Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 201 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03
7o9 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:30:
[...]
Kwaad kan het ongetwijfeld niet maar als het de bedoeling was dan zou je haast denken dat er ergens een reset knop zou zijn die effectief hetzelfde doet.
Er is ook niemand hier die vindt dat het normaal is. Die module zou het gewoon altijd goed moeten doen. Het is gewoon de snelste en simpelste oplossing van het probleem wanneer het zich helaas toch voordoet :)

Hopelijk komt het ook niet meer voor na een update naar 2.4 of 3.x.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:47
Wat doen jullie met laden ?

Ik woon op zo'n 20 km van mijn werk, dus in totaal zo'n 40km per dag.
Sluiten jullie hem elke avond dan weer aan de lader, of is het beter/verstandiger om de batterij iets verder leeg te rijden, bijvoorbeeld naar 30% en hem dan pas weer aan de lader te hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
spencer_830 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:17:

Sluiten jullie hem elke avond dan weer aan de lader, of is het beter/verstandiger om de batterij iets verder leeg te rijden, bijvoorbeeld naar 30% en hem dan pas weer aan de lader te hangen ?
Beste voor de batterij is de SoC tussen 50 en 70 % houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Ik dacht tussen de 40 en 70%, stond een tijdje terug een interessant artikel met grafiek hier gepost. Was dat niet van jou @FlowDesign ?

Bij ons varieert de te rijden afstand ook behoorlijk, wij laden hem meestal tot 70% en laden dan weer als hij onder de 40% staat voor aanvang van de volgende rit. In de praktijk betekend dat bij ons dat de auto een keer of drie per week wordt opgeladen. Een enkele keer naar 80 of 90% en heeeeel soms naar 100%.

Ik moet er bij zeggen dat ik deze auto zelf heb gekocht en voornemens ben er lang mee te doen als duur onderhoud geen roet in het eten gooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Jakkie takkie op 29-05-2022 17:15 ]

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
FlowDesign schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Snap ik. Als er echt iets stuk is dan breng ik 'm ook naar de garage.
Maar als ik bijvoorbeeld op vakantie een dergelijk noodgeval heb, dan wil ik zelf nog wel even iets proberen :)

Een tijd geleden was hier iemand aan het opperen dat zelf een zekering even eruit halen om het modem weer online te krijgen voor hem echt al veel te heftig was... Ja sorry, maar dan heb je denk ik echt een heel andere jeugd gehad dan ik 😄
Wij waren vroeger al telkens aan brommers en karts aan het sleutelen, daarna aan oude Volvos en meer recent aan motoren. En nee, ik heb geen opleiding daarvoor gehad, heb vermoedelijk zoals de meesten hier een IT gerelateerde opleiding gehad. Maar goed, ieder z'n ding :)
Jup ITer hier, maar inderdaad ook vollop aan brommers en autos. gesleuteld. Nog steeds doe ik zoveel mogelijk zelf, aan de Alfa. Van de ID3 doe ik inderdaad de basis dingen en zekeringen enzo. Maar van de aandrijflijn blijf ik af.. mij iets te gevaarlijk..
:X

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Ok, voorstelrondje dus :)

Ook een techneut hier. Werkzaam in de installatietechniek (werktuigbouwkunde) maar van kinds af aan al aan het knoeien met fietsen, modelvliegtuigjes, brommers, auto's en nu ook met warmtepompen, PV-installaties en dergelijken.

Voorgaande auto's diverse Porsche 944's (turbo en NA), Golf GTI mk1 allemaal half of helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Maar benzine en olie is toch van een iets andere orde dan bitjes en bytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 18:44
Jakkie takkie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:13:
Ik dacht tussen de 40 en 70%, stond een tijdje terug een interessant artikel met grafiek hier gepost. Was dat niet van jou @FlowDesign ?
Hou verhoudt een 40%-70% range zich tot de 20%-80% aanbeveling die we vanuit VW zien?

- ID.3 begint beleefd te zeuren bij 20% SoC
- Infotainment en We Connect app suggereren 80% "for battery-friendly charging"
- is 50% met deze batterijtechnologie stiekem de sweet spot die de batterij het meest relaxt vindt? 8)

Toen ik m'n ID.3 Pro in januari ophaalde kreeg ik 'm mee met 100% SoC. |:( Ik wist niet helemaal wat te zeggen maar dacht wel "hoe lang heeft ie met 100% staan wachten??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Ik laad bij een publieke laadpaal 500m verderop. Dus doe dat echt niet elke dag. Meestal als hij onder de 30% zit hang ik hem aan de lader en laad tot 80%. In de winter tot 90% anders wordt de range wel erg minimaal. Ik heb altijd begrepen dat hoge SoC maar lage temperatuur niet zo erg is.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
De sweetspot van de gemiddelde Li-ion batterij ligt rond de 67%. Het varieert natuurlijk een beetje afhankelijk van de gebruikte chemie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Maak je niet te druk qua exacte percentages. Lithium houd niet van extremen, dus vermijd je die dan doe je het al behoorlijk goed. Daar kom het advies 80-20% ook vandaan. Dat geeft je een bruikbaar gebied waarbij extremen worden vermeden.
Volgende stap is beter kleine ontladingen doen dan grote. Regelmatig kleine beetjes opladen is prima.
En om leeftijdsgebonden achteruitgang (calendar aging) tegen te gaan kun je de lading beter lager dan voller houden. Dat kun je toepassen door de auto niet meteen op te laden maar hem bijvoorbeeld met 30% op de oprit te laten staan en vlak voor vertrek pas op te laden naar gewenste/benodigd percentage. Dat zou met de 2.4 update waarmee de vertrektimers zouden moeten gaan functioneren een stuk makkelijker worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Ultraman op 30-05-2022 08:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ultraman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:06:
Maak je niet te druk qua exacte percentages. Lithium houd niet van extremen, dus vermijd je die dan doe je het al behoorlijk goed. Daar kom het advies 80-20% ook vandaan. Dat geeft je een bruikbaar gebied waarbij extremen worden vermeden.
Volgende stap is beter kleine ontladingen doen dan grote. Regelmatig kleine beetjes opladen is prima.
En om leeftijdsgebonden achteruitgang (calendar aging) tegen te gaan kun je de lading beter lager dan voller houden. Dat kun je toepassen door de auto niet meteen op te laden maar hem bijvoorbeeld met 30% op de oprit te laten staan en vlak voor vertrek pas op te laden naar gewenste/benodigd percentage. Dat zou met de 2.4 update waarmee de vertrektimers zouden moeten gaan functioneren een stuk makkelijker worden.
Tussen 20 en 80% houden is wel OK-isch indd. Maar de vraag was wat het meest optimale is. Hoe dicht iedereen daarbij wil blijven moeten ze natuurlijk zelf weten. Continu tussen 50 en 70 houden is in de praktijk natuurlijk nauwelijks te doen.

