Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 162 ... 391 Laatste
Acties:

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:37
** Respectloos **

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 21-12-2021 18:13 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:30
Navigatie app Waze en Volkswagen werken samen volgens dit bericht: https://www.onemorething....trische-auto-google-maps/

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Waze is toch niets anders als Google maps + heel veel irritante meldingen?

Ik ben een trip aan het plannen met kerst richting Italië. Benieuwd hoe de ID3.1P zich houdt in winterse omstandigheden. Qua laden vrees ik deze route minder via Zwitserland dan wat ik afgelopen zomer richting portugal heb moeten doen.

• FlowDesign
AMARONE|IA schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:18:
[...]

Ik ben een trip aan het plannen met kerst richting Italië. Benieuwd hoe de ID3.1P zich houdt in winterse omstandigheden. Qua laden vrees ik deze route minder via Zwitserland dan wat ik afgelopen zomer richting portugal heb moeten doen.
Door Duitsland is inmiddels echt prima te doen, meer dan genoeg snelladers onderweg :)

Zwitserland en Oostenrijk zijn ook wel ok en hetzelfde geldt voor Noord-Italië.

Heb je al een VW WeCharge abbo om goedkoper bij Ionity te kunnen laden? En/of een pasje van Maingau (Einfachstromladen)?

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 19:45
Metalingus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:03:

In mijn geval hebben ze per mail aangegeven dat de auto week 49 in productie is gegaan en 'banking' stond. Ik vind het daarom totaal ongeloofwaardig dat het dan nu nog tot week 9 gaat duren voor deze uitgeleverd wordt.
Mijn ID.4 zou ook in week 49 in productie moeten gaan, maar dat is niet gelukt. Op de 15e december heeft de dealer melding gekregen dat de auto later in productie gaat. Hij zou nu in week 7 naar NL moeten komen en in week 9 afgeleverd moeten worden.

Uiteraard alles onder voorbehoud...

Ik hop dan maar stiekem dat we een auto krijgen met minder kwalen en / of nieuwere hard- en software... Dan is dat wachten toch nog ergens goed voor.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

• AMARONE|IA
FlowDesign schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:47:
[...]

Door Duitsland is inmiddels echt prima te doen, meer dan genoeg snelladers onderweg :)

Zwitserland en Oostenrijk zijn ook wel ok en hetzelfde geldt voor Noord-Italië.

Heb je al een VW WeCharge abbo om goedkoper bij Ionity te kunnen laden? En/of een pasje van Maingau (Einfachstromladen)?
Ik kan in principe van Ionity naar Ionity(goede ervaringen mee) dus dat komt wel goed. Hopelijk valt het qua drukte verder mee.

Qua laadpassen heb ik een Travelcard vanuit mijn werk. Mocht die niet werken dan pak ik de plugsurfing/shell erbij.

Qua rijbereik zal het wel afzien worden ivm bergop en de kou.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:56
GoeiedagEem schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:16:
Voor de liefhebber van lange verhalen hierbij de review van mijn ID3 1st Plus:

Intro
Na 4,5 jaar gereden te hebben in mijn Skoda Octavia combi uit 2017 (zie review), werd het tijd om een nieuwe auto uit te gaan zoeken. De keuze was eigenlijk niet zo moeilijk. Het autobeleid van mijn werkgever geeft aan dat je een meeneemverplichting hebt als je voor een niet-standaard auto kiest. De standaardauto's zijn VW Polo en VW Golf (variant toegestaan). Aangezien ik me niet vanwege een auto voor 4 jaar wil committeren, heb ik gevraagd of er (naast ICE) ook een elektrische auto in dit lijstje kon worden opgenomen. Mijn werkgever wilde hier aan meewerken en aangezien de andere beide standaardauto’s van VW zijn, was de keuze voor de ID3 als EV tegenhanger logisch.

Kiezen
Ik heb prijzen opgevraagd voor een zelf samengestelde ID3 Pro, maar aangezien deze nog behoorlijk aangekleed moest worden om tot een leuke auto te komen en gezien het feit dat deze op 12% of zelfs op 16% bijtelling zou komen, was de stap naar een 1st Pro voorraadmodel eigenlijk de logischere keuze.
Ik heb nog gekeken of een Golf Business ook in aanmerking zou kunnen komen, maar gezien de relatief hoge nieuwprijs van een Golf met DSG i.c.m. de 22% bijtelling is een ID3 financieel gezien een no-brainer.
Nadat ik mijn keuze via de VW site kenbaar had gemaakt aan de leasemaatschappij, hebben ze een auto besteld. Na een paar weken is deze vanuit een dealer in Arnhem op mijn werk afgeleverd door een autobezorger.

Ik had als wensenlijstje:
• De sterkere motor met 150 kW.
• Het middelgrote accupakket van 58 kWh.
• De 19 inch Andoya velgen.
• Lakkleur wit met het zwarte dak.
• De steunhaak voor de fietsendrager.

Alle andere extra’s heb ik vooraf niet onderzocht, maar zijn natuurlijk welkom.
Ik heb een halfjaar voordat ik de beslissing heb genomen een proefrit gedaan in een ID3, hierbij viel in positieve zin de EV aandrijflijn op. Het soepele rijden en het direct aanwezige vermogen zijn eigenlijk onnavolgbaar. Komende van een relatief trage ICE is het elektrisch rijden gewoon erg prettig. Het interieur is gezien het formaat van de auto fors te noemen. Ook de kleine draaicirkel is handig en het moderne entertainment systeem is zeer bruikbaar.

Nadelen heb ik destijds ook meteen ontdekt. De stoelen zijn matig en het materiaalgebruik in het interieur is ook karig, zeker vergeleken met een Golf of zelfs een Polo.

Eerste ervaringen
Inmiddels heb ik 2000 kilometer met de auto gereden en ik kan de positieve ervaringen van de proefrit onderschrijven. Nu in de donkere periode moet ik hierbij ook vermelden dat het LED Matrix IQ Light systeem heel erg goed bevalt. In langzame bochten zie je overduidelijk de koplampen draaien. En het licht is helder wit. De grootlicht-assistent heb ik nog niet echt goed kunnen testen, maar groot licht zorgt wel voor een enorme bundel aan licht, ongelooflijk vergeleken met de halogeenlampen van de Skoda.

Laden
Dan de olifant in de kamer: hoe bevalt het opladen vs gewoon tanken? Tsjah ik kan er kort over zijn, nadat de laadpaal geïnstalleerd was heb ik zorgeloos gereden. Er is een driefasen laadpunt (11 kW) geïnstalleerd onder mijn carport met ingebouwde 5 meter kabel. Als ik leeg thuiskom, is het een kwestie van kabel even afrollen en aansluiten. Ik heb de auto eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor woonwerk verkeer en voor korte privéritten, dus ik heb nog geen ervaringen met snelladen. Dit model ID3 kan tot 100 kW snelladen, ben benieuwd hoe dit zal bevallen tijdens familiebezoekjes.
Helaas heeft mijn werkgever alleen maar de traagste 3,7 kW laadpalen, dus als ik leeg op mijn werk kom, dan kan het meer dan 20 uur duren voordat mijn accu weer op 90% zit. Dit soort laadpalen zijn prima om hybride auto’s op te laden, maar EV’s met grote accu’s is een ander verhaal. In de praktijk zal het natuurlijk niet echt voorkomen dat ik met een lege accu op mijn werk kom, maar als er straks meer EV’s in het wagenpark komen, dan is het wel storend dat auto’s zó lang aan de lader moeten. Dat gezegd hebbende, gooi ik de auto bij mijn werkgever aan de lader en alleen als het nodig is ook thuis. In de dagelijkse praktijk ben ik ook veel bij klanten, dus in die gevallen is het wel echt nodig om thuis over een lader te beschikken.

Actieradius
Dan de range. Ik heb het natuurlijk alleen nog maar tijdens deze winterperiode ervaren, de range is met relatief veel snelwegkilometers (volgens de boordcomputer) ongeveer 250 kilometer bij een 90% lading.. Met een WLTP van 424 kilometer valt me dit toch tegen. Ik snap dat het winter is en dat de verwarming veel energie kost, maar een afwijking van 125 tot 150 KM is gevoelsmatig te veel. Op de snelweg rijd ik meestal 110 / 115 km/u, het bereik zal vast beter worden bij 100 km/u, maar ik wil gewoon vlot met het verkeer mee kunnen rijden zonder ergernis op te wekken bij medeweggebruikers. Het rijprofiel heb ik eigenlijk altijd op ECO, ik gebruik de B-stand (one-pedal driving) van de automaat en ik ben niet constant maximaal aan het optrekken. Hopelijk wordt het verbruik wat beter in het voorjaar.

