Ik heb net gebeld voor een afspraak, op de auto zit ook een terugroepactie voor de ruitenwisser leiding begreep ik dus ben ik hem een paar dagen kwijt.Gadget Freak schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:36:
@darud
Dan lijkt het me dat je airco (of een airco leiding) kapot is.
Het gaat uiteindelijk allemaal goed komen ga ik vanuit!
Dat zijn op zich toch zeker geen slechte banden volgens mij.
Ik heb er zelf overigens Continental TS850 (19") onder gekregen vanuit de LM
Ik zou daar even naar laten kijken. Zoveel vocht in een auto kan een indicatie zijn van een lekkage. Misschien lekt je parafaan of loopt er ergens vocht in. Controleer even of er onder je matten of onder in je koffer geen vocht staat. Ik heb ook eens zoiets gehad met een andere auto en toen bleek er via m'n kofferklep een laag water van 10cm in m'n reservewielbak te staan.darud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:42:
Gisteravond was het nogal mistig en vochtig, ik was op mijn werk toen ik rond 22:00 naar huis ging maar het was niet te doen met het vocht aan de binnenkant van de voorruit.
Ik ben (eigenwijs) toch gaan rijden omdat ik er vanuit ging dat even verwarmen met de airco aan het binnen no time wel zou doen ontvochtigen maar ik heb de auto langs de kant moeten zetten omdat het gewoon niet te doen was, het water stroomde gewoon aan de binnenkant van de ruit.
Mijn eerste auto was een Opel Kadet uit 1990 en die had minder last van vocht dan de id.3 uit 2020...[Afbeelding]
/opbergruimte
Ik reed hiervoor een VW Tiguan en deze had best een aantal vakjes voor pasjes, zonnebril enzovoorts. Bij de ID.4 is het de ruimte in het midden console. Hebben jullie slimme opberg oplossingen hiervoor? Alles erin gooien kan maar gaat dan mega rammelen en wordt een rotzooi.
/navigatie
Tijdens het rijden zie ik dat bepaalde gebieden "grijs" zijn op de kaart. Zie foto en dan rechtsboven. Wanneer ik zo'n gebied in rij dan springt hij wel weer normaal na een tijdje. Wat is dit?
VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!
V.w.b. de opbergruimte. Ik heb een middenconsole bakje 3D geprint. Hierin kun je alle kleine dingen kwijt. Hij is gemaakt voor de ID.3 maar past ook prima in the ID.4.x-force schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:43:
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige bereider van een ID.4. Ik heb twee vragen waar ik hoop dat de tweakers kunnen helpen.
/opbergruimte
Ik reed hiervoor een VW Tiguan en deze had best een aantal vakjes voor pasjes, zonnebril enzovoorts. Bij de ID.4 is het de ruimte in het midden console. Hebben jullie slimme opberg oplossingen hiervoor? Alles erin gooien kan maar gaat dan mega rammelen en wordt een rotzooi.
/navigatie
Tijdens het rijden zie ik dat bepaalde gebieden "grijs" zijn op de kaart. Zie foto en dan rechtsboven. Wanneer ik zo'n gebied in rij dan springt hij wel weer normaal na een tijdje. Wat is dit?
[Afbeelding]
https://www.thingiverse.com/thing:4895497
https://www.prusaprinters...der-for-credit-card-slots
Wow, sinds ik de ID4 heb de eerste keer dat ik het nut van een 3d printer thuis ben gaan inzien. Daarvoor kon ik me nooit bedenken wat ik zou printengerwin16 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:54:
[...]
V.w.b. de opbergruimte. Ik heb een middenconsole bakje 3D geprint. Hierin kun je alle kleine dingen kwijt. Hij is gemaakt voor de ID.3 maar past ook prima in the ID.4.
Ik wil er graag 1 bestellengerwin16 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:54:
[...]
V.w.b. de opbergruimte. Ik heb een middenconsole bakje 3D geprint. Hierin kun je alle kleine dingen kwijt. Hij is gemaakt voor de ID.3 maar past ook prima in the ID.4.
metoo.. heb geen 3D printer inderdaad.
*sowieso
Die is idd heel handig heb hier bij iemand in de buurt laten printen. Ik vond hem via google maps zoeken op 3d printservice. Misschien zit er ook wel eentje bij jullie in de buurt.
De ruitenwisserleiding is een terugroepactie van 45 minuten (bij mij). Kon er gewoon op wachten.darud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:41:
[...]
Ik heb net gebeld voor een afspraak, op de auto zit ook een terugroepactie voor de ruitenwisser leiding begreep ik dus ben ik hem een paar dagen kwijt.
Het gaat uiteindelijk allemaal goed komen ga ik vanuit!
Hier ook Continental WinterContact TS 850 banden op een ID3 Pro (204 pk) en eigenlijk nergens last van.samv5 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:19:
ID.4 Tech
Sinds ze mijn banden hebben gewisseld voor winterbanden, grijpt bij bijna elke op of afrit het systeem in de ASR of iets dergelijks. Dit is erg irritant want ik rij helemaal niet hard door de bocht. Heeft iemand dit ook? En weet iemand de oorzaak hiervan? Met de zomerbanden had ik dit nooit.
Alleen de eerste paar kilometer was een beetje glibberig van de nieuwigheid van de banden.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Even googlen naar 3d print service. Daar kun je het laten printen en opsturen.
ID.4 Pro. Zag hem ook verschuiven van week 52 naar week 9. Eveneens A-Point. Heb ze meteen gebeld en ze weten precies niks. Ze claimen nog geen lijst te hebben met welke auto's wel en niet nog dit jaar geleverd gaan worden.AutisticPinguin schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:38:
[...]
Hier hetzelfde denk ik. Vandaag in de app van levering wk 52 naar wk 10 gegaan. Dealer Apoint.
In mijn geval hebben ze per mail aangegeven dat de auto week 49 in productie is gegaan en 'banking' stond. Ik vind het daarom totaal ongeloofwaardig dat het dan nu nog tot week 9 gaat duren voor deze uitgeleverd wordt. Heb het idee dat ze mij voorgelogen hebben over het 'in productie gaan' van de auto, aangezien ik toen direct gereageerd heb dat ik deze ontwikkeling niet terugzie in Honeymoonnet en daarom de informatie niet met elkaar kan rijmen.
Je kon voorheen alvast door de link te wijzigen doorbladeren door de 9 fases in Honeymoonnet en je krijgt bericht zodra je auto in productie is gegaan. Naast dat ik dit bericht niet heb ontvangen is naar de LM (Arval) gecommuniceerd dat de productieweek naar week 50 verschoven zou zijn. Daar zijn we nu, maar ook nu zit er geen enkele beweging in. Communicatie en klantbeleving hebben duidelijk geen prioriteit bij VW. Je krijgt eerder nog een extra trap na om de pret verder te bederven zoals @AndereKoekoek terecht opmerkte.
