ID3 Pro Performance Max 58kWh
Hij rolt nog een tijdje denk ik, zeker niet klaar. Snap de verwarringN0EL schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:36:
[...]
Zo.. Die heeft een snelle printer, of print hij hem niet in 0.2mm ??
Kijken of hij ook wat lampjes kan printen voor achter de toetsen onder het scherm

Haha 5 duimpjes daarvoor!![b]Electromonkey in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Kijken of hij ook wat lampjes kan printen voor achter de toetsen onder het scherm
geldJakkie takkie schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:43:
[...]
Hoe kom je trouwens aan deze uitgebreide info?
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
VW ID.4 Max 2021
Interessant ik ervaar ook een wat licht golvend gevoel met remmen... het zou toch niet.....Sloetz schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:38:
Vandaag bij de 2.4 update en winterbanden wissel gevraagd of ze wilden kijken wat het schokkerige gevoel bij remmen kan zijn. Einde dag te horen gekregen dat ik kromme schijven heb. Vermoedde het al nav de eerdere posts van Simplyl33t, die het ook had. Waarschijnlijk door een noodstop volgens Broekhuis. Koude schijven, hard remmen, schijven krom.. Blijf het een vaag verhaal vinden. Ze gaan bellen met de LM voor overleg. Staat net geen 30.000 op de teller. Ook ik ben Team D zoals Furkan eerst ook was en ik blijf het overigens ook.
Aangezien je er wat van lijkt te weten: Enig idee of bij gebruik van auto hold er ook nog steeds aandrijving is? Het voelt m.i. alsof er constant minimale aandrijving is (waarmee je normaal langzaam zou rollen) maar dat de rem er op zit. Ik hoop dat het niet zo is en dat de motor gewoon in rust is in auto hold want dat lijkt me echt debiel..Jakkie takkie schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:01:
Als je remmen heet zijn en je houdt je voet op het rempedaal trekken de schijven krom. Dat is altijd al zo geweest. Lang leve de autohold functie want die maakt gebruik van de trommels achter. Toch niet zo’n gek idee van VW ingenieurs…
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn VW met autohold heeft thans remschijven rondom.Jakkie takkie schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:01:
Als je remmen heet zijn en je houdt je voet op het rempedaal trekken de schijven krom. Dat is altijd al zo geweest. Lang leve de autohold functie want die maakt gebruik van de trommels achter. Toch niet zo’n gek idee van VW ingenieurs…
Wel een gek idee van die VW ingenieurs…
Hoe dat bij een gewone auto zit weet ik niet. Zou ook in de aandrijving kunnen zijn verwerkt. Ik weet dat je het bij Golf ook echt hoort wanneer de autohold er op gaat (zoemend geluid). In ieder geval niet via de schijven aan de voorzijde.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 01:16:
[...]
Mijn VW met autohold heeft thans remschijven rondom.
Wel een gek idee van die VW ingenieurs…
Toen ik vroeger bij een garage werkte waren kromme schijven een typisch veel voorkomend fenomeen bij auto met automaat. Ik weed er veelvuldig op gewezen door de werkplaatschef dat ik de auto in de vrij of P moest zetten met de gewone handrem als ik voor het stoplicht stond 😅.
[ Voor 23% gewijzigd door Jakkie takkie op 08-11-2022 08:37 ]
Nee, het is volgens mij gewoon de handrem op de achterste remschijven.Jakkie takkie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:07:
[...]
Hoe dat bij een gewone auto zit weet ik niet. Zou ook in de aandrijving kunnen zijn verwerkt. Ik weet dat je het bij Golf ook echt hoort wanneer de autohold er op gaat (zoemend geluid). In ieder geval niet via de schijven aan de voorzijde.
Ik gebruik het eigenlijk nooit, ik heb een DSG en laat die nogal eens kruipen. Blijft de koppeling lekker warm van
Dat lijkt me niet…. Zou je kunnen testen door naar het verbruik te kijken bij stilstand.Termy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:56:
[...]
Aangezien je er wat van lijkt te weten: Enig idee of bij gebruik van auto hold er ook nog steeds aandrijving is? Het voelt m.i. alsof er constant minimale aandrijving is (waarmee je normaal langzaam zou rollen) maar dat de rem er op zit. Ik hoop dat het niet zo is en dat de motor gewoon in rust is in auto hold want dat lijkt me echt debiel..
Dit gevonden op UK VW website:
Auto Hold is an extension of our electronic parking brake system1. It stops your car from accidentally rolling backwards when you're stationary, or setting off on a hill. That means you won't need to keep applying the parking brake manually, check whether you've applied enough braking pressure, or worry about rolling back as you prepare to move off.
It's convenient, more comfortable, and safer in situations where your car needs to be kept stationary with the engine running - in slow moving traffic, for example.
The system is operated via the ABS/ESP hydraulic unit. When you brake your car to a stop, Auto Hold keeps the braking pressure you last applied. You can take your foot off the brake pedal and all four wheel brakes will stay on.
If the ABS wheel speed sensors detect any rolling, the braking force is automatically increased until your car comes to a standstill again. This may be the case if, for example, you brake gently to a stop on a hill. As soon as you press the accelerator again and, in the case of manual gearboxes, release the clutch, Auto Hold reduces the braking pressure again.
Bron: https://www.volkswagen.co...%20a%20standstill%20again.
Ik vind vooral het 'losschieten' van auto hold vervelend, heb het bij elke auto afgezet tot nu toe.
dubbel tap je electro pedaal, eerste om uit de autohold (lichte pedaal tik) te komen en moment dat je voelt dat je begint te rollen kun je volgas.Engineer Stewie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:53:
Werkt dus op de gewone remmen, makes sense eigenlijk. Dit verhoogt dan wel het risico op kromme remschijven, maar heb dat eigenlijk nog nooit gehad op 20+ jaar.
Ik vind vooral het 'losschieten' van auto hold vervelend, heb het bij elke auto afgezet tot nu toe.
zo krijg je het schok effect niet en ook fijner voor je passagiers
als je altijd volgas vertrekt dan ja, autohold uit, voet op rem en bij groen gassen.
Bovenstaande is ook niet VW specifiek. gewoon algemeen.
[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 08-11-2022 09:50 ]
Misschien begrijp ik "losschieten" verkeerd, maar ik heb nu m'n 4e EV, allevier van een ander merk, en heb nooit last gehad van vreemd wegrijden vanuit auto hold. Alleen met de ID3 wanneer je heel langzaam van de oprit af wil rijden, dat ie dan de auto hold opnieuw activeert.Simply1337 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:48:
[...]
dubbel tap je electro pedaal, eerste om uit de autohold (lichte pedaal tik) te komen en moment dat je voelt dat je begint te rollen kun je volgas.
zo krijg je het schok effect niet en ook fijner voor je passagiers
als je altijd volgas vertrekt dan ja, autohold uit, voet op rem en bij groen gassen.
Bovenstaande is ook niet VW specifiek. gewoon algemeen.
Maar wat bedoelen jullie met losschieten?
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Zo'n hekel aanFlowDesign schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:25:
[...]
[..]. Alleen met de ID3 wanneer je heel langzaam van de oprit af wil rijden, dat ie dan de auto hold opnieuw activeert.
[..]
Staat ook zo kneuterig als ik 's ochtends rustig van mijn oprit wil wegrijden en dat ding knalt keihard op de rem

*sowieso
traagheid in het systeem tussen willen vertrekken en systeem het toelaat want remmen zitten er nog op.FlowDesign schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:25:
[...]