Exterieur
Ik ben wel te spreken over het uiterlijk van de auto. Het front moest wel een beetje wennen, dit doet denken aan een VW UP. De verbindende LED strip tussen de koplampen heb ik eigenlijk geen mening over. VW heeft dit mogelijk gedaan vanwege de moderne uitstraling die het de auto moet geven, maar ik vind het niet per definitie modern, mooi of lelijk. De 19 inch Andoya velgen vind ik erg mooi, precies de goede maat voor de auto (grote wielkasten), de 20 inch velgen vind ik te futuristisch en de kleinere velgen / wieldoppen vind ik minder mooi. Het zwarte dak staat ook mooi, dit loopt helemaal door naar de achterklep. De achterklep en de bumper worden wel erg vies in deze periode van het jaar. Het is natuurlijk een betrekkelijk korte auto, dus de achterkant krijgt veel opspattend water te verduren.

Interieur
Hoe bevalt de auto qua ruimte? Ik gebruik de auto het meest voor mijn werk, maar ik moet mijn gezin er ook in kunnen vervoeren. Nu mijn kids nog klein zijn (3 en 5 jaar oud), is de auto achter meer dan groot genoeg. De kofferbakruimte is wel een dingetje, dit is natuurlijk significant kleiner dan de Skoda Octavia combi welke zo’n beetje de grootste auto was/is die je voor het geld kon krijgen. Maar goed, nu ik uit de luiers en de kinderwagens ben, heb ik besloten dat een station niet persé nodig is. We gaan het ervaren tijdens vakanties.. Als ik in de komende jaren een verre vakantie met de auto plan, dan kan ik mogelijk ook over een auto beschikken die mijn werkgever dan heeft staan, of tijdelijk met een collega ruilen. Ik wilde niet voor de uitzonderingsritten een station of een ICE kiezen.
Er wordt op internet veel geschreven over het non-premium materiaalgebruik in de auto. Dit kan ik onderschrijven, het is grotendeels hard plastic en doet goedkoop aan. Dat is een beetje raar voor een auto van 45K, maar ik stoor me er persoonlijk niet aan. De prijs van elektrische auto’s ligt op dit moment gewoon hoger, dus deze prijs zegt weinig over het interieur denk ik dan maar.

Betrouwbaarheid en noviteiten
ID3’s hebben er bekend om gestaan, maar storingen heb ik gelukkig nog niet gehad, alleen de ACC is even uitgevallen tijdens een sneeuwbui, maar dat is logisch. Wel vreemd dat er niet geschakeld kan worden tussen gewone CC en ACC, maar dat zal met veiligheid hebben te maken. Tijdens de sneeuwbui de rechtervoet maar even gebruikt.

De lane-assist en met name de ACC moet wel behoorlijk wennen. Ik had altijd reguliere CC die ik vast zette op een bepaalde snelheid waarna ik zelf de inhaalacties deed. Deze auto houdt automatisch in en voor je het weet rijd je ongemerkt een hele tijd 95 km/u. In de drukte is het wel prettig dat de auto meedenkt, maar het gat met de voorganger is zo groot (ook op de kortste instelling) dat er vaak auto’s tussen gaan.
Het entertainmentsysteem bevalt prima. Ik had nog geen (ervaringen met) Carplay en dit zorgt voor een prettige Spotify integratie. Wel jammer dat je niet kunt zoeken naar een andere artiest, maar goed dit ligt niet aan de auto natuurlijk. Vooraf had ik gelezen dat het speakersysteem brak zou zijn, maar dit valt me alleszins mee. Natuurlijk geen speakers achterin en geen subwoofer meer, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet gemist.

Het kleine scherm achter het stuur toont de snelheid en de gedachtegang van Lane Assist en ACC. Tevens kan er navigatie informatie getoond worden, maar dit werkt alleen met de VW navigatie en dus niet met Google Maps. Ik had hier graag wat meer in willen kunnen aanpassen.
De haptic touch knoppen op het stuurwiel vereisen wel wat gewenning. Ik snap dat ze dit hebben toegepast, het is vast goedkoper dan fysieke knoppen en je kunt swipen over de volume knoppen om de radio snel harder of zachter te zetten.

De ID3 app is matig. De kilometerstand wordt niet getoond, was erg handig geweest voor mijn kilometerregistratie. Er wordt niet getoond of de auto op slot staat. Tevens is er geen ritinformatie beschikbaar. De locatie van de auto wordt wel getoond en de app kan worden gebruikt voor het voorverwarmen van het interieur. Ook de laadtoestand en laadsnelheid wordt getoond, wat prettig is. Hopelijk komt VW met updates voor de app, het lijkt me dat hier meer uit te halen is.

Zitpositie
De zit is betrekkelijk hoog. Ik ben zelf lang (1.95m) en door de hoge zit en de matige stoelen (korte zittingen) is dit wel echt het minste van de auto. Ik snap dat ze de auto voor een mainstream publiek hebben ontwikkeld, maar men had wel iets beter over de combi na kunnen denken vind ik. Lange ritten worden voor mij wel vermoeiend verwacht ik. Ook het zicht naar achteren is door mijn lengte en de hoge zit gewoonweg slecht. Ik moet de zijspiegels meer gebruiken dan voorheen. Dit went vast op de lange termijn, maar ik zie het wel als nadeel.

Het rijden
Niet onbelangrijk natuurlijk, rijdt ie lekker? Doordat de aandrijflijn voor mij nieuw is, kan ik er niet helemaal objectief over oordelen. Natuurlijk is een elektrisch aangedreven auto erg prettig qua geluid en het aangename koppel/vermogen. In een rechte lijn is de auto gewoon snel, zeker in de sportstand. In 7 seconden naar de honderd is niet extreem snel, maar zeker niet langzaam. De auto is vooral heel snel van 0-50 km/u, dus in stadsverkeer. Erg prettig om nog snel even er tussen te kunnen op een rotonde, met een trage diesel hinder je al snel je medeweggebruikers.
Door het hoge gewicht van zo’n 1800 kilo merk je dat de auto moeite heeft met flauwe bochten op hoge snelheid. De auto wil als het ware rechtdoor en je dwingt m te bocht in door te sturen. Ook bij het remmen merk je dat je veel gewicht meezeult. Dit is niet een al te groot probleem, maar het geeft wel aan dat elektrische auto’s in de praktijk niet zo houden van een sportieve rijstijl.

Conclusie
Ik ben erg blij met mijn nieuwe auto. Het elektrisch rijden is erg prettig, maar toch ook wennen: ik ben ongemerkt toch wat meer aan het plannen qua laden en ritafstand de volgende dag. Ik probeer zoveel mogelijk overdag op te laden omdat dit gevoelsmatig wat groener is omdat de zonnepanelen de auto dan deels opladen. De zitpositie is voor mij het grootste nadeel, misschien toch overwegen om een andere stoel te laten plaatsen, er zijn bedrijven die dit kunnen verzorgen.

Pluspunten:
• 8% bijtelling! 😊
• Elektrisch rijden is erg prettig.
• One Pedal Driving.
• Het LED lichtsysteem.
• Ruimte in het interieur.

Missers:
• De stoelen en de zitpositie!
• Actieradius afwijking WLTP vs realiteit.
• Onverlichte knoppen voor temperatuur en volume in de middenconsole.
• Beperkte “connected” app functionaliteit.
• Functionaliteit stuurscherm.
• Haptic Touch in het stuurwiel.
• Materiaalgebruik interieur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een bekende review:
https://www.autoweek.nl/r...d3-58kwh-1st-plus-2020-9/ ;)

*sowieso

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-01 20:24
[...]

Leuke onderneming! Jaloers >:)

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

[...]

Ha, dat gaan wij eind januari doen! Naar Alta Badia, ook voor het eerst volledig electrisch met onze ID4.
Ik heb net een hotelletje geboekt met laadpaal, net boven Kempten in Algäu. Vanaf Amersfoort op ca. 8 uur incl. laadstops. Totale reistijd van zo'n 14 uur incl. laadstops is me wat te lang om in een keer te doen.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:55
Wij gaan altijd naar Alta Badia.
Dit jaar eind februari (hopen wij) en met de ID.4.

Let wel op met PCR of Antigeentests. Als je een tussenstop maakt kan het zijn dat je test niet meer geldig is!.. Dat is.. Als ze dan nog om testen vragen!

[ Voor 48% gewijzigd door N0EL op 20-12-2021 18:21 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28

Freakie1NL

Grote Baas

s006110 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:12:
[...]

dat lijkt bij mij niet te werken (bellen via apple carplay)

Heeft het verder geen enkele functie?
Bevestiging van wissel tussen ACC en snelheidslimiet. Daar kan je hem voor gebruiken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 20:48
PB1983 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:15:
Om toch nog wat meer humor op de maandagochtend er in te gooien. Volgens mij heeft de ID.3 een flauwe manier van humor ingebouwd gekregen.

Kreeg tijdens het rijden de melding. Controleer knipperlicht lichts achter. Als ik het linkerknipperlicht ook aan zette, ging het knipperlichtgeluidje ook een stuk sneller dan normaal. Waarschijnlijk om te kenbaar te maken dat er iets mis is..

Eenmaal thuis en de auto geparkeerd en met het knipperlichten aan..
Stap uit.. knipperlicht uit
Zet de auto weer aan
Melding weg..

