Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 217 ... 373 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik rij idd in D sinds dat filmpje over die intelligente modus en voor mijn medepassagiers vind ik hem wat comfortabeler.

Ik merk met file parkeren bv als je nog net wat verder naar achter wil dat auto hold gewoon een drama is en ik best wat gas moet geven om hem er doorheen te rammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Het is natuurlijk een rare hack. Maar ik doe altijd ACC op resume zetten als ik stil sta, dan hoef ik de rem niet in te houden, zelfs als de autohold uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-06 15:48
tiguan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:30:
Het is natuurlijk een rare hack. Maar ik doe altijd ACC op resume zetten als ik stil sta, dan hoef ik de rem niet in te houden, zelfs als de autohold uit staat.
Over ACC en resume gesproken: weet iemand het verschil uit te leggen tussen ACC uitzetten/pauzeren en echt uitzetten?

Voor het laatste druk ik nogmaal op het 0/1 knopje en verdwijnt het herkende auto/motor/truck icoontje van m'n eventuele voorligger. Maar, wat het nou echt uitmaakt...? 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
TWFpa2Vs schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:18:
Ik rij idd in D sinds dat filmpje over die intelligente modus en voor mijn medepassagiers vind ik hem wat comfortabeler.

Ik merk met file parkeren bv als je nog net wat verder naar achter wil dat auto hold gewoon een drama is en ik best wat gas moet geven om hem er doorheen te rammen.
Hmmm, vreemd. Als ik stil sta, naar R schakel en vervolgens een beetje gas geef, dan blijft de auto langzaam achteruit rijden totdat ik of zelf rem, of wanneer de auto denkt dat ik ergens tegenaan ga rijden.

Dat laatste kun je overrulen door heel lichtjes je rempedaal ingedrukt te houden, waardoor dat niet gebeurt en je toch nog wel naar achteren blijft rollen.

Ik merk hierin geen verschil tussen m'n ID3 en de Enyaq. Wellicht is het toch een kwestie van een fluwelen voetje? :)

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:30
Skidsteer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Over ACC en resume gesproken: weet iemand het verschil uit te leggen tussen ACC uitzetten/pauzeren en echt uitzetten?
Als je de ACC echt uit zet vergeet het systeem de snelheid die voor het uitzetten ingesteld stond. Je kunt dan niet op RES drukken omdat de ACC dat uitgeschakeld is. Eerst weer 0/1 doen om ACC aan te zettten en wanneer je dan op RES drukt neemt hij de snelheid van dat moment aan als cruise snelheid.

Wanneer de ACC geactiveerd is en je remt of drukt op 0/1 gaat de ACC eraf maar onthoudt hij wel welke snelheid ingesteld staat. Dat laatste is handig wanneer je bijvoorbeeld in de stad rijdt. ACC op 50 (of de snelheid die je wilt), wanneer je remt voor een verkeerslicht gaat de ACC eraf maar onthoudt hij de snelheid die weer actief wordt zodra je RES aantikt. Doe ik veel wanneer ik stil sta voor een verkeerslicht, zodra ik dan de versneller kort aanraak gaat de auto de ACC snelheid rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
FlowDesign schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Hmmm, vreemd. Als ik stil sta, naar R schakel en vervolgens een beetje gas geef, dan blijft de auto langzaam achteruit rijden totdat ik of zelf rem, of wanneer de auto denkt dat ik ergens tegenaan ga rijden.

Dat laatste kun je overrulen door heel lichtjes je rempedaal ingedrukt te houden, waardoor dat niet gebeurt en je toch nog wel naar achteren blijft rollen.

Ik merk hierin geen verschil tussen m'n ID3 en de Enyaq. Wellicht is het toch een kwestie van een fluwelen voetje? :)

In mijn vorige auto waren we ook al geen vrienden, wat jij omschrijft gebeurd hier ook maar als ik na het remmen toch besluit nog wat verder te willen moet ik hem weer door de auto hold heen trekken want een fysieke knop is er niet meer. Waarschijnlijk zijn mijn parkeer skills onderontwikkeld 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 12:45

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Vannacht is versie 2.4 geïnstalleerd bij mijn id.4. Maar hij heeft nu ook rijlijnen bij de stand van het stuur bij de camera aan de voorzijde. Was dat al? Of is dat inderdaad nieuw?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 15:33
AkroBatik schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:43:
Vannacht is versie 2.4 geïnstalleerd bij mijn id.4. Maar hij heeft nu ook rijlijnen bij de stand van het stuur bij de camera aan de voorzijde. Was dat al? Of is dat inderdaad nieuw?
Was er al, zowel bij voor als achter als bovenaanzicht.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

x-RaY99 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zal het weekend zekering 19 een kans geven ;)
Kan, maar ik verwacht dat alleen die trekken niets uit gaat halen voor je. Zekering 19 is verbonden met de 4G communicatiemodule. Je geeft aan dat die keurig werkt.
Zekering 20 is die van de infotainment (ICAS3) zo uit mijn hoofd. Die zou je direct mee kunnen trekken. Dat is de unit verantwoordelijk voor het tonen van deze informatie vermoed ik. Dus best een poging waard.

Er mee naar de dealer gaan is daarna zeker een optie in deze. Weergeven van een kilometerstand is een basisfunctie welke moet werken.
Als je voordat je naar de dealer belt toch echt nog zelf iets wil proberen: je kunt de 12V accu loskoppelen. De boel spanningsloos maken, dat reboot de hele shebang. (En met de 2.4 update verwisselen ze de accu zelfs ;) ).

De negatieve pool kun je het makkelijkst lossen. Met een sleuteltje 10 kun je de moer losdraaien en dan kun je de contactoog van de pool pakken. Die er ruim tien tellen van af houden is wel voldoende. Terug plaatsen en de moer weer vastmaken. Dan hoor je van alles initialiseren. Stap je dan in de wagen en je start hem dan gaat de complete kerstboom aan en je krijgt foutmeldingen (storing acc, storing verkeerstekenherkenning, storing airbags, ..). Niet van schrikken, dat trekt allemaal weer weg. Een aantal blijven er over, die verdwijnen pas tijdens een stukje rijden en dan houd je de boel wat de camera nodig heeft nog over. Na parkeren de auto een tijd laten staan zodat de boel in standby gaat. Volgende start ben je van de overgebleven meldingen af.

