groter bereik krijgt van je auto
Trust me, I'm an engineer
Mijn vrouw is net bij een schadeherstelbedrijf langs geweest ivm met ster in de voorruit. Maar ze geven aan dat het te groot is om te repareren en dat de hele voorruit vervangen moet worden. Ik denk dat zoiets beter bij de VW garage zelf gedaan kan worden? Het gaat om een geleasete ID.4 uit '25
Kater? Eerst water, de rest komt later
Mijne is al eens bij een autotaalglas in Almelo vervangen. geen klachten over verder. Wel even duidelijk aangeven dat het een ruit met verwarming is, etc.Haan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:41:
Mijn vrouw is net bij een schadeherstelbedrijf langs geweest ivm met ster in de voorruit. Maar ze geven aan dat het te groot is om te repareren en dat de hele voorruit vervangen moet worden. Ik denk dat zoiets beter bij de VW garage zelf gedaan kan worden? Het gaat om een geleasete ID.4 uit '25
Van mij (ID3) is ook bij autotaalglas in Groningen vervangen. Met head-up display. Dat schijnt ook uit te maken, maar dat weten ze daar echt wel. En alles werkt als voorheen.Haan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:41:
Bedankt, afspraak is gemaatk bij Autotaalglas over twee weken, gelukkig nog net voor we op vakantie gaan.
Moet ook bij Autototaalglas kunnen, maar neem even contact op met je leasemaatschappij?Haan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:41:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De digitale sleutel wordt pas later, via een software update (telefoon en/of auto vermoed ik), 'aan' gezet. Volgens dit VW artikel werkt dat nu nog niet.N0EL schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:30:
Heeft iemand hier toevallig al ervaring met de digitale sleutel?
Hoe krijg je die gekoppeld aan de auto?
Ik zie absoluut geen optie in de Volkswagen app (android) zelf!
De knop "Hoofdapp instellen" op het scherm werkt ook niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik zou vooraf wel even goed checken of ze wel ervaring met ook wil calibreren van hulpsystemen van volkswagen. Ben nu al 2x (met verschillende auto's) naar Autotaalglas gestuurd door LM. (een Renault en een Volvo) in beide gevallen de rijhulpsystemen daarna naar de klo... en een autotaalglas die aangaf dat dat niets met ruitvervanging te maken kon hebben, waarna de dealer het uiteindelijk gefixt heeft.Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:02:
[...]
Moet ook bij Autototaalglas kunnen, maar neem even contact op met je leasemaatschappij?
Beide keren kon de dealer zien dat de rijhulpsystemen niet opnieuw na ruitvervanging gecalibreerd waren en de 2x keer hadden ze zelfs stekkertjes ook niet goed aangesloten waardoor de rijhulp het helemaal niet meer deed.
Dit betrof een Volvo en een Renault. Ik heb mijn VW nog niet, dus durf niet te zeggen of ze het voor volkswagen wel kunnen, maar dus goed om te checken ze dat soort werkzaamheden wel specifiek doen (ik bedoeld dus aftesten/calibreren rijhulp) voordat je daar een ruit laat vervangen. Anders beter bij de dealer...
Hebben ze bij mij gewoon netjes gekalibreerd. Zal wellicht van shop tot shop verschillenKammika schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:17:
[...]
ik zou vooraf wel even goed checken of ze wel ervaring met ook wil calibreren van hulpsystemen van volkswagen. Ben nu al 2x (met verschillende auto's) naar Autotaalglas gestuurd door LM. (een Renault en een Volvo) in beide gevallen de rijhulpsystemen daarna naar de klo... en een autotaalglas die aangaf dat dat niets met ruitvervanging te maken kon hebben, waarna de dealer het uiteindelijk gefixt heeft.
Beide keren kon de dealer zien dat de rijhulpsystemen niet opnieuw na ruitvervanging gecalibreerd waren en de 2x keer hadden ze zelfs stekkertjes ook niet goed aangesloten waardoor de rijhulp het helemaal niet meer deed.
Dit betrof een Volvo en een Renault. Ik heb mijn VW nog niet, dus durf niet te zeggen of ze het voor volkswagen wel kunnen, maar dus goed om te checken ze dat soort werkzaamheden wel specifiek doen (ik bedoeld dus aftesten/calibreren rijhulp) voordat je daar een ruit laat vervangen. Anders beter bij de dealer...
Werkt v2l al wel? Dat zou ook op de my27 moeten zitten..MJMaverick schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:13:
[...]
De digitale sleutel wordt pas later, via een software update (telefoon en/of auto vermoed ik), 'aan' gezet. Volgens dit VW artikel werkt dat nu nog niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 01-07-2026 16:31 ]
Voor zover ik kan nagaan wel. Ik rijd een MY26 ID.3, dus daar zit het iig niet op. Wellicht dat iemand met een MY27 (en een adapter) het kan bevestigen of ontkennen.Kammika schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:30:
[...]
Werkt v2l al wel? Dat zou ook op de my27 moeten zitten..
Op de ID.7 kun je een stopcontact voor onder de achterbank bestellen. Bij de ID.4 helaas niet gezien. leek me verrekte handig voor de vakantie.
Bij twijfel de leasemaatschappij / verzekeringsmaatschappij vragen; dit is niet jouw probleem!Haan schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:41:
De ruit wordt tegenwoordig altijd vervangen door de juiste ruit (ervaring met CarGlass & Autotaalglas). Vroeger heb ik wel eens ander glas gekregen.
Is dat zo? Heb je een linkje?sl1000 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:28:
Op de ID.7 kun je een stopcontact voor onder de achterbank bestellen. Bij de ID.4 helaas niet gezien. leek me verrekte handig voor de vakantie.
Nevermind. Gevonden. Die optie was er nog niet toen ik mijn bestelling plaatste.
