Afgelopen week een 'test' gedaan met het verbruik met en zonder een racefiets op het dak icm een seasucker. Ik vond het toch wel spannend, voorheen stond de fiets op een glazen dak en kon je hem tijdens de reis in de gaten houden, maar nu zonder panoramadak is dat wat lastiger en moet je het doen met de schaduw op de weg of de reflectie in autoruiten.
Het betreft een reguliere woon-werk trip van ongeveer 185 km retour, dus er zijn verschillen ontstaan door files etc. maar de overige omstandigheden waren hetzelfde (Lichtbewolkt, 21/22c, W3/4, aantal inzittenden).
De 0-meting (zonder fiets op het dak):
Afstand: 186km
Gem verbruik: 16.0kWh / 100km
vGem: 63km/h
Tijd: 2:53
Seasucker test op het dak (zadelpen omlaag en alle attributen losse verwijderd.
Afstand: 188km
Gem verbruik: 17.3kWh / 100km
vGem: 75km/h
Tijd: 2:33
! note: Ik had tijdens de 0-meting een flinke file en dus langere reistijd, lagere snelheid dus minder last van luchtweerstand. Het was een wonder dat ik geen file had tijdens de tweede rit, dus het werkelijke gemiddelde verbruik zou bij de 0-meting nog een fractie hoger moeten liggen mijns inziens als het vGem gelijk zou zijn door de hogere snelheid. Misschien heb ik volgende week nog een succsvolle poging om de 0-meting nog een keer te doen zonder files.
Conclusie: het verbruik neemt toe met ongeveer 1 kWh/100km als er een racefiets op een seasucker op het dak gemonteerd staat.
[
Voor 0% gewijzigd door
Thrillseeka- op 06-07-2022 09:06
. Reden: typo ]