Klinkt alsof ik dit vaak gedaan heb, maar de telling staat pas op twee maal. Eerste keer storing verholpen, tweede keer bood het geen soelaas en moest ie alsnog naar de dealer. Maar baat het niet, schaad ook niet geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 12-08-2022 22:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

@ikweethetbeter @FlowDesign

Ik vind B vervelend, ik wil dat ie gewoon uitrolt. Dat is sowieso ook zuiniger dan meteen gaan regennen als je nog helemaal niet hoeft te remmen.

Ik heb verder ook geen probleem met auto hold. Ik vind het gewoon idioot dat een EV een ICE automaat probeert na te doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJMnFgVQ_1WUuElls7DSYf2B7P8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25okf85X7nzBjRWORXYaZ1fu.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, ook weer terug van een twee weekse vakantie in Italië (Toscane)
Laden in Italië is een uitdaging maar verder heeft de ID.3 zich, met dakkoffer, keurig gedragen. Geen foutmeldingen, geen problemen, niks van dat. Navigeren m.b.v Android Auto Google Maps ging ook super.

Enig issue is dat ik nét een dag voor vakantie mijn wrap dermate heb beschadigd dat een deel opnieuw gedaan moet worden. Maar daarover later meer.

Al met al een prima vakantie gehad, blij dat ik weer thuis kan laden.

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowDesign
Termy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:16:
@ikweethetbeter @FlowDesign

Ik vind B vervelend, ik wil dat ie gewoon uitrolt. Dat is sowieso ook zuiniger dan meteen gaan regennen als je nog helemaal niet hoeft te remmen.

Ik heb verder ook geen probleem met auto hold. Ik vind het gewoon idioot dat een EV een ICE automaat probeert na te doen.
Ik vind het grappig dat je dat zegt, dat ze proberen een ICE automaat na te bootsen, en dan in D gaat rijden. Uitrollen is nml. precies wat een ICE automaat doet (wat ik heel irritant vind). Blijkbaar ben jij niet de enige die nog niet gewend is aan het "fly-by-wire" (digitale) one pedal driving (stand B ).

Als je 'm in B zet en je wil slechts een klein beetje vertragen, dan blijf je dus gas (stroom) geven, alleen minder. Vermoed dat sommige mensen daar nog niet aan gewend zijn en denken dat ze altijd hun voet op 't rempedaal willen houden wanneer ze vertragen, ipv dit te sturen met het gaspedaal. Dat is dus niet nodig met one pedal driving. Hoe hard je afremt, bepaal je nml. door het gaspedaal verder of minder ver in te duwen. Misschien vergt het wat gewenning, maar als je dat kunt, dan is er ook helemaal niks oncomfortabels aan voor je medepassagiers.
Dus volgens mij rijd jij juist nog een beetje ouderwets alsof 't een ICE is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 13-08-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Volgens mij heeft het ook met voorkeuren te maken maar goed punt om meer met het gaspedaal te “spelen” heb je ook een beter gemiddelde verbruik in B tov D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:30
Geen idee. Ik vind B beter rijden dan D, ook als je een handgeschakelde ICE gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 07:41

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ikweethetbeter schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:58:
Geen idee. Ik vind B beter rijden dan D, ook als je een handgeschakelde ICE gewend bent.
het blijft denk ik persoonlijke voorkeur (B of D), ikzelf prefeer D. Probeer af en toe B maar kom steeds weer terug op D. Zoonlief (heeft Tesla) zet hem altijd in B. Kan wel erg waarderen dat auto afremt voor kruisingen en rotondes. Gebruik overigens dit niet icm ACC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05

Haan

dotnetter

Binnen bebouwde kom rij ik altijd in B, daar buiten in D, mits het verkeer normaal doorrijdt, anders alsnog in B.
Het is inderdaad gewoon een kwestie van wennen in B om de versnelling / vertraging precies te regelen. Maar inmiddels kan mijn vrouw het ook, dus het moet voor iedereen te leren zijn :+

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 18:59
Ik heb eens gelezen over het automatisch overwriten van je persoonlijke instellingen en hoe dit tegen te gaan, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Heb nu al twee keer gehad dat mijn drive mode instellingen en nog wat andere instellingen gewijzigd worden. Ook al eens de pop up gehad dat er ‘nieuwe instellingen beschikbaar zijn’.

Kan iemand mij herinneren wat ik moest doen om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Hansoverdiep schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

het blijft denk ik persoonlijke voorkeur (B of D), ikzelf prefeer D. Probeer af en toe B maar kom steeds weer terug op D. Zoonlief (heeft Tesla) zet hem altijd in B. Kan wel erg waarderen dat auto afremt voor kruisingen en rotondes. Gebruik overigens dit niet icm ACC.
Het is zeker persoonlijk. Persoonlijk vind ik de B modus minder comfortabel; het afremmen gebeurd zo bruut alsof je een anker uitgooit - je merkt die vertraging op je lichaam. Dan ben je daar als bestuurder op voorbereid omdat je weet wat je als input aan de auto geeft op enig moment, maar voor een passagier komt dat minder verwacht.
D voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Helaas, de 2.4 update van mijn ID.4 loopt ook vertraging op. Hopelijk maandag opgelost meldde de medewerker. Klinkt niet zo hoopvol…

Heb een polo als vervangend vervoer. Op zich prima maar wel wat anders dan een ID.4.

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

elvis84 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:19:
Helaas, de 2.4 update van mijn ID.4 loopt ook vertraging op. Hopelijk maandag opgelost meldde de medewerker. Klinkt niet zo hoopvol…

Heb een polo als vervangend vervoer. Op zich prima maar wel wat anders dan een ID.4.
Maak je niet druk. Die van mij duurde ook langer. “Ja het internet is erg langzaam, zal ook wel last hebben van de zon”

Op de papieren van de leenauto stond echter “INTERN: ivm laat begonnen door werkplaats” _O-

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
ikweethetbeter schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:58:
Qua verbruik maakt B of D niet uit. Regenereren doet hij namelijk ook als je de rem zachtjes intrapt (blended braking).

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

D is in situaties waar je niet tot stilstand wil remmen zuiniger. Omdat elektromotors het efficientst zijn bij hogere vermogens, en omdat je bij D 100% van je kinetische energie houd, en bij B slechts ~80% chemische energie. Simpel gezegd, als je met reneratief remmen tot stilstand komt in 100 meter, en daarmee win je 100 meter aan energie kom je dus 200 meter ver in totaal. Als je op hetzelfde punt je gas zou loslaten en uitrolt kom je veel verder dan 200 meter.