Had het kunnen weten }:|
Laatst exact hetzelfde ervaren. Daarna nooit meer last van gehad..

• FlowDesign
Hier ID3 met led matrix koplampen.
Als je met de hendel links automatisch groot licht activeert, hoe zet je dat dan weer uit naar gewoon alleen dimlicht?
Ik kreeg het met de hendel van me af duwen of naar me toe trekken niet voor elkaar.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FlowDesign schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:54:
Als je met de hendel links automatisch groot licht activeert, hoe zet je dat dan weer uit naar gewoon alleen dimlicht?
Ik kreeg het met de hendel van me af duwen of naar me toe trekken niet voor elkaar.
Opnieuw naar achteren duwen en daarna meteen helemaal doortrekken naar voren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik doe de AUTO knop drukken bij de verlichting. Dan gaat ie naar dimlicht aan en verdwijnt de automatische grootlicht. Met dezelfde knop kun je ook weer terug naar automatische verlichting.

Dat van de hendel beide kanten op trekken ga ik binnenkort eens proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 21-12-2021 01:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DonJunior
Ultraman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 01:25:
Wat ik doe de AUTO knop drukken bij de verlichting. Dan gaat ie naar dimlicht aan en verdwijnt de automatische grootlicht. Met dezelfde knop kun je ook weer terug naar automatische verlichting.

Dat van de hendel beide kanten op trekken ga ik binnenkort eens proberen.
Dat is wel een goeie tip.. zat hier laatst ook mee te pielen. Had per ongeluk groot licht (Automatische stand geactiveerd) en kreeg het niet uit.. Ben er nog niet van overtuigd dat de implementatie dermate goed is dat anderen er geen last van hebben.

Vroeger heb ik zelf aftermarket xenon kistjes in mijn auto's gebouwd. Natuurlijk super stoer en een bak verlichting niet normaal. Tot je gaat lezen over strooiverlichting en dat het eigenlijk geen goed idee is om halogeen projectoren te gebruiken voor xenon verlichting. Heb toen gevraagd of mijn vriendin een keer in de auto achter me aan wilde rijden (ik in haar auto). Dag later heb ik het meteen uitgebouwd. Ik werd gewoon verblind door mijn eigen lampen. Sindsdien ben ik heel alert op welke verlichting ik aan heb staan.. en dynamisch grootlicht.. mja.. daar moet ik denk ik nog even wat vertrouwen in winnen ofzo..

*sowieso

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

FlowDesign schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:54:
Hangt van de situatie af. Ik rij vaak met auto high beam (werkt perfect).

Als hij automatisch groot licht geeft (blauw in cockpit) dan kan je de hendel weer naar je toetrekken dan zet je het systeem weer uit.

Is het groot licht niet aan, maar het auto systeem wel, dan inderdaad via de knoppen links van de cockpit daar even op drukken.

• 7o9
  • Niet online

7o9

Freakie1NL schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:18:
[...]
Hangt van de situatie af. Ik rij vaak met auto high beam (werkt perfect).
Maar hoe ben je daar zo zeker van?

Perfect is natuurlijk zeker in dit geval een kwestie van perspectief. Ik vind het vooralsnog lastig om te geloven dat andere weggebruikers er geen last van hebben. Je kunt het zelf ook niet zien terwijl je in de auto zit.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

7o9 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:23:
[...]

Maar hoe ben je daar zo zeker van?

Perfect is natuurlijk zeker in dit geval een kwestie van perspectief. Ik vind het vooralsnog lastig om te geloven dat andere weggebruikers er geen last van hebben. Je kunt het zelf ook niet zien terwijl je in de auto zit.
a) Ben het niet met je eens dat je het niet kan zien in de auto, ik zie het licht zich aanpassen soms al zelfs voordat ik überhaupt een auto zie. De hele licht bundel stuurt er omheen.
b) Genoeg filmpjes op YouTube waarbij gerenommeerde (voor zo ver dat met YouTube kan) partijen laten zien hoe goed dit werkt
c) In al die tijd heb ik zelf nooit een signaal ontvangen (knipper van iemand) of wat dan ook. Mocht het verblinden zou je echt wel mensen hebben die seinen.
d) Het systeem is goedgekeurd voor dit gebruik binnen Europa. Niet het meest makkelijke werelddeel om systemen goedgekeurd te krijgen.

• FlowDesign
ik222 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:06:
[...]

Opnieuw naar achteren duwen en daarna meteen helemaal doortrekken naar voren.
Thanks, zal ik eens proberen :)

Overigens, dit is niet een handeling die heel erg voor de hand ligt, beetje raar van VW.
Ik heb uiteindelijk ook maar gewoon op de AUTO knop links van het stuur gedrukt.

Overigens kon ik gisteren merken dat het wel goed werkt, geen enkele tegenligger heeft met groot licht teruggeseind, op 1 motor of scooterrijder na. Die werd blijkbaar niet helemaal goed herkend.

• 7o9
  • Niet online

7o9

Freakie1NL schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:29:
[...]
a) Ben het niet met je eens dat je het niet kan zien in de auto, ik zie het licht zich aanpassen soms al zelfs voordat ik überhaupt een auto zie. De hele licht bundel stuurt er omheen.
b) Genoeg filmpjes op YouTube waarbij gerenommeerde (voor zo ver dat met YouTube kan) partijen laten zien hoe goed dit werkt
c) In al die tijd heb ik zelf nooit een signaal ontvangen (knipper van iemand) of wat dan ook. Mocht het verblinden zou je echt wel mensen hebben die seinen.
d) Het systeem is goedgekeurd voor dit gebruik binnen Europa. Niet het meest makkelijke werelddeel om systemen goedgekeurd te krijgen.
Ik zie het licht ook wel veranderen, dat kun je uiteraard zien. Wat ik bedoelde is dat je niet kunt zien dat niemand er last van heeft.

Het is niet gezegd dat het Volkswagens waren, of zelfs een automatisch systeem, maar ik heb vaak genoeg gehad dat een tegenligger zijn groot licht uitschakelde maar zo laat dat ik er toch last van had. Met name in (flauwe) bochten heb ik dit een aantal keer gehad recent.

Misschien ben ik te skeptisch met dit soort automatische systemen of zijn mijn ervaringen niet representatief maar ongelukkig.

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 11:14
Ik heb al een afspraak staan in januari voor dit probleem maar is het bij andere id.3 gebruikers ook zo erg dat er vorst aan de binnenkant zit deze ochtend?
Ik heb net met een wisser al het vocht geprobeerd weg te halen maar de druppels hangen nog aan de binnenkantAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alVoOpcz2fiPPLSfhZuTZu1-VNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m53Esk2uSslu6l6LynpVfMqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1ctD4e_O-5bEXMEfYXJbtxSgiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiIPBN2vEMDLx7y7t9zV5Tg2.jpg?f=fotoalbum_large.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
FlowDesign schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:55:
[...]

Thanks, zal ik eens proberen :)

Overigens, dit is niet een handeling die heel erg voor de hand ligt, beetje raar van VW.
Ik heb uiteindelijk ook maar gewoon op de AUTO knop links van het stuur gedrukt.

Overigens kon ik gisteren merken dat het wel goed werkt, geen enkele tegenligger heeft met groot licht teruggeseind, op 1 motor of scooterrijder na. Die werd blijkbaar niet helemaal goed herkent.
Het werkt omdat groot licht dan helemaal aan is waarna je met het meteen naar voren doortrekken het helemaal uitzet.

Nadeel is alleen dus wel dat je een lichtsignaal geeft om je licht assistent uit te zetten.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 21:52
7o9 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:07:
[...]

Ik zie het licht ook wel veranderen, dat kun je uiteraard zien. Wat ik bedoelde is dat je niet kunt zien dat niemand er last van heeft.

Het is niet gezegd dat het Volkswagens waren, of zelfs een automatisch systeem, maar ik heb vaak genoeg gehad dat een tegenligger zijn groot licht uitschakelde maar zo laat dat ik er toch last van had. Met name in (flauwe) bochten heb ik dit een aantal keer gehad recent.

Misschien ben ik te skeptisch met dit soort automatische systemen of zijn mijn ervaringen niet representatief maar ongelukkig.
Volkswagen zo inschatten zullen ze dit uitgebreid getest hebben lijkt me. Je brengt natuurlijk geen product op de markt wat niet helemaal af is en goed getest hebt.

*Sarcasm off*

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• AMARONE|IA
darud schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:14:
Ik heb al een afspraak staan in januari voor dit probleem maar is het bij andere id.3 gebruikers ook zo erg dat er vorst aan de binnenkant zit deze ochtend?
Ik heb net met een wisser al het vocht geprobeerd weg te halen maar de druppels hangen nog aan de binnenkant[Afbeelding]

[Afbeelding].
Ik heb dit nog niet gehad. Thuis wel haha, het is volgens mij wel heel erg vochtig buiten. Geen idee wat zou helpen, ramen open dicht en de airco op volle kracht en hitte een tijdje laten blazen om de vochtige lucht eruit te krijgen?