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:43:
[...]
[Afbeelding]
Printing as we speak... (voor mezelf)
Vanavond klaar, totale printtijd 14 uur.
Er zit ca. €5 aan materiaal kosten in.
Mocht je belangstelling hebben, ik woon in Amersfoort.
Normaal stond dit in het boekje, maar in het digitale boekje staat nog alleen een verwijzing naar de documentatie bij de dakdragers. Op zich leuk als je originele VW dakdragers hebt gekocht, minder handig als je aftermarkets hebt.
Nee joh, het is maar hobby. Ik draai geen commerciële 3D print service.Kacang schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:44:
Yoo ik wil er ook 1! Sign me up. Kan het ook verzonden worden?
[...]
Zo ja.. Mijn CR10 Max staat nu ff niks te doen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
km/u of mph
Maar inderdaad wel slordig. Dat een infotainment er af en toe mee kapt.. prima.. maar dit, dat je snelheidsweergave hapert, mag echt niet.
Hoe lang heeft dit bij jou geduurd net dan? Of moest je er echt voor stoppen??
Heb je er ook een video van gemaakt als bewijs richting VW. Hier moeten ze wel wat mee natuurlijk (mocht dit vaker gaan gebeuren)
*sowieso
km/uDonJunior schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:31:
@Freakie1NL KiloMilesPerHour ??
km/u of mph![]()
Maar inderdaad wel slordig. Dat een infotainment er af en toe mee kapt.. prima.. maar dit, dat je snelheidsweergave hapert, mag echt niet.
Hoe lang heeft dit bij jou geduurd net dan? Of moest je er echt voor stoppen??
Heb je er ook een video van gemaakt als bewijs richting VW. Hier moeten ze wel wat mee natuurlijk (mocht dit vaker gaan gebeuren)
Duurde denk ik zo'n 3 minuten bij elkaar.
Heb er een heel kort filmpje van, gebruik geen telefoon tijdens het rijden. Stond stil voor verkeerslichten, toen was dit nog zo. Dat heb ik dus op camera.
Och, dat is nog niks.... Moet je eens Tesla gaan rijden, dan kijk je niet raar op wanneer tijdens het rijden het hele systeem spontaan rebootFreakie1NL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:59:
Net snelheidsmeter die blijft vastzitten op 17 kmph. Als ik dan van de week lees (wat al vermoed was) dat VW de ID.3 te vroeg op de markt heeft gebracht om boetes te vermeiden, komen hier wat mij betreft nog strengere boetes op te staan als zo iets essentieels kan falen bij een auto.
En ik vraag me dus af of ze veel/alle nieuwe auto's doorschuiven naar volgend jaar omdat er te veel problemen zijn. Misschien is het toch niet alleen het chiptekort dat de levering tegenhoudt...Freakie1NL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:59:
Net snelheidsmeter die blijft vastzitten op 17 kmph. Als ik dan van de week lees (wat al vermoed was) dat VW de ID.3 te vroeg op de markt heeft gebracht om boetes te vermeiden, komen hier wat mij betreft nog strengere boetes op te staan als zo iets essentieels kan falen bij een auto.
Of ben ik dan een complotdenker?
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Zou toch niet mogen kunnen. Hier moet m.i. gewoon strenge wetgeving voor worden opgenomen. Net zoals als dat een auto remmen moet hebben moet dit gewoon (basis indicatie van wat de bestuurder doet) veilig zijn.FlowDesign schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:47:
[...]
Och, dat is nog niks.... Moet je eens Tesla gaan rijden, dan kijk je niet raar op wanneer tijdens het rijden het hele systeem spontaan reboot
Jazeker.N0EL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:52:
Past deze ook in de ID4?
Zo ja.. Mijn CR10 Max staat nu ff niks te doen.
theHoff schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:31:
Heeft iemand toevallig dakdragers op zijn/haar ID.4 en zou die wellicht kunnen kijken op welke afstand deze op het dak moeten? Bij m'n Passat was het iets van 35 cm vanaf de voorzijde en 75cm uit elkaar.
Normaal stond dit in het boekje, maar in het digitale boekje staat nog alleen een verwijzing naar de documentatie bij de dakdragers. Op zich leuk als je originele VW dakdragers hebt gekocht, minder handig als je aftermarkets hebt.
Ik geef je helemaal gelijk, maar eerlijk gezegd komt dit zo zelden voor dat ik me er absoluut niet druk om kan makenFreakie1NL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:17:
[...]
Zou toch niet mogen kunnen. Hier moet m.i. gewoon strenge wetgeving voor worden opgenomen. Net zoals als dat een auto remmen moet hebben moet dit gewoon (basis indicatie van wat de bestuurder doet) veilig zijn.
Gisteren na 7 dagen weer op kunnen halen. Nieuwe 12-volt accu erin en hemelverlichting achter (probleem was voorin) vervangen 🙄.Rutjes87 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:48:
[...]
Nou, ik heb mijn ID3 plus (1st) vandaag ook moeten achterlaten bij de dealer. Vanmorgen spanning 12-volt accu laag en later vanmiddag 12-volt accu storing met verzoek om de dealer te bezoeken. 🙄
Meteen maar laten kijken naar de hemel verlichting. Verwachten pas in de loop van volgende week klaar te zijn 🙃
Helaas binnen 24uur weer disco in de auto met knipperende hemelverlichting. Kan helaas pas in nieuwe jaar terecht 😆
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Dit wordt ook wel de "pannenkoek" genoemd. Dat geeft de grens aan tot hoever je op de huidige acculading kan komen. Afgelopen zomer waren er mensen die dicht bij de kust plotseling de pannenkoek op de hun navi zagen, terwijl de accu meer als genoeg lading had. Als ik jou beschrijving lees, lijkt dit laatste ook bij jou het geval te zijn.x-force schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:43:
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige bereider van een ID.4. Ik heb twee vragen waar ik hoop dat de tweakers kunnen helpen.
....
/navigatie
[Afbeelding]
Wat in één keer perfect moet zijn, krijgt geen kans om te groeien.
Voor mij een ID.4 GTX. Ik zag het gisteren in de honeymoon pagina maar werd vandaag wel gewoon gebeld door de verkoper. Aardige gast en kan er verder ook niks aan doen. Belt me regelmatig met een update maar om eerlijk te zijn weet hij verder ook niks.Metalingus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:03:
[...]
