Deze week mijn eerste ID5 en ID Buzz in het wild gespot op kenteken.
De buzz zag er minder fisher-price achtig uit dan op de officiele foto’s.
De buzz zag er minder fisher-price achtig uit dan op de officiele foto’s.
Verwijderd
Ik zat laatst in een net afgeleverde ID.3 van buren van mijn ouders, even wat dingen uitleggen. In die ID.3 had ik ook alleen maar het classic climate menu. Ik was nogal verbaasd. Heeft niet iedere ID.3 smart climate? Ik heb zelf een 1st Plus.spencer_830 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:08:
Ik heb misschien een “domme, kijk even iets verder” vraag.
Als ik op de climate knop druk krijg ik alleen de classic climate menu te zien.
Eerder heb ik bovenin wel de smart climate, classic climate en air care gezien, maar deze opties zie ik niet meer.
Ik heb door meerdere menu’s gebladerd, maar vind dit niet meer.
Kunnen jullie mij verder helpen?
De vw is de ID.3 pro.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ik ben ook benieuwd.RaymondD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:42:
[...]
Ik zat laatst in een net afgeleverde ID.3 van buren van mijn ouders, even wat dingen uitleggen. In die ID.3 had ik ook alleen maar het classic climate menu. Ik was nogal verbaasd. Heeft niet iedere ID.3 smart climate? Ik heb zelf een 1st Plus.
We gaan nu wel extreem offtopic, maar ook dat is slechts wat wij als buitenstaanders ervan meekrijgen. Vergeet echter niet, dat alle landbouworganisaties al 40 jaar met hun lobby de Haagse politici beïnvloed hebben om uit te kunnen breiden, meer subsidie te krijgen en bovendien meer ipv minder stikstof uit te mogen stoten. Dat, plus een door VVD en CDA gesteund kapitalistisch beleid, waarin boeren ook nog eens worden uitgeknepen door de grote voedselbedrijven. Die bedrijven laten de winst in hun private zakken verdwijnen, terwijl subsidie van ons belastinggeld naar boeren gaat. Begrijpt u het nog? Nee, ik ook niet.MLLL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:27:
[...]
Ook dat is dubbel, eerst werden ze 'gedwongen' tot schaalvergroting en nu moeten ze weg.
Maar het is altijd makkelijk om te oordelen over iemand anders zijn broodwinning.
Je zult maar boer zijn....
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Nee.RaymondD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:42:
Heeft niet iedere ID.3 smart climate?
[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 01-07-2022 23:49 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Heb jij gebruikservaring met verschillende posities op het dak icm geluid? Ik heb ze er gister als test opgezet zonder koffer maar vanaf 75km/u gaan ze behoorlijk wat geluid maken voor dakdragers die als stil en efficient op de markt zijn gebracht...LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:31:
[...]
Die foto is van de mijne. Ik heb zwarte dakrails. Heb die thules al vaak gebruikt. Weekendje weg met skibox, fietsen op dak en laatst een week die dingen erop om allerlei planken te vervoeren.
Ze zitten met een rubberen voet op het dak. En de klem die eromheen gaat is voorzien van rubbercoat.
Ik heb geen krassen.
[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 02-07-2022 11:03 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 02-07-2022 11:04 ]
Mijn Pro Performance heeft ook slechts 1-zone clima. Werkt verder prima overigensUltraman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:44:
[...]
Nee.
Volgens mij is de Smart Climate een onderdeel van de Climatronic 2-zone airconditioning. Deze zit in optie Comfort Pakket Plus.
Er zijn wat verschuivingen geweest in de optielijst en uitvoeringen. O.a. mijn ID.3 Pro Business heeft de single zone climate control zonder smart climate.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Mijn Pro S heeft ook slechts 1-zone climate control. Helaas is bij 1-zone ook nog eens (Nederlandstalige) spraakbesturing voor klimaatfuncties achterwege gelaten.FlowDesign schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Mijn Pro Performance heeft ook slechts 1-zone clima. Werkt verder prima overigens
Volgens mij zou een 2e duw het openschuiven moeten stoppen.Exorcist schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:16:
OK, begin me er nu dermate aan te storen dat ik toch een vraag ga stellen: als ik mijn raam naar beneden doe gebruik ik de knop zoals hij bedoelt is; wijsvinger naar me toe halen is dicht, van me af duwen is open. Maar, als ik bijv. 1 keer "duw", loslaat en vervolgens weer "duw' doet de ID(4) het raam dicht dus de tegenovergestelde actie van wat de knop moet doen. Komt iemand dit bekend voor?
