Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 227 ... 391 Laatste
Acties:

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
niki_lauda schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:33:
Volgens nextmove komt er voor sommige 58Kwh ID's een terugroepactie. Enkele cellen kunnen defect zijn. Iedereen die zijn data deelt met VW krijgen een mailtje blijkbaar. Dus zou VW precies weten welke auto's het betreft.
YouTube: nextnews: VW Akku-Serienfehler ID.3+4, Preisschock Tesla Supercharge...
https://www.youtube.com/watch?v=Yvg8lGqkWLc

Deze man weet wat duidelijker te vertellen wat het probleem met de batterij kan zijn: ik kan je vertellen dat ik alle symptomen al heb gehad én dat ik laatst een 100 -> 0% test deed om uit te rekenen hoeveel KW ik nog in de batterij had. Een schamele 50,5 KW. Ik heb zo'n vermoeden dat ik wel eens opgeroepen kan worden.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 21:52
Gecko123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:50:
[...]

Update met km-stand 48.000.

Te gaan tot wettelijke 1,6mm minimum:
- Achter nog 3,1 mm
- Voor nog 4,1 mm

Eerste wissel achter verwacht ik nu op km-stand 91.000. Voorbanden zouden zo'n 130.000 km mee moeten gaan.
Mijn bandenboer zegt dat alles tussen 1.6 en 3.0 een soort dempingslaag is die mega snel slijt dus dat je beter al vanaf 3 mm kan vervangen. Iemand hier die deze info beter dan ik op waarde kan schatten? O-)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:13
Zou ik als bandenboer ook zeggen ;-). Mijn LM geeft aan zomerbanden vanaf 2.0 te vervangen.

ANWB Advies:Zomerbanden 2.0mm, Winterbanden 4,0mm.

https://www.anwb.nl/exper...te%20van%204.0%20mm%20aan.

[ Voor 59% gewijzigd door BB72 op 26-09-2022 10:05 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:52
Voor wie het interesseert: ID.5 GTX besteld door dealer bij fabriek. Verwachte levertijd: week 32 (begin augustus dus). Dat is wel even iets anders dan week 6, wat de dealer 6 weken geleden beloofde.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:54
KaiseRRuby schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:20:
Voor wie het interesseert: ID.5 GTX besteld door dealer bij fabriek. Verwachte levertijd: week 32 (begin augustus dus). Dat is wel even iets anders dan week 6, wat de dealer 6 weken geleden beloofde.
Met de huidige wereldwijde leveringsproblemen had de dealer ook moeten weten dat de levertijden minimaal 11 à 12 maanden zijn.
Het ging eventjes beter, maar het lijkt nu weer slechter te worden.
Zelfs de Koreanen kunnen hun beloofde levertijden niet waarmaken en in de USA heeft Ford alweer een parkeerterrein vol staan met duizenden net gebouwde pick-ups die ze niet kunnen afleveren. Dus maak je borst maar nat.

Blijkbaar is jouw dealer een beetje wereldvreemd.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• KaiseRRuby
FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:32:
[...]

Met de huidige wereldwijde leveringsproblemen had de dealer ook moeten weten dat de levertijden minimaal 11 à 12 maanden zijn.
Het ging eventjes beter, maar het lijkt nu weer slechter te worden.
Zelfs de Koreanen kunnen hun beloofde levertijden niet waarmaken en in de USA heeft Ford alweer een parkeerterrein vol staan met duizenden net gebouwde pick-ups die ze niet kunnen afleveren. Dus maak je borst maar nat.

Blijkbaar is jouw dealer een beetje wereldvreemd.
En ik zelf misschien ook wel dat ik toch wel de verwachting rond maart had. Ik twijfel nu erg om ook een zoekronde te doen naar elektrische auto's die wel op voorraad zijn bij kleinere leasemaatschappijen en om misschien toch richting een Tesla oid over te stappen.

• BB72
Dealer zegt gewoon wat jij wil horen, om de order binnen te halen. Daarna begint de ellende. En als koper krijg je prijsverhoging na prijsverhoging, omdat zij de beloofde datum niet halen. Dit was voor mij de reden om op zoek te gaan naar een exemplaar (ID.4 of ID.5) dat al in bestelling stond en een definitief produktieslot had. Had al 2 bestellingen gedaan die na de definitieve bevestiging vanuit LM, geannuleerd moesten worden vanwege prijsverhogingen omdat de beloofde leverdatum niet gehaald kan worden en waardoor e.e.a. niet meer binnen budget viel.

• KaiseRRuby
BB72 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:37:
Dealer zegt gewoon wat jij wel horen, om de order binnen te halen. Daarna begint de ellende. En als koper krijg je prijsverhoging na prijsverhoging, omdat zij de beloofde datum niet halen. Dit was voor mij de reden om op zoek te gaan naar een exemplaar (ID.4 of ID.5) dat al in bestelling stond en een definitief produktieslot had. Had al 2 bestellingen gedaan die na de definitieve bevestiging vanuit LM, geannuleerd moesten worden vanwege prijsverhogingen omdat de beloofde leverdatum niet gehaald kan worden en waardoor e.e.a. niet meer binnen budget viel.
Kun je zomaar je bestelling annuleren?

• BB72
Weet niet of het in alle gevallen kan, maar in dit geval lijkt het mij toch logisch dat het mogelijk is. in mijn geval moesten ze ook wel, omdat auto niet meer binnen budget viel. Denk ook niet dat ze een veel duurdere auto tegen het "oude" leasetarief willen leveren.

In jouw geval is de levertijd ook half jaar langer dan beloofd. Moet geen probleem zijn. Die auto raken ze wel kwijt en volgens mij kunnen ze order annuleren of wijzigen zo lang er nog geen definitief produktieslot bekend is.

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:18
KaiseRRuby schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:37:
[...]

En ik zelf misschien ook wel dat ik toch wel de verwachting rond maart had. Ik twijfel nu erg om ook een zoekronde te doen naar elektrische auto's die wel op voorraad zijn bij kleinere leasemaatschappijen en om misschien toch richting een Tesla oid over te stappen.
Ga je prive leasen (of op eigen zaak) of via je werkgever?
Ik heb toen de wachttijden enorm opliepen een wensenlijstje ingeleverd en gevraagd of ze in de gaten wilden houden wat er evt. terugkwam van vertrekkende collega's bijvoorbeeld. Toen had ik een maand of drie later al een ID.3 te pakken, met als extraatje ook nog 8% bijtelling tot eind 2025.

• KaiseRRuby
JB076 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:57:
[...]

Ga je prive leasen (of op eigen zaak) of via je werkgever?
Ik heb toen de wachttijden enorm opliepen een wensenlijstje ingeleverd en gevraagd of ze in de gaten wilden houden wat er evt. terugkwam van vertrekkende collega's bijvoorbeeld. Toen had ik een maand of drie later al een ID.3 te pakken, met als extraatje ook nog 8% bijtelling tot eind 2025.
Via de werkgever maar dit is het enige leasecontract in de hele organisatie.. :+

• JB076
Haha, ja, dan kun je lang wachten... :D

(Dat kwam er onaardiger uit dan bedoeld. Ik had het uiteraard alleen over m'n vorige post)

[ Voor 58% gewijzigd door JB076 op 26-09-2022 11:21 ]

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-01 11:20
wheli schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:15:
[...]

