ik222 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:51:
[...]
Update 2.4 gaat zo’n storing niet oplossen en gaat hoogstwaarschijnlijk zelfs niet eens uitgevoerd kunnen worden. Er is bij jou vermoed ik een centrale computer overleden (ICAS 1?) en die zal vervangen moeten worden.
Wellicht is het onderdeel lastig leverbaar maar als dat al sinds mei loopt zou ik toch echt de case heftig gaan escaleren via ze leasemaatschappij of als het privé is via rechtsbijstand. Dat je al sinds begin mei een auto in deze staat hebt is echt onacceptabel.
Een andere tweaker met een Enyaq gaf op mijn storing verhaal aan dat hij "exact" zo'n storing had en dat hier de controle unit die het geheel aanstuurt (5F module) niet meer aan de praat te krijgen was en is vervangen.
Dit heb ik uiteindelijk ook bij de dealer die mijn probleem in behandeling heeft gemeld, zij waren bekend met die reparatie methode maar gaven aan dat VW DLD expliciet aangegeven heeft dat dat _niet_ de oplossing gaat zijn bij mijn auto.
Bijkomend probleem daarbij is dat een dealer dus op eigen kosten zoiets zou moeten gaan "proberen", waar dit anders garantie zou zijn.
Of hier op de achtergrond iets anders speelt (tekorten, firmware update die een "bricked" module weer levend maakt en nu dus met 2.4 er (ook) is) geen idee.
Mijn dealer, waar de auto uitgeleverd is (andere dus dan waar het probleem nu ligt) geeft óók aan dat de 2.4 update hier een grote kans van slagen heeft. Of dat van 2 verschillende dealers allemaal wishful thinking is of dat VW DLD überhaupt nu zegt, probeer eerst dat maar, dan pas gaan we over tot vervanging van XYZ...
VW (private) lease ook gecontacteerd, die kunnen een case starten (en is gestart) maar voor een eventuele compensatie zal eerst het probleem opgelost moeten zijn (om te weten wat voor functionaliteiten er exact zijn weg gevallen). Aangezien dat VW vs VW is zeggen die ook vrij makkelijk, tja als VW DLD zegt dat er nog geen oplossing is, dan is dat zo.
Accepteren, tja, ik weet niet wát ik er zelf meer aan kan doen dan iedere dag bellen hoe het er mee staat... en nog bijvoorbeeld een derde dealer groep benaderen voor een third opinion. Dat doe ik dus ook gewoon niet, er zijn zat dingen om je druk over te maken en de auto rijdt (zonder snufjes) prima. Als ik er op ga staan krijg je misschien een vervangende auto (zelfde klasse maar vast een brandstof auto met andere stoelen etc..) of ik daar dan blij van wordt.
Ik ga er vanuit dat VWPFS (VW private lease) zich aan hun woord houdt en een vorm van compensatie geven als de problemen zijn opgelost.
Dat dit overigens een rare smaak geeft is wel een feit (na 15 jaar BMW), een mogelijke nieuwe VW zal heel wat extra overtuiging moeten geven de resterende periode.
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019