Net geprobeerd, maar duwen is open en trekken is dichtExorcist schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:16:
OK, begin me er nu dermate aan te storen dat ik toch een vraag ga stellen: als ik mijn raam naar beneden doe gebruik ik de knop zoals hij bedoelt is; wijsvinger naar me toe halen is dicht, van me af duwen is open. Maar, als ik bijv. 1 keer "duw", loslaat en vervolgens weer "duw' doet de ID(4) het raam dicht dus de tegenovergestelde actie van wat de knop moet doen. Komt iemand dit bekend voor?
Laten we leuk blijven tegen elkaar
Rear inhouden is alle ramen tegelijk bedienen. Zie handleidingAMARONE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:38:
Ik had laatst trouwens dat ik beide rechter ramen tegelijk open kon doen waarbij het rear lampje knipperde. Is dat een functie of is het een bug en hoe te activeren?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
wow dat klinkt wel echt perfect voor ons in de lage landen, dat gaat hopelijk veel schelen een groot deel van het jaar. Of verwacht ik nu weer te veelAndereKoekoek schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:17:
...
The switch-on threshold for the battery heater is lowered from 8°C to 0°C and, at the same time, gradual heating is introduced. In this way, the battery heater consumes significantly less energy on short journeys.
...
[...]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
*sowieso
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
[ Voor 19% gewijzigd door densterdad2 op 03-07-2022 12:26 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Hansoverdiep op 03-07-2022 11:11 ]
Ik heb afgelopen week een lange rit naar het noorden gemaakt met mijn ID.3+ en 100% geladen en toen stond er 418 km op de GOM. Wat een verschillen.DonJunior schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:23:
@FlowDesign Bijzonder. Ik heb dezelfde auto als jij 58kWh ID.3.. Staat nu op 87% met 333 km op de GOM.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Scheelt 10%, valt toch wel mee? Makkelijk te verklaren door rijstijl. Als ik op een lange rit echt eco probeer te rijden haalt mijn vrouw er nog makkelijk 1kWh/100km vanaf. Puur doordat ze achter vrachtwagens blijft plakken voor het inhalen enzo.mcmiles schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Ik heb afgelopen week een lange rit naar het noorden gemaakt met mijn ID.3+ en 100% geladen en toen stond er 418 km op de GOM. Wat een verschillen.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Bij mij is ie al meerdere malen gereset met +45000 kmHansoverdiep schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:09:
[Afbeelding]
dan doen wij het nog niet zo slecht, id.4 over paar weken 1 jaar oud, verbruik over Lange tijd is vanaf nieuw en nog niet gereset.
Als ik continu max 100 zou rijden dan zou de mijne dat ook aangeven. Verschil zit 'm met name in hoe hard je op de snelweg rijdt. Oh en bij mij staat altijd alles op Sport, alleen Climate staat op Eco.mcmiles schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:56:
[...]
Ik heb afgelopen week een lange rit naar het noorden gemaakt met mijn ID.3+ en 100% geladen en toen stond er 418 km op de GOM. Wat een verschillen.
Nadeel van de Sport stand vind ik dat de auto dan altijd regenereert als je van het acceleratie pedaal afgaat.FlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:41:
[...]
[..]Oh en bij mij staat altijd alles op Sport, alleen Climate staat op Eco.
*sowieso
Oh grappig, ik was juist gewend aan EV's die nog veel harder afremmen bij gas los (zoals de Model 3) en vind het eigenlijk irritant dat ik in de ID.3 het rempedaal moet gebruiken. Als ik minder hard op de motor af wil remmen, houd ik het gaspedaal (stroompedaal) gewoon een beetje ingedrukt. Door laten rollen in de D stand vind ik dus gruwelijk irritant. Ik wil gewoon 1 pedal drivingDonJunior schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:54:
[...]
