Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste
Acties:

  • Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06 11:43
Ik heb hier herhaaldelijk berichten voorbij zien komen over laadkleppen die niet meer open willen. Nu heb ik het omgekeerde. De laadklep wil niet meer dicht. Dat is in ieder geval minder problematisch dan een klep die niet meer open gaat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-Usv9EMXnfolBzA5jwdhhKQKn8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yri4H8nbgQWfq1mwF5qKY6Cx.jpg?f=user_large

Afgelopen zaterdag en zondag had ik ook een akkefietje met het infotainmentsysteem. Ik kreeg tientallen meldingen van een spookrijder op verschillende wegen, direct achter elkaar. Met bijbehorende spraakmelding. Die moesten allemaal via het scherm bevestigd worden. Niet heel handig, of veilig lijkt me 8)7

Verder doet deze ID.4 Pro uit 2022 het eigenlijk best goed.

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Mitchell2.24v schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:29:
Ik heb hier herhaaldelijk berichten voorbij zien komen over laadkleppen die niet meer open willen. Nu heb ik het omgekeerde. De laadklep wil niet meer dicht. Dat is in ieder geval minder problematisch dan een klep die niet meer open gaat...

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag en zondag had ik ook een akkefietje met het infotainmentsysteem. Ik kreeg tientallen meldingen van een spookrijder op verschillende wegen, direct achter elkaar. Met bijbehorende spraakmelding. Die moesten allemaal via het scherm bevestigd worden. Niet heel handig, of veilig lijkt me 8)7

Verder doet deze ID.4 Pro uit 2022 het eigenlijk best goed.
per ongeluk de sluiting er achter dicht gedrukt? als deze al "op slot" zit dan is de sluiting gedraaid en past de klep niet meer over het t-stukje. in dat geval even op de sluiting drukken zodat deze weer open gaat?

  • Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:05
koen2000 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:11:
Online zie ik hier en daar wel wat voorbij komen, maar het lijkt allemaal niet heel recent meer, dus vandaar dat ik het hier nog eens probeer.

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de melding: “Waarschuwingen en informatie niet beschikbaar. Voorzichtig rijden.”

Online kom ik verschillende oplossingen tegen, zoals het 30 seconden ingedrukt houden van de aan/uit-knop van het infotainmentsysteem, of het verwijderen en terugplaatsen van zekeringen 30 en 46. Dit heeft bij mij in het verleden ook geholpen; daarna werkte alles weer gewoon.

Ik heb het probleem nu ongeveer twee maanden niet gehad, maar vandaag kwam het opnieuw terug toen ik vanaf mijn werk wilde terugrijden. Beide genoemde oplossingen heb ik opnieuw geprobeerd, maar dit keer zonder resultaat. Uiteindelijk ben ik maar met Waze op de snelheidslimiet naar huis gereden.

Zou het het proberen waard zijn om van de 12 volt accu de min pool kost los te halen?

Zijn er meer mensen met een ID.3 First Edition uit 2020 die hier nog steeds last van hebben? En mis ik misschien nog een andere oplossing die ik kan proberen? Zeker met het weekend voor de deur is het best vervelend, omdat ik afhankelijk ben van de auto.

Voor de volledigheid: ik zit op softwareversie 1771 en ABT-software 3082.
Vandaag ook deze melding gehad. Pas de tweede keer dat ik die heb.
Vorige keer was het na een paar minuten opgelost. Ga wel de dealer informeren dat ik dit probleem heb in verband met een eventuele garantie claim later. (Auto is 1st edition maar heb hem afgelopen jaar tweedehands gekocht)

  • Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06 11:43
sl1000 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:52:
[...]

per ongeluk de sluiting er achter dicht gedrukt? als deze al "op slot" zit dan is de sluiting gedraaid en past de klep niet meer over het t-stukje. in dat geval even op de sluiting drukken zodat deze weer open gaat?
Ik heb al een beetje met die sluiting zitten friemelen en ook geprobeerd 'm in te drukken. Dat ging niet echt. Een paar keer de auto op slot gedaan en weer los maakte geen verschil.

Maar het kan geen kwaad om dat straks nog eens te proberen, dank je!

  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

AvK

Ready Set Go

Mitchell2.24v schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb al een beetje met die sluiting zitten friemelen en ook geprobeerd 'm in te drukken. Dat ging niet echt. Een paar keer de auto op slot gedaan en weer los maakte geen verschil.

Maar het kan geen kwaad om dat straks nog eens te proberen, dank je!
Spuit er eens een flinke flots WD40 in. Misschien gaat de solenoid dan los. Vermoed dat die vast zit. Zelf spuit ik met enige regelmaat WD40. Hiermee voorkom je ook dat er water in de solenoid komt.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
@Mitchell2.24v Dat pennetje draait naar binnen en naar buiten (als een kurketrekker).
Mijne is ook best lam, het pennetje moet naar buiten staan en in een bepaalde orientate om in het gleufje van de klep te passen.

  • Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06 11:43
AvK schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Spuit er eens een flinke flots WD40 in. Misschien gaat de solenoid dan los. Vermoed dat die vast zit. Zelf spuit ik met enige regelmaat WD40. Hiermee voorkom je ook dat er water in de solenoid komt.
tcw82 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:10:
@Mitchell2.24v Dat pennetje draait naar binnen en naar buiten (als een kurketrekker).
Mijne is ook best lam, het pennetje moet naar buiten staan en in een bepaalde orientate om in het gleufje van de klep te passen.
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag. Als ik het zelf op kan lossen, is dat toch een stuk sneller en prettiger dan naar de garage gaan. Ik zal laten weten wat de uitkomst is.

  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30

AlphaRomeo

FP ProMod
Mitchell2.24v schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb al een beetje met die sluiting zitten friemelen en ook geprobeerd 'm in te drukken. Dat ging niet echt. Een paar keer de auto op slot gedaan en weer los maakte geen verschil.

Maar het kan geen kwaad om dat straks nog eens te proberen, dank je!
Heb je hem ook al eens een kwartslag proberen te draaien?

  • Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:09
Als ik het goed heb, staan de Skoda Elroq en de Ford Explorer op hetzelfde platform als de ID.4. Bij de Elroq en Explorer is het trekgewicht bij de RWD flink omhoog gegaan naar 1800 en 2000kg. Zou dit straks ook een keer voor de ID.4 gaan gebeuren?