Beste is dus D en dan later 100% regeneratief remmen wanneer je tot stilstand wil komen.

Peanuts though, de verschillen zijn marginaal, dus gebruik lekker wat je fijn vind.

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 13-08-2022 16:07 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

FlowDesign schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Ik vind het grappig dat je dat zegt, dat ze proberen een ICE automaat na te bootsen, en dan in D gaat rijden. Uitrollen is nml. precies wat een ICE automaat doet (wat ik heel irritant vind). Blijkbaar ben jij niet de enige die nog niet gewend is aan het "fly-by-wire" (digitale) one pedal driving (stand B ).

Als je 'm in B zet en je wil slechts een klein beetje vertragen, dan blijf je dus gas (stroom) geven, alleen minder. Vermoed dat sommige mensen daar nog niet aan gewend zijn en denken dat ze altijd hun voet op 't rempedaal willen houden wanneer ze vertragen, ipv dit te sturen met het gaspedaal. Dat is dus niet nodig met one pedal driving. Hoe hard je afremt, bepaal je nml. door het gaspedaal verder of minder ver in te duwen. Misschien vergt het wat gewenning, maar als je dat kunt, dan is er ook helemaal niks oncomfortabels aan voor je medepassagiers.
Nou, nee, want een handgeschakelde ICE vertraagt merkbaar wanneer je gas los laat en dat doet m'n ID.3 beduidend minder, maar meer dan een ICE automaat die ogenschijnlijk helemaal niet remt (heb er maar in een paar gereden dus dunno of dat typisch is). Bij m'n ID.3 is het alsof je over de weg zeilt. Sowieso is D vrij slim en remt ie vanzelf als het nodig is.

Als je in B ook kan uitrollen door de juiste stand van het pedaal te kiezen zou het een overweging voor me zijn maar vooralsnog heb ik geen behoefte gehad aan iets anders dan D, die werkt precies zoals ik het wil. Overigens zou ik wel in B rijden als het echt 1-pedal driving is en het daadwerkelijk tot stilstand zou komen. Dat ie dat dus niet doet is wat me stoort. Geen gas = geen beweging, zou het moeten zijn wmb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Nou, nee, want een handgeschakelde ICE vertraagt merkbaar wanneer je gas los laat en dat doet m'n ID.3 beduidend minder, maar meer dan een ICE automaat die ogenschijnlijk helemaal niet remt (heb er maar in een paar gereden dus dunno of dat typisch is). Bij m'n ID.3 is het alsof je over de weg zeilt. Sowieso is D vrij slim en remt ie vanzelf als het nodig is.

Als je in B ook kan uitrollen door de juiste stand van het pedaal te kiezen zou het een overweging voor me zijn maar vooralsnog heb ik geen behoefte gehad aan iets anders dan D, die werkt precies zoals ik het wil. Overigens zou ik wel in B rijden als het echt 1-pedal driving is en het daadwerkelijk tot stilstand zou komen. Dat ie dat dus niet doet is wat me stoort. Geen gas = geen beweging, zou het moeten zijn wmb.
Dat ie niet helemaal tot stilstand komt vind ik ook erg jammer en een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
_eLMo_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:01:
D is in situaties waar je niet tot stilstand wil remmen zuiniger. Omdat elektromotors het efficientst zijn bij hogere vermogens, en omdat je bij D 100% van je kinetische energie houd, en bij B slechts ~80% chemische energie. Simpel gezegd, als je met reneratief remmen tot stilstand komt in 100 meter, en daarmee win je 100 meter aan energie kom je dus 200 meter ver in totaal. Als je op hetzelfde punt je gas zou loslaten en uitrolt kom je veel verder dan 200 meter.

Beste is dus D en dan later 100% regeneratief remmen wanneer je tot stilstand wil komen.

Peanuts though, de verschillen zijn marginaal, dus gebruik lekker wat je fijn vind.
Leuke theorie en ik snap je beredenering, maar volgens mij is dat dus nogal afhankelijk van hoe je het gaspedaal bedient in B. Je laat namelijk niet altijd het gaspedaal volledig los in B, zoals je dat in D misschien wel zou doen om dan de auto door te laten rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
SiNaga schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:32:
[...]

Het is zeker persoonlijk. Persoonlijk vind ik de B modus minder comfortabel; het afremmen gebeurd zo bruut alsof je een anker uitgooit - je merkt die vertraging op je lichaam.
Dat is dus precies mijn punt, dan gebruik je B verkeerd. Je laat het gaspedaal dan volledig los ipv het nog een beetje ingedrukt te houden. Ieder z'n voorkeur, maar je argument klopt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
FlowDesign schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Ik ben blij dat we een keuze hebben. Zelf zal ik ook niet snel wennen aan B en prefereer D. Voet los/rust en soepel uitrollen ipv zenuwachtig gedoe. Ik begrijp dat je je rechtervoet erop kan trainen en anderen het heerlijk vinden, maar voor mij dus echt D :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
FlowDesign schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Dat is dus precies mijn punt, dan gebruik je B verkeerd. Je laat het gaspedaal dan volledig los ipv het nog een beetje ingedrukt te houden. Ieder z'n voorkeur, maar je argument klopt niet.
Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Ik het enige wat ik waardeer aan het systeem is de regeneratie van energie naar je accu toe, maar dat gebeurd in de D stond ook.
Zelf zie ik de B modus als een stukje geforceerde technologie; zonder input remt het systeem heftig, maar ook weer niet zo dat je tot stilstand komt. Je moet gedoseerde input geven om het remmen tegen te gaan, enkel om de mate waarin je wél wilt remmen te bepalen. Maar goed, als anderen er happy mee zijn, wie ben ik dan om er tegen te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De B modus vind ik alleen ideaal in de bergen bij het afdalen. Dan is het super comfortabel dat je alsnog met alleen het gaspedaal je snelheid kan regelen.

Hier in Nederland vind ik het ook niks, dan rij ik altijd in D.

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 13-08-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:43

Tarin

Just plain weird.