[ Voor 12% gewijzigd door N0EL op 01-07-2026 22:57 ]
Ja het is allemaal geregeld met lease maatschappij en Autotaalglas. Ze begonnen zelf al over kalibreren e.d. dus ik vertrouw er op dat het dan wel goed gaat komen.ikweethetbeter schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:35:
[...]
Bij twijfel de leasemaatschappij / verzekeringsmaatschappij vragen; dit is niet jouw probleem!
De ruit wordt tegenwoordig altijd vervangen door de juiste ruit (ervaring met CarGlass & Autotaalglas). Vroeger heb ik wel eens ander glas gekregen.
Klopt het dat de id4 uit 2020-2023 geen auto lock hebben bij het weglopen? Auto unlock schijnt wel te lukken als je richting de auto loopt.
Ja dat klopt.Untouchablezz20 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:06:
Klopt het dat de id4 uit 2020-2023 geen auto lock hebben bij het weglopen? Auto unlock schijnt wel te lukken als je richting de auto loopt.
Alleen als je open doet zonder de deuren te openen gaat hij automatisch dicht. Is wel handig bij het aansluiten van de lader. Want de logica deuren open + laadpoort ook was waarschijnlijk het makkelijkst... een apart knopje of sensor bij de laadpoort is te ingewikkeld voor VW.Untouchablezz20 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:06:
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
Over anderhalve week krijg ik mijn ID4 MY2027 geleverd.
Volkswagen dealer geeft aan de V2L adapter 000054412BS (nog) niet leverbaar is.
Heeft iemand een goed alternatief?
Eeeuh had je al gegoogled?_Paul_84 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:33:
Over anderhalve week krijg ik mijn ID4 MY2027 geleverd.
Zie bv hier
Vandaag is bij mij de stelmotor van de laadklep vervangen. Afgelopen winter al wat problemen mee gehad, maar met wat smeermiddel weer gangbaar gekregen. Twee weken geleden al een keer een hapering en vorige week een kwartier aan het rommelen geweest toen ik bij Fastned stond… Daarna geen beweging meer in te krijgen en dus maar tape gebruikt.
Maandag bij A-point (Amsterdam-Zuidoost) langsgeweest waar het probleem werd vastgelegd in diverse systemen hetgeen zo’n 20 minuten duurde. Waarna de baliemedewerker tegen mij zei: “u zult even geduld moeten hebben voor de diagnose stelling”, kosten ruim €100! Duidelijk gemaakt dat ik geen behoefte had aan een diagnose, hij is gewoon kapot en moet vervangen worden. Vandaag mocht ik hem neerzetten en hebben ze de reparatie tussendoor gedaan. Kosten € 247. Als ik de afspraak online had gemaakt was ik 4 augustus aan de beurt….
Maandag bij A-point (Amsterdam-Zuidoost) langsgeweest waar het probleem werd vastgelegd in diverse systemen hetgeen zo’n 20 minuten duurde. Waarna de baliemedewerker tegen mij zei: “u zult even geduld moeten hebben voor de diagnose stelling”, kosten ruim €100! Duidelijk gemaakt dat ik geen behoefte had aan een diagnose, hij is gewoon kapot en moet vervangen worden. Vandaag mocht ik hem neerzetten en hebben ze de reparatie tussendoor gedaan. Kosten € 247. Als ik de afspraak online had gemaakt was ik 4 augustus aan de beurt….
Ik heb hetzelfde gedaan, tussen toetje en afwas in. Vervangende onderdeel was 21 euroID3-Piet schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:10:
Vandaag is bij mij de stelmotor van de laadklep vervangen. Afgelopen winter al wat problemen mee gehad, maar met wat smeermiddel weer gangbaar gekregen. Twee weken geleden al een keer een hapering en vorige week een kwartier aan het rommelen geweest toen ik bij Fastned stond… Daarna geen beweging meer in te krijgen en dus maar tape gebruikt.
Uiteraard ben ik zelf eerst via Google gaan zoeken.
Deze had ik ook gevonden, maar daar stond weinig tot geen informatie bij. Geen foto en bovendien is de prijs exclusief btw zelfs hoger dan de prijs inclusief btw die Volkswagen Nederland laat zien.
De enige plek waar ik de Volkswagen adapter met afbeelding tegen kom is bij
Volkswagen Zweden maar dan kan ik hem alleen afhalen in Zweden...
De andere adapters die ik heb gevonden vermelden compatibiliteit met merken zoals BYD, MG, Kia en Hyundai, of geven helemaal geen informatie over welke auto's worden ondersteund.
Ik ben echter niets tegengekomen waar expliciet bij staat dat de adapter met Volkswagen werkt. Daarnaast las ik bij verschillende reviews dat de adapter niet werkte met het merk of type auto van de reviewer.
Vandaar dat ik hier de vraag stel.
Ik zou even wachten, het zal niet lang duren voordat je ze gewoon "aftermarket"/van AliExpress kan komen. Een V2L adapter is letterlijk een adapter met een weerstandje erbij zodat de auto ziet dat het om een V2L adapter gaat, je moet alleen het juiste weerstandje hebben_Paul_84 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Deze had ik ook gevonden, maar daar stond weinig tot geen informatie bij. Geen foto en bovendien is de prijs exclusief btw zelfs hoger dan de prijs inclusief btw die Volkswagen Nederland laat zien.
De andere adapters die ik heb gevonden vermelden compatibiliteit met merken zoals BYD, MG, Kia en Hyundai, of geven helemaal geen informatie over welke auto's worden ondersteund.