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
dat actuatortje heeft artikelnummre 8vd862159a. (althans, voor zover ik weet).

filmpje (zijn er meer) over hoe te vervangen...
YouTube: VW ID.4 charging door will not close / Actuator Replacement
Ook een mooie tip over die clipjes die je kunt vinden door naar de streepjes te zoeken op de rand van de plastic afdekrand.

YouTube: VW ID.4 ID.3 ID.5 ID.Buzz charge flap actuator replacement (ander filmpje)

[ Voor 80% gewijzigd door tcw82 op 15-06-2026 19:08 ]


  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Berpie74 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:55:
Als ik het goed heb, staan de Skoda Elroq en de Ford Explorer op hetzelfde platform als de ID.4. Bij de Elroq en Explorer is het trekgewicht bij de RWD flink omhoog gegaan naar 1800 en 2000kg. Zou dit straks ook een keer voor de ID.4 gaan gebeuren?
de website van VW laat alleen hogere trekgewichten zien voor de 4motion en GTX en dan nog zijn die een stuk lager dan van de Explorer (explorer RWD SR mag standaard 1800KG, LR 2000KG vs 1000KG ID.4 RWD, en explorer 4WD 2200KG vs 1800 ID.4 4motion)

  • Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06 11:43
AlphaRomeo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Heb je hem ook al eens een kwartslag proberen te draaien?
Vanmorgen heb ik wat met dat ding zitten rommelen. Een beetje draaien, duwen, etc. Nu heeft hij weer gewoon helemaal het volle bereik :)
Ik had geen WD40 bij me, maar dat doe ik vanmiddag alsnog. Hij hangt nu aan de lader, dus hoeft nog niet dicht. Zonder de WD40 wil ik 'm nu liever niet dicht doen, anders krijg ik 'm misschien binnenkort niet meer open 8)7

Een andere verrassing die ik tegenkwam, is een pit en een flinke barst in het glazen dak! De barst zit nog net niet in het deel waar je vanuit de auto doorheen kan kijken, maar is wel behoorlijk lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMHJPUaiGikINaOTvBKR6-ILS9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vw700fjr8vuqWUupOO52gGSR.jpg?f=user_large

Door de reflectie is het moeilijk de barst goed te fotograferen. Met een Dirk-winkelwagen-muntje heb ik het einde gemarkeerd, zodat ik vervolgens de barst met de rode lijn kon aanduiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-77-5WIIBK0xoppockJ1wPqpYI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1WOqtH9cx9Wa7fXzpP1v9PIN.jpg?f=user_large

Ik vraag me af de torsiekrachten, die ongetwijfeld ook het kraken van het dak veroorzaken, de boel erger hebben gemaakt.

Dat zal wel weer een lekker stukje eigen risico kosten, ben ik bang...

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Mitchell2.24v schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:08:
[...]


Vanmorgen heb ik wat met dat ding zitten rommelen. Een beetje draaien, duwen, etc. Nu heeft hij weer gewoon helemaal het volle bereik :)
Ik had geen WD40 bij me, maar dat doe ik vanmiddag alsnog. Hij hangt nu aan de lader, dus hoeft nog niet dicht. Zonder de WD40 wil ik 'm nu liever niet dicht doen, anders krijg ik 'm misschien binnenkort niet meer open 8)7

Een andere verrassing die ik tegenkwam, is een pit en een flinke barst in het glazen dak! De barst zit nog net niet in het deel waar je vanuit de auto doorheen kan kijken, maar is wel behoorlijk lang.

[Afbeelding]

Door de reflectie is het moeilijk de barst goed te fotograferen. Met een Dirk-winkelwagen-muntje heb ik het einde gemarkeerd, zodat ik vervolgens de barst met de rode lijn kon aanduiden.

[Afbeelding]

Ik vraag me af de torsiekrachten, die ongetwijfeld ook het kraken van het dak veroorzaken, de boel erger hebben gemaakt.

Dat zal wel weer een lekker stukje eigen risico kosten, ben ik bang...
je kunt een stukje tape aan de binnenkant plakken, flapje naar buiten en dan de plakkant even op elkaar, kan je altijd wat kracht op het klepje zetten...


En die barst... teri.... dat is wel behoorlijk Kak....

  • Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06 11:43
tcw82 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:47:
[...]

je kunt een stukje tape aan de binnenkant plakken, flapje naar buiten en dan de plakkant even op elkaar, kan je altijd wat kracht op het klepje zetten...
Dat is een goeie tip, dank je!

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die ook op lange afstanden (> 2 uur rijden) navigeren met Android Auto. En dan met name de energiehuishouding en de warmteontwikkeling van de telefoon in kwestie bij gebruik in je ID.x.

Ik heb een Samsung galaxy 22 (volgens mij het kleinste model) en die wordt vrij snel warm als ik hem dan draadloos oplaad op de ingebouwde lader van mijn ID.4 MY 21.

Ik draai dan Android Auto met google maps navigatie op het scherm van de VW en flitsmeister op de telefoon zelf (alleen flitsmeister geluid via de speaker van de telefoon zelf) en het display van de telefoon uit. Met scherm aan wordt het toestel helemaal snel warm en vallen na verloop van tijd functies uit; flitsmeister blijkt niet meer de draaien en het draadloos opladen stopt ook vanwege de warmteontwikkeling van de telefoon. Dan haal ik hem uit het hoesje, en steek hem even in het uitblaasrooster in het dashboard en dan koelt hij wel weer snel af, maar echt handig is dat allemaal niet.

Vaak besluit ik de telefoon dan maar niet op de lader te leggen, maar dan is na 2 uur de telefoon echt leeg.

Met een draadje op de ingebouwde usb-c opladen gaat ook niet echt geweldig (lees: traag) en ook dan wordt het toestel flink heet.

Hoe doen jullie dat op echt lange ritten, waarbij je de hele weg gewoon de accu van je telefoon vol wil houden. Wie heeft de tip voor een toestel wat gewoon koel blijft en netjes blijft werken?

Android Audo draadloos is een echte energievreter, maar o zo handig in het gebruik. Hoewel de s22 verder nog meer dan uitstekend functioneert, sta ik voor de aanschaf van een ander Android toestel, dus ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen. Wie heeft het ideale Android Auto toestel gevonden voor zijn VW ID?

En nee, ik ga niet over op Apple.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:32
ID.3 Laadklep ging niet meer open, weer zon domme architect van Volkswagen die een kabeltje in de kofferbak maakt om alleen laadkabel los te maken maar niet het klepje en daardoor niet kan laden.

