Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 198 ... 370 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 23:18
Simply1337 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:07:
[...]

ja gewoon fabrieksinstellingen, Moest wel eerst mn auto verwijderen van de app voordat ik weer de auto "opnieuw" kon registeren via telefoon, maar a la het werkt.

Een stomme reden is waarschijnlijk dat het paar honderd keer per maand backend servers offline gaan en wanneer het weer terug online komt verliest het gewoon connectie met de navi map update server en wordt er niks meer gepusht.

Factory Reset is is niet zo spannend, behalve dat je alle instellingen en gegevens wist, maar navi en handleiding update krijg je weer binnen :)
Gaan met een factory reset ook de aanpassingen die via OBD11 zijn gedaan verloren of blijven deze in tact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
FJP84 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Gaan met een factory reset ook de aanpassingen die via OBD11 zijn gedaan verloren of blijven deze in tact?
ah goede. heb geen antwoord voor dit.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee daar heeft het geen invloed op, enkel op de instellingen die je in het scherm zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:42

Freakie1NL

Grote Baas

Levensgevaarlijk! Net op de A12 @ 130 wil de ID.3 een noodstop gaan maken omdat er over het bovenstaande viaduct een trein passeert.

Gelukkig zelf tijdig in gegrepen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31
Freakie1NL schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:01:
Levensgevaarlijk! Net op de A12 @ 130 wil de ID.3 een noodstop gaan maken omdat er over het bovenstaande viaduct een trein passeert.

Och, moet je eens Tesla gaan rijden, dan maakt ie ook gewoon een noodstop voor schaduw van een viaduct :')

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Freakie1NL schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:01:

Toevallig. Ik had net iets verglijkbaars op de N200. Rustig 80 op de ACC, rechterbaan, hele weg leeg. Letterlijk niets om me heen en dan opeens een rode ID light en vol in de remmen. Kan echt niet verzinnen waarom. Dan ben je blij dat er niemand achter je zit...

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vol in de remmen ook? Shit. Ik heb vaak zat een rode balk met de melding "Remmen" gehad. Maar nooit dat er ook echt geremd werd. Scary! Inderdaad goed dat er niks achter je zit op dat moment.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:44
Deze feature zit niet alleen in de ID series, mijn Passat en nu mijn Ateca hebben soms ook dit soort corky dingen. Ik heb het ook al eens met een uitstekende tak gehad langs de weg 🤦‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 14:49
Over een tijdje wil ik voor onze id3 max de zomerbanden gaan vervangen voor nieuwe, nu zitten er nog de standaard 20inch continental contact 6 onder.
Welke zomerbanden die minder geluid produceren raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Ultraman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:08:
Vol in de remmen ook? Shit. Ik heb vaak zat een rode balk met de melding "Remmen" gehad. Maar nooit dat er ook echt geremd werd. Scary! Inderdaad goed dat er niks achter je zit op dat moment.
Ik heb het idee dat hij eerder ingrijpt als de ACC aanstaat. Dat is ergens ook wel logisch, want je hebt de auto al 'gevraagd' voor je te remmen indien nodig. Zonder ACC heb ik de melding ook al een paar keer onterecht voorbij zien komen, maar dan zonder remactie.
TWFpa2Vs schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:26:
Deze feature zit niet alleen in de ID series, mijn Passat en nu mijn Ateca hebben soms ook dit soort corky dingen. Ik heb het ook al eens met een uitstekende tak gehad langs de weg 🤦‍♂️
Klopt, mijn Golf 7.5 deed dit ook, en ook die remde zelfstandig bij ACC. Dat heb ik eens gehad bij Antwerpen toen er een bumperklever achter me zat. Dat was niet fijn. Gelukkig wel goed afgelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 13:58

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mitchell2.24v schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb het idee dat hij eerder ingrijpt als de ACC aanstaat. Dat is ergens ook wel logisch, want je hebt de auto al 'gevraagd' voor je te remmen indien nodig. Zonder ACC heb ik de melding ook al een paar keer onterecht voorbij zien komen, maar dan zonder remactie.
Zonder ACC zit je met je voet op de gaspedaal en overrule je de auto meteen al, althans dat was mijn verwachting aangezien ik dit ook alleen nog maar op ACC heb gehad.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:44

Klopt, mijn Golf 7.5 deed dit ook, en ook die remde zelfstandig bij ACC. Dat heb ik eens gehad bij Antwerpen toen er een bumperklever achter me zat. Dat was niet fijn. Gelukkig wel goed afgelopen.
Ik denk dat die bumperklever wel een nieuwe onderbroek nodig had >:)

Afgelopen weekend even een ronde Brorup DK gedaan. Heen en terug kleine 1400 KM op 4 keer laden. Erg prettige reis auto en een goede graad meter voor onze vakantie! ACC is echt heel prettig op die lange stukken en bij de baustelle ideaal! ik zet het dan standaard op 2 streepjes afstand.

qua verbruik ramde ik er ongeveer 420km uit een accu met een vMax van 120. Geloof dat ik gisteren gemiddeld 110km/u deed

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Paganstars schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:33:
Ik denk dat die bumperklever wel een nieuwe onderbroek nodig had >:)
Ja, en dat is tevens het gevaar van dit soort autonome rem-acties. Wie weet wat voor agressie dat kan oproepen. Er rijden helaas aardig wat malloten rond...
qua verbruik ramde ik er ongeveer 420km uit een accu met een vMax van 120. Geloof dat ik gisteren gemiddeld 110km/u deed
Dat klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Zou kunnen dat hij dan gevoeliger is. Bij mij zijn nagenoeg alle meldingen die ik "bogus" achtte tijdens gebruik van ACC. Ik rijd ontzettend veel met ingeschakelde ACC. Je kunt bij mij bijna stellen:
if snelheid >= 45 km/h; then enable_acc(snelheid); fi.
Een daadwerkelijke ingreep van de auto heb ik daarentegen nog niet meegemaakt (gelukkig).

[ Voor 0% gewijzigd door Ultraman op 16-05-2022 11:30 . Reden: spelling ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ultraman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Zou kunnen dat hij dan gevoeliger is. Bij mijn zijn de nagenoeg alle meldingen die ik "bogus" achtte tijdens gebruik van ACC. Ik rijd ontzettend veel met ingeschakelde ACC. Je kunt bij mij bijna stellen:
Een daadwerkelijk ingreep van de auto heb ik daarentegen nog niet meegemaakt (gelukkig).
Volgens mij is ie dan niet gevoeliger, maar hij remt gewoon helemaal niet wanneer ik zelf m'n voet op het gaspedaal heb ipv wanneer ik op ACC rijd.

