Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 231 ... 379 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:30

Tarin

Just plain weird.

FlowDesign schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Ik wist dat de Mustang flink duurder is geworden, maar het verschil is indd best groot, echter vind ik 91 kWh (usable) accu vs. 77 kWh best een fors verschil, en hij is ook aardig wat rapper. Prijs vanaf €62,950 volgens ev-database.nl ?

Met een Standard range vergelijken kan ook, maar die heeft 'slechts' 70 kWh (usable). Prijs vanaf €56,500?
Er is vrijwel niks configureerbaar op de Duitse Ford-Website - de 'standaard' met normale accu gaat meteen vanaf 62.900, wat direct al boven de 60k ligt - dan is hij automatisch over het volle bedrag 2 keer zo duur belast. Maar ik zal eens rondvragen of er ook een Mustang in ons wagenpark zit / komt.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 17:00
Waarom gaat het hier steeds over Ford Mustangs? Lijkt me niet de juiste plek.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 12:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ralphdavidvdb schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Gisteravond met de zekeringen gespeeld, aan/uit knop meerdere keren lang ingedrukt gehouden, geen resultaat.
Vanochtend rijdt mijn vrouw weg, alles doet het weer...

Bijzondere auto's...

Hopelijk houdt hij het nu vol tot mijn geplande software update eind november!
Busrust d:)b

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01
Het heeft helaas wat langer geduurd dan gehoopt, maar ik heb 'm nu eindelijk te koop kunnen zetten :)

https://www.autowereld.nl...led-37237140/details.html

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-08 11:21
Mooie foto’s!

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:07
FlowDesign schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:23:
Het heeft helaas wat langer geduurd dan gehoopt, maar ik heb 'm nu eindelijk te koop kunnen zetten :)

https://www.autowereld.nl...led-37237140/details.html
First plus pro performance? Welke is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AMARONE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

First plus pro performance? Welke is het nou?
Pro Performance.

Autowereld (en veel andere sites) kennen de Pro Performance uitvoering niet, dus die kon ik niet kiezen :/

Maar als je ff de beschrijving had gelezen.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Bij mijn ID4 is het inmiddels zo dat de kofferbak elke keer pas open gaat als ik voor de 2e keer druk.

Volkswagen zegt dat het geen bekend iets is en niet worden onderzocht als de update voor de update binnen is.

Die zou afgelopen donderdag zijn, maar werd woensdag eind van de middag gebeld. Geen accus.

Komen heel onregelmatig binnen. De ene keer 2 en de andere keer 5. Ze hebben zelf geen idee waar ze aan toe zijn, dus kunnen er niet op plannen. Voor de we verschoven en staat nu op 23 november, maar ze weten niet of er tzt een accu voor me is.

Filmpje van de kofferbak. Na de eerste keer hoor je het sloten dingen doen, maar gaat de klep niet open. 2e keer drukken gaat ie pas open.
[YouTube: Volkswagen ID4 trunk not opening]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 13:33
[b]

Klopt het dat een Mach-E ruim 20.000 Euro duurder is dan een vergelijkbare ID.4?
Toch nog even hier over.. ik had mij er ook al eens in verdiept en je moet naast de accucapaciteit ook zeker naar praktijkverbruik kijken. Dat is bij de Ford, en ook bij de oudere e-tron en bijvoorbeeld bij de polestar, niet per se om over naar huis te schrijven (subtiel gezegd). Dus zelfs met een duurdere auto met grotere accu moet je blijven opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
juanpabloo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Toch nog even hier over.. ik had mij er ook al eens in verdiept en je moet naast de accucapaciteit ook zeker naar praktijkverbruik kijken. Dat is bij de Ford, en ook bij de oudere e-tron en bijvoorbeeld bij de polestar, niet per se om over naar huis te schrijven (subtiel gezegd). Dus zelfs met een duurdere auto met grotere accu moet je blijven opletten.
Volgens mij is het verbruik van de Mach-E gewoon vergelijkbaar met de ID4, zal nauwelijks iets schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Tarin schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Okee, ik had niet gezien dan de Extended Range daadwerkelijk een grotere accu heeft dan de ID.4 Pro maar hij heeft ook wat minder bagageruimte, toch?, maar goed, als ik een Premium ('mijn' bestelde id.4 heeft ook fancy matrix LED en 19"-velgen) met panoramadak en een kleurtje configureer zit ik op € 71.400, nog steeds zo'n 15k duurder dan de ID.4.
Ford Mach-e First Edition ER (98kwh) kostte 69.5k bij launch. [excl. trekhaak/incl. warmtepomp.] + release verplaatst van begin 2020 naar begin 2021.
ID.4 1st max (82kwh) kostte 56.6k bij launch [excl trekhaak / Warmtepomp]
FlowDesign schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Ik wist dat de Mustang flink duurder is geworden, maar het verschil is indd best groot, echter vind ik 91 kWh (usable) accu vs. 77 kWh best een fors verschil, en hij is ook aardig wat rapper. Prijs vanaf €62,950 volgens ev-database.nl ?
Ford zegt 88 kwh bruikbaar, 98 bruto, maar voglens mij is er een update geweest voor MY22 modellen om deze 91kwh bruikbaar te maken (wellicht ook geldig voor oude autos)

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:51:

Ford zegt 88 kwh bruikbaar, 98 bruto, maar voglens mij is er een update geweest voor MY22 modellen om deze 91kwh bruikbaar te maken (wellicht ook geldig voor oude autos)
Klopt en klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Laatst online: 29-08 13:33
FlowDesign schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

Volgens mij is het verbruik van de Mach-E gewoon vergelijkbaar met de ID4, zal nauwelijks iets schelen.
Mijn (tegenvallende) conclusie was in ieder geval dat je met de drie genoemde EVs nauwelijks verder komt dan met de ID3. En dat was waarom ik m’n onderzoek deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buz
  • Laatst online: 29-08 23:26

buz

3.1P
Weten de trouwe vw gebruikers hier of het in te stellen is in de navigatie dat naam van de weg waarop je rijdt vermeld wordt op het scherm?
Dat mis ik wel.

Nu 30.000km probleemloos gereden.
Maandag voor onderhoud na 2 jaar (zelf maar ingepland; geen melding van de auto zelf gekregen dat het nodig was).
Vrijdag voor de update met nieuwe 12V accu.

Super tevreden met de auto.
Vakantie naar Zwitserland was geen enkel probleem. Trekhaak koffer gebruikt voor extra bagage ruimte. Leidt tot nauwelijks meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
juanpabloo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:30:
[...]