Veel voorkomend probleem zegt men bij garage maar niet onder garantie of design fout laten vallen en weer 270 euro lichter. Wat een bagger merk is VW toch geworden.

  • Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31
Samplex schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:05:
ID.3 Laadklep ging niet meer open, weer zon domme architect van Volkswagen die een kabeltje in de kofferbak maakt om alleen laadkabel los te maken maar niet het klepje en daardoor niet kan laden.

Veel voorkomend probleem zegt men bij garage maar niet onder garantie of design fout laten vallen en weer 270 euro lichter. Wat een bagger merk is VW toch geworden.
Je hebt wel een primeur te pakken. Normaal zegt de garage dat ze nog nooit van een probleem (met de stelmotor) van de laadklep gehoord hebben. 8)7

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Laadklepvergrendeling onderdeelnummer 8V0862159 is voor een paar tientjes online te bestellen.

Heb ditzelfde onderdeel ook defect gehad in mijn Passat, komt helaas veel voor, maar als je handig bent zelf goed te vervangen.

Vaak merk je het al voordat hij definitief de geest geeft, hij blijft dan hangen en met wat drukken op de laadklep komt hij dan alsnog los. Als je dit hebt, vervang hem dan gelijk. Daarmee voorkom je de ellende dat je MOET laden en je er dan achter komt dat hij helemaal niet meer open gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door Skynett op 16-06-2026 19:17 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:32
@Skynett Werd verteld hele backplane moest eruit moest en vervangen worden, is een totaal onderdeel.

  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Skynett schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:58:
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die ook op lange afstanden (> 2 uur rijden) navigeren met Android Auto. En dan met name de energiehuishouding en de
Klinkt als een telefoonprobleem. Mijn sony toestel wordt wel warm maar alles draait wel door, ook bij 2.5+ uur stukken. En dat is met een hoesje, wat de warmteafvoer niet ten goede komt. Even googlen leert me dat de S22 een heethoofd is, misschien toch maar bedraad en ergens neerleggen waar je een blazer op mikt?

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Bundin schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Klinkt als een telefoonprobleem. Mijn sony toestel wordt wel warm maar alles draait wel door, ook bij 2.5+ uur stukken.
Zou mooi zijn als het een telefoonprobleem is, dat is namelijk goed op te lossen. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met nieuwe telefoons.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Skynett schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Zou mooi zijn als het een telefoonprobleem is, dat is namelijk goed op te lossen. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met nieuwe telefoons.
Véél kans dat het komt doordat je je telefoon gebruikt om een verbinding met Flitsmeister (middels het interne 4G/5G modem) op te laten bouwen én je auto via Wireless Carplay Android Auto ook een verbinding heeft middels een (al dan niet verborgen) WiFi verbinding om Google Maps als navigatie App te kunnen draaien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Skynett schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:58:
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen die ook op lange afstanden (> 2 uur rijden) navigeren met Android Auto. En dan met name de energiehuishouding en de warmteontwikkeling van de telefoon in kwestie bij gebruik in je ID.x.

Ik heb een Samsung galaxy 22 (volgens mij het kleinste model) en die wordt vrij snel warm als ik hem dan draadloos oplaad op de ingebouwde lader van mijn ID.4 MY 21.

Ik draai dan Android Auto met google maps navigatie op het scherm van de VW en flitsmeister op de telefoon zelf (alleen flitsmeister geluid via de speaker van de telefoon zelf) en het display van de telefoon uit. Met scherm aan wordt het toestel helemaal snel warm en vallen na verloop van tijd functies uit; flitsmeister blijkt niet meer de draaien en het draadloos opladen stopt ook vanwege de warmteontwikkeling van de telefoon. Dan haal ik hem uit het hoesje, en steek hem even in het uitblaasrooster in het dashboard en dan koelt hij wel weer snel af, maar echt handig is dat allemaal niet.

Vaak besluit ik de telefoon dan maar niet op de lader te leggen, maar dan is na 2 uur de telefoon echt leeg.

Met een draadje op de ingebouwde usb-c opladen gaat ook niet echt geweldig (lees: traag) en ook dan wordt het toestel flink heet.

Hoe doen jullie dat op echt lange ritten, waarbij je de hele weg gewoon de accu van je telefoon vol wil houden. Wie heeft de tip voor een toestel wat gewoon koel blijft en netjes blijft werken?

Android Audo draadloos is een echte energievreter, maar o zo handig in het gebruik. Hoewel de s22 verder nog meer dan uitstekend functioneert, sta ik voor de aanschaf van een ander Android toestel, dus ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen. Wie heeft het ideale Android Auto toestel gevonden voor zijn VW ID?

En nee, ik ga niet over op Apple.
Hier geen hitteproblemen met een pixel, hoewel het kan, heb nog nooit draadloos geladen.

Wil het display kunnen zien ook voor flitsmeister, dus telefoon zit in een Brodithouder en met kabel naar de auto. Laden langzaam maar gestaag.

Hoi!


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Mijn Pixel 9A lijkt warmer te worden dan mijn oude Pixel 7. Laatst wel een melding gehad dat de telefoon te heet werd

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 19:28
Skynett schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:13:
Laadklepvergrendeling onderdeelnummer 8V0862159 is voor een paar tientjes online te bestellen.

Heb ditzelfde onderdeel ook defect gehad in mijn Passat, komt helaas veel voor, maar als je handig bent zelf goed te vervangen.

Vaak merk je het al voordat hij definitief de geest geeft, hij blijft dan hangen en met wat drukken op de laadklep komt hij dan alsnog los. Als je dit hebt, vervang hem dan gelijk. Daarmee voorkom je de ellende dat je MOET laden en je er dan achter komt dat hij helemaal niet meer open gaat.
Is dit ‘m? https://amzn.eu/d/0a0bwOIP

Volgens een van de reviews past het op een ID.3 en is het van buitenaf te monteren.

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
R0b1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Is dit ‘m? https://amzn.eu/d/0a0bwOIP

Volgens een van de reviews past het op een ID.3 en is het van buitenaf te monteren.
Even wat naar boven schollen, daar wordt ook nog naar een aantal filmpjes gelinkt.

Nogmaals, ik heb het op mijn Passat ook gehad, en je moet rondom idioot hard trekken aan de zwarte omranding van de binnenkant van de laadklep waar die strak aansluit op het plaatmateriaal van de auto. Je denkt nu gaat het stuk, en ineens heb je het hele ding in je handen, kan je er zo bij, en daarna klik je het zo weer terug.