In een dorp verderop hier is een straat met een hele flauwe lange bocht waar auto's langs geparkeerd staan waar ik meestal zo'n 40 kmh rijd. Steevast begint ie daar te piepen en gaat het ID light in rood aan, maar ik rijd gewoon door. De auto gaat niet vanzelf remmen.
Kan voor de gein er eens op ACC langsrijden, kijken of ie dan wel gaat remmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Paganstars schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:33:
Heb een ID3.Pro S (77Kwh) en ga bijna nooit boven de 100. normaal laadt ik tot 80% maar vanwege lange ritten had ik eens 100% gedaan. Als ik gereden kilometers (toen al 530) + restant bij elkaar optel kwam ik zelfs boven de WLTP uit van 553km. Dacht dat dat niet kon maar blijkbaar wel.

Daarna gratis opgeladen via Bonnet :+ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 16-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-04 22:28
FlowDesign schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:41:
[...]
In een dorp verderop hier is een straat met een hele flauwe lange bocht waar auto's langs geparkeerd staan waar ik meestal zo'n 40 kmh rijd. Steevast begint ie daar te piepen (..)
Heel herkenbaar, die situatie.

Herkenning van verkeersborden is qua snelheidslimieten ook een ramp. Die staat bij mij uit in de ACC settings in elk geval. Op de A9 bij Amstelveen krijg je een limiet van 15km/u voor je kiezen ineens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Skidsteer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Herkenning van verkeersborden is qua snelheidslimieten ook een ramp. Die staat bij mij uit in de ACC settings in elk geval. Op de A9 bij Amstelveen krijg je een limiet van 15km/u voor je kiezen ineens.
Automatisch snelheid aanpassen (mbv verkeersbordenherkenning) is indd verschrikkelijk.

Wat ook grappig is, wanneer je navi van de auto gebruikt en op ACC rijdt, en je dan bijvoorbeeld niet de voorgestelde afslag van de snelweg neemt. Dan denkt ie eerst dat je wel de afrit hebt genomen en dat er een bocht komt en gaat dan automagisch afremmen op de snelweg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:03
FlowDesign schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Automatisch snelheid aanpassen (mbv verkeersbordenherkenning) is indd verschrikkelijk.

Wat ook grappig is, wanneer je navi van de auto gebruikt en op ACC rijdt, en je dan bijvoorbeeld niet de voorgestelde afslag van de snelweg neemt. Dan denkt ie eerst dat je wel de afrit hebt genomen en dat er een bocht komt en gaat dan automagisch afremmen op de snelweg :')
Wat ik hierbij vooral niet snap is dat de auto ALTIJD afremt.. ongeacht of je de optie aan of uit hebt staan.
Ik heb de optie "Snelheid aanpassen" uitgezet toen de auto in Breda meerdere keren op de hoofdweg (rondweg Breda) ging afremmen omdat het een bordje "30" had gespot op de ventweg :/
Maar hij blijft de snelheid aanpassen als ik op ACC rijdt. Heel irritant.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:38
Skidsteer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Komt omdat ze rechts een onderhoudsafritje hebben daar, met een sneaky bordje 15kmh.
Bebording in NL is gewoon nog niet geschikt voor automatisering, hang aan elkaar van de uitzonderingen.
matrix gaat boven gewone bebording, welke weer onderborden hebben voor tijden en uitzonderingen.
om nog maar te zwijgen over de idioot die dacht dat een groene belijning een goed idee was om aan te geven dat je 100 mag.
Die 100 autowegen (niet snelwegen) zijn sowieso een irritatie puntje trouwens. De auto begrijpt geen autoweg "auto" borden. ik gok omdat er geen 100 onderbord onder staat of i.d. De auto blijft dan denken dat je 80 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 10:17
sl1000 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Komt omdat ze rechts een onderhoudsafritje hebben daar, met een sneaky bordje 15kmh.
Bebording in NL is gewoon nog niet geschikt voor automatisering, hang aan elkaar van de uitzonderingen.
matrix gaat boven gewone bebording, welke weer onderborden hebben voor tijden en uitzonderingen.
om nog maar te zwijgen over de idioot die dacht dat een groene belijning een goed idee was om aan te geven dat je 100 mag.
Die 100 autowegen (niet snelwegen) zijn sowieso een irritatie puntje trouwens. De auto begrijpt geen autoweg "auto" borden. ik gok omdat er geen 100 onderbord onder staat of i.d. De auto blijft dan denken dat je 80 mag.
Herkenbaar van 3 jaar met autopilot rijden in de Tesla. Alleen daar kun je het niet uitzetten. Zo kun je bepaalde stukken autopilot dus niet gebruiken omdat hij denkt dat je maar 50 mag op een 100 weg, of nog dramatischer zoals het voorbeeld van de 15km/u.

En het afremmen voor de schaduwen ook bekend.
Altijd voet klaar om gas bij te geven. Verwacht dat dat met TA/ACC hetzelfde is bij VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43
Op mijn huidige auto (Polo) werkt ACC met een radar. Die stopt alleen soms iets te enthousiast voor een afslaand voertuig voor me.

Werkt het bij ID.X dan met een camera, waardoor schaduwen e.d. ook verwarring kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:42
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Wat ik hierbij vooral niet snap is dat de auto ALTIJD afremt.. ongeacht of je de optie aan of uit hebt staan.
Ik heb de optie "Snelheid aanpassen" uitgezet toen de auto in Breda meerdere keren op de hoofdweg (rondweg Breda) ging afremmen omdat het een bordje "30" had gespot op de ventweg :/
Maar hij blijft de snelheid aanpassen als ik op ACC rijdt. Heel irritant.
Dan heb je toch niet de juiste optie aangepast denk ik? Snelheid aanpassen a.d.h.v. verkeersborden doet ie echt niet meer als je het uit zet. Wel past hij de snelheid aan als er andere zaken zijn (flauwe bocht, rotonde e.d.) in de TA/ACC functie. Ook dat kan uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Vraag
Ik zit te zoeken in dit topic en kom meermaals tegen dat de ID.3 een maximale daklast zou hebben van 0kg:
(zie: Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1)
Maar waar heeft VW dit aangegeven? Ik heb net dakdragers besteld en was nu zoekende naar een dakkoffer en dus ging ik eens opzoeken wat de maximale daklast is.. maar kan het zo snel niet vinden eigenlijk.
Ik moet dus wel een dakkoffer op het dak want anders wordt het een beetje krap bepakken voor twee weken zomervakantie met twee kleintjes :/

