Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 206 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naverion
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 14:48
Jakkie takkie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Je hoort de ventilator en afhankelijk van de stand van de roosters idd een licht fluitend geluid. Ik zet de roosters altijd helemaal open (apart hoe dat werkt trouwens) dan is het minimaal.
Ik ga dit eens proberen, ik merkte inderdaad op de terugweg van werk vandaag geen fluitend geluid. Vroeg mij al wat het verschil zou kunnen zijn. Thanks!

Niemand die last heeft van het koelingsprobleem zodra de auto warm is geworden? Is natuurlijk een non-issue in de zomer, maja. Wil ook niet voor elk wissewasje terug naar de dealer gaan. Ik heb nog wel een tijd garantie, maar ik woon in Zuid-Limburg en auto gekregen in Den Bosch.

[ Voor 23% gewijzigd door Naverion op 29-06-2022 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naverion
  • Laatst online: 08-01 14:48
_eLMo_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Kunnen we ophouden met dat “auto van <xx>k”? Het zegt echt helemaal niks, en iedereen weet dat EV’s duurder zijn dan ICE’s vanwege de accu’s, en dat je ook nog eens in een compleet nieuw eerste generatie nieuw platform zit dat simpelweg gebreken gaat hebben. Als je ooit in een Aston Martin of Ferrari hebt gezeten met 40.000km op de klok dan snap je dat geld weinig zegt over duurzaamheid/kwaliteit </rant> :+

Prima dat je klaagt hoor, zodat ze shizzle fixen, maar dat bedrag heeft er weinig mee te maken en voelt eigenlijk meer alsof het te duur voor je was :')

(Laten we wel wezen, onze ID.3/4’s zitten eigenlijk op (of onder) het niveau van een benzine polo comfortline qua interieur afwerking.)
:(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 15:44
spone schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:16:
Ik denk dat ik een maandagmorgen model ID.3 heb. Nu een dik halfjaar dit exemplaar in gebruik, maar de mankementen zijn redelijk:

- Regelmatig wil de auto niet uit P naar N of D. Enige oplossing is de auto laten rusten en het 30-60 minuten later nog eens te proberen. In de tussentijd kan je er niet mee rijden.
- Sporadisch melding 'storing aandrijflijn' tijdens het rijden. Vanaf dat punt kan ie niet meer naar N of R wisselen, handig met parkeren...

Als dit de tegenwoordige staat van VW is dan wijk ik voor de volgende toch uit naar een ander merk.
Dat is de befaamde nieuwe versnellingsswitch die dan niet meer helemaal vast zit. ID.3 naar de dealer gebracht en een paar uur later kon ik de auto weer ophalen, daarna niet meer gehad.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:48

oZy

Exorcist schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:42:
Ik let echt nooit op het verbruik, maar vind de "lange tijd" statistieken voor mijn doen best OK:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken die waardes wel wanneer je 'lekker doorrijdt'. Als ik max 100km/u rijdt en langzaam normaal optrek dan heb ik een verbruik van 14 kWh/100km, precies de helft van het jouwe. Het scheelt echt enorm of je 100 of 120+ rijdt. Dus ~25% minder snel rijden levert soms wel 80% meer bereik.

Ik ben bezig met een routeplanning voor de vakantiereis naar Dordogne (1100km), dat is wel wat complexer met dit soort dingen in het achterhoofd. Ik mik op 3 stops van 30/40min laden. Vooral het zorgen dat je met <9% accu aankomt zodat je kunt *SNEL*laden ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
21kwh/100km vind ik persoonlijk echt vrij fors. Dan ben je echt niet veel beter bezig dan met een ICE en kost je echt onnodig veel geld. Daar heb ik in ieder geval geen EV voor gekocht en deed ik met een ICE ook al niet.

[ Voor 78% gewijzigd door RodeStabilo op 29-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik zit momenteel rond de 15kWh/100km. Auto in comfort stand en airco gewoon aan. Op het moment wat minder snelweg verkeer dan vroeger, werk nog altijd veel thuis. Maar op de snelweg rijd ik normaal wel 100km/u (België). Voor mijn woon werk verkeer (~80km enkele rit) kost dit me maximum een paar minuten en doe het vooral omdat ik wat milieu bewuster wil rijden, niet zozeer voor de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
oZy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik herken die waardes wel wanneer je 'lekker doorrijdt'. Als ik max 100km/u rijdt en langzaam normaal optrek dan heb ik een verbruik van 14 kWh/100km, precies de helft van het jouwe. Het scheelt echt enorm of je 100 of 120+ rijdt. Dus ~25% minder snel rijden levert soms wel 80% meer bereik.

Ik ben bezig met een routeplanning voor de vakantiereis naar Dordogne (1100km), dat is wel wat complexer met dit soort dingen in het achterhoofd. Ik mik op 3 stops van 30/40min laden. Vooral het zorgen dat je met <9% accu aankomt zodat je kunt *SNEL*laden ben ik benieuwd naar.
Let wel op dat als je wil mikken op efficiency, en je met lage percentages aan komt, dat je wel op betrouwbare laders / netwerken rijd. Het is niet ongebruikelijk voor Franse netwerken dat ze laders gewoon weken/maanden ongerepareerd/stuk laten staan.

FastNed / Ionity / Shell / Tesla SuC / misschien nog een andere?

Als je daar buiten gaat, check reviews op apps zoals ChargeMap of PlugShare.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 29-06-2022 11:46 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Naverion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:28:
[...]

Ik ga dit eens proberen, ik merkte inderdaad op de terugweg van werk vandaag geen fluitend geluid. Vroeg mij al wat het verschil zou kunnen zijn. Thanks!

Niemand die last heeft van het koelingsprobleem zodra de auto warm is geworden? Is natuurlijk een non-issue in de zomer, maja. Wil ook niet voor elk wissewasje terug naar de dealer gaan. Ik heb nog wel een tijd garantie, maar ik woon in Zuid-Limburg en auto gekregen in Den Bosch.
Wat mij wel opvalt nu het wat warmer is dat er geen of nauwelijks lucht langs de voorruit wordt ingeblazen.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
RodeStabilo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:53:
21kwh/100km vind ik persoonlijk echt vrij fors. Dan ben je echt niet veel beter bezig dan met een ICE en kost je echt onnodig veel geld. Daar heb ik in ieder geval geen EV voor gekocht en deed ik met een ICE ook al niet.
21 x 400 gram per kWh = 8400 gram CO2eq

Benzineauto stoot zo'n 100 gram per km uit, is 10.000 gram CO2eq. Daar komt echter nog veel meer CO2 bij voor de hele Well-to-Wheel keten van olie naar benzine.

Daarnaast kunnen we in 2030 rekenen met een gemiddelde van 100 gram CO2eq per kWh, dus dan wordt het 2100 gram per 100 km. Tussen nu en 2030 neemt het gestaag af.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:18:
Filmpje van de ID.Aero (wat overigens nog een soort van conceptnaam is voor zover ik begreep)

YouTube: all-new stunning Volkswagen EV sedan! Is the VW Aero the electric Pa...
Mooi ding :)

Zag vandaag ook foto's van de Ioniq 6 sedan, spuuglelijk! 🤮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
_eLMo_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Een van de redenen dat ik blij ben dat VW naar 4 jaar garantie gaat op EV’s voor bouwjaar 2023.
Zeg je nou dat ze de garantie van reeds geleverde auto's ook van 2 naar naar 4 jaar gaan oprekken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FlowDesign schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:19:
[...]