Mijn bandenboer zegt dat alles tussen 1.6 en 3.0 een soort dempingslaag is die mega snel slijt dus dat je beter al vanaf 3 mm kan vervangen. Iemand hier die deze info beter dan ik op waarde kan schatten? O-)
Mijn auto heeft winterbanden gehad en heeft nu 45k erop zitten met 1,5 jaar erop zitten zijn mijn zomerbanden begin vorige maand vervangen ivm slijtage. Dus iets langer dan 1 jaar met een set banden als ik dan zo terug kijk.

[ Voor 6% gewijzigd door smirri op 26-09-2022 13:28 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-01 18:44
smirri schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:27:
[...]

Mijn auto heeft winterbanden gehad en heeft nu 45k erop zitten met 1,5 jaar erop zitten zijn mijn zomerbanden begin vorige maand vervangen ivm slijtage. Dus iets langer dan 1 jaar met een set banden als ik dan zo terug kijk.
1 jaar met een set banden is wel heel weinig.. :X
Trap jij continu dat pedaal onderin? Ik bedoel, ik rijd ook niet als de paus en trap hem soms flink op de staart maar 1 jaar is wel bizar kort.

*sowieso

• MarkMark1007
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09-2024
Dit krijg ik zojuist te horen van de dealer:

Betreft levering ID4. Deze auto zou aanstaande vrijdag gaan rijden. Ik probeerde u zojuist te bellen, maar er is een technische probleem met de auto.

Iets met de spanningsmeter van het hoogvoltsysteem, het staat nu uit bij de fabriek. Helaas is de verwachting dat we de auto niet afgeleverd krijgen vrijdag aanstaande. Ik zal u morgen een update sturen, maar ik heb nog geen idee wanneer de auto kan gaan rijden.

En 2 weken geleden was dit de melding:

het slechte nieuws is dat je auto geüpdatet moet worden dmv een nieuw regel apparaat welke niet voorradig is bij de fabriek.

Dus het gaat allemaal lekker. Geeft niet heel veel vertrouwen dalijk.

Wel allemaal nieuwe onderdelen, dat dan weer wel :-)

• FlowDesign
DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:57:
[...]

Trap jij continu dat pedaal onderin? Ik bedoel, ik rijd ook niet als de paus en trap hem soms flink op de staart maar 1 jaar is wel bizar kort.
Tijd zegt toch helemaal niets? Het gaat om 't aantal kilometers.

• BanDijk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-08-2025
Zondagmiddag wil ik wegrijden, zie ik tot m'n schrik dat er een scheur in de voorruit van mijn ID.3 zit. Ik heb er zaterdag nog mee gereden en zover ik kan nagaan heb ik niets gehoord (steentje oid.). VW ziet dit niet als een garantiegeval, want constructiefouten openbaren zich binnen de1000 km na aanschaf, aldus VW. Als ik echter op diverse fora in NL en Duitsland en GB kijk, lees ik dat voorruiten van de ID.3 wel vaker spontaan scheuren.

Verzekering vergoed een nieuwe voorruit, maar als dit een aanwijsbare constructiefout is/wordt, zou ik toch graag zien dat VW hier wat aan doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyXTM2-dxX5_COJCnbh-1-cuo-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3rDZOWMN6hyclXKiHnIfUfz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjH-8tPc0Slj47FBBVQzWs2Fg1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TN7kOUwEgTmO0i0pi7vgPOzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUTRPywYJ83Oud06iBEaEpUAhy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHsbhNHKb4TKh5CVi7tGyLO8.jpg?f=fotoalbum_large

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:46

Tarin

Just plain weird.

Zo, da's een goeie scheur :X. Maar het ziet er wel een beetje uit als steenslag - in je middelste foto zit halverwege de scheur een deukje.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• BanDijk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-08-2025
Dat is een regendruppel; het plenst hier al de hele dag! Als ik met m'n vingertop over de scheur ga, voel ik namelijk niet eens een barst, laat staan een inslaggaatje.
Tarin schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:42:
Zo, da's een goeie scheur :X. Maar het ziet er wel een beetje uit als steenslag - in je middelste foto zit halverwege de scheur een deukje.

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09-2025
Iemand ervaring met het vernieuwen van de achterruitwisser bij de ID. 3? Volgens de Bosch app zou de A 284 H erop moeten. Online vind ik hem echter nergens, alleen de A 282 H. Past die ook?

(Voorruitwissers zijn wel verkrijgbaar, betreffen de Bosch AP30U zoals al eens eerder voorbij gekomen op dit forum)

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 20:48
Scheur in voorruit is mij al 2x overkomen, maar beide keren zag ik wel een steenslag beginpunt.

2x prima vervangen met even goede geluidsisolatie.

• DonJunior
FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:17:
[...]

Tijd zegt toch helemaal niets? Het gaat om 't aantal kilometers.
Klopt, maar 45k is toch ook wel heul weinig?
Ik heb nog geen leaseauto gehad waarbij ik uberhaupt banden moest vervangen binnen het contract.
En ik rijd zo'n 40k per jaar (winter & zomerbanden) dus zou volgens die berekening elke 2 jaar moeten.
Ben benieuwd of dat nu met de ID.3 zoveel anders is dan met de voorgaande Golf.

*sowieso

• FlowDesign
Nieuws uit de categorie 'dit geloof je toch niet?!'... Kreeg eerder vanavond een berichtje dat m'n ID.3 weer volledig rijdend lijkt te zijn. Ze willen alleen voor de zekerheid eerst nog even een proefrit maken (waarschijnlijk kunnen ze het zelf ook nog niet geloven).

Op maandag 18 juli j.l. had ik 'm weggebracht voor de 2.4 update.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:52:
Nieuws uit de categorie 'dit geloof je toch niet?!'... Kreeg eerder vanavond een berichtje dat m'n ID.3 weer volledig rijdend lijkt te zijn. Ze willen alleen voor de zekerheid eerst nog even een proefrit maken (waarschijnlijk kunnen ze het zelf ook nog niet geloven).

Op maandag 18 juli j.l. had ik 'm weggebracht voor de 2.4 update.
Ben benieuwd wat ze dan uitgespookt hebben. Maar goed, op deze manier ga ik het wel makkelijk van je winnen met langste-update-ooit aangezien de mijne er sinds 19 juli staat en de verwachte leverdatum van het onderdeel nog steeds 5 december is :p.

Ben benieuwd of ook blijkt dat ik er een heb met defecte hoogvoltaccucellen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:51:
[...]

