Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 163 ... 380 Laatste
Acties:

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
S-line
Kun je ergens terugkijken hoeveel vermogen de laadpaal levert over de tijd? Ik denk dat de auto gewoon vrij vlot naar 11 kW gaat, ondanks een eventueel koude batterij, maar misschien loopt het eerst ook langzaam op.
Zie vorige post :)
Heeft die laadpaal iets van logging of foutmeldingen die je kunt bekijken?
Ik kan de logging van de paal of eventuele foutmeldingen helaas niet uitlezen.
Is de laadpaal ook aangesloten op de P1 van je slimme meter voor de load balancing?
Ja, is aangesloten op de P1 poort. Heb loadbalancing in de praktijk al zien werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 23-12-2021 11:13 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalingus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07 15:33
ID.4 Pro. Van 'definitieve productieweek 47' zitten we nu in week 51 met de bevestiging (22-12 ontvangen) dat ie volgend jaar pas komt, nog steeds niet in productie is (heb zwart op wit van wel) en A-Point ook niet weet wanneer deze wel ingepland staat. Lijkt wel alsof alleen de afdeling pretbederf nog in bedrijf is.

Gelukkig kon de LM (op basis van info van A-Point) maandag 20-12 nog melden dat ie week 52 binnen zou komen bij de dealer :)

Compensatie? Je mag blij zijn dat ze de prijs niet hebben verhoogd naar het niveau van 2022. Of heeft iemand hier wel een deal weten te sluiten?

*sarcasm off*

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:01
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:57:
[...]

3x25A

[...]

Een Alfen Eve Single met vaste kabel

[...]

Ja, zit op een eigen B20 0,030A alamat. Is aangesloten met een 5x6mm2 kabel. Alamat en/of hoofdzekeringen gaan er niet uit.

[...]

Het gebeurt binnen een uur na starten met laden. Ongeacht hoe laat we inpluggen.

Heb nog niet kunnen zien of het tegelijk is met inschakelen van de warmtepomp. Enige grote verbruiker die rond dezelfde tijd ook aan zou kunnen staan, is de vaatwasser. Maar die stond gisteren niet aan, toen het meer mis gaan.
Ik heb de Proline en die werkt eigenlijk probleemloos. De auto ramt 'm gelijk naar 11KW. de lader kan besluiten dit te limiteren gebaseerd op gemeten verbruik per fase via de P1 poort.
vermoed dat je ofwel een te grote spanningsval hebt als de auto 11KW gaat vragen.(dus ergens te dunne kabel tussen je laadpaal en meterkast, of kabel niet goed vastgeschroefd ergens) of je hebt een zwevende aarde (opnieuw ergens niet goed vastgeschroefd).

• Joris748
  • Nu online
sl1000 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb de Proline en die werkt eigenlijk probleemloos. De auto ramt 'm gelijk naar 11KW. de lader kan besluiten dit te limiteren gebaseerd op gemeten verbruik per fase via de P1 poort.
vermoed dat je ofwel een te grote spanningsval hebt als de auto 11KW gaat vragen.(dus ergens te dunne kabel tussen je laadpaal en meterkast, of kabel niet goed vastgeschroefd ergens) of je hebt een zwevende aarde (opnieuw ergens niet goed vastgeschroefd).
Het typische is dat het eerst dus wel goed gewerkt lijkt te hebben.Wat voor invloed heeft kou/vocht op wat je beschrijft? De paal is ca 3 maanden geleden geinstalleerd.

Ik stel misschien veel, want ik wil het probleem graag begrijpen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55

Tarin

Just plain weird.

Metalingus schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:30:
ID.4 Pro. Van 'definitieve productieweek 47' zitten we nu in week 51 met de bevestiging (22-12 ontvangen) dat ie volgend jaar pas komt, nog steeds niet in productie is (heb zwart op wit van wel) en A-Point ook niet weet wanneer deze wel ingepland staat. Lijkt wel alsof alleen de afdeling pretbederf nog in bedrijf is.

Gelukkig kon de LM (op basis van info van A-Point) maandag 20-12 nog melden dat ie week 52 binnen zou komen bij de dealer :)

Compensatie? Je mag blij zijn dat ze de prijs niet hebben verhoogd naar het niveau van 2022. Of heeft iemand hier wel een deal weten te sluiten?

*sarcasm off*
Ik krijg voorlopig geen melding van onze leasemaatschappij over de status; is hier in Duitsland ook minder belangrijk omdat er (iig deze jaarwisseling) niks met de bijtelling gebeurt - wij zitten voor EVs tot 60.000 euro nog op 3%, geloof ik, als ik het goed om weet te zetten.).
Toen ik de ID.4 anderhalve maand geleden bestelde gaf Carwow een geschatte levertijd van 8-10 maanden, dat is nu bijgesteld naar 10-12 maanden. Ik ben benieuwd, de Golf rijd nog prima maar zou in oktober eigenlijk weg moeten en ik heb geen zin in huurauto's als tussenoplossing eigenlijk.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• sl1000
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:07:
[...]

Het typische is dat het eerst dus wel goed gewerkt lijkt te hebben.Wat voor invloed heeft kou/vocht op wat je beschrijft? De paal is ca 3 maanden geleden geinstalleerd.

Eerder met de ID.4 of eerder met een andere auto? andere auto laad wellicht maar op 1 of 2 fases en niet op drie fases zoals de ID.4? verder bouwt een overgangsweerstand zichzelf steeds verder op. dus over tijd wordt het probleem groter.

je zou met een multimeter de spanning over de fases kunnen meten, of met een dongle de spanning uitlezen die de auto meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Jakkie takkie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:38:
Volgens mij zou het laden alleen mogen worden onderbroken als het amperage onder het minimum komt. Dat is 3x6A bij mijn ID3, neem aan bij de ID4 hetzelfde.
3 x 6A komt overeen met 3 x 6 x 230 = 4,14 kW

Ik heb wel eens getest met m'n ID.4 aan de lader en tegelijk oven, kookplaat, wasmachine en droger aan, en het laden zakte naar ongeveer 3,5 kW. Dus jouw stelling klopt in ieder geval niet voor een ID.4.

Je auto laadt overigens ook met een granny charger, en die haalt de 4 kW zeker niet!

• Joris748
  • Nu online
sl1000 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:47:
[...]

Eerder met de ID.4 of eerder met een andere auto? andere auto laad wellicht maar op 1 of 2 fases en niet op drie fases zoals de ID.4? verder bouwt een overgangsweerstand zichzelf steeds verder op. dus over tijd wordt het probleem groter.

je zou met een multimeter de spanning over de fases kunnen meten, of met een dongle de spanning uitlezen die de auto meet.
Alle getoonde laadsessies waren met dezelfde ID.4.

Weet jij of dat uitlezen tijdens het laden moet gebeuren of dat er ook later een logging uitgelezen kan worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 23-12-2021 13:41 ]

• sl1000
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:31:
[...]

Alle getoonde laadsessies waren met dezelfde ID.4.

Weet jij of dat uitlezen tijdens het laden moet gebeuren of dat er ook later een logging uitgelezen kan worden?
Het zijn realtime waarden dus dat moet tijdens het laden gebeuren.
Hooguit kun je achteraf foutmeldingen van de auto uitlezen, maar of deze de informatie bevatten die nodig zijn om het euvel te vinden is twijfelachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:07:
[...]

Laadpaal houdt een enorm gedetailleerd log bij. Daar moet duidelijk uit worden wat er precies gebeurt. Log kan via de backoffice indien aanwezig uitgelezen worden. Andere optie is lokaal via de service installer van Alfen of via de MyEVe app van Alfen.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 08:23
Gadget Freak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:30:
[...]

3 x 6A komt overeen met 3 x 6 x 230 = 4,14 kW

Ik heb wel eens getest met m'n ID.4 aan de lader en tegelijk oven, kookplaat, wasmachine en droger aan, en het laden zakte naar ongeveer 3,5 kW. Dus jouw stelling klopt in ieder geval niet voor een ID.4.

Je auto laadt overigens ook met een granny charger, en die haalt de 4 kW zeker niet!
Bij mij slaat hij onder de 6A af. Maar dat zou ook aan de laadpaal kunnen liggen. Niet dat dat vaak voorkomt, of eigenlijk nooit.

Laden met de grannycharger is niet te vergelijken met gewoon laden.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zijn er eigenlijk mensen die ook echt daadwerkelijk hun auto krijgen ergens de komende 1-2 weken?
Of is echt álles vooruit geschoven het nieuw jaar in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik haal derde kerstdag een VW ID.4 Pro Business Moonstone op. Een voorraad-auto van Athlon, mij was er alles aan gelegen de auto op een 2021-kenteken te krijgen dus heb gekozen voor een auto die al daadwerkelijk bij een dealer stond :) , ik mocht ook pas bestellen vanaf 1 dec.

Enige wat er is toegevoegd is een VW-trekhaak maar die was dus wel gewoon op korte termijn leverbaar. Straks alles binnen de maand december geregeld :D incl. laadpaal aan de gevel en verzwaring.

Ben ook nog ff bij de VW-dealer op het dorp geweest om een rondje om een ID.4 te kunnen lopen met mijn gezin, maar die was helder en gaf sowieso aan dat het minimaal een half jaar duurt.

[ Voor 25% gewijzigd door aardbeix15 op 23-12-2021 15:02 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25
Jakkie takkie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:44:
[...]

Bij mij slaat hij onder de 6A af. Maar dat zou ook aan de laadpaal kunnen liggen. Niet dat dat vaak voorkomt, of eigenlijk nooit.

Laden met de grannycharger is niet te vergelijken met gewoon laden.
Heb jij toevallig zo'n Wallbox Pulsar? Die slaat meen ik onder 6A af wanneer je deze dynamisch laat balanceren. Hetzelfde heb ik ook bij een ander merk gelezen, maar niet bij Alfen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• Ultraman
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jakkie takkie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:38:
Volgens mij zou het laden alleen mogen worden onderbroken als het amperage onder het minimum komt. Dat is 3x6A bij mijn ID3, neem aan bij de ID4 hetzelfde.
Mijn ID.3 neemt met 2.3kW ook genoegen hoor. Of ie dat van 1 of 3 fasen haalt geen idee. De paal op het werk is met 3 fasen aangesloten dat zeker. Sta ik er alleen en is het rustig dan krijg ik er netjes 10-11kW van.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FlowDesign
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:08:
@FlowDesign @Jakkie takkie

Heb de log van de DIN-meter uitgelezen. Helaas niet zo'n hoge resolutie, maar geeft misschien wel wat inzicht. Bij de afgebroken laadsessie was het vermogen niet gereduceerd.

[Afbeelding]
Natuurlijk sowieso interessant, waarom gaat het vermogen überhaupt regelmatig terug naar 0,zowel bij vol vermogen als bij laden met gereduceerd vermogen?

Als ik een gok moest doen, ik denk dat je laadpaal naar 0 gaat wanneer je warmtepomp vol vermogen vraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 21:22
s006110 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:40:
[...]

Stonewashed Blue is in het echt veel mooier dan op de foto! Ik heb ook een Pro S

Voordeel is dat een vieze auto niet zo opvalt met deze kleur >:)

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad nog goed uit in deze winterse omstandigheden!

Vandaag bevestiging van Alphabet gekregen dat mijn Stonewashed Blue Pro S besteld is bij A-Point. :) Verwachte levering op de originele offerte stond op week 28 2022, maar dat zal vast nog wel een paar weekjes later worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:16:
[...]

Natuurlijk sowieso interessant, waarom gaat het vermogen überhaupt regelmatig terug naar 0,zowel bij vol vermogen als bij laden met gereduceerd vermogen?

Als ik een gok moest doen, ik denk dat je laadpaal naar 0 gaat wanneer je warmtepomp vol vermogen vraagt?
De buitenunit van de warmtepomp is op 1 fase aangesloten en deed gisteren maximaal 1200W. De grootverbruiker is het element van de binnenunit, maar die gaat alleen aan voor de legionellarun op zaterdag.

Ik ga even bellen met de support van de laadpalenleverancier.

• sl1000
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:08:
[...]

De buitenunit van de warmtepomp is op 1 fase aangesloten en deed gisteren maximaal 1200W. De grootverbruiker is het element van de binnenunit, maar die gaat alleen aan voor de legionellarun op zaterdag.

De software van alfen zorgt er voor dat je nooit meer dan 25A per fase verbruikt.
Hij schroeft de auto terug in dat geval. als je een erg ongebalanceerde meterkast hebt, zou het kunnen dat 1 fase daar bij in de buurt komt en daardoor het vermogen naar 0 terug drukt. maar ik moet zeggen dat ik dat bij mij nooit gezien hebt. zelfs met de inductiekookplaten, afwasmachine en droger aan, was er altijd nog wel 3kw of zo reserve voor de auto om door te kunnen laden.

• Tukk
  • Laatst online: 11:32

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Gisteren kreeg ik de melding in de app dat de verwarming aanzetten niet lukte om te versturen naar de auto.
Bij mij was het openen en meteen sluiten van de auto met de afstandbediening genoeg om daarna meteen wel een commando te kunnen sturen.

Lijkt me niet het netwerk, maar een bug dat de auto gewoon te veel uitzet als die een tijdje niets hoeft te doen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Tukk schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:44:
Gisteren kreeg ik de melding in de app dat de verwarming aanzetten niet lukte om te versturen naar de auto.
Bij mij was het openen en meteen sluiten van de auto met de afstandbediening genoeg om daarna meteen wel een commando te kunnen sturen.

Lijkt me niet het netwerk, maar een bug dat de auto gewoon te veel uitzet als die een tijdje niets hoeft te doen.
Klopt denk ik wel - als ik al 2 dagen niet gereden heb dan update de app al niet meer (batterijpercentage e.d.). Gaat gewoon in diepe slaap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:08:
[...]

Volgens de laadpaalmeneer, geeft de paal een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISUjP_dNxBBjFwAV5Cq9YwMzisI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBd07mF3Cm3NSWjfLRLkq5Dy.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen wordt de dealer met een telefoontje verblijdt.

• FlowDesign
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]

Dit is toch heel vreemd gedrag van een laadpaal?

Stel ik pak een 7 kW wallbox en hang daar een auto aan die technisch gezien met 11 kW kan laden, dan schiet de laadpaal niet in storing maar gaat het voertuig gewoon opladen met max 7 kW.

Volgens mij maakt Alfen zich er hier een beetje gemakkelijk vanaf.

Ik zou als ik jou was ff een 11 kW laadpaal in de buurt zoeken, liefst ook van Alfen, en daar een keer gaan opladen. Kijken wat er dan gebeurd.

• sl1000
FlowDesign schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:42:
[...]

Dit is toch heel vreemd gedrag van een laadpaal?

Stel ik pak een 7 kW wallbox en hang daar een auto aan die technisch gezien met 11 kW kan laden, dan schiet de laadpaal niet in storing maar gaat het voertuig gewoon opladen met max 7 kW.

Volgens mij maakt Alfen zich er hier een beetje gemakkelijk vanaf.

Ik zou als ik jou was ff een 11 kW laadpaal in de buurt zoeken, liefst ook van Alfen, en daar een keer gaan opladen. Kijken wat er dan gebeurd.
Zou eens een P1 splitter er tussen zetten en eens bijhouden hoeveel stroom je nu werkelijk over elke fase trekt en hoe de vlag er bij hangt als de EVSE in storing gaat.
Die auto vertrouw ik wel. Denk eerder dat het in de setup van het huis dan wel lader zit.

• Jakkie takkie
Ultraman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:15:
[...]
Mijn ID.3 neemt met 2.3kW ook genoegen hoor. Of ie dat van 1 of 3 fasen haalt geen idee. De paal op het werk is met 3 fasen aangesloten dat zeker. Sta ik er alleen en is het rustig dan krijg ik er netjes 10-11kW van.
Klopt, dat is 1 fase 10A. Zelfde als de granny charger maar dan via je laadpaal, dat doet de mijne ook als je verminderde laadstroom aanzet. Of als je laad met vertrektijden ingesteld en je niet op het gekozen tijdstip weg wilt 😤.

Ik sluit overigens niet uit dat die beperking van 3x6A in mijn laadpaal zit, een Ratio Solar Box (eenvoudige laadpaal zonder verdere intelligentie die overigens heel goed bevalt).

• Jakkie takkie
Soeski schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:51:
[...]

Klopt denk ik wel - als ik al 2 dagen niet gereden heb dan update de app al niet meer (batterijpercentage e.d.). Gaat gewoon in diepe slaap.
Ik heb regelmatig tussenpozen van meer dan 2 dagen maar dat nog nooit gehad.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
FlowDesign schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:16:
[...]

Niet toevallig de auto open geklikt tijdens het laden? Dan stop de laadpaal ook heb ik gemerkt. Maar begint weer zodra je hem weer op slot doet normaal.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 03:08
Joris748 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:24:
[...]

[Afbeelding]

Dat is een uitsnede uit de handleiding van de laadpaal. Niet van het log. Het is veel interessanter om de logregels vanaf een minuut of 5 voor de foutmelding t/m een minuut of 2 na de foutmelding te zien. Dan kan je er wellicht iets meer inhoudelijks over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jakkie takkie
FlowDesign schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:11:
[...]

Heb jij toevallig zo'n Wallbox Pulsar? Die slaat meen ik onder 6A af wanneer je deze dynamisch laat balanceren. Hetzelfde heb ik ook bij een ander merk gelezen, maar niet bij Alfen.
Nee een Ratio

• Joris748
  • Nu online
Niek_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:11:
[...]

Dat is een uitsnede uit de handleiding van de laadpaal. Niet van het log. Het is veel interessanter om de logregels vanaf een minuut of 5 voor de foutmelding t/m een minuut of 2 na de foutmelding te zien. Dan kan je er wellicht iets meer inhoudelijks over zeggen.
Dat klopt, hij heeft de log doorgenomen en zag geen vreemde dingen behalve deze specifieke foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:15

RBK

s006110 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:40:
[...]

Stonewashed Blue is in het echt veel mooier dan op de foto! Ik heb ook een Pro S

Voordeel is dat een vieze auto niet zo opvalt met deze kleur >:)

[Afbeelding]
Prachtig zo. Ik zie deze kleur vrij zelden. In bepaalde belichting wel licht zilver achting lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:14
RBK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:20:
[...]

Prachtig zo. Ik zie deze kleur vrij zelden. In bepaalde belichting wel licht zilver achting lijkt het?
Klopt. Soms zilver soms lichtblauw

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RBK schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:20:
[...]

Ik zie hem elke dag ;)

Uit de keuzes die ik destijds had was dit de enige "kleur". Of ik moest een 1st hebben gekozen, dan was ik meteen voor de Makena Turquoise gegaan. Ik wilde als het even kon geen witte, zwarte of grijze auto, want ik vind lands' wagenpark veels te grauw. Doe mij liever een knalrode, blauwe, groene, gele, anything!

Stonewashed Blue is een prettige tussenweg. Het is blauwig, maar rustig. In de zon zie je de metallic er mooi in schitteren en is het duidelijk een blauwtint. In het donker of bij slecht weer kijkt ie weer anders, meer grijzig/zilver. Prima lak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBK
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 14:15

RBK

Ultraman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]

Ik zie hem elke dag ;)

Uit de keuzes die ik destijds had was dit de enige "kleur". Of ik moest een 1st hebben gekozen, dan was ik meteen voor de Makena Turquoise gegaan. Ik wilde als het even kon geen witte, zwarte of grijze auto, want ik vind lands' wagenpark veels te grauw. Doe mij liever een knalrode, blauwe, groene, gele, anything!

Stonewashed Blue is een prettige tussenweg. Het is blauwig, maar rustig. In de zon zie je de metallic er mooi in schitteren en is het duidelijk een blauwtint. In het donker of bij slecht weer kijkt ie weer anders, meer grijzig/zilver. Prima lak :)
Precies mijn overweging voor de keuze. Kan niet wachten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
Ultraman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]

Ik zie hem elke dag ;)

Als ik het zelf uit kan zoeken neem ik ook bijna altijd iets met een mooi kleurtje :)

Williams-blauwe Clio 16v
Audi-rode A1 S-line
Volvo baby-blauwe V40 D4

Maar nu bij de ID3 kon ik alleen kiezen tussen wit, zwart of moonstone grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAtD0Q0VXgcHDS2TmAksEusTlv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7IX25ElKwB8IrZ4mE4BCD4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inNxuZLPmt1loNI8xTch9I47s4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV4eNEzuxcsbmUbw2oMZvzJY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBSdGtfY2LgCz8DgJ3EMCxDZtDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGjBMmVYETGQIHpJDQNIViJm.jpg?f=fotoalbum_large

Zag net toevallig in de buurt zo'n stonewash blue ID3, maar die zou ik zelf niet verkozen hebben boven de mijne. Vind moonstone grey een hippere, mooiere en chiquere kleur, ondanks dat het grijs is.

Sowieso vind ik de beschikbare kleuren voor de ID3 wel erg beperkt.

Bij de ID4 zou ik voor de blue dusk metallic gaan. Die vind ik het mooiste :)

[ Voor 30% gewijzigd door FlowDesign op 24-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
FlowDesign schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
[...]

..

En ik kan er nog steeds niet over uit dat de ID3 die kleur niet krijgt. Wat is dat voor nonsens. Dat had me een flinke wrapjob kunnen schelen want dat vind ik echt een mooie kleur blauw ook.
Mijn vorige Golf was ook blauw (Atlantic Blue)
Ben totaal geen fan van 50-shades-of-metallic-grey (ergo, wit, zwart of grijs)
Vind de stonewashed blue eigenlijk ook nog te hoog lease gehalte hebben dus vandaar dat ik mijn stonewashed blauwe niet in die kleur gelaten heb.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:53
[...]
Sowieso vind ik de beschikbare kleuren voor de ID3 wel erg beperkt.
Dat lijkt helaas een trend te zijn, volgens mij zie je dat vaker. Erg jammer.
DonJunior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:46:
[...]

En ik kan er nog steeds niet over uit dat de ID3 die kleur niet krijgt.
Ik vind het ook jammer dat de beschikbare kleuren zo beperkt zijn. Bij de aanschaf/lease van mijn huidige auto sprak ik de dealer daar op aan en zijn antwooord was dat de fabrikant de kleuren maakt waar de consument om vraagt. Volgens mij is het in de praktijk juist zo dat wij meer keuze willen hebben dan er daadwerkelijk is.

Zo vind ik het heel erg jammer dat ze de Honey Yellow niet meer leveren. Ik heb nu voor Kings Red gekozen, maar had liever de Honey Yellow gehad.

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Mitchell2.24v Het is voornamelijk PON die de mogelijke kleuren voor de Nederlandse markt kiest.
Zo ging ik destijds de Golf 7.5 samenstellen. In de Nederlandse configurator had je de keus uit: wit, grijs, zwart, rood, geel en blauw.
Ging je naar de Duitse configurator had je keus uit meer dan 20 kleuren (o.a..paars, groen en andere tinten blauw en rood)

.. al zie ik nu dat de ID3 in Duitsland qua kleuren ook om te janken is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHuq6ZOGBcl4kSALdrUtQZNNhEQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbYlIoQPm2NwlnRAv8k5uRWZ.jpg?f=fotoalbum_medium

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
DonJunior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:46:
@Mitchell2.24v Het is voornamelijk PON die de mogelijke kleuren voor de Nederlandse markt kiest.
Zo ging ik destijds de Golf 7.5 samenstellen. In de Nederlandse configurator had je de keus uit: wit, grijs, zwart, rood, geel en blauw.
Precies, daarom heb ik nu de gele. De rest was voor mij niet interessant genoeg.
DonJunior schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:46:
Ging je naar de Duitse configurator had je keus uit meer dan 20 kleuren (o.a..paars, groen en andere tinten blauw en rood)
Oké, dan was het verhaal van die dealer niet nauwkeurig genoeg. Dank je. Dat verklaart wel waarom je heel soms toch Golfjes ziet rijden in afwijkende kleuren (die er niet uitzien als een wrap. Af en toe echt heel mooi.

Waarom ze dat hier dan beperken snap ik niet. Het zal toch niet meer kosten om meer kleuren aan te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:59:
[...]

Waarom ze dat hier dan beperken snap ik niet. Het zal toch niet meer kosten om meer kleuren aan te bieden?
Toch wel. Bij Henry Ford kon je niet voor niets iedere kleur kiezen als het maar zwart was. Heeft niet zozeer te maken met de directe kosten van het aanbieden van meer kleuren, dat is een verschil van hooguit een paar tientjes/honderd. Zit hem in de indirecte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
[...]

Toch wel. Bij Henry Ford kon je niet voor niets iedere kleur kiezen als het maar zwart was. Heeft niet zozeer te maken met de directe kosten van het aanbieden van meer kleuren, dat is een verschil van hooguit een paar tientjes/honderd. Zit hem in de indirecte kosten.
Dat begrijp ik op zich. Maar aangezien die hele infrastructuur al is opgezet, zou PON echt meer moeten betalen aan VW voor een groter kleurengamma? Het zou natuurlijk kunnen, en ik probeer dat te begrijpen

Het lijkt me voor VW juist nadelig als de opgezette infrastructuur niet ten volle benut wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
[...]

Even een mythe ontkrachten
Wikipedia: T-Ford
Om de massaproductie efficiënt te kunnen houden zou Henry Ford over deze auto hebben gezegd: "Je kunt hem bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is." Deze uitspraak staat in schril contrast met de waarheid: de auto was tot 1914 in meerdere kleuren verkrijgbaar. Toen kwam men bij Ford erachter dat zwart het snelst droogde van alle kleuren. De laatste jaren, met een teruglopende vraag, werd de wagen weer in meerdere kleuren verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-04 17:54
Flappiewappie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:22:
[...]

Wat ik graag zou willen weten is of je remlicht aangaat als je de cruisecontrol naar beneden zet. Als ik van 120 naar 100 ga voelt het vrij agressief - logisch als dan je remlichten aangaan. Maar als ik van 110 naar 105 ga om aan te passen aan voorliggers bijvoorbeeld (soms doe je dat handmatig) dan vind ik het weer wel vrij brake checkerig om dan op de linkerbaan te gaan remmen voor die 5 km per uur. Iemand een idee?

[...]

Winterweer = 200km range max, prima vuistregel om te hanteren en kan het alleen maar meevallen.
zit nu op de 290km range gemiddeld deze tijd, hier in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of inderdaad die blauw of Honey Yellow :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 20:25
Flappiewappie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:22:
[...]

Wat ik graag zou willen weten is of je remlicht aangaat als je de cruisecontrol naar beneden zet. Als ik van 120 naar 100 ga voelt het vrij agressief - logisch als dan je remlichten aangaan. Maar als ik van 110 naar 105 ga om aan te passen aan voorliggers bijvoorbeeld (soms doe je dat handmatig) dan vind ik het weer wel vrij brake checkerig om dan op de linkerbaan te gaan remmen voor die 5 km per uur. Iemand een idee?
Weet iemand dit? Of heb ik over het antwoord heen gelezen? :? Ik ben erg benieuwd namelijk, want ik heb soms het gevoel dat mensen achter mij ineens meer afstand nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sl1000
Nevie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:28:
[...]

Weet iemand dit? Of heb ik over het antwoord heen gelezen? :? Ik ben erg benieuwd namelijk, want ik heb soms het gevoel dat mensen achter mij ineens meer afstand nemen
De remlichten gaan aan als de auto meer dan 0.25G (uit mijn hoofd) vertraagd. Dit staat los van het rempedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik zag vandaag voor het eerst een Cupra Born voorbij rijden. Geen verkeerde auto maar overall vind ik de ID3 incl Andoya toch tijdloze en eleganter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:47
AMARONE|IA schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:32:
Ik zag vandaag voor het eerst een Cupra Born voorbij rijden. Geen verkeerde auto maar overall vind ik de ID3 incl Andoya toch tijdloze en eleganter.
Er stond / staat er hier eentje in de straat, op een afstand dacht ik eerst een ID.3 te zien. Geheel wat chiquer, maar al dat goud… Zou ik toch een ID.3 verkiezen :)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Nevie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:28:
[...]

Volgens mij werd dat beschreven in die Engelstalige post op een ander forum. Linkje paar pagina's terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
KingsCrown schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:53:
Iemand een idee wanneer de volgende mail eruit gaat voor toestemming van de 2.3 update?
Ik heb de auto nu sinds september, maar nog nooit een mail gezien.

Gebeld met VW helpdesk, die geven aan dat ik aangemeld ben en een mail zou moeten ontvangen...
Nee, staat niet in de spambox. :(

Als de dealer de 2.3 update erop zet, krijg je dan wel de toekomstige OTA updates, of moeten die dan ook door de dealer gedaan worden?
Ik zie zo gauw geen reakties op jouw vragen. Nu heb ik ook geen antwoord voor je want ik zit met hetzelfde issue. Ik heb een 2.3 update mail gehad tijdens de FMC pre-rollout, maar mijn auto heeft nooit de update ontvangen.

Inmiddels na veel correspondentien met de VW dealer op aangeven van hen mijn auto uit de app gegooid en weer opnieuw geactiveerd, maar nog steeds niks. Zoals ik het nu op de tips&tricks pagina van VW zelf lees was dat een heel slecht idee. Ik heb de customerservice gemaild, maar die reageert niet. Ook gebeld, probleem in onderzoek maar geen antwoord meer.

Is het bij jou nu opgelost en zo ja, wat heb je daar voor moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
niki_lauda schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:31:
[...]

Even een mythe ontkrachten
Wikipedia: T-Ford
Om de massaproductie efficiënt te kunnen houden zou Henry Ford over deze auto hebben gezegd: "Je kunt hem bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is." Deze uitspraak staat in schril contrast met de waarheid: de auto was tot 1914 in meerdere kleuren verkrijgbaar. Toen kwam men bij Ford erachter dat zwart het snelst droogde van alle kleuren. De laatste jaren, met een teruglopende vraag, werd de wagen weer in meerdere kleuren verkrijgbaar.
Ik ga geen discussie aan of de geschiedenisboeken al dan niet kloppen maar in massaproductie verhoogt iedere afwijking van de standaard de kostprijs en dat is de reden dat men een beperkt aantal kleuren en uitvoeringen aanbied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Jakkie takkie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:30:
[...]

Ik ga geen discussie aan of de geschiedenisboeken al dan niet kloppen maar in massaproductie verhoogt iedere afwijking van de standaard de kostprijs en dat is de reden dat men een beperkt aantal kleuren en uitvoeringen aanbied.
Dat klinkt heel logisch, maar het feit dat de fabriek wel ingericht is voor bijvoorbeeld 20 kleuren, en één land neemt er 10 af, kan ik me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt in de kosten.

Slightly more on topic: Ik zag vandaag hier twee straten verderop voor het eerst een ID3 in Kings Red. Dat was leuk, want ik heb die kleur nog niet eerder in het echt gezien. Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:31
Firstconnection schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:21:
[...]

Ik zie zo gauw geen reakties op jouw vragen. Nu heb ik ook geen antwoord voor je want ik zit met hetzelfde issue. Ik heb een 2.3 update mail gehad tijdens de FMC pre-rollout, maar mijn auto heeft nooit de update ontvangen.

Is het bij jou nu opgelost en zo ja, wat heb je daar voor moeten doen?
Ik heb ergens gelezen dat je op de eerder ontvangen mail nogmaals toestemming kunt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 08:16
Voor de anderen die ook bij Apoint een ID in bestelling hebben staan, werkt jullie Honeymoonnet link nog? Die van mij geeft een 404 (op alle 9 stappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:07:
[...]

Dat klinkt heel logisch, maar het feit dat de fabriek wel ingericht is voor bijvoorbeeld 20 kleuren, en één land neemt er 10 af, kan ik me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt in de kosten.

Slightly more on topic: Ik zag vandaag hier twee straten verderop voor het eerst een ID3 in Kings Red. Dat was leuk, want ik heb die kleur nog niet eerder in het echt gezien. Mooi!
Voor zover ik het in kan schatten, lijkt het erop dat moderne volledig geautomatiseerde spuitrobots indd achter elkaar alle verschillende kleuren kunnen spuiten. Dus dat zou een redelijk minimale invloed op de fabricagekosten hebben.

Wat wij echter niet weten, is wat er in een contract tussen PON en VW staat. Het zou mij niks verbazen wanneer PON duidelijk meer moet betalen als ze meer kleuren aan willen bieden en ze het daarom beperken tot de meest populaire kleuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE|IA
Ik zou het vooral bij PON zoeken. Alles voor meer marge daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 19:13
Ik ben aan het twijfelen tussen de id 5 en de Kia. Tot voor een paar maanden geleden volgde ik dit topic maar ben afgehaakt ivm de hoeveelheid kinderziektes in zowel de soft- als hardware. Aangezien ik de 5 ook weer een leuk karretje vind mijn vraag hier of er inmiddels verbeteringen zijn gerealiseerd. Of is het nog steeds janken met de pet op? Ik hoor het graag.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 19:38
peacelord schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:16:
Ik ben aan het twijfelen tussen de id 5 en de Kia. Tot voor een paar maanden geleden volgde ik dit topic maar ben afgehaakt ivm de hoeveelheid kinderziektes in zowel de soft- als hardware. Aangezien ik de 5 ook weer een leuk karretje vind mijn vraag hier of er inmiddels verbeteringen zijn gerealiseerd. Of is het nog steeds janken met de pet op? Ik hoor het graag.
Ik zou niet wakkerliggen van de kinderziektes, tegen wanneer jij jouw id4 of 5 hebt is dat al de moddelyear 22 met heel wat verbeteringen ook in de software :p

IMO bestel gewoon de auto waar je effectief op tijd aangeraakt met deze levertijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-09 10:26
ID.4 Tech.
Ik heb hem 29 Juli opgehaald inmiddels dik 20.000km gereden en nog niets gehad. Na drie weken wel de 2.3 software gekregen.
Een heerlijke auto. en heel stil. De Kia en de Hyundai pas geleden mee gereden ook mooie auto's. Maar niet zo stil. Ik denk een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Kia Picanto, zou ik ook doen indd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JonkheerFM!
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-03-2024
Ben ik nou de enige die het super irritant vindt dat de radio altijd automatisch uit gaat als je uit stapt?

Ik snap de filosofie wel, maar ik zou hem graag handmatig laten doorspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:03:
[...]

Kia Picanto, zou ik ook doen indd.
Wat een raar antwoord?!
Zou je ook voor de Up gaan ipv een Kia EV6?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowDesign
MLLL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:48:
[...]

Wat een raar antwoord?!
Zou je ook voor de Up gaan ipv een Kia EV6?
Sarcasme is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.

Ik vroeg me gewoon af welke elektrische Kia hij bedoelt. Hij zei alleen "Kia".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:05:
[...]

Sarcasme is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.

Ik vroeg me gewoon af welke elektrische Kia hij bedoelt. Hij zei alleen "Kia".
Grappig dat er bij mij dan de EV6 in op komt en bij jou de Picanto....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FlowDesign
MLLL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
[...]

Dat zeg ik, sarcasme is niet voor iedereen weggelegd :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

FlowDesign schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:43:
[...]

Dat zeg ik, sarcasme is niet voor iedereen weggelegd :(:)
Je hebt helemaal gelijk, fijne kerstdagen :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjansen04
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:53
AutisticPinguin schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:19:
Voor de anderen die ook bij Apoint een ID in bestelling hebben staan, werkt jullie Honeymoonnet link nog? Die van mij geeft een 404 (op alle 9 stappen).
Mijn pagina staat al weken op stap 4, met afleverdatum ..... vandaag.
Ik heb telefonisch 4 januari afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witzwart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
[quote]JonkheerFM! schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:36:
Ben ik nou de enige die het super irritant vindt dat de radio altijd automatisch uit gaat als je uit stapt?

[/quote
Op het aan knopje drukken in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Witzwart schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:46:

[/quote
Juist ideaal want hoef juist nergens aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:44
Ik rij sinds januari de Id.4 en heb eigenlijk nul storing gehad. Weleens 'storing kinderslot' maar als ik de auto dan op slot doe en er weer af was het weg. Interface vind ik matig ontworpen en ik mis de fysieke knoppen zoals iedereen maar verder gewoon prima auto in mijn ogen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
MLLL schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
[...]

Dan te bedenken dat KIA ook de e-niro levert. ;)
Maar gezien de ID5 vraagstelling, lijkt mij de EV6 wel. logischer

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaap321
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 09:51
Hi qua winterweer is de 200km echt teleurstellend. Is er een fatsoenlijke app waarin je snellaadstations kan zien in Nederland en omringende landen. Ik ga binnenkort naar München maar durf het eigelijk niet aan met een range van 200km en geen goed inzicht of planning waar de snelladers staan. De navigatie van de id3 ondersteund dit niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witzwart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik denk dat veel van de tevreden rijders niet posten. Ook ik rij vanaf begin Jan. een ID4 first probleemloos. Wel vind ik als je een auto van bijna 50K koopt dat een aantal zaken beter uitontwikkeld hadden moeten zijn. Maar na meer dan 25000 km bijv nooit terug geweest bij de garage. (alleen voor de 1e update). Ik zou deze auto zo weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
  • Laatst online: 21-09 09:46
Inmiddels ben ik alvast actief aan het zoeken naar velgen voor mijn aankomende ID.5.

Nu vroeg ik mij af of een van jullie weet of 20” 8,5j ET45 (i.p.v. de standaard 8j) velgen ook op de vooras passen?

Ik heb al wel gelezen dat de 235/50 banden prima passen op een 8,5j velg. Ben alleen benieuwd of de bredere velg voor problemen kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalingus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-07 15:33
Nee al enkele dagen niet. Hun manier om een rustige kerst veilig te stellen? o<:)

Ben wel benieuwd of dit alleen A-Point betreft. Dus zijn er meerdere bij andere dealers die ook dit probleem ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
schaap321 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 22:56:
Hi qua winterweer is de 200km echt teleurstellend. Is er een fatsoenlijke app waarin je snellaadstations kan zien in Nederland en omringende landen. Ik ga binnenkort naar München maar durf het eigelijk niet aan met een range van 200km en geen goed inzicht of planning waar de snelladers staan. De navigatie van de id3 ondersteund dit niet echt.
Meer dan genoeg apps. Welke had je zelf al gevonden?

Overigens staan de Duitse snelwegen inmiddels vol met snelladers van onder andere Ionity en EnBW. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door FlowDesign op 26-12-2021 11:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Je zou dus eigenlijk op zoek moeten gaan naar een betere route planner...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
B@rt_d@_M@n schreef op zondag 26 december 2021 @ 01:56:
[...]

Je zou dus eigenlijk op zoek moeten gaan naar een betere route planner...
I see what you did there 8)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 18:24
Gebruiksaanwijzing geeft oa

Regeling door een extern energiebeheer (afhankelijk van de uitrusting). De wagen communiceert met het laadstation en houdt rekening met externe instellingen in het huishouden, bv. bij een fotovoltaïsch systeem (zonnepanelen).

Laagtarief online (afhankelijk van de uitrusting). Er wordt gecontroleerd of lage tarieven van de energieleverancier beschikbaar zijn. De hoogvoltaccu wordt bij voorkeur op bepaalde tijdstippen geladen.

iemand bekend met de "uitrusting"?

Verder staat er in:

Bij vorst de wagen niet gedurende meerdere uren stilzetten met een ladingstoestand onder 40% → .

Bij stilstand langer dan 12 uren de wagen met een ladingstoestand van ten minste 30% en maximaal 80% neerzetten → , bv. op het vliegveld voor een reis.

Auto wordt dus geadviseerd om bij vorst direct naar 40% op te laden. En bij meer dan 12 uur op 30% iemand die dit ook zo altijd doet?

