Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 167 ... 380 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 08:18

mhe59

ID.5 Pro Performance

Vraagje ik heb nog steeds navi 21.7 en wel de 2.3 update. Ik begrijp dat er al 21.11 is. Hoe krijg ik die update ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slop-id
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 19:49
Slop-id schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:39:
[...]

Zelfde hier.
Besteld in september met mogelijke datum week 49.
Werk in oktober verschoven naar week 10.
Begin november werd het 31-12
3e week november werd het week 50
Vandaag….. hij is in productie maar heeft uitloop naar week 7 ivm enkele restzaken.
Jammer dat het zo gaat.
Vervolgens een brief met 4 maart 2022.
En wat denk je… krijg ik net na kerst een mail om de afleverdatum in te plannen.
Hij is 31-12 op kenteken gezet. Aflevering eind januari.
Besteld laatste week september trouwens

[ Voor 3% gewijzigd door Slop-id op 08-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Slop-id schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Vervolgens een brief met 4 maart 2022.
En wat denk je… krijg ik net na kerst een mail om de afleverdatum in te plannen.
Hij is 31-12 op kenteken gezet. Aflevering eind januari.
Besteld laatste week september trouwens
Bij mij ging het ongeveer hetzelfde. Behalve het laatste stuk. Ging van 30-12 naar half februari en daarna 4 maart.

Zou mooi zijn als de auto toch op kenteken is gezet *fingers crossed*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

*knip*

Nvm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

mhe59 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:37:
Vraagje ik heb nog steeds navi 21.7 en wel de 2.3 update. Ik begrijp dat er al 21.11 is. Hoe krijg ik die update ?
Ik heb nog 21.5… heb niet heel lang geleden de zekering 19 verwijderd wat mn offline issue verhielp, maar nog steeds geen geüpdate kaarten.

Ik heb maar voorgenomen vaker de navi te gebruiken wellicht triggert dat de installatie, want sinds de 2.3 update heb ik de navi niet meer gebruikt.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Firstconnection schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Ja dat zou je denken inderdaad, maar helaas is het formeel beleid dat er bij garantieclaims geen vervangend vervoer is geregeld. Officieel is het zelfs zo dat je via de mobility service 3 dagen vervangend vervoer krijgt en daarna moet je het zelf maar uitzoeken. En dit is alleen als je auto echt niet meer kan rijden. Lever je hem rijdend in voor een garantiegeval dan kan je lopend naar huis, of betalen voor een Up!

Wel kan je nog een abonnement bij VW nemen voor een paar euro per maand dat je recht geeft op vervangend vervoer. Prima als je je occasion buiten de fabrieksgarantie in onderhoud hebt, maar voor een splinternieuwe auto vindt ik het een principekwestie. Extra betalen zodat de producent na aflevering in alle rust en keer op keer zijn wanproduct kan fixen klopt niet.

Ik vind het echt een schande eerlijk gezegd. Een garantie issue kan altijd een keer gebeuren natuurlijk, maar je auto weken of soms zelfs maanden kwijt zonder enige vorm van coulance is een gotspe. Ik wacht nog een weekje af hoe het nu weer bij mijn ID.4 gaat, maar ik overweeg om juridisch advies inwinnen om mijn onkosten (benzine, tijd) te gaan reclameren. De maat begint vol te raken met alle issues. In Duitsland worden eigenaren van ID's bijvoorbeeld financieel gecompenseerd voor valse beloften van de warmtepomp. Hier in NL: niks.

Ik vind het zo jammer, want mechanisch zit mijn ID.4 prima in elkaar en het rijdt fantastisch. Maar plezier heb ik er niet meer aan.
Helemaal met je eens. Garantiebeleid is belabberd. Als ik mn eigen verdiende geld aan die auto had uitgegeven zou ik me wel zo genaaid voelen!

Laatst belde ik de garage op om mn winterbanden te wisselen. Ik zou wel wachten. Velgen + banden dus max 30 minuten. “Meneer, er is een terugroepactie.” Ah top, na 6 weken in de garage weer wat nieuws. Ja hij moet de hele dag blijven.

Kreeg gewoon geen vervangend vervoer. Ik snap daar ECHT niks van. Uiteindelijk de lease maatschappij gebeld dat ze genaaid worden en die heeft uiteindelijk betaald voor de vervangende auto. Maar het werd nog mooier. De terugroepactie kon niet worden uitgevoerd want ze hadden de juiste onderdelen niet.

Dus opnieuw een afspraak gemaakt. En je raadt al wat de vraag was de dag voor hij weggebracht moest worden. Heb toen ook gezegd dat ze maar een auto moesten regelen want anders parkeer ik hem pal voor de ingang van de showroomdeur met een disclaimer voor toekomstige kopers aan de binnenzijde van de ruiten.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Laatst online: 01-03-2022
mhe59 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:37:
Bij mij heb ik zowel 19 als 20 eruit getrokken. Het schijnt dat de Navi zich pas update als je in een gebied rijdt waar een update is. Dus na die zekering en misschien een nachtje slapen even een ritje maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
edkreuk schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:58:

..

[Afbeelding]
Vandaag ook een keer getest hoe mijn zenuwen waren, was gelukkig in de buurt van mijn thuisadres. Hoe lang zou je nog kunnen doorrijden als deze op 0% staat. Iemand al een keer geprobeerd?
Meerdere. YouTube kanalen hebben dit uiteraard al eens getest. o.a Carwow en autoblog
YouTube: We drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 18:24
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand deze melding al een keer eerder gezien, zag hem vandaag voor het eerst.

[Afbeelding]
Vandaag ook een keer getest hoe mijn zenuwen waren, was gelukkig in de buurt van mijn thuisadres. Hoe lang zou je nog kunnen doorrijden als deze op 0% staat. Iemand al een keer geprobeerd?
Gisteren toevallig voor het eerst lage accu meegemaakt. Had nog ca 10km buffer (verschil range met afstand tot bestemming) dus dacht wel makkelijk bestemming te kunnen halen. (Ca 3 km van snelweg). Bij ca. 5% accu sloeg de verwarming uit. Met buiten 3 graden merkte je dat snel. Verder ging op de snelweg de snelheid snel naar beneden van 100 naar 80 naar ca. 70. Bij 70 reed ik gelukkig op de afrit de bebouwde kom binnen (getest, maar kon niet harder).

Wat ik vreemd vond was dat er in de bebouwde kom wel meer vermogen was (ca 60 kWh / 100km) bij optrekken, dan dat ik op het laatst op de snelweg had (ca 15kWh / 100km).

Al met al bijzondere ervaring en blij dat ik op de afrit was, had niet graag met <70 op de snelweg gereden.

Als je op de snelweg rijdt, hou dan iig een buffer van minimaal 10km. Iemand ervaring bij het maximaal uitnutten (leegriiden) bij bijvoorbeeld het halen van een snellader aan de snelweg?

