ID3 Pro Performance Max 58kWh
Maar zijn wij nou gek, of is dit bij anderen ook zo? Ik kon ook geen instellingen vinden waar je dit aan zou kunnen passen.
Kater? Eerst water, de rest komt later
Hier geen last van. Parkeer regelmatig vooruit op een plek tegen de muur van de parkeergarage en dan gaan de sensoren voor zonder extra handelingen aan. Ik heb daar geen instellingen voor gedaan of aangepast.Haan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:54:
Ik heb nu iets vreemds geconstateerd met de ID.4 (2.3 software). Mijn vrouw beweerde al een tijdje dat de parkeersensoren aan de voorkant niet aan gaan, ik heb dat net getest en dat klopt, als je vooruit rijdt. Je kunt dan gewoon tegen een muur (of de auto van de buren) rijden zonder enige waarschuwing van de auto. Rij je eerst achteruit, dan schakelt het systeem in en werkt het ook aan de voorkant.. Mijn vrouw en ik zijn er van overtuigd dat dit eerder wel gewoon werkte, het zou toch ook van de zotte zijn als je parkeersensoren aan de voorkant pas werken als je eerst achteruit hebt gereden
![]()
Maar zijn wij nou gek, of is dit bij anderen ook zo? Ik kon ook geen instellingen vinden waar je dit aan zou kunnen passen.
Vind het zelfs soms wel irritant, vooral bij parkeervakken die direct omringd zijn met planten of struiken. Dan vind ik de piepers wel wat conservatief...
Ik herken dit wel. Soms gaan ze bij mij wel aan en soms niet. Bij mijn Golf gingen ze altijd netjes aan, zodra er een obstakel binnen het bereik was. De ID.4 (ook 2.3) doet dat een stuk willekeuriger. Soms reageert zelfs de knop voor het P-menu bij mij niet. Dan moet ik die twee of drie keer indrukken/aanraken voordat de sensoren geactiveerd worden.Haan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:54:
Ik heb nu iets vreemds geconstateerd met de ID.4 (2.3 software). Mijn vrouw beweerde al een tijdje dat de parkeersensoren aan de voorkant niet aan gaan, ik heb dat net getest en dat klopt, als je vooruit rijdt. Je kunt dan gewoon tegen een muur (of de auto van de buren) rijden zonder enige waarschuwing van de auto. Rij je eerst achteruit, dan schakelt het systeem in en werkt het ook aan de voorkant.. Mijn vrouw en ik zijn er van overtuigd dat dit eerder wel gewoon werkte, het zou toch ook van de zotte zijn als je parkeersensoren aan de voorkant pas werken als je eerst achteruit hebt gereden
![]()
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Je hebt het over maanden, mijn auto besteld in januari 2022, en ging pas in september in productie.Davidas schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:08:
Hoelang duurt het ongeveer voor een ID.x in productie gaat na bestelling? Is dat een paar weken of praat je al gauw over maanden?
[ Voor 22% gewijzigd door TWFpa2Vs op 08-10-2022 09:44 ]
Tronity met m'n Mach-E werkt op het moment, dus als het bij jou nog steeds stuk is denk ik dat het aan VW ligt. Of misschien ff Tronity in de browser openen, kijken of dat wel werkt.TWFpa2Vs schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:43:
Meer mensen die sinds gisteravond issues hebben met TRONITY en het ophalen van data en functioneren van de app? Al even een support call in geschoten maar lijkt wel iets stuk
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Bij mij werkt het gewoon nogTWFpa2Vs schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:43:
Meer mensen die sinds gisteravond issues hebben met TRONITY en het ophalen van data en functioneren van de app? Al even een support call in geschoten maar lijkt wel iets stuk
* De volgende resultaten kunnen als schokkend worden ervarenJakkie takkie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Klopt, dat is de baardmans methode. Maar ik denk dat je dat net zo goed met 100km/h kunt doen, die 100…0% is volgens mij het belangrijkste.
Laat even weten hoe je vaart, is voor iedereen hier op het forum interessant denk ik. Tot op heden hebben we hier voor zover ik weet nog geen rijders met een defecte HV accu.
Vandaag had ik me voorgenomen om de test uit te voeren dus ik ben ongeveer klokslag 12:30 uur met een 100% accu van start gegaan. Ik ben zojuist, omstreeks 16:00 uur, teruggekomen van een retourtje Zwolle vanuit Breda. De belangrijkste kerngetallen van mijn auto:
- Mijn ID3 heeft een accucapaciteit van 58 KW volgens EV Database en draait software 2.4
- De auto is op 11 november 2020 geleverd en inmiddels staat er +- 51500km op de teller
- Ik laad de auto eigenlijk altijd tot maximaal 80% op en doe dit voornamelijk via 11KW, snel laden is misschien 20 x geweest in 2 jaar tijd
- Vertrokken om 12:30 uur met 100% á 15 graden en de hele weg fans/verwarming/airco uitgezet
- Aangekomen om +- 16:00 uur met 5% á 18 graden in Breda
- Gemiddeld verbruik van 13,4KW per 100km
- Totaal 296km afgelegd en dus 95% batterij verbruikt
:strip_exif()/f/image/ytCrPRKIaSz9d9R3fLioXZmS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/04qaBxQAe6CYNAaORNoZ6jmU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou dus bijna 30% degradatie betekenen, dat lijkt me onacceptabel niet? M.a.w. het gevoel wat ik eerder had is bevestigd: ik vermoed dat er iets niet goed is en dat er misschien wel kapotte cellen zijn. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
[ Voor 16% gewijzigd door Cardo op 09-10-2022 16:34 ]
Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Ik moet wel zeggen dat ik een kleine 300 km in dit weer niet heel schokkend vind. Ik vraag me vooral af of je verbruik wel klopt. Heb je echt <100 km/u gereden? Denk niet dat ik 13.4 kWh/100 haal met 100.
[ Voor 49% gewijzigd door Termy op 09-10-2022 16:31 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Plaatje toegevoegd als bewijsTermy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:30:
@Cardo Dit aangeven bij de dealer en een SoH check laten doen ivm een potentiële garantieclaim, lijkt me.
Ik moet wel zeggen dat ik een kleine 300 km in dit weer niet heel schokkend vind. Ik vraag me vooral af of je verbruik wel klopt. Heb je echt <100 km/u gereden? Denk niet dat ik 13.4 kWh/100 haal met 100.
