Heb je soms meegekeken met mijn gedachteproces bij het vinkjes zetten bij mijn enyaq ;-)FJP84 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Ik zit toen ik laatst keek met de iV80 zonder WP met 19" regulus en verwarming standaard op 19.5c op ongeveer dezelfde cijfers. In de zomer iets hoger rond 17kWh/100km. Morgen weer 150km enkele reis. Zal dan eens even extra kijken.
Mijn overweging was: hoeveel % van de tijd heb ik wat aan een optie icm de persoonlijke hebfactor.
Matrix led, supermooi en goed, maar alleen als het donker is en standaard led was al een hele vooruitgang. Die lullige achterlichten zie ik toch nietal vond ik het laatst bij een andere Enyaq wel meevallen.
Panoramadak: Hele mooie optie maar vorige keer niet gemist en de Enyaq laat al meer licht binnen dan de Toyota CHR.
Leder: Vind bruin niet zo mooi, zwart wel heel zwart allemaal. Loft was goed genoeg, en bekleding doet mij persoonlijk niet zoveel als ik maar stoelverwarming heb. Elektrische verstelling met geheugen functie was dit keer een must en ik had nog geluk dat dit icm Loft mogelijk was. Later moest lederen interieur erbij, ik zou dat dan zeker gedaan hebben. Maar makkelijk praten achteraf
Regulus velgen: 200EUR meerprijs. Bewust 19 inch voor comfort en stoeprand bescherming. Zie ik ook niet als ik binnen zit, maar net wat leuker om naar te kijken als ik instap dan de standaard velgen vond ik. Zeker icm Quartz Grey.
Warmtepomp: helft tot een derde van het jaar, mogelijk wat (marginaal) voordeel aan. Tevens complexe techniek die ook stuk kan gaan. Dit geruild voor Assistentie+ en Infotainment+. Daar heb ik elke keer wat aan dacht ik zo. Geen moment spijt van. Beetje misschien, want nu wil ik eigen nooit meer een auto zonder HUD+AR en Travel assist is ook heel relaxed rijden![]()
Ik hoop echt heel erg dat we als huidige eigenaren medio dit jaar de grote software update kunnen bemachtigen want dan wordt het nog mooier allemaal.
Ik weet niet zeker of ik helemaal hetzelfde probleem heb, maar soms heb ik het volgende;Gideon_92 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:32:
Om maar eens een ander onderwerp aan te snijden. Ervaren meer mensen problemen met de navigatie. Ik heb nu in mijn ID3 1st Pro dat het infotainment systeem uitvalt tijdens het gebruik van de navi.
Na een X aantal (kilo)meter rijden met de navigatie komt er netjes op het grote scherm te staan dat het gaat afsluiten en vervolgens gaat het scherm compleet uit.
Afgelopen maandag bij de dealer geweest en deze heeft gekeken naar de software en of zij de fout konden uitlezen. Ze zagen de fouten en ik heb de nieuwste software. De oplossing is voor nu dat ik maandag as. weer terug mag zodat ze de navigatiemodule gaan vervangen.
Herkennen meer mensen dit soort problemen?
•Pas geleden ging ik een keer naar België en telkens bleef het hele infotainment systeem zichzelf herstarten. Elk keer deed hij het paar minuten en dan herstartte hij weer na paar minuten.
Ook vanuit België terug deed hij dit.
De volgende dag naar adres in Nederland geen last van, tot ik het België adres weer aanvinkte, toen begon het weer.
Het lijkt dus adres gerelateerd.
•Daarnaast heb ik een paar keer gehad dat het scherm zwart werd en nooit meer aan wilde tot de volgende dag.
Ik ben er echter niet voor naar de dealer geweest, ik heb mijn auto bijna elke dag nodig (zakelijk).
Haha alleen het nummerbord is anders of niet. Helemaal.niet gezien dat ik in het vw topic zat trouwens maar goed, zelfde platform dus zelfde keuzes.jeroenkb schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Heb je soms meegekeken met mijn gedachteproces bij het vinkjes zetten bij mijn enyaq ;-)
Gisteren mijn ID.3 Pro S mogen ophalen en direct even goed testgereden in Rotterdam. Mijn vorige auto was een VW Golf uit 2017 en alhoewel ik die heerlijk vond rijden, is dit toch echt wel een significant verschil. Het rijden gaat soepel en het valt me op dat het lijkt alsof ik in een veel grotere auto rijdt dan het daadwerkelijk is.
Ik heb geen laadpaal thuis en op werk en ben heel erg benieuwd hoe dit zich in de praktijk gaat ontvouwen. Aangezien ik voor mijn werk veel moet rijden ben ik een beetje bang dat dit wel issues gaat veroorzaken. Vooralsnog vond ik het verbruik in de stad heel redelijk.
Verder werkt alles prima en vielen de voorlichten mij in positieve zin op. Zeer heldere lichten.
Één minpunt vind ik toch wel het geluid. Ik zag mensen de auto als zeer stil omschrijven en dat klopt. Echter komt er heel veel geluid binnen. Toen ik een vrachtwagen inhaalde leek het bijna alsof ik mijn raam open had staan zo hard kwam het geluid door.
Al met al een positieve indruk en ik ga er vanuit dat ik nog veel fijne kilometers ga beleven met deze auto!
Ik heb geen laadpaal thuis en op werk en ben heel erg benieuwd hoe dit zich in de praktijk gaat ontvouwen. Aangezien ik voor mijn werk veel moet rijden ben ik een beetje bang dat dit wel issues gaat veroorzaken. Vooralsnog vond ik het verbruik in de stad heel redelijk.
Verder werkt alles prima en vielen de voorlichten mij in positieve zin op. Zeer heldere lichten.
Één minpunt vind ik toch wel het geluid. Ik zag mensen de auto als zeer stil omschrijven en dat klopt. Echter komt er heel veel geluid binnen. Toen ik een vrachtwagen inhaalde leek het bijna alsof ik mijn raam open had staan zo hard kwam het geluid door.
Al met al een positieve indruk en ik ga er vanuit dat ik nog veel fijne kilometers ga beleven met deze auto!
@RBK Doel je op het geluid dat de auto zelf maakt of het omgevingsgeluid dat het interieur binnen komt?
Want de auto is heel stil.. qua geluid het zelf produceert.. dat is vaak wat mensen bedoelen, vergeleken met een ICE is een elektrische auto heerlijk stil.
Overigens herken ik mezelf niet qua omgevingsgeluid. Ik kom ook uit een Golf 7.5 (uit 2017) en merk nu niet significant veel verschil qua omgevingsgeluid.
Al had ik in de Golf wel altijd muziek aan (Dynaudio als optie aangevinkt dus die moest ook aan) .. in de ID3 is het geluid maar triest met alleen maar zielige voorspeakers (*vergeleken met de Golf destijds) dus vaker dan eens zet ik de muziek gewoon uit. Dan heb ik niet het idee dat ik nu van buiten zo bijzonder veel last heb.
Want de auto is heel stil.. qua geluid het zelf produceert.. dat is vaak wat mensen bedoelen, vergeleken met een ICE is een elektrische auto heerlijk stil.
Overigens herken ik mezelf niet qua omgevingsgeluid. Ik kom ook uit een Golf 7.5 (uit 2017) en merk nu niet significant veel verschil qua omgevingsgeluid.
Al had ik in de Golf wel altijd muziek aan (Dynaudio als optie aangevinkt dus die moest ook aan) .. in de ID3 is het geluid maar triest met alleen maar zielige voorspeakers (*vergeleken met de Golf destijds) dus vaker dan eens zet ik de muziek gewoon uit. Dan heb ik niet het idee dat ik nu van buiten zo bijzonder veel last heb.
*sowieso
Gefeliciteerd met je aanwinstRBK schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:02:
Geluid van bijvoorbeeld zo'n vrachtwagen komt in bijvoorbeeld een Golf net zo hard door, maar dat valt in een Golf minder op door de herrie van de benzinemotor. Dit heb je in elke EV, gewoon omdat ie zelf stiller is.