Gemiddelde van de reis was iets van 21kWh/100km.Totaal 350km gereden, voorspelde range bij vertrek was 360km dus dat viel niet tegen. ID4 pro incl warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door hansworst1 op 09-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:39
Zojuist ook maar eens twee van die Bosch Aerotwin AP30U wisserbladen voor m'n ID3 besteld, want de originele begonnen nu al vrij irritant te piepen en strepen te trekken. Met slechts 11k op de teller en het regent in Nederland gemiddeld 6% van de tijd, een redelijk bedroevend resultaat.

Als het goed is moet je deze wissers met adapter nummer 4 monteren.

https://www.amazon.nl/dp/B00L7Z6K4C/

[ Voor 34% gewijzigd door FlowDesign op 09-01-2022 10:53 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
geen nieuwe navi update? even je weconnect id app opnieuw koppelen met de auto. krijgt het weer een nieuwe reset. [2.3 wordt toch niet meer geleverd, dus de reset maakt ook niet meer uit] na paar dagen krijg je een update als het goed is. Let op. QR code om auto te koppelen werkt soms niet. moet je een andere dag proberen

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NWA
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-08 17:06

NWA

Gisteravond op een lading van 94% ongeveer 230km kunnen rijden. 130 waar het mocht (70% van de route) regen, stevige wind tegen, 4 graden. 32 kW/100km gemiddeld. Eeh...
Verre van ideale omstandigheden voor een EV. Toch voldoende voor de meeste ritten in Nederland lijkt mij, ook in deze omstandigheden. Dus vanuit dat perspectief gezien een positief resultaat. Als je het dan weer beziet vanuit de WLTP range is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil. En valt het toch een beetje tegen.
Edit: ID.4 1st., net nieuwe winterbanden.

[ Voor 3% gewijzigd door NWA op 09-01-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
FlowDesign schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:51:
Zojuist ook maar eens twee van die Bosch Aerotwin AP30U wisserbladen voor m'n ID3 besteld.

Als het goed is moet je die met adapter nummer 4 monteren.

je koopt 1 ruitenwisserblad? waarom? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
NWA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:52:
Gisteravond op een lading van 94% ongeveer 230km kunnen rijden. 130 waar het mocht (70% van de route) regen, stevige wind tegen, 4 graden. 32 kW/100km gemiddeld. Eeh...
Verre van ideale omstandigheden voor een EV. Toch voldoende voor de meeste ritten in Nederland lijkt mij, ook in deze omstandigheden. Dus vanuit dat perspectief gezien een positief resultaat. Als je het dan weer beziet vanuit de WLTP range is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil. En valt het toch een beetje tegen.
doe dit met 20 graden en je kunt met gemak 100km optellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Simply1337 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:53:
[...]

je koopt 1 ruitenwisserblad? waarom? :+
Zit je al lang op lezen? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ID3 of ID4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

Goede vraag!
Id.4 1st. Heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
- . Als je het dan weer beziet vanuit de WLTP range is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil. En valt het toch een beetje tegen.
Natuurlijk komt het met dit weer niet overeen met de WLTP, dat doet geen enkele auto kan ik je verklappen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

Simply1337 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:54:
[...]

doe dit met 20 graden en je kunt met gemak 100km optellen ;)
Weet ik, (was het maar 100km) en heb ik zelf ook al wel ervaren. Punt dat ik probeer te maken is dat het verschil wel erg groot is: ik bedoel 220km range verschil (450? WLTP vs 230 real world worst case) is wel fors.
Het maakt de auto in Nederland allerminst onbruikbaar, en met 10 minuten aan de lader komt er weer 60 km range bij, dus het is al met al heel erg goed mee te leven. MAAR: iets in mij vind dit toch wel teleurstellend. Bij elk ander apparaat zou je een dergelijk verschil in performance waarschijnlijk moeilijk accepteren.
Dat die vergelijking aan alle kanten mank gaat, zie ik ook wel, maar het blijft wel vreemd dat we met EV auto's dit dan blijkbaar wel ok moeten vinden. Het is wel bijna 50% verschil hier, dat is echt niet niks. Natuurlijk, een deel van het verschil komt door de optimisme die in de WLTP meting verwerkt zit, en best case vs worst case, maar toch, het is toch ergens niet heel erg rationeel dat ik dit accepteer als onderdeel van het EV rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Als je het dan weer beziet vanuit de WLTP range is het natuurlijk wel een behoorlijk verschil. En valt het toch een beetje tegen.
Edit: ID.4 1st., net nieuwe winterbanden.
WLTP is dan ook één grote bullshit dankzij de lobby invloed van de autofabrikanten. Zowel voor brandstofauto's als EV's klopt daar helemaal niks van, dus daar hoef te niet eens naar te kijken. Je kunt beter naar de Amerikaanse EPA rating kijken, die komt een stuk dichter in de buurt van de werkelijkheid.

Even los hiervan, vind ik 32 kWh per 100 km best bizar hoog verbruik. Als ik bij lage temperaturen 120/130 kmh in Duitsland ga rijden met m'n ID3P met de verwarming op ongeveer 19,5 graden, dan blijf ik nog steeds onder de 24 kWh per 100 km gemiddeld. Tevens met nieuwe winterbanden (Continental TS 850).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
FlowDesign schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
[...]

WLTP is dan ook één grote bullshit dankzij de lobby invloed van de autofabrikanten. Zowel voor brandstofauto's als EV's klopt daar helemaal niks van, dus daar hoef te niet eens naar te kijken. Je kunt beter naar de Amerikaanse EPA rating kijken, die komt een stuk dichter in de buurt van de werkelijkheid.

Even los hiervan, vind ik 32 kWh per 100 km best bizar hoog verbruik. Als ik bij lage temperaturen 120/130 kmh in Duitsland ga rijden met m'n ID3P met de verwarming op ongeveer 19,5 graden, dan blijf ik nog steeds onder de 24 kWh per 100 km gemiddeld. Tevens met nieuwe winterbanden (Continental TS 850).
met een id4 kun je gerust 10% optellen qua verbruik onder dezelfde omstandigheden. blijft een grotere auto.

want dan is 26 normaal als ik los ga in duitsland (ong. 10%) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

[...]

130 in gunstig(er)e omstandigheden geeft bij mijn ID4 1st met HP een verbruik van 24-26 kwh/100km. Mijn 32 kwh gisteren is erg extreem (hoop ik), maar het was heel de weg stevige wind tegen en het regende stevig. Verder AC op 20.5 graden, stuurverwarming aan, de stoelverwarming maar uitgelaten.

Dat de WLTP niet klopt is duidelijk, en dat weten we ook allemaal. Dat is ook niet echt het punt wat ik wil maken, ik vind vooral het verschil in prestaties onder deze en de meest gunstige omstandigheden wel heel erg groot. Dat zou ik voor elk ander product niet zo maar willen accepteren. Ik bedoel een marge van -zeg- 15 procent snap ik nog, maar dit is bijna de helft...

De engineers van deze wereld hebben daar nu nog dus geen antwoord op, blijkbaar? Of is de oplossing die er is dan niet economisch gezien toepasbaar? Wat zegt dat dan over de toepassing van batterij technologie voor auto's?

