Als je remt, komt het meeste gewicht op de voorwielen. Daarom rem je met een motor verreweg het meest met je voorrem, want het achterwiel gaat erg snel blokkeren als er weinig druk op staat, of komt zelfs volledig los van de grond.Skidsteer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Eens wb. VAG/MEB remvermogen. Is dat een natuurkundig gevolg van RWD tov. FWD? Denk aan voorrem vs. achterrem op je fiets.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het wenselijk is dat een regen⚡️remactie de ABS triggert, maar ik neem aan dat ESP hier het remvermogen zal cappen.
(Ik ben #teamDjuist omdat ik graag m'n voet van de accelerator wil kunnen halen)
Nu zal dat bij een auto veel minder extreem zijn, vooral wanneer het meeste gewicht tussen de wielen zit en het gewicht van de e-motor op de achteras.
Meest ideale zou dus zijn om re-gen van de voorwielen te pakken, dat klopt.
Maar goed, een RWD kan alleen re-gen op de achteras pakken, dus daar moeten ze het blokkeren gewoon afregelen met ESP (indd geen ABS, klopt).
Misschien wil VW niet dat je gewend raakt aan alleen op de motor afremmen, maar ik heb ook met m'n Tesla M3 regelmatig in de sneeuw gereden zonder problemen. Instinctief pak ik gewoon de rem erbij als dat nodig is.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S