Misschien begrijp ik "losschieten" verkeerd, maar ik heb nu m'n 4e EV, allevier van een ander merk, en heb nooit last gehad van vreemd wegrijden vanuit auto hold. Alleen met de ID3 wanneer je heel langzaam van de oprit af wil rijden, dat ie dan de auto hold opnieuw activeert.
Maar wat bedoelen jullie met losschieten?
voor je gevoel trap je al op je pedaal maar er is een fractie van een seconde van vertraging. deze vertraging is afwezig als je geen autohold hebt.
met mn kona krijg je echt een schok, want daar is gewoon geen vertraging en geeft al vermogen vrij voordat de remmen los zijn.. dat is pas losschieten
Is bij mijn Golf bij inparkeren ook, als ik iets te hard (=tot stilstand en dan nog even) rem, activeert Auto Hold en moet ik gas geven, wat betekent dat de auto direct minstens X cm verder rijdt voor ik weer op de rem ben, niet handig voor dat laatste stukje tot aan de muur zodat de achterklep nog net open kan (rode streep op het camerabeeld (Y).DonJunior schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:28:
[...]
Zo'n hekel aan![]()
Staat ook zo kneuterig als ik 's ochtends rustig van mijn oprit wil wegrijden en dat ding knalt keihard op de rem
Mijn vrouw schakelt het altijd uit, wat ik dan bij de eerste voorrangskruising of stoplicht merk
[ Voor 7% gewijzigd door Tarin op 08-11-2022 10:34 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ohzo, ja klein beetje vertraging misschien wel, maar inderdaad geen schokSimply1337 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:33:
[...]
traagheid in het systeem tussen willen vertrekken en systeem het toelaat want remmen zitten er nog op.
voor je gevoel trap je al op je pedaal maar er is een fractie van een seconde van vertraging. deze vertraging is afwezig als je geen autohold hebt.
met mn kona krijg je echt een schok, want daar is gewoon geen vertraging en geeft al vermogen vrij voordat de remmen los zijn.. dat is pas losschieten. IDx is op dat opzichte smooth as fuck
Maar als je snel weg wil zijn wanneer het licht op groen springt: je voet eerst moeten bewegen van rempedaal naar gaspedaal is waarschijnlijk trager dan de vertraging bij gas geven vanuit auto hold
Dit heb ik ook (bokkend remmen/ID.4). Heb geen noodstop gemaakt maar wel een aantal maal flink hard geremd wat meer bewust was dus. Moet ik ook nog 's voor naar de garage eigenlijk.Sloetz schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:38:
Vandaag bij de 2.4 update en winterbanden wissel gevraagd of ze wilden kijken wat het schokkerige gevoel bij remmen kan zijn. Einde dag te horen gekregen dat ik kromme schijven heb. Vermoedde het al nav de eerdere posts van Simplyl33t, die het ook had. Waarschijnlijk door een noodstop volgens Broekhuis. Koude schijven, hard remmen, schijven krom.. Blijf het een vaag verhaal vinden. Ze gaan bellen met de LM voor overleg. Staat net geen 30.000 op de teller. Ook ik ben Team D zoals Furkan eerst ook was en ik blijf het overigens ook.
Beetje alsof 1 van de wielen aan het zwabberen is. Wilde het aan de dealer voorleggen, maar zullen ook wel kromme remschijven zijn dan.
Met dit gewicht en een noodstop zul je sneller kromme schijven hebben dan wanneer je een Peugeot 107 rijdt.
VW ID.4 Max 2021
Dit is het bug waarbij regen niks meer doet totdat je op het remniveau van regeneratie zat en dus doortrapt met je rem.Sloetz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:36:
Ik denk gewoon een ontwerpfout is van VW waarbij de schijven gewoon te licht zijn uitgevoerd. Zeker als je eens vanuit de (A)CC gaat remmen, dan zie je dat de regeneratie niet meedoet en je best moet duwen om tot stilstand te komen.
gebeurt alleen in D onder specifieke omstandigheden, maar opgelost met 2.4.
Ik heb best wat in een kona gereden en daar altijd auto hold aan maar geen ervaring van wegschieten oid. Met m'n ID.3 heb ik meer 'problemen' dat hij soms weer op z'n auto hold wil schieten als ik niet fanatiek genoeg probeer weg te karren. Kruipen vanuit auto hold is echt geen aanrader in een ID.3 wmb.Simply1337 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:33:
[...]
met mn kona krijg je echt een schok, want daar is gewoon geen vertraging en geeft al vermogen vrij voordat de remmen los zijn.. dat is pas losschieten. IDx is op dat opzichte smooth as fuck
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zou deze bij jou dan gevoeliger zijn afgesteld ofzo (of je rempedaal?)? Ik heb dit nog nooit ervaren in de 2 jaar dat ik de ID.3 rijd. Auto Hold doet precies wat ik wil, ook bij kruipen en het rempedaal bedienen. Gaat er nooit per ongeluk op. Werkt echt flawless. Je moet je rempedaal namelijk nèt wat verder indrukken voor Auto Hold activatie, en zo ver kom ik niet als ik kruip.DonJunior schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:28:
[...]
Zo'n hekel aan![]()
Ik bedenk me nu ineens; jij bent mogelijk "Team D" rijder. Ik ben een Team B rijder en dan gebruik ik mijn rem al amper met manoeuvres met lage snelheid.
Hier ook vrijwel zeker kromme schijven (ID4.1M) terwijl ik altijd auto hold gebruik. Tot nu toe nog niet mega storend maar het is natuurlijk apart te noemen dat er alleen al in dit topic zoveel mensen zijn die dit melden.Exorcist schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:15:
[...]
Dit heb ik ook (bokkend remmen/ID.4). Heb geen noodstop gemaakt maar wel een aantal maal flink hard geremd wat meer bewust was dus. Moet ik ook nog 's voor naar de garage eigenlijk.
neuh is een combi van hill assist en autohold die elkaar knetterhard tegenspreekt op een afwaartse helling.Soeski schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:00:
[...]
Zou deze bij jou dan gevoeliger zijn afgesteld ofzo (of je rempedaal?)? Ik heb dit nog nooit ervaren in de 2 jaar dat ik de ID.3 rijd. Auto Hold doet precies wat ik wil, ook bij kruipen en het rempedaal bedienen. Gaat er nooit per ongeluk op. Werkt echt flawless. Je moet je rempedaal namelijk nèt wat verder indrukken voor Auto Hold activatie, en zo ver kom ik niet als ik kruip.
Ik bedenk me nu ineens; jij bent mogelijk "Team D" rijder. Ik ben een Team B rijder en dan gebruik ik mijn rem al amper met manoeuvres met lage snelheid.
helling af kruipen wordt soms tegengehouden en gaat het vol in de ankers... met 3 kmh
Ik reed zondag voor de verandering weer eens in D nav de discussie hierSimply1337 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:44:
[...]
Dit is het bug waarbij regen niks meer doet totdat je op het remniveau van regeneratie zat en dus doortrapt met je rem.
gebeurt alleen in D onder specifieke omstandigheden, maar opgelost met 2.4.
3,0 dan... of 3.1.. 3.2... 4.0.. ik ga ook mn doelen verplaatsenoZy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:02:
[...]
Ik reed zondag voor de verandering weer eens in D nav de discussie hieren had weer exact dezelfde schrik reactie toen ik plots moet remmen dus het is zeker nog niet opgelost met 2.4 (912).