En, ik zit niet ergens onder een steen of zo, ik rij zelf in een EV die ik met mijn volle verstand heb gekozen. En, ik heb er geen spijt van, zie ook niet echt een alternatieve route naar schonere mobiliteit, maar wil zo ook maar even uiting geven aan het ravelrandje dat ik hier zie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

NWA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Dat de WLTP niet klopt is duidelijk, en dat weten we ook allemaal. Dat is ook niet echt het punt wat ik wil maken, ik vind vooral het verschil in prestaties onder deze en de meest gunstige omstandigheden wel heel erg groot.
Wat verwacht je dat autofabrikanten kunnen doen aan natuurkundige wetten?

Dezelfde verschillen in verbruik ga je hebben met verbrandingsmotoren. Omdat je bereik daar nog veel groter is merk je dat misschien minder en duren de ongunstige omstandigheden relatief minder lang ten opzichte van 1 'lading'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Het is geen probleem van de techniek lijkt me (past wel in populaire cultuur uiteraard) maar een probleem van de wetten van energie.

Hogere snelheid: luchtweerstand neemt exponentieel toe
Natter wegdek: rolweerstand neemt toe
Ongeisoleerde doos op wielen die warm moet zijn: kost energie, zelfs met een warmtepomp.

Oplossing: minder ver rijden, minder snel rijden, minder groot rijden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
7o9 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:05:
[...]
Dezelfde verschillen in verbruik ga je hebben met verbrandingsmotoren. Omdat je bereik daar nog veel groter is merk je dat misschien minder en duren de ongunstige omstandigheden relatief minder lang ten opzichte van 1 'lading'.
Ik merk inderdaad ook grote veschillen in bereik met mijn huidige Golf (1.4, benzine) , maar dat ligt dan voornamelijk aan soort gebruik. Rij ik uitsluitend snelweg dan haal ik +/- 900km op één tank. Met veel korte ritjes in de stad haal ik net de 500km. Dat is ook bijna de helft.

Wat ik minder merk, is dat vergelijkbare ritten in de zomer en winter de helft schelen. Het scheelt wel wat, maar niet veel meer dan een procent of tien, schat ik.

Ook ik verheug me op het rijden in de ID.4, maar ook ik ben benieuwd naar toekomstige innovaties waarmee het verschil in bereik mogelijk wat verminderd wordt.dat natuurwetten niet doorgestreept kunnen worden snap ik wel, maar mogelijk zijn er nog technieken of materialen te ontdekken die minder gevoelig zijn voor temperatuur bijvoorbeeld.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Wat veel mensen vergeten is dat in een ICE (Internal Combustion Enfine) de restwarmte van de verbranding gebruikt wordt om het interieur te verwarmen. Dat kost niks geen extra energie. Electrische auto's hebben hiervoor extra verwarmingselementen die vrij veel van je verbruik snoepen. Als je dus al 130 (niet optimaal) rijdt met een EV én interieurverwarming, batterijverwarming, stoelverwarming en spiegelverwarming aan hebt. Ja dan gaat het vlot met je range.
Rij maar eens een stukje terwijl je naar je range kijkt en dan de verwarming uitschakelt. Dat scheelt wel wat...

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

wheli schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:06:
Het is geen probleem van de techniek lijkt me (past wel in populaire cultuur uiteraard) maar een probleem van de wetten van energie.

Hogere snelheid: luchtweerstand neemt exponentieel toe
Natter wegdek: rolweerstand neemt toe
Ongeisoleerde doos op wielen die warm moet zijn: kost energie, zelfs met een warmtepomp.

Oplossing: minder ver rijden, minder snel rijden, minder groot rijden.
Vergeet de winterbanden niet. Zo laat mogelijk er onder, zo vroeg mogelijk er weer af.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
[...]

Ik wil hier toch even op inhaken. Mijn ID.4 mag dan softwarematig een groot drama zijn, maar qua efficiency valt het me meer dan mee. Ja inderdaad, in de winter valt wel het tegen, maar dat is een (bekend) software probleem. Geen hardware issue. In de zomer haal ik met gemak de WLTP range en ga ik er geregeld zelfs overheen. Overigens, het is me opgevallen dat je bij lage temperaturen beter 4 a 5 keer op vol vermogen kan optrekken/remmen om het accupakket warm te krijgen dan langzaam te rijden en het door de warmtepomp te laten doen. De batterijverwarming schakelt dan eerder uit en op dezelfde rit heb je dan een significant lager gemiddeld verbruik. Misschien is het mijn brakke 2.1 software, maar anderen hebben dit meen ik ook al eens gemerkt.

Ik rij overigens nooit in B. Laat de auto altijd rollen en regenereer zo zwak mogelijk. Dwz zo lang mogelijk voor een kruising heel licht het rempedaal aanraken en met een zo laag mogelijk aantal KW's remmen om warmte ontwikkeling door energieomzetting te voorkomen. Hard optrekken doet niet zoveel negatiefs voor het verbruik, maar hard remmen wel. Hoe harder je regenereert, hoe inefficienter het is heb ik gemerkt. Dus lang met weinig in plaats van kort met veel. Voor de rest gebruik ik de airco alleen in extremen en rijd ik op zomerse dagen in principe altijd met de ramen open. Moet wel zeggen dat ik hoofdzakelijk provinciaal, regionaal en lokaal rijd. Snelwegen meestal 95, soms 100. Maar die vermijd ik eigenlijk als er ook een provinciaal alternatief is. Ohja, op mijn max zaten 21" wielen. Vond die te hard. Heb ze gewisseld voor 20" en die staan op 3 bar elk. Da's ook nog wel hard, maar nog steeds softer dan de standaard 21".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAWmUCjAWcLiWe8GI3bICeOOSJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyVlMOOeMp3Rvnoxky4tQPW0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Firstconnection De bandenspanning tip is inderdaad ook nog wel een goeie. (Te) lage bandenspanning en ke verbruik schiet omhoog.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
@Firstconnection ja precies, jij gebruikt de natuurkunde dus in je voordeel. Enige wat ik er aan op kan merken is dat hard optrekken misschien energie scheelt maar banden profiel kost? Sowieso vind ik langzaam optrekken gewoon lastig xD

En @DonJunior : wat nog meer mensen vergeten is dat lithium ion accu's 40x minder energiedicht zijn ten opzichte van eenzelfde volume benzine. Als een ICE eenzelfde rendement had een BEV zou je duizenden kilometers met één tank kunnen rijden.

[ Voor 34% gewijzigd door wheli op 09-01-2022 17:32 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

NWA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:58:
[...]

130 in gunstig(er)e omstandigheden geeft bij mijn ID4 1st met HP een verbruik van 24-26 kwh/100km. Mijn 32 kwh gisteren is erg extreem (hoop ik), maar het was heel de weg stevige wind tegen en het regende stevig. Verder AC op 20.5 graden, stuurverwarming aan, de stoelverwarming maar uitgelaten.
Is ook een stuk leren hoe je een BEV efficiënter moet rijden. Want 20.5 verwarming maar wel stoel verwarming uit is juist ongunstig voor je verbruik, je had hem beter op 18.5 (of what ever) kunnen zetten met stoelverwarming aan. Zo heb ik naar Denemarken gereden met -5 en was prima te doen. Heeft ook relatief minder invloed op je range.

