Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 168 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
CantChoose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:10:
Allen,
Wij gaan vandaag of morgen de ID4 bestellen maar weten totaal niet welke optiepakketten al dan niet interessant zijn: Assistance Pack (Plus), Infotainment Pack, andere aanraders? Of complete afraders?
Min excuses als deze vraag al eerder gepasseerd is. Ik heb de laatste pagina's met veel interesse doorgenomen, maar ik heb geen tijd voor alle 668 ☺️
Wat ik wel als minimum beschouw is:
Comfort, voorruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming etc.
Assistance, alleen al voor de achteruitrijcamera. Zicht naar achteren door de ruit is minimaal.

Exterieur Style pakket vind ik persoonlijk juist niet mooi. De auto is stoerder met zwarte accenten.
Verder is denk ik een kwestie van budget. Ik zou als eerste Assistence Pus kiezen voor de Travel Pilot functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-03 10:36
ik222 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:15:
Zie je bij systeeminstellingen -> updates iets staan?
De update lijst is leeg. Ook al is mijn auto fijn online lijkt hij in limbo te zweven wat betreft updates. Wellicht is het inderdaad een auto waar OTA gewoon niet werkt. Is een model uit zomer 2020, geleverd uit vooraad in oktober 2021.

Wellicht wordt dit ook opgelost bij een eerstvolgende bezoek langs de dealer. Dan stop ik gewoon met mezelf gek maken of hij nou aan het updaten is of niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vooral doen inderdaad. Er is nauwelijks verschil tussen 2.1 en 2.3, althans voor mij. Een paar kleine dingen en dan heb je het wel gehad.
Die update kan met een dealerbezoek worden opgelost. En wellicht lukt een volgende OTA daarna wel prima.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 14:30
Allen,
Wij gaan vandaag of morgen de ID4 bestellen maar weten totaal niet welke optiepakketten al dan niet interessant zijn: Assistance Pack (Plus), Infotainment Pack, andere aanraders? Of complete afraders?
Min excuses als deze vraag al eerder gepasseerd is. Ik heb de laatste pagina's met veel interesse doorgenomen, maar ik heb geen tijd voor alle 668 ☺️
Op de website van Directlease staat een mooi overzicht wat de inhoud is van de verschillende packs
https://directlease.be/leasing/volkswagen/id-4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Warpozio schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Op de website van Directlease staat een mooi overzicht wat de inhoud is van de verschillende packs
https://directlease.be/leasing/volkswagen/id-4/
In Nederland heb je alleen de Pro performance die ze verkopen als Pro met 204PK.
Wel apart om te lezen dat ze in België gewoon standaard een 12v stopcontact voorin hebben.
Als ik het goed begrijp uit de posts hier hebben we in Nederland alleen USB.

Edit:
Een vraag over de stoelverwarming. Dacht dat stoelverwarming al in het interieur style pakket zat.
Als ik nu kijk dan heb je het pas vanaf Style interieur plus pakket.
Was dat vorig jaar anders?

[ Voor 16% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-01-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CantChoose
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Dankjewel aan degenen die al reageerden op mijn vraag: super dat ik al zo snel antwoord heb gekregen (had ik gehoopt, maar niet verwacht).
Het overzicht van DirectLease is heel interessant, maar ik ben van het type dat het liefst alles zou willen hebben, maar daar niet het budget voor heeft 🙈 Vandaar dat het mij handig leek om te vragen welke opties jullie missen en bij een nieuwe bestelling zeker zouden toevoegen, of welke jullie achteraf gezien toch de meerprijs niet waard vinden.
Ik begrijp dat ik het Infotainment Pack gerust links kan laten liggen en eerder voor Assistance (Plus) zou moeten gaan. De Plus is wel heel duur in vergelijking met de 'gewone' Assistance: is die Plus nodig volgens jullie, of zit het belangrijkste al in het gewone pack? 🤔
Bijkomend: winterbanden, doen of niet? En hebben die invloed op het rijbereik in jullie ervaring?
Nog iets wat ik vergat te vermelden: warmtepomp leek mij een no-brainer owv het grotere bereik in de winter. Het lijkt mij heel slim om die sowieso toe te voegen maar jullie lijken mij het juiste publiek om dat te beoordelen.
Thx a lot!

[ Voor 23% gewijzigd door CantChoose op 12-01-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
CantChoose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:38:
Dankjewel aan degenen die al reageerden op mijn vraag: super dat ik al zo snel antwoord heb gekregen (had ik gehoopt, maar niet verwacht).
Het overzicht van DirectLease is heel interessant, maar ik ben van het type dat het liefst alles zou willen hebben, maar daar niet het budget voor heeft 🙈 Vandaar dat het mij handig leek om te vragen welke opties jullie missen en bij een nieuwe bestelling zeker zouden toevoegen, of welke jullie achteraf gezien toch de meerprijs niet waard vinden.
Ik begrijp dat ik het Infotainment Pack gerust links kan laten liggen en eerder voor Assistance (Plus) zou moeten gaan. De Plus is wel heel duur in vergelijking met de 'gewone' Assistance: is die Plus nodig volgens jullie, of zit het belangrijkste al in het gewone pack? 🤔
Bijkomend: winterbanden, doen of niet? En hebben die invloed op het rijbereik in jullie ervaring?
Nog iets wat ik vergat te vermelden: warmtepomp leek mij een no-brainer owv het grotere bereik in de winter. Het lijkt mij heel slim om die sowieso toe te voegen maar jullie lijken mij het juiste publiek om dat te beoordelen.
Thx a lot!
Warmtepomp doet niet zoveel in ons climaat, dus die zou ik persoonlijk skippen.
verder zeker alle verwarmings opties kiezen, dus verwarmde voorruit, stoelen,stuur, etc.
je kunt beter met een interieur op 18 graden en stoelverwarming rijden dan met 20 graden en een warmtepomp.

verder moet idd kijken wat je budget is. TA is handig voor als je langere afstanden rijdt, maar geen must.
elektrische stoelen zijn fijn, maar vond de handmatig verstelbare leren stoelen eigenlijk ook wel ok, etc.

ga een keer kijken bij een dealer zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Thx a lot!
meest belangrijke zit in het Assistance pakket en dat is imho de camera. Keyless Entry is geinig maar kan ook weer zn eigen uitdagingen meebrengen. Verlichte portiergrepen is wel leuk, maar niet meer dan dat.
Als je idd veel op de snelweg zit dan kan de TravelPilot wel handig zijn. Heb eens proefgereden is dat is wel erg fijn. Maar de gewone ACC is ook al een hele verbetering.

Winterbanden hangt van je gebruik af. Moet je altijd op pad of kun je gedurende die paar weken dat je het ECHT nodig zou hebben ook zeggen dat je thuis blijft ? Bij mij zitten ze in het contract (ik heb Pirelli Snow Scorpions) en bij mij is de invloed op m'n verbruik minimaal.

Ik heb het kale standaardinterieur en ik had een wat luxer interieur wel mooi gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Thx a lot!
Aanvullend, ik zou altijd voor het Design pakket kiezen. Op mijn ID.3 heb ik ook de IQ.lights en wat een gigantisch verschil is dat met normale led, ik wil nooit meer een auto zonder.

Warmtepomp is een no-brainer om juist niet te kiezen en dat geld in je zak te steken of in comfort opties zoals eerder genoemd hier (stoelverwarming, stuurverwarming, etc.). De warmtepomp in de ID is al minder efficiënt en überhaupt heb je hier weinig aan in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE|IA op 12-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinDaems
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 10:04
Thx a lot!
Warmtepomp skippen, heeft geen bijzondere toegevoegde waarde en geeft ondanks de opgave geen of nauwelijks extra actieradius. En dat nog eens voor een luttele extra kostenpost van meer dan € 1.000,00 waarbij er zelfs sprake is van een tegemoetkoming in deze kosten omdat de warmtepomp zijn werk niet goed doet:
https://www.auto-motor-un...haedigung-kunden-id3-id4/
https://driveteslacanada....e-for-option-in-new-cars/
https://ecomento.de/2021/...er-waermepumpen-leistung/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 15:52

Ik heb toen het sneeuwde dit jaar een tijdje op zomerbanden gereden, en dat was echt geen succes. Als het een beetje glad is kun je door de achterwielaandrijving nauwelijks sturen, en als het echt glad is kom je geen cm vooruit. Met winterbanden ging het prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TWF10P3m0Qr0mvXhMulORPsk0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t9K3pR6ZSThIO0VPpupMubA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door wlbbrhzn op 12-01-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
johanpastoor schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:02:
Even peilen wat zo'n beetje de status van update 2.3 is. Als ik zo door het topic zoek:
  • 2.3 wordt niet meer aangeboden. Er zullen dus geen download prompts meer verschijnen voor geschikte auto's (?)
  • Er zal in de toekomst een recall actie komen om 2.3 alsnog op ontbrekende auto's te laten installeren (??)
Zelf wacht ik al sinds begin december op de 2.3 update. Mijn ID.3 Life is online, heeft goed signaal. Wat me opvalt is wanneer ik de auto parkeer er weleens een service/update popup verschijnt. Deze wordt dan gelijk overreden door de waarschuwing voor wegrolbeveiliging.