Mijn (tegenvallende) conclusie was in ieder geval dat je met de drie genoemde EVs nauwelijks verder komt dan met de ID3. En dat was waarom ik m’n onderzoek deed.
Ok. Kan ik niet beamen eerlijk gezegd. Zowel met de Enyaq 77 kWh die ik tijdelijk had als met m'n Mach-E SR (70 kWh) kom ik zeker wel een stukkie verder dan met m'n 58 kWh ID3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:24
buz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:44:
3.1P
Weten de trouwe vw gebruikers hier of het in te stellen is in de navigatie dat naam van de weg waarop je rijdt vermeld wordt op het scherm?
Dat mis ik wel.
- ik mis dat ook, gebruik zelf TomTom (via CarPlay) op lange rit en daar heb ik het wel. Daarnaast is de file voorspelling aanmerkelijk beter. Gebruik het vooral op lange ritten.
Nu 30.000km probleemloos gereden.
Maandag voor onderhoud na 2 jaar (zelf maar ingepland; geen melding van de auto zelf gekregen dat het nodig was).
Vrijdag voor de update met nieuwe 12V accu.
- hier idem, ID.3 plus first en twee probleemloze jaren en veel rijplezier. Inmidddels nieuwe 12v accu en update 2.4. Komende week onderhoudsbeurt 2 jaar en ook geen melding daarover gehad. Zelf de afspraak gemaakt.

Super tevreden met de auto.
Vakantie naar Zwitserland was geen enkel probleem. Trekhaak koffer gebruikt voor extra bagage ruimte. Leidt tot nauwelijks meer verbruik.
Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk geweest met de ID en dat ging smooth.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 01:04
Vandaag eindelijk een ID3 kunnen huren, al moet ik zeggen dat mijn hoge verwachtingen niet waargemaakt zijn. Bij het rijden viel het instrumentarium uit waarbij alleen de achtergrondverlichting zichtbaar bleef. Met aan en uitzetten van de auto kreeg ik hem niet meer aan. Ik zal zometeen nog een poging wagen, maar ik ben even benieuwd of het niet toevallig een functie is die ik heb weten te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 31-08 17:00
exelletor schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:38:
Vandaag eindelijk een ID3 kunnen huren, al moet ik zeggen dat mijn hoge verwachtingen niet waargemaakt zijn. Bij het rijden viel het instrumentarium uit waarbij alleen de achtergrondverlichting zichtbaar bleef. Met aan en uitzetten van de auto kreeg ik hem niet meer aan. Ik zal zometeen nog een poging wagen, maar ik ben even benieuwd of het niet toevallig een functie is die ik heb weten te activeren?
Vervelend dat dat je eerste ID.3 ervaring is. Ik heb dat probleem wel vaker gelezen maar zelf nog nooit ervaren in 16000km.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
bedoel je het gehele scherm of verlichting van de knoppen?eerste is zuur.. tweede hoort bij het product [er is geen verlichting].

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-08 10:27
Kampina schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Ik gebruik Tibber voor stroom.

Die zijn volgens mij ook goedkoper dan Frank of EasyEnergy door lagere vaste kosten en kleinere opslag op kWh tarief.

Via Tibber app kun je een module activeren die de auto keurig laat starten zodra (bijvoorbeeld rond 02:00 of 03:00u in de nacht) het laagste tarief in gaat. Het laden kun je laten stoppen op een % dat je in de WeConnect app hebt ingesteld. Ik heb dit sinds 1 oktober en werkt perfect.
@Kampina Ik zie dat je ook een ID.3 hebt. Welke software zit hier op? Ik overweeg eenzelfde contract hiervoor aan te vragen ook in combinate met een ID.3 (de energiemeter wordt op 15 november a.s. geïnstalleerd).

Welke laadpaal heb je? Moet je nog iets instellen in je laadpaal of maakt het type laadpaal hier niet uit? Werkt dit buitenom de softwarebugs zoals die er nu zijn met uitgesteld laden instellen vanuit de auto?
Hoe betrouwbaar is het volgens jouw ervaring dat het ingestelde % wordt gehaald en kun je ook later terugkijken op welke uren hij heeft geladen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 15:33
FlowDesign schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Ok. Kan ik niet beamen eerlijk gezegd. Zowel met de Enyaq 77 kWh die ik tijdelijk had als met m'n Mach-E SR (70 kWh) kom ik zeker wel een stukkie verder dan met m'n 58 kWh ID3.
Is dat met vergelijkbare omstandigheden (bv temperatuur) getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naverion
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 14:48
Ik ben zojuist uitgenodigd door VW voor een afspraak om te kijken hoe de ID.3 bevalt en hoe zij de auto nog effectiever kunnen instellen voor mij? Het is blijkbaar standaard van VW na een aantal maanden bezit om een dergelijke afspraak in te plannen.

Echter ik heb, sinds ik de auto heb in april, al ruim 15k gereden en ben dus aardig op de hoogte van de instellingen etc etc van de auto. Hebben jullie deze afspraak al eens gehad en was het nuttig?

Edit: Ik heb de mail binnen, het is blijkbaar een gebruikerstraining uitgevoerd door Prodrive Academy. Ik ben erg verward waarom ik maanden na aanschaf pas een gebruikerstraining aangeboden krijg :?

[ Voor 18% gewijzigd door Naverion op 24-10-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
ikweethetbeter schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Is dat met vergelijkbare omstandigheden (bv temperatuur) getest?
Ja.

Sterker nog, m'n Mach-E SR RWD heeft zelfs bij lagere temperaturen duidelijk meer range dan m'n ID3.
De Mach-E is 240 kg zwaarder dan de ID.3, maar heeft ook 13 kWh meer accucapaciteit.

De Skoda Enyaq beetje hetzelfde verhaal qua gewicht (zelfs nog 46 kg zwaarder dan de Mach-E), maar die heeft nóg 6 kWh extra. Range van de Enyaq is ook overduidelijk groter dan van de ID.3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
Naverion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:
Ik ben zojuist uitgenodigd door VW voor een afspraak om te kijken hoe de ID.3 bevalt en hoe zij de auto nog effectiever kunnen instellen voor mij? Het is blijkbaar standaard van VW na een aantal maanden bezit om een dergelijke afspraak in te plannen.

Echter ik heb, sinds ik de auto heb in april, al ruim 15k gereden en ben dus aardig op de hoogte van de instellingen etc etc van de auto. Hebben jullie deze afspraak al eens gehad en was het nuttig?

Edit: Ik heb de mail binnen, het is blijkbaar een gebruikerstraining uitgevoerd door Prodrive Academy. Ik ben erg verward waarom ik maanden na aanschaf pas een gebruikerstraining aangeboden krijg :?
Ehm ik rij nu bijna twee jaar met de auto en hier nog nooit van gehoord.

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier kreeg ik direct na aanschaf mail van en later werd ik gebeld om een afspraak in te plannen oid maar ik heb er voor bedankt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Nope. Instrumentarium moet altijd zichtbaar zijn. Heeft iets te maken met wetgeving dat je moet kunnen zien hoe hard je rijdt.

Heb ik ook wel eens gehad met versie software versie 2.1 toen ik wilde wegrijden. De auto een paar uur niet gebruiken verhielp bij mij het probleem. In het jaar erna nooit meer last van gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:04
Goed nieuws voor iedereen die zit te worstelen met de knopjes op het stuurwiel: Volkswagen stopt met de haptic feedback knoppen en gaat weer terug naar de old-skool mechanische schakelaars op het stuurwiel:
https://arstechnica.com/c...e-steering-wheel-controls

_/-\o_

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:30

Tarin

Just plain weird.