Ik heb nog geen leaseauto gehad waarbij ik uberhaupt banden moest vervangen binnen het contract.
En ik rijd zo'n 40k per jaar (winter & zomerbanden) dus zou volgens die berekening elke 2 jaar moeten.
Aangezien de ID.3 een stuk zwaarder is dan de 5 Golfs die ik heb gereden verwacht ik wel dat de banden (met name achter) wat vlotter weg zijn. Met de ID.3 heb ik na ongeveer 52k de banden vervangen, met de Golfs was dat volgens mij rond de 80k.

• DonJunior
@FlowDesign Yeah feest! *O*

@MJMaverick Goed punt, het ding is wel flink zwaarder inderdaad.. en iets meer vermogen op de achterbandjes .. we gaan het zien.

*sowieso

• FlowDesign
MJMaverick schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:11:
[...]

Aangezien de ID.3 een stuk zwaarder is dan de 5 Golfs die ik heb gereden verwacht ik wel dat de banden (met name achter) wat vlotter weg zijn. Met de ID.3 heb ik na ongeveer 52k de banden vervangen, met de Golfs was dat volgens mij rond de 80k.
Dat, en een Golf 1.4 TSI trekt natuurlijk nog geen worst van een broodje :+

• DonJunior
FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:25:
[...]

Dat, en een Golf 1.4 TSI trekt natuurlijk nog geen worst van een broodje :+
tut tut.. ik had een Golf (7.4 variant) 1.5 TSI .. toch een whopping 150PK. ;)

*sowieso

• smirri
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-01 11:20
DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:57:
[...]

Ik rij op comfort modus maar bij het stoplicht rij ik wel vlot weg, maar niet ‘full gas’ maar ik was ook verbaasd hoe snel dat ging. Vooral de zijkanten van de voorbanden waren bijna glad

• Termy

Termy

@smirri Dat klinkt dan vooral als hard door de bochten aangezien de ID.x achterwielaandrijving heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:51:
[...]

Die van mij staat nu ook ergens tussen de 40 en 45 en glijdt steeds vaker gevaarlijk weg/ESP grijpt te vaak in. Heb een profielmeter dus zal ze 's opmeten binnenkort, want heb ook wat maanden met winterbanden gereden onder de ID.4.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik weet het niet precies (ivm winterbanden) maar ik gok dat ik (id4.1 max) zo'n 15-17K met de zomerbanden heb gereden en die zijn goed op aan het gaan. Wat opvalt is vooral de voorbanden die zo rond als een biljartbal zijn.

Ter vergelijk, met de banden op mijn vorige auto, Golf GTE, heb ik meer dan 40.000 KM gereden.

[ Voor 18% gewijzigd door AkroBatik op 26-09-2022 22:58 ]

.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:11
smirri schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:05:
[...]

Ik rij op comfort modus maar bij het stoplicht rij ik wel vlot weg, maar niet ‘full gas’ maar ik was ook verbaasd hoe snel dat ging. Vooral de zijkanten van de voorbanden waren bijna glad
Underinflation wear. Je hebt te weinig spanning in je voorbanden.

• FlowDesign
N0EL schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:29:
[...]

Wat is precies de toegevoegde waarde van de Engelse term toevoegen op een Nederlands forum? Kun je toch gewoon in 't Nederlands zeggen?

• FlowDesign
Exorcist schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:12:
[...]

Die van mij staat nu ook ergens tussen de 40 en 45 en glijdt steeds vaker gevaarlijk weg/ESP grijpt te vaak in.
Misschien ook omdat we na die lange droogte niet meer gewend zijn in de regen te rijden?

Maar na 40/45 duizend km is het beste er sowieso wel vanaf.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

N0EL schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:29:
[...]

Helaas niet bij mij. Eerder overinflation. Denk dat het gewicht in de bochten toch de oorzaak is.

.

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

Heeft het muziek menu een donkere modus? Hoe activeer ik die?

Laatste tijd luister ik regelmatig muziek en wil graag de artiest of de titel weten. Er komt echter zo’n bak licht van scherm af dat dat zeker in het donker erg afleid van de weg. Alsof je tegen een lamp in kijkt.

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:11
FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:35:
[...]

Wat is precies de toegevoegde waarde van de Engelse term toevoegen op een Nederlands forum? Kun je toch gewoon in 't Nederlands zeggen?
Ik ben Schots, en kon even niet op het Nederlandse woord komen. Is het onderdruk slijtage?

• KaiseRRuby
N0EL schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:57:
[...]

Ik ben Schots, en kon even niet op het Nederlandse woord komen. Is het onderdruk slijtage?
Yes, that's correct.

• Termy

Termy

Behalve dat er geen spatie tussen zit in het Nederlands ;).

Zou je niet verwachten dat je een melding van te lage spanning krijgt als het blijkbaar zo laag is dat het (extra?) slijtage oplevert?

• FlowDesign
N0EL schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:57:
[...]

Dat is correct.

Wist niet dat je oorspronkelijk uit Schotland komt :)

• FlowDesign
Termy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:02:
Behalve dat er geen spatie tussen zit in het Nederlands ;).

Zou je niet verwachten dat je een melding van te lage spanning krijgt als het blijkbaar zo laag is dat het (extra?) slijtage oplevert?
Ik heb geen idee vanaf welke druk de auto begint te piepen. Meet de ID overigens niet alleen (plots) drukverschil?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:17

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:30:
[...]

Ik heb geen idee vanaf welke druk de auto begint te piepen. Meet de ID overigens niet alleen (plots) drukverschil?
Volgens mij een 'dom' systeem die alleen het verschil tussen de omtreksnelheid meet dmv abs-sensoren.
Grappig feitje is dat mijn Jeep uit 2005 wel gewoon de bandendruk meet en een zeer recente ID-X niet.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

elvis84 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:57:
Ik kon het met de zoekfunctie niet vinden.

Heeft het muziek menu een donkere modus? Hoe activeer ik die?

Laatste tijd luister ik regelmatig muziek en wil graag de artiest of de titel weten. Er komt echter zo’n bak licht van scherm af dat dat zeker in het donker erg afleid van de weg. Alsof je tegen een lamp in kijkt.
Geen echte dark mode waar ik van af weet. Maar heb je de brightness al omlaag gegooid? De slider daarvoor zit onder het pull down menu.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MLLL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 04:08:
[...]

Volgens mij een 'dom' systeem die alleen het verschil tussen de omtreksnelheid meet dmv abs-sensoren.
Grappig feitje is dat mijn Jeep uit 2005 wel gewoon de bandendruk meet en een zeer recente ID-X niet.
Het is een ontwerpkeuze. Vrijwel elke VW, en mogelijk andere VAG wagens, die ik ken doet het zo. Elk wiel voorzien van een druksensor is duurder en voegt complexiteit toe. Hetgeen je voor wilt waarschuwen is een te lage bandenspanning. Dat kan ook door te kijken naar rotatiesnelheid. En om dat te bewerkstelligen kun je iets gebruiken wat je al hebt: de ABS sensor.