Wat ik nu doe is iedere keer als ik de auto start de waarschuwing uitzetten zodat hij de update niet blokkeert als ik de auto later parkeer. Maar dan krijg ik natuurlijk gewoon geen update popup, ook al wacht ik geduldig. En als ik toevallig vergeet de waarschuwing uit te zetten zie ik de popup en waarschuwing eroverheen weer wel!

Klopt het dat updates eens per week aangeboden worden? Na een tijdje zag ik dat het dansje alleen op een vrijdag plaatsvindt. Afgelopen vrijdag echter niet, wellicht omdat 2.3 niet meer rondgestuurd wordt?

Impressie van mezelf in mijn auto die update 2.3 wil binnenkrijgen: :+
Ik kreeg gister na 3 weken (!) eindelijk per email reactie op mijn telefonische vraag bij VW Customer Care over OTA 2.3 die ik daar gesteld had op aangeven van de dealer: 'Wij verzoeken u contact op te nemen met de We-connect helpdesk met vragen over de software updates'. Dus net maar weer een nieuwe mail getikt. Kastje..nog een kastje..muur. :F

Zelf wacht al sinds 11 juli 2021 op de update. Dat was de dag dat ik de eerste 2.3 goedkeuringsmail ontving en accordeerde. Hij komt bij mij ook simpelweg niet binnen. Andere updates wel.

We houden maar hoop: Misschien gaan de achterblijvers als goedmakertje ineens van 2.1 naar 3.0 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CantChoose
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
wlbbrhzn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Ik heb toen het sneeuwde dit jaar een tijdje op zomerbanden gereden, en dat was echt geen succes. Als het een beetje glad is kun je door de achterwielaandrijving nauwelijks sturen, en als het echt glad is kom je geen cm vooruit. Met winterbanden ging het prima!

[Afbeelding]
Dat begrijp ik, maar bij mij gaat de keuze tussen continu 4seizoensbanden of afwisselend zomer/winterbanden. Is het verschil tussen winterbanden en 4seizoensbanden niet een
stuk kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
CantChoose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat begrijp ik, maar bij mij gaat de keuze tussen continu 4seizoensbanden of afwisselend zomer/winterbanden. Is het verschil tussen winterbanden en 4seizoensbanden niet een
stuk kleiner?
Ga je in de winter naar het buitenland ook? Daar accepteren ze volgens mij geen 4seizoenen banden meer. Ik zou altijd voor zomer/winter gaan. De beste band voor de daarbij behorende seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Allen,
Ik heb de ID.4 Life, deze bestaat nu niet meer, maar het was de basis Pro (dus met 200 kW motor en 77 kWh accu).

Infotainment is prima, speakers klinken goed (en ik ben best kritisch), Apple Carplay werkt goed (en ongetwijfeld Android Auto ook), en ik vind dat de auto er goed uitziet.

Het enige dat ik mis is de 360 graden / achteruitrijcamera. Ja, m'n auto heeft ze wel, achter minstens één, en in de spiegels zitten ook camera's (want anders werkt lane assist niet), maar ze worden niet gebruikt om achteruit of rondom te kijken. Dus een assistence pack is imho nuttig.

Verder heb ik gekozen voor een trekhaak (mooi inklapbaar) en heeft m'n werkgever (het is een leaseauto) gekozen voor winterbanden in de koude maanden voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Gadget Freak schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik heb de ID.4 Life, deze bestaat nu niet meer, maar het was de basis Pro (dus met 200 kW motor en 77 kWh accu).

Infotainment is prima, speakers klinken goed (en ik ben best kritisch), Apple Carplay werkt goed (en ongetwijfeld Android Auto ook), en ik vind dat de auto er goed uitziet.

Het enige dat ik mis is de 360 graden / achteruitrijcamera. Ja, m'n auto heeft ze wel, achter minstens één, en in de spiegels zitten ook camera's (want anders werkt lane assist niet), maar ze worden niet gebruikt om achteruit of rondom te kijken. Dus een assistence pack is imho nuttig.

Verder heb ik gekozen voor een trekhaak (mooi inklapbaar) en heeft m'n werkgever (het is een leaseauto) gekozen voor winterbanden in de koude maanden voor de veiligheid.
Klein dingetje - je hebt geen camera's nodig in je spiegels voor Lane Assist. De ID.3 heeft alleen maar een achteruitrijdcamera en zelfs Travel Assist werkt prima.
/edit: en een camera achter de spiegel bij de voorruit natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 12-01-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 15:52
[...]
stuk kleiner?
Natuurlijk. Maar vanwege het gewicht, achterwielaandrijving en vermogen is het extra belangrijk om banden te gebruiken die passen bij de weersomstandigheden. Daarom heb ik voor zomer en winterbanden gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Soeski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Klein dingetje - je hebt geen camera's nodig in je spiegels voor Lane Assist. De ID.3 heeft alleen maar een achteruitrijdcamera en zelfs Travel Assist werkt prima.
Het tussen de lijnen heen en weer stuiteren vind ik verre van prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE|IA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Het tussen de lijnen heen en weer stuiteren vind ik verre van prima.
Dat is dan ook Lane Assist - doet precies wat het zegt te doen. Het houd je tussen de lijnen als je dreigt de lijn te overschrijden zonder richtingaanwijzer. En stuurt dus terug de baan op omdat jij niet op zit te letten :+
Travel Assist is wat intelligenter - continu kleine correcties die je in het midden houden van de baan. Wezenlijk verschil. Beiden geen camera's nodig aan de zijkanten - de camera in de voorruit wordt gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Soeski op 12-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03
AMARONE|IA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Ga je in de winter naar het buitenland ook? Daar accepteren ze volgens mij geen 4seizoenen banden meer. Ik zou altijd voor zomer/winter gaan. De beste band voor de daarbij behorende seizoenen.
Aanvulling:
Vierseizoenbanden worden in het buitenland wel geaccepteerd, mits deze voorzien zijn van het alpine-logo (bergje met sneeuwvlok). Als er alleen M&S op staat wordt het niet meer geaccepteerd.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

stuk kleiner?
Ik zou zeker voor zomer/winter gaan. Bij de winterbanden kleinere velgen nemen voor een wat beter verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Soeski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Dat is dan ook Lane Assist - doet precies wat het zegt te doen. Het houd je tussen de lijnen als je dreigt de lijn te overschrijden zonder richtingaanwijzer. En stuurt dus terug de baan op omdat jij niet op zit te letten :+
Travel Assist is wat intelligenter - continu kleine correcties die je in het midden houden van de baan. Wezenlijk verschil. Beiden geen camera's nodig aan de zijkanten - de camera in de voorruit wordt gebruikt.
Ik dacht dat ze daarvoor camera's nodig hebben. Dan zou het mooi zijn (helemaal als tegemoetkoming voor 1st rijders) om dat beschikbaar te maken voor de 1st plus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Soeski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb een tijdje een leen Id3 gehad met lane assist. Wat een drama, constant gepiep en meldingen dat ik binnen de lijnen moest rijden. Ook op 60 kmph wegen met geen middenbelijning maar alleen belijning aan de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
AMARONE|IA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik dacht dat ze daarvoor camera's nodig hebben. Dan zou het mooi zijn (helemaal als tegemoetkoming voor 1st rijders) om dat beschikbaar te maken voor de 1st plus ook.
Dat gaat dus niet - de radars / sensors in de zijpanelen zouden ontbreken bij de 1st Plus en 1st (die ook voor Side Assist worden gebruikt en de lamp in je spiegels aanstuurt). Alleen de 1st Max heeft deze. En de modellen erna ook indien je assistentiepakket hebt.
Net als de AR HUD - mensen vroegen echt of deze met een s/w update nog kon komen. Het feit dat je de hele projectieunit mist in het dashboard is ze niet opgevallen. Als je die niet hebt weet je dat misschien ook niet....

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 12-01-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
[...]

stuk kleiner?
Met alleen zomerbanden ga je sws spijt krijgen. Als je stil staat op een klein stukje ijzig wegdek, dan komt de auto geen millimeter van zijn plaats ivm ingrijpende veiligheidssystemen. De auto even naar voren duwen kan je ook vergeten.