ID.4 Pro. Zag hem ook verschuiven van week 52 naar week 9. Eveneens A-Point. Heb ze meteen gebeld en ze weten precies niks. Ze claimen nog geen lijst te hebben met welke auto's wel en niet nog dit jaar geleverd gaan worden.![]()
In mijn geval hebben ze per mail aangegeven dat de auto week 49 in productie is gegaan en 'banking' stond. Ik vind het daarom totaal ongeloofwaardig dat het dan nu nog tot week 9 gaat duren voor deze uitgeleverd wordt. Heb het idee dat ze mij voorgelogen hebben over het 'in productie gaan' van de auto, aangezien ik toen direct gereageerd heb dat ik deze ontwikkeling niet terugzie in Honeymoonnet en daarom de informatie niet met elkaar kan rijmen.![]()
Je kon voorheen alvast door de link te wijzigen doorbladeren door de 9 fases in Honeymoonnet en je krijgt bericht zodra je auto in productie is gegaan. Naast dat ik dit bericht niet heb ontvangen is naar de LM (Arval) gecommuniceerd dat de productieweek naar week 50 verschoven zou zijn. Daar zijn we nu, maar ook nu zit er geen enkele beweging in. Communicatie en klantbeleving hebben duidelijk geen prioriteit bij VW. Je krijgt eerder nog een extra trap na om de pret verder te bederven zoals @AndereKoekoek terecht opmerkte.
Wist wel te vertellen dat ze dus van Volkswagen feedback hebben gekregen dat de wagens toch niet op tijd geleverd kunnen worden. Of dat die lijst is weet ik niet.
Het is jammer maar niks aan te doen. Staat in de app op week 10 maar verkoper gaf aan dat hij zag week 6. Maakt dan ook niet meer uit.
Rij op zich nog prima in m’n Arteon. Snel zat. 🤪
Zelfde hier.AndereKoekoek schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:19:
Net telefoon gehad van Muntstad.
Ze hebben een definitieve lijst gekregen van Volkswagen en mijn auto staat daar niet op.
Verwachte leverdatum is ergens in februari. Verwacht eigenlijk dat er nog meer mensen een telefoontje krijgen.
Jammer ! Scheelt toch 90 euro netto per maand na prinsjesdag
Besteld in september met mogelijke datum week 49.
Werk in oktober verschoven naar week 10.
Begin november werd het 31-12
3e week november werd het week 50
Vandaag….. hij is in productie maar heeft uitloop naar week 7 ivm enkele restzaken.
Jammer dat het zo gaat.
Ligt denk ik niet echt aan de id4. Het is gewoon erg vochtig buiten kennelijk.darud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:27:
[...]
Ik heb denk ik 15 minuten alles vol aan gehad en toen kreeg ik pas een beetje zicht, uiteindelijk heb ik maar met een mondkapje (😄) de ruit zo goed als het kon droog geprobeerd te maken.
In mijn Tiguan had ik gister precies het zelfde probleem. Duurde ook een eeuwigheid. Uiteindelijk na de rit toen raam droog was de autorit de ramen tijdje open laten staan om te luchten zeg maar.
Die ga ik namaken :-)andreasvdwal schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:04:
Net op instagram bij pluggear een prototype voor een zonnebril bakje achter het navi display[Afbeelding]
Morgen even de maten opnemen. Dan tekenen en printen !
Toevallig al iets gedaan met de telefoonhouder voor in de bekerhouder?Stan-ID4 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:28:
[...]
Ik ben bezig met het ontwerp van een aantal 3D te printen inzetstukken. Ook een telefoonhouder voor in de bekerhouder staat genoteerd!
[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 18-12-2021 09:23 ]
Hier zou ik ook geïnteresseerd zijn!vinom schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:12:
[...]
Toevallig al iets gedaan met de telefoonhouder voor in de bekerhouder?Er staan best wel wat voorbeelden: https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
** Alhoewel je natuurlijk een punt hebt, kan je het wel anders brengen en blijft dit een forum waar je vragen kunt stellen. **
[ Voor 56% gewijzigd door Taro op 18-12-2021 16:05 ]
*sowieso
-iq licht werkt niet(meesturen)
-knipperlichten die niet werken
-front assist beperkt beachikbaar
Snel hopen op 3.0
ID3.1P
Woon ook bij de kust en ik zie het ook. Begreep ook al niet wat het was. Dacht dat het natuurgebied aangaf of zo 😂.AC te B schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:06:
[...]
Dit wordt ook wel de "pannenkoek" genoemd. Dat geeft de grens aan tot hoever je op de huidige acculading kan komen. Afgelopen zomer waren er mensen die dicht bij de kust plotseling de pannenkoek op de hun navi zagen, terwijl de accu meer als genoeg lading had. Als ik jou beschrijving lees, lijkt dit laatste ook bij jou het geval te zijn.
Intro
Na 4,5 jaar gereden te hebben in mijn Skoda Octavia combi uit 2017 (zie review), werd het tijd om een nieuwe auto uit te gaan zoeken. De keuze was eigenlijk niet zo moeilijk. Het autobeleid van mijn werkgever geeft aan dat je een meeneemverplichting hebt als je voor een niet-standaard auto kiest. De standaardauto's zijn VW Polo en VW Golf (variant toegestaan). Aangezien ik me niet vanwege een auto voor 4 jaar wil committeren, heb ik gevraagd of er (naast ICE) ook een elektrische auto in dit lijstje kon worden opgenomen. Mijn werkgever wilde hier aan meewerken en aangezien de andere beide standaardauto’s van VW zijn, was de keuze voor de ID3 als EV tegenhanger logisch.
Kiezen
Ik heb prijzen opgevraagd voor een zelf samengestelde ID3 Pro, maar aangezien deze nog behoorlijk aangekleed moest worden om tot een leuke auto te komen en gezien het feit dat deze op 12% of zelfs op 16% bijtelling zou komen, was de stap naar een 1st Pro voorraadmodel eigenlijk de logischere keuze.
Ik heb nog gekeken of een Golf Business ook in aanmerking zou kunnen komen, maar gezien de relatief hoge nieuwprijs van een Golf met DSG i.c.m. de 22% bijtelling is een ID3 financieel gezien een no-brainer.
Nadat ik mijn keuze via de VW site kenbaar had gemaakt aan de leasemaatschappij, hebben ze een auto besteld. Na een paar weken is deze vanuit een dealer in Arnhem op mijn werk afgeleverd door een autobezorger.
Ik had als wensenlijstje:
• De sterkere motor met 150 kW.
• Het middelgrote accupakket van 58 kWh.
• De 19 inch Andoya velgen.
• Lakkleur wit met het zwarte dak.
• De steunhaak voor de fietsendrager.
Alle andere extra’s heb ik vooraf niet onderzocht, maar zijn natuurlijk welkom.