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Soeski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Dan heb je toch niet de juiste optie aangepast denk ik? Snelheid aanpassen a.d.h.v. verkeersborden doet ie echt niet meer als je het uit zet. Wel past hij de snelheid aan als er andere zaken zijn (flauwe bocht, rotonde e.d.) in de TA/ACC functie. Ook dat kan uit natuurlijk.
Onder het menu ACC kun je aangeven "Snelheid aanpassen a.d.h.v. verkeersborden" die staat bij mij uit.
Maar toch krijg ik een melding tijdens rijden met ACC dat, wanneer ik 80 rijdt en vervolgens een 50 km zone inrijdt: "Snelheid overschreden" (wat prima is).. maar vervolgens gaat ACC ook 'afremmen' (recupereren) van de ingestelde 80 km/u tot +/- 55-60 km

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Onder het menu ACC kun je aangeven "Snelheid aanpassen a.d.h.v. verkeersborden" die staat bij mij uit.
Maar toch krijg ik een melding tijdens rijden met ACC dat, wanneer ik 80 rijdt en vervolgens een 50 km zone inrijdt: "Snelheid overschreden" (wat prima is).. maar vervolgens gaat ACC ook 'afremmen' (recupereren) van de ingestelde 80 km/u tot +/- 55-60 km
da's op basis van de snelheid in de route planner, niet de verkeerborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:44:
Vraag
Ik zit te zoeken in dit topic en kom meermaals tegen dat de ID.3 een maximale daklast zou hebben van 0kg:
Maar waar heeft VW dit aangegeven? Ik heb net dakdragers besteld en was nu zoekende naar een dakkoffer en dus ging ik eens opzoeken wat de maximale daklast is.. maar kan het zo snel niet vinden eigenlijk.
Ik moet dus wel een dakkoffer op het dak want anders wordt het een beetje krap bepakken voor twee weken zomervakantie met twee kleintjes :/
Het zal dan krap worden. Er is geen (officiele) dakkoffer voor de ID.3 en geen dakdragers - de draaglast is inderdaad 0kg. Op de VW site zelf staat dit bij de meest voorkomende vragen (niet de 0 kg, wel dat er niks beschikbaar is voor het dak en dat er wel een trekhaak mogelijk is met Thule koffer, dus dat is je optie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@sl1000 Maar dat doet ie tijdens ACC.. dus hoe kan ik dat als gebruiker nu weten dan.
Kan dat ook niet uit zeker?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Soeski Heb je ook een bron van die '0kg' ?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 20:29
Vraag
Volgens mij staat dit in de prijslijst aangegeven d.m.v. maximale dakbelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G8yAUo-m1zNKNxIOUFnUxRZlx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPNcYlXDsOQFcXEOrabjeinK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:53:
@Soeski Heb je ook een bron van die '0kg' ?
Zie reactie hierboven idd, ik had ook net de prijslijst erbij gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Malt1982 @Soeski Dank heren. Ik ga even op onderzoek uit. Want dat zou wel echt heel ruk zijn ..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:14:
@Malt1982 @Soeski Dank heren. Ik ga even op onderzoek uit. Want dat zou wel echt heel ruk zijn ..
Je bebt niet de enige die het (achteraf) ontdekt en baalt. Sommigen doen het alsnog, maar of je dan nog verzekerd bent tijdens een ongeval is de vraag. Het is mij niet bekend waarom het niet kan, maar VW zal het heus niet voor niks aangeven dus iets in de constructie zal er wel niet op berekend zijn. Je wil met flinke wind of flink wat gewicht op je dak ook geen schade aan je auto natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-04 19:36
TWFpa2Vs schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:26:
Ik heb het wel eens als ik in een bocht zit en er een auto staat geparkeerd in de buitenbocht. Maar volgens mij is dat niet uniek voor VW of de ID.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:27
Soeski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Je bebt niet de enige die het (achteraf) ontdekt en baalt. Sommigen doen het alsnog, maar of je dan nog verzekerd bent tijdens een ongeval is de vraag. Het is mij niet bekend waarom het niet kan, maar VW zal het heus niet voor niks aangeven dus iets in de constructie zal er wel niet op berekend zijn. Je wil met flinke wind of flink wat gewicht op je dak ook geen schade aan je auto natuurlijk.
heeft het niet gewoon met de auto icm het max. Toegestane gewicht te maken. Het platform kan ook een aanhangwagen trekken, alleen de id3 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLC_NL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:27
Vraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6pQ5I5R9THVz7-ldGMojEHcniA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxcSqZzxwuWX91N7rUPClicO.jpg?f=fotoalbum_large

een collega van mij is op vakantie geweest met de farad dakdragers op de ID3. Dit is het enige merk dat dragers voor het dak van de VW ID3 verkoopt. Bij hem is alles goed gegaan, en hij heeft ook echt wel goed getest. Het dak van de ID3 kan het gehele gewicht van de auto hebben als die over de kopslaat, dus die 75kg gaat dan echt wel goed. Ook zitten er putjes boven de deur waar de dragers moeten, als je dit door meet dan kom je er ook achter dat hier ook verstevigingen in het dak zitten. Dus een gevaar voor de constructie is er niet.
Voor wat betreft de actieradius die gaat natuurlijk afhankelijk van de dakkoffer/fietsendrager achteruit.

In Duitland zijn er ook mensen die een Thule voet en drager(wingbar) passend gekregen hebben op de ID3 maar dit kon ik niet vinden. Afgelopen zomer ook een duitse ID3 zien rijden met een dakkoffer en eentje met 3 fietsen op het dak. Dus je zal in ieder geval niet de enige zijn.

Verzekeringstechnisch ga je pas praten als je lading losvliegt, of er bewezen is dat een ongeluk gebeurd wegen over belading.

Je hebt ook nog van die opblaasbare dakdragers met banden om het dak voor surfplanken, deze zie je ook wel eens op auto's zonder opgegeven daklast.

Op Marktplaats worden de Farad dragers ook te huur aangeboden, met mogelijkheid om te passen zag ik.

[ Voor 3% gewijzigd door JLC_NL op 16-05-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:42

Freakie1NL

Grote Baas

Beschikt iemand toevallig over de zithoogte van de ID.3 zoals het onderstaande schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmxfzFtZi9Nb310YZUCHVxRgfm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cWBS2wWqdjlV1HSjRwIN8zaT.png?f=fotoalbum_large

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 16:28

Pinobigbird

doesn't share food!

Freakie1NL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:58:
Beschikt iemand toevallig over de zithoogte van de ID.3 zoals het onderstaande schema.