Afhankelijk van je aantal km/s pj of je wel of niet met wintersport plant te gaan en je budget heb je keuze tussen 4 seizoenen, evt. met snowflake of anders gewoon extra winterbanden (eventueel op velg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Soeski schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:24:
Hoe weet m'n auto dan of ik tussen de lijnen rijd, en of er links en rechts van mij doorgetrokken of onderbroken lijnen zijn of zelfs stoepranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 14:41
Gadget Freak schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Hoe weet m'n auto dan of ik tussen de lijnen rijd, en of er links en rechts van mij doorgetrokken of onderbroken lijnen zijn of zelfs stoepranden?
Volgens mij gebruikt ie daar zijn front-radar voor

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LastSamurai
maik73 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Volgens mij gebruikt ie daar zijn front-radar voor
Voorste camera denk ik. Bij de achteruitkijkspiegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
Reactie We-Support op vraag over 2.3 update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPrz6Ss-llfcKQlw9CeV52B2uuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7yUldSPXPGWW9bM9yvfQSe8.jpg?f=fotoalbum_large

We zitten nu in week 2, dus vanaf volgende week nog 50 weken geduld voordat ik een nieuwe mail kan sturen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

kisik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Met alleen zomerbanden ga je sws spijt krijgen. Als je stil staat op een klein stukje ijzig wegdek, dan komt de auto geen millimeter van zijn plaats ivm ingrijpende veiligheidssystemen. De auto even naar voren duwen kan je ook vergeten.

Afhankelijk van je aantal km/s pj of je wel of niet met wintersport plant te gaan en je budget heb je keuze tussen 4 seizoenen, evt. met snowflake of anders gewoon extra winterbanden (eventueel op velg).
Let bij de keuze voor de banden idd op de logo's op de banden. In Duitsland is het berg+sneeuwvlok symbool verplicht om als "geschikte band voor winterse omstandigheden" te gelden, niet onbelangrijk voor de verzekering, alleen een M+S is niet meer voldoende.
Daarnaast heb ik voor de all-seasons lang gezocht naar een band met die symbolen die op 20 inch velgen passen. En dan speelt voornamelijk de maat van de voorbanden je parten, want die zijn er nauwelijks. Voor de 19 inch wielen speelt dit minder.

Voor de pakketten: dat is vooral een persoonlijke keuze, maar het comfortpakket zou ik willen aanbevelen ivm de verwarmbare en geluidsisolerende voorruit, stuurwiel en stoelen. Ik haat ruiten krabben, zeker nu dat met een druk op de knop via de pre heat functie automatisch kan. Ik vind het plus pakket dan weer het geld niet waard.

Het assistance pakket wil ik ook aanraden, vanwege de achteruitrijcamera. Het is een grote auto en voor de meeste laadlocaties zul je achteruit in parkeren. Dan is die camera erg handig. Ook hier vind ik het pluspakket het geld niet waard, al is het met minder overtuiging dan bij het comfort pakket. Travel assist is wel een mooie feature, maar dan weer minder goed gedaan als in een Tesla, en als dat je ding is, dan zou ik geen VW versie nemen en lekker doorsparen voor een Tesla.

Ik heb wel een warmtepomp genomen, omdat ik zelf geen eigen laadplek heb. Dan is de investering voor de extra kilometers range dat mij wel waard. Ook al is dat in de praktijk nog maar de vraag of dat ook daadwerkelijk waargemaakt wordt. Ik hoop, dat ze er nog een update overheen gooien om de warmtepomp
meer efficiënt te maken. Maar, als je zelf een laadplek hebt, zou ik het niet doen en lekker die 1000 euro ergens anders voor gebruiken.

Tenslotte zou ik het design plus pakket overwegen, IQ Light is erg handig als je veel op donkere wegen rijdt, en met het pluspakket krijg je ook de isolerende zijruiten, en een panoramadak.
Die heb ik zelf niet, en mis ik wel een beetje.

En blue dusk met een zwart dak nemen natuurlijk, dat spreekt vanzelf :), dat betekent ook het exterieur pakket erbij van 660 euro, maar dat zilveren accent op de C stijl en op de achterbumper geeft het exterieur poetsen net even wat meer voldoening dan dat saaie zwart.

[ Voor 0% gewijzigd door NWA op 13-01-2022 09:32 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Gadget Freak schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Vorige post aangepast; ID.3 heeft natuurlijk nog een camera - de camera bij de spiegel in de voorruit natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Soeski op 12-01-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik vraag me af of een warmtepomp geen negatieve invloed op het verbruik heeft door het extra gewicht. Vandaag met 4 graden continue 100 gereden, met ongeveer 24 Kwh/100km.

Zodra je 130 gaat rijden gaat het hard richting de 30/31.

Ik zie tot wel 40% verschil in range tussen de zomer en de winter ondanks de warmtepomp.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Mijn droger heeft ook een warmtepomp.
Snelheid en luchtweerstand is absoluut het verschil in verbruik. 80 km/uur is ideaal maar krijg je wel getoeter van vrachtwagens

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AkroBatik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:31:
Ik vraag me af of een warmtepomp geen negatieve invloed op het verbruik heeft door het extra gewicht.
Elke kilo extra heeft een negatief effect op het gewicht. Maar een auto met warmtepomp heeft misschien weer minder andere onderdelen voor elektrische verwarming nodig.

En geloof me, door de hoge COP weegt het voordeel van de warmtepomp echt wel op tegen evt een paar kilo extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Elke kilo extra heeft een negatief effect op het gewicht. Maar een auto met warmtepomp heeft misschien weer minder andere onderdelen voor elektrische verwarming nodig.

En geloof me, door de hoge COP weegt het voordeel van de warmtepomp echt wel op tegen evt een paar kilo extra.
Als de warmtepomp werkt zoals bedoeld wellicht ja... Volkswagen is niet voor niets in Duitsland al vergoedingen aan het uitdelen voor kopers die de warmtepomp hebben, omdat deze niet zo efficient blijkt te zijn zoals ze van te voren hadden verwacht/gehoopt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
II Stevow II schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:15:
[...]

Als de warmtepomp werkt zoals bedoeld wellicht ja... Volkswagen is niet voor niets in Duitsland al vergoedingen aan het uitdelen voor kopers die de warmtepomp hebben, omdat deze niet zo efficient blijkt te zijn zoals ze van te voren hadden verwacht/gehoopt 8)7
Ze kunnen de claims die ze hebben gedaan (tot 30%) niet waarmaken in de praktijk. Dat is iets anders en zegt wellicht meer over de meevallende zuinigheid van modellen zonder warmtepomp onder deze omstandigheden dan het daadwerkelijke rendement van de warmtepomp.
En dat VW dit doet moet je wellicht ook in de context plaatsen van de rechtzaken van de afgelopen jaren, ze kunnen zich nu niet echt nog een massa claim permitteren.
Los daarvan heb ik ook niet echt het idee dat de investering van een warmtepomp zich in NL snel laat terug verdienen.
En ja ik rij zelf ook met zon ding in mn ID4 rond. En ik moet eerlijk zeggen dat het verbruik me momenteel alleszins meevalt als je een beetje normale rijstijl aanhoudt. Hoeveel daarvan je aan de warmtepomp kan toeschrijven, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE|IA
[...]

Ja, helaas dat je in Nederland door de criminelen van PON helemaal niets terug gaat krijgen. Daarnaast had iemand het hier of ergens anders uitgerekend en de terugverdientijd van een warmtepomp lag ver boven de 200k kilometer. Het is echt een totaal onnodige investering in Nederland die je veel beter in andere luxe in de auto kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Ro ofzo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:33:
En ja ik rij zelf ook met zon ding in mn ID4 rond. En ik moet eerlijk zeggen dat het verbruik me momenteel alleszins meevalt als je een beetje normale rijstijl aanhoudt. Hoeveel daarvan je aan de warmtepomp kan toeschrijven, geen idee.
Mijn bereik met 0 graden is ongeveer de helft wan het officiële WLTP bereik, zo'n 275 km op een volle lading (77 kWh accu). En het snelladen gaat op halve snelheid.

Maar terug naar het bereik: mogelijk toch mede het gevolg van je warmtepomp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:53

Freakie1NL

Grote Baas

Gadget Freak schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:25:
[...]

Mijn bereik met 0 graden is ongeveer de helft wan het officiële WLTP bereik, zo'n 275 km op een volle lading (77 kWh accu). En het snelladen gaat op halve snelheid.

Betreft het snelladen: dat is dan user error, zijn afgelopen weken meerdere posts geplaatst waaruit blijkt dat de auto's gewoon de opgegeven laadsnelheid halen. Ook bij veel kouder weer dan in NL.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
In mijn ID.4 zit ook een WP. Bewust voor gekozen bij aanschaf. Een warmtepomp heeft onder praktisch alle omstandigheden een beter rendement dan een PTC (COP=1). Dat hij op dit moment minder relatieve winst heeft t.o.v. de autos zonder WP zal voor een deel komen door software en voor een deel door use cases (milde winters).