Wel één uitzondering, in de Tesla Model 3 t/m ongeveer half 2021 (die met de chromen strips bij de ramen ipv zwart), heb je binnen wel echt veel meer herrie van je eigen windruis en dergelijke. De nieuwe 3 is veel stiller.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Mijn auto heeft een warmtepomp. Daar heb ik niet actief voor gekozen. Dit was een voorraad model met 8% bijteling.FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Waar ik een beetje door getriggerd werd, is dat ik moeite en tijd steek in een spreadsheet met een calculatie maken zodat er een onderbouwde discussie gevoerd kan worden, die geen enkel duimpje omhoog krijgt, en dat een reactie daarop van de topicstarter die fundamenteel onjuist is, minimaal +4 krijgt.
Als ik vervolgens daar weer op reageer, dan blijft het stil en wordt er alleen selectief gereageerd.
Dat houdt uit mijn zicht in, dat een populaire mening het beter doet dan onderbouwde feiten en daar heb ik echt een hekel aan. Ene meneer Trump was ook heel goed in "Alternative facts", net als een bekende dansleraar in ons land. Volgens mij moeten we dat niet willen hier (ik chargeer natuurlijk bewust een beetje).
Binnen de hele EV-klimaatdiscussie ben ik al jarenlang gewend dat "de kroegpraters" maar wat onjuiste informatie nalullen, gewoon omdat het zo lekker hun mening bevestigd. Daar ben ik nogal wars van. Discussies voer je op basis van feiten en kennis, niet op basis van meningen en (onjuiste) aannames.
Had in er voor gekozen als het kon? Waarschijnlijk wel, extra range is me meer waard dan dikke velgen.
Zou ik er nu weer voor kiezen? Waarschijnlijk niet.
Ik heb nog geen goede onderbouwing gezien van de voordelen voor de VW ID serie.
Jouw berekening lijkt me correct. Echter is de grote variabel, de ECHTE (zonder VW marketing praat) range verbetering, onbekend.
Voor leaserijders zal een WP niet echt helpen, je betaalt wel 22% bijteling over de aanschafwaarde, niet op de eventueel extra stroomkosten. Het financiele voordeel verdwijnt dus compleet. Extra range kan zijn, maar ik zie het niet.
.
Wat we van battery life geleerd hadden dat het rond the 2-5 graden een verschil optrad van ongeveer 10% tussen de id 3 met en zonder warmtepomp.FlowDesign schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Thanks, misschien zou je ook nog kunnen reageren op die 10% bij 10 graden? Of laat je jouw verkeerde aanname als reactie op mijn berekening gewoon voor wat het is?
Het is hier geen fake-news-Facebook hè
Wat denk je wat een aannemelijk percentage bij 10 graden is? Dan bereken ik het ff opnieuw.
:strip_exif()/f/image/cUb3QixQw6u6ZOifiFF76lbm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een oude gedachte hoe goed de warmtepomp zou zijn, maar daar zie je al dat het rond 20gr het al op 0 verschil oplevert, bij 15 rond 3?-5% en bij 10 rond 10%.
In werkelijkheid zou ik zeggen het is 5% bij 10gr. Je kunt beide waardes gebruiken en kijken wat het kan opleveren.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Klopt. Ik zou 'm zelf niet kiezen. Krijg er een laadpaal voor thuis bij en ik heb een AutoExtra abonnement voor de vakanties. Ik zou die 1000.- liever uitgeven aan een mooier interieur of assistance plus.AkroBatik schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Voor leaserijders zal een WP niet echt helpen, je betaalt wel 22% bijteling over de aanschafwaarde, niet op de eventueel extra stroomkosten. Het financiele voordeel verdwijnt dus compleet. Extra range kan zijn, maar ik zie het niet.
Maar ook ik heb een voorraadmodel waar die wel inzit
Geen laadpaal thuis en geen op werk? Dat lijkt me toch verre van ideaal. Ben wel benieuwd hoe je dit dan denkt te gaan doen.RBK schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:02:
Heb ik ook niet thuis, vanaf augustus meer dan 20k ermee gereden, en altijd bij een openbare laadpaal in het dorp. En als die bezet is even naar de snellader.AMDman schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:30:
[...]
Geen laadpaal thuis en geen op werk? Dat lijkt me toch verre van ideaal. Ben wel benieuwd hoe je dit dan denkt te gaan doen.
Je kunt bij je gemeente een aanvraag indienen voor een laadpaal dicht bij je huis.RBK schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:02:
Gisteren mijn ID.3 Pro S mogen ophalen en direct even goed testgereden in Rotterdam. Mijn vorige auto was een VW Golf uit 2017 en alhoewel ik die heerlijk vond rijden, is dit toch echt wel een significant verschil. Het rijden gaat soepel en het valt me op dat het lijkt alsof ik in een veel grotere auto rijdt dan het daadwerkelijk is.
Dat zet het wel in perspectief. Moet zeggen, ik had op dat moment ook geen muziek aan en normaal wel, dus al met al zal het wel meevallen!FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Gefeliciteerd met je aanwinst
Geluid van bijvoorbeeld zo'n vrachtwagen komt in bijvoorbeeld een Golf net zo hard door, maar dat valt in een Golf minder op door de herrie van de benzinemotor. Dit heb je in elke EV, gewoon omdat ie zelf stiller is.
Wel één uitzondering, in de Tesla Model 3 t/m ongeveer half 2021 (die met de chromen strips bij de ramen ipv zwart), heb je binnen wel echt veel meer herrie van je eigen windruis en dergelijke. De nieuwe 3 is veel stiller.
Zo ga ik het inderdaad ook doen. Helaas geen parkeervergunning dus in verwacht vooral bij fastned te staan en wellicht af en toe in de buurt van kantoorsamv5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Heb ik ook niet thuis, vanaf augustus meer dan 20k ermee gereden, en altijd bij een openbare laadpaal in het dorp. En als die bezet is even naar de snellader.
Yes, had ik gevonden. Helaas heb ik nog geen parkeervergunning dus ik wacht af tot ik deze heb zodat ik het kan aanvragen.FlowDesign schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:45:
[...]
Je kunt bij je gemeente een aanvraag indienen voor een laadpaal dicht bij je huis.
Ach hierbij 2x woonwerk van 80km. beide keren batterij verwarmen en 90% van tijd 107 op de travel assist.
Omstandigheden: Mistig, nat wegdek tussen 3 en 5 graden beide ritten, amper remmen, hoog verbruik eerste paar minuten voor batterijverwarming.
Winterbanden, 19 inch, panodak, geen WP.

afgelopen zomer ook een test gedaan tussen een id4 rwd zonder WP en een id4 gtx (AWD) met WP. praktisch 0 verschil tussen beide voertuigen rond 15-20gr op een lange afstand van 150km.
Omstandigheden: Mistig, nat wegdek tussen 3 en 5 graden beide ritten, amper remmen, hoog verbruik eerste paar minuten voor batterijverwarming.

afgelopen zomer ook een test gedaan tussen een id4 rwd zonder WP en een id4 gtx (AWD) met WP. praktisch 0 verschil tussen beide voertuigen rond 15-20gr op een lange afstand van 150km.
En dat warmptepomp wel of niet standaard is in nederland.
initieel was het zo dat er geen warmtepomp zou komen in NL. dit was begin oktober 2020 ofzo toen de orderboeken openden.
Wellicht heeft VW wat gesnoven van PON qua hoeveelheid interesse in de ID.4 in 2020 [of de EU co2 boete zagen komen] waardoor ze autos die bestemd waren voor scandinavie en DE/AT/CH waarbij WP wel standaard was en stonden op een parkeerterrein allen zijn getransporteerd naar NL. Daardoor ontstond er volgens mij een optie om toch voor de WP te kiezen voordat de bestelling definitief werd. Dit kostte 1269 euros extra.
Dus eigenlijk de volgende smaken waren er:
1. 4 Kleuren (grijs, wit, blauw, geel)
2. 2 optie pakketen (1st en 1st max)
3. Wel of geen trekhaak
4. wel of geen WarmtePomp.
dat was het.
voor ID.3 1st was het nog makkelijker.
1: 4 kleuren
2. 3 opties
geen trekhaak of warmtepomp keuze, dit ontbrak sowieso
klaar.
initieel was het zo dat er geen warmtepomp zou komen in NL. dit was begin oktober 2020 ofzo toen de orderboeken openden.