Nadeel van de Sport stand vind ik dat de auto dan altijd regenereert als je van het acceleratie pedaal afgaat.
Soms wil ik gewoon uitrollen (omdat ik zie dat het verkeerslicht verder op oranje springt of iets dergelijks)
Dat is precies de reden dat ik ook nooit meer in de B stand rijdt.
Ik heb in de eerste paar maanden veel in B gereden maar vind het uitrollen (in D) toch prettiger rijden (zeker voor de passagiers is het prettiger heb ik gemerkt)
Dus de sportstand werkt daarin niet echt mee.. dat is jammer.
iedereen met 2.3 af fabriek had deze wijziging al.unex154 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:11:
[...]
wow dat klinkt wel echt perfect voor ons in de lage landen, dat gaat hopelijk veel schelen een groot deel van het jaar. Of verwacht ik nu weer te veel
Inmiddels is de link op de site ook verdwenen. Heb getracht om een afspraak te maken, maar de update op mijn VIN was nog niet vrij gegeven. En dat zou zo maar nog wel een paar maanden en misschien nog wel langer kunnen duren.ik222 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:
https://www.volkswagen.nl/software-updates/id-software-2-4
Officiële pagina voor de 2.4 update staat online, het gaat nu dus wachten zijn op een uitnodiging vanuit de dealer.
Stond ook duidelijk in dat je je dealer niet moest lastig vallen, omdat je moest wachten op de uitnodiging...edkreuk schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Inmiddels is de link op de site ook verdwenen. Heb getracht om een afspraak te maken, maar de update op mijn VIN was nog niet vrij gegeven. En dat zou zo maar nog wel een paar maanden en misschien nog wel langer kunnen duren.
Elke keer dat je je dealer er mee lastig valt kom je achteraan in de wachtrijsl1000 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:27:
[...]
Stond ook duidelijk in dat je je dealer niet moest lastig vallen, omdat je moest wachten op de uitnodiging...
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Weet je dat zeker? Ik kan me dat niet herinneren hoorsl1000 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:20:
[...]
iedereen met 2.3 af fabriek had deze wijziging al.
Volgens deze meneer (Marcus EV Journey op Youtube) doet de D-stand van de VW ID-series wel iets geavanceerders ten opzichte van andere EVs:FlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:25:
[...]
Oh grappig, ik was juist gewend aan EV's die nog veel harder afremmen bij gas los (zoals de Model 3) en vind het eigenlijk irritant dat ik in de ID.3 het rempedaal moet gebruiken.
Vandaag is mijn vader hiervoor terug geweest naar de dealer.spencer_830 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:08:
Ik heb misschien een “domme, kijk even iets verder” vraag.
Als ik op de climate knop druk krijg ik alleen de classic climate menu te zien.
Eerder heb ik bovenin wel de smart climate, classic climate en air care gezien, maar deze opties zie ik niet meer.
Ik heb door meerdere menu’s gebladerd, maar vind dit niet meer.
Kunnen jullie mij verder helpen?
De vw is de ID.3 pro.
Wij welFlowDesign schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:55:
[...]
Beetje jammer dat veel mensen alleen maar naar de centen kijken en blijkbaar geen waarde hechten aan schone lucht en klimaat.
[ Voor 5% gewijzigd door The Fatal op 04-07-2022 17:56 ]
ik heb zelf 2.3 af fabriek en zie dit gedrag bij mijn auto.FlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Weet je dat zeker? Ik kan me dat niet herinneren hoor
[ Voor 6% gewijzigd door sl1000 op 04-07-2022 15:20 ]
Ik heb m’n vinger er nog niet op kunnen leggen (pun intended) maar ik ervaar soms ook dat m’n raam het tegenovergestelde doet van wat ik probeer te doen. Weet helaas nog niet wat de handelingen zijn om dit te reproduceren maar is al vaker voorgekomen, waardoor ik niet denk ik zelf gek aan het worden ben.Exorcist schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:16:
VW ID.4 Max 2021
Helemaal mee eens. Ik heb dit filmpje al een tijd terug gezien en rijd sindsdien alleen nog maar in D.UnderClock schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:02:
[...]