Ik heb een halfjaar voordat ik de beslissing heb genomen een proefrit gedaan in een ID3, hierbij viel in positieve zin de EV aandrijflijn op. Het soepele rijden en het direct aanwezige vermogen zijn eigenlijk onnavolgbaar. Komende van een relatief trage ICE is het elektrisch rijden gewoon erg prettig. Het interieur is gezien het formaat van de auto fors te noemen. Ook de kleine draaicirkel is handig en het moderne entertainment systeem is zeer bruikbaar.
Nadelen heb ik destijds ook meteen ontdekt. De stoelen zijn matig en het materiaalgebruik in het interieur is ook karig, zeker vergeleken met een Golf of zelfs een Polo.
Eerste ervaringen
Inmiddels heb ik 2000 kilometer met de auto gereden en ik kan de positieve ervaringen van de proefrit onderschrijven. Nu in de donkere periode moet ik hierbij ook vermelden dat het LED Matrix IQ Light systeem heel erg goed bevalt. In langzame bochten zie je overduidelijk de koplampen draaien. En het licht is helder wit. De grootlicht-assistent heb ik nog niet echt goed kunnen testen, maar groot licht zorgt wel voor een enorme bundel aan licht, ongelooflijk vergeleken met de halogeenlampen van de Skoda.
Laden
Dan de olifant in de kamer: hoe bevalt het opladen vs gewoon tanken? Tsjah ik kan er kort over zijn, nadat de laadpaal geïnstalleerd was heb ik zorgeloos gereden. Er is een driefasen laadpunt (11 kW) geïnstalleerd onder mijn carport met ingebouwde 5 meter kabel. Als ik leeg thuiskom, is het een kwestie van kabel even afrollen en aansluiten. Ik heb de auto eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor woonwerk verkeer en voor korte privéritten, dus ik heb nog geen ervaringen met snelladen. Dit model ID3 kan tot 100 kW snelladen, ben benieuwd hoe dit zal bevallen tijdens familiebezoekjes.
Helaas heeft mijn werkgever alleen maar de traagste 3,7 kW laadpalen, dus als ik leeg op mijn werk kom, dan kan het meer dan 20 uur duren voordat mijn accu weer op 90% zit. Dit soort laadpalen zijn prima om hybride auto’s op te laden, maar EV’s met grote accu’s is een ander verhaal. In de praktijk zal het natuurlijk niet echt voorkomen dat ik met een lege accu op mijn werk kom, maar als er straks meer EV’s in het wagenpark komen, dan is het wel storend dat auto’s zó lang aan de lader moeten. Dat gezegd hebbende, gooi ik de auto bij mijn werkgever aan de lader en alleen als het nodig is ook thuis. In de dagelijkse praktijk ben ik ook veel bij klanten, dus in die gevallen is het wel echt nodig om thuis over een lader te beschikken.
Actieradius
Dan de range. Ik heb het natuurlijk alleen nog maar tijdens deze winterperiode ervaren, de range is met relatief veel snelwegkilometers (volgens de boordcomputer) ongeveer 250 kilometer bij een 90% lading.. Met een WLTP van 424 kilometer valt me dit toch tegen. Ik snap dat het winter is en dat de verwarming veel energie kost, maar een afwijking van 125 tot 150 KM is gevoelsmatig te veel. Op de snelweg rijd ik meestal 110 / 115 km/u, het bereik zal vast beter worden bij 100 km/u, maar ik wil gewoon vlot met het verkeer mee kunnen rijden zonder ergernis op te wekken bij medeweggebruikers. Het rijprofiel heb ik eigenlijk altijd op ECO, ik gebruik de B-stand (one-pedal driving) van de automaat en ik ben niet constant maximaal aan het optrekken. Hopelijk wordt het verbruik wat beter in het voorjaar.
Exterieur
Ik ben wel te spreken over het uiterlijk van de auto. Het front moest wel een beetje wennen, dit doet denken aan een VW UP. De verbindende LED strip tussen de koplampen heb ik eigenlijk geen mening over. VW heeft dit mogelijk gedaan vanwege de moderne uitstraling die het de auto moet geven, maar ik vind het niet per definitie modern, mooi of lelijk. De 19 inch Andoya velgen vind ik erg mooi, precies de goede maat voor de auto (grote wielkasten), de 20 inch velgen vind ik te futuristisch en de kleinere velgen / wieldoppen vind ik minder mooi. Het zwarte dak staat ook mooi, dit loopt helemaal door naar de achterklep. De achterklep en de bumper worden wel erg vies in deze periode van het jaar. Het is natuurlijk een betrekkelijk korte auto, dus de achterkant krijgt veel opspattend water te verduren.
Interieur
Hoe bevalt de auto qua ruimte? Ik gebruik de auto het meest voor mijn werk, maar ik moet mijn gezin er ook in kunnen vervoeren. Nu mijn kids nog klein zijn (3 en 5 jaar oud), is de auto achter meer dan groot genoeg. De kofferbakruimte is wel een dingetje, dit is natuurlijk significant kleiner dan de Skoda Octavia combi welke zo’n beetje de grootste auto was/is die je voor het geld kon krijgen. Maar goed, nu ik uit de luiers en de kinderwagens ben, heb ik besloten dat een station niet persé nodig is. We gaan het ervaren tijdens vakanties.. Als ik in de komende jaren een verre vakantie met de auto plan, dan kan ik mogelijk ook over een auto beschikken die mijn werkgever dan heeft staan, of tijdelijk met een collega ruilen. Ik wilde niet voor de uitzonderingsritten een station of een ICE kiezen.
Er wordt op internet veel geschreven over het non-premium materiaalgebruik in de auto. Dit kan ik onderschrijven, het is grotendeels hard plastic en doet goedkoop aan. Dat is een beetje raar voor een auto van 45K, maar ik stoor me er persoonlijk niet aan. De prijs van elektrische auto’s ligt op dit moment gewoon hoger, dus deze prijs zegt weinig over het interieur denk ik dan maar.
Betrouwbaarheid en noviteiten
ID3’s hebben er bekend om gestaan, maar storingen heb ik gelukkig nog niet gehad, alleen de ACC is even uitgevallen tijdens een sneeuwbui, maar dat is logisch. Wel vreemd dat er niet geschakeld kan worden tussen gewone CC en ACC, maar dat zal met veiligheid hebben te maken. Tijdens de sneeuwbui de rechtervoet maar even gebruikt.
De lane-assist en met name de ACC moet wel behoorlijk wennen. Ik had altijd reguliere CC die ik vast zette op een bepaalde snelheid waarna ik zelf de inhaalacties deed. Deze auto houdt automatisch in en voor je het weet rijd je ongemerkt een hele tijd 95 km/u. In de drukte is het wel prettig dat de auto meedenkt, maar het gat met de voorganger is zo groot (ook op de kortste instelling) dat er vaak auto’s tussen gaan.