Heeft iemand ervaring met het gebruik in de winter in de bergen? ABRP geeft nu 16 uur aan richting Turijn maar volgens mij staat het verbruik nog te zuinig.

[ Voor 7% gewijzigd door AMARONE|IA op 21-12-2021 09:33 ]

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-01 12:59

oZy

AMARONE|IA schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:25:
...ramen open en de airco op volle kracht...?
airco aan: ramen (en deuren) dicht

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb net met een wisser al het vocht geprobeerd weg te halen maar de druppels hangen nog aan de binnenkant[Afbeelding]

[Afbeelding].
Ik heb daarom altijd een stel vochtvreters onder de voorstoelen liggen, heb je een stuk minder last van dit soort problemen.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024

[Afbeelding].
dit is een lekkage/ontstopping ergens..niks normaals aan.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Stevevp
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
[...]

3.1m ik merk dus eigenlijk altijd dat tegenliggende vrachtwagens beginnen te seinen. Zeker met dichte middenberm heb ik het idee dat de vw geen tegenliggers ziet. De cabine van een vrachtwagen maar ook suv's komen er wel bovenuit en kijken voor mijn gevoel vol in de schijnwerpers

[ Voor 27% gewijzigd door Stevevp op 21-12-2021 09:50 ]

• mcmiles
ID.3P
Hier geen last van vorst aan de binnenkant van mijn auto. Wat is voorverwarmen een genot, zonder krabben wegrijden. En 10 minuten voorverwarmen was genoeg vanochtend.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• mcmiles
VW gaat met TomTom in zee volgens onderstaand persbericht.

Dutch digital mapmaker TomTom says it will extend VW partnership
By REUTERS | 21 December 2021

AMSTERDAM: TomTom NV, the Dutch digital mapmaking company, said today it would extend a supply partnership with Volkswagen, integrating its mapping and navigation technology into Volkwagen's cars, including electric vehicles.

"This multi-year deal between TomTom and the Volkswagen Group covers all markets globally excluding China and is the continuation of a successful and long cooperation," TomTom said.

Under the deal, the terms of which were not disclosed, TomTom's technology will be integrated into Volkswagen cars' user interface.

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
mcmiles schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:15:
ID.3P
Hier geen last van vorst aan de binnenkant van mijn auto. Wat is voorverwarmen een genot, zonder krabben wegrijden. En 10 minuten voorverwarmen was genoeg vanochtend.
Inderdaad, alleen starten vanuit de app werkte bij mij weer eens niet vanmorgen, terwijl deze wel verbinding had met de auto want laadstatus werd correct weergegeven. Dus dan maar weer instappen en handmatig aanzetten 8)7

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[Afbeelding].
Totaal geen last van hier. Alle vorst zat vanochtend aan de buitenkant.

Jij hebt ergens een lekkage, dat kan haast niet anders. Of een stapel natte doeken/spullen in de je wagen ;)
Heb je alle rubbers gecontroleerd? Nergens iets wat niet lekker zit? Geen vochtig kleed, of achterin de klep ergens wat nat?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ro ofzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:32:
[...]

Inderdaad, alleen starten vanuit de app werkte bij mij weer eens niet vanmorgen, terwijl deze wel verbinding had met de auto want laadstatus werd correct weergegeven. Dus dan maar weer instappen en handmatig aanzetten 8)7
Hier deed ie het met de tweede poging wel.
Maar gelukkig werkt de vertrektijd van de standkachel prima de bima. Als ik weet hoe laat ik weg moet de volgende morgen dan programmeer ik hem daarvoor.

• BanDijk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-08-2025
De achterklep van m'n ID.3 blijft bij het openen soms 'hangen' in de vergrendeling. Vanochtend opnieuw, en dus maar weer de noodvergrendeling gebruikt. Ben het nu wel wel zat, dus maar een afspraak voor volgende week gemaakt bij de dealer.

Verder nog steeds een leuk karretje en dankzij OBD11 steeds comfortabeler!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
mcmiles schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:23:
VW gaat met TomTom in zee volgens onderstaand persbericht.
we hebben altijd tomtom gehad in onze navi, alleen is niet de betaalde ultra luxe en snelle reactie tomtom.

maar de ultra trage ik-zie-dat-we-in-de-file-zitten-maar-toch-bedankt-voor-je-suggestie-tomtom versie

EDIT: als dat in de ID shop komt.. is dat wel het eerste wat ik koop [tomtom premium/livedata].

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 21-12-2021 11:13 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• DonJunior
Ro ofzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:32:
[...]

Hier lukt het vanuit de app inderdaad ook niet vanochtend. Heb dus vanaf de passagiersstoel de auto maar op verwarmen gezet en daarna de auto maar even niet op slot gedaan..
Tot vandaag werkte het elke dag.. denk dat vanochtend de servers bij VW overbelast waren omdat ineens iedereen wilde voorverwarmen...
Daar moet VW wel echt iets aan doen. Stuur gewoon berichten via XMPP of iets.. dit is zo belachelijk traag nu dat gaat nergens over. :(

*sowieso

• Soeski
  • Laatst online: 13-01 16:58
DonJunior schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:08:
[...]

Hier lukt het vanuit de app inderdaad ook niet vanochtend. Heb dus vanaf de passagiersstoel de auto maar op verwarmen gezet en daarna de auto maar even niet op slot gedaan..
Tot vandaag werkte het elke dag.. denk dat vanochtend de servers bij VW overbelast waren omdat ineens iedereen wilde voorverwarmen...
Daar moet VW wel echt iets aan doen. Stuur gewoon berichten via XMPP of iets.. dit is zo belachelijk traag nu dat gaat nergens over. :(
Dat is helaas in al die jaren niet veranderd. Al was het bij Audi nog erger - ik wist eigenlijk vooraf al dat als het echt koud was geweest ik niet kon klimatiseren via de app. Auto niet bereikt/geen reactie/JSON Error 500/noem maar een reden.
En dat had ik 6 jaar geleden al... daar zal niet veel aan veranderd zijn, al had mijn collega met de VW Golf GTE destijds minder vaak issues dan ik met de Audi A3.
Voorprogrammeren werkt wel - dus soms staat ie voor niks te klimatiseren als ik niet weg ga. Dan probeer ik er aan te denken om op stop te drukken in de app (als dit dan wel werkt haha...), scheelt weer wat bereik.

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

Hier ook hetzelfde issue vanochtend.

• AMARONE|IA
Simply1337 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:07:
[...]

we hebben altijd tomtom gehad in onze navi, alleen is niet de betaalde ultra luxe en snelle reactie tomtom.

maar de ultra trage ik-zie-dat-we-in-de-file-zitten-maar-toch-bedankt-voor-je-suggestie-tomtom versie

EDIT: als dat in de ID shop komt.. is dat wel het eerste wat ik koop [tomtom premium/livedata].
Ik had in mijn citroen c3 TomTom live. Los van de afschuwelijke trage interface werkte dat wel prima toen. Hoewel ik de Volkswagen Navi opzich ook best snel vind qua files. Maar elke verbetering juich ik toe.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Je kunt hem gewoon op slot doen hoor.:)

Als je de auto open doet dan wordt het infotainment wakker en zie je linksonder dat standkachel icoon waar je normaliter de temperatuur staat. Druk op dat icoon waar normaal de temperatuur staan, dan gaat de HVAC aan (op de temperatuur waarop je hem achter liet). Je sluit je deur en doet de wagen op slot. Dan blijft HVAC max. een half uur loeien.
Als je vanuit je telefoon de HVAC aan zet doet dat dezelfde operatie maar dan remote.

Wat ik wel grapig vind is dat die HVAC dan ook echt een half uur aan blijft. Stel je hebt een korte rit van 15 minuten. Zet HVAC aan en 5 minuten later vertrek je. Dan blijft je HVAC nog 10 minuten actief nadat je geparkeerd hebt. Ik snap waarom, maakt ook niet heel veel uit want veel energie kost het niet, maar wat mij betreft zou hij zichzelf dan wel mogen uitschakelen ;)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ1Y0dfbjcnDl_NyQ_DLV45aDho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7nuSBLvS6Es8Bprb6gjEjhg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 'm.

Gisteren opgehaald aan de andere kant van het land.
Een Dusk Blue Pro met warmtepomp, comfortpakket en assistance pakket.
Het is een voorraadauto van de LM en ik heb 'm eigenlijk blind besteld.

Eerste indruk:
Hij is in het echt VEEL groter dan op de foto's.
Electrisch rijden is best wel comfortabel, lekker stil
ACC is ideaal, alleen die verkeersbordherkenning en iets met wegvoorspelling is dat niet. Op de A2 ineens van 120 km/h naar 70 omdat meneer denk dat er ergens een bocht aankomt.
Zit is prima, lekker ruim en groot genoeg voor drie pubers achterin.