Volgens deze meneer (Marcus EV Journey op Youtube) doet de D-stand van de VW ID-series wel iets geavanceerders ten opzichte van andere EVs:
[YouTube: Why D Mode is so much better in the VW ID.3 than any other EV!]
Ik had sinds ik de ID.3 heb eigenlijk alleen in B-stand gereden, vanwege de vermeende voordelen, maar nu ik (geinspireerd door zijn video) D rij (in mijn geval nog steeds in combinatie met vaak adaptive cruise control), is het rijcomfort enorm toegenomen, ook voor de passagiers.
Ook uitschakelen van Speed limiter preview (die in mijn woonplaats vaak ernaast zit) is een flinke verbetering.
Ik heb er zonder storingen of problemen een Thule XT3 fietsendrager aanhangen. Kan alleen niet ontdekken in de documentatie of turend door het ribbelglas of die op LED werkt.LastSamurai schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:34:
Een vraag aan de bezitters van een trekhaak.
Kan de ID4 overweg met LED verlichting aan de stekker ? Ik denk van wel maar bij sommige auto's raken de controlemodules wel eens in de war als er een te laag amperage aan de stekker hangt.
VW ID.4 Max 2021
Hoe kon je dat zien dan? Via een OBD2 dongle?sl1000 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:18:
[...]
ik heb zelf 2.3 af fabriek en zie dit gedrag bij mijn auto.
(nouja, zag het afgelopen winter)
[ Voor 13% gewijzigd door Simply1337 op 04-07-2022 18:17 ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Waar heb je deze We-charge pas kunnen bestellen. Als ik Volkswagen bel krijg ik te horen dat ik deze pas niet in Nederland kan aanschaffen. ThxW116-1964 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:31:
[...]
Ik ben dit jaar al drie keer met de ID3 naar Toscane Italy gereden, 1260 km in 15,5 uur incl 5 laadstops. Ik gebruik de We-charge pas en laad voornamelijk bij Ionity, Probleemloos.
Chris
Moet je ff het topic doorzoeken hoe je een Duits We ID account aanmaakt, dan kun je die pas wel bestellen. Je moet dan wel met je nieuwe Duitse account opnieuw je app in de auto via de QR koppelen (dus dat is automatisch een factory reset).Borrelnootje11 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Waar heb je deze We-charge pas kunnen bestellen. Als ik Volkswagen bel krijg ik te horen dat ik deze pas niet in Nederland kan aanschaffen. Thx
Misschien vergis ik mij, maar als ik in B rijd en ik wil slechts lichtjes afremmen, dan kan ik het stroompedaal gewoon minder ver indrukken waardoor ik langzaam vertraag. Op dat moment is de auto ook aan het regenereren, want, hij remt op de motor.UnderClock schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:02:
[...]
Volgens deze meneer (Marcus EV Journey op Youtube) doet de D-stand van de VW ID-series wel iets geavanceerders ten opzichte van andere EVs:
[YouTube: Why D Mode is so much better in the VW ID.3 than any other EV!]
Ik had sinds ik de ID.3 heb eigenlijk alleen in B-stand gereden, vanwege de vermeende voordelen, maar nu ik (geinspireerd door zijn video) D rij (in mijn geval nog steeds in combinatie met vaak adaptive cruise control), is het rijcomfort enorm toegenomen, ook voor de passagiers.
Ook uitschakelen van Speed limiter preview (die in mijn woonplaats vaak ernaast zit) is een flinke verbetering.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
De auto schakelt op de display ook niet van neutraal naar een versnelling?PB1983 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:26:
En daar is ie dan... ID.3 weggesleept met de pechdienst. Ging niet meer in een versnelling, staat nu bij de dealer... maar die maakte al een fout grapje, dat wordt ergens tussen kerst en oud en nieuw...
Ja, met carscannerFlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:59:
[...]
Hoe kon je dat zien dan? Via een OBD2 dongle?
Ze melden het vanuit VW nu als iets nieuws, dus vandaar dat ik verwacht dat er een verandering is tov 2.3.
Precies dat. Het standaard wacht even 15 minuten en probeer het nogmaals, was wel heel erg IT gedachtegoed.SiNaga schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:02:
[...]
