De nieuwe accu heeft juist ietsjes minder capaciteit: 49 Ah vs 51 Ah. Maar het is een ander type: EFB+ vs conventioneel loodzuur. Die EFB+ typen worden ook wel Start-Stop accu's genoemd wanneer ze in auto's met benzinemotoren gaan. Zo'n EFB+ kan beter tegen verschillende staten van ontlading en heeft o.a. daardoor een flink langere bruikbare levensduur. De ID spreekt de 12V accu behoorlijk aan. Ik heb de vorige accu ook best redelijk diep zien gaan qua ontlading in de begintijd toen ik dat meer in de gaten hield. Destijds zag je ook ID.3s waarvan de 12V accu geheel leeg was getrokken. Iets wat ze in de 2.1 firmware-update voorkomen door de accu bij te laden wanneer het voltage laag wordt. Dat doen ze echter nog steeds best laat imo.
Ik had verwacht dat ze over zouden stappen op deep-cycle AGM accu's. Die zijn beter voor onze use case. Maar ook iets duurder. De keuze voor de EFB+ is een beetje een compromis, maar kan prima goed gaan denk ik. Merken we vanzelf...
En voor degene die beweren: het is een 12V accuwissel, hoe moeilijk kan het zijn? Nou fysiek heb je gelijk. Simpele accuswap. Gegeven dat je het juiste type accu ook hebt natuurlijk.
Er komt wel nog iets bij kijken: de software vertellen welk type accu gemonteerd is. Dat is niets nieuws, want auto's met start-stop e.d. hebben dat ook. Er zit een BMS in voor de 12V accu. Die meet het voltage en telt hoeveel stroom er in&uit gaat. Aan de hand daarvan worden beslissingen genomen om de accu bij te laden en met hoeveel stroom. Naast een fysieke wissel moet daarom ook die BMS worden ingelicht welk type accu er onder hangt. En waarschijnlijk reset men ook de statistiek.
Nou weet ik niet of er verband is met de verdere ID software en die 12V BMS, maar stel dat is wel zo. En ze hebben in de updateprocedure van 2.4 een stukje programmatuur zitten die de 12V BMS configureert voor een 49Ah EFB+ ipv de 51Ah loodzuur... Dan kun je inderdaad niet de 2.4 update doen zonder de accuwissel. En aangezien ze dat proces zoveel mogelijk willen stroomlijnen denk ik dat die 12V BMS configureren onderdeel is van het updatescript.
Ik doe zelf voor sensoren in het veld updates en config changes. Er zijn verschillende versies in omloop en ik weet wat er allemaal staat. Eventuele backports of veranderingen bereid ik voor op de bekende permutaties. Dan gaat het bijna altijd van een leien dakje. Zou daar plots een sensor tussen zitten met een totaal ander type modem of GPS dan kun je tegen gekke dingen aanlopen. En dat zijn systemen waar geen klanten of mogelijk zelfs mensenlevens mee gemoeid zijn. Dus ik heb het makkelijk tov VW Cariad in dat opzicht
[
Voor 40% gewijzigd door
Ultraman op 27-10-2022 14:15
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.