Je kan er inderdaad (alleen) van buitenaf bij.

Als je plaatjes wil zien waar de clips aan de achterkant zitten, kijk dan even op ebay.de (Duitse auto!) en zoek op ladebuchse. Daar staan er genoeg, en kan je precies zien wat er aan de achterkant zit. Clips kunnen namelijk wel afbreken.

[ Voor 16% gewijzigd door Skynett op 16-06-2026 22:09 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:31

Haan

dotnetter

Ik lees hier over 'Remote park assist', nooit geweten dat dat een optie was :P Dus dat wil ik wel eens zien, maar ik probeerde het te activeren en dat lukt uiteraard niet.. Ik heb de Park Assist app geïnstalleerd en probeer vanuit de auto de verbinding op te zetten, QR code komt netjes in beeld en dan begint het koppelen, maar dat mislukt dan steeds. Nu een aantal keer geprobeerd, voor en na een ritje met de auto maar nog geen succes.
Ik heb een iPhone 14, moet daar misschien nog iets in ingesteld worden?

Kater? Eerst water, de rest komt later


  • B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 16:48

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Haan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:31:
Ik lees hier over 'Remote park assist', nooit geweten dat dat een optie was :P Dus dat wil ik wel eens zien, maar ik probeerde het te activeren en dat lukt uiteraard niet.. Ik heb de Park Assist app geïnstalleerd en probeer vanuit de auto de verbinding op te zetten, QR code komt netjes in beeld en dan begint het koppelen, maar dat mislukt dan steeds. Nu een aantal keer geprobeerd, voor en na een ritje met de auto maar nog geen succes.
Ik heb een iPhone 14, moet daar misschien nog iets in ingesteld worden?
Dat denk ik niet, ik heb een iPhone 13 en daar werkte het koppelen en de App zonder instellingen aan te passen.

  • Genfried
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:33
Vorige week onze ID4(1st) naar de dealer gebracht om de koppelstangen voor te vervangen. Werden we vanmorgen verrast met een aangetekende brief van de dealer over kosteloze gebruiksoptimalisaties voor de auto.

Geen idee wat dit inhield dus gebeld, bleek het een terugroepactie te zijn voor een software update van de auto. Nooit gedacht dat we hier een aangetekende brief voor zouden krijgen een telefoontje of email zou ook voldoende zijn. ;)

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Genfried schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:48:
Vorige week onze ID4(1st) naar de dealer gebracht om de koppelstangen voor te vervangen. Werden we vanmorgen verrast met een aangetekende brief van de dealer over kosteloze gebruiksoptimalisaties voor de auto.

Geen idee wat dit inhield dus gebeld, bleek het een terugroepactie te zijn voor een software update van de auto. Nooit gedacht dat we hier een aangetekende brief voor zouden krijgen een telefoontje of email zou ook voldoende zijn. ;)
ze zijn nog weel een hele software update aan het doen, die ze vermommen achter een update voor de deurgrepen, maar in werkelijkheid wordt zowat elke module weer geüpdatet. geen idee wat ze onder water verder allemaal nog weer fixen

  • mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:00
ID.3 Pro S 77kWh

Op 5-1-27 rijd ik in mijn huidige ID.3 en dan verloopt de Connect plus licentie. Krijg nu een mail met aanbod om voor 1/7 te verlengen en 15% korting te ontvangen voor een nieuwe licentie vanaf 5-1-27. Ze hebben geld nodig bij VW😉 Overigens erg tevreden met de ID.3👍

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch


  • Genfried
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:33
sl1000 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
[...]

ze zijn nog weel een hele software update aan het doen, die ze vermommen achter een update voor de deurgrepen, maar in werkelijkheid wordt zowat elke module weer geüpdatet. geen idee wat ze onder water verder allemaal nog weer fixen
Geen idee, maar we laten het kostenloos doen dus geen enkel probleem voor ons.Zag inderdaad voor onze auto die deurgrepen open staan na controle dus we gaan het wel zien.

  • marre
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-06 23:07
Vandaag ID.4 Pro Business Premium MY27 in ontvangst genomen maar de optie om de Bluetooth sleutel te configureren werkt niet. De QR code verwijst naar een pagina die niet bestaat... iemand dit al werkend gekregen?

  • EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mcmiles schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:01:
ID.3 Pro S 77kWh

Op 5-1-27 rijd ik in mijn huidige ID.3 en dan verloopt de Connect plus licentie. Krijg nu een mail met aanbod om voor 1/7 te verlengen en 15% korting te ontvangen voor een nieuwe licentie vanaf 5-1-27. Ze hebben geld nodig bij VW😉 Overigens erg tevreden met de ID.3👍
Alsnog honderd euro per jaar voor 'internetradio' en de onboard navi. Een waardeloze deal.

Hoi!


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Zoals eerder vermeld in dit topic, gewoon wachten totdat het abo is afgelopen en dan kan je gratis verlengen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:00
Skynett schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:26:
Zoals eerder vermeld in dit topic, gewoon wachten totdat het abo is afgelopen en dan kan je gratis verlengen.
Ga ik doen, dank voor de tip👍

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch


  • R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 19:28
Skynett schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:26:
Zoals eerder vermeld in dit topic, gewoon wachten totdat het abo is afgelopen en dan kan je gratis verlengen.
Als eerder aangeven: dat is niet bij iedereen het geval voor Connect Plus.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Ik weet niet of ik het hier had gelezen, maar je schijnt het weer gratis te krijgen als je een nieuw account (en nieuw mail adres) koppelt aan je auto

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Dan moet je ook een nieuw chassisnummer nemen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
-tom-562 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:06:
Ik weet niet of ik het hier had gelezen, maar je schijnt het weer gratis te krijgen als je een nieuw account (en nieuw mail adres) koppelt aan je auto
Dit werkte bij mij. Toen ik de auto (particulier) kocht in oktober vorige jaar, kreeg ik alle vormen van "service pakketten" gratis aangeboden. Er is toen nog wel een bug geweest met het connect en connect plus (oid) waarbij ik alles had "gekocht" maar dat bleek niet te kunnen. Uiteindelijk met veel bellen opgelost via een soort helpdesk van VW.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

martijn v o schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:43:
Dan moet je ook een nieuw chassisnummer nemen.
Als je een ID.x 2e hands koopt krijg je volgens mij ook gratis die diensten (voor een bepaalde tijd).