Termy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

In een ICE-auto met handbak rem je dan op de motor, iets wat ik mis in een ICE-auto met automaat als ik door heuvel/bergachtig gebied rijd. Kan je wel met de flapjes aan het stuur hannessen, maar dan reageert hij voor mijn gevoel weer te agressief.
Na het zien van dat filmpje overr hoe geweldig D is, ga ik dat ook proberen. Ik rijd 99% van de kilometers met AAC en vind het zonde van de remblokken/schijven om aktief te remmen in mijn huidige dieselbak, maar met een EV regenereer je veel voordat de remmen echt ingrijpen; lijkt me wel zo efficient. En als het echt bergachtig is, misschien B eens uitproberen, omdat dan AAC toch niks helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarin op 13-08-2022 20:21 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Het verschil in gevoel tussen een automaat ICE en een EV die uitrolt is simpelweg omdat EV’s vaak lagere luchtweerstand hebben (dus bij hoge snelheid minder snel afremmen dan een ICE), en omdat er weinig tot geen wrijving in de aandrijflijn zit. In tegenstelling tot een ouderwetse vloeistof koppelomvormer. Een DSG automaat houd de motor gekoppeld en dus rem je af op de motor. Tenzij hij zo geprogrammeerd is te ontkoppelen bij geen gas (efficienter dan remmen op de motor, dus dat zal vaak gebeuren).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
Rijden in D vs B..
Je zou er bijna een eigen topic voor starten of niet.. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:23
Ik heb enkele malen in slimme D stand gereden, hierbij remde de wagen telkens veel te laat (o.a. bij inrijden bebouwde kom en naderen aan rotonde). Hierdoor moest ik nog zelf fel bijremmen. Ik rijd op secundaire wegen altijd in B stand en spreek enkel mijn rempedaal aan om tot stilstand te komen of als ik onverwacht moet stoppen. Bovendien houd ik nu veel meer afstand en rijd ik nu niet zo agressief. In sommige gevallen is uitbollen misschien iets efficiënter, maar ik verkies toch het gemak. Op de autosnelweg rijd ik in D stand, dan moet je het gaspedaal minder hard indrukken en de wagen vertraagd toch automatisch bij het naderen van de voorligger bij het loslaten van het gaspedaal. Ik gebruik nooit ACC, want ik zie niet wanneer de wagen gaat vertragen bij het naderen van een voorligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
IndyVS schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:32:
Ik heb enkele malen in slimme D stand gereden, hierbij remde de wagen telkens veel te laat (o.a. bij inrijden bebouwde kom en naderen aan rotonde). Hierdoor moest ik nog zelf fel bijremmen. Ik rijd op secundaire wegen altijd in B stand en spreek enkel mijn rempedaal aan om tot stilstand te komen of als ik onverwacht moet stoppen. Bovendien houd ik nu veel meer afstand en rijd ik nu niet zo agressief. In sommige gevallen is uitbollen misschien iets efficiënter, maar ik verkies toch het gemak. Op de autosnelweg rijd ik in D stand, dan moet je het gaspedaal minder hard indrukken en de wagen vertraagd toch automatisch bij het naderen van de voorligger bij het loslaten van het gaspedaal. Ik gebruik nooit ACC, want ik zie niet wanneer de wagen gaat vertragen bij het naderen van een voorligger.
Ik zie in mijn wagen (me3) een dynamisch horizontaal lijntje, als de voorligger daar binnen/onder komt begint ie in te houden. Ideaal vind ik, want je kan op dat moment evt kiezen iets gas (ahum, vermogen) bijgeven als je wilt..

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
Wilde schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zie in mijn wagen (me3) een dynamisch horizontaal lijntje, als de voorligger daar binnen/onder komt begint ie in te houden. Ideaal vind ik, want je kan op dat moment evt kiezen iets gas (ahum, vermogen) bijgeven als je wilt..
Bij mij doet de wagen dat al eerder. Het is daarbij dat ik het niet gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiNaga
IndyVS schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Bij mij doet de wagen dat al eerder. Het is daarbij dat ik het niet gebruik.
Klopt. Ik rijd vrijwel altijd op acc, heerlijk vind ikzelf. Enkel wanneer je met snelheid op stoplichten afrijd, dan ziet de acc de stilstaande auto’s pas erg laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:39
ik222 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:02:
De B modus vind ik alleen ideaal in de bergen bij het afdalen. Dan is het super comfortabel dat je alsnog met alleen het gaspedaal je snelheid kan regelen.

Hier in Nederland vind ik het ook niks, dan rij ik altijd in D.
Helemaal eens. Om comfortabel te rijden is D altijd the way to go voor mij, behalve in de afdaling. Dan is B echt helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik heb zo'n vermoeden dat de wat meer sportievere rijders meer in B rijden en die in D rijden wat rustiger rijden.

Maar goed, hebben we nog andere onderwerpen? Software updates ofzo? Lekke banden? Anything? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Over software updates gesproken, op de Facebook groep heeft iemand foto’s gepost van een geslaagde 3.0 OTA update (deel 1). Dus het lijkt in Duitsland langzaam te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNaga
ik222 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:17:
Over software updates gesproken, op de Facebook groep heeft iemand foto’s gepost van een geslaagde 3.0 OTA update (deel 1). Dus het lijkt in Duitsland langzaam te starten.
Ik zag het ook langs komen. 4 weken nadat 2.4 was geïnstalleerd en een week na een email van VW. Iemand enig idee of dat een opt-in email is of slechts berichtgeving? Heeft iemand al een dergelijke e-mail ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replay256
  • Niet online
Ik merk de laatste tijd dat mijn kilometers minder worden. Ik haal nu bij 100 procent laden ongeveer 350 km.
Ik vind dat wel erg slecht in de beginperiode zat ik op 480 km.

Heb ongeveer 60000km op de teller staan. Gaat het bij jullie ook zo snel achteruit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
SiNaga schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Ik zag het ook langs komen. 4 weken nadat 2.4 was geïnstalleerd en een week na een email van VW. Iemand enig idee of dat een opt-in email is of slechts berichtgeving? Heeft iemand al een dergelijke e-mail ontvangen?
Volgens mij alleen berichtgeving, maar in Nederland heeft nog niemand 3.0 of een mail ontvangen. Volkswagen heeft in de Facebook groep aangegeven puur in Duitsland gestart te zijn met wekelijks een kleine batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Replay256 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:01:
Ik merk de laatste tijd dat mijn kilometers minder worden. Ik haal nu bij 100 procent laden ongeveer 350 km.

