Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 157 ... 391 Laatste
Acties:

• densterdad2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:06
4.1 Verbruik over 19444km in 10 maanden.

https://www.autoweek.nl/v.../volkswagen-id4-1st-2020/

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:01
"Brandstofverbruik van de Volkswagen ID4 1st uit 2020 over 19.444 km, bijgehouden door de eigenaar/gebruiker."

Ik houd het niet echt bij, maar weet vrijwel zeker dat m'n ID.4 nog geen brandstof heeft gebruikt sinds de levering eind vorig jaar :+

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09-2025
3.1P

Sinds een paar weken hier last van veel storingen, soms is het bijna onmogelijk om de auto te starten. Het lijkt wel alsof de auto ontgrendelen met de sleutel iets minder problemen veroorzaakt dan keyless ontgrendelen. Het begint vaak met een oranje triangel, storing 12v accu. Vervolgens als ik ga zitten wordt deze rood en geeft hij aan storing met elektrotechnische installatie (ofzoiets). En allerlei andere meldingen komen naar voren. Gevolg, kan de auto niet starten. Althans, krijg hem niet in de D of R. Oplossing is soms de auto uitschakelen even wachten, vergrendelen, weer ontgrendelen met de sleutel en het nogmaals proberen. Soms lukt het dan, maar soms moet ik nog iets meer acties ondernemen voordat ik hem aan de praat krijg. Ook tijdens het rijden duiken soms allerlei storingen op, heb het idee dat het gehele assortiment al wel langs gekomen is. Heel af en toe start hij ook helemaal zonder problemen, maar vaker niet dan wel. Komt iemand dit verhaal bekend voor en enig idee wat de oplossing is? Ik kan helaas pas de 14de bij de dealer terecht.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Roelio86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:32:
3.1P

Sinds een paar weken hier last van veel storingen, soms is het bijna onmogelijk om de auto te starten. Het lijkt wel alsof de auto ontgrendelen met de sleutel iets minder problemen veroorzaakt dan keyless ontgrendelen. Het begint vaak met een oranje triangel, storing 12v accu. Vervolgens als ik ga zitten wordt deze rood en geeft hij aan storing met elektrotechnische installatie (ofzoiets). En allerlei andere meldingen komen naar voren. Gevolg, kan de auto niet starten. Althans, krijg hem niet in de D of R. Oplossing is soms de auto uitschakelen even wachten, vergrendelen, weer ontgrendelen met de sleutel en het nogmaals proberen. Soms lukt het dan, maar soms moet ik nog iets meer acties ondernemen voordat ik hem aan de praat krijg. Ook tijdens het rijden duiken soms allerlei storingen op, heb het idee dat het gehele assortiment al wel langs gekomen is. Heel af en toe start hij ook helemaal zonder problemen, maar vaker niet dan wel. Komt iemand dit verhaal bekend voor en enig idee wat de oplossing is? Ik kan helaas pas de 14de bij de dealer terecht.
zwakke 12v, stukke versnellingshendel, lege sleutelbatterij. je zult niet de eerste zijn.. ook niet de laatste

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:33
Roelio86 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:32:
3.1P

12v accu storingen zijn meermaals hier in dit forum voorbij gekomen ja.
Denk dat de rest van je storingen allemaal gerelateerd zijn aan OF de 12V accu of de 'gear selector' welke in het begin ook problemen kende waardoor deze door de garage vervangen moest worden.

Ben bang dat er niets anders op zit dan wachten tot de 14e

*sowieso

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
theHoff schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:48:
Zucht. 4.1m. Iemand al bekend met, storing: dempers ? Na paar keer herstarten blijft deze terugkomen. Eigenlijk geen enkel zin om naar de garage gestuurd te worden.
Helaas nog steeds deze storing en van VW nog steeds geen kosteloze oplossing aangeboden gekregen voor vervangend vervoer zodat ze kunnen uitzoeken wat het probleem is. Inmiddels meerdere malen gebeld door customer care dat er echt een afspraak gemaakt gaat worden met mij om dit probleem op te lossen, waarna ik weer een paar dagen later moet bellen/tweeten met de vraag wanneer er nou een keer echt contact wordt gezocht.
Mocht iemand weten welke zekering voor het DCC systeem is, dan zou ik daar erg mee geholpen zijn (gok ik).

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09-2025
Simply1337 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:11:
[...]

zwakke 12v, stukke versnellingshendel, lege sleutelbatterij. je zult niet de eerste zijn.. ook niet de laatste
Zonder dat ik er verstand van heb dacht ik zelf ook al aan een zwakke 12v...
Zal deze suggestie eens opgooien bij de dealer.

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-01 17:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XjRFs04xKCVhH7mbhlWnjX-E7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiTaFndQqo8VXOb9mfrsY2Lo.jpg?f=fotoalbum_large
Daar staat hij dan!

Vandaag mogen ophalen.

VW ID.4 Pro Performance
Kleur: Mangan Grey
Besteld via LM
Levertijd: 2 maanden (Als voorraad auto besteld.

[ Voor 31% gewijzigd door Oosterloo op 03-12-2021 07:50 . Reden: Kenteken verwijderd ]

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08-2025
Oosterloo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:40:
[Afbeelding]

Daar staat hij dan!

Vandaag mogen ophalen.
Mooie bak! Hoe lang heb je moeten wachten?

• Oosterloo
hansworst1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:43:
[...]

Mooie bak! Hoe lang heb je moeten wachten?
2 maanden. Is als voorraad model besteld bij de dealer.. via LM. Nu nog wachten op de laadpaal.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:54
Dealer belde vandaag, ID4 is op transport naar Amersfoort gegaan, dus klaar met banking.
Ben benieuwd of Pon nog de banden vervangt door Conti's......
Maar in ieder geval mag ik binnenkort een ritje naar het fraaie Heerlen maken.

• Hendrys
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-11-2024
En wanneer besteld en geproduceerd? Thnx
LastSamurai schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:37:
Dealer belde vandaag, ID4 is op transport naar Amersfoort gegaan, dus klaar met banking.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
LastSamurai schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:37:
Doen ze niet, Conti maakt (nog) geen EV banden.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 22:41
sl1000 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:31:
[...]
Ugh, Dan is’ ie echt van het padje.
Uitstappen, alle deuren moeten normaal gesloten zijn.
Dan twee keer snel achter elkaar op de unlock button van de FOB klikken.

Klinkt als een dom dansje, maar het synchroniseert de status van de deuren weer met de module. (Heb het ook maar uit de handleiding)
Helaas. Werkt in mijn geval niet :-(

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:54
Hendrys schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:43:
En wanneer besteld en geproduceerd? Thnx
[...]

Geen idee. Het is een voorraadauto van de LM. Ik heb 5-11 het contract getekend maar de auto is al veel langer geleden besteld.

• Mister-bj
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-09-2022
Ik deel hetzelfde beeld. Ik heb de mogelijkheid om thuis te laden en laad altijd braaf tot 100% waarom tot 80% laden?iemand een aantoonbare reden om niet tot 100% te laden (dus geen commercieel verhaal ;-)). Met de wat koudere temperaturen nu en voornamelijk korte ritjes welke gemaakt worden komt ik niet boven de 375 km. Nog steeds ruim voldoende voor dagelijks gebruik, maar het valt me toch ietwat tegen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:25
maik73 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 06:39:
[...]

Dst zal idd grotendeels komen door het koude weer... Ik heb een ID4 en haalde in de zomer op 80% accu zo'n 380km. Nu in de winter is het met 80% accu gedaald naar 260km (n dan moet ik nog de snelheid goed in de gaten houden want als ik 130 rij haal ik het zeker niet)
Dat heeft iedere EV, getallen die jij noemt zijn met mijn Model 3 LR zelf een uitdaging 😉

Eigenlijk alleen haalbaar als ik in één stuk doorrijd.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15
Mister-bj schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:38:
[...]