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:31
marre schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:48:
Vandaag ID.4 Pro Business Premium MY27 in ontvangst genomen maar de optie om de Bluetooth sleutel te configureren werkt niet. De QR code verwijst naar een pagina die niet bestaat... iemand dit al werkend gekregen?
Wat ik op MeinID.com lees (Duits forum) is dat deze functie pas later beschikbaar komt. Er is een recent filmpje van een Duitse Skoda dealer waarin ook naar voren komt dat deze functie later via een update komt (voor Skoda MY2027).

Volgens de handleiding zou je het ook via de app moeten kunnen instellen zodat je een e-mail krijgt. Wellicht kun je het daar nog proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKekNXWmxUGVXtEVBf2zQdA_12k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8omqnnKx7zt5s9hrswd4xwS.jpg?f=fotoalbum_large

  • marre
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-06 23:07
In mijn app is voorlopig geen "digitale sleutel" te vinden onder Settings. Toch bedankt voor de extra info!

  • Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-06 22:23
Zijn er hier meer ervaringsdeskundigen met aftermarket opties icm software updates?


Heb mijn ID.3 eindelijk van ID software 3.1 naar 3.8? laten updaten (heb de wagen nog niet fysiek gezien ivm vakantie) maar ik werd gebeld dat mijn achteruitrijcamera het nu niet meer doet. Deze is achteraf ingebouwd (en werkte gewoon als origineel).


Ga ik dit gedoe bij elke update krijgen? Of nu enkel omdat er zo'n grote update gedaan is?

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Aomi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:39:

Ga ik dit gedoe bij elke update krijgen? Of nu enkel omdat er zo'n grote update gedaan is?
Ja, ga je bij elke update krijgen waarbij het aangepaste stuurapparaat een update krijgt. VW zet hem dan terug naar fabrieksinstellingen, en daar zit in jouw geval geen achteruitrijcamera bij.

Tegenwoordig moet je een (gebruikte) auto direct al kopen met alles wat je echt belangrijk vindt. Is helaas de wereld waar we in leven.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Link_SD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:31
Deze week een blauwe ID.3 Neo 79kWh Style via de leasemaatschappij besteld. De opgegeven levertijd bedraagt nu 23 weken (week 49).

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
marre schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:27:
In mijn app is voorlopig geen "digitale sleutel" te vinden onder Settings. Toch bedankt voor de extra info!
Even benieuwd zit er nu ook een normaal stopcontact in de achterbak? Zag ik op Duitse site wel staan voor een my27. Zag Het op de de nl site staat niet in de specs…

  • Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-06 22:23
Skynett schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Ja, ga je bij elke update krijgen waarbij het aangepaste stuurapparaat een update krijgt. VW zet hem dan terug naar fabrieksinstellingen, en daar zit in jouw geval geen achteruitrijcamera bij.

Tegenwoordig moet je een (gebruikte) auto direct al kopen met alles wat je echt belangrijk vindt. Is helaas de wereld waar we in leven.
Mooi klote dan...

Vanaf nu alle updates maar afwijzen dan...

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Aomi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Mooi klote dan...

Vanaf nu alle updates maar afwijzen dan...
Dat zou niet mijn keuze zijn. Gaat je ook niet helpen met de verkoop ooit.

Maar vervelend is het natuurlijk wel.

Als je een mod laat doen, zorg dan dat je daar goede vriendjes mee blijft. Kan hij elke keer de aanpassingen weer terugzetten.

Of wordt handig met iets als OBD11, achteruitrijcamera is wat betreft configuratie niet echt een complexe mod.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:38
Aomi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Mooi klote dan...

Vanaf nu alle updates maar afwijzen dan...
En nooit naar de dealer die knalt er zo een update op.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)


  • N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:52
Kammika schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Even benieuwd zit er nu ook een normaal stopcontact in de achterbak? Zag ik op Duitse site wel staan voor een my27. Zag Het op de de nl site staat niet in de specs…
Ik ben gisteren gebeld dat mijn ID.7 klaarstaat om opgehaald te worden.
Helaas zit ik momenteel in het buitenland en ben ik pas op de 30e weer terug.

Ik heb hem op 13-3 besteld en volgens de Honeymoonnet site ging hij in week 19 in productie (de week van maandag 4 mei). Volgens mij zit dat precies op de grens tussen MY26 en MY27.
De verwachte afleverweek was toen week 27
Op 28-4 kreeg ik een Honeymoonnet berichtje dat ze waren begonnen met de productie. :S

Als ik dit eerder had geweten, had ik waarschijnlijk nog een paar weken gewacht met bestellen.

Ik ben heel benieuwd of het een MY26 of MY27 zal zijn, maar ik ben bang dat die van mij net een van de laatste auto's van de band is die nog een MY26 was.

Een normaal stopcontact achterin is leuk, maar de andere nieuwe opties interesseren mij eigenlijk meer.

[ Voor 6% gewijzigd door N0EL op 19-06-2026 00:27 ]


  • marre
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-06 23:07
Kammika schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Even benieuwd zit er nu ook een normaal stopcontact in de achterbak? Zag ik op Duitse site wel staan voor een my27. Zag Het op de de nl site staat niet in de specs…
Dat heb ik nog niet ontdekt nee, waar zou die moeten zitten?

Buiten dat de digital key (nog) niet werkt, ben ik wel tevreden. Hiervoor heb ik met een ID.4 full option MY26 gereden en de alleerste versie. Ik mis de elektrische zetels wel bij het in/uit stappen.

Wat ik ook nergens vind is de mogelijkheid om de verkeersmeldingen volledig uit te schaken in de softwareversie 6.0. Ik kan enkel kiezen tussen "verkort/verkeer/uitgebreid" maar dus niet meer volledig uit?

Oh ja, waar ik me ook geweldig aan stoor is het volume van de richtingaanwijzers. In mijn beleving zijn die opvallend veel luider dan in vorige edities...

[ Voor 10% gewijzigd door marre op 19-06-2026 10:22 ]


  • spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:56
Ik zie dat volkswagen een site heeft toegewijd aan de EU Data Act :

https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

heeft iemand als eens geprobeerd om zich hier doorheen te worstelen, om weer data te krijgen binnen HomeAssistant of EVCC ?