De auto schakelt op de display ook niet van neutraal naar een versnelling?
Mijn ID3 staat nu bij de garage omdat ik het stroompedaal kon intrappen wat ik wilde, maar er geen reactie van de auto kwam
Het opmerkelijke in mijn geval was dat de auto de avond ervoor 100% opgeladen was toen dat probleem optrad. De volgende avond, toen de anwb aan de deur stond, was dat al teruggelopen naar 95%.PB1983 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Precies dat. Het standaard wacht even 15 minuten en probeer het nogmaals, was wel heel erg IT gedachtegoed.
Voor vervangende vervoer maar morgen ff de leasemaatschappij bellen, want wou naar huis en vond ff de fiets van de garage gezien 6km fietsen wel prima.
Als hij zoveel stroom vreet, krijg ik het idee dat de gateway module blijft hangen.SiNaga schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:01:
[...]
Het opmerkelijke in mijn geval was dat de auto de avond ervoor 100% opgeladen was toen dat probleem optrad. De volgende avond, toen de anwb aan de deur stond, was dat al teruggelopen naar 95%.
Meer dan 36 uur later werd de auto pas bij de garage afgeleverd en de mensen belden me waarom de auto afgesleept was; de auto reed namelijk weer toen deze daar arriveerde. Op de weconnect app kon ik zien dat de SoC inmiddels terug was gelopen naar 83%.
Morgen mag ik de auto weer ophalen; vandaag kon ik de 2e sleutel komen brengen omdat deze opnieuw ingeleerd moest worden. Ik zal ze morgen nog eens vragen wat de diagnose nou was.
Helaas geen wissel van de 12V batterij overigens.
Laatst ook gehad, zat binnen een paar dagen een nieuwe schakelaar op. Hoeft dus niet perse lang te duren.PB1983 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Precies dat. Het standaard wacht even 15 minuten en probeer het nogmaals, was wel heel erg IT gedachtegoed.
Voor vervangende vervoer maar morgen ff de leasemaatschappij bellen, want wou naar huis en vond ff de fiets van de garage gezien 6km fietsen wel prima.
Waarom een duur grapje?Simply1337 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:18:
Trouwens.. Team B.
Team D is mij een duur grapje geweest.
Hoe groter de borsten hoe duurder in onderhoud.
bekende bug. kun je prima mee rijden, alleen heb je geen ACC geloof ik.Gangster93 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:39:
Heeft iemand nog een suggestie om de auto weer aan de praat te krijgen? Of moet ik weer naar de dealer?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ervaring mee?FlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:06:
[...]
Hoe groter de borsten hoe duurder in onderhoud.
1 van de bugfixes van 3.0:
dit geldt ook met stand D. Auto voor je remt, systeem remt mee. voor nu prima.Manual takeover of ACC braking only at transition
Braking via ACC (e.g. a car in front of you is slowing down) is now only overruled if the driver applies more brake pressure than the ACC. This means that there is no longer a brief reduction in braking force when the brake is actuated until the foot has reached the position.
[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 04-07-2022 23:29 ]
Schijven trekken niet krom van het remmen an sich, maar van de rem erop houden wanneer je stil staat en de schijven heel heet zijn van het remmen. Als ze heel heet worden van een remactie, maar je gaat daarna niet stilstaan, dan trekken ze ook niet krom.Simply1337 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:19:
[...]
[...]
dit geldt ook met stand D. Auto voor je remt, systeem remt mee. voor nu prima.
maar als je harder wilt remmen (eerder stoppen dan systeem) moet je harder dan het systeem trappen voordat je harder kunt remmen.
Het stukje tussen manueel remmen en op niveau komen van remdruk van systeem VAL JE IN EEN GAT waarbij auto stopt [gevoelsmatig] met remmen en doorrolt [auto remt niet harder, maar behoudt zelfde remvertraging] en gelijkertijd stopt met actief remmen ten opzichte van voorganger.