Thuis kost van 18.5 naar 20.5 ook veel meer energie, maar daar hoor je niemand over want dat regelt de CV wel met een veel hoger verbruik.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:57
FlowDesign schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:51:
Zojuist ook maar eens twee van die Bosch Aerotwin AP30U wisserbladen voor m'n ID3 besteld, want de originele begonnen nu al vrij irritant te piepen en strepen te trekken. Met slechts 11k op de teller en het regent in Nederland gemiddeld 6% van de tijd, een redelijk bedroevend resultaat.

Als het goed is moet je deze wissers met adapter nummer 4 monteren.

Weet je toevallig ook welke wisser voor de achterruit van de ID3 beschikbaar is van bosch aerotwin?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik mag me ook eindelijk melden *O*

Eind april besteld, vandaag opgehaald, nog een grijze muis in dit topic :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub6KfQAEUv0SPYE-6CMbgJAUkNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDmQkUPHWH4zvs4t127MWFF3.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
en 28 december op kenteken gelukkig

[ Voor 4% gewijzigd door dinges op 09-01-2022 20:37 ]

PSN: Houtvlot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Gefeliciteerd.
Mooie auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NWA

NWA

Freakie1NL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:17:
[...]

Is ook een stuk leren hoe je een BEV efficiënter moet rijden. Want 20.5 verwarming maar wel stoel verwarming uit is juist ongunstig voor je verbruik, je had hem beter op 18.5 (of what ever) kunnen zetten met stoelverwarming aan. Zo heb ik naar Denemarken gereden met -5 en was prima te doen. Heeft ook relatief minder invloed op je range.

Thuis kost van 18.5 naar 20.5 ook veel meer energie, maar daar hoor je niemand over want dat regelt de CV wel met een veel hoger verbruik.
Goede tip, geef je helemaal gelijk, als ik alleen in de auto zit, dan is dat ook wat ik doe. Maar omdat de achterbank geen stoelverwarming heeft en de koukleumpjes daar zitten, gaat de heater wel wat hoger. En ja, wij zijn ook wel van het comfortabel hebben als het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Stockbaard schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Weet je toevallig ook welke wisser voor de achterruit van de ID3 beschikbaar is van bosch aerotwin?
Weet het niet zeker, maar de originele is 275 mm.

Dus ik denk deze:
Bosch aerotwin a275h

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Firstconnection schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:23:
[...]

lang met weinig in plaats van kort met veel. Voor de rest gebruik ik de airco alleen in extremen en rijd ik op zomerse dagen in principe altijd met de ramen open. Moet wel zeggen dat ik hoofdzakelijk provinciaal, regionaal en lokaal rijd. Snelwegen meestal 95, soms 100. Maar die vermijd ik eigenlijk als er ook een provinciaal alternatief is. Ohja, op mijn max zaten 21" wielen. Vond die te hard. Heb ze gewisseld voor 20" en die staan op 3 bar elk. Da's ook nog wel hard, maar nog steeds softer dan de standaard 21".

[Afbeelding]
Kost met open ramen rijden niet nog meer energie dan de airco in de zomer, vanwege de enorme extra weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
Soeski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Kost met open ramen rijden niet nog meer energie dan de airco in de zomer, vanwege de enorme extra weerstand?
Vol open bij 120 KM/H zal dat misschien zo zijn. Maar volgens mij wordt dat altijd nogal overschat. Zoland de ramen niet voor luid klapperend geluid zorgen is de extra turbulentie marginaal. En snelheidsafhankelijk natuurlijk. Meestal zet ik aan de bestuurderskant beide ramen een steepje open. Dat genereert nauwelijks geluid, maar genoeg onderdruk in de cabine om lucht te circuleren. Het venturi effect zorgt daarvoor. Hele clima kan dan uit. Dan is er ook geen energiegebruik van de ventilator, stelmotortjes, electronica etc voor de clima.

Ik kom uit de tijd dat airco's in autos alleen op topmodellen zaten. Dat de temperatuur in de auto varieert vind ik geen enkel probleem. Luxe kost geld. Of in dit geval: stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Firstconnection schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:31:
[...]

Vol open bij 120 KM/H zal dat misschien zo zijn. Maar volgens mij wordt dat altijd nogal overschat. Zoland de ramen niet voor luid klapperend geluid zorgen is de extra turbulentie marginaal. En snelheidsafhankelijk natuurlijk. Meestal zet ik aan de bestuurderskant beide ramen een steepje open. Dat genereert nauwelijks geluid, maar genoeg onderdruk in de cabine om lucht te circuleren. Het venturi effect zorgt daarvoor. Hele clima kan dan uit. Dan is er ook geen energiegebruik van de ventilator, stelmotortjes, electronica etc voor de clima.

Ik kom uit de tijd dat airco's in autos alleen op topmodellen zaten. Dat de temperatuur in de auto varieert vind ik geen enkel probleem. Luxe kost geld. Of in dit geval: stroom :)
Wat ik zo erover lees, is het zuinigst ramen open tot 80 kmh, daarboven airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
Een vraag over Android Auto.

Ik rij het meeste in de ID4, dus mijn telefoon heeft de WeCharge App en is via AndroidAuto Wireless gekoppeld.

Kan ik de telefoon van m'n vrouw gewoon via de kabel verbinden zonder iets te koppelen ? Als zij de auto gebruikt is het handig als ze ook Google Maps en Spotify kan gebruiken. Via de kabel is handiger omdat de telefoon dan gelijk oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
FlowDesign schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Wat ik zo erover lees, is het zuinigst ramen open tot 80 kmh, daarboven airco.
En dan zal het nog wel per auto verschil maken, en of je alle 4 de ramen open hebt of niet, en dan ook nog hoe ver. Is vast geen exact science :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
LastSamurai schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:01:

Ik rij het meeste in de ID4, dus mijn telefoon heeft de WeCharge App en is via AndroidAuto Wireless gekoppeld.

Kan ik de telefoon van m'n vrouw gewoon via de kabel verbinden zonder iets te koppelen ? Als zij de auto gebruikt is het handig als ze ook Google Maps en Spotify kan gebruiken. Via de kabel is handiger omdat de telefoon dan gelijk oplaad.
najah, je moet altijd verbinden met bluetooth voor AA. met of zonder kabel. als je helemaal geen connectie wilt maken met AA gewoon achterste laadpoorten gebruiken voor laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMCvOs
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-03-2023
sl1000 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Was dat ding met jouw toestemming gemonteerd? Ik zou aardig boos worden als de maatschappij mij zou tracken op die manier.
Ik was op de hoogte hiervan. Sterker vond het vreemd dat ik mijn ritten niet in kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Simply1337 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:18:
[...]

najah, je moet altijd verbinden met bluetooth voor AA. met of zonder kabel. als je helemaal geen connectie wilt maken met AA gewoon achterste laadpoorten gebruiken voor laden.
of geen verbinding maken via bluetooth dan kun je prima de voorste poorten gebruiken natuurlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 08:06

Met Apple Carplay doen wij het met onze huidige auto als volgt:

- Mijn iPhone heeft wireless ‘Carplay’ aan staan, verbindt dus automatisch zowel draadloos als bedraad

- De iPhone van mijn vrouw heeft de setting uit staan. Hierdoor geeft dit geen conflicten met mijn iPhone. Als zij dan alleen in de auto stapt gebruikt ze de kabel. Klein nadeel is dat zij dan de iPhone moet unlocken.