Heb ongeveer 60000km op de teller staan. Gaat het bij jullie ook zo snel achteruit??
Ik zou een keer kijken hoeveel je kunt laden en of dat ongeveer klopt met de accu capaciteit. Dus bijvoorbeeld van 20 naar 100% SoC moet ongeveer 0,8 keer de capaciteit van je accu zijn wat er aan kWh in gaat en als je accu nog helemaal nieuw zou zijn iets meer zelfs vanwege laadverliezen (die zijn sowieso wel vrij beperkt bij Volkswagen overigens).

Een klein beetje degradatie vooral in het eerste jaar is normaal, daarna stabiliseert dat meestal. Maar er zijn enkele gevallen bekend van defecte cellen, dan merk je echt dat je serieus veel minder kunt laden. En dat is dan gewoon garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 20:28
Vighu schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:24:
Ik heb eens gelezen over het automatisch overwriten van je persoonlijke instellingen en hoe dit tegen te gaan, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Heb nu al twee keer gehad dat mijn drive mode instellingen en nog wat andere instellingen gewijzigd worden. Ook al eens de pop up gehad dat er ‘nieuwe instellingen beschikbaar zijn’.

Daar ben ik ook benieuwd naar! Hoef ik mijn vriendin er niet meer de schuld van te geven 😂

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Nou ID.x guru’s, waar zijn jullie met al jullie gecombineerde kennis _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

En ik dacht dat ik een minder resultaat had met mijn 52kWh versie maar op je 77kWh is dat toch wel een groot verschil :O

Gisteren geladen en ik zat aan 301km wat in de praktijk altijd 335-340 was bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Iets meer info is wel prettig:

Wat is je laadprofiel: 0 tot 100%, altijd snellladen? Of 20 tot 80 en bijna altijd AC laden?

Indien eerste: dan kan ik het wel snappen. Wordt ook voor gewaarschuwd (en genegeerd door velen)
Indien laatste: dan eens laten kijken of er iets mis is. Puur op de cijfers zou je namelijk ongeveer 30% degradatie hebben binnen de 80k kilometers. Als ik cijfes op het internet mag geloven zou dat eerder tussen de 10 a 15% moeten zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Iets meer info is wel prettig:

Wat is je laadprofiel: 0 tot 100%, altijd snellladen? Of 20 tot 80 en bijna altijd AC laden?

Indien eerste: dan kan ik het wel snappen. Wordt ook voor gewaarschuwd (en genegeerd door velen)
Indien laatste: dan eens laten kijken of er iets mis is. Puur op de cijfers zou je namelijk ongeveer 30% degradatie hebben binnen de 80k kilometers. Als ik cijfes op het internet mag geloven zou dat eerder tussen de 10 a 15% moeten zitten
Hoe je hem ook gebruikt, 30% degradatie na 60k kilometer is altijd onacceptabel en gewoon garantie. Ja je kunt zeker wat winnen door goed voor je accu te zorgen maar dat scheelt geen tientallen procenten.

Maar we moeten vooral eerst weten hoeveel van de minder kilometers op de GoM nu echt accu gerelateerd is en hoeveel simpelweg door het recente verbruik komt. Vandaar mijn suggestie om uit te rekenen of de hoeveelheid die je kan laden normaal is. Ik bedoel 350km op de GoM bij 100% SoC op de ID.4 77 kWh kan ook volkomen normaal zijn als je recent vrijwel alleen snelweg met 130 km/h gereden hebt of gewoon een zware rechtervoet hebt.

Zelf zit ik eigenlijk continu rond de 450km range (doorgerekend naar 100% dan, ik laad maar tot 80% en buiten vakanties altijd op 11kW AC) nu ik dagelijks ritten maak van 50km enkele reis over grotendeels snelweg met 105 km/h op TA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-06 22:30

ID.3 first
Voor een lange rit van de week 100% geladen en de GOM stond op 438km. 100% laden is incidenteel voor mij, standaard is vanaf ong. 20% naar 80% AC laden. Ik rij in oktober 2 jaar in de ID en tik deze week de 40.000 aan.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Hoe je hem ook gebruikt, 30% degradatie na 60k kilometer is altijd onacceptabel en gewoon garantie. Ja je kunt zeker wat winnen door goed voor je accu te zorgen maar dat scheelt geen tientallen procenten.
Waarschijnlijk. Maar volgens dit artikel is impact van snelladen substantieel:

https://thenextweb.com/ne...ad-ev-battery-degradation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkAgJzJWWRpEzkvozX2PuylW5yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrNglsVxUZLlxRsqoKOe6TGM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witzwart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb 40.000 gereden ID4. Zit nu in de bergen. Bij mij altijd sterk afhankelijk van het verbruik in de laatste 100-200 KM. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-k-RhyS7Te2QgE38KaVaaBMFIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBWlW7bjx4O4keJzIUvPmCPD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Vighu schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:41:
Nou ID.x guru’s, waar zijn jullie met al jullie gecombineerde kennis _/-\o_
Had je nog een onbeantwoorde vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

Wat versta je onder 'beginperiode'? Als je auto net nieuw is heeft ie nog geen data van jouw verbruik, dus dan roept ie maar wat. De vraag is dan ook vooral, haalde je destijds ook werkelijk 480 km of was het in de praktijk al minder dan de GOM aangeeft? Denk dat 400 km op een volle accu met een ID4 77 kWh bij veel snelweg zeker haalbaar moet zijn, maar heel veel meer haal je er denk ik niet uit. Tenzij je echt niet boven de 100 kmh komt.

Als je nu telkens de airco flink gebruikt en mss wat harder rijdt of meer snelweg, dan past de GOM zich daar op aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
FlowDesign schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Had je nog een onbeantwoorde vraag?
Jazeker, maar die was ondergesneeuwd door het team B vs team D gesprek. Daarover gesproken, ik was altijd overtuigd dat ik team B zou zijn maar heb tot nu toe veel plezier met de D stand. Ik ga vanaf vandaag eens B uitproberen. Ik hoop overigens dat volledig onepedaldriving er wel snel in geupdate wordt door VW
Vighu schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:24:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 20:28
Ik reset mijn lange tijd gemiddelde iedere maand vanwege administratieve redenen. Als je dat doet wordt je bereik ook over een korte periode berekend en komt het het dichtste in de buurt van de werkelijkheid is mijn ervaring.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Laatst online: 19:39
ik222 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:11:
[...]
Vandaar mijn suggestie om uit te rekenen of de hoeveelheid die je kan laden normaal is.
Ik sta nu bij Fastned, een simpele rekensom (obv een tijdje laden) zou circa 53kWh vol opleveren bij mij. Id3 first met 55k op de teller. Laadverlies weet ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13