Nu komt het: omdat je doorrolt, onstaat er een kortere afstand om te kunnen remmen en dat betekend noodremmen, letterlijk zo hard mogelijk trappen om auto te laten stilstaan voor je voorganger. doe dit vaker dan 1x en je remschijven zullen kromtrekken omdat je keer op keer zo n hoge remdruk uitoefent.
is me al 15x gebeurt in 1 jaar tijd... en na lezen van bovenstaande bugfix viel het kwartje... remschijven/blokken voor kostprijs gewisseld [bovenstaande wist ik nog niet] en sindsdien religieus op B. omdat auto ten alle tijden remt en ben nooit meer in een "remgat" gevallen en dus nog nette rechte schijven
edit: remschijven waren zo krom dat remmen op schijven stuur goed liet trillen
dus auto hold per definitie als je hard op rem trapt en blijft trappen... door autohold (behoudt laatste remdruk voor autohold).FlowDesign schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:50:
[...]
Schijven trekken niet krom van het remmen an sich, maar van de rem erop houden wanneer je stil staat en de schijven heel heet zijn van het remmen. Als ze heel heet worden van een remactie, maar je gaat daarna niet stilstaan, dan trekken ze ook niet krom.
Dat, plus soms kun je gewoon pech hebben met mindere kwaliteit schijven.
[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 05-07-2022 00:01 ]
Remschijven trekken niet krom van noodremmen. Ook niet van meermaals hard remmen. Iemand die je die verklaring voor kromme schijven heeft gegeven... heeft je iets wijs staan maken.Simply1337 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:19:
[...]
doe dit vaker dan 1x en je remschijven zullen kromtrekken omdat je keer op keer zo n hoge remdruk uitoefent.
Fijn dat het "remgat" opgelost wordt. Dat is mij ook wel eens opgevallen. Als B mode voor jou het probleem voorkomt dan is dat duidelijk een goede oplossing voor jou. Ga daar vooral mee door.is me al 15x gebeurt in 1 jaar tijd... en na lezen van bovenstaande bugfix viel het kwartje... remschijven/blokken voor kostprijs gewisseld [bovenstaande wist ik nog niet] en sindsdien religieus op B. omdat auto ten alle tijden remt en ben nooit meer in een "remgat" gevallen en dus nog nette rechte schijven
[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 05-07-2022 00:38 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Goede beschrijving en ik snap wat je bedoelt. Moet eerlijk zeggen dat ik deze situatie nog niet eerder heb meegemaakt. Ik gebruik D vaak in de bebouwde kom en daar maak je dit toch zelden mee lijkt me.Simply1337 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:19:
[...]
[...]
dit geldt ook met stand D. Auto voor je remt, systeem remt mee. voor nu prima.
maar als je harder wilt remmen (eerder stoppen dan systeem) moet je harder dan het systeem trappen voordat je harder kunt remmen.
Het stukje tussen manueel remmen en op niveau komen van remdruk van systeem VAL JE IN EEN GAT waarbij auto stopt [gevoelsmatig] met remmen en doorrolt [auto remt niet harder, maar behoudt zelfde remvertraging] en gelijkertijd stopt met actief remmen ten opzichte van voorganger.
Nu komt het: omdat je doorrolt, onstaat er een kortere afstand om te kunnen remmen en dat betekend noodremmen, letterlijk zo hard mogelijk trappen om auto te laten stilstaan voor je voorganger. doe dit vaker dan 1x en je remschijven zullen kromtrekken omdat je keer op keer zo n hoge remdruk uitoefent.
is me al 15x gebeurt in 1 jaar tijd... en na lezen van bovenstaande bugfix viel het kwartje... remschijven/blokken voor kostprijs gewisseld [bovenstaande wist ik nog niet] en sindsdien religieus op B. omdat auto ten alle tijden remt en ben nooit meer in een "remgat" gevallen en dus nog nette rechte schijven
Wellicht een idee om je rijstijl wat aan te passen dan? Of meer afstand te houden er verder vooruit te kijken.Simply1337 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:19:
[...]
is me al 15x gebeurt in 1 jaar tijd... [..]
*sowieso
het zijn in de eerste instantie geen noodstoppen. waren altijd momenten in wat drukker verkeer en wil soms gewoon eerder afremmen dan wat het systeem wilt (drukke stad, zebrapad, regen, verkeerslicht)Ultraman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:33:
[...]