De reden dat ik dit vertel is dat ik niet wist van het bestaan van deze setting, en de exacte werking ervan, tot ik er naar opzoek ging. Het leek namelijk altijd een setting die slechts bedoeld was om Wireless Carplay aan of uit te zetten.

Wellicht is er in de AndroidAuto settings ook zoiets te configureren

[ Voor 3% gewijzigd door Vighu op 10-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ik begrijp die 0,4kWh/h wel, dat is vergelijkbaar met een ICE-voertuig die stilstaat en waar wordt aangegeven xxliter/uur. Het gaat om energieinhoud per tijdseenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 21:07

Zoals anderen al aangeven kan dat. Kun je iets meer duidelijkheid geven over wat je bedoelt met "zonder iets te koppelen"? Volgens mij moet de telefoon van jouw vrouw wel via Bluetooth gekoppeld zijn, en in AA kun je instellen dat AA alleen opstart/verbinding maakt via de kabel door de setting "Draadloos Android Auto" in de instellingen van AA uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
MJMaverick schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Zoals anderen al aangeven kan dat. Kun je iets meer duidelijkheid geven over wat je bedoelt met "zonder iets te koppelen"? Volgens mij moet de telefoon van jouw vrouw wel via Bluetooth gekoppeld zijn, en in AA kun je instellen dat AA alleen opstart/verbinding maakt via de kabel door de setting "Draadloos Android Auto" in de instellingen van AA uit te zetten.
Ik bedoelde zonder de WeCharge App te koppelen.
Daarnaast denk ik dat het ook handiger is als er maar 1 telefoon via Wireless AA gekoppeld is. Of gaat het goed als er meerdere gelijktijdig verbonden zijn ? En welke kies je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
LastSamurai schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Daarnaast denk ik dat het ook handiger is als er maar 1 telefoon via Wireless AA gekoppeld is. Of gaat het goed als er meerdere gelijktijdig verbonden zijn ? En welke kies je dan ?
Ah, ik vermoed dat je de WeConnect ID app bedoelt? De WeCharge app (voor de laadpas, toch?) is niet nodig voor AA. Overigens heb ik op de telefoon van mijn vrouw de WeConnect ID app met mijn VW account ingesteld zodat ook zij de auto kan voorverwarmen c.q. afkoelen voor een rit wanneer ik niet thuis ben, maar dat is off topic vwb jou vraag ;).

Je kunt ook twee telefoons via Wireless AA koppelen, maar wanneer die allebei in de auto zijn lijkt het een loterij te zijn welke er dan verbonden wordt. Zie ook eerder in dit topic, maar de juiste zoektermen om die posts te vinden lijken niet voor de hand te liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door MJMaverick op 10-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
Mijn ID.4 heeft sinds twee dagen een storing bij de deur van de passagierszijde. Deze gaat vanaf buiten niet meer open. Vanaf binnen is hij wel te openen. Lekker handig al die elektrische foefjes.

Iemand dit al eens gehad en een tip voor een simpele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 22:18
Vandaag gebeld dat alle storingen van mijn ID.3 opgelost zijn en dat ze morgen de voorruit gaan vervangen om de regensensor weer te laten werken. Daarna willen een monteur er nog een dag mee laten rijden voor de zekerheid want een storing kan wel weg zijn in de werkplaats maar kan met een uurtje rijden weer terug zijn.

Ik hoop dat ze ook alle updates uitgevoerd hebben en ik niet de 19e weer terug moet voor de gewone afspraak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:41:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd wat hier uiteindelijk aan de hand is, hou ons maar op de hoogte als je iets meer weet :)
Mijn ID.4 is weer terug. Het regelapparaat voor de eSound generator is vervangen. Kennelijk communiceert dat ding met het motor regelapparaat en als hij stuk is regent het daardoor foutmeldingen en storingen.

Voor nu is mijn auto weer even helemaal goed. Op naar de volgende storing/recall zullen we maar zeggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AC te B
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-08 14:05

AC te B

ID.4 1st Max

LastSamurai schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet zeker of mijn antwoord is wat je bedoel, maar hier komt hoe ik eea heb ingesteld.

In de auto via "Setup" --> "Mobiele apparaten" kan per telefoon instellen welke functies je toestaat.

Ik heb mijn iPhone ingesteld als de telefoon waarmee de ID.4 verbinding maakt, dus waarvan de apps, zoals Maps, Podcasts, etc via het infotainment systeem afgespeeld kunnen worden. Ik heb ook WeConnectID op mijn telefoon en die gekoppeld aan onze ID.4

Mijn vrouw wil soms haar iPhone opladen, dus prikt haar kabeltje in de 2e USB voor. Dat leidde wel eens tot conflicten omdat de ID.4 dan haar iPhone voorrang gaf.
Sinds beide iPhones ingesteld waren zoals op het plaatje, maakt alleen mijn telefoon verbinding met onze ID.4. Mijn vrouw heeft geen WeConnectID op haar telefoon. Zij kan haar iPhone opladen en deze in de auto gebruiken, maar zonder dat ze in het infotainment systeem komt. Wat bij ons precies de bedoeling is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2J1We9AB2Tz3wIXwk4Ix9gMaK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOCaoHjniSgJEKdS8nDurYg8.jpg?f=user_large

Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
AC te B schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:57:
Mijn vrouw wil soms haar iPhone opladen, dus prikt haar kabeltje in de 2e USB voor. Dat leidde wel eens tot conflicten omdat de ID.4 dan haar iPhone voorrang gaf.
Voor "alleen opladen" heb je achter ook nog 2 USB C aansluitingen! De meeste kabeltjes zijn lang genoeg zodat je de telefoon voor ook nog kunt vasthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AC te B
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-08 14:05

AC te B

ID.4 1st Max

Gadget Freak schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Voor "alleen opladen" heb je achter ook nog 2 USB C aansluitingen! De meeste kabeltjes zijn lang genoeg zodat je de telefoon voor ook nog kunt vasthouden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar soms ben je zo gefocust in één oplossingsrichting, dat je andere mogelijke oplossingen over het hoofd ziet.

Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
Vandaag reed ik voor het eerst met de navigatie (Waze) met de telefoon van mijn vriendin (Android). Het viel me hierbij op dat de navigatie netjes wordt getoond op het scherm achter de stuur (hoe heet dit ding eigenlijk?). Bij carplay gebeurt dit niet.