Dit ligt toch volledig aan verbruik en heeft niks met degeneratie van accus te maken? Wacht een keer tot je op 10% zit, laad hem dan tot 100% en je kan uitrekenen hoeveel capaciteit je nog over hebt. Hoeveel km je daar vervolgens mee kunt rijden heb je voornamelijk zelf in de hand. Instellingen/airco/rijstijl etc. Vandaar ook de terechte vraag of je wel eens 500km hebt gehaald op een volle lading, want dat staat fabrieksaf wel ingesteld maar is gewoon een gemiddelde waarde. Als je die nooit haalt omdat je onzuinig rijdt zal die inderdaad langzaam dalen naarmate het aantal gereden kms toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Weet iemand of ‘direct klimatiseren’ aan laten staan tijdens het snelladen invloed heeft op hoe snel je laadt? En dan niet omdat je extra airco gebruikt, maar omdat de batterij dan (met deze extreme temperaturen) niet gekoeld kan worden en de DC minder snel laadt?

Waarom ik dit vraag: ik had het vandaag tijdens snelladen aangezet (Ionity), en haalde op 50% SoC nog maar 55kw met een ID3 58kwh. Erna laadde ik ergens anders en zat ik nog op 72kw met 50 SoC. ik kan me voorstellen dat de batterij gekoeld moet worden met deze temperaturen, en als je de airco aanzet dat dit dan ten koste gaat van het koelen..? Of zeg ik nu hele stomme dingen.

Overigens laadde ik in het begin 135kw, dat was wel even leuk om te zien! Met update 2.4.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Anoniem: 1456812 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:55:
Weet iemand of ‘direct klimatiseren’ aan laten staan tijdens het snelladen invloed heeft op hoe snel je laadt? En dan niet omdat je extra airco gebruikt, maar omdat de batterij dan (met deze extreme temperaturen) niet gekoeld kan worden en de DC minder snel laadt?

Waarom ik dit vraag: ik had het vandaag tijdens snelladen aangezet (Ionity), en haalde op 50% SoC nog maar 55kw met een ID3 58kwh. Erna laadde ik ergens anders en zat ik nog op 72kw met 50 SoC. ik kan me voorstellen dat de batterij gekoeld moet worden met deze temperaturen, en als je de airco aanzet dat dit dan ten koste gaat van het koelen..? Of zeg ik nu hele stomme dingen.

Overigens laadde ik in het begin 135kw, dat was wel even leuk om te zien! Met update 2.4.
Volgens mij zeg je geen stomme dingen. Bjorn Nyland heeft dit ook ervaren op de Skoda Enyaq. Aangezien ze hetzelfde platform delen, kan ik me voorstellen dat ik ook bij de ID3 is.
https://youtu.be/q5qPivaCpek?t=380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-05 00:54
Ik twijfel tussen moonstone grey and mangan grey. Eerste ziet er wat plastiekerig uit maar voor de laatste heb ik schrik dat deze snel vuil zal worden. Wat je bij zwarte auto's hebt.
Nu heb ik pepper grey bij men Polo en dit bevalt me prima, je ziet amper vuil erop ;)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Stockbaard schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Volgens mij zeg je geen stomme dingen. Bjorn Nyland heeft dit ook ervaren op de Skoda Enyaq. Aangezien ze hetzelfde platform delen, kan ik me voorstellen dat ik ook bij de ID3 is.
https://youtu.be/q5qPivaCpek?t=380
Interessant om te zien, dankjewel voor het filmpje en de correcte timestamp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

fleu schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:12:
Ik twijfel tussen moonstone grey and mangan grey. Eerste ziet er wat plastiekerig uit maar voor de laatste heb ik schrik dat deze snel vuil zal worden. Wat je bij zwarte auto's hebt.
Nu heb ik pepper grey bij men Polo en dit bevalt me prima, je ziet amper vuil erop ;)
Bedankt!
De onze is mangan grey en wmb is het praktisch zwart. Bij aankoop was ie glimmend mooi maar na wat Sahara zand was dat er wel vanaf. Helaas spoelde de regen dat ook niet echt weg. Qua vuil zal de moonstone grey het vast beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Bedankt!
Ik heb een moonstone grey ID3. Bij mij om de hoek staat zo'n zwarte. Ik zou elke keer weer de moonstone grey kiezen, want de zwarte vind ik saai. Moonstone grey is wel een beetje zo'n hippe kleur grijs vind ik. Vuil zie je er bijna niet op, dat is wel handig indd. M'n vorige twee auto's waren wit, dan zie je ook alle plekken waar 't vuil blijft plakken door de luchtstromen.

PS. ik neem aan dat je aan het oriënteren bent voor een leaseauto? De mijne gaat nml zeer binnenkort in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
Bedankt!
Ik heb ook een ID.3 in moonstone grey, het vuil zie je enkel op het dak want dit is zwart en op de achterruit onder de spoiler omdat hier geen regen aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
hey rustig mangan gray is niet zwart. er is tegenwoordig wel een echte zwarte lak genaamd mythos black, maar mangan gray gaat in het donker richting zwart maar in daglicht springt het grijs naar boven.

maar viezigheid is amper te zien op mn manganees grijze auto. hoewel komo grijs het beter doet in de winter met het gestrooide zout op de weg :+

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Laatst online: 17:25
Zolang het geen pekel, vogelpoep of Saharazand is, valt het allemaal best mee met Mangan Gray :)