Het entertainmentsysteem bevalt prima. Ik had nog geen (ervaringen met) Carplay en dit zorgt voor een prettige Spotify integratie. Wel jammer dat je niet kunt zoeken naar een andere artiest, maar goed dit ligt niet aan de auto natuurlijk. Vooraf had ik gelezen dat het speakersysteem brak zou zijn, maar dit valt me alleszins mee. Natuurlijk geen speakers achterin en geen subwoofer meer, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gemist.
Het kleine scherm achter het stuur toont de snelheid en de gedachtegang van Lane Assist en ACC. Tevens kan er navigatie informatie getoond worden, maar dit werkt alleen met de VW navigatie en dus niet met Google Maps. Ik had hier graag wat meer in willen kunnen aanpassen.
De haptic touch knoppen op het stuurwiel vereisen wel wat gewenning. Ik snap dat ze dit hebben toegepast, het is vast goedkoper dan fysieke knoppen en je kunt swipen over de volume knoppen om de radio snel harder of zachter te zetten.
De ID3 app is matig. De kilometerstand wordt niet getoond, was erg handig geweest voor mijn kilometerregistratie. Er wordt niet getoond of de auto op slot staat. Tevens is er geen ritinformatie beschikbaar. De locatie van de auto wordt wel getoond en de app kan worden gebruikt voor het voorverwarmen van het interieur. Ook de laadtoestand en laadsnelheid wordt getoond, wat prettig is. Hopelijk komt VW met updates voor de app, het lijkt me dat hier meer uit te halen is.
Zitpositie
De zit is betrekkelijk hoog. Ik ben zelf lang (1.95m) en door de hoge zit en de matige stoelen (korte zittingen) is dit wel echt het minste van de auto. Ik snap dat ze de auto voor een mainstream publiek hebben ontwikkeld, maar men had wel iets beter over de combi na kunnen denken vind ik. Lange ritten worden voor mij wel vermoeiend verwacht ik. Ook het zicht naar achteren is door mijn lengte en de hoge zit gewoonweg slecht. Ik moet de zijspiegels meer gebruiken dan voorheen. Dit went vast op de lange termijn, maar ik zie het wel als nadeel.
Het rijden
Niet onbelangrijk natuurlijk, rijdt ie lekker? Doordat de aandrijflijn voor mij nieuw is, kan ik er niet helemaal objectief over oordelen. Natuurlijk is een elektrisch aangedreven auto erg prettig qua geluid en het aangename koppel/vermogen. In een rechte lijn is de auto gewoon snel, zeker in de sportstand. In 7 seconden naar de honderd is niet extreem snel, maar zeker niet langzaam. De auto is vooral heel snel van 0-50 km/u, dus in stadsverkeer. Erg prettig om nog snel even er tussen te kunnen op een rotonde, met een trage diesel hinder je al snel je medeweggebruikers.
Door het hoge gewicht van zo’n 1800 kilo merk je dat de auto moeite heeft met flauwe bochten op hoge snelheid. De auto wil als het ware rechtdoor en je dwingt m te bocht in door te sturen. Ook bij het remmen merk je dat je veel gewicht meezeult. Dit is niet een al te groot probleem, maar het geeft wel aan dat elektrische auto’s in de praktijk niet zo houden van een sportieve rijstijl.
Conclusie
Ik ben erg blij met mijn nieuwe auto. Het elektrisch rijden is erg prettig, maar toch ook wennen: ik ben ongemerkt toch wat meer aan het plannen qua laden en ritafstand de volgende dag. Ik probeer zoveel mogelijk overdag op te laden omdat dit gevoelsmatig wat groener is omdat de zonnepanelen de auto dan deels opladen. De zitpositie is voor mij het grootste nadeel, misschien toch overwegen om een andere stoel te laten plaatsen, er zijn bedrijven die dit kunnen verzorgen.
Pluspunten:
• 8% bijtelling! 😊
• Elektrisch rijden is erg prettig.
• One Pedal Driving.
• Het LED lichtsysteem.
• Ruimte in het interieur.
Missers:
• De stoelen en de zitpositie!
• Actieradius afwijking WLTP vs realiteit.
• Onverlichte knoppen voor temperatuur en volume in de middenconsole.
• Beperkte “connected” app functionaliteit.
• Functionaliteit stuurscherm.
• Haptic Touch in het stuurwiel.
• Materiaalgebruik interieur.
:strip_exif()/f/image/oKAiluyiyZc79T0qNIvXOhtb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bcgX9FbPNVLfdhnNnyApYAYO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3jzjjwDCkqjlBZswR0LjY9lh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Em82MBfNvW6mbbsk0pYMVQ06.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 100% gewijzigd door GoeiedagEem op 18-12-2021 14:24 ]
Je zou de boel even naar fabrieksinstellingen terug kunnen zetten en nogmaals proberen. Maar ik zou zelf het nummer wat erbij staat even bellen.hansworst1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:21:
[Afbeelding]
Na het invoeren van m’n VIN nummer in de app krijg ik bovenstaande melding? Verder wel verbinding met de auto met internet.
Iemand een idee wat er mis lijkt te gaan?
Sinds gisteren in bezit van ID4 pro. Erg tevreden mee!
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 21-12-2021 18:10 ]
Had reset geprobeerd, maar mocht niet baten. Als je het nr belt krijg je een computer met de vraag om een email te sturen.theHoff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:28:
[...]
Je zou de boel even naar fabrieksinstellingen terug kunnen zetten en nogmaals proberen. Maar ik zou zelf het nummer wat erbij staat even bellen.
Blijft vreemd. Hopelijk hebben ze snel een oplossing.
Had iets gelezen over F19 zekering in dit forum om internet te resetten. Maar dat lijkt me iets anders te zijn.
Dat heb ik maar even opgezocht. Had zeker korter gekund, maar ik schrijf een keer in de 4 a 5 jaar ongeveer een review. Wat in me opkomt typ ik. Ik heb er ook af en toe een stuk bij getikt, dus het had vast ook nog wat meer samenhang kunnen hebben. Gelukkig ben ik geen schrijver van beroep!
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 21-12-2021 18:15 ]
Hier helaas hetzelfde probleem. Dealer gaf aan dat dit vandaag ook bij andere registraties optrad. Omstreeks 15.00 reactie ontvangen vanuit We Connect Support:hansworst1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:50:
[...]
Had reset geprobeerd, maar mocht niet baten. Als je het nr belt krijg je een computer met de vraag om een email te sturen.
Blijft vreemd. Hopelijk hebben ze snel een oplossing.