• Tukk
  • Laatst online: 12-01 13:41

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

LastSamurai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:58:

ACC is ideaal, alleen die verkeersbordherkenning en iets met wegvoorspelling is dat niet. Op de A2 ineens van 120 km/h naar 70 omdat meneer denk dat er ergens een bocht aankomt.
Een keer gaspedaal licht aantikken en je hebt het remmen overruled

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• AMARONE|IA
Tukk schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:59:
[...]

Een keer gaspedaal licht aantikken en je hebt het remmen overruled
Kan ook met de RES knop op het stuur. Ik zou die functie trouwens gewoon uitschakelen met die borden herkenning en het automatisch aanpassen van de snelheid. 1x niet opletten en je achterligger zit in je bumper.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
AMARONE|IA schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:00:
[...]

Kan ook met de RES knop op het stuur. Ik zou die functie trouwens gewoon uitschakelen met die borden herkenning en het automatisch aanpassen van de snelheid. 1x niet opletten en je achterligger zit in je bumper.
Precies. Hij remt namelijk best hard af. Het is me twee keer overkomen, 1 keer omdat ie dacht dat er een scherpe bocht aankwam en de twee keer bij Vianen op de brug omdat ie een bord met 90 zag.
Vind dat niet zo prettig. Dus uitgezet.

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04-2025
TalkingCarrot schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:59:
Afgelopen week mijn ID4 binnen gekregen. Nu de eerste kilometers gereden.

[Afbeelding]

De opties op de auto waren:
- Trekhaak achteraf.
- Ruiten achteraf tinten (niet fabriek af)
- Assistance pakket plus
- Interieur design plus

Trekhaak was meteen geleverd, waar ik erg verrast over was: in eerste instantie moest ik hier waarschijnlijk een half jaartje op wachten. Aflevering van de dealer was verder goed. Ik heb meteen gevraagd hoe het zit met automatisch inparkeren en het nieuwe snelladen wat komt. De PON dealer wist mij te vertellen dat ik beide opties niet zou krijgen. Het automatisch inparkeren verreist extra sensoren die er pas vanaf eind 2021/begin 2022 ingebouwd gaan worden en voor het sneller laden is nieuwe hardware verreist.

De auto
De auto rijdt lekker en is wat mij betreft snel genoeg. Ik merk vooral wat een zegen het is dat de auto zo stil is. Voorheen moest ik tijdens het bellen in de auto het geluid altijd op max zetten (Golf 7, 150pk DSG) en erg focussen. Dit terwijl de motor in 2 cilinder stand naar mijn gevoel al erg stil was. Nu kan ik gewoon op normaal geluid bellen. Wat een verademing. Een paar andere mooie pluspunten zijn:
- De enorm kleine draaicirkel is goud en verrast elke keer weer mensen.
- Het infotainment werkt goed. Ik gebruik wel veel Apple Carplay.
- Audio is verder prima. Niet bijzonder, maar wel fijn dat je standaard in de hele auto speakers hebt.

Er zijn ook een paar punten waar ik tegen aan loop:

- Er zit geen zonnebril houder in 8) . Kortom, zonnebril gaat in de vergaarbak. Dit is wel vervelend tijdens het omwisselen van mijn normale bril, daar wil ik immers geen krassen op.
- De achteruitrij camera zit niet onder het VW logo. Bij regen heb je er weinig aan. Grappig feitje: bij de ID.3 zit deze wel netjes onder het VW logo verwerkt.
- ID.light is leuk, maar ik vind de toepassing maar matig. Vooral met de navigatie van VW werkt het net niet. Bij rotondes geeft die bij mij niet aan dat ik er af moet. Daarnaast geeft die vaak pas op het laatste moment aan dat je moet afslaan. Het voelt hierdoor meer als een gimmick dan als een toe te passen functionaliteit. Ik hoop dat het in de toekomst ook met Waze gaat werken.
- Het scherm onder de stuur heeft wat mij betreft te weinig opties. Navigatie toont het alleen maar als je de VW navigatie gebruikt. Je kunt er ook geen muziek oid op tonen. Op dat vlak mis ik wel een hoop informatie tijdens het rijden die mijn Golf wel toonde.
- Het gebrek aan verlichting op sommige plekken. Het is hier al vaker benoemd, maar ergens blijf ik het merkwaardig vinden dat het handschoenenvakje en de volume/climate knoppen bij de infotainment geen verlichting heeft. Ik merk toch dat ik soms uit gemak liever de knoppen op het infotainment gebruik en dat ik, vooral nu in de winterperiode, vaak moet nadenken waar ik moet zijn.
- Ik heb het gevoel dat de app minder kan dan de app van mijn golf. Zo zie ik niet waar de auto staat, of de auto op slot staat en gaat het synchroniseren niet zo heel snel.

Punten die ik nog ga aanpassen
- Ik wil zelf nog een variabele laadbodem erin plaatsen. Deze gebruikte ik in mijn vorige auto vaker dan ik in eerste instantie dacht.

Al op al een topwagen en zeker een aanrader om aan te schaffen/te leasen.
mooie wagen! niet overwogen om dot matrix techniek te gebruiken voor het tinten? Dan ben je 95% daarvan ook kwijt en ziet het er strak uit. die witte rand bij het kleine raampje is wel jammer! verder hele mooie auto!

• Soeski
LastSamurai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:03:
[...]

Precies. Hij remt namelijk best hard af. Het is me twee keer overkomen, 1 keer omdat ie dacht dat er een scherpe bocht aankwam en de twee keer bij Vianen op de brug omdat ie een bord met 90 zag.
Vind dat niet zo prettig. Dus uitgezet.
Voorspelling snelheid kun je uitzetten inderdaad - verkeersbordherkenning kun je aan laten staan.

• Gunnassy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-01 09:14
LastSamurai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:58:
[Afbeelding]

Ik heb 'm.

Gisteren opgehaald aan de andere kant van het land.
Een Dusk Blue Pro met warmtepomp, comfortpakket en assistance pakket.
Het is een voorraadauto van de LM en ik heb 'm eigenlijk blind besteld.
Zeer mooie wagen. Dat blauw contrasteert mooi met zwart!

• DonJunior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhLExGZLPAHuX5s6R9SkNpcdebg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uE41IjcdJ5TGnM1Rh9yszPH.jpg?f=fotoalbum_medium

Zou de auto internet verbinding hebben denken jullie? :+

Antenne wordt dermate warm dat al het ijs eromheen smelt.
De auto staat hier overigens gewoon stil (en uit) op de oprit en wordt op het moment niet verwarmd. :X

*sowieso

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04-2025
[...]

ik ben al meerdere keren 'gewaarschuwd' voor mijn matrix licht. Dus blijkbaar werkt het echt niet altijd goed. zeker op stukken als er af en toe een boom tussen zit. Voor de mensen rondom Almere, op de Waterlandseweg werkt hij niet heel goed. En ook de A27 bij de Stichtsebrug blijft hij vaak aan terwijl er op de andere helft andere auto's rijden.

Dus ja, het werkt opzicht goed. Maar echt niet altijd en overal. Op de bovengenoemde wegen laat ik hem daardoor altijd ook uit.

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Mocht je nieuwsgierig zijn wanneer je ID.4 (en dat zal vast ook gelden voor alle ID.x modellen) besluit de remlichten op te laten lichten, dan is dit wel een leuke forumpost:
https://www.vwidtalk.com/...ht-doing-back-there.3432/

• Mitchell2.24v
B@rt_d@_M@n schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:28:
Mocht je nieuwsgierig zijn wanneer je ID.4 (en dat zal vast ook gelden voor alle ID.x modellen) besluit de remlichten op te laten lichten, dan is dit wel een leuke forumpost:
Dat is een interessante post, dank je!

• AMARONE|IA
Goed om te weten, ik vroeg het mij ook al af hoe die lichten werkten.

• AMARONE|IA
Misschien al gepost maar leuke wintertest met de id3:

YouTube: VW ID3 Winter Range, Efficiency & Charging Test!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Leuk om te lezen maar ik verbaas mij over de verbazing dat je remlicht niet aan gaat als je 'gas' pedaal loslaat. Feitelijk rem je niet dus hoeft er ook geen remlicht te branden dat lijkt mij toch heel logisch.

• wheli

[Afbeelding].
Ik heb vanochtend ook een doek gepakt, was helemaal nat aan de binnenkant. Andere auto ook. Regio Zwolle, misschien lokaal? M'n weerstation gaf ook hoge luchtvochtigheid aan in combinatie met nu dus matige vorst.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-01 14:41
wheli schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:49:
[...]

Ik heb vanochtend ook een doek gepakt, was helemaal nat aan de binnenkant. Andere auto ook. Regio Zwolle, misschien lokaal? M'n weerstation gaf ook hoge luchtvochtigheid aan in combinatie met nu dus matige vorst.
Vloermatten wel droog? Er zijn een aantal gevallen bekend waar de airco zijn vocht niet kwijt kon (afwateringsslangetje verkeerd gemonteerd) en dan loopt ‘ie over naar de voetmatten.