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
Grijs is sowieso.. saai. Heel het nederlandse (lease)wagenpark staat vol met 50 tintent grijs .. (van zwart tot wit en alles er tussen in)
.. kies eens wat anders mensen. Een beetje kleur op de weg kan echt geen kwaad. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woertm000
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 08:06
Sinds mijn ID.3 voorzien is van de 2.4 update, worden de laadlocaties niet meer onthouden.
Toen ik de auto terugkreeg na de updates waren er wat persoonlijke instellingen weg, kleurtjes enzo, en ook de laadlocaties.
Deze heb ik weer geprobeerd toe te voegen, en het valt me nu op dat ze niet onthouden worden.
Gisteren de thuis locatie weer toegevoegd, en ook gecontroleerd in de app.
Vanmorgen in de auto gestapt, en de laadlocaties zijn weer leeg.
Zijn er meer die hier last van hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@woertm000 Dit is al heel lang zo.. jammer om te lezen dat dit na de 2.4 dus nog steeds niet is opgelost.
Heb dit zelf meermaals mogen ervaren.. heb het dus maar opgegeven en laad nu via de Stekker app. Dat blijft tenminste gewoon goed werken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryICT
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
na de 2.4 update merk ik geregeld dat mijn lane-assist de zij-lijnen in het midden van de weg ziet i.p.v. netjes links en rechts, mijn ID3 gaat dus tegensturen terwijl ik netjes in het midden rij. Auto nogmaals helemaal gewassen maar probleem blijft bestaan. Voor 2.4 nooit last van gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door FerryICT op 15-08-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:30
FerryICT schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:54:
na de 2.4 update merk ik geregeld dat mijn lane-assist de zij-lijnen in het midden van de weg ziet i.p.v. netjes links en rechts, mijn ID3 gaat dus tegensturen terwijl ik netjes in het midden rij. Auto nogmaals helemaal gewassen maar probleem blijft bestaan. Voor 2.4 nooit last van gehad.
Heb ik nog niet gemerkt. Ik rij wel voornamelijk met TA aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

woertm000 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:47:
Sinds mijn ID.3 voorzien is van de 2.4 update, worden de laadlocaties niet meer onthouden.
Toen ik de auto terugkreeg na de updates waren er wat persoonlijke instellingen weg, kleurtjes enzo, en ook de laadlocaties.
Deze heb ik weer geprobeerd toe te voegen, en het valt me nu op dat ze niet onthouden worden.
Gisteren de thuis locatie weer toegevoegd, en ook gecontroleerd in de app.
Vanmorgen in de auto gestapt, en de laadlocaties zijn weer leeg.
Zijn er meer die hier last van hebben ?
Dat is een bekende bug van 2.4. Verliest zijn laadlocaties na "busrust". Zodra de auto enige tijd stil staat gaan de computers en apparaten op de bus in slaapstand, dan verliest hij die instellingen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd bij de mijne, maar het is iig een bekend issue.
DonJunior schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:52:
@woertm000 Dit is al heel lang zo.. jammer om te lezen dat dit na de 2.4 dus nog steeds niet is opgelost.
Al lang zo? Bij 2.3 werkte de laadlocaties OK. Ik heb één keer meegemaakt dat 2.3 ze was vergeten, maar die hebben het verder een jaar goed gedaan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ultraman schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Dat is een bekende bug van 2.4. Verliest zijn laadlocaties na "busrust". Zodra de auto enige tijd stil staat gaan de computers en apparaten op de bus in slaapstand, dan verliest hij die instellingen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd bij de mijne, maar het is iig een bekend issue.

[...]

Al lang zo? Bij 2.3 werkte de laadlocaties OK. Ik heb één keer meegemaakt dat 2.3 ze was vergeten, maar die hebben het verder een jaar goed gedaan bij mij.
N=1. Mijn ervaringen met laadlocaties waren niet zo positief. Zoals dat met meerdere dingen bij de ID.3 bij de ene wel werkt en bij de ander voor geen meter. Bij mij was hij meer dan regelmatig de laadlocaties kwijt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woertm000
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 08:06
Voorheen (op 2.3) bleven de laadlocaties altijd netjes bewaard bij mij.
Gebruik het alleen zodat de kabel unlocked als ie klaar is met laden thuis en op kantoor.
Het uitgesteld laden enzo is van bekend dat dat nooit lekker werkte.
Hopelijk gaat dat beter met 3.0
Laat die maar komen, m'n ID.3 is er klaar voor (denk ik) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

De laadlocaties zijn altijd buggy geweest. Met 2.0/2.1/2.3 en nu 2.4. Ze zouden echter pas met 3.0 goes moeten werken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Locatiespecifieke-instellingen dmv laadlocaties werkte voor mij prima. Thuis 70% opladen max, stekker automagisch ontgrendelen na laden voltooid. En zo ook locaties bij klanten opladen tot x%, en eentje lagere laadsnelheid. Dat onthield hij wel. Voor een aantal van jullie dus niet? Bleh...

Uitgesteld laden functioneerde bij mij niet en met 2.4 ook niet, dat komt pas met 3.0.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 15-08-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:55:
hey rustig mangan gray is niet zwart.
Nouuuu... Ik denk dat als je 'm aan 100 mensen laat zien en vraagt welke kleur heeft deze auto, dat minimaal 99 mensen met "zwart" zullen antwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Nadat i bij mij een keer had verzuimd om thuis om 23:00 te gaan laden heb ik de locaties er ook uitgegooid. Nu is het simpel; pluggen=laden, per keer pas ik dan wel de instellingen aan hoe ik hem wil laden.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:35:
Grijs is sowieso.. saai. Heel het nederlandse (lease)wagenpark staat vol met 50 tintent grijs .. (van zwart tot wit en alles er tussen in)
.. kies eens wat anders mensen. Een beetje kleur op de weg kan echt geen kwaad. ;)
Ach, wat ik zeg, ik vind moonstone grey nog wel een beetje hip. Ik kon destijds alleen maar kiezen tussen wit, zwart en deze. Ben blij met m'n keuze :)

M'n Mach-E (die overigens nog steeds geen kenteken heeft, duurtlang!) komt in het rood :)

Deze kleur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5DatKWTzhd-OIchres71u75q7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxlnyERJymlVjiYIudpiQJaf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 15:11
DonJunior schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:35:
Is niet bepaald dat je altijd veel keuze hebt. Toen ik bestelde had ik keuze uit grijstinten, wit en blauw. En van het blauw was het bedrijf waarvoor ik werk niet zo gek. En als je dan een bedrijfswagen moet kiezen, heb je helemaal niet veel keuze meer.
FlowDesign schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Nouuuu... Ik denk dat als je 'm aan 100 mensen laat zien en vraagt welke kleur heeft deze auto, dat minimaal 99 mensen met "zwart" zullen antwoorden ;)
Klopt. Maar als die dan naast een diepzwarte audi of Mercedes staat lijkt het of die is afgebleekt.

Voor mij ook de reden om die kleur niet te kiezen. Zwart moet zwart zijn en niet heel donker grijs.

[ Voor 38% gewijzigd door PeGys op 15-08-2022 11:22 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 13:42
@DonJunior daarom heb ik kings red :P

Wat betreft laden en koelen tegelijk, ja klopt dat heeft impact op je snelheid...