Ik ben echter niets tegengekomen waar expliciet bij staat dat de adapter met Volkswagen werkt. Daarnaast las ik bij verschillende reviews dat de adapter niet werkte met het merk of type auto van de reviewer.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Lijkt er volgens de Zweedse website op dat zo'n 'Powersocket' ding alleen maar gaat werken bij de auto's welke met ID.Sofware v6.0 (én hoger) uitgerust zijn. Nou draait m'n ID.3 sinds afgelopen dinsdag op v5.6.4 BN nadat ik m'n auto weer bij de dealer ophaalde omdat 'ie daar een paar dagen heeft mogen logeren in verband met een niet meer werkende 'Remote Pask-Assist', maar deze optie gaat voor mij dus waarschijnlijk pas over een jaar of drie van toepassingen kunnen zijn vanwege een nieuw te bestellen auto.-tom-562 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:40:
[...]
Ik zou even wachten, het zal niet lang duren voordat je ze gewoon "aftermarket"/van AliExpress kan komen. Een V2L adapter is letterlijk een adapter met een weerstandje erbij zodat de auto ziet dat het om een V2L adapter gaat, je moet alleen het juiste weerstandje hebben
PowerSocket is een innovatieve V2L-adapter (“Vehicle-to-Load”) speciaal ontwikkeld voor elektrische auto's van de Volkswagen-groep, waarmee het mogelijk is om de hoogspanningsbatterij als stroombron te gebruiken. Alleen voor auto's met SW 6.0 en een bidirectionele omvormer die V2L mogelijk maakt. Het is dus niet achterwaarts compatibel. - Aantrekkelijk design dankzij Design by Volkswagen Group - Veilige werking, bijv. kinderslot en voertuigcontactdetectie - Thermische veiligheidsuitschakeling bij oververhitting - Multifunctioneel voor verschillende Europese stekkertypes (type F/C/L) 230V 10A - LED-display voor functies bovenop de unit - Deksel en verzegelingslip voorkomen dat vuil en vocht binnendringen wanneer niet in gebruik - Beschermingsklasse IP44D - Gewatteerde transportkist voor veilige en beschermde transport - Ontwikkeld in Duitsland door Volkswagen Zubehör
Reëel bereik & accugezondheid na 167.000 km: Weg met de range anxiety!
Voor de twijfelaars of mensen met range anxiety: hierbij een praktijkupdate van mijn VW ID.4 uit december 2020 (Modeljaar 2021, 1st Edition Max). Zoals je ziet staat er inmiddels een nette 167.000 kilometer op de teller!
Op de foto zie je het bereik bij een laadstand van 90%. Ik laad hem nu nog heel even door naar 100%. Dat doe ik eens in de zoveel tijd bewust, omdat het BMS (Battery Management System) richting de 100% de cellen van de NMC-accu (Nikkel-Mangaan-Kobalt) weer netjes gaat balanceren.
Met dit soort cijfers is die range anxiety wat mij betreft echt verleden tijd. Ik ken persoonlijk werkelijk niemand die meer dan 418 kilometer op één dag rijdt. Behalve misschien een buschauffeur of een taxichauffeur, maar die stappen gedurende de dag over op een andere bus of auto (en ja, ook die zijn steeds vaker elektrisch!).
Nog een mooie bonus: zojuist weer 13,8 kWh geladen voor welgeteld € 1,71. Dat is goed voor zo'n 80 kilometer rijplezier.
Mocht er interesse zijn voor de stand bij 100% of wat verdere informatie uit de ODB lezer hoor ik het graag.
Disclaimer: Dit geldt uiteraard voor MIJN rijstijl. Als je in Duitsland met 160 km/u over de Autobahn gaat jagen, trek je hem binnen de kortste keren leeg. Maar voor normaal Nederlands gebruik? Niets dan lof!
PS. Ik heb geen gele auto. De kleur is niet te veranderen in de Volkswagen App. Als je hierdoor geen ID.4 wil kopen dan snap ik dat helemaal!
Voor de twijfelaars of mensen met range anxiety: hierbij een praktijkupdate van mijn VW ID.4 uit december 2020 (Modeljaar 2021, 1st Edition Max). Zoals je ziet staat er inmiddels een nette 167.000 kilometer op de teller!
Op de foto zie je het bereik bij een laadstand van 90%. Ik laad hem nu nog heel even door naar 100%. Dat doe ik eens in de zoveel tijd bewust, omdat het BMS (Battery Management System) richting de 100% de cellen van de NMC-accu (Nikkel-Mangaan-Kobalt) weer netjes gaat balanceren.
Met dit soort cijfers is die range anxiety wat mij betreft echt verleden tijd. Ik ken persoonlijk werkelijk niemand die meer dan 418 kilometer op één dag rijdt. Behalve misschien een buschauffeur of een taxichauffeur, maar die stappen gedurende de dag over op een andere bus of auto (en ja, ook die zijn steeds vaker elektrisch!).
Nog een mooie bonus: zojuist weer 13,8 kWh geladen voor welgeteld € 1,71. Dat is goed voor zo'n 80 kilometer rijplezier.
Mocht er interesse zijn voor de stand bij 100% of wat verdere informatie uit de ODB lezer hoor ik het graag.
Disclaimer: Dit geldt uiteraard voor MIJN rijstijl. Als je in Duitsland met 160 km/u over de Autobahn gaat jagen, trek je hem binnen de kortste keren leeg. Maar voor normaal Nederlands gebruik? Niets dan lof!
PS. Ik heb geen gele auto. De kleur is niet te veranderen in de Volkswagen App. Als je hierdoor geen ID.4 wil kopen dan snap ik dat helemaal!
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
En je hebt waarschijnlijk ook geen Duits kenteken
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Zit het probleem bij een van de servers, of staat er iets niet goed bij mij?
Ben echt al een paar dagen bezig om mijn ID.7 (2027) <> Volkswagen app aan het werk te krijgen ( Android)
Alles werkt min of meer, maar een route naar de auto sturen gaat helaas niet.
Ik krijg steeds de melding Niet verzonden naar auto.
Ben echt al een paar dagen bezig om mijn ID.7 (2027) <> Volkswagen app aan het werk te krijgen ( Android)
Heb hetzelfde probleem bij mijn ID.4 MY2027 op iOS.N0EL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:37:
Zit het probleem bij een van de servers, of staat er iets niet goed bij mij?