Ik deel hetzelfde beeld. Ik heb de mogelijkheid om thuis te laden en laad altijd braaf tot 100% waarom tot 80% laden?iemand een aantoonbare reden om niet tot 100% te laden (dus geen commercieel verhaal ;-)).
Misschien moet jij eerst even aangeven wat jij denkt wat "een commerciel verhaal" is :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Oosterloo
Heren,

Weten jullie of ik kan aanpassen dat bij het openen met de sleutel dat dan alle deuren in 1 keer open gaan ipv alleen de bestuurderskant?

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
Oosterloo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:23:
Heren,

Weten jullie of ik kan aanpassen dat bij het openen met de sleutel dat dan alle deuren in 1 keer open gaan ipv alleen de bestuurderskant?
Via Wagen - Wagen (echt waar...), 3e pagina Centrale vergrendeling, onderaan de lijst staat Portierontgrendeling. Daar zitten 3 opties: Alle portieren, Één portier, Wagenzijde.

Suc6

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59

oZy

mark1978 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:21:
t werkt gelukkig, na terug steken gister avond nog niet maar na een rit vanmorgen wel.

gelukkig niet langs de dealer , kost meteen zoveel tijd idd.
Hier ook weer online na de F19 truc. Waardeloos dat dit nodig is, vooral voor de dealers.

• Mister-bj
Dan heb ik nog een vraag als beginnend EV / automaat rijder. Wat is de stand van de ID.4 om een kettingbaan wasstraat mee in te gaan?

• johanpastoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11-2025
ID.3 Life

Update 2.3, ik denk dat ik een keer een service notification langs zag komen. Maar dat kon weer niet starten vanwege vage reden in een melding die te snel verdween...

De vraag is nu, wat moet er gebeuren zodat ik weer die mooie service prompt krijg met een update aanbieding? Kan ik het handmatig triggeren? Mijn auto staat mooi geparkeerd met 70% op de batterij, ga voorlopig nergens heen. Ideale tijd om een update binnen te halen, maar staan de planeten wel correct uitgelijnd?

Iemand ervaring met de update proces, of is dat gewoon een loterij elke week of je de popup krijgt?

• johanpastoor
Mister-bj schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:53:
Dan heb ik nog een vraag als beginnend EV / automaat rijder. Wat is de stand van de ID.4 om een kettingbaan wasstraat mee in te gaan?
Zet m maar op de N en de ruitenwisser pook op de OFF stand.

• FlowDesign
johanpastoor schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:58:
[...]

Zat laatst bij m'n pa in zijn Tesla M3, die hebben via een update een wasstraat stand gekregen. Super handig :)

• Mister-bj
[...]

thanks!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En zorg ervoor dat je de functie om de achterklep met je voet te openen uit zet als je een elektrische achterklep hebt...

• Mister-bj
ik222 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:06:
[...]

En zorg ervoor dat je de functie om de achterklep met je voet te openen uit zet als je een elektrische achterklep hebt...
Wederom thanks!

• maik73
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Is er iemand die een kort stappenplan kan geven om een gratis wecharge card aan te vragen?

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:03

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

:X

Ook nog de wegrol beveiliging uit

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Mitchell2.24v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 19:45
Haha, zo is met de hand wassen bijna minder werk :+
FlowDesign schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:00:
Zat laatst bij m'n pa in zijn Tesla M3, die hebben via een update een wasstraat stand gekregen. Super handig :)
Inderdaad, handig. Bijna een must. Je zal maar één van de bovenstaande stappen vergeten...

ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red

• oZy

oZy

[...]

umm denk niet dat die open gaat als je niet in P staat. Dit heb ik iig nog nooit gedaan.

Via quick menu de auto hold uitzetten, pook in N en ruitenwisser uit. 5 sec werk.

• DonJunior
Ik was de mijne gewoon met de hand.. nog lekker ontspannen ook. Even het huis uit en lekker met water spelen.

*sowieso

• oZy

oZy

DonJunior schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:56:
Ik was de mijne gewoon met de hand.. nog lekker ontspannen ook. Even het huis uit en lekker met water spelen.
Met de hand wassen deed ik alleen toen ik nog Alfa reed maar met een VW ga ik dat echt niet doen :P

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:29

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

vreemd, ik laat Auto Hold gewoon aanstaan, zet enkel de keuzehendel in N. Al diverse keren door de wasstraat laten slepen en is nog nooit misgegaan met mijn ID.4

• FlowDesign
oZy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:54:
[...]

umm denk niet dat die open gaat als je niet in P staat. Dit heb ik iig nog nooit gedaan.

Via quick menu de auto hold uitzetten, pook in N en ruitenwisser uit. 5 sec werk.
Ik weet 't niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat auto hold niet geactiveerd wordt in N. Kan dat kloppen?

• pietermx
Auto hold wordt pas geactiveerd als je de rem in trapt (die blijft dan ingetrapt). Geen probleem in de wasstraat dus, tenzij je op de rem trapt wat je sowieso niet moet doen...

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
FlowDesign schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:09:
[...]

Ik weet 't niet zeker, maar ik meen me te herinneren dat auto hold niet geactiveerd wordt in N. Kan dat kloppen?
Die keuze heb je in het menu van je auto. N zonder of met Auto Hold.

• DonJunior
oZy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:59:
[...]

Met de hand wassen deed ik alleen toen ik nog Alfa reed maar met een VW ga ik dat echt niet doen :P
Ik was zowel mijn Alfa als de VW met de hand .. :o

*sowieso

• Simply1337
FlowDesign schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:00:
[...]

maar mag een tesla door een wasstraat met borstels zonder dat het je garantie doorkrast?

• FlowDesign
Simply1337 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:52:
[...]

maar mag een tesla door een wasstraat met borstels zonder dat het je garantie doorkrast?
Geen idee. Ik zou zeggen, lees jij even alle 841 pagina's van hun voorwaarden door, ik hoor graag de samenvatting :)

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Simply1337 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:52:
[...]

Is de lak van Tesla zoveel slechter dan de huidige lak van de ID serie die VW gebruikt. Want dan is het gewoon vingerverf. :)

• Simply1337
FlowDesign schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:55:
[...]

Geen idee. Ik zou zeggen, lees jij even alle 841 pagina's van hun voorwaarden door, ik hoor graag de samenvatting :)
https://www.tesla.com/own...E8-A8BC-8A12E7E00A40.html

1 van de waarschuwingen onder exterieur wassen
CAUTION
If washing in an automatic car wash, use touchless car washes only. These car washes have no parts (brushes, etc.) that touch the surfaces of Model Y. Some touchless car washes use caustic solutions that, over time, can cause discoloration of decorative exterior trim. Avoid exposure to soaps and chemicals above pH 13. If unsure, check the product label or ask the staff at the car wash. Damage caused by improper washing is not covered by the warranty
Maar we gaan weer extreeeeem offtopic.

Afbeeldingslocatie: https://topelectricsuv.com/wp-content/uploads/2021/06/Production-VW-ID.-Buzz-front-three-quarters-rendering.jpg

Die buzz he.. wordt nog wat zo

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 03-12-2021 12:27 ]

• FlowDesign
Simply1337 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:24:
[...]

https://www.tesla.com/own...E8-A8BC-8A12E7E00A40.html

1 van de waarschuwingen onder exterieur wassen

[...]

Maar we gaan weer extreeeeem offtopic.

[Afbeelding]

Die buzz he.. wordt nog wat zo
Haha, meen je niet 😄
Die Amerikanen dekken zich ook werkelijk waar voor alles in hè.

Heeft VW iets vergelijkbaars in hun voorwaarden staan?

Overigens heb ik mijn Tesla M3 een paar keer door een wasstraat gereden met van die "katoenlappen" (geen borstels) en niks gezien van krassen ofzo.

ID3 inmiddels ook twee keer door zo'n wasstraat gereden en geen krassen gekregen. Het enige wat ik bij de ID.3 had, was dat de waxbehandeling op het zwarte deel van de achterklep niet goed werd uitgepoetst en bij opdrogen dan wit uitsloeg. Dat moest ik met de hand nadien ff uitpoetsen.

• ArchNemeziz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12-2025
Het mijn ID.4 Pure inmiddels al een maand of 3, maar nog geen update binnen gehad... Kan je dat nog ergens checken?

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

ArchNemeziz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:18:
Het mijn ID.4 Pure inmiddels al een maand of 3, maar nog geen update binnen gehad... Kan je dat nog ergens checken?
Ja dat kan.

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-12-2025
Mitchell2.24v schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:50:
[...]

[...]

[...]

Haha, zo is met de hand wassen bijna minder werk :+

[...]

Inderdaad, handig. Bijna een must. Je zal maar één van de bovenstaande stappen vergeten...
Nog nooit iets uitgezet in de wasstraat, gewoon in N en gaan. Heb er nog geen problemen mee gehad.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-01 17:58
[...]

Ik deel hetzelfde beeld. Ik heb de mogelijkheid om thuis te laden en laad altijd braaf tot 100% waarom tot 80% laden?iemand een aantoonbare reden om niet tot 100% te laden (dus geen commercieel verhaal ;-)). Met de wat koudere temperaturen nu en voornamelijk korte ritjes welke gemaakt worden komt ik niet boven de 375 km. Nog steeds ruim voldoende voor dagelijks gebruik, maar het valt me toch ietwat tegen.
Het zijn lithium-ion cellen, net als in je telefoon. Die willen het liefst tussen de 20% en 80% blijven. Je kan ze prima tot 100% laden maar dan moet je hem niet te lang laten staan. Onder de 20% moet je sowieso niet komen eigenlijk. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.

Als je echt zin hebt, kan je altijd nog even hier rondsnuffelen: https://batteryuniversity.com/articles

• DonJunior
Stan-ID4 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:49:
[...]

Nog nooit iets uitgezet in de wasstraat, gewoon in N en gaan. Heb er nog geen problemen mee gehad.
En de ruitenwisser haal je hopelijk van automatische detectie af..

*sowieso

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-01 23:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Braaf laden is voor lithium accu's juist 80% als maximum aanhouden. Loodaccu's zitten juist liever 100% vol in de opslag. Batterijen verslechteren over tijd. Bij lithium batterijen speelt de hoeveel energie in de accu daarbij een rol. Lithium accu's zitten het liefst halfvol, als je puur in levensduur (gemeten in beschikbare opslagcapaciteit) geïnteresseerd bent. Ze houden niet van extremen. Daarmee bedoel ik hoge en zeer lage temperaturen en hoge en lage ladingstoestand. Tussen 20% en 80% is een bereik waarin de snelheid van het "verval" van de batterij meevalt en een bereik waarmee je over de levensduur van de accu er de meeste energie units uit kunt halen voordat de capaciteit tot <70% geraakt. Depth of discharge is ook van belang. Ontladen tot maar 65% en weer opladen is beter dan ontladen tot 30% en dan weer opladen. Het credo "always be charging" is prima in dat opzicht. Maar dan kun je beter niet tot 100% gaan als je het bereik wat dat geeft niet nodig hebt.

Het advies om tot 80% te gaan is er met een goede reden. Dat verlengt de levensduur van het ding, er kan langer nuttig gebruik van worden gemaakt en dat is ook beter voor het milieu. En komt er een langere trip aan of twijfel je of je op bestemming laadmogelijkheid hebt? Dan laad je hem voor die keer tot 100%, geen probleem.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Soeski
Ultraman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:26:
[...]

Braaf laden is voor lithium accu's juist 80% als maximum aanhouden. Loodaccu's zitten juist liever 100% vol in de opslag. Batterijen verslechteren over tijd. Bij lithium batterijen speelt de hoeveel energie in de accu daarbij een rol. Lithium accu's zitten het liefst halfvol, als je puur in levensduur (gemeten in beschikbare opslagcapaciteit) geïnteresseerd bent. Ze houden niet van extremen. Daarmee bedoel ik hoge en zeer lage temperaturen en hoge en lage ladingstoestand. Tussen 20% en 80% is een bereik waarin de snelheid van het "verval" van de batterij meevalt en een bereik waarmee je over de levensduur van de accu er de meeste energie units uit kunt halen voordat de capaciteit tot <70% geraakt. Depth of discharge is ook van belang. Ontladen tot maar 65% en weer opladen is beter dan ontladen tot 30% en dan weer opladen. Het credo "always be charging" is prima in dat opzicht. Maar dan kun je beter niet tot 100% gaan als je het bereik wat dat geeft niet nodig hebt.

Het advies om tot 80% te gaan is er met een goede reden. Dat verlengt de levensduur van het ding, er kan langer nuttig gebruik van worden gemaakt en dat is ook beter voor het milieu. En komt er een langere trip aan of twijfel je of je op bestemming laadmogelijkheid hebt? Dan laad je hem voor die keer tot 100%, geen probleem.
Ik hoor wat je zegt hoor, maar waarom zou een toch wel inmiddels op elektrisch rijden gebied geavanceerd merk zoals Renault hier dan niet aan meedoen? De Zoë laadt gewoon tot 100% en kan ook niet aangepast worden. Dit is dus volgens Renault blijkbaar totaal geen issue. Als het echt wel een issue zou zijn, dan geven ze toch ook niet nog eens batterij-garantie af op capaciteit?
De marge is denk ik ook niet veel groter gemaakt.
Ook een VW post op Facebook een tijd geleden van een medewerker gaf aan dat tot 100% laden echt geen probleem is, juist vanwege de marge en stand der techniek tegenwoordig.
Is dit advies dus inmiddels niet erg achterhaald? Zo nee, waarom is dit voor VW dan wel een "probleem" en voor Renault totaal niet?

Dat gezegd hebbende, ik ben wel jaloers op de Zoë nu. Die haalt met deze temperaturen, elke dag snelweggebruik (90% van de rit van 30km), "maar" 260km. Met een bruto 52kW batterij. Ik haal 210 met een bruto 62kW batterij en rijd minder snelweg...
Ter vergelijk - op hetzelfde stuk, dezelfde tijd en afstand riid de ID.3 van mij nu 22.4 - de Zoë doet 18,4. Wow. En niet eens heel veel lichter - althans, 1500kg dus wel wat. Maar toch.
Renault lijkt de zaakjes goed op orde te hebben.

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:51
Soeski schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:34:
[...]

Ik hoor wat je zegt hoor, maar waarom zou een toch wel inmiddels op elektrisch rijden gebied geavanceerd merk zoals Renault hier dan niet aan meedoen? De Zoë laadt gewoon tot 100% en kan ook niet aangepast worden. Dit is dus volgens Renault blijkbaar totaal geen issue. Als het echt wel een issue zou zijn, dan geven ze toch ook niet nog eens batterij-garantie af op capaciteit?
Ook een VW post op Facebook een tijd geleden van een medewerker gaf aan dat tot 100% laden echt geen probleem is, juist vanwege de marge en stand der techniek tegenwoordig.
Is dit advies dus inmiddels niet erg achterhaald? Zo nee, waarom is dit voor VW dan wel een "probleem" en voor Renault totaal niet?

Dat gezegd hebbende, ik ben wel jaloers op de Zoë nu. Die haalt met deze temperaturen, elke dag snelweggebruik (90% van de rit van 30km), "maar" 260km. Met een bruto 52kW batterij. Ik haal 210 met een bruto 62kW batterij en rijd minder snelweg...
Ter vergelijk - op hetzelfde stuk, dezelfde tijd en afstand riid de ID.3 van mij nu 22.4 - de Zoë doet 18,4. Wow. En niet eens heel veel lichter - althans, 1500kg dus wel wat. Maar toch.
Tot 100% laden is op zich geen probleem zolang je de wagen dan niet voor een tijdje (bv. een dag) laat stilstaan en dit regelmatig doet.

Wat betreft de Zoë, in de id. 3 kan je makkelijk 3 volwassen passagiers meenemen. Doe dat maar eens in een Zoë. Deze heeft minder luchtweerstand doordat de wagen kleiner is, minder rolweerstand door het lagere gewicht, er moet minder cabinevolume en een kleinere batterij verwarmt worden. Logisch dat deze zuiniger is, als 2de auto wel een goede optie.

[ Voor 3% gewijzigd door IndyVS op 03-12-2021 18:20 ]

• Soeski
IndyVS schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:11:
[...]