• Gideon_92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 20:53
sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:55:
[...]

Vloermatten wel droog? Er zijn een aantal gevallen bekend waar de airco zijn vocht niet kwijt kon (afwateringsslangetje verkeerd gemonteerd) en dan loopt ‘ie over naar de voetmatten.
Dit is een, volgens mijn dealer, relatief veel voorkomend probleem. Heb er zelf ook last van gehad. Oplossing is dat een onderdeel wordt besteld en vervangen, en je vloermatten laten drogen. Zijn ze te ver heen? Worden ze vervangen.

• wheli
Zal er morgen even op letten, ik had in ieder geval niets gemerkt. Dank voor de tip!

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-01 14:24
ID4.1

Wat me vanmorgen was opgevallen dat er best nog wel een dikke ijslaag op de lampenunits zat bij het wegrijden. Dit beperkt ernstig de lichtbundel die je normaliter voor de auto hebt. Ik dacht werkelijk waar dat alleen de dagrijverlichting aan stond.
Dit ontdooit niet tijdens voorverwarming of rijden. Hier moet je toch wel rekening mee houden.
Na 5 minuten heb ik toch maar de auto langs de kant gezet en het ijs van de lampenunits voor en achter gehaald.

Wat mij toch tegen blijft vallen is dat de auto, zodra deze niet aan de laadpaal staat, de automatische voorverwarming (op tijdschema) niet inschakelt. Het lukt ook niet altijd om dan de voorverwarming met de app te starten. Ik heb helaas regelmatig de melding "Actie kan niet worden uitgevoerd".

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 11:14
wheli schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:49:
[...]

Vanochtend was het weer nat aan de binnenkant, wel iets minder dan gisteren leek het maar nog steeds stukken beslagen ruiten en druppels aan de binnenkant.

• AMARONE|IA
theobe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:47:
ID4.1

Wat me vanmorgen was opgevallen dat er best nog wel een dikke ijslaag op de lampenunits zat bij het wegrijden. Dit beperkt ernstig de lichtbundel die je normaliter voor de auto hebt. Ik dacht werkelijk waar dat alleen de dagrijverlichting aan stond.
Dit ontdooit niet tijdens voorverwarming of rijden. Hier moet je toch wel rekening mee houden.
Na 5 minuten heb ik toch maar de auto langs de kant gezet en het ijs van de lampenunits voor en achter gehaald.

Wat mij toch tegen blijft vallen is dat de auto, zodra deze niet aan de laadpaal staat, de automatische voorverwarming (op tijdschema) niet inschakelt. Het lukt ook niet altijd om dan de voorverwarming met de app te starten. Ik heb helaas regelmatig de melding "Actie kan niet worden uitgevoerd".
Het is wel lekker aan komen lopen met alle ruiten ijsvrij, een warme stoel en cabine. Nooit meer krabben maar inderdaad, ik had hetzelfde. Op het eerste moment leek het licht gewoon te werken maar na een paar minuten had ik zelfs het gevoel dat het licht uitging. Even gestopt en met de hand de units schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUh8LWeh5i3UzrwlwhbtkTS-6dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTgboMlHRYkDJmzI7irjc8tf.jpg?f=fotoalbum_large

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-01 08:32
AMARONE|IA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:00:
[...]

Het is wel lekker aan komen lopen met alle ruiten ijsvrij, een warme stoel en cabine. Nooit meer krabben maar inderdaad, ik had hetzelfde. Op het eerste moment leek het licht gewoon te werken maar na een paar minuten had ik zelfs het gevoel dat het licht uitging. Even gestopt en met de hand de units schoongemaakt.

[Afbeelding]
Dat is zeker lekker als je het niet vergeet 8)7 Maar vanmorgen dacht ik het aan gezet te hebben en dan kom je bij de auto en dan mag je helaas nog steeds krabben :'(.

Van de licht units viel het me meteen op en die ook maar meteen schoon gemaakt. Geen idee hoelang het anders zou duren tijdens het rijden en hoeveel andere mensen je dan irriteert ;)

Laten we leuk blijven tegen elkaar

• Soeski
t2faag schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:20:
[...]

Dat is zeker lekker als je het niet vergeet 8)7 Maar vanmorgen dacht ik het aan gezet te hebben en dan kom je bij de auto en dan mag je helaas nog steeds krabben :'(.

Van de licht units viel het me meteen op en die ook maar meteen schoon gemaakt. Geen idee hoelang het anders zou duren tijdens het rijden en hoeveel andere mensen je dan irriteert ;)
Krabben alleen als je echt haast hebt, anders is met een paar minuten het meeste ijs al weg.
En dan is je stoel en stuur ook warm (en je spiegels ontdooid), want dat gebeurt met voorklimatiseren helaas niet (meer).

• FlowDesign
darud schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:57:
[...]

Vanochtend was het weer nat aan de binnenkant, wel iets minder dan gisteren leek het maar nog steeds stukken beslagen ruiten en druppels aan de binnenkant.
Als er echt druppels aan de binnenkant zitten dan is er iets echt niet goed. Zou er niet te lang mee door blijven rijden, want uiteindelijk wordt alle bekleding vochtig en dan gaat het schimmelen.

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09-2025
Simply1337 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

stand 1. en bovenste toggle zet je hoe snel het reaggeert op een druppel. mijne staat meestal op 3. soms 4.. bij een wolkbreuk handmatig naar max
Tijd geleden deze vraag gesteld, maar helaas blijkt dit niet te werken bij mij. Via het menu staat de automatische stand voor de ruitenwissers ingeschakeld en ik heb de hendel op INT (stand 1) staan. Echter is dit bij mij gewoon altijd aan, ongeacht of het regent of niet. Via het knopje bovenop de hendel, waarmee je de snelheid aanpast ook verschillende standen geprobeerd, maar wederom ongeacht of het regent of niet, deze standen staan bij mij gewoon altijd aan met een vast aantal seconden ertussen. Meer mensen er last van dat de automatische stand voor de ruitenwissers niet werkt? Is hier wellicht een oplossing voor, of toch maar weer naar de dealer?

• AMARONE|IA
Soeski schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:27:
[...]

Krabben alleen als je echt haast hebt, anders is met een paar minuten het meeste ijs al weg.
En dan is je stoel en stuur ook warm (en je spiegels ontdooid), want dat gebeurt met voorklimatiseren helaas niet (meer).
Die waren bij mij gewoon ontdooid hoor. En dat kon niet door iets anders zijn want gisteren overdag zat er ijs op.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-01 14:21

Haan

dotnetter

Hier vanmorgen ook prima ontdooide spiegels, wel ijs op de kappen zelf, maar de spiegels waren prima ontdooid. Wel luxe hoor, ik was al blij met een van de vorige auto's (Ford Focus) die je ook op afstand kon voorverwarmen, maar de ID4 doet het stukken beter en veel sneller ook. Lekker vanuit de woonkamer toe staan kijken hoe de voorruit staat te dampen, terwijl de buurman aan het krabben is >:)
Wel weer jammer dat de auto zich vandaag niet liet bedienen via de app en dat ik eerst in de auto moest gaan zitten om de klimatisering te starten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Soeski schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:27:
[...]

Ook hier waren de spiegels vanmorgen gewoon ontdooit. Stoelen warm en stuur warm.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Soeski
maik73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:01:
[...]

Ook hier waren de spiegels vanmorgen gewoon ontdooit. Stoelen warm en stuur warm.
Ok, dit werkt bij mijn ID.3 1st Max niet (meer). Op zich snap ik wel dat de stoel en het stuur niet voorverwarmd wordt - dat gaat heel snel als je instapt en weg rijdt, net als de spiegels. Zonde van de energie om misschien al meteen een half uur te starten terwijl je nog niet weg gaat?
Ik denk dat de spiegels wel ooit gewerkt hebben, maar sinds ze de app aangepast hebben niet meer (toen kon je nog je stoel en stuur "kiezen" met klimatiseren, nu alleen een zone links of rechts of beiden).
Stoel- en stuurverwarming met voorklimatiseren heb ik nog nooit werkend gehad, maar ik ging er vanuit dat dit by design was.
Bij mijn vorige auto (Volvo V50) werd ook alleen ontdooid - de stoelverwarming ging pas aan met rijden en de spiegels ontdooiden ook niet mee (nee meneer, het is ook INTERIEUR verwarming. De spiegels zitten niet in het interieur")... ok... 8)7

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Soeski schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:11:
[...]