[Afbeelding]
Ik vind die kleur geel prachtig. Zag laatst een golf staan in die kleur, heel fraai. Zou voor mij de enige reden zijn nog een keer een ID4 te rijden. Zo jammer dat je tegenwoordig alleen maar saaie ‘kleuren’ kan krijgen.TFX77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:03:
[Afbeelding]
Smaken verschillen, ik vind hem persoonlijk voor de ID.4 niet mooi. Echter heeft mijn vrouw van de week een e-UP! gekocht in die kleur (is dat echt dezelfde kleur? Voor de e-UP heet het Honey Yellow Metallic, check precies hetzelfde). Maar ik vind mijn Narvik velgen (21") ook minder mooi dan de Drammen (20")... je kan niet alles hebben. Vooral niet tweedehands. Echter 60K neertellen voor wat ik wil, neh.PeaceNlove schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:58:
[...]
Ik vind die kleur geel prachtig. Zag laatst een golf staan in die kleur, heel fraai. Zou voor mij de enige reden zijn nog een keer een ID4 te rijden. Zo jammer dat je tegenwoordig alleen maar saaie ‘kleuren’ kan krijgen.
Maar dat er geen plaatje bij staat wil niet zeggen dat ze dan niet kunnen leveren. Ging mij erom dat als je googlet je wel webshops kunt vinden die ze leveren_Paul_84 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Het is nu nog heel nieuw voor Volkswagen.
Maar nu de eerste modellen uit zijn die het ondersteunen zullen ze binnenkort ook wel via andere alternatieven beschikbaar komen
Ik heb er zelf ook belang bij. Ove reen paar weken krijg ik mijn id.4 was ook wel blij met v2l. Mooie aanvulling op noodpakket thuis. Heb al klein (Marstek) accuutje staan thuis, die ik in ups mode kan zetten. Zou echt perfect zijn als ok die af en toe kan aanvullen met stroom uit de auto.
Maar goed, begrijp dat Digital let ook nog niet lekker werkt. Dus wsch nog even afwachten voor alle nieuwe features het goed doen…
Lol, valt me net pas op, maar de ID.Light werkt ook samen met Android Auto.
Is dit iets nieuws (softwareversie 6), of zit dit er al een tijdje in bij de nieuwere auto's?
Ik kom van een oude ID.4, waarin dit zeker niet werkte!
Is dit iets nieuws (softwareversie 6), of zit dit er al een tijdje in bij de nieuwere auto's?
Ik heb een oude ID.4, en sinds een week moet ik elke keer bij het instappen zeggen dat ik online wil gaan. En doe ik dat niet, dan is-ie offline. Tijdens het laden zie ik dan ook niet op mijn telefoon wat de SoC is.
Zijn er meer mensen met dit probleem? ID.4 Pro 2021 (MY 2022).
Klopt zal wel een Europese eis zijn. Als mijn vrouw of een gast is ingelogd dan mag ik ook niets zien wegens privacy. Flikker op het is mijn auto dwaas bedrijf.ikweethetbeter schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:25:
Ik heb een oude ID.4, en sinds een week moet ik elke keer bij het instappen zeggen dat ik online wil gaan. En doe ik dat niet, dan is-ie offline. Tijdens het laden zie ik dan ook niet op mijn telefoon wat de SoC is.
Vanaf versie 5 is de integratie tussen AA en de HUD en ID.Light sterk verbeterd.N0EL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:55:
Lol, valt me net pas op, maar de ID.Light werkt ook samen met Android Auto.
Maar id light werkt niet met AA op versie 5. Dat werkt alleen met de eigen navigatie van VWMJMaverick schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Vanaf versie 5 is de integratie tussen AA en de HUD en ID.Light sterk verbeterd.
Die gebruiker selectie slaat inderdaad nergens op. Daarom heeft mijn auto maar één gebruiker. Dus dat is niet de oorzaak...TFX77 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:13:
[...]
Klopt zal wel een Europese eis zijn. Als mijn vrouw of een gast is ingelogd dan mag ik ook niets zien wegens privacy. Flikker op het is mijn auto dwaas bedrijf.
Ik vind range anxiety wel echt een non-issue met al die Fastned punten langs de snelweg. Niet goedkoop, maar je kan makkelijk even pauzeren op een lange rit en aftoppen voor de rest van je reis, dan kan je op de eindbestemming gewoon weer goedkoop laden ergens.TFX77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:03:
[Afbeelding]
Idempotent.
Ja ik heb een keer bij Tesla getankt met 125 kW en binnen 20 minuten waren van van sub 20 naar 80. Na een paar honderd kilometer sowieso even de benen strekken.MainframeX schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:53:
[...]
Ik vind range anxiety wel echt een non-issue met al die Fastned punten langs de snelweg. Niet goedkoop, maar je kan makkelijk even pauzeren op een lange rit en aftoppen voor de rest van je reis, dan kan je op de eindbestemming gewoon weer goedkoop laden ergens.
Sinds vorige week mag ik in een ID.4 MY2027 rijden. Wat ik me afvraag en niet kan vinden, wat moet ik bij een lekke band doen?
Er zit geen compressor of iets in de auto. Ik vraag me af of de auto wel compleet is afgeleverd. Enige wat er in de kofferbak zit is een sleepoog en slotbout voor de velg.
Er zit geen compressor of iets in de auto. Ik vraag me af of de auto wel compleet is afgeleverd. Enige wat er in de kofferbak zit is een sleepoog en slotbout voor de velg.
Gewoon VW bellen (en die sturen vervolgens een monteur van de pechservice aan, vaak komt de ANWB dan).Scorpio_King schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:21:
Sinds vorige week mag ik in een ID.4 MY2027 rijden. Wat ik me afvraag en niet kan vinden, wat moet ik bij een lekke band doen?