Tot 100% laden is op zich geen probleem zolang je de wagen dan niet voor een tijdje (bv. een dag) laat stilstaan en dit regelmatig doet.

Wat betreft de Zoë, in de id. 3 kan je makkelijk 3 volwassen passagiers meenemen. Doe dat maar eens in een Zoë. Deze heeft minder luchtweerstand doordat de wagen kleiner is, minder rolweerstand door het lagere gewicht, er moet minder cabinevolume en een kleinere batterij verwarmt worden. Logisch dat deze zuiniger is, als 2de auto wel een goede optie.
Zeker, hij is 26cm korter en de cabine is echt wat minder groot achterin. Minder luchtweerstand omdat de auto kleiner is, is niet per se een argument haha. Dan zou een rechthoekige doos van lxbxh 3m bij 2m bij 1,5m minder weerstand hebben dan een Zoë, maar dat betwijfel ik ;)
De batterij is dus niet eens veel kleiner, dat vind ik juist zo knap aan de Zoë. Maar zelfs in verhouding komt ie er wel veel verder mee dan een ID.3.
Voor een heel gezin met kinderen te klein, voor een "gezin" van 2 volwassenen een betere optie dan de ID.3.

• ArchNemeziz
Lekker snugger, waar dan?

• hansworst1
Vandaag te horen gekregen dat de ID4 op transport is! Volgende week waarschijnlijk bij de dealer voor uitlevering..... :) had hem midden juli besteld.....

• FlowDesign
Ultraman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:26:
[...]

Ik heb weleens gesproken met een aantal mensen van Alfen over dit onderwerp, zij leveren ook hele grote accupakketen voor stationaire opslag. Conclusie uit hun onderzoek, was dat je voor de beste levensduur de Li-ion cellen het beste zoveel als mogelijk tussen 60 en 80% kunt houden.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

FlowDesign schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:52:
[...]

Ik heb weleens gesproken met een aantal mensen van Alfen over dit onderwerp, zij leveren ook hele grote accupakketen voor stationaire opslag. Conclusie uit hun onderzoek, was dat je voor de beste levensduur de Li-ion cellen het beste zoveel als mogelijk tussen 60 en 80% kunt houden.
Klinkt wel logisch. Die "liefst halfvol" is voor opslag geschreven, als je zo'n ding in stilstand wilt bewaren.
Opladen tot 80% en ontladen tot 60% is redelijk lage ontlading, zoals ik ook met mijn 80->65->80% voorbeeld gaf. Kort ontladen en dan weer wat opladen is dikke prima voor lithium accu's. :)
Niet altijd haalbaar als je een eind wilt rijden, maar in veel gevallen best te doen.
Punt is: Lithium batterijen houden niet van extremen. Dus liever niet helemaal vol, helemaal leeg en hogere langdurig temperaturen zijn ze ook geen groot fan van. Wil niet zeggen dat ze het niet overleven, integendeel gelukkig :)
Soeski schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:34:
[...]

Top (en bottom) buffer is zeker een ding. Die 100% op je display is, zoals je al terecht opmerkt (marge), niet 100% vol in de batterij. Juist vanwege die marges is het opladen tot "100%" veel minder een issue.
De top buffer van de Zoë is wat onbekend vrees ik, of ik heb hem iig niet concreet kunnen vinden. Alleen op Wikipedia lees ik dat de ZE50 zou beschikken over een 55 kWh pack waarvan 52 kWh bruikbaar is, maar daar staat geen bronvermelding bij. Maar laat het waar zijn dan is de buffer vergelijkbaar met die van VW.
Laden tot 100% is geen probleem. Het is net wat beter voor de levensduur om tot 80% te laden. De gebruikte chemie (NMC) heeft nou eenmaal die eigenschap. Renault gebruikt dezelfde chemie, al kan de samenstelling (verhouding) wat anders zijn per fabrikant/product.

Het feit dat "100%" geen daadwerkelijke 100% is helpt al een hoop. Je bereikt normaal "vol" (gemiddeld 4.2V per cel) niet, maar blijft bij bijvoorbeeld 4.15V steken. Laden tot 80% (display) komt misschien neer op 75% (daadwerkelijk) vol, wat ongeveer 4.0~4.05V per cel inhoud. Scheelt een slok op een borrel.
De top & bottom buffers kunnen ook over tijd wat worden vrijgegeven om opgelopen verlies van capaciteit op te vangen of te maskeren. Waardoor je als gebruiker er eigenlijk niks/weinig van merkt. :)

Terug naar VW. Waarom raden ze 80% aan? Gezien alle publicaties, ervaringen, etc met Li-NMC type cellen wel een logische keuze voor de levensduur. Als je aan die 80% voldoende hebt dan is dat beter dan 100%.

Maar "levensduur" is niet de enige factor. Opladen tot 80% is efficiënter en geeft je consequenter rijgedrag. En ik denk dat VW dat ook meeweegt in hun advies om 80% te doen als je daar voldoende aan hebt.
Wat dan:
Met een 100% volle batterij is je regeneratie sterk gereduceerd. Dat beïnvloed het rijgedrag van de auto en... je verspilt energie. Om snelheid te verminderen volstaat enkel regen niet meer en moeten de remschijven meer hun werk doen. Je bent dan kinetische energie aan het omzetten in warmte middels je remschijven i.p.v. dat je die energie weer (deels) kunt opslaan in je batterij. Zonde toch?
Ook zijn de laadverliezen in de hogere regionen van het opladen groter. Naarmate de batterij voller raakt wordt het minder makkelijk om er energie in op te slaan. De batterij wordt minder "gewillig" om energie te ontvangen en gaat meer overtollige energie lekken als warmte. Dit gedrag is ook de reden dan je bij snelladen zo'n neerwaartse lijn krijgt in plaats van dat je tot het einde er 100 kW in kunt blijven pompen. Met 11 kW AC heb je dat effect natuurlijk een stuk minder, maar het is niet helemaal weg. Je zet wat meer elektriciteit om in warmte.
Dat gezegd hebbende, ik ben wel jaloers op de Zoë nu.
Ik word er voorlopig nog niet jaloers van eerlijk gezegd. De Zoë is een kleinere auto dan mijn ID.3. Daar achterin twee kinderzitjes, waarvan eentje met de rug naar voren, plus een wandelwagen in de klep... Kunnen we proberen, maar ik denk dat je het in de ID.3 gemakkelijker en comfortabeler voor elkaar krijgt ;)
Die haalt met deze temperaturen, elke dag snelweggebruik (90% van de rit van 30km), "maar" 260km. Met een bruto 52kW batterij. Ik haal 210 met een bruto 62kW batterij en rijd minder snelweg...
Ter vergelijk - op hetzelfde stuk, dezelfde tijd en afstand riid de ID.3 van mij nu 22.4 - de Zoë doet 18,4. Wow.
En niet eens heel veel lichter - althans, 1500kg dus wel wat. Maar toch.
Kleine nuance: de Zoe heeft 52 kWh bruikbaar, en de ID.3 58 kWh bruikbaar, als ik de specs goed lees.

Gaan we uit van jouw verbruikscijfers als gemiddelde, hoe ver kom je dan in beide auto's?
  • ID.3: 58 kWh / (22,4 kWh/100 km) = 258 km
  • Zoë: 52 kWh / (18,4 kWh/100 km) = 282 km
  • Verschil: 282 km - 258 km = 24 kilometers in voordeel Zoë
De Zoë komt verder, nog geen 10%, dat klopt. Maar zoveel nou ook weer niet.
De Zoë ZE50 (1640 kg) is zo'n 10% lichter dan de ID.3 1st (1840 kg). So that checks out :P

De ID.3 heeft dan weer een voordeeltje zodra je verder wilt dan die ene lading. De Zoë ZE50 heeft een maximum laadsnelheid van 43 kW, terwijl de ID.3 de 100 kW kan halen. Niet dat de ID.3 altijd de 100 kW haalt, maar de laadsnelheid ligt gemiddeld hoger waardoor je sneller weer vol zit.