[Afbeelding]
Die schema's komen van Autoweek, dus die kan je online ook opzoeken bij Autoweek.
instaphoogte voor: 510 mm
hoogte zitting achter: 370 mm

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:52:
@sl1000 Maar dat doet ie tijdens ACC.. dus hoe kan ik dat als gebruiker nu weten dan.
Kan dat ook niet uit zeker?
onder ACC eerste en laatste toggle uit. middelste is einde file, dus prima.
onder verkeersbordherkening heb je ook hetzelfde optie als ACC, daar ook uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

DonJunior schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:14:
Heb je een trekhaak?

Anders eens naar deze kijken: https://www.thule.com/nl-...ule-backspace-xt-_-938300

Sowieso beter voor je range

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
JLC_NL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:56:
[...]

[Afbeelding]

een collega van mij is op vakantie geweest met de farad dakdragers op de ID3. Dit is het enige merk dat dragers voor het dak van de VW ID3 verkoopt. Bij hem is alles goed gegaan, en hij heeft ook echt wel goed getest. Het dak van de ID3 kan het gehele gewicht van de auto hebben als die over de kopslaat, dus die 75kg gaat dan echt wel goed. Ook zitten er putjes boven de deur waar de dragers moeten, als je dit door meet dan kom je er ook achter dat hier ook verstevigingen in het dak zitten. Dus een gevaar voor de constructie is er niet.
Voor wat betreft de actieradius die gaat natuurlijk afhankelijk van de dakkoffer/fietsendrager achteruit.

In Duitland zijn er ook mensen die een Thule voet en drager(wingbar) passend gekregen hebben op de ID3 maar dit kon ik niet vinden. Afgelopen zomer ook een duitse ID3 zien rijden met een dakkoffer en eentje met 3 fietsen op het dak. Dus je zal in ieder geval niet de enige zijn.

Verzekeringstechnisch ga je pas praten als je lading losvliegt, of er bewezen is dat een ongeluk gebeurd wegen over belading.

Je hebt ook nog van die opblaasbare dakdragers met banden om het dak voor surfplanken, deze zie je ook wel eens op auto's zonder opgegeven daklast.

Op Marktplaats worden de Farad dragers ook te huur aangeboden, met mogelijkheid om te passen zag ik.
Ik denk ook dat dat gemakkelijk kan. De voornaamste reden dat het niet is meegenomen in de keuring is waarschijnlijk het feit dat dan meer mensen er ID4 kopen. Zelfde verhaal als met de trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

[Afbeelding]

Thanks
Ja die dakdragers heb ik dus al gekocht én gepast. Vervolgens ga ik.zoeken naar een dakkoffer en kom ik tot de '0kg daklast conclusie'. Heel vervelend.

Heb een mail gestuurd naar VW en nietszeggende reactie terug. In ieder geval geen duidelijke onderbouwing waarom het niet kan alleen dat de daklast 0kg is (ja zover was ik zelf ook al)

Geen goed begin van de vakantievoorbereidingspret. ;(

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
AkroBatik schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Heb je een trekhaak?

Anders eens naar deze kijken: https://www.thule.com/nl-...ule-backspace-xt-_-938300

Dank voor het meedenken maar helaas ook geen trekhaak.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
en als je voor een trekhaak gaat. opletten welke versie je krijgt. er zijn 2 versies voor een id3. 60 en 100 kg verlicale last ofzo.

even corrigeren jongens :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
Simply1337 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:44:
en als je voor een trekhaak gaat. opletten welke versie je krijgt. er zijn 2 versies voor een id3. 60 en 100 kg verlicale last ofzo.

even corrigeren jongens :D
Steunhaak :)
ID.3 mag ook niks trekken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
AkroBatik schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:29:
[...]

Heb je een trekhaak?

Steunhaak: > €1000
Thule koffer: €610
Thule drager: €699

Duur grapje, kun je haast je ID3 beter inruilen op iets groters, of een andere auto huren.

Ik zou gewoon die dakkoffer erop knallen.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 17-05-2022 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

[Afbeelding]

ff tegen je collega zeggen, dat ie z'n dakkoffer beter andersom erop kan zetten. Betere stroomlijn en dus meer range :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:21
Ik heb ook de Farad dakdragers gekocht, en gepast inmiddels. Nog geen dakkoffer erop gehad (wordt een Farad N20, 480 liter) maar ik heb geen enkele moeite met het feit dat het officieel niet mag/kan. Het zit hartstikke stevig, niks aan de hand. De reden zal één iets met certificering te maken hebben, ofwel: bureaucratie. Uiteraard loop je een bepaald risico, verzekeringstechnisch, maar dat risico neem ik dan maar 🙂

Bij de lease in heb ik een trekhaak en trekhaakkoffer als accessoires (betaal je ook geen bijtelling over, super handig 😄). Ik ga dus op pad met dakkoffer én trekhaakkoffer. De reden is simpel: er moeten spullen voor ons en 3 kleintjes in 😋

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Voor het eerst de ID5 gespot, wellicht voor uitlevering deze week? 1e die voor de consument is of heb ik het hier gemist? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEgkeZx87WPe8fS3KFcyYH_gyhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHP1vz8dibks6uPUqt7P5RhD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door BarendBotje op 17-05-2022 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:28
Zijn officieel pas vanaf april 2022 bestelbaar, lijkt me wat vroeg voor uitleveren,
ik heb die van mij ruim twee weken geleden besteld, wordt geleverd in week 41-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
sl1000 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:57:
[...]

Steunhaak :)
ID.3 mag ook niks trekken...
Sterker nog; mijn Pro S kan vanwege max gewicht ook geen steunhaak. Zelfs HUD was geen optie vanwege 'te zwaar' . :o

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 18:03
RodeStabilo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Sterker nog; mijn Pro S kan vanwege max gewicht ook geen steunhaak. Zelfs HUD was geen optie vanwege 'te zwaar' . :o
In de stoel zit ook een sensor verwerkt, ben je >80 kg dan krijg je een melding “te zwaar” _O- :+

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Runner15 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:46:
Ik heb ook de Farad dakdragers gekocht, en gepast inmiddels. Nog geen dakkoffer erop gehad (wordt een Farad N20, 480 liter) maar ik heb geen enkele moeite met het feit dat het officieel niet mag/kan. Het zit hartstikke stevig, niks aan de hand. De reden zal één iets met certificering te maken hebben, ofwel: bureaucratie. Uiteraard loop je een bepaald risico, verzekeringstechnisch, maar dat risico neem ik dan maar 🙂

Bij de lease in heb ik een trekhaak en trekhaakkoffer als accessoires (betaal je ook geen bijtelling over, super handig 😄). Ik ga dus op pad met dakkoffer én trekhaakkoffer. De reden is simpel: er moeten spullen voor ons en 3 kleintjes in 😋
Dat je überhaupt geen groter model hebt uitgezocht als leasebak met 3 koters vind ik al bijzonder :o

Met beide koffers en volgeladen en 5 personen erin, zou ik wel gaan nadenken over het maximaal toegestane gewicht van de auto.

massa leeg 1712 kg
max. laadvermogen 558 kg
max. toelaatbare massa 2270 kg

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 17-05-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
RodeStabilo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:09:
[...]