Weet iemand of je dit ergens moet instellen of hebben we als ios users pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Nu online
TalkingCarrot schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:20:
Vandaag reed ik voor het eerst met de navigatie (Waze) met de telefoon van mijn vriendin (Android). Het viel me hierbij op dat de navigatie netjes wordt getoond op het scherm achter de stuur (hoe heet dit ding eigenlijk?).
Oh, wow, dat is goed om te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Vandaag reed ik voor het eerst met de navigatie (Waze) met de telefoon van mijn vriendin (Android). Het viel me hierbij op dat de navigatie netjes wordt getoond op het scherm achter de stuur (hoe heet dit ding eigenlijk?). Bij carplay gebeurt dit niet.

Het ligt aan de app.

Als ik, met Apple Carplay, navigeer met Apple Kaarten, dan laat het display achter het stuur ook de navigatie zien. Als ik navigeer met Google Maps, dan zie ik niets op dat display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

VWID4 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:32:
Mijn ID.4 heeft sinds twee dagen een storing bij de deur van de passagierszijde. Deze gaat vanaf buiten niet meer open. Vanaf binnen is hij wel te openen. Lekker handig al die elektrische foefjes.

Iemand dit al eens gehad en een tip voor een simpele oplossing?
Nee hoor. Heb dit ook gehad. 6 weken auto kwijt geweest.

Moesten nieuwe deurklinken op, welke ook weer gespoten moesten worden.

Als de bestelling hiervan lang duurt zou ik adviseren de auto terug te nemen en de portierruiten open te makenmet de “open” knop op de sleutel om zo de portieren van binnen uit te openen.

Wel vreemd dat je nooit een terugroepactie hiervoor gehad hebt. Heb je wel software v2.1?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slop-id
  • Laatst online: 14-04 19:49
Is het kopen van een mobiele 230v thuislader zinvol of zinloos volgens jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Slop-id op 10-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Slop-id schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:49:
Ligt naar mijn mening hoe, hoe goedkoop en waar je kunt laden.
In het begin kon ik iedere avond met de granny goed mijn accu op peil houden. Toen kwam er bij mij op de hoek van de straat een 11kW lader voor €0,22 Kwh.
Nu gebruik ik hem nog als ik in Zwitserland ben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoekronald
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
Inmiddels de ID.4 1st (non-max) bijna 13 maanden in mijn bezit en het blijft een heerlijke auto, ook na 24.000KM. Zeker qua ruimte en rijgedrag.

Afgelopen zaterdag terug gekomen van een week wintersport in Oostenrijk. Het gebruik kwam overeen met een actieradius van 300KM bij een volle accu (20 inch winterbanden, vol gepakte auto en een dakkoffer). Laden in Duitsland ging prima en hebben over 860KM bijna 12 uur gedaan. De hele weg hebben we wind tegen gehad incl. sneeuw en temperaturen tussen -5 en + 0,5. Al met al een prima wintersport ervaring met onze ID.4!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evlS07Kvc9iQKHkNTFtx3AaE_ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maC3mNJqE0h1zdEfoDUnRRnR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYmelCf-Rvy7yUL4bGg1m1MvQ2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYEKInOelsw159DbgjZw5ppv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Nu online

Zeker goed om te horen! Werkt id light er ook mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
juanpabloo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:42:
[...]

Zeker goed om te horen! Werkt id light er ook mee?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

idd ID Light doet niet mee maar wel het stuur-display, ook standaard met Google Map via Android Auto, fijne feature 🙂

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopkip
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:41
Slop-id schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:49:
Ik gebruik hem enkel op vakanties als backup. Werd gratis (?) meegeleverd bij de wagen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
aardbeix15 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 03:19:
[...]

idd ID Light doet niet mee maar wel het stuur-display, ook standaard met Google Map via Android Auto, fijne feature 🙂
Klopt, dat had iemand een paar posts terug ook al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 15:58
Ik meld me hier ook maar eens aan, maar ik lees al mee sinds ik mijn ID.3 pro (stonewashed blue) besteld heb in juli. Levering was ergens begin november, maar heeft dan nog een week of 2 geduurd voor de lease maatschappij alles op orde had en de platen aangekomen waren. Wel Belg hier, de granny charger word hier precies wel standaard meegeleverd. Staat alvast onde basis uitrusting in mijn offerte.

Nu een kleine 2 maanden gereden en ben over het algemeen wel tevreden. Er zijn wat kinderziektes en de infotainment kon iets sneller zijn, maar niets dat me erg stoort. Voorlopig vooral kleine ritjes naar de kinderopvang en de winkel en zo. Nog maar een paar keer naar kantoor geweest (~70 km), geen problemen gehad. Jammer genoeg wel nog altijd geen laadpaal thuis, ze zijn op kantoor niet zo snel met zo'n dingen in orde te maken, dus voorlopig moet ik op 10 minuten wandelen laden of met de granny charger (maar dan is het voor eigen rekening).

Als het kouder is, is er me echter 1 ding opgevallen en vroeg me af of er nog van jullie zijn die dit ondervinden. Aan het begin van de rit geeft de front assist een foutmelding als het koud is, dit gaat weg na een aantal minuten (niet de melding van front assist beperkt beschikbaar die altijd er is als de auto start). Is dit misschien door wat vorst op de voorruit voor de camera of iets soortgelijks? Het is niet echt een groot probleem, maar als het niet normaal is, wil ik misschien toch maar eens bij de dealer horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
Annun schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:50:
...

Als het kouder is, is er me echter 1 ding opgevallen en vroeg me af of er nog van jullie zijn die dit ondervinden. Aan het begin van de rit geeft de front assist een foutmelding als het koud is, dit gaat weg na een aantal minuten (niet de melding van front assist beperkt beschikbaar die altijd er is als de auto start). Is dit misschien door wat vorst op de voorruit voor de camera of iets soortgelijks? Het is niet echt een groot probleem, maar als het niet normaal is, wil ik misschien toch maar eens bij de dealer horen.
Voor zover ik heb kunnen herleiding is het inderdaad het ijs op de voorruit ter hoogte van de camera die deze melding veroorzaakt. Front Assist heeft goed camera-zicht nodig om te werken. Ik krijg dan naast de foutmelding ook af en toe de melding dat de voorruit schoongemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Annun schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:50:
Zoals @MJMaverick ook aangeeft, het komt indd door vorst op het deel op je voorruit achter je binnenspiegel. Daar zitten camera's en sensoren die dan geen goed zicht hebben.