Het is net wat je zoekt denk ik. Als formaat van de Zoë goed voor je is dan prima keuze. Voor mij is het een no go omdat hij niet de ruimte bied die we nodig hebben.
Ze zijn prima bezig. :)
Vooral met dat de stekker in de neus onder het logo zit. Dat had de ID.3 ook moeten hebben :P

enu ga ik naar bed :+

[ Voor 0% gewijzigd door Ultraman op 04-12-2021 08:23 . Reden: list fix ]

• johanpastoor
Hoe zit het dan met de laadsnelheid wat betreft optimale levensduur? Langzamer is beter, maar niet te langzaam? Of yolo 300kWh dat ding gewoon volstouwen?

Ik kijk naar de "verminderde AC laadstroom" optie: Dan snij je de kWh door de helft, duurt het laden ook twee keer zo lang. Eigenlijk bedoeld voor onbetrouwbare bronnen, bijvoorbeeld als je m aan de muurstekker thuis hangt?

In de praktijk laad ik mijn ID3 openbaar, en na 3 uurtjes is hij doorgaans weer op 80%. Dan zet ik m terug voor de deur (laad meestal vanaf 30-40%). Maar 's avonds in de straat aan een paal hangen, AC laadstroom verminderen aanvinken, en 6+ uur later 's ochtends weer ophalen kan ook. Maak het uit als ik de laadtijd handmatig uitrek?

• pietermx
johanpastoor schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:23:
Hoe zit het dan met de laadsnelheid wat betreft optimale levensduur? Langzamer is beter, maar niet te langzaam? Of yolo 300kWh dat ding gewoon volstouwen?

Ik kijk naar de "verminderde AC laadstroom" optie: Dan snij je de kWh door de helft, duurt het laden ook twee keer zo lang. Eigenlijk bedoeld voor onbetrouwbare bronnen, bijvoorbeeld als je m aan de muurstekker thuis hangt?

In de praktijk laad ik mijn ID3 openbaar, en na 3 uurtjes is hij doorgaans weer op 80%. Dan zet ik m terug voor de deur (laad meestal vanaf 30-40%). Maar 's avonds in de straat aan een paal hangen, AC laadstroom verminderen aanvinken, en 6+ uur later 's ochtends weer ophalen kan ook. Maak het uit als ik de laadtijd handmatig uitrek?
De enige reden om de laadstroom, in kW trouwens (kWh is kW * uur), voor AC te verlagen is dat de bron (het stopcontact bij gebruik van een granny charger) het anders niet kan leveren. Of een andere, minder sociale, reden kan zijn om de laadpaal (parkeerplek) langer bezet te houden zonder idle fee te hoeven betalen of een boze buurman te woord te hoeven staan.

Voor de accu is 11kW laden niks (0,13C laden).

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• hansworst1
maik73 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:10:
Is er iemand die een kort stappenplan kan geven om een gratis wecharge card aan te vragen?
Nog niet geprobeerd maar hier was het goed uitgelegd geloof ik: YouTube: WeCharge Card + Ionity

• Soeski
Ultraman schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:09:
[...]

Klinkt wel logisch. Die "liefst halfvol" is voor opslag geschreven, als je zo'n ding in stilstand wilt bewaren.
Opladen tot 80% en ontladen tot 60% is redelijk lage ontlading, zoals ik ook met mijn 80->65->80% voorbeeld gaf. Kort ontladen en dan weer wat opladen is dikke prima voor lithium accu's. :)
Niet altijd haalbaar als je een eind wilt rijden, maar in veel gevallen best te doen.
Punt is: Lithium batterijen houden niet van extremen. Dus liever niet helemaal vol, helemaal leeg en hogere langdurig temperaturen zijn ze ook geen groot fan van. Wil niet zeggen dat ze het niet overleven, integendeel gelukkig :)

[...]

Top (en bottom) buffer is zeker een ding. Die 100% op je display is, zoals je al terecht opmerkt (marge), niet 100% vol in de batterij. Juist vanwege die marges is het opladen tot "100%" veel minder een issue.
De top buffer van de Zoë is wat onbekend vrees ik, of ik heb hem iig niet concreet kunnen vinden. Alleen op Wikipedia lees ik dat de ZE50 zou beschikken over een 55 kWh pack waarvan 52 kWh bruikbaar is, maar daar staat geen bronvermelding bij. Maar laat het waar zijn dan is de buffer vergelijkbaar met die van VW.

[...]
Laden tot 100% is geen probleem. Het is net wat beter voor de levensduur om tot 80% te laden. De gebruikte chemie (NMC) heeft nou eenmaal die eigenschap. Renault gebruikt dezelfde chemie, al kan de samenstelling (verhouding) wat anders zijn per fabrikant/product.

Het feit dat "100%" geen daadwerkelijke 100% is helpt al een hoop. Je bereikt normaal "vol" (gemiddeld 4.2V per cel) niet, maar blijft bij bijvoorbeeld 4.15V steken. Laden tot 80% (display) komt misschien neer op 75% (daadwerkelijk) vol, wat ongeveer 4.0~4.05V per cel inhoud. Scheelt een slok op een borrel.
De top & bottom buffers kunnen ook over tijd wat worden vrijgegeven om opgelopen verlies van capaciteit op te vangen of te maskeren. Waardoor je als gebruiker er eigenlijk niks/weinig van merkt. :)

Terug naar VW. Waarom raden ze 80% aan? Gezien alle publicaties, ervaringen, etc met Li-NMC type cellen wel een logische keuze voor de levensduur. Als je aan die 80% voldoende hebt dan is dat beter dan 100%.

Maar "levensduur" is niet de enige factor. Opladen tot 80% is efficiënter en geeft je consequenter rijgedrag. En ik denk dat VW dat ook meeweegt in hun advies om 80% te doen als je daar voldoende aan hebt.
Wat dan:
Met een 100% volle batterij is je regeneratie sterk gereduceerd. Dat beïnvloed het rijgedrag van de auto en... je verspilt energie. Om snelheid te verminderen volstaat enkel regen niet meer en moeten de remschijven meer hun werk doen. Je bent dan kinetische energie aan het omzetten in warmte middels je remschijven i.p.v. dat je die energie weer (deels) kunt opslaan in je batterij. Zonde toch?
Ook zijn de laadverliezen in de hogere regionen van het opladen groter. Naarmate de batterij voller raakt wordt het minder makkelijk om er energie in op te slaan. De batterij wordt minder "gewillig" om energie te ontvangen en gaat meer overtollige energie lekken als warmte. Dit gedrag is ook de reden dan je bij snelladen zo'n neerwaartse lijn krijgt in plaats van dat je tot het einde er 100 kW in kunt blijven pompen. Met 11 kW AC heb je dat effect natuurlijk een stuk minder, maar het is niet helemaal weg. Je zet wat meer elektriciteit om in warmte.

[...]

Ik word er voorlopig nog niet jaloers van eerlijk gezegd. De Zoë is een kleinere auto dan mijn ID.3. Daar achterin twee kinderzitjes, waarvan eentje met de rug naar voren, plus een wandelwagen in de klep... Kunnen we proberen, maar ik denk dat je het in de ID.3 gemakkelijker en comfortabeler voor elkaar krijgt ;)

[...]

Kleine nuance: de Zoe heeft 52 kWh bruikbaar, en de ID.3 58 kWh bruikbaar, als ik de specs goed lees.

Gaan we uit van jouw verbruikscijfers als gemiddelde, hoe ver kom je dan in beide auto's?
  • ID.3: 58 kWh / (22,4 kWh/100 km) = 258 km
  • Zoë: 52 kWh / (18,4 kWh/100 km) = 282 km
  • Verschil: 282 km - 258 km = 24 kilometers in voordeel Zoë
De Zoë komt verder, nog geen 10%, dat klopt. Maar zoveel nou ook weer niet.
De Zoë ZE50 (1640 kg) is zo'n 10% lichter dan de ID.3 1st (1840 kg). So that checks out :P

De ID.3 heeft dan weer een voordeeltje zodra je verder wilt dan die ene lading. De Zoë ZE50 heeft een maximum laadsnelheid van 43 kW, terwijl de ID.3 de 100 kW kan halen. Niet dat de ID.3 altijd de 100 kW haalt, maar de laadsnelheid ligt gemiddeld hoger waardoor je sneller weer vol zit.

Het is net wat je zoekt denk ik. Als formaat van de Zoë goed voor je is dan prima keuze. Voor mij is het een no go omdat hij niet de ruimte bied die we nodig hebben.

[...]

Ze zijn prima bezig. :)
Vooral met dat de stekker in de neus onder het logo zit. Dat had de ID.3 ook moeten hebben :P

enu ga ik naar bed :+
Bedankt voor je uitgebreide onderbouwde antwoord, echt top!
De gewichten van de ZE50 en de ID.3 verschillen nogal op diverse sites, de meesten zetten de ZE50 op 1577kg en niet 1640. (Leeggewicht). De ID.3 1st Max op 1797. Misschien met lege batterij dan :+
Anyway - je beredenering is zeker goed. De Zoë is minder praktisch, maar komt nu wel verder dan de ID.3, en zeker verder dan de mijne. De 22,4kWh op de boordcomputer is niet wat ik daadwerkelijk ook haal - ik ben na zo'n 46kWh leeg als ik de boordcomputer aanhoud (terwijl er 58 in zou moeten zitten). Net iets meer dan 200km op 100% lading. je zou dan een verbruik van 26-27 verwachten te zien op de "sinds laden" kaart, maar helaas. Die is dus onder de 23, maar toch nagenoeg leeg. Er is dus ergens verlies.

Dan de laadsnelheid. De Zoë laadt minder snel, maar alleen bij snelladers. Bij een 11kW paal is deze sneller vol (logisch, kleinere batterij). Bij een 22kW paal zelfs 2x zo snel vol, maar die zijn er helaas niet zo veel. Maar publiek laden doe je veel vaker dan snelladen over het algemeen. En dan inderdaad wat jij zegt; de ID.3 laadt tot nu toe bij de meeste mensen hooguit 50-75kW, ondanks de 100 specificatie.
Anyway - We zitten hier in het ID.3 topic en ik ben blij met de auto, zeker. Dat er wat verbeterd kan worden aan verbruik geloof ik ook wel - zeker als ik dus naar de Zoë kijk. En in mijn specifieke geval, als ik ervaringen lees van mensen in Scandinavie bij -12 die dan maar 200km halen - ik haal dat dus nog maar met +4. Hopelijk zijn al mijn cellen nog in orde, maar overweeg wel om te laten testen.

• jeroenkb
  • Niet online
Een plaatje waar ik altijd op teruggrijp bij discussies over beste laadstrategie is deze. Hoeveel laadcycles tot je op 70% capaciteit komt afhankelijk van type cycle (100-0-100; 80-20-80)

Bron is Duits onderzoeksbedrijf :
https://bu-lab.eu/index.php/en/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWyifaivPF3iZ2y-yuE-8jaa1Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqW5n61CqKehYBnDbOIHd5jM.jpg?f=fotoalbum_large

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-12-2025
Freakie1NL schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:32:
[...]

Is een bekend euvel van de ID.3 1st. Dealer kan dit oplossen met nieuw lampje.
Ik heb hier de laatste weken ook last van. Zover ik weet enkel aan de voorzijde dus de lampjes bij de SOS-knop. Zelfs de vrouw gaat het nu irriteren.😂

Even langs de dealer dan maar.

• FlowDesign
jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:05:
Een plaatje waar ik altijd op teruggrijp bij discussies over beste laadstrategie is deze. Hoeveel laadcycles tot je op 70% capaciteit komt afhankelijk van type cycle (100-0-100; 80-20-80)

[Afbeelding]
Met andere woorden, uit het onderzoek blijkt dat ontladen tot 20% (DOD 80%) en opladen tot 70% verreweg de meeste laadcycli oplevert.

Het verbaast me eigenlijk dat bij gelijke DOD, er nog zo'n groot verschil zit tussen opladen tot 70% versus 80%.

Weet je toevallig ook met welk soort li-ion dit getest is (welke chemie zoals NMC), of is het alles door elkaar?

• Simply1337
maik73 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:10:
kijk es naar eerste pagina :+

• jeroenkb
  • Niet online
FlowDesign schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:42:
[...]

Met andere woorden, uit het onderzoek blijkt dat ontladen tot 20% (DOD 80%) en opladen tot 70% verreweg de meeste laadcycli oplevert.

Het verbaast me eigenlijk dat bij gelijke DOD, er nog zo'n groot verschil zit tussen opladen tot 70% versus 80%.

Weet je toevallig ook met welk soort li-ion dit getest is (welke chemie zoals NMC), of is het alles door elkaar?
Helaas niet.

• Pinobigbird
  • Laatst online: 15:52

Pinobigbird

doesn't share food!

FlowDesign schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:42:
[...]

Vergeet niet dat dit percentages zijn t.o.v. de bruto accucapaciteit. De ID.3 heeft bijvoorbeeld al 58kWh/62kWh=93,5% als maximum bruto SOC bij 100% netto SOC.
Als we rekenen met de volgende cijfers:
• Bruto 62kWh
• Praktijkverbruik 20kWh/100km = 5km/kWh
• 90% DOD
• 1500 laadcycli bij 90% SOC en 3000 laadcycli bij 80% SOC.

De degradatie tot 70% capaciteit wordt dan pas bereikt bij 372.000 km resp. 651.000 km.

Dus als je altijd tot 100% netto (93,5% bruto) capaciteit laadt, en ongeveer 35.000km/jaar, dan bereik je die 70% pas na 10 jaar. Dat zou voor mij geen reden zijn om wanneer nodig de accu niet gewoon tot 100% (netto) vol te laden.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Er kwam net zowaar een update binnen. Blijkbaar nooit de tijd genomen om lang genoeg te blijven zitten. Feest!

• hansworst1
jeroenkb schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:05:

[Afbeelding]
Interessante grafiek! Laad percentage heeft veel invloed zo te zien op het aantal cycli. Zit veel verschil tussen laden tot 70% en laden tot 80%! DoD lijkt minder van invloed te zijn. Ben benieuwd wat laden tot 60% voor een invloed heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door hansworst1 op 04-12-2021 15:27 ]

• deboss65
  • Laatst online: 14:01
Pinobigbird schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:51:
[...]

Vergeet niet dat dit percentages zijn t.o.v. de bruto accucapaciteit. De ID.3 heeft bijvoorbeeld al 58kWh/62kWh=93,5% als maximum bruto SOC bij 100% netto SOC.
• Bruto 62kWh
• 90% DOD

De degradatie tot 70% capaciteit wordt dan pas bereikt bij 372.000 km resp. 651.000 km.

Dus als je altijd tot 100% netto (93,5% bruto) capaciteit laadt, en ongeveer 35.000km/jaar, dan bereik je die 70% pas na 10 jaar. Dat zou voor mij geen reden zijn om wanneer nodig de accu niet gewoon tot 100% (netto) vol te laden.
Je vergeet één belangrijk ding: Weergegeven is de capaciteits afname op basis van het aantal cycli.
Dit komt bovenop de z.g. capaciteitsafname als gevolg van veroudering.
Ook al draai je 0 cycles dan heeft de batterij na een gegeven aantal jaren minder capaciteit.
Daar heb je buiten het binnen zekere grenzen van de temperatuur houden weinig invloed op.
Ik garandeer je dat je een stuk sneller op de 70% zit met je aanname.

Dus kun je maar één ding doen: Je laad/ontlaad gedrag optimeren.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

[...]

Dus als je altijd tot 100% netto (93,5% bruto) capaciteit laadt
Dan doe je wel de aanname dat er enkel een top buffer is, en dus geen bottom buffer. ;)

Ik denk dat er ook nog een bottom buffer is. Waardoor je 100% vol "display" staat gelijk tot 93,5% daadwerkelijk geladen niet accuraat zou zijn. Kan ook zomaar 100% display staat tot 96% echt vol zijn.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01 23:05
Nevie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:34:
[...]

Het zijn lithium-ion cellen, net als in je telefoon. Die willen het liefst tussen de 20% en 80% blijven. Je kan ze prima tot 100% laden maar dan moet je hem niet te lang laten staan. Onder de 20% moet je sowieso niet komen eigenlijk. Zo heb ik het tenminste altijd begrepen.

Als je echt zin hebt, kan je altijd nog even hier rondsnuffelen: https://batteryuniversity.com/articles
Het ideale 20-80% SOC window is gebaseerd op oud onderzoek uit 2013 toen Lithium-ion batterijen in een andere SOC window werden gebruikt dan tegenwoordig.

Lithium ION batterijen van vandaag de dag halen de meeste cycli tussen 0% en ~40% SOC. Hoe lager hoe beter. Slechts tot 50% laden en parkeren met 15% SOC levert een 44% tot 130% langere levensduur van de accu op. (Ref. E. Wikner. https://www.researchgate....time_by_Avoiding_High_SOC)

Maarja dit advies zullen autofabrikanten om diverse redenen never nooit gaan geven >:)

• Gecko123
[...]

• Bruto 62kWh
• 90% DOD

De 100% SOC in jouw voorbeeld komt volgens mij in de buurt van een werkelijke 4% tot ~98%. Bij de ID3 58 kWh zit de meeste marge in de lower limit.

De meeste degradatie vind plaats door het verstrijken van tijd. Het vermijden van hoge SOC (vooral bij hogere temperaturen >25 graden C) en i.c.m. lage DoD levert de meeste winst in acculevensduur op (minst degradatie).

• hansworst1
Gecko123 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:45:
[...]

Het ideale 20-80% SOC window is gebaseerd op oud onderzoek uit 2013 toen Lithium-ion batterijen in een andere SOC window werden gebruikt dan tegenwoordig.

Lithium ION batterijen van vandaag de dag halen de meeste cycli tussen 0% en ~40% SOC. Hoe lager hoe beter. Slechts tot 50% laden en parkeren met 15% SOC levert een 44% tot 130% langere levensduur van de accu op. (Ref. E. Wikner. https://www.researchgate....time_by_Avoiding_High_SOC)

Maarja dit advies zullen autofabrikanten om diverse redenen never nooit gaan geven >:)
Dank voor het delen! Advies willen ze niet geven omdat het niet populair is? En hoger risico om zonder stroom te komen?

Lijkt me fijn om als consument iig te weten hoe je zo vriendelijk mogelijk met je batterij om moet gaan! Je ritten kun je vaak genoeg van te voren plannen. Rij zelf gemiddeld maar 100km per dag. 50% SoC zou dan eer dan genoeg moeten zijn. In het ergste geval kun je altijd nog snelladen.

Weet van m'n afstandbestuurbare auto dat batterijen erg verschillend zijn hoe te gebruiken (LiPo vs. NiMh). Zou goed zijn als de fabrikanten duidelijker is in zijn advies.

Zijn alle batterijen van EV's Li-ion batterijen?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gecko123 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:45:
[...]
Interessant paper, later vandaag eens lezen. :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hansworst1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 07:50:
[...]
Tegenwoordig en over de afgelopen 10 jaar wel. Verschillende samenstellingen maar allemaal lithium gebaseerd.

Hele vroege EVs hadden nog wel eens NiMH. GM EV1 en eerste generatie Toyota RAV4. Die hebben we hier eigenlijk niet gekend. NiMH kom je tot vandaag nog wel tegen in hybrides, met name Toyota hybrides.

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 11:14
Nu de koude dagen er weer aan komen ben ik benieuwd hoe het afgelopen winter ging met de id.3 kwa vorst.
Ik las dat er bij andere merken het geval was dat de stekker of de laadklep vast gevroren zat.

Ik zat zelf te denken om bij vorst een soort van diy buisisolatie over de stekker te doen die dan aansluit op zowel de paal als in de auto zodat in iedergeval de stekker eruit gehaald kan worden, alleen het klepje zal wel lastig worden als die bevroren is als je ergens op locatie bent.

[ Voor 4% gewijzigd door darud op 05-12-2021 09:35 ]

• Gecko123
[...]

Dank voor het delen! Advies willen ze niet geven omdat het niet populair is? En hoger risico om zonder stroom te komen?

Lijkt me fijn om als consument iig te weten hoe je zo vriendelijk mogelijk met je batterij om moet gaan! Je ritten kun je vaak genoeg van te voren plannen. Rij zelf gemiddeld maar 100km per dag. 50% SoC zou dan eer dan genoeg moeten zijn. In het ergste geval kun je altijd nog snelladen.

Weet van m'n afstandbestuurbare auto dat batterijen erg verschillend zijn hoe te gebruiken (LiPo vs. NiMh). Zou goed zijn als de fabrikanten duidelijker is in zijn advies.

Het is slechts speculeren wat redenen zouden kunnen zijn. Ik doe het graag. Wat redelijk lijkt te kloppen is dat in principe batterijen langer meegaan dan de rest van de auto. Dat maakt het zorgvuldiger omgaan met de accu (in technische zin) vanuit economisch perspectief minder relevant en is daarom minder aandacht naar.

Ik denk dat fabrikanten van EV's ook veel willen investeren in de perceptie van mensen. Ze willen EV's verkopen (daar investeren zij enorm in) dus als een fabrikant adviseren om een EV accu beperkt op te laden is niet goed voor de verkopen en al helemaal niet voor je concurrentiepositie. De publieke opinie is zo enorm belangrijk. Je gaat niet als fabrikant zeggen dat het beter is tot 60% op te laden terwijl de concurrent zegt dat tot 90% prima is (Tesla).
Ook wil je de gebruiker (en je reputatie als fabrikant) beschermen tegen onzekerheden in de techniek. Een EV heeft een hele andere gebruikshandleiding dan een ICE. Voor een EV die lang geparkeerd staat in de winter en kampt met een zeer lage accuspanning is de kans op dure defecten zeer aanwezig. Er is een categorie eigenaren die gewoon zo met auto's (laten) omgaan. Een leaserijder is geen eigenaar en heeft een ander belang en wil het meest flexibel zijn het liefst zo vaak mogelijk een zo groot mogelijk bereik hebben.

Ten slotte zijn er denk ik nog veel zaken die nog beter onderzocht moeten worden en praktijkcijfers die moeten worden opgedaan. Technologisch veranderen batterijen ook constant en dat maakt langdurig onderzoek lastig.

• Gecko123
Oeps correctie

[ Voor 98% gewijzigd door Gecko123 op 05-12-2021 10:16 ]

• hansworst1
Dank voor je antwoord. Ik denk dat je gelijk hebt. Helaas gaat het vaak om perceptie inderdaad.

• Gecko123
[...]

Over snelladen staat er ook nog het e.a. in het onderzoek. Batterij vertonen buitengewoon weinig degradatie (door snelladen) in de eerste 30 á 40%.

Snelladen in hoge SOC range is veel slechter (hogere degradatie) Gelukkig wordt je hiertegen behoorlijk goed beschermd door de aflopende laadcurve van de meeste auto's. Dit is dus geen probleem. Het snelladen is enkel ongemak maar maakt je tevens minder flexibel. De praktijkcijfers geven steeds een beter beeld van de degradatie door snelladen vandaar dat je ook steeds meer softwareupdates bij bestaande autos waarbij hogere laadssnelheden worden toegestaan.

Zelf ben ik nog aan het stoeien wat mijn laadstrategie is. Mijn flexibiliteit vind ik belangrijk (ben ondernemer) dus ik neem iets meer marge. In de winter is het risico op een lege accu groter vanwege ongunstige weersomstandigheden. Daarintegen is degradatie veel minder door koudere temperaturen dus parkeer ik in de winter met een wat hogere SOC.

Ik baal ontzettend van de huidige softwarebugs voor het uitgesteld laden (in mijn geval ID.3) wat ervoor zorgt dat ik dit nu niet gebruik.

• FlowDesign
darud schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:34:
Nu de koude dagen er weer aan komen ben ik benieuwd hoe het afgelopen winter ging met de id.3 kwa vorst.
Ik las dat er bij andere merken het geval was dat de stekker of de laadklep vast gevroren zat.