In eerdere post gaf een onderzoek aan dat vooral een hoge SoC invloed op levensduur had. Ging er vanuit dat het daarom goed was een zo laag mogelijk SoC te hebben.l, zie quote hieronder

Wat is het beste te doen bij koud weer ? 20% of 40% direct laden? 😀
Gecko123 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:45:
[...]

Het ideale 20-80% SOC window is gebaseerd op oud onderzoek uit 2013 toen Lithium-ion batterijen in een andere SOC window werden gebruikt dan tegenwoordig.

Lithium ION batterijen van vandaag de dag halen de meeste cycli tussen 0% en ~40% SOC. Hoe lager hoe beter. Slechts tot 50% laden en parkeren met 15% SOC levert een 44% tot 130% langere levensduur van de accu op. (Ref. E. Wikner. https://www.researchgate....time_by_Avoiding_High_SOC)

Maarja dit advies zullen autofabrikanten om diverse redenen never nooit gaan geven >:)

[ Voor 36% gewijzigd door hansworst1 op 26-12-2021 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week naar de dealer geweest met de ID4. De zetel van de bestuurder moet volledig vervangen door een half werkende zetelverwarming en komt ergens in februari binnen.

De update 2.3 kunnen ze manueel niet installeren, afwachten tot die via OTA komt maar die goedkeuring heb ik al maanden geleden gegeven.

Gisteren weer 10min staan klooien met zijspiegels die niet uitklappen en de melding van elektrische storing komt ook wekelijks voorbij.

Tot zover deze onnuttige bijdrage :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:36:
Vorige week naar de dealer geweest met de ID4. De zetel van de bestuurder moet volledig vervangen door een half werkende zetelverwarming en komt ergens in februari binnen.

De update 2.3 kunnen ze manueel niet installeren, afwachten tot die via OTA komt maar die goedkeuring heb ik al maanden geleden gegeven.

Gisteren weer 10min staan klooien met zijspiegels die niet uitklappen en de melding van elektrische storing komt ook wekelijks voorbij.

Tot zover deze onnuttige bijdrage :p
Gisterenavond had ik op m'n ID3 voor het eerst dat de zijspiegels niet uit wilden klappen.
Ik vermoed dat het te maken had met het voorverwarmen wat ik via de app aan had gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hansworst1 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:29:
Wat is het beste te doen bij koud weer ? 20% of 40% direct laden?
Je er niet druk over maken is het allereerste. ;)
20% of 40% maakt niet uit, beide zijn OK.

Mijn wagen staat best wel eens een dag of twee met 25% voor de deur. Durf hem ook best langer te laten staan met dat percentage.

De handleiding is conservatief en wil je ook beschermen tegen eventueel verlies van wat lading bij lange stilstand. Dan is 40% natuurlijk veiliger dan 20%.

Ik heb mijn direct laden op 40% staan. Want dat geeft me nuttig bereik (minstens 100 km zeker) om ergens te komen (al is het mogelijk enkele reis). Vaak laad ik door naar 70% of 80% als ik de dag er na weg moet. Mijn waggie zweeft voornamelijk tussen de 20-70% (in de winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonkheerFM!
Witzwart schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:46:

[/quote
Jaja...dus uit de auto stappen en dan op het knopje drukken? Geloof niet dat het zo werkt bij de id3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laad eens in de 5 dagen naar 100-20-100.
Niet de beste manier maar zo haal ik nog iets van range uit de 52kwh in deze temperaturen.
Vanaf januari ga ik proberen om meer te laden in een week maar dan naar 80-30-80 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Voor mijn niet herkenbaar. Ik plan mijn routes via ABRP, sla deze op en exporteer deze naar Google Maps. Via CarPlay navigeert dat prima.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell2.24v
Ja hier ook een Honeymoonnet link van A-point die het niet meer doet. De vorige keer dat ik een 404 kreeg, bleek dat ze de onderliggende auto veranderd hadden, dus een ander exemplaar aan mijn contract gekoppeld. Of dat nu op grote schaal gebeurt? Misschien is het inderdaad de snelste manier om alle vragen te omzeilen, hoewel ik me kan voorstellen dat veel mensen hier ook vragen over gaan stellen...

Edit:

Ik vraag me nu af of ze alle nog niet geproduceerde exemplaren omzetten naar het geüpdatete modeljaar. Dan krijgen de auto's intern wellicht ook een nieuw KOMnummer.

[ Voor 12% gewijzigd door Mitchell2.24v op 26-12-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:58
Vorige week woensdag een voorraad ID 4 Life bij Leaseplan besteld. Is er een kans dat zulke voorraad auto's nog op kenteken komen dit jaar? LP durfde mij niks te garanderen i.v.m. drukte bij PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
FlowDesign schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:26:
[...]

Meer dan genoeg apps. Welke had je zelf al gevonden?

Overigens staan de Duitse snelwegen inmiddels vol met snelladers van onder andere Ionity en EnBW. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
Ik zag het nu, ik plande van de zomer voornamelijk op ionity maar nu zou me dat 1,5 uur extra reistijd kosten. Ga het zien, via Duitsland en Zwitserland(Gotthard) richting Aosta Italië. Even kijken of ik daar nog goedkoop sneeuwkettingen kan scoren.

Ben vooral benieuwd naar het verbruik vanavond en straks in de bergen en kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Laatst online: 19-09 08:16
Mitchell2.24v schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:40:
[...]

Ja hier ook een Honeymoonnet link van A-point die het niet meer doet. De vorige keer dat ik een 404 kreeg, bleek dat ze de onderliggende auto veranderd hadden, dus een ander exemplaar aan mijn contract gekoppeld. Of dat nu op grote schaal gebeurt? Misschien is het inderdaad de snelste manier om alle vragen te omzeilen, hoewel ik me kan voorstellen dat veel mensen hier ook vragen over gaan stellen...

Edit:

Ik vraag me nu af of ze alle nog niet geproduceerde exemplaren omzetten naar het geüpdatete modeljaar. Dan krijgen de auto's intern wellicht ook een nieuw KOMnummer.
Ik hoopte ook dat er meer last van zouden hebben. Dat versterkt mijn voorgevoel dat de auto een 2022 model word met alle bijkomende extra features. Hopelijk. Maakt de extra bijtelling in ieder geval een stuk minder “erg”. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
mcmiles schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:03:
[...]

Voor mijn niet herkenbaar. Ik plan mijn routes via ABRP, sla deze op en exporteer deze naar Google Maps. Via CarPlay navigeert dat prima.
Goede tip, ik zat voorheen te kloten met de Navi en ABRP maar via maps ziet er goed uit.

Jammer dat ik hem niet kan delen naar de VW Navi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonkheerFM!
JonkheerFM! schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:42:
[...]

Jaja...dus uit de auto stappen en dan op het knopje drukken? Geloof niet dat het zo werkt bij de id3.
Whoops..dat werkt dus wel zo. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
iRinze schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:16:
Vorige week woensdag een voorraad ID 4 Life bij Leaseplan besteld. Is er een kans dat zulke voorraad auto's nog op kenteken komen dit jaar? LP durfde mij niks te garanderen i.v.m. drukte bij PON.
Ik zou het als voorwaarde hebben gesteld: dit jaar op kenteken of de deal gaat niet door.

De leasemaatschappij heeft er geen belang bij om dit jaar te leveren. Sterker nog, een auto van 1 januari is 2022 auto, en een auto van 31 december is een 2021 auto. Een 2022 auto heeft een hogere restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gadget Freak schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:23:
[...]
Sterker nog, een auto van 1 januari is 2022 auto, en een auto van 31 december is een 2021 auto. Een 2022 auto heeft een hogere restwaarde.
Nooouuuuuu... Dat is normaliter indd zo, maar bij elektrische auto's van 31 december 20xx die een lagere bijtelling hebben, is de restwaarde de eerste 5 jaar dus juist hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
@FlowDesign
Zolang het een leaseauto is, inderdaad! Maar na de lease termijn verkoopt de leasemaatschappij de auto en is het een auto van het bouwjaar ervoor.

"Weet je nog, die eerste ID.4's van 2020/2021 was best wel slecht", dat soort dingen komen er overigens ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
AMARONE|IA schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:24:
[...]

Ik zag het nu, ik plande van de zomer voornamelijk op ionity maar nu zou me dat 1,5 uur extra reistijd kosten. Ga het zien, via Duitsland en Zwitserland(Gotthard) richting Aosta Italië. Even kijken of ik daar nog goedkoop sneeuwkettingen kan scoren.

Ben vooral benieuwd naar het verbruik vanavond en straks in de bergen en kou.
Morgen ongeveer 170 km snelweg op de planning. Ik reken met 20 à 22 kWh per 100 km momenteel als ik 120 km/u aanhoudt (ID3P).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met 120 km/h vind ik 20 a 22 kWh/100km onder de huidige omstandigheden een tikje optimistisch, maar niet onrealistisch. Rond dat verbruik zit ik op dit moment met 100 km/h op de Nederlandse snelwegen (-2 °C~0 °C, wind 3~4). Voor 120 km/h zou ik 22~24 kWh/100km gokken/aanhouden. Hoe dan ook: dat ga je wel redden op een acculading.
Morgen gaat de temperatuur wel licht omhoog, dat zal iets in je voordeel werken. Weet niet of je dat al had meegewogen :)

Laat het na morgen even weten hier wat je gemiddelde was? Kennis en statistiek uit de praktijk ftw :Y

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 26-12-2021 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro ofzo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:13
Ultraman schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:43:

Laat het na morgen even weten hier wat je gemiddelde was? Kennis en statistiek uit de praktijk ftw :Y
Bij mijn ID4 was het vandaag echt om te janken. Vanmorgen vroeg weggereden met 100% en voorverwarmd aan de laadpaal. Eerste 25km kom ik gewoon niet onder de 32kwh/100km bij -4°.
Uiteindelijk kom ik gemiddeld net onder de 24kwh/100km over een rit van 350km, waarbij ik onderweg dus 10 minuten aan de snellader moet omdat ik het net niet haal naar huis.

Het valt me ook op dat het steeds drukker wordt bij de snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ultraman schreef op zondag 26 december 2021 @ 21:43:
Met 120 km/h vind ik 20 a 22 kWh/100km onder de huidige omstandigheden een tikje optimistisch, maar niet onrealistisch. Rond dat verbruik zit ik op dit moment met 100 km/h op de Nederlandse snelwegen (-2 °C~0 °C, wind 3~4). Voor 120 km/h zou ik 22~24 kWh/100km gokken/aanhouden. Hoe dan ook: dat ga je wel redden op een acculading.
Morgen gaat de temperatuur wel licht omhoog, dat zal iets in je voordeel werken. Weet niet of je dat al had meegewogen :)

Ga ook eerder uit van 22 kWh :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htv12
  • Laatst online: 17-01 10:46
Ik heb mijn ID.4 half october ontvangen en direct aangemeld bij we connect. Maar tot nu toe heb ik geen e-mail ontvangen voor de 2.3 software update. Ik heb daarover een e-mail gestuurd naar weconnect-support@volkswagen.de en kreeg onderstaande reactie. We moeten gewoon nog even geduld hebben.

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

Please be informed that in case if you did not receive the an “opt-in” e-mail in which we ask for your permission to send the ID.Software 2.3 “Over-the-Air”, will continue to have the opportunity to give your consent until next years with the provided email is still available to you.

In addition, please know that we do not send the email manually, we kindly ask for your patience as the OTA will be applied in all the vehicles based on the system rollout.
Please always check your inbox, junk folder or spam folder, though sometimes our emails arrives there. In addition, make sure your vehicle is always 'online' and do not remove yourself as a primary user for any reason.

We hope for your understanding and would like to thank you for your patience on the matter.

For further clarifications, we remain at your disposal around the clock, 7 days a week. You may reply to this email, or call us on our dedicated line 800-0200453. We kindly ask, that you indicate your reference xxxxxxxxxx for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your favourite Volkswagen ID.4.

Your Volkswagen team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
htv12 schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:53:
Ik heb mijn ID.4 half october ontvangen en direct aangemeld bij we connect. Maar tot nu toe heb ik geen e-mail ontvangen voor de 2.3 software update. Ik heb daarover een e-mail gestuurd naar weconnect-support@volkswagen.de en kreeg onderstaande reactie. We moeten gewoon nog even geduld hebben.

Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

Please be informed that in case if you did not receive the an “opt-in” e-mail in which we ask for your permission to send the ID.Software 2.3 “Over-the-Air”, will continue to have the opportunity to give your consent until next years with the provided email is still available to you.

In addition, please know that we do not send the email manually, we kindly ask for your patience as the OTA will be applied in all the vehicles based on the system rollout.
Please always check your inbox, junk folder or spam folder, though sometimes our emails arrives there. In addition, make sure your vehicle is always 'online' and do not remove yourself as a primary user for any reason.

We hope for your understanding and would like to thank you for your patience on the matter.

For further clarifications, we remain at your disposal around the clock, 7 days a week. You may reply to this email, or call us on our dedicated line 800-0200453. We kindly ask, that you indicate your reference xxxxxxxxxx for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your favourite Volkswagen ID.4.

Your Volkswagen team
Tja, ik heb ook m'n (voorraad) id4 sinds september. Ik zit in het zelfde schuitje. Gebeld met de helpdesk, gemaild maar nog geen mail voor toestemming gezien...
Pagina: 1 ... 163 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.