Op het moment dat ik de auto aanzet (hetzij in D of inSoeski schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:00:
[...]
Zou deze bij jou dan gevoeliger zijn afgesteld ofzo (of je rempedaal?)? Ik heb dit nog nooit ervaren in de 2 jaar dat ik de ID.3 rijd. Auto Hold doet precies wat ik wil, ook bij kruipen en het rempedaal bedienen. Gaat er nooit per ongeluk op. Werkt echt flawless. Je moet je rempedaal namelijk nèt wat verder indrukken voor Auto Hold activatie, en zo ver kom ik niet als ik kruip.
Team D vs Team B heeft daar dus vrij weinig mee te maken. Overigens gebruikte ik AutoHold ook al op mijn vorige VW Golf 7.5 en daar had ik dit issue nooit bij het wegrijden.
@Simply1337 Ik zou met je meegaan want het klinkt logisch wat je schrijft over Hill Assist en AutoHold die elkaar tegen werken.. maar mijn oprit is zo goed als vlak...
*sowieso
Ah, dat herken ik dus niet. Rollen is rollen, dan gaat niet ineens de Auto Hold er op. Zou me ook verbazen als dat zo was en niet prettig! Ik moet echt wel wat doen voor Auto Hold aan gaat, namelijk de rem indrukken. Als ik echt met beleid rem lukt het zelfs om Auto Hold NIET in te schakelen met stil staan, en bij loslaten rem gaan we dus weer rollen.DonJunior schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:17:
[...]
Op het moment dat ik de auto aanzet (hetzij in D of inen mijn stroompedaal zachtjes aantik gaat de auto rollen. Dat doet ie dan voor een centimer of 30 en dan klapt vol de AutoHold er weer in, terwijl ik mijn rempedaal niet eens aanraak!
![]()
Team D vs Team B heeft daar dus vrij weinig mee te maken. Overigens gebruikte ik AutoHold ook al op mijn vorige VW Golf 7.5 en daar had ik dit issue nooit bij het wegrijden.
@Simply1337 Ik zou met je meegaan want het klinkt logisch wat je schrijft over Hill Assist en AutoHold die elkaar tegen werken.. maar mijn oprit is zo goed als vlak...
[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 08-11-2022 15:20 ]
En ik heb dat dus wel. Vooral bij voorzichtig in- en uitparkeren is dit echt zwaar frustrerend. Wanneer je de (lage) snelheid goed wil/moet doseren grijpt er iets in. Of dat autohold is of iets anders weet ik niet, maar het is wel bloedirritant!Soeski schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:19:
[...]
Ah, dat herken ik dus niet. Rollen is rollen, dan gaat niet ineens de Auto Hold er op. Zou me ook verbazen als dat zo was en niet prettig! Ik moet echt wel wat doen voor Auto Hold aan gaat, namelijk de rem indrukken. Als ik echt met beleid rem lukt het zelfs om Auto Hold NIET in te schakelen met stil staan, en bij loslaten rem gaan we dus weer rollen.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Vreemde is inderdaad dat het alleen is als ik thuis wegrijd. Als ik in de file stilsta en dan rustig ga kruipen vanuit AutoHold .. dan werkt het prima zonder gedoe.
Het lijkt ook alleen 's ochtends te gebeuren als de hele straat nog slaapt.. zodat ik zeker weet dat daarna wél iedereen wakker is geworden.
*sowieso
Het uitschakelen van AutoHold staat bij mij nu dus ook onder de snelkoppelingen in het snelmenu (van boven naar beneden swipen om het snelmenu te tonen)Mitchell2.24v schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:21:
[...]
En ik heb dat dus wel. Vooral bij voorzichtig in- en uitparkeren is dit echt zwaar frustrerend. Wanneer je de (lage) snelheid goed wil/moet doseren grijpt er iets in. Of dat autohold is of iets anders weet ik niet, maar het is wel bloedirritant!
*sowieso
mn parkeervak heeft zo n afvoergoot ervoor en helling af. heb het ook op vlakke situaties gehad, maar niet zo gemakkelijkDonJunior schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:17:
[...]
Op het moment dat ik de auto aanzet (hetzij in D of inen mijn stroompedaal zachtjes aantik gaat de auto rollen. Dat doet ie dan voor een centimer of 30 en dan klapt vol de AutoHold er weer in, terwijl ik mijn rempedaal niet eens aanraak!
![]()
Nou ik heb het vanochtend ook weer eens getest en het werkt gewoon inderdaadN0EL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:28:
[...]
Heb het nog even getest. Alles op slot. Sleutel niet bij mij en laadklepje gaat gewoon dicht!
ID.4 Pro

Ik heb dat echt nooit. Geen enkel probleem met Auto Hold en dat staat dus ook altijd aan.DonJunior schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:21:
De klopt... verder als ik gewoon aan het rijden ben en tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij een kruising) dan werkt AutoHold prima..
Vreemde is inderdaad dat het alleen is als ik thuis wegrijd. Als ik in de file stilsta en dan rustig ga kruipen vanuit AutoHold .. dan werkt het prima zonder gedoe.
Het lijkt ook alleen 's ochtends te gebeuren als de hele straat nog slaapt.. zodat ik zeker weet dat daarna wél iedereen wakker is geworden.
Gevalletje dealer bezoek denk ik.
Dealer bezoeken gaat niks helpen, meerdere mensen hier hebben exact hetzelfde.B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:33:
[...]
Ik heb dat echt nooit. Geen enkel probleem met Auto Hold en dat staat dus ook altijd aan.
Gevalletje dealer bezoek denk ik.
Bij mijn ID3 is het ook alleen wanneer ik vooruit de oprit afrijd. Ik heb niet heel veel ruimte tussen de neus van de auto en de straat, bovendien kan ik door een struik in m'n voortuin niet goed zien of er verkeer van links komt. Ik moet dus een heel klein toefje gas geven om naar voren te kruipen en dan kijken of er geen verkeer aankomt. Op dat moment klapt de auto hold rem er meestal weer op. Kan best zijn dat het stiekem Hill control is, omdat de voorwielen op dat moment door een regengoot een beetje naar beneden gaan.
Ik heb een VW ID.3 1st plus uit december 2020.
Ik laad altijd netjes tot 80% en soms tot 100% als het echt moet.
Daarnaast rij ik rustig en hou me aan de snelheden, ik rij wel veel snelweg.
Gemiddeld verbruik zit rond de 15/16kw/100km.
Vanochtend met 80% en 240km gestart.
Heen en weer op de snelweg naar Amersfoort, 150km max gereden.
Ik heb nu nog 100km over en 27% accu.
Dat betekent dat ik 20,5kw/100km zou hebben moeten gereden.
Gemiddeld staat er echter 15,8kw/100km voor deze rit.
Ga toch mijn VW dealer maar eens benaderen want het is nog niet eens echt koud en de cijfers kloppen niet.
Ik heb dit ook inderdaad. Verbruik lijkt serieus hoger te liggen dan wat de meter aangeeft. Ook maar eens een battery check aanvragen denk ik. ID3.1M van 11-2020.Frank_P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:47:
Ik begin serieus te twijfelen of mijn accu niet opeens erg slecht aan het worden is.
Ga toch mijn VW dealer maar eens benaderen want het is nog niet eens echt koud en de cijfers kloppen niet.