[ Voor 3% gewijzigd door spencer_830 op 20-06-2026 13:41 ]


  • itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
spencer_830 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
Ik zie dat volkswagen een site heeft toegewijd aan de EU Data Act :

https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

heeft iemand als eens geprobeerd om zich hier doorheen te worstelen, om weer data te krijgen binnen HomeAssistant of EVCC ?
https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/979#issuecomment-4725025917 maar die site van VW is nogal instabiel.

En er lopen blijkbaar gesprekken tussen VW en EVCC: https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/977#issuecomment-4741237647

[ Voor 15% gewijzigd door itsme op 20-06-2026 13:44 ]

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"


  • niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

spencer_830 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
Ik zie dat volkswagen een site heeft toegewijd aan de EU Data Act :

https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

heeft iemand als eens geprobeerd om zich hier doorheen te worstelen, om weer data te krijgen binnen HomeAssistant of EVCC ?
Ik ben naar mijn oude domme laadscript gegaan. Overschot meer dan 1.3 kWh dan granny aan . Jammer oude dataportaal werkte goed. Weer een fail. IK WIL MIJN AKTUELE DATA. IK BEN EIGENAAR.

  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
spencer_830 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
Ik zie dat volkswagen een site heeft toegewijd aan de EU Data Act :

https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

heeft iemand als eens geprobeerd om zich hier doorheen te worstelen, om weer data te krijgen binnen HomeAssistant of EVCC ?
Ik heb het via de Tibber route gedaan. Tibber account maken, auto toevoegen, Tibber in HA toevoegen en vervolgens de Tibber entities uit HA in evcc als auto toevoegen. Lijkt misschien ingewikkeld, maar is vrij eenvoudig. Hiermee weet evcc in ieder geval de SoC.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
Senser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Ik heb het via de Tibber route gedaan. Tibber account maken, auto toevoegen, Tibber in HA toevoegen en vervolgens de Tibber entities uit HA in evcc als auto toevoegen. Lijkt misschien ingewikkeld, maar is vrij eenvoudig. Hiermee weet evcc in ieder geval de SoC.
maar dat werkt dan alleen als je een Tibber contract hebt?

  • Trzema
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-06 14:12
Senser schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Ik heb het via de Tibber route gedaan. Tibber account maken, auto toevoegen, Tibber in HA toevoegen en vervolgens de Tibber entities uit HA in evcc als auto toevoegen. Lijkt misschien ingewikkeld, maar is vrij eenvoudig. Hiermee weet evcc in ieder geval de SoC.
Ik ben klant bij Tibber. Heb mijn auto ook in Tibber gekoppeld. Echter ik zie geen entity die het accu niveau aangeeft. Gebruik je de Officiële Tibber integratie of een andere? Of doe ik iets heel erg stoms?

  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Kammika schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:31:
[...]

maar dat werkt dan alleen als je een Tibber contract hebt?
Nee dit werkt ook zonder Tibber contract. :)

  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Trzema schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Ik ben klant bij Tibber. Heb mijn auto ook in Tibber gekoppeld. Echter ik zie geen entity die het accu niveau aangeeft. Gebruik je de Officiële Tibber integratie of een andere? Of doe ik iets heel erg stoms?
Officiële Tibber integratie. Deze entities heb ik daarbij beschikbaar in HA:
  • Charging
  • Connectivity
  • Estimated remaining driving range
  • Plug
  • State of charge
  • Target state of charge

[ Voor 20% gewijzigd door Senser op 22-06-2026 15:57 ]


  • Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Edit. Verkeerde topic.

[ Voor 116% gewijzigd door Devke op 22-06-2026 21:30 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.


  • pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:07
En ook hier is We Connect Plus gratis nadat je weken lang bent gebombardeerd door “aanbiedingen” van 219 euro 😂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6GzCxl5RMA1xMvRT7eqJq5lGtY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p95817jBeSdNvZcpC5a7F3YI.png?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm


  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
pietermx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:18:
En ook hier is We Connect Plus gratis nadat je weken lang bent gebombardeerd door “aanbiedingen” van 219 euro 😂.

[Afbeelding]
Interessant, wanneer loopt je huidige VW Connect Plus af? Ik zit ook in de ‘219 euro fase’ sinds een week of anderhalf.

  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik zie dat mijn Volkswagen app sinds gisterenmiddag o.a. geen actuele SoC meer doorgeeft, ook kan ik de auto niet meer vergrendelen/ontgrendelen etc. Lijkt een storing te zijn. Meer mensen last van?

  • pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:07
Senser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:24:
[...]

Interessant, wanneer loopt je huidige VW Connect Plus af? Ik zit ook in de ‘219 euro fase’ sinds een week of anderhalf.
Direct nadat hij afgelopen is krijg je (waarschijnlijk) deze aanbieding.

1 cm = 10 mm = 10000 µm


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het lijkt er op dat ze ongeveer anderhalf jaar na het aangaan van de tweejarige 'gratis' periode (bij aankoop auto) een verkoopactie hebben lopen welke die 'aanbieding' van €219,- in de App naar boven haalt.... Ik kreeg 'm hier gisteren ook (auto is 18-12-2024 geleverd en dat connect / connectplus loopt tot 19-12-2026).

Ik wacht ook maar even af voordat ik iets ga verlengen (en m'n werkgever dus weer een declaratie kan gaan verwachten),

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb geen Plus, waar zitten voor jullie de voordelen van dat pakket? Overigens ook nooit gehad, prijs is wel 219 in het winkelmandje. Niet in de VW app zelf dus.

  • Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:36
Ik heb afgelopen week met VW gemaild, want ik heb de 0 euro optie nog nooit gezien. En dit was hun antwoord
Eerst kunnen wij de twee mogelijke manieren uitleggen om een gratis We Connect Plus verlenging te krijgen:

 1 - de allereerste inschrijving op het voertuig.

 2 - Het voertuig werkt met een erg verouderde software en is bij een Volkswagen dealer naar een meer geüpdatete versie gebracht.

Begint dit voertuig voor het eerst met het gebruik van We Connect Plus, dan krijgt deze 2 jaar gratis.

Als een klant extra gratis verlenging krijgt nadat de beschikbare gratis licentie is gebruikt, is er iets misgegaan en zouden wij moeten onderzoeken.

Samenvattend, als de gratis periode is gebruikt, is de normale procedure het betalen voor de verlenging van We Connect Plus.

  • pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:07
Puitv schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:35:
Ik heb afgelopen week met VW gemaild, want ik heb de 0 euro optie nog nooit gezien. En dit was hun antwoord


[...]
Uhhh...
Als een klant extra gratis verlenging krijgt nadat de beschikbare gratis licentie is gebruikt, is er iets misgegaan en zouden wij moeten onderzoeken.
Moest je dat nou echt navragen? Straks krijgt niemand meer deze optie _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm


  • Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:02
pietermx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Direct nadat hij afgelopen is krijg je (waarschijnlijk) deze aanbieding.
Klopt, hier ook exact vanaf de dag dat het abonnement afliep.

Ik heb ooit gelezen dat dit voor de eerste generaties ID's in ieder geval bewuste keuze is geweest, als goedmakertje voor de nooit helemaal waargemaakte beloftes van driemaandelijkse software-updates met nieuwe features. Maar het negatieve publiekssentiment ueberhaupt over betaalde abonnementen voor het unlocken van features zal ongetwijfeld ook hebben meegespeeld.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
Dave_R schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:08:
[...]

Klopt, hier ook exact vanaf de dag dat het abonnement afliep.

Ik heb ooit gelezen dat dit voor de eerste generaties ID's in ieder geval bewuste keuze is geweest, als goedmakertje voor de nooit helemaal waargemaakte beloftes van driemaandelijkse software-updates met nieuwe features. Maar het negatieve publiekssentiment ueberhaupt over betaalde abonnementen voor het unlocken van features zal ongetwijfeld ook hebben meegespeeld.
Tsja, ik snap dat sentiment nooit zo goed: je betaalt voor een data abbo en de kaart updates en de ontwikkeling van de features moet ik ik ergens uit betaald worden.

Die nieuwe infotainment systemen zijn veel gelikter dan vroeger dat moet wel ergens uit betaald worden…

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Kammika schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Tsja, ik snap dat sentiment nooit zo goed: je betaalt voor een data abbo en de kaart updates en de ontwikkeling van de features moet ik ik ergens uit betaald worden.

Die nieuwe infotainment systemen zijn veel gelikter dan vroeger dat moet wel ergens uit betaald worden…
Kaart updates? Is dat zo?
Data abbo is voor een appel en een ei te koop, dat hoef geen 200+ euro te kosten.
Features.... Dan hebben we het over stabiel platform dat niet om de haverklap vastloopt, hapert, verbinding met de telefoon verliest...dat soort dingen? Want die zitten er na 5 jaar nog steeds in.....😅😅😅

  • Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:39
Kammika schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Tsja, ik snap dat sentiment nooit zo goed: je betaalt voor een data abbo en de kaart updates en de ontwikkeling van de features moet ik ik ergens uit betaald worden.

Die nieuwe infotainment systemen zijn veel gelikter dan vroeger dat moet wel ergens uit betaald worden…
In mijn oude lease tarraco moest ik gaan betalen voor een update abonnement, op een auto van 45k waar ik daarvoor nooit updates had gehad. Wel twee keer een middag bij de garage gezeten om een vast gelopen navigatie te laten bijwerken. Waren wel leuke uitjes met mijn dochter.

Mijn ID4 is nog weer duurder en dan na x jaar weer moeten betalen voor updates? Helemaal belachelijk nu ik niet meer bij de API kan om de auto met HA te verbinden.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517


  • EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kammika schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Tsja, ik snap dat sentiment nooit zo goed: je betaalt voor een data abbo en de kaart updates en de ontwikkeling van de features moet ik ik ergens uit betaald worden.

Die nieuwe infotainment systemen zijn veel gelikter dan vroeger dat moet wel ergens uit betaald worden…
Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay

Hoi!


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
Ik gebruik ze beide tot volle tevredenheid, dus dan is het sowieso al 'Iedereen -1'

En daarnaast draait via Apple Carplay Waze op de achtergrond mee zonder opgegeven route zodat ik middels spraak óók de informatie aangaande Flitspalen en andere zaken op de weg waar ik rijd mee krijg.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
AA is bij mij niet stabiel. Soms vindt hij de telefoon helemaal niet.

Als ik hem inplug meestal wel (mogelijk ligt dat aan de telefoon). Radio luister ik via dab, ik denk dat tenminste. Dus geen internet radio. Navi van de auto gebruik ik soms als ik langere stukken ga rijden, kijken wat hij van de accu denkt. Maar omdat ik meestal voor ik instap de route al eens op google heb bekeken en berekend, komt dat automatisch en vaak sneller (als alles paired) op het scherm dan de vw navigatie.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
maar dan hoef je dat abbo ook niet af te sluiten als je dat niet gebruikt...

  • EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kammika schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:48:
[...]

maar dan hoef je dat abbo ook niet af te sluiten als je dat niet gebruikt...
Mijn punt is juist dat het extreem veel geld is voor de zeer beperkte features die je krijgt idd.

Hoi!


  • sebas1977
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:49
Hebben nu onze Id4 (2021) een paar weken en deze zomer gaan we er mee naar Frankrijk.

Wat zijn (met de laatste update) de ervaringen met onboard nav en het plannen van de laadstops ?

Liefst willen we niet van te voren al de stops bepalen, want als we ergens eerder of langer stoppen/laden moet alles onderweg weer opnieuw bekeken worden.

Hoe goed heeft het systeem aan dat er snelladers op de route zitten als je bv vanaf 20% begint te zoeken? Of is het nog altijd beter om dit met andere apps te doen (ABRP/Chargemap etc)?

ABRP icm met een OBD is een optie maar dat schijnt dan minder goed te zijn in de routeberekening en aanwijzingen ?

  • rukke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 13:05
sebas1977 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:51:
Hebben nu onze Id4 (2021) een paar weken en deze zomer gaan we er mee naar Frankrijk.

Wat zijn (met de laatste update) de ervaringen met onboard nav en het plannen van de laadstops ?

Liefst willen we niet van te voren al de stops bepalen, want als we ergens eerder of langer stoppen/laden moet alles onderweg weer opnieuw bekeken worden.

Hoe goed heeft het systeem aan dat er snelladers op de route zitten als je bv vanaf 20% begint te zoeken? Of is het nog altijd beter om dit met andere apps te doen (ABRP/Chargemap etc)?

ABRP icm met een OBD is een optie maar dat schijnt dan minder goed te zijn in de routeberekening en aanwijzingen ?
ABRP met de online koppeling Enode werkt heel goed.

  • Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:39
EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
Ik gebruik alleen de onboard navigate icm de app en geen google of apple omdat ik via de app mijn laadstops kan uitzoeken. En ik zet altijd de navigatie aan zodat ik niet om half zeven op weg naar mijn werk ergens in een file fuik rijdt.

DAB gebruiken we ook regelmatig spotify van de kids "kapot" is. Voor rest stream ik via plex onze muziek, maar die pakt volgens mij gewoon de databundel van mijn telefoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Mk23 op 25-06-2026 13:16 ]

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Mk23 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Ik gebruik alleen de onboard navigate icm de app en geen google of apple omdat ik via de app mijn laadstops kan uitzoeken. En ik zet altijd de navigatie aan zodat ik niet om half zeven op weg naar mijn werk ergens in een file fuik rijdt.

DAB gebruiken we ook regelmatig spotify van de kids "kapot" is. Voor rest stream ik via plex onze muziek, maar die pakt volgens mij gewoon de databundel van mijn telefoon.
Die voorkeurs laadstops vergeet de navigatie toch zodra er iets opnieuw berekend moet worden?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:05
Voor wie nog interesse had in ID4 My27 er is zo juist een filmpje op YouTube gezet waar het interieur doorgenomen wordt

YouTube: NEW! VOLKSWAGEN ID.4 UPDATE! - Full Review Of The NEW Interior!

Twijfel zelf nog steeds over ID3.Neo met alle opties of ID.4 met meer ruimte iemand met hetzelfde dilemma?

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Edgysaucer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Voor wie nog interesse had in ID4 My27 er is zo juist een filmpje op YouTube gezet waar het interieur doorgenomen wordt

YouTube: NEW! VOLKSWAGEN ID.4 UPDATE! - Full Review Of The NEW Interior!

Twijfel zelf nog steeds over ID3.Neo met alle opties of ID.4 met meer ruimte iemand met hetzelfde dilemma?
N=1 maar: Ik stond medio 2024, komende van een VW Tiguan, voor dezelfde keuze en hebt toen bewust voor de Full-Option 170kW ID.3 Pro-S (MY25) gekozen (alléén de 'steunhaak' heb ik destijds niet mee laten leveren omdat ik toch nooit een eigen fiets transporteer met de auto).

In mijn geval was ik met m'n 2.0 Liter TSi VW Tiguan meestal voor andere mensen met een aanhanger aan het rond rijden óf taxi / bestelwagen aan het spelen... Al die 'onzin' is met de ID.3 meteen verleden tijd geworden, ook al is het interieur verrassend ruim bij een ID.3 :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:38
EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
Apple Carplay. ID.4 1st Max. Als uitwijk is onboard navi leuk echter zou ik daar nooit voor betalen. In mijn optiek zijn deze systemen al snel verouderd. Leuk voor de eerste twee jaar, daarna wordt het elk jaar trager is mijn ervaring. Radio soms. Maar 90% Carplay.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler


  • GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:14
EWK schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Zijn er nog mensen die de onboard navi of internetradio gebruiken? Iedereen zit toch op AA of carplay
Zeer zeker, Android Auto zeker in combinatie met draadloos laden zorgt voor een kokende telefoon, niet laden zorgt voor een lege telefoon.

De planning van de laadstops vanuit de VW app en de auto vind ik ook eigenlijk wel gewoon goed. Muziek luister ik wel altijd via de Bluetooth.

  • Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:51
Edgysaucer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Voor wie nog interesse had in ID4 My27 er is zo juist een filmpje op YouTube gezet waar het interieur doorgenomen wordt

YouTube: NEW! VOLKSWAGEN ID.4 UPDATE! - Full Review Of The NEW Interior!

Twijfel zelf nog steeds over ID3.Neo met alle opties of ID.4 met meer ruimte iemand met hetzelfde dilemma?
Dankje, zat al even te zoeken maar kon niks vinden. Alleen een filmpje van de Duitse ID5 wat hier al eens gedeeld was. Later hopelijk nog wat uitgebreidere filmpjes

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Edgysaucer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Voor wie nog interesse had in ID4 My27 er is zo juist een filmpje op YouTube gezet waar het interieur doorgenomen wordt

YouTube: NEW! VOLKSWAGEN ID.4 UPDATE! - Full Review Of The NEW Interior!

Twijfel zelf nog steeds over ID3.Neo met alle opties of ID.4 met meer ruimte iemand met hetzelfde dilemma?
Lijkt mij vooral afhankelijk van je gezinssituatie. Met kinderen zou ik voor een ID.4 gaan, met zijn 2'en (of alleen) voor een ID.3

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

-tom-562 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Lijkt mij vooral afhankelijk van je gezinssituatie. Met kinderen zou ik voor een ID.4 gaan, met zijn 2'en (of alleen) voor een ID.3
Ligt er helemaal aan wat je wilt. Wij doen het prima met 2 jonge kinderen en een ID.3.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • Edgysaucer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:05
Termy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:39:
[...]


Ligt er helemaal aan wat je wilt. Wij doen het prima met 2 jonge kinderen en een ID.3.
Geen moeite met kinderwagen mee enzo?

Snap dat het ruimte voor tussen de stoelen hetzelfde is alleen hoofdruimte zal iets verschil in zitten dus is vooral de kofferbak die groter is bij de id4

  • Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:06
Bij mij hetzelfde eigenlijk. Naast onze 1e auto heb ik een id.3 en daar rijden we eigenlijk alle <- 100km ritten mee met 2 kinderen (9 en 13) op de achterbank. Geen centje pijn en zelfs een weekend weg past met gemak. Maar het blijft echt een eigen situatie. Als ik ook de zomervakantie ermee moest doen dan zou ik voor een id4 gaan want dan heb je toch iets meer ruimte.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Ik kom van een MG4 af (vergelijkbaar met een ID.3 qua formaat), die vond ik uiteindelijk voor ons toch wel te krap (kind van 3 en 6), zeker toen er nog een kinderwagen mee moest. Op vakantie ging het allemaal maar nét i.c.m. een dakkoffer.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier afgelopen mei vakantie met 3 kinderen ( 12, 10 en 8 ) met een ID3 een midweekje Duinrell gedaan.
De kinders hebben op de achterbank meer ruimte dan in onze benzine station auto.
Je kan idd iets minder mee nemen, maar met de andere auto neemt de vrouw meestal toch teveel kleren mee...
In de zomer gaan we wel met de benzine auto naar Spanje, reikwijdte met onze 45kWh versie is toch wat te beperkt voor dat soort afstanden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.