Blijkbaar moet de auto onder een bepaald gewicht blijven, om in een bepaalde klasse te vallen.
Ik snap dat gedeelte ook nog steeds niet precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sl1000
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Dat je überhaupt geen groter model hebt uitgezocht als leasebak met 3 koters vind ik al bijzonder :o

Met beide koffers en volgeladen en 5 personen erin, zou ik wel gaan nadenken over het maximaal toegestane gewicht van de auto.

massa leeg 1712 kg
max. laadvermogen 558 kg
Moet de baas ook maar toestaan.
Soms mag je maar tot een bepaald bedrag leasen, ongeacht je eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
sl1000 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Moet de baas ook maar toestaan.
Soms mag je maar tot een bepaald bedrag leasen, ongeacht je eigen bijdrage.
Ik regel dat soort geneuzel altijd vóórdat ik een arbeidscontract teken ;)

Maar zonder gekheid, ik snap niet waarom daar een grens aan wordt gesteld en waarom mensen niet gewoon ervoor mogen kiezen om zelf meer bij te dragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Runner15
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:23:
[...]

massa leeg 1712 kg
max. laadvermogen 558 kg
Toen waren het er nog maar 2 🙈 En daarnaast: ik kon hem nog volledig 8% rijden, en ik vond het verschil met een ID.4 dan wel erg groot (scheelt al snel 12*5*€70 per maand in mijn geval, over 5 jaar dus €4.200). Dus nu even roeien met de riemen die we hebben ☺

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Runner15 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Toen waren het er nog maar 2 🙈 En daarnaast: ik kon hem nog volledig 8% rijden, en ik vond het verschil met een ID.4 dan wel erg groot (scheelt al snel 12*5*€70 per maand in mijn geval, over 5 jaar dus €4.200). Dus nu even roeien met de riemen die we hebben ☺
Altijd zo'n paradox hè, 1 kind minder heb je minder kosten en heb je meer geld voor een grotere auto, maar met een kind minder heb je geen grotere auto nodig 😂😅

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 09:50

NWA

Ultraman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Zou kunnen dat hij dan gevoeliger is. Bij mij zijn nagenoeg alle meldingen die ik "bogus" achtte tijdens gebruik van ACC. Ik rijd ontzettend veel met ingeschakelde ACC. Je kunt bij mij bijna stellen:
Een daadwerkelijke ingreep van de auto heb ik daarentegen nog niet meegemaakt (gelukkig).
Ik kan nu heel dramatisch doen en zeggen dat ik nog sta te trillen, maar heb net meegemaakt dat een automatische ingreep van de auto mij een kind van 10 op de motorkap heeft gescheeld. We waren allebei behoorlijk geschrokken...

Was al behoorlijk afgeremd voor de drempel (zo'n één met een plateau van trottoirstenen waardoor het net lijkt alsof het voetpad doorloopt), waar half een werkbus op geparkeerd stond. Schiet er net op dat moment vanachter die bus een mannetje op een fiets zonder te kijken voor de auto langs.

Ik reed heel langzaam, dus het zal allemaal wel meegevallen zijn, maar de auto reageerde net wat sneller dan ik. Gelukkig.
Toch heftig, zeker omdat het remmen niet halfslachtig gebeurt, die 2,2 ton staat dan wel stil. Je schiet de gordel in, zelfs met zo'n lage snelheid. Is misschien ook wel een reden van (extra) schrik, het is wel even een onverwachte ervaring.

Dus, op dit moment heel blij dat het erop zit!

Ook wel eng om dan van jullie te horen dat er ook op andere moment spookingrepen getriggerd kunnen worden. Als dat gebeurt op onverwachte momenten op de snelweg bij hoge snelheden. Poeh, das link voor jezelf en de auto's achter je.

Sta je oom agent uit te leggen dat je auto een noodstop maakte omdat een schaduw over de weg trok, en dan nog even "sterkte ermee" roept naar de berijder in de gecrashte auto achter je. Dat wordt ook een pittig gesprek met de verzekering.

Alle gekheid: das wel een pittige afweging dit. Vanwege de ervaring net zit ik nu stevig in het Aan-kamp, maar ik weet niet of ik daar in blijf zitten zodra ik een spook ingreep op een gevaarlijk moment ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
NWA schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Ik kan nu heel dramatisch doen en zeggen dat ik nog sta te trillen, maar heb net meegemaakt dat een automatische ingreep van de auto mij een kind van 10 op de motorkap heeft gescheeld. We waren allebei behoorlijk geschrokken...

[...]

Dus, op dit moment heel blij dat het erop zit!

[...]

Alle gekheid: das wel een pittige afweging dit. Vanwege de ervaring net zit ik nu stevig in het Aan-kamp, maar ik weet niet of ik daar in blijf zitten zodra ik een spook ingreep op een gevaarlijk moment ervaar.
Gelukkig is het goed afgelopen!

Per saldo ben ik ook nog steeds voorstaander van aan. Tot nu toe heb ik heel wat false-positives meegemaakt, maar gelukkig nog niet een met een echt probleem tot gevolg. Ik vraag me ook af of een false-positive ooit een leven zal kosten. Met een terechte ingreep kun je wel echt levens sparen. Die afweging hebben de ontwerpers van deze systemen waarschijnlijk ook gemaakt. Ik denk dat de false-positives voortkomen uit de beperkingen van de huidige stand der techiek. In de scenario's waarbij een false-positive tot een probleem kan lijden, zal vermoedelijk meestal een onverstandige chauffeur achter je betrokken zijn. Immers moet je als chauffeur altijd bedacht zijn op een noodstop van de chauffeur vóór je.