Wellicht heeft VW wat gesnoven van PON qua hoeveelheid interesse in de ID.4 in 2020 [of de EU co2 boete zagen komen] waardoor ze autos die bestemd waren voor scandinavie en DE/AT/CH waarbij WP wel standaard was en stonden op een parkeerterrein allen zijn getransporteerd naar NL. Daardoor ontstond er volgens mij een optie om toch voor de WP te kiezen voordat de bestelling definitief werd. Dit kostte 1269 euros extra.
Dus eigenlijk de volgende smaken waren er:
1. 4 Kleuren (grijs, wit, blauw, geel)
2. 2 optie pakketen (1st en 1st max)
3. Wel of geen trekhaak
4. wel of geen WarmtePomp.
dat was het.
voor ID.3 1st was het nog makkelijker.
1: 4 kleuren
2. 3 opties
geen trekhaak of warmtepomp keuze, dit ontbrak sowieso
klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 14-01-2022 15:15 ]
Ik doe hetzelfde, al heb ik binnen een straal van 150 meter 8 openbare laadpunten. Het is even wat meer plannen, maar goed te doen. Enige zorg is dat het aantal EV's in de buurt snel aan het toenemen is...samv5 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Heb ik ook niet thuis, vanaf augustus meer dan 20k ermee gereden, en altijd bij een openbare laadpaal in het dorp. En als die bezet is even naar de snellader.
Maar wat zeg je dan hier mee? Dat er bij 15 tot 20 graden geen voordeel is van de WP was volgens mij wel consensus over.Simply1337 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:01:
Ach hierbij 2x woonwerk van 80km. beide keren batterij verwarmen en 90% van tijd 107 op de travel assist.
[Afbeelding]
De eerste vergelijking snap ik niet helemaal, mist er misschien een plaatje?
Zie ik nu in dat tabelletje op het plaatje rechtsonder, dat ze de Klima op 22 graden hebben met een buitentemperatuur van -10graden?Simply1337 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:22:
[...]
Wat we van battery life geleerd hadden dat het rond the 2-5 graden een verschil optrad van ongeveer 10% tussen de id 3 met en zonder warmtepomp.
[Afbeelding]
Dit is een oude gedachte hoe goed de warmtepomp zou zijn, maar daar zie je al dat het rond 20gr het al op 0 verschil oplevert, bij 15 rond 3?-5% en bij 10 rond 10%.
In werkelijkheid zou ik zeggen het is 5% bij 10gr. Je kunt beide waardes gebruiken en kijken wat het kan opleveren.
Ben zelf ook wel van het comfortabele, maar zelfs ik vind dat wel wat hoog. Er wordt dan ook wel een behoorlijke delta tussen binnen en buiten gevraagd en dus is er een hoop warmte nodig. Is deze test dan niet heel erg in het voordeel van de WP en moet er een nog grotere korrel zout bij deze waarden?
Ben zelf een leaserijder waarvan de auto nog geleverd moet worden. Heb er wel een warmtepomp bij genomen in van de 10% extra range.
Nu met de resultaten uit de praktijk had ik liever de ergo-active stoelen gekozen. Of het dynamische onderstel.
Nu met de resultaten uit de praktijk had ik liever de ergo-active stoelen gekozen. Of het dynamische onderstel.
Dit zijn grafieken van VW voordat auto werd verkocht. In realiteit betekent het waarom deze grote verschillen niet worden waargenomen omdat:NWA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Zie ik nu in dat tabelletje op het plaatje rechtsonder, dat ze de Klima op 22 graden hebben met een buitentemperatuur van -10graden?
Ben zelf ook wel van het comfortabele, maar zelfs ik vind dat wel wat hoog. Er wordt dan ook wel een behoorlijke delta tussen binnen en buiten gevraagd en dus is er een hoop warmte nodig. Is deze test dan niet heel erg in het voordeel van de WP en moet er een nog grotere korrel zout bij deze waarden?
1. Batterijsamenstelling presteert toch beter dan gedacht
Of 2. Warmtepomp is nog niet softwaretechnisch geoptimaliseerd. (Zie tesla en updates)
Of 3. PTC interior verwarmer werkt toch best goed als je geen WP hebt
Of 4. Batterijverwarming vernagelt verbruikscijfers zo enorm dat men het verschil niet ontdekt
Of een combi ervan
Ik ben wel in België geweest en daar ook de navi gebruikt. Sindsdien inderdaad de problemen, scherp. Zal het maandag melden bij de dealer.Frank_P schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:47:
[...]
Ik weet niet zeker of ik helemaal hetzelfde probleem heb, maar soms heb ik het volgende;
•Pas geleden ging ik een keer naar België en telkens bleef het hele infotainment systeem zichzelf herstarten. Elk keer deed hij het paar minuten en dan herstartte hij weer na paar minuten.
Ook vanuit België terug deed hij dit.
De volgende dag naar adres in Nederland geen last van, tot ik het België adres weer aanvinkte, toen begon het weer.
Het lijkt dus adres gerelateerd.
•Daarnaast heb ik een paar keer gehad dat het scherm zwart werd en nooit meer aan wilde tot de volgende dag.
Ik ben er echter niet voor naar de dealer geweest, ik heb mijn auto bijna elke dag nodig (zakelijk).
Andere punt geen last van gehad. Zelf ook dat ding dagelijks nodig voor werk en wordt vervangend vervoer gelukkig vergoed.
Goede aanvulling. Ik zet de kachel meestal op 16-18 graden met jas aan. Liefst op low maar dan beslaan m'n ramen erg snel.NWA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Zie ik nu in dat tabelletje op het plaatje rechtsonder, dat ze de Klima op 22 graden hebben met een buitentemperatuur van -10graden?
is geen vergelijking, is een data punt uit eigen gebruik. als iemand anders een id4 heeft met WP en een lang stuk heeft gereden had je kunnen vergelijken, maar iedereens rijprofiel en route is zo anders dat het lastiger is om te vergelijken.NWA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:34:
[...]
Maar wat zeg je dan hier mee? Dat er bij 15 tot 20 graden geen voordeel is van de WP was volgens mij wel consensus over.
De eerste vergelijking snap ik niet helemaal, mist er misschien een plaatje?
en vraag me af waar jullie naartoe willen gaan met het onderwerp warmtepomp. dus even een samenvatting en een eigen insteek.
is het zuiniger als je het hebt? ja
is het zo zuinig als vw het heeft adverteert? nee. Belofte was dan ook 20% verbetering bij -10 graden, maar blijkbaar is dat rond de 10-15%. daarom gaf VW ook een deel van het geld terug.
Heeft WP nut voor NL-Klimaat? gemiddeld denk ik een besparing van 5% in gehele jaar. in de winter het grootste verschil, maar een nederlandse zomer nihil.
WP verplicht? Nee, maar als je ECHT op zn minst 30 km extra range nodig hebt bij -10 graden is het wel een must. Voor de grootste batterij,kleinere hebben dan ook een minder extra bereik
Zal dit onderwerp nog vaker langskomen? jazeker.
Hebben jullie in het donker ook dat je langs de dimmende spiegel kan kijken? Dus de rand rondom dimt niet? Dit was mij na een jaar tot vorige week eigenlijk niet opgevallen en nu stoort het mij.
Of een defect?
Of een defect?
Merk precies hetzelfde. Ik zie het eigenlijk elke keer nu.AMARONE|IA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:41:
Hebben jullie in het donker ook dat je langs de dimmende spiegel kan kijken? Dus de rand rondom dimt niet? Dit was mij na een jaar tot vorige week eigenlijk niet opgevallen en nu stoort het mij.
Of een defect?
Dat je vindt dat het wel genoeg gegaan is over de voor- en nadelen van een WP is wel duidelijk.Simply1337 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:50:
[...]
is geen vergelijking, is een data punt uit eigen gebruik. als iemand anders een id4 heeft met WP en een lang stuk heeft gereden had je kunnen vergelijken, maar iedereens rijprofiel en route is zo anders dat het lastiger is om te vergelijken.
en vraag me af waar jullie naartoe willen gaan met het onderwerp warmtepomp. dus even een samenvatting en een eigen insteek.
is het zuiniger als je het hebt? ja
is het zo zuinig als vw het heeft adverteert? nee. Belofte was dan ook 20% verbetering bij -10 graden, maar blijkbaar is dat rond de 10-15%. daarom gaf VW ook een deel van het geld terug.