Ohja, en langzamer laden is bovendien altijd beter dan snelladen.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 30-05-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

spencer_830 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:17:

Hier is het 30km enkele reis woon/werk en werk 4 dagen per week.
Wekelijks ongeveer 250km per week voor woon/werk verkeer.
Met 80% accu kan ik ongeveer 350km rijden volgens de auto.
Naast werken hebben we doordeweeks niet veel meer ritjes dan naar school van de kids, supermarkt/winkels enz.

Hang de auto 1x per week op het werk aan de laadpaal als er nog 20 a 30% in zit en gooi 'm vol tot 80%. Ook ivm de kosten voor mijn werkgever. Wanneer we in het weekend ergens heen gaan, dan gaat de accu wel vol tot 100%. Dan heb ik het over dagje strand, reis naar Parijs etc etc.

En als mijn vrouw de auto meeneemt. Dit weekend moest ze van Tilburg naar Waalwijk en terug. 40km in totaal en de accu had nog 66% / 260km ongeveer. Ze wilde echt heel graag dat de auto minimaal tot 80% geladen was voor haar gemoedsrust :+

[ Voor 7% gewijzigd door AndereKoekoek op 30-05-2022 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 13:18
Ik heb een paar maanden geleden meegedaan aan een accutest via de ANWB (ze wilden het testapparaat testen). Toen was de kilometerstand van m'n ID.4 1st Max rond de 40.000. Ik moest 'm, met 't OBD-testapparaat permanent aangesloten, binnen een week één keer van 100% naar maximaal 5% rijden zonder tussentijds te laden. Was ff plannen, maar is gelukt. Uitslag: accustatus 97% van de nieuwcapaciteit! Helemaal tevreden, temeer daar de mogelijke afwijking 3% is, dus het zou ook zomaar 100% kunnen zijn :-)

Mijn laadgedrag is overigens als volgt: bij thuiskomst altijd tot 80% aan de 3x16A laadpaal op m'n oprit, zodat ik profiteer van de zonnepanelen, en de volgende dag niet hoef na te denken bij normale ritten. Vóór een lange rit wil ik de avond ervoor nog wel eens instellen dat 'ie tot 100% moet laden. Dat komt zo eens per maand voor. En zo eens in de drie maanden, bij nóg langere ritten, laad ik een keertje op bij 'n Fastned o.i.d., waarbij ik zo'n beetje stop met laden opdat ik dan met 10% thuis geraak.

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Haan schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:40:
Even iets heel anders tussendoor, heeft iemand ervaring met drie volwassenen op de achterbank van de ID.4? Is dat een beetje comfortabel te doen voor een rit van 70km?
als de persoon met de grootste kussen midden zit is het een eitje. waarom midden? omdat het een zeer harde zit is.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Even iets heel anders tussendoor, heeft iemand ervaring met drie volwassenen op de achterbank van de ID.4? Is dat een beetje comfortabel te doen voor een rit van 70km?
Ik heb veel ervaring met 4 volwassenen in een ID.4, en dat gaat zeer goed en zit voor iedereen erg comfortabel. Midden achter zit je wat harder. Ik heb daar nog nooit gezeten tijdens het rijden, maar met voldoende zitvlees moet dat te doen zijn. Want laten we wel wezen, 70km is geen wereldreis, het komt zelfs niet in de buurt van een vakantieritje naar Zuid Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
FlowDesign schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Tussen 20 en 80% houden is wel OK-isch indd. Maar de vraag was wat het meest optimale is. Hoe dicht iedereen daarbij wil blijven moeten ze natuurlijk zelf weten. Continu tussen 50 en 70 houden is in de praktijk natuurlijk nauwelijks te doen.

Ohja, en langzamer laden is bovendien altijd beter dan snelladen.
Ik heb hier het afgelopen jaar wat onderzoeken over gelezen. Het ligt aan de chemie en voltage window dat wordt gehanteerd.

Lithium-Ion in het algemeen doet het volgens onderzoeken en experimenten in calender aging beter op 15%SOC maar ook laden/ontladen is het beter op lage SOC bijvoorbeeld 10-30%SOC range maar is niet praktisch. Vanwege de gebruikte buffer bij EV's kan dit percentage nog lager zijn.

Feitelijk komt het er technisch op neer alleen laden wat je nodig hebt. Maar dat is geen reclame voor een EV's. De auto wat dagen/weken op lage SOC parkeren schijnt zelfs wat degradatie te doen terugdraaien. Dit alleen nooit doen onder het vriespunt.

67% sweetspot is dat boven een drempel de degradatie exponentieel meer toeneemt en daar onder in veel mindere mate. Maar afhankelijk van de voltage window en chemie zou dit ook op een (iets) ander percentage kunnen liggen.

Ik laad in de zomer meestal de auto op tot 50% of 60% en dat is in veel gevallen ruim voldoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
@Gecko123 Maar dat is toch allemaal niet te doen om bij te houden als wagen gebruiker.
Ik moet het ding gewoon pakken en het moet gewoon werken.. Ik laad hem denk ik 1 tot 2x per week thuis op (11kWh) en altijd tot 90% (tenzij ik echt een keer ver weg moet, maar dat gebeurd bijna nooit)
Woon-Werk is 80 km enkele reis en dat is prima te doen.
Maar onder de 200KM GOM gaat ie sowieso aan de lader. Ik wil niet een keer de auto nodig hebben en dan niet ver genoeg kunnen komen (omdat dan toevallig de maan verkeerd staat en het weer heftig is ofzo)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
Mijn ID.4 geeft sinds een paar dagen de melding "Data volume opgebruikt". En dan staat erbij dat je via de app (welke app?) extra data kan kopen.

Heeft iemand dit wel eens gehad? Wat moet je daarmee? Alles lijkt normaal te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
Geen volwassenen maar drie lange pubers achterin, vandaar de keuze voor de ID4.
Jarenlang achterwiel aangedreven duitse auto's gehad en altijd een vervelende tunnel voor de achterbank. Ook hebben de meeste auto's twee 'zitjes' in de achterbank en een harde bult in het midden. De ID4 heeft een vlakke bank en geen tunnel. Dus ze kunnen prima met z'n drieen naast elkaar zitten en de middelste heeft ook gewoon normale beenruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DonJunior schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:50:
@Gecko123 Maar dat is toch allemaal niet te doen om bij te houden als wagen gebruiker.
Ik moet het ding gewoon pakken en het moet gewoon werken.. Ik laad hem denk ik 1 tot 2x per week thuis op (11kWh) en altijd tot 90% (tenzij ik echt een keer ver weg moet, maar dat gebeurd bijna nooit)
Woon-Werk is 80 km enkele reis en dat is prima te doen.
Maar onder de 200KM GOM gaat ie sowieso aan de lader. Ik wil niet een keer de auto nodig hebben en dan niet ver genoeg kunnen komen (omdat dan toevallig de maan verkeerd staat en het weer heftig is ofzo)
Precies. Ik laad hem meestal tot 100% zelfs..maar 90 minimaal zou ook nog wel OK zijn voor me.
Enkele reis werk is 80KM dus 160 per dag (uitgezonderd 1 dag thuiswerken). Maar als ik in de avond thuiskom kan het zijn dat ik ergens ook weer wegga op xx KM van huis (naar een vriend bijv.), dan wil ik het wel comfortabel kunnen halen ipv. hopen op 't beste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
voor de id4 77lwh kun je gerust zeggen dat je met 25-35 km [winter/zomer] per uur laad bij een 11kw lader.

maar even serieus jongens, we leven in nederland, met 1 van de beste snellaad voorzieningen [ondertussen heeft DE ons wel ingehaald] het is 10 min laden voor 100-150km meer bereik als je toch een lage batterij% hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 18:44
VWID4 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:20:
Mijn ID.4 geeft sinds een paar dagen de melding "Data volume opgebruikt". En dan staat erbij dat je via de app (welke app?) extra data kan kopen.