Als ik lees wat andere mensen zeggen te halen met normaal rijgedrag of zelfs pittig, dan is dat voor mij echt niet haalbaar. Jij kan nog 150km rijden en dan maar 140km gebruikt te hebben... dat red ik al niet. Ik verbruik standaard 1,25x wat de meter aangeeft, op langere stukken, Op kortere ritten 1,5x.
In jouw geval zou ik 180km bereik kwijt zijn over dat stuk.
Da's ook wel aan de vlotte kant niet?
Dan vind ik 20kW/100KM nog best netjes.
*sowieso
Scheelt weer een ritje langs de dealer
:strip_exif()/f/image/oHelgbR6n5DaxUswFsLQonLA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S6HXYUonxSkvB31II30Cu4bC.jpg?f=fotoalbum_large)
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Ik heb wel eens dat ik de auto ergens moet parkeren waar hij net wel/niet past. Dan wil je soepel en vloeiend bewegen met de voet bij de rem, maar gaat hij vol op de rem zonder dat je wat doet. Ik dacht dat dat de manoeuvreer functie was, maar zou het de auto hold zijn?FlowDesign schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:43:
[...]
Dealer bezoeken gaat niks helpen, meerdere mensen hier hebben exact hetzelfde.
Bij mijn ID3 is het ook alleen wanneer ik vooruit de oprit afrijd. Ik heb niet heel veel ruimte tussen de neus van de auto en de straat, bovendien kan ik door een struik in m'n voortuin niet goed zien of er verkeer van links komt. Ik moet dus een heel klein toefje gas geven om naar voren te kruipen en dan kijken of er geen verkeer aankomt. Op dat moment klapt de auto hold rem er meestal weer op. Kan best zijn dat het stiekem Hill control is, omdat de voorwielen op dat moment door een regengoot een beetje naar beneden gaan.
Echt super irritant
.
”Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft”
Minpool eraf gehaald door de dealer maar de foutmelding kwam direct terug. Daarna geprobeerd de verwarming (airco) aan te zetten en die werd niet warm. Volgens de monteur kan deze melding komen als de ‘kachel’ module kapot is.
Morgen wordt de auto uitgelezen en krijg ik te horen wat er aan de hand is. Iemand bekend met dit probleem?
Op 80% zie ik nu 260 km. Op 100% zag ik gisteren 340 km.Frank_P schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:47:
Ik begin serieus te twijfelen of mijn accu niet opeens erg slecht aan het worden is.
Gisteren van 100% 2 ritten gereden van net geen 200 km totaal maar de 2e rit kon ik aardig wat 130 rijden (verbruik 26-28 kWh/100 km

Met 72% ongeveer 200 km rijden zou ik dus 277 km moeten halen op het geheel. Met overal 100 was het nog beter geweest.
Laden naar 80% was 29,52 kWh op 11 kW dus met zo'n 10-15% laadverlies suggereert dat een totale capaciteit van 48-50 kWh.
Dus tja, het lijkt hier ook alsof de batterij naar z'n grootje is maar het zou toch wel apart zijn als dat bij ons allemaal zo is. Hoeveel km staat er op je auto? Hier zo'n 33k km.
Bij mij 40k km.Termy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:39:
[...]
Op 80% zie ik nu 260 km. Op 100% zag ik gisteren 340 km.
Gisteren van 100% 2 ritten gereden van net geen 200 km totaal maar de 2e rit kon ik aardig wat 130 rijden (verbruik 26-28 kWh/100 km) en eindigde thuis met 27%. Op de 1e, langere rit heb ik 80-100 gereden met een gemiddeld verbruik volgens de auto van net onder de 17 kWh/100 km.
Met 72% ongeveer 200 km rijden zou ik dus 277 km moeten halen op het geheel. Met overal 100 was het nog beter geweest.
Laden naar 80% was 29,52 kWh op 11 kW dus met zo'n 10-15% laadverlies suggereert dat een totale capaciteit van 48-50 kWh.
Dus tja, het lijkt hier ook alsof de batterij naar z'n grootje is maar het zou toch wel apart zijn als dat bij ons allemaal zo is. Hoeveel km staat er op je auto? Hier zo'n 33k km.
- raam linksvoor loopt niet lekker. Maakt vreemd geluid bij dicht doen.
- navigatie update niet (weet niet of ik dit moet melden of zelf kan oplossen
- Logo ID.3 achterklep randje zit los. Ben bang dat het een keer afbreekt als iemand de achterklep opendoet en dit niet door heeft
- De scheurtjes in de deurpanelen zoals op de foto in mijn eerdere post. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit komt en ik heb niemand anders gehoord die dit ook heeft. Ik ben benieuwd wat de reactie van de dealer is.
ID.3 1st Plus 11-2020
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Nu je het zegt kan ik vanaf gisteren ook de afspraak inplannen (12/2020). Is een SoH check onderdeel van die beurt? Daar wil ik wel om vragen iig.RaymondD schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:50:
Ik ga morgen naar de dealer voor de 2 jaar onderhoudsbeurt. Houdt ook in dat mijn garantie afloopt. Ik heb een aantal punten die ik ga melden:
- Logo ID.3 achterklep randje zit los. Ben bang dat het een keer afbreekt als iemand de achterklep opendoet en dit niet door heeft
- De scheurtjes in de deurpanelen zoals op de foto in mijn eerdere post. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit komt en ik heb niemand anders gehoord die dit ook heeft. Ik ben benieuwd wat de reactie van de dealer is.
[...]
ID.3 1st Plus 11-2020
Ik heb geen redenen om aan mijn accu te twijfelen. Ik heb vorige week nog een rit gemaakt van 330km en heb daarbij 90% accu verbruikt (98%-8%) bij een verbruik van 15,1kWh/100km. Dat zou neerkomen op een accu inhoud van zo'n 55kWh. Ik heb niet het idee dat dat minder is dan toen hij nieuw was.Termy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:02:
[...]
Nu je het zegt kan ik vanaf gisteren ook de afspraak inplannen (12/2020). Is een SoH check onderdeel van die beurt? Daar wil ik wel om vragen iig.
Ja dat klinkt wel prima. Dat zal wel op 100 km/u zijn geweest?RaymondD schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:13:
[...]
Ik heb geen redenen om aan mijn accu te twijfelen. Ik heb vorige week nog een rit gemaakt van 330km en heb daarbij 90% accu verbruikt (98%-8%) bij een verbruik van 15,1kWh/100km. Dat zou neerkomen op een accu inhoud van zo'n 55kWh. Ik heb niet het idee dat dat minder is dan toen hij nieuw was.
Ja, cruise op 105, mooi weer, geen wind, 20 gradenTermy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:20:
[...]
Ja dat klinkt wel prima. Dat zal wel op 100 km/u zijn geweest?
Ik had een OBD11 scan gedaan voor ik de auto achter liet bij de dealer en zat daar nu even doorheen te gaan. Onderstaande foutmelding viel op:Vighu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:25:
Hier zojuist de eerste foutmelding op mijn ID.5:
”Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft”
Minpool eraf gehaald door de dealer maar de foutmelding kwam direct terug. Daarna geprobeerd de verwarming (airco) aan te zetten en die werd niet warm. Volgens de monteur kan deze melding komen als de ‘kachel’ module kapot is.
Morgen wordt de auto uitgelezen en krijg ik te horen wat er aan de hand is. Iemand bekend met dit probleem?
:strip_exif()/f/image/RlY4UwFarOb0mI1aPvyAv3nI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2haqpZBYx3P4ViNGWQDsDO6c.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou dus goed kunnen dan de verwarmingsmodule defect is.