Heeft WP nut voor NL-Klimaat? gemiddeld denk ik een besparing van 5% in gehele jaar. in de winter het grootste verschil, maar een nederlandse zomer nihil.
WP verplicht? Nee, maar als je ECHT op zn minst 30 km extra range nodig hebt bij -10 graden is het wel een must. Voor de grootste batterij,kleinere hebben dan ook een minder extra bereik
Zal dit onderwerp nog vaker langskomen? jazeker.
Ik neem aan, dat er op een gegeven moment dit onderwerp wel zal wegzakken als er een ander hotter topic langskomt.
Zoals je gemerkt heb vind ik het wel een interessant onderwerp, alleen al omdat er tussen nu en de introductie van de auto er veel meer informatie over bekend is geworden en er naar mijn mening er best wat diepgang in zat. En, ik denk dat potentiële kopers die hier hun licht komen opsteken nu beter hun eigen inschatting kunnen maken.
Zeker, heb ik ook mijn Arteon en daarvoor al in de Passat.AMARONE|IA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:41:
Of een defect?
Misschien ben ik wat sceptisch, maar ik heb niet het idee dat nieuwe kopers het topic goed gaan nalezen.NWA schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 01:52:
[...]
Dat je vindt dat het wel genoeg gegaan is over de voor- en nadelen van een WP is wel duidelijk.
Ik neem aan, dat er op een gegeven moment dit onderwerp wel zal wegzakken als er een ander hotter topic langskomt.
Zoals je gemerkt heb vind ik het wel een interessant onderwerp, alleen al omdat er tussen nu en de introductie van de auto er veel meer informatie over bekend is geworden en er naar mijn mening er best wat diepgang in zat. En, ik denk dat potentiële kopers die hier hun licht komen opsteken nu beter hun eigen inschatting kunnen maken.
Regelmatig tref je berichten aan van nieuwe Tweakers die vragen stellen die reeds al tientallen keren zijn beantwoord in dit topic. Nadat de vraag wederom, door iemand met meer geduld dan ik, is beantwoord hoor je nooit meer iets van ze.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Dat had ik bij mijn Volvo v40 ook, vind het bij de id.3 een beetje minder zelfs. Mij stoort het niet zo, ik was er al aan gewend van de vorige auto dus.AMARONE|IA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:41:
Of een defect?
En dat infotainment probleem na navigeren in België: ik woon in België en heb geen problemen. Misschien eens testen met je thuis adres op een willekeurig adres in België te zetten?
Nu je het zegt, mijn V40 had indd best een dikke rand die niet dimde. Stoorde ik me niet echt aan.Annun schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Dat had ik bij mijn Volvo v40 ook, vind het bij de id.3 een beetje minder zelfs. Mij stoort het niet zo, ik was er al aan gewend van de vorige auto dus.
Bij de ID3 is het me niet opgevallen.
Een tijdje geleden plaatste ik hier het bericht dat in mijn id3 elke keer de ruiten van beslagen waren.
Gisteren hebben ze bij de dealer er naar gekeken en ze hebben lekkage gevonden bij de voorruit, maandag gaan ze de voorruit eruit halen en weer opnieuw plaatsen en hopelijk verhelpt dit het probleem
Ik had de afgelopen weken een zeiknatte vloer aan de bijrijderskant hopelijk komt het nu goed.
Gisteren hebben ze bij de dealer er naar gekeken en ze hebben lekkage gevonden bij de voorruit, maandag gaan ze de voorruit eruit halen en weer opnieuw plaatsen en hopelijk verhelpt dit het probleem
Ik had de afgelopen weken een zeiknatte vloer aan de bijrijderskant hopelijk komt het nu goed.
Oké, apart dat ik het nu pas merk.AutisticPinguin schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 06:54:
[...]
Zeker, heb ik ook mijn Arteon en daarvoor al in de Passat.
Ben bezig met een nieuwe ID integratie voor Home Assistant. Staat nog echt in kinderschoenen maar je kan de auto nu op commando voorverwarmen.
https://github.com/mitch-dc/volkswagen_we_connect_id
Ik merk dat de Waze integratie op het dashboard gedeelte van de ID.3 niet meer beschikbaar is. (Android) Google Maps toont wel de route meldingen op het dashboard gedeelte. Iemand anders hier ook last van?
In mijn ID.4 met 2.3 gaat het prima met Waze, Maps en AmiGOnyand schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:48:
Ik merk dat de Waze integratie op het dashboard gedeelte van de ID.3 niet meer beschikbaar is. (Android) Google Maps toont wel de route meldingen op het dashboard gedeelte. Iemand anders hier ook last van?
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Vraagje; ik ben aan het kijken voor sneeuwkettingen voor de ID.4, zag hier dat mensen Pewag aanraden. Wij hebben 255/50 R19 achter en 235/55 R19 voor (zie nu dat de bandenboer ze verkeerd om gemonteerd heeft (-_-). In de configurator van Pewag vind ik meerdere opties; echter voor de achterbanden worden andere gesuggereerd dan voor de voorbanden. Kies ik dan gewoon voor de achterbanden (alleen de aangedreven wielen hoeven kettingen toch?)?
:strip_exif()/f/image/3ykpCGjzzYJBuIlCcOpLvPsz.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Goed bezig, ik hou dit even in de gaten! Zou heel mooi zijnmitchdc schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:03:
Ben bezig met een nieuwe ID integratie voor Home Assistant. Staat nog echt in kinderschoenen maar je kan de auto nu op commando voorverwarmen.
Ja ik heb het ook werkende gezien, maar opeens niet meer. Ga Waze wel even opnieuw installeren.aardbeix15 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:55:
[...]
In mijn ID.4 met 2.3 gaat het prima met Waze, Maps en AmiGO
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik heel veel aan dit topic heb gehad voordat ik mijn bestelling heb geplaatst. De verschillende ervaringen en ook de discussies geven veel informatie die je elders niet of moeilijk terug kunt vinden.Freakie1NL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:20:
[...]
Misschien ben ik wat sceptisch, maar ik heb niet het idee dat nieuwe kopers het topic goed gaan nalezen.
Regelmatig tref je berichten aan van nieuwe Tweakers die vragen stellen die reeds al tientallen keren zijn beantwoord in dit topic. Nadat de vraag wederom, door iemand met meer geduld dan ik, is beantwoord hoor je nooit meer iets van ze.
Zelf lees ik al maanden mee maar kan natuurlijk nog weinig toevoegen uit eigen ervaring. Als er iets is wat ik te weten kom wat wellicht ook interessant voor jullie is probeer ik dit wel te delen.
Erg fijn in ieder geval dat dit topic lekker actief is en dat er veel gedeeld wordt, ook als er soms lekker meningsverschillen zijn
Ik ben bezig met Domoticz en IoBroker. Krijg nu alvast een melding als het laden is gestopt. Zou eigenlijk via de WeConnect app moeten kunnen.mitchdc schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:03:
Zou eigenlijk ook de kilometers moeten krijgen om het verbruik bij te houden Maar dat zit (nog) niet in de dataset.
Met een winterjas aan rijden is onveilig!Gecko123 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:13:
Goede aanvulling. Ik zet de kachel meestal op 16-18 graden met jas aan.
Probeer een balans te vinden tussen zuinigheid en veiligheid.
Als je een stabiele versie hebt wil ik die zeker testen.mitchdc schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:03:
Heb je de basis gemaakt op vwid of zelf begonnen?
Kettingen gaan inderdaad om de aangedreven wielen, bij de ID.4 op de achterbanden dus.wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:05:
Vraagje; ik ben aan het kijken voor sneeuwkettingen voor de ID.4, zag hier dat mensen Pewag aanraden. Wij hebben 255/50 R19 achter en 235/55 R19 voor (zie nu dat de bandenboer ze verkeerd om gemonteerd heeft (-_-). In de configurator van Pewag vind ik meerdere opties; echter voor de achterbanden worden andere gesuggereerd dan voor de voorbanden. Kies ik dan gewoon voor de achterbanden (alleen de aangedreven wielen hoeven kettingen toch?)?