KrlGl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:03:
Goed nieuws voor iedereen die zit te worstelen met de knopjes op het stuurwiel: Volkswagen stopt met de haptic feedback knoppen en gaat weer terug naar de old-skool mechanische schakelaars op het stuurwiel:

_/-\o_
Zou leuk zijn als ze daarvoor ook een terugroepactie doen ;).

Ik ben ook fan van knopjes met wat travel, de 3dconnexion-units zijn ook een stuk beter geworden sinds ze niet meer van die clicky knopjes hebben.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13

_/-\o_
Het kan aan mij liggen maar ik lees nergens in het oorspronkelijke linked in bericht dat er gestopt wordt met de haptic feedback knoppen.
Er staat alleen dat de oude knoppen worden teruggebracht.
Ik lees dat eerder als dat het op de optielijst komt. Persoonlijk heb ik geen problemen met de haptic feedback knoppen. Was wel even een proces om aan te wennen maar moet zeggen dat ik het eigenlijk wel fijn vind werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramdyne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10-2023
[b]Naverion schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:22:[/bEchter ik heb, sinds ik de auto heb in april, al ruim 15k gereden en ben dus aardig op de hoogte van de instellingen etc etc van de auto. Hebben jullie deze afspraak al eens gehad en was het nuttig?
De dealer waar de leasemaatschappij de auto besteld/geregeld/gevonden had (blijf dat altijd ondoorzichtig vinden bij grote leasemaatschappijen) bleek mij vergeten te zijn en ik werd dus pas na anderhalf jaar gebeld. Het was gratis en was wel nieuwsgierig.

Heb alleen met de Prodrive instructeur een half uur in de auto gezeten. Als eerste verteld wat ik allemaal al met de auto gedaan had en toen stelde de instructeur wat vragen en zijn we nog even door de laadopties en instellingen gelopen en wat gespard over waarom ik bepaalde dingen aan/uit had staan.

Als je met enige regelmaat het forum hier leest is het niet meteen nuttig, maar wellicht heb je nog vragen die je aan een "deskundige" zou willen stellen. Nooit te beroerd zijn om wellicht iets te leren, toch? (ik ga er niet van te voren vanuit dat ik altijd gelijk heb ;-) )

Volgens de instructeur ging hij met nieuwe ("minder technische") bestuurders eerst een stukje (mee) rijden om te kijken hoe ze reden en dan waar nodig wat tips te geven hoe het zuiniger/veiliger/comfortabeler kan.

We waren binnen een half uur klaar, dus als de afspraak op grote afspraak maakt kan het niet heel nuttig voelen, andere bestuurders kan het tot ruime drie kwartier duren IIRC. Is de dealer van de afspraak (hoeft dus niet dezelfde te zijn als waar de auto geleverd is) om de hoek zou ook het altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

ramdyne schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 02:04:
[...]
De dealer waar de leasemaatschappij de auto besteld/geregeld/gevonden had (blijf dat altijd ondoorzichtig vinden bij grote leasemaatschappijen) bleek mij vergeten te zijn en ik werd dus pas na anderhalf jaar gebeld. Het was gratis en was wel nieuwsgierig.
Ik had hier niet eerder van gehoord maar had het zelf wel nuttig gevonden.

Mijn lease ID 3 is bijna twee jaar geleden door een gepensioneerde man geparkeerd en die is toen naar de bus gewandeld. Alles wat ik over mijn specifieke auto weet is wat ik op dit forum gelezen heb.

Ik denk niet dat we toen al aan corona deden dus dat lijkt me geen excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Inmiddels zo'n 2 weken geleden de I want OTA 3.0 mail gestuurd.... heeft er iemand nog wat op terug gehoord? Iemand al iets gehoord over de uitrol.... zucht, wacht....

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
maik73 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:49:
Inmiddels zo'n 2 weken geleden de I want OTA 3.0 mail gestuurd.... heeft er iemand nog wat op terug gehoord? Iemand al iets gehoord over de uitrol.... zucht, wacht....
Kun je rekenen?

... reken er dan maar niet op

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 17:35

_/-\o_
Pfoa man dat zou wel echt een flinke upgrade van de auto zijn. Echt wat een vreselijk K** knoppen zitten er op dat stuur. Er was werkelijk waar niks mis met de knoppen die ze in het verleden gebruikten. Je kunt niet snel klikken en hoe vaak ik wel niet per ongeluk volume/muziek of snelheid wijzig is niet op een hand te tellen. Tijdens het typen word ik er gewoon agressief van 8)7 .

Ik ga lopend naar het werk vandaag :9 ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
Electromonkey schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Pfoa man dat zou wel echt een flinke upgrade van de auto zijn. Echt wat een vreselijk K** knoppen zitten er op dat stuur. Er was werkelijk waar niks mis met de knoppen die ze in het verleden gebruikten. Je kunt niet snel klikken en hoe vaak ik wel niet per ongeluk volume/muziek of snelheid wijzig is niet op een hand te tellen. Tijdens het typen word ik er gewoon agressief van 8)7 .

Kwestie van wennen.. maar echt... ik rijd nu meer dan een jaar met de ID.3 en vind het swipen op het stuur toch wel handig eigenlijk.

Voorheen zat ik in een Golf 7.5 en als je dan vanuit daar in een ID.x stapt is het echt heel onlogisch en had ik hetzelfde gevoel/frustratie als jij.
Blijkbaar went het dermate snel .. tijdje terug had ik namelijk een leen e-golf mee.. met die ouderwetse knoppen op het stuur.. ik weet niet hoe vaak ik mis geklikt heb maar ik heb toch wel wat zitten foeteren in die auto dat die knoppen zo onlogisch waren hahaha.. super stom.. maar je went er dus echt wel aan.
;)

Enige waar ik fysieke knoppen terug zou willen is in het middenconsole..voor de temperatuur en stoelverwarming. Ik gebruik nu vaak de truc: "twee-vingers-op-het-temperatuur-touch-slider-knop-ding" om de stoelverwarming aan/uit te zetten.. maar dat werkt toch allemaal met een vertraging waardoor ik mezelf er op betrap dat ik soms wel 7x moet drukken om de stoelverwarming uit te zetten (omdat ie dan van hard-middel-zacht-uit gaat en ik net te snel heb gedrukt en ie dan weer op hard staat :( )
#luxeproblemen.. zeer zeker.. maar daar zie ik toch gewoon knopjes die ik in kan drukken zonder te kijken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
Electromonkey schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Ik vind de knoppen super. Handig in gebruik. Reageren eigenlijk altijd exact zoals ik het wil.... fingerspitzengeful of zoiets :)

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 17:35
DonJunior schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:31:
[...]

Kwestie van wennen.. maar echt... ik rijd nu meer dan een jaar met de ID.3 en vind het swipen op het stuur toch wel handig eigenlijk.