Bij 11 kW laden is je verlies volgens mij minder dan 5%.Termy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:39:
[...]
Ik heb deze melding ook gehad. Bij mij was de pomp voor de HV batterij conditionering stuk. Ik had mijn ID4 toen nog maar een paar maanden.Vighu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:26:
[...]
Ik had een OBD11 scan gedaan voor ik de auto achter liet bij de dealer en zat daar nu even doorheen te gaan. Onderstaande foutmelding viel op:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou dus goed kunnen dan de verwarmingsmodule defect is.
Mhhh dat klinkt als een lastigere reparatie? Heb je lang moeten wachten op onderdelen/herstel?Tisokes schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:05:
[...]
Ik heb deze melding ook gehad. Bij mij was de pomp voor de HV batterij conditionering stuk. Ik had mijn ID4 toen nog maar een paar maanden.
Heb mijn ID.5 overigens ook pas sinds augustus
[ Voor 6% gewijzigd door Vighu op 08-11-2022 22:34 ]
Net viel het scherm op de middenconsole uit. Backlight deed het nog wel, maar scherm was verder blanco. Radio viel ook weg. Dus ik denk, misschien issie gecrasht en start ie opnieuw op. Maar desondanks drukte ik voor de zekerheid toch maar een tijdje op de powerknop, geen idee of dat slim is, maar ik deed 't toch. Scherm ging op een gegeven helemaal uit en na een paar seconden startte de boel weer op. Alles leek weer te werken tot ik ACC wilde gaan gebruiken. Het hele linkertoetsenpaneel op het stuur deed niks. Haptic feedback ook niet, net alsof je op niks zit te drukken. Hele rare ervaring. Ben benieuwd of 't morgen allemaal weer werkt.
Exact dit.AkroBatik schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:21:
[...]
Ik heb wel eens dat ik de auto ergens moet parkeren waar hij net wel/niet past. Dan wil je soepel en vloeiend bewegen met de voet bij de rem, maar gaat hij vol op de rem zonder dat je wat doet. Ik dacht dat dat de manoeuvreer functie was, maar zou het de auto hold zijn?
Echt super irritant
Naar aanleiding van de tip van @DonJunior heb ik bij een ritje net de Auto Hold uitgezet, dat parkeert al een stuk relaxter. Gewoon doseren met de rem, en niet met het stroompedaal.
Morgen moet ik naar een klant met een krappe parkeergarage, daar ga ik het nog eens proberen. Het was daar tot nu toe altijd ellende met het parkeren.
Ik vraag me af en toe echt af of VW deze auto's überhaupt getest heeft

Mijn vorige twee golfjes (7 en 7.5) hadden beiden ook automaat, sensoren voor en achter en autohold. De autohold stond altijd aan, en nooit last van gehad. Parkeren ging zoveel soepeler. In deze auto is het net alsof ik nooit mijn rijbewijs gehaald heb
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Ik heb hem net nog geparkeerd in een parkeergarage die bekend staat om smal te zijn. Zachtjes inparkeren, achteruit natuurlijk, ging ook hier weer keurig. Draaicirkel blijft ook heerlijk. Ik kan door die garage heen alsof ik weer in mijn oude Fiat Cinquecento zit

Als jullie AutoHold dermate gevoelig is dat je niet eens kunt kruipen dan hoop ik dat dat een kwestie is van vragen om hercalibratie. De functionaliteit komt volgens mij neer op een meting van de stand van de rempedaal. En het daarna combineren van die meting met de snelheid van het voertuig. Gokje hoor, maar dat lijken mij de belangrijkste actoren.
[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2022 01:05 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ze lieten mij er eerst 1,5 maand mee rond rijden, aangezien ze geen tijd hadden. En dan na een uitlezing, hadden ze schrik en mocht ik ineens niet meer ver rijden en snelladen etc.Vighu schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:24:
[...]
Mhhh dat klinkt als een lastigere reparatie? Heb je lang moeten wachten op onderdelen/herstel?
Heb mijn ID.5 overigens ook pas sinds augustus
Na een dag wachten op het onderdeel kon ik dan wel direct langskomen. Installatie was binnen een dag gebeurd.
Vanochtend 303km op 90%. Ik dacht al dat ik laag zat, maar jij zit nog lager op de GOM. Met deze temperaturen is elke rit naar werk ongeveer 150% GOM, dus 24km is 35km bereik weg. En dan niet eens veel 100 gereden door de files.Termy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:39:
[...]
Op 80% zie ik nu 260 km. Op 100% zag ik gisteren 340 km.
Gisteren van 100% 2 ritten gereden van net geen 200 km totaal maar de 2e rit kon ik aardig wat 130 rijden (verbruik 26-28 kWh/100 km) en eindigde thuis met 27%. Op de 1e, langere rit heb ik 80-100 gereden met een gemiddeld verbruik volgens de auto van net onder de 17 kWh/100 km.
Ik heb met een OBD gekeken of ik wat zinnigs kon zien. Mijn accucel met hoogste voltage is cel 9 (3,54v) en de laagste is cel 91 met 3,53v. Lijkt me een dermate klein verschil dat dit niet relevant is, maar ik heb geen idee wat de nominale waardes zijn of moeten zijn. Weet iemand dit wel en wanneer kun je dit het beste meten? Ik deed het met nog 18% vol gisteravond na een rit.
Overigens is mijn reele bereik met deze temperaturen al gedaald naar 250km bij 90%. En dan moet het nog koud worden. Ondanks 2.4, die lager verbruik AANGEEFT, heb ik daadwerkelijk minstens hetzelfde verbruik of zelfs meer dan vorige winter - nu al. Totaal 21K gereden.
Ik heb bij achteruit inparkeren niet het idee dat de Auto Hold erop knalt, maar dat ie remt omdat ie denkt dat ik ergens tegenaan ga rijden.Ultraman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:58:
AutoHold in mijn ID.3 werkt nagenoeg hetzelfde als in mijn vorige Golf GTE. Alleen stopt de ID.3 wel voordat je hem per ongeluk tegen een betonnen paaltje aan duwt.
Ik heb hem net nog geparkeerd in een parkeergarage die bekend staat om smal te zijn. Zachtjes inparkeren, achteruit natuurlijk, ging ook hier weer keurig. Draaicirkel blijft ook heerlijk. Ik kan door die garage heen alsof ik weer in mijn oude Fiat Cinquecento zit![]()
Als jullie AutoHold dermate gevoelig is dat je niet eens kunt kruipen dan hoop ik dat dat een kwestie is van vragen om hercalibratie. De functionaliteit komt volgens mij neer op een meting van de stand van de rempedaal. En het daarna combineren van die meting met de snelheid van het voertuig. Gokje hoor, maar dat lijken mij de belangrijkste actoren.
Heb je nou kritiek op de GoM, het verbruik of de eigenlijke accu capaciteit en range of specifiek die van jezelf?Soeski schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:54:
[...]
Vanochtend 303km op 90%. Ik dacht al dat ik laag zat, maar jij zit nog lager op de GOM. Met deze temperaturen is elke rit naar werk ongeveer 150% GOM, dus 24km is 35km bereik weg. En dan niet eens veel 100 gereden door de files.