[ Voor 11% gewijzigd door Cardo op 09-10-2022 16:35 ]
Dat lijkt idd niet ok. Gelukkig heb je 7 jaar (of was het nuCardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
* De volgende resultaten kunnen als schokkend worden ervaren*
Vandaag had ik me voorgenomen om de test uit te voeren dus ik ben ongeveer klokslag 12:30 uur met een 100% accu van start gegaan. Ik ben zojuist, omstreeks 16:00 uur, teruggekomen van een retourtje Zwolle vanuit Breda. De belangrijkste kerngetallen van mijn auto:Zo en dan nu over mijn reis:
- Mijn ID3 heeft een accucapaciteit van 58 KW volgens EV Database en draait software 2.4
- De auto is op 11 november 2020 geleverd en inmiddels staat er +- 51500km op de teller
- Ik laad de auto eigenlijk altijd tot maximaal 80% op en doe dit voornamelijk via 11KW, snel laden is misschien 20 x geweest in 2 jaar tijd
Here comes the magic: 13,4 / 100 = 0,134. 0,134 x 296km is 39,66 KW
- Vertrokken om 12:30 uur met 100% á 15 graden en de hele weg fans/verwarming/airco uitgezet
. Ik had nog 5% over dus gedeeld door 0,95 = 41,75 KW volgens mijn rijtest en berekening.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zou dus bijna 30% degradatie betekenen, dat lijkt me onacceptabel niet? M.a.w. het gevoel wat ik eerder had is bevestigd: ik vermoed dat er iets niet goed is en dat er misschien wel kapotte cellen zijn. Wat zouden jullie doen in mijn geval?
De mijne stond vandaag weer op 422 km bij 100% laden.
Mijn range klopt best aardig.
Deze stond bij mij op 313km deze ochtend, wat dus wel enigszins overeenkomt met het uiteindelijke resultaat.Ronvgs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:13:
@Cardo Op hoeveel km range stond je auto bij 100% opladen.
De mijne stond vandaag weer op 422 km bij 100% laden.
Mijn range klopt best aardig.
En je hebt niet stiekem de 45 kWh versieCardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:38:
[...]
Deze stond bij mij op 313km deze ochtend, wat dus wel enigszins overeenkomt met het uiteindelijke resultaat.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@ Cardo, ik hou al een jaar regelmatig verbruikscijfers bij van mijn ID.4 1st Max (77 kWh). Daarin doe ik dezelfde berekening als jij en “mis” regelmatig een stukje accucapaciteit. Nooit zo extreem als in jou voorbeeld, maar wel zo’n 5 á 10%.Cardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Vandaag had ik me voorgenomen om de test uit te voeren dus ik ben ongeveer klokslag 12:30 uur met een 100% accu van start gegaan. Ik ben zojuist, omstreeks 16:00 uur, teruggekomen van een retourtje Zwolle vanuit Breda. De belangrijkste kerngetallen van mijn auto:
Zo en dan nu over mijn reis:Here comes the magic: 13,4 / 100 = 0,134. 0,134 x 296km is 39,66 KW
. Ik had nog 5% over dus gedeeld door 0,95 = 41,75 KW volgens mijn rijtest en berekening.
Daarnaast doe ik nog een andere berekening, namelijk vanuit het verbruikte percentage reken ik het werkelijke verbruik uit. Met jou getallen: Je hebt 95% verbruikt van 58 kWh voor 296 km, dus je had een verbruik van 0,95*58/296= 0,186 kWh/km --> 18,6 kWh/100km.
Bij mij zie ik constant een verschil tussen wat mijn auto als verbruik opgeef en wat ik op deze wijze bereken. Meestal is het berekende verbruikt 1,5 -2,5 kWh/100km hoger dan wat het display aangeef.
Bij dit alles moet wel een heel grote nuancering.
We weten dat het instrumentarium in een auto niet geijkt zijn. Sterker nog, als voorbeeld, weten we dat de snelheidsmeter in elke auto 5 á 10 km hoger aangeeft dan de werkelijke snelheid en de naam GOM zegt alles over die meting. Kortom de meters die we gebruiken voor deze rekenarij, zijn niet erg betrouwbaar, dan zijn de uitkomsten dat ook niet (helaas). Volgens het gezegde “garbage in is garbage out”
Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.
De auto begint zelf met afspelen via bluetooth bij het instappen. Nu heb ik begrepen dat dat een probleem is van de auto, die zodra hij een telefoon ziet automatisch op 'play' drukt richting de telefoon, en niet dat de telefoon besluit iets te gaan afspelen. Gebeurt (logischerwijs dus) zowel bij mij (android) als mijn vrouw (iOS). Volgens mij gebeurt het alleen als er de vorige rit via bluetooth iets is afgespeeld, maar ook als dit aan het eind 'uit/gepauzeerd' is gezet. Het gebeurt niet als ik radio luisterde. Kan deze 'feature' uit?
De dodehoeksensors doen niks meer. Kunnen die aan/uit of zijn ze gewoon stuk en moet ik naar de dealer?
Toen ik de vorige keer naar de dealer ging voor een garantiedefect (P/R/D schakelaar stuk --> 'storing aandrijfsysteem' oid) wilden ze me een auto laten huren ipv een leenauto meegeven. Is dat normaal?? Het is een privé-auto, geen lease. Munsterhuis Zeist.
Een koe is en blijft een merkwaardig beest!
Plan je upgrade in naar 2.4 en geef de rest als opmerkingen aan.Dr Nix schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:21:
Hoi allen, hier een ID3 max 1st met (volgens mij) 2.3. Ik heb een paar vragen over wat onhebbelijkheden waar ik niks over heb kunnen vinden.
De auto begint zelf met afspelen via bluetooth bij het instappen. Nu heb ik begrepen dat dat een probleem is van de auto, die zodra hij een telefoon ziet automatisch op 'play' drukt richting de telefoon, en niet dat de telefoon besluit iets te gaan afspelen. Gebeurt (logischerwijs dus) zowel bij mij (android) als mijn vrouw (iOS). Volgens mij gebeurt het alleen als er de vorige rit via bluetooth iets is afgespeeld, maar ook als dit aan het eind 'uit/gepauzeerd' is gezet. Het gebeurt niet als ik radio luisterde. Kan deze 'feature' uit?
De dodehoeksensors doen niks meer. Kunnen die aan/uit of zijn ze gewoon stuk en moet ik naar de dealer?
Toen ik de vorige keer naar de dealer ging voor een garantiedefect (P/R/D schakelaar stuk --> 'storing aandrijfsysteem' oid) wilden ze me een auto laten huren ipv een leenauto meegeven. Is dat normaal?? Het is een privé-auto, geen lease. Munsterhuis Zeist.
Dan krijg je sowieso gratis leenauto
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Vervolgens het geladen kwh * geladen percentage / 100
Je zal wat laadverliezen hebben, maar geen enkele manier zal 100% zuiver zijn.