Voorheen zat ik in een Golf 7.5 en als je dan vanuit daar in een ID.x stapt is het echt heel onlogisch en had ik hetzelfde gevoel/frustratie als jij.
Blijkbaar went het dermate snel .. tijdje terug had ik namelijk een leen e-golf mee.. met die ouderwetse knoppen op het stuur.. ik weet niet hoe vaak ik mis geklikt heb maar ik heb toch wel wat zitten foeteren in die auto dat die knoppen zo onlogisch waren hahaha.. super stom.. maar je went er dus echt wel aan.
;)

Enige waar ik fysieke knoppen terug zou willen is in het middenconsole..voor de temperatuur en stoelverwarming. Ik gebruik nu vaak de truc: "twee-vingers-op-het-temperatuur-touch-slider-knop-ding" om de stoelverwarming aan/uit te zetten.. maar dat werkt toch allemaal met een vertraging waardoor ik mezelf er op betrap dat ik soms wel 7x moet drukken om de stoelverwarming uit te zetten (omdat ie dan van hard-middel-zacht-uit gaat en ik net te snel heb gedrukt en ie dan weer op hard staat :( )
#luxeproblemen.. zeer zeker.. maar daar zie ik toch gewoon knopjes die ik in kan drukken zonder te kijken.
Ik kom uit exact dezelfde situatie, grappig. Het is niet mijn primaire auto maar tijdens een vakantie bijvoorbeeld wel. Zelfs na bijna 2 jaar ID.4 verlang ik nog weleens terug, zou natuurlijk ook het "vroeger was alles beter" kunnen zijn. Gelukkig bevalt het voor anderen wel, blijkt dat er toch wel over na is gedacht. :)

Ik vind het echt een fantastische auto maar het onderwerp knoppen mogen ze nog even op doorstuderen bij VW.
maik73 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Ik vind de knoppen super. Handig in gebruik. Reageren eigenlijk altijd exact zoals ik het wil.... fingerspitzengeful of zoiets :)
Teach me master! In het verleden ook een auto met fysieke knoppen gehad? Zou het nog kunnen verklaren indien het niet zo is. Zowel mijn Polo als Golf hadden hetzelfde stuurtje namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
Electromonkey schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Teach me master! In het verleden ook een auto met fysieke knoppen gehad? Zou het nog kunnen verklaren indien het niet zo is. Zowel mijn Polo als Golf hadden hetzelfde stuurtje namelijk.
Hiervoor een BMW gehad (waren echt fysieke knoppen), maar vind deze echt fijner. Die andere moest je echt drukken, deze raak je met gevoel aan. Tsja, je moet uiteraard wel het gevoel krijgen. Gaat bij mij eigenlijk al vanaf het begin goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
Grootste minpunt ten opzichte van de Polo vind ik dat ik daar verschillende knoppen had voor -1 / +1 / -10 / +10 op de cruise control, terwijl het verschil tussen 1 en 10 op de ID.3 zit in het zachter of harder indrukken van de knop. Verder ben ik er intussen prima aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Al kreeg ik 'm nu aangeboden, ik zou 'm niet durven te installeren. Als ze zelf al roepen dat de kans groot is dat het mis kan gaan, dan laat maar ff. Beter langer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-08 16:12

Haan

dotnetter

Mijn vrouw heeft vanmorgen de ID.4 weggebracht voor accu/2.4 update en als leenauto een Polo meegekregen -O- dat wordt de hele dag duimen dat alles voorspoedig gaat en dat vandaag alles lukt met bijwerken :9

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@Haan
Welke dealer?

Van den Udenhout weet in ieder geval niet wat vergelijkbaar vervangend vervoer is, dit was mij beloofd omdat ze mijn ID.4 een heel weekend wilden hebben en ik een weekend weg zou gaan. Ben met een Fabia vertrokken. Geeft aan dat ze sch31t aan hun klanten hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:34:
Geeft aan dat ze sch31t aan hun klanten hebben!
Of jij bent te veeleisend?

Nergens zie ik terug dat je een EV terug krijgt als leenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-07 09:49
En daarbij komt ook dat de beschikbaarheid van leen-/huurauto's mee speelt. Kreeg vorige week een Golf mee ter vervanging van mijn Kodiaq, omdat er gewoon geen vergelijkbare auto beschikbaar was (kreeg voorheen meestal een Karoq/Kodiaq/Tiguan). Ook de leen-/huurauto vloot is niet meer wat het geweest is, vanwege de beperkte beschikbaarheid van nieuwe auto's.

Nog 3 weken en dan mag ik mijn ID.4 ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02
Iemand al eens een draadloze oplader ingebouwd?
Ik dacht aan deze.
https://m.nl.aliexpress.c...html?gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
RodeStabilo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:52:
Of jij bent te veeleisend?

Nergens zie ik terug dat je een EV terug krijgt als leenauto.
Ik hoef ook geen EV als vervangend vervoer. Sterker nog, ik had dat weekend liever een benzine-auto dan een EV met kleine accu.

Het update-weekend hadden we een weekend weg gepland. Dat had ik aan de dealer doorgegeven. 500km in een ID.4 is aardig wat comfortabeler dan 500km in een Fabia. Er zou volgens de dealer een vergelijkbare auto (qua comfort) beschikbaar zijn.

En die was volgens mij ook beschikbaar. Er stond een Audi Q3 op de parkeerplaats, maar ik denk dat de receptionist daarmee een weekend indruk wilde maken op z'n vriendinnetje.

Bottom line: ik had vergelijkbaar vervangend vervoer gevraagd, er was vergelijkbaar vervangend vervoer toegezegd, maar er werd geen vergelijkbaar vervangend vervoer geleverd.

Heel simpel, als ze geen vergelijkbaar vervangend vervoer kunnen leveren, en ze waren daar eerlijk over geweest, dan had ik de afspraak verplaatst naar door de week als ik een dag kantoor heb, 2 keer 15 minuten reistijd. Dat kan zelfs in een VW Up, dan ben ik totaal niet veeleisend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:53
@Haan
Welke dealer?

Van den Udenhout weet in ieder geval niet wat vergelijkbaar vervangend vervoer is, dit was mij beloofd omdat ze mijn ID.4 een heel weekend wilden hebben en ik een weekend weg zou gaan. Ben met een Fabia vertrokken. Geeft aan dat ze sch31t aan hun klanten hebben!
Ik heb bij Van Udenhout een keer een Audi SQ7 meegekregen bij het inleveren van mijn Golf 7.5 (geen grap) .. dus denk dat het wel los loopt met 'schijt hebben aan'. Het is meer 'wat is er. beschikbaar'..
Als er net voor jou tien klanten zijn geweest die allemaal een auto mee hebben gekregen, tja dan kan het gebeuren dat jij nét achter het net vist.

Edit: ik lees nu je andere bericht. Als ze het hebben toegezegd en niet nakomen neem ik mijn woorden weer terug. Dat is echt niet tof namelijk.. Als je iets belooft, moet je het ook nakomen. Dat leer ik mijn kinderen zelfs al zo vroeg mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door DonJunior op 25-10-2022 12:14 ]

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
@Haan
Welke dealer?