Ik heb met een OBD gekeken of ik wat zinnigs kon zien. Mijn accucel met hoogste voltage is cel 9 (3,54v) en de laagste is cel 91 met 3,53v. Lijkt me een dermate klein verschil dat dit niet relevant is, maar ik heb geen idee wat de nominale waardes zijn of moeten zijn. Weet iemand dit wel en wanneer kun je dit het beste meten? Ik deed het met nog 18% vol gisteravond na een rit.
Overigens is mijn reele bereik met deze temperaturen al gedaald naar 250km bij 90%. En dan moet het nog koud worden. Ondanks 2.4, die lager verbruik AANGEEFT, heb ik daadwerkelijk minstens hetzelfde verbruik of zelfs meer dan vorige winter - nu al. Totaal 21K gereden.
Bovenstaande is echt gewoon stressen om niks hoor; heb je een lange rit de volgende dag? Laad hem naar 100% vervolgens kijk je hoever je komt.
De GoM is met de dit -kouder wordende weer- gewoon raar bezig. Hij gebruikt de laatste 1000km oid om de range te bepalen, waardoor die soms wat achter - of voor loopt- op de actualiteit;
"It takes many factors into consideration, including ambient temperature, recent driving, drive mode, and AC settings.
One of those things you’ll get used to…
Many EV owners refer to their range indication as the GoM, short for Guess-o-meter - what you’ve experienced is not unique to the ID3."
Als je iets wil weten over de state of health
En praktisch
En dat betekend dat als je 250km hebt gereden je bent begonnen met 100% echt nog maar 0% batterij over hebt. Dus in de winter 200 effectief/praktisch op de snelweg -en dat is dan ook nog eens vrij rustig rijden is de ondergrens qua casus. Ga je dus op Wintersport met koud weer en wind tegen betekend dat om de 175km snelladen.
Hier staat wat
Mijn punt is meer dat de GOM _altijd_ te hoog zit, dus de afgelopen 1000km gebruiken als schatting werkt blijkbaar niet. Hij leert niet van mijn rijgedrag.Flappiewappie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:54:
[...]
Heb je nou kritiek op de GoM, het verbruik of de eigenlijke accu capaciteit en range of specifiek die van jezelf?
Bovenstaande is echt gewoon stressen om niks hoor; heb je een lange rit de volgende dag? Laad hem naar 100% vervolgens kijk je hoever je komt.
De GoM is met de dit -kouder wordende weer- gewoon raar bezig. Hij gebruikt de laatste 1000km oid om de range te bepalen, waardoor die soms wat achter - of voor loopt- op de actualiteit;
"It takes many factors into consideration, including ambient temperature, recent driving, drive mode, and AC settings.
One of those things you’ll get used to…
Many EV owners refer to their range indication as the GoM, short for Guess-o-meter - what you’ve experienced is not unique to the ID3."
Als je iets wil weten over de state of health
En praktisch
En dat betekend dat als je 250km hebt gereden je bent begonnen met 100% echt nog maar 0% batterij over hebt. Dus in de winter 200 effectief/praktisch op de snelweg -en dat is dan ook nog eens vrij rustig rijden is de ondergrens qua casus. Ga je dus op Wintersport met koud weer en wind tegen betekend dat om de 175km snelladen.
Ik vraag me af of alle accucellen nog goed zijn inderdaad, en hoe je hier zelf achter kan komen. Ik weet realistisch dat ik in de winter maar maximaal 250km (bij 100% laden) haal in Nederland, maar dit was met s/w 2.1 en 2.3 en bij kou/vorst. Ik zit nu al op die max, terwijl het nog 10 graden boven 0 is met s/w 2.4
Ik had er misschien meer van verwacht. Dat terwijl mijn gemiddelde verbruik prima is (15,2 gemiddeld). Er lijkt dus een mismatch te zijn tussen wat de verbruiksmeter aangeeft en wat ik daadwerkelijk nog kan rijden. Gisteren ben ik gaan laden (na totaal 180km gereden sinds vorige laadbeurt) en had ik volgens de boordcomputer 30kWh/100km verbruikt vanaf 90%, en nog 18% over. Da's 72% verbruikt over 180km en dus op 90% maar 225km. Dat was ik gewend van echte kou/winter.
Ik kan elke dag laden als ik wil en de baas betaalt - daar geen problemen mee. Het valt me gewoon op dat het lijkt alsof ik steeds minder ver kan rijden, terwijl ik met s/w 2.4 (batterijverwarming) had verwacht dat het beter zou worden.
Geen stress hoor, meer opvallend dat het steeds slechter lijkt te worden. We hebben ook een Zoë en die is nu gezakt naar 300km realistisch bereik op 100% laden (52kW accu), maar dat haal ik met de 58kW accu in de ID.3 dus echt lang niet. Granted, een Zoë is kleiner en lichter en Renault heeft veel meer ervaring met elektrisch rijden - het is een goede auto.
Lang verhaal kort; er is misschien niks aan de hand, maar ik wil dit wel graag zeker weten.
Ik heb dit probleem ook gehad in het begin, maar ik hou de auto hold er wel op. Als je in "B" rijdt, moet je bij het achteruit parkeren zachtjes de rem in blijven drukken en dan heb ik er in ieder geval geen last van. Het vergt wel wat gewenning en als je geen druk meer uitoefent op het rempedaal dan rijdt de auto natuurlijk verder en krijg je dat probleem weer.Mitchell2.24v schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:36:
[...]
Exact dit.
Naar aanleiding van de tip van @DonJunior heb ik bij een ritje net de Auto Hold uitgezet, dat parkeert al een stuk relaxter. Gewoon doseren met de rem, en niet met het stroompedaal.
Morgen moet ik naar een klant met een krappe parkeergarage, daar ga ik het nog eens proberen. Het was daar tot nu toe altijd ellende met het parkeren.
Ik vraag me af en toe echt af of VW deze auto's überhaupt getest heeft
Mijn vorige twee golfjes (7 en 7.5) hadden beiden ook automaat, sensoren voor en achter en autohold. De autohold stond altijd aan, en nooit last van gehad. Parkeren ging zoveel soepeler. In deze auto is het net alsof ik nooit mijn rijbewijs gehaald heb
Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en het enige wat ik heb bij krappe parkeerplekken, is dat de auto bij het wegrijden (voorruit) een noodstop maakt. Dat is wel enorm irritant, maar nog niet gevonden hoe ik dat kan verhelpen (wellicht auto hold uitzetten, maar ik word echt gek van alle dingen die je aan/uit moet zetten voordat je kan gaan rijden).
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Dit filmpje van Car Maniac YouTube: HORRORANGST E-Auto: Batterieanalyse nach 180.000km SCHOCKIERT Fahrer, wees me de Aviloo accutest. De titel van het filmpje is een clickbait en de eerste minuten zijn dat ook. Verderop in zijn verhaal verklaart hij waarom hij dit heeft gedaan.
Mijn ID.4 1st Max (met 2.4) heb ik privé gekocht. Hij bevalt me uitstekend en ik wil nooit meer terug naar een dino-juice auto. De software en vooral de trage uitrol van updates is eigenlijk het enige waar ik niet positief over ben. Na 1,5 jaar en 53.000 km was ik wel benieuwd naar de status van mijn accu.