Heeft iemand dit wel eens gehad? Wat moet je daarmee? Alles lijkt normaal te werken.
Dit klinkt als de databundel die je kan aanschaffen voor gebruik als Wifi hotspot voor passagiers. Wellicht belangrijk om te melden dat dit niet hetzelfde is als de auto z'n 4G verbinding met VW. Die is constant(-ish) en je hoeft je daar geen zorgen te maken over dataverbruik door Navi- en OTA-updates. (toch..? :| )

Deze feature gebruik ik zelf niet, maar ik zie ik WeConnect (android) [Auto ➡️ settings ⬇️ Mobile data] een data partner "Cubic telecom" staan. Ergens in de infotainment is dit ook te vinden geloof ik.

Misschien heb je bij het in ontvangst nemen van je ID.4 een bundel gekregen ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Simply1337 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:03:
voor de id4 77lwh kun je gerust zeggen dat je met 25-35 km [winter/zomer] per uur laad bij een 11kw lader.

maar even serieus jongens, we leven in nederland, met 1 van de beste snellaad voorzieningen [ondertussen heeft DE ons wel ingehaald] het is 10 min laden voor 100-150km meer bereik als je toch een lage batterij% hebt.
Ik "mag" van mijn werkgever niet snelladen tenzij het echt niet anders kan. Mede daarom heb ik ook een eigen laadpaal verkregen en zijn er laadvoorzieningen op mijn werk. Dus simpel stellen dat de voorzieningen in NL op orde zijn (wat idd zo is) en je daarmee dan maar anders "moet" plannen\laden is natuurlijk ieder voor zich ;)

Gemak voor alles, die auto is er om mij géén kopzorgen te geven dus dat probeer ik dan ook gewoon te voorkomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
Skidsteer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Dit klinkt als de databundel die je kan aanschaffen voor gebruik als Wifi hotspot voor passagiers. Wellicht belangrijk om te melden dat dit niet hetzelfde is als de auto z'n 4G verbinding met VW. Die is constant(-ish) en je hoeft je daar geen zorgen te maken over dataverbruik door Navi- en OTA-updates. (toch..? :| )

Deze feature gebruik ik zelf niet, maar ik zie ik WeConnect (android) [Auto ➡️ settings ⬇️ Mobile data] een data partner "Cubic telecom" staan. Ergens in de infotainment is dit ook te vinden geloof ik.

Misschien heb je bij het in ontvangst nemen van je ID.4 een bundel gekregen ofzo?
Is gewoon een vervelende bug...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337
Exorcist schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Ik "mag" van mijn werkgever niet snelladen tenzij het echt niet anders kan.
Volgens mij kun je niks anders als het je niet uitkomt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:53
Als leaseautorijder accepteer ik een mogelijk snellere degradatie. Ik laad ‘m daarom altijd tot 100% vol, en dat komt omdat ik vaak onverwacht lange ritjes moet maken. Dan is het fijn om een volle auto te hebben. Heeft echt met gemak te maken.

Tegelijkertijd komt t ook voor dat ik die ritten een paar weken niet maak en de auto meer stil staat en alleen rijdt voor korte ritjes. Dan zit ie tussen de 20% en 80% ergens voor langere tijd.

Optimaal zou denk ik zijn tot 80% laden als het gaat om balans tussen gemak en batterijbehoud, maar ik heb geen laadpaal op de oprit en ik vind het ‘t niet waard om dan elke keer m’n auto te verplaatsen om te laden, ook al staan de palen in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Tijsbeer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:41:
Ik heb een paar maanden geleden meegedaan aan een accutest via de ANWB (ze wilden het testapparaat testen). Toen was de kilometerstand van m'n ID.4 1st Max rond de 40.000. Ik moest 'm, met 't OBD-testapparaat permanent aangesloten, binnen een week één keer van 100% naar maximaal 5% rijden zonder tussentijds te laden. Was ff plannen, maar is gelukt. Uitslag: accustatus 97% van de nieuwcapaciteit! Helemaal tevreden, temeer daar de mogelijke afwijking 3% is, dus het zou ook zomaar 100% kunnen zijn :-)

Mijn laadgedrag is overigens als volgt: bij thuiskomst altijd tot 80% aan de 3x16A laadpaal op m'n oprit, zodat ik profiteer van de zonnepanelen, en de volgende dag niet hoef na te denken bij normale ritten. Vóór een lange rit wil ik de avond ervoor nog wel eens instellen dat 'ie tot 100% moet laden. Dat komt zo eens per maand voor. En zo eens in de drie maanden, bij nóg langere ritten, laad ik een keertje op bij 'n Fastned o.i.d., waarbij ik zo'n beetje stop met laden opdat ik dan met 10% thuis geraak.
Vrij normaal laadgedrag.

Overigens denk ik dat de 20% /80% regel voor laden best conservatief is. Volgens mij heeft Tesla (waar de grafiek over levensduur vandaan komt) minder conservatief dan VW. Niet slecht om voorzichtig te zijn met je accu maar toch afhankelijk van wat je ziet op de GoM en "hardware matig" de buffer in je accu.

Voor zover ik weet zitten er buffers op de accu (capaciteit vs. bruikbaar): 4kWh bij de 58kWh modellen, en 5kWh bij de 77kWh modellen. Effectief is dat ongeveer 6% procent buffer. En deze buffer bestaat dus ook aan de onderkant van de accu (je kunt namelijk nog een stuk doorrijden op 0%).

Dus tot 100% opladen op de GoM is eigenlijk 92/93% procent van de capaciteit op cel niveau (in het begin), en vermoedelijk is door rijden op de GoM nog 6% in de accu.

Hier staat wat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Bij ons thuis vragen we tegenwoordig altijd eerst ‘hoeveel procent heb je morgen nodig’ en dan pas ‘hoe was je dag?’. Kwestie van opvoeden 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zijn er hier ook gebruikers van de Sonniboys in de ID3?
Hoe zijn de ervaringen?