Ik kreeg van Udenhout Eindhoven een Enyaq mee als vervangend vervoer voor m'n ID3, plus laden op hun kosten.
Uiteindelijk heb ik 10 weken in de Enyaq gereden, maar dat is weer een heel ander verhaal :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naverion
ramdyne schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 02:04:
[...]

Heb alleen met de Prodrive instructeur een half uur in de auto gezeten. Als eerste verteld wat ik allemaal al met de auto gedaan had en toen stelde de instructeur wat vragen en zijn we nog even door de laadopties en instellingen gelopen en wat gespard over waarom ik bepaalde dingen aan/uit had staan.

Als je met enige regelmaat het forum hier leest is het niet meteen nuttig, maar wellicht heb je nog vragen die je aan een "deskundige" zou willen stellen. Nooit te beroerd zijn om wellicht iets te leren, toch? (ik ga er niet van te voren vanuit dat ik altijd gelijk heb ;-) )

Volgens de instructeur ging hij met nieuwe ("minder technische") bestuurders eerst een stukje (mee) rijden om te kijken hoe ze reden en dan waar nodig wat tips te geven hoe het zuiniger/veiliger/comfortabeler kan.

We waren binnen een half uur klaar, dus als de afspraak op grote afspraak maakt kan het niet heel nuttig voelen, andere bestuurders kan het tot ruime drie kwartier duren IIRC. Is de dealer van de afspraak (hoeft dus niet dezelfde te zijn als waar de auto geleverd is) om de hoek zou ook het altijd doen.
Oh thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik lees hier inderdaad met enige regelmaat het forum. Daardoor heb ik ook, naar mijn gevoel althans, vaak meer kennis over de auto dan de gemiddelde VW verkoper die ik gesproken heb...

Ik moet een uur reizen hiervoor, dus dat zie ik eigenlijk al niet zitten. Ik ga de afspraak annuleren! Ik denk dat ik mij wel red! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:04
Ro ofzo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik lees nergens in het oorspronkelijke linked in bericht dat er gestopt wordt met de haptic feedback knoppen..
Er staat toch letterlijk in het artikel:
But VW is going to ditch the new design
Dat kan ik niet anders lezen dan dat ze er mee stoppen.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:05
KrlGl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

[...]

Vraag me dan af wanneer. Heb dus een GTX besteld in de periode dat in de configurator het blauwe interieur zat. En dus ook die haptic touch bediening waar jullie het over hebben.

Tegen de tijd dat de auto wordt gebouwd is dat interieur al lang niet meer in de configurator beschikbaar (nu al niet meer). Krijg ik wel het blauwe leer? Krijg ik ook de haptic touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE

_/-\o_
Ik vind dit echt ontzettend jammer. Volgens mij praten reviewers en mensen die het net hebben elkaar maar na. Sterker nog, als je elke keer iets per ongeluk doet wat je vaak leest is dat echt gewoon onkunde van jezelf. Datzelfde zou ik kunnen roepen bij drukknoppen.

Ik heb de id3 nu 3 jaar en eigenlijk na een week was ik helemaal gewend en ik zou nu juist niets anders willen dan het stuur van de id3.

Jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door AMARONE op 25-10-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:50
KaiseRRuby schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Vraag me dan af wanneer. Heb dus een GTX besteld in de periode dat in de configurator het blauwe interieur zat. En dus ook die haptic touch bediening waar jullie het over hebben.

Tegen de tijd dat de auto wordt gebouwd is dat interieur al lang niet meer in de configurator beschikbaar (nu al niet meer). Krijg ik wel het blauwe leer? Krijg ik ook de haptic touch?
Ik heb die vraag ook aan mijn dealer gesteld en hij heeft bevestigd dat het blauwe weg valt (gelukkig maar). Alles zal afhangen van wat MY23 met zich meebrengt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-08 16:12

Haan

dotnetter

Haan schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:03:
Mijn vrouw heeft vanmorgen de ID.4 weggebracht voor accu/2.4 update en als leenauto een Polo meegekregen -O- dat wordt de hele dag duimen dat alles voorspoedig gaat en dat vandaag alles lukt met bijwerken :9
Het is zowaar gelukt! Auto staat weer voor de deur, straks na het eten even checken of er ook daadwerkelijke nieuwe software versie op staat ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:38
AMARONE schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Ik vind dit echt ontzettend jammer. Volgens mij praten reviewers en mensen die het net hebben elkaar maar na. Sterker nog, als je elke keer iets per ongeluk doet wat je vaak leest is dat echt gewoon onkunde van jezelf. Datzelfde zou ik kunnen roepen bij drukknoppen.

Ik heb de id3 nu 3 jaar en eigenlijk na een week was ik helemaal gewend en ik zou nu juist niets anders willen dan het stuur van de id3.

Jammer.
De rest van ons (en de wereld) met een 1st Edition heeft de auto pas 2 jaar kunnen hebben, dus jij hebt langer kunnen wennen :+
Zonder gekkigheid, prima knoppen die haptic/touch. De bediening is voor mij niet irritant/storend of dat ik per ongeluk iets doe wat ik niet wil. Had wel graag de +10 / -10 gezien dat deze +5 / -5 zouden doen.
Dan kan je 85/105/135 instellen. Net in de marge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
KrlGl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

[...]

In het artikel ja. Maar heb je ook het linked in bericht gelezen waarop het artikel is gebaseerd.
Edit: niet verwacht dat ik dit ooit zou zeggen maar het AD heeft de linked in post beter begrepen.
https://www.ad.nl/auto/vo...estelde-klanten~af3430c9/

[ Voor 22% gewijzigd door Ro ofzo op 25-10-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 23:09

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Voor mij is er geen probleem met de touch toetsen.

Ik heb meer problemen met de keuzes die gemaakt zijn voor de locatie van deze knoppen.

Ik had liever gezien dat ze van de acc mode knop
(Letterijk nog nooit gebruikt) de volume knop hadden gemaakt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_menne
  • Laatst online: 31-08 13:09
Hallo,

ik heb hier ook net een VW ID besteld en heb nog enkele "feature" vraagjes:

ik heb de Travel Assist besteld en kijk uit naar de zwerm data. Werkt dit ook in een regio zonder ontvangst van de embedded sim (bv. Ardennen)
Kan deze gelinkt worden aan de DCC? Zou wel leuk zijn als hij weet dat er een slecht stuk weg komt en hij automatisch aanpast.