Dus heb ik voor € 99,- een accutest gekocht bij Aviloo. Hoewel het een Oostenrijkse firma is, gaat alles keurig in het Nederlands. Er wordt een testmodule gestuurd, die je met een verlengkabel op de OBD-stekker aansluit. Vervolgens moet je de accu van 100% vol laden, en daarna naar minder als 10% leegrijden in een periode van 7 dagen. Dat mag in meerdere etappes. Via de mail sturen ze je een linkje, waarmee je de test via de browser op je telefoon kan starten. In de mail staat ook een linkje naar een youtube filmpje hoe je de testmodule moet aansluiten op jou type auto (ID.3/4, model 3, Mustang, enz). Tijdens de test wordt via sms-jes op de hoogte gehouden van het verloop (bij start, bij 50%, bij 15% en onder 10%).
Enkele dagen na afloop krijg je een testcertificaat.
Na afloop stuur je de testmodule terug, daarvoor sturen ze je vooraf al een DHL-label. Oftewel de verzendingen heen en terug, zit in de prijs van € 99,-. Alles bij elkaar vind ik de test en service van Aviloo prima voor elkaar.
Het resultaat voor mijn ID.4 was dat de accucapaciteit 99%. En dat het hierop berekende WLTP bereik 494 km is. Dat is dus uitstekend.
Wat me wel verbaasde was dat in het testrapport stelde dat beschikbare accucapaciteit in nieuwe conditie 72 kWh is (?!?).
Ik hou mijn verbruikscijfers bij, plus hoeveel energie uit het lichtnet via mijn thuislader in de accu komt.
Als ik voor het verbruik kijk naar hoeveel procent accucapaciteit nodig was voor ritten, dan kan dat worden teruggerekend naar het verbruik in kW/100km. Als voorbeeld op een rit van 193 km is mijn accu van 80% naar 30% leeggeren, dan is het verbruik 100*(0,5*77)/193 = 19,9 kW/100km. In dat geval geeft de ID.4 een verbruik van 17,0 kW/100km. Zo kom ik meestal ergens tussen 1,5 tot 2,5 kW/100km hoger uit, dan de ID.4 opgeeft. Als ik bij het opladen bereken hoeveel kWh er in procenten bijgeladen is (bijvoorbeeld van 30% naar 80%: 0,5*77= 38,5 kWh), dan blijkt er nagenoeg hetzelfde vermogen uit het lichtnet te zijn geleverd. Dus alsof geen laadverliezen zijn.
Als ik nu in de formules niet 77 kWh maar 72 kWh gebruik, dan zijn de berekende verbruikscijfers nagenoeg gelijk aan wat de ID.4 aangeeft. En zijn er laadverliezen van ca. 4%-6%.
Oftewel alles klopt een beetje beter.
Hoe dan ook ik denk dat ik over een jaartje weer een test bij Aviloo koop. Gewoon uit nieuwsgierigheid en met een onafhankelijke test de degradatie (of het ontbreken daaraan), mooi in de gaten kan houden.
Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.
of je koopt een deftige obd lezer a 40 euro of obd11 als je nog technischer bent.
premium optie voor carscanner a 5 euro (niet verplicht)
en je kunt het hetzelfde doen.
----
72 kwh zou ik niet zeggen, maar 74-75~ ish uit het fabriek voor 100-0% OP scherm klopt wel. onder 0% heb je nog 2.5-3 kwh buffer (-3%) wat je nog kan gebruiken totdat auto echt stopt met rijden (je semi veiligheidsbuffer).
Daarna heb je nog 3.0 onder buffer en 2.0 kwh boven buffer wat je vooralsnog niet kunt gebruiken.
Is dit ook voor de Europese markt zo?
Geen enkel verschil in Nederland tussen de 2022 en 2023 modellen?
andere kleur opties, USS optie (auto park) (ook met my22.5 [vanaf maart '22?], alle extetrieur bugfixes en 3.2 vanuit fabriek... thats it?Systemadmin schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:32:
[...]
Geen enkel verschil in Nederland tussen de 2022 en 2023 modellen?
[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 09-11-2022 14:37 ]
Wat zijn "alle extetrieur bugfixes"?Simply1337 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:36:
[...]
andere kleur opties, USS optie (auto park) (ook met my22.5 [vanaf maart '22?], alle extetrieur bugfixes en 3.2 vanuit fabriek... thats it?
Vandaag de auto al op kunnen halen! Het was bij mij de verwarmings/kachel module voor de airco. Deze hadden zij op voorraad liggen voor een andere schade auto. Omdat deze auto nog een tijd in de werkplaats zou staan hebben ze hem direct bij mij geplaatst en een nieuwe besteld voor de schade auto.Tisokes schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:32:
[...]
Ze lieten mij er eerst 1,5 maand mee rond rijden, aangezien ze geen tijd hadden. En dan na een uitlezing, hadden ze schrik en mocht ik ineens niet meer ver rijden en snelladen etc.
Na een dag wachten op het onderdeel kon ik dan wel direct langskomen. Installatie was binnen een dag gebeurd.
Alles werkt weer en de airco wordt weer warm. Super ervaring met de afhandeling van mijn eerste storing!
Ik heb ook een 1st Plus Mangan GreyPB1983 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:49:
Het was mij dit weekend ook al opgevallen dat de GoM wel heel negatief gestemd was. Het is wel wat kouder en wat meer wind en winterbanden liggen er ook al weer onder. Eind vorig week was die op 80% nog 300+ km, nu rond de 280. Ach ja, het is wat het is
Toen ik aankwam na 130 km/u gereden te hebben over de A2 (praktisch de hele rit tussen Amsterdam en Utrecht) had ik nog maar 72 km GOM op 27%
Haha, nee.Termy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:58:
[...]
Ik heb ook een 1st Plus Mangan Greyen ik heb al een tijdje geen 300+ gezien op 80%. Op maandagavond na reed ik afgelopen tijd vooral in de 100 km/u tijden (verwarming op 20 oC) dus waarom het zo afgrijselijk is hier snap ik niet zo. Rijd jij 90 achter een vrachtwagen of zo?
Toen ik aankwam na 130 km/u gereden te hebben over de A2 (praktisch de hele rit tussen Amsterdam en Utrecht) had ik nog maar 72 km GOM op 27%. Verbruik lag dan zg ook op 24-28 kWh/100, wat ik ook wel vrij hoog vind voor 130. Eerder zag ik hoogstens 18-19 of zo. Ik neem aan dat de verwarming niet ook harder gaat werken bij hogere snelheid
.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Excuus, ik had je bericht/vraag niet opgemerkt.Gecko123 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:04:
[...]
@Kampina Ik zie dat je ook een ID.3 hebt. Welke software zit hier op? Ik overweeg eenzelfde contract hiervoor aan te vragen ook in combinate met een ID.3 (de energiemeter wordt op 15 november a.s. geïnstalleerd).
Welke laadpaal heb je? Moet je nog iets instellen in je laadpaal of maakt het type laadpaal hier niet uit? Werkt dit buitenom de softwarebugs zoals die er nu zijn met uitgesteld laden instellen vanuit de auto?
Hoe betrouwbaar is het volgens jouw ervaring dat het ingestelde % wordt gehaald en kun je ook later terugkijken op welke uren hij heeft geladen?
Alvast bedankt.
Ik heb een ID.4 First maar dat maakt verder niet uit. Laadpaal bij mij thuis is een NewMotion 3-fase.
In de laadpaal hoef je niets in stellen (overigens kan NewMotion sinds kort via de app ook laden met uitgestelde start dus op een zelf gekozen moment) dat gaat allemaal via de app van Tibber.