Ik vind het eigenlijk best een inventieve, kostenbesparende, keuze zo.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:50
Ultraman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:13:
[...]

Het is een ontwerpkeuze. Vrijwel elke VW, en mogelijk andere VAG wagens, die ik ken doet het zo. Elk wiel voorzien van een druksensor is duurder en voegt complexiteit toe. Hetgeen je voor wilt waarschuwen is een te lage bandenspanning. Dat kan ook door te kijken naar rotatiesnelheid. En om dat te bewerkstelligen kun je iets gebruiken wat je al hebt: de ABS sensor.

Ik vind het eigenlijk best een inventieve, kostenbesparende, keuze zo.
Ik heb het geloof ik voor het laatst gezien op een Volkswagen Polo, dat je dus per band de druk kon uitlezen. Het lijkt mij echter vele malen veiliger om het juist niet door de ABS sensor op te laten pakken gezien deze pas na enkele minuten/seconden een goede meting/detectie heeft gedaan.

Voorbeeld:
Ik rij net weg ricting kantoor en ben met een minuutje op de snelweg, vervolgens gaat mijn sensor af voor rechts-achter. Gelukkig moest ik sowieso al de eerst volgende afslag hebben maar als je dus pech hebt sta je dus langs de weg op de snelweg. Eenmaal aangekomen bij kantoor heb ik de auto bij een bandenbedrijf om de hoek gebracht voor reparatie, band zat op 1.1 bar ipv 2.8.
Dit had dus makkelijker en veiliger gedetecteerd kunnen worden door een echte tpms sensor.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Vaelin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:21:
[...]

Ik heb het geloof ik voor het laatst gezien op een Volkswagen Polo, dat je dus per band de druk kon uitlezen. Het lijkt mij echter vele malen veiliger om het juist niet door de ABS sensor op te laten pakken gezien deze pas na enkele minuten/seconden een goede meting/detectie heeft gedaan.

Voorbeeld:
Ik rij net weg ricting kantoor en ben met een minuutje op de snelweg, vervolgens gaat mijn sensor af voor rechts-achter. Gelukkig moest ik sowieso al de eerst volgende afslag hebben maar als je dus pech hebt sta je dus langs de weg op de snelweg. Eenmaal aangekomen bij kantoor heb ik de auto bij een bandenbedrijf om de hoek gebracht voor reparatie, band zat op 1.1 bar ipv 2.8.
Dit had dus makkelijker en veiliger gedetecteerd kunnen worden door een echte tpms sensor.
Dat, plus de vorige twee keer dat mijn Golf 7,5 (2019) van de zaak piepte was het vals alarm ("een van de banden heeft druk verloren", nouja, misschien 0,1 bar, ze zaten allemaal op of tegen de druk op de sticker").
Die keer daarvoor zat er een spijker in, dat was wel een dingetje ja. En toen ik de druk wilde controleren / bijvullen met het 12V-compressortje brandde de zekering door. Heb toen maar zo'n 18V-compressor van Makita gehaald, heb toch genoeg accu's hier rondslingeren. Is nog sneller en stiller ook.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

BanDijk schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:12:
Dat is een regendruppel; het plenst hier al de hele dag! Als ik met m'n vingertop over de scheur ga, voel ik namelijk niet eens een barst, laat staan een inslaggaatje.

[...]
Zeker weten? Dit ziet er toch anders uit dan de druppels eromheen (hoewel het ook aan het feit dat het precies op de scheur ligt, lichtbreking is raar soms).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwwPMTBJKvy6mycwPxrPeTLvTYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6SCTiP1vBYTEBicxcLWeswr.png?f=fotoalbum_large

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:49
BanDijk schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:28:
Zondagmiddag wil ik wegrijden, zie ik tot m'n schrik dat er een scheur in de voorruit van mijn ID.3 zit. Ik heb er zaterdag nog mee gereden en zover ik kan nagaan heb ik niets gehoord (steentje oid.). VW ziet dit niet als een garantiegeval, want constructiefouten openbaren zich binnen de1000 km na aanschaf, aldus VW. Als ik echter op diverse fora in NL en Duitsland en GB kijk, lees ik dat voorruiten van de ID.3 wel vaker spontaan scheuren.
Ik heb ook al een barst gehad in mijn voorruit na ongeveer 10.000 km. Er was bij mij zeker wel een mini steenslagje te zien.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Exorcist schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:12:
[...]

Die van mij staat nu ook ergens tussen de 40 en 45 en glijdt steeds vaker gevaarlijk weg/ESP grijpt te vaak in. Heb een profielmeter dus zal ze 's opmeten binnenkort, want heb ook wat maanden met winterbanden gereden onder de ID.4.
Dat is gewoon een achterwiel aandrijving ding icm veel vermogen. En wellicht een instelling in ESP die heel snel ingrijpt. Moest ik in het begin in de regen ook aan wennen met <1000 km op de teller. Heeft verder weinig te maken met bandenprofiel, behalve als je ze echt helemaal kaal hebt gereden uiteraard.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

FlowDesign schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:37:
[...]

Misschien ook omdat we na die lange droogte niet meer gewend zijn in de regen te rijden?

Maar na 40/45 duizend km is het beste er sowieso wel vanaf.
Mwa, heb ik nooit zo snel "last" van, ook niet dat het een RWD is met aardig wat PK op de achterwielen. Maar over klinkers glijdt hij als het wat nattig is al er soms overheen alsof het ijs is :+

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
Vaelin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:21:
[...]

Mijn vorige auto (Mercedes C-Klasse) had dit en hoewel het handig is heeft het ook nadelen.
Als je zomer en wnterwielen wisselt moet je soms sensoren opnieuw inleren.
Ook zat er soms wel 0.3 bar verschil tussen de waarde op de pomp en de 'gemeten' waarde per sensor en ook dat verschilde per wiel. Dus als je al je banden aan dezelfde pomp in 1 keer bijpompte gaven de sensoren vier andere meetwaardes.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-01 18:26
ID5 zou geleverd worden week 41-2022. Bleef al akelig rustig,
gistermiddag nog effe kijken op Honeymoon....... en ja hoor week 19-2023
Dat wordt geen ID5 dus.
Misschien toch maar weer naar een benzine auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9EO25YTaMHtGtQGsOMO5zHoLeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI3pUMa16MDqXhgSx4p2tHC4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bushie op 27-09-2022 10:18 ]

• KaiseRRuby
Wil ook toch graag hier even mijn situatie delen (doe het ook even in het keuze leaseauto topic). ID.5 komt inderdaad pas na een jaar. Ik heb de mogelijkheid om binnen korte tijd (auto staat op voorraad) in een Model Y LR te rijden. Ik heb gekozen voor de ID.5 omdat ik hem mooier vind, heerlijk vind zitten en de bouwkwaliteit van VW goed vind.

Maar ja, een jaar wachten.. We krijgen een kleintje dus ik wil graag wat meer ruimte.