Bij voorkeur gebruik je ook een obd dongle om de SOC uit te lezen, aangezien die ook verschillen laad/t zien.
[ Voor 32% gewijzigd door AkroBatik op 10-10-2022 08:31 ]
.
Helaas doet Volkswagen in Nederland (dus Pon...) al jaren moeilijk over vervangend vervoer bij onderhoud of (garantie)reparatie. Een leenfiets is wat er af kan, eventueel een haal- en brengservice maar een leenauto zonder kosten is er nagenoeg nooit. Als privérijder merk je dat direct, als leaserijder niet omdat vervangend vervoer vaak onderdeel van het leasecontract is en de rekening dus naar de LM kan...Dr Nix schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:21:
...
Ik vind het niet normaal, maar het lijkt wel de VW NL regel te zijn.
Bij mijn dealer in België is dit exact hetzelfde. Enkel bij het uitvoeren van de 2.4 update zonder andere bijkomende werkzaamheden kreeg je een vervangwagen omdat dit werd vergoed door VW.MJMaverick schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:32:
[...]
Helaas doet Volkswagen in Nederland (dus Pon...) al jaren moeilijk over vervangend vervoer bij onderhoud of (garantie)reparatie. Een leenfiets is wat er af kan, eventueel een haal- en brengservice maar een leenauto zonder kosten is er nagenoeg nooit. Als privérijder merk je dat direct, als leaserijder niet omdat vervangend vervoer vaak onderdeel van het leasecontract is en de rekening dus naar de LM kan...
Ik vind het niet normaal, maar het lijkt wel de VW NL regel te zijn.
Wat je nu ook kan doen is je auto volledig opladen en monitoren hoe lang dit duurt. Tegen 11 kW zou dit ongeveer 5 uur moeten duren. Indien de wagen veel sneller opgeladen is, is dit een extra teken dat er iets mis is.Cardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
Vandaag had ik me voorgenomen om de test uit te voeren dus ik ben ongeveer klokslag 12:30 uur met een 100% accu van start gegaan. Ik ben zojuist, omstreeks 16:00 uur, teruggekomen van een retourtje Zwolle vanuit Breda. De belangrijkste kerngetallen van mijn auto:Zo en dan nu over mijn reis:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Steam/Epic: Deurstopper
Ik ben benieuwd!Cardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
Helemaal klaar voor de 3.0 OTA update dus!Mijn ID3 heeft een accucapaciteit van 58 KW volgens EV Database en draait software 2.4
Dit vind ik schokkend! Waarom o waarom zou je je alle luxe en comfort ontzien?Vertrokken om 12:30 uur met 100% á 15 graden en de hele weg fans/verwarming/airco uitgezet
Dit is mogelijk ook schokkend, of het ligt aan de lage temperatuur, mogelijk was het nog niet zo warm als je dacht. Het lijkt me wel iets om aan de dealer te vragen.Here comes the magic: 13,4 / 100 = 0,134. 0,134 x 296km is 39,66 KW. Ik had nog 5% over dus gedeeld door 0,95 = 41,75 KW volgens mijn rijtest en berekening.
...
Die 13,4 kWh per 100 km kan onmogelijk kloppen. Zelfs met 100 km/h rijden ga je dat niet redden. Dus iets klopt niet, maar je hebt echt geen 30% degradatie. Je verbruik zal eerder 18 kWh per 100 km geweest zijn. Dan heb je ongeveer 54 kWh verbruikt op je rit. Je kunt weer rustig slapenCardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien wel ff een keer je verbruik resetten.
Ik heb wel vaker 13,4 kWh/100 gehaald en al zeker op snelheden van onder de 100 km/h, want zoals ik aangaf reed ik 95 op de teller en 92 op GPS. Waaruit blijkt dat het onmogelijk kan kloppen? Ik heb menig Tesla's gezien die dat ook halen. Ook heb ik recentelijk alle tellers gereset.FlowDesign schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Die 13,4 kWh per 100 km kan onmogelijk kloppen. Zelfs met 100 km/h rijden ga je dat niet redden. Dus iets klopt niet, maar je hebt echt geen 30% degradatie. Je verbruik zal eerder 18 kWh per 100 km geweest zijn. Dan heb je ongeveer 54 kWh verbruikt op je rit. Je kunt weer rustig slapen
Ik beschouw het als een bijzondere reactie, maar bovenal erg hinderlijk: je hoeft het niet te lezen en al helemaal niet te reageren, toch?ikweethetbeter schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
Ik ben benieuwd!
[...]
Helemaal klaar voor de 3.0 OTA update dus!
[...]
Dit vind ik schokkend! Waarom o waarom zou je je alle luxe en comfort ontzien?
[...]
Dit is mogelijk ook schokkend, of het ligt aan de lage temperatuur, mogelijk was het nog niet zo warm als je dacht. Het lijkt me wel iets om aan de dealer te vragen.
Eerder dit topic gaven een aantal personen aan om de test uit te voeren en daarvan heb ik, geprobeerd, zo feitelijk mogelijk weer te geven wat het resultaat was. Volgens mij zijn de aangegeven zaken dan relevant.
[ Voor 3% gewijzigd door Cardo op 10-10-2022 14:53 ]
In mijn ervaring (ID.3) is die 13.4 kWh/100km wel aannemelijk bij 95km/u en 15C buiten. De 18kWh/100km past meer bij 110 / 115 km/u bij die temperatuur in mijn ervaring. Het enige wat je verder nog kunt testen is hoeveel kWh je erin stop via de laadpaal om hem weer helemaal vol te krijgen. Dan moet je alleen nog de efficientie van je omvormer meerekenen. (95%?) En misschien de op/ontlaadefficientie van je batterij. Afhankelijk van wat ze weergeven op het scherm, 'ingaande' kWh of 'uitgaande' kWh. Geen idee.Cardo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Ik heb wel vaker 13,4 kWh/100 gehaald en al zeker op snelheden van onder de 100 km/h, want zoals ik aangaf reed ik 95 op de teller en 92 op GPS. Waaruit blijkt dat het onmogelijk kan kloppen? Ik heb menig Tesla's gezien die dat ook halen. Ook heb ik recentelijk alle tellers gereset.
Al met al denk ik dat een SoH-check geen kwaad kan voor je. Kan de dealer zoiets doen?
je hebt een id3 pure (45 kwh batterij)Cardo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:27:
[...]
knip
of
1 van je batterijmodule is naar de klote.
Als 1 het niet is dan is het 2.. hop naar de dealer.
Met die snelheid en gemiddelde zou je op zn minst 400 km moeten aantikken (tegen 0%)
134 wh/km is ook niet zo spannend. is wel normaal voor huidige temp. bij 20+ gaat het wel onder 120 wh/km met gemak.