[Afbeelding]
Waarom is dat?Gadget Freak schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:25:
[...]
Met een winterjas aan rijden is onveilig!
Leuk om te horen! Toch grappig: er lezen veel mensen mee in dit forum blijkbaar. Voor sommigen is het zinvol, voor anderen is het minder effectief. Het lijkt wel een warmtepomp...Vighu schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:39:
[...]
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken als ik zeg dat ik heel veel aan dit topic heb gehad voordat ik mijn bestelling heb geplaatst. De verschillende ervaringen en ook de discussies geven veel informatie die je elders niet of moeilijk terug kunt vinden.
Zelf lees ik al maanden mee maar kan natuurlijk nog weinig toevoegen uit eigen ervaring. Als er iets is wat ik te weten kom wat wellicht ook interessant voor jullie is probeer ik dit wel te delen.
Erg fijn in ieder geval dat dit topic lekker actief is en dat er veel gedeeld wordt, ook als er soms lekker meningsverschillen zijn
Thanks.
Het advies is dus om het onderste deel van je gordel onder je jas te doen, zodat de gordel niet te hoog zit. Of om geen jas te dragen.
Ik gebruik deze library die idd de api van we connect gebruikt. https://pypi.org/project/weconnect/The Fatal schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Als je een stabiele versie hebt wil ik die zeker testen.
Heb je de basis gemaakt op vwid of zelf begonnen?
Ja je achtermaat moet je hebben, je voorbanden hebben een andere maat.wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:05:
Voor mijn 20" LM heb ik Ottinger Selfy 4X4 in huis gehaald, zijn mooie zelfsspanners met bescherming voor lichtmetaal. Dus nog een optie die er vast ook voor 19" zijn.
snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.
Ik heb wat winterbanden betreft zowel voor als achter 235/55R19. Klopt / kan dat wel?
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Nice. Tronity gaat mijn feature request opnemen in de app
Selected charging rate as default
For vehicles with access to location information, charging rates can already be assigned automatically using the geofencing function. For vehicles without access to location information, we plan to enable a charging rate to be marked as default. This rate will then be automatically assigned to all future battery charges. This approach will further simplify and optimize the management and assessment of charging costs.
Selected charging rate as default
For vehicles with access to location information, charging rates can already be assigned automatically using the geofencing function. For vehicles without access to location information, we plan to enable a charging rate to be marked as default. This rate will then be automatically assigned to all future battery charges. This approach will further simplify and optimize the management and assessment of charging costs.
kan het? ja, is het fabrieksspec? neuh. Laat TÜV het toe? ook niet. Gaat APK het afkeuren? nee. Ben je verzekerd? ik heb geen flauw idee.pietermx schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:59:
Ik heb wat winterbanden betreft zowel voor als achter 235/55R19. Klopt / kan dat wel?
235 rondom is alleen voor de kleinere batterijvarianten (54/62 kwh), maar men doet het voor het gemak, voor het wisselen van assen of kosten of beschikbaarheid.u
Er is al heel wat geschreven over de 12v problemen maar iemand dit als eens gehad.
Auto onder carport, je rijdt hem 5 meter naar voren om te wassen. Aan de gang (auto niet op slot) en binnen 5 minuten een storingsmelding 12 volt systeem (geel uitroepteken op dashboard). Klaar met wassen, auto weer terugzetten en geeft alle mogelijk storingen die je maar kunt bedenken, geen meter meer te verplaatsen. Auto weer op slot, met sleutel weglopen bij de auto, ff wachten, teruglopen, openen en geen storing meer te bekennen. Ik heb dit nu al 3x gehad. Tijdens normaal gebruik merk je niets, gewoon rijden-laden-rijden-laden etc.
Auto onder carport, je rijdt hem 5 meter naar voren om te wassen. Aan de gang (auto niet op slot) en binnen 5 minuten een storingsmelding 12 volt systeem (geel uitroepteken op dashboard). Klaar met wassen, auto weer terugzetten en geeft alle mogelijk storingen die je maar kunt bedenken, geen meter meer te verplaatsen. Auto weer op slot, met sleutel weglopen bij de auto, ff wachten, teruglopen, openen en geen storing meer te bekennen. Ik heb dit nu al 3x gehad. Tijdens normaal gebruik merk je niets, gewoon rijden-laden-rijden-laden etc.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Verzekerd ben je denk ik wel. De kleine afwijking in de bandenmaat zal geen invloed hebben op het veilig functioneren van de auto. De bandenmaten zijn zo gekozen omdat de smallere banden voor een iets lagere rolweerstand hebben tov de bredere. De bredere achter zijn nodig om voldoende grip te hebben.Simply1337 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:46:
[...]
kan het? ja, is het fabrieksspec? neuh. Laat TÜV het toe? ook niet. Gaat APK het afkeuren? nee. Ben je verzekerd? ik heb geen flauw idee.
235 rondom is alleen voor de kleinere batterijvarianten (54/62 kwh), maar men doet het voor het gemak, voor het wisselen van assen of kosten of beschikbaarheid.u
Voor winterbanden kan het nuttig zijn om achter ook de smallere maat te kiezen zodat je meer druk->grip hebt op sneeuw en ijs.
[ Voor 8% gewijzigd door LastSamurai op 16-01-2022 11:18 ]
Ik heb de vraag m.b.t. de bandenmaat even bij de dealer uitgezet. Verzekeringsproblemen wil ik natuurlijk voorkomen, dus de banden moeten wel binnen de eisen vallen.
Vermoed zelf dat het te maken heeft met de leveringsproblemen van vorige winter, met het idee beter iets smallere winterbanden dan géén winterbanden.
Hoop alleen wel dat het voor de velgen niet uitmaakt, aangezien de 21” zomervelgen voor en achter een verschillende breedtemaat hebben…
Vermoed zelf dat het te maken heeft met de leveringsproblemen van vorige winter, met het idee beter iets smallere winterbanden dan géén winterbanden.
Hoop alleen wel dat het voor de velgen niet uitmaakt, aangezien de 21” zomervelgen voor en achter een verschillende breedtemaat hebben…
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Ik verwacht niet dat je bredere banden op dezelfde velgen kan plaatsen. Bij bestellen van velgen moet je dan voor een "breedset" kiezen. Dat kan niet met elke set velgen. Je hebt een ID.4 toch?pietermx schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:35:
19" velgen hebben dezelfde breedte maat voor en achter. ze proppen er alleen een iets bredere band op achter. zie je ook wel, daar de achterband iets boller staat (zoek maar wat foto's op van ID.4's op 19")pietermx schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:35:
Ik heb de vraag m.b.t. de bandenmaat even bij de dealer uitgezet. Verzekeringsproblemen wil ik natuurlijk voorkomen, dus de banden moeten wel binnen de eisen vallen.
20" en 21" hebben wel fysiek bredere achtervelgen
Fijne zondag iedereen!
Ik ben degene die de vraag heeft gepost over welke opties al dan niet te kiezen. Ik heb heel aandachtig meegelezen en ben eruit geraakt dankzij dit forum: ik neem geen warmtepomp, maar wel Assistance Plus en Design Pack. Over winterbanden twijfel ik te veel dus die neem ik voorlopig niet (kan later altijd nog).
Hartelijk dank voor alle enthousiaste antwoorden: ik heb er heel wat aan gehad!
Ik ben degene die de vraag heeft gepost over welke opties al dan niet te kiezen. Ik heb heel aandachtig meegelezen en ben eruit geraakt dankzij dit forum: ik neem geen warmtepomp, maar wel Assistance Plus en Design Pack. Over winterbanden twijfel ik te veel dus die neem ik voorlopig niet (kan later altijd nog).
Krijg hem helaas niet aan de praat. Zowel met HACS als handmatig geïnstalleerd maar ik kan hem niet toevoegen als integratie in Home Assistant. HA zit hem gewoon niet. Ik snap niet helemaal wat er mis gaat.mitchdc schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:03:
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
auto kan vooral de weg kwijt raken als de stoelswitch vaak aan en uit schakelt in een korte tijd. als dat gebeurd (omdat je niet helemaal lekker zit) EN je hebt je riem niet vast (wat je niet doet voor 5 meter verzetten), dan kunnen de modules meerdere malen worden voorzien van spanning & spanningsloos gemaakt worden en dan gaat het systeem in de stress.Jakkie takkie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:49:
Er is al heel wat geschreven over de 12v problemen maar iemand dit als eens gehad.
kortom: altijd je riem vast hebben voor je de rem in trapt om 'm op te starten.
er zijn wat geruchten dat ze in 3.0 dit proces verbeteren door nadat de stoelswitch uit is, en geen riem gedeteceteerd, ze eerst 30 seconden wachten voordat ze de modules spanningsloos maken.