Voor mij wogen nog andere redenen mee in de keuze en dat zijn restwaarde en potentieel belasting voordeel. Ik zie het op termijn nog wel gebeuren dat de aanwezigheid van een WP in een auto invloed gaat hebben op een milieulabel, net als een roetfilter bij een diesel. Mocht dat zo gaan zijn dan maakt dat de businesscase nog positiever in het voordeel van de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LastSamurai
Firstconnection schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:05:
Voor mij wogen nog andere redenen mee in de keuze en dat zijn restwaarde en potentieel belasting voordeel. Ik zie het op termijn nog wel gebeuren dat de aanwezigheid van een WP in een auto invloed gaat hebben op een milieulabel, net als een roetfilter bij een diesel. Mocht dat zo gaan zijn dan maakt dat de businesscase nog positiever in het voordeel van de WP.
Kan best zijn dat je daar gelijk in gaat krijgen. Ik zie dat LP bijna alle voorraadauto's met warmtepomp heeft besteld. En leasemij's zijn doorgaans erg goed in het voorspellen van restwaarde.

Ik heb 'm dus ook in m'n ID4Pro, met dit weer is m'n gemiddelde verbruik 21,5kw/100km. Wat best netjes is aangezien is meestal 120km/h op de snelweg rij en de winterbanden er onder zitten. Misschien dus toch die pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
Freakie1NL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Betreft het snelladen: dat is dan user error, zijn afgelopen weken meerdere posts geplaatst waaruit blijkt dat de auto's gewoon de opgegeven laadsnelheid halen. Ook bij veel kouder weer dan in NL.
Mij valt op dat het snelladen in Duitsland iedere keer makkelijk boven de 100 kw ging en zelfs regelmatig op de maximale 125 kw.

Als ik de auto in Nederland aan een snellader zet, dan blijft het laden vaak hangen tussen 50 en 80 kw. Ik vind dat vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:53

Freakie1NL

Grote Baas

VWID4 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Mij valt op dat het snelladen in Duitsland iedere keer makkelijk boven de 100 kw ging en zelfs regelmatig op de maximale 125 kw.

Als ik de auto in Nederland aan een snellader zet, dan blijft het laden vaak hangen tussen 50 en 80 kw. Ik vind dat vreemd.
In Duitsland heb je waarschijnlijk de nodige snelweg km's er opzitten, ergo accu goed op temperatuur. In Nederland minder snel (hangt natuurlijk vanaf waar je woont).

Maar in Duitsland ook een modern snellaad netwerk. Zo is Ionity altijd minimaal 350 kW. Vlak bij de grens in Nederland staan er zat 'snelladers' van max 50 kW.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

Ze halen een lagere relatieve besparing dan was beloofd. Daarom is de prijs verlaagd naar €1000 en krijgt men in Duitsland ongeveer €287 terug.

Dat houdt dus in dat de WP nog steeds 15 à 20% zuiniger zou moeten zijn bij bepaalde temperaturen, maar deze zal nooit minder zuinig zijn dan dezelfde auto zonder WP.

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 13-01-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

LastSamurai schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Kan best zijn dat je daar gelijk in gaat krijgen. Ik zie dat LP bijna alle voorraadauto's met warmtepomp heeft besteld. En leasemij's zijn doorgaans erg goed in het voorspellen van restwaarde.

Ik heb 'm dus ook in m'n ID4Pro, met dit weer is m'n gemiddelde verbruik 21,5kw/100km. Wat best netjes is aangezien is meestal 120km/h op de snelweg rij en de winterbanden er onder zitten. Misschien dus toch die pomp.
Ook alle voorraadauto's bij Athlon zijn met warmtepomp. Ik heb een ID4 Pro Business. Het was dus niet echt een keuze, alternatief was een eeuwigheid wachten (+ bijtelling 2022) op een nieuwe. Vooralsnog rij ik 'normaal' in standje comfort, 100 / 130 als het kan/mag, zonder directe focus op range

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 19-09 10:15
Freakie1NL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:13:
[...]

In Duitsland heb je waarschijnlijk de nodige snelweg km's er opzitten, ergo accu goed op temperatuur. In Nederland minder snel (hangt natuurlijk vanaf waar je woont).

Maar in Duitsland ook een modern snellaad netwerk. Zo is Ionity altijd minimaal 350 kW. Vlak bij de grens in Nederland staan er zat 'snelladers' van max 50 kW.
Afgelopen week naar Frankrijk geweest, ook bij Ionity meerdere keren gehad dat hij ik max op 50 kW (zelfs een keer max 43 kW) begon met laden, erg irritant als het € 0.79 per minuut kost :X begon elke keer rond 10%. Andere stations ook vaak wel gewoon rond 100 kW begonnen, dus geeen idee waar het aan ligt. Ga nog een klacht indienen bij ze want het slaat natuurlijk nergens op met die bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
unex154 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Afgelopen week naar Frankrijk geweest, ook bij Ionity meerdere keren gehad dat hij ik max op 50 kW (zelfs een keer max 43 kW) begon met laden, erg irritant als het € 0.79 per minuut kost :X begon elke keer rond 10%. Andere stations ook vaak wel gewoon rond 100 kW begonnen, dus geeen idee waar het aan ligt. Ga nog een klacht indienen bij ze want het slaat natuurlijk nergens op met die bedragen.
zoek maar even op WeCharge in deze topic.. had je hoop poen gescheeld.
Daarnaasrt 43kw en 50kw klinkt heel specifiek qua laadsnelheden. wel de juiste lader gepakt? Zelfs met 10% is dat absurd laag.

[ Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 13-01-2022 09:52 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Gadget Freak schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:25:
[...]

Komt wel overeen met mijn ervaring gister. Ik had nog 9% (30km wat voor 9% weer wat ruim lijkt) na 150km gereden te hebben. Maakt dus ongeveer 180km range bij 90% lading op een 58kW ID.3.1M.
Nieuw record trouwens, zo weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Soeski schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Komt wel overeen met mijn ervaring gister. Ik had nog 9% (30km wat voor 9% weer wat ruim lijkt) na 150km gereden te hebben. Maakt dus ongeveer 180km range bij 90% lading op een 58kW ID.3.1M.
Nieuw record trouwens, zo weinig :)
was mistig, nat wegdek, wellicht tegenwind, koud en 2x batterij verwarmen na vertrek.
leuk is anders. :F

zit ook op 25-26 kwh/100km /250-260w/km tegenwordig (300km tops). Geen WP. Auto met warmtepomp zou 6-10% zuiniger moeten zijn in deze omstandigheden. onder vriestemperaturen stijgt dit rond 10-15% (lang niet de 30%, maar 10% is realistischer).

Is dat de 1k waard? neuh

[ Voor 22% gewijzigd door Simply1337 op 13-01-2022 10:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Ik vind dit een beetje een domme discussie trouwens. Van het niveau kroegpraat. Maar dat terzijde...
Alle kroegen zijn gesloten. Waar kunnen we er anders nog over praten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 19-09 10:15
Simply1337 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:50:
[...]

zoek maar even op WeCharge in deze topic.. had je hoop poen gescheeld.
Daarnaasrt 43kw en 50kw klinkt heel specifiek qua laadsnelheden. wel de juiste lader gepakt? Zelfs met 10% is dat absurd laag.
Ja wel de goede palen uiteraard.

Ik vermoedde ook dat het misschien een communicatiefout is tussen de auto en de paal, maar zelfs na opnieuw inpluggen bleef hij laag. Verder kun je dan ook echt niks debuggen ofzo als je daar staat en heb je dus geen keuze.. best irritant. 43 kW is 3 fase 64A met AC, en 50 kW is natuurlijk een limiet van veel auto's (en goedkopere ID.3s).

Zal m'n auto dan gecommuniceerd hebben dat hij geen DC kan hebben (dus de paal gaat met 64A AC leveren) en in het 50 kW geval dat als max geven? Wie zal het weten.

Bekend met de WeCharge truuk maar had geen zin in het gedoe :P ook gezien het allemaal zakelijk betaald wordt enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
unex154 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Ik vermoedde ook dat het misschien een communicatiefout is tussen de auto en de paal, maar zelfs na opnieuw inpluggen bleef hij laag. Verder kun je dan ook echt niks debuggen ofzo als je daar staat en heb je dus geen keuze.. best irritant. 43 kW is 3 fase 64A met AC, en 50 kW is natuurlijk een limiet van veel auto's (en goedkopere ID.3s).

Zal m'n auto dan gecommuniceerd hebben dat hij geen DC kan hebben (dus de paal gaat met 64A AC leveren) en in het 50 kW geval dat als max geven? Wie zal het weten.