Om er even verder op in te gaan: Hoe vaak komt het statistisch gezien tegenwoordig nog voor dat iemand met een spontane lekke band komt te staan? Dankzij TPMS heb je een band met drukverlies zélf snel genoeg in de gaten en kun je die band al laten repareren vér voordat je ergens onderweg spontaan met een 'platte band' komt te staan. Als je thuis al weet dat je een band hebt welke niet op druk staat dan pomp je zo'n ding thuis op met een eigen compressor óf rijdt je naar een plek (tankstation?) waar ze wél zo'n ding hebben. Het is onzinnig om een compressor altijd met je mee te gaan slepen, ook al zijn die dingen niet echt groot.
Ik rijd overigens inmiddels bijna 37 jaar auto en heb in al die tijd welgeteld één keer een wielwissel onderweg moeten uitvoeren. Die wissel had ik misschien niet eens hoeven uit te voeren als ik destijds niet besloten had om ergens een stukje vluchtstrook mee te pakken waarop per definitie véél rotzooi ligt welke een band kán doorboren.
[ Voor 49% gewijzigd door Will_M op 05-07-2026 18:03 ]
Toch al wel een paar keer gehad. Een reservewiel heeft de voorkeur al snap ik dat dat bij een EV best lastig is.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dankzij de houderschapsbelasting welke we hier in Nederland mogen afdragen heb je zo'n volwaardig reservewiel óf eventueel een zogenaamd thuiskomertje ook eigenlijk liever niet in de standaard berekening van het zogenaamde 'rijklaar gewicht' van je auto opgenomen. Sowieso dient zo'n ding dan ook tijdens de APK in een volledig correcte staat aanwezig te zijn (én dien je dus ook zelf zorg te dragen dat ook die band op druk staat tijdens zo'n momentopname én uiteraard op het moment dat je zo'n ding nodig hebt).SkiFan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:02:
Toch al wel een paar keer gehad. Een reservewiel heeft de voorkeur al snap ik dat dat bij een EV best lastig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 05-07-2026 18:15 ]
Afgaande op mijn eigen observaties, best wel vaak. de afgelopen weken eigenlijk wel elke dag iemand gezien met een aan flinters gereden band (dus niet een platte band, maar zo eentje waar de vellen bij hangen).Will_M schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:01:
[...]
Gewoon VW bellen (en die sturen vervolgens een monteur van de pechservice aan, vaak komt de ANWB dan).
Om er even verder op in te gaan: Hoe vaak komt het statistisch gezien tegenwoordig nog voor dat iemand met een spontane lekke band komt te staan? Dankzij TPMS heb je een band met drukverlies zélf snel genoeg in de gaten en kun je die band al laten repareren vér voordat je ergens onderweg spontaan met een 'platte band' komt te staan. Als je thuis al weet dat je een band hebt welke niet op druk staat dan pomp je zo'n ding thuis op met een eigen compressor óf rijdt je naar een plek (tankstation?) waar ze wél zo'n ding hebben. Het is onzinnig om een compressor altijd met je mee te gaan slepen, ook al zijn die dingen niet echt groot.
Ik rijd overigens inmiddels bijna 37 jaar auto en heb in al die tijd welgeteld één keer een wielwissel onderweg moeten uitvoeren. Die wissel had ik misschien niet eens hoeven uit te voeren als ik destijds niet besloten had om ergens een stukje vluchtstrook mee te pakken waarop per definitie véél rotzooi ligt welke een band kán doorboren.
Misschien had het hete weer er iets mee te maken, maar het was iets dat me opviel.
Mogelijk speelt hierin ook de schijnveiligheid die een TPS achtig systeem met zich meebrengt gecombineerd met onkunde/onbekendheid met het systeem. Zo van: 'vorige keer toen dat lampje ging piepen was er niets aan de hand, zal nu ook wel meevallen". Echter, nu blijkt er een flink gat in te zitten en loopt de band rap leeg met flinters als gevolg.
Geen idee, als mijn bandenomtrekmeter gaat piepen ga ik bij de eerst volgende gelegenheid altijd even kijken.
Naast de flinters zie ik zo vaak dat autos met duidelijk afwijkende bandenspanning in 1 van de banden rondkachelen. Links achter veel dikkere uitbuikende wangen dan rechtsachter en v.v... zo'n slappe band slijt harder, wordt heter ...
hopelijk houden wij ze allemaal mooi op spanning hier!
Mooi dat hij zo goed bevalt!TFX77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:03:
[Afbeelding]
Hier een ID.3 als 2e auto sinds een half jaar en die bevalt ook ontzettend goed.
Het enige irritante is de onhandig abrupt loskoppelende parkeerrem als je achteruit wil rijden. Om met de pedalen die rem los te laten gaan moet je net een beetje teveel stroom geven. De auto schiet dan iets naar achteren, dat moet veel soepeler kunnen, maarja hij heeft geen Onepedaldrive helaas.
Overigens valt me op dat de foto van de ID.4 wel netter in paint uitgeknipt is voor de app dan die van de ID.3. Die is echt hilarisch lomp uitgeknipt 🤣
Skill issueSmobbo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:31:
Het enige irritante is de onhandig abrupt loskoppelende parkeerrem als je achteruit wil rijden. Om met de pedalen die rem los te laten gaan moet je net een beetje teveel stroom geven. De auto schiet dan iets naar achteren, dat moet veel soepeler kunnen, maarja hij heeft geen Onepedaldrive helaas.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Of de Auto Hold tijdelijk uitschakelen. Helpt enorm.
Of permanent uitschakelen, gebruik het werkelijk waar nooitPr088 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:32:
[...]
Skill issue zegt ie 😂😂😂
Ik herken het en heb de skills ook hier. Wel heb ik er veel meer last van met een beetje regen.