Twijfel om te gaan tinten of enkel de Sonniboys :)

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Het is nog even wachten op de bevestiging vanuit de dealer, maar als het allemaal goed gaat heb ik zojuist een rode 2021 Mustang Mach E SR RWD, met Tech Pack 2 en met trekhaak besteld in Hamburg :*)

Als dat goed gaat dan gaat de ID.3 in de verkoop :)
Misschien ga ik dat via een dealer doen (vriend van mij is verkoper bij Kia), dan kan de uiteindelijke koper nml. de subsidie voor 2ehands auto erop aanvragen en dan mogen zij er natuurlijk ook wat aan verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
FlowDesign schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:28:
Het is nog even wachten op de bevestiging vanuit de dealer, maar als het allemaal goed gaat heb ik zojuist een rode 2021 Mustang Mach E SR RWD, met Tech Pack 2 en met trekhaak besteld in Hamburg :*)

Als dat goed gaat dan gaat de ID.3 in de verkoop :)
Misschien ga ik dat via een dealer doen (vriend van mij is verkoper bij Kia), dan kan de uiteindelijke koper nml. de subsidie voor 2ehands auto erop aanvragen en dan mogen zij er natuurlijk ook wat aan verdienen :)
Deel je overwegingen eens met ons?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag een ID.4 Pro besteld.

Levertijd: week 48 verwacht.

Vanaf september komt er een 2023 model (1900€ pricehike, indicatief) en vanaf 01-2023 nog eens 1000€ erbij (indicatief). Grootste verandering is dat de USB-C poorten ook fastcharging voor Apple apparaten gaan ondersteunen.

Met het 2023 model komt er ook een nieuwe kleur: Azul blauw, vroeger op de VW Up. Deze kleur hebben wij besteld (met zilver/zwart dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTq8_q_dtOCAouwriiw6YmLWiTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xh9e12CdrHhZsldmVGUilbRk.jpg?f=user_large

Zin in!

- Edit:
Nog een change per MY2023 -> 4 jaar garantie op de hele auto.

[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 05-06-2022 09:40 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
_eLMo_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:15:

Vanaf september komt er een 2023 model (1900€ pricehike, indicatief) en vanaf 01-2023 nog eens 1000€ erbij (indicatief). Grootste verandering is dat de USB-C poorten ook fastcharging voor Apple apparaten gaan ondersteunen.

Met het 2023 model komt er ook een nieuwe kleur: Azul blauw, vroeger op de VW Up. Deze kleur hebben wij besteld (met zilver/zwart dak).

[Afbeelding]

Zin in!
heb je ook toevallig een brochure voor MY23?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Simply1337 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:52:
[...]

heb je ook toevallig een brochure voor MY23?
Helaas niet, de informatie kwam van de verkoper uit een intern systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
_eLMo_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Helaas niet, de informatie kwam van de verkoper uit een intern systeem.
Jammer :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:58:
[...]

Deel je overwegingen eens met ons?
Ik zat eigenlijk te azen op een Kia EV6, maar die zou ik dan sowieso nieuw hebben moeten bestellen met een jaar levertijd.
De subsidieregels in Duitsland worden per 1-1-2023 versoberd (minimaal €3.190 minder subsidie volgens ADAC). Nieuwe regeling wordt echter pas helemaal officeel bekend gemaakt in juli ofzo, en de verwachting is dat de prijzen van de EV6 voor een MY23 ook nog zullen stijgen.
Verder is het natuurlijk ietwat onzeker wat de prijzen van tweedehands EV's in een jaar tijd doen.
Afijn, financieel gezien dus beter om iets te kopen wat snel leverbaar is. Nu zag ik vandaag op de Duitse Ford site ineens weer een 2021 model voor een interessante prijs, die vanuit voorraad leverbaar is en we dus in Duitsland subsidie voor aan kunnen vragen en na minimaal 6 maanden en 6.000 km kan ik 'm vervolgens importeren. Uiteindelijk heb ik dan weer een nieuwe auto en een leuke upgrade voor een paar duizend Euro.

Verder vinden we beiden de Mustang echt veeeeel mooier dan de EV6. De EV6 had ik vooral op het oog voor het snelle snelladen en de 7 jaar garantie.

De Mustang vind ik gewoon een best dikke upgrade ten opzichte van de ID.3 en ik wilde erg graag een auto met trekhaak. De Mustang mag tot 750 1.000 kg trekken en dat is voor ons meer dan genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
FlowDesign schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Ik zat eigenlijk te azen op een Kia EV6, maar die zou ik dan sowieso nieuw hebben moeten bestellen met een jaar levertijd.
De subsidieregels in Duitsland worden per 1-1-2023 versoberd (minimaal €3.190 minder subsidie volgens ADAC). Nieuwe regeling wordt echter pas helemaal officeel bekend gemaakt in juli ofzo, en de verwachting is dat de prijzen van de EV6 voor een MY23 ook nog zullen stijgen.
Verder is het natuurlijk ietwat onzeker wat de prijzen van tweedehands EV's in een jaar tijd doen.
Afijn, financieel gezien dus beter om iets te kopen wat snel leverbaar is. Nu zag ik vandaag op de Duitse Ford site ineens weer een 2021 model voor een interessante prijs, die vanuit voorraad leverbaar is en we dus in Duitsland subsidie voor aan kunnen vragen en na minimaal 6 maanden en 6.000 km kan ik 'm vervolgens importeren. Uiteindelijk heb ik dan weer een nieuwe auto en een leuke upgrade voor een paar duizend Euro.

Verder vinden we beiden de Mustang echt veeeeel mooier dan de EV6. De EV6 had ik vooral op het oog voor het snelle snelladen en de 7 jaar garantie.

De Mustang vind ik gewoon een best dikke upgrade ten opzichte van de ID.3 en ik wilde erg graag een auto met trekhaak. De Mustang mag tot 750 kg trekken en dat is voor ons meer dan genoeg :)
Ik weet niet of je veel roadtripped, maar let wel op dat (volgens ev-database.org iig) de laadsnelheid op DC wat bedroevend is (400km/u). 47 minuten van 10 -> 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
_eLMo_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Ik weet niet of je veel roadtripped, maar let wel op dat (volgens ev-database.org iig) de laadsnelheid op DC wat bedroevend is (400km/u). 47 minuten van 10 -> 80%.
Ik sta eerlijk gezegd bijna nooit aan de snellader. Het snelladen in minuten per kilometer range zal dan ongeveer gelijk zijn aan de ID.3.

Overigens is er een update beschikbaar waarmee de range en het snelladen zijn verhoogd en ik weet niet of de data op ev-database.nl daarvoor is bijgewerkt. Daar staat nml max 109 kW, terwijl een maat van mij al vermogens boven de 120 kW heeft gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 30-05-2022 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
Deurstopper schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:01:
Hoe zijn de ervaringen?

Even zoeken in dit topic had je mogelijk al geholpen.
Hoe dan ook ik gebruik Sonniboys al jaren in elke leaseauto en privé auto. Heb ze dus ook in de ID3. Die dingen liggen vaak al thuis te wachten tot de leaseauto arriveert. Ik heb zowel getinte ruiten als Sonniboys in de ID3 en heb Sonniboys zonder getinte ruiten in de Alfa Giulietta.

Ik gebruik ze vooral om kinderhandjes binnen de auto te houden en nieuwsgierige blikken buiten de auto.
Ik kan zonder na te denken de ramen achter openen en sluiten en de kinderen komen er nooit tussen met hun vingers.
Bijkomend voordeel: Geen vieze vingers op de ramen aan de binnenkant én geen stomme plakplaatjes ofzo.

En ohja.. ze doen ook nog wat tegen de zon haha

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
.. nvm

[ Voor 98% gewijzigd door DonJunior op 30-05-2022 22:18 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Heb jij hem gewrapped? Kwam laatst een blauw gewrapte ID3 tegen op de A50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Jakkie takkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Heb jij hem gewrapped? Kwam laatst een blauw gewrapte ID3 tegen op de A50.
Heb hem laten wrappen ja.. en zelf andere velgen eronder gekocht.
Maar de A50.. daar kom ik niet zo snel..

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Krijg zojuist een email binnen met een bevestiging van de aankoop van de Mach E :) Dus het lijkt erop dat de ID.3 binnen een paar weken te koop zal komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieken72
  • Laatst online: 18-09 21:48

[Afbeelding]

Zin in!
Week 48 al?
Vorig jaar in December besteld en melding gehad dat hij pas week 23 in 2023 komt ipv week 49 2022...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
Deurstopper schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:01:
Hoe zijn de ervaringen?

Ik had Sonniboys in m'n vorige auto. Zijn fijne dingen. Je kan je raampje op een kier laten en dan houden ze ook beestjes eruit. En in de winter kun je ze eruit klikken en is de auto niet zo donker.
Effect is hetzelfde als tinten hoewel je iets minder makkelijk van binnen naar buiten kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enieuwlaar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:34
Tijdens mijn vakantie in Frankrijk (Alpen / Provence) kan ik sinds enige tijd de VW navigatie in mijn ID.3 niet gebruiken. Welke bestemming ik ook invoer, ik krijg steeds de melding “Helaas kon uw route niet worden berekend” . Ook zie ik nu in de Provence in het wagenmenu de melding: “Voor dit gebied zijn geen gegevens beschikbaar”.
Vragen:
Hebben anderen deze meldingen ook gehad?
Zijn deze meldingen veroorzaakt door hetzelfde probleem?
Hoe los ik dit op?

(ID.3 Pro S, software 2.3, navigatieversie 22.3)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:53:
Krijg zojuist een email binnen met een bevestiging van de aankoop van de Mach E :) Dus het lijkt erop dat de ID.3 binnen een paar weken te koop zal komen te staan.
Nice man! Ben stiekem wel een beetje jaloers.
Hoe heb je hem geconfigureerd?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
enieuwlaar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:45:
Tijdens mijn vakantie in Frankrijk (Alpen / Provence) kan ik sinds enige tijd de VW navigatie in mijn ID.3 niet gebruiken. Welke bestemming ik ook invoer, ik krijg steeds de melding “Helaas kon uw route niet worden berekend” . Ook zie ik nu in de Provence in het wagenmenu de melding: “Voor dit gebied zijn geen gegevens beschikbaar”.
Vragen:
Hebben anderen deze meldingen ook gehad?
Zijn deze meldingen veroorzaakt door hetzelfde probleem?
Hoe los ik dit op?

(ID.3 Pro S, software 2.3, navigatieversie 22.3)
Laadstops uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Nice man! Ben stiekem wel een beetje jaloers.
Hoe heb je hem geconfigureerd?
Het is een SR RWD en standaard hebben alle Mach E modellen al behoorlijk veel opties, maar deze was bovendien ook al voorzien van Tech Pack 1 en 2. Het enige wat ik heb toegevoegd is een afneembare trekhaak :)
Ik verwacht 'm ergens in de 2e helft van juni op te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddTVlChfOcBmQsbHv1-2eh0xvNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s6y24uvmAfHUqVErDLWOr27c.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnYNPXzVQoABYUkPCozan9SQM4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDfXfuPRM6kxERaOEP3kkjJA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@FlowDesign Alleen al stikjaloers op het geluidssysteem..
Ben super blij met de ID.3 maar de teleurstelling, elke keer opnieuw, als ik de radio wat harder zet.
Gaat sowieso op de volgende leaseauto uitgebreid getest worden haha

Welke kleur heb je gekozen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In mijn ID.4 is het standaard geluidssysteem prima, daar heb je ook gewoon speakers achter e.d. al geef ik toe dat ik ook niet heel kritisch ben op geluid ofzo, heel vaak geniet ik juist ook van de stilte in de auto :)

Een Ford Mustang Mach E moet je natuurlijk ook vergelijken met de ID.4, niet met de ID.3. Als je vanaf een ID.3 komt snap ik dat het een enorm stap vooruit zal gaan zijn :)

Ik ben na een jaar nog steeds heel blij met de ID.4, zou ik nu een nieuwe auto moeten uitzoeken dan zou hij zeker weer op de shortlist staan. Waarschijnlijk samen met de Kia EV6, de Ford Mustang Mach E en ik denk toch ook wel de Polestar 2. De Polestar 2 vind ik een heel gaaf model, al heb ik daar wel wat twijfels bij de ruimte.

[ Voor 58% gewijzigd door ik222 op 31-05-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vanaf september komt er een 2023 model (1900€ pricehike, indicatief)
Benieuwd welke hardware in MY2023 komt te zitten die je nodig hebt om volledig gebruik te kunnen maken van de 3.5(of 4.0) update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
ik222 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:02:
In mijn ID.4 is het standaard geluidssysteem prima, daar heb je ook gewoon speakers achter e.d. al geef ik toe dat ik ook niet heel kritisch ben op geluid ofzo, heel vaak geniet ik juist ook van de stilte in de auto :)

Een Ford Mustang Mach E moet je natuurlijk ook vergelijken met de ID.4, niet met de ID.3. Als je vanaf een ID.3 komt snap ik dat het een enorm stap vooruit zal gaan zijn :)
Speakers achter had inderdaad al een boel gescheeld. Het systeem is niet heel slecht.. maar in mijn vorige lease (VW Golf 7.5 Variant) had ik een Dynaudio systeem.. dan nu terugvallen naar een auto met alleen speakers voor.. is wel echt jammer. (terwijl de auto zelf veel duurder is qua aanschafprijs)
Heb wel gekeken voor aftermarket opties.. maar dat vind ik iets te gek worden voor een leaseauto die ik over drie jaar weer moet inleveren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enieuwlaar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:34
Bedankt! Ik krijg nu niet meer de tweede foutmelding (“ Voor dit gebied zijn geen gegevens beschikbaar” ). Laad plekken uitzoeken deed ik toch al via ABRP. De eerste foutmelding (“ Helaas kon uw route niet worden berekend” ) heb ik nog steeds. Eind van de week ga ik verkassen. Zien of foutmelding dan verdwijnt. Tot die tijd ga ik werken met CarPlay/Apple Kaarten.
Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Rij nu een half jaar in de ID4 en ik begin toch de trekhaak te missen.
Grond verplaatsen is niet te doen zonder aanhanger. Fietsen op het dak van de ID4 tillen is ook niet alles.

Leasebedrijf vraagt ongeveer 50 Euro per maand voor zo'n ding. Dat had en heb ik er niet voor over.

Maar als ik m zelf zou kunnen kopen en na afloop leasetermijn weer kan demonteren en doorverkopen dan zou het denk ik goedkoper zijn. Leasebedrijf vind dit goed, mits er geen schade achterblijft na demontage.

Iemand hier ervaring mee ? Is dit mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Kieken72 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Week 48 al?
Vorig jaar in December besteld en melding gehad dat hij pas week 23 in 2023 komt ipv week 49 2022...
Vreemd! GTX? Ik heb eigenlijk alle opties op de sport pakketten na. Hij zij wel dat het panoramadak mogelijk wat vertraging oplevert. HUD was eerst ook moeilijk leverbaar maar inmiddels niet meer.

Eerlijk gezegd boeit het me weinig, ik rij nu een 4% Niro, en die loopt in Februari 2023 af, maar mag hem prima langer rijden (tot 160.000km). Hij staat nu op 107.000, dus ik kan dan tot september 2023 ofzo rijden. Maar ik wil de ID.4 eigenlijk wel voor de zomer 2023 hebben ivm vakantie enzo.

Ik zie het wel, zal een update posten mocht het later worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
FlowDesign schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Het is een SR RWD en standaard hebben alle Mach E modellen al behoorlijk veel opties, maar deze was bovendien ook al voorzien van Tech Pack 1 en 2. Het enige wat ik heb toegevoegd is een afneembare trekhaak :)
Ik verwacht 'm ergens in de 2e helft van juni op te halen.
mooie auto! Alvast heel veel fijne kilometers.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:59:
@FlowDesign Alleen al stikjaloers op het geluidssysteem..
Ben super blij met de ID.3 maar de teleurstelling, elke keer opnieuw, als ik de radio wat harder zet.
Gaat sowieso op de volgende leaseauto uitgebreid getest worden haha

Welke kleur heb je gekozen?
Het was een voorraadmodel, dus er viel weinig te kiezen, maar hij is rood en die vind ik toevallig erg gaaf :D

Zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5DatKWTzhd-OIchres71u75q7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxlnyERJymlVjiYIudpiQJaf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zat elke dag een paar keer de site van Ford Duitsland te refreshen en ineens stond er weer een 2021 model tussen. Aangezien die binnen no-time weg zijn omdat ze snel leverbaar en relatief goedkoop zijn, heb ik niet getwijfeld en direct besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsbeer
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 13:18
DonJunior schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Speakers achter had inderdaad al een boel gescheeld. Het systeem is niet heel slecht.. maar in mijn vorige lease (VW Golf 7.5 Variant) had ik een Dynaudio systeem.. dan nu terugvallen naar een auto met alleen speakers voor.. is wel echt jammer. (terwijl de auto zelf veel duurder is qua aanschafprijs)
Heb wel gekeken voor aftermarket opties.. maar dat vind ik iets te gek worden voor een leaseauto die ik over drie jaar weer moet inleveren.
Je kan 't na drie jaar eruit (laten) halen en doorverkopen; dat verzacht de financiële pijn aanzienlijk :-)

https://youtu.be/dechvhb0Meo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kieken72
  • Laatst online: 18-09 21:48
_eLMo_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Vreemd! GTX? Ik heb eigenlijk alle opties op de sport pakketten na. Hij zij wel dat het panoramadak mogelijk wat vertraging oplevert. HUD was eerst ook moeilijk leverbaar maar inmiddels niet meer.

Eerlijk gezegd boeit het me weinig, ik rij nu een 4% Niro, en die loopt in Februari 2023 af, maar mag hem prima langer rijden (tot 160.000km). Hij staat nu op 107.000, dus ik kan dan tot september 2023 ofzo rijden. Maar ik wil de ID.4 eigenlijk wel voor de zomer 2023 hebben ivm vakantie enzo.

Ik zie het wel, zal een update posten mocht het later worden.
Geen GTX, die was toen nog niet beschikbaar in België. Wel alle opties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Laatst online: 11:54
LastSamurai schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:29:
Rij nu een half jaar in de ID4 en ik begin toch de trekhaak te missen.
Grond verplaatsen is niet te doen zonder aanhanger. Fietsen op het dak van de ID4 tillen is ook niet alles.

Leasebedrijf vraagt ongeveer 50 Euro per maand voor zo'n ding. Dat had en heb ik er niet voor over.

Maar als ik m zelf zou kunnen kopen en na afloop leasetermijn weer kan demonteren en doorverkopen dan zou het denk ik goedkoper zijn. Leasebedrijf vind dit goed, mits er geen schade achterblijft na demontage.

Iemand hier ervaring mee ? Is dit mogelijk ?
Verwijderen heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb op mijn vorige lease wel zelf een trekhaak laten plaatsen omdat ik absoluut plots een fietsendrager nodig had voor een trip naar de mont Ventoux en mijn vrouw haar auto plots moest wisselen terwijl die wel een trekhaak had. Bedrijf dat de trekhaak geplaatst had op de Volvo V40 garandeerde me op voorhand dat er geen beschadigingen zijn, maar die hebben dan toch een gat in een onderste plastieken onderdeel van de bumper moeten maken. Ik zou dus wel oppassen.

Ik heb die trekhaak gewoon aan de auto gelaten. Hij had me €350 gekost en daar kon ik wel mee leven voor 3.5 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Annun schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Verwijderen heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb op mijn vorige lease wel zelf een trekhaak laten plaatsen omdat ik absoluut plots een fietsendrager nodig had voor een trip naar de mont Ventoux en mijn vrouw haar auto plots moest wisselen terwijl die wel een trekhaak had. Bedrijf dat de trekhaak geplaatst had op de Volvo V40 garandeerde me op voorhand dat er geen beschadigingen zijn, maar die hebben dan toch een gat in een onderste plastieken onderdeel van de bumper moeten maken. Ik zou dus wel oppassen.

Ik heb die trekhaak gewoon aan de auto gelaten. Hij had me €350 gekost en daar kon ik wel mee leven voor 3.5 jaar gebruik.
Trekhaakcentrum rekent 720 voor een vaste en 900 voor een afneembare.Vind ik ook wel te doen, maar wel zonde als ik na vier jaar de haak voor niets weg moet geven aan de leasemij. Als ik m er dan af kan halen en op MP voor een paar honderd door kan verkopen dan scheelt dat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Trekhaakcentrum rekent 720 voor een vaste en 900 voor een afneembare.Vind ik ook wel te doen, maar wel zonde als ik na vier jaar de haak voor niets weg moet geven aan de leasemij. Als ik m er dan af kan halen en op MP voor een paar honderd door kan verkopen dan scheelt dat weer.
Programmeren ze dan ook de auto zodat de sensors niet piepen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
_eLMo_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Programmeren ze dan ook de auto zodat de sensors niet piepen enzo?
Ja, ze rekenen daar 100 Euro voor.

Net gebeld en de leasemij vind het allemaal prima alleen moet de haak kennelijk ineens bij een dealer worden ingebouwd. Zal eens vragen wat dat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Laatst online: 11:54
LastSamurai schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is wel heel wat meer natuurlijk. Mijn ervaring is van 4 jaar terug natuurlijk, prijzen zullen wel een heel stuk hoger liggen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
Ik heb dat bij een vorige Passat ook gedaan. Probleem is echter dat ze een kabelboom plaatsen en een dwarsbalk(je) vervangen + wellicht wat plastic weghalen. Had er toen ook iets van 700 voor betaald. Heb hem na 4 jaar gewoon laten zitten. Was niet netjes weg te halen - niet door mijzelf tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
AndereKoekoek schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Benieuwd welke hardware in MY2023 komt te zitten die je nodig hebt om volledig gebruik te kunnen maken van de 3.5(of 4.0) update.
V2G zal wss nieuwe hardware nodig hebben [komend in 3.2?/4.0] dus komt netjes overeen met MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 19:25
Na 6 maanden lijkt mijn internet (4G) nu eindelijk te werken. Ik heb voor het eerst een QR code kunnen genereren via WeConnect en heb een bevestigingsmail gekregen. Echter constateer ik nu het volgende:

- Geen Ladingstoestand zichtbaar (scherm blijft leeg)
- Geen Verkeersupdate in de navigatie

Kan dit komen omdat het systeem wat tijd nodig heeft, of moet het direct werken?

Verder kreeg ik voor het eerst een error "Elektrischsysteem werkt niet" bij het parkeren, later hoorde ik ook een elektrische tik. Na 10 minuten de auto uit te hebben gezet lijkt de error weg te zijn. Iemand hier ervaring mee? Nog nooit een error gehad hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Stomme vraag misschien.

Ik luister heel af en toe naar mp3-bestanden op een usb-stick. Folder structuur met in de root ook mp3-bestanden.

Ik zou toch zweren dat ik in het verleden gewoon een bestandstructuur kon bladeren die uiteindelijk filenaam.mp3 liet zien. Nu zie ik alleen maar "naam van nummer" uit de id3-tag gehaald als ik dat op dezelfde manier doe.

Zie ik iets over het hoofd (qua instellingen) of ben ik gek geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 31-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 22:23
Galvatron schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:51:
Na 6 maanden lijkt mijn internet (4G) nu eindelijk te werken. Ik heb voor het eerst een QR code kunnen genereren via WeConnect en heb een bevestigingsmail gekregen. Echter constateer ik nu het volgende:

- Geen Ladingstoestand zichtbaar (scherm blijft leeg)
- Geen Verkeersupdate in de navigatie

Kan dit komen omdat het systeem wat tijd nodig heeft, of moet het direct werken?

Verder kreeg ik voor het eerst een error "Elektrischsysteem werkt niet" bij het parkeren, later hoorde ik ook een elektrische tik. Na 10 minuten de auto uit te hebben gezet lijkt de error weg te zijn. Iemand hier ervaring mee? Nog nooit een error gehad hiervoor.
De storing ivm het elektrisch systeem had ik gisteren nog (2 de keer nu). Uiteraard op het moment dat ik de auto wilde verplaatsen. Kort de auto aan de lader gehangen en weg was de foutmelding. Geen idee of dit altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 19:25
IndyVS schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:36:
[...]

De storing ivm het elektrisch systeem had ik gisteren nog (2 de keer nu). Uiteraard op het moment dat ik de auto wilde verplaatsen. Kort de auto aan de lader gehangen en weg was de foutmelding. Geen idee of dit altijd werkt.
Net weer in de auto gestapt, en geen error meer. Wellicht iets met netspanning te maken in de accu’s? Gek iets. Wel toevallig dat m’n auto nu voor het eerst internet heeft, hoewel de app dus nog niet helemaal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
#hardopdenkend

De IDx remt automatisch bij een noodsituatie.
Stel ik rij op een smalle dijk, het wegdek is nat en er steekt een kat over.
De auto denkt dat hij een noodstop moet maken.
Maar de noodstop ervoor gaat zorgen dat ik uiteindelijk in het water zal belanden.
Resumee, ik wil doorrijden om erger te voorkomen.

Denken jullie weleens aan deze situaties?
Ik vind de techniek best ver gaan.
Maar wat bij situaties tussen leven en dood waar een mens toch echt (op dit moment) de beste keuze kan maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
C6DL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:22:
#hardopdenkend

Maar de noodstop ervoor gaat zorgen dat ik uiteindelijk in het water zal belanden.

Maar wat bij situaties tussen leven en dood waar een mens toch echt (op dit moment) de beste keuze kan maken?
Je hecht dus geen waarde aan het leven van een kat, maar wel aan dat van een mens, is dat wat je hiermee wil zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik mag hopen dat jij ook liever een kat aanrijdt dan zelf sterven.

Overigens denk ik dat het niet echt een relevant vraagstuk is want een nat wegdek is niet zomaar zo glad dat je kansloos de sloot in glijdt bij remmen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
@C6DL Met alle. respect uiteraard maar, is dit een relevante vraag voor in het IDx topic? Dit vraagstuk geldt, mijnsinziens, voor alle auto's met geavanceerde rijhulpsystemen. Ongeacht de aandrijving.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Zojuist een aflevering van Kijken zonder Kopen terug gekeken en de eigenaar reed een ID.3 first.
Iemand van hier toevallig?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Termy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:56:
Ik mag hopen dat jij ook liever een kat aanrijdt dan zelf sterven.
Hij had het niet over zelf sterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
C6DL schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:22:
#hardopdenkend

Dit is al eerder voorbij gekomen maar als je voet op het acceleratiepedaal staat zoals je gewoon rijd dan remt de auto niet uit zichzelf.

Als je niets doet en de auto remt dan zorgt de ABS dat de auto rechtuit blijft gaan. Zolang de auto zichzelf niet van de helling af stuurt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

FlowDesign schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Hij had het niet over zelf sterven.
Jawel, hij ging nl in het water glijden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
je kunt een noodstop overrulen door fatsoenlijk gas te geven. En als het toch een noodstop situatie was kun je iedergeval nog harder remmen mits auto al niiet op maximum zit te remmen [en dat kan besst hard gaan]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Termy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Jawel, hij ging nl in het water glijden.
Ok, als je van suiker bent ga je deaud van water :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Waarschijnlijk enorm belerend maar is de oplossing niet gewoon rustig rijden op een dijk met glad weer?
Mijn vrouw houdt niet van snelweg rijden. Ik heb veel meer emotie bij statistieken en die laten zien dat de meeste grote ongelukken op B-wegen zijn. Ik rij daar dan ook altijd (ruim) onder de maximum snelheid.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy

Termy

wheli schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:36:
Waarschijnlijk enorm belerend maar is de oplossing niet gewoon rustig rijden op een dijk met glad weer?
Mijn vrouw houdt niet van snelweg rijden. Ik heb veel meer emotie bij statistieken en die laten zien dat de meeste grote ongelukken op B-wegen zijn. Ik rij daar dan ook altijd (ruim) onder de maximum snelheid.
Op een 1baansweg onder de limiet rijden is ook niet geweldig... Dat haalt bij sommigen het bloed onder de nagels vandaan en werkt zo juist onveilige situaties in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 13:21
Is op enige wijze de laadhistorie te achterhalen bij een ID.3?
Dit ivm declaratie thuislaadkosten (via stopcontact).