Bekend met de WeCharge truuk maar had geen zin in het gedoe :P ook gezien het allemaal zakelijk betaald wordt enzo.
Als de andere palen leeg zijn wil ik nog wel eens een andere paal proberen. Vooral in Frankrijk heb ik afgelopen zomer veel problemen gehad bij Total bijvoorbeeld dat er van de 4 palen maar eentje 100kW gaf (1 deed het niet en 2 anderen gaven maar 25% qua snelheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
unex154 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Ook voorgehad in Frankrijk. Paal werd dan gereset door de helpdesk en daarna ging het veel vlotter. De sessie was tevens gratis. De Ionity helpdesk spreekt Nederlands en was vlot bereikbaar dus geen problemen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:58:
[...]

was mistig, nat wegdek, wellicht tegenwind, koud en 2x batterij verwarmen na vertrek.
leuk is anders. :F

zit ook op 25-26 kwh/100km /250-260w/km tegenwordig (300km tops). Geen WP. Auto met warmtepomp zou 6-10% zuiniger moeten zijn in deze omstandigheden. onder vriestemperaturen stijgt dit rond 10-15% (lang niet de 30%, maar 10% is realistischer).

Is dat de 1k waard? neuh
Heb ff snel een spreadsheetje gemaakt.

Stel dat het gemiddeld 10% zuiniger is en je betaalt gemiddeld 25 cent per kWh, dan bespaar je op 200.000 km ongeveer € 900 aan energiekosten.

Maar stel nu dat je niet thuis kan laden en gemiddeld 35 cent per kWh betaalt, dan bespaar je op 200.000 km zo'n 1260 Euro.

Of het zich loont om een WP te nemen hangt dus vooral af van je gemiddelde energieprijs en natuurlijk aantal kilometers en het klimaat waarin je leeft.
Echter, het bespaart energie en de business case lijkt sowieso niet slecht. Dus wel een WP nemen lijkt mij klimaattechnisch gezien de betere keuze :)

Voor het gemiddelde verbruik heb ik gegevens genomen van die bij 10 graden Celcius genormaliseerde waarden die ik eerder had gedeeld.

https://docs.google.com/s...9CVg6NXw/edit?usp=sharing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply1337
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Stel dat het gemiddeld 10% zuiniger is en je betaalt gemiddeld 25 cent per kWh, dan bespaar je op 200.000 km ongeveer € 900 aan energiekosten.

Maar stel nu dat je niet thuis kan laden en gemiddeld 35 cent per kWh betaalt, dan bespaar je op 200.000 km zo'n 1260 Euro.

Of het zich loont om een WP te nemen hangt dus vooral af van je gemiddelde energieprijs en natuurlijk aantal kilometers en het klimaat waarin je leeft.
Echter, het bespaart energie en de business case lijkt sowieso niet slecht. Dus wel een WP nemen lijkt mij klimaattechnisch gezien de betere keuze :)

Voor het gemiddelde verbruik heb ik gegevens genomen van die bij 10 graden Celcius genormaliseerde waarden die ik eerder had gedeeld.

https://docs.google.com/s...9CVg6NXw/edit?usp=sharing
je vergeet 1 ding. warmtepomp heb je in werkelijkheid wellicht 1/4 van het jaar "echt" effect. vanaf 13-15 graden en omhoog worden de verschillen minimaal.

dus het is niet 10% gehele jaar rond, maar misschien een kwart jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:15:
[...]

je vergeet 1 ding. warmtepomp heb je in werkelijkheid wellicht 1/4 van het jaar "echt" effect. vanaf 13-15 graden en omhoog worden de verschillen minimaal.

dus het is niet 10% gehele jaar rond, maar misschien een kwart jaar.
Nee, want ik had al met het genormaliseerde verbruik bij 10 graden Celsius gerekend, dus jouw logica gaat in mijn berekening niet op.
10 graden is de gemiddelde temperatuur in Nederland over het hele jaar.

De vraag waar we dan mee blijven zitten is, hoeveel procent zuiniger is de WP bij 10 graden? Is die 10% aannemelijk bij 10 graden?

Ander dingetje, wordt de warmtepomp eigenlijk niet ook gebruikt voor de airco? Die dingen kunnen in principe meestal twee kanten op werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Ander dingetje, wordt de warmtepomp eigenlijk niet ook gebruikt voor de airco? Die dingen kunnen in principe meestal twee kanten op werken.
Kort antwoord: ja

Lang antwoord: https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/

[ Voor 34% gewijzigd door Simply1337 op 13-01-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
unex154 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
[...]

In Frankrijk wordt de snelheid van de Ionity laders op sommige locaties (flink) geknepen.
Volgens mij passen ze load balancing toe over de laders om het totale piekverbruik laag te houden.

Kan zijn dat wanneer je ergens als enige staat te laden je wel goede snelheden haalt, maar wanneer meerdere auto's tegelijk laden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Vergeet niet dat dingen ook nog restwaarde hebben en dat een occasion met 2 ton op de teller icm accudegradatie waarschijnlijk een stuk meer oplevert als er zaken in zitten die bereik opkrikken, zelfs als dat maar 10% zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Ro ofzo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Vergeet niet dat dingen ook nog restwaarde hebben en dat een occasion met 2 ton op de teller icm accudegradatie waarschijnlijk een stuk meer oplevert als er zaken in zitten die bereik opkrikken, zelfs als dat maar 10% zou zijn.
ah.. ik laat mijn 19's erop zitten dan ipv 21"velgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:46
FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:05:
[...]

In Frankrijk wordt de snelheid van de Ionity laders op sommige locaties (flink) geknepen.
Volgens mij passen ze load balancing toe over de laders om het totale piekverbruik laag te houden.

Kan zijn dat wanneer je ergens als enige staat te laden je wel goede snelheden haalt, maar wanneer meerdere auto's tegelijk laden niet.
Niet alleen in Frankrijk hoor...... iets met netcapaciteit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
f2ride2001 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Niet alleen in Frankrijk hoor...... iets met netcapaciteit.....
I know. Maar als het om Ionity gaat dan komt dat cappen momenteel meer voor in Frankrijk dan in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Onze ID3 gaat trouwens zeer regelmatig in de noodlaadstand omdat ie de stekker niet goed gelockt krijgt. Soms pakt ie 'm pas bij de 6e keer insteken. Super irritant.

Iemand hier met hetzelfde probleem weleens daarmee terug naar de VW dealer geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Thanks, misschien zou je ook nog kunnen reageren op die 10% bij 10 graden? Of laat je jouw verkeerde aanname als reactie op mijn berekening gewoon voor wat het is?
Het is hier geen fake-news-Facebook hè ;)

Wat denk je wat een aannemelijk percentage bij 10 graden is? Dan bereken ik het ff opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Thanks, misschien zou je ook nog kunnen reageren op die 10% bij 10 graden? Of laat je jouw verkeerde aanname als reactie op mijn berekening gewoon voor wat het is?
Het is hier geen fake-news-Facebook hè ;)

Wat denk je wat een aannemelijk percentage bij 10 graden is? Dan bereken ik het ff opnieuw.
Ik heb je berekening even op een bierviltje (je moet toch in het thema blijven) doorgezet naar een ID4 (volgens de excel sheet die je eerder deelde).

Uitgegaan van een bruikbare capaciteit van 74,8 kWh, 10 procent voordeel met een WP, met een gem verbruik van 193 Wh/km. Ik kom dan met een prijs van 0,25 euro per kWh uit op een verschil van 965 euro op 200.000 km. 0,35 cent komt uit op 1351 euro.

Break even voor een WP met 0,25 ligt dan ergens in de buurt van 207.000 km, maar met 0,35 cent is dat een stuk eerder, namelijk rond 148.000 km en dat is wel een afstand die voor veel rijders wel haalbaar zal zijn.

Opvallend vind ik zelf dan nog de invloed van de efficiëntie van de WP op het geheel: met 0,35 cent betekent een toename van de efficiëntie met +1 procent al een verandering van het break even punt naar 135.000 km in plaats van 148.000 km. (bij 0,25 cent is dat dan 188.000 km). Bij 15 procent WP efficiëntie is dat zelfs nog maar bij 98.000, resp. 138.000.

Overigens denk ik dat een verbruik van 193 Wh/km wel ambitieus is. Met een (mijns inziens meer realistische) waarde van 210 Wh/km daalt het omslagpunt bij 10% en 0,35 cent/kWh al naar 136.000 km, met 0,25 cent naar 190.000 km

[ Voor 7% gewijzigd door NWA op 13-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Laatst online: 00:57
Zojuist de e-mail gekregen van VW om akkoord te geven voor de 2.3 OTA update. Ten tijde van de eerste mailronde had ik de auto nog niet in bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 16:44

Eltjo

Groninger in Fryslân

Bij mij ook net de e-mail binnen. De auto was eind oktober uit voorraad (eind 2020 op kenteken gezet) geleverd. Nu wachten tot de update binnenrolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-03 10:36
Eltjo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:45:
Bij mij ook net de e-mail binnen. De auto was eind oktober uit voorraad (eind 2020 op kenteken gezet) geleverd. Nu wachten tot de update binnenrolt.
Idem, ook een auto uit 2020, in oktober ontvangen uit vooraad, net de update mail binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
Firstconnection schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:04:
Reactie We-Support op vraag over 2.3 update:

[Afbeelding]

We zitten nu in week 2, dus vanaf volgende week nog 50 weken geduld voordat ik een nieuwe mail kan sturen :p
Ik heb zojuist de mail gehad om akkoord te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
mitchdc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Ik heb zojuist de mail gehad om akkoord te geven!
Ah, mooi! Als ik de mail van VW goed begrijp vinden de software downloads vanaf volgende week plaats.