Heb een ID.4. Een 21" set met zomerbanden en een 19" set met winterbanden. Vermoed dat wat @sl1000 zegt klopt, voor 19" velgen zal er meer speling op zitten dan bij 21" wat breedtemaat betreft (meer rubber in de hoogte). Wat ik zo kan terugvinden is zowel voor als achter 8J voor de 19" velgen.theHoff schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Ik verwacht niet dat je bredere banden op dezelfde velgen kan plaatsen. Bij bestellen van velgen moet je dan voor een "breedset" kiezen. Dat kan niet met elke set velgen. Je hebt een ID.4 toch?
Heb hier trouwens twee originele 21" (Narvik) sets. Mocht iemand graag nieuwe (of ZGAN) 20" (Drammen) set willen ruilen tegen 21" stuur me maar een DM. Desbetreffende 21" set heeft wel wat krassen op de voorste velgen, maar dat kan je laten repareren (of negeren

1 cm = 10 mm = 10000 µm
Goede keuzes lijken mij zo, ik denk dat je aan die pakketten veel meer plezier gaat beleven dan iets wat onder de kap zit en niet altijd zichtbaar is.CantChoose schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:41:
Fijne zondag iedereen!
Ik ben degene die de vraag heeft gepost over welke opties al dan niet te kiezen. Ik heb heel aandachtig meegelezen en ben eruit geraakt dankzij dit forum: ik neem geen warmepomp, maar wel Assistance Plus en Design Pack. Over winterbanden twijfel ik te veel dus die neem ik voorlopig niet (kan later altijd nog).
Ik heb ook 19" rondom als winterset. Hiervan heb ik vorige week of zo in dit forum een foto geplaatst. De velgen en banden zijn allevier exact hetzelfde (8 breed) en hebben geen extra bolling of zo. Ondertussen heb ik nav de opmerking van Simply wel ook snel een mailtje naar de bandenspecialist gestuurd met verzoek om verduidelijking. Het resultaat laat ik wel weten als het er is.sl1000 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:41:
[...]
19" velgen hebben dezelfde breedte maat voor en achter. ze proppen er alleen een iets bredere band op achter. zie je ook wel, daar de achterband iets boller staat (zoek maar wat foto's op van ID.4's op 19")
Dat is een goede tip. Die volgorde kan bij zo maar wel eens anders zijn, ook bij de gewone ritjes. Ga ik even uitproberen.sl1000 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:46:
[...]
auto kan vooral de weg kwijt raken als de stoelswitch vaak aan en uit schakelt in een korte tijd. als dat gebeurd (omdat je niet helemaal lekker zit) EN je hebt je riem niet vast (wat je niet doet voor 5 meter verzetten), dan kunnen de modules meerdere malen worden voorzien van spanning & spanningsloos gemaakt worden en dan gaat het systeem in de stress.
kortom: altijd je riem vast hebben voor je de rem in trapt om 'm op te starten.
er zijn wat geruchten dat ze in 3.0 dit proces verbeteren door nadat de stoelswitch uit is, en geen riem gedeteceteerd, ze eerst 30 seconden wachten voordat ze de modules spanningsloos maken.
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Voor de Skoda Enyaq lijkt de integratie al veel verder te gaan dan bij de VW ID. Is niet een fork te maken van die integratie? https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnectmitchdc schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:03:
Of zijn de API's van skoda anders dan die van Volkswagen?
Wat betreft die 19" velgen op de ID4, dat zal in Nederland nooit een issue voor de verzekering opleveren.
Voor Duitse auto's zou het wel een issue kunnen zijn, wanneer je de afwijkende velgenmaat niet in je autopapieren in laat schrijven. Maar daar hebben wij in Nederland niks mee te maken.
Voor Duitse auto's zou het wel een issue kunnen zijn, wanneer je de afwijkende velgenmaat niet in je autopapieren in laat schrijven. Maar daar hebben wij in Nederland niks mee te maken.
Die ziet er al volwaardig uit.RaymondD schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Voor de Skoda Enyaq lijkt de integratie al veel verder te gaan dan bij de VW ID. Is niet een fork te maken van die integratie? https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect
Ik durf niet te zeggen of dat de api zo anders is.
Gefeliciteerd met de keuze. En in blue dusk met zwart dak natuurlijk...CantChoose schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:41:
Fijne zondag iedereen!

Haha, bijna: Stonewashed Blue, zonder zwart dak 😁NWA schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:58:
[...]
Gefeliciteerd met de keuze. En in blue dusk met zwart dak natuurlijk...
CantChoose schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:07:
[...]
Haha, bijna: Stonewashed Blue, zonder zwart dak 😁

Ik ben benieuwd naar de efficientie van de energieterugwinning bij het remmen, hierbij binnen het groene balkje. Ik snap dat als je te hard remt en het balkje vol is er een deel verloren gaat, maar vroeg me af hoe het zit als je binnen de balk blijft. Dus stel een afrit van 500 meter tot het stoppunt, met deze twee hypothetische situaties:
Dus eigenlijk: is het systeem efficienter als je minder hard remt (minder vol balkje), of juist als je harder remt (zo vol mogelijk balkje, maar niet er overheen)? En is dus situatie 1 of 2 efficienter bij de afrit en dus 'beter' om te gebruiken? Gelijk kan ook nog
- gas los, uitrollen (hier remt hij ook een beetje natuurlijk maar negeer dat voor nu), na 250 meter remmen, balkje gaat 50% vol, tot stilstand (rotonde oid).
- gas los, gelijk beginnen met remmen, balkje gaat 25% vol, tot stilstand.
Dus eigenlijk: is het systeem efficienter als je minder hard remt (minder vol balkje), of juist als je harder remt (zo vol mogelijk balkje, maar niet er overheen)? En is dus situatie 1 of 2 efficienter bij de afrit en dus 'beter' om te gebruiken? Gelijk kan ook nog
Het gaat niet om de diameter van de velgen (18/19/20/21”), maar de breedte van de (achter)banden (235 versus 255). In de specificaties staat 255 achter en 235 voor, maar bij mij ligt zowel voor als achter 235 erom.FlowDesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:17:
Wat betreft die 19" velgen op de ID4, dat zal in Nederland nooit een issue voor de verzekering opleveren.
Vraag neergelegd bij de dealer, als ik een reactie heb zet ik hier nog wel een update neer.
1 cm = 10 mm = 10000 µm
Auto in offline mode, update 2.3 maar nog steeds dat Apple Music spontaan stopt, rechts boven zie je dan het wieltje dat ie aan het laden is. Spotify werkt wel als een zonnetje. Andere mensen hier ook last van?Pjotr662 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:58:
[...]
Het probleem lijkt opgelost na update 2.3, maar ik heb niet lang kunnen testen omdat Vodafone eruit ligt...
[ Voor 3% gewijzigd door Galvatron op 16-01-2022 19:55 ]
Iemand eigenlijk al een auto geleverd gekregen met het nieuwe multimedia pakket (incl de subwoofer) ?
Had idd de integratie gezien (hier op GOT) maar de API's zijn vrij verschillend. En die van Skoda is gemerged met de niet-electrische auto's.RaymondD schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Voor de Skoda Enyaq lijkt de integratie al veel verder te gaan dan bij de VW ID. Is niet een fork te maken van die integratie? https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect
Ik heb al even dit topic gevolgd, omdat de id 3 onder andere op de verlanglijst staat. Het is de ID3 geworden. Het eerste probleem is de levertijd. Ik weet nog niet of ik hem dit jaar nog krijg.
Ik heb een pro gekocht met warmtepomp, assisment pakket en comfort plus pakket. Particulier gekocht.
Ik zal vanaf nu in ieder geval meelezen voor tips en om delen van de auto te begrijpen. Nu begrijp is soms nog niets van een post.