Bij mijn weten heeft Tesla ook bij de latere Model 3's en de Y, daar ook verwarming van de ruit toegevoegd, specifiek voor dit issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
sopkip schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Ik gebruik hem enkel op vakanties als backup. Werd gratis (?) meegeleverd bij de wagen trouwens.
Niet bij elke dealer. Sommige lijken ze niet geleverd te hebben gekregen of eruit te hebben gehaald. Bij mijn ID4.1M zat er geen eentje bij en ook geen setje voor lekker banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
FlowDesign schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Klopt, dat had iemand een paar posts terug ook al gemeld.
Dit heeft naar mijn weten altijd al gewerkt met AA (sinds 2.1 dan?). Zowel met Google Maps, als met Waze, als met Flitsmeister als met ABRP destijds. Scherm op het stuur (en dus de HUD) werkten gewoon prima met navigatie aanwijzingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:32
FlowDesign schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Bij mijn weten heeft Tesla ook bij de latere Model 3's en de Y, daar ook verwarming van de ruit toegevoegd, specifiek voor dit issue.
Neem aan dat de voorruitverwarming (geen idee of dat een losse optie is, m’n 1st Max heeft het in ieder geval) van de VW dat stuk ook verwarmd. Als ik de melding krijg is het in no-time weer weg.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
pietermx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Neem aan dat de voorruitverwarming (geen idee of dat een losse optie is, m’n 1st Max heeft het in ieder geval) van de VW dat stuk ook verwarmd. Als ik de melding krijg is het in no-time weer weg.
Heb jij electrische voorruitverwarming? Dan zou dat er wellicht indd gewoon in kunnen zitten :)

Maar als je het van de blower moet hebben, dan duurt het veel langer voor dat stukje ontdooit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Soeski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Dit heeft naar mijn weten altijd al gewerkt met AA (sinds 2.1 dan?). Zowel met Google Maps, als met Waze, als met Flitsmeister als met ABRP destijds. Scherm op het stuur (en dus de HUD) werkten gewoon prima met navigatie aanwijzingen.
Bij mij ook al vanaf het begin/2.1 met Waze en Maps (Android Auto). Wel jammer dat de .light er (nog?) niet mee werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
1st max heeft voorruitverwarming, merk je aan het blauwe gloed. BMW's hebben meer een groene gloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VWID4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-03 13:20
AkroBatik schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Nee hoor. Heb dit ook gehad. 6 weken auto kwijt geweest.

Moesten nieuwe deurklinken op, welke ook weer gespoten moesten worden.

Als de bestelling hiervan lang duurt zou ik adviseren de auto terug te nemen en de portierruiten open te makenmet de “open” knop op de sleutel om zo de portieren van binnen uit te openen.

Wel vreemd dat je nooit een terugroepactie hiervoor gehad hebt. Heb je wel software v2.1?
Bedankt voor de reactie. Klinkt niet best. Ik heb mijn ID4 pas sinds november en heb al software 2.3. Dat was direct geïnstalleerd bij de levering.

Hij gaat over twee weken naar de garage. Ik hoopte dat het via een simpele reset misschien op te lossen zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vorige week donderdag, kon geen paal in Amersfoort vinden die het deed, besloot met nog 9 km bereik richting Fastned bij Barneveld te rijden ( 15 km ) Op 5 km afstand stond het bereik op 0, ik reed 90, alles brandde rood en ik MOEST van de auto laden ( was ik naartoe onderweg stom apparaat )
Ik heb het gered, heb ongeveer 5 km op stand o bereik/0batterij gereden. Moest nog wel even uit de auto stappen en sluiten via AB om de meldingen te resetten

[ Voor 0% gewijzigd door MacIsCool op 11-01-2022 13:59 . Reden: spelvout ]

Runs everything...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Vighu schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Heel mooi! Heb mijn ID.5 in dezelfde kleur besteld en ga er ook zwarte GMP velgen op zetten ;)

Mag ik vragen welke maat velgen je heb gebruikt, 20 x 8,5 of 9,0? En waren er nog bijzonderheden voor montage? Ik wil laat de auto leveren met 20” Drammen velgen en ben voornemens de banden over te zetten op de nieuwe GMP velgen.
Hi, Ik heb afgelopen maand een zwarte GMP winterset aangeschaft. Rondom dezelfde bandenmaat:
8.00x19 5x112.00 ET45.0 57.1 GMP WONDER Black op Conti's. Dat ziet er zo uit bij een witte ID4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q6QJS_W-XwAOq48PZOvTTwwJ9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wu6gLIZEXbpy3kb1rVjXgpep.jpg?f=fotoalbum_large

De caps van VW konden hier hergebruikt worden ipv de GMP caps.

Zeker minder dik dan de 21" breedset waar de zomerbanden op staan, maar het is 'maar' een winterset. Ik wilde minder breed ivm glijoppervlakte en geen breedset ivm doordraaien van de banden naar ene andere plek bij de volgende wissel, zodat ze gelijker slijten.

[ Voor 7% gewijzigd door kisik op 11-01-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Laatst online: 01-03-2022
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.autoweek.nl/a...auto-als-de-accu-leeg-is/

Autoweek heeft hier ook iets over geschreven, de ID3 doet het eigenlijk heel goed aangezien ik bij 0% gewoon wil weten dat de accu nagenoeg leeg is ipv nog 30km te kunnen rijden. Met je 5km zat je nog aardig in de buurt dus >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
theHoff schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Niet bij elke dealer. Sommige lijken ze niet geleverd te hebben gekregen of eruit te hebben gehaald. Bij mijn ID4.1M zat er geen eentje bij en ook geen setje voor lekker banden.
Same. ID4Pro.
Geen bandenset, wel iets met seal erin. Wel te hopen dat ie op tijd sealt dan want bijpompen gaat me niet lukken.
Geen grannycharger, die staat ook niet op de configurator.
En ook geen gevarendriehoek oid in de kofferklep.
En ook heb ik een los klittenbandlusje oid, waar ook niks inzit.

Je kan ook niet alles verwachten voor 51K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Same. ID4Pro.
Geen bandenset, wel iets met seal erin. Wel te hopen dat ie op tijd sealt dan want bijpompen gaat me niet lukken.

Je moet de boetes van de schandalen ergens van betalen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Simply1337 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:16:
1st max heeft voorruitverwarming, merk je aan het blauwe gloed. BMW's hebben meer een groene gloed.
ID.4 ja, ID.3 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
[...]

...
...
Mijn 4.1M was afgeleverd met Bridgestones met seal. Afgelopen oktober bleek ik mijn band lek te hebben gereden.... Niks van gemerkt het lek bleek ook al keurig gesealed. Dat werkt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

[...]

Same. ID4Pro.

De grannycharger was wel een optie, 200 euro meen ik. Als je die erbij hebt gekregen bij levering, dan was de dealer vrijgevig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
NWA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:30:
[...]

De grannycharger was wel een optie, 200 euro meen ik. Als je die erbij hebt gekregen bij levering, dan was de dealer vrijgevig...
Wat op zich wat vreemd is. In m'n Passat GTE kreeg ik deze er wel bij namelijk, maar het verklaart wel waarom deze niet standaard aanwezig is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowDesign
Leuk overzicht van de genormaliseerde verbruikscijfers van een heleboel EV's :)

https://docs.google.com/s...c5qZyAPC0_vnoFBw/htmlview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Nu online
FlowDesign schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:15:

Wow, dat is echt uitgebreid! Bedankt voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 08:06
FlowDesign schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:15:

Waar ik dan super benieuwd naar ben is of de ID.4 rijders uit dit topic zich herkennen in de cijfers uit de sheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWA

NWA

theHoff schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Wat op zich wat vreemd is. In m'n Passat GTE kreeg ik deze er wel bij namelijk, maar het verklaart wel waarom deze niet standaard aanwezig is.
Ik heb het nog even gecheckt in de configurator en daar staat bij de opties onder het kopje accessoires een "laadkabel type 2 230V, mode 2" voor 199 euries. Dat is toch die granny charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 22:06
Iemand ook weleens een melding gehad in app om contact op te nemen met je servicepartner. Nu ben ik vandaag bij mijn dealer geweest voor een defecte 🆘 module. Die wordt aanstaande maandag vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBxO3p_w3_-rCKhjqK3hfLQyFwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTqdEA5WnCEq2ew1mfyZSmGE.jpg?f=fotoalbum_large

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
NWA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Ik heb het nog even gecheckt in de configurator en daar staat bij de opties onder het kopje accessoires een "laadkabel type 2 230V, mode 2" voor 199 euries. Dat is toch die granny charger?
Inderdaad. Dat is correct en ook waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
mcmiles schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:22:
Iemand ook weleens een melding gehad in app om contact op te nemen met je servicepartner. Nu ben ik vandaag bij mijn dealer geweest voor een defecte 🆘 module. Die wordt aanstaande maandag vervangen.[Afbeelding]
Hoezo contact opnemen? De app vraagt toch alleen om een servicepartner in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 22:06
FlowDesign schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Hoezo contact opnemen? De app vraagt toch alleen om een servicepartner in te stellen?
Klopt, maar die staat ingevuld. Zal wel een bug zijn denk ik.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-03 10:36
Even peilen wat zo'n beetje de status van update 2.3 is. Als ik zo door het topic zoek:
  • 2.3 wordt niet meer aangeboden. Er zullen dus geen download prompts meer verschijnen voor geschikte auto's (?)
  • Er zal in de toekomst een recall actie komen om 2.3 alsnog op ontbrekende auto's te laten installeren (??)
Zelf wacht ik al sinds begin december op de 2.3 update. Mijn ID.3 Life is online, heeft goed signaal. Wat me opvalt is wanneer ik de auto parkeer er weleens een service/update popup verschijnt. Deze wordt dan gelijk overreden door de waarschuwing voor wegrolbeveiliging.

Wat ik nu doe is iedere keer als ik de auto start de waarschuwing uitzetten zodat hij de update niet blokkeert als ik de auto later parkeer. Maar dan krijg ik natuurlijk gewoon geen update popup, ook al wacht ik geduldig. En als ik toevallig vergeet de waarschuwing uit te zetten zie ik de popup en waarschuwing eroverheen weer wel!

Klopt het dat updates eens per week aangeboden worden? Na een tijdje zag ik dat het dansje alleen op een vrijdag plaatsvindt. Afgelopen vrijdag echter niet, wellicht omdat 2.3 niet meer rondgestuurd wordt?

Impressie van mezelf in mijn auto die update 2.3 wil binnenkrijgen: :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CantChoose
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Allen,
Wij gaan vandaag of morgen de ID4 bestellen maar weten totaal niet welke optiepakketten al dan niet interessant zijn: Assistance Pack (Plus), Infotainment Pack, andere aanraders? Of complete afraders?
Min excuses als deze vraag al eerder gepasseerd is. Ik heb de laatste pagina's met veel interesse doorgenomen, maar ik heb geen tijd voor alle 668 ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Firstconnection schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Mijn ID.4 is weer terug. Het regelapparaat voor de eSound generator is vervangen. Kennelijk communiceert dat ding met het motor regelapparaat en als hij stuk is regent het daardoor foutmeldingen en storingen.

Voor nu is mijn auto weer even helemaal goed. Op naar de volgende storing/recall zullen we maar zeggen :+
Fijn dat het opgelost is, wel vaag dat je hele auto dan niet meer fatsoenlijk werkt als dat ding stuk is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
johanpastoor schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:02:
Even peilen wat zo'n beetje de status van update 2.3 is. Als ik zo door het topic zoek:
  • 2.3 wordt niet meer aangeboden. Er zullen dus geen download prompts meer verschijnen voor geschikte auto's (?)
  • Er zal in de toekomst een recall actie komen om 2.3 alsnog op ontbrekende auto's te laten installeren (??)
Zelf wacht ik al sinds begin december op de 2.3 update. Mijn ID.3 Life is online, heeft goed signaal. Wat me opvalt is wanneer ik de auto parkeer er weleens een service/update popup verschijnt. Deze wordt dan gelijk overreden door de waarschuwing voor wegrolbeveiliging.

Wat ik nu doe is iedere keer als ik de auto start de waarschuwing uitzetten zodat hij de update niet blokkeert als ik de auto later parkeer. Maar dan krijg ik natuurlijk gewoon geen update popup, ook al wacht ik geduldig. En als ik toevallig vergeet de waarschuwing uit te zetten zie ik de popup en waarschuwing eroverheen weer wel!

Klopt het dat updates eens per week aangeboden worden? Na een tijdje zag ik dat het dansje alleen op een vrijdag plaatsvindt. Afgelopen vrijdag echter niet, wellicht omdat 2.3 niet meer rondgestuurd wordt?

Impressie van mezelf in mijn auto die update 2.3 wil binnenkrijgen: :+
Zie je bij systeeminstellingen -> updates iets staan?

Maar mijn indruk is dat 2.3 simpelweg niet OTA werkt op sommige auto's. Ik kreeg zoals vele hier weten hem wel aangeboden, deel 1 was gelukt maar daarna faalde deel 2 met een melding om een werkplaats afspraak te maken. Deel 2 heb ik daarna nooit meer OTA opnieuw gekregen.

Probleem is uiteindelijk tijdens mijn bandenwissel netjes opgelost door de dealer, die hebben 2.3 handmatig geïnstalleerd. Wel was ik de auto uiteindelijk 3 werkdagen + een weekend kwijt hiervoor, in mijn geval maakt dat niet zoveel uit omdat ik gewoon een vervangende auto via de LM krijg. Maar particulier is dat toch vervelender.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 22:37
CantChoose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:10:
Allen,
Wij gaan vandaag of morgen de ID4 bestellen maar weten totaal niet welke optiepakketten al dan niet interessant zijn: Assistance Pack (Plus), Infotainment Pack, andere aanraders? Of complete afraders?
Min excuses als deze vraag al eerder gepasseerd is. Ik heb de laatste pagina's met veel interesse doorgenomen, maar ik heb geen tijd voor alle 668 ☺️
Is toch voornamelijk een persoonlijke afweging. Multimedia paketten zijn het w.m.b. niet waard. Of je moet heel graag een AR-display willen. Sportpakket ook niet. Auto's zijn al redelijk stug geveerd. Hier zou ik geen geld aan uitgeven.

Design pakket wel, geeft de auto een mooiere uitstraling en de matrix lichten zijn een optie die ik onverwacht heel waardevol vind nu. Maar als je het exterieur niet zo belangrijk vindt kun je deze beter weglaten.

Assistance (evt. plus) en style interieur zijn ook de moeite waard (alleen al door de achteruitrijcamera).

Mijn advies zou zijn, blader eerst eens door de standaardopties heen en check wat je dan mist. M.i. komen zelfs de basis versies met al best wat functionaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubenus op 12-01-2022 09:47 ]

Pagina: 1 ... 167 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.