Al ben ik van mening dat het geen generiek probleem is. En benieuwd naar de situatie waardoor je mogelijk al 15 keer (?) een noodstop hebt moeten uitvoeren, met blijkbaar kromme schijven tot gevolg.
[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 05-07-2022 09:17 ]
[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 05-07-2022 09:27 ]
3.0 fixt dat. vooralsnog RES Knop -> TA knop voor behoud snelheid.AndereKoekoek schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:26:
Voor de mensen met Travel assist:
Hoe hervatten jullie de travel assist na bijv. een ingreep?
Op het stuur zit de knop RES, maar deze zet lane assist/acc aan en gaat de auto pingpongen op de baan.
Het is ook een ander icoontje op de display.
Druk je op de knop Travel assist, dan wordt deze ingesteld op de huidige snelheid.
Wat ik wil:
Travel assist hervatten met de snelheid die in het geheugen staat.
Weet iemand dit?
Snap sowieso niet dat RES niet travel assist hervat op de auto's met travel assist.
Oef. Ik hoop dat dit geen voorbode is voor de problemen die ik ook heb. Vooralsnog is ie er bij mij altijd uiteindelijk weer uit gekomen. Laatst dus ook naar de dealer geweest en sindsdien niet meer gehad, maar wordt alsnog vervangen binnenkort.PB1983 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:26:
En daar is ie dan... ID.3 weggesleept met de pechdienst. Ging niet meer in een versnelling, staat nu bij de dealer... maar die maakte al een fout grapje, dat wordt ergens tussen kerst en oud en nieuw...
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Jep, heb hetzelfde gehad. Lijkt een vaker voorkomend problem te zijn. Module moet vervangen worden.Cardo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:32:
Ik had al een tijdje last van deze melding welke er dus nooit uit ging:
[Afbeelding]
Sinds vanochtend kwam deze erbij:
[Afbeelding]
Nu maakte ik me over die eerste geen zorgen aangezien die er al weken/maanden in zit, echter die tweede verontrust me wel. Ik heb morgen een rit van +200 km voor de boeg. Ik heb de auto al uit en aangezet en er zit een aantal uren tussen.
Jullie ervaring met die tweede melding? Ik sta al in wachtrij bij de Volkswagen Dealer aangezien volgens de website er pas plaats is in augustus
[ Voor 12% gewijzigd door Tukk op 05-07-2022 10:39 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Dank voor het antwoord. Ongeluk maar voorkomen.Tukk schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:36:
[...]
Jep, heb hetzelfde gehad. Lijkt een vaker voorkomend problem te zijn. Module moet vervangen worden.
Tukk in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Zonder enige detail-kennis: Het gene dat het niet doet is dat de poltie of ambulance niet gebeld wordt bij een ongeluk. Voor mij geen enkele reden om niet te gaan rijden in de auto.
Heb dit ook maanden achter elkaar in mijn e-golf gehad. Soms verdween het weer en kwam het later weer terug. In de ID.4 na 2.3 niet meer gehad maar ik zou me er niet al te druk over maken.
Wat, duurt het zo lang voor je bij een garage terecht kunt voor iets simpels?Naverion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:14:
Nu mag de dealer ernaar kijken, op 11 augustus pas een plekje vrij... dus wordt vervolgd.
Komkommertijd._eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
Het is nu natuurlijk ook komkommertijd hè, ook de monteurs krijgen vakantie enzo. Ook bij mijn Kia dealer zit ik nu voor normaal onderhoud (beurtje) pas over 2 maanden te kijken.
Ik heb drie verschillende VW dealers gebeld voor mijn storing en ik kan pas terecht vanaf septemberikweethetbeter schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Wat, duurt het zo lang voor je bij een garage terecht kunt voor iets simpels?
Liggen de auto IC's vol, zodat planbare auto-zorg wordt uitgesteld?
[ Voor 5% gewijzigd door Cardo op 05-07-2022 11:47 ]
Zojuist van de garage begrepen dat het een storing was in de wegrijdblokkeringsl1000 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Als hij zoveel stroom vreet, krijg ik het idee dat de gateway module blijft hangen.
Erg vreemd issue.
Die zat er al op, maar goed. Vorige keer was dat binnen een werkdag gefixtRev! schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:05:
[...]
