Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste
Acties:

  • thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:13
Dit betreft een Volkswagen ID.4: ik heb vorige week de update naar 3.8 aangeboden gekregen. Van tevoren even gefilmd dat ik op 3.7 geen enkel probleem met het SOS systeem had, want ervaringen op internet leerde dat dat nog weleens een probleem kon zijn na de 3.8 update.

Na de update, inderdaad, problemen met het SOS systeem. voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de dealer en aangegeven dat het rode SOS lampje (en in het display de melding om een werkplaats te bezoeken) voor de 3.8 update toch echt niet aanwezig waren (wat ik kon bewijzen) maar toch was er een afspraak nodig voor diagnose á 1,5 uur (á ~€310) om vast te kunnen gaan stellen of dit onder garantie valt. Aangezien de afspraak pas over 2 maanden kan, heb ik in de tussentijd een OBDeleven besteld en gebruikt om de Emergency SOS battery te resetten, wat het probleem verholpen heeft.

De afspraak laat ik staan, want er schijnt ook een recall (57K3) te zijn op de software van de portiergreep buitenzijde.

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Termy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:10:
Eerder las ik in dit topic dat je rond de datum van het eind van je We Connect Plus abo gratis kunt verlengen dus ik had de datum in m'n agenda gezet (morgen) en hield de boel al een paar dagen in de gaten en jawel, vandaag was er opeens een 0 euro optie die ik eerder echt nog niet zag.

Dus dat is weer geregeld voor 2 jaar ;).
waar zie je dat? in de shop van de auto?

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
thaan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:19:
Dit betreft een Volkswagen ID.4: ik heb vorige week de update naar 3.8 aangeboden gekregen. Van tevoren even gefilmd dat ik op 3.7 geen enkel probleem met het SOS systeem had, want ervaringen op internet leerde dat dat nog weleens een probleem kon zijn na de 3.8 update.

Na de update, inderdaad, problemen met het SOS systeem. voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de dealer en aangegeven dat het rode SOS lampje (en in het display de melding om een werkplaats te bezoeken) voor de 3.8 update toch echt niet aanwezig waren (wat ik kon bewijzen) maar toch was er een afspraak nodig voor diagnose á 1,5 uur (á ~€310) om vast te kunnen gaan stellen of dit onder garantie valt. Aangezien de afspraak pas over 2 maanden kan, heb ik in de tussentijd een OBDeleven besteld en gebruikt om de Emergency SOS battery te resetten, wat het probleem verholpen heeft.

De afspraak laat ik staan, want er schijnt ook een recall (57K3) te zijn op de software van de portiergreep buitenzijde.
Hadden ze al gehoord van de sos problemen ? Toen ik in oktober vorig jaar belde hadden ze er nog nooit van gehoord :? |:(
Uiteindelijk drie maanden later gratis "verholpen"

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
sl1000 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

waar zie je dat? in de shop van de auto?
Ik heb het zojuist via de volkswagen website gedaan. Inloggen en dan naar 'contracten' gaan.
Ook twee jaar verlengd voor € 0 _/-\o_

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Paar maanden geleden mijn gebruikte ID.4 opgehaald, en ik kon gelijk gratis een 2 jaar abo afsluiten. Dat kwam al als een verrassing. Helemaal mooi om te weten dat verlenging straks ook weer gewoon gratis is. :*)

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:13
tcw82 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Hadden ze al gehoord van de sos problemen ? Toen ik in oktober vorig jaar belde hadden ze er nog nooit van gehoord :? |:(
Uiteindelijk drie maanden later gratis "verholpen"
De telefoniste hield zich verder afzijdig en had geen inhoudelijke kennis. Ze gaf aan dat er een diagnose gedaan moest worden (van anderhalf uur, betaald door mij) voor ze konden weten wat er aan de hand was en hoe het probleem opgelost moest worden. Daarna kon er pas iets gezegd worden over of het onder garantie zou vallen (de auto zelf is buiten garantie). Alleen de diagnose was al duurder dan een OBDeleven, dus dat leek me de makkelijkere, goedkopere en snellere optie (helaas).

Heb je nog iets van een referentiecode bij je gratis oplossing gehad, ala een recall nummer? Dan zou ik daar eventueel nog naar kunnen verwijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door thaan op 02-06-2026 20:17 ]


  • Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:02
Termy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:10:
Eerder las ik in dit topic dat je rond de datum van het eind van je We Connect Plus abo gratis kunt verlengen dus ik had de datum in m'n agenda gezet (morgen) en hield de boel al een paar dagen in de gaten en jawel, vandaag was er opeens een 0 euro optie die ik eerder echt nog niet zag.

Dus dat is weer geregeld voor 2 jaar ;).
Hier loopt-ie af op de 14e, ik ga het ook in de gaten houden. Momenteel kost het nog 259 euro en dat heb ik er niet voor over...

  • f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:45

f.h

Termy schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:10:
Eerder las ik in dit topic dat je rond de datum van het eind van je We Connect Plus abo gratis kunt verlengen dus ik had de datum in m'n agenda gezet (morgen) en hield de boel al een paar dagen in de gaten en jawel, vandaag was er opeens een 0 euro optie die ik eerder echt nog niet zag.

Dus dat is weer geregeld voor 2 jaar ;).
Wat nice, dank! Mijn VW Connect en VW Connect Plus lopen beide tot november van dit jaar. Dus ik zet die datum even in de agenda. Ik kon mijn VW Connect al wel verlengen, dus die is nu goed tot 2028.

  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

sl1000 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:48:
[...]

waar zie je dat? in de shop van de auto?
Via de app maar ik lees hier net dat het in de browser blijkbaar ook kan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
thaan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:17:
[...]

De telefoniste hield zich verder afzijdig en had geen inhoudelijke kennis. Ze gaf aan dat er een diagnose gedaan moest worden (van anderhalf uur, betaald door mij) voor ze konden weten wat er aan de hand was en hoe het probleem opgelost moest worden. Daarna kon er pas iets gezegd worden over of het onder garantie zou vallen (de auto zelf is buiten garantie). Alleen de diagnose was al duurder dan een OBDeleven, dus dat leek me de makkelijkere, goedkopere en snellere optie (helaas).

Heb je nog iets van een referentiecode bij je gratis oplossing gehad, ala een recall nummer? Dan zou ik daar eventueel nog naar kunnen verwijzen.
Ik zal even kijken hoe en wat. Later meer.

  • illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:53
thaan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:17:
[...]

De telefoniste hield zich verder afzijdig en had geen inhoudelijke kennis. Ze gaf aan dat er een diagnose gedaan moest worden (van anderhalf uur, betaald door mij) voor ze konden weten wat er aan de hand was en hoe het probleem opgelost moest worden.
Ze vragen altijd goedkeuring voor deze analyses soms zelfs voor de reparaties die volgens mij duidelijk onder garantie vallen. Als ze het onder garantie oppakken betaal je die kosten niet. Daar hebben ze goedkeuring van de importeur voor nodig, en op deze manier dekken ze zich in.

ooh en het doorgeven van codes en aanwijzen van oorzaak werkte bij mij niet echt.. " Wie is hier nu de VW specialist, jij of wij? Laat ons dit nu maar onderzoeken dan hoor je van ons wel wat het probleem is."

[ Voor 14% gewijzigd door illie1 op 03-06-2026 08:33 ]


  • thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:13
illie1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Ze vragen altijd goedkeuring voor deze analyses soms zelfs voor de reparaties die volgens mij duidelijk onder garantie vallen. Als ze het onder garantie oppakken betaal je die kosten niet. Daar hebben ze goedkeuring van de importeur voor nodig, en op deze manier dekken ze zich in.

ooh en het doorgeven van codes en aanwijzen van oorzaak werkte bij mij niet echt.. " Wie is hier nu de VW specialist, jij of wij? Laat ons dit nu maar onderzoeken dan hoor je van ons wel wat het probleem is."
Ergens begrijp ik ook wel dat ze gewoon de oorzaak willen vaststellen en zich indekken, maar ze zouden er wat opener voor kunnen staan om de klant het gevoel te geven dat de kosten ook daadwerkelijk worden kwijtgescholden indien het een garantiegeval is.