Dat gezegd hebbende, een van mijn false-positive ervaringen was een fietser op een kruisend fietspad die wel stopte, maar de auto dacht van niet. Boem, in de remmen. In zo'n geval had het ook een leven of heel wat letsel kunnen sparen. Ik blijf dus ook vóór.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
De rode balk met waarschuwing heb ik inderdaad ook wel eens als false positive, en precies zoals je beschrijft. Een fietser die heel hard aan komt fietsen op een kruising, maar wel stopt. De auto calculeert in van niet; logisch met die snelheid. Maar een remactie doet de auto niet, hij waarschuwt alleen.
Ook zeer incidentele rode balken en melding (NU REMMEN) krijg ik wel eens op de snelweg, maar de auto remt geen centimeter zelf af. Klopt ook, boven bepaalde snelheden doet de auto dit ook niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de auto alleen een noodstop maakt onder de 30km per uur - daarboven bouwt hij alleen remdruk op maar moet je zelf remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 17:08
Soeski schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:45:
De rode balk met waarschuwing heb ik inderdaad ook wel eens als false positive, en precies zoals je beschrijft. Een fietser die heel hard aan komt fietsen op een kruising, maar wel stopt. De auto calculeert in van niet; logisch met die snelheid. Maar een remactie doet de auto niet, hij waarschuwt alleen.
Ook zeer incidentele rode balken en melding (NU REMMEN) krijg ik wel eens op de snelweg, maar de auto remt geen centimeter zelf af. Klopt ook, boven bepaalde snelheden doet de auto dit ook niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de auto alleen een noodstop maakt onder de 30km per uur - daarboven bouwt hij alleen remdruk op maar moet je zelf remmen.
Idem.
Ik heb ook nog nooit een ingreep gehad, Enkel soms de rode balk bij een (potentieel) gevaarlijke situatie.
Mijn vrouw wel, als ze te snel achteruit de oprit op gaat en haar Up! gevaarlijk dichtbij komt. :)

Bij mn Volvo V60 (laatste generatie) had ik het wel regelmatig, vooral bij het inrijden van parkeervakken. Dat staat zo idioot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:27
Bushie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:51:
Zijn officieel pas vanaf april 2022 bestelbaar, lijkt me wat vroeg voor uitleveren,
ik heb die van mij ruim twee weken geleden besteld, wordt geleverd in week 41-2022
Heb die van mij op 23-12-2021 besteld en levering staat op dit moment op week 28.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 18:03
Vighu schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Heb die van mij op 23-12-2022 besteld en levering staat op dit moment op week 28.
Dat is knap, dat je hem in de toekomst hebt besteld _O-

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
pietermx schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Dat is knap, dat je hem in de toekomst hebt besteld _O-
_O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Md87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 02:24
BarendBotje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:50:
Voor het eerst de ID5 gespot, wellicht voor uitlevering deze week? 1e die voor de consument is of heb ik het hier gemist? :)

[Afbeelding]
Vorige week bevestiging gekregen dat ik hem rond 11/07/2022 mag verwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Md87
Freakie1NL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:58:

[Afbeelding]
Op pagina 11 van dit document kan je zo iets terugvinden : http://viewer.zmags.com/publication/811cc42f#/811cc42f/11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 01:27
Wij hebben gisteren het verlossende telefoontje gehad. Onze ID.3 staat bij Pon! Over 2 weken kunnen we hem ophalen.
Wat gaan die 2 weken lang duren.... 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:08
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Ik regel dat soort geneuzel altijd vóórdat ik een arbeidscontract teken ;)

Maar zonder gekheid, ik snap niet waarom daar een grens aan wordt gesteld en waarom mensen niet gewoon ervoor mogen kiezen om zelf meer bij te dragen.
Als de werknemer zich dan ook conformeert aan het leasecontract (termijnbedrag en duur ervan) en een afkoopsom accepteerd zullen er weinig werkgevers tegen zijn.

Een eigen bijdrage is meestal alsnog een gunst van de werkgever want die loopt alle risico's.

Je kan altijd nog een mobiliteitsvergoeding onderhandelen om zelf te kunnen keizen met een private lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:52
HuJuh schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:50:
Wij hebben gisteren het verlossende telefoontje gehad. Onze ID.3 staat bij Pon! Over 2 weken kunnen we hem ophalen.
Wat gaan die 2 weken lang duren.... 😀
Wanneer heb je deze besteld ?
Mijn ouders hebben een ID3 in augustus besteld en de leverdatum wordt steeds maar uitgesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Md87 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Vorige week bevestiging gekregen dat ik hem rond 11/07/2022 mag verwachten :)
Heb je dat via de dealer te horen gekregen of is je Honeymoon link ook al naar in productie gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Md87
Vighu schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Heb je dat via de dealer te horen gekregen of is je Honeymoon link ook al naar in productie gegaan?
Via de leasing firma van de dealer,
Het is een stockwagen, vandaar de relatief snelle levering (2weken geleden besteld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Altijd zo'n paradox hè, 1 kind minder heb je minder kosten en heb je meer geld voor een grotere auto, maar met een kind minder heb je geen grotere auto nodig 😂😅
Haha! 100% waar. Nouja, de oudste is zo goed als 5 dus die zit op een eenvoudige zitverhoger in het midden. Dat gaat eigenlijk best goed. Door de ruime achterbank kan ze prima haar benen kwijt dus die klaagt niet.

Bovendien mat ze zich met haar kleine broertje (in de Maxi Cosi) bemoeien dus de pret kan niet op 🤣

/off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:30:
[...]

ff tegen je collega zeggen, dat ie z'n dakkoffer beter andersom erop kan zetten. Betere stroomlijn en dus meer range :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eArpLAmUci80W-wB6tXufq5fGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a3UTw2JwmqRrtai9ffRin2kt.png?f=user_large

Toevallig zit ik in een handleiding van een dakbox te bladeren kom ik dit plaatje tegen.. ik moest meteen aan jouw opmerking denken ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Gecko123 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Als de werknemer zich dan ook conformeert aan het leasecontract (termijnbedrag en duur ervan) en een afkoopsom accepteerd zullen er weinig werkgevers tegen zijn.

Een eigen bijdrage is meestal alsnog een gunst van de werkgever want die loopt alle risico's.

Je kan altijd nog een mobiliteitsvergoeding onderhandelen om zelf te kunnen keizen met een private lease
Inderdaad, ik heb ook ooit een werkgever gehad, waarbij als ik zelf ontslag zou nemen, ik voor de resterende looptijd van het leasecontract de kosten boven m'n leasebudget zou moeten betalen. Het is een optie.

Mobiliteitsbudget en dan geen bijtelling betalen wordt volgens mij ook steeds interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]

Toevallig zit ik in een handleiding van een dakbox te bladeren kom ik dit plaatje tegen.. ik moest meteen aan jouw opmerking denken ;)
Waarom is dat Not ok?