Eventuele ervaringstips om deze situatie op een andere manier op te lossen ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
Denman_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:57:

Eventuele ervaringstips om deze situatie op een andere manier op te lossen ook welkom.
afaik vereist de belastingdienst een wettelijk goedgekeurde teller daarvoor.
dus geen gewone druppelladers of een stopcontact met teller, maar een speciale EV lader met wettelijk goedgekeurde teller, die per laadpas het verbruikt rapporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
De leasemaatschappij is niet zo moeilijk, maar ik zal het wel op één of andere manier aan moeten kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Termy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Op een 1baansweg onder de limiet rijden is ook niet geweldig... Dat haalt bij sommigen het bloed onder de nagels vandaan en werkt zo juist onveilige situaties in de hand.
naast dat het ook gevaarlijk is doordat mensen het niet verwachten dat iemand veel langzamer rijdt. Maar mogelijk kunnen we weer on-topic gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:32

Voor een ~50 Euro heb je een verzegelde en geijkte kWh meter. Je de DIN-behuizing die je gebruikt na installatie nog kunnen laten verzegelen, maar daar kraait echt geen haan naar (bovendien kan je natuurlijk ook gewoon een straalkachel aan het stopcontact hangen i.p.v. je granny charger).

In ieder geval een prima oplossing om je verbruik inzichtelijk te houden.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
Ja, dat is zeker iets voor een volgende keer.
Durf te stellen dat VW de laadhistorie wel heeft, maar niet inzichtelijk maakt voor de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 19-09 10:15
sl1000 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:11:
[...]

afaik vereist de belastingdienst een wettelijk goedgekeurde teller daarvoor.
dus geen gewone druppelladers of een stopcontact met teller, maar een speciale EV lader met wettelijk goedgekeurde teller, die per laadpas het verbruikt rapporteerd.
dat is niet verplicht, natuurlijk is het wel de eenvoudigste manier om aan te tonen dat het aangegeven getal klopt.

Zo ver ik weet kan je het niet ophalen bij Volkswagen, wel kan je Tronity koppelen, deze houdt het ook bij. Enige nadeel is dat het geen data verzamelt als je een auto een keer een tijdje geen verbinding heeft, of bijvoorbeeld ergens staat te laden waar geen bereik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
unex154 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:01:
[...]

dat is niet verplicht, natuurlijk is het wel de eenvoudigste manier om aan te tonen dat het aangegeven getal klopt.

Zo ver ik weet kan je het niet ophalen bij Volkswagen, wel kan je Tronity koppelen, deze houdt het ook bij. Enige nadeel is dat het geen data verzamelt als je een auto een keer een tijdje geen verbinding heeft, of bijvoorbeeld ergens staat te laden waar geen bereik is.
Nadeel daarvan is dat je de overhead van het laden niet in beeld hebt, en dat kan zo 10 tot 20% zijn, zeker als je de trage granny charger gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
sl1000 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Nadeel daarvan is dat je de overhead van het laden niet in beeld hebt, en dat kan zo 10 tot 20% zijn, zeker als je de trage granny charger gebruikt
Klopt, ik heb het vanaf het begin bijgehouden en zit op ruim 10% verlies. Dat is met een gewone 3-fasen lader.

--correctie: deed net even mn administratie van de maand mei, zat een foutje in mijn excel 8)7 . Verlies tijdens het laden is bij mij 6% over 21000km--

[ Voor 17% gewijzigd door Jakkie takkie op 01-06-2022 20:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Ik heb even kort de moeite genomen om tot 14 mei terug te kijken in de berichten, maar ben de video van de ID.blogkabouter over de nieuwe charge curve van de ID.x 82 kW met 3.0 hier nog niet tegen gekomen.

Terwijl de verbetering misschien wel een gamechanger is voor de ID.X familie?

• 142 kW max
  • 8 minuten sneller van 10 naar 80 procent (was 34 nu 26 minuten)
  • laadsnelheid is tot 83 procent boven de huidige curve
  • de nieuwe curve ligt op momenten wel 50 kW hoger
Nu wordt het mooi! Ik zou bijna naar Wolfsburg rijden om daar wat handen te schudden. En, dan bij de uitgang bij de kassa een vergoeding te claimen voor de verloren tijd dit jaar!

En, als 3.0 dan ook nog efficiënter omgaat met de geladen energie, dan wordt het echt een auto die op alle EV lijstjes staat.

(theoretisch dan hè, ik weet dat ze moeilijk leverbaar zijn op dit moment)

[ Voor 0% gewijzigd door NWA op 01-06-2022 23:39 . Reden: Aanpassing van het tijdverschil in laden van 9 naar 8 minuten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
** Offtopic. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:37 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:32
** Offtopic. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:36 ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:49:
Ik heb even kort de moeite genomen om tot 14 mei terug te kijken in de berichten, maar ben de video van de ID.blogkabouter over de nieuwe charge curve van de ID.x 82 kW met 3.0 hier nog niet tegen gekomen.

Terwijl de verbetering misschien wel een gamechanger is voor de ID.X familie?

[YouTube: Comparing charging curve with Id Software 3.0 - VW Id.3 / Id.4 / Id.5 with 82 kWh battery]
  • 142 kW max
  • 9 minuten sneller van 10 naar 80 procent (was 34 nu 25 minuten)
  • laadsnelheid is tot 83 procent boven de huidige curve
  • de nieuwe curve ligt op momenten wel 50 kW hoger
Nu wordt het mooi! Ik zou bijna naar Wolfsburg rijden om daar wat handen te schudden. En, dan bij de uitgang bij de kassa een vergoeding te claimen voor de verloren tijd dit jaar!

En, als 3.0 dan ook nog efficiënter omgaat met de geladen energie, dan wordt het echt een auto die op alle EV lijstjes staat.

(theoretisch dan hè, ik weet dat ze moeilijk leverbaar zijn op dit moment)
Als ik het goed begrijp gelden deze laadsnelheden niet voor de 58 kWh variant, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign

Ik heb een Brennenstuhl digitale meter van €18 ofzo ertussen en op basis daarvan declareerde ik m'n kWh voor het laden gewoon bij m'n werkgever. Daar heeft de belastingdienst nog nooit vragen over gesteld en daar hebben ze ook echt geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
** Inderdaad offtopic, plaats het dan niet. **

[ Voor 69% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
** Inderdaad offtopic, plaats het dan niet. **

[ Voor 83% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:35 ]

Pagina: 1 ... 201 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.