Ik mocht mijn moonstonegrey MAX maandagmiddag j.l. ophalen. VW Golf Sportsvan 1.4 TSI DSG uit 2016 ingeruild.
Ervaringen tot nu toe: fijnste auto waar ik ooit in gereden heb (nummer 1 was Passat met DSG op aardgas / benzine die ik 5 jaar als leasebak had, maar de ID3 wint het, zij het nipt).
Rijdt heerlijk. Stil, soepel, snel, makkelijk en onderstel (vering / demping) mooie balans tussen sportief en comfortabel. Geen andere bijgeluiden / kraakjes. Qua vering / demping iets comfortabeler dan Tesla model 3 die ik wel erg stug / sportief vind.
Wat betreft "Noise, Vibration en Harsness" heeft VW echt goed werk geleverd, mooi hoe (ook bij de 20 inch wielen!) het afrolgeluid en rijwindgeluid goed gedempt wordt. Leuk detail: op het stukje waarmee de spiegels met auto verbonden zijn zitten een paar lengteribbeltjes om het rijwindgeluid daar te dempen. De piek van 3000Hz wordt daardoor 3 dB gedempt. ID.3 is volgens mij stiller dan Tesla model 3. Audiokwaliteit goed maar niet super. Ritje naar mijn werk (Amsterdam Nieuwegein) hele stuk A2 op travel assist met ACC op 108 km/u perfect in midden rijbaan en met paar vingers en duim losjes aan aanraakgevoelig stuur. Heel relaxed. Geen phantombraking.
Ik vind het interieur mooi, ruimte(gevoel) voorin is top, achterin zit je ook prima, zolang je maar niet langer dan zo'n 1.84m bent. Knoppen / bediening al helemaal aan gewend, prima.
Stoelen erg fijn en goed verstelbaar (ik ben 1.99m). 1 ritje A'dam Nieuwegein verbruik bekeken, 17,1 kWh / 100km (12 graden en wind) prima.
Nog geen infotainment / software storingen gehad, wel beetje vervelend dat eerste 30 a 45 seconden infotainment traag is (opstarten).
HUD en Side Assist is fijn.
IQ Light met automatisch groot licht erg goed.
Draaicirkel van slechts 10,2m lijkt onbelangrijk maar in de praktijk erg fijn.
Keyless entry is fijn. Instappen, poot op de rem en pook in D en rijden maar.
Einde rit? Pook in P, uitstappen, rug van hand tegen deurknop om te vergrendelen en weglopen.
Iedereen die twijfelt tussen Plus en MAX zou ik MAX aanraden, vooral wegens (instelbaarheid) stoelen, travel assist (echt top!, Plus heeft Lane Keeping ping pongen tussen de rijstroken, niet fijn) en Side Assist en HUD.
Mmmm, ik probeer nog een een paar minpunten van deze auto te bedenken maar dat lukt me niet... maar als er 1 te binnen schiet dan zal ik het hier laten weten.
En, last but not least: fijn ook om geen CO2 en benzeen en andere schadelijke stoffen uit te stoten...
Stay safe!