Je koppelt de auto aan de laadpaal en activeert de laadpaal. Daarna wordt het laden door de Tibber app gepauzeerd totdat een periode met laag tarief (vaak in de nacht) start. Wanneer de auto gereed moet zijn stel je ook in de app in. Ik heb gewoon dagelijks 06:30u ingesteld. In de auto stel ik (uiteraard) niets in m.b.t. uitgesteld laden ed. De app van Tibber rekent zelf uit wanneer hij het laadproces moet aanvangen om op het gewenste tijdstip klaar te zijn (ik laad meestal tot 80% of 90%).
Het heeft tot nu toe (ik gebruik het 6 weken) altijd feilloos gewerkt. Het aantal geladen kWh kun je via de NewMotion app uitlezen. Maar aangezien je de laadpaal al "aan" zet op moment dat de auto verbonden is kun je niet zien op welk moment de laadpaal exact gestart en geëindigd is met het daadwerkelijk laden (de "tijdteller" van de laadpaal begint al te lopen zonder dat er stroom in de auto wordt gepompt) .
Sowieso moet je zelf het laadproces na afloop weer afsluiten met de app of de laadpas.
Ik had een verlengvoorstel van Greenchoice voor € 0,89 per kWh gekregen eind september toen mijn 3-jarig contract afliep. De eerste volledige maand met Tibber heeft mij slechts € 0,22 per kWh incl alle kosten gekost. En ik heb toch zo'n 1.060 kWh aan stroom verbruikt voor mijn huis+auto (huis ook all electric). Als je weinig rijd kun je regelmatig laden voor (vaak 's nachts in weekend) voor minder dan 10 cent (alleen de energiebelastingen op stroom zijn al zo'n 7,5 cent!).
Ik heb ook veel zonnepanelen (11.000 Wp). De opbrengst daarvan flucteert nu ook gedurende de dag. Per saldo heb ik voor de stroom die aan het net is teruggeleverd € 0,20 per kWh ontvangen. Bij een vast contract zouden aankoop- en verkoopprijs van stroom gelijk zijn maar ik vind het geen probleem dat de verkoop van overtollige stroom iets minder oplevert.
Persoonlijk begrijp ik nu niet waarom iemand (ook zonder elektrische auto) op dit moment nog zou kiezen voor een vast contract bij een energieleverancier.
Hm ok, misschien was het winderiger dan ik dacht en was dat het probleem of zo.. ik rijd overigens ook niet vaak 130 maar aangezien ik nu graag thuis wilde zijn voor de baby m'n vrouw wakker zou maken had ik wel incentive om wat door te karrenPB1983 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:42:
[...]
Haha, nee.Rij gemiddeld 95-100km per uur op de snelweg en heb een paar stukken 80km/u waar je prima kan coasten (of het geluk heb dat je 5 à 10 km achter een vrachtwagen zit). Verleiden tot 130 km per uur rijden doe ik niet meer, over het stuk dat ik dan rij.. zou ik 1 of 2 minuten eerder thuis zijn.
@juanpabloo dat zal het zijn
Over radio gesproken... ik heb nu dus eindelijk m'n eigen ID.3. weer terug en gebruik Android Auto weer maar Youtube Music is verdwenen uit de lijst.. iemand enig idee hoe ik die weer terug krijg? Ik heb er al op gegoogled maar kon alleen wat obscure Redditposts vinden met suggesties die niet (meer) lijken te werken. Beetje irritant.
Hilarisch genoeg kon ik overigens wel op het muzieknootknopje drukken en kreeg dan m'n playlists gesuggereerd. Op die manier heb ik wel met muziek gereden maar bij aankomst kwam ik er achter dat dit gewoon van m'n telefoon kwam en niet android auto. Er was ook helemaal geen interface op de auto terwijl muziek zo speelde.
Auto weer opgehaald. Onderhoudsbeurt uitgevoerd, remvloeistof, interieurfilter. Geen kosten ivm gratis onderhoud eerste jaren.. Ook wielenwissel gedaan, € 39,-RaymondD schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:50:
Ik ga morgen naar de dealer voor de 2 jaar onderhoudsbeurt. Houdt ook in dat mijn garantie afloopt. Ik heb een aantal punten die ik ga melden:
[...]
ID.3 1st Plus 11-2020
Garantiedingetjes:
- Raammechanisme linksvoor gaat vervangen worden, deze loopt niet goed (garantie)
- Deurpanelen worden vervangen ivm de scheurtjes. (garantie)
- Handgreep achterklep (het VW logo) wordt vervangen omdat de witte rand los zit en eerdaags af gaat breken (garantie)
Hiervoor heb ik een afspraak staan op 15 december.
Weet iemand wat 'raadpleeg tpi206693' is? Staat op de bon bij notities.
Nee nog niet. Wel de email gehad dat hij eraan kwam..micha_bos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:19:
Updaten maar! Meer mensen update mogelijkheid binnen gekregen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2.4.Wilde schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:33:
Van welke versie kom je?
Per e-mail opgegeven.
Ik denk dat ik in de eerste batch zit.
Kaboem!
Heb je wel een aankondiging per email ontvangen?micha_bos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 22:08:
[...]
2.4.
Per e-mail opgegeven.
Ik denk dat ik in de eerste batch zit.
Ik heb mij wel opgegeven begin oktober, maar na meer dan een week nog geen email. In the next few days betekent in Duitsland wat anders dan hier?
Jaaa zeker gisteren middag al gekregen maar ging meteen weg nu zie ik hem weermicha_bos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:19:
Updaten maar! Meer mensen update mogelijkheid binnen gekregen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/nKrjWKYMtev5yLKlIWhZLS4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mezelf ook opgegeven (I want OTA 3.0), maar geen mail van VW ontvangen tot op heden helaas....SiNaga schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:16:
[...]
Heb je wel een aankondiging per email ontvangen?
Ik heb mij wel opgegeven begin oktober, maar na meer dan een week nog geen email. In the next few days betekent in Duitsland wat anders dan hier?
We wachten af.
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Hier hetzelfde maar heb weinig problemen met 2.4. Grootste ergernis, het hoge verbruik bij lage temperaturen, is opgelost.maik73 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:47:
[...]
Ik heb mezelf ook opgegeven (I want OTA 3.0), maar geen mail van VW ontvangen tot op heden helaas....
We wachten af.
Enige wat ik zelf interessant aan 3.0 vindt is de iets hogere laadcurve. Al gebruik ik die eigenlijk ook maar 2 a 3 weken per jaar op vakantie.RaymondD schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:06:
[...]
Hier hetzelfde maar heb weinig problemen met 2.4. Grootste ergernis, het hoge verbruik bij lage temperaturen is opgelost.
@Simply1337 in welke code versie is die bug met regeneratief remmen in D eigenlijk opgelost. is dat al in 2.4, of pas in 3.0?
overigens: de update naar 2.4 wist alle custom settings in de modules heb ik gemerkt.
dus als je via OBDeleven de lane-assist had aangepast naar last settings, of rechts inhalen met TA had aangezet; dan moet dat weer opnieuw gebeuren.
[ Voor 18% gewijzigd door sl1000 op 10-11-2022 10:01 ]
Dit was inderdaad de procedure. Maar inschrijving is gesloten inmiddels. Het was bedoeld als een soort beta testing.II Stevow II schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:51:
Hmm... moet je voor OTA 3.0 weer opnieuw een mail sturen? Of volstaat de mail die eerder gestuurd is? (voor 2.4 was dat dacht ik?) Zoja, iemand die mij kan vertellen naar welk e-mail adres en welke tekst het deze keer moet?
is het door PON geleverde auto [NL] of een DUITS geimporteerde auto.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.