Ok, dit werkt bij mijn ID.3 1st Max niet (meer). Op zich snap ik wel dat de stoel en het stuur niet voorverwarmd wordt - dat gaat heel snel als je instapt en weg rijdt, net als de spiegels. Zonde van de energie om misschien al meteen een half uur te starten terwijl je nog niet weg gaat?
Ik denk dat de spiegels wel ooit gewerkt hebben, maar sinds ze de app aangepast hebben niet meer (toen kon je nog je stoel en stuur "kiezen" met klimatiseren, nu alleen een zone links of rechts of beiden).
Stoel- en stuurverwarming met voorklimatiseren heb ik nog nooit werkend gehad, maar ik ging er vanuit dat dit by design was.
Bij mijn vorige auto (Volvo V50) werd ook alleen ontdooid - de stoelverwarming ging pas aan met rijden en de spiegels ontdooiden ook niet mee (nee meneer, het is ook INTERIEUR verwarming. De spiegels zitten niet in het interieur")... ok... 8)7
Heb je deze instelling wel aangevinkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsg6dxd6b_3w-MfCIqro9QButdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ESdeke3RpPQZgjfzd8t0KNhF.png?f=fotoalbum_large

• Soeski
B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:50:
[...]

Heb je deze intelling wel aangevinkt?
[Afbeelding]
Thanks - maar staat allemaal al goed. Ik heb het maar uit- en weer aangezet voor de zekerheid. Het blijft software.

• Jakkie takkie
theobe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:47:
ID4.1

Dat viel mij dinsdag ochtend ook op. Dit icm met de melding dat front assist niet werkte. Laatste melding verdween na een paar minuten.

• Jakkie takkie
Gideon_92 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:08:
[...]

Dit is een, volgens mijn dealer, relatief veel voorkomend probleem. Heb er zelf ook last van gehad. Oplossing is dat een onderdeel wordt besteld en vervangen, en je vloermatten laten drogen. Zijn ze te ver heen? Worden ze vervangen.
Is dit ook een terugroepactie?

In het algemeen vraag ik mij trouwens af of je op basis van je chassisnr. door de dealer benaderd gaat worden wanneer er eventuele terugroepacties voor je auto open staan. Deze vraag is niet sarcastisch bedoeld O-)

• Mitchell2.24v
En vandaag dan ook het officiële bericht van A-Point Business/Pon ontvangen:
Beste berijder,

Helaas hebben wij bericht ontvangen van de fabriek dat er dit jaar minder VW ID.4 geleverd kunnen worden dan eerder was beloofd door gebrek aan semiconductors.
Het spijt ons zeer u te berichten dat ook de voor u bestelde VW ID.4 niet meer in 2021 geleverd kan worden.
De verwachting is dat uw auto in het eerste kwartaal van 2022 geleverd zal worden.

...

• mcmiles
ID.3P
Zojuist app update geïnstalleerd op mijn iPhone.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIkyu65TTkECSRDt1PLCQUhbMxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nkbr2SjBFlzZzBkPzTV4Zo0s.jpg?f=fotoalbum_large

• DonJunior
Gideon_92 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:08:
[...]

Voor in de winter heb ik de rubbermatten erin liggen. De kids met hun natte laarzen is sowieso geen goede combinatie met matten van stof

edit: typos

*sowieso

• mcmiles
maik73 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:01:
[...]

Hier idem, voorklimatisering 10 min voor vertrek ingesteld via de app en dat werkt perfect. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Die 10 min is echt ruim voldoende en auto was niet verbonden met de laadpaal.

• FlowDesign
Zojuist ook een paar minuutjes voor vertrek de clima alvast aangezet via de app. Het duurt wel ff voordat de app gesynct is met de auto, maar het werkt wel. Daarna voor het instappen weer uitgezet in de app en dat deed ie per direct.

Wat ik nu dus wel heel bijzonder vind, is dat dit dus vrijwel meteen werkt, maar een locatie naar de auto sturen kan rustig 3 dagen op zich laten wachten.

Echt wat the f*ck. Echt een stel n00bs daar bij VW als het om software gaat.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

andreasvdwal schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:02:
[...]

Leuk om te lezen maar ik verbaas mij over de verbazing dat je remlicht niet aan gaat als je 'gas' pedaal loslaat. Feitelijk rem je niet dus hoeft er ook geen remlicht te branden dat lijkt mij toch heel logisch.
Wat ik graag zou willen weten is of je remlicht aangaat als je de cruisecontrol naar beneden zet. Als ik van 120 naar 100 ga voelt het vrij agressief - logisch als dan je remlichten aangaan. Maar als ik van 110 naar 105 ga om aan te passen aan voorliggers bijvoorbeeld (soms doe je dat handmatig) dan vind ik het weer wel vrij brake checkerig om dan op de linkerbaan te gaan remmen voor die 5 km per uur. Iemand een idee?
AMARONE|IA schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:22:
[...]

Goed om te weten, ik vroeg het mij ook al af hoe die lichten werkten.
Winterweer = 200km range max, prima vuistregel om te hanteren en kan het alleen maar meevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flappiewappie op 22-12-2021 17:24 ]

Hier staat wat

• AMARONE|IA
Flappiewappie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:22:
[...]

Wat ik graag zou willen weten is of je remlicht aangaat als je de cruisecontrol naar beneden zet. Als ik van 120 naar 100 ga voelt het vrij agressief - logisch als dan je remlichten aangaan. Maar als ik van 110 naar 105 ga om aan te passen aan voorliggers bijvoorbeeld (soms doe je dat handmatig) dan vind ik het weer wel vrij brake checkerig om dan op de linkerbaan te gaan remmen voor die 5 km per uur. Iemand een idee?

[...]

Winterweer = 200km range max, prima vuistregel om te hanteren en kan het alleen maar meevallen.
Turijn lijkt nu 18 uur te gaan duren inderdaad. Flinke rit qua tijd. Twijfel alleen nog of ik alle laadstops in de Navi zet of dat ik per stop vooruit plan.

• Mraze
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Jakkie takkie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:02:
[...]

Is dit ook een terugroepactie?

In het algemeen vraag ik mij trouwens af of je op basis van je chassisnr. door de dealer benaderd gaat worden wanneer er eventuele terugroepacties voor je auto open staan. Deze vraag is niet sarcastisch bedoeld O-)
Je dealer krijgt inderdaad automatisch te zien of er een recall op je auto van toepassing is en zou je hiervoor moeten benaderen. Ik durf alleen niks te zeggen over de snelheid waarmee ze contact opnemen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:41
Heb nu het probleem dat het laden van onze ID.4 Pro onderbroken wordt. Volgens de leverancier van de laadpaal gebeurt dit misschien omdat de auto meer stroom vraagt, dan de paal (3-fase 11 kW) kan leveren. Wie herkent dit?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Stockbaard
mcmiles schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:57:
ID.3P
Zojuist app update geïnstalleerd op mijn iPhone.[Afbeelding]
Heb het even geprobeerd om een route naar Duitsland te plannen (EV Route planner integration). Laat wel laadstops zien, maar alleen de adressen. Geen info over aanbieder, snelheid, aantal oplaadpunten en beschikbaarheid. Optie om route in Google Maps te laden, laat alleen de route zien zonder deze tussenstops.

• DonJunior
FlowDesign schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:17:
Zojuist ook een paar minuutjes voor vertrek de clima alvast aangezet via de app. Het duurt wel ff voordat de app gesynct is met de auto, maar het werkt wel. Daarna voor het instappen weer uitgezet in de app en dat deed ie per direct.

Wat ik nu dus wel heel bijzonder vind, is dat dit dus vrijwel meteen werkt, maar een locatie naar de auto sturen kan rustig 3 dagen op zich laten wachten.

Echt wat the f*ck. Echt een stel n00bs daar bij VW als het om software gaat.
Wat ik vermoed.. want had het vandaag ook weer dat het de eerste keer niet werkte. Is dat bij het eerste verzoek de auto uit 'slaapmodus' gehaald wordt.. vervolgens stuur je het verzoek nog een keer (aan of uit van de klimatisering) en dan werkt het wel direct.
We zouden eens moeten testen dat als je klimatisering aan hebt gekregen (en dus bevestiging in de app dat ie draait) of een adres versturen dan wél. instant werkt.
Gewoon puur uit nieuwsgierigheid

*sowieso

• DonJunior
Joris748 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:04:
Heb nu het probleem dat het laden van onze ID.4 Pro onderbroken wordt. Volgens de leverancier van de laadpaal gebeurt dit misschien omdat de auto meer stroom vraagt, dan de paal (3-fase 11 kW) kan leveren. Wie herkent dit?
Heb dit in het begin een paar keer gehad.. toen had ik de stekker niet helemaal lekker in de auto gedrukt.. dan begint ie wel maar slaat ie na een tidje toch af.
Probeer eens goed de kabel aan te drukken.
Als dat het niet is kun je in de auto (en de app) het vinkje 'AC laadsnelheid verlagen' eens proberen aan te vinken om te kijken of dat verschil maakt.

*sowieso

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 20:58

RBK

Zakelijk een nieuwe lease auto mogen kiezen.

ID3 Pro S besteld begin September, levering week 52. De communicatie vanuit de lease maatschappij (Alphabet) is werkelijk om te huilen. Geen enkele keer een update gehad.

Uiteindelijk zelf de dealer maar eens gebeld, auto is nu op de trein richting pon. Levering in NL zou dan hopelijk in week 52 zijn. Duimen maar ivm de bijtelling.