Als ik voor de model Y zou willen gaan moet ik mijn VW bestelling annuleren, leasecontract bij LeasePlan afkopen voor huidige auto en dan kan ik met twee weken in een Model Y zitten.

Wat zouden jullie doen?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-01 18:26
Tja lastige keuze, al ben ik zelf wel klaar met dat VW geleuter.
Ze weten zelfs niet eens of ze week 19-2023 wel gaan halen.
Ik had bij het bestellen de "garantie" dat de auto dit jaar geleverd zou worden, nou niet dus, en zowel de dealer als de leasemaatschappij hadden niet het lef om mij daar zelf over te informeren.
Kijken op vw.nl bij "voorraad"staan er 227 ID5's op voorraad in Nederland, tot je ze bij VW/Lease daarop gaat wijzen, dan blijkt die voorraad ineens niet te bestaan.

• DonJunior
KaiseRRuby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:
Wil ook toch graag hier even mijn situatie delen (doe het ook even in het keuze leaseauto topic). ID.5 komt inderdaad pas na een jaar. Ik heb de mogelijkheid om binnen korte tijd (auto staat op voorraad) in een Model Y LR te rijden. Ik heb gekozen voor de ID.5 omdat ik hem mooier vind, heerlijk vind zitten en de bouwkwaliteit van VW goed vind.

Maar ja, een jaar wachten.. We krijgen een kleintje dus ik wil graag wat meer ruimte.

Als ik voor de model Y zou willen gaan moet ik mijn VW bestelling annuleren, leasecontract bij LeasePlan afkopen voor huidige auto en dan kan ik met twee weken in een Model Y zitten.

Wat zouden jullie doen?
Als verfant VW rijder.. zou ik de Model Y kiezen.
VW heeft zich wat mij betreft enorm laten kennen met de ID.x series.
Problemen stapelen zich op en ze hebben gewoon niet genoeg slagkracht om alles netjes op te lossen.
Zo zitten we nu alweer een jaar te kloten met de 2.4 (12v accu) update en gaat dat ook al niet lekker.
Zelf geniet ik echt van mijn ID.3, oprecht, maar als ik de keuze had zou ik wel voor de Tesla gaan. Zeker gezien je niet weet of die belofte van levering over een jaar wel gehaald gaat worden.

Het is een beetje kiezen tussen zekerheid en onzekerheid.. met een kleine op komst zou ik het wel weten.

*sowieso

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024

Wat zouden jullie doen?
Geen van beide, Model Y [RWD/SR] is eigenlijk het antwoord op alles lol.
16k meer voor 100km is het ECHT niet waard. oke wat sneller accelereren en wellicht wat meer premium opties[moet nog blijken] moet je wat waarde hechten, maar voor deze 3 16k meer? weetnie.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• KaiseRRuby
Simply1337 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:08:
[...]

Geen van beide, Model Y [RWD/SR] is eigenlijk het antwoord op alles lol.
16k meer voor 100km is het ECHT niet waard. oke wat sneller accelereren en wellicht wat meer premium opties[moet nog blijken] moet je wat waarde hechten, maar voor deze 3 16k meer? weetnie.
De Tesla kost fiscaal 3k meer dan de ID.5, ik had een GTX van 65k.

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 21:54

Wat zouden jullie doen?
Hier had ik een vergelijkbare situatie alleen dan aankoop en geen lease. Kleine op komst en een keuze moeten maken voor een nieuwe auto i.v.m. ruimte (dit speelde eind 2021). Alle beschikbare EV's overwogen en Model Y, ID.4/5 bleven over als voorkeuren.

Uiteindelijke viel de Model Y af omdat ik de auto minder mooi vond, te duur voor wat ik ervoor kreeg en eigenlijk alleen de techniek mij aansprak. De ID.4 viel eigenlijk al direct af toen ik van de ID.5 hoorde, dit was toen net de gewrapte teaser foto's uitkwamen. Dus gekozen te wachten tot de ID.5 bestelbaar was in december en toen (rustig) gewacht. Leverdatum is uiteindelijk er vaak verschoven en we hebben zo'n 3 maanden met de oude auto (A3 Sportback) gereden met de baby.

Achteraf had ik weer exact dezelfde keuze gemaakt, het ongemak van een (iets) te kleine auto viel uiteindelijk erg mee voor een kortere periode. Maar het plezier om dan in de auto te rijden waar je echt blij van wordt duurt veel langer. Ik wordt nog iedere dag blij van de ID.5 en heb nog geen enkel probleem ervaren. (Of nee alleen het rijprofiel wat af en toe terug gaat naar factory. Geen verklaring voor tot nu toe, misschien doe ik iets fout)

Ik zou voor de lange termijn keuze gaan en kiezen voor de auto die het beste bij je past.

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 21:54
KaiseRRuby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

Als je kijkt naar range, wat voor mij erg belangrijk was en een ID.5 Pro Performance (520km) vergelijkt met een Model Y Long Range (533km) en daar een kleurtje, Travel Assist / Enhanced Autopilot etc. aan toevoegd is het verschil eerder 15k

• FlowDesign
LastSamurai schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:13:
[...]

Mijn vorige auto (Mercedes C-Klasse) had dit en hoewel het handig is heeft het ook nadelen.
Als je zomer en wnterwielen wisselt moet je soms sensoren opnieuw inleren.
Ook zat er soms wel 0.3 bar verschil tussen de waarde op de pomp en de 'gemeten' waarde per sensor en ook dat verschilde per wiel. Dus als je al je banden aan dezelfde pomp in 1 keer bijpompte gaven de sensoren vier andere meetwaardes.
Volgens mij zijn er ook veel auto's waarbij je de druksensoren na het oppompen kunt calibreren (zoals bij Tesla).

• FlowDesign

Wat zouden jullie doen?
Zou voor mij ook afhangen van hoeveel het afkopen van het huidige leasecontract kost.

• Simply1337
KaiseRRuby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:13:
[...]

ga proefrijden. beide rijdt anders en heeft voornamelijk te maken met de suspensie/vering. met alleen zitten zul je de auto niet begrijpen. snelweg/klinkerwegen/drempels.

• FlowDesign
Het wonder is geschied. Ik heb m'n ID3 weer terug en de software staat zowaar op 0912, dus 2.4 staat erop :)

Heeft slechts 10 weken geduurd :')

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 12:50
FlowDesign schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:23:
Het wonder is geschied. Ik heb m'n ID3 weer terug en de software staat zowaar op 0912, dus 2.4 staat erop :)

Heeft slechts 10 weken geduurd :')
Lijkt me heeel erg fijn. En nu verkopen dat ding... toch?

Is er nog op een goede manier aangegeven wat het probleem en, nog belangrijker, de oplossing was voor dit drama?

• FlowDesign
MJMaverick schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:56:
[...]

Lijkt me heeel erg fijn. En nu verkopen dat ding... toch?