Ik heb zelf in juli al akkoord gegeven dus ik verwacht niet dat ik hem nog een keer krijg.

Fingers crossed de update alsnog komt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
hahha nou ik zie de berichten wel weer verschijnen:
"Ik heb ineens heel veel foutmeldingen in mijn dashboard.. hoe kan dat"

(nou vrienden.. bij dezen alvast.. dat is deel 1 van OTA 2.3)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Ro ofzo schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Eens, maar als leaserijder zou ik het nooit nemen en met de efficiëntie die je haalt(je praat over 30 of 40km) zou ik het nooit aanraden en juist kiezen voor meer luxe in je auto of het in je zak te steken. Daar bespaar je namelijk niets met of zonder warmtepomp, even los van dat je gemiddeld na 160k km een nieuwe auto hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 08:16
Verschillende mensen, verschillende keuzes. Ik ben ook een leaserijder maar ik heb er bewust wel voor gekozen.

Ik heb er geen uitgebreide calculaties op gemaakt maar ik heb me ook niet laten leiden door internet fabeltjes.

Misschien als ik verplicht was om een keuze te maken tussen bijv. de stoelen upgrade en de warmtepomp had ik hem zeker laten vallen. Maar dat was gelukkig niet aan de hand. En zoveel kost het nou ook weer niet extra in de bijtelling.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deboss65
  • Laatst online: 21:09
Vind ik altijd heel bijzonder over de warmtepompen discussie:
Zodra deze op tafel komt wordt er gelijk de rekenmachine bijgehaald. Terwijl dit voor een heleboel andere opties die goud geld kosten niet gedaan wordt. Ik heb niemand zien calculeren wat bijvoorbeeld een lederen stoelen pakket van €2000,- nu oplevert, of grotere lichtmetalen velgen. Daar wordt klakkeloos veel geld aan gespendeerd en niemand die gaat zitten rekenen.
Het is toch simpel? Voor sommigen is de extra range door de warmtepomp geld waard.
Laat ze lekker en kijk zelf eens heel kritisch wat je aan opties aanvinkt en wat het je nu eigenlijk werkelijk brengt of oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

deboss65 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:31:
Zodra deze op tafel komt wordt er gelijk de rekenmachine bijgehaald. Terwijl dit voor een heleboel andere opties die goud geld kosten niet gedaan wordt. Ik heb niemand zien calculeren wat bijvoorbeeld een lederen stoelen pakket van €2000,- nu oplevert, of grotere lichtmetalen velgen. Daar wordt klakkeloos veel geld aan gespendeerd en niemand die gaat zitten rekenen.
Het is toch simpel? Voor sommigen is de extra range door de warmtepomp geld waard.
Laat ze lekker en kijk zelf eens heel kritisch wat je aan opties aanvinkt en wat het je nu eigenlijk werkelijk brengt of oplevert.
Dat klopt. Extra range is mij best veel waard. Ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal zonder warmte pomp, maar bij koude temperatuur met warmtepomp vind ik de range wel zo belabberd dat ik me afvraag of zonder warmtepomp de range zo veel slechter zou zijn.

100 op de snelweg voor lange trajecten in de zomer rond de 16 kWh/100 km. Met 4 graden haal ik op een vergelijkbaar traject 21-23 kWh/100 km. 30% lager op zn best is vrij fors. En ik vraag me af of dat 40% zou zijn zonder warmte pomp.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

AkroBatik schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:37:
[...]
En ik vraag me af of dat 40% zou zijn zonder warmte pomp.
Misschien weet iemand wel of er een zekering is die je er tijdelijk uit kunt trekken om je warmtepomp uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:46

Tarin

Just plain weird.

Vanuit onze Leasing-regeltjes was de warmtepomp verplicht (alsook de granny charger en de matten (wordt hij anders helemaal zonder geleverd?)), en elke km die ik meer op een acculading haal vind ik meegenomen. Spaart mogelijk naast energie ook tijd - 40m is het verschil tussen voor mijn werkdag in Berlijn moeten laden, of na Berlijn op de terugweg, en dus of ik tegelijk met mijn cursisten aankom of dat ik tijd heb mijn klaslokaal voor te bereiden.

De warmtepomp is voor het efficienter verwarmen van het accupakket en de binnenruimte, toch? Voor die laatste helpen stoelverwarming en je winterjas aanhouden in de auto natuurlijk ook flink mee..

Voor mij was er geen keuze, maar ik denk dat ik er toch meer waarde aan hecht dan aan een groter infotainment-display. Hoewel ik die ook aan heb gevinkt. Ik ben benieuwd wat ik voor infotainment ga krijgen overigens - als ik nu dezelfde id.4 configureer is hij 605 euro duurder maar zit er een subwoofer bij die begin november 2021 nog niet bestond.
deboss65 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:43:
[...]

De warmtepomp is geen los staand ding die je even in en uit kunt schakelen.
Het is eigenlijk een redelijk complexe samenstelling van onderdelen die een bepaalde afhankelijkheid hebben.
Precies.. zie ook linkje wat Simply1337 hierboven postte:

[ Voor 22% gewijzigd door Tarin op 14-01-2022 08:45 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
7o9 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Misschien weet iemand wel of er een zekering is die je er tijdelijk uit kunt trekken om je warmtepomp uit te schakelen?
Het is eigenlijk een redelijk complexe samenstelling van onderdelen die een bepaalde afhankelijkheid hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

deboss65 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Duidelijk. Dan maar alle zekeringen! Dan is het verbruik vast minder (0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

7o9 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Duidelijk. Dan maar alle zekeringen! Dan is het verbruik vast minder (0).
Ja maar dan gaat het extra gewicht van de warmtepomp helemaal parten spelen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AkroBatik schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ja maar dan gaat het extra gewicht van de warmtepomp helemaal parten spelen.
Indd, dan worden je banden sneller vierkant van het stilstaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro ofzo
AMARONE|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:38:
[...]

Eens, maar als leaserijder zou ik het nooit nemen en met de efficiëntie die je haalt(je praat over 30 of 40km) zou ik het nooit aanraden en juist kiezen voor meer luxe in je auto of het in je zak te steken. Daar bespaar je namelijk niets met of zonder warmtepomp, even los van dat je gemiddeld na 160k km een nieuwe auto hebt.
Voor leaserijders gelden hele andere afwegingen. Toen ik in het verleden nog diesel reed keek ik ook echt niet naar verbruik als ik een nieuw model mocht uitzoeken. Ik had dan ook nooit 1k extra neergelegd als er een optie bestond die verbruik met 1 liter per 100km zou verbeteren.
Neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat opties die een auto zuiniger maken ( dus niet meer bereik zoals een grotere accu maar gewoon efficienter) niet standaard in de modellen worden geleverd. Maakt wel duidelijk waar de aspiraties van deze fabrikanten liggen als het gaat om klimaatverbeteringen. En nee VW is geen wereldverbeteraar maar een commercieel bedrijf. Maar wat houdt je tegen om dat ding in elk model te stoppen en 1% op de verkoopprijs te gooien. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoopcijfers daar zover van inkakken dat investeerders er van wakker liggen, terwijl je er wel mee kunt gaan lopen pronken dat je er alles aan doet om je modellen zo zuinig mogelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Inderdaad op zich wel geinig hoe dat werkt in onze hoofden :)

Dingen die geen cent opleveren maar die wel zichtbaar zijn zoals mooiere velgen geven we klakkeloos het geld aan uit. Niet zichtbare zaken die zichzelf nb terugverdienen gaan we moeilijk over doen.

Nu snap ik het op zich wel vanuit het kostenoogpunt van de leaserijder, die hoeft z'n eigen stroom toch niet te betalen en de WP verhoogt de bijtelling.
Maar voor een privérijder lijkt het me wel een goede keuze.

Afijn, genoeg geouwehoerd over de warmtepomp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ro ofzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Voor leaserijders gelden hele andere afwegingen. Toen ik in het verleden nog diesel reed keek ik ook echt niet naar verbruik als ik een nieuw model mocht uitzoeken. Ik had dan ook nooit 1k extra neergelegd als er een optie bestond die verbruik met 1 liter per 100km zou verbeteren.
Neemt niet weg dat ik het vreemd vind dat opties die een auto zuiniger maken ( dus niet meer bereik zoals een grotere accu maar gewoon efficienter) niet standaard in de modellen worden geleverd. Maakt wel duidelijk waar de aspiraties van deze fabrikanten liggen als het gaat om klimaatverbeteringen. En nee VW is geen wereldverbeteraar maar een commercieel bedrijf. Maar wat houdt je tegen om dat ding in elk model te stoppen en 1% op de verkoopprijs te gooien. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoopcijfers daar zover van inkakken dat investeerders er van wakker liggen, terwijl je er wel mee kunt gaan lopen pronken dat je er alles aan doet om je modellen zo zuinig mogelijk te maken.
Daar is een leuk verhaaltje over van vruuger. Hoe alles gereduceerd wordt tot een business case.

https://philosophia.uncg....hics/case-the-ford-pinto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:57
AkroBatik schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:37:
[...]