[ Voor 56% gewijzigd door Simply1337 op 10-10-2022 16:38 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Dan moet je wel als een oud omaatje rijden wil je dat halen.Simply1337 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:37:
[...]
134 wh/km is ook niet zo spannend. is wel normaal voor huidige temp. bij 20+ gaat het wel onder 120 wh/km met gemak.
De enige auto waarmee ik onder de 13 kWh wist te komen was de oude Ioniq.Cardo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Ik heb wel vaker 13,4 kWh/100 gehaald en al zeker op snelheden van onder de 100 km/h, want zoals ik aangaf reed ik 95 op de teller en 92 op GPS. Waaruit blijkt dat het onmogelijk kan kloppen? Ik heb menig Tesla's gezien die dat ook halen. Ook heb ik recentelijk alle tellers gereset.
maar dat zegt hij ook.. 90 ish op gps. dat is gewoon achter vrachtwagen gangetje en soms ervoor.FlowDesign schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Dan moet je wel als een oud omaatje rijden wil je dat halen.
en met de juiste omstandigheden haal ik ook 550km met gemak (100-0%) met mn id4... lekker plakken achter een vrachtwagen als je doel afstand is op een enkele lading.
[ Voor 25% gewijzigd door Simply1337 op 10-10-2022 17:25 ]
Ik haal in die omstandigheden vlot dat verbruik.FlowDesign schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Die 13,4 kWh per 100 km kan onmogelijk kloppen. Zelfs met 100 km/h rijden ga je dat niet redden. Dus iets klopt niet, maar je hebt echt geen 30% degradatie. Je verbruik zal eerder 18 kWh per 100 km geweest zijn. Dan heb je ongeveer 54 kWh verbruikt op je rit. Je kunt weer rustig slapen
Da's waar. Ik kan dat gewoon niet, zo langzaam rijden 🤣Simply1337 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:22:
[...]
maar dat zegt hij ook.. 90 ish op gps. dat is gewoon achter vrachtwagen gangetje en soms ervoor.
Afgelopen weekend een wat langere rit gemaakt met onze ID.3 1st. ~255km enkele reis. De vulkaan eiffel in en dus flink heuvelachtig. Heen van 100% tot 15% gereden met de ACC op 105 kmh. Lekker relaxed en makkelijk te halen. Alleen begon met ~100km te gaan de navigatie al moeilijk te doen. Dan maar google maps aangezet, want er moest toch een flink stuk binnendoor, want een stuk van de 1 hebben ze nooit aangelegd en dan is een steeds veranderende navigatie niet handig.
Daar de auto tot 80% vol gegooid, daarna nog 18km gereden en twee dagen later weer terug naar huis om met nog 6% over thuis te komen. Al vond de auto weer dat dit onmogelijk was. Er stond de hele tijd een rode lege batterij in beeld... en ook reageerd google maps beter op files en die heb ik ook mooi kunnen omzeilen daardoor...
Heerlijk gereden, maar toch jammer de navatie dus voor lange ritten onbruikbaar bijft.
[ Voor 5% gewijzigd door t2faag op 10-10-2022 20:00 ]
Laten we leuk blijven tegen elkaar
alles voor 3.0 heeft een wenselijke laadmoment van 20%., minder ideal van 15% en minimaal van 10%. daarna switch het van lader.. niet fijnt2faag schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:58:
Hopelijk komen er ooit goede updates voor de navigatie.
Afgelopen weekend een wat langere rit gemaakt met onze ID.3 1st. ~255km enkele reis. De vulkaan eiffel in en dus flink heuvelachtig. Heen van 100% tot 15% gereden met de ACC op 105 kmh. Lekker relaxed en makkelijk te halen. Alleen begon met ~100km te gaan de navigatie al moeilijk te doen. Dan maar google maps aangezet, want er moest toch een flink stuk binnendoor, want een stuk van de 1 hebben ze nooit aangelegd en dan is een steeds veranderende navigatie niet handig.
Daar de auto tot 80% vol gegooid, daarna nog 18km gereden en twee dagen later weer terug naar huis om met nog 6% over thuis te komen. Al vond de auto weer dat dit onmogelijk was. Er stond de hele tijd een rode lege batterij in beeld... en ook reageerd google maps beter op files en die heb ik ook mooi kunnen omzeilen daardoor...
Heerlijk gereden, maar toch jammer de navatie dus voor lange ritten onbruikbaar bijft.
met 3.x kun je gewoon zeggen met hoeveel km's (ja geen %) wilt laden en met hoeveel km je reis wilt eindigen a la abrp. en dit kan volgens mij tot een minimum van 15km? (zeg maar 3-5%). dus wat flexibeler.
Hier iemand nog een tip voor?Dr Nix schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:21:
Goed idee ik heb de auto maar even leeg gereden.AkroBatik schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:28:
Om de accucapaciteit te meten is het toch handiger de accu bijna leeg te rijden en deze weer te laden en te noteren hoeveel er is bij gegaan?
Vervolgens het geladen kwh * geladen percentage / 100
Je zal wat laadverliezen hebben, maar geen enkele manier zal 100% zuiver zijn.
Bij voorkeur gebruik je ook een obd dongle om de SOC uit te lezen, aangezien die ook verschillen laad/t zien.
Morgen eens kijken hoeveel kijken hoeveel kWh erin is gegaan.
Id 3 58 kWh bijna 60k gelopen.
:strip_exif()/f/image/n4TWr42KaJ7Uo7MhstORUEJY.jpg?f=fotoalbum_large)
En het resultaat:mark1978 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:18:
[...]
Goed idee ik heb de auto maar even leeg gereden.
Morgen eens kijken hoeveel kijken hoeveel kWh erin is gegaan.
Id 3 58 kWh bijna 60k gelopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door mark1978 op 11-10-2022 08:05 ]
Alleen weet je vermoedelijk nu nog "niks" aangezien je het laadverlies niet direct weet. Bij AC laden is dat hoger dan bij DC snelladen. De AC naar DC conversie gebeurt bij AC laden tenslotte via de interne lader van de auto en deze heeft een verlies (10~20%). Bij DC snelladen is dat verlies er ook, maar zie je op de lader wat er daadwerkelijk aan DC vermogen na de conversie geleverd is, i.p.v. AC voor de conversie.
Je zou het nog een keer kunnen doen bij een DC snellader om het verschil te bepalen, of je kunt er een dongle insteken om er exact achter te komen hoeveel vermogen er in de accu verdwijnt.
PS Als je uitgaat van 10% verlies lijkt me de degradatie acceptabel?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Is een instellinge in Android Auto voor zover ik weet.