Ik vroeg me ook af of de Keyless optie ook Keysharing kan doen. Bv koffer op afstand laten opengaan voor iemand. IOS 16.1 - Key sharing enables you to securely share car, hotel room, and other keys in Wallet using messaging apps such as Messages and WhatsApp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Daar ben ik ook benieuwd naar. Hoeveel tijd zou het eerste deel van de update nodig hebben om volledig gedownload te zijn? Oftewel hoeveel rijtijd moet je minimaal gerealiseerd hebben nadat de server de update vrij heeft gegeven en je auto de periodieke check heeft uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Geen idee of die mensen in Duitsland wel al benaderd zijn.. Wij hebben evil PON ertussen dus alles is trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
de_menne schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:16:
Hallo,

ik heb hier ook net een VW ID besteld en heb nog enkele "feature" vraagjes:

ik heb de Travel Assist besteld en kijk uit naar de zwerm data. Werkt dit ook in een regio zonder ontvangst van de embedded sim (bv. Ardennen)
Kan deze gelinkt worden aan de DCC? Zou wel leuk zijn als hij weet dat er een slecht stuk weg komt en hij automatisch aanpast.
Geen idee maar het lijkt me dat je een data verbinding moet hebben om gebruik te kunnen maken van verzamelde data. Of hij moet die data al ophalen als je een route gepland hebt maar daar gebruiken de meeste mensen niet de VW navigatie voor. Linken aan de DCC klinkt me wel leuk in de oren maar wel heel futuristisch zolang de rest van de software nog niet werkt 😅. Ik denk ze eerst daar de pijlen op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
ID.3 first + 2.4
Ik verneem voor het eerst dat je een mail kunt sturen met verzoek voor 3.0 update. Waar heb je die mail naar toegestuurd als ik vragen mag?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
mcmiles schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

ID.3 first + 2.4
Ik verneem voor het eerst dat je een mail kunt sturen met verzoek voor 3.0 update. Waar heb je die mail naar toegestuurd als ik vragen mag?
Zie deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-08 19:11

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

Jammer.
Vind het op zich ook wel fijn werken. Ook die slider van het volume is echt heel fijn.

Alleen 1 ding lukt vaak niet. Dat is bijvoorbeeld 85 kmh op de Travel Assist.

Vaak ga ik dan van 83 of 84 door naar 90. Druk ik net iets te hard ofzo. Wat is daar de Gouden tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AndereKoekoek schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Vind het op zich ook wel fijn werken. Ook die slider van het volume is echt heel fijn.

Vaak ga ik dan van 83 of 84 door naar 90. Druk ik net iets te hard ofzo. Wat is daar de Gouden tip voor?
84 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:05
Cloclo100 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Ik heb die vraag ook aan mijn dealer gesteld en hij heeft bevestigd dat het blauwe weg valt (gelukkig maar). Alles zal afhangen van wat MY23 met zich meebrengt..
Wel maf eigenlijk, want je bestelt toch een andere optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08 09:38
Morgen gaat 2.4 er dan eindelijk op, ben benieuwd of ik dan ook gelijk een 12v accu er in wordt geplaatst. Ik sprak namelijk een mede-ID.3 rijder op een feestje.. en die vertelde doodleuk.. ja, die accu's waren op :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 13:43

Heb eerder ook de mail gehad en daar stonden alleen maar opties in Rotterdam in. Vandaag ook gebeld door een dame van Volkswagen (pon?) en die gaf aan dat het verplicht was ?!? Bij navragen was het dat natuurlijk niet maar wel gratis. En nu toch wel te plannen door het hele land. Vage bedoening en komt niet echt professioneel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevonS
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-03-2024
Techno schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Heb eerder ook de mail gehad en daar stonden alleen maar opties in Rotterdam in. Vandaag ook gebeld door een dame van Volkswagen (pon?) en die gaf aan dat het verplicht was ?!? Bij navragen was het dat natuurlijk niet maar wel gratis. En nu toch wel te plannen door het hele land. Vage bedoening en komt niet echt professioneel over.
Ik kreeg alleen maar de optie om dit in Lelystad te ervaren. Ik kom zelf uit omgeving Rotterdam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
[...]

Het gewoon gebruiken wetende dat het geen normale knop is, dus gewoon heel lichtjes drukken en je bent er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

PB1983 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:55:
Morgen gaat 2.4 er dan eindelijk op, ben benieuwd of ik dan ook gelijk een 12v accu er in wordt geplaatst. Ik sprak namelijk een mede-ID.3 rijder op een feestje.. en die vertelde doodleuk.. ja, die accu's waren op :)
Interessant, mij werd (een aantal weken geleden) verteld dat de update zonder een nieuwe accu eigenlijk geen zin had en dus daarom uitgesteld moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
NWA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Interessant, mij werd (een aantal weken geleden) verteld dat de update zonder een nieuwe accu eigenlijk geen zin had en dus daarom uitgesteld moest worden.
Ja, dat begreep ik ook van de dealer, toen ik mijn gebrickte ID.3 in juli bracht.. Nou ja, we zien het morgen wel, heb ook nog geen afmelding gehad? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
[...]

Die reactie kreeg ik ook maar het zou natuurlijk maar zo kunnen dat dat een financiële achtergrond heeft (vergoeding vanuit PON). Technisch kan ik me er niets bij voorstellen, lijkt me niet dat we nu ineens een 12v accu krijgen met intelligentie aan boord 🤪.

Wellicht dat er dealers zijn die nog een aantal accu’s op reserve hebben staan. Zo mega veel ID’s rijden er in NL nu ook weer niet rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb m'n eigen ID.3 1st Plus dus weer terug en net zoals toen ik in de leen ID.3 1st Plus stapte merkte ik direct dat het anders stuurt. Mijn auto voelt een stukje zwaarder in het sturen dan de leenauto. Ik kan hier geen instellingen voor vinden dus ik vraag me af waar dat vandaan komt. Iemand enig idee?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Termy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:37:
Ik heb m'n eigen ID.3 1st Plus dus weer terug en net zoals toen ik in de leen ID.3 1st Plus stapte merkte ik direct dat het anders stuurt. Mijn auto voelt een stukje zwaarder in het sturen dan de leenauto. Ik kan hier geen instellingen voor vinden dus ik vraag me af waar dat vandaan komt. Iemand enig idee?
Gewoon instellen in het ‘mode’ menu lijkt mij? Knopje helemaal rechts. Zelf nog nooit geprobeerd overigens.

Zou ook je bandenspanning kunnen zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

Wat ze daarmee waarschijnlijk bedoelden, is dat ze liever niet hebben dat je 2 x met je auto komt en dat zij vinden dat 2.4 weinig nieuws biedt tov 2.3.

Belangrijkste verschil is echter, dat 2.4 de batterij minder voorverwarmt en dat scheelt best veel energieverbruik wanneer het koud is.

De nieuwe accu heeft gewoon meer capaciteit, zodat de auto minder moeite heeft met alle systemen en de OTA updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
[...]

Ik kreeg ook na 6-8 weken een belletje van de dealer of alles naar wens was. Maar een afspraak om deze nog beter in te stellen.. nee, dat zeker niet.
[...]

Jammer.
Ik vond het in het begin nog wel wennen, maar na een paar keer rijden was het business as usual.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
KaiseRRuby schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Nee bij mij ging het anders.. ik kon enkel bij top sport interieur het rood/zwarte zien, maar toen ik alles ingaf in de tool van de leasemaatschappij zag ik dat zij enkel de blauwe optie hadden. Dealer zei dat alles my23 rood/zwart was, wat er ook stond in die tool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
[...]

Nee bij mij ging het anders.. ik kon enkel bij top sport interieur het rood/zwarte zien, maar toen ik alles ingaf in de tool van de leasemaatschappij zag ik dat zij enkel de blauwe optie hadden. Dealer zei dat alles my23 rood/zwart was, wat er ook stond in die tool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
[...]

Nee bij mij ging het anders.. ik kon enkel bij top sport interieur het rood/zwarte zien, maar toen ik alles ingaf in de tool van de leasemaatschappij zag ik dat zij enkel de blauwe optie hadden. Dealer zei dat alles my23 rood/zwart was, wat er ook stond in die tool. (België trouwens )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Vandaag een mail gehad dat mijn ID.4 pro helaas vertraagd is (Munstad), week 12 ipv 8 2023.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Jakkie takkie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Gewoon instellen in het ‘mode’ menu lijkt mij? Knopje helemaal rechts. Zelf nog nooit geprobeerd overigens.

Zou ook je bandenspanning kunnen zijn 😉
Oh, daar maar eens kijken dan. Bedankt :).

Ik mag hopen dat het niet de bandenspanning is aangezien ze omdat ie zo lang stil heeft gestaan de banden leeg hebben laten lopen, opgewarmd en weer opgepompd om ze weer mooi rond te maken. Ik krijg ook geen melding of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

Jakkie takkie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Die reactie kreeg ik ook maar het zou natuurlijk maar zo kunnen dat dat een financiële achtergrond heeft (vergoeding vanuit PON). Technisch kan ik me er niets bij voorstellen, lijkt me niet dat we nu ineens een 12v accu krijgen met intelligentie aan boord 🤪.

Wellicht dat er dealers zijn die nog een aantal accu’s op reserve hebben staan. Zo mega veel ID’s rijden er in NL nu ook weer niet rond.
Exact hierom: het is een 12volt accu. Hoe moeilijk kan het zijn om die te vervangen? En het is niet een onbelangrijke vervanging.

Ik verwijs even door naar mijn eerdere post hierover.
Er zijn meer dan 22000 ID3&4's verkocht in NL. En dan als VW niet kunnen regelen dat je de actie die je al maanden loopt aan te kondigen ook te voorzien van voldoende hardware in de vorm van een accu?
Ik vind het een geweldige auto, rij er met plezier in, maar van dit soort incompetentie wordt ik alleen maar verdrietig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

FlowDesign schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Wat ze daarmee waarschijnlijk bedoelden, is dat ze liever niet hebben dat je 2 x met je auto komt en dat zij vinden dat 2.4 weinig nieuws biedt tov 2.3.

Belangrijkste verschil is echter, dat 2.4 de batterij minder voorverwarmt en dat scheelt best veel energieverbruik wanneer het koud is.

De nieuwe accu heeft gewoon meer capaciteit, zodat de auto minder moeite heeft met alle systemen en de OTA updates.
Ze gaven destijds aan dat het wat hen betreft een 'pakketdeal' moest zijn. Het ene zonder de ander kon niet. Ik kreeg de indruk dat die opstelling niet een eigen inschatting was.
Ze wilden mij ook wel de 2e rit besparen overigens, maar wel omdat ze nog uitzicht hadden op de beschikbaarheid van een accu, niet vanwege hun kosten. Al ben ik niet zo naief om te denken dat dit geen rol speelt.
Maar misschien is dat nu anders en zetten ze wel alvast door op het updaten van auto's. Daar schat ik zelf in dat ze het meeste tijd en moeite in moeten steken en oponthoud in dat proces steeds een nijpendere factor moet gaan worden.

Ze hebben geen mening gegeven over hoe nuttig de update volgens hen was. Ze stonden daar vrij praktisch in: die update was er, ze moesten klanten inplannen en ze waren wel blij de mededeling te kunnen doen dat ze mijn auto (nog) beter konden gaan maken. Dus in ieder geval in de communicatie op zoek naar de blije klant. Dus je opvatting over hun ideeën over nut en noodzaak herken ik zelf niet. Maar ieder zijn zegje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Ze gaven destijds aan dat het wat hen betreft een 'pakketdeal' moest zijn. Het ene zonder de ander kon niet. Ik kreeg de indruk dat die opstelling niet een eigen inschatting was.
Ze wilden mij ook wel de 2e rit besparen overigens, maar wel omdat ze nog uitzicht hadden op de beschikbaarheid van een accu, niet vanwege hun kosten. Al ben ik niet zo naief om te denken dat dit geen rol speelt.
Maar misschien is dat nu anders en zetten ze wel alvast door op het updaten van auto's. Daar schat ik zelf in dat ze het meeste tijd en moeite in moeten steken en oponthoud in dat proces steeds een nijpendere factor moet gaan worden.

Ze hebben geen mening gegeven over hoe nuttig de update volgens hen was. Ze stonden daar vrij praktisch in: die update was er, ze moesten klanten inplannen en ze waren wel blij de mededeling te kunnen doen dat ze mijn auto (nog) beter konden gaan maken. Dus in ieder geval in de communicatie op zoek naar de blije klant. Dus je opvatting over hun ideeën over nut en noodzaak herken ik zelf niet. Maar ieder zijn zegje. :)
Het is voor de dealer gewoon efficiënter en dus goedkoper om alles in één keer te doen. Daar kun je vanalles omheen gaan bedenken met jouw gedachten, maar soms is het gewoon heel simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NWA

NWA

FlowDesign schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Het is voor de dealer gewoon efficiënter en dus goedkoper om alles in één keer te doen. Daar kun je vanalles omheen gaan bedenken met jouw gedachten, maar soms is het gewoon heel simpel.
Vervelend dit.
Volgens mij heb ik hier net met onderbouwing uitgelegd waarom ik anders denk over een los statement dat je maakte. En dan kom je er weer overheen met nog een los statement waarin je lijkt je gelijk te moeten halen. En mij een sneer moet geven. Moet je niet doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 28-08 12:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

FlowDesign schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

De nieuwe accu heeft juist ietsjes minder capaciteit: 49 Ah vs 51 Ah. Maar het is een ander type: EFB+ vs conventioneel loodzuur. Die EFB+ typen worden ook wel Start-Stop accu's genoemd wanneer ze in auto's met benzinemotoren gaan. Zo'n EFB+ kan beter tegen verschillende staten van ontlading en heeft o.a. daardoor een flink langere bruikbare levensduur. De ID spreekt de 12V accu behoorlijk aan. Ik heb de vorige accu ook best redelijk diep zien gaan qua ontlading in de begintijd toen ik dat meer in de gaten hield. Destijds zag je ook ID.3s waarvan de 12V accu geheel leeg was getrokken. Iets wat ze in de 2.1 firmware-update voorkomen door de accu bij te laden wanneer het voltage laag wordt. Dat doen ze echter nog steeds best laat imo.