Ik zat zelf te denken om bij vorst een soort van diy buisisolatie over de stekker te doen die dan aansluit op zowel de paal als in de auto zodat in iedergeval de stekker eruit gehaald kan worden, alleen het klepje zal wel lastig worden als die bevroren is als je ergens op locatie bent.
Zolang het alleen vorst is zal het niet vast vriezen.

Mijn ervaring van de afgelopen winters, is dat de stekker pas vast gaat zitten wanneer het gaat sneeuwen. En dan vooral wanneer de sneeuw overdag een klein beetje smelt en weer vast vriest, maar ook dan krijg je 'm er wel uit hoor.

Met andere woorden, ik denk dat je je de moeite van een systeem bouwen kunt besparen. Alleen wanneer het gaat sneeuwen en je tegelijkertijd wil laden zou je kunnen overwegen om iets over de laadstekker en klep te leggen, een doek of plastic zakje ofzoiets.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:58
Wij hebben afgelopen jaar geen vastgevroren kabel gehad. Wel dat iedereen plots thuis ging werken en bleef kleven terwijl ik (in de zorg) moest werken en niet kon laden. Namens de zorg en andere sectoren die ook bij 20 cm sneeuw moeten werken bij deze het verzoek om niet te kleven bij sneeuw.

Verbruik zomer: ca 17 kWh/100 km
Nu (rond de 5 graden) ca 23 kWh/100 km
Met -10 afgelopen winter: ca 28 kWh/kwh
Met de id.4 first.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 22:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

wheli schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:05:
Wij hebben afgelopen jaar geen vastgevroren kabel gehad. Wel dat iedereen plots thuis ging werken en bleef kleven terwijl ik (in de zorg) moest werken en niet kon laden. Namens de zorg en andere sectoren die ook bij 20 cm sneeuw moeten werken bij deze het verzoek om niet te kleven bij sneeuw.

Verbruik zomer: ca 17 kWh/100 km
Nu (rond de 5 graden) ca 23 kWh/100 km
Met -10 afgelopen winter: ca 28 kWh/kwh
Met de id.4 first.
Ik enk dat kleven een van de grootste problemen wordt de komende jaren.
Deelauto's, hybride en EV's die uren bij een 11KW staan.
Zelf in de zomer een 'boete' gekregen in Duitsland omdat ik te lang bleef staan.

• Simply1337
gewoon voor vertrek auto verwarmen (hopen dat signaal aankomt), auto gaat stroom vragen, stekker wordt warm, sneeuw/vorst smelt. ez

• DonJunior
Simply1337 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:58:
gewoon voor vertrek auto verwarmen (hopen dat signaal aankomt), auto gaat stroom vragen, stekker wordt warm, sneeuw/vorst smelt. ez
Moet zeggen dat het bij mij de laatste tijd steeds beter gaat. Signalen en locaties verzenden naar de auto bedoel ik dan.
In het begin (deze zomer) duurde het soms oprecht een dag voordat mijn verstuurde adres aankwam bij de auto. Tegenwoordig gaat het opwarmen op commando (dus in de app, buiten het reguliere schema om, aangeven dat je nú wilt opwarmen) helemaal goed.

*sowieso

• FlowDesign
Ik denk dat je je erop verkijkt, zo warm wordt die stekker niet.

• maik73
Ik klop af.... laatste maand komt het voorverwarm signaal weer altijd aan.... Nu alleen mijn navigatie bestemming weer niet :(
Die app.... :(

Gister ook weer wat leuks Bi het optrekken kreeg ik storing Travel Assist en een plong. Bij gas loslaten ging deze weg... Bij optrekken weer terug. Met andere woorden half uur met plinkieplong geluiden in de auto gezeten . Kan dat uitgezet worden (zonder te stoppen, uit te stappen etc.... mijn vriendin wordt helemaal gestoord van de auto)?

Uiteraard na geparkeerd te hebben was de storing half uur later verdwenen.

Tesla Y LR RWD | Home Assistant | Homey | DJI Air 3 | DJI Pocket 3 | DJI Neo | DJI Action 2

• maik73
Kom altijd alleen op de laatste.... maar krijg het helaas niet voor elkaar. Nou ja. We zien het wel volgend weekend of ik overal terecht kan met mijn Shell Recharge pass en als backup een Maingau pass.

Was afgelopen zaterdag in Oberhausen (Centro) en wat ze daar voor vage laadpalen hebben. Werkte blikbaar alleen met app van eCharge.... Blijft een zooitje met al die passen.

• Simply1337
maik73 schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:51:
[...]

Kom altijd alleen op de laatste.... maar krijg het helaas niet voor elkaar.
een nieuw mail moet je gebruiken, niet een bestaande. anders stuur even een prive bericht

• Simply1337
FlowDesign schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6Yx_sMCbwQxfg8Cur3FdSeDc2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MjifwvwCKLgLPOUHBsXcIEG.jpg?f=fotoalbum_large'

natuurlijk geen foto van eindresultaat, maar als je auto verwarmt wordt carrosserie gewoon warm. alles smelt zo n beetje na 15min.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

FlowDesign schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:40:
[...]

Hier afgelopen winter toegepast en was voldoende om de sneeuw te laten smelten c.q. eventuele vast zitten door samensmelten te verhelpen.

• maik73
Simply1337 schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:55:
[...]

een nieuw mail moet je gebruiken, niet een bestaande. anders stuur even een prive bericht
Gelukt! Moest via de WeConnect App.... Dat was niet helemaal duidelijk (gebruikte internet browser op pc)...
Maar hij is onderweg zeggen ze :D
Thnx!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-01 19:34
maik73 schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:51:
[...]
Blijft een zooitje met al die passen.
Quoted for truth.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Simply1337 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]'

natuurlijk geen foto van eindresultaat, maar als je auto verwarmt wordt carrosserie gewoon warm. alles smelt zo n beetje na 15min.
Tip: in je laadklep zit een lip waar je de dop van de stekker aan kunt ophangen. Dan komt er minder/geen vocht en vuil in.

• Simply1337
Ultraman schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
[...]

Tip: in je laadklep zit een lip waar je de dop van de stekker aan kunt ophangen. Dan komt er minder/geen vocht en vuil in.
ja voor de ccs cap. voor de AC lader gebruik ik het niet want gaat toch linea recta mn kofferbak in.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gecko123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:29:
Ik baal ontzettend van de huidige softwarebugs voor het uitgesteld laden (in mijn geval ID.3) wat ervoor zorgt dat ik dit nu niet gebruik.
Ik hoor wat je zegt en heb er zelf ook last van (gehad?).
Enige tijd geleden kwam er een tip voorbij om de in je tijdinstellingen de Tijd van "Automatisch" af te halen en op "Handmatig" te zetten. Dan de tijd goed te zetten en tijdzone te controleren en daarna je vertrektijdenschema opnieuw aan te maken.
Ik heb dat gedaan en sindsdien... werkt uitgesteld laden voor mij een heel stuk beter. Ik ben het nog steeds een beetje aan het testen maar mijn vertrouwen er in groeit langzaam weer. Afgelopen weken heb ik het als bijvangst getest, zodat ik er niet van afhankelijk was. Vandaag ben ik weer eens op locatie bij de klant. Direct laden staat op 40%, net genoeg is om thuis te komen en hij moet straks voordat ik naar huis ga gaan bijladen tot 60%.
Dus of ik ga straks voorzichtig naar huis of gewoon normaal naar huis. We gaan het meemaken :)

• ArchNemeziz
Kreeg vanochtend de bekende melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft.". Is het al bekend wat die melding betekent of kan het van alles zijn?

• FlowDesign
Simply1337 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]'

Ben benieuwd hoe het bij de ID3 gaat dan.
Afgelopen winter toen het echt koud was en had gesneeuwd, had voorverwarmen echt gewoon geen invloed op de stekker en laadaansluiting van m'n Tesla M3.

• Simply1337
ArchNemeziz schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:28:
Kreeg vanochtend de bekende melding "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken, alstublieft.". Is het al bekend wat die melding betekent of kan het van alles zijn?
kan van een zwakke 12v batterij, stukke batterijpakket tot aan lucht in je koelsysteem. geen eenduidige reactie

Pagina: 1 ... 157 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.