Een druppelvorm is nu eenmaal het meest aërodynamisch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuJuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 01:27
spencer_830 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Wanneer heb je deze besteld ?
Mijn ouders hebben een ID3 in augustus besteld en de leverdatum wordt steeds maar uitgesteld..
Wij hebben hem in februari van dit jaar besteld. Maar de dealer had een plekje gereserveerd en die configuratie sloot redelijk aan op onze wensen. Alleen de kleur niet? Maar andere kleur betekende minstens een jaar wachten.... 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Waarom is dat Not ok?

Een druppelvorm is nu eenmaal het meest aërodynamisch :)
Ja ik weet het haha.. ik het ook niet bedacht.. geen idee waarom dat Not Ok is..

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
FlowDesign schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Inderdaad, ik heb ook ooit een werkgever gehad, waarbij als ik zelf ontslag zou nemen, ik voor de resterende looptijd van het leasecontract de kosten boven m'n leasebudget zou moeten betalen. Het is een optie.

Mobiliteitsbudget en dan geen bijtelling betalen wordt volgens mij ook steeds interessanter.
Klopt zo heb ik mijn ID4 ook uitgezocht. Private lease 77kwh ID4 Pro met 20.000 kilometers per jaar voor 659 (60 maanden) per maand en daar gaat nog 48 maanden subsidie vanaf a 69,79 per maand. Probeer hem daar maar eens zakelijk voor te leasen. Leaseprijzen excl btw komen daar niet eens bij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@TWFpa2Vs Maar 20k aan kilometers per jaar is wel heel krap hoor.
Dat is het beetje het ding. Ik haal makkelijk de 35 tot 40k aan kilometers. Dan is private lease ineens niet meer zo interessant.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
Meer kilometers in relatief goedkoop bij VW ten opzichte van minder kilometers (9 cent meer / 3 cent minder). Ik heb 20k per jaar gepakt omdat 5000 bijkopen goedkoper was dan 25k vastzetten bv. Ik rij zakelijk gelukkig niet zoveel meer waardoor ik met 20.000 per jaar in principe uitkom.

Zakelijke lease bij bijvoorbeeld direct lease kost dezelfde auto met gelijke condities 679 exclusief btw. Ook mag je in principe je bruto mobiliteitsbudget tegen 19 cent de kilometer onbelast uitkeren.

[ Voor 34% gewijzigd door TWFpa2Vs op 17-05-2022 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Door een omleiding net op de A29 (echt, die Haringvlietbrug :( ) moest ik omkeren en een omweg van 30 minuten nemen. Heb toen op een lege A59 (bij Fijnaart) het ding (ID.4) weer 's op z'n staart getrapt. Maar meer dan 166 kreeg ik er niet uit (al beter dan de 164 die ik voorheen als max zag). Is natuurlijk begrensd op 160, snap ook wel waarom. De range liep echt heel, heel hard terug. Zo goed als 1KM met 5 seconden als ik me niet vergis.

Zou het niet aanraden in Duitsland in ieder geval, of je moet van laden houden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Normaal gesproken geen problemen met de eSIM maar twee ochtenden is het me nu al opgevallen dat deze problemen geeft. Wel wisselende 4G streepjes maar het wereldbolletje gaat soms naar grijs inclusief eSIM fout om snel weer terug te komen.

Heb niet echt het idee dat het aan mij ligt, maar klinkt dit een beetje bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:08:
Normaal gesproken geen problemen met de eSIM maar twee ochtenden is het me nu al opgevallen dat deze problemen geeft. Wel wisselende 4G streepjes maar het wereldbolletje gaat soms naar grijs inclusief eSIM fout om snel weer terug te komen.

Heb niet echt het idee dat het aan mij ligt, maar klinkt dit een beetje bekend?
Hier hetzelfde, ik had dit vanochtend ook toen ik naar het werk reed. Dat zal dus vermoedelijk een backend issue zijn bij Volkswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ik222 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Hier hetzelfde, ik had dit vanochtend ook toen ik naar het werk reed. Dat zal dus vermoedelijk een backend issue zijn bij Volkswagen.
Gode zij dank als er zelfde ervaringen zijn (en zo snel ook al :P) . Misery loves company zullen we maar zeggen en ik hoef niet de hele auto uit elkaar te halen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 08:30
DonJunior schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Ja ik weet het haha.. ik het ook niet bedacht.. geen idee waarom dat Not Ok is..
Volgens mij is die box geen echte druppelvorm, de voorkant is meestal al een druppel en de achterkant meer een 'vleugel' met een oplopende achterkant. Ik mag aannemen dat fabrikanten toch ook wel zoeken naar de meest aerodynamische vom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
LastSamurai schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Volgens mij is die box geen echte druppelvorm, de voorkant is meestal al een druppel en de achterkant meer een 'vleugel' met een oplopende achterkant. Ik mag aannemen dat fabrikanten toch ook wel zoeken naar de meest aerodynamische vom.
Afgaande op het plaatje dat Don erbij had staan is die skibox in geen enkel opzicht een druppelvorm, omdat de hoge kant (de achterkant) eigenlijk verkeerd om schuin is. Veel skiboxen hebben een andere vorm (meer zoals de doorsnede van een vleugel) en die hebben daardoor minder luchtweerstand en die kun je prima andersom erop zetten.

Sterker nog, zo'n vleugelvorm zal misschien zelfs een klein beetje lift veroorzaken net als een vleugel en je rolweerstand verlagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AndereKoekoek schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Hallo Frank,
Ik heb ook niet gebeld. Als je een account aanmaakt en je auto koppelt, dan krijg je een vinkje te zien ID 2.4 update. Die kun je aanvinken en krijg je vervolgens dat je vanaf half juni ongeveer terecht kunt.

Mocht de update 1 juni vrijgegeven worden dan ben ik er op tijd bij. Mocht het later zijn, dan krijg ik vanzelf een belletje dat ze de afspraak annuleren. Laat me graag verrassen
Van Mossel heeft mij net gebeld dat de update nog niet beschikbaar is.
Vanuit Volkswagen Nederland krijgt iedereen een brief en als je die brief hebt ontvangen dan mag je zelf de dealer uitkiezen waar je de update wil laten uitvoeren.

Hij sloot af met: Het is voor mij gewoon even afwachten en dat gaat op productiedatum.
Zou mooi zijn als de 1st edities ook gewoon first zijn.