Zie stap 3:
https://www.makeuseof.com/tag/android-auto-tweaks/
maar dan voor jou dus even 'andersom'3. Automatically Resume Media in Android Auto
Having to manually resume your song, podcast, or other media every time you get into the car is a pain, especially if you're making lots of quick stops. A quick setting tweak in Android Auto removes this annoyance.
On Android Auto's Settings page, enable Start music automatically. Now when you start your car, whatever you were listening to before you stopped driving will resume playback without your input.
edit: Don is weer spuit11.. wat @Tisokes zegt dus..
[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 11-10-2022 08:39 ]
*sowieso
Hahahaha. Enkele weken. Laat je niets wijsmaken, dat zeiden ze in begin augustus ook. De 3.0 OTA lijkt al even stil te liggen in Duitsland. Volkswagen zwijgt als het graf. Ik twijfel of we die deze maand of komende maand uberhaupt gaan zien. Zou fijn zijn als ze wat laten horen.ikweethetbeter schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:10:
Ik heb afgelopen weekend software versie 2.4 gekregen, en over enkele weken komt 3.0 OTA werd me verteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 11-10-2022 09:33 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Als je 2.4 hebt en naar 3.0 wilt gaan (vanaf volgende week.. donderdag(?) -> algemene gok kijkend naar 2,3 :”Dear ID. Drivers,
Good things take time – Previously we informed you that we have begun the initial roll-out of ID. software 3.0 over-the-air, gradually rolling out the update in small waves in Germany for vehicles meeting specific configuration criteria. In the meantime, we identified improvements to the update which we are now implementing. Due to the sheer volume of interesting and exciting features being introduced as well as the technical complexity of the update these improvements have taken more time than originally expected.
We know you have all been patiently waiting for the start of the European release waves and of course we would like you to receive the update as soon as possible.
That is why we grant you as ID. Drivers Club members exclusive early-access to the update. We will start with about 1.000 cars in the first European wave and add more waves if applicable. As always, we are looking forward to receiving your feedback regarding the overall update experience.
To participate, simply send us an e-mail with the subject “I want OTA 3.0” to id@volkswagen.de until Sunday, 16th of October 2022.
Please make sure you send the “I want OTA 3.0” request from the e-mail address connected to your Volkswagen ID. account. Please remember that ID. software 3.0 is only available for cars that already have ID. software 2.4 installed. In order to receive the update your vehicle needs to be in online-mode.
Your ID. will then be considered for one of the first European waves if your ID. meets the specific configuration criteria. You will receive more information via e-mail once your ID. has been validated for an update.
Please note that by participating in these first OTA waves you acknowledge and accept the possibility that the installation of the update may lead to a temporarily disablement of your vehicle. In the rare case of this incident please contact your local Volkswagen service partner and you will receive professional assistance at no cost to you.
Important notes:
· Your ID. must have ID. software 2.4 installed; you need an active We Connect contract and your vehicle needs to have the online-mode enabled.
· Your e-mail address and data will be shared within Volkswagen AG – this is necessary to ensure that your ID. can be analyzed, validated and added to one of these first OTA waves (provided the criteria is met). Once validated, you will then receive an automatically generated e-mail from We Connect informing you about the update.
· By sending your e-mail, you also agree to be contacted by Volkswagen (via contact to your e-mail or via direct message in the ID. Drivers Club) in case of any inquiries in the course of the software update distribution and/or anomalies that we detect on our backend site.
· This update is delivered in two parts - it is very important that after the successful installation of part 1 of the update you login as the main user again. This ensures that your ID. is able to receive part 2 of the update and that the functions of your ID. are available.
Please check the inbox of the e-mail address you have stored in your Volkswagen ID. regularly. We look forward to your valuable feedback. Thank you very much for joining us - enjoy the update!
Your Volkswagen ID. Team”
To participate, simply send us an e-mail with the subject “I want OTA 3.0” to id@volkswagen.de until Sunday, 16th of October 2022.
VANAF JE WECONNECT ID email ADRES
MAAR LET OP.. VW HEEFT NOG GEEN VERTROUWEN!
Please note that by participating in these first OTA waves you acknowledge and accept the possibility that the installation of the update may lead to a temporarily disablement of your vehicle. In the rare case of this incident please contact your local Volkswagen service partner and you will receive professional assistance at no cost to you.
[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 11-10-2022 10:00 ]
En hoeveel km geeft ie nu aan op de GoM?
Ik heb met je mee gedaan. Al heb ik mijn ID.3 Pro Business (58 kWh) 2020 met 9% op de oprit geparkeerd. Opladen tot 100% gaf mij een GoM van maar 318 km vanochtend.
Dat vind ik wel aan de lage kant. Ik ga zo even kijken hoeveel energie er de laadkabel is gepasseerd vannacht om van 9% -> 100% te gaan.
Ultraman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Ik heb met je mee gedaan. Al heb ik mijn ID.3 Pro Business (58 kWh) 2020 met 9% op de oprit geparkeerd. Opladen tot 100% gaf mij een GoM van maar 318 km vanochtend.
Dat vind ik wel aan de lage kant. Ik ga zo even kijken hoeveel energie er de laadkabel is gepasseerd vannacht om van 9% -> 100% te gaan.
Gom van 325.Ultraman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Gisteren nogal onzuinig gereden om accu maar 0% te krijgen.
En ook de voorverwarming uitgezet om daar geen kWh te verliezen.
Ik vind het dus eigenlijk maar maf dat de ID.5 GTX een aangepaste bumper heeft maar dat dit gewoon de bumper van een ID.4 is? Of heeft hij ook een GTX? En op de First Edition van de ID.4 zit ook dezelfde bumper als op de GTX?spencer_830 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
Gisteren is de ID.4 van mijn collega geleverd.
Hij heeft alle mogelijke opties aangevinkt.
[Afbeelding]
Zijn dealer gaf aan dat de levering naar Nederland momenteel prioriteit heeft.
Ik heb contact met mijn dealer, maar helaas wederom uitgesteld.
week 26 -> 40 -> 44 -> ??? -> 43 -> 46 -> 49
Mooie auto overigens. Goede kleur!
Alle rode ID3's lijken van dezelfde consultancyfirma te zijn. Hebben ze die allemaal gewrapped of is de ID3 daadwerkelijk een keer in het rood geleverd?
Dit is geen GTX, hij vond het dashboard van de GTX niet mooi.KaiseRRuby schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Ik vind het dus eigenlijk maar maf dat de ID.5 GTX een aangepaste bumper heeft maar dat dit gewoon de bumper van een ID.4 is? Of heeft hij ook een GTX? En op de First Edition van de ID.4 zit ook dezelfde bumper als op de GTX?
Volgens mij is dat een blauw dashboard en dat met een rode auto.