Ik had verwacht dat ze over zouden stappen op deep-cycle AGM accu's. Die zijn beter voor onze use case. Maar ook iets duurder. De keuze voor de EFB+ is een beetje een compromis, maar kan prima goed gaan denk ik. Merken we vanzelf... :z

En voor degene die beweren: het is een 12V accuwissel, hoe moeilijk kan het zijn? Nou fysiek heb je gelijk. Simpele accuswap. Gegeven dat je het juiste type accu ook hebt natuurlijk.
Er komt wel nog iets bij kijken: de software vertellen welk type accu gemonteerd is. Dat is niets nieuws, want auto's met start-stop e.d. hebben dat ook. Er zit een BMS in voor de 12V accu. Die meet het voltage en telt hoeveel stroom er in&uit gaat. Aan de hand daarvan worden beslissingen genomen om de accu bij te laden en met hoeveel stroom. Naast een fysieke wissel moet daarom ook die BMS worden ingelicht welk type accu er onder hangt. En waarschijnlijk reset men ook de statistiek.
Nou weet ik niet of er verband is met de verdere ID software en die 12V BMS, maar stel dat is wel zo. En ze hebben in de updateprocedure van 2.4 een stukje programmatuur zitten die de 12V BMS configureert voor een 49Ah EFB+ ipv de 51Ah loodzuur... Dan kun je inderdaad niet de 2.4 update doen zonder de accuwissel. En aangezien ze dat proces zoveel mogelijk willen stroomlijnen denk ik dat die 12V BMS configureren onderdeel is van het updatescript.

Ik doe zelf voor sensoren in het veld updates en config changes. Er zijn verschillende versies in omloop en ik weet wat er allemaal staat. Eventuele backports of veranderingen bereid ik voor op de bekende permutaties. Dan gaat het bijna altijd van een leien dakje. Zou daar plots een sensor tussen zitten met een totaal ander type modem of GPS dan kun je tegen gekke dingen aanlopen. En dat zijn systemen waar geen klanten of mogelijk zelfs mensenlevens mee gemoeid zijn. Dus ik heb het makkelijk tov VW Cariad in dat opzicht B)

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 27-10-2022 14:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

80 rijden of gaspedaal met set knop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 21:19
We weten allemaal dat de software n het update process bij de ID serie nog wel te wensen overlaat. en ik baal er ook van dat ik na 2 jaar gebruik nog veel van de beloofde functionaliteit niet heb, maar als ik dit lees Dan ben ik toch wel blij met mijn VW ID.3 en voel ik me toch iets minder een beta tester.

review: De risico's van Tesla Vision - Van hardware naar camera's plus software

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
[...]

Ik probeer hem altijd een beetje "omhoog" te drukken, er zit een randje op die knop en daar druk ik tegen aan voor 1 km. Het vergt wat gewenning maar nu lukt het me eigenlijk foutloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@mitchdc Dat is exact wat ik ook doe idd. Hilarisch genoeg voelt dit voor mij dus juist meer als kort = 10 en lang = 1 maar het werkt wel. Het gevoel zit wel vooral in m'n linker duim dus als ik het met een andere vinger probeer gaat het vaak mis. Maar goed, m'n linker duim zit daar vrijwel altijd dus echt een issue is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Termy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:14:
@mitchdc Dat is exact wat ik ook doe idd. Hilarisch genoeg voelt dit voor mij dus juist meer als kort = 10 en lang = 1 maar het werkt wel. Het gevoel zit wel vooral in m'n linker duim dus als ik het met een andere vinger probeer gaat het vaak mis. Maar goed, m'n linker duim zit daar vrijwel altijd dus echt een issue is dat niet.
Er zijn ook problemen bekend met de betreffende knoppen waardoor ze minder nauwkeurig of slecht werken. Ik heb er vlak na aanschaf nieuwe knoppen in gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Vervelend dit.
Volgens mij heb ik hier net met onderbouwing uitgelegd waarom ik anders denk over een los statement dat je maakte. En dan kom je er weer overheen met nog een los statement waarin je lijkt je gelijk te moeten halen. En mij een sneer moet geven. Moet je niet doen.
Als je jouw eigen post eindigt met "Maar ieder zijn zegje", dan komt dat op mij nogal denigrerend over. Misschien bedoelde je het niet zo, maar zo ervoer ik het. Vandaar dat ik er even tegenin ging. Maar let zelf dan ook even op wat je schrijft :)

Maar, alles wel. Zand erover :)
Het blijft speculatie wat ze allemaal doen bij de dealer onder invloed van Pon en VW en wat ze wel/niet betaald krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 27-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ultraman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:33:
[...]

Nou weet ik niet of er verband is met de verdere ID software en die 12V BMS, maar stel dat is wel zo. En ze hebben in de updateprocedure van 2.4 een stukje programmatuur zitten die de 12V BMS configureert voor een 49Ah EFB+ ipv de 51Ah loodzuur... Dan kun je inderdaad niet de 2.4 update doen zonder de accuwissel.
Lijkt mij plausibel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naverion
[...]

Ik vermoed dat ik ook iemand van VW aan de lijn had, maar volgens mij niet mijn eigen dealer. Ik kreeg zelf een hoge callcenter vibe ervan en er werd ook gepusht om de afspraak in te plannen, hoewel ik zelf al meerdere keren had aangegeven hier de heil er niet van in te zien. In de bevestingsemail staat dat ik mij kan afmelden en gratis een nieuwe afspraak kan inplannen of als ik mij heel laat afmeld ik alleen op eigen kosten een nieuwe afspraak kan inplannen.

Vind het echt onzin, bovendien heb ik met het ophalen van de auto elke setting doorgenomen met de verkoper bedenk ik mij net en hebben wij alles al reeds ingesteld zoals ik het wilde hebben.

Tot nu toe heb ik alleen maar verwarrende ervaringen gehad met VW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 07:45
Termy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:14:
In het begin ook veel ruzie gemaakt met de knoppen.
Naar mijn idee is klein beetje in drukken 1KM en verder indrukken 10KM.

Voor 10KM verstellen gebruik in swipen en indrukken alleen 1KM (niet te ver). Nu dit in mijn systeem zit gaat het goed en kan ik het doen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Termy schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:37:
Bij rijmodus is de stuurinrichting in sport merkbaar zwaarder dan in comfort.

Andere instellingen ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
De leenauto zou nog een minder grote accu kunnen hebben (bijv. de 55 kWh variant). Of heeft andere banden winter/zomer of andere diameter?

[ Voor 53% gewijzigd door Gecko123 op 27-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

FlowDesign schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Als je jouw eigen post eindigt met "Maar ieder zijn zegje", dan komt dat op mij nogal denigrerend over. Misschien bedoelde je het niet zo, maar zo ervoer ik het. Vandaar dat ik er even tegenin ging. Maar let zelf dan ook even op wat je schrijft :)
Ik had er speciaal een smiley achter gezet... :) als uiting van "jouw mening, is jouw mening en das goed".
En, geef even aan waar je moeite mee hebt in een tekst, in plaats van het zo op de persoon te spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door NWA op 27-10-2022 12:45 ]

Pagina: 1 ... 231 ... 379 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.