Ik sluit wel achteraan als de update zichzelf echt heeft bewezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Vanuit Volkswagen Nederland krijgt iedereen een brief en als je die brief hebt ontvangen dan mag je zelf de dealer uitkiezen waar je de update wil laten uitvoeren.

Hij sloot af met: Het is voor mij gewoon even afwachten en dat gaat op productiedatum.

Jammer voor jou, maar gelukkig hebben ze mij dan niet in de maling genomen :9.
Ik ben benieuwd wanneer de uitrol begint, ze hebben nu al meerdere keren uitgesteld en dingen beloofd die niet zijn nagekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Gezien ze al op 3.1 zitten zal 2.4 zich al wel bewezen hebben - die is feitelijk al maanden af als het niet al nóg langer is. En VW stelt zelf dat zodra je met 2.4 de deur uit rijdt, 3.0 via OTA al klaar staat. Het lijkt dus echt een update te zijn die met name er voor zorgt dat OTA werkt op alle onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Soeski schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Gezien ze al op 3.1 zitten zal 2.4 zich al wel bewezen hebben - die is feitelijk al maanden af als het niet al nóg langer is. En VW stelt zelf dat zodra je met 2.4 de deur uit rijdt, 3.0 via OTA al klaar staat. Het lijkt dus echt een update te zijn die met name er voor zorgt dat OTA werkt op alle onderdelen.
De dealer zei zelf dat de update er nog niet is. In de ID family group op Facebook heeft VW ook zelf gepost dat de update door omstandigheden is uitgesteld. In er reacties van mensen werd, niet officieel bevestigd, meerdere keren geschreven dat er een bug is ontdekt en ze nu dus rework aan het doen zijn op 2.4.

Had daar al de vraag gesteld wat de verwachting is.
Dat VW een 2.4.1. of 2.5. update gaat maken en deze door de dealers wordt geïnstalleerd. Of dat ze nu toch maar een cumulatieve update gaan maken en de dealer een 3.1.1. of 3.2. erop gaat zetten waar je in 1 klep alles hebt, aangezien ze nu toch weer 2.4. moeten open trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:
[...]

De dealer zei zelf dat de update er nog niet is. In de ID family group op Facebook heeft VW ook zelf gepost dat de update door omstandigheden is uitgesteld. In er reacties van mensen werd, niet officieel bevestigd, meerdere keren geschreven dat er een bug is ontdekt en ze nu dus rework aan het doen zijn op 2.4.

Dat VW een 2.4.1. of 2.5. update gaat maken en deze door de dealers wordt geïnstalleerd. Of dat ze nu toch maar een cumulatieve update gaan maken en de dealer een 3.1.1. of 3.2. erop gaat zetten waar je in 1 klep alles hebt, aangezien ze nu toch weer 2.4. moeten open trekken.
Dat zal dan met backwards compatiblity te maken hebben denk ik, voor de oudste modellen. 2.4 heeft misschien nooit op de nieuwere modellen gestaan, die kregen meteen 3.0 of 3.1?
We hebben natuurlijk alweer oude hardware en daar zijn dingen vast net weer anders. Misschien zijn het ook wel gescheiden ontwikkepaden, de 3.X serie en de 2.X serie. Nieuwere h/w zal meteen geschikt zijn voor 3.X en onze oude h/w nog niet. Anyway, na de zomer weten we vast wel meer. Voor die tijd gaat het niet meer lukken natuurlijk, er is al personeelstekort en in de zomerperiode helemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Allemaal speculatie, we gaan het vanzelf wel zien en laten we eerlijk zijn, je kunt er toch niks aan veranderen.

Just sit back and relax :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 15:10
LastSamurai schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Bjorn Nyland heeft dat getest met een tesla 3 en een nieuw ontworpen achterstevoren dakkoffer. Scheelt bijna 10% in verbruik.
https://youtu.be/Z0P6i1YsgII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ro ofzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Bjorn Nyland heeft dat getest met een tesla 3 en een nieuw ontworpen achterstevoren dakkoffer. Scheelt bijna 10% in verbruik.
https://youtu.be/Z0P6i1YsgII
En hij had het weer van een andere Noor (of Zweed) die dat al getest had :)
Volgens mij had die man met een standaard dakkoffer "verkeerd om" zelfs 14% minder verbruik :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jakkie takkie
FlowDesign schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:17:
[...]

En hij had het weer van een andere Noor (of Zweed) die dat al getest had :)
Volgens mij had die man met een standaard dakkoffer "verkeerd om" zelfs 14% minder verbruik :)
Daarom probeer ik ook zo veel mogelijk achteruit te rijden met de ID3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:27:
Door een omleiding net op de A29 (echt, die Haringvlietbrug :( ) moest ik omkeren en een omweg van 30 minuten nemen. Heb toen op een lege A59 (bij Fijnaart) het ding (ID.4) weer 's op z'n staart getrapt. Maar meer dan 166 kreeg ik er niet uit (al beter dan de 164 die ik voorheen als max zag). Is natuurlijk begrensd op 160, snap ook wel waarom. De range liep echt heel, heel hard terug. Zo goed als 1KM met 5 seconden als ik me niet vergis.

Zou het niet aanraden in Duitsland in ieder geval, of je moet van laden houden :+
Vorig jaar in Duitsland op de terug van vakantie hele stukken op 160 gereden, kan me niet herrineren dat de range zo snel terugliep eerlijk gezegd.

Werkt trionity + abrp tegenwoordig al met live data? Of heb ik daar nog steeds een ODB dongle voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrillseeka-
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 13:35
Rev! schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Vorig jaar in Duitsland op de terug van vakantie hele stukken op 160 gereden, kan me niet herrineren dat de range zo snel terugliep eerlijk gezegd.

Werkt trionity + abrp tegenwoordig al met live data? Of heb ik daar nog steeds een ODB dongle voor nodig?
Jahoor, ik heb dat werkend. Wel met iets meer vertraging dan een dongle, maar goed werkbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsi9i9OBb1Bef0iAdnwb01RuLzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T5wIgv4Wnk4QSxDTiU27DLxJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Thrillseeka- op 18-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Thrillseeka- schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Jahoor, ik heb dat werkend. Wel met iets meer vertraging dan een dongle, maar goed werkbaar.
[Afbeelding]
Top, ik heb ze ook al een lange tijd gekoppeld maar ik heb ABRP nog nooit gebruikt. Wil het deze zomer gaan gebruiken als ik naar Italie ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Jakkie takkie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Daarom probeer ik ook zo veel mogelijk achteruit te rijden met de ID3.
Eindelijk iemand die het begrijpt 🤣

Pagina: 1 ... 198 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.