De meeste zijn gewrapped want ze waren er al voor je de rode kleur kon bestellen. Is dus ook niet dezelfde kleur rood. Een zakenrelatie van mij heeft een ‘echte’ rode ID3 en ik moet zeggen dat het een hele mooie combinatie is. Ik zou hem zo bestellen als straks de GTX uitkomt.JB076 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:27:
Kleur staat 'm goed ja.
Alle rode ID3's lijken van dezelfde consultancyfirma te zijn. Hebben ze die allemaal gewrapped of is de ID3 daadwerkelijk een keer in het rood geleverd?
Maar geen verbruik meer van 30-40 in de rit naar werk, maar netjes 19-20.
Jazeker, op 4 dagen na 1 jaar geleden --> Techno in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"JB076 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:27:
Kleur staat 'm goed ja.
Deze firma bedoel je: DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"JB076 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:27:
Kleur staat 'm goed ja.
Toevallig stond er afgelopen weekend eentje bij mij in de straat.. zo vaak zie je geen andere gewrapte ID.3 dus ze vallen wel op.. kon ik ze mooi vergelijken... maar de kwaliteit van de wraps zijn nog steeds drama bij hun.
*sowieso
Klopt, dat heb ik. Blauw dashboard met rode stiksels en dan de rode kleur.spencer_830 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Dit is geen GTX, hij vond het dashboard van de GTX niet mooi.
Volgens mij is dat een blauw dashboard en dat met een rode auto.
Hulde! Die stond nog aan, ik ga kijken of het werkt. En ik maar denken dat ik dit in de auto moest instellen
De echte afwijkende bumper is de ID.5 Pro Performance, deze pas m.i. het beste bij de vormgeving van de ID.5. De ID.5 GTX is gelijk aan de ID.4 GTX en maakt de auto niet 'sportiever' in uiterlijk wat je zou verwachten bij de GTX.KaiseRRuby schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:24:
[...]
Ik vind het dus eigenlijk maar maf dat de ID.5 GTX een aangepaste bumper heeft maar dat dit gewoon de bumper van een ID.4 is? Of heeft hij ook een GTX? En op de First Edition van de ID.4 zit ook dezelfde bumper als op de GTX?
Ik wacht wel, merk met 2.4 verbetering in t verbruik en dat is voor nu t belangrijkste. Laat ze eerst hun shit maar op orde krijgen.Simply1337 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:28:
[...]
Als je 2.4 hebt en naar 3.0 wilt gaan (vanaf volgende week.. donderdag(?) -> algemene gok kijkend naar 2,3 :
[...]
Laten we leuk blijven tegen elkaar
/f/image/pvTe5xHhkpqh7CvGQg4V2d4C.png?f=fotoalbum_large)
1. Is het daadwerkelijk verbruik toch hoger?
2. Is er toch een probleem met de batterij waardoor hij buiten de cijfers om ontlaadt?
Iets klopt er niet, maar wat het is, dat zal uiteindelijk de dealer alleen kunnen bepalen
[ Voor 9% gewijzigd door Cardo op 11-10-2022 12:38 ]
Na alle vertraging met de 2.4 update, ga ik nu ff geen 3.0 aanvraag indienen. Beter wachten tot ze de kinderziektes eruit gehaald hebben. Dit keer mogen anderen voor proefkonijn spelenSimply1337 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:28:
[...]
Als je 2.4 hebt en naar 3.0 wilt gaan (vanaf volgende week.. donderdag(?) -> algemene gok kijkend naar 2,3 :
[...]
Je moet uitlezen wat je volgens de laadpaal geladen hebt, Tronity doet niets meer als 0,97 * 58 uitrekenen. Die ziet gewoon dat je van 3 naar 100% geladen hebt op een 58kWh batterij.Cardo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:37:
Ik begrijp er werkelijk niks meer van. Op advies van jullie heb ik hem met 3% aan de openbare oplaadpaal gezet en vannacht naar 100% op laten laden: 56,26 KW erbij geladen terwijl volgens mijn testen er maar iets meer dan 42 KW in zou zitten.
[Afbeelding]
1. Is het daadwerkelijk verbruik toch hoger?
2. Is er toch een probleem met de batterij waardoor hij buiten de cijfers om ontlaadt?
Iets klopt er niet, maar wat het is, dat zal uiteindelijk de dealer alleen kunnen bepalen.
Ik ga niet zitten wachten hier. De vorige keer dat mensen niet die email stuurde waren ze soms wel een jaar later pas aan de beurt voor 2.3FlowDesign schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Na alle vertraging met de 2.4 update, ga ik nu ff geen 3.0 aanvraag indienen. Beter wachten tot ze de kinderziektes eruit gehaald hebben. Dit keer mogen anderen voor proefkonijn spelen
Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2
Dit is gelukkig afgeschaft voor MY23.Nog maar 1 mogelijkheid beschikbaar voor gtx.. Soul black/tornado redKaiseRRuby schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:16:
[...]
Klopt, dat heb ik. Blauw dashboard met rode stiksels en dan de rode kleur.
[ Voor 12% gewijzigd door Cloclo100 op 11-10-2022 15:09 ]
Ik ben nog aan het twijfelen, of de kans dat de auto in panne valt door de update of nog lang wachten…
Weer een leermoment! Ik lease dus heb via wat omwegen via onze portal de gegevens eruit kunnen trekken, dan zie je toch een afwijking tussen mijn berekening, namelijk +- 42KW en uiteindelijk geladen +-46KW. Er zal mogelijk hier en daar een verschil zitten in het verbruik én het uiteindelijk aantal KW geladen, maar één ding is zeker: ik mis +- 100 KM in mijn range als het vergelijk met anderen hier op het forum.ik222 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
Je moet uitlezen wat je volgens de laadpaal geladen hebt, Tronity doet niets meer als 0,97 * 58 uitrekenen. Die ziet gewoon dat je van 3 naar 100% geladen hebt op een 58kWh batterij.
Dus je eerste screenshot met 56KW geladen is incorrect geweest...Cardo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
Weer een leermoment! Ik lease dus heb via wat omwegen via onze portal de gegevens eruit kunnen trekken, dan zie je toch een afwijking tussen mijn berekening, namelijk +- 42KW en uiteindelijk geladen +-46KW. Er zal mogelijk hier en daar een verschil zitten in het verbruik én het uiteindelijk aantal KW geladen, maar één ding is zeker: ik mis +- 100 KM in mijn range als het vergelijk met anderen hier op het forum.
[Afbeelding]
10% verlies tussen wat de meter aangeeft en wat er daadwerkelijk je auto in gaat is redelijk normaal (verschil tussen 46 en 42)
Denk dat we nog lang mogen wachten. Mijn gevoel zegt april 2023.Ultraman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:28:
[...]