Had iets gelezen over F19 zekering in dit forum om internet te resetten. Maar dat lijkt me iets anders te zijn.
"Helaas kampen wij met een storing die betrekking heeft op alle onderdelen van de We Connect ID. app, onze technische afdeling is druk bezig om deze storing zo spoedig mogelijk te verhelpen.
We raden u aan om op een later tijdstip opnieuw te proberen."
Edit: Inmiddels gelukt.
[ Voor 6% gewijzigd door jgreveli op 18-12-2021 23:41 ]
Hmmm, merk hier niks van storing. App doet 't volgens mij gewoon.jgreveli schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:46:
[...]
Hier helaas hetzelfde probleem. Omstreeks 15.00 reactie ontvangen vanuit We Connect Support:
"Helaas kampen wij met een storing die betrekking heeft op alle onderdelen van de We Connect ID. app, onze technische afdeling is druk bezig om deze storing zo spoedig mogelijk te verhelpen.
We raden u aan om op een later tijdstip opnieuw te proberen."
Storing lijkt op dit moment nog niet opgelost.
@Taro Sorry?? Men krijgt een melding om contact op te nemen met het gegeven nummer. Dan gaat men hier aan ons vragen wat ze moeten doen. Vervolgens wijs ik hem er op en wordt ik op de vingers getikt.DonJunior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:29:
Bel dan gewoon dat nummer in plaats van hier te posten
[mbr]** Alhoewel je natuurlijk een punt hebt, kan je het wel anders brengen en blijft dit een forum waar je vragen kunt stellen. **[/mbr]
Ik zal morgen eens vragen in dit topic hoe ik mijn knipperlichten aan moet doen..
Normaal ben ik absoluut van het vragen stellen en netjes beantwoorden.. maar hier krijg je letterlijk op een presenteerblaadje aangereikt wat je moet doen en dan toch nog vragen.. daar kan ik met mijn kop niet bij.
*sowieso
Eventuele vervolgreacties graag in: Mobiliteit feedback.theHoff schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:28:
[...]
Je zou de boel even naar fabrieksinstellingen terug kunnen zetten en nogmaals proberen. Maar ik zou zelf het nummer wat erbij staat even bellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 18-12-2021 18:54 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Bedankt voor je review, leuk om te lezen! Ik heb op mijn stoelen (elektrische met stoelmassage) zo'n gedeelte aan de voorkant dat je uit kunt trekken voor meer ondersteuning. Heb jij dat niet? Mij helpt het zeker (ben ook vrij lang).GoeiedagEem schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:16:
Voor de liefhebber van lange verhalen hierbij de review van mijn ID3 1st Plus:
Die stoelen zitten qua 1st alleen in de Max volgens mijTechno schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:44:
[...]
Bedankt voor je review, leuk om te lezen! Ik heb op mijn stoelen (elektrische met stoelmassage) zo'n gedeelte aan de voorkant dat je uit kunt trekken voor meer ondersteuning. Heb jij dat niet? Mij helpt het zeker (ben ook vrij lang).
Ik wil niet te veel offtopic gaan. Maar wil wel graag DonJunior hier in steunen.DonJunior schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:46:
[...]
@Taro Sorry?? Men krijgt een melding om contact op te nemen met het gegeven nummer. Dan gaat men hier aan ons vragen wat ze moeten doen. Vervolgens wijs ik hem er op en wordt ik op de vingers getikt.![]()
Ik zal morgen eens vragen in dit topic hoe ik mijn knipperlichten aan moet doen..![]()
Normaal ben ik absoluut van het vragen stellen en netjes beantwoorden.. maar hier krijg je letterlijk op een presenteerblaadje aangereikt wat je moet doen en dan toch nog vragen.. daar kan ik met mijn kop niet bij.
Er komen steeds meer reacties in dit topic van Tweakers die niet de moeite nemen om de zoek functie te gebruiken, en zonder enige gêne vragen stellen die echt al 10 tallen keren zijn beantwoord in de topic. Op die manier wordt het volgen/lezen van dit topic steeds minder leuk en relevant voor de Tweakers die hier al vanaf het begin zitten en vragen al meerdere malen hebben beantwoord. Om het topic inhoudelijk op gang te houden kan ik juist een reactie als die van DonJunior waarderen. Men moet wel moeite doen om de de startpost te lezen en of de zoek functie te gebruiken.
Niet doelend dat de vraagstelling over de VIN en de app geen zoekfunctie heeft gebruikt. Meer in het algemeen krijgt het topic meer een dergelijke tendens.
EDIT: hoe tijden veranderen
Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
EDIT2 - Eerste ID.3 op kenteken
juanpabloo in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
En pagina 77.. genoeg voor vandaag
[ Voor 71% gewijzigd door Simply1337 op 18-12-2021 22:24 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Klopt, dat was voor mij een hele belangrijke reden om voor de Max te gaan. Deze vindt ik erg prettig vanwege de mogelijkheid de zitting te verlengen maar zeker ook omdat je de stoelen in alle richting kunt verstellen, dus ook omhoog.MJMaverick schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:25:
[...]
Die stoelen zitten qua 1st alleen in de Max volgens mij
ID3 Pro Performance Max 58kWh
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Jij zit ook al redelijk lang op Tweakers, dan weet je toch dat dit standaard is? Kun je haast niet voorkomen.Freakie1NL schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:00:
[...]
Ik wil niet te veel offtopic gaan. Maar wil wel graag DonJunior hier in steunen.
Er komen steeds meer reacties in dit topic van Tweakers die niet de moeite nemen om de zoek functie te gebruiken, en zonder enige gêne vragen stellen die echt al 10 tallen keren zijn beantwoord in de topic. Op die manier wordt het volgen/lezen van dit topic steeds minder leuk en relevant voor de Tweakers die hier al vanaf het begin zitten en vragen al meerdere malen hebben beantwoord. Om het topic inhoudelijk op gang te houden kan ik juist een reactie als die van DonJunior waarderen. Men moet wel moeite doen om de de startpost te lezen en of de zoek functie te gebruiken.
Niet doelend dat de vraagstelling over de VIN en de app geen zoekfunctie heeft gebruikt. Meer in het algemeen krijgt het topic meer een dergelijke tendens.
@hansworst1 Excuus voor de wat lompe reactie
[ Voor 89% gewijzigd door DonJunior op 19-12-2021 07:16 ]
*sowieso
/f/image/GiGmGkpAK2lHzQNMRYbqohZR.png?f=fotoalbum_large)
De opties op de auto waren:
- Trekhaak achteraf.
