buz schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:45:
Mijn dealer liet een lijstje zien waarin staat dat hij drie procent marge heeft op een id3.
Overigens hebben we een plus besteld, omdat het verschil in prijs tussen de plus en de max EN de 4000 subsidie mislopen, was teveel voor de portemonnee.
De meerprijs van de plus tov de basis vond ik ook al hoog, maar het gebrek aan een achteruitrijcamera op de basis vond ik een te groot gemis.
In het Duitse "Agentur" model wat Volkswagen gebruikt, krijgt de verkopende/afleverende dealer een provisie van 2500,- euro per verkochte ID.3. Hiervan moet de marketing, proefritten, transport, rijklaarmaken poetsen, etc. gedaan worden. De rijklaarmaak kosten en het transport zitten al bij de prijs in. Dure verkopers heeft jouw dealer dan!
In jouw geval zou de dealer dan zo'n 1200,- euro per verkochte auto overhouden. Dat zou betekenen dat hij dan 1300,- euro aan kosten zou maken per verkoop. Het model van PON ken ik niet, maar aangezien niemand korting mag geven ga ik er vanuit dat dit vergelijkbaar zal zijn.
Wel is de marge op de wielensets nu nog flink. Over een maand of 3 komen pas de sets met minder marge uit.