Hahahaha. Enkele weken. Laat je niets wijsmaken, dat zeiden ze in begin augustus ook. De 3.0 OTA lijkt al even stil te liggen in Duitsland. Volkswagen zwijgt als het graf. Ik twijfel of we die deze maand of komende maand uberhaupt gaan zien. Zou fijn zijn als ze wat laten horen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Jup eerste afbeelding lijkt dus incorrect en wat @ik222 zegt lijkt dus correct.Faceless schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
Dus je eerste screenshot met 56KW geladen is incorrect geweest...
10% verlies tussen wat de meter aangeeft en wat er daadwerkelijk je auto in gaat is redelijk normaal (verschil tussen 46 en 42)
Oh, ik vond het wel mooi. Maar wat is afgeschaft? Het blauwe interieur? Alleen maar zwart van binnen dus?Cloclo100 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Dit is gelukkig afgeschaft voor MY23.Nog maar 1 mogelijkheid beschikbaar voor gtx.. Soul black/tornado red
Zwart met rood, meer de gti kleuren van vroeger dus. Ik vond het blauw te schreeuwerig..KaiseRRuby schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:04:
[...]
Oh, ik vond het wel mooi. Maar wat is afgeschaft? Het blauwe interieur? Alleen maar zwart van binnen dus?
Ik vrees voor jou dat je toch een deel accucapaciteit mist.Cardo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
Weer een leermoment! Ik lease dus heb via wat omwegen via onze portal de gegevens eruit kunnen trekken, dan zie je toch een afwijking tussen mijn berekening, namelijk +- 42KW en uiteindelijk geladen +-46KW. Er zal mogelijk hier en daar een verschil zitten in het verbruik én het uiteindelijk aantal KW geladen, maar één ding is zeker: ik mis +- 100 KM in mijn range als het vergelijk met anderen hier op het forum.
[Afbeelding]
Je weet wel 100% zeker dat je geen 45 kWh uitvoering hebt? Wat is je kenteken?
[ Voor 4% gewijzigd door mcmiles op 11-10-2022 17:59 ]
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
J152TS -> first edition 58 kWh. Je bracht me oprecht aan het twijfelen.FlowDesign schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Ik vrees voor jou dat je toch een deel accucapaciteit mist.
Je weet wel 100% zeker dat je geen 45 kWh uitvoering hebt? Wat is je kenteken?
Ik denk dat het wel meevalt. 3.0 en 3.1 draait al stabiel op nieuwe modellen dus issues zitten alleen in updateproces zelf.Bschnitz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:49:
[...]
Denk dat we nog lang mogen wachten. Mijn gevoel zegt april 2023.
Overigens is het aankondigen, starten, uitstellen en complete radiostilte rondom de updates wel echt kansloos. Zeg gewoon eerlijk wat de verwachting is dan weten wij ook waar we aan toe zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Ro ofzo op 11-10-2022 18:50 ]
OTA werkt, dat is geen excuus meer.Ro ofzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:45:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt. 3.0 en 3.1 draait al stabiel op nieuwe modellen dus issues zitten alleen in updateproces zelf.
Krijg sterk het gevoel dat die nieuwe update alleen goed werkt ivm andere hardware maar dat nog zo lang mogelijk still willen houden.
Wellicht hoezo ze ook gestopt zijn in Duitsland met de update, blijft vreemd natuurlijk.
Ze roepen nu al een half jaar ofzo dat we 3.0 krijgen.
Of zijn er überhaupt al id3"s die vanuit de fabriek geleverd worden met 3.0? Iemand?
Dat is ook niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat 3.0 over 2.4 onverwachte problemen oplevert. Dat is wel een reden om de boel stil te leggen.
Dit is mooie speculatie heb je een bron? Wat je wil zeggen is dat 3.0 alleen werkt met nieuwe hardware en dat ze dat zonder te testen op oude modellen random gaan uitrollen naar een paar proefpersonen? VW verbaast me ook telkens weer maar dat is wel een bizarre aanname.Krijg sterk het gevoel dat die nieuwe update alleen goed werkt ivm andere hardware maar dat nog zo lang mogelijk still willen houden.
Er zijn auto’s die met 3.1 worden geleverd.Bschnitz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
OTA werkt, dat is geen excuus meer.
Krijg sterk het gevoel dat die nieuwe update alleen goed werkt ivm andere hardware maar dat nog zo lang mogelijk still willen houden.
Wellicht hoezo ze ook gestopt zijn in Duitsland met de update, blijft vreemd natuurlijk.
Ze roepen nu al een half jaar ofzo dat we 3.0 krijgen.
Of zijn er überhaupt al id3"s die vanuit de fabriek geleverd worden met 3.0? Iemand?
Ik denk dat het probleem zit in de combinatie oude hardware met nieuwe software.
.
Zo vreemd is deze aanname niet. Bij de installatie van versie 2.1 is ook menig computer ge-bricked. (Kan ik uit eigen ervaring delen). Het zou mij niet verbazen dat de oudere modules voor problemen zorgen.Ro ofzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Dit is mooie speculatie heb je een bron? Wat je wil zeggen is dat 3.0 alleen werkt met nieuwe hardware en dat ze dat zonder te testen op oude modellen random gaan uitrollen naar een paar proefpersonen? VW verbaast me ook telkens weer maar dat is wel een bizarre aanname.
Versie 3.0 en 3.1 werkt prima. Het is het update process of de werking icm met oudere hardware die niet werkt
.
In mijn ID3 hebben ze twee keer de ICAS1 en nog het motorregelapparaat moeten vervangen om 2.4 erop te krijgen en zelfs dan ging het nog zeer moeizaam.AkroBatik schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Zo vreemd is deze aanname niet. Bij de installatie van versie 2.1 is ook menig computer ge-bricked. (Kan ik uit eigen ervaring delen). Het zou mij niet verbazen dat de oudere modules voor problemen zorgen.
Versie 3.0 en 3.1 werkt prima. Het is het update process of de werking icm met oudere hardware die niet werkt
Dus ja, hardware/software combi is zeker wel een ding.
Jup, hier een ID3 die vandaag is geleverd met 3.1AkroBatik schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Er zijn auto’s die met 3.1 worden geleverd.
Ik denk dat het probleem zit in de combinatie oude hardware met nieuwe software.
Ik houd dit topic al even in de gaten, dus ben blij dat ik in ieder geval niet in de 2.X versie range zit.