Want nu heb ik zoiets van weetje, laat maar. Ik los het zelf wel op (mbv een OBDeleven) om de diagnose kosten van ~€310 niet te hoeven hebben, en daarna potentieel de ~€1500 die ik online voorbij zie komen voor vervanging van de module. Er is namelijk helemaal niemand die aangeeft van goh dit hebben we inderdaad weleens eerder zien gebeuren door de update naar 3.8 en toen werd dat inderdaad onder garantie vervangen, dus wees gerust, waarschijnlijk is dat nu ook zo.
Wat best flauw is, want dat weten ze natuurlijk best aangezien het wereldwijd een vrij veel voorkomend fenomeen is.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
thaan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Ergens begrijp ik ook wel dat ze gewoon de oorzaak willen vaststellen en zich indekken, maar ze zouden er wat opener voor kunnen staan om de klant het gevoel te geven dat de kosten ook daadwerkelijk worden kwijtgescholden indien het een garantiegeval is.

Want nu heb ik zoiets van weetje, laat maar. Ik los het zelf wel op (mbv een OBDeleven) om de diagnose kosten van ~€310 niet te hoeven hebben, en daarna potentieel de ~€1500 die ik online voorbij zie komen voor vervanging van de module. Er is namelijk helemaal niemand die aangeeft van goh dit hebben we inderdaad weleens eerder zien gebeuren door de update naar 3.8 en toen werd dat inderdaad onder garantie vervangen, dus wees gerust, waarschijnlijk is dat nu ook zo.
Wat best flauw is, want dat weten ze natuurlijk best aangezien het wereldwijd een vrij veel voorkomend fenomeen is.
U bent ook geen lease rijder vermoed ik ?

Ergens heb ik het donkerbruine vermoeden dat lease rijders het anders ervaren, maar ben zelf ook zo een sukkel die de auto gewoon van zijn zakgeld gekocht heeft.

Ergens zou ik wel eens een proefje willen doen met een lease rijder. We gaan beide een afspraak plannen bij dezelfde dealer (dezelfde dealer, met dezelfde opgaaf van reden) en dan even kijken welke beschikbare dagen er uitrollen. Ik ben mega negatief in dit alles, dat geef ik gelijk toe, ik denk dat dat ik met mijn prive mobiel een andere beschikbare datum tref dan de lease rijder.

  • R0b1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-06 19:28
f.h schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Wat nice, dank! Mijn VW Connect en VW Connect Plus lopen beide tot november van dit jaar. Dus ik zet die datum even in de agenda. Ik kon mijn VW Connect al wel verlengen, dus die is nu goed tot 2028.
Hier niks gratis, staat gewoon 259 euro. Bijzonder vreemd, aangezien Connect Plus nagenoeg niks biedt voor mijn configuratie.

  • Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:51
tcw82 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:23:
[...]

U bent ook geen lease rijder vermoed ik ?

Ergens heb ik het donkerbruine vermoeden dat lease rijders het anders ervaren, maar ben zelf ook zo een sukkel die de auto gewoon van zijn zakgeld gekocht heeft.

Ergens zou ik wel eens een proefje willen doen met een lease rijder. We gaan beide een afspraak plannen bij dezelfde dealer (dezelfde dealer, met dezelfde opgaaf van reden) en dan even kijken welke beschikbare dagen er uitrollen. Ik ben mega negatief in dit alles, dat geef ik gelijk toe, ik denk dat dat ik met mijn prive mobiel een andere beschikbare datum tref dan de lease rijder.
Werkelijk geen idee waar je dit op baseert. Een leaserijder maakt op dezelfde manier een afspraak. Sterker nog: als leaserijder ben ik beperkter in waar ik een afspraak mag maken en wat er gedaan mag worden. De leasemaatschappij bepaalt, en die keuze is niet altijd even breed.

Ik bel trouwens niet voor een afspraak, ik doe dit online. Via mijn prive laptop ;)

  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:23:
[...]

U bent ook geen lease rijder vermoed ik ?

Ergens heb ik het donkerbruine vermoeden dat lease rijders het anders ervaren, maar ben zelf ook zo een sukkel die de auto gewoon van zijn zakgeld gekocht heeft.

Ergens zou ik wel eens een proefje willen doen met een lease rijder. We gaan beide een afspraak plannen bij dezelfde dealer (dezelfde dealer, met dezelfde opgaaf van reden) en dan even kijken welke beschikbare dagen er uitrollen. Ik ben mega negatief in dit alles, dat geef ik gelijk toe, ik denk dat dat ik met mijn prive mobiel een andere beschikbare datum tref dan de lease rijder.
Als leaserijder van een id.4 uit 2023 heb ik op 13 mei een afspraak gemaakt voor een algemene software update van 3.2 naar 3.8 omdat OTA updates bleven falen. 10 juni was de eerste beschikbare datum. Ik heb zelf gebeld met Wealer (gevonden via de 'zoek een dealer' optie op de vw site), de dame aan de lijn had geen idee waar ik het over had, geen interesse in enige details behalve VIN, km-stand en kenteken en het klonk alsof ik haar stoorde in haar dag. Oh en ik moet wel naar 1 stad verderop want in mijn eigen stad was uiteraard geen ruimte.

Dus ik weet dat je de zeker niet enige bent, lease of prive, die niet onder de indruk is van de service :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 03-06-2026 20:06 ]


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Stefan1987 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Werkelijk geen idee waar je dit op baseert. Een leaserijder maakt op dezelfde manier een afspraak. Sterker nog: als leaserijder ben ik beperkter in waar ik een afspraak mag maken en wat er gedaan mag worden. De leasemaatschappij bepaalt, en die keuze is niet altijd even breed.

Ik bel trouwens niet voor een afspraak, ik doe dit online. Via mijn prive laptop ;)
Op je prive laptop vul je dan je lease kenteken in. En dan toont het boekingsysteem dat je een lease rijder bent. (Of zoals bij mij expliciet dat ik geen lease rijder ben).

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Bundin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Als leaserijder van een id.4 uit 2023 heb ik op 13 mei een afspraak gemaakt voor een algemene software update van 3.2 naar 3.8 omdat OTA updates bleven falen. 10 juni was de eerste beschikbare datum. Ik heb zelf gebeld met Wealer (gevonden via de 'zoek een dealer' optie op de vw site), de dame aan de lijn had geen idee waar ik het over had, geen interesse in enige details behalve VIN, km-stand en kenteken en het klonk alsof ik haar stoorde in haar dag. Oh en ik moet wel naar 1 stad verderop want in mijn eigen stad was uiteraard geen ruimte.

Dus ik weet dat je de zeker niet enige bent, lease of prive, die niet onder de indruk is van de service :)
1 maand is bijna "vandaag nog". Voor mijn deurgreep-probleem kon ik 12 augustus terecht. Vorige week gebeld, want de ap zei me dat ik niet via de ap kon omdat er geen plek voor me was.

  • Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-06 21:21
niki_lauda schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:19:
Er is een petitie gestart zodat VW ervoor moet zorgen dat we bij onze data moeten kunnen,

https://c.org/vxCVTdwmHc

Hierdoor moeten de problemen als de laatste dagen zoals met Iobroker, evcc en HACS worden voorkomen

Niet gesteund
Dit is een algemene petitie, niet specifiek voor dit issue met VW. Ik heb uit wanhoop maar een negatieve recensie achter gelaten in de App Store voor de Volkswagen app met tekst erbij dat ik graag toegang tot de API's blijf houden. Hopelijk komt het bij de juiste mensen terecht...

strava


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

R0b1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Hier niks gratis, staat gewoon 259 euro. Bijzonder vreemd, aangezien Connect Plus nagenoeg niks biedt voor mijn configuratie.
Non-plus is altijd gratis en over de Plus zegt ie niks. Rond de datum van het verlopen van je huidige Plus kijken dus.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:38
f.h schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Wat nice, dank! Mijn VW Connect en VW Connect Plus lopen beide tot november van dit jaar. Dus ik zet die datum even in de agenda. Ik kon mijn VW Connect al wel verlengen, dus die is nu goed tot 2028.
Vreemde gang van zaken bij VW... mijn We Connect kon ik ook al eerder gratis verlengen en die loopt nu tot 22 sept 2034. We connect Plus loopt nog tot 3 aug 2026 verlengen kost nu nog 259. Ik houd het in de gaten.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)


  • pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:07
Melkbus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Dit is een algemene petitie, niet specifiek voor dit issue met VW. Ik heb uit wanhoop maar een negatieve recensie achter gelaten in de App Store voor de Volkswagen app met tekst erbij dat ik graag toegang tot de API's blijf houden. Hopelijk komt het bij de juiste mensen terecht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEq0hRMzMbk9HY--7Y386ZJLmeI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PHUqHU2UozMMQD76VXRwbXmB.png?f=user_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm


  • jerry99
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-06 07:36
Voor de integratie in home assistant gebruik ik nu tijdelijk Tibber API. Hier mee kan je tenminste de SOC en Range ophalen. Deze kan je dan als het goed is weer terug voeden aan EVCC bijvoorbeeld.

  • Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:39
tcw82 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:23:
[...]

U bent ook geen lease rijder vermoed ik ?

Ergens heb ik het donkerbruine vermoeden dat lease rijders het anders ervaren, maar ben zelf ook zo een sukkel die de auto gewoon van zijn zakgeld gekocht heeft.

Ergens zou ik wel eens een proefje willen doen met een lease rijder. We gaan beide een afspraak plannen bij dezelfde dealer (dezelfde dealer, met dezelfde opgaaf van reden) en dan even kijken welke beschikbare dagen er uitrollen. Ik ben mega negatief in dit alles, dat geef ik gelijk toe, ik denk dat dat ik met mijn prive mobiel een andere beschikbare datum tref dan de lease rijder.
Garages willen vaak helemaal geen leaserijders hebben omdat de kans klein is dat ze een offerte moeten maken. Athlon werkt bijvoorbeeld met vaste merkdealers die auto's leveren.

Al jaren zeg ik niet meer dat ik voor een lease auto kom als ik een proefrit wil maken.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517


  • GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:14
Mk23 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Garages willen vaak helemaal geen leaserijders hebben omdat de kans klein is dat ze een offerte moeten maken. Athlon werkt bijvoorbeeld met vaste merkdealers die auto's leveren.

Al jaren zeg ik niet meer dat ik voor een lease auto kom als ik een proefrit wil maken.
Aan de andere kant willen de werkplaatsen vaak wel weer graag lease auto's hebben. Want ja ze moeten vaak voor een iets lager tarief werken, want leasemaatschappijen onderhandelen door de schaal die ze hebben. Maar de regels zijn vaak duidelijk, stuk=vervangen, banden vervangen bij xmm profiel etc., niet nog eerst 3 keer overleggen met de klant.

  • UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
GroundBreaking schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Aan de andere kant willen de werkplaatsen vaak wel weer graag lease auto's hebben. Want ja ze moeten vaak voor een iets lager tarief werken, want leasemaatschappijen onderhandelen door de schaal die ze hebben. Maar de regels zijn vaak duidelijk, stuk=vervangen, banden vervangen bij xmm profiel etc., niet nog eerst 3 keer overleggen met de klant.
Klopt, de garage moet de opdracht eerst laten goedkeuren door de LM. Anders mag er niets gedaan worden, sommige garages vinden dit irritant. Aan de andere kant, kunnen ze miet zoals bij de particulier druk zetten om ‘iets’ goed te keuren. Ook voor garages is dit geld, je wilt de business of niet (en dan geen gezeik).

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
GroundBreaking schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Aan de andere kant willen de werkplaatsen vaak wel weer graag lease auto's hebben. Want ja ze moeten vaak voor een iets lager tarief werken, want leasemaatschappijen onderhandelen door de schaal die ze hebben. Maar de regels zijn vaak duidelijk, stuk=vervangen, banden vervangen bij xmm profiel etc., niet nog eerst 3 keer overleggen met de klant.
Dit is bedrijfseconomische gezien heel zinnig.
Verder vraag ik me ook wel af waar die enorme glazen paleizen van bekostigd worden. De firma voor vag in de omgeving Rotterdam heeft een aantal panden waar de ikea jaloers op is. Hetzelfde verhaal voor de firma omgeving Amsterdam/schiphol. Die overhead moet ergens vandaan komen. Tenminste, volgens mij kan je dat niet zelf bijdrukken 🫣.

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
GroundBreaking schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Maar de regels zijn vaak duidelijk, stuk=vervangen, banden vervangen bij xmm profiel etc., niet nog eerst 3 keer overleggen met de klant.
Behalve de laatste 4-6 maanden van een leasecontract, dan mag je plotseling met die banden gewoon doorrijden, of als je echt heel erg gaat zeuren krijg je tijdelijk een andere auto die nog niet aan zijn kilometers is. Beurten worden niet meer uitgevoerd, maar wel het service-interval gereset etc. Been there, seen it all. Hou daar ook rekening mee als je een auto uit de lease koopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Skynett op 04-06-2026 13:08 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 21:47
Welke zomerbanden gebruikt Volkswagen tegenwoordig voor de ID.3 op 19”?

Heb nieuwe nodig, maar geen idee welke ik zal nemen. Heb oorspronkelijk de Continental EcoContact, maar al 2x een lek gehad in de wang. Dus andere merken wil ik ook overwegen. Iemand de gouden tip?

Hankook zie ik wel goed in veel reviews, maar die heeft geen variant met seal en dat vind ik toch wel een fijn idee geloof ik.

[ Voor 18% gewijzigd door unex154 op 04-06-2026 20:09 ]


  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

AvK

Ready Set Go

"Continental EcoContact, maar al 2x een lek gehad in de wang. Dus andere merken wil ik ook overwegen. Iemand de gouden tip?"

Ja dat is natuurlijk toeval. Dat kan bij elke band gebeuren.Ik ben zeer tevreden over mijn Continetals. Bij nattigheid vinden ze het wel een beetje lastig soms. Gewoon een beetje opletten.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
unex154 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:08:
Welke zomerbanden gebruikt Volkswagen tegenwoordig voor de ID.3 op 19”?

Heb nieuwe nodig, maar geen idee welke ik zal nemen. Heb oorspronkelijk de Continental EcoContact, maar al 2x een lek gehad in de wang. Dus andere merken wil ik ook overwegen. Iemand de gouden tip?

Hankook zie ik wel goed in veel reviews, maar die heeft geen variant met seal en dat vind ik toch wel een fijn idee geloof ik.
Hankooks hebben wel een variant met seal?? Ben zelf ook wel fan van de Pirelli's met seal.

Bridgestone zou ik zeker niet nemen,

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

unex154 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:08:
Welke zomerbanden gebruikt Volkswagen tegenwoordig voor de ID.3 op 19”?

Heb nieuwe nodig, maar geen idee welke ik zal nemen. Heb oorspronkelijk de Continental EcoContact, maar al 2x een lek gehad in de wang. Dus andere merken wil ik ook overwegen. Iemand de gouden tip?

Hankook zie ik wel goed in veel reviews, maar die heeft geen variant met seal en dat vind ik toch wel een fijn idee geloof ik.
Mijn ID4 met 19" kwam standaard op Hankook S1 Evo 3 EV

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 21:47
sl1000 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Hankooks hebben wel een variant met seal??
Zo ver ik kan vinden niet in de juiste maat (215/50R19 93T).

Bedankt voor de tips!

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
unex154 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Zo ver ik kan vinden niet in de juiste maat (215/50R19 93T).

Bedankt voor de tips!
Dealer heeft net de achterbanden vervangen van mijn ID.4 en dat zijn nu hankooks. Heeft de ID.4 een andere 19” als de ID.3? Regent momenteel dus ff geen zin om na te kijken

  • unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-06 21:47
sl1000 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Dealer heeft net de achterbanden vervangen van mijn ID.4 en dat zijn nu hankooks. Heeft de ID.4 een andere 19” als de ID.3? Regent momenteel dus ff geen zin om na te kijken
Ja volgens mij zijn die dikker, achter en voor ook verschillend bij de ID.4.