Ik herken dit niet met een ID.4 MY 2022... Wat voor ID.3 is het?Smobbo schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:31:
Ha, dat ga ik zeker niet richting mijn vrouw beweren
Daarbij valt het mij ook op, het is gewoon niet soepel (je kan niet starten met <1km/u, maar je moet het pedaal echt iets te ver indrukken waardoor de auto gewoon onnodig hard achteruit of vooruit schiet).
Een ID.3 First Plus uit 2020. Goed om te horen dat dit bij de nieuwe modellen niet herkend wordt, dan is het waarschijnlijk wel opgelost in de tussentijd. Helaas heb ik daar dan met onze auto niets aanikweethetbeter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Ik herken dit niet met een ID.4 MY 2022... Wat voor ID.3 is het?
Ik heb die optie nu in de snelkeuze gezet als je het scherm van boven naar beneden veegt, maar dat is toch een extra handeling. Dat is volgens mij wel de snelste manier om dat te doen, of heb jij een handigere methode?Pr088 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:32:
[...]
Maar hou je dan dus de hele tijd de rem in als je stilstaat bij een verkeerslicht ofzo? Ik ben met de andere auto zo ontzettend gewend aan one pedal driving dat het gebruik van de rem echt een uitzondering is geworden. Terug naar 2 pedalen voor de dagelijkse ritjes is dan irritantPeaceNlove schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:34:
[...]
Of permanent uitschakelen, gebruik het werkelijk waar nooit
Ik rij gewoon klassiek met 2 pedaaltjes. Rem inhouden bij verkeerslicht: ja, ik ga er gemakshalve maar vanuit dat degene achter me met andere dingen dan het verkeer bezig is, dus hopelijk helpt wat extra rood licht in de ooghoek. Verder wil ik me het gebruik van het rempedaal niet ontwennen. Noodstop maken heb je nog altijd gewoon de rem voor nodig, dus die moet je mijns inziens gewoon automatisch weten te vinden. Maar ieder zo zijn voorkeuren....Smobbo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:35:
Maar hou je dan dus de hele tijd de rem in als je stilstaat bij een verkeerslicht ofzo? Ik ben met de andere auto zo ontzettend gewend aan one pedal driving dat het gebruik van de rem echt een uitzondering is geworden. Terug naar 2 pedalen voor de dagelijkse ritjes is dan irritant
Dat is -hoever mijn kennis gaat- de snelste methode. Ik heb ook een 1st Plus 2020.Smobbo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:35:
[...]
1st Plus uit 2020. Goed om te horen dat dit bij de nieuwe modellen niet herkend wordt, dan is het waarschijnlijk wel opgelost in de tussentijd. Helaas heb ik daar dan met onze auto niets aan.
[...]
Ik heb die optie nu in de snelkeuze gezet als je het scherm van boven naar beneden veegt, maar dat is toch een extra handeling. Dat is volgens mij wel de snelste manier om dat te doen, of heb jij een handigere methode?
Met auto-hold blijven je remlichten ook gewoon branden als je stilstaat voor het verkeerslicht - omdat de auto zelf de rem vasthoudt; ook al haal je je voet van het rempedaal.PeaceNlove schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:08:
[...]
Ik rij gewoon klassiek met 2 pedaaltjes. Rem inhouden bij verkeerslicht: ja, ik ga er gemakshalve maar vanuit dat degene achter me met andere dingen dan het verkeer bezig is, dus hopelijk helpt wat extra rood licht in de ooghoek. Verder wil ik me het gebruik van het rempedaal niet ontwennen. Noodstop maken heb je nog altijd gewoon de rem voor nodig, dus die moet je mijns inziens gewoon automatisch weten te vinden. Maar ieder zo zijn voorkeuren....
En als je auto geen volledige one-pedal-drive heeft (lees: alle ID's tót de allerlaatste iteratie) zal je ook je rempedaal moeten beroeren om volledig tot stilstand (en dus tot auto-hold) te komen.
Kortom, je kan gewoon auto-hold gebruiken en toch "klassiek met twee pedaaltjes" rijden
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Ik wist niet dat bij auto-hold de remlichten gewoon blijven branden, weer wat geleerd. Dacht wel eens gelezen te hebben dat men dat gebruikt zodat de remlichten niet branden (wat ik dus juist wel wil), maar dat is dan wellicht voor een ander merk+type auto...MrTinux schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Met auto-hold blijven je remlichten ook gewoon branden als je stilstaat voor het verkeerslicht - omdat de auto zelf de rem vasthoudt; ook al haal je je voet van het rempedaal.
En als je auto geen volledige one-pedal-drive heeft (lees: alle ID's tót de allerlaatste iteratie) zal je ook je rempedaal moeten beroeren om volledig tot stilstand (en dus tot auto-hold) te komen.
Kortom, je kan gewoon auto-hold gebruiken en toch "klassiek met twee pedaaltjes" rijden
Dan nog zie ik het nut niet van auto-hold, want ik wil mijn voet toch ergens op laten rusten...
Het fungeert ook gelijk als hill-hold. En als je toch even je voet van het pedaal haalt (om even te strekken of alvast klaar te zetten op het gas-/rijpedaal om bij "groen" als eerste weg te zijnPeaceNlove schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:47:
[...]
Ik wist niet dat bij auto-hold de remlichten gewoon blijven branden, weer wat geleerd. Dacht wel eens gelezen te hebben dat men dat gebruikt zodat de remlichten niet branden (wat ik dus juist wel wil), maar dat is dan wellicht voor een ander merk+type auto...
Dan nog zie ik het nut niet van auto-hold, want ik wil mijn voet toch ergens op laten rusten...
Maar gelukkig is het een optie die je ook uit kan zetten, dus kunnen we allebei onze voorkeur toepassen.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
https://shop.rosier.de/vw...l-000054412bs/000054412bs_Paul_84 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Geen idee of het werkt!