Is er nog op een goede manier aangegeven wat het probleem en, nog belangrijker, de oplossing was voor dit drama?
Er stond helaas een flinke rij bij de servicebalie, dus ik heb er verder niet meer naar gevraagd. Ik weet wel dat ze uiteindelijk een direct lijntje met Wolfsburg hadden en ik vermoed dat ze code aangepast hebben in de update voor bepaalde regelapparaten waardoor het uiteindelijk wel is gelukt.

In ieder geval hebben ze daarnaast de ICAS1, toen het motorregelapparaat en daarna nog een keer de ICAS1 vervangen. Bijna nieuwe auto teruggekregen :+

Hij gaat binnenkort in de verkoop indd :)

[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 27-09-2022 18:12 ]

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-01 21:59
ID4.1
Update naar 2.4 (en de accu-wissel) zonder problemen door Autobedrijf Schueler Nijkerk uitgevoerd. Werkzaamheden door mij bij deze dealer laten uitvoeren omdat mijn huis-dealer van PON in Naarden niet zo snel de werkzaamheden ingepland kregen. Moet zeggen hele fijne klant-ervaring opgedaan bij Schueler. Alle instellingen zijn ook behouden gebleven, denk aan reisdoelen, persoonlijke instellingen rij-assistenten en koppelingen met 2x iPhone. Duidelijk een dealer/monteurs met ervaring. "We doen er zo 6 op een dag meneer".

Meteen ook de ruiterwisser-bladen laten vervangen. Heerlijk wissen zonder gepiep en gekraak.

Het hele systeem is merkbaar sneller, heel fijn. Nu is het wachten op de OTA-update naar 3.0(1).
Zo kan het ook (gaan)!

[ Voor 9% gewijzigd door densterdad2 op 28-09-2022 08:22 ]

• FlowDesign
densterdad2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:45:
Duidelijk een dealer/monteurs met ervaring. "We doen er zo 6 op een dag meneer".
Wel of geen ervaring maakt eigenlijk helemaal niks uit en gaat geen enkele monteur helpen wanneer ze tegen een serieus probleem aanlopen of wanneer er een regelapparaat kapot gaat. Ze kunnen er niks aan doen en moeten dan hulp van de fabriek inroepen.

Ze doen er alleen maar 6 op een dag wanneer alle 6 geen problemen geven. In zo'n geval kunnen jij en ik die update ook uitvoeren, heb je niet echt skills voor nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door FlowDesign op 27-09-2022 20:12 ]

• Termy

Termy

De vorige keer dat ik de dealer sprak zeiden ze dat ik nog maar even geen lot in de loterij moest gaan kopen want ik ben de enige die zo hard vast staat bij van de honderd+ die ze al gedaan hadden. Pech is pech gok ik zo.

Zou wel leuk zijn als ze bij mij ook opeens het licht gezien hebben maar ik denk niet dat ze nog een poging gaan doen tot het onderdeel er eindelijk is.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ro ofzo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:30:
[...]

Dat is gewoon een achterwiel aandrijving ding icm veel vermogen. En wellicht een instelling in ESP die heel snel ingrijpt. Moest ik in het begin in de regen ook aan wennen met <1000 km op de teller. Heeft verder weinig te maken met bandenprofiel, behalve als je ze echt helemaal kaal hebt gereden uiteraard.
Ik ken m'n auto na een jaar echt door en door, en ook hoe snel de ESP ingrijpt. Zodra ik zoals nu "bang" word en minder risico neem dan ligt het niet meer aan mij of de auto, maar de banden. En daar pas ik me op aan. Want de auto reageert veel sneller op uitbreken en ik en bewust die situaties opgezocht om te onderzoeken waar de grens ligt. Ben met dit weer iig extra voorzichtig waar ik dat verleden jaar niet had :)

• Simply1337
zijn de banden. Je verliest makelijk grip op wegmarkeringen (lees zebrapaden). das opzich mijn enige moment waarbij ik mijn kont op commando kan breken. En ja, ook met sneeuw is het makelijker, maar ESP is dan nog meer getriggerd lol.

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-01 08:51
FlowDesign schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:10:
[...]

Er stond helaas een flinke rij bij de servicebalie, dus ik heb er verder niet meer naar gevraagd. Ik weet wel dat ze uiteindelijk een direct lijntje met Wolfsburg hadden en ik vermoed dat ze code aangepast hebben in de update voor bepaalde regelapparaten waardoor het uiteindelijk wel is gelukt.

In ieder geval hebben ze daarnaast de ICAS1, toen het motorregelapparaat en daarna nog een keer de ICAS1 vervangen. Bijna nieuwe auto teruggekregen :+

Hij gaat binnenkort in de verkoop indd :)
Bij mij hebben ze ook de Duitsers moeten inschakelen. Het precieze probleem weet ik ook niet, ook door de drukte.

• FlowDesign
IndyVS schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:18:
[...]

Bij mij hebben ze ook de Duitsers moeten inschakelen. Het precieze probleem weet ik ook niet, ook door de drukte.
Afbeeldingslocatie: https://www.meme-arsenal.com/memes/448dce77f51ca249eea2ac18cd8b88b8.jpg

"Zee Germans."

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Simply1337 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:09:
zijn de banden. Je verliest makelijk grip op wegmarkeringen (lees zebrapaden). das opzich mijn enige moment waarbij ik mijn kont op commando kan breken. En ja, ook met sneeuw is het makelijker, maar ESP is dan nog meer getriggerd lol.
Dat lukte mij ook met verse banden. Nat wegdek, bocht door, pedaal naar beneden = uitbreken + ingreep, profiel onder je banden of niet. Ik rij nu 40k kilometer op dezelfde band en merk nagenoeg geen verschil met toen ze nieuw waren.

• Simply1337
Ro ofzo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:34:
[...]

Dat lukte mij ook met verse banden. Nat wegdek, bocht door, pedaal naar beneden = uitbreken + ingreep, profiel onder je banden of niet. Ik rij nu 40k kilometer op dezelfde band en merk nagenoeg geen verschil met toen ze nieuw waren.
bedoel meer de (zomer)banden zijn de beperkende factor.
Winterbanden hebben wat zachter rubber en zul je niet zo makelijk kunnen breken en ja ook op markeringen.

ID.3 vs ID.4 is ook nog een verschil hoe makelijk het kan. ID3 is natuurlijk wat lichter met hetzelfde vermogen/koppel (204pk/310nm) [als je die motor hebt], dus dat gaat ook zeker makelijker.

• Termy

Termy

Zelfs in de zomer met droog wegdek lukte mij dit zonder het te proberen op een scherpe/korte 360 graden uitvoegstrook van de snelweg in Duitsland..