- Ruiten achteraf tinten (niet fabriek af)
- Assistance pakket plus
- Interieur design plus
Trekhaak was meteen geleverd, waar ik erg verrast over was: in eerste instantie moest ik hier waarschijnlijk een half jaartje op wachten. Aflevering van de dealer was verder goed. Ik heb meteen gevraagd hoe het zit met automatisch inparkeren en het nieuwe snelladen wat komt. De PON dealer wist mij te vertellen dat ik beide opties niet zou krijgen. Het automatisch inparkeren verreist extra sensoren die er pas vanaf eind 2021/begin 2022 ingebouwd gaan worden en voor het sneller laden is nieuwe hardware verreist.
De auto
De auto rijdt lekker en is wat mij betreft snel genoeg. Ik merk vooral wat een zegen het is dat de auto zo stil is. Voorheen moest ik tijdens het bellen in de auto het geluid altijd op max zetten (Golf 7, 150pk DSG) en erg focussen. Dit terwijl de motor in 2 cilinder stand naar mijn gevoel al erg stil was. Nu kan ik gewoon op normaal geluid bellen. Wat een verademing. Een paar andere mooie pluspunten zijn:
- De enorm kleine draaicirkel is goud en verrast elke keer weer mensen.
- Het infotainment werkt goed. Ik gebruik wel veel Apple Carplay.
- Audio is verder prima. Niet bijzonder, maar wel fijn dat je standaard in de hele auto speakers hebt.
Er zijn ook een paar punten waar ik tegen aan loop:
- Er zit geen zonnebril houder in
- De achteruitrij camera zit niet onder het VW logo. Bij regen heb je er weinig aan. Grappig feitje: bij de ID.3 zit deze wel netjes onder het VW logo verwerkt.
- ID.light is leuk, maar ik vind de toepassing maar matig. Vooral met de navigatie van VW werkt het net niet. Bij rotondes geeft die bij mij niet aan dat ik er af moet. Daarnaast geeft die vaak pas op het laatste moment aan dat je moet afslaan. Het voelt hierdoor meer als een gimmick dan als een toe te passen functionaliteit. Ik hoop dat het in de toekomst ook met Waze gaat werken.
- Het scherm onder de stuur heeft wat mij betreft te weinig opties. Navigatie toont het alleen maar als je de VW navigatie gebruikt. Je kunt er ook geen muziek oid op tonen. Op dat vlak mis ik wel een hoop informatie tijdens het rijden die mijn Golf wel toonde.
- Het gebrek aan verlichting op sommige plekken. Het is hier al vaker benoemd, maar ergens blijf ik het merkwaardig vinden dat het handschoenenvakje en de volume/climate knoppen bij de infotainment geen verlichting heeft. Ik merk toch dat ik soms uit gemak liever de knoppen op het infotainment gebruik en dat ik, vooral nu in de winterperiode, vaak moet nadenken waar ik moet zijn.
- Ik heb het gevoel dat de app minder kan dan de app van mijn golf. Zo zie ik niet waar de auto staat, of de auto op slot staat en gaat het synchroniseren niet zo heel snel.
Punten die ik nog ga aanpassen
- Ik wil zelf nog een variabele laadbodem erin plaatsen. Deze gebruikte ik in mijn vorige auto vaker dan ik in eerste instantie dacht.
Al op al een topwagen en zeker een aanrader om aan te schaffen/te leasen.
Niet juist (volgens VW marketing and sales) AC laden blijft op 11kW want die lader is onboard.TalkingCarrot schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:59:
Afgelopen week mijn ID4 binnen gekregen. Nu de eerste kilometers gereden.
voor het sneller laden is nieuwe hardware verreist.
Voor DC (snel) laden is geen onboard lader en daar hoeft ook niets vervangen te worden.
Voor alle, ook bestaande klanten, komt er een update naar minimaal 130kW.
Zie:
YouTube: nextnews: Tesla teurer, Flatrates, Preise Nissan Ariya & Renault Meg...
De rijprofielen werken wel gewoon in de golf inclusief comfort instappen bij elektrisch verstelbare stoelen. Hopen dat ze dat ook voor elkaar krijgen bij versie 3.0. Zover is de belofte van 1 update per 12 weken niet echt gelukt. De auto heeft vaker bij de garage gestaan voor terugroepacties dan er software updates doorgevoerd zijn.
.
Deze https://www.thingiverse.com/thing:4895497
Pas echt niet in een ID4. Of ik doe hier echt iets mis.
N0EL schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:14:
[...]
Deze https://www.thingiverse.com/thing:4895497
Pas echt niet in een ID4. Of ik doe hier echt iets mis.
:strip_exif()/f/image/bEBJy67BGpXygBkgf0XCCMgz.jpg?f=fotoalbum_large)
ID4 1st
Nou, die STL van Thingiverse bevat een onderstel, die op de beide scheidingsschotten rust.N0EL schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:32:
Heb jij er iets onder zitten om het bakje omhoog te houden???
Ja, precies dat dacht ik ook. Ik heb daarom deze in mijn ID4.1 gemonteerd:[b]TalkingCarrot schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:59:
- Ik wil zelf nog een variabele laadbodem erin plaatsen. Deze gebruikte ik in mijn vorige auto vaker dan ik in eerste instantie dacht.
https://shop.ahw-shop.de/...paeckraum-schwarz?c=10266
Het is makkelijk te monteren, de auto is er op voorbereid (het tapijt is al geperforeerd en de gaten incl. schroefdraad zitten er al).
We hebben een ID4 Pure met als ik het goed heb een 52kW accu.
[ Voor 7% gewijzigd door Jakkie takkie op 19-12-2021 19:05 ]
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Ultraman in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"
*sowieso
Het is een optie op de optie lijst van de pure zie ik. Maar geen idee of je het ook in de software kan zien. De basis snellaadsnelheid is 50kw inderdaad.Niek_ schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:41:
Dealer belde dat hij het idee heeft dat de auto toch de ‘snellere’ snellaadoptie van 110kW? heeft. Enig idee of ik dat ergens aan kan zien anders dan door ergens te gaan snelladen? Heb overigens ook geen idee wat de normale snellaadsnelheid is, zie oa 50kW voorbijkomen.
We hebben een ID4 Pure met als ik het goed heb een 52kW accu.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Als je de ruitensproeier gebruikt terwijl de auto in zijn achteruit staat wordt deze wel gereinigd door z'n eigen sproeier. Evengoed had ik het ook liever in het logo gehad. Maar ze hebben er wel over nagedacht.TalkingCarrot schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:59:
Afgelopen week mijn ID4 binnen gekregen. Nu de eerste kilometers gereden.
[Afbeelding]
- De achteruitrij camera zit niet onder het VW logo. Bij regen heb je er weinig aan. Grappig feitje: bij de ID.3 zit deze wel netjes onder het VW logo verwerkt.