Dat klopt. Extra range is mij best veel waard. Ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal zonder warmte pomp, maar bij koude temperatuur met warmtepomp vind ik de range wel zo belabberd dat ik me afvraag of zonder warmtepomp de range zo veel slechter zou zijn.

100 op de snelweg voor lange trajecten in de zomer rond de 16 kWh/100 km. Met 4 graden haal ik op een vergelijkbaar traject 21-23 kWh/100 km. 30% lager op zn best is vrij fors. En ik vraag me af of dat 40% zou zijn zonder warmte pomp.
Ik zit toen ik laatst keek met de iV80 zonder WP met 19" regulus en verwarming standaard op 19.5c op ongeveer dezelfde cijfers. In de zomer iets hoger rond 17kWh/100km. Morgen weer 150km enkele reis. Zal dan eens even extra kijken.

Mijn overweging was: hoeveel % van de tijd heb ik wat aan een optie icm de persoonlijke hebfactor.

Matrix led, supermooi en goed, maar alleen als het donker is en standaard led was al een hele vooruitgang. Die lullige achterlichten zie ik toch niet :) al vond ik het laatst bij een andere Enyaq wel meevallen.

Panoramadak: Hele mooie optie maar vorige keer niet gemist en de Enyaq laat al meer licht binnen dan de Toyota CHR.

Leder: Vind bruin niet zo mooi, zwart wel heel zwart allemaal. Loft was goed genoeg, en bekleding doet mij persoonlijk niet zoveel als ik maar stoelverwarming heb. Elektrische verstelling met geheugen functie was dit keer een must en ik had nog geluk dat dit icm Loft mogelijk was. Later moest lederen interieur erbij, ik zou dat dan zeker gedaan hebben. Maar makkelijk praten achteraf ;)

Regulus velgen: 200EUR meerprijs. Bewust 19 inch voor comfort en stoeprand bescherming. Zie ik ook niet als ik binnen zit, maar net wat leuker om naar te kijken als ik instap dan de standaard velgen vond ik. Zeker icm Quartz Grey.

Warmtepomp: helft tot een derde van het jaar, mogelijk wat (marginaal) voordeel aan. Tevens complexe techniek die ook stuk kan gaan. Dit geruild voor Assistentie+ en Infotainment+. Daar heb ik elke keer wat aan dacht ik zo. Geen moment spijt van. Beetje misschien, want nu wil ik eigen nooit meer een auto zonder HUD+AR en Travel assist is ook heel relaxed rijden _/-\o_

Ik hoop echt heel erg dat we als huidige eigenaren medio dit jaar de grote software update kunnen bemachtigen want dan wordt het nog mooier allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Het is VW denk ik alles aan gelegen om de aanschafprijs zo laag mogelijk in te zetten ivm hun concurrentiepositie. Hier wordt heel goed over nagedacht. Je wilt ook niet teveel basisopties schrappen omdat je basismodel anders onvoldoende in de schijnwerpers komt. Het succes van de ID modellen is alles aangelegen. ID.3 was ook de eerste en krijgt dan de meeste aandacht.

Een warmtepomp is denk ik voor mainstream echt niet nodig en vergroot voor VW alleen maar de kans op defecten en garantieclaims etc. Je hebt wel grote kans dat deze standaard gaat worden in bijvoorbeeld een facelift want ze moeten mee met de concurrentie die een steeds groter wordende (winter)bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gecko123 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Het is VW denk ik alles aan gelegen om de aanschafprijs zo laag mogelijk in te zetten ivm hun concurrentiepositie. Hier wordt heel goed over nagedacht. Je wilt ook niet teveel basisopties schrappen omdat je basismodel anders onvoldoende in de schijnwerpers komt. Het succes van de ID modellen is alles aangelegen. ID.3 was ook de eerste en krijgt dan de meeste aandacht.

Een warmtepomp is denk ik voor mainstream echt niet nodig en vergroot voor VW alleen maar de kans op defecten en garantieclaims etc. Je hebt wel grote kans dat deze standaard gaat worden in bijvoorbeeld een facelift want ze moeten mee met de concurrentie die een steeds groter wordende (winter)bereik hebben.
Of de WP standaard is, is overigens per land verschillend. Mijn ID3 is naar Oostenrijkse spec gebouwd en daar is ie wel standaard.
Ik vermoed dat voor de Scandinavische landen en Zwitserland hetzelfde geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Of de WP standaard is, is overigens per land verschillend. Mijn ID3 is naar Oostenrijkse spec gebouwd en daar is ie wel standaard.
PON bepaald dat helaas in NL (monopolie positie).
Als hij wel standaard was geweest had dat de prijs opgedreven terwijl in NL voor 90% van de tijd het niet persé een toegevoegde waarde heeft mbt range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Volgens mij was het in bijna heel Europa standaard. Maar wij hebben een PON ertussen die het nodig vindt om nog meer te schrappen, en nee de basisprijs was hetzelfde als in Duitsland met warmtepomp dus puur voor de winstmarges.

Ik ben vooral van mening na 1 jaar rijden dat ze in de ID3 de plank hebben misgeslagen met het interieur.

[ Voor 10% gewijzigd door AMARONE|IA op 14-01-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 20:51
[...]
Maar wat houdt je tegen om dat ding in elk model te stoppen en 1% op de verkoopprijs te gooien. Ik kan me niet voorstellen dat de verkoopcijfers daar zover van inkakken dat investeerders er van wakker liggen, terwijl je er wel mee kunt gaan lopen pronken dat je er alles aan doet om je modellen zo zuinig mogelijk te maken.
Zou het ook niet minder duur worden als het geen optie is. Wanneer de WP standaard in ieder model zit heb je schaalvoordeel, en minder varianten te bouwen en testen. Lijkt mij een reden om 'm wél standaard te maken. Zeker als de auto toch het imago moet hebben van schoon.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:05
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Zou het ook niet minder duur worden als het geen optie is. Wanneer de WP standaard in ieder model zit heb je schaalvoordeel, en minder varianten te bouwen en testen. Lijkt mij een reden om 'm wél standaard te maken. Zeker als de auto toch het imago moet hebben van schoon.
Als je in spanje woont heb je niet veel aan die WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

Ik snap je verzuchting, maar vind je vergelijking nogal mank gaan. Je kunt voor (als één van de weinige opties in een auto) een WP nu eenmaal wel berekenen of/wanneer de investering zin heeft, er zit immers een (benoembare) opbrengst gekoppeld aan je investering. Dat is natuurlijk niet het geval bij een investering in comfort, uitstraling of gebruiksgemak. Ik zie niet hoe je dat in een berekening kunt zetten, vandaar dat ik de vergelijking niet relevant vind in de discussie over de voor- en nadelen van een WP.
Ik zie ook veel commentaren die aangeven of de investering in de WP verstandig is, juist omdat die 1000 euro ook besteed kan worden aan andere mooie zaken in de auto. Als je dan met een berekening kan uitpluizen of dat economisch zin heeft, dan is dat toch alleen maar behulpzaam bij die keuze?

En, natuurlijk maak je wel vergelijkingen, al was het maar gevoelsmatig. Daar gaan die pakketkeuzes toch juist over? Is dat pluspakket dan zoveel duurder, en wat krijg ik dan extra. Voelt die verhouding goed aan, of is het geldklopperij?

Overigens was er ten tijde van de introductie van de 1st modellen al een discussie over de voordelen van de WP en de logica van de keuze, maar was er veel minder bekend over de "real-world" prestaties van dat ding. Zoals eerder aangeven: ik heb indertijd -met de toen beschikbare info- er wel voor gekozen omdat elke range verbeterend onderdeel voor mij van belang is, en die extra kosten merk in ik de lease nauwelijks. Dat de beloofde rendementen niet waar gemaakt lijken te worden doet daar niets aan af, maar vind ik met de kennis van nu wel irritant.

[ Voor 6% gewijzigd door NWA op 14-01-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
GeeMoney schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:03:
[...]
terwijl in NL voor 90% van de tijd het niet persé een toegevoegde waarde heeft mbt range.
90% ja? Nou nou, jij trekt wel heel makkelijk je conclusies. Kun je dat ook onderbouwen met een berekening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:43:
[...]