Laatst ook gehad, zat binnen een paar dagen een nieuwe schakelaar op. Hoeft dus niet perse lang te duren.
Ja... dat was de eerste mogelijkheid pas hier in het zuiden. Ik had echter al begrepen van anderen op het forum hier dat dit niet ongebruikelijk is, dus ik heb er maar niet naar gevraagd.ikweethetbeter schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:25:
[...]
Wat, duurt het zo lang voor je bij een garage terecht kunt voor iets simpels?
Liggen de auto IC's vol, zodat planbare auto-zorg wordt uitgesteld?
Zou je die auto niet eens laten nakijken?Simply1337 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:13:
[...]
het zijn in de eerste instantie geen noodstoppen. waren altijd momenten in wat drukker verkeer en wil soms gewoon eerder afremmen dan wat het systeem wilt (drukke stad, zebrapad, regen, verkeerslicht)
Wat er gebeurt is dat je met 50 kmh aan komt rijden. systeem een situatie ziet en van uitrollen naar driekwart/vol regenereert [auto/kruispunt] om af te remmen en je eigenlijk net aan het einde volle regen. moment je door wilt remmen tot stilstand. Tijdens het manueel remmen gebeurt er soms dat je regeneratie volledig wegvalt en overgaat op mechanisch remmen [zonder hard te remmen]. Als dat gebeurt dan moet je trappen alsof je een noodrem uitoefent omdat de bovenstaande bug plaatsvind. je moet remmen totdat je op het remniveau komt van de auto voordat auto wilt doorremmen. en dat voelt als een noodrem als remkracht zonder dat het een noodrem is in werkelijkheid [geen abs/esp dat ingrijpt, of hoge remvertraging]
en over dat dit niet kan.. ander software mogelijkheden van vreemd remgedrag:
- achteruit inparkeren, iets oppikken (stoeprand, plastic zak, tak...) -> emergency assist = Noodrem
- Rustig rijden, maar auto remt knetterhard om 3 cm vooruit of achteruit te bewegen [auto hold ding]
- valse positieve van emergency assist waarbij de auto wel goed in de ankers gaat.
en anders heb ik wel 2x ECHTE noodstoppen gemaakt van 100 -> 0 op de snelweg, maar dat voelde niet zo heftig als alles wat hierboven staat beschreven qua remdruk/gedrag. dat ging gewoon geleidelijk tot 0. wel hard in de ankers maar niet heftig in de ankers[ook geen abs/tractie iconen] in beide gevallen was er niets nieuws te voelen aan het stuur. begon echt na een vage remactie in de stad.
EDIT: En met B-mode heb ik dit gewoon niet meer omdat auto al begint af te remmen en geen conflict ontstaat als ik extra wil remmen. wat wel heel soms gebeurt met de logica van D-Mode. Blijf je door donderen met 30-40 kph. Dan wordt je remruimte rap kleiner. -.-
Was dit met of zonder uitnodiging?RodeStabilo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:32:
Online een afspraak gemaakt bij m'n vaste dealer voor de 2.4 update, eind augustus. Gratis vervangend vervoer was inbegrepen
Ik heb net ook online een afspraak gemaakt bij mijn dealer, zonder uitnodiging trouwens.
Bij de Pon werkplaatsplanner zie ik alleen staan navigatie-update geen keuze voor 2.4. Bij jou wel of heb je gekozen voor navigatie update of andere dealer?samv5 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:44:
[...]
Ik heb net ook online een afspraak gemaakt bij mijn dealer, zonder uitnodiging trouwens.
Ook de Duitse pagina voor software 3.0 update is beschikbaar https://www.volkswagen.de...fgrwngq0FIb5bpmwfweiZrraIDiGiDoG schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:58:
Bij de Duitse Volkswagen site is er inmiddels - wel érug summier - de software update 2.4 pagina live. Niets nieuws als je de FB groep een beetje volgt:
https://www.volkswagen.de.../software-update-2-4.html
Kaboem!
[ Voor 58% gewijzigd door LastSamurai op 05-07-2022 23:15 ]
RodeStabilo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:06:
[...]
Online optie op de site, zonder uitnodiging.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq