MLLL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Hmm , omdat andere merken problemen hebben maakt het natuurlijk niet minder irritant als je de genoemde problemen die Spone noemt ondervindt.
Zijn ook best wel irritante dingetjes ,een vastlopend scherm of een spiegeltje die niet uitklapt is te doen, maar een uur wachten om de auto weer te kunnen gebruiken , of niet in zijn achteruit willen da's iets anders
Dit dus. Ik heb in de afgelopen maanden daadwerkelijk de situatie gehad dat ik hem half scheef op de oprit/straat heb moeten 'achterlaten' omdat ik de draai niet kreeg en een pilaar koppen geen duurzame optie was.
Volgens de dealer is het niet specifiek 1 onderdeel. Er worden verschillende dingen vervangen o.a. het slot van de achterklep, de sleutels en de selector voor de versnellingen.
Uiteraard, iedere auto kan wel wat hebben, maar dit is wel mijn N=1 ervaring. Regelmatig krijg ik de meest uiteenlopende meldingen dat ie het weer eens ergens niet mee eens is. Van het feit dat de verkeersbordherkenning nergens op slaat, de belijning van de weg verkeerd herkend wordt en je half de andere weghelft op gestuurd wordt als je zelf niet ingrijpt, meldingen dat assistentiesystemen zonder reden niet beschikbaar zijn en het op magische wijze vanzelf weer gaan doen tijdens de rit, een richtingaanwijzer die ineens als defect beschouwd wordt en de volgende rit niet meer. Er gaat bijna geen rit voorbij dat ik niet minimaal 1 overbodige melding krijg.
Toppunt is toch wel wanneer de ruitensproeier op is. Ongeveer 20 seconden na het wegrijden uit stilstand krijg je een melding dat die op is. Met geluidssignaal. En melding op het scherm. Iedere stilstand opnieuw. Fantastisch als je door de stad rijdt met ander verkeer en een hoop verkeerslichten en na een minuut of 20 evenzoveel meldingen gehad hebt.
/rant
2 auto's terug heb ik een Golf 7 gereden met vergelijkbare uitrusting en daar over meerdere jaren heen 0 problemen mee gehad, dus het is niet dat VW inherent slecht is. Ik had alleen meer volwassenheid/betrouwbaarheid op het gebied van de basisfuncties van een auto (vergrendeling en rijden) verwacht. De ID.3 is nu een jaar of 2 op de markt en naar mijn mening nog steeds niet af.
Binnenkort komen de onderdelen binnen en zijn hopelijk alle niet-software gerelateerde problemen permanent opgelost. Ben benieuwd of die andere dingen in de tijd dat ik er nog mee moet beter gaan worden. We gaan het zien...