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

unex154 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Ja volgens mij zijn die dikker, achter en voor ook verschillend bij de ID.4.
ID4 heeft een hogere band ja. Afhankelijk van de uitvoering heb je achter bredere dan voor (255 achter, 235 voor, of 235 rondom)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:50
jerry99 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:19:
Voor de integratie in home assistant gebruik ik nu tijdelijk Tibber API. Hier mee kan je tenminste de SOC en Range ophalen. Deze kan je dan als het goed is weer terug voeden aan EVCC bijvoorbeeld.
EVCC heeft in een recente update de mogelijkheid toegevoegd voor VAG auto's de EU Data Act compatible API te gebruiken, ik kreeg het echter niet aan de praat. Maar via de Tibber route lig weer SoC e.d. vanuit Home Assistant in EVCC beschikbaar. :)

  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:34
My21 id3. Sinds de laatste update gaat mijn infotainment soms random aan terwijl de auto op de oprit staat. er staat dan "welkom mijn naam" opzich geen probleem maar wel irritant want mijn telefoon connect dan via Bluetooth...


Sleutels liggen gewoon ver weg in een metalen bakje. Ik heb al een langere periode dat hij soms ineens zijn lichten even aan gaan en weer uit. Dit is nieuw, ben benieuwd of de 12v accu netjes op spanning blijft.

  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Misschien even het automatisch ontgrendelen uitzetten. Dan sluit je de sleutel als oorzaak uit.

Ik heb het uitgezet omdat ik soms in huis al te dichtbij de auto kwam. Dan gaan 's avonds de lichten aan, etc.

Nu als ik bij de auto sta en de deurgreep open, ontgrendelt de auto eigenlijk als voorheen. Dus een echt nadeel heb ik niet van die aanpassing.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:34
Skynett schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:45:
Misschien even het automatisch ontgrendelen uitzetten. Dan sluit je de sleutel als oorzaak uit.
Dat ga ik eens proberen! Maar hij ontgrendeld ook niet alleen de lampen aan en uit ongeveer halve seconden.

  • Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:51
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.

  • BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:52

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Stefan1987 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.
Mijn vader en stiefmoeder zweren er bij met hun ID.4. In de ID.Buzz van werk rij ik altijd in D, is rustiger bij gas loslaten en dat ding kan echt heel ver uitrollen. En uitrollen is zuiniger dan regeneratief remmen als je het een beetje tactisch doet.

Kalm aan! En rap een beetje!


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
Stefan1987 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.
B is niet anders dan D: enige verschil is dat bij B er al geremd wordt als je gas los laat.

in beide gevallen wordt er evenveel geregenereerd bij het remmen. Gaat puur om hoe de rem aangestuurd wordt

in B rijden vereist wat gewenning omdat als je zomaar loslaat die idd te hard remt. Je moet dus aanwennen niet helemaal los te laten als je geen gas meer geeft en wilt uitrollen. Zodra je dat kan kun je in de meeste situaties met 1 pedaal zowe gas als rem bedienen. Maar als je dat niet fijn vindt: vooral in D blijven rijden zou ik zeggen.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
BdK9001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Mijn vader en stiefmoeder zweren er bij met hun ID.4. In de ID.Buzz van werk rij ik altijd in D, is rustiger bij gas loslaten en dat ding kan echt heel ver uitrollen. En uitrollen is zuiniger dan regeneratief remmen als je het een beetje tactisch doet.
B en d maakt niks uit qua regeneratie. De auto regenereert altijd bij het remmen (behalve als de accu vol zit, maar dan geldt dat bij zowel B als d). Betreft puur hoe je de rem bedient.

En ja als je steeds remt en optrekt gebruik ie meer stroom dan dat je uitrolt. Maar dat effect kun je in beide modes creeren

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stefan1987 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.
In de egolf was er ook al B. Altijd gebruikt en maakte rijden juist rustiger want met langzamer rijden heeft het een fijnere “curve” om het maar zo te noemen. Dus langzamer rijden doe je met het gaspedaal, remmen doe je met de remmen als je moet remmen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Stefan1987 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.
Ik rijd altijd in B want dat vind ik veel relaxter rijden dan steeds moeten wisselen tussen de pedalen. In D rol je zo ver uit dat gas los veel te weinig doet als iemand 2s voor je opeens inhoudt (op de motor remmen met een handbak). Uitrollen kan in B ook gewoon, dat is een skill issue. Idealiter kon je er ook mee tot stilstand komen, maar goed. Ik raak de rem alleen aan als ik plotseling moet remmen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Eerst altijd B (mijn vorige auto had OPD), sinds een week of 3 eigenlijk altijd D. Ik weet niet welke instelling het precies is, maar in de D met gas los remt de auto uiteindelijk vanzelf op veel punten (naderen rotonde, of kruising), een soort van halve auto pilot.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
Stefan1987 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:11:
Uit nieuwsgierigheid: zijn er hier mensen die in B rijden? En zo ja: waarom (en dan niet de vw uitleg die je bij de dealer krijgt ;) ). Persoonlijk word ik misselijk van dat remmen bij gas los, en vraag ik mij af wat het werkelijk zou schelen.
Ik vind het in de bebouwde kom wel fijn rijden, kwestie van wennen. Het scheelt remmen en de B-stand regeneert energie. Oftewel 'remmen' met de motor levert energie op en spaart je remmen.
Snelweg etc. doe ik in D.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

-tom-562 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:52:
Eerst altijd B (mijn vorige auto had OPD), sinds een week of 3 eigenlijk altijd D. Ik weet niet welke instelling het precies is, maar in de D met gas los remt de auto uiteindelijk vanzelf op veel punten (naderen rotonde, of kruising), een soort van halve auto pilot.
Dat is de eco assistant. Als je die uit zet dan rolt D altijd uit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Termy schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:29:
[...]

Dat is de eco assistant. Als je die uit zet dan rolt D altijd uit.
Dat dacht ik al. Vind het erg prettig, gas loslaten, maximaal uitrollen en de auto remt vanzelf uiteindelijk

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Altijd D hier, in D remt ie ook regeneratief, zeker met ACC aan om (bijvoorbeeld heuvel af) de snelheid constant te houden). Regeneratief remmen en weer een beetje gas bij als er te veel geremd was is minder efficient dan uitrollen en alleen remmen wanneer nodig. Tenzij je zo hard moet remmen dat je niet alleen regeneratief remt maar ook met de fysieke remmen, maar dat gebeurt me zelden tot nooit.

Het automatisch remmen bij kruispunten etc. is relaxed, maar ik vertrouw/wacht daar niet op. Ook omdat ik er niet volledig aan wil wennen want af en toe zit ik nog wel in een andere auto die dat niet doet. Voor mij is het als lane assist dus: soms kickt ie in en dat is dan een waarschuwing/leermoment voor mij.

[ Voor 28% gewijzigd door Bundin op 07-06-2026 16:03 ]


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat 'ie zelf gaat remmen voor kruispunten / rotondes en meer van dat soort ongein zit 'm in de instellingen voor het ACC deel waarin je kunt bepalen waarop dat dat ACC / Travel-Assist spel mág reageren. Ik heb daar persoonlijk alles permanent uit staan behalve het reageren op 'filestaart'. Als de auto zélf gaat bepalen hoe hard 'ie over bijvoorbeeld een klaverblad in de snelwegen wenst te gaan rijden dan hoop ik niet dat er motorrijders van achter naderen..... Ik houd er niet van om als rijdende chicane gebruikt te moeten gaan worden :+

Ik rijd overigens altijd in 'B' + ACC (Travel-Assist).... Dan lijkt m'n 230PK ID.3 Pro-S qua gedrag tenminste nog een béétje op een "Dikke Diesel" :9
edit:
Het reageren op verkeersborden in dat ACC instellingen menu is IMHO zelfs ronduit gevaarlijk te noemen als je in de Nederlands verkeersborden jungle je weg aan het zoeken bent.... Een 50Km/h óf 30Km/h bord langs de snelweg bij een tankstation wordt óók gezien door de camera....

[ Voor 31% gewijzigd door Will_M op 07-06-2026 16:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 22:26
Ik rij in de bergen altijd op B. Daar werkt het sterkere remmen erg fijn.

De rest in D. Ben een beetje lui. Ik denk overigens dat het ook uitmaakt als je altijd in B rijdt. Dan gaat het vanzelf. Als je af en toe in B rijdt moet je zo nadenken.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd


  • GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:14
Altijd in B, rijd als je zelf bewust aan het sturen bent het fijnst. Hoeft eigenlijk nooit je voet naar het rempedaal.

Als je met de ACC rijdt, en een keer de cruise control uit wilt zetten kan het wel heftig voelen omdat je dan niet met je voet op het gaspedaal zit om het remmen gemoedelijk te laten verlopen.

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Iemand hier al de MY27 ID.4 ontvangen? Kan er nog geen echte foto’s of verhalen van kers verse eigenaren van op internet vinden. Vroeg me af of ze al uitgeleverd worden?

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik krijg altijd een hartverzakking bij zoiets als D, in de egolf dan, als ik het gaspedaal loslaat rijdt ie gewoon op dezelfde snelheid door zonder af te remmen, alsof het gaspedaal ingeduwd blijft. Erg tegennatuurlijk en geen dinky toy gevoel meer. In mijn huidige Ioniq 5 ook max regeneratief, maar niet onepedal. Ik zit in dit topic omdat ik dit jaar weer een vw wil kopen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sl1000 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:07:
Iemand hier al de MY27 ID.4 ontvangen? Kan er nog geen echte foto’s of verhalen van kers verse eigenaren van op internet vinden. Vroeg me af of ze al uitgeleverd worden?
Mijn verwachte levering MY27 ID.4 Pro Limited Edition Plus staat voor eind juli, dit zou als het goed is de vernieuwde versie moeten zijn met fysieke knoppen op het stuur, software 6.0, one pedal driving, telefoon als sleutel, etc.

Zag online al wel een video over een rit in een nieuwe ID.5.

[ Voor 3% gewijzigd door Paragon93 op 08-06-2026 10:41 ]

Trust me, I'm an engineer


  • Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:51
@Paragon93, wanneer heb je die besteld? Ik heb de mijne eind mei besteld, weet niet hoe snel mijn werkgever alles richting de leasemaatschappij heeft doorgegeven en hoe snel zij dan weer zijn. Ben benieuwd of nog met huidige auto op vakantie moet of al met de nieuwe :).

Heb de Pro Limited Edition Plus in het zwart besteld, met daarbij Comfort Pakket Plus, Assistance Pakket Plus en Multimedia Pakket Plus. En dan natuurlijk de standaard pakketten die je erbij krijg zoals Black Style Pakket, Design Pakket en Panoramadak

  • Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Matti44 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:24:
@Paragon93, wanneer heb je die besteld? Ik heb de mijne eind mei besteld, weet niet hoe snel mijn werkgever alles richting de leasemaatschappij heeft doorgegeven en hoe snel zij dan weer zijn. Ben benieuwd of nog met huidige auto op vakantie moet of al met de nieuwe :).

Heb de Pro Limited Edition Plus in het zwart besteld, met daarbij Comfort Pakket Plus, Assistance Pakket Plus en Multimedia Pakket Plus. En dan natuurlijk de standaard pakketten die je erbij krijg zoals Black Style Pakket, Design Pakket en Panoramadak
23 april is hij besteld via de leasemaatschappij. 27 mei kreeg ik bericht dat de productie gestart is, sinds dien nog geen update. Heb zelf ook assistentie plus, alle standaard pakketten van de limited edition plus, rode kleur en 20 inch velgen. Ben ook benieuwd!

Trust me, I'm an engineer


  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
Paragon93 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:53:
[...]

23 april is hij besteld via de leasemaatschappij. 27 mei kreeg ik bericht dat de productie gestart is, sinds dien nog geen update. Heb zelf ook assistentie plus, alle standaard pakketten van de limited edition plus, rode kleur en 20 inch velgen. Ben ook benieuwd!
ik heb op 22 april besteld (dwz had al veel eerder besteld, maar toen was die de bestelprocedure van de leasemij door en is die aan de dealer doorgegeven): de pro limited plus met alle pluspakketten (assistance, comfort, multimedia en sport) en trekhaak (in het zwart). Alleen een afleverweek (32) gekregen. op welke manier hebben ze jou over de productiestart geïnformeerd?

  • ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:38
joezzt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:05:
Ik krijg altijd een hartverzakking bij zoiets als D, in de egolf dan, als ik het gaspedaal loslaat rijdt ie gewoon op dezelfde snelheid door zonder af te remmen, alsof het gaspedaal ingeduwd blijft. Erg tegennatuurlijk en geen dinky toy gevoel meer. In mijn huidige Ioniq 5 ook max regeneratief, maar niet onepedal. Ik zit in dit topic omdat ik dit jaar weer een vw wil kopen.
Ik rij nu een ID.4 2021 (MY2022). In D rijden vind ik zeer onprettig en tegennatuurlijk, daarom rij ik altijd in B.

Eind dit jaar komt er een nieuwe ID.4, en deze rijdt (naar men zegt) anders in D en B... De auto waarin ik vorige maand een proefrit heb gemaakt heb ik (uit gewoonte) meteen in B gezet, dus ik weet niet of de D nu al anders is.

  • johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Matti44 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:24:
@Paragon93, wanneer heb je die besteld? Ik heb de mijne eind mei besteld, weet niet hoe snel mijn werkgever alles richting de leasemaatschappij heeft doorgegeven en hoe snel zij dan weer zijn. Ben benieuwd of nog met huidige auto op vakantie moet of al met de nieuwe :).

Heb de Pro Limited Edition Plus in het zwart besteld, met daarbij Comfort Pakket Plus, Assistance Pakket Plus en Multimedia Pakket Plus. En dan natuurlijk de standaard pakketten die je erbij krijg zoals Black Style Pakket, Design Pakket en Panoramadak
De bestelling van mijn ID.4 is eind februari door de leasemaatschappij doorgezet en ik heb hem 3 weken geleden kunnen ophalen met productieweek 17. Ik begreep wel bij het ophalen dat er momenteel vertraging op productie/levering zit i.v.m. tekorten. Mooie samenstelling ik heb dezelfde maar dan zonder multimedia pakket plus en in moonstone grey met nog de het oude stuurwiel zonder fysieke knoppen

  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nou, ik had een afspraak gemaakt bij Wealer omdat de OTA updates steeds misgaan en de wagen op 3.2 bleef hangen. Vannacht heeft ie alsnog succesvol 3.7 deployed. Dus ik bellen naar Wealer om te vragen of updaten in de werkplaats nog nodig is want OTA gaat toch goed.

Ik ga alsnog langs want blijkbaar was er een terugroepactie met een update die daar moet plaatsvinden. Ze kon me niet vertellen wat er precies aan de hand kan zijn maar dieteren.be/nl/recall/ vertelt me dat het inderdaad het vaker genoemde deurgreep ding is (Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3))

Iemand enig idee hoe lang dat gaat duren daar?

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Even die dieteren.be gecheckt, er staat daar nu voor mijn ID.4 (geleverd eind november 2025) een terugroepactie voor de voorruit (64A8). Bij de RDW vind ik niks daarover.
Over 2 maanden gaan we er mee op vakantie, lijkt mij een goed idee om die van te voren te laten checken

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 09-06-2026 13:33 ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:00:
[...]

ik heb op 22 april besteld (dwz had al veel eerder besteld, maar toen was die de bestelprocedure van de leasemij door en is die aan de dealer doorgegeven): de pro limited plus met alle pluspakketten (assistance, comfort, multimedia en sport) en trekhaak (in het zwart). Alleen een afleverweek (32) gekregen. op welke manier hebben ze jou over de productiestart geïnformeerd?
Via een mailtje vanuit de dealer waar vanuit de bestelling geplaatst is namens de leasemaatschappij

Trust me, I'm an engineer


  • IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-06 18:35
Ik gebruik nooit cruise control, dus op lokale wegen rijd ik altijd in B. In de D stand zou ik veel agressiever remmen, waardoor ik steeds de mechanische remmen zou gebruiken. Nu rem ik maximaal op de motor. Ook houd ik meer afstand nu. Op de snelweg rijd ik altijd in D, want dan is het pedaal minder straf om in te trappen en bolt de wagen uit bij het loslaten van het pedaal, wat veel soepeler rijdt. De wagen remt toch vanzelf op de motor als je het pedaal lost en je een voorligger nadert.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Accu SOH vraagje, toevallig gisteren wat leger gereden dan normaal. als ik het volgende doe, heb ik dan een "ballpark" nummer qua SOH?

start laden: 23% vulling
einde laden 80% vulling
57% toename SOC
57% omgerekend naar 100% geeft 74 kWh, dat weer 96% SOH zou betekenen.
Klopt dit?
Helaas had ik de dag er voor ook geladen van 13 naar 100, maar omdat ik de geladen kWh niet kan uitsplitsen (niet makkelijk in elk geval) had ik maar 1 datapunt.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tcw82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:06:
Accu SOH vraagje, toevallig gisteren wat leger gereden dan normaal. als ik het volgende doe, heb ik dan een "ballpark" nummer qua SOH?

start laden: 23% vulling
einde laden 80% vulling
57% toename SOC
57% omgerekend naar 100% geeft 74 kWh, dat weer 96% SOH zou betekenen.
Klopt dit?
Helaas had ik de dag er voor ook geladen van 13 naar 100, maar omdat ik de geladen kWh niet kan uitsplitsen (niet makkelijk in elk geval) had ik maar 1 datapunt.
Je houdt in je berekening geen rekening met de laadverliezen welke er optreden, dus het klopt NIET 🤔

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

AvK

Ready Set Go

Ik vergelijk het met toen ik mijn 58kWh Born kreeg, kon ik onder de huidige omstandigheden (normaal zomer weer) 360 kilometer rijden met 100% lading. En dat haalde ik ook. Nu ruim 2 en een half jaar en 38 duizend kilometer later haal ik nog steeds diezelfde score. Ik sta best vaak aan de snellader. Dus over die degradatie maak ik me weinig zorgen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Will_M schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:09:
[...]


Je houdt in je berekening geen rekening met de laadverliezen welke er optreden, dus het klopt NIET 🤔
Ok, dat is een goede. Wat zouden die verliezen typisch mogen zijn ? Procenten? Tienden?

Hoe zou ik die kunnen toevoegen aan het verhaal?

  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30

AlphaRomeo

FP ProMod
tcw82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Ok, dat is een goede. Wat zouden die verliezen typisch mogen zijn ? Procenten? Tienden?
6 tot 9 procent.

[ Voor 7% gewijzigd door AlphaRomeo op 09-06-2026 19:06 ]


  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
Ok. Dat is goed om te weten, waar zou je dat versleutelen in de verrekening?
10kwh laden en dan stellen dat 91% daarvan de auto ingaat?
De bereikte soc simpelweg verlagen met 9%
(Ik ga even uit van w.c.s.)

(Wat ik ook mooi vind, niemand lijkt het heel raar te vinden dat maar 1 kwh aanduiding in mijn eerste berichtje staat, ik heb vergeten te melden hoeveel kWh er bij die 53% hoort.

Maar, ben benieuwd waar de 9% versleutelt moet worden.

  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30

AlphaRomeo

FP ProMod
tcw82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:49:
[...]


Ok. Dat is goed om te weten, waar zou je dat versleutelen in de verrekening?
10kwh laden en dan stellen dat 91% daarvan de auto ingaat?
De bereikte soc simpelweg verlagen met 9%
(Ik ga even uit van w.c.s.)

(Wat ik ook mooi vind, niemand lijkt het heel raar te vinden dat maar 1 kwh aanduiding in mijn eerste berichtje staat, ik heb vergeten te melden hoeveel kWh er bij die 53% hoort.

Maar, ben benieuwd waar de 9% versleutelt moet worden.
Inderdaad is dat de formule ongeveer. Een klein deel verlies je trouwens in de kabels en de wallbox, dus het is een beetje afhankelijk van waar in het traject je meet. Ook denk ik dat er verschil in efficiëntie zit tussen zomer en winter. Een nauwkeurige metingen kan alleen met zo'n dongle.

  • tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:33
AlphaRomeo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Inderdaad is dat de formule ongeveer. Een klein deel verlies je trouwens in de kabels en de wallbox, dus het is een beetje afhankelijk van waar in het traject je meet. Ook denk ik dat er verschil in efficiëntie zit tussen zomer en winter. Een nauwkeurige metingen kan alleen met zo'n dongle.
Sorry, wat is de formule precies? Er staan 2 mogelijke routes van bepalen in, ik heb het nog niet uit zitten vogelen in Excel.

  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

IndyVS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:46:
De wagen remt toch vanzelf op de motor als je het pedaal lost en je een voorligger nadert.
Als de eco assistant aan staat ja, anders niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30

AlphaRomeo

FP ProMod
tcw82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:28:
[...]

Sorry, wat is de formule precies? Er staan 2 mogelijke routes van bepalen in, ik heb het nog niet uit zitten vogelen in Excel.
Van elke 100kWh verlies je er 6 tot 9. Dus het aantal kWh dat je laadpaal registreert moet je verminderen met dit percentage om te weten wat effectief je accu in gaat.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
IndyVS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:46:
Ik gebruik nooit cruise control, dus op lokale wegen rijd ik altijd in B. In de D stand zou ik veel agressiever remmen, waardoor ik steeds de mechanische remmen zou gebruiken. Nu rem ik maximaal op de motor. Ook houd ik meer afstand nu. Op de snelweg rijd ik altijd in D, want dan is het pedaal minder straf om in te trappen en bolt de wagen uit bij het loslaten van het pedaal, wat veel soepeler rijdt. De wagen remt toch vanzelf op de motor als je het pedaal lost en je een voorligger nadert.
Houd er wel rekening mee dat ook in de D stand eerst je regeneratie wordt aangesproken als je het rempedaal intrapt. Pas als je auto herkent dat je heel stevig moet afremmen worden je mechanische remmen ingezet. Dus het verschil tussen B en D is niet 'alles regenereren' of 'niks regenereren'.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-06 18:35
Termy schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Als de eco assistant aan staat ja, anders niet.
Goed opgemerkt, staat inderdaad aan ;)

  • IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-06 18:35
Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Houd er wel rekening mee dat ook in de D stand eerst je regeneratie wordt aangesproken als je het rempedaal intrapt. Pas als je auto herkent dat je heel stevig moet afremmen worden je mechanische remmen ingezet. Dus het verschil tussen B en D is niet 'alles regenereren' of 'niks regenereren'.
Klopt volledig, mij kennende zal ik in D stand veel te stevig remmen dat regeneratie niet voldoende zal zijn :X

  • f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:45

f.h

Induslogic schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:54:
[...]


Ik heb gisteren een mail gekregen van Volkswagen over dit probleem (België). Al blijkt uit de mail niet meteen de urgentie dat dit ook al rijdend zou kunnen gebeuren. (Model ID4 bj 04/2023


[...]
Ik heb vanmiddag een belletje gekregen van de dealer (NL) dat mijn auto (ID.4 MY25 geleverd november 2024) ook een software update moet krijgen ivm het mogelijk spontaan open gaan van portieren wanneer je ~15 km/u zou rijden.

Ben benieuwd welke software versie ik nu krijg, want ik zit geloof ik al op 5.4.0

Gelijk maar een afspraak gemaakt, hoewel ik er nog geen last van heb gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door f.h op 10-06-2026 16:03 ]


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tcw82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:28:
[...]