90% ja? Nou nou, jij trekt wel heel makkelijk je conclusies. Kun je dat ook onderbouwen met een berekening?
Nee.. want je stelde zelf al eerder voor om te stoppen met de warmtepomp discussie..
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:18:
[...]

[..]
Afijn, genoeg geouwehoerd over de warmtepomp denk ik.
Laten we dat dan ook doen.. in ieder geval in dit topic. Anders is het misschien een idee om een nieuw topic te openen met dit onderwerp?

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
DonJunior schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Nee.. want je stelde zelf al eerder voor om te stoppen met de warmtepomp discussie..

[...]

Laten we dat dan ook doen.. in ieder geval in dit topic. Anders is het misschien een idee om een nieuw topic te openen met dit onderwerp?
Mee eens.

Ik vind gezien het fake-news tijdperk waarin we leven, echter wel dat we hier op Tweakers enigszins een bepaald geschoold niveau mogen verwachten en dat we elkaar daar ook op aan mogen spreken.
Mensen die daar geen zin in hebben mogen wmb lekker op Facebook of het viva-forum blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon_92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 18:25
Om maar eens een ander onderwerp aan te snijden. Ervaren meer mensen problemen met de navigatie. Ik heb nu in mijn ID3 1st Pro dat het infotainment systeem uitvalt tijdens het gebruik van de navi.
Na een X aantal (kilo)meter rijden met de navigatie komt er netjes op het grote scherm te staan dat het gaat afsluiten en vervolgens gaat het scherm compleet uit.
Afgelopen maandag bij de dealer geweest en deze heeft gekeken naar de software en of zij de fout konden uitlezen. Ze zagen de fouten en ik heb de nieuwste software. De oplossing is voor nu dat ik maandag as. weer terug mag zodat ze de navigatiemodule gaan vervangen.
Herkennen meer mensen dit soort problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:54:
[...]
Mensen die daar geen zin in hebben mogen wmb lekker op Facebook of het viva-forum blijven ;)
..wat op zichzelf ook weer prima past in het uitsluitings-tijdperk ;)

Deze thread heeft op dit moment misschien de vorm van een discussie, maar over een paar jaar is het een naslagwerk. Alle ervaringen die mensen hier delen, of dat nou een observatie, onderbouwing of een opinie is, kan iemand in de toekomst mogelijk helpen. Daar horen ook foute conclusies en ontkrachtingen bij die gecorrigeerd worden door anderen. Als we dat niet meer 'toelaten' dan valt er over 5 jaar weinig te fact-checken, omdat heel de discussie doodgemaakt wordt.

Laten we het aan de moderatoren over laten de kaders te bewaken, daar hoeven we ons als reageerders volgens mij niet zo druk over te maken. Uitsluiten al helemaal niet. Ik stoor me persoonlijk overigens geen moment aan het niveau hier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FlowDesign
Firstconnection schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:33:
[...]

..wat op zichzelf ook weer prima past in het uitsluitings-tijdperk ;)

Deze thread heeft op dit moment misschien de vorm van een discussie, maar over een paar jaar is het een naslagwerk. Alle ervaringen die mensen hier delen, of dat nou een observatie, onderbouwing of een opinie is, kan iemand in de toekomst mogelijk helpen. Daar horen ook foute conclusies en ontkrachtingen bij die gecorrigeerd worden door anderen. Als we dat niet meer 'toelaten' dan valt er over 5 jaar weinig te fact-checken, omdat heel de discussie doodgemaakt wordt.

Laten we het aan de moderatoren over laten de kaders te bewaken, daar hoeven we ons als reageerders volgens mij niet zo druk over te maken. Uitsluiten al helemaal niet. Ik stoor me persoonlijk overigens geen moment aan het niveau hier.
Waar ik een beetje door getriggerd werd, is dat ik moeite en tijd steek in een spreadsheet met een calculatie maken zodat er een onderbouwde discussie gevoerd kan worden, die geen enkel duimpje omhoog krijgt, en dat een reactie daarop van de topicstarter die fundamenteel onjuist is, minimaal +4 krijgt.
Als ik vervolgens daar weer op reageer, dan blijft het stil en wordt er alleen selectief gereageerd.

Dat houdt uit mijn zicht in, dat een populaire mening het beter doet dan onderbouwde feiten en daar heb ik echt een hekel aan. Ene meneer Trump was ook heel goed in "Alternative facts", net als een bekende dansleraar in ons land. Volgens mij moeten we dat niet willen hier (ik chargeer natuurlijk bewust een beetje).

Binnen de hele EV-klimaatdiscussie ben ik al jarenlang gewend dat "de kroegpraters" maar wat onjuiste informatie nalullen, gewoon omdat het zo lekker hun mening bevestigd. Daar ben ik nogal wars van. Discussies voer je op basis van feiten en kennis, niet op basis van meningen en (onjuiste) aannames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
NWA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Ik snap je verzuchting, maar vind je vergelijking nogal mank gaan. Je kunt voor (als één van de weinige opties in een auto) een WP nu eenmaal wel berekenen of/wanneer de investering zin heeft, er zit immers een (benoembare) opbrengst gekoppeld aan je investering. Dat is natuurlijk niet het geval bij een investering in comfort, uitstraling of gebruiksgemak. Ik zie niet hoe je dat in een berekening kunt zetten, vandaar dat ik de vergelijking niet relevant vind in de discussie over de voor- en nadelen van een WP.
Puur op basis van investering vs opbrengst (energiekosten) heb je waarschijnlijk gelijk. Maar je vergeet iets:
Ik investeer in de WP, het brengt wat op, en de meerkosten die overblijven geven mij meer rijbereik. En dat is nu net het stukje toegevoegde waarde in de vorm van extra comfort en gebruiksgemak.
En in gebruiksgemak wordt zoals je het eigenlijk zelf zegt over het algemeen in geïnvesteerd zonder te rekenen. Ik betaal iets want het geeft gebruiksgemak.
Zo is het ook met de WP. Ik neem hem niet omdat hij energie bespaard maar omdat hij onder bepaalde omstandigheden meer rijbereik geeft. Punt.. >:)
Dus de vergelijking is helemaal niet zo vreemd.

En nu hou ik erover op :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Waar ik een beetje door getriggerd werd, is dat ik moeite en tijd steek in een spreadsheet met een calculatie maken zodat er een onderbouwde discussie gevoerd kan worden, die geen enkel duimpje omhoog krijgt, en dat een reactie daarop van de topicstarter die fundamenteel onjuist is, minimaal +4 krijgt.
Als ik vervolgens daar weer op reageer, dan blijft het stil en wordt er alleen selectief gereageerd.

Dat houdt uit mijn zicht in, dat een populaire mening het beter doet dan onderbouwde feiten en daar heb ik echt een hekel aan. Ene meneer Trump was ook heel goed in "Alternative facts", net als een bekende dansleraar in ons land. Volgens mij moeten we dat niet willen hier (ik chargeer natuurlijk bewust een beetje).

Binnen de hele EV-klimaatdiscussie ben ik al jarenlang gewend dat "de kroegpraters" maar wat onjuiste informatie nalullen, gewoon omdat het zo lekker hun mening bevestigd. Daar ben ik nogal wars van. Discussies voer je op basis van feiten en kennis, niet op basis van meningen en (onjuiste) aannames.
Er zijn legio reviewers en gerenomeerde EV adapten die de zin en onzin van (traditionele) warmtepompen onderzocht hebben en daar cijfers van naar buiten brengen. Ik gaf alleen maar aan wat zeer waarschijnlijk de beweegreden geweest is vanuit PON om hem in NL weg te laten. (PON kennende voornamelijk prijs :p)

Volgens mij een groot Duits kanaal heeft er met de ID.3 zeer nauwkeurig onderzoek naar gedaan en daar kwam uit mijn hoofd uit als conclusie dat de warmtepomp het meest efficiënt is tussen de 5 en 12 graden. Daarboven of daaronder levert hij dus navenant geen extra range op tov een traditionele verwarming.

En daar kan je het wel of niet mee eens zijn natuurlijk, ik zou hem persoonlijk ook altijd als optie erbij nemen maar dat is ook omdat ik die techniek mooier vindt en hij dus mogelijk in sommige omstandigheden voor extra range zorgt.

Zelf aan de hand van gebruikerservaringen of verbruiken een conclusie proberen te trekken is lastig zonder dat exact dezelfde omstandigheden aan de hand zijn. Die Duitsers rijden dus exact hetzelfde lange traject met 2 identieke wagens waarvan 1 dus een warmtepomp heeft en de ander niet en dat doen ze meerdere malen bij verschillende temperaturen.

En sommige zaken leveren een bijdrage op een andere manier ipv altijd roi.
Van leren bekleding rijd je geen kilometer verder natuurlijk maar het oog wil ook wat :).
En zo zijn er allemaal keuzes te maken die niet alleen om geld draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-01-2022 13:16 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.