Ik heb dus ook een ID.3 1st Plus en heb vanochtend nog even voor de zekerheid getest dat ik zowel vooruit als achteruit rustig en soepel weg kan rijden en dat lukte toch echtSmobbo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:35:
[...]
Ha, dat ga ik zeker niet richting mijn vrouw beweren![]()
Daarbij valt het mij ook op, het is gewoon niet soepel (je kan niet starten met <1km/u, maar je moet het pedaal echt iets te ver indrukken waardoor de auto gewoon onnodig hard achteruit of vooruit schiet).
[...]
Een ID.3 First Plus uit 2020. Goed om te horen dat dit bij de nieuwe modellen niet herkend wordt, dan is het waarschijnlijk wel opgelost in de tussentijd. Helaas heb ik daar dan met onze auto niets aan.
[...]
Ik heb die optie nu in de snelkeuze gezet als je het scherm van boven naar beneden veegt, maar dat is toch een extra handeling. Dat is volgens mij wel de snelste manier om dat te doen, of heb jij een handigere methode?
[...]
Maar hou je dan dus de hele tijd de rem in als je stilstaat bij een verkeerslicht ofzo? Ik ben met de andere auto zo ontzettend gewend aan one pedal driving dat het gebruik van de rem echt een uitzondering is geworden. Terug naar 2 pedalen voor de dagelijkse ritjes is dan irritant
Misschien is "skill issue" niet de bewoording die je naar je vrouw moet gebruiken maar kun je zelf even oefenen en laten zien dat het kan
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als de remmen "kleven" is dat vaak door wat vocht in de gesloten remtrommels achter. Die worden bijna niet aangesproken. Schoonremmen kan helpen. Beste is om dan op een rustig weggetje even een paar keer vlot achterruit te rijden (30KMH ofzo) en hard te remmen. Dan slijten ze weer mooi schoon.
Ik ook niet, in de andere EV (die ik meestal rijd) zit geen Auto Hold. Mijn vrouw denkt er heel anders overPeaceNlove schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:34:
[...]
Of permanent uitschakelen, gebruik het werkelijk waar nooit
Hier nog een fan van Auto Hold. Ik woon in het heuvelland en dat betekent dat je tig hellingproeven per dag moet doen. Daar geen gedoe mee hebben vind ik dikke winst. Ik heb vaak mijn voet nog wel op het pedaal rusten (want gewenning) en dat zal ook wel zo blijven. Ik maak ook nog kilometers in een oude ICE en dan is het prettig als je niet te veel went aan de gemakken van nieuwe auto's
Autohold is niet iets recents of van electrische auto's. Ik rij er al 20 jaar mee in een VW (Passat), en sinds dag 1 ervaar ik het als erg prettig. Meeste 'schadeverhalen' van autohold die ik heb gehoord komen wanneer er iemand anders in heeft gereden (garage!) en die heeft het uitgezet. Kan een goede reden voor zijn, zoals onderhoud aan de remmen.
Het gebruik went erg snel, je vertrouwt er op, en hebt ook niet altijd gelijk door dat het uit is gezet. En dan op een aflopend stukje weg (inrit parkeergarage e.d.) als het uit staat, kan je het wel eens te laat door hebben.
Wel merk ik dat autohold in mijn mj21 ID4 toch wat minder vloeiend werkt dan in mijn Passat.
Het gebruik went erg snel, je vertrouwt er op, en hebt ook niet altijd gelijk door dat het uit is gezet. En dan op een aflopend stukje weg (inrit parkeergarage e.d.) als het uit staat, kan je het wel eens te laat door hebben.
Wel merk ik dat autohold in mijn mj21 ID4 toch wat minder vloeiend werkt dan in mijn Passat.
[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 06-07-2026 16:42 ]
Dit ga ik maar eens proberen, want ik heb het idee dat het gewoon soepeler moet kunnen!sl1000 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:32:
Als de remmen "kleven" is dat vaak door wat vocht in de gesloten remtrommels achter. Die worden bijna niet aangesproken. Schoonremmen kan helpen. Beste is om dan op een rustig weggetje even een paar keer vlot achterruit te rijden (30KMH ofzo) en hard te remmen. Dan slijten ze weer mooi schoon.
En ik ga m’n skills trainen
Ik vraag me af, hoor je binnen in een auto met glazen dak meer of minder van de regen op het dak. Want ik denk zo dat het glas meer dempt dan een stalen plaatje. Of is een dak zo gedempt dat het niet uitmaakt.
Heeft iemand praktijkervaring met een vw dak ?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Deze morgen bij het sluiten van de laadklep viel de gelakte afdekplaat er ineens af. Ik zag dat een pinnetje was afgebroken. Toen de laadklep een tijdje geleden geblokkeerd zat, heeft de dealer er verschillende keren goed op geklopt (wat uiteraard geen zin had), dat zal de reden wel zijn. Nu dat nog aan hun uitgelegd krijgen
Dus een tip, niet te bruut met de laadklep omgaan.
Dus een tip, niet te bruut met de laadklep omgaan.
Ik moet zeggen dat mij nooit verschil is opgevallen tussen auto's met en zonder glazen/panorama dak. Ook met bijvoorbeeld een eikeltje uit een boom klinkt het naar mijn beleving ongeveer even hard, alleen is het geluid iets anders.joezzt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:52:
Ik vraag me af, hoor je binnen in een auto met glazen dak meer of minder van de regen op het dak. Want ik denk zo dat het glas meer dempt dan een stalen plaatje. Of is een dak zo gedempt dat het niet uitmaakt.
Of het bij de ID.3 zelf een groot verschil maakt weet ik niet, maar het was niet iets wat me opviel toen ik van de ID.3 overstapte. En ik ben best wel gevoelig voor geluid.
Met normale regen merk ik geen verschil. Mijn vorige auto was een Golf 7 met een gewoon dak. Waar ik het wel duidelijk merk, is in de wasstraat. Dat proces klinkt aanzienlijk luider.joezzt schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:52:
Voor mij weegt dat niet op tegen het licht dat zo'n panoramadak geeft. Heerlijk, ik zou niet meer zonder willen.