Sorry, wat is de formule precies? Er staan 2 mogelijke routes van bepalen in, ik heb het nog niet uit zitten vogelen in Excel.
Als je de SOH zelf zo nauwkeurig mogelijk, en dus met zo min mogelijk laadverliezen in je berekeningen, wilt gaan bepalen dan moet je de HV Batterij eerst zover mogelijk leeg gaan rijden om 'm vervolgens aan een DC snellader weer naar 100% SOC te gaan zetten. Zorg er dus voor dat je (thuis?) start met 100% SOC om daarna vervolgens met een optimaal voorverwarmde HV Batterij, met een SOC liefst ónder de 10%, aan te gaan komen bij een DC Snellader om 'm daar dan nogmaals tot 100% vol te gaan 'pompen'. Je sluit dan alle laadverliezen van je volledige AC (t)huisinstallatie (of zelfs publieke AC laadpaal) in het geheel uit doordat de 'stroom' vanuit een DC Snellader niet meer door de interne boordomvormer in je auto omgezet hoeft te gaan worden van AC naar DC.

Bij veel (t)huisinstallaties gaat het overigens vaak al fout in de eigen groepenkast doordat er intern (te) dunne bekabeling gebruikt wordt én dan vaak ook nog in combinatie met een goedkope '3P-N B20' of zelfs ooit 'B16' Chinese Alamat welke maar nét genoeg capaciteit heeft om 11kW aan AC vermogen naar de auto te kunnen verzetten.
Vervolgens wordt er dan vaak ook nog bezuinigd op de bekabeling náár de laadpaal (4mm2 ipv bijv. 6mm2) én is de laadkabel van de paal naar de auto ook nog eens zo lang én dun mogelijk (want dat neemt weer minder ruimte in, in de auto of de berging). Op hoeveel plekken er dan onnodig veel energie (lees kWh's) omgezet gaat worden in onnodige 'gratis' warmte wil je niet weten...

Een 77kW HV Batterij zou theoretisch tot 100% dus 69.3kW DC kunnen laden áls de SOH van de HV Batterij 100% is én je start met een SOC van EXACT 10%.

Of dat het prijsverschil in kWh's tussen je thuislader en een DC Snellader (vaak rond de €0,45/kWh) het je waard is om op deze simpele manier zelf te gaan 'testen'.... ?

:9

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 10-06-2026 19:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 12:10
vandaag pro-actief door de dealer gebeld (Hoogenboom Rotterdam) voor terugroepactie: Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3) voor mijn ID4 (2023)

Eerst terugroepactie voor mij, tot nu toe maar 1 probleem gehad met de auto (deurgreep achter kapot moest vervangen worden)

kan snel (begin juli) terecht bij de dealer, kan er helaas niet op wachten dus krijg een auto mee.

  • f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:45

f.h

murdoch1980 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:25:
vandaag pro-actief door de dealer gebeld (Hoogenboom Rotterdam) voor terugroepactie: Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3) voor mijn ID4 (2023)

Eerst terugroepactie voor mij, tot nu toe maar 1 probleem gehad met de auto (deurgreep achter kapot moest vervangen worden)

kan snel (begin juli) terecht bij de dealer, kan er helaas niet op wachten dus krijg een auto mee.
Ik was inderdaad door dezelfde dealer gebeld. Ik zie staan dat ik software 5.4.4 ga krijgen.

  • Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En ik heb 'm eergisteren gehad (3.8.4), om 8:15 afgeleverd en om 14:00 was ie klaar.

  • koen2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 19:01

koen2000

Software Ontwikkelaar

Online zie ik hier en daar wel wat voorbij komen, maar het lijkt allemaal niet heel recent meer, dus vandaar dat ik het hier nog eens probeer.

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de melding: “Waarschuwingen en informatie niet beschikbaar. Voorzichtig rijden.”

Online kom ik verschillende oplossingen tegen, zoals het 30 seconden ingedrukt houden van de aan/uit-knop van het infotainmentsysteem, of het verwijderen en terugplaatsen van zekeringen 30 en 46. Dit heeft bij mij in het verleden ook geholpen; daarna werkte alles weer gewoon.

Ik heb het probleem nu ongeveer twee maanden niet gehad, maar vandaag kwam het opnieuw terug toen ik vanaf mijn werk wilde terugrijden. Beide genoemde oplossingen heb ik opnieuw geprobeerd, maar dit keer zonder resultaat. Uiteindelijk ben ik maar met Waze op de snelheidslimiet naar huis gereden.

Zou het het proberen waard zijn om van de 12 volt accu de min pool kost los te halen?

Zijn er meer mensen met een ID.3 First Edition uit 2020 die hier nog steeds last van hebben? En mis ik misschien nog een andere oplossing die ik kan proberen? Zeker met het weekend voor de deur is het best vervelend, omdat ik afhankelijk ben van de auto.

Voor de volledigheid: ik zit op softwareversie 1771 en ABT-software 3082.

[ Voor 3% gewijzigd door koen2000 op 12-06-2026 19:12 ]

All Round Software Ontwikkelaar


  • AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09

AvK

Ready Set Go

koen2000 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:11:
Zou het het proberen waard zijn om van de 12 volt accu de min pool kost los te halen?
Dit is wat de ANWB wegenwacht als eerste doet. De stroom eraf en dan liever ook nog even de rest stroom er af halen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AJ6Fese7q1wOJd5hAV2uaz9O3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhEKArKdgFLu3JtFrTxKl9rX.jpg?f=fotoalbum_large

Niet slecht, al zeg ik het zelf (52kWh met APP310) 8) (morgen retourtje Beekse Bergen vanuit de Achterhoek, daarom tot 100% geladen)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Dominus04
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 19:37
Wij kunnen op 27-06 onze bestelde PL ID.4 Pro Limited 79kWh ophalen. MY27. Vlotter dan gedacht gegaan. Initieel was levering eind juli verwacht.

  • Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:43
Dominus04 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:31:
Wij kunnen op 27-06 onze bestelde PL ID.4 Pro Limited 79kWh ophalen. MY27. Vlotter dan gedacht gegaan. Initieel was levering eind juli verwacht.
Wanneer had je besteld?

  • Dominus04
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-06 19:37
20 april is getekend dus rond die datum ook echt besteld door de dealer neem ik aan.

  • tomkamphuys2
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-06 22:38
Ik heb ook 3.8(.3/4?) gekregen en probleem 2 waarbij fase 1 af en weer aan schakelt en uiteindelijk stopt met bijdragen aan het laden, lijkt opgelost. Ik heb dat probleem (nog) niet weer waargenomen.

De garage blijft echter zeggen dat de auto (id.3 Pro 58kWh) bij 60% soc niet op 11kW oplaadt/zou kunnen opladen.

  • sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Bij mij is de software upgrade van de portieren gefaald. Moet nu over 2 weken weer terug. Communicatiemodule crashde tijdens de upgrade en word nu eerst vervangen. Ze roepen dat het alleen een portiersoftware upgrade is, maar in werkelijkheid worden (bijna) alle modules geupgrade. Mijn aanpassingen van lane-assist en recht inhalen in de gateway zijn dan ook verdwenen nu. Ik wacht wel even tot ze klaar zijn voordat dit er weer in programmeer

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:40:
[Afbeelding]

Niet slecht, al zeg ik het zelf (52kWh met APP310) 8) (morgen retourtje Beekse Bergen vanuit de Achterhoek, daarom tot 100% geladen)
M'n ID.3 doet momenteel met 10% mínder SOC bij de huidige omstandigheden, ± 17o Celsius, bijna 100 Kilometer méér..... Morgenochtend vanuit de regio waar jij vandaag heen ging (de 'Beekse Bergen') de auto thuis even vol zetten naar 100% SOC en dan op en neer naar Luxemburg gaan crossen. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Qp-w429P7owvM93PHSG8pSpzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ9KlmK4LO151yWM9Fm1DZvK.jpg?f=fotoalbum_large
sl1000 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:16:
Bij mij is de software upgrade van de portieren gefaald. Moet nu over 2 weken weer terug. Communicatiemodule crashde tijdens de upgrade en word nu eerst vervangen. Ze roepen dat het alleen een portiersoftware upgrade is, maar in werkelijkheid worden (bijna) alle modules geupgrade. Mijn aanpassingen van lane-assist en recht inhalen in de gateway zijn dan ook verdwenen nu. Ik wacht wel even tot ze klaar zijn voordat dit er weer in programmeer
Die module mogen ze bij mij over een week of twee waarschijnlijk ook gaan vervangen. Sinds ID. SW v5.4.0 middels een OTA update op m'n auto geland is werkt het 'Remote Park Assist' deel niet meer én kan ik m'n iPhone ook niet op nieuw koppelen doordat er geen nieuwe QR Koppelcode meer op het beedscherm getoond wordt (en de native Spotify App wil vaker niet dan wel een verbinding maken met.... Spotify).

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 13-06-2026 18:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:52
Will_M schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:47:
[...]
Sinds ID. SW v5.4.0 middels eeb OTA update op m'n auto geland is werkt het 'Remote Park Assist' deel niet meer én kan ik m'n iPhone ook niet op nieuw koppelen doordat er geen nieuwe QR Koppelcode meer op het beedscherm getoond wordt[...]
Exact dit probleem had ik al sinds de aflevering van de auto eind '24. Het koppelen van een telefoon aan Remote Park Assist was niet mogelijk omdat er geen QR code verscheen, hoe lang ik ook wachtte.
De oplossing: 12V accu ontkoppelen. Had zelf al wel geprobeerd een aantal zekeringen tijdelijk te verwijderen (infotainment etc), maar dat bleek dus niet genoeg (of ik had de verkeerde zekeringen geprobeerd :+ )

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JohanF schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Exact dit probleem had ik al sinds de aflevering van de auto eind '24. Het koppelen van een telefoon aan Remote Park Assist was niet mogelijk omdat er geen QR code verscheen, hoe lang ik ook wachtte.
De oplossing: 12V accu ontkoppelen. Had zelf al wel geprobeerd een aantal zekeringen tijdelijk te verwijderen (infotainment etc), maar dat bleek dus niet genoeg (of ik had de verkeerde zekeringen geprobeerd :+ )
Misschien dat ik dát nog even zelf kan gaan proberen dan >:) d:)b

Heb er in de regel een hekel aan om m'n auto een hele dag te moeten missen voor zoïets futiels, ook al krijg ik gewoon vervangend vervoer mee. Zekering 19 (infotainment systeem) had ik ook al een keer verwijderd, zonder soelaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 13-06-2026 19:57 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:52
Will_M schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:51:
[...]


Misschien dat ik dát nog even zelf kan gaan proberen dan >:) d:)b

Heb er in de regel een hekel aan om m'n auto een hele dag te moeten missen voor zoïets futiels, ook al krijg ik gewoon vervangend vervoer mee. Zekering 19 had (infotainment systeem) had ik ook al een keer verwijderd, zonder soelaas.
Nou daarom had ik het sinds aflevering ook maar laten zitten (denk dat ik de functie toch nooit zal gebruiken, enkel een keer om te showen :P ), nog wel het "advies" van de verkoper gevolgd: kijken of het met een software update opgelost wordt. Maar helaas bood 5.2 -> 5.4.0 dit voorjaar geen soelaas.
Toevallig deze week een parkeerschade laten herstellen (niet mijn schuld O-) ) waarbij ze volgens mij de 12V hebben ontkoppeld bij het (her)kalibreren van de sensoren. Wonderwel had ik bij het ophalen niet alleen een herstelde bumper, maar ook een werkende QR code :*)

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:47:
[...]


M'n ID.3 doet momenteel met 10% mínder SOC bij de huidige omstandigheden, ± 17o Celsius, bijna 100 Kilometer méér..... Morgenochtend vanuit de regio waar jij vandaag heen ging (de 'Beekse Bergen') de auto thuis even vol zetten naar 100% SOC en dan op en neer naar Luxemburg gaan crossen. >:)

[Afbeelding]


[...]


Die module mogen ze bij mij over een week of twee waarschijnlijk ook gaan vervangen. Sinds ID. SW v5.4.0 middels een OTA update op m'n auto geland is werkt het 'Remote Park Assist' deel niet meer én kan ik m'n iPhone ook niet op nieuw koppelen doordat er geen nieuwe QR Koppelcode meer op het beedscherm getoond wordt (en de native Spotify App wil vaker niet dan wel een verbinding maken met.... Spotify).
Jij hebt een grotere accu denk ik :P
Vandaag ook voor het eerst echt goed snel geladen (bij Fastned), netjes 150 kW aangetikt 8)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Helaas.... Met het ontkoppelen van de 12V Accu wel een reset getriggerd van zowat ALLE hulpsystemen en daarna dus wel 'tig' meldingen over, en waarschuwingslampjes van, de diverse systemen welke niet meer wilde werken na het terug aansluiten van de 12V accu. Al die systemen herstelde zichzelf wel weer na een aantal minuten terug aangesloten te zijn geweest maar Remote Park Assist geeft nog steeds geen QR koppelcode.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 13-06-2026 20:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:01:
[...]

Jij hebt een grotere accu denk ik :P
Vandaag ook voor het eerst echt goed snel geladen (bij Fastned), netjes 150 kW aangetikt 8)
Ik kan er met 100% SOC vanuit huis ruimschoots mee op en neer naar Wiltz Luxemburg rijden (wat ik ook regelmatig doe) en dan houd ik met de huidige temperaturen meestal nog een slordige 8% SOC over tot dat ik weer thuis terug aan de eigen lader kan gaan laden. Vandaag was dat bij thuiskomst no maar 5% doordat de A2 op de terugreis vanwege onderhoud afgesloten was ter hoogte van Echt (Knooppunt 't Vonderen) en ik dus vanaf Liége / Lutich / Luik ( :9 ) een stukje richting Anvers / Antwerpen moest om zo via Hasselt richting Eindhoven te kunnen gaan sturen.

502 Km. in totaal afgelegd en nog 34Km. resterend volgens de boortcomputer (y).

Eenmaal thuis voor de deur wilde de auto eigenlijk liefst hebben dat ik nog een stukje verder ging rijden om 'm vervolgens aan een 300kW Shell Recharge laadstation te gaan koppelen (amper 2 km. van m'n huis verwijderd), terwijl 'ie thuis gewoon 'goedkope stroom' aan 11kW kan tanken :'( Ik had daar zelf echter niet zo heel veel zin in, bij de Gamma hebben ze geen biertjes, en daar had IK dus wél even trek in :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 14-06-2026 18:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:45:
[...]


Ik kan er met 100% SOC vanuit huis ruimschoots mee op en neer naar Wiltz Luxemburg rijden (wat ik ook regelmatig doe) en dan houd ik met de huidige temperaturen meestal nog een slordige 8% SOC over tot dat ik weer thuis terug aan de eigen lader kan gaan laden. Vandaag was dat bij thuiskomst no maar 5% doordat de A2 op de terugreis vanwege onderhoud afgesloten was ter hoogte van Echt (Knooppunt 't Vonderen) en ik dus vanaf Liége / Lutich / Luik ( :9 ) een stukje richting Anvers / Antwerpen moest om zo via Hasselt richting Eindhoven te kunnen gaan sturen.

502 Km. in totaal afgelegd en nog 34Km. resterend volgens de boortcomputer (y).

Eenmaal thuis voor de deur wilde de auto eigenlijk liefst hebben dat ik nog een stukje verder ging rijden om 'm vervolgens aan een 300kW Shell Recharge laadstation te gaan koppelen (amper 2 km. van m'n huis verwijderd), terwijl 'ie thuis gewoon 'goedkope stroom' aan 11kW kan tanken :'( Ik had daar zelf echter niet zo heel veel zin in, bij de Gamma hebben ze geen biertjes, en daar had IK dus wél even trek in :*)
Snelladen was gisteren voor mij ook niet nodig, ik zou met ongeveer 25km range thuis komen. Maar ik had 25 euro gratis laadtegoed van Fastned en m'n dochtertje had net haar luier volgeblubberd dus het kwam wel goed uit _O-
Met het oog op de zomervakantie (en bijbehorende trip naar Zuid Frankrijk) was ik benieuwd of de laadspecs een beetje realistisch waren, dat waren ze bij mijn vorige EV (MG4) dus totaal niet

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.