De infotainment lijkt vlot te draaien. De enige issue die ik nu nog op moet lossen is de communicatie tussen mijn id3 en de We Connect app. Volgens mij ben ik niet de enige, maar ik kan echt helemaal niets uitlezen in de app. Die blijft volledig blanco; ik kan de klima niet aanzetten, zie niet hoe vol de accu zit. Tot nu toe lijkt de app vrij waardeloos.
Deze opmerking lees ik op facebook van een gebruiker.
Het lijkt erop dat 3.1 een kleine aanpassing kreeg na de eerste release. Ik heb mijn auto op 30 september ontvangen met 3.1 maar met een nieuwe versie van 3.1. In de vorige versie verscheen We Charge als aparte tegel in de infotainment app, echter is We Charge nu volledig geïntegreerd in de Nav-app en de We Charge app is verwijderd. We Charge is ook geïntegreerd in de We Connect ID-app en kan oplaadstations vinden. Misschien kan Chris dit controleren de volgende keer dat hij bij vw is.
Ik rij een 1st van juni 2021 en die heeft ota 2.3 en dealer 2.4 update probleemloos doorlopen dus oudere hardware is zeker niet per se het probleem. Het zullen specifieke combinaties van oude hardware configuraties met nieuwe software zijn die problemen opleveren waarbij de gehele uitrol wordt stilgelegd, maar dat betekent niet dat het niet bij 95% van de MY2022 en ouder wel gewoon werkt. Anders was het in de testfase wel opgemerkt en uberhaupt uitrol niet gestart.FlowDesign schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:31:
[...]
In mijn ID3 hebben ze twee keer de ICAS1 en nog het motorregelapparaat moeten vervangen om 2.4 erop te krijgen en zelfs dan ging het nog zeer moeizaam.
Dus ja, hardware/software combi is zeker wel een ding.
Hij is alleen de velgen vergetenspencer_830 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10:
Gisteren is de ID.4 van mijn collega geleverd.
Hij heeft alle mogelijke opties aangevinkt.
[Afbeelding]
Zijn dealer gaf aan dat de levering naar Nederland momenteel prioriteit heeft.
Ik heb contact met mijn dealer, maar helaas wederom uitgesteld.
week 26 -> 40 -> 44 -> ??? -> 43 -> 46 -> 49
Kaboem!
Klopt, wij mogen vanuit onze werkgever geen velgen als losse optie selecteren, alleen als deze in een pakket zitten.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Wat mij op is gevallen is dat veel reviewers bij de ID.5 aangeven dat de 20 inch velgen een stuk comfortabeler zouden rijden dan de 21 inch. Hoe zijn jullie (ook al reageer ik richting jou, anderen mogen natuurlijk ook) ervaringen hier mee?
Kijk dat bedoel ik dus, nieuwe id3s of andere modellen krijgen wel al 3.1 en wij met oudere autos niet en moeten blijven zitten met 2.4 max?m181087 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
Jup, hier een ID3 die vandaag is geleverd met 3.1
Ik houd dit topic al even in de gaten, dus ben blij dat ik in ieder geval niet in de 2.X versie range zit.
De infotainment lijkt vlot te draaien. De enige issue die ik nu nog op moet lossen is de communicatie tussen mijn id3 en de We Connect app. Volgens mij ben ik niet de enige, maar ik kan echt helemaal niets uitlezen in de app. Die blijft volledig blanco; ik kan de klima niet aanzetten, zie niet hoe vol de accu zit. Tot nu toe lijkt de app vrij waardeloos.
Ik ruik hardware issues met de update. Waarschijnlijk is zo simpel dat ze weten dat er bij 5/10 issues zullen zijn en dingen vervangen moeten worden. Uiteraard hebben ze die onderdelen niet ivm crisis.
Zijn niet voor niks gestopt met de uitrol in Duitsland.
Ja ik heb geen bewijs maar vaak is het zo simpel.
als je nou 2 paginas terug kijkt zie je dat vw is begonnen met het uitnodigen van uitrol 3.0 buiten duitsland..Bschnitz schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:15:
[...]
Kijk dat bedoel ik dus, nieuwe id3s of andere modellen krijgen wel al 3.1 en wij met oudere autos niet en moeten blijven zitten met 2.4 max?
Ik ruik hardware issues met de update. Waarschijnlijk is zo simpel dat ze weten dat er bij 5/10 issues zullen zijn en dingen vervangen moeten worden. Uiteraard hebben ze die onderdelen niet ivm crisis.
Zijn niet voor niks gestopt met de uitrol in Duitsland.
Ja ik heb geen bewijs maar vaak is het zo simpel.
over weekje of 2 ga je fora overspoeld zien met KIJK IK HEB 3.0 of.. shit auto is kapot
Maak je niet druk. Als je nu op 2.3 zit mis je niks. Als ik kon downgraden van 2.4 naar 2.3 deed ik het meteen.
De iets hogere snellaadpiek gebruik ik nooit en iets meerverbruik door opwarmen van koude batterij is voor mij een non-issue. De regressie rondom het vergeten van laadlocaties vind ik dan weer wel irritant. Dat werkte voorheen en nu is het nutteloos. Prima omheen te werken door de slider goed te zetten. Maar automatisch de stekker ontgrendelen is er niet meer bij.
Ik wacht met smart op 3.0 die de regressie zou moeten oplossen en eindelijk werkend uitgesteld laden brengt waar ik al twee jaar op wacht. Maar om nu (weer) mee te doen aan de bèta...
Yes, thank you Captain Obvious.Ro ofzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
Ik rij een 1st van juni 2021 en die heeft ota 2.3 en dealer 2.4 update probleemloos doorlopen dus oudere hardware is zeker niet per se het probleem. Het zullen specifieke combinaties van oude hardware configuraties met nieuwe software zijn die problemen opleveren waarbij de gehele uitrol wordt stilgelegd, maar dat betekent niet dat het niet bij 95% van de MY2022 en ouder wel gewoon werkt. Anders was het in de testfase wel opgemerkt en uberhaupt uitrol niet gestart.
Dat heeft nog nooit betrouwbaar gewerkt, dat is een bug in de auto software die er al sinds de introductie van de ID.X modellen in zit.SFA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:15:
De WeConnect ID app is sowieso belabberd maar waarom werkt dit niet? Heeft iemand een tip? Ik wil gewoon pas laden wanneer het daltarief in gaat.
Met deze instelling heeft hij maar ongeveer 10% geladen vannacht..
[Afbeelding]
Volgens Volkswagen is het in de aankomende 3.0 update (eindelijk) opgelost.
Bedankt voor deze nuttige toevoeging aan dit topic
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/i6dRGmesZQEgeQ5RfQd2bHy9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iZZkBljWQrpbzn7sH6OPTcD2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MrBZE01c0es6b0PoNPYuGSLP.png?f=fotoalbum_large)