21 x 400 gram per kWh = 8400 gram CO2eq

Benzineauto stoot zo'n 100 gram per km uit, is 10.000 gram CO2eq. Daar komt echter nog veel meer CO2 bij voor de hele Well-to-Wheel keten van olie naar benzine.

Daarnaast kunnen we in 2030 rekenen met een gemiddelde van 100 gram CO2eq per kWh, dus dan wordt het 2100 gram per 100 km. Tussen nu en 2030 neemt het gestaag af.
Je berekening zal vast juist zijn. Blijft het financiele argument staan. Ik vind dat allemaal zo onnodig verspillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
FlowDesign schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Zeg je nou dat ze de garantie van reeds geleverde auto's ook van 2 naar naar 4 jaar gaan oprekken? :?
Nee, ik heb er een besteld, MY23, mijnes is nog niet binnen ;P
Voor mij was VW geen optie met 2 jaar garantie (met mijn eerdere ervaring). Dan had ik de Model Y gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
RodeStabilo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Je berekening zal vast juist zijn. Blijft het financiele argument staan. Ik vind dat allemaal zo onnodig verspillend.
Nu vind ik 21 kWh nog niet enorm schokkend, maar bij dit mooie weer haal ik met m'n ID3 bij 120 kmh op de snelweg wel een gemiddelde van zo'n 16 kWh per 100 km. Moet ik wel erg hard gaan rijden om op 21 uit te komen.
In de winter is 21 kWh zo'n beetje m'n gemiddelde. Wat hopelijk met software 2.4 en nieuwer zal dalen wanneer de batterij niet telkens als een jekko opgewarmd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 15:44
FlowDesign schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Zag vandaag ook foto's van de Ioniq 6 sedan, spuuglelijk! 🤮
Holy moly... What has been seen, cannot be unseen.

De ID.Aero zit er wel goed uit, maar vrees dat ie niet in het leasebudget zit :o

[ Voor 15% gewijzigd door PB1983 op 29-06-2022 15:11 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
PB1983 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Holy moly... What has been seen, cannot be unseen.
heeft wel iets van de Prius 4, ook zo'n plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MLLL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Hmm , omdat andere merken problemen hebben maakt het natuurlijk niet minder irritant als je de genoemde problemen die Spone noemt ondervindt.

Zijn ook best wel irritante dingetjes ,een vastlopend scherm of een spiegeltje die niet uitklapt is te doen, maar een uur wachten om de auto weer te kunnen gebruiken , of niet in zijn achteruit willen da's iets anders
Dit dus. Ik heb in de afgelopen maanden daadwerkelijk de situatie gehad dat ik hem half scheef op de oprit/straat heb moeten 'achterlaten' omdat ik de draai niet kreeg en een pilaar koppen geen duurzame optie was.

Volgens de dealer is het niet specifiek 1 onderdeel. Er worden verschillende dingen vervangen o.a. het slot van de achterklep, de sleutels en de selector voor de versnellingen.

Uiteraard, iedere auto kan wel wat hebben, maar dit is wel mijn N=1 ervaring. Regelmatig krijg ik de meest uiteenlopende meldingen dat ie het weer eens ergens niet mee eens is. Van het feit dat de verkeersbordherkenning nergens op slaat, de belijning van de weg verkeerd herkend wordt en je half de andere weghelft op gestuurd wordt als je zelf niet ingrijpt, meldingen dat assistentiesystemen zonder reden niet beschikbaar zijn en het op magische wijze vanzelf weer gaan doen tijdens de rit, een richtingaanwijzer die ineens als defect beschouwd wordt en de volgende rit niet meer. Er gaat bijna geen rit voorbij dat ik niet minimaal 1 overbodige melding krijg.

Toppunt is toch wel wanneer de ruitensproeier op is. Ongeveer 20 seconden na het wegrijden uit stilstand krijg je een melding dat die op is. Met geluidssignaal. En melding op het scherm. Iedere stilstand opnieuw. Fantastisch als je door de stad rijdt met ander verkeer en een hoop verkeerslichten en na een minuut of 20 evenzoveel meldingen gehad hebt.

/rant

2 auto's terug heb ik een Golf 7 gereden met vergelijkbare uitrusting en daar over meerdere jaren heen 0 problemen mee gehad, dus het is niet dat VW inherent slecht is. Ik had alleen meer volwassenheid/betrouwbaarheid op het gebied van de basisfuncties van een auto (vergrendeling en rijden) verwacht. De ID.3 is nu een jaar of 2 op de markt en naar mijn mening nog steeds niet af.

Binnenkort komen de onderdelen binnen en zijn hopelijk alle niet-software gerelateerde problemen permanent opgelost. Ben benieuwd of die andere dingen in de tijd dat ik er nog mee moet beter gaan worden. We gaan het zien...

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@spone Ik mag toch hopen voor je dat ze dit allemaal netjes oplossen.
Ik herken gelukkig echt helemaal niets van de problemen die jij ondervindt. Mijn ID.3 rijdt, op de 12v accu recent na, echt probleemloos. Zeker, de Golf 7.5 Variant Highline vond ik qua uitrusting en materialen een stuk beter. Maar vind niet dat VW het heel slecht heeft gedaan, een beetje de kosten drukken om de dure accu te compenseren is de reden dat het qua materialen in de ID.3 minder zijn dan in de Golf. Maar als ik jouw verhalen zou lees, man wat een ellende. Hoop dat ze het snel oplossen.. houd ons op de hoogte!

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Goed nieuws voor de levertijden! De fabriek in Zwickau draait weer op volle kracht.

Google Translate:
Volle kracht: vanaf vandaag hervat de VW-fabriek in #Zwickau de 3-ploegendienst voor de productie van de 6 E-modellen. Elke werkdag rollen ongeveer 1.300 auto's van de lopende band op #Volkswagen|s grootste e-locatie in Europa.#VWID3 #VWID4 #VWID5 #Q4etron #Q4etronSportback #CUPRABorn pic.twitter.com/UrrAGnFJhDp

[ Voor 54% gewijzigd door _eLMo_ op 29-06-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

oZy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik rij dan ook altijd 120/130 en zoals gisteravond op lege stukken snelweg de max. wat het ding kan, continu. Dus met die reden(en) vind ik het netjes. Maar als ik écht ergens heen moet waar de range in het geding komt heb ik mijn rechtervoet meer onder controle :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNaga
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Vandaag een baksteen voor de deur. De boardcomputer gaat aan, maar in D of B kan ik het pedaal tot op de bodem intrappen zonder enige reactie van de auto. En zonder enige foutmelding op de displays. Einde dag nogmaals geprobeerd, maar precies hetzelfde.
ANWB gekomen en opeens de beruchte melding vanwege de 12v batterij en nog steeds geen aandrijving. 12v batterij had wel een spanning boven de 14v, zou aan het laden zijn volgens de man ban anwb.
Auto vervolgens weg laten slepen, mag nu weer benzine rijden. Dan merk je wel weer hoe veel lekkerder een elektrische auto reageert wanneer je het pedaal indrukt (behalve vandaag dan…)

Volkswagen blues :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

RodeStabilo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:53:
Kost me niets, maar dat is mijn motivatie nooit geweest. Ik rij graag "door". Merk steeds vaker dat men ook na 19:00 de 100 KM/h aanhoudt. Ieders goed recht, maar bij inhaalacties is dat aardig...irritant, zeker als mensen hem ervoor gooien als je met 135 aankomt (wat te verwachten is gezien het tijdstip).

Maar goed, diesel, benzine of elektrisch: rijden moet leuk blijven en dat is voor iedereen anders en iedereen heeft andere uitdagingen. Snap het zuinig rijden wel, heb er alleen zelf niets mee.

/Kost me trouwens wel wat, betaal zelf de wasbeurten ondanks dat ik dit kan declareren...op lege stukken snelweg hier in de omgeving (polders) sterft het van de insecten tussen 9 en 12 in de avond. Heb er duizenden "gepakt" gisteravond, m'n voorruit en bumper zaten helemaal onder terwijl ik het ding verleden week nog gewassen had met dezelfde redenen :(

[ Voor 17% gewijzigd door Exorcist op 29-06-2022 22:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Vlaggen kunnen eruit! Er is witte rook uit Wolfsburg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ONoo625nSIcsyhGosZwWitr04g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lavq2Bcf2wm1gK5Tg2PrJuhI.jpg?f=fotoalbum_large

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
FlowDesign schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Nu vind ik 21 kWh nog niet enorm schokkend, maar bij dit mooie weer haal ik met m'n ID3 bij 120 kmh op de snelweg wel een gemiddelde van zo'n 16 kWh per 100 km. Moet ik wel erg hard gaan rijden om op 21 uit te komen.
In de winter is 21 kWh zo'n beetje m'n gemiddelde. Wat hopelijk met software 2.4 en nieuwer zal dalen wanneer de batterij niet telkens als een jekko opgewarmd wordt.
Maar dat ga jij niet meer meemaken, 2.4 en verder 😉. Heb je hem al?

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Schattige consumptie jongens. Mn baksteen tikt 24 aan rond vries temperaturen (gewoon 100 kmh) and zomer rond 18 (ook bij 100)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Simply1337 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:13:

[Afbeelding]
Joehoe, een nieuwe aankondiging voor een aankondiging dat er binnenkort een keer updates aankomen. Ik ben erg benieuwd wat er in de berichtgeving van vrijdag gaat staan. Ik hoop toch echt wel dat de 2.4 update er de komende winter op staat. Het hoge winterverbruik op korte ritjes is toch wel mijn grootste ergernis.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online

[Afbeelding]
Dan hoop ik dat ik het nog even over de zomervakantie heen kan trekken..
In de categorie "if it ain't broke, don't fix it".. mijn auto is nu stabiel en daarmee ga ik graag mijn rit richting Italië doen. Niet dat ze dadelijk een update doen en er andere bugs naar boven komen en ik vervolgens een gebrickte auto heb.. midden in Italie.
Ik update hem wel zodra ik thuis ben.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-01 12:40
De verleiding is wel heel groot om zsm te laten updaten maar wat je zegt DonJunior, verstandiger is het waarschijnlijk om het na de vakantie te doen. Ook ik maak de grote tocht richting Italië over 3 weken.

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Sloetz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:22:
De verleiding is wel heel groot om zsm te laten updaten maar wat je zegt DonJunior, verstandiger is het waarschijnlijk om het na de vakantie te doen. Ook ik maak de grote tocht richting Italië over 3 weken.
Ookal zou je het willen, ik denk niet dat binnen 3 weken je die update erop kunt krijgen. Wachttijd bij mijn. VW garage voor een niet-blokkerende storing (SOS-lampje) is 6 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Ik heb net de derde reset van de 'lange tijd ' statistiek gehad (na 10k km reset hij). Afgelopen 10k gemiddelde van 20,4 uit m'n hoofd maar daar zit dus ook de hele winter incl wintersport bij in.

Nu met temperaturen rond de 22 graden buiten rij ik
- 17 kWh/100 km op 100 km/uur
- 15 kWh/100 km op 90 km/uur
- 12 kWh/100 km op 80 km/uur ofzo

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Maar dat ga jij niet meer meemaken, 2.4 en verder 😉. Heb je hem al?
Komende week ophalen in Hamburg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Van de andere kant, zeker als je auto al 1 of 2 jaar oud is dan is de kans dat de originele 12V accu het begeeft relatief groot. Die worden namelijk niet voor niets vervangen, dat is echt een zwak punt.

Ik zou dus als het mogelijk juist nog voor de vakantie langs willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@ik222 Mijn 12v accu is vorige week vervangen.. dus ik wacht toch tot na de vakantie.
Maar inderdaad grote kans dat wat @Rubenus zegt ook wel waar is.. dat we hem pas ergens najaar vanuit de dealer een uitnodiging krijgen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
Hmm, ik was gisteren net toevallig bij mijn VW dealer voor onderhoud van onze prive Golf 7 variant (wat ik trouwens niet meer ga herhalen, maar had haast nu. Maar de markup op bijvoorbeeld olie is echt wel te overdreven). En als ik keek hoe druk het daar was, dan vraag ik me af hoe ze die 2.4 update en batterij vervanging er nog tussen gaan wringen. Parking stond nu al stampvol en als ik niet gewoon was opgedaagd om 17u had ik het vermoeden dat ik de gold die dag nog niet terug had gehad want ze hadden me nog niet gebeld dat hij klaar was.

En die update/12V batterij installatie wordt vanuit VW zelf betaald neem ik aan. En die zullen wel niet de hoofdprijs betalen dus ik kan me inbeelden dat de dealer niet super gemotiveerd is om die zaken snel in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Het is nu natuurlijk ook komkommertijd hè, ook de monteurs krijgen vakantie enzo. Ook bij mijn Kia dealer zit ik nu voor normaal onderhoud (beurtje) pas over 2 maanden te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
Het is nu natuurlijk ook komkommertijd hè, ook de monteurs krijgen vakantie enzo. Ook bij mijn Kia dealer zit ik nu voor normaal onderhoud (beurtje) pas over 2 maanden te kijken.
Klopt, en dat verdienen ze gewoon natuurlijk ook. Ik bedoel eerder dat het starten van de update met veel fanfare aan het begin van de zomer weinig betekent als er geen afspraken ingepland kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online

[Afbeelding]
Is dit soort aankondigingen ook te volgen als je geen Facebook hebt? Lijkt op facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ik222 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Van de andere kant, zeker als je auto al 1 of 2 jaar oud is dan is de kans dat de originele 12V accu het begeeft relatief groot. Die worden namelijk niet voor niets vervangen, dat is echt een zwak punt.

Ik zou dus als het mogelijk juist nog voor de vakantie langs willen gaan.
Volgens mij rijdt meer dan 99% gewoon zonder problemen rond met de originele accu, dus daar zou ik mij nou niet direct zorgen om maken.

Je kunt altijd nog een acculader meenemen als je het echt niet vertrouwt, maar ook dat lijkt me alleen nodig wanneer je de auto minstens een week lang helemaal niet gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Is dit soort aankondigingen ook te volgen als je geen Facebook hebt? Lijkt op facebook.
Alleen op gezichtsboek indd, ontzettende faal van VW om dat platform voor zoiets te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
RodeStabilo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:42:
[...]

De baas betaald toch. Effect op een omzet van meerdere miljarden is minimaal :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Alleen op gezichtsboek indd, ontzettende faal van VW om dat platform voor zoiets te gebruiken.
Behoorlijk. Maar blij dat het er is. Hoop dat er ook een hoop kleine verbeteringen in zitten bijvoorbeeld op het gebied van multimedia. Dat is soms ook een hoop klein gedoe.

ik vind bijvoorbeeld zenderlogo's mooi om te zien. Dan heb je zenders die het niet hebben, maar die wel na ongeveer een minuut opgehaald worden. Prima. Dan zou je denken dat die wel ergens opgeslagen worden maar de volgende keer gaat het weer precies zo.

En in het overzichtscherm (2x home knop zeg maar) komt ie helemaal nooit. Dat soort kleine dingen... kan dat nou echt niet verbeterd worden?
Engineer Stewie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:21:
[...]

De baas betaald toch. Effect op een omzet van meerdere miljarden is minimaal :+ .
Voor het gros hier waarschijnlijk wel. Dan snap ik dat de motivatie er niet is ja, maar ik ben niet zo en komt het ook nog eens direct uit m'n portomonnee.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 30-06-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:25:

Voor het gros hier waarschijnlijk wel. Dan snap ik dat de motivatie er niet is ja, maar ik ben niet zo en komt het ook nog eens direct uit m'n portomonnee.
Ben ook zo niet.
Ik poets mijn leaseauto met de hand, ik laat op alle high gloss onderdelen PPF folie plaatsen etc. Ik rij de auto netjes warm en verbruik gemiddeld 5,1l/100km diesel. Voor een VW Arteon met DSG niet heel verkeerd.
Maar ik ken er genoeg die er allemaal wat minder opletten.

Jammer dat ze die Aero niet een jaar eerder uitgebracht hebben, zou wss wel in budget gepast hebben.
De buurman heeft een ID4 besteld, kon moeilijk dezelfde nemen, ga dus na 12 jaar VAG moeten verlaten :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
Ik ben benieuwd hoe die toch gaat. Ik ga ook naar Italie, maar heb er voor gekozen om nog niet met de EV te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Jammer dat ze die Aero niet een jaar eerder uitgebracht hebben, zou wss wel in budget gepast hebben.
De buurman heeft een ID4 besteld, kon moeilijk dezelfde nemen, ga dus na 12 jaar VAG moeten verlaten :| .
Volkswagen ID.5? })

Maar zonder gekheid, ja van een Arteon naar een ID.4 zou ik ook niet zomaar doen idd ;P
Dan eerder naar een i4 / iX3. Die laatste hebben wij ook overwogen, maar de prijs was voor ons wat te hoog (en de eerste vond ik te klein).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Maar zonder gekheid, ja van een Arteon naar een ID.4 zou ik ook niet zomaar doen idd ;P
Dan eerder naar een i4 / iX3. Die laatste hebben wij ook overwogen, maar de prijs was voor ons wat te hoog (en de eerste vond ik te klein).
Herkenbaar. Ik ben na 10 jaar Mercedes naar een ID4 overgestapt. de interieur afwerking en zeker de logica achter de bediening is wat minder. Daar is bij Mercedes toch langer en beter over nagedacht.

Maar de prijsstiging van de auto's is niet normaal. Als ik dezelfde C-klasse had besteld als in 2017 was ik nu 10K meer kwijt, en dat in 22% bijtelling. Ik hoefde niet lang na te denken toen ik in Oktober vorig jaar een ID4 kon bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
_eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Volkswagen ID.5? })

Heb inderdaad een iX3 High Executive in bestelling staan (EQC amg line was de andere keuze). De prijs is hoog, maar de leaseprijs (TCO) was vergelijkbaar als mijn Arteon. Een i4 is met 3 kinderen (10, 10 en 7) niet groot genoeg op de achterbank. De iX3 is daar beter in, maar ze zullen alsnog beenruimte moeten inleveren tov de Arteon.

Ben een :)B en dan is de dure catalogusprijs niet zo een issue, de bijtelling tov de Arteon die 30k goedkoper was daalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloetz
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-01 12:40
LastSamurai schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ik ben benieuwd hoe die toch gaat. Ik ga ook naar Italie, maar heb er voor gekozen om nog niet met de EV te gaan.
Berusting dat je met 4 verschillende apps bezig bent tijdens het rijden, acceptatie dat je verwachte laad snelheden niet altijd haalt en gelatenheid dat je niet harder dan 120 wil rijden ivm range 🤡. Maar hé, dat is maar 2 dagen. En eenmaal daar kan ik 3 weken lang genieten van de heerlijke EV rij eigenschappen.

VW ID.4 Max 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Volgens mij rijdt meer dan 99% gewoon zonder problemen rond met de originele accu, dus daar zou ik mij nou niet direct zorgen om maken.

Je kunt altijd nog een acculader meenemen als je het echt niet vertrouwt, maar ook dat lijkt me alleen nodig wanneer je de auto minstens een week lang helemaal niet gebruikt.
Ja over die acculader gesproken.. dat werkt dus niet..
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Hier had ik de melding 12v accu zwart (en zoals te zien op de 2e foto) de auto netjes aan de acculader gehangen.
Maar daardoor verdwijnt de melding niet en veranderd deze zelfs in een kritieke storing.
Dus ik weet niet of je zo makkelijk wegkomt met een druppelader mee te nemen op vakantie hoor.. :/

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]
Kies jij een auto voor een ander of voor jezelf?

Staan er twee ID4s naast elkaar, boeiend. Of neem een ID5 als je persé bij VW wil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Kies jij een auto voor een ander of voor jezelf?

Staan er twee ID4s naast elkaar, boeiend. Of neem een ID5 als je persé bij VW wil blijven.
haha exact mijn gedachte.. dan gooi je er een wrap overheen andere wielen er onder.. en heb je alsnog een beetje andere auto dan de buurman.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Ja over die acculader gesproken.. dat werkt dus niet..
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
Hier had ik de melding 12v accu zwart (en zoals te zien op de 2e foto) de auto netjes aan de acculader gehangen.
Maar daardoor verdwijnt de melding niet en veranderd deze zelfs in een kritieke storing.
Dus ik weet niet of je zo makkelijk wegkomt met een druppelader mee te nemen op vakantie hoor.. :/
Hmmm, apart.

Ik heb het bij Software 2.1 een keer gehad nadat de auto vrij lang stil had gestaan. Vanaf software 2.3 nooit meer last van gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W116-1964
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-08-2024
Sloetz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Berusting dat je met 4 verschillende apps bezig bent tijdens het rijden, acceptatie dat je verwachte laad snelheden niet altijd haalt en gelatenheid dat je niet harder dan 120 wil rijden ivm range 🤡. Maar hé, dat is maar 2 dagen. En eenmaal daar kan ik 3 weken lang genieten van de heerlijke EV rij eigenschappen.
Ik ben dit jaar al drie keer met de ID3 naar Toscane Italy gereden, 1260 km in 15,5 uur incl 5 laadstops. Ik gebruik de We-charge pas en laad voornamelijk bij Ionity, Probleemloos.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
LastSamurai schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Het scheelt je tijd inderdaad, maar het kost ook meer als je brandstof moet betalen.

Ik zou zonder problemen met m'n EV naar Italië rijden, zou niet eens overwegen om een andere auto te pakken.... MITS ik geen aanhanger mee hoef te nemen, omdat de laadpoort dan op een vervelende plek zit.

Straks heb ik een Mustang Mach-E, die heeft z'n laadpoort linksvoor. Dan hoef je je aanhanger in principe niet af te koppelen wanneer je bij de snellader staat.
Wat dat betreft is Fastned meestal handiger qua setup, dan kun je gewoon langs de lader parkeren en heb je dat probleem niet wanneer je in een vak moet parkeren zoals meestal bij Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:20
[...]
Ik snap de redenatie wel ergens. Op mijn werk heeft bijna iedereen Tesla Model 3, dus dan wil ik automatisch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
tiguan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:36:

Ik snap de redenatie wel ergens. Op mijn werk heeft bijna iedereen Tesla Model 3, dus dan wil ik automatisch wat anders.
Rij ook liever wat niet iedereen heeft (daarmee de Arteon, in 2017 had niemand dat...).

Maar dat heeft niet meegespeeld. Wij mogen de auto's niet zelf configureren en ook de lagere loonklasses moeten een EV kunnen nemen.
Daarmee was de ID4 en Enyaq (die wel een stuk duurder is in lease) minimaal uitgerust, waar de iX3 full option en de EQC quasi full option was. Heb verder niets met die merken en vind ze vooral overpriced.

Ik heb de iX3 gekozen omdat die het zuinigst is (range), beste stuurt, het dashboard meer naar mijn smaak is, echt leder interieur en mooi panoramisch dak heeft.
De Mercedes had wat kraakjes en is naar mijn persoonlijke mening veel lelijker binnen en buiten, enkel de 408pk was een voordeel als je eens een sprintje wilt trekken. Op mijn gezegende leeftijd hoeft dat niet meer zo en zal ik met de 286pk ook wel uit de voeten kunnen.

Maar genoeg erover, het is hier het VW ID topic en ook dat zijn mooie wagens _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 30-06-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Engineer Stewie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Rij ook liever wat niet iedereen heeft (daarmee de Arteon, in 2017 had niemand dat...).

Maar dat heeft niet meegespeeld. Wij mogen de auto's niet zelf configureren en ook de lagere loonklasses moeten een EV kunnen nemen.
Daarmee was de ID4 en Enyaq (die wel een stuk duurder is in lease) minimaal uitgerust, waar de iX3 full option en de EQC quasi full option was. Heb verder niets met die merken en vind ze vooral overpriced.

Ik heb de iX3 gekozen omdat die het zuinigst is (range), beste stuurt, het dashboard meer naar mijn smaak is, echt leder interieur en mooi panoramisch dak heeft.
De Mercedes had wat kraakjes en is naar mijn persoonlijke mening veel lelijker binnen en buiten, enkel de 408pk was een voordeel als je eens een sprintje wilt trekken. Op mijn gezegende leeftijd hoeft dat niet meer zo en zal ik met de 286pk ook wel uit de voeten kunnen.

Maar genoeg erover, het is hier het VW ID topic en ook dat zijn mooie wagens _/-\o_
Klinkt alsof je per definitie toch al geen ID4 of Enyaq uit had gezocht op basis van prijs vs. opties/specificaties :)

Zo redeneer ik ook altijd, plus dat het natuurlijk ook nog in m'n smaak moet vallen.

Klinkt als een logische keuze dan zo'n ix3 en BMW zou ik persoonlijk ook verkiezen boven VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Ik snap je keuze ook zeker als dat de keuzes zijn en je in België woont.

In Nederland is het een iets ander verhaal, hier is de fiscale waarde van een volle iX3 ongeveer 15.000 euro hoger dan een volle ID.4 of Enyac. Aangezien je over alles boven de 35.000 euro hier de volle 22% bijtelling betaalt scheelt dat voor jezelf ongeveer 140 euro netto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Klinkt alsof je per definitie toch al geen ID4 of Enyaq uit had gezocht op basis van prijs vs. opties/specificaties :)

Zo redeneer ik ook altijd, plus dat het natuurlijk ook nog in m'n smaak moet vallen.

Klinkt als een logische keuze dan zo'n ix3 en BMW zou ik persoonlijk ook verkiezen boven VW.
Dat was tot de week voor ik moest bestellen niet zo. Toen mochten we vrij configureren en dan is een ID4 GTX wel aanlokkelijk bvb.
Maar onder het huidige stelsen is dat geen eerlijk vergelijk. Nieuwe stelsel geeft wel weinig keuzestress of FOM :D.

140 euro netto verschil tussen een ID4 en iX3 is al best wat, mijn iX3 zal mij netto 110 euro/maand kosten...

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 30-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pfff 130 euro per maand voor een iX3 is wel echt een schijntje daar in België. Hier betaal ik nu 360 euro per maand voor een volle ID.4 maar dan heb ik nog geluk dat deze in 2021 op kenteken gezet is.

Volgens de huidige bijtellingregels en met de prijsstijging vanuit Volkswagen meegerekend zou een volle ID.4 me nu al ruim 500 euro per maand netto kosten, een iX3 dus zomaar 650 euro per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 30-06-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
ik222 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:51:
Pfff 130 euro per maand voor een iX3 is wel echt een schijntje daar in België. Hier betaal ik nu 360 euro per maand voor een volle ID.4 maar dan heb ik nog geluk dat deze in 2021 op kenteken gezet is.

Volgens de huidige bijtellingregels en met de prijsstijging vanuit Volkswagen meegerekend zou een volle ID.4 me nu al ruim 500 euro per maand netto kosten, een iX3 dus zomaar 650 euro per maand.
Met de huidige bijtellingsregels kun je je afvragen of je niet beter een mobiliteitsvergoeding kunt vragen en daarvoor een private lease afsluiten of een lening afsluiten en een auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Met de huidige bijtellingsregels kun je je afvragen of je niet beter een mobiliteitsvergoeding kunt vragen en daarvoor een private lease afsluiten of een lening afsluiten en een auto kopen.
Tja met de huidige brandstof en stroomprijzen is dat als je veel rijdt niet bepaald voordelig. Als je alles telt kun je nauwelijks goedkoper rijden dan met een leaseauto.

Scheelt wel dat ik straks 40.000 kilometer per jaar rijdt, dan wordt een privé auto gewoon heel duur aan brandstof en afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ik222 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Tja met de huidige brandstof en stroomprijzen is dat als je veel rijdt niet bepaald voordelig. Als je alles telt kun je nauwelijks goedkoper rijden dan met een leaseauto.

Scheelt wel dat ik straks 40.000 kilometer per jaar rijdt, dan wordt een privé auto gewoon heel duur aan brandstof en afschrijving.
Wij rijden slechts zo'n 18.000 km per jaar, laden op eigen oprit en hebben zonnepanelen. Dus voor ons is een EV privé rijden prima :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
Knip, geen laden topic ..voordat taro weer komt bezemen

[ Voor 123% gewijzigd door Simply1337 op 30-06-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
ik222 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Benieuwd naar je rekensom want in mijn situatie was een mobiliteitsvergoeding + private lease toch echt een stuk voordeliger dan zakelijk leasen. Alleen de auto was in private lease al lager in de btw dan zakelijk excl btw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb dat vrij goed doorgerekend, samen met m'n broer die voor een LM werkt.
Ik was op zoek naar een grote auto waar 5 volwassenen in kunnen, denk Kodiaq, Tarraco. Liefst een hybride.
Private lease heb ik niet naar EVs gekeken. Omdat we wel de mogelijkheid willen hebben om ver op vakantie te kunnen. Daarom heb ik nu zakelijk een vakantieauto erbij. Private lease zijn dat soort constructies er niet.

In bijna alle gevallen is private lease duurder per maand, rond de 100/200 euro, uitgaande van 20K km per jaar, winterbanden en inzittendenverzekering (verplicht via bedrijf).
De Tarraco als hybrid was nog de meest interessante optie.
Maar je moet dan echt de langste leasetermijn kiezen.

Ga je kleiner rijden dan is het lood om oud ijzer.

Wat voor mij de reden was om och weer zakelijk te leasen was:
  • De lagere bijtelling op een EV
  • Risico van verhoging van brandstofprijzen
  • BKR notering bij private lease
  • En bij een hybrid private lease moet je ook zelf de laadgelegenheid regelen, kan een WCD zijn maar je moet het toch zelf doen
  • Je zit heel lang vast aan zo'n leasecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
Precies en in dezelfde afmetingen kost een GLB180 je misschien 550/560. Dus 5 tientjes meer tov een ID4.
En ja, ik vind zelf ook dat een EV wel lekkerder rijdt.
Maar als ik zou moeten kiezen tussen een EV voor 500 pm en een ICE voor 550 neem ik de laatste. Geeft toch meer flexibiliteit met de vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Ik was op zoek naar een grote auto waar 5 volwassenen in kunnen, denk Kodiaq, Tarraco. Liefst een hybride.
Private lease heb ik niet naar EVs gekeken. Omdat we wel de mogelijkheid willen hebben om ver op vakantie te kunnen. Daarom heb ik nu zakelijk een vakantieauto erbij. Private lease zijn dat soort constructies er niet.

In bijna alle gevallen is private lease duurder per maand, rond de 100/200 euro, uitgaande van 20K km per jaar, winterbanden en inzittendenverzekering (verplicht via bedrijf).

• En bij een hybrid private lease moet je ook zelf de laadgelegenheid regelen, kan een WCD zijn maar je moet het toch zelf doen
Met een EV kun je ook ver op vakantie, het kost je alleen iets meer reistijd. Maar alsnog natuurlijk top dat je het zo doet, beter dan heel 't jaar brandstof verstoken omdat je één keer per jaar ver weg wil :)

Ik ben in principe niet van plan om te gaan verhuizen, maar die BKR registratie is wel iets wat mij ook niet zint. Daarom heb ik m'n EV's gekocht (in Duitsland) ipv ge-private-leased. Op mijn werk doen we niet aan leaseauto's omdat we geen vestiging in Europa hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:50:
[...]

Precies en in dezelfde afmetingen kost een GLB180 je misschien 550/560. Dus 5 tientjes meer tov een ID4.
En ja, ik vind zelf ook dat een EV wel lekkerder rijdt.
Maar als ik zou moeten kiezen tussen een EV voor 500 pm en een ICE voor 550 neem ik de laatste. Geeft toch meer flexibiliteit met de vakanties.
Beetje jammer dat veel mensen alleen maar naar de centen kijken en blijkbaar geen waarde hechten aan schone lucht en klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
FlowDesign schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Beetje jammer dat veel mensen alleen maar naar de centen kijken en blijkbaar geen waarde hechten aan schone lucht en klimaat.
Eens. En dat punt begint moreel ook wel op te spelen idd.
Alleen moet ik mezelf afvragen hoeveel me dat waard is. Dat is een lastig punt waar ik voor mezelf nog niet uit ben. Meer uitgeven om een EV te rijden gaat ten koste van andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online

Mijn ID.3 pro in België geeft me een "voordeel aller aard" van 121 euro. Dus netto ruim naar boven afgerond max 60 euro. Dat was totaal geen factor in mijn beslissing, maar het is wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 09:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

[...]

Deels mee eens, deels niet. De keuze is gemaakt of je persoonlijk de motivatie moet hebben om minder vervuilend(want dat is het) te rijden, of dat we dat als maatschappij zo belangrijk vinden dat we subsidies gebruiken om anderen ook te overtuigen.

Persoonlijk zie ik zeker het maatschappelijk belang en dus ook een reden om mensen te overtuigen electrisch te rijden. Dat uiteindelijk die persoon het doet om het geld, maakt mij weinig uit en is ook geen verschil in het resultaat.

Meerdere analogien zijn er wel, belasting op roken, subsidie op het OV, etc.
Ik vind het ook niet erg als iemand stopt met roken vanwege de prijs.. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Tukk op 01-07-2022 09:29 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
https://www.volkswagen.nl/software-updates/id-software-2-4

Officiële pagina voor de 2.4 update staat online, het gaat nu dus wachten zijn op een uitnodiging vanuit de dealer.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 01-07-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
ik222 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:

Officiële pagina voor de 2.4 update staat online, het gaat nu dus wachten zijn op een uitnodiging vanuit de dealer.
Ik heb een afspraak voor een trekhaak in augustus gelijk even gevraagd of dit mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Ja het zal per situatie schelen, ik kreeg de subsidie van 3350 euro nog waardoor het aanleggen van de laadvoorzien niet het probleem was. In mijn situtatie scheelde het juist ongeveer 150 euro netto per maand door wel private lease te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
ik222 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:

Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb mijn auto gehaald bij een dealer die de leasemij heeft uitgezocht. De dealer waar ik onderhoud doe zit ergens anders en daar ben ik nog nooit geweest met de ID.3 tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 22:18
Zojuist geprobeerd een afspraak in te plannen bij a-point werd binnen 5 minuten teruggebeld dat het een OTA update is en dat er geen dealer afspraken gemaakt worden....

Zie wel wanneer ik een keer een melding via de leasemij krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zojuist ook even de dealer gebeld en gevraagd of dit mee kon met het aanstaande onderhoud/reparatie. De persoon die ik sprak wist nergens van en vertelde (na navragen) dat dit vanuit Pon werd georganiseerd en ik vanuit daar wel bericht zou krijgen. Ik geloof er niks van dus ga over een tijdje nog wel opnieuw bellen voor een aparte afspraak.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
Ik heb ook de dealer gesproken omdat ik al een afspraak had.

Lijkt erop dat VW dit iets te snel op de website heeft gezet. De dealer kan deze afspraak in hun systeem nog niet inplannen. Maar degene die ik sprak was goed op de hoogte en zei dat het een kwestie van een paar dagen was tot ze het wel kunnen.

Maar deze update moet wel door een hoogvolt monteur worden gedaan dus dat zal krap plannen worden. Het is wel de bedoeling om voor de winter alles uitgerold te hebben. Hij bevestigde dat de dealer de accu vervangt en 2.4 eropzet en dat de 3.0 OTA gaat. De update duurt een dag en er zit vervangend vervoer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
[...]

offtopic:
Eerlijk is eerlijk rijd ik voornamelijk electrisch omdat ik het leuk vind.
Sowieso rijd ik graag auto, omdat ik het leuk vind.
Echter, sinds ik kinderen heb, ben ik me wat bewuster geworden van mijn invloed op hun leven (en dat van anderen) en dat 'even de auto pakken' ook consequenties heeft qua natuur/klimaat.
Dus ik pak absoluut wat vaker de fiets.

Laten we overigens vooral niet doen alsof electrische auto's zo bijzonder schoon zijn.
Well-to-wheel-to-whell zijn benzine auto's vaak toch nog schoner omdat een benzineblok makkelijker is af te breken en te recyclen dan een sloot aan accus.

Tevens is daarbij de oorsprong van de te laden electriciteit ook van belang.
Als je de auto laadt met electriciteit afkomstig uit een kolencentrale .. ben je dan wel zo 'groen' bezig? Dan verplaatst je de uitstoot.

[ Voor 1% gewijzigd door DonJunior op 01-07-2022 11:50 . Reden: [offtopic] tag toegevoegd ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 09:17
Krijg volgende maand mijn ID.4. Hoop dat deze wel direct 2.4 heeft dan. Dan kan ik in ieder geval via OTA naar 3.0.

[ Voor 23% gewijzigd door BB72 op 01-07-2022 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@BB72 Ik hoop dat je meteen wegrijdt met 3.0 eigenlijk. Volgens mij reden de ID.5 modellen al wel rond met 3.0

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
tiguan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb mijn auto gehaald bij een dealer die de leasemij heeft uitgezocht. De dealer waar ik onderhoud doe zit ergens anders en daar ben ik nog nooit geweest met de ID.3 tot nu toe.
Same, Ik heb de auto via de app aangemeld bij een dealer in de buurt als servicepartner en daar sta ik nu wel ineens in het systeem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:49:
[...]

offtopic:
Laten we overigens vooral niet doen alsof electrische auto's zo bijzonder schoon zijn.
Well-to-wheel-to-whell zijn benzine auto's vaak toch nog schoner omdat een benzineblok makkelijker is af te breken en te recyclen dan een sloot aan accus.
Dit drop je ff offtopic? Kap met die onwaarheden verspreiden, EV zijn altijd schoner dan een zelfde klasse brandstof auto. Van begin grondstoffen tot eind recycling. Zelfs op bruinkool energie.

Als je hier discussie over wil highlight me maar in een ander topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@_eLMo_ Die toon kan wel anders of niet?
En offtopic inderdaad omdat het niet in het ID.x topic thuis hoort.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In de VW id groep heeft Volkswagen het onderstaande bericht gepost. Je krijgt een oproep en kunt dan als of zelf bepalen waar je het laat uitvoeren.

In een eerder bericht werd gezegd dat je de oproep zou krijgen van de service partner die je in de We connect app hebt ingesteld. Alleen geen ideeof dat daadwerkelijk zo is.
Hello all,
As agreed, we are back with good news about the ID. software 2.4 update. Here's how it's going:
Starting in July, the invitation process will begin – please note that due to limited service partner capacity the appointment invitations will be sent out in waves.
Who will invite me to the service campaign?
Depending on your country, you will be invited either by your importer directly or by your service partner. Regardless of who you receive the invitation from, you are free to choose your service partner when making the appointment. The invitation will also contain a link/code with further information about the software update.
Please do not proactively contact your service partner about scheduling an appointment, as we have also just started the internal communication process– so please give them time for the technical preparations before they start the invitation process.
What can I expect?
The new 12-volt battery is even more robust thanks to lower internal resistance and improved electrolyte behavior and, in conjunction with the new ID. Software 2.4, it has a longer service life.
With the ID. Software 2.4 and the optimized thermal management it includes, energy consumption can be reduced in cold outside temperatures, thus increasing the range. How? The switch-on threshold for the battery heater is lowered from 8°C to 0°C and, at the same time, gradual heating is introduced. In this way, the battery heater consumes significantly less energy on short journeys.
After the "pit stop" at the service partner, your ID. is then ready for the next big update: the ID. software 3.0 over-the-air.
Additional information about the service campaign:
The service campaign is expected to last one day. Free replacement mobility will be provided.
Kind regards,
Your Volkswagen ID. Team

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:49:
[...]

offtopic:
Eerlijk is eerlijk rijd ik voornamelijk electrisch omdat ik het leuk vind.
Sowieso rijd ik graag auto, omdat ik het leuk vind.
Echter, sinds ik kinderen heb, ben ik me wat bewuster geworden van mijn invloed op hun leven (en dat van anderen) en dat 'even de auto pakken' ook consequenties heeft qua natuur/klimaat.
Dus ik pak absoluut wat vaker de fiets.

Tevens is daarbij de oorsprong van de te laden electriciteit ook van belang.
Als je de auto laadt met electriciteit afkomstig uit een kolencentrale .. ben je dan wel zo 'groen' bezig? Dan verplaatst je de uitstoot.
Goed bezig :)

Ik wil alleen even inhaken op wat je zegt over well 2 wheel, want dat is pertinent onwaar. Het omslagpunt qua CO2 uitstoot ligt bij onze huidige EU stroommix rond de 40.000 km en dan praat ik over de gehele levenscyclus.

Gebruikte accupakketten worden al jaren ingezet voor statische opslag (2nd life). Een versleten motorblok kan deels omgesmolten worden, wat ook weer energie kost. En accu's die niet geschikt zijn voor een 2nd of 3rd life kunnen reeds voor 99% worden gerecycled.

Je moet overigens eigenlijk altijd gewoon met de stroommix rekenen, dus waar het vandaan komt boeit eigenlijk niet, dat is een non-discussie. Feit is dat we inmiddels al onder de 300 gram per kWh zitten en dat de verwachting is dat we in 2030 op 100 gram zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L3d5yyxeO1rnz2ZYNVykuFf4Y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rgf906NAX5eFEALgfTUDwaBZ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
_eLMo_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Dit drop je ff offtopic? Kap met die onwaarheden verspreiden, EV zijn altijd schoner dan een zelfde klasse brandstof auto. Van begin grondstoffen tot eind recycling. Zelfs op bruinkool energie.

Je hebt qua inhoud gelijk, maar je kunt ook op een iets rustiger manier reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
Zojuist gesproken met Pouw (Apeldoorn), sinds vandaag konden zij afspraken inplannen specifiek voor terugroepactie 12V accu & update 2.4, komende 5 weken zaten al vol.
LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:43:
Ik heb ook de dealer gesproken omdat ik al een afspraak had.

Lijkt erop dat VW dit iets te snel op de website heeft gezet. De dealer kan deze afspraak in hun systeem nog niet inplannen. Maar degene die ik sprak was goed op de hoogte en zei dat het een kwestie van een paar dagen was tot ze het wel kunnen.

Maar deze update moet wel door een hoogvolt monteur worden gedaan dus dat zal krap plannen worden. Het is wel de bedoeling om voor de winter alles uitgerold te hebben. Hij bevestigde dat de dealer de accu vervangt en 2.4 eropzet en dat de 3.0 OTA gaat. De update duurt een dag en er zit vervangend vervoer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
@FlowDesign Precies, ik ben absoluut niet tegen discussies en sta ook zeker open voor andere standpunten maar dan wel op een normale toon.

Zelf heb ik ergens een artikel gelezen dat vooral de delving van grondstoffe voor productie van accus er voor zorgt dat EVs niet per definitie beter voor het milieu zijn dan benzine auto's.
Dat dit pas vanaf een bepaalde kilometrage het geval zou zijn als je dus de hele cyclus van productie - rijden en recycling mee zou nemen. Vandaar dat ik eigenlijk altijd wijs dat het rijden van een EV niet perse schoner hoeft te zijn.

*aanname/vraagstelling:*
Als je vooral veel bruine kolen laadt en eigenlijk altijd als een hooligan rijdt (en dus banden slijt bij het leven) in je ev hoeveel zuiniger is dat dan tegenover iemand die altijd rustig rijdt met een benzine auto?

edit: artikel gevonden: https://www.reuters.com/b...gasoline-cars-2021-06-29/

[ Voor 9% gewijzigd door DonJunior op 01-07-2022 16:05 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 22:18
Net contact gehad met de dealer. Vanaf 11 juli wordt de update vrijgegeven en ik kon 12 juli terecht. Helaas gaan wij ook 12 juli op vakantie dus het is een aantal weken later geworden. Was wel leuk want hij reageerde nogal verbaasd dat ik er al van wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
Maas autogroep heeft de optie ook al op de website staan, meteen maar een afspraak ingepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:04:
@FlowDesign Precies, ik ben absoluut niet tegen discussies en sta ook zeker open voor andere standpunten maar dan wel op een normale toon.

Zelf heb ik ergens een artikel gelezen dat vooral de delving van grondstoffe voor productie van accus er voor zorgt dat EVs niet per definitie beter voor het milieu zijn dan benzine auto's.
Dat dit pas vanaf een bepaalde kilometrage het geval zou zijn als je dus de hele cyclus van productie - rijden en recycling mee zou nemen. Vandaar dat ik eigenlijk altijd wijs dat het rijden van een EV niet perse schoner hoeft te zijn.

*aanname/vraagstelling:*
Als je vooral veel bruine kolen laadt en eigenlijk altijd als een hooligan rijdt (en dus banden slijt bij het leven) in je ev hoeveel zuiniger is dat dan tegenover iemand die altijd rustig rijdt met een benzine auto?

edit: artikel gevonden: https://www.reuters.com/b...gasoline-cars-2021-06-29/
Als je het artikel leest, dan wordt jouw eigen vraag gewoon beantwoord en het antwoord is dat je ook op bruinkool minder CO2 uitstoot in de levenscyclus. In het artikel staat werkelijk nergens dat de delving van grondstoffen ertoe leidt, dat een EV minder schoon is dan een ICE.

En extra bandenslijtage wordt teniet gedaan door minder stof van de remmen.
Waarom probeer je überhaupt appels met peren te vergelijken? Om je gelijk te halen? Mensen rijden hard of zacht, niet de auto zelf. En voor een onderzoek moet je eerlijke vergelijkingen maken en niet uitgangspunten gebruiken die bij voorbaat al een bepaalde richting op gaan. Dat is nml. precies wat al die door de olie-industrie omgekochte "onderzoekers" doen, die tweaken de uitgangspunten zodat er bij voorbaat al niks klopt van hun onderzoek.

Maar goed, ik denk dat ik m'n punt wel heb gemaakt en aangezien dit tot 2 jaar terug ongeveer m'n werk was, denk ik dat ik er ook wel het één en ander vanaf weet en we hier ook niet verder over hoeven te discussiëren.

Dus terug naar on-topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
FlowDesign schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Als je het artikel leest, dan wordt jouw eigen vraag gewoon beantwoord en het antwoord is dat je ook op bruinkool minder CO2 uitstoot in de levenscyclus. In het artikel staat werkelijk nergens dat de delving van grondstoffen ertoe leidt, dat een EV minder schoon is dan een ICE.

En extra bandenslijtage wordt teniet gedaan door minder stof van de remmen.
Waarom probeer je überhaupt appels met peren te vergelijken? Om je gelijk te halen? Mensen rijden hard of zacht, niet de auto zelf. En voor een onderzoek moet je eerlijke vergelijkingen maken en niet uitgangspunten gebruiken die bij voorbaat al een bepaalde richting op gaan. Dat is nml. precies wat al die door de olie-industrie omgekochte "onderzoekers" doen, die tweaken de uitgangspunten zodat er bij voorbaat al niks klopt van hun onderzoek.

Maar goed, ik denk dat ik m'n punt wel heb gemaakt en aangezien dit tot 2 jaar terug ongeveer m'n werk was, denk ik dat ik er ook wel het één en ander vanaf weet en we hier ook niet verder over hoeven te discussiëren.

Dus terug naar on-topic :)
Ik denk dat mijn insteek hier verkeerd geinterpreteerd wordt. :o Is niet erg, gebeurd wel vaker zo in geschreven tekst. ;)
Ik geef juist toe dat ik mogelijk fout zit en dat ik mijn mening had gebasseerd op een mogelijk verkeerde interpretatie van het artikel.
Ik probeer helemaal niet mijn gelijk te halen maar alleen te onderbouwen vanwaar ik de initiele reactie had.

Daarop reageer ik alleen met dat ik best open sta voor discussie en andere zienswijze, mits deze fatsoenlijk worden verwoord. Ik kan er absoluut eens naast zitten, daar heb ik geen problemen mee en ik pas mijn standpunt graag aan, maar vertel me dat dan wel op normale toon in plaats van mij af te gaan katten zoals @_eLMo_ deed.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Laatst online: 02-09 11:15
LastSamurai schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:09:
Vandaag na wat omzwervingen op marktplaats de laatste onderdelen van m'n dakdragers binnengekregen.
Het zijn Wingbar Evo's op een flushed rail voetenset. Passen goed. De bars zijn maar liefst 127cm groot dus ruimte genoeg op 't dak.
Eigenlijk vond ik de Wingbar Edge mooier, maar deze hebben meer ruimte op t dak.

[Afbeelding]

Heb er nog niet meegereden, dus kan niets zeggen over geluid.
ff oprakelen uit de oude doos :)

Ik heb ook een id4 met zwarte dakrails en ben een beetje in de war gebracht door alle info op de website. Maar dakdragers voor zwarte dakrails kan gewoon? wil toch een dakkoffer mee op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLC_NL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-05 17:52
Rumpelstiltskin schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Ik heb ook een id4 met zwarte dakrails en ben een beetje in de war gebracht door alle info op de website. Maar dakdragers voor zwarte dakrails kan gewoon? wil toch een dakkoffer mee op vakantie.
Ja dat is gewoon mogelijk. zijn de zelfde dakrails als de zilveren maar dan zwart gespoten. dus iets meer kans op sporten die achterblijven. maar dat heb je zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Nu online
Rumpelstiltskin schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Die foto is van de mijne. Ik heb zwarte dakrails. Heb die thules al vaak gebruikt. Weekendje weg met skibox, fietsen op dak en laatst een week die dingen erop om allerlei planken te vervoeren.
Ze zitten met een rubberen voet op het dak. En de klem die eromheen gaat is voorzien van rubbercoat.
Ik heb geen krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Laatst online: 02-09 11:15
LastSamurai schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:31:
[...]

Die foto is van de mijne. Ik heb zwarte dakrails. Heb die thules al vaak gebruikt. Weekendje weg met skibox, fietsen op dak en laatst een week die dingen erop om allerlei planken te vervoeren.
Ze zitten met een rubberen voet op het dak. En de klem die eromheen gaat is voorzien van rubbercoat.
Ik heb geen krassen.
Thanks ik ben overtuigd. Ga er gelijk een dakdragers plus koffer bestellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:37

MLLL

Palm Treo 650

_eLMo_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Als je geen kinderen neemt is het nog beter voor het milieu, zo kun je wel door blijven redeneren...

Ik heb een 5,7 l V8 en geen kinderen dus misschien ben ik wel beter bezig, wie zal het zeggen?!
Leven en laten leven, fijn weekend allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
MLLL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Als je geen kinderen neemt is het nog beter voor het milieu, zo kun je wel door blijven redeneren...

Ik heb een 5,7 l V8 en geen kinderen dus misschien ben ik wel beter bezig, wie zal het zeggen?!
Leven en laten leven, fijn weekend allemaal
Leven en laten leven kent ook z'n grenzen hè, kijk maar naar heel de boeren discussie nu. Op een gegeven moment moet er een keer een grens getrokken worden en moeten we mensen (bij voorkeur op een positieve manier) gaan beïnvloeden in hun doen en laten omwille van het groter goed. Dat is nu eenmaal onderdeel van een democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:37

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Leven en laten leven kent ook z'n grenzen hè, kijk maar naar heel de boeren discussie nu. Op een gegeven moment moet er een keer een grens getrokken worden en moeten we mensen (bij voorkeur op een positieve manier) gaan beïnvloeden in hun doen en laten omwille van het groter goed. Dat is nu eenmaal onderdeel van een democratie.
Ook dat is dubbel, eerst werden ze 'gedwongen' tot schaalvergroting en nu moeten ze weg.
Maar het is altijd makkelijk om te oordelen over iemand anders zijn broodwinning.
Je zult maar boer zijn....
Pagina: 1 ... 206 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.