ID.4 Pro Max (5/2021)
Na 14.000km zo goed als probleemloze kilometers (waarvan 4500km met een caravan erachter) nu helaas een "ongemakje".
Vorige week woensdag ging ik op weg richting mijn werk (35km enkele reis) en nog voor ik de straat uit was gingen zowel mijn infotainment scherm als het scherm achter mijn stuur uit.
Na een paar honderd meter de auto geparkeerd en even uitgestapt, op slot, gewacht, en weer ingestapt.
Het kleine scherm achter het stuur (en de HUD met AR) ging soort van aan (heel zwakjes, bijna niet te zien) maar het infotainment scherm bleef zwart.
Met het selecteren van de achteruit kwam er warempel wel beeld van de camera's op het infotainment scherm, al was dat een knipperende (aan/uit/aan/uit) demonstratie. Omdat ik toch wel graag mijn werk wilde bereiken (en het rijden op zich prima ging die paar honderd meter) besloten om gewoon aan de trip te beginnen.
Na een km of 2 kwam er weer wat duidelijker beeld op het kleine scherm, maar de snelheidsmeter stond nog steeds op 0km/u. Weer een aantal km verder begon de auto toch te vinden dat ik een bepaalde snelheid had, al waren de HUD en het kleine scherm het niet met elkaar eens (55 om 70 bijv.) los van dat de snelheid niet klopte zat er ook een enorme lag in.
Ook het gebruik van het knipperlicht (dat wel werkte) gaf soms wel en soms niet een akoestisch signaal.
Bijna arriverend op mijn werk leken de 2 weer de juiste snelheid te tonen en was ook de lag grotendeels weg.
De auto een paar uur met rust gelaten om daarna nog eens te controleren of er al leven in het infotainment scherm zat. Helaas, nog steeds niets.
In de middag weer naar huis gereden (best rustig zonder radio) en nadat ik donderdag ochtend de caravan had opgehaald maar eens de stoute schoenen aan getrokken om een reset te doen. (12v accu even los)
Helaas had dit ook niet het gewenste resultaat. Donderdag was de dealer vanwege 5 mei niet bereikbaar, dus vrijdag gebeld. 3 weken wachttijd....
Nadat ik gewoon netjes en vriendelijk uitgelegd had dat ik nu bijvoorbeeld mijn stuurwiel verwarming niet uit kan zetten (30min hete handen is 1 keer leuk...) en zo nog wat voorbeelden, kon ik vandaag toch al terecht.
De dealer heeft de boel uitgelezen, de storing doorgegeven aan de importeur en die vervolgens aan de fabriek. De storing is bekend daar (dus niet uniek) en er word gewerkt aan een oplossing, maar die is er momenteel (hardware ofwel software) nog niet... ETA, onbekend.
Ze zullen nu wekelijks de boel uitvragen bij VW, maar mijn vakantie over 3 weken lijkt nu soort van "onthand" te gaan worden.
Ik lees hier veel mee, maar eerlijk gezegd had ik deze storing nog niet eerder voorbij zien komen.
Word vervolgd...
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019