Wat is jouw probleem? Een mede-tweaker heeft hier duidelijk veel tijd en werk aan besteed. Jouw ‘reactie’ echter niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 21-12-2021 18:16 ]
Maar ik kan in ieder geval mededelen dat de platen onder de auto hun beschermwerk prima doen!
De ID.3 bewijst maar weer een prima kandidaat te zijn voor terreinrijden!
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Ach, kan de humor er nog wel van inzien. Laten we “even slikken en weer door gaan”. Zonde om hier een flamewar over te starten.Bakkerini schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:16:
[...]
Wat is jouw probleem? Een mede-tweaker heeft hier duidelijk veel tijd en werk aan besteed. Jouw ‘reactie’ echter niet.
Dit noemt men nu een grapje.. en om nu te zeggen dat @FlowDesign niet voldoende informatieve reacties levert... uhm.. ik denk dan dat je nog niet lang genoeg in dit topic zit. Als iemand hier iets toevoegt aan dit topic is het FlowDesign.Bakkerini schreef op maandag 20 december 2021 @ 00:16:
[...]
Dus ik zou zeggen.. adem in.. adem uit.. het was een grapje.. en dooooorrr...
*sowieso
Kreeg tijdens het rijden de melding. Controleer knipperlicht lichts achter. Als ik het linkerknipperlicht ook aan zette, ging het knipperlichtgeluidje ook een stuk sneller dan normaal. Waarschijnlijk om te kenbaar te maken dat er iets mis is..
Eenmaal thuis en de auto geparkeerd en met het knipperlichten aan..
Stap uit.. knipperlicht uit
Zet de auto weer aan
Melding weg..
Had het kunnen weten
ID.3 Pro S Limited Edition
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Oei, dat is wel een tegenvaller. Was het een voorraadauto, zoals velen van ons (inclusief mezelf) of een volledig zelf samengestelde?blinded schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:06:
Contact gehad met de garage over levering. Bestelling september staat momenteel op levering eind Mei
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Een gewone order.Mitchell2.24v schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:29:
[...]
Oei, dat is wel een tegenvaller. Was het een voorraadauto, zoals velen van ons (inclusief mezelf) of een volledig zelf samengestelde?
Die had ik ook! Auto uit, auto aan, melding weg.PB1983 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:15:
Om toch nog wat meer humor op de maandagochtend er in te gooien. Volgens mij heeft de ID.3 een flauwe manier van humor ingebouwd gekregen.
Kreeg tijdens het rijden de melding. Controleer knipperlicht lichts achter. Als ik het linkerknipperlicht ook aan zette, ging het knipperlichtgeluidje ook een stuk sneller dan normaal. Waarschijnlijk om te kenbaar te maken dat er iets mis is..
Zet de auto weer aan
Melding weg..
Had het kunnen weten
Dat sneller knipperen is trouwens een simulatie van vroeger. Knipperlichten waren een bimetaal dat warom, koud, warm, koud werd door de electriteit die er door gaat en soms weer niet. Als er dan een lamp kapot is was er meer electriciteit en ging het proces gewoon wat sneller.
Tegenwoordig wordt dat gebruikt om te laten weten dat er iets mis is, en omdat oudere mensen die al van vroeger kennen. Net als het knippergeluid, was vroeger een fysieke relais in de auto en die klinkt gewoon zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Tukk op 20-12-2021 10:01 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Ik heb dit ook gehad inderdaad... enige hickup die bij mijn auto heel af en toe terugkomt.PB1983 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:15:
Om toch nog wat meer humor op de maandagochtend er in te gooien. Volgens mij heeft de ID.3 een flauwe manier van humor ingebouwd gekregen.
Zet de auto weer aan
Melding weg..
Had het kunnen weten
Overigens begreep ik dat je knipperlicht dan nog wel werkt maar het dynamische deel niet meer.. hij gaat dan gewoon normaal aan en uit..
Overigens als je uitstapt met je knipperlicht aan dan zal het parkeerlicht aan die zijde van de auto aan gaan toch?
Als je de volgende keer het zou willen testen is het aan te raden om je alarmlichten aan te zetten
*sowieso
Natuurlijk stap je dan uit en ga je kijken. Dan besef je dat je er geen donder aan kunt zien of doen. Stap je weer in en dan doet ie het weer keurig.
Want in dat proces doe je de gordel los en ga je van je stoel af: ID.3 uit. Je stapt weer in: ID.3 aan. ("Hello, IT.")
De auto wil je dan gewoon ff naar buiten hebben. Moet je ook niet van die nare ruften je stoelbekleding in duwen. Dat straft ie af.
[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 20-12-2021 11:07 . Reden: add Roy ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ultraman schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:03:
Want in dat proces doe je de gordel los en ga je van je stoel af: ID.3 uit. Je stapt weer in: ID.3 aan. ("Hello, IT.")
De auto wil je dan gewoon ff naar buiten hebben. Moet je ook niet van die nare ruften je stoelbekleding in duwen. Dat straft ie af.
En de ID.3 straft je ook af, bij het inparkeren, snel uitstapt en je wilt de kofferbak openen.. door het VW-logo dicht te klappen.. Vingers klem
ID.3 Pro S Limited Edition
dat lijkt bij mij niet te werken (bellen via apple carplay)Hansoverdiep schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:43:
Met de OK knop kan je binnenkomend telefoongesprek opnemen
Heeft het verder geen enkele functie?
Thanks mate.DonJunior schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:00:
[...]
Dit noemt men nu een grapje.. en om nu te zeggen dat @FlowDesign niet voldoende informatieve reacties levert... uhm.. ik denk dan dat je nog niet lang genoeg in dit topic zit. Als iemand hier iets toevoegt aan dit topic is het FlowDesign.
Dus ik zou zeggen.. adem in.. adem uit.. het was een grapje.. en dooooorrr...
Same to you en een heleboel anderen ook uiteraard!
Waarschijnlijk kent niet iedereen het "Mand!" filmpje 😄
YouTube: Omroep Maxim: Meneer Mandje
[ Voor 17% gewijzigd door FlowDesign op 20-12-2021 11:27 ]
Inderdaad geinig, aangezien VW's erom bekend staan dat het licht linksachter heel vaak kapot gaat. I kid you not 😄Ultraman schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:03:
Heeft de mijne ook eens gedaan. Gaf melding (voor linksachter) en versneld knippergeluid. Geinig hoe ze dat ouderwetse stuk herkenbaarheid er in hebben gebouwd.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/InwGyndEOqVEHhoLUll9Wtld.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5UHj4YJxZdKfApWbDlfX6f2V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/izg88xni4gIqhdJRQaSEaUmv.png?f=fotoalbum_large)