KaiseRRuby schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:09:
Heb er lang over nagedacht en ben ook erg aan het twijfelen geweest maar zodra ik het op mijn werk rond heb wil ik een ID.5 GTX bestellen. Dat terwijl ik in mijn hoofd al om was voor een Audi Q4 etron. Hierbij mijn overwegingen:
- De modellen staan beide op dezelfde basis. Topmodel van de VW is de ID.5 GTX. Dan heb je de beste motor, 220kw 299pk AWD. Topmodel van de audi is de 50 etron quattro. Exact dezelfde motor en specs. Alleen 11k duurder in de basis uitvoering.
- Om het goed te vergelijken heb je eigenlijk deze twee opties:
- De GTX met Assistance Pakket Plus (voor achteruitrij camera en automatische kofferklep enzo) en Design Pakket Plus (voor panodak) en een warmtepomp. Zit je op 64,5k. Heb je dus die dikke motor met AWD, 0-100 in 6.2sec.
- De Audi etron 40 S edition. Motor: 150kw, RWD, 0-100 in 8.4sec. Geen Pano.
Bij beide zit je dan rond de 65k. Ik vind de Audi qua gevoel meer premium en de VW wat meer futuristisch. Daar moest ik flink aan wennen.
Nu ben ik er wel over uit dat ik liever de VW heb dan de Audi.
- De motor vind ik een belangrijke reden plus de AWD;
- De opties die bij de VW standaard in de GTX uitvoering zitten;
- De software van de VW lijkt momenteel stukken beter dan de Audi;
- De VW zou leverbaar moeten zijn in week 4, terwijl de Audi leverbaar is in Augustus 2023
Ik zou overigens kiezen voor deze versie:
[Afbeelding]
Met de opties:
- Design Pakket Plus
- Assistance Pakket Plus
- Warmtepomp
Reden dat ik geen Q4 Etron nam is inderdaad ook vooral de meerprijs voor in mijn ogen lelijke neus, met een nutteloos stuk plastiek dat een grille moet voorstellen, de achterzijde die zeker bij de coupe versie een pak lelijker is dan bij de VW's en naar mijn inziens, een infotainment systeem dat gewoon hetzelfde is als dat van een 8 jaar oude audi, met een extra menutje voor de batterij.
Het digital dash is wel leuk, maar ook weer de versie van 8 jaar geleden.
Dan voelt het infotainment systeem van VW, ook al laggy en onvolledig, een stuk moderner aan.
Ik heb beiden testgereden en uiteindelijk snel naar de ID.4 gegaan.
Ik heb het niet zo voor aflopende daklijnen op een SUV, laat staan een SUV in het algemeen maar da's een ander verhaal.
Een beetje verlies heb je altijd...