• JB076
Hier in Breda is op een kruising linksafslaan onmogelijk gemaakt, waardoor ik bij de volgende zijstraat een 180 doe en daarna naar rechts ga. Vorige week een keer deed ik dat iets te enthousiast om een stadsbus voor te kunnen zijn en voelde ik de achterkant er ook een beetje vandoor gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door JB076 op 28-09-2022 10:01 . Reden: tiepvaut ]

• FlowDesign
Colin McRea spelen op de openbare weg, boefjes! ;)

• JB076
Ik heb m'n ID.3 nu ruim drie maanden en trap nog steeds af en toe op een leeg stuk weg het ▶️ pedaal tegen de bodem. Tot groot vermaak van de kids. Moesten ze het maar niet zo leuk maken :D.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:29
FlowDesign schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:41:
Colin McRea spelen op de openbare weg, boefjes! ;)
if in doubt, flat out >:) >:)

of was het when in doubt, flat out?. Misschien weet onze Schot in ons topic het wel :D

ID.3 Pro S Limited Edition

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:29
JB076 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:58:
Ik heb m'n ID.3 nu ruim drie maanden en trap nog steeds af en toe op een leeg stuk weg het ▶️ pedaal tegen de bodem. Tot groot vermaak van de kids. Moesten ze het maar niet zo leuk maken :D.
"Papa achtbaan" hoor ik nog wel eens vanaf de achterbank geroepen worden :) Helaas is het vaker.. Papa, ik wil K3 horen"...

[ Voor 22% gewijzigd door PB1983 op 28-09-2022 12:59 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• FlowDesign
PB1983 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:54:
[...]

if in doubt, flat out >:) >:)

of was het when in doubt, flat out?. Misschien weet onze Schot in ons topic het wel :D
De VW's laten erg weinig slip toe. Tesla M3 was wat dat betreft meer fun. Vooral toen je tijdelijk de dynamo-modus kon activeren, lekker donuts draaien op een verlaten parkeerplaats 😂

De Ford MME laat bestwel veel wielspin toe voordat ie ingrijpt. Moet ik nog ff beter ontdekken waar de grens ligt. Is ook wel ff oppassen met 2.044 kilo.

• Naverion
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10-2025
Naverion schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:19:
ik gaf daar ook aan dat ik een fluitend geluid hoorde van het kachelsysteem.

Nu gaven zij aan dat dat de airco is en dus normaal? Hebben anderen hier ook last van in hun ID.3? Want het voelt niet normaal dat ik de airco kan horen 'fluiten' [/knip]
Vele maanden later ben ik aanbeland bij Wealer in Heerlen. Zij geven aan dat het 'fluiten / hoge toon' geluid afkomstig is van de warmtepomp die aanslaat. Zij zeggen dat het bij andere ID.3 & ID.4 dezelfde problematiek speelt. Het is echter 'normaal' geluid dat de warmtepomp produceert en daardoor kan er niks aan gedaan worden. Toen ik vroeg of zij mij dit geluid ook konden laten horen in de andere auto's was het niet mogelijk omdat alle auto's die dag al geretourneerd waren naar de klanten (en hun showroom is dicht ivm verbouwingen).

Edit: Verder heeft Wealer aangegeven dat met de update van 2.4 het geluid wellicht minder zou kunnen worden, omdat er software wordt uitgebracht die de werking van de warmtepomp beter zou moeten aansturen. Maar die krijg ik pas op 15 november 8)7

Zonder mijn alluhoedje op te doen, vind ik het maar vreemd dat ik hierover bijna geen info op internet kan vinden. Bijna niemand lijkt hier last van te hebben, op de enkeling na. Natuurlijk kan het zijn omdat men het geluid niet hoort, daar het een hoge toon is en dat moet je maar net kunnen oppakken, maar toch...

Ik ben in ieder geval behoorlijk gefrustreerd, want ik krijg het geluid niet weg (ondanks advies van andere tweakers hier) en ik stoor mij er mateloos aan.

Voor wie benieuwd is, op reddit heeft iemand hetzelfde probleem: https://www.reddit.com/r/...bmvlz/high_pitched_noise/

Ervaren jullie dit geluid ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Naverion op 28-09-2022 13:18 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

FlowDesign schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:10:
[...]

De VW's laten erg weinig slip toe. Tesla M3 was wat dat betreft meer fun. Vooral toen je tijdelijk de dynamo-modus kon activeren, lekker donuts draaien op een verlaten parkeerplaats 😂

De Ford MME laat bestwel veel wielspin toe voordat ie ingrijpt. Moet ik nog ff beter ontdekken waar de grens ligt. Is ook wel ff oppassen met 2.044 kilo.
Dat was serieus het punt waarover ik het meest heb getwijfeld of een ID.4 wel een goeie keuze is. Hier in Duitsland zijn toch vaker winterse omstandigheden, en hoewel mijn werkgever helemaal niet moeilijk doet over winterbanden (mijn baas in NL vond het maar onzin en alleen voor de economie, zelfs toen ik een keer bijna stapvoets over een rotonde reed en zijwaarts gleed), was het puntje achterwielaandrijving wel een ding.
Blij te horen dat VW het van die 3 goed geregeld heeft.

Ik heb nog over de GTX nagedacht, maar die motorisering is geen referentie-model, waardoor ik geen bonus krijg op mijn leasebudget..

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
Tarin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:30:
[...]

Dat was serieus het punt waarover ik het meest heb getwijfeld of een ID.4 wel een goeie keuze is. Hier in Duitsland zijn toch vaker winterse omstandigheden, en hoewel mijn werkgever helemaal niet moeilijk doet over winterbanden (mijn baas in NL vond het maar onzin en alleen voor de economie, zelfs toen ik een keer bijna stapvoets over een rotonde reed en zijwaarts gleed), was het puntje achterwielaandrijving wel een ding.

Ik heb nog over de GTX nagedacht, maar die motorisering is geen referentie-model, waardoor ik geen bonus krijg op mijn leasebudget..
Ik heb met de ID3 nu al 2 winters meegemaakt en afgelopen januari ook nog in de bergen/sneeuw geweest. De auto rijdt echt heerlijk en geen problemen gehad met slippen of iets.

• FlowDesign
Tarin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:30:
[...]

Mijns inziens hebben ze het allemaal prima geregeld, hoe ver je het pedaal induwt bepaal je namelijk zelf hè ;)

Ik heb juist liever een auto die meer slip toelaat wanneer ik dat wil. Met andere woorden, als ik expres extra gas in de bocht geef (op nat wegdek), dan wil ik juist dat ie achter uitbreekt.

Nahja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen ;)

• Cardo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPN5tLX3rNAH1U4LMxW1OK78iSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJYmmsRBOPssf2rcKHsyOFvD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam deze online tegen als houder van de laadkabel. Bevalt me tot nu toe uitstekend! Aanrader voor wie de kabel altijd achterin gooit: https://www.printables.co...w-id3-charging-cable-hook

[ Voor 5% gewijzigd door Cardo op 28-09-2022 14:46 ]

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Cardo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:45:
[Afbeelding]

Ik kwam deze online tegen als houder van de laadkabel. Bevalt me tot nu toe uitstekend! Aanrader voor wie de kabel altijd achterin gooit: https://www.printables.co...w-id3-charging-cable-hook
Is dat deze? Ziet er handig uit, eens kijken hoe lang de printer daar op staat te pruttelen :).