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Wit / grijstinten / zwart is inderdaad saai. Alle Nederlanders kiezen ervoor. Want kleur kost meer en restwaarde!!1!1! :+

Wij hebben de ID.4 besteld in de huidige kleur blauw. Maar de order word omgezet in Azul Blauw zodra deze beschikbaar komt met MY23.

Volgens de verkoper is het de oude VW Up Azul Blauw kleur.

https://www.google.com/search?q=vw+up+azul+blauw

[ Voor 1% gewijzigd door _eLMo_ op 15-08-2022 13:07 . Reden: Model verduidelijkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@_eLMo_ ID3/4/5? wel beter hoor #teamblauw

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 15:03
Ik wilde Stonewashed Blue, maar die was niet meer te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
BB72 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:57:
Had ik ook. Al vind ik de witte die ik nu heb gekregen ook wel goed smoelen. Contrasteert lekker met het zwarte dak en de velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Die heb ik.. maar die heb ik juist laten wrappen hahaha

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

ID.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
_eLMo_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:17:
Wit / grijstinten / zwart is inderdaad saai. Alle Nederlanders kiezen ervoor. Want kleur kost meer en restwaarde!!1!1! :+

Wij hebben de ID.4 besteld in de huidige kleur blauw. Maar de order word omgezet in Azul Blauw zodra deze beschikbaar komt met MY23.

Volgens de verkoper is het de oude VW Up Azul Blauw kleur.

https://www.google.com/search?q=vw+up+azul+blauw
Ik had mijn ID.4 graag in het rood gehad. Vind dat een erg mooie combinatie met de zwarte elementen van de auto. Helaas was dat destijds nog niet te bestellen.

Ik vind op zich Moonstone Grey ook niet slecht staan, maar het is wel wat saaier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 15:03
De keuze is ook niet reuze. 6 kleuren (waarvan 3 zwart/grijs), dat schiet niet echt op.

Bij mij is het uiteindelijk ook Moonstone Grey geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
BB72 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:20:
De keuze is ook niet reuze. 6 kleuren (waarvan 3 zwart/grijs), dat schiet niet echt op.

Bij mij is het uiteindelijk ook Moonstone Grey geworden.
Dat is ook zo.. dat is jammer. Vroeger bij de Golf kon je in Duitsland uit werkelijk 20 kleuren kiezen en werden we in nederland beperkt door de importeur tot een kleur of 5/6. Nu met de ID series is dat ook niet meer zo. In Duitsland is net zo weinig keus als hier in NL.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Ja die heb ik, was één van de laatste gelukkigen en je hoort ook van iedereen, wat een mooie kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 06:23
Wanneer ik in mijn Id3 BJ2022 mijn telefoon oplaad met een usb c kabel stops deze na circa 30 seconde met laden. De draadloze lader gebruik ik al niet meer gezien deze enkel als magnetron functioneert...

Wanneer ik de telefoon laad aan de 2xusb c voor de achterbank heb ik dit probleem niet. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Zijn er hier al mensen die de BuZz besteld hebben? Ik heb hem bekeken in het echt, ben super enthousiast,
Maar heb wel een 6 of 7 zitten nodig. Dus moet nog iets langer wachten. Wel jammer dat die optie niet in de standaard versie komt, zou makkelijk moeten kunnen met de ruimte achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:30
Mustang24 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:40:
Wanneer ik in mijn Id3 BJ2022 mijn telefoon oplaad met een usb c kabel stops deze na circa 30 seconde met laden. De draadloze lader gebruik ik al niet meer gezien deze enkel als magnetron functioneert...

Wanneer ik de telefoon laad aan de 2xusb c voor de achterbank heb ik dit probleem niet. Is dit een bekend probleem?
Wat voor telefoon heb je? Wat voor kabel gebruik je?

De aansluitingen voor zijn voor data en laden, de aansluitingen achter zijn alleen voor laden.

Waarschijnlijk heb je je telefoon geen toegang gegeven tot je auto en v.v., daarom stopt hij na 30 seconden. Achter heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 02-07 10:56

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

DarkShadow schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:55:
Zijn er hier al mensen die de BuZz besteld hebben? Ik heb hem bekeken in het echt, ben super enthousiast,
Maar heb wel een 6 of 7 zitten nodig. Dus moet nog iets langer wachten. Wel jammer dat die optie niet in de standaard versie komt, zou makkelijk moeten kunnen met de ruimte achterin.
Ik zag hem staan in de showrom van VW in Berlijn, ik liep echt wel even terug. Wat ziet die er goed uit zeg!

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53

3_s

DarkShadow schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:55:
Ik wil wel, maar twijfel door de absurde levertermijn, Kerst ‘23 ten vroegste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNK6amz7OtdJFPgQHHAIk5iw8OM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/alx00dA5kgOmaUjyyiqoRb1S.png?f=fotoalbum_large

Hoe hebben jullie deze instelling staan over geoptimaliseerd accu gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 02-07 07:41

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

klopt het dat de ID maar 1 keer per week naar updates zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvis84
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Zo, mijn ID.4 heeft de 2.4 update nu ook. Helaas een werkdag vertraging maar ach, was wellicht wat naïef om op vrijdagmiddag weg te brengen.

Ik moest wel erg wennen aan de standaard instellingen van afremmen voor rotondes en kruisingen terwijl ACC uit staat bij het rijden in D.

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 02-07 11:41

oZy

elvis84 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:55:
Zo, mijn ID.4 heeft de 2.4 update nu ook. Helaas een werkdag vertraging maar ach, was wellicht wat naïef om op vrijdagmiddag weg te brengen.

Ik moest wel erg wennen aan de standaard instellingen van afremmen voor rotondes en kruisingen terwijl ACC uit staat bij het rijden in D.
Dat doet 2.3 toch ook (in D)?

Nog even terug naar B vs. D modus: ik rij praktisch altijd in B, terwijl ik zeker op de snelweg D fijner vind. Ik vind alleen het echt een zeer vervelende ervaring om in D+ACC spontaan te moeten remmen (bijv. iemand voegt ineens zonder richtingaanwijzer in, spontane filevorming) waar je bij het intrappen van het rempedaal eerst een stuk geen effect hebt en daardoor een halve noodstop moet maken voor je gevoel. Maar volgens mij schreef @Simply1337 al ergens dat dit in 3.0 (?) verholpen zou moeten zijn.
Pagina: 1 ... 217 ... 373 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.