Dit is ook mijn ervaring. Ik mijn Golf 7 werkte het heel erg goed en dan is het ook echt fijn. In mijn ID4 vind ik het zo slecht werken dat ik het heb uitgezet. Voornamelijk met parkeren knalt hij er soms abrupt op, en moet je regelmatig net teveel stroom geven om 'm eraf te krijgen.Skynett schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:40:
Autohold is niet iets recents of van electrische auto's.
...
Eigenlijk best jammer.
Het abrupt remmen is een noodstop omdat de sensoren 'iets' oppikken. Workaround is zelf gas en rem bedienen, dan ben je wel van die noodstops af, dan ben je actief zelf in controle en laat je het niet helemaal aan de auto over. Voor mij werkt dit een heel stuk beter zo.Mitchell2.24v schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:58:
[...]
Voornamelijk met parkeren knalt hij er soms abrupt op, en moet je regelmatig net teveel stroom geven om 'm eraf te krijgen.
Eigenlijk best jammer.
Wat ook wel helpt is in het VW navigatie systeem aangeven dat de auto van jou mag 'leren' (dat doet 'ie dan ook als je géén active routebegeleiding gebruikt). Mijn ID.3 was vorige week bij de dealer vanwege een issue met het 'Remote Park-Assist' gedeelte waarvoor ze een ontvangst / antenne module hebben moeten vervangen en daarbij hebben ze o.a. een Factory Reset uitgevoerd maar ook de ID.Software naar v5.6.4 BN gezet inclusief alle andere updates welke er op 30-06-2026 voor alle modules beschikbaar waren (heb nu dus ook de PDC aanwijzingen rondom in het HUD zichtbaar). Het vinkje bij het mogen leren van de navigatie stond helaas weer uit en toen vertoonde m'n auto dus ook weer dat irritante gedrag tijdens het parkeren.
De eerste dagen moest m'n ID.3 vervolgens écht weer wennen aan mijn rijstijl in 'moderne' woonwijken met fietssuggestiestroken en kunstmatig aangelegde chicanes, maar ook zeker ook tijdens het achteruit inparkeren kort aan trottoirbanden en/of heggen (of zijn het hagen?).
De eerste dagen moest m'n ID.3 vervolgens écht weer wennen aan mijn rijstijl in 'moderne' woonwijken met fietssuggestiestroken en kunstmatig aangelegde chicanes, maar ook zeker ook tijdens het achteruit inparkeren kort aan trottoirbanden en/of heggen (of zijn het hagen?).
Vandaag nieuwe ruitenwissers gemonteerd. Bosch aerotwin.
Gelijk ruit een lapje gegeven.
Zie ik met de wissers die terug naar beneden wissen uit de service stand dat de grote wisser het raam helemaal niet raakt.
Is er iets dat je kan afstellen, strakker zetten?
:strip_exif()/f/image/sAjl8wGVaqy8PzhcZgNC1gei.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBzALtve5wVlLOZdH2mwG6cp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cZ2ni39m9XRm92PALlMbdJAF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wisselbad komt niet op het glas. Door het schuim lijkt het wel, maar de vlek die achtergebleven is, lijkt me duidelijk.
Gelijk ruit een lapje gegeven.
Zie ik met de wissers die terug naar beneden wissen uit de service stand dat de grote wisser het raam helemaal niet raakt.
Is er iets dat je kan afstellen, strakker zetten?
:strip_exif()/f/image/sAjl8wGVaqy8PzhcZgNC1gei.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TBzALtve5wVlLOZdH2mwG6cp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cZ2ni39m9XRm92PALlMbdJAF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wisselbad komt niet op het glas. Door het schuim lijkt het wel, maar de vlek die achtergebleven is, lijkt me duidelijk.
Ik krijg alleen streepjes. Er zal wel weer iets plat liggen
Zit niet (alleen) bij jou, hier is m'n VW app op een iOS Device ook al de hele middag moeilijk aan het doen waarbij het ding @Random wél of géén SOC wil tonen. Auto staat hier thuis aan de lader (sinds 11:30 uur) met de setting 'verminderde laadstroom' om zoveel mogelijk 'gratis' stroom Dynamisch weg te pakken + de PV opwek er in te stoppen. Ik houd nu dus maar even de status van m'n Youless P1 + S0 meter qua waarden in de gatentcw82 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:16:
Andere vraag, wat is er met de vw app aan de hand ? (Of is het alleen bij mij)
>>KNIP<<
Er lijkt (sinds de UI upgrade van T.Net) overigens ook wat mis te gaan op GoT met het quoten van reacties waar plaatjes in zitten (AVG issue waarschijnlijk. In het verleden kon je dan de link naar een plaatje nog vinden, ook al was die weg in de post welke er gequote werd).... Heb m'n post dus maar even ontdaan van alle links naar plaatjes in je posts op de T.Net servers.
[ Voor 255% gewijzigd door Will_M op 07-07-2026 18:46 ]
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/LqHwwzOSf4kYhPm8WDg2OeTq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iexCxB6YPfiA9XPIORbyZ8CD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FV2I7zO4dWiEHrNdeD4yqlm9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/41gVZZ3gbpKAmkN8um3QffHr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wec65LIr6SKQsQTkPAW30etB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Agk14LeJdf3gIDpvnY4mJrDf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4jYlwKlFZfSyqXtHVtB8jrmy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2CSzhJ1pP53ItZtmJGf3GF0U.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CfPXbkZ1w8IwUuM95cFPGL5H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VwpFe3IvZqo4SusVPT3nvLCF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MlPReU4D3lWnyv66Otg8gxMC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RK9f0VpohsAoHGIJPaPzGkFF.png?f=fotoalbum_large)