[edit]Bijna 11 uur, dat moet ik even inplannen ;), of anders 0.2 in plaats van 0.1mm laagdikte, is toch geen ding wat erg in het zicht hangt, dan is het beter te doen met bijna 7 uur.

Ik houd me ook aanbevolen voor ander handige printbare accessoires - ik heb al wandjes om een vakje te maken onder de middenconsole ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Tarin op 28-09-2022 15:00 ]

• Tukk
  • Laatst online: 12-01 13:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

JB076 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:00:
Hier in Breda is op een kruising linksafslaan onmogelijk gemaakt, waardoor ik bij de volgende zijstraat een 180 doe en daarna naar rechts ga. Vorige week een keer deed ik dat iets te enthousiast om een stadsbus voor te kunnen zijn en voelde ik de achterkant er ook een beetje vandoor gaan.
Haha, zuidring richting Ginneken ;)

Met die regen merk ik het ook wel, straks met de winterbanden wordt slioppen toch echt wel bij onmogelijk tnzij het sneeuwt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• JB076
Tukk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:09:
[...]

Haha, zuidring richting Ginneken ;)

Met die regen merk ik het ook wel, straks met de winterbanden wordt slioppen toch echt wel bij onmogelijk tnzij het sneeuwt.
Nee bij de Baronielaan is het vaak te druk om capriolen uit te halen. Ik bedoel de Kennedylaan bij de Valkenstraat.

• Cardo
Yes dat is die! Ik houd me ook aanbevolen voor ID3 handigheden. Zo kwam ik eerder in het topic nog een Magsafe houder tegen, echter die was voor een ID4 opbergvakje helaas.
Tarin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
[...]

Is dat deze? Ziet er handig uit, eens kijken hoe lang de printer daar op staat te pruttelen :).

[edit]Bijna 11 uur, dat moet ik even inplannen ;), of anders 0.2 in plaats van 0.1mm laagdikte, is toch geen ding wat erg in het zicht hangt, dan is het beter te doen met bijna 7 uur.

Ik houd me ook aanbevolen voor ander handige printbare accessoires - ik heb al wandjes om een vakje te maken onder de middenconsole ;).

• JB076
Cardo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:45:
[Afbeelding]

Nice! Ik ken iemand met een 3D-printer, die gaat er een voor me maken (en uitproberen of het ook toevallig in z'n Passat GTE een beetje past)

• FlowDesign
Tukk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:09:
[...]
straks met de winterbanden wordt slioppen toch echt wel bij onmogelijk tnzij het sneeuwt.
Hold my beer :*)

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 20:48
Naverion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:14:
[...]/

Nee, maar geen WP op m’n id3. Geluid lijkt me zwaar irritant, ik snap dat je daar vanaf wil.

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Cardo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:27:
Yes dat is die! Ik houd me ook aanbevolen voor ID3 handigheden. Zo kwam ik eerder in het topic nog een Magsafe houder tegen, echter die was voor een ID4 opbergvakje helaas.

[...]
Ik heb ooit deze laten printen en bevalt erg goed

https://www.meinid.com/th...e-mittelkonsole-3d-druck/

• pveatx
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-12-2025
Net ID.3 opgehaald, bij Pon Dealer Hilversum. Van versie 2.0 (nooit een OTA update gehad) naar 2.4, met nieuwe accu en iets met een elektrische aansluiting bij de ruitenwisser-reservoir pomp...

In 1 dag. Wellicht ben ik de laatste...

EasyLogic BV (RFID & IoT) | iMac 27" i7 16GB 2020 | MacBookPro 2021 M1 Pro | Loxone Domotica | VW ID3.1P | VW Tiguan 2.0TSI 4motion

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:48
Ik heb afgelopen 2 weken 3x gehad dat het geluid in mijn ID4.1M niet goed werkt. Alleen de center speaker (achter het scherm) geeft geluid, wat erg blikkerig klinkt. Daarnaast hoor je ook geen knipperlichten of parkeersensoren, blijkbaar gaat dat enkel over de andere speakers.

Als de auto opnieuw ingeschakeld wordt kan het maar zo zijn dat het weer werkt.

Iemand dit al eens gehad en een suggestie? Naast bellen met de dealer uiteraard.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• FlowDesign
[...]

Vele maanden later ben ik aanbeland bij Wealer in Heerlen. Zij geven aan dat het 'fluiten / hoge toon' geluid afkomstig is van de warmtepomp die aanslaat. Zij zeggen dat het bij andere ID.3 & ID.4 dezelfde problematiek speelt. Het is echter 'normaal' geluid dat de warmtepomp produceert en daardoor kan er niks aan gedaan worden. Toen ik vroeg of zij mij dit geluid ook konden laten horen in de andere auto's was het niet mogelijk omdat alle auto's die dag al geretourneerd waren naar de klanten (en hun showroom is dicht ivm verbouwingen).

Edit: Verder heeft Wealer aangegeven dat met de update van 2.4 het geluid wellicht minder zou kunnen worden, omdat er software wordt uitgebracht die de werking van de warmtepomp beter zou moeten aansturen. Maar die krijg ik pas op 15 november 8)7

Zonder mijn alluhoedje op te doen, vind ik het maar vreemd dat ik hierover bijna geen info op internet kan vinden. Bijna niemand lijkt hier last van te hebben, op de enkeling na. Natuurlijk kan het zijn omdat men het geluid niet hoort, daar het een hoge toon is en dat moet je maar net kunnen oppakken, maar toch...

Ik ben in ieder geval behoorlijk gefrustreerd, want ik krijg het geluid niet weg (ondanks advies van andere tweakers hier) en ik stoor mij er mateloos aan.

Voor wie benieuwd is, op reddit heeft iemand hetzelfde probleem: https://www.reddit.com/r/...bmvlz/high_pitched_noise/

Ik kan het hoge geluid in het filmpje horen, maar in m'n ID3 met warmtepomp heb ik dit nog nooit gehoord.

Moet er wel bij zeggen dat ik de temperatuur eigenlijk nooit hoger zet dan 21 graden. Meestal staat ie max op 20.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-01 20:24
[...]

Ik hoor eerlijk gezegd geen heel bijzonder geluid in dat filmpje maar dat kan aan mijn gehoor liggen. Wat mij wel is opgevallen is dat het systeem minder bijgeluiden geeft als je de ventilator op de middelste ‘auto’ stand zet.

Overigens vanmorgen een update waarbij ik niet naar beneden kon scrollen om te zien wat deze inhoud.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• DonJunior
Jakkie takkie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:15:
[...]

Ik hoor eerlijk gezegd geen heel bijzonder geluid in dat filmpje maar dat kan aan mijn gehoor liggen. Wat mij wel is opgevallen is dat het systeem minder bijgeluiden geeft als je de ventilator op de middelste ‘auto’ stand zet.
Het geluid begint ook niet meteen.. ik moest ook even mijn geluid van mijn pc checken, maar het geluid begint pas na een seconde of 10/20.

*sowieso

Pagina: 1 ... 227 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.