Ik heb een pro gekocht met warmtepomp, assisment pakket en comfort plus pakket. Particulier gekocht.
Ik zal vanaf nu in ieder geval meelezen voor tips en om delen van de auto te begrijpen. Nu begrijp is soms nog niets van een post.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Mij lijkt harder remmen minder efficient, aangezien de weerstandsverliezen kwadratisch toenemen met een stijgende stroomsterkte (P=R*I^2). Bij zachter te remmen kan je dan nog altijd extra regeneratief remmen als je ziet dat je toch nog te snel gaat of er iets onverwacht opduikt.unex154 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:35:
Ik ben benieuwd naar de efficientie van de energieterugwinning bij het remmen, hierbij binnen het groene balkje. Ik snap dat als je te hard remt en het balkje vol is er een deel verloren gaat, maar vroeg me af hoe het zit als je binnen de balk blijft. Dus stel een afrit van 500 meter tot het stoppunt, met deze twee hypothetische situaties:(ik snap dat in de echte wereld meer factoren meespelen dus de exacte percentages niet kloppen in verhouding met hoe lang/hard je moet remmen ten opzichte van de afstand etc)
- gas los, uitrollen (hier remt hij ook een beetje natuurlijk maar negeer dat voor nu), na 250 meter remmen, balkje gaat 50% vol, tot stilstand (rotonde oid).
Het belangrijkste is om net genoeg te vertragen zodat je minimaal hoeft op te trekken.
vraag ik mij ook afAndereKoekoek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:17:
Iemand eigenlijk al een auto geleverd gekregen met het nieuwe multimedia pakket (incl de subwoofer) ?
Is er al iemand met ervaring met dakdragers op zn ID.4? Ik heb ze nog liggen van de vorige auto (Passat GTE). Qua maat moet het passen (120cm breed) lees ik op de website van de fabrikant (faradbox.com). Alleen op welk punt van de dakrails ik de drager moet plaatsten kan ik niet terugvinden in de ID.4-manual.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69890914densterdad2 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:49:
Is er al iemand met ervaring met dakdragers op zn ID.4? Ik heb ze nog liggen van de vorige auto (Passat GTE). Qua maat moet het passen (120cm breed) lees ik op de website van de fabrikant (faradbox.com). Alleen op welk punt van de dakrails ik de drager moet plaatsten kan ik niet terugvinden in de ID.4-manual.
Bij conversie van elektrische energie naar aandrijving heb je verliezen. Ook bij het regenereren heb je verliezen aangezien niet alle kinetische (bewegings) energie omgezet wordt in elektrische energie.unex154 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:35:
Ik ben benieuwd naar de efficientie van de energieterugwinning bij het remmen, hierbij binnen het groene balkje. Ik snap dat als je te hard remt en het balkje vol is er een deel verloren gaat, maar vroeg me af hoe het zit als je binnen de balk blijft. Dus stel een afrit van 500 meter tot het stoppunt, met deze twee hypothetische situaties:(ik snap dat in de echte wereld meer factoren meespelen dus de exacte percentages niet kloppen in verhouding met hoe lang/hard je moet remmen ten opzichte van de afstand etc)
Als je de 2 door jou geschetste situatie bekijkt is het bij mijn beste weten het meest efficiënt om zodanig vroeg het stroompedaal ("gas") los te laten en uit te laten rollen dat je net tot stilstand komt op de plek waar je wilt. In die uitrol periode vind er geen energie conversie in welke richting dan ook plaats en heb je ook geen conversie verliezen. Ik verwaarloos daarbij de energie die altijd nodig is om alle systemen in de auto te laten werken (stand-by verliezen)
Als je toch wilt gaan remmen is wat harder remmen (regenereren) beter aangezien power converters die daarvoor zorg dragen bij hogere vermogens efficiënter zijn. Maar overdrijf je dit door een hele sportieve rijstijl (lees heel laat remmen) dan is het weer onvoordeliger.
[ Voor 6% gewijzigd door deboss65 op 16-01-2022 23:26 ]
Ik ook benieuwd. Mijne is in week 51 geproduceerd en zou het moeten hebben, maar ik denk het niet.
AndereKoekoek schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:17:
Dit is wel gek. Heb nog niemand anders erover gehoord. Heb wel al een aantal updates gepushed. Misschien kan je die binnen halen?RaymondD schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Krijg hem helaas niet aan de praat. Zowel met HACS als handmatig geïnstalleerd maar ik kan hem niet toevoegen als integratie in Home Assistant. HA zit hem gewoon niet. Ik snap niet helemaal wat er mis gaat.
Heb hetzelfde probleem, hij kan de configflow niet laden.mitchdc schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:16:
[...]
Dit is wel gek. Heb nog niemand anders erover gehoord. Heb wel al een aantal updates gepushed. Misschien kan je die binnen halen?
Kan zijn omdat ik ook de home assistant integratie van Skagmo gebruik.
I know, dat had ik gelezen. Maar iemand schreef ook ergens dat het verschil in breedte tussen voor en achter er niet is bij die 19" velgen.pietermx schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:44:
[...]
Het gaat niet om de diameter van de velgen (18/19/20/21”), maar de breedte van de (achter)banden (235 versus 255). In de specificaties staat 255 achter en 235 voor, maar bij mij ligt zowel voor als achter 235 erom.
Vraag neergelegd bij de dealer, als ik een reactie heb zet ik hier nog wel een update neer.
Anyhows, wat ik dus bedoelde, is dat het de verzekering aan hun reet zal roesten of jij 235 of 255 achter op hebt
Klopt, mijn ID.3P heeft vóór en achter exact dezelfde 19inch banden. Mijn winterbanden idem.FlowDesign schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:25:
[...]
I know, dat had ik gelezen. Maar iemand schreef ook ergens dat het verschil in breedte tussen voor en achter er niet is bij die 19" velgen.
Anyhows, wat ik dus bedoelde, is dat het de verzekering aan hun reet zal roesten of jij 235 of 255 achter op hebt
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ahh dat kan misschien wel. Die zou je even kunnen “disablen” in het integratie overzicht. Dan kan je hem evt later gewoon weer aanzetten.Vaelin schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:23:
[...]
Heb hetzelfde probleem, hij kan de configflow niet laden.
Kan zijn omdat ik ook de home assistant integratie van Skagmo gebruik.
Ik zal later vanavond even kijken of ik het kan reproduceren.
Edit: heeft jullie auto een naam? Dus heb je in de APP de auto een bijnaam gegeven?
[ Voor 16% gewijzigd door mitchdc op 17-01-2022 09:13 ]
Is het al particulier niet essentieel dat je de subsidie kan aanvragen? Dus dat hij aan het begin van een jaar opgeleverd word?Gerardus1956 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:34:
Ik heb al even dit topic gevolgd, omdat de id 3 onder andere op de verlanglijst staat. Het is de ID3 geworden. Het eerste probleem is de levertijd. Ik weet nog niet of ik hem dit jaar nog krijg.
Zal wel raar zijn als ze voor een "standaard" ID.3 meer dan een jaar nodig hebben. Er staan er legio op voorraad. Je kan zelfs nu nog een 1st kopen.

Dat valt tegen. Voorraad is behoorlijk geslonken. 1st max is er nog wel. Er wordt momenteel wel de hoofdprijs gevraagd in tegenstelling tot afgelopen voorjaar/zomer. Toen werden flinke kortingen gegeven. Ik zou wel 2x nadenken als ik nu de keuze had tussen een 2020 id.3 voor catalogusprijs of af fabriek bestellen. Dan liever even wachten denk ik.Freakie1NL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 07:32:
[...]
Is het al particulier niet essentieel dat je de subsidie kan aanvragen? Dus dat hij aan het begin van een jaar opgeleverd word?
Zal wel raar zijn als ze voor een "standaard" ID.3 meer dan een jaar nodig hebben. Er staan er legio op voorraad. Je kan zelfs nu nog een 1st kopen.
Zojuist iets vreemds meegemaakt met de ID4. Een van m'n deuren sluit niet helemaal lekker, nieuwigheid.
We kwamen gisteren laat thuis en kennelijk is die deur wel in de vanger gegaan maar niet in het slot.