Ben benieuwd naar de stonewashed blue kleur die ik heb gekozen - zal tzt een foto plaatsen!

• FlowDesign
DonJunior schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:21:
[...]

Wat ik vermoed.. want had het vandaag ook weer dat het de eerste keer niet werkte. Is dat bij het eerste verzoek de auto uit 'slaapmodus' gehaald wordt.. vervolgens stuur je het verzoek nog een keer (aan of uit van de klimatisering) en dan werkt het wel direct.
We zouden eens moeten testen dat als je klimatisering aan hebt gekregen (en dus bevestiging in de app dat ie draait) of een adres versturen dan wél. instant werkt.
Goed idee. Gaan we doen :)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
DonJunior schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:21:
[...]

Dat heb ik vanochtend geprobeerd maar het werkte helaas niet. Uitgerekend op zo'n dag dat je mag gaan krabben :P

Nu maar een schedule ingesteld dat ie elke ochtend gewoon mag gaan acclimatiseren. Daar heb ik toch meer vertrouwen in.

• maik73
  • Laatst online: 28-12-2025
Heb ik reeds vaker geprobeerd, maar helaas zonder positief resultaat... Ja 1x denk je dat het werkt dus dat je het gevonden hebt, maar volgende keer komt de bestemming toch echt pas aan als je reeds op je retour bent....

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Joris748
DonJunior schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:26:
[...]

Heb dit in het begin een paar keer gehad.. toen had ik de stekker niet helemaal lekker in de auto gedrukt.. dan begint ie wel maar slaat ie na een tidje toch af.
Probeer eens goed de kabel aan te drukken.
Als dat het niet is kun je in de auto (en de app) het vinkje 'AC laadsnelheid verlagen' eens proberen aan te vinken om te kijken of dat verschil maakt.
Kijk dat was nuttige info.

Gisterenavond eerst op 'normale' laadsnelheid gestart, na een tijdje werd het laden gestopt. Daarna opnieuw gestart met gereduceerde laadsnelheid en vanochtend stond de accu netjes op 80%. Mijn vrouw heeft vorige week een instructierit gehad van de dealer en die had het vinkje voor gereduceerd laden uitgezet.

Zou dit een Volkswagen of laadpaal probleem zijn? Als het zou zijn dat de, zoals de leverancier van de laadpaal zegt, de paal minder kan leveren dan de auto vraagt. Dan zou ook het hele idee van loadbalancing niet werken. Of denk ik nu te moeilijk?

Je zou verwachten dat de verbruiker (de auto) de vraag bepaalt en de laadpaal zoveel mogelijk levert.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:09:
Zou dit een Volkswagen of laadpaal probleem zijn? Als het zou zijn dat de, zoals de leverancier van de laadpaal zegt, de paal minder kan leveren dan de auto vraagt. Dan zou ook het hele idee van loadbalancing niet werken. Of denk ik nu te moeilijk?
Jouw auto vraagt altijd 11 kW.
Als je een 3 x 25A aansluiting hebt, dan kan jouw laadpaal gewoonlijk 3 x 20A leveren, wat neerkomt op 13,8 kW.
Als je aan het koken bent (inductiekookplaat & oven) of aan het wassen en drogen bent, dan kan je laadpaal die 11 kW niet leveren zonder over de aansluitwaarde van je woning te gaan. Load balancing zorgt er dan voor dat jouw laadpaal automatisch minder stroom levert dan de gevraagde 11 kW.

• FlowDesign
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:09:
[...]

Kijk dat was nuttige info.

Gisterenavond eerst op 'normale' laadsnelheid gestart, na een tijdje werd het laden gestopt. Daarna opnieuw gestart met gereduceerde laadsnelheid en vanochtend stond de accu netjes op 80%. Mijn vrouw heeft vorige week een instructierit gehad van de dealer en die had het vinkje voor gereduceerd laden uitgezet.

Je zou verwachten dat de verbruiker (de auto) de vraag bepaalt en de laadpaal zoveel mogelijk levert.
Wat voor huisaansluiting heb je? 3x25A?
En wat voor laadpaal heb je laten installeren?
Is de laadpaal ook op een eigen groep in de meterkast geïnstalleerd? Slaan er geen stoppen uit of aardlekschakelaars om?
Gebeurt dit telkens 's nachts? Of alleen wanneer er andere apparaten in huis ook aanstaan?
Stopt ie vrij snel na het inpluggen met opladen, of later pas?

• Joris748
FlowDesign schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:27:
[...]

Wat voor huisaansluiting heb je? 3x25A?
3x25A
En wat voor laadpaal heb je laten installeren?
Een Alfen Eve Single met vaste kabel
Is de laadpaal ook op een eigen groep in de meterkast geïnstalleerd? Slaan er geen stoppen uit of aardlekschakelaars om?
Ja, zit op een eigen B20 0,030A alamat. Is aangesloten met een 5x6mm2 kabel. Alamat en/of hoofdzekeringen gaan er niet uit.
Gebeurt dit telkens 's nachts? Of alleen wanneer er andere apparaten in huis ook aanstaan?
Stopt ie vrij snel na het inpluggen met opladen, of later pas?
Het gebeurt binnen een uur na starten met laden. Ongeacht hoe laat we inpluggen.

Heb nog niet kunnen zien of het tegelijk is met inschakelen van de warmtepomp. Enige grote verbruiker die rond dezelfde tijd ook aan zou kunnen staan, is de vaatwasser. Maar die stond gisteren niet aan, toen het meer mis gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 23-12-2021 10:27 ]

• FlowDesign
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:57:
[...]

3x25A

[...]

Een Alfen Eve Single met vaste kabel

[...]

Ja, zit op een eigen B20 0,030A alamat. Is aangesloten met een 5x6mm2 kabel. Alamat en/of hoofdzekeringen gaan er niet uit.

[...]

Het gebeurt binnen een uur na starten met laden. Ongeacht hoe laat we inpluggen.

Heb nog niet kunnen zien of het tegelijk is met inschakelen van de warmtepomp. Enige grote verbruiker die rond dezelfde tijd aan zou kunnen staan, is de vaatwasser. Maar die stond gisteren niet aan, toen het meer mis gaan.
Pro-line of S-line?

Kun je ergens terugkijken hoeveel vermogen de laadpaal levert over de tijd? Ik denk dat de auto gewoon vrij vlot naar 11 kW gaat, ondanks een eventueel koude batterij, maar misschien loopt het eerst ook langzaam op.

Heeft die laadpaal iets van logging of foutmeldingen die je kunt bekijken?

Is de laadpaal ook aangesloten op de P1 van je slimme meter voor de load balancing?

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 23-12-2021 10:35 ]

• Jakkie takkie
Volgens mij zou het laden alleen mogen worden onderbroken als het amperage onder het minimum komt. Dat is 3x6A bij mijn ID3, neem aan bij de ID4 hetzelfde.

Het actuele vermogen dat je uit het net trekt kun je eventueel ook op je slimme meter zien.

Ik gok op een slechte verbinding tussen lader en auto, al dan niet door de stekker.

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01 11:14
RBK schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:09:
Zakelijk een nieuwe lease auto mogen kiezen.

ID3 Pro S besteld begin September, levering week 52. De communicatie vanuit de lease maatschappij (Alphabet) is werkelijk om te huilen. Geen enkele keer een update gehad.

Uiteindelijk zelf de dealer maar eens gebeld, auto is nu op de trein richting pon. Levering in NL zou dan hopelijk in week 52 zijn. Duimen maar ivm de bijtelling.

Ben benieuwd naar de stonewashed blue kleur die ik heb gekozen - zal tzt een foto plaatsen!
Stonewashed Blue is in het echt veel mooier dan op de foto! Ik heb ook een Pro S

Voordeel is dat een vieze auto niet zo opvalt met deze kleur >:)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLW2jY2qziLMi9PSWwfwkS7mhpmxrpm4S0sKe1-iw-54zn4P7ANovI1er413gLeiNVX4jRHpSdlckG_UtI9JyiGXM3Fu0cTHHrjjTkruKtEWUDyj4bL8M017sT7ZFCYi8Gq8XmBuPxU9WOD6CCM56BSYtQ=w1259-h944-no?authuser=0

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• AMARONE|IA
s006110 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:40:
[...]

Stonewashed Blue is in het echt veel mooier dan op de foto! Ik heb ook een Pro S

[Afbeelding]
Hele mooie kleur, staat de id3 goed.

• FlowDesign
s006110 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]
Indd, blij dat ik geen witte auto meer heb 😄

• Joris748
@FlowDesign @Jakkie takkie

Heb de log van de DIN-meter uitgelezen. Helaas niet zo'n hoge resolutie, maar geeft misschien wel wat inzicht. Bij de afgebroken laadsessie was het vermogen niet gereduceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m38JKUjODBNEiSYnMFzY5d3wEZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLxyApwRGvlpE7MH54f6oZ57.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 23-12-2021 11:09 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.