Wat mis je aan die dcc? Ik ben echt benieuwd naar verschil met en zonder dcc…Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:38:
Ik ben sinds donderdagavond m'n Full-Option MY25 Kings-Red ID.3 Pro-S Business even een paar dagen kwijt in verband met het oplossen van een verstoring aan het Remote Park-Assist gedeelte en heb daarvoor als leenauto een Zilver Grijs Metallic MY25 ID.3 Pro Business mee gekregen bij de dealer. Ik besef me nu dus eigenlijk pas wat voor een 'verwend nest' ik eigenlijk ben met alle mogelijk opties welke een ID.3 aan boord gemonteerd kán hebben (voor de levering had ik nog nooit met een EV gereden, de ID.3 is destijds gewoon 'blind' besteld vanuit de folder met daarbij het 'Select-All', maar zonder steunhaak, vinkje aangevinkt voor de opties....).
Wat ik nu dus écht ben gaan missen in de ~400Km. welke ik er tot nog toe mee gereden heb:Met het in en uitladen van de wekelijkse boodschappen miste ik de dubbele laadbodem vanochtend ook wel even maar zo'n plaat is volgens mij vrij handig achteraf nog bij te bestellen?
- TA (Travel Assist).
- DCC (Dynamic Chassis Control).
- Ergo-Active Sportstoelen
- Harman-Kardon Audio Systeem.
- HUD (Head-Up Display)
- Panoramadak.
M'n eigen ID.3 staat nu nog bij de dealer in Eindhoven (met de ramen open?) met een SOC van 80% / 508 km. actieradius.... Dat laatste haalt deze ID.3 Pro Business niet eens met een SOC van 100% (en deze krijg ik ook niet onder de 14,8 kWh/100Km terwijl m'n eigen ID.3 in de zomer gemiddeld aan de 13.5 kWh/100Km. zit. Het onderdeel wat schijnbaar vervangen moet gaan worden (Regelunit Antennesysteem) wordt maandag geleverd en gemonteerd zodat ik de auto in de namiddag weer op mag halen.
[Afbeelding]
Zonder DCC is deze auto zelfs in het Comfort profiel nog erg stug en onrustig qua demping waardoor je bijvoorbeeld een drempel ook echt ervaart als zijnde een drempel. Qua vering valt het allemaal nog wel mee, maar bij het 'outbound' terug komen en daarna weer opvangen tot in de normale rijstand gebeurd vooral dat laatste (IMHO) érg abrupt met de standaard vering/demping.Kammika schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:12:
[...]
Wat mis je aan die dcc? Ik ben echt benieuwd naar verschil met en zonder dcc…
Zowel m'n eigen als ook deze leenauto staan overigens op exact dezelde 20" Sanya velgen (standaard onderdeel van de 'Business Uitvoeringen') en dan heeft m'n eigen ID.3 ook nog eens ~150Kg. méér aan eigen, niet afgeveerde, massa mee te torsen vanwege de grotere DC batterij én de gekozen opties.
Het verschil qua 'RIjklaar Gewicht' (RDW opgave):
- Mijn ID.3: 1962Kg.
- Leen ID.3: 1815Kg.
[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 27-06-2026 17:42 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.