Ik heb de auto op slot geklikt en ben weggelopen. De auto stond op m'n oprit.
Vanochtend bleek dat de auto dus nog 'aan' stond. De klinken waren verlicht, sfeerverlichting brandde en het middenscherm stond aan. Kennelijk gaat de auto dus niet vanzelf 'uit' na een bepaalde tijd.
Ik ben alleen wel benieuwd wat dit met m'n 12v accu heeft gedaan. ik rij doorgaans alleen kleine stukjes (Corona). Ik heb hier wel gelezen dat de 12v accu tijdens het opladen van de hoogspanningsaccu ook wordt opgeladen, dus ik hebl de auto met verminderde laadstroom (dan duurt het langer) aan de paal gehangen.
We kwamen gisteren laat thuis en kennelijk is die deur wel in de vanger gegaan maar niet in het slot.
Vanochtend bleek dat de auto dus nog 'aan' stond. De klinken waren verlicht, sfeerverlichting brandde en het middenscherm stond aan. Kennelijk gaat de auto dus niet vanzelf 'uit' na een bepaalde tijd.
Ik ben alleen wel benieuwd wat dit met m'n 12v accu heeft gedaan. ik rij doorgaans alleen kleine stukjes (Corona). Ik heb hier wel gelezen dat de 12v accu tijdens het opladen van de hoogspanningsaccu ook wordt opgeladen, dus ik hebl de auto met verminderde laadstroom (dan duurt het langer) aan de paal gehangen.
Dan heb je mazzel dat dit met de huidige firmware gebeurt, met de oude werd de 12v niet bijgeladen.LastSamurai schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:19:
Zojuist iets vreemds meegemaakt met de ID4. Een van m'n deuren sluit niet helemaal lekker, nieuwigheid.
Ik zou het niet op nieuwigheid gooien trouwens maar terug gaan naar de dealer. Misschien moet er een onderdeel besteld worden en dan kan het wel eens lang gaan duren.
Als je auto een enigzins recente softwareversie heeft hoeft je je daar geen enkele zorgen meer om te maken. Sinds de 2.1 update al zit er namelijk een mechanisme in dat de 12V accu automatisch wordt bijgeladen vanuit de grote accu als deze te ver leeg dreigt te raken, zelfs als de auto gewoon stil staat zonder aan de lader te staan werkt dat.LastSamurai schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:19:
Ja, vermits de subsidie dit niet goed maakt mee eens. "Mijn" 1st Plus heb ik besteld in oktober 2020. Is geleverd in december 2020, maar is door de leasemaatschappij al eerder besteld in de zomer van 2020. En is door VW gebouwd in maart 2019. Auto was dus al 1,5 jaar eind 2020. Als je dat nu nog zou bestellen zit je met een auto die 3,5 jaar is.RaymondD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:05:
[...]
Dat valt tegen. Voorraad is behoorlijk geslonken. 1st max is er nog wel. Er wordt momenteel wel de hoofdprijs gevraagd in tegenstelling tot afgelopen voorjaar/zomer. Toen werden flinke kortingen gegeven. Ik zou wel 2x nadenken als ik nu de keuze had tussen een 2020 id.3 voor catalogusprijs of af fabriek bestellen. Dan liever even wachten denk ik.
Tijdens de uitlevering installeerde de auto 2.3ik222 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:30:
[...]
Als je auto een enigzins recente softwareversie heeft hoeft je je daar geen enkele zorgen meer om te maken. Sinds de 2.1 update al zit er namelijk een mechanisme in dat de 12V accu automatisch wordt bijgeladen vanuit de grote accu als deze te ver leeg dreigt te raken, zelfs als de auto gewoon stil staat zonder aan de lader te staan werkt dat.
Ok, bedankt. Dat wist ik niet. Dat is wel heel mooi. Dat voorkomt inderdaad nare problemen met platte batterijen zolang de grote accu maar enigzins vol is.
Overal wordt de hoofdprijs voor betaald. Toevallig vorige week op gaspedaal.nl gekeken naar een 4.1M van 2020 om te vergelijken met mijn auto..... Wat blijkt voor een tweedehandsje met soms wel 20-30K op de teller, betaal je minimaal hetzelfde als de nieuwprijs destijds........RaymondD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:05:
[...]
Dat valt tegen. Voorraad is behoorlijk geslonken. 1st max is er nog wel. Er wordt momenteel wel de hoofdprijs gevraagd in tegenstelling tot afgelopen voorjaar/zomer. Toen werden flinke kortingen gegeven. Ik zou wel 2x nadenken als ik nu de keuze had tussen een 2020 id.3 voor catalogusprijs of af fabriek bestellen. Dan liever even wachten denk ik.
even mijn bericht van januari 2021 opgekrikt.Simply1337 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:53:
[...]
Dit is dus niet waar. Ten alle tijde is het 235 voor en 255 achter. Check ook de duitse config.
Hierbij een lijstje die ik voor mezelf heb gemaakt:
19 Hamer =
Voor 235/55 R 19 / 8 J x 19
Achter 255/50 R 19 / 8 J x 19 [Ja, 255 met 8J's], Heb ik ook nu om.
20 Drammen =
Voor 235/50 R 20 / 8 J x 20
Achter 255/45 R 20 / 9 J x 20
21 Narvik =
235/45 R 21 / 8,5 J x 21
255/40 R 21 / 9 J x 21
@Kampina je tabel is meer voor personenvoertuigen. ID.4 heeft degelijk 255's achter met 19 inch 8J velgen.
Duitse config:
[Afbeelding]
EDIT: EQC stukje gemist, maar so be it.standaard worden de id.4's zo geleverd, of dit in de toekomst wijzigt gaan we zien
Fabrieksaf heeft het grote batterij een bredere achterband, met dezelfde velgmaat voor de 19" variant.
Opbolling hoort erbij voor de achtervelgen.
ik heb ook de originele 19"velgen met 255 achter, opbolling aanwezig (heel handig met stoepranden)
@Simply1337 @pietermx @LastSamurai @sl1000 @FlowDesign en alle anderen die mogelijk in de 19" op een een ID.4 zijn geïnteresseerd, hierbij de reactie van mijn (echte!!!!) banden- en velgenspecialist:
De winterbandenset mag absoluut op jouw auto. Banden- en velgmaat exact conform ABE en ECE norm. (sic. wat dat ook moge zijn)
Met een screenprint erbij waarbij FA staat voor front axle en RA voor rear axle:
De winterbandenset mag absoluut op jouw auto. Banden- en velgmaat exact conform ABE en ECE norm. (sic. wat dat ook moge zijn)
Met een screenprint erbij waarbij FA staat voor front axle en RA voor rear axle:
/f/image/WaEutBEcDj5Ce7ngE1Pe1uWK.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben in oktober 2021 voor een ID.3 Life uit voorraad van zomer 2020 gegaan. De private lease optie voor de actieprijs van 439 euro destijds. Leek een prima deal kijkend naar de autoprijs (~40k), normaal zou dat 100 euro hoger per maand zijn geweest.
In dit geval was het Volkswagen zelf die de actieprijs verzorgde, wellicht om meer van die voorraadmodellen de deur uit te krijgen. Nou daar help ik dan graag bij
. Vanuit de dealer kwam er nog een mooie laadpas met 600 euro laadtegoed gratis bij.
De kleine lettertjes in dit geval is het verhogen van de wagenbelasting in het laatste jaar van het contract. Ben benieuwd hoeveel de maandprijs zal stijgen. Dan nog, ik hou graag de opties open aan het einde van de private lease:
In dit geval was het Volkswagen zelf die de actieprijs verzorgde, wellicht om meer van die voorraadmodellen de deur uit te krijgen. Nou daar help ik dan graag bij
De kleine lettertjes in dit geval is het verhogen van de wagenbelasting in het laatste jaar van het contract. Ben benieuwd hoeveel de maandprijs zal stijgen. Dan nog, ik hou graag de opties open aan het einde van de private lease:
- Auto teruggeven, klaar.
- Auto teruggeven, nieuw model uitzoeken (ID.3 of whatever vliegende toekomst auto er dan is).
- Auto houden en nieuw leasecontract opstellen.
- Auto houden, overgebleven waardebedrag zelf betalen.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.